(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 16 تـیـر 1392 - شماره 20535

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مصباحي‌مقدم : دولت بدهي خود را نقدا به بانک مرکزي بپردازد
احمدي‌نژاد در اجلاس رؤساي آموزش و پرورش کشور:
تمام دستگاه‌ها مقدمه‌اي هستند براي دستگاه‌آموزش و پرورش
درمکتب امام
چگونه امام متقيان باشيم؟
توسط رئيس مجلس احکام هيئت‌هاي تحقيق و تفحص از استانداري‌هاي تهران و مازندران صادر شد
در گزارش تفريغ بودجه 90 مطرح شد
عدم واريز 20 درصد سهام صندوق توسعه ملي از صادرات نفت کوره
آغاز به کار آزمايشي سامانه تحليل و نقد آراي قضايي
سردار نقدي: سرنوشت تلخ مرسي نتيجه اعتماد به آمريکاست
روسيه: ايران بايد در نشست سوريه حضور داشته باشد
زمان اعلام نتايج و ظرفيت‌هاي کنکور 92
شاکري: روحاني نقاط مثبت دولت دهم را ادامه دهد
   


رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاکيد بر غيرقانوني بودن تهاتر بدهي‌هاي دولت به بانک مرزي از محل مابه‌التفاوت درآمدهاي ارزي گفت: بدهي دولت به بانک مرکزي بايد نقدا پرداخت شود.
غلامرضا مصباحي‌مقدم در خصوص اظهارات رئيس‌جمهور و رئيس‌کل بانک مرکزي مبني بر صفر شدن بدهي دولت به بانک مرکزي از محل مابه‌التفاوت درآمدهاي ارزي، اظهار داشت: قوانين عطف به ماسبق نمي‌شود؛ آنچه در اين خصوص مورد استناد رئيس‌جمهور قرار گرفته مصوبات قانون بودجه 92 است اما تهاتر صورت گرفته براي بدهي‌هاي دولت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز سال 91 انجام شده است.
وي ادامه داد: روشن است که تهاتر بدهي قبل از تصويب بودجه 92 انجام شده و مربوط به مصوبات امسال نيست؛ قانون بودجه سال 92 از 1/1/1392 اجرايي است نه از قبل از آغاز سال92.
رئيس کميسيون برنامه و بودجه تاکيد کرد: بايد بدهي‌هايي که دولت و شرکت‌هاي دولتي به بانک مرکزي طي سال‌هاي اخير پيدا کرده‌اند، پرداخت شود؛ بدهي دولت به بانک مرکزي بايد نقدا پرداخت شود نه اينکه دولت از طريق يک مصوبه قصد تسويه بدهي‌هاي خود را داشته باشد.
مصباحي‌مقدم تهاتر بدهي دولت از محل مابه‌التفاوت قيمت ارز را موجب توسعه پايه پولي و تشديد تورم دانست و افزود: دولت بايد بدهي‌هاي خود را به صورت واقعي پرداخت کند نه با اين روش!
نماينده مردم تهران در مجلس نهم به تسنيم گفت: دولت بايد از طريق مديريت و کار بدهي‌هاي خود را در قالب وجه نقد پرداخت کند نه با مصوبه يک جلسه. اقدام دولت در اين باره غيرقانوني بوده و آثار تورمي منفي براي جامعه در پي خواهد داشت. وي تاکيد کرد: مجلس علي‌القاعده تخلف دولت در خصوص تسويه بدهي از محل مابه‌التفاوت درآمدهاي ارزي را پيگيري خواهد کرد.
گفتني است، چهارشنبه هفته گذشته محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني اعلام کرد: طبق قانون مجمع بانک مرکزي تمام بدهي تاريخي دولت را صفر کرده است که براي کشور افتخار است و داريم دولتي تحويل مي‌د‌هيم که هيچ بدهي ندارد.
همچنين، محمود بهمني رئيس‌کل بانک مرکزي با اشاره به پرداخت 747 هزار ميليارد ريال مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز از سوي دولت به بانک مرکزي گفته بود: بانک مرکزي به عنوان نماينده دولت مکلف است تمام اين مبلغ را دريافت و بدهي‌هاي دولت را تسويه کند.

 


رئيس‌جمهور ضمن تأکيد بر اهميت تعليم و تربيت در حکومت اسلامي گفت: نبود برخي دستگاه‌ها مشکلي درکشور ايجاد نمي‌کند اما آموزش و پرورش وظيفه اصلي را بر عهده دارد.
محمود احمدي‌نژاد ديروز در مراسم افتتاحيه سي‌‌امين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش مناطق کشور گفت: در يک نظام سياسي دستگاه‌هاي گوناگوني فعاليت مي‌کنند اما همه دستگاه‌ها مقدمه و پشتيبان و تدارکات هستند تا نظام تعليم و تربيت کار خود را درست انجام دهد.
وي با اشاره به مصوبات مجلس در خصوص بودجه امسال افزود: در بودجه امسال نزديک به 37 تا 38 هزار ميليارد هزينه در نظر گرفته‌اند که براي آن هيچ درآمدي وجود ندارد. خوب از اين هزينه‌ها کم کنيد و به بودجه آموزش و پرورش اضافه کنيد.
رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينکه اگر بخواهيم آينده کشور تضمين شود، بايد به دنبال سرمايه‌گذاري در آموزش و پرورش باشيم، گفت: معلم بايد با آرامش و با فراغ‌بال و با منزلت اجتماعي بالا، دست‌اندرکار تعليم و تربيت شود.
احمدي‌نژاد با اشاره به ضرورت اجراي نظام رتبه‌بندي معلمان گفت: اجراي نظام رتبه‌بندي معلمان باعث مي‌شود معلمان با انگيزه بالاتر کار کنند اگر قرار است در نظام آموزشي ما عدالت باشد بايد عدالت آموزشي بين دستگاه‌هاي آموزشي برقرار شود تا در نهايت به بدنه اجتماعي مردم منتشر شود.
رئيس‌جمهور با اشاره به تدوين نقشه جامع علمي کشور گفت: سال‌هاي طولاني در شوراي انقلاب فرهنگي در خصوص فلسفه علمي بحث بود اما امروز نقشه جامع علمي کشور تدوين شده است و وظيفه تمام بخش‌هاي مختلف در عرصه علم حداقل تا چند سال آينده تعيين شده است.
احمدي‌نژاد با اشاره به تنظيم سند تحول آموزش و پروش گفت: اين سند يک افتخار است و قابل عرضه به تمام دنيا است. امروز به لطف خداوند در اين برنامه تمام برنامه‌هاي اجرايي و همچنين تکاليف آموزش و پرورش براي دهه‌هاي متوالي مشخص شده است البته اين تنها محدود به آموزش و پرورش نيست بلکه در اقتصاد نيز قانون اصل 44 و برنامه‌هاي مرتبط با آن تنظيم شده است که از افتخارات کشور است.
رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينکه آموزش و پرورش به فضل الهي و در آينده‌اي نزديک به شرايط آرماني خود نزديک مي‌شود، گفت: به نظر من دنيا مي‌تواند از اين نظام الگوبرداري کند و تک‌تک فرزندان اين سرزمين که از نظام آموزش و پرورش بيرون مي‌آيند انسان‌هايي صادق، پاک و آرماني باشند.
احمدي‌نژاد کتاب‌هاي درسي سوم
و هفتم را رونمايي کرد
رئيس‌جمهور ديروز در سي‌امين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش سراسر کشور، کتاب‌هاي جديدالتأليف سوم ابتدايي و اول متوسطه را رونمايي کرد.
در مراسم افتتاحيه سي‌امين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش سراسر کشور، کتاب‌هاي جديدالتأليف سوم ابتدايي و اول «متوسطه اول» توسط احمدي‌نژاد رونمايي شد.
بنابراين گزارش در اجلاس بيست و نهم نيز، کتب دوم و ششم ابتدايي توسط رئيس‌جمهور رونمايي شده بود مقرر شده است کليه کتاب‌هاي درسي مدارس در مقاطع مختلف طي 6 سال به طور کامل تغيير کند.
تجليل از نخبگان عرصه جهاني شدن
رئيس‌جمهور کشورمان ديروز همچنين در همايش تجليل از نخبگان عرصه جهاني شدن از فعالان و نخبگان اين عرصه با اهداي هدايايي تقدير کرد.
در اين مراسم از 5 مترجم، 9 مؤلف، 3 ناشر، يک پايان‌نامه و 6 نشريه انجمن علمي و پژوهشي برتر تجليل به عمل آمد.

 


ما چنين حکومتي مي‌خواهيم
ما هم که حکومت اسلامي مي‌گوييم، مي‌خواهيم يک حکومتي باشد که:
- هم دلخواه ملت باشد
و هم حکومتي باشد که خداي تبارک و تعالي نسبت به او گاهي بگويد که اينهايي که با تو بيعت کردند، با خدا بيعت کردند. «انما يبايعون الله». (1‍)
يک همچو دستي حاکم باشد که بيعت با او، بيعت با خدا باشد.
صحيفه نور‍- ج4 - ص 190
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-همانا (کساني که با تو بيعت کردند) با خدا بيعت کردند. (فتح10)

 


ما مأموريم كه پيشواي ديگران باشيم، ما يعني حوزويان و دانشگاهي‌ها. ديگران هم مأمورند، امّا اين رسالت به حوزويان و دانشگاهيان بيشتر داده شده است و الان اگر كسي خودش را ساخت، يعني در دروان دانشجوئي؛ بعد وقتي مسئوليتي را پذيرفت در هر نهاد و ارگان و وزارتخانه اي، ديگر گرفتار رانت‌خواري و رشوه دهي و رشوه گيري و باند بازي و باند باختن نخواهد شد. شما مي‌بينيد تمام اين مشكلاتي كه هست، در مفاسد اقتصادي هست، راههاي ديگر هست؛ براي اين است كه اينها در دوران جواني، خودشان را نساختند! آنوقت هر روز اين مشكل هست. بگير و ببند هم خيلي موفق بشود، 20 درصد؛ چه اينكه تا حال شما نشان داديد و ديديد! آن 80 درصد را مسجد و حسينيه و فضيلت اخلاقي و حضور الهي ترميم مي كند. تازه آن 20 درصد هم به بركت همين ها حل مي شود! كشور را مسجد و حسينيه اداره مي كند، نه زندان!! آن در حد ضرورت است و الان هم دوران ساختن است، نه بعد از اينكه انسان به سِمَت رسيد! اگر انسان باور كرد كه گناه واقعاً سم است،‌ آبرو ريز است و رها نمي كند آدم را؛ يك پيچكي است كه تا آدم را زرد نكند، رها نمي كند. وقتي وارد سِمَتي شد، راحت مي‌شود.
لزوم اصلاح نفس قبل از پيشوايي متّقيان
حالا چه كار بكنيم كه متّقيان به ما اقتدا‌ء بكنند؟ آن را وجود مبارك حضرت امير (ع) بيان كرد. فرمود : مَنْ نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلْيَبدَأ بِتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غيرِه(1). شما كه مي خواهيد امام ديگران باشيد، رهبر ديگران باشيد، الگوي جامعه باشيد؛ قبل از اينكه ديگران را اصلاح كنيد، خودتان را اصلاح كنيد، خودتان را ياد بدهيد. فرمود : خودتان را ياد بدهيد. معلوم مي‌شود اگر ما چيزي را ياد گرفتيم، در آن زمينه كتاب هم نوشتيم، امّا باور نكرديم، عمل نكرديم، متخلّق نشديم؛ عالم نيستيم! چون: العلم نُورٌ يَقذِفُهُ‌اللهْ فِي قَلبِ مَنْ يَشآء(2)؛ علم نافع را نداريم. فرمود : قبل از اينكه ديگران را ياد بدهي، خودت را ياد بده.
مگر انسان مي تواند خودش را ياد بدهد؟! اگر نمي داند بايد از ديگري ياد بگيرد! فرمود : نه اين كه مي داني، به تعبير جناب سنائي : از علم به عين آمد و از گوش به آغوش(3). آنها مي گويند : تلاش و كوشش بكن، بگو : ما از علم رهيديم و به معلوم رسيديم(4). اگر اينچنين باشد،‌ انسان علمش را معلوم مي كند، ذهنش را عين مي كند، مفهوم را مصداق مي كند و مي شود علم مُجسَّد؛ اين معناي تعليم نفس است.
چگونگي تربيت و تأثير گذاري بر ديگران
بعد نسبت به ديگران هم كه بخواهد معلّم ديگران باشد، فرمود : فَلْيَكُنْ تَأدِيبُكَ بِسيرَتِكَ لا بِلِسانِك(5). با زبان، سخنراني كردن، با زبان قلم،چيز نوشتن خيلي آسان است. اين همه سخنراني هائي كه هست، اين همه كتاب‌هايي كه هست؛ امّا يك كسي بتواند تحولّي در مخاطبانش ايجاد بكند، گفت آنكه يافت مي نَشود آنم آرزوست! بيان نوراني حضرت اين است كه شما با روشتان جامعه را اصلاح كنيد، نه با حرف هايتان. آن حرف هايتان گوشه اي از مشكلات را مي تواند حل كند؛ تا اگر كسي خودش را تأديب نكند، سيره محققانه پيدا نكند كه روشمند نيست! وقتي روشمند نبود نمي تواند با سيره، مردم را تربيت كند! قهراً سخنراني هم همين آثار اندكي دارد که مي بينيد!
برتري تربيت كننده خويش بر تربيت كننده ديگران
بعد فرمود:وَ مُعَلَّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا اَحَقُّ بِالاِجلالْ مِنْ مُعَلِّمِ النّاسْ وَ مُؤَدِّبِهِم(6). ما موظّفيم كه جامعه فرهنگيان را، معلّمان را گرامي بداريم. اگر كسي معلّم جامعه بود، حرمتش را نگه داريم، احترام بكنيم و مانند آن. امّا اگر كسي معلّم جامعه نيست، بلکه معلّم خودش است، خودش را خوب ساخت؛ او را بيشتر بايد گرامي بداريم. ما اگر جامع هر دو كار شديم، طُوبي لَنَا وَ حُسنُ مَآب. هم خودمان را ساختيم، هم جامعه اي را متحوّل كرديم؛ ديگر فرشتگان به استقبال انسان مي‌آيند، ملائكه تجليل مي كنند.
شدت لذّت مؤمنان به هنگام مرگ
همين كه يك مختصري آثار مرگ در انسان پيدا شد، تمام محصولش را در آن وقت مي بيند كه چه گروهي به حضور او مي آيند، چه گروهي استقبال مي كنند، چه نشاطي او دارد! مرحوم كليني (ره) از امام (ع) نقل كرده است كه هيچ لذّتي براي مؤمن بالاتر از لذّت مرگ نيست! چون هيچ فشاري ندارد.يك بيان لطيفي سيّدنا الاُستاد مرحوم علامه طباطبائي داشتند، مي فرمودند:‌ اين شهداء، مخصوصاً شهداي كربلا؛ اينها كه در ميدان جنگ در خونشان دست و پا مي زنند، خيلي ها خيال مي كنند اينها در حال احتضارند و رنج مي برند! ايشان مي فرمودند كه شهيد كه تير خورده، در خونش دست و پا مي زند؛ مثل يك انساني است كه در نيمروز سوزان در يك استخر خنك دارد شنا مي كند، هيچ رنجي ندارد.
از وجود مبارك امام باقر (ع) سؤال كردند : شهداي كربلا اين همه تير و دِشنه و شمشير را چه جور تحمل كردند! حضرت فرمود : آنها فشاري احساس نمي كردند، مثل اينكه شما با دو انگشتتان مقداري پوست يا گوشت يكي از انگشت ها را فشار بدهيد. اين دو تا انگشت اگر يك مختصر گوشت انگشت ديگري را فشار بدهد، مگر چقدر درد مي آيد! فرمود : آنها هم بيش از اين احساسي نداشتند. خانواده هايشان رنج مي برند كه آنها در شعله دارند مي‌سوزند، امّا آنها مثل اينكه در استخر دارند شنا مي كنند! بعضي ها در آبند، ولي در آتشند! در جريان طوفان نوح تعبير قرآن كريم اين است كه اين كفار غرق شدند : اُغرِقُوا فَاُدخِلُوا ناراً (7)، نه ثُمَّ اُدخِلُوا! با (فاء) تَفريع تعبير كرد، فرمود:‌ اينها همين كه رفتند در آب، رفتند در آتش؛ نه يعني بعد از اينكه آبها كنار رفت و تمام شد و زمين خشك شد، سوخت و سوز اينها شروع شد؛ ثُمَّ اُدخِلُوا نيست! اُغرِقُوا فَاُدخِلُوا ناراً؛ چون آني كه بايد بسوزد، در آب هم مي سوزد.
بنابراين مومنان کشته شده توسط اصحاب اُخدود اينجور نبودند؛ آنها سوختند، امّا مثل اينكه فِي رُوضَهٍ مِنْ رِياضِ الجَنَّه دارند دست و پا مي زنند. گرچه آتش براي مؤمن ممكن است گلستان نباشد، پوست بدنش را بسوزاند؛ امّا سوخت و سوز يك مطلب است، درد و احساس مطلب ديگر است؛ دردي اينها احساس نمي كنند. كسي كه براي رضاي خدا تلاش و كوشش مي كند و در راه رضاي خدا و حفظ نظام اسلامي تلاش و كوشش مي كند، حافظ خون شهداء و ايثارگران و تلاش جانبازان باشد؛ اين دردي احساس نمي كند! چون مهمان ذات أقدس إله است.
خداي سبحان آن بيان نوراني را در قرآن كريم فرمود، وجود مبارك حضرت امير هم اين بيان را كه مي تواند شرح و تفسير آن آيه باشد به ما آموخت. فرمود : اگر كسي خود را خوب ساخت، اين شايسته تر است به اِجلال و تجليل و تكريم تا كسي كه فقط براي مردم سخنراني مي كند!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب،‌ دانشجويان، حافظان قرآن و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ آذر 1384
_________________________________
(1) نهج البلاغه/ حكمت 73 (2) مصباح الشريعه/ 16 (3) ديوان حكيم سنائي غزنوي/ شمارة 209
(4) ديوان شمس تبريزي/ ص 569 (5و6) نهج البلاغه/ حكمت 73 ـ با اندكي اختلاف
(7) نوح/ 25
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.





 


علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي احکام اعضاي هيئت‌هاي تحقيق و تفحص از استانداري‌هاي مازندران و تهران را صادر کرد.
غلامرضا اسداللهي، غلامرضا تاجگردون، محمد دامادي، محمد قسيم عثماني، حسين گروسي، جواد هروي، عزت‌الله يوسفيان‌ملا، عيسي امامي، محمد سقايي، سيدهادي حسيني، کمال عليپور، عبدالوحيد فياضي، احمدعلي مقيمي و مجيد منصوري بيدکاني به عنوان اعضاي هيئت تحقيق و تفحص از عملکرد استانداري مازندران طي سال‌هاي 1388 تا 1391 انتخاب شده بودند که احکام‌شان صادر شد.
همچنين به گزارش خانه ملت، محمد باقري‌بنابي، روح‌الله بيگي، محمد دامادي، محمدباقر شريعتي، الياس طاهري، نادر فريدوني، نادر قاضي‌پور، عباس قائد رحمت، حسين گروسي، سيدمحمدحسين ميرمحمدي، محمدجواد نظري‌مهر، بهروز نعمتي و سيدحسين نقوي اعضاي هيئت تحقيق و تفحص از استانداري تهران هستند که احکام آنان هم صادر شده است.
آغاز به کار آزمايشي سامانه تحليل
و نقد آراي قضايي
معاون فناوري و اطلاعات قوه قضائيه از آغاز به کار آزمايشي سامانه تحليل و نقد آراي ديوان عالي کشور و دادگستري‌ها (تناد) امسال خبر داد.
حجت‌الاسلام حميد شهرياري معاون فناوري اطلاعات قوه قضاييه در گفت‌وگو با فارس، با اعلام اين خبر افزود: طبق ماده 211 از قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران قوه قضاييه به تکاليفي مکلف شده است.
وي افزود: يکي از اين تکاليف اين است که قوه قضاييه بايد تا سال دوم برنامه ترتيبي اتخاذ نمايد که ضمن حفظ حريم خصوصي اشخاص، آراء صادره از سوي محاکم به صورت بر خط (آنلاين)، در معرض تحليل و نقد صاحب‌نظران و متخصصان قرار گيرد.
حجت‌الاسلام شهرياري تصريح کرد: بر اين اساس سامانه تناد طراحي شد و در تير ماه 1392 آماده بهره‌برداري قرار گرفت و طرح آزمايشي آن بر روي آراء ديوان عالي کشور توسط متخصصان معاونت آموزش در حال اجراست.

 


ديوان محاسبات کشور در گزارش تفريغ بودجه سال 90 به وضعيت حساب ذخيره ارزي و صندوق توسعه ملي پرداخته است.
براساس اين گزارش، طبق بند 20 قانون بودجه سال 90 تعهدات حساب ذخيره ارزي در اين قانون و قوانين بودجه سنواتي با رعايت بند د ماده 85 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، به قوت خود باقي بوده، اما بانک مرکزي 8 ميليارد و 362 ميليون و 948 دلار از تعهدات قطعي قوانين بودجه سالهاي 87 و 88 و همچنين دو ميليارد دلار تعهدات شبکه مترو موضوع قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي جهت حمل‌ونقل ريلي و عمومي را از تعهدات اين حساب حذف نموده که مغاير حکم اين بند و بند د ماده 85 قانون بودجه برنامه پنجم توسعه بوده است.
در پايان سال 90 مانده تعهدات حساب ذخيره ارزي بالغ بر 9 ميليارد و 614 ميليون و 45 هزار دلار بوده و اين در حالي است که از محل مازاد صادرات نفت خام و ميعانات گازي در سال 1389 مبلغ 12 ميليارد و 215 ميليون و 676 هزار و 471 دلار با عنايت به حکم قانون بودجه سال 1389 کل کشور به حساب ذخيره ارزي واريز نشده است و با واريز معادل ريالي 2/12 ميليارد دلار به حساب‌هاي رديف بودجه‌اي سال 1389 قسمتي از کسري بودجه سال 1389 جبران شده است بنابراين عدم واريز وجوه مذکور به حساب ذخيره ارزي يکي از دلايل عمده عدم پرداخت تعهدات ارزي حساب ذخيره ارزي در سال 1390 است.
به گزارش مهر، ديوان محاسبات همچنين در خصوص عملکرد صندوق توسعه ملي در گزارش تفريغ بودجه سال 90 آورده است؛ 20 درصد سهم صندوق توسعه از محل تهاتر نفت کوره صادراتي با بنزين وارداتي و صادرات نفت کوره به حساب صندوق توسعه ملي واريز نشده و در سال 1390 طرح‌هاي قطار شهري و حمل‌ونقل عمومي شهري نتوانستند از 2 ميليارد دلار منابع صندوق توسعه ملي موضوع بند 22 قانون بودجه به علت عدم تاييد توجيه فني، اقتصادي، مالي طرح‌هاي شهرداري‌ها و وزارت کشور توسط بانکها با استناد جزء 3 بند ي ماده 84 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه (اساسنامه صندوق توسعه ملي) استفاده کنند.

 


معاون فناوري و اطلاعات قوه قضائيه از آغاز به کار آزمايشي سامانه تحليل و نقد آراي ديوان عالي کشور و دادگستري‌ها (تناد) امسال خبر داد.
حجت‌الاسلام حميد شهرياري معاون فناوري اطلاعات قوه قضاييه در گفت‌وگو با فارس، با اعلام اين خبر افزود: طبق ماده 211 از قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران قوه قضاييه به تکاليفي مکلف شده است.
وي افزود: يکي از اين تکاليف اين است که قوه قضاييه بايد تا سال دوم برنامه ترتيبي اتخاذ نمايد که ضمن حفظ حريم خصوصي اشخاص، آراء صادره از سوي محاکم به صورت بر خط (آنلاين)، در معرض تحليل و نقد صاحب‌نظران و متخصصان قرار گيرد.
حجت‌الاسلام شهرياري تصريح کرد: بر اين اساس سامانه تناد طراحي شد و در تير ماه 1392 آماده بهره‌برداري قرار گرفت و طرح آزمايشي آن بر روي آراء ديوان عالي کشور توسط متخصصان معاونت آموزش در حال اجراست.

 


رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: ترفند آمريکا اين است که اسلامگرايان را ابتدا با کشاندن به ورطه سازش از چشم و نظر ملت بيندازد و سپس معارضان را عليه آنها بشوراند تا کار دولت تنها مانده را يکسره کند.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در نشست هفتگي انديشه ولايت گفت: آنچه امروز در مصر مي‌گذرد مايه عبرت همه کساني است که به تعامل با آمريکا خوشبين هستند. ببينيم در مصر چه شد که براي اولين بار يک دولت با خون‌هاي زياد و خون دل‌هاي فراوان و آراي مردم، روي کار آمد ولي خيلي زود و حتي قبل از فرا رسيدن سالگرد حاکميت خود، بدون اينکه دفاع جدي از سوي هوادارانش صورت گيرد، با کودتاي نظامي ساده سرنگون شد.
وي به دلايل فراوان اين حادثه اشاره و تصريح کرد: مهمترين دليل آن خارج شدن مردم از صحنه حمايت از دولت و عدم آمادگي مردم براي فداکاري در راه حفظ اين دولت است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين در ادامه بيان کرد: براي عبرت گرفتن از اين حادثه بايد ديد چرا مردم، دولت منتخب خود را آن طور که بايد حمايت نکردند و او را در مقابل کودتا تنها گذاشتند؟
نقدي تلاش عده‌اي را براي نسبت دادن اين حادثه به کمبود گاز و نان و مشکلات معيشتي مردم يادآور شده و افزود: حقيقت، چيز ديگري است، جوانان پرشوري که جلوي تانک‌هاي رژيم مبارک سينه سپر کردند و مرسي را روي کار آوردند براي آرمانشان ارزش خيلي بيشتري قائل هستند که بخواهند با کمبود نان و گاز از ميدان بيرون بروند.
جانشين فرمانده کل سپاه در امر بسيج خاطرنشان کرد: واقعيت اين است که آمريکاي مکار با حيله و نيرنگ و وعده‌هاي حمايت و بهبود شرايط، مرسي را از جهت‌گيري‌هاي انقلابي برحذر داشت و او را به ورطه سازش کشاند.
وي وعده‌هاي آمريکا را به مصر برشمرد و ادامه داد: وعده‌هاي آمريکا مبني بر استمرار کمک‌هاي مالي دو و نيم ميليارد دلاري به مصر، تقويت جايگاه مصر در عرصه بين‌المللي، حمايت از دولت در مقابل کودتاي نظاميان، کمک‌هاي مالي چند ميليارد دلاري قطر و عربستان و... به اندازه کافي وسوسه‌انگيز بود که بتواند مرسي را به سازش با اسرائيل، دوري از ايران و مقابله با مقاومت در سوريه وا دارد، رفتاري که روز به روز مردم انقلابي بويژه جوانان پرشور را نسبت به دولت مرسي دلسردتر و نااميدتر کرد.
وي اقدامات انقلابي مردم مصر و واکنش‌هاي دولت مرسي را يادآور شده و اظهار داشت: مردم هر هفته لوله گاز مصر را به اسرائيل منفجر مي‌کردند و دولت مرسي ترميم مي‌کرد، آنها براي حمايت از غزه تجمع مي‌کردند و مرسي راه را کنترل مي‌کرد، آنها سفارت رژيم جعلي اسرائيل را اشغال مي‌کردند و او آن را با عذرخواهي بازگشايي مي‌کرد، مردم خواهان دفاع از مقاومت در سوريه بودند و او سفارت سوريه را تعطيل مي‌کرد و همين رفتارها نيروي دفاعي مردمي و جوانان مصر را از کنار مرسي پراکنده کرد.

 


دولت روسيه بار ديگر تأکيد کرد که جمهوري اسلامي ايران بايد درکنفرانس بين‌المللي ژنو 2، درباره سوريه حضور داشته باشد.
«گنادي گاتيلوف»، معاون وزير امور خارجه روسيه در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني «روسيه اليوم» با اشاره به اين که مسکو معتقد است کنفرانس «ژنو 2» بايد با حضور همه همسايگان سوريه برگزار شود، تأکيد کرد: البته اردن، ‌لبنان و اتحاديه عرب از جمله عربستان و قطر در زمره اين همسايگان هستند، اما ايران به عنوان بازيگري مهم در منطقه نيز از حق شرکت در اين کنفرانس برخوردار است.
معاون وزير امور خارجه روسيه با ابراز تأسف از موضع آمريکا که مخالف شرکت ايران در کنفرانس ژنو است و نقش آن را غيرسازنده مي‌داند، افزود: ما با اين نظر موافقت نمي‌کنيم و معتقديم شرکت کشور بزرگي همچون ايران که در واقع کشوري تأثيرگذار بر اوضاع سوريه است، به جستجوي راهکارهايي براي حل سياسي اين مسأله کمک مي‌کند.
براساس اين گزارش، سرگئي لاوروف و جان‌کري، وزيران امور خارجه روسيه و آمريکا در جريان مذاکرات خود در ماه مه (خرداد) در مسکو در خصوص تشويق دولت و اپوزيسيون سوريه به گفت‌وگو و برگزاري کنفرانس بين‌المللي سوريه با اين هدف به توافق رسيدند، ‌اما آمريکا با شرکت ايران در اين کنفرانس مخالفت مي‌کند.
گاتيلوف همچنين اظهار کرد: در صورت حل همه مسايل سازماني ممکن است که اين کنفرانس در ماه‌هاي نزديک برگزار شود. به هر حال ما به برگزاري هرچه زودتر کنفرانس اميدواريم و مي‌خواهيم اميدوار باشيم که شرکاي غربي نيز به اين عقيده پايبند باشند.
اولين کنفرانس ژنو ماه ژوئن سال 2012 ميلادي با حضور مقامات سازمان ملل و اتحاديه عرب و وزيران امور خارجه روسيه، آمريکا،‌انگليس،‌چين، فرانسه،‌ترکيه،‌ عراق، کويت، قطر و رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار شد.
در عين حال «الکساندر لوکاشويچ»، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه نيز اعلام کرده که قرار است نماينده دايم روسيه در سازمان ملل پيشنهاد انجام تحقيقات در مورد ارسال سلاح از ليبي به سوريه را به کميته تحريم اين سازمان جهاني ارايه دهد.
لوکاشويچ در نشستي خبري در مسکو درباره گزارشات مربوط به ارسال سلاح از ليبي به سوريه اظهار کرد: در صورت اثبات اين اطلاعات ما با نقض ناهنجار قطعنامه شوراي امنيت در خصوص ليبي و تحريم‌هاي ناشي از اين قطعنامه مواجه مي‌شويم. به اين دليل به نماينده دايم خود در نيويورک مأموريت داده‌ايم پيشنهاد رسيدگي به اين گزارشات را به کميته تحريم ارايه کند.

 


مشاور عالي سازمان سنجش آموزش کشور جزييات و زمان اعلام نتايج نهايي آزمون‌هاي برگزارشده در مقاطع مختلف براي سال 92 را تشريح کرد.
به گزارش ايسنا، دکترحسين توکلي با اشاره به برگزاري آزمون سراسري کارشناسي سال 92، گفت: کارنامه اوليه اين آزمون در هفته دوم مردادماه 92 بر روي سايت سازمان قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به آغاز انتخاب رشته داوطلبان مجاز در هفته سوم مردادماه، گفت: داوطلبان مي‌توانند در زمان اعلام شده نسبت به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل از ميان کد رشته محل‌هاي تحصيلي گروه آزمايشي مجاز اقدام کنند و آنها را به ترتيب اولويت علاقه در فرم انتخاب رشته الکترونيکي وارد نمايند.
اعلام نتايج نهايي کنکور در نيمه دوم شهريور
توکلي درباره‌ اعلام‌ فهرست اسامي پذيرفته‌شدگان‌نهايي،گفت:اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي رشته‌هاي متمرکز دوره‌هاي روزانه، شبانه، نيمه‌حضوري، بين‌المللي و مجازي دانشگاه‌هاي دولتي، پيام‌نور، آزاد اسلامي، غيرانتفاعي و دانشگاه فرهنگيان آزمون سراسري 92 در نيمه دوم شهريورماه از طريق سايت سازمان سنجش منتشر مي‌شود.
وي افزود: همچنين فهرست اسامي معرفي‌شدگان چند برابر ظرفيت رشته‌هاي نيمه متمرکز آزمون سراسري سال 92 به همراه برنامه زماني مراحل مصاحبه و ساير مراحل گزينش در نيمه اول مهرماه منتشر خواهد شد.
مشاور عالي سازمان سنجش با بيان اينکه کارنامه نتايج گزينش نهايي انتخاب رشته‌کنندگان در نيمه اول مهرماه 92 از طريق سايت سازمان سنجش منتشر مي‌شود، اظهار داشت: در نهايت فهرست اسامي قبول‌شدگان نهايي رشته‌هاي نيمه‌متمرکز در اواخر دي‌ماه و يا اوايل بهمن‌ماه 92 منتشر مي‌شود.
ظرفيت‌پذيرش داوطلبان آزمون سراسري
توکلي درباره ظرفيت پذيرش در دانشگاه‌هاي سراسري گفت: تاکنون ظرفيت 677 هزار و 960 نفر براي پذيرش در دانشگاه‌هاي سراسري اعلام شده است که امکان افزايش آن نيز وجود دارد.
ظرفيت و زمان اعلام نتايج نهايي آزمون ارشد
آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 92 در روزهاي 18 تا 20 بهمن 91 در 139 کد رشته امتحاني و با رقابت 741 هزار و 232 داوطلب حاضر در جلسه آزمون برگزار شد.
مشاور عالي سازمان سنجش درباره ظرفيت پذيرش دانشجو در اين دوره از آزمون، گفت: ظرفيت پذيرش در آزمون کارشناسي ارشد 92، حدود 89هزار تا 90هزار نفر در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اعلام فهرست اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي در هفته اول شهريورماه 92 از طريق سايت سازمان سنجش، خاطر نشان کرد: گزينش نهايي در کليه کد رشته‌هاي تحصيلي براساس 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل تراز شده دوره کارشناسي و سهميه داوطلبان انجام مي‌شود.
اعلام نتايج نهايي آزمون دکتري
در نيمه دوم شهريور
مشاور عالي سازمان سنجش همچنين با اشاره به مجاز شدن 45هزار داوطلب در آزمون دکتري 92، گفت: حدود 36 هزار و 950 داوطلب مجاز معادل 82 درصد مجازين نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند.
وي درباره زمان اعلام نتايج نهايي اين آزمون گفت: نتايج نهايي اين دوره از آزمون نيمه دوم شهريورماه اعلام مي‌شود.
به گفته مسئولان ظرفيت پذيرش در دوره دکتري در سال 92 بيش از 10هزار نفر خواهد بود.
برگزاري آزمون کارشناسي ناپيوسته در مرداد
توکلي درباره آزمون کارداني به کارشناسي ناپيوسته سال 92 نيز تصريح کرد: آزمون پذيرش دانشجو از دوره کارداني (فوق ديپلم) به دوره کارشناسي ناپيوسته سال 1392 با توجه به رشته امتحاني داوطلبان در صبح و يا بعدازظهر روز پنج‌شنبه 24 مرداد برگزار خواهد شد.
وي با اشاره به برخي ضوابط اين دوره، گفت: هيچ دانشجويي مجاز نيست به طور همزمان در دو رشته يا در دو مقطع تحصيل کند، همچنين کد رشته‌هاي تحصيلي نيمسال اول و نيمسال دوم را داوطلباني مي‌توانند انتخاب کنند که حداکثر تا شهريور 92 فارغ‌التحصيل شوند.
مشاور عالي سازمان سنجش خاطر نشان کرد: دانشجوياني که از 31شهريور تا 30 بهمن 92 فارغ‌التحصيل مي‌شوند، در صورت اعلام ظرفيت دانشگاه‌ها، منحصرا مجاز به انتخاب کد رشته‌هاي تحصيلي نيمسال دوم هستند.

 


عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: دولت حسن روحاني بايد نقاط مثبت دولت احمدي نژاد را ادمه دهد و اگر اين رويکرد را مدنظر قرار دهد، بدون شک مي تواند رو به پيشرفت و اعتدال حرکت کند.
مجتبي شاکري عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي ، درخصوص اولويت برنامه‌هاي دولت يازدهم گفت: اولويت‌ها نامشخص نيست، يکي از مهمترين برنامه‌هايي که بايد از سوي رئيس‌جمهور منتخب دنبال شود، تحقق شعارها وبرنامه هايي است که در زمان تبليغات انتخابات به مردم وعده آن را داد. در ضمن پس از استقرار دولت يازدهم و انتخاب وزرا، دولت بايد عزم خود را براي مقابله با تورم و اجراي دقيق قانون هدفمندي يارانه‌ها به کارگيرد. همچنين در زمينه بين الملل ما با تحولات منطقه و سوريه روبه رو هستيم که دولت آينده بايد نگاه ويژه‌اي به اين تحولات داشته باشد.
وي در ادامه بابيان اينکه دولت يازدهم بايد از ظرفيت جنبش عدم تعهد به خوبي استفاده کند، خاطرنشان کرد: رياست اين جنبش به عهده ايران گذاشته شده است. از اين رو انتظار داريم دولت حسن روحاني به صورت فعال از ظرفيت‌ و پتانسيل‌هاي اين جنبش استفاده کند.
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران با بيان اينکه دولت براي اجراي برنامه‌هاي خود نياز به نيروهاي باتجربه و کارآمد دارد، اظهارداشت: بايد از افرادي در هيئت استفاده شود که به معني واقعي کلمه مشورت پذير و به دنبال تعامل قوا بخصوص قوه مقننه و مجريه باشند. همچنين وزرا و معاونين دولت آينده بايد از نيروهاي معتدل انتخاب شوند و براي اين کار نياز به تعريف اعتدال داريم. اگر اعتدال از سوي دولت آينده بازتعريف نشود، همان مسير اشتباه و تعريف نشده دولت اصلاحات ادامه پيدا مي‌کند.
شاکري تاکيد کرد: دولت حسن روحاني بايد نقاط مثبت دولت احمدي نژاد را ادمه دهد، بايد ارتباط مردمي را حفظ کند، اگر اين رويکردهاي مثبت را انجام دهد بدون شک مي‌تواند رو به پيشرفت و اعتدال حرکت کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10