(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 15 تـیـر 1392 - شماره 20534

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مصر، بحران ادامه دارد (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
سعي (گفت و شنود)
اعتراف کاخ سفيد به مقاومت بي‌نظير ملت ايران
وزير خزانه‌داري آمريکا: تحريم‌هاي ايران در طول تاريخ بي‌سابقه است
وزير کشور در پکن خبر داد
تشکيل کارگروه عملياتي مشترک ايران و چين براي مبارزه با جرايم
در مصاحبه با بي‌بي‌سي
جک استراو: ايران به دنبال توليد بمب اتمي نيست
نتانياهو: منتخب جديد ايراني‌ها متاسفانه همسو با رهبري است (خبر ويژه)
عبدي: سهم اصلاح‌طلبان در مشارکت مردم 10 درصد بود (خبر ويژه)
آشفته‌هايي که يکباره روحاني رااصلاح‌طلب خواندند (خبر ويژه)
گزارش شوراي آتلانتيک درباره راز ناکامي آمريکا در تعامل با مردم ايران (خبر ويژه)
يو‌اس‌تو‌دي: رئيس‌جمهور جديد ايران اهل تعامل هست اما عقب‌نشيني نمي‌کند (خبر ويژه)
 


تحولات جاري مصر آنقدر مهم است که از جنبه‌ها و زواياي گوناگون مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد. مسلما اين تحولات از يک سو تاثير مهمي بر «آينده مصر» خواهد داشت و از سوي ديگر با پيامدهاي مهم منطقه‌اي و بين‌المللي همراه خواهد بود کما اينکه طيف‌بندي‌هاي موافق و مخالف در سطوح داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي و تمرکز ويژه همه دنيا روي آنچه امروز در مصر مي‌گذرد از حساسيت، تاثير و اهميت اين تحولات خبر مي‌دهند.
درباره سهم اسلام‌گراها و بخصوص اخوان و دولت يک ساله آن در اين دگرگوني‌ها حرف‌هاي زيادي زده شده و اين قلم نيز سه روز پيش در همين ستون به ارزيابي عملکرد و نقاط ضعف اين جريان پرداخت در عين حال واقعيت اين است که همه چيز به عملکرد و مواضع اخوان برنمي‌گردد هرچند مواضع درست و عملکرد مناسب در «لحظات حساس» مي‌توانست به احتمال زياد نقش عوامل داخلي و خارجي ديگر را کاهش داده و مهار نمايد اما در عين حال «جامع‌نگري» حکم مي‌کند که به عوامل ديگر هم توجه شود و در نهايت درس گرفتن از تحولات مصر نيازمند توجه به همه علل و عوامل است.
اگر نگاهي به رسانه‌ها و مواضع دولت‌ها و رسانه‌هاي غربي عربي بياندازيم، مي‌بينيم که همه انگشت‌ها به سمت اخوان‌المسلمين و دولت آن نشانه رفته و در مورد عوامل ديگر سکوت شده و يا با اشاره بسيار مختصر از آن مي‌گذرند. اما براي آنکه بدانيم اين تنها بخشي از واقعيت است و نه همه آن کافي است مثلا رفتار ارتش و نهاد قضايي مصر در زماني که دولت اخواني با رأي مردم سر کار آمد و احزاب و گروه‌هاي شکست خورده در موضع «معترض» بودند را با دو روز پيش که يک دولت با حکم وزير دفاع سر کار آمد و اسلام‌گراها در موضع معترض بودند، مقايسه کنيم تا دريابيم، نقش نهادهايي که قانونا بايد بيطرف مي‌ماندند و خود هم ژست بيطرفي مي‌گرفتند، چه بوده است.
همين طور براي آن که بدانيم نقش قدرت‌هاي خارجي و رژيم‌هاي عرب وابسته به آمريکا در اين تحولات چه بوده است، مي‌توانيم مواضع آنان در سوم جولاي سال گذشته- 13 تيرماه 91- روزي که مرسي سر کار آمد را با مواضع آنان در سوم جولاي کنوني که دولت منصوب نظامي سر کار آمده است، مقايسه نمائيم.
ارتش وانمود مي‌کند که در جنبش اعتراضي عليه اخوان‌المسلمين نقش نداشته و اين حرکت چند ماهه اعتراضي کاملا خودجوش بوده است. اما واقعيت اين نيست چرا که از يک سو پليس و ارتش و نيروهاي امنيتي متعلق به کشوري بودند که مرسي رئيس جمهور آن و قنديل نخست‌وزير آن بوده و چگونه مي‌توان شانه خالي کردن از مسئوليت در برابر رئيس جمهور و دولت قانوني را «بيطرفي» ناميد؟ در اين شرايط در هر کشوري نيروهاي نظامي، امنيتي و انتظامي بخشي از ساز و کار حکومت براي کنترل اعتراضات به حساب مي‌آيند و اعلام بيطرفي در واقع اعلام حمايت از مخالفان دولت به حساب مي‌آيد کما اينکه وزير دفاع پس از آن که مرسي را از رياست جمهوري خلع نمود بر گفتگو با مخالفان دولت مرسي براي شکل دادن به کابينه تاکيد کرد. در واقع حداقل قطعي اين است که در طول دوره يک ساله حکومت مرسي، ارتش اجازه داد که مخالفت‌ها عليه اخوان‌المسلمين بالا بگيرد و اوضاع از کنترل اخواني‌ها خارج گردد. در طول اين دوره شبکه‌هاي تلويزيوني زيادي عليه اخوان اجازه فعاليت گرفتند. در طول اين دوران ده‌ها دفتر اخوان از جمله دفاتر پايتخت در جلوي چشم نيروهاي نظامي امنيتي به آتش کشيده شد، و ده‌ها عضو اخواني کشته شده و هزاران نفر مصدوم گرديدند. ارتش سکوت خود را ذيل واژه «بيطرفي» پنهان مي‌کرد و حال آن که همين ارتش دولت پس از کودتا را مورد حمايت جدي قرار داده و براي حفظ آن به حالت آماده‌باش درآمد و به اسلام‌گرايان گفت که فقط مخالفت مسالمت‌آميز را تحمل مي‌کند و زير بار خشونت و اعمال زور نمي‌رود و در عين حال شبکه تلويزيوني اخوان را متوقف کرد.
حالا بگذريم که احتمالا در روزهاي آينده حوادث مشکوکي رخ خواهد داد که به بهانه اين حوادث، ارتش تظاهرات مسالمت آميز را نيز ممنوع خواهد کرد.
از سوي ديگر ارتش در مصر يک قدرت بي‌رقيب است. مجموعه نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي مصر به حدود 5/2 ميليون نفر مي‌رسد اين تعداد حدود 25 درصد از بودجه 19 ميليارد دلاري سالانه را به خود اختصاص داده و سهم‌شان در مراکز اقتصادي به 40 درصد نزديک مي‌شود. فرض کنيد که هر عضو ارتش و... با 4نفر واجد شرايط راي زندگي مي‌کند، مجموعه اين‌ها 10 ميليون نفر مي‌شوند و مي‌توانند در شرايط اختلاف احزاب يک پايه راي قوي به حساب آمده و معادله را به نفع خويش تغيير دهند کما اينکه همين نيرو در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته بيش از 10 ميليون راي کسب کرد. ارتش در ميان گروه‌هاي سياسي مصر، تنها يک رقيب جدي داشته و آن، اخوان‌المسلمين بوده که گفته مي‌شود کف راي آن، حدود 7 ميليون نفر مي‌باشد. ورود ارتش به صحنه پس از يک سال مماشات با معترضين، خارج کردن اين رقيب از ميدان به حساب مي‌آيد. اين در حالي است که اخوان‌المسلمين گمان نمي‌کرد ارتش ورود خود به صحنه را مفيد ارزيابي کند و به نيروهاي خود اطمينان مي‌داد که ارتش مداخله نخواهد کرد. از يک نظر ديگر مواضع ارتش ضمن آن که آن 10 ميليون نفر را به ظرفيت معارضين اخوان اضافه مي‌کرد به آنان اطمينان مي‌داد که ارتش و دستگاه‌هاي امنيتي، انتظامي مانعي در مقابل آنان نخواهد بود از اين رو دست کم از 85 نفري که طي روزهاي اخير در قاهره، اسکندريه، اسماعيليه، سوهاج و... کشته شدند 50 نفر اخواني بوده‌اند! شايد بي جهت نبود که «عدلي محمود منصور»، جايگزين مرسي در نخستين پيام خود به طور ويژه به ارتش، نيروهاي پليس، قضات و رسانه‌ها «سلام» گفت.
غرب در برکناري مرسي بازي دوگانه‌اي را به نمايش گذاشت. از يک طرف وانمود مي‌کرد که با هرج و مرج و نيز دخالت ارتش مخالف است و آن را به ضرر خود ارزيابي مي‌کرد، اما در عمل به هرج و مرج دامن مي‌زدند و از کودتاي سفيد ارتش حمايت مي کردند. بر اساس نوشته خبرگزاري‌ها دو روز پيش از کودتا، وزير دفاع آمريکا، با ژنرال عبدالفتاح سيسي وزير دفاع و رهبر کودتاي مصر تماس گرفته است. جزئيات اين تماس منتشر نشده ولي بطور قطع ميان آنان هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته است. کما اينکه از قبل گفته مي‌شد که سيسي روابط مستحکمي با غرب دارد و در آمريکا دوره آموزش‌هاي ويژه اطلاعاتي خود را سپري کرده است. اينکه بلافاصله پس از برکناري مرسي از رياست‌جمهوري، کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا با صدور بيانيه‌اي- بي‌سابقه- از عزل مرسي ابراز خشنودي کرد و رهبر جمهوري‌خواهان آمريکا حذف مرسي را تقويت دموکراسي ناميد، نمي‌تواند تصادفي باشد. يا اينکه افراد و گروه‌هايي مثل البرادعي و حزب الوفد که وابستگي‌شان به آمريکا از شدت وضوح احتياجي به استدلال ندارد بطور يکپارچه از نقشه راه رهبر کودتا حمايت کردند هم تصادفي نيست. البته غربي‌ها و بخصوص سه کشور آمريکا، انگليس و آلمان تلاش زيادي کردند تا در هيچ بخش از ماجرا ديده نشوند چرا که برملا شدن اين نقش بخش زيادي از معارضين را از ميادين اعتراض جدا مي‌کرد.
اما از لحاظ نتايج، غرب در اين بحران براي خود منفعت زيادي در نظر گرفته است. در واقع شکست دموکراسي اسلامي در مصر، از نظر آمريکايي‌ها شکست روند بهار عربي به حساب آمده و اين مي‌تواند بقيه رژيم‌هايي که بطور طبيعي در موج دوم تحولات به سرنوشت رژيم‌هاي مبارک و بن‌علي گرفتار خواهند شد را تا حدي بيمه نمايد چرا که مردم کشورهايي که در معرض رژيم‌هاي ديکتاتوري وابسته و عقب‌مانده هستند با نگاه به آنچه در عرصه سياسي مصر روي مي‌دهد به خود مي‌گويند اگر محصول تلاش براي سرنگوني يک رژيم از يک سو هرج و مرج و از سوي ديگر روي‌کارآمدن دولتي مشابه دولت قبل باشد، بايد عطاي چنين انقلابي را به لقاي آن بخشيد. عملکردها و مواضع عربستان سعودي در اين ارتباط ديدني است: سعودي از يک طرف گروه‌هاي تکفيري وهابي نزديک به خود را به اتحاد با اخوان وادار کرد و از اين طريق براي محمد مرسي و اخواني‌ها مشکلات زيادي را به وجود آورد و از طرف ديگر سعودي‌ها با واداشتن عناصر وابسته به خود در ارتش و احزاب سلفي به استعفا و پيوستن مخالفين در دو روز پاياني حکومت مرسي،‌سهم عمده‌اي در اسقاط دولت اخواني مصر ايفا کردند. کما اينکه ملک‌عبدالله اولين مقام عربي بود که دولت جديد عدلي منصور را به رسميت شناخت و از اقدامات نظاميان تجليل کرد. در حالي که بعضي گمان مي‌کردند که دولت ترکيبي اخواني-سلفي از سوي رياض حمايت مي‌شوند.
نکته ديگر اين است که آمريکايي‌ها هرج و مرج ماههاي گذشته مصر را يک فرصت مهم براي پايان دادن به پرونده فلسطين ارزيابي مي‌کردند. آمريکا در خلال بحران مصر توانست سران عربي را به کوتاه آمدن در برابر اسرائيل و تنازل از طرح تشکيل دولت فلسطيني در سرزمين‌هاي اشغالي 1967- يعني 22 درصد خاک فلسطين- وادارد کما اينکه بحراني شدن شرايط کشورهاي عرب پيرامون رژيم صهيونيستي، اولويت و تمرکز روي پرونده فلسطين- اسرائيل را از بين مي‌برد اما البته اگر گمان شود که آمريکايي‌ها اين آمادگي را دارند که شرايط هرج و مرج را به سمت منافع پايدار خود سوق دهند، اشتباه خواهد بود کما اينکه خود آمريکايي‌ها نيز اين گمان را ندارند.
شرايط پس از برکناري مرسي از قدرت و مواجهه ارتش با معترضان اسلام‌گرا در ميدان رابعه با هواپيماي جنگي نشان مي‌دهد که اوضاع مصر تحت کنترل نيست و ممکن است اوضاع به گونه‌اي سوق پيدا کند که ارتش توانايي کنترل آن را نداشته باشد. همه مي‌دانند که طي ماههاي اخير صدها تن انواع سلاح‌هاي سبک و نيمه سنگين بخصوص از ليبي وارد مصر شده و درگيري‌ها در هفته اخير عمدتاً با سلاح گرم بوده به گونه‌اي که در روز گذشته حدود 10 نفر براثر اصابت گلوله کشته شده‌اند. بسته شدن کانال تلويزيوني اخوان از سوي ارتش نشان مي‌دهد که اوضاع در روزهاي آينده روند مسالمت‌آميزي پيدا نخواهد کرد همين ديروز عليرغم آنکه چندين نفر از اجتماع کنندگان «الرابعه» کشته شده بودند، جمعيت زيادي به سمت کاخ رياست جمهوري به راه افتادند.

سعدالله زارعي

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* مرسي وقتي با پيشقراول جبهه مقاومت قطع رابطه مي‌کند و پس از انتخاب بلافاصله رهسپار عربستان مي‌شود و با سلفي‌ها ديدار و به ملتش پشت مي‌کند انقلاب را دچار مشکل مي‌سازد. کساني که با حق درآويزند و به ملت خود پشت کنند سرنوشتي بهتر از مرسي نخواهند داشت.
عليمرداني
* مورد مشابه در مقاله «اراذل محترم» بسيار است اگر مي‌خواهيد با شماره تلفن بنده تماس بگيريد تا مواردي از اين قبيل در اختيار شما قرار دهم که برادرم نيز وضعيت‌اش شبيه وکيل کيهان بود. من جانباز نيز از دست اراذل و اوباش فراري‌ام. 12 سال است هرچه پيگيري قضايي کرديم نتيجه‌اي حاصل نشد. تمام اسناد و مدارک موجود است.
احمدرضا مهري
* ميدان معدن واقع در جاده چيتگر شهريار سالهاست که خاکي است و نياز به ايجاد فضاي سبز دارد. لطفا فرماندار و شهردار محترم شهريار درخواست فوق را اجابت کنند.
5516---0935
* چرا مسئولين پيام‌نماي شبکه 3 در نوشتن عناوين روزنامه‌ها که در صفحه 241 درج مي‌گردد عناوين سياسي همه روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب را مي‌نويسند ولي از کيهان فقط عنوان اقتصادي را قيد و از عناوين سياسي کيهان مطلب نمايش نمي‌دهند؟ با توجه به پيگيري‌هاي متعدد چرا پاسخي داده نمي‌شود.
سيفي از مرند
* بنده به آقاي جليلي راي دادم ولي از ملت ايران مي‌خواهم براي رضاي خداوند و انسجام داخلي از رئيس‌جمهور منتخب دکتر روحاني حمايت کنند تا ترفندهاي آمريکاي جنايتکار و شرکايش نقش بر آب شود و ايران اسلامي بر بلنداي جهان اسلام قرار گيرد.
سيد مجتبي مسعودنيا
* براي بنده و خيلي‌ها سوال شده چرا زماني که نرخ دلار بالا مي‌رود بلافاصله قيمت اجناس و مواد خوراکي افزايش پيدا مي‌کند ولي وقتي قيمت دلار پايين مي‌آيد تاثيري در پايين آمدن قيمت اجناس گران شده ندارد يا خيلي کم تاثير دارد.
2798---0912
* اگر قوه قضاييه به وظيفه ذاتي خود طبق مر قانون عمل نمايد قطعا وضع سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و... ما بسيار بهتر از اين وضع فعلي خواهد بود. وقتي با يک حقوقدان کيهاني چنين برخوردي مي‌نمايند واي به حال مردم بي‌بضاعت؟!
صادقي
* با توجه به مطلب «اراذل محترم» در صفحه 2 کيهان 12/4/92 مصرانه مي‌خواهم اين موضوع را تا حصول نتيجه پيگيري کنيد شايد بتوان ريشه آن را خشک کرد. اميدوارم روابط عمومي دستگاه قضايي نيز با ارائه توضيحات لازم نسبت به اطلاعيه روابط عمومي گيلان روشنگري نمايد.
ميرلوحي
* دغدغه رهبر معظم انقلاب در مقوله فرهنگي بر کسي پوشيده نيست چنان که در سال گذشته در بجنورد به مقوله مهم سبک زندگي اشاره کردند. اگر در جامعه دقت شود بسياري از مردم از سبک زندگي اسلامي کم بهره يا بي‌بهره‌اند. شايسته است رسانه ملي حداقل به اندازه برنامه «حلزون» به اين مهم بپردازد تا سبک زندگي در رفت و آمدها، مصرف غذا و پوشاک، رانندگي، صله ارحام، اسراف، برخورد با يکديگر و... از سبک غربي به سبک اسلامي بازگردد.
7902---0919
* اگر چنانچه قوانين اتاق اصناف و اتحاديه‌هاي صنفي که با راي قاطع نمايندگان مجلس به تصويب رسيده به تاييد شوراي محترم نگهبان برسد و براي اجرا ابلاغ بشود اميد مي‌رود که دست خيلي‌ها از بيت‌المال قطع بشود.
4949---0930 و 5559---0937
* با توجه به اين گفته سردار رادان جانشين محترم نيروي انتظامي که مرزهاي خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان کاملا مسدود شده به چه دليل مسافران بايد در پست‌هاي ايستگاه ايست و بازرسي براي کشف قاچاق معطل شوند؟
6091---0915
* در بانک ... شعبه درياي نور که خود را متعلق و وابسته به جمعيت فرهنگي کشور مي‌داند بعضي از خانم‌هاي کارمند با پوشش بد کار مي‌کنند. انتظار مردم اين است که در مراکز متعلق به فرهنگيان براي حفظ ارزش‌ها بيشتر اهميت بدهند.
4097---0910
* اتحاديه نانوايي‌هاي تهران شماره تلفني را براي پيگيري شکايات و انتقادات اعلام کرده که وقتي تماس مي‌گيريم افرادي که گوشي را بر‌مي‌دارند به جاي گرفتن آدرس نانوايي‌هاي متخلف کار توجيه تخلف انجام شده را انجام مي‌دهند گويا نمي‌خواهند دردسر براي خودشان درست کنند و به مشکل شهروندان رسيدگي نمايند. پس اصلا چرا شماره تلفن اعلام مي‌کنند؟
شفيعي
* چرا با توجه به اينکه آموزش و پرورش قائن با کمبود نيرو مواجه هست به ويژه در متوسطه براي استخدام اقدام نمي‌کنند؟
5255---0915
* 40درصد حق‌الزحمه تصحيح اوراق سال 91 فرهنگيان هنوز پرداخت نشده است. چرا؟ 2 ماه است که حق بيمه طلايي از فرهنگيان کسر مي‌شود ولي از کارت طلايي خبري نيست. از مسئولين امر درخواست مساعدت دارم.
2532---0918
* جاده شوشتر- اهواز و معابر و خيابانهاي اصلي و فرعي و کوچه‌هاي دارالمومنين شوشتر پر است از دست‌اندازهاي کوچک و بزرگ. از مسئولين امر انتظار مي‌رود نسبت به اصلاح و روکش آسفالت‌ معابر اقدام نمايند.
2148---0937
* افزايش اجاره مسکن به ميزان 50 درصد بسياري را شوکه و دچار افسردگي روحي مي‌کند. در منطقه 5 با ماهانه هفتصد هزار تومان اجاره و 10 ميليون پول پيش ساکن هستم. اخيرا صاحبخانه اجاره را به ميزان بالايي افزايش داده است. اگر براي افزايش اجاره مسکن قوانين و مقرراتي وضع شود و همچون کرايه حمل و نقل شهري هر سالي حداکثر 15درصد افزايش داده شود و همه ملزم به رعايت آن شوند اين وضع بازار مسکن امروزي را شاهد نخواهيم بود. مي‌طلبد مسئولين امر اقدام عاجلي نمايند.
بابايي
* تعداد اتوبوس‌هاي مسير خاوران- آزادي کاهش يافته است و همين امر باعث معطلي زياد مسافران اين خط شده است. از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
1607---0918
پاسخ روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي
و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 5/3/1392 با موضوع «بي‌تفاوتي مسئولين وزارت بهداشت نسبت به استخدام کارکنان قراردادي» براساس گزارش معاونت توسعه مديريت و منابع دانشگاه به اطلاع مي‌رساند: با توجه به بخشنامه شماره 3517 مورخ 3/11/1391 معاونت توسعه مديريت و منابع وزارت متبوع مبني بر تبديل وضع نيروهاي قراردادي با دارا بودن حداقل سه سال سابقه خدمت قراردادي مستمر اقدامات لازم جهت اجراي بخشنامه مزبور با تهيه آمار کليه نيروهاي واجد شرايط واحدهاي تابعه اين دانشگاه بعمل آمده است و با عنايت به مفاد نامه شماره 3638 مورخ 11/11/1391 معاونت مذکور تبديل وضع نيروهاي فوق به دليل ايرادهاي قانوني از سوي مجلس محترم شوراي اسلامي تا وصول اصلاحيه مربوطه به تعويق افتاده است.
پاسخ اداره‌کل راه و شهرسازي استان قم
در پاسخ به مطلب مندرج در صفحه 2 روزنامه کيهان مورخ 1/4/92 با عنوان (جاده دو طرفه قم) به آگاهي مي‌رساند که محورهاي منتهي به استان قم در قالب بزرگراه و آزادراه بوده و محور دوطرفه که ترافيک سنگين کاميون را در بر داشته، محور قديم قم-تهران به طول 130 کيلومتر بوده که 65 کيلومتر از مسير در حوزه استحفاظي استان قم واقع مي‌باشد. در طي سنوات قبل 10 کيلومتر ابتداي محور به صورت چهار خطه و در قالب بزرگراه طراحي، احداث و بهره‌برداري گرديده است و مابقي مسير نيز با اعتباري بالغ بر 150 ميليارد ريال از دو طرف، مسير تعريض گرديده و در حال حاضر 14 کيلومتر از محور فوق، از کيلومتر 35 تا 49 محور از سمت قم در جهت احداث باند دوم در طي ماه آينده مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفت. محور مذکور از ايمني کامل برخوردار و با توجه به تردد کاميون و تريلرهاي عبوري از محور و به جهت جلوگيري از ايجاد ترافيک، در محل قوس‌ها باند کندرو احداث گرديده است. لذا محور به جهت اتصال دهنده جنوب کشور به مرکز و تردد سنگين کاميون‌هاي عبوري از مسير فوق داراي تفاريک سنگين مي‌باشد و لازم است از طريق رانندگان عبوري نسبت به رعايت دقيق اصول ايمني و کنترل سرعت مطمئنه اقدام لازم صورت پذيرد.
* حضرت آيت الله جوادي:
«اين مهم نيست که ما اصرار داشته باشيم حضرت را ببينيم، بلکه عمده آن است که آنها ما را ببينند، بايد اصرار و تلاش داشته باشيم که حضرت ما را ببيند. اگر ولي‌الله ما را نگاه کرد نشان آن است که مورد عنايت حضرت حقيم.»
دوايي
* دلبرا در هوس ديدن رويت، دل من تاب ندارد
نگهم خواب ندارد، قلمم گوشه دفتر غزل ناب ندارد
همه گوييد به انگشت اشاره مگر اين عاشق دلسوخته ارباب ندارد
تو کجايي گل نرگس زفراقت دل من تاب ندارد
5790-0914
* گرچه حاشيه‌سازي‌هاي آقاي احمدي‌نژاد در دولت دهم قابل دفاع نيست اما از مسئولين قوه قضائيه سؤال مي‌کنيم چرا حدود چهار سال است که مردم از شما تقاضاي محاکمه سران فتنه را مي‌خواهند ولي هيچ عکس‌العملي نشان نمي‌دهيد و خبري از ارسال احضاريه نيست.
6038---0912
* چندين سال است که از محاکمه و رسيدگي به پرونده سران فتنه با آن همه جنايت آشکار و خسارت‌هاي سنگين به بيت‌المال و لطمه به آبروي نظام خبري نيست ولي از الان براي رسيدگي به شکايت شاکي رئيس‌جمهور قانوني کشور احضاريه فرستاده مي شود. بابت اين سرعت عمل در قوه قضائيه بايد تبريک گفت ولي چرا عليه آن خائنين به کشور اين سرعت عمل را نداشتند؟
5044---0913
* رژيم ملعون سعودي چگونه ادعاي خادم‌الحرمين دارد حال آنکه تمام امکانات و تجهيزات خود را در اختيار عده‌اي تروريست آدم‌کش قرار داده که در سوريه عليه مردم مظلوم و مسلمان اين کشور هر جنايتي بکنند؟
غزاله
* تبريک خلق حماسه سياسي بر امام خامنه‌اي و شما امت بيدارش که نفاق مدعيان تقلب را آشکار کرديد. عزيزاني که هم 88 و هم 92 حماسه آفريدند و ننگ ابدي بر سياست بازاني که نه تنها در 88 تبريک به 85 درصد مردم نگفتند بلکه در همسويي با غرب بر آتش فتنه دميدند.
4061---0917
* جاي شکر دارد که در کشورمان انتخاباتي سالم همانند ديگر انتخابات قريب به 4 دهه جمهوري اسلامي برگزار شده است، ولي ما تهمت‌زنندگان سال 88 را نخواهيم بخشيد چرا که تحمل پيروزي مخالف خود را نداشتند و صدمات زيادي به نظام زدند.
1995---0912
* آنان که حماسه 88 را به فتنه بدل کردند بايد دريابند که امت حزب‌الله از آراء رقيبش عين ناموسش حمايت مي‌کند و جمهوريت را فدا نکرده و نمي‌کند رأي آقاي روحاني از صندوق‌هاي نظامي بيرون آمد که دروغگو خواندندش. اين انتخابات را به آقاي روحاني تبريک مي‌گوييم.
4110---0914
* خون دادن براي امام خميني(ره) زيبا بود.
اما خون دل خوردن براي امام خامنه‌اي از آن هم زيباتر است.
2982---0918
* حماسه سياسي که در انتخابات رياست‌جمهوري خلق شد چهره دروغگويان داخلي و خارجي که رأي مردم را فقط به صورت تزييني قبول دارند آشکار کرد. اين دنيا هر چه باشد مي‌گذرد فکري به حال آخرت بايد کرد چرا که در آنجا نمي‌شود حرف‌هاي متناقض زد.
7862---0912
* کنفرانس خبري آقاي روحاني مشت محکمي بر دهان دشمنان بود در ضمن ديدار آقاي احمدي‌نژاد رياست محترم جمهوري با آقاي حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب فصل جديدي در عرصه خدمت به ملت را به وجود آورد.
1474---0919
* مسؤلين محترم قوه قضائيه پاسخ بدهند اولا چرا رسيدگي به پرونده اتهامات آقاي مهدي هاشمي مسکوت مانده ثانيا احکام صادره درخصوص متهمان پرونده اختلاس 3 هزار ميلياردي چرا به اجرا گذاشته نمي‌شود؟
قديري
* قوه قضائيه بايد زماني احضاريه براي رئيس‌جمهور بفرستد که داخل دستگاه خويش را هم آسيب‌شناسي کرده باشد.
0793---0912
* در دولت پرکار آقاي احمدي‌نژاد حلقه انحرافي به سرکردگي مشايي شيريني خدمات اين دولت را به کام مردم تلخ کرد.
بعد از انتخابات رياست‌جمهوري و خلق حماسه بزرگ سياسي در کشور هم حکم احضاريه براي رئيس‌جمهور اين شادي را به تلخي کشانيد. نتيجه مي‌گيريم که هر دستگاهي يک مشايي براي خودش دارد.
2811---0935
* کسي نمي‌گويد دولت و آقاي رئيس‌جمهور خطا ندارد ولي آيا درست است در ماههاي پاياني دولت به جاي خدا قوت به آقاي احمدي‌نژاد و قدرداني از زحمت‌هاي کشيده شده ايشان را به دادگاهي که آذرماه امسال تشکيل خواهد شد از الان احضار کرد. انصاف کجا رفته است.
1206---0913
* چهارسال است ازدواج کرده‌ايم و صاحب يک پسربچه 2 ساله هستيم. شوهرم کفاش است و روزانه بين 8 تا 10 هزار تومان درآمد دارد. وام ازدواج که گرفته‌ام در بازپرداخت آن با مشکل مواجه شده‌ايم از افراد خيرخواه و نيکوکار تقاضاي کمک داريم.
6071-0937
* در کمتر کشوري عده اي با خريد و فروش ارز در گوشه و کنار خيابانها امرار معاش کنند. دلال‌بازي با دوچرخه و موتور در گوشه خيابانها چه معني دارد؟ اين افراد براي منافع خود آبروي کشور را مي برند. از بانک مرکزي تقاضا داريم حداقل مکاني براي فعاليت اين افراد مشخص کنند.
0420-0936
* شورا مظهر اراده مردم براي اداره بهتر شهر است اميد است اعضاي جديد شوراي شهر کوهبنان با يکدلي و همگام با ساير مسئولين با نگاه تکريم و تدين چراغ تخصص برافروزند و با تدبر گام در کوچه‌هاي شهر بگذارند و در آباداني آن بکوشند تا فرزندان اين ديار به کوهبناني بودن افتخار کنند و زندگي در اين شهر را بر تمامي شهرهاي ديگر ترجيح دهند.
محمود جعفري- کوهبنان کرمان
* انتقاد آقاي شريعتمداري از احضاريه آقاي رئيس‌جمهور به دادگاه که در قالب يک نکته در روزنامه 28/3/92 منتشر شده اقدام به موقع و تحسين‌برانگيزي است. اي کاش آقاي احمدي‌نژاد قدر اين‌گونه دوستان دلسوز و منتقد را بيشتر مي‌دانست و به نصيحت‌هاي خيرخواهانه‌شان عمل مي‌کرد.
اينانلو
* آيا فقط کيهان و کيهاني‌ها بايد از کار غلط احضاريه رئيس‌جمهور به دادگاه انتقاد کنند و بقيه بايد سکوت کنند يا خداي ناکرده خوشحال باشند؟ آقاي احمدي‌نژاد درست است که در سال‌هاي پاياني دولت خود مرتکب بعضي از اشتباهات شد ولي خدمات ارزشمند و سازندگي او را هرگز فراموش نمي‌کنيم.
حميدي
* يک بار ديگر حزب‌الله ثابت کرد که مانند برخي خواص بي‌بصيرت جمهوريت را فداي خودکامگي‌ها و باندبازي‌ها نمي‌کند و از آراي عمومي چون ناموسش دفاع مي‌کند، دکتر روحاني از صندوق نظامي بيرون آمد که بدخواهان، آن را به دروغگويي و ديکتاتوري متهم کرده بودند! اينک حزب‌الله خرسند و خوشحال است که ايران اسلامي در اطاعت از ولايت فقيه بار ديگر شگفتي‌ساز شده است و به راستي جاي حاجي‌بخشي خالي است که پرچم بچرخاند و بگويد ماشاءالله حزب‌الله.
ثقفي
* نظام مظلوم جمهوري اسلامي که خون‌بهاي هزاران خون شهيد است سال 88 به اتهام جابه جايي 11 ميليون راي زخم فتنه را چشيد اما اکنون پاي 270 هزار راي بيشتر از پنجاه درصد رقيب انتخاباتي ايستاده است. جماعت اصلاح‌طلب بايد تا قيامت شرمنده باشند.
2066- 0939
* آقاي حسن روحاني پيروز انتخابات برگزار شده در نظامي است که 4 سال پيش از سوي افرادي قدرت‌طلب متهم به تقلب شده بود و خداوند چه خوب با اين انتخابات و نتيجه‌اي که از آن حاصل شد براي هميشه فتنه‌گران را رسوا کرد.
1388-0919 و 2995-0912
* رئيس‌جمهور منتخب همه ملت ديگر نبايد اجازه بدهد بختک‌هاي طالع نحس هر از گاه بخواهند امور اصلي کشور را به حاشيه ببرند. هنوز حادثه تلخ فتنه‌هاي اين افراد و آشوب و بلوايي که توسط آنها ساماندهي و مردم را در عذاب و غصه فرو مي برد باقي مانده و اگر قرار است وفق قانون با آنها رفتار شود دستگاه قضا هرچه سريع‌تر بايد برنامه دادگاه و محاکمه آنها را ترتيب دهد.
محمودي
* با اينکه مخالفان نظام مي‌خواستند بين مردم و روحانيت فاصله بيندازند ولي مردم فهيم ايران متوجه اين هستند که بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در صدر همين روحانيت اصيل است و بنابراين به آقاي روحاني رأي دادند چرا که معتقدند يک روحاني اصيل هيچ‌گاه به اسلام و انقلاب اسلامي و کشور خيانت نمي‌کند.
يک شهروند
* با توجه به انتخاب رياست جمهوري جديد و با توجه به نيازهاي مردم که چندين سال بي‌پاسخ مانده است پيشنهاد دارم برخلاف روساي جمهوري قبلي که ابتدا جاي پاي خود را محکم و مستقر مي‌کردند و بعد به فکر حل مشکلات مردم مي‌شدند رياست جمهور جديد بايد اول مديريتي در راستاي حل مشکلات مردم انجام دهد و سپس درصدد محکم کردن جايگاه خود برآيد.
يک شهروند
* يک کارگر هستم امسال عقد کرده‌ام ولي به دليل مشکلات مالي نتوانسته‌ام همسرم را به خانه بياورم و با هم زندگي مشترکمان را آغاز کنيم. اگر خيريني دست ما را بگيرند تا بتوانيم زندگي زير يک سقف را آغاز کنم تا عمر دارم دعاگو خواهم بود.
0263-0933
* غربي‌ها دوباره در پي تشکيل سناريوي سند جعلي براي سوريه هستند. کاري که قبلا براي عراق کردند. يعني وجود سلاح‌هاي کشتار جمعي در عراق با آن سناريو، صدام را سرنگون کردند و البته به رغم ميل آن‌ها نتيجه کار براي ما خيلي بد نشد! آن‌ها براساس اين فرضيه مي‌خواهند بلايي که سر عراق و ليبي آوردند بر سر سوريه هم بياورند.
يک شهروند
* درباره اعلام آمادگي کامل آقاي احمدي‌نژاد براي انتقال تجربيات 8 ساله مديريت و دولتش به دولت آينده آقاي دکتر روحاني بايد متذکر شد که براي پيشرفت و هدايت همه‌جانبه در همه امور مخصوصا امور فرهنگي بايد از مشورت ديگران نهايت استفاده را برد. چرا که مشورت سرچشمه هدايت است و در روايات هم بر اين موضوع تاکيد شده است.
بلغار
* مسئولين نظام پزشکي، قانوني را به تصويب برسانند که اگر پزشکي چندين بار يک بيمار را ويزيت کرد و نتوانست بيمار را معالجه کند بخشي از مبالغ دريافتي در اين مدت را به بيمار برگرداند.
0286-0913
* امام زمان(عج) فرموده‌اند: هيچ عملي بهتر از نماز، بيني شيطان را به خا ک نمي‌مالد.
9570-0916
* در رابطه با سياه‌نمايي‌هايي که در مناظره تبليغات انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري صورت گرفت مي‌خواستم بگويم خوش‌انصاف‌ها آيا در طول 8 سال فعاليت دولت آقاي احمدي‌نژاد يک کار باارزش و نقطه روشن وجود نداشت که به آن اشاره مي‌کرديد.
4568-0910
* اين چه عدالتي است که برخي پولداران و کارمندان و... يارانه و مسکن مهر دريافت کنند و به دو برابر به فروش برسانند و يا کالا را احتکار کنند؟ از مسئولين امر به ويژه دولت جديد درخواست اصلاح وضع موجود را دارم.
3419-0935
* حضرت امام هادي(ع) مي‌فرمايند: هرگاه در زماني عدل بيش از ظلم باشد بدگماني به ديگري حرام است، مگر آن که آدمي از کسي بدي ببيند و هرگاه در زماني ظلم بيش از عدل باشد تا وقتي خيري از کسي نبيند نبايد به او خوش گمان بود.
6263-0938
* ننگ است دگر باره ببينيم دشمن
تا شام به اسارت ببرد زينب ما را
غفلت نکنيم ورنه به گرداب کشاند
چون کشتي طوفان زده، مذهب ما را
0104-910
* از مطلبي که در تاريخ 30/3/92 در مورد مردم شهر ديانت، سياست و استقامت سرخه نوشته شد شهري که نسبت به جمعيتش در زمان خود 105 شهيد تقديم انقلاب اسلامي نموده است از شما سپاسگزارم.
علي‌ابن الحسن
* حضرت امام صادق(ع) مي‌فرمايد: اگر بردبار نيستي خود را به بردباري وادار.
6263-0938
* از بيماران اعصاب و روان و شيميايي 80درصد هستم. از خيرين درخواست مي‌کنم مساعدتي در حق من بنمايند.
7035-0919
* خداوند را بي‌نهايت شاکريم که رئيس جمهور ما را از قشر اسلام‌شناس روحانيت قرار داد و اين انتخاب را به فال نيک مي‌گيريم.
6263-0938
* رئيس محترم قوه قضائيه در اظهاراتي از احضار آقاي احمدي‌نژاد رئيس جمهور به دادگاه در پي شکايت رئيس مجلس حمايت کرد و گفت همه افراد در برابر قانون مساوي هستند ولي نگفت چرا با محرکان بزرگ فتنه 88 نظير عفت مرعشي، ميرحسين موسوي، کروبي، مهدي هاشمي، خاتمي و ديگر فتنه‌آفرينان برخورد قضايي در خور انجام نگرفته است.
2731-0913
* امام باقر(ع) مي‌فرمايد: اسلام بر 5 پايه استوار است که مهم‌ترين آن‌ها «ولايت» است.
4765-0913
* پيامبر اعظم(ص) مي‌فرمايند: يا علي(ع) چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب: جواني را پيش از پيري، سلامتي را پيش از بيماري، ثروت را پيش از فقر و زندگي را پيش از مرگ.
9570-0916
* تمام ديروز را منتظر بودم و تمام امروز مقاومت کردم تا مانع سرانگشتان خود شوم. شايد تو يادي از دهلاويه و چمران کني. راستي چه شد که شهدا را قاب کرديم و به ويترين همايش‌هايمان برديم. اي مصطفي‌ها ما را ببخشيد؟!!
7213-0912
* وقتي آقاي مهاجراني معاون دولت سازندگي پناهنده شده به دامن بيگانگان از آقاي علي مطهري تعريف و تمجيد مي‌کند آقاي مطهري بايد در خودش شک کند که چه اشتباهي مرتکب شده و در کجا از صراط مستقيم خارج گشته است.
3814-0919 و 6360-0919
* حالا که سران سه قوه در اجراي يک سنت حسنه با رئيس جمهور منتخب ملاقات کردند و پيروزي‌ ايشان را تبريک گفتند ادب حکم مي‌کند که جناب آقاي روحاني نيز متقابلا به بازديد سران سه قوه برود.
0154-0912
* از خواندن يادداشت اخير آقاي شريعتمداري با عنوان از پلاک شروع کن بسيار لذت بردم. اگرچه در اين انتخابات اصول‌گرايان شکست خوردند ولي از اينکه نظام و مردم در اين انتخابات سربلند شدند و دشمنان نااميد گشته‌اند خوشحال هستم. اين يادداشت سراسر اميد به آينده بود فلذا جاي تقدير و تشکر دارد.
5165-0919
* اي يوسف زهرا سفرت کي به سر آيد؟
کي چهره ماهت زپس پرده درآيد؟
از پيک صبا، کي شنوم آمدنت را
کي بانگ اناالمهديت از کعبه برآيد
1423-0912
* در ديار ما که هر کالا به هر جا درهم است
خوب و بد، معيوب و سالم، زشت و زيبا درهم است
گر خريداري کند کالاي خوب از بد کجا
با تشر گويد فروشنده: که آقا درهم است
روسياه و رو سفيدش جان مهدي درهم است
7142-0912
* گيريم که جنگ جملي هست غمي نيست
يک فتنه بين‌المللي هست غمي نيست
ما تجربه کرديم که در لحظه فتنه
تا رهبر ما سيدعلي هست غمي نيست
4600-0912
* در برنامه ديروز، امروز، فردا آقاي واعظي در ستايش مردمي که به آقاي روحاني راي ندادند و نامزدهاي رقيب در پذيرش نتيجه انتخابات، اشاره‌اي به رفتار فتنه‌گران 88 و عدم پذيرش راي قاطع مردم نکرد. انصاف اقتضا مي‌کرد به اين نکته مهم اشاره مي‌کرد.
2066-0911
* با تشکر از مطلب «احضاريه» که در کيهان به آن پرداختيد. خواستم عرض کنم در اين مدت دولت و شخص رئيس جمهور (طي 8سال) از همه طرف مورد هجمه قرار داشت ولي اين بي‌انصافي است (باهمه اشتباهات و نقاط ضعف) خدمات زيادي به ملت ارائه کرد که مي‌توان او را خدمتگزارترين دولت پس از انقلاب نام برد بشخصه از زحماتشان تشکر مي‌کنم.
9641-0912

 


گفت: آقاي عباس عبدي مي‌گويد سهم اصلاح‌طلبان در انتخابات حداکثر 10 درصد بوده است.
گفتم: البته 3 درصد آب توي آن ريخته و رأي آنها حداکثر 7 درصد است.
گفت: مي‌گويد اگر حمايت خاتمي موثر بود چرا در انتخابات مجلس هشتم ليست «ياران خاتمي» رأي نياورد؟!
گفتم: آقاي زيباکلام هم مي‌گويد «روحاني نه دوم خردادي است و نه مشارکتي» يعني اصلاح‌طلب نيست.
گفت: خب حق دارند، چون مي‌بينند که مواضع روحاني با اصلاح‌طلبان همخواني ندارد.
گفتم: بايد به مدعيان اصلاحات گفت؛ سعي کنيد خودتون باشيد و اگر اين چيزي که الان هستيد، خودتونه، پس سعي کنيد خودتون نباشيد!

 


سرويس سياسي-
مواضع مغرضانه و خصمانه آمريکايي‌ها درباره موضوع هسته‌اي کشورمان به مانند تمامي سال‌هاي اخير بر روي ميز واشنگتن قرار دارد.
در حالي که مقامات ارشد وزارت خارجه آمريکا ادعا مي‌کنند واشنگتن بر حل ديپلماتيک موضوع هسته‌اي ايران مصمم است، وزير خزانه‌داري آمريکا اذعان کرد که تحريم‌هاي کنوني عليه اقتصاد ايران، سخت‌ترين تحريم‌ها در طول تاريخ است.
اين اذعان «جک لو» وزير خزانه‌داري آمريکا در شرايطي است که علت و بهانه اعمال تحريم‌هاي ضد ايراني، برنامه هسته‌اي کشورمان مي‌باشد.
در همين رابطه، توماس کانتريمن معاون وزير امور خارجه آمريکا در سخناني با ادعاي اينکه واشنگتن مي‌خواهد موضوع هسته‌اي ايران را به صورت ديپلماتيک حل کند از تهران خواست به ميز مذاکرات بازگردد!
اين در حالي است که ايران هيچ‌گاه در سال‌هاي اخير ميز مذاکرات را ترک نکرده که اکنون به ميز مذاکرات بازگردد.
به گزارش رويترز، کانتريمن افزود: ما حاضريم نسبت به احتمال تغيير سياست در ايران خوشبين باشيم، ولي اين امر بايد از طريق مذاکرات واقعي نمايان شود، نه فقط از طريق اظهارنظرهاي لفظي.
آخرين دور مذاکرات ايران و کشورهاي گروه 1+5 (آمريکا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه و آلمان) در ماه آوريل در شهر آلماتي در قزاقستان برگزار شد.
کانتريمن با تکرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران نسبت به اين اميد که رئيس‌جمهور جديد ايران اراده و قدرت تغيير سياست هسته‌اي تهران را داشته باشد به اصطلاح هشدار داد و گفت: هنگامي که روحاني بر سر کار آيد، ما دليلي نداريم باور کنيم اين حقيقت که قدرت تصميم‌گيري درباره موضوع برنامه هسته‌اي تسليحاتي ايران برعهده رهبر اين کشور است و نه دفتر رياست‌جمهوري، تغيير خواهد کرد.
از سوي ديگر؛ ادعاي آمريکايي‌ها در خصوص مصمم بودن بر رويکرد ديپلماتيک درباره برنامه هسته‌اي کشورمان در حالي است که به موازات اظهارات معاون وزير خارجه اين کشور، جک لو وزير خزانه‌داري آمريکا در کنفرانسي در کلرادو مدعي شد: بهترين گزينه براي ايران و بهترين گزينه براي جهان اين است که تحريم‌هاي اقتصادي موثر واقع شود چرا که جايگزين‌هاي ديگر هم براي جهان خطرناک است هم براي ايران.
وي افزود: من فکر نمي‌کنم هيچ رئيس‌جمهوري درآمريکا بدون فرصت دادن به ابزارهاي موجود سراغ گزينه‌هاي ديگر برود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، آمريکا و غرب به منظور تحت فشار قرار دادن برنامه‌هاي هسته‌اي ايران سالهاست که تحريم‌هاي اقتصادي و تجاري سنگيني عليه ايران اعمال کرده‌اند.
ايران بارها تاکيد کرده که تمامي فعاليت‌هاي هسته‌اي اين کشور صلح‌آميز و شفاف است و ادعاي غربي‌ها را رد مي‌کند.
وزير خزانه‌داري آمريکا با ارائه تصويري تاريک از اقتصاد ايران مدعي شد که تحريم‌هاي اقتصادي موثر واقع شده‌اند.
وي تحريم‌هاي کنوني عليه اقتصاد ايران را سخت‌ترين تحريم‌ها در طول تاريخ خواند و مدعي شد: هدف تحريم‌ها، آسيب زدن به مردم ايران نيست بلکه هدف تغيير مسير و تصميم ايران است.
رويکرد دوگانه آمريکايي‌ها که از يکسو ژست حل ديپلماتيک مي‌گيرند و از سوي ديگر تحريم‌هاي وحشيانه ضد ايراني را اعمال مي‌کنند در شرايطي است که رسانه‌هاي غربي اذعان دارند که اولا تحريم‌ها آن هم تحريم‌هايي چون در حوزه دارو و بهداشت مردم ايران را نشانه رفته است و ثانيا؛ تحريم‌ها نتوانسته منجر به تغيير محاسبات و تصميم رهبران ايران شود.
مقارن با اين فضا، مواضع و رويکردهاي آمريکا در مواجهه با ايران بيانگر آن است که با توجه به ناکارآمد بودن تحريم‌ها، آنها بر مقاومت بي‌نظير ملت ايران اعتراف دارند که نمونه آن انتخابات اخير در کشورمان است که علي‌رغم فشارها و تهديدها، مردم با حضور حداکثري و حماسي خود نقشه‌هاي دشمن را نقش بر آب کردند.

 


وزير کشور ايران و وزير امنيت ملي چين با امضاي يادداشت تفاهمي در پکن، تشکيل گروه‌هاي عملياتي مبارزه با مواد مخدر، پولشويي، قاچاق انسان و جعل گذرنامه را خواستار شدند.
اين يادداشت تفاهم را مصطفي محمدنجار وزير کشور جمهوري اسلامي ايران و گواشانگ‌کوان وزير امنيت عمومي چين امضا کردند و در برگيرنده همکاري‌هاي دو کشور در بخش‌هاي امنيتي و انتظامي از جمله مبارزه مشترک با جرايم سازمان يافته و فراملي است.
مصطفي محمدنجار وزير کشور جمهوري اسلامي ايران پس از امضاي اين سند، گفت: با توجه به اهميت مسئله امنيت در داخل و مرزهاي دو کشور اين سند مبناي جديدي براي همکاري است.
وي افزود: در موضوع مبارزه با مواد مخدر قرار شد گروه‌هاي عملياتي مشترک تشکيل شود و در زمينه برنامه‌هاي اجرايي کار کنند. در بحث پولشويي، قاچاق انسان و سلاح و مهمات و جعل گذرنامه و ديگر اسناد مهم، ايران و چين مبارزه مشترک و منسجمي را انجام مي‌دهند. همچنين همکاري پليس جمهوري اسلامي ايران و چين و پليس بين‌الملل و تبادل تجربه در اين زمينه‌ها از محورهاي تعيين شده همکاري در اين يادداشت تفاهم است.
نجار تصريح کرد: معتقديم با امضاي اين سند از اين پس مجرمان در دو کشور احساس ناامني خواهند کرد.
به گزارش تسنيم، گواشانگ کوان وزير امنيت عمومي چين نيز در ديدار با هيئت عاليرتبه ايران با اشاره به برگزاري موفق انتخابات رياست‌جمهوري در ايران و نقش مهم وزارت کشور در تحقق اين مهم گفت: دولت جديد چين آماده تحکيم و گسترش هر چه بيشتر روابط با ايران در همه زمينه‌ها از جمله راهکارهاي امنيتي است که به سود دو ملت و منطقه است.
وزير امنيت عمومي چين سند همکاري جديد دو کشور را در مسير پيشبرد اهداف مشترک ثبات و امنيت ايران و چين و منطقه مهم و سازنده دانست.

 


وزير خارجه اسبق انگليس طي نشستي کارشناسانه در بي‌بي‌سي اذعان کرد ايران به دنبال ساخت سلاح اتمي نبوده و اين ديدگاه ساده‌لوحانه نيست.
جک ‌استراو، وزير خارجه اسبق انگليس در يک نشست کارشناسي در رسانه دولتي بي‌بي‌سي، گفت هيچ شواهدي مبني بر اينکه ايران در حال ساخت بمب اتمي است وجود ندارد.
جک استراو، در اين نشست کارشناسي گفت ديدگاه‌هاي او درباره ايران «ساده‌لوحانه» نيستند و به نظر مي‌رسد چشم‌انداز اميدوارانه‌تري از اوضاع برنامه هسته‌اي ايران با رئيس جمهور جديد اين کشور وجود داشته باشد.
استراو در پاسخ به مجري برنامه که گفت: اما شما سالها با ايران مذاکره کرديد ولي به جايي نرسيديد، همانند آنچه در کتاب خاطرات خود آورده، آمريکايي‌ها را مسئول به بن‌بست رسيدن مذاکرات معرفي کرد.
وزير خارجه اسبق بريتانيا پيشتر در کتاب خاطراتش نئوکان‌هاي تندرو آمريکايي و به خصوص سخنراني سالانه جورج دبليو بوش در کنگره آمريکا که ايران را محور شرارت خوانده بود را از جمله عوامل تخريب کننده دستاوردهاي مذاکرات هسته‌اي با ايران که به مراحل خوبي رسيده بود، ذکر کرده بود. جک ‌استراو در اين کتاب به تعليق داوطلبانه غني‌سازي اورانيوم و امضاي پروتکل الحاقي که اجازه نظارت دقيق‌تر و جزئي‌تر به آژانس مي‌داد، اشاره مي‌کند و سپس مي‌نويسد تندروي‌هاي جناح محافظه‌کار آمريکا باعث شد توافق بر سر برنامه هسته‌اي ايران به نتيجه نرسد و «جان بولتون و ديگر نئوکان‌هاي آمريکا آن چيزي را درو کنند که کاشته بودند.»
وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: «حس دروني من درباره برنامه هسته‌اي ايران اين است که آنها در حال پيشبرد يک برنامه هسته‌اي غيرنظامي هستند و در عين حال به دنبال دستيابي به ظرفيت‌هاي فکري براي ساخت بمب اتمي هم هستند. اما هيچ شواهدي، نه از آژانس و نه از آمريکايي‌ها- شواهد آمريکايي‌ها که کاملاً عکس اين موضوع است- وجود ندارد که خبر از تسليحات بدهند؛ شواهدي که خبر از تسليحات ايران بدهند،‌کمتر از شواهدي است که خبر از سلاح‌هاي عراق يا ليبي مي‌دادند. اين چيزي است که درست است.» به گزارش فارس،‌ استراو در پايان اين برنامه گفت: «بگذاريد اين را مشخص کنيم. آمريکا يک گزارش برآورد اطلاعاتي منتشر مي‌کند. آنها در سال 2007 يکي از اين برآوردها را منتشر کردند که دقيقاً با همين عبارات مي‌گفت قضاوتشان اين است که ايران برنامه ساخت تسليحات اتمي‌اش را در سال 2003 متوقف کرده است و هيچ شواهدي مبني بر پيگيري مجدد آن وجود ندارد. البته من قبول دارم که مقدار زيادي اطلاعات مبهم وجود دارد، مثلاً درباره غني‌سازي سطح بالاي ايران؛ اما اين، هنوز و به هيچ عنوان به معني ساخت بمب اتمي نيست.»

 


نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گفت: متاسفانه نتيجه انتخابات ايران، امکان تغيير در بلندپروازي‌هاي اين کشور را فراهم نمي‌کند.
بنيامين نتانياهو در مصاحبه با سردبير واشنگتن‌پست گفت: انتخاب حسن روحاني زمينه‌ساز تغيير در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نخواهد بود.
وي مي‌افزايد: «مشايي» و ساير نامزدهاي ديگر که متمايل به نزديکي با غرب و رژيم اسرائيل بودند از رقابت‌هاي انتخاباتي حذف شدند و نامزدي که حاکميت اجازه داده بود توانست در اين انتخابات شرکت کند. روحاني دقيقا مانند ديگر نامزدهاي مورد نظر قدرت حاکمه است که حاضر به همسويي با نگرش‌هاي رهبر هستند.
نتانياهو گفت: شوراي نگهبان صلاحيت صدها نامزد ديگر را رد کرد و نهايتا 8 تن از نامزدها در صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي حضور يافتند. آنها حتي هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور سابق و مشايي را از صحنه انتخابات کنار زدند و به جاي آنها روحاني را حفظ کردند. روحاني مشاور امنيت ملي ايران و مذاکره‌کننده هسته‌اي بوده است. او مبتکر يک دکترين است که خود نام آن را «مذاکره و تداوم غني‌سازي» گذاشته است.
نتانياهو تاکيد کرد: روحاني در کتابي که نوشته، گفته که ضمن مذاکره، ايران امکان تداوم غني‌سازي را خواهد داشت. اين دقيقا همان چيزي است که در سال 2004 اعلام کرده بود يعني زماني که ما با اروپايي‌ها در تهران مذاکره مي‌کرديم در اصفهان داشتيم بخشي از مرکز اصفهان را تجهيز مي‌کرديم. روحاني در ادامه اضافه کرده که «ما با برقراري فضاي آرامش توانستيم کارهاي اصفهان را به پايان برسانيم».

 


عضو مستعفي حزب مشارکت گفت: تصميم اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات تا حدودي بر افزايش مشارکت کمک کرد.
عباس عبدي در مصاحبه با مجله مهرنامه تصريح کرد: واقعيت اين است که تصميم اصلاح‌طلبان تا حدي (حدود 10 درصد) به افزايش مشارکت کمک کرد.
وي همچنين درباره شخصيت محوري اصلاح‌طلبان گفته است: ما به شخصيت و نفوذ آقايان خاتمي و هاشمي ايرادي نداريم. ضمن آنکه من قبول ندارم آراي آقاي روحاني را صرفا موکول به حمايت آقايان خاتمي و هاشمي کنيم مگر در انتخابات مجلس هشتم، ليست اصلاح‌طلبان تحت عنوان «ياران خاتمي» درنيامد؟ چرا رأي نياوردند؟
عبدي با بيان اين که اين بار شما برخلاف دوم خرداد 76 از روحاني مانند خاتمي يک قديس نخواهيد ساخت، افزود: اين بار ماجراي آن کس نمي‌شود که نام پسرش را رستم گذاشت و بعد هم شروع کرد به لرزيدن. در مورد آقاي روحاني اين طور نيست.
او درباره اين سؤال که «آيا فکر مي‌کنيد اصلاح‌طلبان تاکنون نسبت خود را با حکومت و رهبري مشخص کرده بودند و آيا حداقل در نزد خودشان، تصور روشني از اين موضوع داشتند؟» گفت: يکي از مواردي که هنوز آن را حل نکرده‌اند، همين است. شما در برخي بيانيه‌ها مي‌بينيد که اين انتخابات را تنها محصول مشارکت خودشان مي‌دانند، در حالي که واقعا اينطور نيست. اصلاح‌طلبان فقط يک تصميم گرفتند. اما انتخابات را حکومت برگزار کرد و در اين ميان، رهبري نقش بسيار مهمي داشتند. مجموعه نيروها بايد يک بازنگري هم در خودشان داشته باشند. البته، به نظرم اصولگراها بيشتر مي‌توانند با واقعيت کنار بيايند تا اصلاح‌طلبان. همين که اصلاح‌طلبان بر آمدن آقاي خاتمي تاکيد مي‌کردند، به نوعي مقاومت در برابر پذيرش واقعيت بود. البته مي‌توانستند بگويند ما به هر قيمت مي‌آييم و هزينه آن را هم بدهند؛ اما نمي‌توانند هم اپوزيسيون باشند و هم پوزيسيون. يک پايشان بيرون باشد و پايي داخل. به نظر من، اين راهبردها جواب نمي‌دهد. برخي از بيانيه‌هايي را که در حمايت از آقاي هاشمي نوشته شد، بايد به صورت تاريخي نگه داشت. اين بيانيه، هر چيزي باشد؛ انتخاباتي نيست. اين نشان مي‌دهد که ريشه تحليل‌ها حداقل تا قبل از انتخابات، درست نشده بود.

 


«در بعدازظهر 25 خرداد وقتي که وزارت کشور نظام ايران حسن روحاني را برنده انتخابات خود اعلام کرد، جوي از تشنج و آشفتگي، طيفي از اپوزيسيون را فرا گرفت و به يکباره او را اصلاح‌طلب، ميانه‌رو و غيره خطاب کردند، و شروع کردند به تفسير نظرات خود که اين شخص احتمالا باعث تغيير در ايران خواهد شد.»
اين مطلب را پايگاه اينترنتي اخبار روز (وابسته به طيفي از مخالفان جمهوري اسلامي) عنوان کرد و افزود: بايد توجه کرد که در رژيم ايران، دولت عوض شده و نه سيستم حکومتي. يک رجل سياسي از ارکان نظام ايران به نام حسن روحاني، عضو و نماينده بيت رهبري در شوراي امنيت ملي از سال 1370، عضو مجلس خبرگان از سال 1378، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از سال 1370 تا به امروز، که داراي ادبيات سياسي ديگري غير از سلف خود احمدي‌نژاد دارد، مي‌رود که سکان هدايت قوه مجريه را بدست بگيرد، حال سوال اين است که با وجود شغل و سمت و جايگاه او و مهمتر از همه تاييد صلاحيت او از سوي يکي از ارگان‌هاي امنيتي نظام مثل شوراي نگهبان که تحت کنترل رهبري است، آيا مي‌توان انتظاري از او داشت. او در شمار 8 نامزدي بود که از دل نظام بودند و فرصت‌هاي جديدي براي نظام در عرصه خارجي و داخلي ايجاد مي‌کند. اما در موضوع هسته‌اي و سوريه، موضع رژيم را تأييد کرد.

 


يک انديشکده آمريکايي خواستار ديپلماسي مردمي با ملت ايران شد اما تاکيد کرد اعمال تحريم‌هاي ضد ايراني مانع از هرگونه ديپلماسي اين‌چنيني است.
به گزارش فارين پاليسي شوراي آتلانتيک در گزارشي خواستار پرکردن خلأ روابط سياسي با روابط فرهنگي بين ملت‌ها شده و مي‌نويسد: مبادلات فرهنگي و دانشگاهي بين ايران و آمريکا سرمايه‌گذاري کم‌هزينه با سودآوري بالا خواهد بود و مي‌تواند در آينده زمينه را براي روابط عادي تهران- واشنگتن، فراهم کند. همچنين آمريکا مي‌تواند کار گروهي براي بررسي تعاملات دانشگاهي، هنري، ورزشي، علمي و تکنولوژيکي با ايران راه‌اندازي کند. رضا اصلان، از فعالان شوراي روابط خارجي آمريکا مي‌گويد، زماني که دو کشور هيچ کانالي براي روابط ديپلماتيک ندارند، مانند آنچه در روابط ايران و آمريکا به چشم مي‌خورد، «ديپلماسي مردم با مردم» تنها راه پيش رو به شمار مي‌رود.
شوراي آتلانتيک در عين حال افزود: البته اين راه نيز دشواري‌هاي خود را دارد. براي مثال زماني که آمريکا قصد داشت از اين طريق روابط خود را با جماهير شوروي سابق بهبود ببخشد، با موانعي مواجه شد. ديپلماسي فرهنگي روش خوبي است و در گذشته نيز در دوران رياست‌جمهوري محمد خاتمي آزمايش شده و نتايجي نيز به همراه داشته است. اما بايد توجه داشت اکنون ايالات متحده تحريم‌هاي سنگيني را عليه ايران اعمال مي‌کند که به نوبه خود راه تعامل فرهنگي را نيز دشوار مي‌کند.
در اين گزارش با اشاره به اينکه از طريق جلب نظر مردم ايران مي‌توان به تغيير رفتار دولت ايران پرداخت، به تحريم به عنوان يک مانع جدي اشاره شده و آمده است: تا زماني که واشنگتن رويکرد کلي خود در اين باره را تغيير ندهد، مردم ايران نسبت به موضوع تعامل با بدبيني و سوءظن خواهند نگريست. از جمله دولت آمريکا از روز دوشنبه تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال کرد و مجلس نمايندگان نيز همزمان با روي کارآمدن رئيس‌جمهور جديد، درصدد تشديد فشارها به ايران است.
يادآور مي‌شود مقامات آمريکايي در ادبيات دو سال اخير خود از تعابيري مانند فلج کردن و به زانو درآوردن مردم ايران براي تسليم در برابر توقعات غرب سخن رانده‌اند.

 


يک روزنامه آمريکايي نوشت: با روي کار آمدن رئيس‌جمهور جديد در ايران، غرب نبايد خيال کند که وي از مواضع ايران عقب‌نشيني مي‌کند.
ايلان برمن معاون شوراي روابط خارجي آمريکا در اين تحليل يو‌اس‌تودي خاطر نشان کرد: حسن روحاني با شعار ميانه‌روي در انتخابات ايران پيروز شد و از تعامل سازنده با جهان و غرب سخن گفت: اما جزئيات نشان مي‌دهد که اميدي به وي نيست. روحاني از قبل به روشني بيان کرده که نظام ايران در مورد مهم‌ترين مسائل مدنظر سياستگذاران غربي تسليم نخواهد شد. اين مسائل شامل برنامه هسته‌اي ايران و حمايت از سوريه، است. وي در اولين نشست خبري خود تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم را رد کرد و گفت دولت ايران از راه‌هاي ديپلماتيک و غيره تلاش مي‌کند تا حکومت سوريه تداوم پيدا کند.
وي اضافه مي‌کند: رسانه‌هاي غربي بر ديدگاه‌هاي معتدل روحاني تاکيد کرده و اصرار دارند که بايد از فرصت تحولات سياسي در ايران استفاده کرد. اما در واقع اين وضعيت براي حاکميت در ايران بسيار خوشايند است.
تحليلگر يو‌اس‌تو‌دي با بيان اينکه «شايد روحاني بتواند روند سياست خارجي ايران را از رويارويي به تعامل نزديک کند مي‌افزايد: اگر اين فرضيه باشد، تهران زمان ارزشمند فراواني براي بازسازي و کسب انرژي براي خود خريده است تا باز هم در جبهه هسته‌اي پيشرفت کند.
از سوي ديگر نيکلاس برنز ديپلمات قديمي و بازنشسته وزارت خارجه آمريکا در وبسايت «شوراي آتلانتيک» به ارزيابي انتخابات ايران پرداخت و نوشت: انتخاب روحاني خبري بهتر از آنچه اوباما انتظار داشت بود اما انتخاب روحاني ممکن است آن نوشدارويي که بسياري در غرب تبليغش را مي‌کنند نباشد. اولا، روحاني همواره حامي سرسخت برنامه هسته‌اي ايران بوده است. هر چند او ديپلماتي مودب است و در مراحل اوليه ديپلماسي هسته‌اي با اروپايي‌ها بخوبي کار کرده اما بسيار زود است که اعتقاد داشته باشيم او آمريکايي‌ستيزي سرسختي را که به مدت سه دهه رژيم انقلابي ايران را تعريف کرده است، دگرگون خواهد ساخت.
وي ادامه مي‌دهد: ترديدي نيست که آيت‌الله علي خامنه‌اي رهبر عالي ايران حرف آخر را درباره مسائل مهم خواهد زد.
اين مقام سابق وزارت خارجه آمريکا در ادامه نوشت: ايران وارد مذاکرات خواهد شد اما بعيد است امتيازات مهمي را که آمريکا و غرب طلب مي‌کنند، به آنها بدهد. ايران دشوارترين چالش اوباما در سال 2013 خواهد بود. او بايد به انتخاب روحاني با مطرح کردن يک پيشنهاد بلندپروازانه پاسخ دهد؛ پيشنهادي که وجود يک ظرفيت هسته‌اي محدود صلح‌آميز در ايران را خواهد پذيرفت، اما از تبديل شدن ايران به يک قدرت نظامي هسته‌اي تحت نظارت شديد بين‌المللي جلوگيري خواهد کرد. او بايد با زيرکي اين کار را به همراه حتي تحريم‌هاي شديدتر و تداوم تهديد زور انجام دهد تا حواس مقامات ايراني جمع شود.
يادآور مي‌شود جاکوب لو وزير خزانه‌داري آمريکا يکشنبه گذشته، بر ضرورت تشديد و تداوم تحريم‌ها ضد ايران تأکيد نمود و تهديد کرد در صورت شکست تحريم‌ها، بدترين گزينه [نظامي] در انتظار ايران خواهد بود.
وزير خزانه‌داري آمريکا در ادامه افزوده است: هيچ يک از روساي‌جمهور آمريکا نبايد پيش از دست زدن به اقدام نظامي براي متوقف کردن برنامه اتمي جمهوري اسلامي ديگر گزينه‌ها از جمله تحريم‌هاي اقتصادي را ناديده بگيرند.
جاکوب‌لو از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران به عنوان سخت‌ترين تحريم‌هاي تاريخ ياد کرد و مدعي شد: «هدف از تحريم‌ها نه اعمال فشار بر مردم ايران، بلکه واداشتن رهبران اين کشور به تجديدنظر در تصميم اتمي‌شان است».
وزير خزانه‌داري آمريکا با اشاره به انتخابات اخير رياست‌جمهوري ايران تصريح کرد دولت آمريکا بايد ارزيابي کند که آيا اين انتخابات در برگيرنده نتايجي خواهد بود يا نه؟

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10