(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 16 تـیـر 1392 - شماره 20535

تظاهرات ضد حکومتي در چند استان اردن
رهبر حزب مخالف در ترکيه: اردوغان از سرنوشت مرسي عبرت بگيرد
فرياد سرنگون باد حمد در تظاهرات گسترده مردم بحرين
دو روز پس از کودتاي نظامي عليه محمد مرسي
جنگ خونين خياباني دوباره شهرهاي مصر را فرا گرفت
«خوش به حال» اعيان انگليس!
انگليسي‌ها عليه طرح رياضتي دولت کامرون به خيابان‌ها ريختند
عمليات تروريستي در عراق 17 شهيد و 57 مجروح برجاي گذاشت
هلاکت 200 تروريست در عمليات پاکسازي ارتش سوريه
درگيري مردم برزيل با پليس در شهر ريودوژانيرو
درگيري جوانان فلسطيني با نظاميان صهيونيست در شهر نابلس
اعتراض در تونس عليه سفر رئيس‌جمهور فرانسه
چهار سوي پنج قاره
   


مردم اردن با برگزاري تظاهرات ضد حکومتي در استان‌هاي مختلف خواستار برکناري نخست‌وزير اين کشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ساکنان استان‌هاي مختلف اردن با هشدار به دولت درباره اجرا نکردن اصلاحات سياسي و اقتصادي دست به تظاهرات ضد حکومتي زدند و برکناري نخست‌وزير را خواستار شدند. تظاهرکنندگان در حالي که شعارهايي عليه دولت مي‌دادند خواستار آزادي زندانيان سياسي، انحلال پارلمان و محاکمه مسئولان فاسد شدند.تظاهرکنندگان در امان پايتخت اردن مقابل مسجدالحسيني تجمع کردند و شعار مي‌دادند: پرونده‌هاي فساد بايد پيگيري و فاسدان مجازات شوند.در استان‌هاي جنوبي اردن نيز تظاهرکنندگان دولت عبدالله السنور نخست‌وزير کنوني اردن را دولت فقر خواندند و از وي خواستند کناره‌گيري کند.

 


رهبر اصلي‌ترين حزب مخالف دولت ترکيه از نخست‌وزير اين کشور خواست از عاقبت رئيس‌جمهور مصر عبرت بگيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس،‌«کمال قليچدار اوغلو» ضمن تشبيه کارنامه «رجب طيب اردوغان» با عملکرد «محمد مرسي» گفت: اردوغان بايد از عاقبت مرسي درس بگيرد و قبول کند که نمي‌توان با سرکوب مخالفين، ‌اقتدار را حفظ کرد. اوغلو افزود: مرسي هر چند آراي بالاي مردم مصر را داشت، اما به شيوه فرعون و اردوغان با مشکلات کشورش برخورد مي‌کرد و تصميم گرفت که مخالفان را ناديده بگيرد و ديديم که فقط يک سال توانست دوام بياورد.
رهبر بزرگترين حزب مخالف دولت آنکارا افزود: از اردوغان مي‌خواهم دست از روش فرعون بردارد و باور کند که دموکراسي فقط با شمارش آراي صندوق‌ها تحقق نمي‌يابد، بلکه يک مقام سياسي در برابر همه شهروندان مسئول است.

 


مردم بحرين با برگزاري تظاهرات بار ديگر بر سرنگوني نظام آل‌خليفه تاکيد و خواستار تحقق اهداف انقلاب شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، مردم بحرين پس از برگزاري نمازجمعه در منامه و ديگر مناطق اين کشور به خيابان‌ها ريختند و شعار «مرگ بر ديکتاتور» سر دادند.
تظاهرکنندگان پارچه نوشته‌هايي در دست داشتند که روي آن شعارهايي عليه حکومت نوشته شده بود. آنها همچنين خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات اعلام کردند نظام آل‌خليفه عدالت را برقرار نکرده و به اين اصل که مردم منبع قدرت مقامات هستند بي‌توجهند.
کشور کوچک بحرين از فوريه 2011 تاکنون صحنه قيام و خيزش مردمي عليه حکومت آل‌خليفه بوده است.
رژيم آل‌خليفه حاضر نيست به مطالبات مردم گوش کند اما مردم بحرين تاکيد دارند تا زمان رسيدن به اهداف خود به تظاهراتشان ادامه خواهند داد.
از سوي ديگر، دادگاهي در بحرين 29 معترض را به اتهام تلاش براي ورود به ميدان مرواريد و برهم زدن نظم و امنيت عمومي به يک ماه زندان محکوم کرد.
ساختار نمادين ميدان مرواريد در 18 مارس سال 2011 به دليل اينکه محل تجمع معترضان بود توسط نيروهاي بحريني و عربستان سعودي با پشتيباني تانک‌ها و هلي‌کوپترها تخريب شد.

 


فراخوان رهبران جناح‌هاي مخالف و موافق «محمد مرسي» براي برپايي اعتراض‌هاي خياباني بعد از کودتاي نظامي، مصر را به صحنه جنگ‌هاي خياباني تبديل کرده است.
پس از کودتاي نظامي ارتش مصر در چهارشنبه شب گذشته که به برکناري و بازداشت «محمد مرسي»، رئيس‌جمهور قانوني اين کشور و رهبران اصلي اخوان‌المسلمين منجر شد، رهبران دو جريان سياسي از طرفداران خود خواستند روز جمعه به خيابان‌ها بيايند. اخواني‌ها که به شدت از کودتاي نظامي خشمگين هستند روز جمعه با دعوت از طرفداران خود به برپايي نماز جمعه و برپايي تظاهرات عليه ارتش در خيابان‌هاي قاهره و شهرهاي مختلف اين کشور راهپيمايي کردند.
حضور همزمان طرفداران جناح مقابل و از همه مهم‌تر دخالت مسلحانه ارتش باعث شد جمعه شب خيابان‌هاي شهرهاي مختلف به صحنه جنگ‌هاي مسلحانه تبديل شود. اوج ناآرامي‌ها به درگيري‌هاي مقابل گارد رياست‌جمهوري در قاهره مربوط مي‌شود.
آخرين گزارش‌ها حاکي است، در درگيري‌هاي روز جمعه دستکم 36 نفر کشته و نزديک به 1000 نفر مجروح شده‌اند. بيشتر قربانيان طرفداران مرسي هستند. به نوشته منابع خبري مصر در اين درگيري‌هاي خونين شماري از نيروهاي پليس نيز کشته شده‌اند! بدين ترتيب شمار قربانيان از زمان آغاز ناآرامي‌هاي مصر در هفته گذشته به حدود 90 کشته و صدها مجروح رسيد.
همزمان با اوج گرفتن خشونت‌ها، «محمد بديع»، رهبر جماعت اخوان‌المسلمين مصر تاکيد کرد «محمد مرسي» را همچنان رئيس‌جمهور قانوني کشور مي‌دانند و مردم مصر تا زمان بازگشت وي به کاخ رياست‌جمهوري دست از اعتراض‌ها برنخواهند داشت. به گزارش شبکه خبري «الميادين»، «بديع» که در ميدان «النهضه» سخنراني مي‌کرد گفت: ملت مصر در انقلاب بيست و پنجم ژانويه سال 2011 به همراه اخوان‌المسلمين مشارکت داشتند ولي اخوان‌المسلمين قبل از اين انقلاب در طول ده‌ها سال گذشته در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بودند و اعدام شدند. اخواني‌ها به همراه نيروهاي مجاهد مصر با صهيونيست‌ها، انگليس، مستبدان و حکام ظالم مقابله کردند.
ملت بزرگ مصر انقلاب خود را حفظ و حق خود را مطالبه خواهد کرد. حقوق ملت مصر تباه نخواهد شد. من فرار نکردم و هيچ کس نيز مرا بازداشت نکرده است. اخبار دروغي را درباره من منتشر کردند. ما فرار نمي‌کنيم بلکه انقلابي و آزاده هستيم و به راه انقلاب خود ادامه خواهيم داد.
وي تاکيد کرد ارتش مصر هيچ آينده‌اي در مصر نخواهد داشت و اخوان‌المسلمين به راه خود ادامه خواهد داد. به گفته «بديع» تمام دستورات شوراي نظامي مصر باطل است. وي در پايان به شدت از رهبر قبطي‌ها و شيخ الازهر مصر انتقاد کرد.
«حمزه زوبع»، سخنگوي حزب آزادي و عدالت نيز طي گفت‌وگويي با شبکه خبري الجزيره ضمن تاکيد به مبارزه با ارتش تصريح کرد تا مرسي به قدرت بازنگردد با هيچ حزب و گروه مخالفي مذاکره نخواهند کرد. اين موضع‌گيري پس از درخواست ارتش و مخالفان مرسي براي مذاکره با طرفداران مرسي، اتخاذ مي‌شود.
از سوي ديگر روزنامه‌ مصري «الاهرام» نوشت، مخالفان به محمد مرسي پيشنهاد کردند خاک مصر را ترک کند اما وي با اين درخواست مخالفت کرد. بازجويي از مرسي فردا (دوشنبه) آغاز مي‌شود.
وي به «اهانت به دستگاه قضايي مصر و تلاش براي ايجاد ناامني و اختلاف بين مردم» متهم شده است! يمن، ترکيه و قطر از جمله کشورهايي است که به مرسي پيشنهاد شده بود!
اما مخالفان محمد مرسي نيز طي يکي دو روز گذشته بسيار فعال بودند. مسدود کردن اموال رهبران اخوان‌المسلمين، حضور سنگين نظاميان ارتش و پليس در مناطق مختلف کشور، دستگيري «خيرت الشاطر»، معاون اول رهبر جماعت اخوان‌المسلمين و انتقال وي به زندان و سرکوب شديد طرفداران مرسي از جمله اقداماتي است که ارتش و نيروهاي امنيتي به همراه مقامات روي کار آمده از اين کودتا طي دو روز گذشته اتخاذ کرده‌اند.
«الشاطر» متهم به «قتل» شده است!
ارتش نيز همچون طرفداران مرسي تاکيد کرده با کساني که به دنبال ايجاد ناآرامي باشند به شدت برخورد مي‌کند.
عمرو موسي، وزير خارجه سابق مصر و يکي از اصلي‌ترين رهبران مخالف اين کشور روز جمعه از اقدام ارتش مصر به عنوان يک «انقلاب مردمي» ياد کرد. اما طرفداران محمد مرسي در کشورهاي مختلف نيز روزهاي جمعه و شنبه عليه «کودتاي ارتش» تجمعاتي برگزار کردند.
مصري‌هاي مقيم آمريکا مقابل مقر سازمان ملل و مصري‌هاي مقيم ترکيه، افغانستان، آلمان و حتي مغرب در حمايت از «محمد مرسي» تظاهرات کردند. نکته جالب توجه اينکه در ميان مخالفان تعداد زيادي از شهروندان همان کشور نيز حضور داشتند.
تظاهرکنندگان ارتش مصر را به انجام «کودتاي نظامي عليه يک دولت دمکراتيک» متهم کردند.
نخست‌وزير ترکيه نيز روز جمعه، دخالت ارتش براي عزل محمد مرسي، رئيس‌جمهور از قدرت کنار گذاشته شده مصر را محکوم کرد و آن را مصداقي از رياکاري غرب دانست.
رجب طيب اردوغان، با اشاره به تاريخچه‌اي از کودتاهاي صورت گرفته در کشورش هشدار داد که قيام‌هاي نظامي هزينه‌هاي سنگيني دارند و نبايد آنها را تحمل کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اردوغان گفت: «مهم نيست کودتا در کجا صورت مي‌گيرد چون در هر جا که باشد بد است. کودتا دشمنان واضح مردم‌سالاري هستند».
وي که در دوران حکومت يک ساله محمد مرسي روابط دوستانه‌اي با مصر داشت افزود: «کساني که به تفنگ‌ و به قدرت رسانه‌ها تکيه مي‌زنند نمي‌توانند سازندگان مردم‌سالاري باشند. دمکراسي را تنها از درون صندوق‌هاي راي مي‌توان ساخت.»
نخست‌وزير ترکيه از اينکه غرب از لفظ کودتا براي دخالت ارتش مصر در تحولات اخير اين کشور استفاده نکرده هم انتقاد کرد.
وي گفت: «غرب در آزمون صداقت مردود شد. رنجيده‌خاطر نشويد، اما دموکراسي استانداردهاي دوگانه نمي‌پذيرد.»
عبدالله گل رئيس‌جمهور ترکيه نيز از دخالت ارتش مصر و برکناري «مرسي» ابراز تاسف کرد.
يادآور مي‌شود، ارتش مصر با حمايت‌هاي جنبش «تمرد» به رهبري عمرو موسي و محمد البرادعي و ميليون‌ها نفر از مردم مصر چهارشنبه گذشته طي يک کودتا محمد مرسي را برکنار و «عدلي منصور» رئيس دادگاه قانون اساسي مصر را جانشين وي کرد. اوضاع در اين کشور از آن روز تاکنون به شدت متشنج است و کارشناسان نسبت به آينده اين کشور بسيار نگرانند. به اعتقاد ناظران سياسي با توجه به موضع سخت طرفين در مقابل ديگري، اين کشور احتمالا به اين زودي‌ها روي آرامش را نخواهد ديد.
پايگاه خبري «اليوم» ديروز اعلام کرد 51 نفر از ديپلمات‌هاي آمريکايي روز شنبه به دليل اوضاع ناآرام مصر، قاهره را ترک کردند. پيش از اين نيز برخي کشورها اقدام به خارج کردن شهروندان و برخي ديپلمات‌هاي خود کرده بودند.
آخرين خبرها
* فرمانده کل نيروهاي مسلح مصر در جريان ناآرامي‌هاي خونين روز جمعه با پادشاه عربستان تلفني گفت‌وگو کرد. ملک عبدالله از «السيسي» خواست مانع از تسري «فتنه و شرارت» شود!
* پايگاه صهيونيستي «دبکا»، نزديک به منابع اطلاعاتي رژيم صهيونيستي با انتشار گزارشي اعلام کرد عربستان و امارات زمينه کودتاي نظامي عليه «مرسي» را فراهم و آن را هدايت کردند. به نوشته اين پايگاه خبري، نظاميان مصر هرگز بدون کمک‌هاي اطلاعاتي و مالي اين دو کشور قادر به انجام اين کودتاي حساب شده نبودند.

 

مي‌گويند، پارلمان انگليس تصميم دارد به اندازه 100 هزار پوند ناقابل (150 هزار دلار) براي تعمير و نوسازي دو «توالت» که براي استفاده اعضاي محترم مجلس اعيان و مهمان‌هاي‌شان در نظر گرفته شده، از «کيسه خليفه» ببخشد!
در آگهي مزايده‌اي که پارلمان انگليس براي تعمير اين توالت‌هاي ساخت 1937 چاپ کرده، مي‌خوانيم که اين مکان‌ها در وضعيت غيرقابل قبولي هستند و بنابراين تصوير بدي از کاخ «وستمينستر» که پارلمان در آن است ارائه مي‌دهند، پس بايد خيلي فوري تعمير شوند تا بتوانند در رده‌بندي سايت «يونسکو» جا بگيرند! خلاصه اين که، تعميرات لازم براي نوسازي اين توالت‌ها بين 900 تا 100 هزار پوند خرج برمي‌دارد! اما، «تکس پيرز اليانس» که يک سازمان دفاع از ماليات‌دهندگان و کاملا مخالف اين ولخرجي است، با عصبانيت مي‌گويد: «با اين پول يک خانواده مي‌تواند براي خودش خانه بسازد!»
* سرويس خارجي کيهان

 


صدها نفر از ساکنان لندن در اعتراض‌ به سياست‌هاي رياضت اقتصادي دولت «کامرون» تظاهرات کردند.
ساکنان لندن به همراه اعضاي حزب «ان‌اچ‌اس» روز جمعه در اعتراض به اعمال سياست‌هاي رياضتي در حوزه بهداشت و درمان تظاهرات ضددولتي برگزار کردند.
معترضان با حمل تابوت نمادين اعلام کردند، حذف بودجه بخش بهداشت و درمان باعث مرگ خدمات درماني شده است.
دولت «ديويد کامرون» طي يکسال گذشته با حذف يا کاهش هزينه‌هاي اين حوزه، فشارها به کارکنان «مراقبت‌هاي درماني» را افزايش داده است. در اين حال خبر مي‌رسد پارلمان انگليس روز جمعه به طرح برگزاري همه‌پرسي براي پيوستن اين کشور به اتحاديه اروپا تا سال 2017 راي داده است.
اين طرح که از حمايت حزب محافظه‌کار «ديويد کامرون» نخست‌وزير انگليس برخوردار است با 304 راي موافق و بدون راي مخالف به تصويب رسيد. به گزارش خبرگزاري آلمان، اين طرح بايد در سطح کميته‌هاي تخصصي مورد بررسي قرار بگيرد. کارشناسان سياسي عقيده دارند عبور اين طرح از سد مجلس عوام کاري بسيار دشوار خواهد بود، زيرا اعضاي حزب کارگر و ليبرال دموکرات‌ها در اين مجلس با آن مخالف هستند. کامرون که از سوي اعضاي حزب خود تحت فشار قرار دارد در ماه ژانويه اعلام کرد قصد دارد در مورد عضويت انگليس در اتحاديه اروپا مذاکره کند و سپس اين موضوع را به همه‌پرسي بگذارد.

 


عمليات تروريستي در مناطق مختلف عراق 17 شهيد و 57 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش واحد مرکزي خبر، افراد وابسته به جريان‌هاي سلفي و بعثي عراق ديروز در مناطق «کريعات»، «ابوغريب» و «کوت» دست به حملات تروريستي زدند؛ در کوت حسينيه «علي پاشا» هدف حمله انتحاري قرار گرفت و بر اثر آن 14 شهروند شيعه شهيد و 34 تن ديگر زخمي شدند. تروريست‌ها در ابوغريب يک خودروي گشتي پليس را هدف انفجار قرار دادند که بر اثر اين حمله، يک پليس شهيد شد و دو تن ديگر مجروح شدند. در کوت نيز انفجار خودروي بمب‌گذاري شده جان يک تن را گرفت و 17 نفر ديگر را مجروح کرد.
احتمال افزايش تلفات اين انفجارهاي تروريستي وجود دارد.
ديروز حملات تروريستي در استان‌هاي صلاح‌الدين و الانبار هم يک شهيد و چهار مجروح برجاي گذاشت.

 


يگان‌هاي ويژه ارتش سوريه در اولين روز آغاز عمليات خود در مناطق مختلف سوريه 200 تروريست را به هلاکت رسانده و ده‌ها نفر ديگر را مجروح کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، يگان‌هاي ويژه ارتش سوريه در اولين روز عمليات خود در منطقه الحجيره در حومه دمشق 100 فرد مسلح را کشتند اين منطقه به دليل همجواري با منطقه زينبيه از اهميت بسياري برخوردار است و عمليات پاکسازي گروه‌هاي تروريستي از اين منطقه آغاز شده است. به دست گرفتن کنترل منطقه الحجيره از سوي ارتش سوريه به معناي قطع راه ارتباط عناصر مسلح به اردوگاه آوارگان فلسطيني يرموک و منطقه حجرالاسود است.
به همين دليل يگان‌هاي ويژه ارتش سوريه از روز جمعه عمليات نظامي در اين منطقه استراتژيک را آغاز کرده‌اند.
همچنين در ادامه عمليات ارتش سوريه براي پاکسازي مناطق مختلف کشور از وجود گروه‌هاي تروريستي 60 تن از عناصر مسلح در جبل‌الزاويه در استان ادلب کشته شدند.
نيروهاي ارتش پيشروي چشمگيري در مناطق ديگر اين استان نيز داشتند و طي آن ارتش موفق شد تعداد ديگري از تروريست‌ها را به هلاکت برساند.
در شهر درعا در جنوب پايتخت سوريه نيز دست‌کم 15 تن از عناصر مسلح به هلاکت رسيدند.
توپخانه سنگين ارتش سوريه با هدف قراردادن مراکز استقرار تروريست‌ها در اين شهر تعداد قابل توجهي از آنان را به هلاکت رساند يا مجروح ساخت.
در عمليات ارتش سوريه در مناطق مختلف سوريه تعداد زيادي از تروريست‌ها دستگير شده يا خود را تسليم نيروهاي ارتش کرده‌اند.
همچنين مقرهاي ذخيره مهمات و تجهيزات نظامي تروريست‌ها از سوي ارتش شناسايي و منهدم شد.در شهر حمص نيز نيروهاي ارتش خسارات و تلفات سنگيني به تروريست‌ها وارد کردند به نحوي که شاهدان يمني اعلام کردند اجساد برخي از تروريست‌ها روي زمين ديده مي‌شود.
اين در حالي است که صدها نفراز اهالي منطقه الدانا از توابع استان ادلب با برگزاري تظاهراتي به اقدام شماري از عناصر تروريستي القاعده در تجاوز به کودکان اين منطقه اعتراض کردند. تظاهرکنندگان ضمن حمايت از ارتش سوريه خواستار خروج فوري عناصر مسلح وابسته به گروه‌هاي امارت اسلامي شام و عراق شدند که شاخه سازمان تروريستي القاعده در سوريه و عراق به شمار مي‌آيد. عناصر گروهک‌هاي تروريستي همچنين با تيراندازي به يک تانکر حمل سوخت و اتوبوسي در جاده ديرالزور به دمشق دو تن را کشتند و يک مسافر ديگر را زخمي کردند.
ساير رويدادها
* منابع نظامي اردن از استقرار سامانه‌هاي دفاع موشکي پاتريوت در مرزهاي شمالي اين کشور با سوريه خبر دادند.
* ائتلاف مخالفان سوريه در نشست اسلامبول براي تعيين رئيس جديد اين ائتلاف به نتيجه نرسيدند.
* در جريان عمليات ارتش سوريه براي کشف و ضبط مهمات تروريست‌ها در حومه دمشق يک موشک اسرائيلي به دست نيروهاي ارتش افتاد.
* يک منبع در کميته تحقيقات بين‌المللي ويژه سوريه با افشاي دروغ‌پردازي کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت، ‌نيمي از تلفات سوريه طرفداران نظام هستند که به دست تروريست‌ها کشته شده‌اند.

 


پليس برزيل بار ديگر با معترضاني که خواستار بهبود خدمات عمومي در کشور بودند درگير شد.
به گزارش پرس‌تي‌وي اين درگيري جمعه شب در مقابل خانه فرماندار شهر ريودوژانيرو اتفاق افتاد.
پليس ضد شورش براي متفرق کردن مردم گاز اشک‌آور شليک کرد.
معترضان نيز به سمت پليس سنگ پرتاب کرده و سطل‌هاي زباله را به آتش کشيدند که اين وضعيت به تشديد درگيري و گسترش آن به محله‌هاي ديگر منجر شد. در خلال اين درگيري‌ها، دست‌کم، شش معترض بازداشت شده و چندين نيروي پليس مجروح شدند.
معترضان خواستار شفافيت در هزينه‌هاي دولتي و بهبود خدمات عمومي و کاهش هزينه‌هاي برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال بودند که قرار است سال آينده ميلادي برزيل ميزبان آن باشد.
برزيل از 17 ژوئن، 27 خرداد ماه شاهد اعتراضاتي در سراسر کشور شده است. در ابتدا اين تظاهرات در اعتراض به افزايش کرايه اتوبوس آغاز شد. با اين حال،‌اين خشم مردمي در حال حاضر به يک تظاهرات فراگير در سراسر برزيل تبديل شده است و مردم از دولت مي‌خواهند که به مسايل مربوط به ماليات‌هاي سنگين، تورم،‌فساد و ضعف خدمات عمومي رسيدگي کند.

 


جوانان فلسطيني در مقابل گاز اشک‌آور نظاميان رژيم اشغالگر قدس با پرتاب سنگ از خود دفاع کردند.
فلسطيني‌هاي ساکن روستاي کفرقدوم در نزديکي شهر نابلس واقع در کرانه باختري به شهرک‌سازي صهيونيست‌ها اعتراض کردند.
رژيم صهيونيستي به رغم اينکه مدعي سازش با فلسطيني‌ها است و خود را طرفدار صلح و آشتي با ملت فلسطين مي‌داند ليکن همچنان به توسعه شهرک‌سازي مي‌پردازد و اعتراض فلسطيني‌ها و مجامع بين‌المللي براي توقف شهرک‌سازي‌ها تاکنون به نتيجه نرسيده است.
هنوز مشخص نيست در حين درگيري چه تعداد مجروح شده‌اند.

 


صدها نفر با برگزاري تظاهرات در پايتخت تونس، سفر «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهور فرانسه را به اين کشور به شدت محکوم کردند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، همزمان با ورود رئيس‌جمهور فرانسه به خاک تونس، صدها شهروند تونسي عليه وي تظاهرات کردند.
هدف از سفر اولاند، که يک هيئت بلندپايه سياسي را رهبري مي‌کند، تقويت مناسبات دو کشور اعلام شده است. اين در حالي است که مردم تونس اين سفر را در چارچوب تلاش پاريس براي احياي مناسبات استعماري سابق ارزيابي مي‌کنند. تونس در دوران استعمار، تحت‌الحمايه فرانسه بوده است و مقامات پاريس در دوران حاکميت «زين‌العابدين بن‌علي» روابط گرمي با اين ديکتاتور داشته‌اند. سفر چهار روزه اولاند به تونس امروز پايان مي‌يابد.

 


آزمايش ناموفق آمريکا
وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) اعلام کرد، آزمايش سامانه دفاع موشکي اين کشور با شکست مواجه شد. اين سامانه مجهز به موشک رهگير زمين به هوا بوده و اين موشک نتوانسته است يک موشک بالستيک پرتاب شده را هدف قرار دهد.
نلسون ماندلا
«دنيس گلدبرگ» از فعالان ضد تبعيض نژادي و از دوستان خانوادگي «نلسون ماندلا» گفت: پزشکان ماندلا با پيشنهاد قطع دستگاه تنفس مصنوعي وي مخالفت کردند. گفته شده است که ماندلا هم‌اکنون تنها به کمک دستگاه تنفس مصنوعي زنده است.
محاکمه مبارک
ديوان عالي مصر محاکمه «حسني مبارک» رئيس‌جمهور مخلوع مصر و دو فرزندش را از سر گرفت. همزمان با مبارک و فرزندانش، هفت تن از دستيارانش نيز محاکمه مي‌شوند.
حدود يکسال است که محاکمه مبارک ادامه دارد و هنوز در ارتباط با او و نزديکانش حکم قطعي صادر نشده است.
فراخوان براي تظاهرات در اسلامبول
جريان هاي مخالف دولت «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير ترکيه از همه مخالفان دولت خواستند اعتراضات ضددولتي خود را در ميدان «تقسيم» اسلامبول از سر بگيرند. در بيانيه‌اي که از سوي مخالفان صادر شده، آمده است: ما از خواسته‌ها و اهداف خود عقب‌نشيني نخواهيم کرد.
نجات ديپلمات فرانسوي از ترور
«ژان دوفريچ» کنسول افتخاري فرانسه در شهر بنغازي ليبي از ترور جان سالم به در برد.
به گفته يک مقام امنيتي ليبيايي، خودروي حامل دو فريچ و همسرش هدف تيراندازي افراد مسلح قرار گرفت، اما آنها از اين سوء قصد جان سالم به در بردند.
حمله به تانکر سوخت ناتو
افراد مسلح در ايالت بلوچستان پاکستان تانکر حامل سوخت را هداف گلوله قرار داده و آنرا به آتش کشيدند. در اين حمله، راننده تانکر زخمي شد. نيروهاي ناتو در افغانستان از طريق خاک پاکستان حمايت لجستيکي مي‌شوند.
تانک‌هاي ضد شورش
پليس دوبي به تانک‌هاي ضد شورش مجهز شد. اين تانک‌ها از راه دور کنترل مي‌شوند و سرنشين ندارند و بيش از 80 کيلومتر درساعت سرعت دارند.
امارات متحده خود را براي مقابله با شورش‌هاي مشابه ديگر کشورهاي عربي آماده مي‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10