(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 16 تـیـر 1392 - شماره 20535

کوتاه اقتصادي
کشف شبکه سوءاستفاده ميلياردي از کارت‌هاي سوخت باطله
از سوي بانک مرکزي نرخ ارز مرجع تغيير کرد
پيشرو: حکم لغو تحريم بانک صادرات به زودي نهايي مي‌شود
وزارت نيرو نسبت به مصرف تابستاني آب و برق مشترکان هشدار داد
طي 8 سال انجام شد
افزايش دو برابري صادرات محصولات کشاورزي
در گزارش ماهانه بانک مرکزي اعلام شد
افزايش 12/4درصدي قيمت مرغ
طي سه ماهه اول امسال صورت گرفت
کاهش 26 درصدي ارزش واردات
کاهش 5 تا 35 هزار توماني قيمت سکه
جهش 1500 واحدي شاخص بورس در يک روز
قيمت زولبيا و باميه اعلام شد
   


* رئيس کل بيمه مرکزي گفت: با توجه به اين‌که آيين‌نامه بيمه درمان تکميلي اصلاح شده است، ارائه خدمات در اين رشته بيمه‌اي بهبود مي‌يابد. سيدمحمد کريمي افزود: شوراي عالي بيمه با توجه به مشکلاتي که از سال گذشته براي بيمه درمان تکميلي به وجود آمد آيين‌نامه بيمه درمان تکميلي را اصلاح کرد.وي ادامه داد: بر همين اساس هر شرکت بيمه‌اي که خواستار پوشش جمعيت بيش از 10 هزار نفر در اين رشته بيمه‌اي باشد، بايد از بيمه مرکزي مجوز بگيرد ضمن آن که بايد نرخ‌هاي کنترل شده تعيين شود.
* مجمع عمومي بيمه کوثر، تخصيص 450 ريال از 599 ريال سود حاصله را به‌عنوان سود نقدي هر سهم تصويب کرد. به گزارش روابط عمومي بيمه کوثر، مجمع عمومي عادي سالانه بيمه کوثر با حضور بيش از 95 درصد صاحبان سهام برگزار شد و صورت‌هاي مالي منتهي به 30 اسفند سال 91 به تصويب مجمع عمومي رسيد. اين مجمع به رياست سيداصغر ابن‌رسول برگزار شد.در اين مجمع 180 ميليارد ريال سود نقدي سهام براي سهامداران و هر سهم 450 ريال به تصويب رسيد و مقرر شد مبلغ 23 ميليارد و 960 ميليون و 937 هزار و 148 ريال به حساب اندوخته سرمايه‌اي ومبلغ 11 ميليارد و 980 ميليون و 468 هزار و 574 ريال به حساب اندوخته قانوني واريز شود. عبدالرسول عطايي- مديرعامل بيمه کوثر- در گزارشي به مجمع اعلام کرد: ميزان حق بيمه توليدي شرکت بيمه کوثر در سال مالي 91 بالغ بر 2278 ميليارد ريال از طريق صدور يک ميليون و 769 هزار فقره بيمه نامه بوده که اين پرتفوي در مقايسه با عملکرد سال مالي 91 از رشد 247 درصدي برخوردار است و بيمه کوثر را از لحاظ سهم بازار در بين 22 شرکت خصوصي فعال در صنعت بيمه در جايگاه 11 قرار داده است.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش شماره‌هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 8840 الي 8847، 5580، 5581، 5569، 5557، 5558، 5589، 5560 الي 5563 و 3347 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* شاخص فرابورس با 2/51 درصد رشد از 600 واحد گذشت و به 608 واحد رسيد.در ادامه معاملات ديروز 67/3 ميليون سهم و اوراق به ارزش 712/1 ميليارد ريال در 14 هزار و 499 نوبت دست به دست شد.اين در حالي است که سرمايه‌گذاري مسکن تهران با معامله 17/9 ميليون سهم به ارزش 29/8 ميليارد ريال بيشترين حجم معاملات را داشت.پس از آن معامله 12/9 ميليون سهم ذوب‌آهن به ارزش 4/9 ميليارد ريال در پله بعدي قرار گرفت؛ به طوري که با رشد 2/9 درصدي، قيمت هر سهم 3163 ريال را ثبت کرد. در عين حال کمترين حجم معاملات به خريد و فروش 5 هزار سهم سرمايه‌گذاري اقتصاد نوين تعلق داشت.
* مرکز پژوهش‌هاي مجلس با اعلام اينکه نسبت مطالبات معوق بانکي در ايران از متوسط جهاني بالاتر است، دلايل ازدياد مطالبات غيرجاري را در کشور بررسي کرد.دفتر مطالعات اقتصادي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، دلائل ازدياد مطالبات غيرجاري در ايران و راهکارهاي برون‌رفت از آن را مورد بررسي قرار داد و اعلام کرد: بررسي وضعيت مطالبات غيرجاري بانک‌ها در کشور و مقايسه آن با متوسط نسبت جهاني، بيانگر وضعيت نامناسب بانک هاي ايراني در وصول مطالباتشان است.

 


يک مقام آگاه از کشف يک شبکه پيچيده سوءاستفاده کننده از کارت‌هاي باطله سوخت خبر داد.
اين منبع آگاه در شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در گفت و گو با فارس گفت: اين شبکه کارت‌هاي سوخت سوخته شده را از طريق يک عمليات پيچيده فني بازيابي کرده و با همدستي تعدادي از جايگاه‌هاي سوخت تهران به صورت غيرمجاز سوخت را از شبکه توزيع سوخت خارج مي‌کردند.
وي افزود: براساس بررسي‌هاي انجام شده رقم سوءاستفاده اين شبکه در شهر تهران 10 تا 12 ميليارد تومان بوده است و 13 جايگاه توزيع سوخت در اين سوءاستفاده دخيل بوده‌اند.
وي اضافه کرد: 3 باب از اين جايگاه‌ها متعلق به يکي از جايگاه‌داران مشهور تهران است که در اين جايگاه ها 4 ميليارد تومان از طريق دريافت غيرمجاز سوخت سوءاستفاده شده است.
اين مقام آگاه تأکيد کرد: با هر 13 جايگاه سوخت متخلف برخورد شده و با جريمه نقدي چند برابر رقم سوءاستفاده مواجه مي‌شوند.
براساس اين گزارش: پرونده اين سوءاستفاده همچنان مفتوح و در حال پيگيري در پليس آگاهي است.
در همين حال عباس کاظم‌پور مدير شرکت پخش فرآورده هاي نفتي استان تهران به فارس گفت: متأسفانه برخي افراد از کارت‌هاي سوخت که توسط شرکت ملي پخش از جريان سوختگيري خارج شده است سوءاستفاده مي‌کنند.
وي ادامه داد: برخي افراد مانند مالکان تاکسي کارت‌هاي سوخت را به ديگران مي‌فروشند و از اين کارتهاي سوخت استفاده‌هاي سوء مي‌کنند.
مدير شرکت پخش فرآورده هاي نفتي استان تهران خاطرنشان کرد: بازيابي از کارت‌هاي سوخته يک بحث فني است و از عهده همه خارج است و متأسفانه بايد گفت اسباب تقلب و تخلف در هر شرايطي وجود دارد.
کاظم‌پور در پاسخ به اين سؤال فارس که اگر شما کارتهاي سوخت را باطل کنيد و عده‌اي اين کارتهاي سوخته شده را بازيابي کنند در عمل هيچ مبارزه‌اي با قاچاق سوخت صورت نگرفته است، تصريح کرد: همانطور که گفته شد کار بازيابي کارت‌هاي باطل شده از عهده همه خارج است و تنها عده‌اي معدود توان اين کار را دارند.
وي ادامه داد: تمام تراکنش‌ها از همه کارت‌هاي صادر شده در شبکه سراسري ثبت مي‌شود و کارت‌هاي سوخته شده نيز مشخص است، بنابراين اگر از يک کارت باطل شده دوباره استفاده شود در شبکه سراسري ما ديده مي‌شود و اين کار قابل رديابي است و از اين طريق مي‌توانيم با افراد متخلف برخورد کنيم.

 


بانک مرکزي در اعلام نرخ ارز تغييراتي به وجود آورد و با حذف نرخ ارزهاي مبادلاتي، قيمت دلار با ارز مرجع را 24هزار و 779ريال اعلام کرد.
در جدول ارائه شده توسط بانک مرکزي قيمت هر دلار آمريکا 24هزار و 774ريال، پوند انگليس 36هزار و 948ريال و يورو 31هزار و 797ريال اعلام شده است.همچنين براساس نرخ اعلامي بانک مرکزي، فرانک سوئيس 25 هزار و 746 ريال، کرون سوئد 3636 ريال وروبل روسيه 744 ريال معامله مي‌شوند.
در نرخ ارز کشورهاي همسايه نيز تغييراتي به وجود آمده و به اين ترتيب هر لير ترکيه 12هزار و 593ريال، ريال قطر 6805ريال، روپيه هند 410ريال و درهم امارات متحده عربي 6746 ريال قيمت خورده‌اند.همچنين در معاملات ديروز هر يک صد ين ژاپن 24هزار و 550ريال، يوان چين 4039ريال و هزار وون کره‌جنوبي 21هزار و 492ريال معامله مي‌شود.

 


مديرعامل بانک صادرات ايران تاکيد کرد: حکم دادگاه اروپايي درباره لغو تحريم‌ها، به زودي به نفع بانک صادرات ايران نهايي مي‌شود.
محمدرضا پيشرو با اشاره به حکم دادگاه اروپا مبني بر لغو تحريم بانک صادرات ايران گفت: اين بانک در شرايط تحريم توانسته به خوبي اوضاع را کنترل کند و حتي از پيشرفت‌هاي چشمگيري هم برخوردار شود و سهم خود را در بازار بانکي کشور، سال گذشته يک درصد افزايش بدهد.
وي با تاکيد بر اينکه مدرکي در دادگاه اروپايي عليه بانک صادرات وجود ندارد، گفت: حکم لغو تحريم بانک در دادگاه اروپايي به نفع بانک صادرات ايران اعلام شده و به زودي نهايي مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي بانک صادرات ايران، پيشرو با بيان اينکه بانک صادرات و مردم از شرايط تحريم عبور خواهند کرد، افزود: راي دادگاه اتحاديه اروپا درباره بانک صادرات به دفاع بيشتري نياز دارد و اين امر در حال حاضر در جريان است.
وي با اشاره به لغو برخي محدوديت‌ها براي فعاليت بانک صادرات ايران از جمله در کشور امارات گفت: بانک صادرات در شعب خارج از کشور، به تعهدات خود عمل کرده است.

 


پيک مصرف برق کشور روز جمعه به رغم تعطيلي ادارات و سازمان‌ها در مقايسه با روز مشابه سال گذشته حدود 750 مگاوات افزايش يافت، همچنين شهروندان تهراني در يک شبانه‌روز 3 ميليون و 200 هزار مترمکعب آب مصرف کردند.
وزارت نيرو، ديروز با انتشار گزارشي درباره آخرين وضعيت مصرف برق در کشور اعلام کرد: روز جمعه پيک مصرف برق کشور 38هزار و 791 مگاوات به ثبت رسيد، ضمن آنکه در اين مدت صنايع کشور حدود 3 هزار و 106 مگاوات برق مصرف کردند.
همزمان با اوج‌گيري مصرف برق تابستاني مشترکان، معاون وزير نيرو با تشريح آخرين وضعيت سوخت‌رساني تابستاني به نيروگاه‌ها از افزايش تحويل گاز به نيروگاه‌ها از ابتداي تابستان خبر داد.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت تامين سوخت مايع و گاز طبيعي نيروگاه‌ها در فصل تابستان، گفت: از ابتداي سالجاري تاکنون متوسط گازرساني به نيروگاه‌ها حدود 16 تا 17 درصد کاهش يافته است اما اين گازرساني از محل تحويل سوخت مايع جبران شده است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اعلام اينکه از ابتداي تيرماه سالجاري ميزان گاز تحويلي به نيروگاه‌ها از رشد قابل توجه‌اي برخوردار شده تصريح کرد: در برخي از روزها حتي حجم گازرساني به 160 تا 170 ميليون مترمکعب در روز افزايش يافته است.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه هم‌اکنون هيچگونه نگراني بابت تامين سوخت و گاز مورد نياز نيروگاه‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: در شرايط فعلي معادل تابستان سال گذشته گازوئيل و نفت کوره در مخازن نيروگاه‌ها ذخيره‌سازي شده است.
وي با بيان اينکه در حال حاضر شبکه انتقال و توزيع و تمامي نيروگاه‌ها براي تامين برق تابستاني در مدار بهره‌برداري قرار دارند، تبيين کرد: از سوي ديگر با هماهنگي واحدهاي ديسپچينگ برق و گاز، سوخت مورد نياز نيروگاه‌ها در روزهاي پيک مصرف تابستاني مصرف مي‌شود.
بهزاد ظرفيت نصب شده توليد برق کشور را حدود 70 هزار مگاوات و ظرفيت توليد عملياتي را حدود 47 هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: از اين رو با وجود افزايش پيک مصرف برق تابستاني هنوز ظرفيت و مازاد توليد برق در اختيار داريم.
در همين حال مجيد بوجارزاده سخنگوي شرکت ملي گاز از افزايش حجم تحويل گاز به نيروگاه‌ها تا سقف 170 ميليون مترمکعب در روز در روزهاي نخست تيرماه سالجاري خبر داد و اعلام کرد: با توجه به آنکه تعميرات اساسي و دوره‌اي پالايشگاه‌ها، خطوط انتقال و تاسيسات تقويت فشار گاز آغاز شده اما در گازرساني به نيروگاه‌ها هيچگونه محدوديتي وجود ندارد.
تهراني‌ها روزانه به اندازه يک درياچه آب مصرف مي‌کنند
محمد پرورش، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نيز با بيان اينکه در صورت افزايش مصرف آب، افت فشار اتفاق خواهد افتاد و گفت: در تهران يک ميليارد و 350 ميليون مترمکعب آب براي حدود 4ميليون و 500هزار نفر مشترک توليد مي‌شود.
وي با اشاره به ميزان مصرف آب در استان تهران افزود: اين روزها 4 ميليون و 200 هزار مترمکعب آب در استان تهران استفاده مي‌شود که در مقايسه با ميزان حجم آب درياچه چيتگر فقط 300 هزار مترمکعب کمتر است به عبارتي در استان تهران در يک شبانه روز يک درياچه آب مصرف مي‌شود.
در شهر تهران نيز روزانه 3 ميليون و 200 هزارمترمکعب آب مصرف مي‌شود.
پرورش ادامه داد: سرانه مصرف آب در استان بالا است و در شهر تهران براي هر نفر در روز 320 ليتر آب توليد مي‌شود و مصرف هر نفر 240 ليتر در روز است. اين ميزان را اگر مقايسه کنيم با کشورهاي اروپايي که 140 تا 150 ليتر در روز است، مشخص خواهد شد. امسال با توجه به 30 درصد کاهش ميزان بارندگي با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از تابستان عبور خواهيم کرد اما اگر بنا باشد در سال آينده هم خشکسالي داشته باشيم و منابع محدود شود امکان دارد مشکلاتي داشته باشيم.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو تاکيد کرد: بايد در تابستان مديريت مصرف آب از سوي مردم انجام شود، با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در تابستان امسال قطعي آب نخواهيم داشت ولي اگر ما 10 تا سد ديگر هم داشته باشيم ظرفيت توزيع مشخص است که بين 3 ميليون و 200 تا 3 ميليون و 400 هزارمترمکعب در روز است و اگر مردم در پيک مصرف به ويژه در تابستان مراقبت نکنند امکان دارد به دليل پر بودن شبکه آب امکان ديگري نداشته باشيم.
وي با اشاره به اينکه ما نمي‌توانيم در تهران آب را جيره‌بندي کنيم افزود: ولي اگر مصرف بالا برود کمي فشار آب را کاهش خواهيم داد که آنوقت براي طبقات بالاي ساختمان‌ها مشکل ايجاد مي‌شود. مصرف در هر خانواده 30 درصد براي حمام، 30 درصد آشپزخانه، 18 درصد دستشويي و 22 درصد براي ساير بخش‌ها است.
پرورش درباره وضعيت هدر رفت آب از طريق شبکه‌هاي فرسوده گفت: در بخش هدر رفت آب دو موضوع بايد مدنظر قرار گيرد، يک بخش کار هدر رفت ظاهري و ديگري هدر رفت واقعي آب است. در هدر رفت واقعي عدد بالا نيست و حدود 12 تا 14 درصد هدر رفت واقعي داريم ولي در هدر رفت ظاهري ممکن است خرابي کنتورها، آب غيرمجاز و مواردي از اين دست را داشته باشيم.
مديرعامل آب و فاضلاب استان تهران درباره آبرساني به شهرهاي جديد اظهار داشت: هم‌اکنون در پرديس و پرند که مسکن مهر داريم بايد زيرساخت‌ها با کارشناسي و دقت انجام شود، در پرند 50 حلقه چاه و 70 کيلومتر خط انتقال به همراه 3 ايستگاه بزرگ پمپاژ به همراه مخزن ايجاد شد. در هفته گذشته يکي از ايستگاه‌هاي پمپاژ به مشکل برخورد کرده بود و در روزهاي آينده وضعيت پايداري را در اين بخش خواهيم داشت.
اين مقام مسئول در آبفاي استان تهران با بيان اينکه در حال حاضر هيچ نقطه‌اي از پرند مشکل آب و فاضلاب نداريم تصريح کرد: در شهر جديد پرديس از حدود 1 ماه قبل درحال تحويل گرفتن تاسيسات هستيم و 30 ميليون مترمکعب آب از سد لتيان تخصيص داديم که ظرف 2 ماه آينده وارد مدار مي‌شود و مشکل به صورت پايدار حل مي‌شود. در حال حاضر 4 حلقه چاه در اين منطقه ايجاد شده که آب منتقل مي‌شود.

 


ميزان صادرات محصولات کشاورزي و مواد غذايي از 4/1 ميليارد دلار در سال 83 به 6/2 ميليارد دلار در پايان سال 91 افزايش يافته است.
به گزارش مهر، ميزان صادرات محصولات کشاورزي و مواد غذايي از 4/1 ميليارد دلار در سال 1383 به 6/2 ميليارد دلار در سال 91 افزايش يافته است.
مجموع توليدات بخش کشاورزي در سال 1391 معادل 118 ميليون تن بوده که در مقايسه با سال 1390 (110 ميليون تن) از رشدي برابر با 7/3 درصد برخوردار است.
ميزان اشتغال ايجاد شده بخش کشاورزي در سال 1391 برابر با 287 هزار شغل بوده که در مقايسه با سال 1390 و سال 1389 به ترتيب معادل 17/2 درصد و 90/7 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
سال 1391 اعتبارات تسهيلات بانکي معادل 9 هزار ميليارد تومان جهت توسعه سرمايه‌گذاري و تأمين نقدينگي واحدهاي توليدي موجود به بخش کشاورزي اختصاص يافت که 6 هزار ميليارد تومان آن با نرخ سود و کارمزد 7 درصد و 3 هزار ميليارد تومان آن با نرخ سود و کارمزد 13 درصد بوده است.
درچارچوب طرح هدفمندي‌سازي يارانه‌ها، تعداد 7379 واحد مرغداري و دامداري کشور بازسازي شده و مجهز به فناوري پيشرفته شده‌اند که اين اقدام در چند دهه گذشته سابقه نداشته است و اين روند بازسازي واحدهاي توليدي همچنان ادامه دارد.
معرفي 350 دستاورد تحقيقاتي در بخش کشاورزي طي 8 سال اخير که به چرخه توليد منتقل شده و تشکيل نظام صنفي کارهاي کشاورزي و منابع طبيعي کشور ديگر دستاوردهاي بخش کشاورزي طي 8 سال اخير بوده است.

 


بانک مرکزي با اعلام متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراکي در تهران گزارش داد، قيمت گوشت گوسفند و گوساله ثابت اما بهاي گوشت مرغ افزايش يافته است.
در گزارش بانک مرکزي آمده است: در هفته ابتدايي تيرماه قيمت تخم‌مرغ با افزايش جزيي مواجه بوده و در گروه برنج بهاي برنج داخلي درجه يک و درجه دو افزايش يافت. از سويي ديگر در گروه حبوبات قيمت نخود، لوبيا چشم بلبلي، لوبيا سفيد و لوبيا قرمز افزايش يافت و بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت مانده است.
بنابر اين گزارش، در هفته مورد بررسي در ميادين ميوه و تره بار زير نظر شهرداري هلو با عدم عرضه و گوجه سبز با عرضه کمي مواجه بوده‌اند اين در حالي است که ساير اقلام ميوه و سبزي تازه که تعدادي از آنها از نظر کيفي در سطح پاييني قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و تره‌بار عرضه شده است.
بر اين اساس، ميوه فروشي‌هاي سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزي تازه را عرضه کرده که در گروه ميوه‌هاي تازه قيمت گوجه سبز و هلو افزايش اما بهاي ساير اقلام اين گروه کاهش يافته‌اند.
اما در گروه سبزي‌هاي تازه قيمت کدو سبز و سبزي‌هاي برگي افزايش و در مقابل بهاي ساير اقلام اين گروه کاهش يافته است.
طبق گزارش بانک مرکزي در هفته ابتدايي تيرماه قيمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت مانده اما بهاي گوشت مرغ افزايش يافته است.
همچنين بررسي قيمت قند، شکر، چاي خارجي و انواع روغن نباتي بيانگر ثابت بودن قيمت است.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهاي تمام اقلام اين گروه بدون تغيير بود. به طوري که قيمت تخم‌مرغ با افزايشي جزيي شانه‌اي 7400 تا 9300 تومان به فروش رسيده است که اين افزايش قيمت معادل دو درصد بوده است.
اما در گروه برنج بهاي برنج داخله درجه يک و دو به ترتيب معادل 1/1درصد و 6/1افزايش داشته است. اين در حالي است که در گروه حبوبات قيمت نخود معادل 1/0درصد، لوبيا چشم بلبلي 6/1درصد، لوبيا سفيد 3/0درصد و لوبيا قرمز 2/0درصد افزايش يافت و بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بوده است.
در هفته مورد بررسي در گروه ميوه‌هاي تازه قيمت گوجه سبز معادل 4/2درصد و هلو 2/9درصد افزايش و در مقابل بهاي ساير اقلام اين گروه بين 6/0 تا 9/7درصد کاهش يافته است.
در گروه سبزي‌هاي تازه قيمت کدو سبز نزديک به 5/2 درصد و سبزي‌هاي برگي 1/1 درصد افزايش يافت، اما بهاي ساير اقلام اين گروه بين 4/0 تا 2/6 درصد کاهش داشته است.
همچنين در اين هفته گوشت گوسفند و گاو و گوساله بدون تغيير ماند و در مقابل بهاي گوشت مرغ معادل 3/9 درصد افزايش يافت که نسبت به ما قبل با افزايش 12/4درصدي مواجه بوده است.

 


گمرک ايران از کاهش واردات و افزايش صادرات کشور طي سه ماه نخست سال‌جاري خبر داد.
براساس جديدترين آمار گمرک، واردات کشور در سه ماهه نخست امسال از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 8/29 و 1/26 درصد کاهش يافت. اين در حالي است که در همين مدت صادرات کشور از نظر وزني و ارزشي به ترتيب 6/15 و 6/1 درصد افزايش يافت.
البته در سه ماهه نخست 1392 مجموع ارزش تجارت غيرنفتي کشور (واردات و صادرات) بالغ بر 19 ميليارد و 146 ميليون دلار شد که اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 1‍/14 درصدي را نشان مي‌دهد.
در مدت زمان ياد شده صادرات غيرنفتي و واردات ايران به ترتيب به 9 ميليارد و 751 ميليون دلار و 9 ميليارد و 395 ميليون دلار رسيد.
در نتيجه اگرچه صادرات غيرنفتي کشور 356 ميليون دلار از واردات کشور بيشتر شده است اما در همين حال ارزش کل تجارت غيرنفتي کشور نيز سه ميليارد و 162 ميليون دلار نسبت به سه ماهه نخست 1391 کاهش يافته است.
واردات خودرو افزايش يافت
واردات خودروهاي سواري به کشور در سه ماهه نخست سال 1392 با افزايش 3/2 درصدي نسبت به پارسال به 8504 دستگاه رسيد.
براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران، در بهار امسال ارزش واردات خودروهاي سواري با افزايش 27/7 درصدي بالغ بر 189 ميليون دلار شد. ضمن اينکه وزن خودروهاي سواري وارداتي با افت 18/1 درصدي به 13 هزار تن رسيد.
در سه ماهه نخست سال جاري خودروهاي سواري وارداتي از نظر ارزشي سهمي معادل 01/2 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. ميانگين قيمت هر خودروي سواري وارداتي طي مدت زمان ياد شده 22 هزار و 179 دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزايش 87/4 درصدي را نشان داد.
امارات، چين و کره‌جنوبي سه مبدا اصلي واردات خودرو به ايران در بهار امسال بودند. سهم امارات از واردات خودروي ايران به 69/68 درصد و سهم چين و کره‌جنوبي نيز به ترتيب به 39/18 و 33/8 درصد رسيد. ساير کشورها نيز تنها 6/4 درصد از واردات خودروي ايران را به خود اختصاص دادند.
واردات خودروي ايران در سه ماهه نخست امسال در حالي با رشد مواجه شد که در فروردين ماه و همچنين دو ماهه نخست سال جاري به ترتيب 36/68 و 04/21 درصد کاهش يافته بود.

 


ارزش سکه و ارز در بازار با کاهش روبرو شد.
به گزارش خبرنگار کيهان، ديروز قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و 105 هزار تومان، طرح قديم يک ميليون و 75 هزار تومان، نيم سکه 585 هزار تومان، ربع سکه 385 هزار تومان و سکه گرمي 260 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه به ترتيب 15،35، 20،20 و 5 هزار تومان کاهش داشت.
بنابراين گزارش: ديروز در بازار غيررسمي قيمت فروش هر دلار آمريکا 3 هزار و 335 تومان، يورو 4 هزار و 330 تومان و پوند انگليس 5 هزار و 50 تومان بود که ارزش اين ارزها نسبت به روز پنجشنبه به ترتيب با 15، 60 و 50 تومان کاهش قيمت روبرو شد. همچنين نرخ هر اونس طلا در ساعات پاياني روز جمعه بازارهاي جهاني بر اثر انتشار آمار مثبت فرصت‌هاي شغلي در آمريکا با 28/80 دلار کاهش به 1224/80 دلار رسيد.
به گزارش رويترز، قيمت جهاني طلا در ساعات پاياني روز جمعه، آخرين روز کاري بازارهاي جهاني 3 درصد کاهش يافت.

 


شاخص کل بورس تهران در نخستين روز معاملات اين هفته 1554 واحد رشد کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها بورس تهران در ادامه رشد بي‌سابقه خود، صبح ديروز و در اولين روز کاري هفته به راحتي قله‌هاي 53 و 54هزار واحدي را فتح کرد تا نويدبخش يک هفته رويايي ديگر براي اهالي بازار سرمايه باشد.
براساس اين گزارش، ارزش بازار هم در رکورد تازه‌اي 6هزار و 500ميليارد تومان افزايش داشت و در مجموع ارزش کل بازار به بيش از 256هزار و 537هزار ميليارد تومان رسيد.
ديروز به تنهايي صنايع پتروشيمي خليج‌فارس 177 واحد در روند افزايش شاخص کل تأثيرگذار بود و در عين حال فولاد مبارکه اصفهان با 92 واحد، معدني و صنعتي گل‌گهر نيز 92 واحد، پالايش نفت اصفهان با 74واحد، ملي صنايع مس ايران با 68 واحد با افزايش نفت و گاز پارسيان با 64 واحد صنعتي و معدني چادرملو با 62 واحد بر روند افزايش کل تأثيرگذار بوده‌اند.
همچنين شاخص صنعت نيز با افزايش 1400 واحدي به 46هزار و 160واحد و شاخص 50 شرکت فعال‌تر نيز از اين روند مستثني نبوده و با 62 واحد افزايش به 2 هزار و 248 واحد رسيد.
براساس اين گزارش روز شنبه برخي از شرکت‌ها رشد قابل توجهي داشته‌اند که در اين ميان پاکسان با بيشترين افزايش قيمت در صدر قرار دارد و کيميا دارو، نوش مازندران، فرآورده‌هاي نسوز ايران، پارس‌خورو، نيرو محرکه و سيمان اصفهان جزو بيشترين افزايش قيمت‌ها رقم خوردند.
در اين ميان مس شهيد باهنر، بانک صادرات ايران، سرمايه‌گذاري صنعت بيمه، صنايع آذرآب، فيبر ايران، بانک کارآفرين و فولاد خراسان بيشترين کاهش قيمت را داشته‌اند.
ديروز همچنين با فتح دو قله جديد توسط شاخص بورس، بازدهي بازار سرمايه فقط در يک روز به سه درصد رسيد.
رشد سهامداران بورس
در همين حال رئيس سازمان بورس با اشاره به اينکه از دو سال پيش به اين سو به‌طور متوسط حدود 50درصد معاملات متعلق به اشخاص حقيقي بوده گفت: در سال 84 مجموع سهامداران و صاحبان کدهاي معاملاتي 3ميليون و 200هزار نفر بودند که اين تعداد در سال جاري به 6 و نيم ميليون نفر بالغ شده است.
علي صالح‌آبادي درباره دلايل اقبال روزافزون به بازار سرمايه گفت: عرضه‌هاي اصل 44 و ورود بنگاه‌هاي جديد طيفي وسيع از سرمايه‌گذاران را به جمع سرمايه‌گذاران قبلي اضافه کرد علاوه بر اين توسعه و تسهيل زيرساخت‌هاي دسترسي به بازار سرمايه و فراهم شدن امکان خريد معاملات الکترونيک فرصتي براي حضور اشخاص حقيقي بدون وابستگي به کارگزاران فراهم کرده است.
وي افزود: سازمان بورس جزء معدود سازمان‌هايي است که قانون تجارت الکترونيک و امضاي الکترونيک را رسماً اجرايي کرده است و درحال حاضر حتي يک برگ کاغذ از طرف شرکت‌ها قبول نمي‌شود و همه اطلاعات و درخواست‌ها از طريق سيستم‌هاي الکترونيک با امضاي الکترونيک انجام مي‌گيرد که همه اينها حاکي از افزايش دسترسي و شفافيت در بازار سرمايه است.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ديگر عوامل مؤثر در افزايش اقبال عمومي به بازار سرمايه گفت: تنظيم مقررات مختلف در جهت حمايت از حقوق سرمايه‌گذاران از ديگر اولويت‌هاي سازمان بورس است تا با سرمايه‌گذاران درحد توان و اختيارات حداکثر مساعدت انجام بگيرد و بازاري امن و مناسب براي ايجاد محلي مطمئن در جذب سرمايه‌هاي سرگردان موجود جامعه ايجاد شود که اين حجم از ارزش معاملات نشان از اعتماد بالا به بازار سرمايه است.
صالح‌آبادي با اشاره به برخي کشورهاي همسايه که ازنظر جمعيت به ايران نزديک‌اند، گفت: تعداد سهامداران بورس پاکستان با 170ميليون جمعيت کمتر از 500 هزار نفر است و ترکيه با جمعيت مشابه جمعيت ايران تعداد سهامدارانش کمتر ازيک ميليون نفر است.
وي با اشاره به تنوع صنايع و کاهش ريسک و مديريت ريسک سرمايه‌گذاران اظهار داشت: عرضه شرکت‌هاي دولتي ظرفيت و فرصت خوبي براي بورس ايجاد مي‌کند البته سازمان بورس از پذيرش تمام شرکت‌هاي دولتي و مادر تخصصي استقبال نمي‌کند و با وجود درخواست‌هاي متعدد تعداد کمي از اين شرکت‌ها پذيرش شدند. به عبارتي مجموعه‌هاي شفاف‌تر، بزرگتر که موقعيت سودآوري و آينده بهتري را داشته باشند مي‌توانند وارد بازار سرمايه مي‌شوند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ضريب P/E (نسبت قيمت به عايدي) گفت: اين نسبت با وجود افزايش تعداد شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس و افزايش قيمت هر سهم هم اکنون حدود 6/2مرتبه است که پايين بودن اين ضريب نشان مي‌دهد قيمت سهم‌ها به‌طور ميانگين و در کل اصلاً بالا نيست درصورتيکه در بسياري از کشورهاي توسعه يافته که در مقايسه با ايران تورم بسياري پاييني هم دارند اين عدد بين 10 تا 15 مرتبه است.
صالح‌آبادي در بخش پاياني سخنان خود توصيه‌هايي را براي سهامداران و تازه واردان داشت و در اين خصوص گفت: اکيداً توصيه مي‌شود سهامداران به فکر بازدهي يک شبه و چند شبه نباشند، هيجان‌زده عمل نکنند و در خريد با بررسي و مشورت سرمايه‌گذاران عمل کنند و از سرمايه‌گذاري کل سرمايه در يک سهم اجتناب کنند و سبدي از سهام (پرتفوي) تشکيل بدهند.
وي در اين مورد اضافه کرد: درصورتي که علاقه‌مندان سرمايه‌گذاري به بورس تخصص و آشنايي لازم براي خريد و فروش و استفاده از مشاوره براي سرمايه‌گذاري ندارند سرمايه خود را در اختيار صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بگذارند.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ورود نوع جديدي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس گفت: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري امکان مناسبي براي تازه واردين است و نوع جديد آن علاوه بر سود تضميني نقد شوندگي بسيار خوبي را براي سرمايه‌گذار ايجاد مي‌کند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تالار مجازي بورس ايران گفت: تالار مجازي فرصتي است که علاقه‌مندان مي‌توانند بدون آورده نقدي و بدون ريسک از دست دادن سرمايه خود شروع به خريد و فروش کنند و علاوه بر کسب مهارت‌هاي لازم بدون سرمايه از خدمات بسته‌هاي آموزشي و جوايز دوره‌اي اين تالار که به صورت سهم در اختيار برندگان قرار مي‌گيرد بهره‌مند شوند.

 


رئيس اتحاديه کشوري قنادان از تصويب و اعمال قيمت جديد زولبيا و باميه براي سال جاري خبر داد.
محمد نصرتي در گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: زولبيا و باميه درجه يککيلويي 7000 تومان و زولبيا و باميه درجه دو کيلويي 6500 تومان براي سال جاري قيمت گذاري شده است.
وي افزود: با هماهنگي با انجمن صنفي روغن نباتي کشور از سوي معاونت بازرگاني وزارت صنعت، معدن وتجارت 50 هزار تن روغن سرخ کردني و 50 هزار تن شکر در اختيار اعضاي اتحاديه در سراسر کشور قرارخواهد گرفت.
نصرتي تاکيد کرد: اين قيمت مصوب تنها براي زولبيا و باميه است و ديگر اقيم شيريني در ماه مبارک رمضانبه مانند گوش فيل به صورت توافقي بين فروشنده و خريدار است.
رئيس اتحاديه کشوري قنادان در پايان تاکيد کرد: اگر مصرفکنندگان از کيفيت زولبيا و باميه رضايت نداشتند ميتوانند با شماره تلفنهاي 66944499 و 66944411 تماس بگيرند.
بنا بر اين گزارش : قيمت زولبيا و باميه سال گذشته کيلويي 4500 تومان بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10