(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 13 تـیـر 1392 - شماره 20533

کوتاه اقتصادي
مرکز آمار اعلام کرد
افزايش بيش از 70 درصدي قيمت هر متر مربع خانه
بيانيه پاياني اجلاس مسکو منتشر شد
تحول بزرگ در بازار جهاني گاز قيمت بر اساس نفت تعيين مي‌شود
ايران در توليد علم نانو مقام هشتم جهان را کسب کرد
در رکوردي جديد ارزش بورس 250 هزار ميليارد تومان شد
داجمر: کشتيراني جمهوري اسلامي ايران نگران حمل و نقل بين‌المللي نيست
روزنامه تريبيون چاپ دهلي: برنج باسماتي صادراتي هند به ايران ناخالصي زيادي دارد
ثبات در بازار سکه و ارز طي هفته جاري
معاون وزير صنعت و تجارت: تعويق استاندارد يورو 4 خودروها مصوبه دولت است
عباسي خبر داد
کمک 40 هزار ميليارد توماني دولت به تعاوني‌هاي مسکن
   


* دبير انجمن صنايع لبني گفت: روزانه با تزريق 200 تن کره به بازار که 35هزار تن بيش از نياز کشور است، اين کالا در بازار فراوان و ارزان شد. رضا باکري با اعلام اين خبر اظهار داشت: از هفته گذشته روزانه 100 تن کره بعد از فرآوري و بسته‌بندي در کارخانه‌ها وارد بازار مي‌شداما از ابتداي اين هفته اين ميزان به 200 تن در روز رسيده است. دبير انجمن صنايع لبني با بيان اينکه نياز روزانه کشور به کره 165 تن است، گفت: ورود اين ميزان کره به بازار نياز مردم را به راحتي برطرف و قيمت‌ها را کاهش داده است.
* دفتر صادرات گمرک جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه‌اي فهرست ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي صادراتي را که کاهش يافته اعلام کرد. در اين بخشنامه به کليه گمرکات اجرايي ابلاغ شد تا فهرست جديد را جايگزين فهرستي نمايند که در بخشنامه مورخ 26 آذر 91 به گمرکات ابلاغ شده بود.
* قرار است جلسه مجمع عمومي خانه صنعت، معدن و تجارت 18 تيرماه برگزار شود و در اين جلسه اعضاي هيات‌مديره درباره رياست اين تشکل تصميم‌گيري خواهند کرد. در حالي دو تن از اعضاي هيات‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران از استعفاي رئيس اين تشکل خبر داده‌اند که هادي غنيمي‌فرد اين موضوع را رد مي‌کند. محسن شرکا، عضو هيات‌مديره‌ خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفته که آقاي غنيمي‌فرد طي نامه‌اي با اشاره به اينکه مي‌خواهد به امورات شخصي خود بپردازد خواستار کناره‌گيري از رياست‌خانه صنعت، معدن و تجارت ايران شده که اين استعفا طي صورت جلسه‌اي از سوي اکثريت اعضاي هيات‌مديره مورد موافقت قرار گرفت. به گفته وي حتي خود آقاي غنيمي‌فرد نيز اين صورت جلسه را امضا کرد.
* تا پايان خردادماه سال جاري متقاضيان و مشتريان بانک صادرات ايران 49 ميليون حساب الکترونيکي سپهري در شعب اين بانک در اقصي نقاط کشور افتتاح نمودند. به گزارش روابط عمومي بانک صادرات ايران، اين بانک در راستاي همسويي با بانکداري بين‌المللي، جلب رضايت و تامين رفاه مشتريان و همچنين صرفه‌جويي در وقت و هزينه هموطنان گرامي، توسعه و ارتقاء سيستم‌هاي الکترونيکي را در دستور کار قرار داده است. براين اساس با توجه به سرعت، تنوع خدمات، سهولت و کيفيت بالاي سيستم سپهر، استقبال مردم از اين سيستم همواره زياد بوده است. بطوريکه هم‌اکنون بيش از 49 ميليون حساب الکترونيکي توسط هموطنان و مشتريان در شعب سپهري بانک صادرات افتتاح شده است که از اين نظر بانک صادرات ايران رکورددار نظام بانکي کشور به حساب مي‌آيد.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش شماره‌هاي 7725، 7726، 7728، 7769، 7799 و 7781 الي 7784 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* نرخ تورم ترکيه در ماه ژوئن (خرداد و تير) به بالاترين حد خود در 9 ماه اخير که فراتر از بيش از پيش‌بيني‌ها بود، رسيد. در اين ماه بهاي کالا در شاخص مصرف‌کننده 0/76 درصد رشد کرد تا نرخ تورم يکساله اين کشور منتهي به ماه ژوئن به 8/30 درصد برسد.افزايش نرخ تورم در ماه ژوئن، با توجه به فرآيند تغيير قيمتها در نيمه نخست سالجاري، تحقق هدف رشد پنج درصدي در پايان سالجاري ميلادي را بسيار دشوار کرده است. موسسه آمار دولتي ترکيه، نرخ تورم اين کشور در ماه ژوئن، شش ماهه اول سالجاري و يک سال گذشته منتهي به ژوئن و ميانگين 12 ماهه منتهي به ژوئن 2013 را اعلام کرد.

 


طبق اعلام مرکز آمار ايران قيمت فروش يک متر مربع زيربناي مسکوني در تهران در سال 91 به طور متوسط 72 درصد رشد داشته است.
به گزارش ايسنا بر اساس آنچه که مرکز آمار ايران در تغييرات قيمت زمين و مسکن در زمستان 91 اعلام کرده متوسط قيمت فروش هر متر مربع زمين يا زمين ساختمان مسکوني کلنگي 1/157 درصد، متوسط قيمت فروش يک متر مربع زيربناي مسکوني 6/72 و مبلغ اجاره به علاوه سه درصد وديعه پرداختي براي يک متر مربع زيربناي مسکوني معادل 4/28 درصد نسبت به زمستان 90 افزايش داشته است.همچنين متوسط قيمت فروش هر متر مربع زمين يا زمين ساختماني مسکوني کلنگي معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 56 ميليون و 597 هزار ريال بوده است که نسبت به فصل قبل 5/43 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 1/157 درصد افزايش داشته است.اين در حالي است که متوسط قيمت فروش هر متر مربع زيربناي مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 39 ميليون و 43 هزار ريال بوده است که نسبت به فصل قبل 0/19 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6/72 درصد افزايش داشته است.براساس اين گزارش: متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه 3 درصد وديعه پرداختي بابت اجاره يک متر مربع زيربناي مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران 163 ميليون و 777 هزار ريال بود که نسبت به فصل قبل 3 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 4/28 درصد افزايش داشته است.

 


مجمع کشورهاي صادرکننده گاز به اتفاق آرا در بيانيه مشترک خود از قيمت‌گذاري گاز بر اساس نفت حمايت و اعلام کرد که اعضا نبايد در برابر فشار مقامات دولتي کشورهاي مصرف‌کننده گاز تسليم شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط، مجمع کشورهاي صادرکننده گاز به اتفاق آرا در بيانيه مشترک نهايي خود خواستار اقدامي هماهنگ براي حمايت از منافع کشورهاي صادرکننده گاز شد و اعلام کرد که نبايد در برابر فشارهاي مقامات دولتي کشورهاي مصرف‌کننده گاز تسليم شوند.
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه به عنوان ميزبان کشورهاي اين مجمع در اين نشست گفت: به توافق رسيدن بر سر شکل قيمت‌گذاري، وضع شرايطي براي کاهش نوسانات زياد قيمت گاز و بهبود شفافيت در اين بخش، بايد از وظايف مهم اين مجمع قلمداد شود.
به نوشته اين گزارش، نيمي از صادرات گاز روسيه از طريق شرکت «گاز پروم» صورت مي‌گيرد و اين شرکت با عقد قراردادهاي بلندمدت صادرات خود را امنيت بخشيده است؛ همچنين قيمت‌هاي گاز صادراتي روسيه براساس قيمت نفت تعيين مي‌شود و اين سيستم از دهه 1960 اجرا مي‌شود.
پوتين افزود: نپذيرفتن اصول اوليه قراردادهاي بلندمدت نه تنها به معني صدمه به توليدکنندگان گاز است، بلکه هزينه‌هاي جدي دربر دارد و اين حرکت به امنيت انرژي کشورهاي مصرف‌کننده لطمه مي‌زند.
همچنين وي به همتايان خود نسبت به وجود تلاش‌هايي به منظور تحميل شرايط اقتصادي غيرقابل قبول براي توليدکنندگان گاز هشدار داد.براساس اين گزارش، تجارت نوظهور گاز شيل آمريکا توسط عوامل موثر در بازارها در حال تحميل کردن شرايطي به بازار گاز در جهان است. واردکنندگان اروپايي گاز تلاش مي‌کنند، تا توافق‌هاي 50 ساله که هزينه‌هايي 10 تا 15 درصد بيش از قيمت‌هاي بازار دارند را مورد بازنگري قرار دهند.
با اين حال، بسياري از واردکنندگان اروپايي قراردادهاي طولاني‌مدت گازي را امضا کرده‌اند.
مجمع کشورهاي صادرکننده گاز يک دهه پيش به منظور بهبود همکاري ميان 13 عضو خود شکل گرفت.
اعضاي اين مجمع شامل الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، عمان، قطر، روسيه، ترينيداد و تاباگو، امارات و ونزوئلا به همراه قزاقستان و عراق هستند. هلند و نروژ نيز به عنوان ناظر در نشست مسکو حضور داشتند.
کشورهاي عضو اين مجمع، بيش از نيمي از صادرات گاز جهان و 70 درصد ذخاير گاز جهاني را در اختيار دارند. نشست پيشين اين مجمع، 2 سال پيش، در دوحه برگزار شد.
در اين نشست، مصوبه اتحاديه اروپا با نام سومين بسته انرژي نيز مورد بحث قرار گرفت. براساس اين قانون، مصرف‌کنندگان اروپايي گاز براي دسترسي به بازار مي‌توانند صرف‌نظر از بزرگي عرضه‌کننده، ميان عرضه‌کنندگان مختلف انتخاب کنند.
اين قانون که در سال 2007 تصويب شد، مي‌کوشد با جداسازي توليد گاز از مديريت خطوط لوله مانع از کنترل يک شرکت روي تمام عرضه گاز در يک کشور شود. اين اقدام براي ارزش بازار شرکت گازپروم روسيه به منزله تهديد است. ارزش بازار اين شرکت برابر با 78 ميليارد دلار است که در 5سال گذشته برابر با 360 ميليارد دلار بوده است.
تحول بزرگ
در بازار جهاني گاز
دومين اجلاس مجمع صادرکنندگان گاز با انتشار بيانيه‌اي مبني بر قيمت‌گذاري گاز براساس نفت به کار خود پايان داد. موضوع قيمت‌گذاري جديد گاز که به اتفاق تمام اعضا مورد توجه قرار گرفته، تحولي بزرگ در بازار جهاني گاز ايجاد خواهد کرد. در اين زمينه با سيدمحمدعلي خطيبي نماينده ايران در اوپک و مجمع صادرکنندگان گاز پيرامون اين موضوع گفت وگو کرديم. وي در پاسخ به اين سؤال که هدف اعضاي مجمع از رساندن قيمت گاز به نفت چيست، گفت: قيمت گاز در بازار آمريکا و اروپا به مراتب پايين‌تر ومعادل 2 تا 4 دلار BTU (واحد حرارتي) از نفت است. در بازارهاي آسيا اين رقم حدود 14 تا 15 دلار است. وي افزود: با توجه به مرغوبيت گاز و مزيت‌هاي بسياري که نسبت به نفت دارد بايد قيمت اين محصول معادل يا حتي بالاتر از نفت باشد. خطيبي درباره مزيت‌هاي گاز يادآور شد: جابجايي گاز بسيار از نفت راحت‌تر و مشکلات کمتري دارد، بحث آلايندگي و تميزي اين ماده نفتي نيز به مراتب از نفت پايين‌تر است و اين امر باعث شد تا کشورهاي صادرکننده با هماهنگي انجام شده به اين نتيجه برسند تا درباره قيمت گاز تجديد نظر کنند وحداقل به قيمت نفت برسند.
وي در پاسخ به اين سؤال که امکان دارد قيمت گاز از نفت هم بالاتر برود گفت: بحث ابتدايي در اجلاس مسکو برابري قيمت گاز با نفت است که بايد انجام شود، البته در جلسات بعدي قطعاً درباره اين افزايش قيمت بحث وگفت وگو خواهد شد.
از وي درباره ديگر دستاورد اين اجلاس سؤال شد که پاسخ داد: برگزاري سومين اجلاس در تهران دستاورد بزرگ ديگري بود که تمام اعضا با آن موافقت کردند. وي درباره برپايي زمان اين اجلاس گفت: در اجلاس وزرا که قرار است ماه نوامبر (آبان) در تهران برگزار ‌شود، پيرامون زمان اجلاس سران تصميم‌گيري خواهد شد.

 


دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو گفت: ايران در پايان فروردين سال جاري (مارس 2013) با توليد بيش از 4 درصد از علم نانو جهان رتبه اول منطقه و هشتم دنيا را به خود اختصاص داده است.
سعيد سرکار ديروز در نخستين همايش تخصصي فناوري نانو در صنعت برق و انرژي افزود: توليد علوم نانو درکشور روندي صعودي دارد به گونه‌اي که جايگاه ايران بين سال‌هاي 2000 تا 2012 ميلادي حدود 50 پله رشد کرده است.
وي در اين همايش در محل پژوهشگاه نيرو، اظهار کرد: فناوري نانو يک فناوري بسيار گسترده است و اگر امروز در صنعت برق نسبت به آن بي‌تفاوت باشيم اين صنعت و کشور را به خطر انداخته‌ايم.
دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو با اشاره به اينکه ستاد ويژه نانو سال 82 تاسيس و فعاليت خود را شروع کرده ادامه داد: اين ستاد در حال حاضر يک سند 10 ساله را تدوين کرده که برنامه‌هاي مورد نظر در زمينه نانو تا پايان سال 93 يعني (2015 ميلادي) در آن پيش‌بيني شده است.
وي با اشاره به تشکيل پنج کارگروه در اين ستاد گفت: هم‌اکنون در کشور اين فناوري روند بسيار خوبي را گذرانده به صورتي که تا به حال بيش از15 هزار نفر متخصص محقق در حوزه نانو فعاليت مي‌کنند.
اين مقام مسئول، انرژي، سلامت، آب و محيط زيست و در نهايت ساخت و ساز را از اولويت‌هاي مهم ستاد ويژه نانو اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر 852 دستگاه و 57 آزمايشگاه در حوزه فناوري نانو کشور فعال است.
وي گفت: در آخرين آمارهاي موجود، سال 2012 روزانه بيش از 10 مقاله در کشور در زمينه نانو منتشر شده در صورتي که در سال 2000 ميلادي ما در کل سال تنها هشت مقاله ارائه کرده بوديم و اين آمار براي ما يک رکورد جهاني را به ثبت رسانده است.
دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو با اشاره به اينکه بايد نگاه بلند مدت نسبت به طراحي و ساخت تجهيزات برقي داشته باشيم، اضافه کرد: امروز روزي است که ما بايد به اين فناوري توجه ويژه‌اي داشته باشيم و خود به توليدکننده اين فناوري در صنعت برق و انرژي تبديل شده و با اين حرکت صنعت برق کشور را به صورت پويا حفظ کنيم. به گزارش ايرنا، مديرعامل شرکت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير) نيز در اين همايش گفت: صنعت برق با بهره‌گيري از تکنولوژي‌هاي نوين وظايف خود را با بالاترين استانداردها انجام مي‌دهد.
همايون حايري با بيان اين که رمز موفقيت کشورها و در مقياس کوچکتر بنگاه‌هاي اقتصادي توليد مبتني بر فناوري کارآمد و با بهره‌وري بالاست، اظهار کرد: هدف اين بنگاه‌هاي اقتصادي توليد محصول و ارائه خدمات با ارزش افزوده بيشتر است و بدون تکيه بر دانش روز، مواد و تکنولوژي‌هاي نوين ميسر نخواهد شد.
وي با اشاره به جايگاه ممتاز کشورمان در مجامع علمي بين‌المللي گفت: به عنوان نمونه در کنگره بين‌المللي شبکه‌هاي توزيع نيروي برق که کمتر از سه هفته قبل در استکهلم برگزار شد، ايران با ارائه 93 مقاله مقام نخست جهان را به دست آورد.
حايري همچنين تاثيرات استفاده از فناوري نانو در توسعه کشورها و جايگاه آن به عنوان اولويت نخست تحقيقات و انتقال تکنولوژي را يادآور شد و افزود: اين فناوري مکمل و پايه ساير تکنولوژي‌ها محسوب شده و کاربرد آن توليد محصول با هزينه کمتر، دوام بيشتر، مصرف انرژي کمتر و خواص بهتر است، ضمن اين که اين فناوري با ارائه ديدگاهي متفاوت باعث تحليل بهتر پديده‌ها و دستيابي به روش‌هاي بهتر توليد شده است.
مديرعامل توانير با ابراز اطمينان از اين که متخصصان صنعت برق سريعتر و گسترده‌تر از ساير صنايع تحت تاثير اين فناوري قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: فناوري نانو تمام بخش‌هاي صنعت برق و انرژي را تحت تاثير قرار داده و تغييرات شگرفي در تصور انسان از دنياي انرژي ايجاد خواهد کرد.

 


ارزش بورس تهران در معاملات آخرين روز کاري هفته به 250 هزار ميليارد تومان رسيد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، شاخص بورس در پايان معاملات ديروز با افزايش 888 واحدي به 52 هزار و 735 واحد رسيد.
براساس اين گزارش، شاخص صنعت با 665 واحد تغيير به 44 هزار و 759 واحد رسيد و شاخص 50 شرکت فعالتر نيز با 34 واحد تغيير به 2 هزار و 186 واحد افزايش يافت.
اين گزارش مي‌افزايد: معدني و صنعتي گل‌گهر با 85 واحد، پالايش نفت اصفهان 59 واحد، معدني و صنعتي چادرملو با 54 واحد، بانک ملت 48 واحد، مخابرات ايران 42 واحد، توسعه معادن و فلزات 33 واحد و پالايش نفت تبريز با 31 واحد بيشترين تاثير را بر رشد شاخص ديروز بازار سرمايه داشتند.
براساس اين گزارش، شرکت‌هاي مرينوس، فولاد مبارکه اصفهان، توليد محور خودرو، صنايع پتروشيمي خليج‌فارس، گل‌تاش، موتوژن و فولاد خراسان بيشترين کاهش قيمت را داشتند.
در معاملات ديروز بازار سرمايه همچنين با گزارش فروش سه ماهه فولاد خوزستان، اين احتمال براي رشد سود سنگ‌آهني‌ها افزايش يافته و بر همين اساس براي نماد «ومعادن» صف خريد ايجاد شد.
به گفته معامله‌گران، چادرملو نيز به زودي براي افزايش سرمايه 200 درصدي متوقف خواهد شد؛ در اين ميان قند و شکري‌ها هم با صف خريد مواجه شدند. در همين حال ديروز سيمان بهبهان براي تعديل سود متوقف شده بود.
به اين ترتيب ديروز در بورس تهران بيش از 767 ميليون سهم به ارزش 286 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه براي اولين بار به رقم بي‌سابقه 250 هزار ميليارد تومان رسيد که رکورد جديدي براي آن محسوب مي‌شود.
در همين حال کامران صديقيان، فعال بازار سرمايه درباره صعود دوباره شاخص بورس به فارس گفت: افت روز سه‌شنبه مقطعي و کوتاه‌مدت بود و روند صعودي رشد شاخص بورس اوراق بهادار تداوم خواهد داشت.
وي گفت: عرضه‌‌هاي زياد سهامداران در روز دوشنبه موجب شده بود تا روز سه‌شنبه با افت مقطعي و کوتاه مدتي مواجه شويم اما چهارشنبه دوباره روند مثبت شاخص را در بازار سرمايه شاهد بوديم.

 


مديرعامل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر اينکه هيچ نگراني درخصوص حمل و نقل بين‌المللي نداريم و کل تجارت خارجي را پوشش مي‌دهيم، گفت: اعمال تحريم‌هاي جديد باعث افزايش کرايه حمل نخواهد شد.
محمدحسين داجمر در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها در پاسخ به اين سوال که با آغاز تحريم‌ها عليه کشتيراني و حمل و نقل دريايي، آيا فکر مي‌کنيد شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران به تنهايي مي‌تواند جايگزين همه خطوط بين‌المللي که تا يک ماه پيش با کشور ما همکاري مي‌کردند شود، اظهار داشت: در اين خصوص جاي نگراني وجود ندارد و با همان شرايط قبلي مي‌توانيم حمل و نقل کالاهاي مورد نياز را پوشش دهيم.
وي در پاسخ به اين سوال که خود شرکت کشتيراني هم جزء تحريم‌ها است و آيا اين موضوع خللي در کار شما ايجاد نمي‌کند، افزود: ما نمي‌توانيم به اروپا برويم اما حجم تجارت ايران با خاور دور را به طور کامل پوشش مي‌دهيم.
مديرعامل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين سوال که با توجه به حجم تجارت خارجي ايران برخي کارشناسان معتقدند ناوگان شرکت شما تنها 50 درصد از تجارت خارجي ايران را مي‌تواند پوشش دهد، گفت: با توجه به ميزان واردات و صادراتي که در حال حاضر داريم مشکلي وجود ندارد و ما مي‌توانيم به طور کامل پوشش دهيم.
داجمر در پاسخ به اين سوال که انحصاري شدن حمل و نقل بين‌المللي دريايي توسط شرکت شما باعث نمي‌شود تا افزايش قيمتي صورت گيرد، گفت: شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي به دنبال نفع شخصي خودش نيست، رويکرد ملي دارد و با همان ضوابط و شرايط پيش از تحريم به فعاليتهاي خود ادامه مي‌دهد.
وي در واکنش به اينکه مي‌توانيد به مشتريانتان قول بدهيد که کرايه‌هاي حمل افزايش نمي‌يابد، گفت: برخي تعرفه‌ها بصورت فصلي تعيين مي‌شود و ممکن است با توجه به شرايط فصلي افزايش يا کاهش داشته باشد، اما به دليل تحريم‌ها هيچ‌گونه افزايش کرايه‌اي نخواهيم داشت.
مديرعامل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين سوال که برخي معتقدند ممکن است خطوط کشتيراني بين‌المللي کالاهاي خود را در کشورهاي حاشيه خليج‌فارس تخليه کنند و کالاها از آنجا به کشور منتقل شود، گفت: براي اين موضوع هم امکاني ايجاد شده و سرويس‌هايي گذاشته‌ايم تا به طور کامل حمل ونقل را پوشش دهيم.
داجمر اطمينان داد که در حمل و نقل بين‌المللي کشور هيچ جاي نگراني وجود ندارد و شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند تجارت خارجي را پوشش دهد.مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي گفت: با تعطيلي خطوط ارتباطي با اروپا به دليل تحريم‌ها از اين خطوط و امکانات آن در خطوط خاور دور و آسياي شرقي استفاده مي‌شود.
وي اظهار کرد: تا قبل از تشديد تحريم‌ها ايران سه خطوط ارتباطي با عنوان آسيا و اروپا، خاور دور و خليج‌فارس و اروپا داشت که خطوط آسيا و اروپا و خليج‌فارس و اروپا تعطيل شده و امکانات اين خطوط در خط خاور دور مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
داجمر تصريح کرد: تجارت اروپا با ايران نسبت به چند وقت گذشته کاهش يافته و اين تجارت به آسياي شرقي منتقل شده است.
مديرعامل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين سوال که اگر شخصي بخواهد کالاي خود را به اروپا صادر کند از چه طريقي ممکن است گفت: کشتيراني جمهوري اسلامي ايران کالاي مورد نظر را به کشورهاي حاشيه خليج‌فارس منتقل مي‌کند و از آنجا و از طريق خطوط ارتباطي اين کشورها به اروپا منتقل مي‌شود.
داجمر بيان کرد: با تشديد تحريم‌ها شرکت‌هاي خصوصي داخلي و چند شرکت خارجي کوچک به حمل و نقل دريايي کمک مي‌‌کنند.
وي با اشاره به اين که حمل و نقل به دنبال تجارت مي‌رود افزود: برخي از تعرفه حمل و نقل فصلي تغيير مي‌کند اما پيش‌بيني مي‌شود به طور عمده تغيير نرخ حمل و نقل دريايي نداشته باشيم.

 


برنج باسماتي صادراتي هند حاوي چند درصد انواع برنج غيرباسماتي دانه بلند است. هم‌اکنون به طور روزافزوني شکايت مي‌شود که افزايش برنج غيرباسماتي نامرغوب در برنج باسماتي صادراتي به ايران از حد معمول صنعتي 20 درصد فراتر رفته است.
به گزارش ايسنا، روزنامه تريبيون چاپ دهلي نوشت: اين امر يکبار ديگر موضوع ناخالصي را در برنج باسماتي صادراتي به برخي از بازارهاي مطلوب در اروپا، انگليس و آمريکا و نحوه تاثير منفي آن بر صادرات برنج باسماتي هند احيا کرده است. صادرات برنج باسماتي هند به آمريکا تقريبا بخاطر حضور بيش از حد آفت تريسايکلوزول (Tricyclozole) در آن متوقف شده است. بسياري از صادرکنندگان بزرگ برنج باسماتي از اينکه واردکنندگان در کشورهاي ديگر به خاطر اين ناخالصي زياد در برنج صادراتي به ايران نسبت به اينکه خريداران در بازارهاي مطلوب خارجي در قيمت باسماتي دستکاري مي‌‌کنند روز به روز بدبين مي‌شوند، ناراحت هستند. اين ناخالصي در برنج باسماتي (PUSA1121) با برنج نامطلوب PR114 (برنج اروماتيک غيرباسماتي) تنها براي برنج صادراتي به ايران صورت مي‌گيرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: صادرکنندگان برنج در منطقه به خبرنگار روزنامه تريبيون گفتند که اين افزايش ناخالصي برنج در هند تحت رهنمود برخي از مقامات دولت ايران انجام مي‌گيرد.
يک صادرکننده طراز اول گفت: واردکنندگان خصوصي در ايران بعد از اعمال تحريم‌‌هاي غرب عليه اين کشور به خاطر توقف صادرات از طريق امارات با مشکلات متعددي در واردات برنج باسماتي از هند مواجه شده بودند، بعد از اين بود که شرکت بازرگاني دولتي ايران دعوت مزايده و واردات مستقيم برنج باسماتي را از هند آغاز کرد.
سوشيل جين، معاون رئيس صادرکنندگان برنج هند گفت: با اين حال شرکت بازرگاني دولتي ايران 1150 دلار را براي هر يک تن برنج وارداتي تعيين کرد. ولي قيمت برنج در بازارهاي جهاني چيزي بين 1450 الي 1500 دلار براي هر يک تن است و اين قيمت طي دو ماه گذشته تغيير نکرده است. در نتيجه، بسياري از صادرکنندگان افزايش انواع برنج غيرباسماتي را به برنج باسماتي به منظور کسب سود آغاز کردند. وي اعتراف کرد که برنج ناخالص توسط برخي صادرکنندگان بي‌وجدان تحت عنوان باسماتي به ايران صادر مي‌شود.

 


سکه و ارز طي هفته جاري (شنبه تا چهارشنبه) بازار آرامي را پشت سر گذاشت و با ثبات بود.
به گزارش خبرنگار ما، روز شنبه قيمت هر دلار آمريکا 3هزار و 350 تومان معامله شد و اين قيمت ديروز هم در بازار تکرار گرديد. روزهاي يکشنبه تا سه‌‌شنبه قيمت بين 3 هزار و 320 تومان تا 3 هزار و 375 تومان در نوسان بود. يورو و پوند نيز ثبات قيمت را تجربه کرد. روز شنبه هر پوند نيز ثبات قيمت را تجربه کرد. روز شنبه هر پوند 4 هزار و 360 تومان به فروش رسيد و ديروز بدون تغيير قيمت مانند روز شنبه معامله شد. روزهاي يکشنبه تا سه‌شنبه 30 تومان فقط نوسان قيمت داشت. جالب اينکه قيمت پوند طي اين هفته 5 روز ثابت بود و 5 هزار و 100 تومان معامله شد. بنابر اين گزارش: برخي فروشندگان سکه و ارز در بازار پيش‌بيني مي‌کردند، با اعمال تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران، قيمت‌ها تغيير به سمت افزايش داشته باشد، اما کارشناسان معتقدند، تحريم‌ها ديگر اثر خود را از دست داده و ديگر تغييري در بازار سکه و ارز ايجاد نخواهد کرد.
اين گزارش حاکي است: قيمت انواع سکه طي اين مدت (شنبه تا چهارشنبه) افزايش چشمگيري نداشت و با نوسان طبيعي مواجه بود. قيمت سکه طرح جديد ديروز با 13 هزار تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه يک ميليون و 140 هزار تومان، سکه طرح قديم با 30 هزار تومان کاهش يک ميليون و 100 هزار تومان، نيم سکه با 5 هزار تومان کاهش 600 هزار تومان، ربع سکه با 5 هزار تومان کاهش قيمت 400 هزار تومان و سکه گرمي بدون تغيير قيمت 260 هزار تومان معامله شد.

 


معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موضوع تعويق ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي داخلي به يورو4، مصوبه دولت بوده و براساس آن نيز عمل شده است.
محسن صالحي‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين که چندي پيش به دنبال اعلام به تعويق افتادن ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروها، برخي مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست اين موضوع را رد کردند، اظهار کرد: تعويق اجراي اين استاندارد براساس مصوبه ابلاغي دولت بوده و متن مصوبه نيز نزد دستگاه‌هاي مسئول موجود است.
وي با بيان اين که مطمئنا تمام موضوعاتي که از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح مي‌شود براساس مصوبات و ابلاغيه‌هاي دولت است، خاطرنشان کرد: طبق يکي از همين مصوبات، ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروهاي داخلي به ابتداي سال 93 موکول شده است.
معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته اين به اين معني نيست که همچنان خودروها با استاندارد يورو 2 توليد خواهند شد بلکه با توجه به شرايط موجود، به تدريج ارتقاي استاندارد صورت خواهد گرفت تا اين که از ابتداي سال آينده 100 درصد خودروها با اين استاندارد توليد شوند.وي ادامه داد: در برخي از خودروها به دليل محدوديت‌هاي موجود، استاندارد يورو 4 به توليد انبوه نرسيده است که محدوديت‌هاي تامين و واردات برخي قطعات کليدي مانند کاتاليست و اي‌سي‌يو از جمله آن‌ها است.
صالحي‌نيا تصريح کرد: با توجه به محدوديت‌هاي خارجي ايجاد شده، خودروسازان اقداماتي را انجام داده‌اند تا استمرار توليد در ماه‌هاي آينده حفظ شود.

 


وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از کمک 40 هزار ميليارد توماني دولت در سرمايه‌گذاري تعاوني‌هاي مسکن خبر داد.
اسدالله عباسي در حاشيه افتتاح نمايشگاه ساختمان در جمع خبرنگاران درباره تعاوني‌هاي مسکن که تاکنون دچار مشکل شده‌اند، اظهار کرد: کميته‌اي در اين زمينه تشکيل شده تا هيات مديره‌ها اختلافات تعاوني‌هاي مسکن را برطرف کنند و تلاش شده موانع موجود در راه اين تعاوني‌ها برداشته شود.
وي گفت: سهم تعاوني‌ها در ساخت مسکن حدود 5/2 ميليون واحد بوده که از اين ميزان 5/1 ميليون واحد در قالب مسکن مهر ساخته شده است.
عباسي افزود: بايد مشارکت ميان مردم و تعاوني‌هاي مسکن تقويت و موانع موجود در اين زمينه برداشته شود تا بتوانيم سياست‌هاي دولت را جهت مقاوم‌سازي مسکن و تقويت مسکن روستايي و شهري اجرايي کنيم.
وي اظهار کرد: 33 درصد ساخت مسکن شهري در قالب تعاوني‌ها است و تلاش مي‌شود اين ميزان به 50 درصد افزايش يابد.
وي اظهار کرد: هم‌اکنون ايران به لحاظ توليد و تبديل مواد خام معدني به محصولات قابل استفاده در صنعت مسکن به پيشرفت چشمگيري رسيده است.
به گفته عباسي، کشورمان هم‌اکنون صادرکننده مصالح ساختماني است در حالي که در سال‌هاي گذشته واردکننده اين نوع محصولات بود.
وي تاکيد کرد: در حوزه مسکن بايد به موضوع انرژي توجه جدي شود، البته هم‌اکنون رقابت خوبي در ايران نيز مشاهده مي‌شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پايان افزود: نمايشگاه صنعت ساختمان فرصت مناسبي براي تبادل‌نظر و تجربه شرکت‌هاي مختلف در حوزه مسکن است.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: عرضه محصولات ساختمان با 70 نوع فعاليت ديگر در ارتباط است که بايد با در نظر گرفتن کيفيت و قيمت مناسب همراه شود.
عباسي با اشاره به رشد 20 درصدي توسعه نمايشگاه امسال نسبت به سال‌هاي گذشته گفت: عرضه توليدات و عرضه رقابتي سازندگان مسکن در اين نمايشگاه باعث کاهش بازار کاذب محصولات مسکن مي‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10