(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 15 تـیـر 1392 - شماره 20534

کوتاه اقتصادي
يک مسئول: 2 ميليون کارگر خارجي در ايران حضور دارند
هشدار وزير صنعت به توافق‌هاي غيرقانوني براي افزايش قيمت کالاها
معاون وزير نفت: پتروشيمي ايران را نمي‌توان تحريم کرد
رئيس کل بانک مرکزي: حذف نرخ ارز مرجع طبق قانون بودجه انجام شده است
قيمت تخم‌مرغ و سبزي در ماه رمضان اعلام شد
صالح‌آبادي: سهامداران بانک آرين و آريا پولشان را از بانک مرکزي بگيرند
روند کاهشي قيمت‌ها در بازار تلفن همراه
وزير کار و رفاه اجتماعي: کل بدهي‌هاي بيمه سلامت تا پايان همين ماه تسويه مي‌شود
معاون سازمان امور مالياتي اعلام کرد
امروز آخرين مهلت ارائه اظهارنامه ارزش افزوده بهار 92
   


* صندوق مهر امام رضا(ع) براي افرادي که در روز نيمه شعبان ازدواج کرده باشند تسهيلات ازدواج 5ميليون توماني در نظر گرفته است. مديرعامل صندوق مهر امام رضا با اعلام مطلب فوق به فارس گفت: متقاضيان پس از ثبت نام در سامانه بانک مرکزي به صندوق براي پرداخت تسهيلات معرفي مي‌شوند. حسين‌نژاد با تاکيد بر اينکه ثبت نام اوليه منوط به تاييد شماره ملي افراد توسط ثبت احوال است، بيان داشت: تاکنون تعدادي از اين افراد به صندوق معرفي شدند و مراحل پرداخت شروع شده است.
* بانک مرکزي با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد: انجام تبليغات صندوق‌هاي قرض‌الحسنه‌اي که اقدام به قرعه‌کشي و اعطاي جوايز به سپرده‌گذاران مي‌نمايند (به استثناي صندوق‌هاي قرض‌الحسنه بانک‌ها) ممنوع است.بانک مرکزي در راستاي ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي و جلوگيري از وارد آمدن ضرر و زيان، به هموطنان عزيز هشدار داده است به اين قبيل تبليغات توجهي ننمايند.
* رييس کانون سراسري انبوه‌سازان گفت: حباب قيمت خانه در مناطق لوکس و بالاي شهر بيشتر است که اين روزها با آرامش و کاهش اندکي مواجه شده است. ايرج رهبر در گفت‌ وگو با (ايسنا) معتقد است: تا زمان استقرار دولت جديد و انتخاب وزير مسکن، روال فعلي در بازار حاکم است. وي بازار اين روزهاي مسکن پس از انتخابات رياست جمهوري را با آرامش عنوان و اظهار کرد: در برخي مناطق رکود و در برخي مناطق شاهد کاهش قيمت‌ها بوديم.
* ميزان پروازها در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2‍/2 درصد کاهش يافته است. ابراهيم شوشتري، معاون عمليات هوانوردي شرکت فرودگاه‌هاي کشور با اعلام اين مطلب گفت: در خردادماه امسال بيش از 33هزار پرواز در آسمان ايران انجام شد. وي افزود: طي اين مدت 13هزار و 653 پرواز داخلي،13هزار و 254پرواز عبوري، 5728 نشست و برخاست بين‌المللي و 771 پرواز غيرمسافري در آسمان کشور انجام شد. به گفته معاون شرکت فرودگاه‌ها خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/5 درصد پروازهاي فايل شده داخلي کاهش يافته و 7/4 درصد پروازهاي فايل شده عبوري افت کرده است. همچنين6/3 درصد پروازهاي فايل شده نشست و برخاست بين‌المللي کاهش يافته‌اند.
* گمرک ايران در بخشنامه‌اي به گمرکات اجرايي و مديران کل گمرکات کشور اعلام کرد: براساس نامه ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجازه خروج محموله‌هاي صادراتي مشتقات مايع نفت و گاز شرکت‌هاي خوشنام تنها با اخذ ضمانت‌نامه بانکي و يا بيمه نامه معتبر امکانپذير است.

 


نماينده کارگران در هيأت حل‌اختلاف از حضور 2 ميليون کارگر خارجي در ايران خبر داد.
حميد حاج اسماعيلي در گفتگو با مهر با تأکيد بر ضعف وجود ضمانت‌هاي اجرايي در قانون کار گفت: اعتناي جدي‌اي درباره حضور و کار خارجيان در ايران وجود ندارد و يکي از انتقادات جدي مطرح در اين زمينه عدم وجود ضمانت‌هاي لازم درباره اجراي قانون کار است که محلي براي سوء استفاده شده است.
نماينده کارگران در هيئت حل اختلاف با تأکيد بر وجود ديدگاه‌هاي سياسي درباره حضور اتباع بيگانه در ايران اظهار داشت: به نظر مي‌رسد دلايل خاصي براي عدم برخورد با اتباع غيرمجاز افغانستان حاضر در ايران وجود دارد.
حاج اسماعيلي خاطرنشان کرد: ديدگاه‌هاي ديني و مذهبي، همسايگي و وجود مرزهاي گسترده، عدم وجود سخت‌گيري‌هاي لازم، چراغ سبز و فرصت‌طلبي کارفرمايان سودجو در عدم پرداخت قانوني حق و حقوق نيروي کار خارجي غيرمجاز، بيمه، پاداش، عيدي، سنوات، ماليات، حرف‌شنوي، ايمني در کار و بهداشت کار؛ از جمله مواردي است که جذابيت‌هاي لازم براي حضور بيگانگان در ايران و استفاده توسط کارفرمايان را ايجاد مي‌کند.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر تقريباً نيروهاي کار خارجي هيچگونه مشکلي براي حضور در ايران ندارند و قوانين موجود درباره آنها نيز به صورت محکم اجرا نمي‌شود ادامه داد: آنها در حالي که با ادامه حضور در بازار کار کشور، کار ياد مي‌گيرند و ماهر مي‌شوند، کارفرماياني نيز براي استفاده از اين فرصت کم‌هزينه از ادامه حضور آنها حمايت مي‌کنند.
اين فعال کارگري خاطرنشان کرد: متأسفانه فرهنگ کار امروز در کشور از جايگاه واقعي برخوردار نيست و اينکه مي‌بينيم يک کارفرما نيروي کار غيرمجاز خارجي را به نيروي متقاضي کار ايراني ترجيح مي‌دهد، ناشي از ضعف در فرهنگ کار است که يک کارفرما حاضر مي‌شود براي نيروي بيگانه شغل ايجاد کند و اجازه دهد هموطن وي همچنان بيکار بماند.
اين کارشناس بازار کار تصريح کرد: برآوردها نشان مي‌دهد 2ميليون نيروي کار خارجي در ايران حضور دارند که واقعاً ساماندهي آنها و جلوگيري از ادامه حضور در بازار کار ايران مي‌تواند برکاهش نرخ بيکاري تأثير بگذارد. در شرايط فعلي حوزه‌هاي ساختمان و شهرداري‌ها بيشترين استفاده از کارگران خارجي را دارند.
حاج اسماعيلي از حضور قابل توجه اتباع بيگانه در بخش کشاورزي و دامداري نيز سخن گفت و افزود: ادامه حضور خارجيان در بازار کار باعث شده تا حداقل 50 درصد آنها امروز نيروي ماهر شوند. متأسفانه حضور آزادانه و بدون مجوز نيروهاي افغاني در ايران نوعي دهن‌کجي به قوانين کشور نيز تلقي مي‌شود.
وي با تأکيد بر اينکه آنها نمي‌توانند سهمي در افزايش بهره‌وري در کشور داشته باشند گفت: معمولاً کشورها زماني از کارگر خارجي استفاده مي‌کنند که به دنبال انتقال دانش و تکنولوژي به داخل کشور باشند. با اين حال در ايران اين جريان به صورت برعکس وجود دارد و آنها بدون رواديد و پروانه کار مي‌آيند و از اينجا درآمد، دانش و مهارت مي‌آموزند و مي‌برند.

 


وزير صنعت و تجارت نسبت به توافق‌هاي غيرقانوني عده‌اي براي افزايش قيمت‌ها در آستانه ماه رمضان هشدار داد.
مهدي غضنفري با بيان اينکه تمام تلاش‌ها بر آن است که کالاهاي مورد نياز مردم به اندازه کافي و حتي بيشتر در سطح عرضه در دسترس مردم قرار گيرد، افزود: اين اقدام مانع شکل‌گيري برخي رفتارهاي نادرست مي‌شود.
غضنفري در توضيح اظهارات خود گفت: به عنوان مثال دو هفته پيش در روز جمعه متوجه شديم که عده‌اي با هماهنگي در نظر دارند نرخ مرغ را افزايش دهند، اما همکارانم بلافاصله با اطلاع از چنين رفتاري حتي روز جمعه بازار را پر از اين کالا کردند و به خوبي کنترل شد.
وي تصريح کرد: همزمان بازرسان سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان نيز با حضور به موقع خود مانع شکل‌گيري چنين رفتار ناجوانمردانه شدند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در عين حال گفت: هم اکنون نيز هشدار مي‌‌دهم اگر گروهي بخواهند با هماهنگي با يکديگر و توافق غيرقانوني ميان خود قيمت‌ها را بالا ببرند، علاوه بر برخورد جدي، دستگاه‌هاي ذيربط با توزيع به موقع اين کالاها موجب شکست اين افراد خواهند شد، آنها شايد ماه مبارک رمضان سال گذشته به دلايل مشکلاتي که کشور با آن دست به گريبان بود موفق شدند به نوعي بازار را برهم زنند، اما امسال قطعا قادر نخواهند بود.
وي درباره برگزاري نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم کالا که همه ساله در فصل پاييز و آغاز مدارس، ايام سال نو و با نزديک شدن ماه مبارک رمضان برگزار مي‌شود، گفت: امسال نيز 400مرکز عرضه مستقيم کالا در آستانه ماه مبارک رمضان فعاليت خود را آغاز کرده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اين نمايشگاه‌ها که اقلام اساسي و مورد نياز مردم را عرضه مي‌کنند، به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.
غضنفري با بيان اينکه نخستين کارکرد نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم کالا رهبري قيمت در بازار و پايين آوردن نرخ‌هاي مشابه آن است، گفت: تجربه برگزاري نمايشگاه‌ها نشان داده که تاثير خوبي بر روي بازار مي‌گذارند.
وي مراجعه مردم براي خريد کالا از نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم با قيمت پايين‌تر را ديگر کارکرد اين نمايشگاه‌ها برشمرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از اظهاراتش با بيان اينکه مسئله خودرو تنها قيمت‌گذاري نيست، گفت: پروژه شوراي رقابت شکست خورده است. من مطمئن هستم قيمت‌گذاري به سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان بازگردانده خواهد شد. ما در اين باره موضع‌گيري نکرديم چرا که نمي‌خواستيم در مقابل دستگاهي بايستيم.
مهدي غضنفري افزود: سال گذشته پس از آن که وزارت صنعت، معدن و تجارت در يک مصوبه قيمت‌گذاري جديد خود را اعلام کرد، هم برخي رسانه‌ها و هم در دولت از سوي رييس جمهوري مخالفت شد.
وي با اشاره به اظهارات رييس جمهوري در يکي از گفت‌وگوهاي تلويزيوني خود مبني بر اينکه کار را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته و به شوراي رقابت واگذار مي‌کنيم تا مشکل حل شود، اظهار کرد: موضع تخصصي ما اين بود که اين کار مشکل‌گشا نيست و اين وزارتخانه بهتر مي‌تواند مسئله را حل کند اما چون نظر دکتر احمدي‌نژاد اعلام شد، مجلس نيز تاکيد داشت که شوراي رقابت فشار مي‌آورد کار را به ما بدهيد، ما هم به احترام دوستان، قيمت‌گذاري را به شوراي رقابت واگذار کرديم.
وي گفت: آنها گفتند کار انحصاري است، از همان موقع اعلام کرديم که به مسئله خودرو اشتباه نگاه مي‌کنيم موضوع ما در مورد خودرو اصلا مسئله قيمت‌گذاري نيست بلکه آن است که بايد به خودروسازها براي توليد بيشتر کمک شود اما متاسفانه به اين موارد توجه نشد. تيرماه سال 91 با وجودي که تخصيص 2هزار ميليارد تومان تسهيلات براي خودروسازها مصوب شد اما اين مصوبه در شوراي رقابت و شوراي پول و اعتبار هر کدام جداگانه نصف شد.
او با بيان اينکه درخواست وثايق خاص براي دادن وام موجب شد که خودروساز نتواند آنها را تهيه کند، افزود: مسئله خودرو به جاي حرکت در مسيرکارشناسي، منطقي و علمي که وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال مي‌کرد در مسيرهاي ديگري قرار گرفت، کار خودروساز و قيمت‌گذاري را در جاي ديگري قرار دادند، به او وام ندادند، اين وزارتخانه کنار گذاشته شد، ارتباط ما با قيمت‌گذاري خودرو قطع و شوراي رقابت نيز مسئول اين پروژه شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: اينکه شوراي رقابت چه ميزان پول داد و چه آثار زيانباري براي خودروساز داشت را هيچ وقت نتوانستيم رسانه‌اي کنيم چرا که بايد ضد يک دستگاه ديگر سخن مي‌گفتيم که در اين صورت به نظر مي‌رسيد با آن دستگاه رقابت داريم.
غضنفري گفت: متاسفانه ديدگاه کارشناسي زمين گذاشته، نظرات ديگر برگزيده شد و آن هم مبتني بر اين موضوع بود که فورا قيمت خودرو ارزان خواهد شد و 30 تا 40 درصد کاهش پيدا مي‌کند، اما ما مطمئن بوديم که هرگز نمي‌توانند چنين کاري را بکنند.
وي توضيح داد: در شرايطي که نرخ ارز بالا مي‌رود و آثار آن در تمامي کالاها واضح است از سويي بالا رفتن شاخص بورس را جشن مي‌گيريم اما در همين حال با آوردن فشار به خودروساز مي‌گوييم که نبايد قيمت‌ها افزايش پيدا کند. اين موضوعات کاملا در تضاد يکديگر هستند و جواب نمي‌دهد، چرا که مگر مي‌شود همه نرخ‌ها متاثر از ارز بالا رود اما قيمت خودرو کاهش يابد؟
وي افزود: در حال حاضر مشاهده مي‌کنيد که هيچ شرايط بهتر نشده ما از اول هم مخالف اين وضعيت بوديم و در حال حاضر نيز مي‌گوييم بايد به خودروساز کمک کنيم تا توليدات خود را افزايش دهد، دست از فشارهاي بي‌معنا و بدون پشتوانه منطقي برداريم چرا که به زور نمي‌توان قيمت خودرو را کاهش داد.
غضنفري تاکيد کرد: در زماني که قيمت قطعات، لاستيک، آهن، فولاد و مس به عنوان اقلام مورد استفاده در توليد خودرو افزايش پيدا مي‌کند آنها هم به اين موضوع اذعان دارند، بورس با نشان دادن شاخص‌ها و روند افزايشي خود را جلو مي‌برد چگونه بايد خودروساز قيمت خود را پايين بياورد؟ آيا منطقي پشت سر اين نگاه است؟

 


مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي تأکيد کرد: پتروشيمي ايران تحريم‌پذير نيست.
به گزارش ايسنا، عبدالحسين بيات با تأکيد بر اين که اولويت اول در پتروشيمي تأمين مواد اوليه است با اشاره به سياست‌گذاري‌هاي دولتي نسبت به صادرات اظهار کرد: در شرايط تحريم نبايد بگذاريم صنايع تکميلي آسيب ببيند.
معاون وزير نفت با اشاره به تحريم‌هايي که پي‌درپي نسبت به اقتصاد کشور اعمال مي‌شوند نيز گفت: به دليل تنوع بازارها و با توجه به توانمندي‌هاي صنعت پتروشيمي ايران و شرايط بازارهاي بين‌المللي، امکان تحريم محصولات پتروشيمي وجود ندارد و تاکنون موردي نبوده که محصولي به خاطر نبود مشتري صادر نشده باشد.
وي با اشاره به اين که برخي توليدات پتروشيمي ايران ممنوعيت صادرات و برخي محدوديت داشته‌اند، گفت: ما هستيم که روي صادرات سياست‌گذاري مي‌کنيم.
بيات ادامه داد: يکي از پيشنهاداتي که در دولت فعلي توسط گروه 1+5 مطرح شده حذف تحريم‌ها در حوزه پتروشيمي بوده است. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران در مورد پروژه‌هاي مهر ماندگار و وضعيت تکميل آنها گفت: در بخش پتروشيمي 31 پروژه مهر ماندگار داشتيم که 21 پروژه از آنها به توليد رسيدند و تا انتهاي ماه جاري نيز مجتمع‌هاي ايلام و فجر در عسلويه به توليد مي‌رسند.
بيات تصريح کرد: پروژه مجتمع دماوند و يک‌سري از طرح‌ها مانند طرح توسعه پتروشيمي نوري به بهره‌برداري رسيده اما هنوز افتتاح نشده‌اند.
وي با اشاره به رو به پايان بودن برخي از پروژه‌ها مانند ايجاد زيرساخت‌هاي عسلويه که شامل پل ارتباطي فاز يک و دو مي‌شود نيز گفت: اسکله صادراتي فاز دوم عسلويه نيز رو به اتمام است و به طور کلي از طرح‌هاي باقيمانده مهر ماندگار برخي آماده افتتاح و يا برخي نزديک به بهره‌برداري هستند.
مدير عامل شرکت صنايع پتروشيمي ايران با اشاره به اتمام اجراي قطعه 8 فاز دوم پروژه خط اتيلن غرب نيز گفت: اجراي اين پروژه از کرمانشاه تا سنندج تکميل شده و آماده است.
بيات همچنين تصريح کرد: بقيه پروژه‌هاي مهر ماندگار مانند مهاباد، کردستان و لرستان نيز امسال به بهره‌برداري مي‌رسد و پيش‌بيني مي‌شود واحدهاي يوتيليتي و بوتن وان به نتيجه برسند.
معاون وزير نفت با اشاره به اين که پيگيري مي‌کنيم سرمايه‌گذاران بتوانند براي تأمين خوراک قرارداد بلند مدت داشته باشند و خارج از بورس مواد اوليه را تهيه کنند، ادامه داد: در کشور مواد اوليه صنايع تکميلي به صورت فراوان توليد مي‌شود انتظار مي‌رود محصولات قابل فروش در سال جاري تا مرز 40 ميليون تن باشند. فعلاً صنايع تکميلي بايد از طريق بورس خريداري کنند اما درصدديم امکان خريد خارج از بورس را فراهم کنيم.
بيات در مورد قيمت مواد اوليه نيز گفت: قيمت‌ها جهاني است و بستگي به تفاهم دو سرمايه‌گذار توليد کننده و مصرف کننده مواد اوليه نيز دارد و منعي در راستاي تفاهم وجود ندارد.

 


رئيس کل بانک مرکزي حذف نرخ ارز مرجع را براساس قانون بودجه 92 مصوب مجلس دانست.
محمود بهمني با تأکيد بر اين موضوع که حذف ارز مرجع براي کالاهاي اساسي و دارو کاملاً براساس قانون است، گفت: اين موضوع در قانون بودجه در نظر گرفته شده و ابلاغ شده و بانک مرکزي هم براساس قانون بودجه به آن عمل مي‌کند ما ارز مرجع راحذف مي‌کنيم اما به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهيم که قيمت کالاها افزايش يابد.
وي افزود: تغيير نرخ ارز تأثيري بر قيمت کالاها ندارد زيرا در قانون بودجه پيش‌بيني‌هاي لازم براي تأمين نيازهاي مالي کالاهاي اساسي و دارو در نظر گرفته شده است.
گفتني است بانک مرکزي آخرين نرخ ارز مرجع 1226 توماني را تا تاريخ 11 تير ماه بر روي سايت خود قرار داد و انتشار آن را از آن پس متوقف کرد.
براساس اعلام بانک مرکزي هر دلار آمريکا 24 هزار و 775 ريال، پوند 37 هزار و 535 ريال و هر يورو 32 هزار و 189 ريال در مرکز مبادلات ارزي تعيين شد.
نرخ لير ترکيه نيز 12 هزار و 794 ريال، روبل روسيه 747 ريال و ريال قطر 6 هزار و 805 ريال، فرانک سوئيس 26 هزار و 69 ريال، کرون سوئد 3 هزار و 682 ريال، يوان چين 4 هزار و 39 ريال، روپيه هند 413 ريال، يکصد ين ژاپن 24 هزار و 600 ريال و هر يک هزار وون کره جنوبي 21هزار و 703 ريال تعيين شده است.

 


مديرعامل اتحاديه مرغداران مرغ تخم‌گذار از عرضه مستقيم تخم‌مرغ در ماه رمضان به قيمت شانه‌اي 7400 تومان خبر داد.
هدايت اصغري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در روزهاي اخير قيمت تخم‌مرغ با کاهش 700 توماني از حداقل قيمت تعيين شده در تفاهم‌نامه امسال به کيلويي 2800 تومان رسيده است.
وي افزود: توليد تخم‌مرغ در هر ماه حدود 83 تا 87 هزار تن بوده و توليد اين فرآورده پروتئيني در 3 ماهه نخست امسال به حدود 250 هزار تن رسيده است.
به گفته اصغري، ماهانه حدود 10 هزار تن تخم‌مرغ به عنوان مازاد از سوي مرغداران ذخيره‌سازي مي‌شود و حدود 35 هزار تن نيز به کشورهاي متقاضي صادر مي‌شود.
مديرعامل اتحاديه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: حداکثر مصرف تخم‌مرغ در ماه‌هاي عادي 65 هزار تن است که در ماه رمضان معمولا با کاهش نسبي به حدود 60 هزار تن مي‌رسد.
اصغري تاکيد کرد: با فراهم شدن بسترهاي لازم مانند تامين نقدينگي يا نهاده‌هاي توليد براي ذخيره‌سازي تخم‌مرغ و توسعه بازارهاي صادراتي مي‌توان قيمت تخم‌مرغ در بازار را کنترل کرد تا مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان متضرر نشوند.
به گفته وي هيچ مشکلي براي توليد تخم‌مرغ و تامين نياز مصرف‌کنندگان وجود ندارد.
همچنين مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي گفت: براي تامين سبزي در ماه رمضان مشکلي وجود ندارد و اين محصول بدون افزايش قيمت عرضه مي‌شود.
حسن خدنگي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: سبزي‌هاي برگي شامل انواع سبزي‌هاي خوردني و خورشتي مي‌شود که سطح زير کشت آن در کشور 83 هزار و 300 هکتار است.
وي افزود: متوسط عملکرد انواع سبزي در کشور 27 تن در هکتار است که با توجه به سطح زير کشت اين محصول برآورد توليد سالانه آن در کشور حدود دو ميليون و 200 هزار تن است.
مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي گفت: عمده توليد انواع سبزي در کشور در استان‌هاي خوزستان و مازندران صورت مي‌گيرد؛ به گونه‌اي که استان خوزستان با سطح زير کشت 30 هزار هکتار و عملکرد 33 تن در واحد سطح سالانه حدود يک ميليون تن سبزي توليد مي‌کند.
خدنگي ادامه داد: پس از خوزستان، مازندران با اختصاص 33 هزار هکتار از اراضي خود به انواع سبزي‌هاي برگي، دومين استان توليدکننده اين محصول به شمار مي‌رود. ميزان عملکرد سبزي در مازندران 18 تن در هکتار است و سالانه حدود 400 هزار تن سبزي از مزارع اين استان برداشت مي‌شود.
مديرکل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد کشاورزي گفت: قيمت هر کيلوگرم سبزي سر مزرعه کيلويي 550 تومان فروخته مي‌شود.
وي تاکيد کرد: با توجه به ميزان توليد و افزايش مصرف سبزي در ايامي همچون ماه رمضان هيچ مشکلي براي تامين اين محصول وجود ندارد و در حال حاضر هر کيلوگرم سبزي در بازار مصرف 700 تا 900 تومان عرضه مي‌شود.

 


رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهامداران بانک آرين و آريا بايد پولشان را از بانک مرکزي پيگيري کنند.
علي صالح‌آبادي در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجوز بانک آرين و آريا لغو و اين بانک‌ها منحل شده‌اند لذا سهام آنها در بازار پايه قابل معامله نيست و مردم بايد پولشان را از بانک مرکزي بگيرند.وي تاکيد کرد که بانک مرکزي که منابع سهامداران بانک آريا و آرين را در اختيار دارد موظف است وضعيت اين سهامداران را تعيين تکليف کند. البته ما هم بارها اين موضوع را از بانک مرکزي پيگيري کرديم اما به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم.وي خاطرنشان کرد: شرکت‌هايي که تداوم فعاليت‌شان مشکل ندارد اما نمادشان بسته شده مي‌توانند در بازار پايا به خريد و فروش سهام خود بپردازند. اما در مورد بانک آرين و آريا به دليل آنکه لغو مجوز شده‌اند سهام‌شان قابل معامله در اين بازار نيست.
وي همچنين درباره حبابي بودن يا نبودن بورس در حال حاضر گفت: با توجه به اين که سودآوري بنگاه‌ها در سال 91 افزايش داشت و براي اين سال 30 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني کرده بودند تحقق يافت بر همين اساس شرکت‌ها براي سال 92 نيز سود 37هزار ميليارد توماني براي بازار بورس و حدود 8 هزار ميليارد توماني براي شرکت‌هايي که در فرابورس هستند، پيش‌بيني شده است.
وي افزود: در صورتي که بنگاه‌ها بتوانند اين سود پيش‌بيني شده را عملياتي کنند مي‌توانند رشد خوبي را در بازار سرمايه داشته باشند.وي همچنين خاطرنشان کرد که در سال 91 که عرضه هلدينگ خليج‌فارس صورت گرفت نزديک به هزار ميليارد تومان پول وارد خزانه شد و در واقع اين نقدينگي از چرخه بازار خارج شد.
وي با بيان اين که 5 الي 10 درصد پتروشيمي جم در آينده نزديک فرابورس عرضه خواهد شد، گفت: با ورود اين عرضه‌هاي جديد مي‌توانيم بخش زيادي از منابع نقدينگي را جذب کنيم که قطعا اين موضوع به بازار سرمايه کمک خواهد کرد.
وي در مورد تاثيرات نوسانات ارز بر بازار بورس و شاخص نيز گفت: شاخص بستگي به وضعيت اقتصادي و سودآوري بنگاه‌ها دارد، اما شرکت‌هايي که محصولات‌شان را در بورس کالاي ايران مي‌فروشند با توجه به اين که مبناي قيمت آنها بر اساس ارز مبادلاتي کاهش قيمت ارز ممکن است بر روي آنها تاثيرگذار باشد.
وي با بيان اين که بازار رقيب بازار بورس بازارهاي ارز و سکه هستند اما اين بازارها قابل مقايسه با بورس نخواهند بود، گفت: ارز يک کالاي مصرفي است که بايد خريد و فروش شود. طلا نيز با توجه به افت شديدش در بازار جهاني افق مثبتي برايش پيش‌بيني نمي‌شود بنابراين بهترين بازار براي سرمايه‌گذاري بازار بورس است.وي تصريح کرد: با توجه به ثبات يا کاهش پيش‌بيني شده براي نرخ ارز و همچنين کاهش قيمت طلا سرمايه‌گذاران پول خود را به سمت بازار سهام خواهند آورد. اما بايد گفت که نوسانات زياد نرخ ارز پديده مطلوبي براي بازار سهام نخواهد بود.

 


رئيس اتحاديه لوازم صوتي، تصويري و تلفن همراه از روند رو به کاهش قيمت‌ها در بازار خبر داد.
ابراهيم درستي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: تاکنون هر وقت که بازار ارز روي ثبات را به خود مي‌ديد، بازار لوازم صوتي، تصويري و تلفن همراه از آن تبعيت مي‌کرد و در حال حاضر که قيمت دلار به يک ثبات رسيده بازار نيز از آن پيروي کرده و محصولات اين بازار 5 تا 20 درصد نسبت به نوع محصول کاهش قيمت داشته است.
وي با اشاره به کاهش قيمت ارز به واردکنندگان و عرضه کنندگان توصيه کرد؛ که کالاهاي خود را نگه نداشته و آنها را هرچه زودتر در بازار پخش کنند، ‌زيرا روند بازار به صورتي نيست که دوباره شاهد افزايش قيمت باشيم.
رئيس اتحاديه لوازم صوتي،‌تصويري و تلفن همراه بيان کرد: توزيع کنندگان و عرضه‌کنندگان با کاهش قيمت محصولات با عناوين مختلف مقابله نکنند. همان‌گونه که در زمان افزايش نرخ دلار قيمت محصولات خود را افزايش مي‌دهيم حالا که قيمت ارز کاهشي است قيمت کالاهاي خود را نيز بايد کاهش دهيم.
درستي با اشاره به اين که اصناف به توافق دوجانبه پايبند هستند، گفت: سازمان امور مالياتي با بيش از 20 سال توافق با اصناف ادعا مي‌کند اين توافقات در چند سال گذشته اشتباهي بيش نبوده است.
وي در پايان گفت: سازمان امور مالياتي با تصميم‌گيري‌هاي شخصي پايان دولت دهم را تلخ نکند.

 


وزير کار و رفاه اجتماعي از تسويه کل بدهي‌هاي بيمه سلامت تا پايان تيرماه خبر داد.
اسدالله عباسي در جمع خبرنگاران در خصوص افزايش قيمت داروها و ميزان تعرفه‌هاي درمان بيان داشت: اين موضوع از سوي وزارت بهداشت و درمان انجام مي‌شود و قرار است اعتباري از سوي اين وزارتخانه‌ و يا دولت براي جبران افزايش قيمت دارو و مطالبات بيمه‌ها اختصاص يابد و اکنون دستور اين موضوع داده شده و پس از موافقت رئيس‌جمهور در نيمه دوم تيرماه کل بدهي‌هاي بيمه‌هاي سلامت تا پايان سال 91 تسويه مي‌شود و قطعا پرداخت‌ها را به روز مي‌کنيم.
به گفته عباسي، قرار است در نيمه دوم تيرماه شوراي عالي بيمه تشکيل جلسه بدهد تا در ادامه روند پزشک خانواده و نظام سازمان بيمه سلامت، کارها دنبال شود.
وي يادآور شد: جلسه شوراي عالي بيمه براي پيگيري امور مربوطه و نيز شوراي عالي کار براي بررسي حق مسکن و خواروبار کارگران به زودي برگزار مي شود.
عباسي تاکيد کرد: کارها به روز بوده و در هيچ کاري عقب نيستيم و قول و قرارها انجام شده يا در حال اجرا است.
وي تصريح کرد: رفع مشکل صندوق بازنشستگان فولاد خوشبختانه انجام و تا پايان ارديبهشت حقوق کارگران پرداخت شده و درصدد هستيم حقوق خردادماه نيز پرداخت شود و تا پايان تيرماه معوقات به روز خواهد شد.
همچنين بيمه تکميلي و طلايي بازنشستگان کشوري انجام شده و نيز کارهاي زنان سرپرست خانوار و بيمه کارگران ساختماني در حال انجام است.
عباسي در پاسخ به سوال فارس، مبني بر وضعيت افزايش حق مسکن کارگران در شوراي عالي کار اظهار داشت: در جلسات گذشته، نمايندگان کارگري و کارفرمايي به تفاهم نرسيدند و قرار است براي تفاهم در اين موضوع، يک جلسه ديگر برگزار شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اين سوال که افزايش 10هزار توماني حق مسکن در افزايش قدرت خريد اين قشر تاثيرگذار نيست، افزود: به هرحال اين موضوع بايد به تاييد و تصويب شرکاي اجتماعي شوراي عالي کار برسد و در ماه مبارک رمضان جلسه‌اي به اين منظور برگزار خواهد شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه دولت نمي‌تواند نظر خود را به کارفرمايان در بحث افزايش حق مسکن تحميل کند، تصريح کرد: اين موضوع بايد با تفاهم و اجماع نظر همه شرکا درنظر گرفته شود و اکنون دولت با اين افزايش موافق است، اما مخالف اين موضوع کارفرمايان هستند.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اين سوال که آيا سبد کالاي ماه مبارک رمضان به کارگران اختصاص خواهد يافت، بيان داشت: حتما کارفرمايان در واحدهاي توليدي و بنگاه‌هاي اقتصادي طبق سنت حسنه، هر ساله براي اين ماه مبارک سبد کالاي ويژه درنظر خواهند گرفت.
وي تاکيد کرد: کارفرمايان کار خود را به درستي انجام مي‌دهند و مشکلي وجود ندارد و مورد حمايت دولت هستند و در جلسات شوراي عالي کار نيز امور با رفاقت و همدلي انجام مي‌شود و برخي مصاحبه‌ها و اخباري که در رسانه‌ها وجود دارد و حاشيه‌سازي مي‌شود مربوط به شرکاي قانوني شوراي عالي کار نيست.
عباسي در پاسخ به سوالي مبني بر وعده‌هاي اجرايي نشده از جمله کارت خريد کارگران و سهام عدالت بيان داشت: بنده در رابطه با قول‌هايي که در جلسه راي اعتماد دادم صحبت مي‌کنم و خوشبختانه همه آنها انجام شده است و از تمام ظرفيت براي انجام ديگر امور نيز استفاده خواهد شد و بايد در چارچوب اختيارات گام برداريم و اکنون نيز اينگونه بوده است و در حال حاضر کارهاي وزارتخانه به روز است.

 


معاون سازمان امور مالياتي با اشاره به اين که ساعت 24 امروز مهلت تسليم اظهارنامه ماليات ارزش افزوده دوره بهار پايان مي‌يابد، گفت: موديان ضمن تسليم اظهارنامه، ماليات خود را در مهلت مقرر بپردازند تا مشمول جريمه نشوند.
عليرضا طاري‌بخش در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرين مهلت تسليم اظهارنامه فصل بهار سال 1392 اظهار داشت: مهلت ارائه اظهارنامه ساعت 24 امروز (روز شنبه 15) تيرماه پايان مي‌يابد و اين مهلت تمديد نخواهد شد.معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي با بيان اين که تاکنون حدود 100 هزار مؤدي براي تسليم اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده فصل بهار به سامانه ماليات بر ارزش افزوده مراجعه و ضمن پرداخت ماليات، اظهارنامه مالياتي خود را ثبت کرده‌اند، به مؤديان گفت: مشمولان و مؤديان قانون ضمن اجراي صحيح مقررات و تسليم اظهارنامه، ماليات را بپردازند تا مشمول جريمه نشوند.وي تصريح کرد: ارائه تسهيلات قانوني و مساعدت در بخشودگي جرايم مالياتي، مشروط به اجراي صحيح قانون و تسليم اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10