(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 15 تـیـر 1392 - شماره 20534

موافقت کرزاي با از سرگيري مذاکرات امنيتي ميان واشنگتن و کابل
نويسنده عربستاني: تحرکات آتي عليه آل سعود غافلگيرکننده خواهد بود
مردم آمريکا عليه جاسوسي از شهروندان به خيابان‌ها ريختند
مرسي با اشتباهاتش راه دخالت ارتش را هموار کرد
واکنش جهاني به کودتاي نظاميان در مصر
دادگاه ترکيه دستور اردوغان براي تخريب پارک اسلامبول را لغو کرد
بحريني‌ها براي سرنگوني آل‌خليفه جنبش تمرد تشکيل دادند
هلاکت 31 تروريست در حمله پليس عراق به مخفيگاه القاعده
اعتراض سران 5 کشور آمريکاي لاتين به بستن آسمان اروپا به روي هواپيماي مورالس
درگيري دانشجويان با پليس پرو در خيابان‌هاي ليما
بشار اسد: براي نجات سوريه حاضريم با همه گروه‌ها مذاکره کنيم
صهيونيست‌ها براي انجام رزمايش نظامي حرم‌ابراهيمي در الخليل را بستند
زد و خورد مسلحانه ميان حزب‌الله و تروريست‌ها در لبنان
   


سفارت آمريکا در کابل اعلام کرد افغانستان و آمريکا درباره آغاز مجدد مذاکرات امنيتي به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، مذاکرات امنيتي کابل- واشنگتن به زودي از سر گرفته مي‌شود.اعلام از سرگيري مذاکرات امنيتي در حالي است که حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان چهارشنبه شب در ديدار با «جان مک‌کين» و «لنزي گراهام» از اعضاي مجلس سناي آمريکا درباره موافقتنامه امنيتي کابل- واشنگتن، روند صلح افغانستان، انتخابات آينده رياست جمهوري و مسائل منطقه‌اي، بحث و تبادل نظر کرد.
کرزاي در اين ديدار که در کاخ رياست جمهوري افغانستان صورت گرفت، تصريح کرد: مردم افغانستان خواهان امضاي موافقتنامه امنيتي با آمريکا هستند اما مشروط به اين که اين موافقتنامه باعث ثبات و تقويت نهادها در افغانستان شود.

 


نويسنده و فعال عربستاني با اشاره به اينکه تحرکات مردمي اعتراض‌آميز آتي در کشورهاي حوزه خليج‌فارس به ويژه عربستان سعودي شباهت بسياري به مصر خواهد داشت، تاکيد کرد اين تحرکات همه را غافلگير خواهد کرد.
«ايمان ناعس» نويسنده عربستاني در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: تحرکات اعتراض‌آميز در عربستان اين بار تا حدود زيادي مشابه تحرکات ميليوني مردمي در مصر خواهد بود و پس از به راه افتادن اين تحرکات ديگر هيچ ترفند و حيله و دروغ سياسي تاثيرگذار نخواهد بود.ناعس در ادامه با اشاره به تاثير تظاهرات جنبش تمرد در مصر بر کشورهاي عربي منطقه خليج‌فارس به ويژه عربستان سعودي، گفت: منطقه «القطيف» در شرق عربستان سعودي تحرکات حقوقي و قانوني خود را در سال 2011 و پس از پيروزي انقلاب 25 ژانويه مصر در عربستان از سر گرفت.

 


هزاران نفر از مردم آمريکا در شهرهاي مختلف اين کشور عليه «جاسوسي» دولتمردان‌شان از شهروندان خود تظاهرات کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، هزاران نفر از مردم شهرهاي نيويورک، فيلادلفيا، بوستون، شيکاگو و سانفرانسيسکو روز پنج‌شنبه در اعتراض به رسوايي شنود مکالمات تلفني کاخ سفيد عليه دولت باراک‌اوباما تظاهرات کردند.
«حق زندگي مرا ندزديد» عنوان يکي از دست‌نوشته‌هاي معترضان آمريکايي بود که به همراه تصاوير اوباما حمل مي‌شد.
اين تظاهرات به دعوت جنبش موسوم به «چهارمين اصلاح قانون اساسي» و در حمايت از «ادوارد اسنودان»، افشاگر رسوايي جاسوسي آمريکا صورت گرفت.
براساس اطلاعات محرمانه افشاشده از سوي اين مامور 29 ساله سابق سيا، دولت آمريکا سالهاست تمام مکالمات تلفني و ارتباطات اينترنتي مردم آمريکا و سرتاسر جهان به علاوه مقامات کشورهاي دنيا را رصد کرده آنها را ثبت و تحليل مي‌کند.
اوباما در واکنش به اعتراض‌هاي گسترده جهاني عليه اين رسوايي گفته: «همه جاسوسي مي‌کنند و دولت وي کار غير عادي انجام نداده است!».

 


اخوان‌المسلمين پس از کودتاي نظامي ارتش مصر و دستگيري محمد مرسي بر مبارزه با «کودتاگران» تاکيد کرد.
پس از پايان ضرب‌الاجل 48 ساعته ارتش مصر در شامگاه روز چهارشنبه و کودتاي نظامي «عبدالفتاح السيسي»، فرمانده کل ارتش و وزير دفاع که به برکناري «محمد مرسي»، رئيس‌جمهور قانوني منجر شد، اخوان‌المسلمين و کشورهاي مختلف به اين رويداد مهم واکنش نشان دادند.
اخواني‌ها به عنوان قربانيان اين کودتاي نظامي که ساعاتي پس از کودتا «محمد مرسي» و بسياري از رهبران آنها بازداشت شدند اعلام کردند، به هيچ وجه در مقابل اين اقدام ارتش کوتاه نخواهند آمد. اخوان‌المسلمين سپس با دادن يک فراخوان طرفداران خود را به برپايي تظاهرات آرام در ميدان «العدويه» واقع در شرق قاهره و ديگر مناطق کشور دعوت کرد. اخوان‌المسلمين مصر همچنين تاکيد کرد «مقابل دولت پليسي و کودتاي نظامي» محکم مي‌ايستد. ارتش مصر اما با صدور بيانيه‌اي ضمن دفاع از حق تظاهرات مسالمت‌آميز مردم تهديد کرد «در صورت افراط در اين حق طبيعي و تخريب اموال عمومي با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.»!
«محمد البتاجي»، از اعضاي ارشد اخوان‌المسلمين نيز با انتقاد شديد از «کودتاي ارتش» و جايگزين شدن «عدلي محمود منصور»، رئيس دادگاه عالي قانون اساسي به جاي «محمد مرسي» از طرفداران رئيس‌جمهور برکنار شده خواست عليه ارتش به «نافرماني مدني» متوسل شوند. وي بازگشت اين دولت (دولت موقت) را بازگشت استبداد عصر «حسني مبارک» دانست و نسبت به آن ابراز تاسف کرد. «البتاجي» ساعاتي پس از اين اظهارات دستگير شد!
اخوان‌المسلمين اردن نيز ضمن محکوم کردن اقدام«ارتش» برکناري «رئيس‌جمهوري قانوني» مصر را «کودتاي نظامي» دانست. اين گروه ضمن صدور بيانيه‌اي «همه نتايج حاصل از اين کودتاي نظامي را باطل و مغاير با حداقل معيارهاي دموکراسي دانست.»عربستان سعودي اما جزو نخستين کشورهايي بود که به اين تحولات حساس سياسي واکنش نشان داد. پادشاه اين کشور ضمن استقبال از آنچه در مصر روي داد به رئيس‌جمهور موقت اين کشور پيام تبريک فرستاد. اردن نيز همچون سعودي‌ها از وقوع اين کودتا استقبال کردند. واکنش‌ها در ايالات متحده اما متفاوت و گاه متضاد بود. در حالي که باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا پيش از وقوع اين کودتا به شدت از اوضاع حاکم بر اين کشور ابراز نگراني کرده و تهديد کرده بود در صورت کودتاي ارتش مصر مسئله کمک‌هاي نظامي به ارتش اين کشور را مورد بازنگري قرار خواهد داد، پس از سرنگوني دولت قانوني مرسي تنها به «ابراز نگراني» بسنده کرد اما اين اقدام را محکوم نکرد. محکوم نکردن کودتاي ارتش مي‌تواند اين پيام را داشته باشد که احتمالا تهديد اوباما، فقط مصرف تبليغاتي داشته است!
واکنش سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز در نوع خود جالب توجه است. «جن پساکي» که پيش از کودتا از ارتش حمايت کرده بود پس از برکناري مرسي گفت کشورش ترجيح مي‌دهد در اين مناقشه طرف کسي را نگيرد!
«کاترين اشتون»، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز با صدور بيانيه‌اي به اين حادثه واکنش نشان داد. در بيانيه اتحاديه اروپا از تمام طرف‌ها خواسته شده تا «سريعا به فرايند دموکراتيک از جمله انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري عادلانه و آزاد» بازگردند و قانون اساسي جديد به شيوه‌اي «کاملا فراگير» تصويب شود.
«ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس نيز با صدور بيانيه‌اي ضمن دعوت کردن مردم مصر به «آرامش» اوضاع حاکم بر اين کشور را «خطرناک» توصيف کرد. لندن در عين حال گفت «از دخالت‌هاي نظامي به عنوان ابزاري براي حل درگيري‌ها در نظام دموکراتيک» حمايت نمي‌کند. دبيرکل سازمان ملل نيز دخالت نظامي در امور «هر کشوري» را «منبع نگراني» دانست اما اين کودتا را محکوم نکرد!
رئيس کميته امور خارجه مجلس سناي روسيه اما از آنچه چهارشنبه شب در مصر اتفاق افتاد حمايت کرد. «ميخائيل مالگيلوف» جابه‌جايي قدرت در مصر را «انقلاب نرم» توصيف کرد و آن را «تکميل‌کننده بهار عربي» دانست.
واکنش رژيم صهيونيستي به کودتاي نظامي ارتش مصر به شکل «خوشحالي محتاطانه» بود. «بنيامين اليعاز»، وزير جنگ سابق رژيم صهيونيستي و از اعضاي پارلمان اين رژيم گفت: مرسي در يک سال گذشته فقط مشغول تعيين طرفدارانش در مناصب مختلف بود. وي برکناري مرسي را «ضربه‌اي به اخوان‌المسلمين» در سراسر جهان توصيف کرد. «گابي اشکنازي»، رئيس سابق ستاد ارتش رژيم صهيونيستي اما اين حادثه را به «زمين لرزه»اي تشبيه کرد که اين روزها بسياري از کشورهاي جهان عرب را هم فراگرفته است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم پيش از اين از مقامات اسرائيلي خواسته بود در مورد مصر هيچ گونه اظهارنظري نکنند!
بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه نيز از جمله استقبال‌کنندگان از برکناري مرسي بود. اسد اخوان‌المسلمين را «دروغگو» خطاب کرد و گفت، اين گروه از همان ابتدا که در مصر قدرت را در اختيار گرفت، شکست خورده بود! رئيس‌جمهور سوريه اخواني‌ها را به «سوءاستفاده از اسلام در سياست» محکوم کرد. «داود اوغلو»، وزير خارجه ترکيه برکناري مرسي را «غيرقابل قبول» دانست و گفت ارتش در اين کشور «کودتاي نظامي» کرد. صندوق بين‌المللي پول اما با صدور بيانيه‌اي ارائه کمک‌هاي مالي توافق شده به مصر را تا اطلاع ثانوي لغو کرد.
«لغو عضويت مصر در اتحاديه آفريقا» واکنشي بود که از سوي اتحاديه آفريقا به کودتاي نظامي ارتش مصر داده شد.
گفتني است، در همان نخستين ساعات پس از برکناري مرسي، محمد البرادعي، هماهنگ‌کننده جبهه نجات ملي و يکي از مخالفان اصلي دولت مرسي با انجام يک سخنراني برکناري مرسي از قدرت را به مردم مصر تبريک گفت و مدعي شد اين رويداد نه يک کودتا بلکه يک انقلاب بود. وي با اشاره به طرح نقشه راه ارتش گفت: اجراي اين طرح به تصحيح روند انقلاب بزرگ 25 ژانويه منجر خواهد شد! وي اقدام ارتش را يک «اقدام اصلاحي» دانست که براي «عبور از شرايط امروز مصر» لازم بود.
سرلشکر «نبيل فؤاد»، معاون اسبق وزير دفاع مصر هم در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اعلام کرد، دولت آينده از سوي نيروهاي مسلح اداره نخواهد شد. وي حادثه سوم ژوئيه (چهارشنبه 12تير) را حادثه‌اي بين «کودتاي نظامي و غيرکودتا» دانست و مدعي شد، ارتش به صورت غيرمستقيم به اداره امور کشور نظارت خواهد کرد!
نوري مالکي نخست‌وزير عراق نيز با بيان اينکه «سقوط نظام اخوان‌المسلمين در مصر گواهي بر شکست سياسي آنان است»، افزود: هيچ نظام اخواني حاکم در منطقه به خاطر تجربه ضعيف در زمينه سياسي و تکيه زياد بر خشونت و قتل به جاي سياست، به موفقيت نخواهد رسيد و آنها نه در سوريه و نه در غير از سوريه آينده‌اي نخواهند داشت زيرا يک سازمان شکست خورده هستند.
وي تاکيد کرد: من پيشتر به گروه اخوان‌المسلمين هشدار داده و به آنها گفتم که شما تاريخ را نخوانده‌ايد و آينده را نمي‌شناسيد و اين يک روند انعکاسي است که فضاي تروريسم و حمايت از القاعده، النصره و تندروها را گسترش داد و بازتاب آن به خود شما خواهد رسيد و آتش آن دامن همه شما را خواهد گرفت.
آخرين خبرها حاکي است، طرفداران محمد مرسي، رئيس جمهور برکنار شده مصر روز گذشته به دعوت اخوان‌المسلمين و پس از برگزاري نماز جمعه عليه «ارتش» تظاهرات کردند.
خبرگزاري فرانسه در اين باره گزارش داد، اين تظاهرات با مداخله ارتش به خشونت کشيده شد و شماري از معترضان در جريان درگيري‌ها کشته شدند.شبکه تلويزيوني بي‌بي‌سي شمار معترضان روز گذشته در قاهره را «هزاران نفر» اعلام کرد. منابع نزديک به ارتش مصر علت شليک به معترضان را «تلاش آنها براي حمله به گارد رياست جمهوري» عنوان کردند. در عين حال، درگيري‌هاي پراکنده‌اي نيز بين طرفداران و مخالفان مرسي به وقوع پيوست.
در حال حاضر تحليل‌ها پيرامون چرايي سقوط «مرسي» نقل محافل خبري است. به اعتقاد ناظران سياسي منطقه مرسي با ارتکاب يک سري اشتباهات «مهلک» زمينه لازم را براي دخالت ارتش فراهم ساخت.
لغو نکردن پيمان کمپ‌ديويد، کوتاهي در حمايت از مقاومت منطقه و در مقابل حمايت‌هاي پيدا و پنهان از جريان‌هاي تکفيري در سوريه و قطع رابطه با دمشق از جمله اين اشتباهات است.به اعتقاد مخالفان «مرسي» امانت‌دار خوبي براي انقلابيون نبود و خيلي زود شعارهايي که به واسطه آن مردم مصر به وي اعتماد کردند را فراموش کرد.
آخرين خبرها
* عدلي منصور، رئيس جمهور موقت مصر مشاوران حقوقي و سياسي خود را منصوب کرد.
* جبهه نجات ملي از طرفداران خود خواست براي دفاع از ارتش و «انقلاب 30 ژوئن» به خيابان‌ها بريزند.
* چندين تن از رهبران ارشد اخوان به زندان «المزرعه» منتقل شدند.
* ارتش مصر گذرگاه رفح را مسدود کرد.
* دادستان کل مصر استعفا کرد.
* منابع خبري اعلام کردند تحقيقات از مرسي از روز دوشنبه (پس‌فردا) آغاز مي‌شود. مرسي متهم به اهانت به دستگاه قضائي مصر و تلاش براي ايجاد شکاف بين مردم با هدف ايجاد ناآرامي است.

 


يک دادگاه ترکيه در حکمي ساخت يک پروژه ساختماني تحت حمايت نخست‌وزير اين کشور را که جرقه تظاهرات سراسري عليه دولت را زد لغو کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از خبرگزاري رويترز، دادگاه ترکيه در يک عقب نشيني آشکار راي داد که طرح بازسازي پارک گزي در ميدان تقسيم شهر اسلامبول متوقف شود.
هدف اين طرح که رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه پيشنهاد آن را داده بود ساخت يک پادگان به سبک عثماني در ميدان تقسيم بود تا بدين وسيله از تجمع و تظاهرات مردم جلوگيري به عمل آيد. معترضان حکم اين دادگاه را يک پيروزي بزرگ براي مخالفان اردوغان و ضربه‌اي به او مي‌دانند که اعتراضات مردمي را آشوب و تظاهرکنندگان را تروريست و غارتگر خوانده بود.
رجب طيب اردوغان در اين باره اعلام کرد منتظر حکم نظام قضايي و فرآيند تجديد‌نظر خواهد ماند.
اعتراض‌هاي ضددولتي در ترکيه از روز 10 خرداد پس از آن آغاز شد که پليس اسلامبول به معترضاني که در اعتراض به تخريب پارک گزي در ميدان تقسيم اين شهر تحصن کرده بودند، حمله‌ور شد.
اين اعتراضات سپس به ديگر شهرهاي ترکيه گسترش يافت به طوري که در روزهاي گذشته ده‌ها هزار نفر در 78 شهر سراسر اين کشور تظاهرات کردند.
بنياد حقوق بشر ترکيه گزارش داده در اين درگيري‌ها تاکنون 5 نفر از جمله يک پليس کشته شده و حدود 5 هزار نفر ديگر زخمي شده‌اند.
معترضان مي‌گويند اين پارک که مکاني سنتي براي تجمع‌ها و اعتراض‌هاي اجتماعي است و يک مکان توريستي محسوب مي‌شود، آخرين فضاي سبز شهر اسلامبول است.
اردوغان به دليل شيوه‌اي که در مديريت اين بحران اتخاذ کرده با انتقادات گسترده روبه روست.

 


برخي فعالان بحريني با پيروي از جنبش تمرد مصر، جنبشي به همين نام در بحرين با هدف سرنگوني آل‌خليفه تاسيس کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، پس از موفقيت جنبش تمرد مصر از جريان‌هاي مخالف مصري در رسيدن به مطالبات خود در اين کشور، برخي فعالان بحريني جنبشي را با همين نام در بحرين تاسيس کردند.
اين جنبش تازه تاسيس خواستار تظاهرات گسترده مردم بحرين در روز 14ژوئيه (23تير) که مصادف با روز استقلال بحرين از استعمار انگليس است شده است.
جنبش تمرد بحرين تاکيد کرد هدف اين جنبش شورش در برابر ظلم حاکمان است که قوانين ظالمانه‌اي را عليه مردم وضع کرده‌اند.
جمعيت الوفاق اسلامي بحرين که بزرگترين جنبش شيعي مخالف رژيم آل‌خليفه در بحرين است با استقبال از تاسيس جنبش تمرد اعلام کرد ما از هرگونه جنبش مسالمت‌آميز با هر منبع و هر جنبش ضد خشونت موافق هستيم.
دبيرکل جمعيت الوفاق بحرين در اين باره گفت، ما مي‌دانيم که جنگ ما کوتاه نيست و ملت بحرين هم اين موضوع را مي‌داند و براي رسيدن به هدف و مطالبات مردمي همه گروه‌ها و جنبش‌ها بايد با يکديگر همکاري کنند.
از سوي ديگر، شماري از فعالان انقلابي بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
تظاهرکنندگان در حالي که تصاوير زندانيان سياسي را با خود حمل مي‌کردند شعار «سرنگون باد حمد» مي‌دادند.
بحريني‌ها از مجامع حقوق بشري و نهادهاي بين‌المللي خواستند رژيم آل‌خليفه را براي آزاد کردن زندانيان سياسي تحت فشار بگذارند.
از ديگر اخبار بحرين اينکه سه ناو آمريکا وارد آب‌هاي بحرين شده است.
جان ميلر معاون فرماندهي ناوگان پنجم آمريکا در اين باره گفت، اين ناوهاي اضافي عمليات ايمن‌سازي راه‌هاي دريايي را به عهده خواهند گرفت.

 


نيروهاي پليس عراق در حمله به مخفيگاه القاعده 31 تن از تروريست‌ها را به هلاکت رسانده و 18 تن ديگر از آنها را بازداشت کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، اين عمليات پليس عراق در استان نينوا و کرکوک انجام شد.
پليس عراق در عملياتي بر ضد اعضاي القاعده در چهار روستاي استان نينوا چهار مخفيگاه اين شبکه را نابود و يک کارگاه بمب‌گذاري خودروها و يک انبار نفت مسروقه را منهدم کرد. پليس عراق همچنين 31 تروريست را در اين منطقه به هلاکت رساند و ده تن از جمله مسئول امنيتي گروه موسوم به دولت اسلامي عراق در اين منطقه را دستگير و 9 خودروي نظامي را منهدم و مقادير زيادي تجهيزات و سلاح و بمب را هم کشف و ضبط کردند.
نيروهاي پليس در استان کرکوک نيز به مخفيگاه تروريست‌ها، يورش بردند و هشت تروريست را دستگير کردند.
همچنين به گزارش خبرگزاري اصوات‌العراق از نينوا، دو خودروي بمب‌گذاري شده عصر روز پنج‌شنبه همزمان در دو مقر ارتش واقع در منطقه البکر و النور منفجر شدند که در نتيجه اين انفجارها چهار نفر کشته و 21 تن از جمله هفت غيرنظامي زخمي شدند. شدت اين انفجارها به حدي بود که به شماري از خانه‌هاي غيرنظاميان در اين منطقه آسيب زيادي وارد شد.

 


سران کشورهاي عضو «اوناسور» در آمريکاي لاتين با تشکيل يک اجلاس اضطراري در بوليوي حمايت کامل خود را از «مورالس» رئيس‌جمهور اين کشور اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، سران کشورهاي اکوادور، ونزوئلا، آرژانتين، اروگوئه و سورينام عضو اتحاديه کشورهاي آمريکاي جنوبي روز پنجشنبه با برگزاري يک نشست اضطراري در شهر کوشابامباي بوليوي حمايت خود را از مورالس اعلام و اقدام برخي کشورهاي اروپايي که به هواپيماي مورالس به دليل سوءظن حضور «ادواردو اسنودن» افشاگر آمريکايي در آن اجازه عبور از حريم هوايي خود را ندادند، محکوم کردند.
سران کشورهاي «اوناسور» همچنين با صدور بيانيه‌اي اين اقدام را غيردوستانه و توجيه‌ناپذير خوانده و آن را محکوم کردند.
وزارت امور خارجه روسيه نيز با صدور بيانيه‌اي برخورد برخي کشورهاي اروپايي در قبال هواپيماي حامل رئيس‌جمهوري بوليوي را اقدامي بسيار غيردوستانه تلقي کرده و خواستار احترام همه کشورها به ضوابط بين‌المللي و عدم تعرض به رهبران کشورهاي مستقل جهان شد.
«اوو مورالس» رئيس‌جمهور بوليوي پس از بازگشت به کشورش با استقبال گسترده مردمي روبه‌رو شد خواستار بستن سفارت آمريکا در شهر لاپاز پايتخت کشورش شد.
رئيس‌جمهوري بوليوي تاکيد کرد: دست من براي بستن سفارت آمريکا هرگز نخواهد لرزيد. ما شأن و منزلت و حاکميت داريم و بدون آمريکا احساس مي‌کنيم که از نظر سياسي و دموکراتيک بهتر هستيم.
چهارشنبه هفته گذشته کشورهاي فرانسه، اسپانيا و پرتغال از عبور هواپيماي حامل مورالس به دليل سوءظن حضور «ادواردو اسنودن» مامور سابق سيا در آن، از فراز آسمان خود جلوگيري کردند و هواپيماي مورالس که با کمبود سوخت نيز مواجه شده بود در خاک اتريش فرود آمد.

 


تظاهرات دانشجويان در پرو به زد و خورد و درگيري شديد با پليس ضدشورش اين کشور منجر شد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، صدها دانشجو روز پنجشنبه در شهر ليما پايتخت پرو در اعتراض به اصلاحات در نظام آموزشي اين کشور تظاهرات کردند که به دنبال مداخله پليس به درگيري شديد بين دو طرف منجر شد.
پليس ضدشورش با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش کوشيد معترضان را متفرق کند. دانشجويان معترض نيز با چوب‌ و چماق و پرتاب سنگ به نيروهاي پليس حمله‌ور شدند. دانشجويان معترض براي بيان اعتراض خود به سمت ساختمان کنگره پرو در حال حرکت بودند که با برخورد نيروهاي پليس مواجه شدند.
دانشجويان به شدت به سياست‌هاي «اولانتا هومالا» رئيس جمهور پرو اعتراض کرده و تصاوير وي را نيز به آتش کشيدند.
دولت مي‌گويد هدف از اجراي اصلاحات در نظام آموزشي بهبود خدمات نظام آموزش عالي و ارتقاي خدمات دولتي است اما منتقدان مي‌گويند اجراي اين طرح سبب بيکار شدن هزاران نفر خواهد شد و استقلال دانشگاه‌هاي پرو را نيز از بين خواهد برد.

 


رئيس جمهور سوريه گفت، مذاکرات ملي براي ما بسيار حائز اهميت است. ما براي حل بحران کشور حاضريم با همه گروه‌ها مذاکره کنيم.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه سوري الثوره اظهار داشت، دفاع از حق شهروندان سوري وظيفه ما است و بدين منظور براي حل بحران کشور سازش با تمام گروه‌ها ضروري است.
وي افزود، سازش عامل قدرت يک کشور است و براساس سياست خارجي نيز به نفع ما است به شرط اينکه مردمي باشد نه رسمي.
بشار اسد گفت، در حال حاضر ما در حالت جنگ قرار داريم و متحمل تخريب‌ها و نابودي‌هاي بسياري شديم، اصل اقتصاد سوريه بازسازي است ما طرح‌هايي در اين زمينه داريم اما نيازمند اوضاع امنيتي بهتر هستيم. وي تأکيد کرد، بسياري از تخريب‌ها با هدف ضربه‌زدن به زيرساخت‌هاي کشور و نابودي اقتصاد و امنيت صورت گرفته چرا که هدف دشمنان نابودي سوريه است اما ملت سوريه ثابت کرد که آگاه است و به رغم تمامي انفجارهاي تروريستي آنها برسرکارشان حاضر مي‌شوند. بشار اسد تصريح کرد، من به پيروزي نهايي اميدوارم و اگر ملت سوريه نيز اميدوار و خوشبين نبود نمي‌توانست مقاومت کند.
رئيس جمهور سوريه گفت، اسلام دين سازش و رحمت است و اين کلمه بارها در قرآن آمده است و اقدامات گروه‌هاي تکفيري هيچ ارتباطي به اسلام ندارد. کساني که کينه‌جو هستند و از حقايق اسلام منحرف شده و قلب انسان ديگر را مي‌خورند مسلمان نيستند.
وي اضافه کرد، آنچه که من هميشه نگران آن هستم تندروي ديني است همچنين مانند تندروي که غربي‌ها دارند هر دو نابودکننده است اين نابودي موجب ناامني‌ها مانند آنچه که در سوريه يا کشورهاي ديگر مي‌بينيم مي‌شود.
بشار اسد تأکيد کرد، در نتيجه تلاش‌هاي فکري استعماري جرياني تروريستي به نام القاعده به وجود آمد که تحت حمايت غرب بود و آن هم در پي انقلاب اسلامي ايران، انقلابي که در راستاي حمايت از فلسطين رخ داد به وجود آمد. به همين دليل است که غربي‌ها از تروريسم در سوريه حمايت مي‌کنند چرا که هدف تروريست‌ها ايجاد اختلاف ميان سني و شيعه و ايجاد جنگ طايفه‌اي است.
وي اظهار داشت، تروريسم مانند سرطان است که بايد ريشه آن خشکانده شود و سوريه هميشه در برابر طرح‌ها و نقشه‌هاي توطئه‌آميز و تفرقه‌برانگيز مقاومت کرده است.
بشار اسد تأکيد کرد، نقشه‌هاي دشمنان با هدف ضربه به مقاومت صورت مي‌گيرد اما سوريه همواره مدافع مقاومت است و در برابر اسرائيل ايستادگي مي‌کند.
رئيس جمهور سوريه درباره حضور اعضاي حزب‌الله در لبنان گفت، ارتش سوريه در تمام مناطق سوريه مي‌جنگد اما درباره منطقه القصير مسئله مربوط به مقاومت است، القصير اهميت استراتژيک براي مقاومت دارد چرا که يک منطقه مرزي است و اين مکان از لحاظ جغرافيايي براي روابط سوريه و لبنان و مقاومت حائز اهميت است لذا بايد مقاومت براي هرگونه درگيري مرتبط با آن حضور داشته باشد. همان طور که اين منطقه براي سوريه نيز حائز اهميت است و هرگز اين مسئله را پنهان نکرده‌ايم.
عمليات گسترده ارتش
در منطقه جوبر
ارتش سوريه با تعقيب گروه‌هاي تروريستي مسلح پاکسازي گسترده منطقه جوبر از توابع دمشق را آغاز کرد.
نيروهاي ارتش با اجراي عمليات کمين موفق شدند 300 فرد تروريست را که از پايگاه‌هاي خود خارج شده بودند به هلاکت برسانند و ده‌ها تروريست ديگر زخمي شدند.
يگان‌هاي ارتش موفق شدند با پيشروي در اين منطقه کنترل 60 درصد اين منطقه را در دست بگيرند.
نيروهاي ارتش به هنگام پيشروي و پاکسازي اين منطقه اسنادي را از ارتباط گروه‌هاي تروريستي با رژيم صهيونيستي کشف کردند.
بيشتر افراد مسلح در منطقه جوبر از اتباع خارجي از جمله مصر، چچن افغانستان، سودان و عربستان هستند.
گروه‌هاي مسلح در اين منطقه بيشتر از پرچم‌هاي جبهه النصره استفاده مي‌کردند.
نيروهاي ارتش همچنين موفق شدند که در دو منطقه الخالديه و القصور در استان حمص بر نقاط جديدي تسلط پيدا کنند.
ساير رويدادها
* روسيه مانع تصويب پيش‌نويس بيانيه شوراي امنيت درباره درگيري‌هاي استان حمص سوريه شد و درخواست تمديد زمان بررسي اين بيانيه را داد.
* ائتلاف مخالفان سوريه روز گذشته نشستي در اسلامبول با هدف بررسي مشارکت مخالفان سوري در ژنو 2 برگزار کردند.
* تروريست‌ها مسجد خالدبن الوليد در شهر حمص را پس از عقب‌نشيني به آتش کشيدند.
* تروريست‌ها در سوريه که بيشتر پايگاه‌هاي خود در مرکز و جنوب سوريه را از دست داده‌اند از کشورهاي غربي خواستند که به آنها کمک کنند.
* کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس براي هماهنگي اقدامات خود عليه حزب‌الله لبنان به دليل حمايت اين جنبش از دولت سوريه تشکيل جلسه دادند.

 


نظاميان رژيم اشغالگر قدس با تعرض به صحن مبارک حرم ابراهيمي به مدت يک ساعت در اين مکان مقدس مانور نظامي انجام دادند.
به گزارش واحد مرکزي خبر به نقل از روزنامه الشرق چاپ قطر، مدير اوقاف شهر الخليل اعلام کرد نيروهاي اشغالگر اسرائيلي پس از بستن حرم ابراهيمي و اخراج نمازگزاران و بازديدکنندگان به تمرين نظامي پرداختند.
تيسر ابو اسنينه اقدامات ظالمانه اشغالگران اسرائيلي را که حتي مساجد را هم در بر مي‌گيرد محکوم کرد و آن را تجاوز به آزادي عبادت دانست که همه قوانين بين‌المللي آن را تضمين کرده‌اند.از سوي ديگر، وزير ساخت و ساز رژيم صهيونيستي با تشکيل دولت مستقل فلسطين مخالفت کرد.

 


منابع خبري لبنان از وقوع درگيري‌هاي شديد ميان رزمندگان حزب‌الله و تروريست‌هاي ارتش آزاد سوريه در خاک لبنان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از بيروت، منابع خبري لبنان اظهار داشتند تعدادي از تروريست‌ها در سوريه پنجشنبه شب پس از ورود به خاک لبنان با نيروهاي حزب‌الله درگير شدند.
در اين درگيري‌ها که از پنجشنبه شب آغاز و تا بامداد روز جمعه ادامه داشت از سلاح‌هاي سنگين، انواع تيربار، خمپاره و موشک استفاده شد. خبرگزاري ايرنا به تعداد تلفات و يا مجروحان اين حادثه اشاره نکرده است.
دولت لبنان نيز هنوز در اين باره بيانيه رسمي صادر نکرده است.
اين در حالي است که احمد الاسير رهبر وهابي جريان تکفيري الاسير پس از فرار از صيدا از طرفداران خود خواست همچنان به تظاهرات و درگيري با نيروهاي ارتش بپردازند.
وي مدعي شد حزب‌الله عمليات نظامي که ارتش عليه وي در شهر صيدا انجام داده را رهبري کرده است.
احمد الاسير از طرفدارانش خواست پس از برگزاري نمازجمعه تظاهراتي در حمايت از اهل سنت در لبنان برگزار کنند.
پيشتر درگيري‌هاي ميان ارتش لبنان و طرفداران الاسير در شهر صيدا در جنوب لبنان رخ داد که ده‌ها تن از نيروهاي ارتش و هواداران الاسير کشته و زخمي شدند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10