(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 16 تـیـر 1392 - شماره 20535

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
برف فراق ! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
ديوانه (گفت و شنود)
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس: تغيير در آيين‌نامه راي اعتماد به کابينه روحاني نمي‌رسد
قطعي بودن هلال ماه در غروب سه‌شنبه
عضو ستاد استهلال: چهارشنبه اول ماه رمضان است
قاضي سراج: رسيدگي به پرونده متهمان بانک صادرات در دادگاه انقلاب ادامه دارد
مرسي چوب دوستي با آمريکا قطر و سلفي‌ها را خورد (خبر ويژه)
امتناع روحاني از ملاقات با حاميان فتنه در قم (خبر ويژه)
و نه مشارکتي و سازمان مجاهديني (خبر ويژه)
وقتي ايرنا به خبري که خود منتشر کرده انتقاد مي‌کند! (خبر ويژه)
 


هفت سال قبل طي يادداشتي با عنوان «رقص مار» نسبت به بهره‌گيري مسئولان محترم نظام از افراد و جريانات بدسابقه‌اي که بارها در آزمون عملي صداقت رفوزه شده‌اند، هشدار داده بوديم که مورد توجه قرار نگرفت و البته، پي‌آمدهاي خسارت‌آفرين و ناگوار آن، گريبان مسئولان بي‌توجه را گرفت. در يادداشت ياد شده به داستاني از مثنوي مولوي اشاره داشتيم که امروز هم وصف حال است و عبرت‌انگيز و درس‌آموز.
در مثنوي ملاي رومي داستان مردي آمده است که در کوهستاني سرد و پوشيده از برف، مار نيمه‌جاني يافته بود و با اين تصور که حيوان از رمق افتاده و ديگر خطري ندارد، آن را در سبدي نهاده و با خود به همراه برد تا در معرکه‌اي به نمايش گذارد و درهم و ديناري به چنگ آورد. مدتي بعد به بغداد رسيد و در ميدان شهر بساط معرکه گسترد و مردم را به تماشاي رقص مار دعوت کرد. از هنر خويش در اهلي کردن مار وحشي و به فرمان آوردن افعي خطرناک سخن‌ها گفت و در حالي که مردم به تماشاي هنرنمايي معرکه‌گير، حلقه زده بودند، در سبد را گشود، غافل از آن که مار در هواي داغ و تب‌دار بغداد، به رمق آمده و جان تازه يافته است. افعي با رهايي از قفس به اين سوي و آن سوي ميدان خزيد و اين و آن را به نيش زهرآگين خود گزيد... و مارگير اولين قرباني بود. ملاي رومي در پايان اين داستان خطاب به مارگير غفلت‌زده مي‌گويد؛
اژدها را دار در برف فراق
هين مکش او را به خورشيد عراق
در يادداشت کيهان دوشنبه 10 تيرماه جاري با عنوان «خواب تازه اصحاب فتنه» با اشاره به سابقه جنايات سران و عوامل فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 به رئيس جمهور منتخب دلسوزانه توصيه شده بود براي حفظ جايگاه رياست جمهوري و پاسداري از رأي مردم که به امانت نزد ايشان است، از به‌کارگيري عوامل فتنه در کابينه خود، اجتناب کند. اين هشدار دوستانه که با استناد به نمونه‌هاي غيرقابل انکاري از خيانت آشکار سران و عوامل فتنه همراه بود همانگونه که انتظار مي‌رفت به مذاق بيرون‌گراي اصحاب فتنه خوش نيامده و براي آن که ماجراي وطن‌فروشي آنان در جريان فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 بازخواني نشود، به فرافکني روي آورده و کوشيدند صورت مسئله را تغيير دهند و قضيه را به تلاش اصولگرايان براي مصادره آراي دکتر روحاني نسبت دهند و حال آن که اصولگرايان برخلاف توهم‌پراکني اصحاب فتنه و مدعيان اصلاحات، نيازي به مصادره آراي رئيس جمهور منتخب ندارند زيرا گفتمان اصولگرايي چنان با اعتقادات و باورهاي عميق توده‌هاي چند ده‌ميليوني مردم عجين است که شکست نامزدهاي اصولگرا در انتخابات و هيچ رخداد ديگري نمي‌تواند کمترين آسيبي به آن برساند. براساس همين باور و نيز اعتماد به نامزد پيروز بود که نامزدهاي اصولگرا با نجابتي که سران و عوامل فتنه 88 از آن محروم بوده و هستند، بلافاصله بعد از اعلام نتيجه انتخابات، پيروزي ايشان را تبريک گفته و به ملاقات رئيس جمهور منتخب رفتند و حتي وزراي دولت کنوني نيز به ديدار آقاي روحاني شتافتند و ضمن تبريک به ايشان، گزارشي از حوزه مسئوليت خويش را به رئيس جمهور منتخب ارائه کردند. اين نجابت و قانون‌گرايي در حالي بود که سران و عوامل داخلي فتنه 88 بعد از اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوري دهم، بي‌اعتناء به رأي مردم، فاز بعدي پروژه از قبل ديکته شده مثلث آمريکا، اسرائيل و انگليس را به اجرا گذاشتند و با ادعاي تقلب در انتخابات که دستور آن از سوي نظريه‌پردازان کودتاهاي مخملي ابلاغ شده بود، دست به آشوب‌‌ خياباني زدند. گفتني است کيهان با توجه به فرمول از قبل اعلام شده کودتاهاي مخملي و نظرات مشترک و فرموله جين شارپ، جرج سوروس، ريچارد رورتي، جان‌کين... و نيز با رصد نقشه راه دشمنان، تمامي مراحل فتنه 88 را قبل از آن که از سوي سران و عوامل داخلي فتنه به اجرا درآيد، پيش‌بيني کرده و نسبت به آن هشدار داده بود. از جمله و به عنوان نمونه- فقط يک نمونه- مي‌توان به تيتر اول کيهان روز 20 خرداد 88 يعني 2 روز قبل از انتخابات اشاره کرد که با حروف درشت آمده بود «اين هشدار جدي است. آخرين پرده سناريوي افراطيون، آشوب‌ پس از شکست» کيهان که به عالم غيب دسترسي نداشت، پس چگونه پيش‌بيني کرده بود که اصحاب فتنه بعد از شکست در انتخابات به آشوب‌هاي خياباني دست مي‌زنند؟! پاسخ يک جمله بيش نيست و آن، اينکه، سران و عوامل فتنه، از مثلث آمريکا و انگليس و اسرائيل دستور مي‌گرفتند و مطابق فرمولي که به آنها ديکته شده بود، بايستي بعد از انتخابات با ادعاي تقلب که کليدواژه تمامي کودتاهاي مخملي است، دست به آشوب مي‌زدند، و ديديم و ديديد که زدند. بنابراين، سخن درباره اصولگرا يا اصلاح‌طلب بودن آقاي دکتر روحاني اگرچه نکته قابل پرداخت و درخور توجهي است ولي ماجراي اصلي بسيار فراتر از آن است و پاي يک هشدار جدي نسبت به نفوذ ستون پنجم دشمنان بيروني در کابينه رئيس جمهور منتخب در ميان است. مارهاي از رمق افتاده‌اي که به قول ملاي رومي و به حکم عقل سليم نبايد آنها را به آفتاب داغ بغداد کشيد و جان دوباره بخشيد!
آيا با توجه به صدها سند غيرقابل انکار که از خيانت اصحاب فتنه حکايت مي‌کند، حضور و نفوذ- هرچند غيرمستقيم- آنها در کابينه آقاي دکتر روحاني جفا به اسلام و انقلاب و بي‌اعتنايي به مردمي نيست که از نخستين روزهاي بعد از پيروزي انقلاب با دشمني‌ها و کينه‌توزي‌هاي مثلث آمريکا و انگليس و اسرائيل روبرو بوده و در اين راه خون‌ها داده، خون دل‌ها خورده و سختي‌هاي طاقت‌فرسا را تحمل کرده‌اند؟! به کيهان اعتراض -که چه عرض شود- فحش و ناسزا مي‌گويند که چرا حرمت نگه نمي‌دارد؟! که بايد پرسيد؛ کساني که اسلام را پاس نمي‌دارند، به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) اهانت مي‌کنند، تصوير مبارک حضرت‌امام(ره) را پاره و لگدمال مي‌کنند؟ به حمايت از اسرائيل و آمريکا شعار مي‌دهند، با گروه‌هاي تروريستي عليه مردم وطن‌ خويش ائتلاف مي‌کنند، از پادشاه وهابي عربستان سعودي براي مقابله با جمهوري اسلامي کمک مالي مي‌گيرند و... چه حرمتي دارند؟! از کي تا به حال، حرمت اصحاب فتنه بر حرمت امام حسين(ع) و امام راحل و انقلاب خونبار اسلامي پيشي گرفته است؟! آنان حتي حاضر به محکوم کردن خشک و خالي جنايات ياد شده هم نيستند.
سخن اين است و يک کلام هم بيش نيست که حضور اصحاب فتنه در کابينه رئيس‌جمهور منتخب بدون کمترين ترديد، آسيب‌هاي جدي به نظام و مردم پاکباخته اين مرز و بوم به دنبال دارد و در اين ميان دکتر روحاني به يقين اولين قرباني خواهد بود. چرا که ايشان در اعلام مواضع خود نشان داده است اهل ساختارشکني نيست، بر اجراي قانون‌اساسي تاکيد دارد و اين، هر دو با هويت برملا شده اصحاب فتنه در تناقض آشکار است.
و اما، دکتر روحاني علي‌رغم تلاش فراوان مدعيان اصلاحات و برخي از سران و عوامل فتنه 88 نشان داده هوشمندتر از آن است که پاي در چنبره فريب آنان بگذارد و اعتبار رأي مردم و مسئوليت‌ حساس رياست بر قوه مجريه نظام مقدس اسلامي را در پيوند با اين جريان به دست باد بسپارد.
در بخش پاياني اين وجيزه گفتني است که اين روزها، اصحاب فتنه، برخي از مدعيان اصلاحات، تعدادي از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي، سايت‌هاي وابسته به جريانات ضدانقلاب فراري و رسانه‌هاي فارسي زبان بيگانه در اقدامي هماهنگ کيهان را به باد ناسزا گرفته‌اند که چرا ادعا مي‌کند دکتر روحاني اصولگراست؟ و اين در حالي است که کيهان قبل از انتخابات با توجه به حمايت برخي از سران و عوامل فتنه آمريکايي-اسرائيلي 88 بيم آن داشت که ايشان با جريان بدنام مورد اشاره گره خورده باشد و هنوز هم بر اين باور است که آقاي روحاني نبايد اعلام حمايت آنها را مي‌پذيرفت . اما، ايشان بعد از انتخاب به رياست‌جمهوري اسلامي ايران در اولين کنفرانس خبري خود وابستگي رأي خويش به مدعيان اصلاحات را نفي کرد و بر مواضعي تاکيد ورزيد که اصولگرايان روي آن تاکيد داشته و دارند. آقاي روحاني هنوز هم با تفاوتي نه چندان زياد بر همان مواضع اصرار دارند. از اين روي بود که کيهان نتيجه گرفت اولا؛ مدعيان اصلاحات علي‌رغم سروصدا و هياهويي که به راه انداخته‌اند، در انتخابات اخير شکست خورده‌اند، ثانيا؛ با توجه به مواضع آقاي روحاني، اصولگرايي- و نه اصولگرايان به مفهوم تقسيم‌بندي سياسي آن- پيروز انتخابات بوده است و ثالثا؛ نامزدهاي اصولگرا بنا به دلايلي که اشاره شده بود، پيروز انتخابات نبوده‌اند... و اکنون نيز کيهان بر همان باور است، ضمن آن که از هوشمندي و درايت آقاي روحاني بعيد مي‌داند، به اصحاب فتنه فرصت حضور در دولت خود را بدهد و صدالبته، حمايت از مواضع اصولگرايانه رئيس‌جمهور منتخب را وظيفه خود مي‌داند...

حسين شريعتمداري



سامانه پيام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* به گوش اخواني‌هاي ساده‌لوح بايد رسانده شود که ائتلاف با تکفيري‌ها و وهابي‌هاي مزدور آمريکا اين جماعت را براي هميشه نابود خواهد کرد. ديديد که در روزهاي آخر دولت مرسي ناگهان سلفي‌ها به صف مقابل پيوستند و عربستان اولين کشور استقبال کننده از سقوط دولت اخوان بود!
8270---0912 و يک شهروند ديگر
* سرانجام حمايت‌کنندگان از سلفي‌هاي تکفيري در سوريه به حذف امير قطر و مرسي انجاميد و مي‌رود تا بساط اردوغان را نيز درهم شکند و سرانجام به آل‌سعود برسد و تاج و تخت وهابيت را در عربستان زير و رو کند.
عباس ايرانشاهي
* به آقاي اردوغان بايد گفت شما خواستار رفتن بشاراسد که ملتش او را مي‌خواهند هستيد اما شما که مردم‌تان که خواهان برکناري‌تان هستند اول بايد تکليف خودتان را روشن کنيد.
يک شهروند
* به کساني که مي‌خواهند با امپرياليسم و ارتجاع تعامل داشته باشند، مي‌گويم، امپرياليسم مانند گرگ درنده‌اي است که هر زمان فرصت کند مي‌درد، کساني که مي‌خواهند با ادبيات نرم با امپرياليسم گفت‌وگو داشته باشند بدانند بازي با آتش دست انسان را مي‌سوزاند. کار امپرياليسم فقط سوزاندن است.
شهروند ايراني مقيم کرج
* با توجه به اينکه رهبر معظم انقلاب فرمودند نقاط قوت دولت دهم بايد باشد منهاي نقاط ضعف. بنابراين رئيس‌جمهور منتخب مردم بايد در انتخاب کابينه خود دقت لازم را به خرج دهد و وزرايي را انتخاب کند که از تمام جوانب شايستگي آن منصب را داشته باشند دولت يازدهم بايد از وزرايي در کابينه خود استفاده کند که از توانايي و قدرت لازم در انجام امور داخلي و بين‌المللي برخوردار باشد.
امير قواميان
* چند روز پيش از موزه عبرت بازديد مي‌کردم از جمله زنداني‌هاي در بند ساواک، مهدي کروبي، حسين‌شريعتمداري، محسن مخملباف و امام خامنه‌اي بودند گفتم خدايا چه سرنوشت‌هاي متفاوتي...!
رضا کامراني
*‌ واليباليست‌هاي ايراني واقعا غيرت به خرج دادند و توانستند ايتاليايي‌ها و کوبايي‌ها را در داخل کشور خودشان شکست بدهند. کاش درصدي از اين بذل و بخشش‌هايي که به فوتباليست‌ها مي‌شود را براي اين ورزشکاران مدنظر قرار بدهند.
8868---0912
* چرا آقاي احمدي‌نژاد رياست‌جمهوري از يک طرف صحبت از ضرورت حفظ بيت‌المال مي‌کند ولي از طرف ديگر در سفر به روسيه 100 نفر را همراه خود مي‌برد. بالاخره هزينه سفر اين تعداد همراه با کدام کشور است.
2624---0912
* نمي‌دانم چرا برخي به اصطلاح هنرپيشه و بازيگر پس از بازگشت از فرانسه و يا در ارتباط با سفارت اين کشور در ايران يک شبه کارگردان مي‌شوند و فيلم مورد نظرشان هم بي‌نوبت اکران مي‌شود؟!
1933---0933
* روي برخي از لوازم‌التحرير اسامي و عکس شهداي هسته‌اي و ايام سال ذکر شده است. اين حرکات فرهنگي در شرايطي که از سوي دشمنان مورد تهاجم فرهنگي هستيم خيلي خوب است و بايد ترويج شود.
مريم مقدسيان
* از مطبوعات و رسانه ملي درخواست مي‌شود با توجه به مصرف بي‌رويه کاغذ در بسياري از ادارات دولتي، به فرهنگ‌سازي درباره استفاده صحيح از امکانات و منابع و اموال بيت‌المال اهميت بدهند. متاسفانه برخي از ادارات حتي براي بازيافت، کاغذها را جمع‌آوري نمي‌کنند بلکه آن را با ساير زباله‌ها جمع مي‌کنند. و اين در حالي است که در کشور ما بسياري هستند که براي تامين کتاب و دفتر مشق فرزندانشان در مضيقه هستند.
7902---0919
* از مسئولين امر درخواست مي‌شود مشکل رود هامون را با افغانستان که با بستن رودخانه هيرمند مردم منطقه را متضرر کرده است حل نمايند. و به برادران افغان گوشزد کنند که اين نحوه برخورد رسم جوانمردي و همسايگي با ايرانيان نيست.
0873---0919
* بازنشسته شرکت برق در شرکت سرمايه‌گذاري نيرو و سهامداربه شماره 29698 هستم. اين شرکت محل اشتغال آشنايان برخي افراد شده است و براي ما که سهامدار شرکت هستيم هيچ سودي در نظر نمي‌گيرند و فقط پول ما در اين شرکت بلوکه شده است. طي سه ماه قبل هر چه تماس گرفتيم جواب سر بالا به ما دادند. اميدواريم از طريق روزنامه شما به حق و حقوق معوقه خود برسيم.
پيکر
* قطع آب چاه منطقه نيروي هوايي توسط سازمان آب منطقه که مردم با آن درختان کوچه و خيابان‌ها را آبياري مي‌کردند. باعث خشک شدن درختان و فضاي سبز و لطمه به مردم و فضاي سبز و محيط زيست مي‌شود از مسئولين امر درخواست وصل نمودن آب چاه منطقه را دارم.
سوري از نيروي هوايي
* در مديريت جديد فرودگاه بندرعباس با قرار گرفتن خودرو در نزديکي پارکينگ هم پول دريافت مي‌کنند اما از هر راهي پول درآوردن درست نيست. چرا بعضي از مسئولين نسبت به اين مسائل بي‌توجه هستند.
1833---0917
* چرا همه جا فقط صحبت از رسيدگي به وضع کارمند و کارمندان است و از ضرورت هديه سبد کالا به اين قشر از جامعه مي‌شود و کسي از کارگران و کشاورزان سخني نمي‌گويد؟
2470---0919
* شاليزارهاي شمال کشور در حال نابودي است، وقتي با کشاورزان صحبت مي‌کنيم مي‌گويند ما به پول نياز داريم و بايد امور معيشتي ما بگذرد. بنابراين مجبور به فروش زمين‌هاي کشاورزي خود هستيم.اگر مسئولان فکري به حال وضعيت کشاورزان نکنند قطعاً بزودي شاهد تخريب زمين‌هاي کشاورزي و جايگزين شدن ويلاهاي رنگارنگ خواهيم بود.
يک شهروند
* نقاطي از پارک جنگلي لويزان در شبها بدون روشنايي است. اين موضوع مشکلاتي را براي مردم منطقه به وجود آورده است. خواستار رسيدگي هستيم.
خالدي
* سرنوشت سود سهام عدالت کارکنان نيروهاي مسلح به کجا انجاميد. از مسئولين امر درخواست پاسخگويي دارم.
7926---0914
* باخبر شديم تعدادي از نمايندگان مجلس درصدد برآمده‌اند حق مستمري جانبازان ازکارافتاده در حالت اشتغال را قطع کنند. به عنوان يک جانباز به اين کار اعتراض دارم.
يک جانباز
پاسخ روابط عمومي دانشگاه
علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 31/2/1392 با موضوع «عدم پرداخت حق عائله‌مندي به افراد مجرد بازنشسته» براساس گزارش مديريت امور رفاهي اين دانشگاه به اطلاع مي‌رساند: مصوبه‌اي در خصوص پرداخت حق عائله‌مندي به بانوان مجرد اعم از شاغل و بازنشسته در دانشگاه به تصويب نرسيده است.

 


گفت: يکي از کاربران سايت صهيونيستي بالاترين برخي از فتنه‌گران داخلي را رفيق نيمه‌راه جنبش سبز (فتنه 88) ناميده است.
گفتم: چرا؟!
گفت: نوشته است، با شعار تقلب بسياري از حاميان را از کشور فراري داده و يا به زندان انداختيد ولي حالا خودتان با شرکت در انتخابات، از شعار تقلب عقب نشسته‌ايد.
گفتم: يارو از همسرش پرسيد، اگر من از دنيا بروم چه مي‌کني؟ همسرش گفت؛ خب! معلوم است، ديوانه مي‌شوم. پرسيد پس مطمئن باشم که بعد از من دوباره ازدواج نمي‌کني؟ و همسرش گفت؛ مي‌داني که به ديوانه اعتمادي نيست، ممکن است دست به هر کاري بزند!

 


پس از آنکه نايب رئيس کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس از پيشنهاد تغيير نحوه راي اعتماد به کابينه خبر داده بود، برخي نمايندگان با بيان اينکه اين طرح در مراحل مقدماتي است تاکيد کردند مصوبه کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس به راي اعتماد وزراي کابينه روحاني نمي‌رسد.
در همين رابطه، محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران و نايب‌رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مصوبه اخير کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي در زمينه نحوه راي اعتماد به کابينه و نيز شروط مجلس براي معرفي و پيشنهاد يک وزير، اظهار داشت: اين طرح هنوز در مرحله مقدماتي است و نمايندگان همچنان در حال بررسي آن هستند.
وي افزود: فکر نمي‌کنم مجلس بخواهد براي وضعيت فعلي معرفي کابينه، محدوديتي ايجاد کند، البته يکسري توصيه‌ها وجود دارد که وزراي پيشنهادي مدارک، اسناد و مستندات سوابق اجرايي و تحصيلي خود را به طور دقيق به مجلس ارائه دهند اما شرط و شروط معرفي وزرا در ذهن برخي نمايندگان است و تا زماني که در صحن علني مطرح شود، هنوز خيلي بحث وجود دارد.
نايب رئيس دوم مجلس در ادامه يادآور شد: اگر هم محدوديتي در معرفي کابينه در مجلس به تصويب برسد، احتمالا در اين حد خواهد بود که اطلاعاتي که در مورد وزرا به مجلس ارائه مي‌شود، انشاءالله دقيق باشد.
وي در گفت‌وگو با فارس تصريح کرد: بعيد مي‌دانم ايجاد محدوديت در نوع مدرک تحصيلي وزراي پيشنهادي يا دارا بودن سابقه اجرايي در وزارتخانه مربوطه، در صحن علني مجلس راي بياورد و به تصويب برسد يا نظر نهايي کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي اين چنين باشد.
همچنين عبدالرضا مصري سخنگوي هيئت رئيسه مجلس درباره تغييرات آيين‌نامه داخلي مجلس در نحوه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت گفت: آيين‌نامه داخلي مجلس هنوز تغييراتي نداشته است؛ زيرا آنچه در کميسيون تدوين آيين‌نامه مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، بايد در صحن علني مجلس نيز مطرح و تاييد شود.
نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي افزود: با توجه به اينکه مراسم تنفيذ و تحليف رئيس‌جمهوري منتخب در پيش است، در صورتي که روحاني بلافاصله کابينه خود را معرفي کند، آيين‌نامه فعلي به قوت خود باقي است و در غير اين صورت نيز بعيد مي‌دانم که تغييرات آيين‌نامه‌اي براي اين دوره از راي اعتماد به وزرا قابل اجرا باشد.
مصري به خانه ملت توضيح داد: هنوز چکش‌کاري‌ها و بررسي‌ها در مورد اين تغييرات در کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس ادامه دارد؛ ضمن آنکه اختصاص نوبت براي بررسي اين طرح در صحن علني و چگونگي راي نمايندگان به آن و اعلام نظر شوراي نگهبان، زماني را مي‌طلبد که احتمال نرسيدن تغييرات آيين‌نامه به دوره کنوني وزراي پيشنهادي را تقويت مي‌کند.
از سوي ديگر، سيدهادي حسيني عضو کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس در خصوص طرح نحوه بررسي راي اعتماد به وزيران اظهار داشت:
طرح اصلاح ماده 188 آيين‌نامه مجلس شوراي اسلامي درباره نحوه بررسي و راي اعتماد به وزيران در کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس تهيه و تصويب شده است.
وي يادآور شد: براساس اين طرح وزيران پيشنهادي به مجلس بايد داراي مدرک کارشناسي ارشد يا معادل آن و حداقل داراي 10 سال سابقه کاري مرتبط با وزارتخانه مربوطه و همچنين داراي برنامه‌ها و مدارک مستند باشند.
وي تاکيد کرد که در صورت تصويب نهايي اين طرح، رئيس‌جمهوري منتخب يا کميته‌اي مشترک پيش از معرفي وزيران پيشنهادي به مجلس شرايط احراز آنان را مورد بررسي قرار مي‌دهند.
عضو کميسيون تدوين آيين‌نامه داخلي مجلس در گفت‌وگو با ايرنا يادآور شد: اين کميسيون تلاش دارد تا اين طرح را با قيد دو فوريت و با امضاي بيش از 50 نماينده تقديم هيئت رئيسه مجلس کند و بنابراين پس از تعطيلات تابستاني خانه ملت امضاي نمايندگان جمع‌آوري مي‌شود.
گفتني است؛ پيش از اين غلامرضا کاتب نايب رئيس اول کميسيون تدوين آئين‌نامه داخلي مجلس نيز از مصوبه اين کميسيون در خصوص شروط مجلس براي معرفي کابينه از سوي دولت خبر داده بود.

 


يک عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري اعلام کرد که بدون ترديد روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.
«عليرضا بوژمهراني» در گفت‌و‌گو با ايسنا با اشاره به وضعيت هلال‌ ماه رمضان و مختصات آن اظهار کرد: مقارنه ماه و خورشيد براي هلال ماه رمضان 1434 در روز 29 شعبان که مصادف با دوشنبه 17 تير در ساعت 11/44 دقيقه پيش از ظهر به وقت رسمي ايران روي مي‌دهد. بر اين اساس اولين غروب خورشيد بعد از مقارنه همان روز دوشنبه 29 شعبان است.
وي خاطرنشان کرد: به خاطر عرض دايره‌البروجي ماه و فاصله زماني نسبتا کم بين غروب خورشيد تا مقارنه هلال ماه در موقعيتي قرار مي‌گيرد که در کل کشور غروب هلال قبل از غروب خورشيد خواهد بود و تحت هيچ شرايطي هلال نه با چشم مسلح و نه با چشم غيرمسلح، چه قبل از غروب خورشيد و چه بعد از آن قابل رويت نخواهد بود.
اين عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري با اشاره به اين که «همين وضعيت براي تمامي کشورهاي اسلامي نيز حاکم است» گفت: در شبه جزيره عربستان، کل قاره آفريقا و اروپا رويت هلال در اين روز مقدور نخواهد بود، اما اولين نقاط جهان که بر مبناي بعضي از معيارها امکان رويت هلال‌ را در غروب دوشنبه دارند در قاره آمريکاي جنوبي است که احتمال دارد هلال در آن مناطق با ابزار رويت شود، البته در اين مناطق نيز رويت هلال حتي با استفاده از ابزار کار راحتي نخواهد بود.
بوژمهراني تصريح کرد: به يقين مي‌توان گفت که هيچ کدام از کشورهاي اسلامي چون امکان رويت هلال را در غروب دوشنبه ندارند، بنابراين روز سه شنبه 18 تيرماه مصادف با آخرين روز شعبان خواهد بود که در ايران 30 روزه خواهد شد.
اين عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري تصريح کرد: امسال در آغاز ماه مبارک رمضان در کشور هيچگونه ترديدي نيست که غروب روز سه‌شنبه در کل کشور هلال ماه با دوربين‌هاي معمولي قابل رويت خواهد بود و روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان 1434 خواهد بود.

 


قاضي پرونده فساد بزرگ بانکي در خصوص آخرين وضعيت 48 متهم بانک صادرات تاکيد کرد پرونده اين متهمان در دادگاه انقلاب در حال رسيدگي است.
قاضي ناصر سراج درباره اين که گفته مي‌شود يکي از وکلا در پرونده فساد 3 هزار ميليارد توماني حق‌الوکاله 10 ميليارد توماني گرفته است گفت: البته در اين پرونده بودند افرادي که از اين رقم بيشتر هم گرفته بودند.
وي درباره اين که شنيده شده اين وکيل بازداشت شده است آيا به دليل گرفتن حق‌الوکاله دستگير شده است افزود: بازداشت اين فرد به خاطر حق‌الوکاله نبوده است مطالب ديگري در پرونده بوده است.
قاضي سراج در گفت‌وگو با فارس درباره اينکه آيا گرفتن حق‌الوکاله 10 ميلياردي جرم تلقي مي‌شود، افزود: وکلا بايد براساس تعرفه موجود اقدام به اخذ حق‌الوکاله کنند.
رئيس دادگاه رسيدگي کننده به پرونده متهمان فساد بانکي کشور همچنين در رابطه با آخرين وضعيت 46 متهم بانک صادرات به باشگاه خبرنگاران گفت: پرونده بانک صادرات همچنان در دادگاه انقلاب در حال رسيدگي است.

 


«دنباله‌روي از کشوري ذره‌بيني مثل قطر، چاپلوسي سلفي‌هاي نزديک به سعودي، و خودباختگي و نرمش در برابر آمريکا از علل عمده سقوط مرسي و کابينه اخواني وي بود.»
پايگاه خبري ميدل ‌ايست آن‌لاين در بسط اين تحليل خود نوشت: رهبري اخوان‌المسلمين اشتباهات بزرگي داشت از جمله اينکه نتوانست بفهمد کسي که حاکم کشوري به گستردگي و جايگاه مصر است، نبايد دنباله‌رو يک کشور کوچک و ذره‌بيني مثل قطر باشد. رهبري اخوان در حکم يک وابسته و مجري سياست‌هاي شبه‌جزيره قطر و امير بي‌سواد اين کشور ظاهر شد و با اين شيوه‌اي که در پيش گرفت، به جايگاه مصر به عنوان بزرگ‌ترين کشور منطقه آسيب زد. شايد هم قرضاوي به سبب نفوذي که در اخوان‌المسلمين داشت، توانست مواضع اخوان‌المسلمين را در جهت اجراي طرح‌هاي قطر در منطقه سوق دهد. به طوري که مواضع مصر، تکراري طوطي‌وار از مواضع وزارت امور خارجه قطر شده بود و اين مسأله در خصوص همه مسائل منطقه از مسأله فلسطين گرفته تا مسأله سوريه، صدق مي‌کرد.»
اين تحليل مي‌افزايد: از آن گذشته، ‌قطر در امور داخلي سياسي و مالي مصر نيز دخالت مي‌کرد و با اعطاي تسهيلات غيرمعمول به بازارهاي مالي مصر و شرکت در مناقصه‌هاي کانال سوئز و حفاري براي کشف گاز و ديگر سرمايه‌گذاري‌ها در مسائل حياتي، مخالفت اکثر نويسندگان و فرهنگيان و سياستمداران مصري را برانگيخت و اين در حالي است که شماري از اين معترضان به صورت سنتي وابسته به جريان اسلام‌گرا شناخته مي‌شوند. اگر اسناد مالي يافت شده در هنگام حمله تظاهرکنندگان به ساختمان مرکزي اخوان‌المسلمين، صحت داشته باشد، ثابت مي‌شود که رهبران ارشد اخوان‌المسلمين، پاداش‌هاي مالي منظمي از امير قطر دريافت مي‌کرده‌اند.
به گزارش العالم، نويسنده مي‌افزايد: اخوان‌المسلمين همچنين متوجه نبودند که چاپلوسي و نزديک شدنشان به سلفي‌ها، به اعتبار آنان ضربه زد و آن‌ها را وابسته به فرهنگي متفاوت نشان داد در حالي که مصر، عربستان نيست. در حالي که رويکرد سلفي به تندروي شهرت دارد، اکثر رهبران صف نخست اخوان‌المسلمين دچار وابستگي به اين جريان شدند و جامعه مصري نتوانست اين تندروي ديني و رفتارهاي آنان را به راحتي برتابد. اين جريان همچنين سبب بروز شخصيت‌هاي تندرويي در ميان اخوان‌المسلمين و هم‌پيمانان سلفي آنان شد که بخش مهمي از مردم مصر را تهديد مي‌کردند و تصوير وحشتناکي از آينده ارائه مي‌کردند.
ميدل‌ايست آن‌لاين در توضيح علت بعدي نوشت: خودباختگي اخوان در برابر سياست و اوامر آمريکا و نرمش شديد در رفتار با اسرائيل، نه تنها آمريکا را قانع نکرد بلکه نتوانست رضايت مردم مصر را جلب کند. اين رفتار سبب شد، اخوان، نزد آمريکا به عنوان منافقاني شناخته شوند که رفتار ظاهري مغاير با تفکرات دروني دارند. نزد طرفداران خود نيز به عنوان دروغگوياني شناخته شدند که رويکردي خلاف غرب‌ستيزي که در سخنانشان موج مي‌زند، دارند. مسئولان اخوان در طول دهه‌هاي گذشته، در سخنراني‌هاي خود به آمريکا و اسرائيل حمله کرده و همواره به مردم وعده داده‌اند که در صورت به قدرت رسيدن اسلام‌گرايان، آسايش، استقلال و رهايي از وابستگي بر کشور حاکم مي‌شود. آن‌ها همچنين همواره براي آزادي قدس و پشتيباني از مقاومت شعار سر مي‌دادند. اما به محض آن که به قدرت رسيدند، سفير مصر را از سوريه فراخواندند و براي مصر در اسرائيل سفير تعيين کردند و به نام ملت مصر، نامه‌هاي محبت‌آميز به اسرائيل نوشتند و مرسي رئيس جمهور مصر خود را دوست مخلص شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي معرفي کرد.
در ادامه اين تحليل آمده است: مرسي همچنين در دام آشکار اردوغان افتاد، دامي که فقط ساده‌لوحان و احمق‌ها گرفتار آن مي‌شوند.

 


حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در سفر به قم با مراجع عظام ديدار کرد و به دبيرخانه مجلس خبرگان رفت و با بزرگان طيف اصولگرا ملاقات کرد اما به ملاقات با برخي چهره‌هاي شبه اصلاح‌طلب و حامي فتنه نرفت.
پايگاه اينترنتي مباحثات که به حوزه علميه قم نزديک است، با ذکر جزئياتي از سفر دکتر روحاني به قم، بي‌آنکه به نام يوسف صانعي و اسدالله بيات زنجاني اشاره کند، نوشته که وي در اين سفر به ديدار طيف مذکور نرفت. اين دو نفر از حاميان فتنه و آشوب سال 88 بودند.
«مباحثات» در گزارش خود نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در ابتداي ورود به قم به زيارت حرم حضرت معصومه(س) رفت و در نخستين برنامه کاري خود ترجيح داد به دبيرخانه مجلس خبرگان در کوچه آمار خيابان صفائيه برود. اين ساختمان براي او ناآشنا نيست چرا که وي سال‌هاي متمادي در جلسات مربوط به مجلس خبرگان و در اين ساختمان شرکت کرده است. در اين ديدار که بدون اطلاع خبرنگاران برگزار شد وي با حضرت آيت‌الله يزدي ديدار و گفتگو کرد؛ ديداري که با حضور آيت‌الله استادي و حسيني بوشهري نيز همراه بود. سپس در معيت آيت‌الله استادي به ديدار آيت‌الله‌العظمي صافي گلپايگاني رفت. اين اقدام معنادار روحاني از آن جهت قابل توجه است که آيت‌الله يزدي از بزرگان طيف اصولگرا بوده و رياست جامعه مدرسين را برعهده دارد؛ جامعه مدرسيني که در سال‌هاي گذشته منتقد جدي اصلاح‌طلبان بوده و تا مرحله نامشروع خواندن سازمان مجاهدين انقلاب نيز پيش رفت. دکتر روحاني با درک صحيح از مسائل درون حوزوي در نخستين گام ترجيح داد با بزرگان جامعه مدرسين از جمله آيت‌الله يزدي ديدار داشته باشد.
در ادامه اين گزارش آمده است: ديدارهاي آقاي روحاني با مراجع عظام تقليد نيز در نوع خود معنادار بود. نخست از آن جهت که همراهان وي در اين ديدارها کساني نبودند جز حجت‌الاسلام والمسلمين اختري دبيرکل مجمع جهاني اهل بيت و حجت‌الاسلام حسين نمازي يکي از اعضاي مجلس خبرگان و در اين بين برخي از روحانيون اصلاح‌طلب در قم و مدعي حمايت از دکتر روحاني از همراهي او بازماندند تا گام‌هاي دقيق و حساب شده دکتر روحاني در اين سفر حساس براي همه مشهود شود. از سوي ديگر ديدار وي با مراجع عظام تقليدي که مورد توجه جامعه متدينين بوده‌اند و عدم ملاقات با برخي علماي مدعي که در سال‌هاي گذشته تلاش کردند مرجعيت خود را با موضع‌گيري‌هاي تند سياسي تثبيت کنند نيز قابل توجه است. او برخلاف انتظار اصلاح‌طلبان عمل کرد. حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني پس از ديدار مراجع تقليد ترجيح داد تا در ساختمان مرکز تحقيقات مجلس خبرگان واقع در ميدان رسالت قم بار ديگر با جمع ديگري از نمايندگان مجلس خبرگان ساکن قم و تعدادي از علما ديدار داشته باشد و ناهار را با آنها ميل کند.

 


زيباکلام درباره اينکه اوايل خرداد گفته بود «حتي با وجود حمايت هاشمي و خاتمي از روحاني، اصلاح‌طلبان از روحاني حمايت نخواهند کرد و حسن روحاني را اصلاح‌طلب نمي‌دانم» توضيح داد.
وي در مصاحبه با «فردا» و در پاسخ اين سؤال که «قبل از انتخابات در گفتگويي که با ما داشتيد اعلام کرديد حسن روحاني را يک اصلاح‌طلب نمي‌دانيد، الان بعد از گذشت چند هفته از انتخابات همچنان اين نظر را داريد» اظهار داشت: «ببينيد من همچنان مي‌گويم که آقاي روحاني يک اصلاح‌طلب به معناي کسي که دوم خردادي باشد، عضو جبهه مشارکت يا سازمان مجاهدين انقلاب باشد و يا اين که به آقاي خاتمي نزديک باشد نيست. ولي ايشان از جهات مختلفي به اصلاح‌طلبان نزديکي بسياري دارد. اعتدال‌خواهي و ميانه‌روي، تنش‌زدايي، خواهان تفاهم داشتن با همسايگان و برخي ديگر از خصوصيات، ايشان را فردي نزديک به اصلاح‌طلبان کرده اما به معناي واقعي اصلاح‌طلب نيستند.»
او افزود: در عالم سياست قطعيتي وجود ندارد. آن زمان هيچ کس از اتفاقاتي که در حال رقم خوردن بود آگاهي نداشت. کسي فکر نمي‌کرد آقاي هاشمي رد صلاحيت شود و آقاي عارف به نفع حسن روحاني کنار بکشد. در آن زمان پيش‌بيني من اين بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات کانديدايي نخواهند داشت اما وقتي آقاي عارف به نفع آقاي روحاني کنار رفت و وقتي آقايان خاتمي و هاشمي به حمايت از حسن روحاني پرداختند، نظر بنده روي آقاي روحاني مثبت شد.
زيباکلام چند ماه پيش گفته بود حسن روحاني اصلاح‌طلب نيست و حتي 2 ميليون رأي هم ندارد.

 


يک حامي فرصت‌طلب اسفنديار مشايي، به خاطر انتشار اظهارات نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از سوي کيهان، به مديرمسئول اين روزنامه حمله کرد.
کيهان با اشاره به مصاحبه نتانياهو نوشته بود «بنيامين نتانياهو در مصاحبه با سردبير واشنگتن‌پست گفت:... «مشايي» و ساير نامزدهاي ديگر که متمايل به نزديکي با غرب و رژيم اسرائيل بودند از رقابت‌هاي انتخاباتي حذف شدند و نامزدي که حاکميت اجازه داده بود توانست در اين انتخابات شرکت کند... آنان صدها کانديدا را حذف کردند و 7 نفر را نگه داشتند. سپس رئيس‌جمهور سابق علي‌اکبر هاشمي و مشايي را حذف کردند آقاي روحاني را نگه داشتند.»
«عبدالرضا-د» طي مطلبي که شبکه ايران و ايرنا منتشر کرده‌اند، مدعي شده عبارت «که متمايل به نزديکي با غرب و رژيم اسرائيل بودند» در اصل مصاحبه وجود ندارد و کيهان آن را به متن اضافه کرده تا مشايي را تخريب کند. وي همچنين مي‌نويسد: مديريت روزنامه کيهان براي تداوم پروژه تخريب مهندس مشايي حتي از حرف گذاشتن در دهان نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز ابايي ندارد تا به زعم خود مهندس مشايي را کانديداي مورد حمايت اسرائيل معرفي کند! نامبرده پس از آن اقدام به اهانت نسبت به کيهان کرده است.
درباره اقدام آقاي «د» و ادعاي او چند نکته وجود دارد: اول اينکه کيهان مطلب مذکور را عينا از خبر ايرنا استفاده کرده و عجيب است که ايرنا هم نقش منتشر کننده خبر و هم محکوم کننده آن را بازي کند! ثانيا ماجراي دوستي آقاي مشايي با «مردم (؟!) اسرائيل» روشن‌تر از آن است که نياز به شرح و بسط داشته باشد. با اين وجود کيهان هيچ اشاره‌اي حتي به آن ماجرا نيز نکرد و صرفا اظهارات نتانياهو را آن هم با مضمون تخطئه انتخابات ايران و اظهار اين مطلب که «متأسفانه منتخب جديد ايراني‌ها [روحاني] همسو با رهبري است» مورد توجه قرار داده و منتشر کرده است.
اما موضوع مهم‌تر فرصت‌طلبي و حق‌العمل‌کاري امثال آقاي «د» است که موجب شد او - پس از کنار گذاشته شدن از کيهان- به معاونت خبرگزاري و سپس صندوق بازنشستگي کشور و از آنجا به حلقه نزديکان آقاي مشايي و ستاد کذايي وي منتقل شود و ضمنا مديريت روزنامه هلال‌احمر را در آستانه انتخابات برعهده گيرد و البته به اسم حمايت از مشايي و رئيس‌جمهور، به اصولگرايان حمله کند. اين روزنامه قبل از انتخابات به ترويج مواضع اصلاح‌طلبان پرداخت و اکنون نيز سعي مي‌کند با عوض کردن خط و خطوط، بندبازي‌هاي سابق را در دوره مديريت جديد دولتي ادامه دهد.
و بالاخره بايد گفت ضربه‌اي که احمدي‌نژاد از همين قبيل عناصر فرصت‌طلب خورد، قابل جبران نيست هرچند که آنها خود را به عنوان موافق و حامي جا زده باشند. اين طيف نقش وسيعي در تصويرسازي اغراق‌آميز و غيرعقلاني از يک سو و بدگمان کردن افکار عمومي نسبت به دولت از سوي ديگر ايفا کردند.
گفتني است همين آقاي «د» طي سخناني که نوار آن موجود است، مشايي را بسيار هوشمندتر از احمدي‌نژاد معرفي کرده و با نمک‌ناشناسي نسبت به رئيس جمهور اعلام مي‌کند اشتباهات احمدي‌نژاد نظر شخصي خود اوست و آقاي مشايي با اين مواضع رئيس جمهور به شدت مخالف بوده است!
زيباکلام: روحاني نه دوم خردادي است

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10