(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 12 تـیـر 1392 - شماره 20532

وقتي ثروت وسيله مناسبي براي آرزوها نيست!
جنگل زيباي قطري، جنگلي همرنگ ابر
مشکلات اين روستا مردم را به مهاجرت مي کشاند
واکنش ديرهنگام نيروي انتظامي مازندران به خبر سرقت در عباس‌آباد
يادداشت خبرنگار
يک بام و دو هوا
تجليل از بازنشستگان آموزش و پرورش لرستان
برگزاري مراسم بزرگداشت حماسه 24 خرداد در آوج
معاون سازمان ورزش و جوانان چهارمحال‌وبختياري: مردم ايران با فقر حرکتي مواجه هستند
هشدار به خانواده‌ها
مراقب مراکز آموزشي غيرمجاز فرهنگي و هنري باشيد
دارالقرآن شهر بافران افتتاح شد
ارائه 5 رشته جديد در دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب
شهردار تبريز تاکيد کرد: ضرورت تغيير رويکرد مديران نسبت به جذب سرمايه‌گذاري
تابستان امسال 20 هزار جوان خوزستاني به اردو مي‌روند
مدير جهاد کشاورزي چناران: توليد محصولات ارگانيک اولويت ماست
در آستانه انتخابات
565 شناسنامه جديد در هرمزگان صادر شد
   


براي کاري به سمنان آمده بود و اتفاقي متوجه مي‌شود که يکي از بچه‌هاي دفتر سرپرستي کيهان همشهري اوست. به کيهان آمد و پس از کلي گفتن و شنيدن از اوضاع اقتصادي، اجتماعي و البته بيشتر سياسي، از کار و بارش گفت...
او گفت: از اينکه با مبلغي از اموالش پيرمرد و پيرزن‌هاي روستايي را که رفتن به پابوسي حضرت ثامن ‌الحجج «عليه السلام» آرزوي يک عمرشان بوده، اما به دليل استضعاف مالي هرگز اين امکان برايشان فراهم نمي‌شده، به مشهد اعزام مي‌کند خيلي خوشحال است.
او گفت: تمام لذت‌هاي مشروع الهي را چشيده اما هيچ لذتي به اندازه کمک به ديگران برايش شيرين نبوده با اين حال از ته دل آهي کشيد و چشمانش چون ابر بهاري باريد نفهميدم براي چه... فقط او رابه حفظ آرامش دعوت کردم پس از دقايقي آرام شد و گفت: مي‌ترسم بميرم و تنها آرزويم برآورده نشود... و گفت که حاضرم همه دارائي‌ام را بدهم تا اين آرزو برآورده شود، شديدا کنجکاو شدم که اين چه آرزويي مي‌تواند باشد که يک ميلياردر را چون مادر طفل مرده به ضجه درآورده است... با همه وجود به صورتش معطوف شدم که سريع‌تر بشنوم و ببينم اين کدامين آرزوي دست نيافتني است... و او که حالا هق هق گريه‌اش بلندتر شده بود بريده بريده گفت: تنها آرزويم زيارت امام خامنه‌اي آن هم از چندمتري است! بي‌اختيار بغض اشتياق من هم شکست... با خود گفتم خدايا در دنيايي که همه در پي لذات دنيوي از يکديگر سبقت مي‌گيرند و از اين بالاتر رقيب را لت و پار مي‌کنند و همه دنياطلبان و در رأسشان استکبار همه توان خود را به‌کار گرفته‌اند حتي در يک مقطعي دو قوه از نظام جمهوري اسلامي بسيج شده بودند تا شايد از فروغ آفتاب ولايت بکاهند و آن را از دلها حذف کنند اين مهر چگونه تاريکي‌ها و جهالت‌ها و دنياگرايي را در مي‌نوردد و بر جانها مي‌نشيند...
او از من کمک خواست تا شايد اين آرزو برآورده شود البته او نمي‌دانست که من گداي اين حاجت و کشته اين عشقم و اين آرزو...!
چند روز پيش دوباره زنگ زد و باز هم با گريه از آرزويش گفت...
من هم همچنان در شوک اين واقعه هستم.
سمنان- محمدرضا عادلي
* مشخصات اين ميلياردر لرستاني نزد کيهان محفوظ است.

 


در همسايگي جنگل رويايي ابر، جنگلي زيبا و باطراوت قرار دارد. اين جنگل در 45 کيلومتري شمال شاهرود (محور آزادشهر) در حاشيه جنوبي رشته کوه البرز، در کنار روستاي زيباي ابر از مناطق نمونه گردشگري شهرستان شاهرود به شمار مي‌رود، جنگلي همرنگ ابر، همنواي باران. موقعيت جغرافيايي اين جنگل 36 درجه، 46 دقيقه و 17 ثانيه عرض شمالي و 55 درجه، 7 دقيقه و 17 ثانيه طول شرقي است.
به واسطه قرارگيري در منطقه کوهستاني، داراي آب و هواي سرد و معتدل بوده و بارش بيشتر آن به دليل رطوبت ناشي از درياي خزر است که طراوت و سرسبزي خيره‌کننده‌اي به آن بخشيده است.
آب و هواي اين منطقه نشأت گرفته از آب و هواي منطقه کوهستاني خزري است. دوره خشکي حدودا از اواخر خردادماه شروع و تا اواسط شهريور ماه ادامه دارد. دوره يخبندان نيز از اواخر آبان شروع و تا اوايل فروردين ماه ادامه مي‌يابد و جريانات جوي از کرانه‌هاي درياي خزر به ارتفاعات کوهستان ابر هدايت شده و به علت بلندي اين مکان و پوشش آن حالت متراکم پيدا نموده و به ندرت از ارتفاعات روستاي ابر عبور کرده و به سمت جنوبي ابر و کوير جريان مي‌يابد. متوسط رطوبت نسبي در منطقه 60 تا 70 درصد است.
غلظت ابر و مه در اغلب فصول در اين جنگل باعث ايجاد پوشش گياهي جالب و متنوعي شده است. همچنين وجود ابر در پايين دست و بيرون زدن تاج ارتفاعات از ميان ابرها همچو عرشه کشتي شناور بر دريا، زيبايي جنگل را دوچندان مي‌کند.
اين جنگل از نوع پهن‌برگ با سطحي حدود 50 هزار هکتار در امتداد جنگل‌هاي هيرکاني شمال کشور است. از عناصر مهم درختي و درختچه‌اي جنگل قطري مي‌توان به بلوط، افرا، کرکو، گونه‌هاي گياهي افراشيردار، افرا پلت، راش، ون، ممرز، کچف، توسکا، ملج، بارانک، وليک، ازگيل، دغداغان و... اشاره کرد. حداکثر ارتفاع منطقه 2986 متر و حداقل ارتفاع آن 1500 متر است. شيب عمومي 45-25 درصد شمالي- جنوبي و شيب جانبي 50-35 درصد شرقي-غربي است.
روستاي شگفت‌انگيز ابر نيز در 4 کيلومتري غرب قطري در دامنه کوه قرار دارد که علاوه بر راه اصلي با يک راه فرعي بين مزارع به قطري ارتباط دارد و در همين ميسر حدود 30 خانواده عشايري زندگي مي‌کنند.
قطري منطقه‌اي کوهستاني است که زمستان‌هاي سرد و خشک و تابستان‌هاي معتدل دارد. جهت وزش بادهاي غالب منطقه قطري از سمت شمال به جنوب و بالعکس بوده که در پائيز شدت بيشتري به خود مي‌گيرد و در زمستان توأم با برف و بوران است.
ارتفاعات منطقه قطري محل استقرار و سکونت دامداران در فصول بهار و تابستان به جهت تهيه فرآورده‌هاي لبني است که تماشاي فرآوري محصولات لبني به شيوه سنتي بسيار ديدني است و مي‌تواند سوغاتي باشد از سفر شما به قطري. در ارتفاعات شمال قطري منطقه‌اي موسوم به کوه قاسم قرار دارد که ايستگاه مخابراتي و اردوگاه شرکت نفت به فواصل 4 کيلومتر در ارتفاعات 2600 و 2850 متري از سطح دريا قرار دارند. راه دسترسي به اين دو ايستگاه خاکي بوده و از جنب آستان امامزاده سراوين مي‌گذرد.
وجود آرامگاه امامزاده محمد سراوين قطري در کنار کوه قاسم و جنگل قطري از جمله عوامل حضور گردشگران در اين منطقه است. گردشگران در کنار زيارت و برخورداري از آثار معنوي، از طبيعت زيبا و مفرح منطقه برخوردار مي‌شوند. امامزاده محمد سراوين قطري يکي از فرزندان امام موسي کاظم(ع) است.آرامگاه اين امامزاده در محيطي آرام، دلنشين و خوش‌آب و هوا قرار دارد.
از جمله موارد ديدني و قابل توجه در منطقه قطري وجود حمام قديمي در ضلع شمالي بناي امامزاده سراوين است که چشم هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌نمايد. اين بنا متعلق به دوره قاجار بوده و در ارديبهشت ماه سال 1382 به شماره 8610 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
حمام از سنگ قلوه و سنگ لاشه با ديوارهاي قطور و سقف‌هاي گنبدي ساخته شده و شامل فضاهاي رختکن، ورودي، سرويس بهداشتي،‌ راهرو و خزينه مي‌باشد. حمام به جز سقف تماما در زيرزمين ساخته شده که با توجه به راهروهاي تنگ و کم‌ارتفاع و مارپيچ و عبوردادن کانال دودکش از زير حمام محيطي گرم جهت استحمام ايجاد نموده و آب را به وسيله تنپوشه‌هاي سفالي به داخل حمام هدايت مي‌کرده است. ايجاد فضاي بسيار گرم و تقابل با سرماي سخت کوهستان و نيز حداقل اتلاف گرما، فرم متقارن و زيباي پلان و قوس‌هاي پنج اوهفت زيباي رختکن از خصوصيات اين بناست.
ماه‌هاي ارديبهشت تا آبان بهترين فرصت ديدن اين منطقه نمونه گردشگري زيبا و خنک است. بازديد از آرامگاه شيخ ابوالحسن خرقاني، مجموعه تاريخي و شهر زيباي بسطام مي‌تواند از برنامه‌هاي سفر خاطره‌انگيز شما در بازگشت از جنگل قطري باشد. جنگلي پر از ابر، پر از کوه‌هاي آبي و آسماني آفتابي.
به گفته زنده‌ياد سلمان هراتي:
ابرآمد روي جنگل خفت
گرد روي شاخه‌ها را رفت
بعد باران کوه آبي شد
آسمان هم آفتابي شد
شاهرود- عليرضا اسلام‌پناه

 


اهالي روستاي يک‌هزار و 200 نفري رئيسوند طرهان در کوهدشت لرستان که اکثرا به کشاورزي و دامداري اشتغال دارند به علت نداشتن آب به شهر مهاجرت مي‌کنند.
نداشتن آب روستا منحصر به آب کشاورزي نيست بلکه آب آشاميدني نيز وجود ندارد و به همين دليل آب آشاميدني توسط تانکر آورده مي‌شود که هر روز در اثر کمي آن دعوا به وجود آمده و فرمانداري هم بي‌توجه است و نيروي انتظامي هم مجبور مي‌شود با گاز اشک‌آور مردم را دور کند.
مردم روستا که در فقر به‌سر مي‌برند و تحت فشار شديد قرار دارند مجبورند آب بدمزه و بدبو را که از يک چاه پايين روستا آورده مي‌شود، با زحمت به دست بياورند و مصرف کنند که اصلا بهداشتي نيست.
در اين شرايط مشکلات ديگري مانند نداشتن خانه بهداشت، نبودن آسفالت داخل کوچه‌ها و نداشتن چاه عميق که با عمق کم به آب مي‌رسد و مي‌شود براي درختکاري و کشاورزي استفاده کرد، نيز وجود دارد.
گفتني است ساختمان مسجد روستا هم که 4 سال است شروع شده به علت عدم بودجه کافي و مشکلات فوق هنوز به جايي نرسيده است.
جمعي از اهالي روستا

 


نيروي انتظامي استان مازندران، پس از گذشت سه ماه به يکي از خبرهاي منتشره کيهان واکنش نشان داد.
در پي چاپ خبري تحت عنوان «عباس‌آباد، جولانگاه سارقان» در صفحه شهرستانها 24/1/92، هادي زارعي معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي مازندران با ارسال توضيحاتي اعلام کرده است: با بررسي‌هاي به عمل آمده و بنابر اعلام فرماندهي انتظامي شهرستان عباس‌آباد، در طول سال جاري تنها سه فقره سرقت در اين شهرستان به وقوع پيوسته که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل اين مقدار 62 درصد کاهش داشته است و تاکنون گزارشي دال بر وقوع سرقت در اين شهرستان به پليس گزارش نشده است. علي‌هذا خواهشمند است ترتيبي اتخاذ تا جوابيه مذکور در اولين شماره از آن نشريه و در همان صفحه چاپ و اطلاع‌رساني شود.
کيهان: از آنجا که اين جوابيه پس از گذشت سه ماه از درج در کيهان ارسال شده است، گذشته از اينکه برطبق قانون مطبوعات الزامي براي درج آن نداريم اما معلوم هم نيست اين آمار کاهش 62 درصدي سرقت به ميزان 3 فقره، مربوط به چند روز ابتداي سال جاري است يا سال 1391؟ وگرنه برطبق گزارش‌هاي خبرنگار ما در يک سال منتهي به درج خبر کيهان (1391) دهها مورد دزدي احشام (گاو و گوسفند)، تلويزيونهاي ال‌سي‌دي، کامپيوتر، خودرو، زورگيري‌هاي متعدد از زنان، قوطي‌هاي سموم آفات نباتي، کابلهاي برق، موتورآبکش، لوازم کشاورزي، کيسه‌هاي برنج از کارخانه شاليکوبي، شيرهاي فلکه آب، پرتقال سردرختي و موارد ديگر در شهرستان عباس‌آباد و روستاهاي تابعه رخ داده است به گونه‌اي که بسياري از خانواده‌ها، مالباختگي را تجربه کرده‌اند.
نکته مهم ديگر اينکه به خاطر اهمال و کوتاهي‌هاي نهادهاي ذي‌ربط از جمله نيروي انتظامي، بسياري از مواقع مردم معمولا مراجعه به اين نهادها را بي‌فايده مي‌دانند و از خير آن مي‌گذرند!

 


طي ساليان گذشته به منظور ذخيره‌سازي و انبار گندم توليدي استان، تعداد 5 واحد سيلو توسط بخش خصوصي ساخته و به بهره‌برداري رسيد. از آن جا که براي ساخت اين گونه واحدها هزينه‌هاي قابل توجهي نياز است، متقاضيان سيلوها با بهره‌گيري از وام بانکي اقدام به ساخت سيلوهاي خود کرده و بايد براي بازپرداخت آن گندم سهميه توسط شرکت بازرگاني داخلي در اختيار آنان قرار گيرد تا بتوانند دين خود را به بانک ادا کنند. بي‌عدالتي در توزيع گندم بين سيلوها تعدادي از آنان را با مشکلات متعددي مواجه کرده و حتي کارخانه‌هاي آرد متضرر خواهند شد و متاسفانه هرگز به اين وضع موجود توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط و نظارتي رسيدگي نشده و شکايت ديگر واحدها هم راه به جايي نبرده است. از 5واحد سيلوي ذخيره گندم تعداد 2 واحد آن در منطقه جنوبي استان يعني دهلران واقع شده است که بيش از 70 درصد گندم توليدي دراختيار آنان قرار مي‌گيرد و سه واحد ديگر تنها از 30 درصد گندم توليدي استان استفاده مي‌کنند. سال گذشته همين روند توسط مديريت غله استان اجرايي شد که شکايت‌هاي فراواني در پي داشت و همچنين رسانه‌ها نسبت به آن واکنش نشان دادند ولي متاسفانه برخورد جدي با آن صورت نگرفت تا امسال شاهد اين بي‌عدالتي در توزيع گندم بين سيلوها نباشيم. تاکنون از 85 هزار تن گندم ذخيره شده در سيلوها مقدار 64 هزار تن آن در سيلوهاي دهلران و 21 هزار تن آن در ديگر سيلوهاي استان ذخيره شده است.
اين برخوردهاي غيراصولي ضمن اينکه سرمايه‌گذاران را از سرمايه‌گذاري در استان دلسرد مي‌کند آنان را با مشکل مالي جدي مواجه و مجبور به بيکار کردن عده‌اي از کارگران شاغل مي‌کند. جا دارد مسئولان ذي‌ربط به موضوع رسيدگي و عدالت را در توزيع گندم بين اين سيلوها برقرار کنند.
ايلام - خبرنگار کيهان

 


خرم‌آباد- خبرنگار کيهان:
ارزيابي و رفع مشکلات بازنشستگان به عنوان کساني که پرورش‌دهندگان فکر بچه‌ها هستند بايد توسط مسئولان کشور با جديت و سرعت، مورد توجه ويژه قرار گيرند.
رئيس کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش در جمع بازنشستگان لرستان افزود: 730 هزار نفر بازنشسته آموزش و پرورش در کشور وجود دارند که انتظار مي‌رود نيازهاي مهم اين قشر تلاشگر مورد توجه ويژه مسئولان امور قرار گيرد.
دکتر احمد صافي، پشتيباني از بازنشستگان را از اهداف طرح تغيير و تحول در نظام آموزشي کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: اين رويکرد نشانگر توجه ويژه به اين قشر ارزشي جامعه است که اميدواريم بدون فوت وقت و به صورت جدي در دستور کار مسئولان امر قرار گيرد.
وي گفت: دستگاه آموزش و پرورش مغزهاي بچه‌ها را پرورش مي‌دهد که با توجه به نقش برجسته بازنشستگان در ايجاد ارزش افزوده فکري در جامعه، شايسته است با اجراي سند طرح تحول بنيادي در آموزش و پرورش به اين اقشار توجه لازم صورت گيرد.
صافي از سلامت جسمي، روحي، اجتماعي و معنوي به عنوان چهار نياز اصلي هر انساني نام برد و تصريح کرد: به منظور ايجاد اميد در دل معلمان که مسئوليت خطير آموزش بچه‌ها را به عهده دارند، طراحي و اجراي برنامه رفاهي به منظور دستيابي به زندگي آرام و بدون دغدغه براي بازنشستگان ضروري است.
وي بهترين نياز بازنشستگان را توجه به سلامت و درمان آنان به عنوان مقدمه سلامت رواني و اجتماعي جامعه نام برد و اظهار اميدواري کرد تحقق وعده رئيس جمهور در مورد بيمه طلايي، راهگشاي مشکلات آنان باشد و اين بيمه از حيطه بيمارستان به عرصه وسيع‌تري تعميم داده شود.

 


آوج- خبرنگار کيهان:
رفتار مدبرانه دکتر روحاني در تجليل از مراجع محترم تقليد و تبعيت رهبر معظم انقلاب را مي‌توان به فال نيک گرفت.
نماينده تاکستان طي سخناني در مراسم بزرگداشت حماسه 24 خرداد در آوج، ضمن تقدير و تشکر از حضور چشمگير مردم در انتخابات اخير و ضمن تبريک به حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني گفت: امروز زمان وحدت و هماهنگي تمام جناحها و گروه‌هاي سياسي است.
اين نماينده مجلس در ادامه با تشکر از روند فعاليت صدا و سيما در طول انتخابات، رئيس‌جمهور منتخب را داراي سابقه‌اي درخشان و در خور تقدير دانست و اظهار داشت: آقاي روحاني يک اعتدال‌گراست و به دنبال نيروهاي اصولگرا و اصلاح‌طلب معتدل و کارآمد براي مسئوليت‌هاي اجرايي کشور است. رفتار مدبرانه دکتر روحاني در تجليل از مراجع محترم تقليد و تبعيت از رهبر انقلاب را مي‌توان به فال نيک گرفت و به آينده کشور در طول اين چهارسال بيش از پيش اميدوار بود.
وي دراين مراسم با تاکيد به اهميت توجه و تبعيت رهنمودهاي رهبر انقلاب اسلامي اظهار داشت: فرمايشات رهبر انقلاب براي ما از قانون هم بالاتر و واجب‌الاجراست و بايد همگي از فرمايشات و رهنمودهاي ايشان تمکين کنيم.
عباسپور در بخش پاياني سخنان خويش به تحليل و بررسي رسانه‌هاي بيگانه در ايام انتخابات پرداخت و گفت: با شروع ايام انتخابات رسانه‌هاي بيگانه مسئله تحريم انتخابات را از بلندگو فرياد کردند، ولي با ديدن شور و نشاط انتخاباتي تاکتيک رسانه‌اي خود را عوض کردند و عملا در زمين خودشان از ملت غيور ايران بازي خوردند.

 


شهرکرد- خبرنگارکيهان:
بيش از 65درصد از مردم ايران داراي کمبود فعاليت‌هاي جسماني و يا به نوعي با فقر حرکتي مواجه هستند.
معاون ورزشي اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال‌وبختياري که به فعاليت هفته جوان با خبرنگاران سخن مي‌گفت افزود: براي زدودن فقر حرکتي يا جسماني بايد سطح نشاط و سلامت اجتماعي ارتقا يابد. افشين مولايي با اشاره به اينکه نياز کشور، ايجاد تحرک و نشاط در عموم مردم است درباره ورزش همگاني اضافه کرد: ورزش همگاني زماني محقق مي‌شود که درصد بيشتري از جوانان به ورزش بپردازند.
وي ادامه داد: بيشترين جوانان کشورمان در مدارس، دبيرستانها و دانشگاه‌ها هستند و بايد به‌طور جدي آنان را به ورزش در هر رشته‌اي که علاقه‌مند باشند تشويق و امکانات لازم را براي‌شان فراهم کنيم.
مولايي تصريح کرد: وقتي افراد در جواني به ورزش بپردازند در زمان پيري بانشاط هستند و کمتربه بيماريها مبتلا مي‌شوند.
وي با اظهار اين مطلب که حيطه سلامت و تندرستي مردم حيطه‌اي راهبردي و استراتژيک است تأکيد کرد: در جمهوري اسلامي آن‌قدر که به حيطه هاي ديگر توجه شده به حيطه سلامت مردم توجه نشده است.
مولايي ادامه داد: بايد معضل کاهش سن ابتلا به سکته قلبي را حل کرد و حل آن هم در گرو ايجاد شور و نشاط و پرداختن به ورزش است.

 


نيشابور- خبرنگار کيهان:
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: در سطح شهرستان مراکز آموزشي غيرمجاز فرهنگي و هنري وجود دارند که هيچ‌کدام مجوز ندارند.
خليل‌الله عراقي گفت: متأسفانه در سطح شهر نيشابور و برخي از بخش‌هاي تابعه شهرستان مراکزي به صورت غيرمجاز در ايام تعطيلي تابستان واوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان شروع به آموزش رشته‌هاي فرهنگي هنري در زمينه‌هاي مذهبي، خوشنويسي، نقاشي و... کرده که به هيچ عنوان تحت نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، سازمان تبليغات اسلامي، نيروي مقاومت بسيج، کانون پرورش فکري کودکان، سازمان فني و حرفه‌اي، مراکز آموزش عالي و ديگر مراکز رسمي کشور نيستند و بايد خانواده‌ها مراقب فرزندان خويش باشند که در اين مراکز ثبت‌نام نکنند.
وي گفت: برخي از اين مراکز شناسايي و از فعاليتشان جلوگيري به عمل آمده است. ولي هنوز هم به صورت خانگي و ارائه اطلاعيه و تلفن به صورت غيرقانوني نسبت به اين امر اقدام مي‌کنند که علاوه بر آموزش‌هاي غيرمجاز ممکن است معضلات ديگري نيز در پي داشته باشد.

 


نائين- خبرنگار کيهان:
طي مراسمي مرکز دارالقرآن بافران با حضور امام جمعه شهرستان نائين و مديرفرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و جمعي از مسئولان شهرستان نائين افتتاح شد.
مرکز دارالقرآن بافران در زميني به مساحت 210 متر مربع در دو طبقه با زيربناي 350 مترمربع شامل کلاس‌هاي آموزشي، سايت رايانه، سالن قرائت، دفتر اساتيد و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگي قرآني، در طي دو سال ساخته شده است.
براي ساخت اين دارالقرآن بيش از پنج ميليارد ريال هزينه صورت گرفته که تمامي آن توسط خيرين و مردم پرداخته شده است.
زمين اين دارالقرآن توسط ورثه مرحوم حسين و معصومه عرب بافراني اهدا شده است که در پايان مراسم نيز از تعدادي از خيرين نيکوکار که در ساخت اين مرکز سهيم بوده‌اند با اهداي هدايايي به رسم يادبود تقدير و تشکر شد.
گفتني است شهر بافران در کيلومتر پنج محور نايين-يزد واقع است.

 


بناب- خبرنگار کيهان:
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب از تصويب 5 رشته تحصيلي جديد در مقاطع تحصيلي کارشناسي ارشد و دکترا خبر داد.
دکتر احمد اميري طي گفت‌وگويي با خبرنگاران ضمن اعلام اين خبر گفت: ارتقاي سطح کيفي و کمي آموزش در اولويت برنامه‌هاي کاري اين واحد دانشگاهي است که تحقق اين برنامه‌ها به افزايش رشته‌هاي تحصيلي مقطع تحصيلات تکميلي بستگي دارد.
وي افزود: در همين راستا به دنبال تلاش و پيگيري شبانه‌روزي مسئولان واحد بناب و پس از طي مراحل قانوني 4 رشته تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد توسط دفتر گسترش رشته‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به تصويب نهايي رسيده که به زودي براي جذب دانشجو به اين واحد دانشگاهي ابلاغ خواهد شد.
اميري گفت: يکي از اين رشته‌هاي کارشناسي ارشد براي نخستين بار در کل واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي کشور تصويب شده است.
وي همچنين از پايان مراحل تعدادي ديگر از رشته‌هاي تحصيلي جديد در دبيرخانه منطقه 13 و سازمان مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد و گفت: اين رشته‌ها به‌زودي براي تصويب نهايي به دفتر گسترش رشته‌هاي وزارت علوم خواهد رفت.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد بناب در ادامه همچنين از تصويب يک رشته تحصيلي جديد در مقطع دکتراي تخصصي توسط منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامي خبر داد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود اين 5 رشته جديد براي سال تحصيلي آينده از مهرماه امسال دانشجو جذب کند.

 


تبريز- خبرنگار کيهان:
شهردار تبريز خواستار تغيير نگاه مديران ارشد کشور براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي شد.
عليرضا نوين، روز چهارشنبه در نشست سراسري مديران و کارشناسان شهرداري شهرهاي بزرگ کشور در تبريز گفت: لازمه جذب سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي، تغيير نگاه مديران ارشد به سوي فضاي سرمايه‌گذاري است. به گزارش خبرنگار ما، وي با انتقاد از دولت افزود: عدم حمايت عملي دولت و نهادها از شهرداري‌ها، از دلايل موانع موجود بر سر راه ارائه خدمات حداکثري به مردم توسط شهرداري‌ها است. نوين تصريح کرد: افزايش سطح مطالبات و توقعات مردم از شهرداري‌ها و محدوديت منابع مالي و اعتباري از موانع ديگر در اين مسير است. و تنها راه خروج از اين شرايط، حمايت‌هاي عملي و قوي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي، بخش خصوصي است.
شهردار، فقدان درآمدهاي پايدار را بزرگ‌ترين چالش مديريت شهري کشور خواند.
در سمينار فوق راه‌هاي تقويت اين حوزه و بسترسازي مناسب براي افزايش سطح سرمايه‌گذاري‌ها در مديريت و توسعه شهري، مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان 20 هزار اردو براي اوقات فراغت جوانان اين استان تدارک ديده است.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان با اعلام اين خبر اظهار کرد: 763 کانون فرهنگي هنري در خوزستان براي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان وجود دارد که تعداد 250 تا از اين پايگاه‌ها در روستاها واقع شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدلطف‌الله سپهر تصريح کرد:‌ هر کانون 75 نفر را در قالب کلاس‌هاي قرآن، فرهنگي و هنري در دستور کار دارد و جمعا در تابستان 600 هزار نفر را تحت پوشش قرار مي‌دهيم.
وي خاطرنشان کرد: براي برنامه‌هاي تابستاني اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي به تعداد 20 هزار نفر اردو تدارک ديده شده که 14 هزار نفر آن درون استاني و 6 هزار نفر برون استاني است.

 


چناران- خبرنگار کيهان:
مدير جهاد کشاورزي چناران گفت: به منظور استفاده بهينه از آب و خاک و توليد محصولات سالم، اجراي دو طرح اصلاح الگوي کشت و توليد محصولات ارگانيک اولويت مهم جهاد کشاورزي در سال 92 است.
محمدرضا قوسيان مقدم با اشاره به تحقق صددرصدي اجراي طرح اصلاح الگوي کشت در سال گذشته هم گفت: در اين زمينه با کاهش سطح زير کشت محصولات آب طلب نظير چغندر قند و جايگزين آن با محصولات کم آب‌طلب نظير علوفه از برنامه پيش‌بيني شده پيش هستيم.
وي افزود: امسال با تهيه به موقع بذر مرغوب و ارائه آموزش‌هاي لازم به کشاورزان 3 هزار و 200 هکتار ذرت علوفه‌اي کشت شده است.
وي ضرورت اصلاح شيوه آبياري را ياد‌آور شد و گفت: تاکنون 13 هزار هکتار از اراضي زراعي و باغي چناران تحت پوشش شيوه‌هاي نوين آبياري قرار گرفته که بايد اين ميزان به 25 هزار هکتار برسد.
مدير جهاد کشاورزي چناران افزود: امسال هم براي 2700 هکتار پرونده آماده کرده‌ايم و در صورت مساعدت دولت تا 100 ميليارد ريال اعتبار و تسهيلات در اين زمينه جذب کنيم.

 


بندرعباس- خبرنگار کيهان:
مديرکل ثبت احوال هرمزگان از صدور 565 شناسنامه تعويضي و المثني در آستانه انتخابات 24 خرداد خبر داد.
«مهدي عسکري‌زاده» اعلام کرد: تعداد 565 شناسنامه تعويضي و المثني بار اول و دوم براي کساني که درخواست مفقودي داده بودند، توسط مجموعه ثبت احوال استان در دو روز منتهي به انتخابات صادر شد وي افزود: از اين تعداد 334 مورد ناشي از تعويض، 195 مورد المثني مفقودي بار اول و تعداد 36 مورد المثني مفقودي بار دوم، بوده است.
عسکري‌زاده تصريح کرد: بيشترين تعداد شناسنامه‌هاي تعويضي و المثني صادر شده مربوط به اداره ثبت احوال شهرستان بندرعباس با تعداد 284 مورد بوده است.
وي افزود: همچنين اين اداره کل 947 خدمت رايانه‌اي به همشهريان ارائه داده که اين خدمات شامل 586 مورد ابلاغ شماره ملي و 361 مورد تطبيق مشخصات سجلي با پايگاه اطلاعات جمعيتي کشور بوده است.
عسکري‌زاده گفت: تعداد مراجعات مردم تنها در روز انتخابات تعداد يک هزار و 258 مورد بوده که اداره ثبت احوال بندرعباس و ميناب هر کدام با 700 و 100 مورد بيشترين مراجعات را داشته‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10