(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 16 تـیـر 1392 - شماره 20535

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
بيست و يکمين نمايشگاه قرآن گشايش يافت
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
امير اسماعيلي: سامانه موشکي اس 200 متحرک‌سازي شد
مفتي اعظم سوريه: اخوان‌المسلمين اهميت رابطه با ايران را درک نکرد
رويش انجير سبز بر درخت انگور در شهرستان قاين
درپي اولين سفر ناوگان دريايي ايران به بندر آستاراخان
اتحاد ايران و روسيه در درياي خزر عليه ناتو شکل گرفت
اعتراض جهاني به قطع شبکه‌هاي ايراني
حقيقت‌پور خبر داد
تحويل گزارش حادثه 22 بهمن قم به کميسيون امنيت ملي
مديرعامل سازمان رفاه،خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي اعلام کردافزايش شمار متکديان زن در پايتخت
معاون وزير اقتصاد و دارايي خبر داد
اعمال معافيت‌هاي مالياتي ويژه براي سرمايه‌گذاران خارجي
تصميم جديد بانک مرکزي براي پرداخت وام قرض‌الحسنه
مسئول باغ گياه‌شناسي نوشهر: احداث جاده در باغ گياه‌شناسي غيرقانوني است
معاون وزير راه خبر داد
نظارت بر نرخ و خدمات امداد خودروها
   


مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني: گناه انسان را سنگين مي‌کند، رسول خدا(ص) در خطبه شعبانيه مي‌فرمايد «گناهان پشت شما را سنگين کرده است». ماه رمضان روزه بگيريد و عبادت کنيد تا از اين سنگيني بيرون بيائيد.

 


بيست ‌و يکمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم، عصر روز جمعه با حضور رئيس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و برخي از مسئولان و اهالي فرهنگ در مصلاي بزرگ امام‌خميني (ره) گشايش يافت.
رئيس‌جمهور در اين مراسم طي سخناني با تاکيد بر اينکه زماني بشر به سعادت و آرامش کامل مي‌رسد که همگان قرآن را در زندگي، انديشه و عمل خود حاکم کنند، اظهار داشت: بايد به جامعه‌اي برسيم تا در آن همه معارف و ارزش‌ها به طور کامل مستقر شده و همه انسان‌ها در قله باشند و اين نياز به توجه به قرآن و امام در کنار هم دارد.
محمود احمدي‌نژاد تصريح کرد: ساليان طولاني شياطين با توطئه‌ها و فعاليت‌هاي گوناگون کاري کردند که امام از دسترس انسان‌ها دور بماند و اين در حالي است که مي‌دانيم بدون حضور و مديريت او هرگز حقيقت قرآن را نمي‌توان در جامعه پياده کرد.
وي افزود: به فضل الهي با عنايت‌ها و هدايت‌هاي امام عصر(عج) همه انديشه‌ها و مکاتب غيرالهي به سرعت رنگ باخته و انسان‌ها از سيطره خودخواهي‌ها و نظم مادي که امروز از آن به ستوه آمده‌اند، رها شده و دل‌ها به سرعت به سمت راه جديد، الهي و صراط مستقيم برود.
احمدي‌نژاد گفت: امروز انديشه مهدويت و انتظار به سرعت در دنيا منتشر شده و دل‌هاي انسان‌ها به اين سمت به سرعت در حال چرخش است که بخش مهمي از اين رخداد به خاطر فداکاري‌ها و مجاهدت‌هاي ملت ايران و انديشمندان و فداکاران اين ملت است.
رئيس‌جمهور با تقدير از همه فعالان و خادمان قرآن کريم، گفت: اهالي قرآن، امروز در ايران اسلامي درخشيده و به فضل الهي هر روز توجه به قرآن در جاي جاي کشور رايج و گسترده‌تر خواهد بود.
حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدي در ابتداي اين مراسم گزارشي از نحوه برپايي نمايشگاه ارائه کرد و گفت : بودجه حمايتي از فعاليت‌هاي قرآني در دولت دهم، معادل کل بودجه‌اي است که در طول مدت زمان بعد از انقلاب به امور قرآني اختصاص يافته است.
وي افزود: تا قبل از دولت دهم 180 موسسه قرآني داشتيم در حالي که اکنون بيش از دو هزار موسسه قرآني در حال فعاليت است.
رئيس نمايشگاه تاکيد کرد: با توجه به رهنمود رهبري مبني بر پيگيري سبک زندگي قرآني و ديني، احساس کرديم که يکي از راه‌هاي تحقق تمدن مطلوب قرآني بايد سبک زندگي قرآني محقق شود، بنابر اين تلاش مستمري براي فرهنگ‌سازي و مبتني شدن زندگي مردم بر اساس سبک زندگي قرآني صورت گرفت، به همين دليل شعار نمايشگاه را همين قرار داديم.
در ادامه سيدمحمدحسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنراني کرد و گفت: در اين گرماي سوزان تهاجم فرهنگي، شنا در درياي قرآن بهترين راه رهايي از آتش اين تهاجم است.
به منّه و کرمه، پا بر دروازه‌ بيست‌ويکمين نمايشگاه آرمان‌شهر قرآني نهاده‌ايم و دل بدان داده‌ايم که قبول ساحت اقدس قرآن افتد. معرف تمدن مطلوب قرآني و احياي مدينهًْ‌النبي باشد. سبک ‌زندگي را بر قالب حيات قرآني منطبق سازد. الگوي اسلامي ايراني را به جهانيان معرفي نمايد. منويات مقام منيع ولايت را به منصه‌ اجرا بنشاند. موالي را به ‌سوي عزت دو جهان بکشاند. ايران را به افتخارِ معيار عيار برساند. تا چه از اين چَنته، خوش به ‌درآيد و تا چه حد قبول افتد و چه در نظر آيد؟
وي افزود: تکامل «نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم» اگرچه مرز ندارد اما آنچه حاصل آمده است به برکت وسعت نگاه پژوهشگران و محققان و القاي نظر عالمان و انديشمندان و نيز هنرپژوهان و هنرمندان، سال‌به‌سال به عنايت محول‌الحال، چشم‌انداز آينده‌ اين واقعه را به افق‌هاي آرزوي نظام، نزديک‌تر کرده است.
وزير ارشاد ادامه داد: تلاش شده است که هيچ بخشي از مأموريت ابلاغ و تبليغ، مغفول واقع نگردد. در عبارات، گل‌هاي بهشتي، نوجواني و بهار شکوفايي، گفت‌وگوهاي قرآني، هنرهاي نمايشي ،قهرمانان قرآني و شبهاي نوراني نمونه‌اي از توجه است. در اشارات و لطايف، قرآن و آئين جوانمردي، امثال قرآني، پژوهش‌هاي قرآني، دولت قرآني، سبک ‌زندگي تمدن‌ساز، هزارتوي انديشه، کوثر رحماني و سراب شيطاني بر آستان قله‌هاي تهذيب و موضوعاتي که درخور ايجاد حياتي طيبه است.
بنابراين گزارش، در مراسم ياد شده از 20 خادم برتر قرآني تجليل شد. اين نمايشگاه داراي سه کارکرد نهادسازي قرآني، پشتيباني و فرهنگ‌سازي است. دهه سوم برگزاري نمايشگاه قرآن دهه فرهنگ‌سازي ناميده شده است که با رويکرد ارائه دستاوردهاي قرآني دو دولت نهم و دهم فعاليت خود را آغاز مي‌کند.
اين دوره از نمايشگاه نيز همانند ادوار گذشته از بخش‌هاي مختلفي مانند «علم، دانشجو و دانشگاه قرآني»، «نوجواني، بهار شکوفايي»، «پژوهش‌هاي قرآني»، «سبک زندگي به سوي تمدن قرآني»، «در ضيافت ادب قرآني»، «کوير شيطاني، بهشت رحماني»، «فرهنگ ملل مسلمان»، «بيداري اسلامي»، «به سوي آيه‌هاي آسماني»، «قرآن و آيين جوانمردي»، «دانش‌هاي قرآن بنيان» تشکيل شده است.
بيست و يکمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم از روز ?? تير به مدت يک ماه هر روز از ساعت ?? تا ?? پذيراي بازديدکنندگان است.

 


عملگرا باشيد !
علم خود را (چون) ناداني
و يقين خود را (مثل) شک و ترديد ندانيد!
بنابراين: هرگاه دانستيد، عمل کنيد و چون (در مورد کاري) به يقين رسيديد، اقدام کنيد.
نهج‌البلاغه
حکمت 274

 


جشنواره‌اي که جايزه‌هايش را
پدران و مادران شهدا امضا کردند
مراسم اختتاميه سومين دوره مسابقه داستان رسول آفتاب (فتنه در تاريخ اسلام) در ميان استقبال گسترده مردم و اهالي فرهنگ و هنر جمعه شب در صحن امامزاده جعفر(ع) پيشواي ورامين برگزار شد.
براساس گزارش رجانيوز، پيش از آغاز مراسم اصلي اختتاميه، نشست «نسبت داستان نويسي با دغدغه انقلاب اسلامي» با حضور داستان‌نويسان و نظريه‌پردازان عرصه ادبيات انقلاب اسلامي به صورت کارگاهي در کتابخانه امامزاده جعفر (ع) برگزار شد و حاضرين در اين جلسه به بيان نظرات خود درباره چگونگي پرداخت به عرصه ادبيات داستاني با محوريت موضوعات انقلاب اسلامي پرداختند. کامران پارسي‌نژاد، محمد سرشار، قاسمعلي فراست و سيدمصطفي فرقاني اهميت ادبيات داستاني در منظومه انقلاب اسلامي را بررسي کردند و هر کدام از زاويه‌اي، موانع و مشکلات اين عرصه و همچنين ظرفيت‌هاي موجود در آن را بيان نمودند.  
مراسم اصلي که آغاز شد، از‌‌ همان ابتدا معلوم بود که در اين مراسم قرار نيست از زرق و برق همايش‌هاي مرسوم خبري باشد. در عوض حضور پرتعداد خانواده‌هاي شهدا و جانبازان – از جمله حضور سه مادر شهيد که هر کدام سه نفر از فرزندان خود را تقديم انقلاب کرده بودند – رنگ و بوي خاصي به اين مراسم داده بود.  
محمدحسن ابوحمزه، دبير علمي جشنواره نفر بعدي بود که پشت تريبون رفت و آماري درباره کميت و کيفيت آثار ارسالي به جشنواره ارائه کرد. جالب اينکه ابوحمزه از ارسال حدود ??? اثر از کشورهاي خارجي و به ويژه عربي به جشنواره سخن گفت؛ در حالي که هيچ خبرنگاري از رسانه‌هاي برون مرزي صداوسيما نظير «پرس تي وي» و «العالم» در مراسم حاضر نبودند! گلعلي بابايي، از چهره‌هاي مطرح عرصه ادبيات دفاع مقدس هم درباره اثر جديد خود با نام «?? در ??» صحبت کرد؛ کتابي که قرار است روايتگر زندگي ?? نفر از رزمندگان سپاه محمدرسول‌الله (ص) باشد و در حال تحقيق و نگارش است. نهايتا نوبت به رحيم مخدومي، دبير جشنواره رسول آفتاب رسيد. رحيم مخدومي در سخنان خود تاکيد داشت که اين جشنواره کاملا مردمي است و هيچکس از «بالا» در آن دخالتي ندارد. حضور ديرهنگام غلامعلي حداد عادل در اين مراسم هم اين گونه با استقبال مخدومي روبرو شد: «البته آقاي حداد از بالا نيستند؛ از خود ما هستند.»
اهداي جوايز به برگزيدگان بخش داخلي هم توسط پدران و مادران شهدا صورت گرفت؛ جوايزي که شامل لوح تقدير با اثر انگشت خانواده شهدا بود و به قول رحيم مخدومي، بالا‌ترين ارزش را حتي بالا‌تر از امضاي فلان مقام و فلان مسئول اجرايي داشت. سيد ابراهيم پيره از استان کرمانشاه، محمدرضا شهبازي از تهران و مرضيه نفري از قم، برگزيدگان بخش داخلي جشنواره بودند که جايزه خود را با صلوات حاضرين از دست خانواده شهدا دريافت کردند. در همين احوالات بود که غلامعلي حداد عادل، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم وارد صحن امامزاده جعفر (ع) شد. تقدير از «گلعلي بابايي» به عنوان چهره برگزيده دوره سوم جشنواره توسط حداد و سخنراني او درباره فتنه در تاريخ اسلام، ادامه برنامه را رقم زد. رونمايي از کتاب «رجل سياسي» که دربرگيرنده داستان‌هاي برگزيده ارسالي به اين مسابقه است نيز پايان‌بخش برنامه بود. 
کانون کارگردانان
خانه سينماي جديد را غيرقانوني دانست
در حالي جواد شمقدري روز گذشته فرمان بازگشايي خانه منحله سينما به دستور احمدي نژاد را صادر کرد که 24 ساعت قبل از آن، کانون کارگردانان با انتشار بيانيه‌اي، خانه سينماي جديد را غيرقانوني معرفي کرده بود.
روز گذشته رئيس سازمان سينمايي نامه‌اي را مبني بر لزوم بازگشايي خانه سينما خطاب به هيئت مديره اين تشکل منتشر کرد. در نامه شمقدري آمده است: پيرو اهتمام ويژه رياست محترم جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي دکتر محمود احمدي نژاد و در راستاي همدلي و تفاهم بيشتر بين اهالي و صنوف سينمايي ايران، اساسنامه اصلاحي که مورد تاييد شوراي‌عالي سينما قرار گرفته جهت انجام تشريفات قانوني و اجرايي با هدف بازگشايي خانه سينما به آن هيأت ابلاغ مي‌گردد. با اين حال کانون کارگردانان سينما روز قبل در بيانيه‌اي بر غيرقانوني بودن 13 صنف جديد تأکيد کرد. در بخشي از اين بيانيه نوشته شده: کساني که نقشه‌هاي خود را براي نابودي خانه‌ سينما فنا شده مي‌يابند و امروز ديگر هيچ جايگاهي در ميان اهالي سينما ندارند، مي‌کوشند تا با راه‌اندازي تشکلي موازي‌، جاي پايي براي خود فراهم سازند تا شايد بتوانند از طريق اين اهرم فشار در دولت بعدي، امتيازاتي براي خود و دوستانشان به دست آورند. پيشتر، خانه سينما به دليل تغييرات غيرقانوني و مبهم در اساسنامه، ملاقات‌هاي مشکوک هيئت مديره با کارگزاران سينمايي غرب، حمايت و همکاري با مستندسازان بي بي سي و ... تعطيل شده بود.
نهمين دوره انتخاب کتاب سال سپاه برگزار شد
نهمين دوره انتخاب کتاب سال سپاه و پاسداران اهل قلم با حضور نماينده ولي فقيه در سپاه و رئيس سازمان صدا و سيما برگزار شد.
مراسم نهمين دوره انتخاب کتاب سال سپاه و پاسداران اهل قلم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، عزت الله ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما، سردار آسودي معاون فرهنگي و تبليغات سپاه، سردار شريف مسئول روابط عمومي کل سپاه و جمعي از فرماندهان و پاسداران اهل قلم در تالار همايش‌هاي ولايت ستاد فرماندهي کل سپاه برگزار شد.
سردار آسودي دبير برگزاري نهمين دوره انتخاب کتاب سال سپاه در اين مراسم ضمن تشريح مراحل مختلف انتخاب کتاب سال سپاه، گفت: فراخوان نهمين دوره انتخاب کتاب سال سپاه در تيرماه سال 91 منتشر شد که مهلت اوليه آن تا پايان سال اعلام شد، پس از استقبال گسترده نويسندگان اين مهلت تا پايان ارديبهشت ماه 92 تمديد شد. وي افزود: بررسي و تقسيم آثار در گروه‌هاي مربوطه از ابتداي خرداد ماه آغاز و 595 اثر ارائه شده به دبيرخانه جشنواره در هشت گروه تقسيم و توسط داوران خبره مورد ارزيابي دقيق قرار گرفت.
آسودي در ادامه اظهار داشت: آثار ارائه شده در گروه‌هاي «ادبيات و دفاع مقدس» با 98 اثر، «اقتصادي و اجتماعي» با 25 اثر، «پزشکي» با 48 اثر، «سياسي و حقوقي» با 31 اثر، «فرهنگي و اعتقادي» با 98 اثر، «فني و مهندسي» با 57 اثر، «نظامي و امنيتي» با 30 اثر، «بيداري اسلامي» با 33 اثر تقسيم‌بندي و پس از ارزيابي کارشناسي در حوزه‌هاي مرتبط 30 عنوان برگزيده انتخاب شد که در اين مراسم نويسندگان اين آثار با حضور ضرغامي رياست سازمان صداوسيما و حجت‌الاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه مورد تقدير قرار گرفتند.
آخرين وضعيت يک هنرمند دفاع مقدس
وضعيت جسمي محمدرضا شرف‌الدين رئيس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس که به دليل سکته قلبي در بيمارستان آتيه بستري شده، رو به بهبود است. به گزارش مهر، به گفته مسئول پاسخگو در بخش «ICU» بيمارستان آتيه وضعيت جسمي محمدرضا شرف الدين از فعالان سينماي دفاع مقدس که به دليل سکته قلبي در اين بيمارستان بستري شده بود، رو به بهبود است و مراحل درمان خود را مي‌گذراند و اين روزها تحت نظارت پزشک است.
هنوز مشخص نيست که اين تهيه‌کننده سينما چه زماني از بيمارستان مرخص مي‌شود اما نتايج آزمايش و روند بهبودي وي مثبت گزارش شده است.
محمدرضا شرف‌الدين، رياست انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس را بر عهده دارد. همچنين تهيه‌کنندگي آثاري چون «سه و نيم»، «چوب خط»، «فرزند صبح»، «آن سه»، «باد به دستان» و «بالاي شهر پايين شهر» را در کارنامه کاري خود به ثبت رسانده است. شرف‌الدين در بخش جلوه‌هاي ويژه سينماي دفاع مقدس نيز فعاليت‌هاي قابل توجهي داشته است. آخرين فيلم شرف‌الدين در مقام تهيه‌کنندگي، فيلم سينمايي «دلتنگي‌هاي عاشقانه» روايت زندگي شهيد منوچهر مدق است.

 


فرمانده قرارگاه پدافند هوايي از متحرک سازي سامانه موشکي اس 200 خبر داد وگفت اين سامانه در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 5 رونمايي مي‌شود.
امير فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) ارتش جمهوري اسلامي ايران، در خصوص تأکيدات فرماندهي کل قوا مبني بر متحرک سازي سامانه اس ??? و اقدامات پدافند هوايي ارتش در اين زمينه اظهار داشت: اقدامات خيلي خوبي در اين زمينه انجام شده است؛ علاوه بر سامانه اس 200، قصد متحرک‌سازي همه سامانه‌هاي توپخانه‌اي و موشکي را داريم.
وي در اين باره افزود: چه بسا در اس200 ديديد که علاوه بر افزايش حجم آتش، نقطه اي نيز اقدام کرديم که آن هم مثمر ثمر بود.
به گزارش تسنيم، امير اسماعيلي 12 دي ماه سال گذشته در همايش بزرگداشت شهيد ستاري فرمانده اسبق نيروي هوايي ارتش، طي سخناني با اشاره به ديدار با فرمانده معظم کل قوا در 14 آبان ماه همان سال، گفته بود: حضرت آقا در اين ديدار بر متحرک‌سازي سامانه موشکي اس 200 تأکيد کردند.
حالا با گذشت هفت ماه از آن سخنان، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) مي‌گويد: متحرک‌سازي فقط محدود به سامانه اس200 نمي‌شود بلکه با متحرک‌سازي سامانه‌ها قصد داريم تا چابکي و چالاکي پدافند را بالا ببريم.
امير اسماعيلي همچنين تأکيد کرد: با توجه به متحرک‌سازي اين سامانه، از نمونه متحرک اس 200 در رزمايش مدافعان آسمان ولايت 5 رونمايي خواهيم کرد.

 


مفتي اعظم سوريه، کودتا در مصر را نتيجه سياست‌هاي اشتباه اخوان‌المسلمين و درک نکردن اهميت رابطه با ايران و سوريه از سوي اين جريان ارزيابي کرد.
شيخ «احمد بدرالدين حسون» در گفت وگو با شبکه المنار لبنان با اشاره به تحولات اخير مصر گفت: اخوان‌المسلمين، آحاد ملت مصر را درک نکرد و الازهر را به ميداني تنگ و بسته تبديل کردند، همان‌طوري که روابط با ايران و سوريه را به دليل اينکه اين دو کشور حامي مقاومت هستند درک نکردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به تحولات سوريه نيز گفت: مقاومت ملت سوريه به همراه ارتش اين کشور دليل اصلي تحقق پيروزي‌هاي اخير بود.
وي با تأکيد بر اينکه ملت سوريه خود به تنهايي اولين و آخرين سخن را زده و اين ملت است که تعيين مي‌کند چه کسي در انتخابات نامزد شود، افزود: طرف‌هاي معارض و يا خارجي حق قرار دادن پيش‌شرط براي ملت سوريه را ندارند.
«شيخ حسون» همچنين با بيان اينکه قضيه امروز قضيه «بشار اسد، امام خامنه‌اي و يا سيدحسن نصرالله» نيست، اضافه کرد: قضيه اساسي امروز قضيه امتي است که يا در مقابل دشمنان مقاومت به خرج داده و يا تسليم آنها مي‌شود.
ناکامي طرح آمريکا در مصر
کارشناسان سياسي تأکيد دارند که دليل ناراحتي آمريکا از شکست اخوان‌المسلمين در مصر اين است که طرح تشديد جنگ شيعه و سني در خاورميانه با کمک دولت‌هاي سني شکست خورد.
به گزارش فارس، «محمد صلاح‌الدين زکي» دبير کل حزب الثوره مصر در گفت‌وگو با روسيا اليوم در اين‌باره تصريح کرد: کسي که امروز در حال حمايت از محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده است، تنها آمريکا است.
زکي اظهار داشت که آمريکا و اخوان امروز از دموکراسي حرف مي‌زنند ولي وقتي قدرت را در اختيار داشتند، اينگونه نبودند.
وي ابراز داشت: آمريکا هزينه‌هاي زيادي براي پيروزي اخوان‌المسلمين در انتخابات پارلماني و رياست جمهوري انجام داد و امروز آمريکا براي اخوان گريه مي‌کند.
ماجد نور نماينده حزب وفد نيز درباره موضع آمريکا در قبال ناآرامي‌هاي مصر گفت: آنچه روي داده انقلاب مردمي بوده که طرح آمريکايي- اسرائيلي براي تشکيل ائتلاف قدرتمندي از دولت‌هاي سني از طريق اخوان‌المسلمين مصر و ترکيه را به شکست کشاند.
اين فعال سياسي تأکيد کرد که آمريکا به دنبال اين بود که با کمک اخوان‌المسلمين جنگ شيعه و سني را تشديد کند و منافع آمريکا و اسرائيل براي مهار ايران در خاورميانه را عملي کند.

 


قاين- خبرنگار کيهان:
در پديده‌اي بسيار نادر، يک عدد انجير سبز در ميان دانه‌هاي متراکم خوشه انگور در يک منزل مسکوني شهر قاين، روئيده است.
اين درخت انگور هشت ساله، در مجاورت 2 متري درخت انجير قرار دارد که ريشه‌هاي آنها در دل خاک باغچه منزل در هم تنيده شده‌اند. بسکابادي صاحب منزل معتقد است مجاورت نزديک دو درخت انگور و انجير در منزل وي سبب ايجاد اين پديده نادر بوده است.
اين شهروند قايني با ارائه عکس اين پديده به خبرنگار ما مي‌گويد: دانه انجير و ساير دانه‌هاي خوشه انگور داراي رشد طبيعي هستند و هر يک دقيقاً شرايط ژنتيکي و ظاهر خود را حفظ کرده است.
صالحي‌نيا کارشناس جهاد کشاورزي قاين نيز که از اين پديده بازديد کرده است در تماس تلفني با وي ضمن خودداري از ارائه هرگونه نظر کارشناسي گفت: موضوع با ارسال فيلم و عکس از طريق واحدهاي تحقيقاتي جهاد کشاورزي در حال پيگيري مي‌باشد.

 


معاون فرمانده ناوگان درياي خزر روسيه گفت: روسيه و ايران علايق ژئوپلتيکي در زمينه مسائل تامين امنيت ملي و عدم اجازه دخالت کشور سوم در درياي خزر دارند.
به گزارش فارس، چندي پيش براي اولين‌بار در تاريخ روابط ايران و روسيه گروهي از ناوهاي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران شامل ناو موشک‌انداز پيکان و جوشان راهي به بندر آستاراخان شدند.
«ولاديمير موخين» در روزنامه نيز اويسيماياگازيتا درخصوص اين سفر تحليلي داشته که در زير مي‌خوانيد: بنابراظهارات «نيکلاي باکوبوفسکي» معاون فرمانده ناوگان درياي خزر روسيه قرار است در نيمه دوم سال جاري رزمايش مشترک از جمله ورود ناوهاي روسيه به آب‌هاي ايران انجام شود.
کارشناسان تقويت ارتباطات نظامي روسيه و ايران را با افتتاح مرکز ترانزيتي ناتو در بنادر آختا (قزاقستان) و باکو و همچنين احتمال وخامت اوضاع و ايجاد مناقشات در منطقه خزر به خاطر اختلاف آبي و معادن نفت و گاز مرتبط مي‌دانند.
در اين سفر محمدحسن آذرپيکان فرمانده نيروهاي ايراني همراه با آلکساندر ژيکلين تاکيد کردند که روسيه و ايران شرکاي راهبردي در تمام جهات محسوب مي‌شوند.
سرهنگ ولاديمير پاپوف، کارشناس نظامي نيز گفت: عليرغم وجود اختلافات در بررسي وضعيت مرزي پهنه آبي خزر، روسيه و ايران علائق ژئوپلتيکي در زمينه مسائل تأمين امنيت ملي و عدم اجازه دخالت کشور سوم دارند. اين علائق بسيار نزديکتر از علائق قزاقستان با آذربايجان که هدفشان برقراري ارتباطات فعال نظامي با ناتو در خزر هستند، مي‌باشد.
در سال‌هاي اخير تمام کشورهاي حاشيه درياي خزر به تقويت ناوگانهاي نظامي خود مشغول بوده‌اند.
در سال 2012، روسيه در سواحل دريا نزديک مرز با آذربايجان مجموعه موشکي ساحلي متحرک «بال- ا» که قادر به نابودي و انهدام اهداف دريايي به فاصله 120 کيلومتر هستند، مستقر کرده است. جديدترين ناو موشک‌انداز «داغستان» که مجهز به مجموعه موشکي «کاليبران کا» است و قادر به کاربرد چند نوع موشک مختلف دقيق نظير موشک‌هاي شناور و اهداف ساحلي مي‌باشد، به ناوگان درياي خزر پيوستند. (برد موشک‌هاي بالدار تا 300 کيلومتر است) در سال جاري هم ناوهاي کوچک موشک‌انداز «اوگليچ» و «داغستان» و «گراد سوياژسک» که براساس تکنولوژي استلز ساخته شده‌اند، به ناوگان پيوستند. ايران هم همچنين در ماه مارس 2013 ناو موشک‌انداز جديد جماران-2 را به آب انداخت.
سرگئي ميخيف مشاور رئيس مرکز فناوري‌هاي سياسي عقيده دارد که کشورهاي حاشيه درياي خزر جهت حل و فصل نظامي احتمالي اختلافات مرزي آبي بر عليه يکديگر مسلح مي‌شوند. اين مسئله خطرناکترين منطق به حساب مي‌آيد و به پيامدهاي غيرقابل پيش‌بيني منجر خواهد شد و فاجعه بالقوه‌اي را تهديد مي‌کند. روسيه با مسلح شدن مسائل سازنده‌اي را حل و فصل مي‌کند و در اين جهت متحد وي ايران است. روسيه خواستار ايجاد سازمان منطقه‌اي که محلي جهت حل و فصل اختلافات و هماهنگي تلاش‌ها در روابط نظامي و سياسي باشد، است. نه براي اينکه همه را در يک ساختار مرتبط کند، بلکه براي اينکه در اين منطقه وضعيت قابل پيش‌بيني را تأمين نمايد. قزاقستان نسبت به اين ايده نظر خنثي دارد و ترکيه و آذربايجان محتاطانه رفتار مي‌کنند.
پاپوف گفت: چنين اختلافاتي در بين کشورهاي حاشيه درياي خزر وجود دارد، زيرا برخي از آنها رو به غرب برگردانده‌اند و نمي‌خواهند که وضعيت روسيه و ايران در خزر تقويت شود. مسکو و تهران در تصميمات برخي کشورهاي حاشيه خزر تهديداتي را حس مي‌کنند. براي نمونه تبديل بنادر اختاو در قزاقستان و بندر باکو به منطقه ترانزيتي جهت خروج نيروهاي ناتو از افغانستان، ساخت چنين نقاطي به آمريکا و ديگر کشورهاي غربي بهانه‌اي براي شرکت در مسائل تامين امنيت زيربناهاي ترانزيتي خطوط نفت و گاز در خزر را مي‌دهد.

 


جمعي از شخصيت‌هاي سياسي، فرهنگي و رسانه‌اي جهان قطع شبکه‌هاي تلويزيوني ايراني را محکوم کردند.
منجي الرحوي، عضو شوراي مؤسسان مصر روز چهارشنبه اظهار کرد: هدف از قطع شبکه‌هاي ايراني، جلوگيري از انتشار پيام اصلي‌ترين رسانه‌هاي مخالف سياست‌هاي آمريکا و صهيونيسم است. محمد ابراهيم، دبيرکل جنبش خلق تونس نيز با محکوم کردن قطع شبکه‌هاي ايراني گفت: ما به شدت اين اقدام را محکوم مي‌کنيم و بر اين باوريم که دوره اين سياست‌ها به سرآمده و ديگر فايده‌اي ندارند و هر کس در پي ايجاد مانعي بر سر راه دستيابي مردم به حقيقت باشد با شکست مواجه خواهد شد. جميل مزهر، عضو کميته مرکزي جبهه مردمي براي آزادسازي فلسطين روز پنجشنبه در مصاحبه‌اي گفت: متأسفانه کساني که خود را مدافع دموکراسي و آزادي معرفي مي‌کنند، حق آزادي اطلاع‌رساني و آزادي بيان را نقض مي‌کنند.
ناصر قنديل، رئيس مرکز خاور جديد و اطلاع‌رساني با بيان اينکه شبکه العالم بايد مدال طلايي دريافت کند، گفت: اين شبکه در دوران فعاليت خود ثابت کرده که قادر به انعکاس واقعيت‌ها و آشکار کردن پنهان‌کاري‌هاست.
عضو مجلس نمايندگان عراق صالح المالکي اظهار کرد: قطع شبکه‌هاي ايراني که واقعيت‌ها را منعکس مي‌کنند، اقدامي ظالمانه و منافقانه است در حالي که بايد شبکه‌هاي ترويج فتنه و گمراهي به جاي شبکه‌هاي ايراني قطع مي‌شد.
جاکوب کوهين، نويسنده و تحليلگر سياسي اروپايي گفت: متاسفانه کشورهاي غربي چندين سال است که همه تلاش خود را براي جلوگيري از پيشرفت و قدرتمند شدن ايران به کار مي‌گيرند، به اين دليل که ايران در برابر ديکتاتوري آمريکا تسليم نمي‌شود و تنها کشوري است که قادر به مقاومت در برابر رژيم اشغالگر اسرائيل است. زيرا کشورهاي عربي به طور کامل در برابر فشارهاي آمريکا و رژيم اسرائيل تسليم شده‌اند.
کومنين بيشرويچ، نويسنده و روزنامه‌نگار غربي نيز به شبکه العالم، گفت: تحريم‌هاي رسانه‌اي عليه ايران نشان مي‌دهد که غربي که مدعي آزادي و شفافيت است، تلاش مي‌کند تا از بازتاب و انعکاس واقعيت اوضاع خاورميانه و کشورهاي عربي جلوگيري کند. جاکوب کوهين، نويسنده و تحليلگر سياسي اروپايي نيز گفت: متاسفانه کشورهاي غربي چندين سال است که همه تلاش خود را براي جلوگيري از پيشرفت و قدرتمند شدن ايران به کار مي‌گيرند، به اين دليل که ايران در برابر ديکتاتوري آمريکا تسليم نمي‌شود و تنها کشوري است که قادر به مقاومت در برابر رژيم اشغالگر اسرائيل است، زيرا کشورهاي عربي به طور کامل در برابر فشارهاي آمريکا و رژيم اسرائيل تسليم شده‌اند. ايزابيل کوتان پير، وکيل متخصص در حقوق بين‌الملل نيز در مصاحبه با شبکه خبري العالم، گفت: فرانسوي‌ها و اروپايي‌ها در زمينه جلوگيري از پخش شبکه‌هاي ايران، تسليم خواسته‌ها و فشارهاي آمريکا و هم‌پيمانان صهيونيست خود شده‌اند. آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها همواره اقدامات غيرقانوني انجام مي‌دهند، حقوق ملت‌ها را نقض مي‌کنند و فرهنگ‌هاي کشورهاي داراي حاکميت را ناديده مي‌گيرند.

 


رئيس کميته بررسي حادثه 22 بهمن قم از پايان کار بررسي‌هاي اين کميسيون، از ارسال گزارش کار اين پرونده به کميسيون امنيت ملي خبر داد.
منصور حقيقت‌پور از آماده شدن گزارش حادثه 22 بهمن قم خبر داد و افزود: اين گزارش تحويل علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شده است.
وي ادامه داد: تدابير قانوني اين گزارش را بروجردي بايد انجام دهد؛ بنده جزئيات اين گزارش را اعلام نمي‌کنم و بايد از طريق سخنگو درباره جزئيات گزارش کسب اطلاع کنيد. رئيس کميته بررسي حادثه 22 بهمن قم در گفت‌وگو با تسنيم در خصوص زمان قرائت اين گزارش در صحن علني مجلس اظهار داشت: اين که اين گزارش در چه تاريخي قرائت شود در اختيار بنده نيست و بايد رئيس در اين خصوص تصميم‌گيري کند.

 


مديرعمل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي گفت: بين اعمال مجرمانه‌اي چون تکدي‌گري و رفتارهاي فردي مثل سرقت، فحشا و مصرف مواد مخدر حتماً رابطه تعريف شده‌اي وجود دارد.
حسين زارع‌صفت درگفت و گو با ايسنا، با اشاره به شيوه‌هاي مختلف متکديان براي تحريک عواطف شهروندان گفت: گاهي لباس‌هاي مندرس براي تحريک احساسات در هر محدوده و محيطي بسته به شرايط مي‌پوشند و گاهي در مناطقي شيک‌پوشي را دنبال مي‌کنند و گاهي تظاهر مي‌کنند اموالشان به سرقت رفته و در راه مانده‌اند.
زارع صفت در توضيح تعريف افراد متکدي، دستفروش و بي‌خانمان و تفکيک هر يک از اين گروه‌ها گفت: يکي از مسئوليت‌هاي سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي انجام فوريت‌هاي خدمات اجتماعي مربوط به آسيب‌ديدگان اجتماعي سطح شهر است؛ منظور از آسيب‌ديدگان اجتماعي سطح شهر يعني افرادي که به صورت علني و محسوس در سطح شهر حضور دارند و ايجاد ناامني اجتماعي مي‌کنند. يک دسته از اين افراد بي‌خانمان‌ها هستند که عموماً شب‌ها در پارک‌ها، ميادين عمومي و زيرپل‌ها بيتوته مي‌کنند.
وي افزود: دسته‌اي ديگر کودکان کار و خيابان هستند که فعاليت خود را در سطح شهر و در منظر عمومي انجام مي‌دهند و عمدتاً در شبکه تکدي‌گري يا فعاليت‌هاي دستفروشي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين کودکان علاوه بر کار در خيابان اساساً بيشتر وقت خودرا در خيابان مي‌گذرانند. البته در کشور ما خصوصاً تهران کودک کار به اين معنا که کودکان بيرون از خانواده و در سطح شهر و خيابان باقي بمانند وجود ندارد و معمولاً اين کودکان خانواده دارند و براي کار به سطح شهر فرستاده مي‌شوند و در ايام غيرکار به خانواده رجوع مي‌کنند.زارع‌صفت تصريح کرد: سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي بحث دستفروش‌ها را دنبال نمي‌کند و مسئوليت اين کار با شرکت ساماندهي مشاغل است.
رشد متکديان زن
زارع‌صفت در توضيح ميانگين سني، ميزان تحصيلات و جنسيت متکديان در سطح شهر گفت: حدود 25 درصد متکديان را زنان و مابقي را مردان تشکيل مي‌دهند که البته در پاره‌اي اوقات سال نسبت در اين آمار بر حسب شرايط تغيير مي‌کند؛ اما رشد متکديان زن نسبت به سنوات گذشته رو به افزايش است.وي افزود: اکثر افرادي که به‌عنوان متکدي در مراکز شهرداري جمع‌آوري شده‌اند غالباً گروه‌هاي سني 50 تا 70 سال هستند و ميزان تحصيلات شان عموماً بي سواد يا در حد دوره ابتدايي است. البته در ميان متکديان افراد بالاي ديپلم هم مشاهده مي‌کنيم که آمار اين افراد بسيار کم است.
زارع‌صفت خاطرنشان کرد: در ميان اين افراد تعدادي مجرد هستند و بخشي مطلقه يعني به طور کلي معمولاً زندگي‌هاي آسيب‌ديده‌اي داشته‌اند و شرايط اين افراد متفاوت است؛ بخشي از متکديان اتباع ساير کشورها و عمدتاً متعلق به کشور افغانستان و پاکستان هستند که در تهران تکدي‌گري مي‌کنند.
وي افزود: بخش قابل توجهي از متکديان اهل تهران هستند ولي عده‌اي هم از اطراف تهران براي تکدي‌گري مي‌آيند.
زارع صفت با بيان اينکه آسيب‌هاي اجتماعي و آسيب‌ديدگان اجتماعي مسئله درگير کشور و حل آن نيازمند فعاليت مستمر، گسترده و فراسازماني است، گفت: اين که فکر کنيم همه موضوعات بايد از منظر دولت يا نهادهاي عمومي مثل شهرداري حل شود، فکر غلطي است، بايد بدانيم مشارکت اجتماعي شاه کليد اصلي اين موضوع است و بايد اقداماتمان را در سطح محلات با کمک مردم و نخبگان و دلسوزان اجتماعي دنبال کنيم.

 


تبريز- خبرنگار کيهان:
ايران براي سرمايه‌گذاران خارجي معافيت‌هاي مالياتي مطلوبي در نظر گرفته که در بخش‌هاي کشاورزي، صنعتي و بازرگاني اعمال مي‌شود.
رئيس کل سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني در همايش جهاني فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري آذربايجان شرقي گفت: معافيت‌هاي 100 درصدي نامحدود در بخش کشاورزي، معافيت‌هاي 80 درصدي 4 ساله در صنعت و معدن و معافيت‌هاي مالياتي 20 ساله در مناطق آزاد تجاري و صنعتي از جمله اين موارد هستند.
بهروز علي شيري افزود: در مناطق کمتر توسعه يافته معافيت‌هاي بخش صنعت و معدن تا 100 درصد و براي 10 سال اعمال مي‌شود. وي از وجود راهبردهاي ملي و برنامه‌ريزي مدون براي جلب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي خبر داد و افزود: از هر 10 هزار ايده سرمايه‌گذاري، احتمال عملي شدن 10 طرح وجود دارد. ضمن اين که در همايش تبريز مي‌توان ضمن ارائه طرح‌هاي جديد سرمايه‌گذاري خارجي، در مورد مشارکت در طرح‌هاي نيمه تمام نيز اقدام
کرد.
به گزارش خبرنگار کيهان اين همايش، صبح ديروز در محل مصلاي امام خميني تبريز، با حضور بيش از 395 سرمايه‌گذار از ايران و 34 کشور جهان گشايش يافت.
آيت‌الله محسن مجتهدي شبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي در مراسم فوق گفت: رهبر معظم انقلاب و دولت، از سرمايه‌گذاري در کشور حمايت مي‌کنند و هيچ مشکلي براي سرمايه‌گذاري وجود ندارد و اين امر نوعي عبادت است.
احمد علي‌رضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين مراسم گفت: نتيجه 3 همايش قبلي اجراي 64 طرح سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش يک ميليارد و 11 ميليون دلار بود و اکنون 19 طرح مشابه به ارزش 732 ميليون دلار در سطح استان در دست اجراست و تبريز با 172 طرح 162 ميليون دلاري رتبه برتر بيشترين ميزان جذب سرمايه‌گذاري خارجي را دارد.
ايتاليا، فرانسه، آلمان، روسيه، هلند، روماني، کره جنوبي، نروژ، ترکيه، عراق، مالزي، گرجستان، و لتوني از جمله کشورهاي شرکت کننده در چهارمين سمينار بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري آذربايجان شرقي هستند.
به گزارش خبرنگار ما، محمت (محمد) جيلان، معاون وزير توسعه ترکيه، در سمينار جهاني فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري آذربايجان شرقي در تبريز گفت: اين رقم در سال 2000 ميلادي يک ميليارد و 200 ميليون دلار بود. در حال حاضر 100 شرکت ترکيه در ايران فعاليت مي‌کنند و 38 سرمايه‌گذار ترکيه نيز در منطقه آزاد تجاري ارس حضور دارند.
محمت (محمد) جيلان خواستار تاسيس شرکت صنعتي مشترک مرزي ايران و ترکيه شد و تصريح کرد: با تحقق اين امر حجم مبادلات تجاري 2 کشور به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد و استان‌هاي هم مرز داراي رونق اقتصادي مناسبي خواهند شد.
در همايش دو روزه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در تبريز وزير امور اقتصادي و دارايي ايران، 50 سفير و مقام خارجي، معاون وزير توسعه ترکيه و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حضور دارند.
اين همايش دو روزه امروز در منطقه آزاد ارس به کار خود پايان مي‌دهد.

 


رئيس‌کل بانک مرکزي از ارسال دستورالعمل جديد به بانک ها براي پرداخت وام قرض‌الحسنه خبر داد.
محمود بهمني با اشاره به تفويض اختيار پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه به بانک‌ها گفت: بانک‌ها خودشان مکلف هستند که درباره پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه تصميم بگيرند ضمن اينکه شوراي پول و اعتبار سقف مورد نظر براي پرداخت قرض‌الحسنه به متقاضيان را تا 10 ميليون تومان در نظر گرفته است.
رئيس‌کل بانک مرکزي از ارسال دستورالعملي به بانک‌هاي ملي و صادرات و تاکيد بر انجام اقدامات لازم به منظور پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه به متقاضيان خبر داد و افزود: موضوع قرض‌الحسنه به ويژه پرداخت آن يکي از موضوعات مهم نظام بانکي است.
وي با بيان اينکه پرداخت منابع قرض‌الحسنه با توجه به منابع بانک‌ها قابل اجرا است زيرا اين منابع متعلق به سپرده‌هاي مردم است، عنوان کرد: در برخي موارد ديده شده است که بانک‌ها 100 درصد منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند و ديگر منابعي براي پرداخت به متقاضيان در قالب قرض‌الحسنه ندارند به همين علت ما نمي‌توانيم به آنها بگوييم که از سپرده‌هاي خود اقدام به پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه بکنند.
بهمني بيان کرد: بايد بانک‌ها 5 درصد از منابع خود را نزد خود نگه داشته و نبايد کل منابع خود را در قالب قرض‌الحسنه پرداخت کنند. بعضي مواقع ديده شده که بانک‌ها بيش از توان خود اقدام به پرداخت تسهيلات کرده‌اند به طوري که برخي بانک‌ها بالغ بر 111 درصد از منابع خود را در قالب قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند. در بحث قرض‌الحسنه در مجموع 39 درصد از منابع بانکي را در قالب قرض‌الحسنه به متقاضيان قرض داديم که اين رقم امروز به 95 درصد رسيده است.
وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي به بانک‌ها اين اختيار را داده است که تصميمات لازم را در رابطه با پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه بگيرند، يکي از اهداف قرض‌الحسنه را تامين نيازهاي خرد جامعه و نيازهاي واحدهاي کوچک از محل اين منابع دانست.
رئيس‌کل بانک مرکزي ادامه داد: در سال گذشته توانستيم به نهادهايي همچون کميته‌امداد امام‌خميني(ره) تسهيلات قرض‌الحسنه اعطا کنيم، ما تمام منابع قرض داده شده را پس مي‌گيريم. اين موضوع به هيچ عنوان با دستور رئيس مجلس شوراي اسلامي مغايرت ندارد و به هيچ عنوان موازي‌کاري محسوب نمي‌شود ما به بانک‌ها اين اختيار را داده‌ايم که تصميمات لازم را خودشان در رابطه با پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه بگيرند زيرا قرض‌الحسنه همان پس‌اندازهاي مردم است.
محمود بهمني در مورد افزايش سرمايه بانک‌ها گفت: بانک مرکزي امسال به بانک‌ها تکليف کرده است که اقدامات لازم را براي فروش اموال و دارايي‌هاي مازاد خود اعم از شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري و تحت پوشش انجام دهند و مازاد دارايي‌هاي خود را به افزايش سرمايه تبديل کنند تا با اين افزايش سرمايه اقدام به بالا بردن ميزان تسهيلات پرداختي به متقاضيان نمايند.
رئيس‌کل بانک مرکزي اعلام کرد: سرمايه بانک مرکزي هم از 15 هزار ميليارد ريال در سال‌هاي گذشته در مجمع عمومي امسال بانک مرکزي به 37 هزار ميليارد ريال افزايش يافت که اگر دارايي‌هاي ديگر را به آن اضافه کنيم سرمايه اين بانک نزديک به 50 هزار ميليارد ريال مي‌شود که اين امر مستلزم مجوز لازم است.

 


مسئول باغ گياه‌شناسي نوشهر با بيان اينکه هيچ مجوزي براي واگذاري بخشي از اين باغ براي ساخت جاده صادر نشده است گفت: اگر بخواهند به بهانه احداث جاده باغ گياه‌شناسي را تخريب کنند، مقاومت مي‌کنيم.
شهرام کيادليري روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: تصميمات گرفته شده در جلسه تاريخ پنجم تير با حضور معاون استاندار مازندران در فرمانداري نوشهر مبني بر مهلت 10 روزه براي موافقت با احداث جاده از بين باغ از نظر ما غيرقانوني است.
وي ادامه داد: به جز هيات امناي مراکز تحقيقاتي، هيچ مسئولي حق واگذاري باغ گياه‌شناسي را ندارد و اين هيات در تاريخ هفتم آذر 1389 موضع رسمي خود را اعلام و با تفکيک باغ گياه‌شناسي مخالفت کرد.
وي افزود: اقداماتي که در چند وقت اخير در مورد اين باغ تحقيقاتي انجام شده غيرقانوني است و ما با جديت در حال پيگيري پرونده شکايت از مسئولان بندر به دليل حمله گارد بندر به باغ در تاريخ هشتم آبان 1389 هستيم.
به گفته کيادليري، در آن حمله غيرقانوني، بخشي از باغ گياه‌شناسي که اموال دولتي محسوب مي‌شد خسارت ديد و تا عوامل آن حمله محاکمه نشوند و خسارات وارده جبران نشود، پرونده مفتوح است.
از چند سال قبل مسئولان بندر نوشهر با هدف کاهش راه‌بندان ورودي شهر که به دليل تجمع تريلرهاي باربري ايجاد مي‌شود، تصميم به ساخت جاده اختصاصي گرفتند که يکي از پيشنهادها براي مسير اين جاده، عبور از باغ گياه‌شناسي نوشهر است.
در پي جدي شدن احداث جاده بندر از باغ گياه‌شناسي، در روز چهارشنبه پنجم تيرماه جلسه‌اي با حضور معاون عمراني استانداري مازندران و تعدادي از مسئولان استاني و شهرستاني در فرمانداري نوشهر تشکيل و مقرر شد مسئولان مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان مازندران در مدت 10 روز زمينه لازم را براي اجرايي شدن احداث جاده فراهم کنند که اين مهلت مورد پذيرش آنان قرار نگرفت.
اين باغ به مساحت 5/34هکتار در سال 1333 احداث شد و در سال 1386 به نام اثر طبيعي در سازمان ميراث فرهنگي به ثبت رسيد.

 


رئيس سازمان راهداري با اشاره به استفاده از سيستم‌هاي هوشمند براي کاهش سوانح رانندگي گفت: مقرر شد 60 شرکت امدادخودرو نسبت به ارائه خدمات به خودروها در فصل تابستان با قيمت مناسب اقدام کنند.
شهريار افندي‌زاده در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: از سال گذشته ساماندهي امدادخودروها توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آغاز و در اين باره جلساتي با 60 شرکت امدادخودرو انجام و ساماندهي‌ها صورت
گرفت.
وي با بيان اينکه ساماندهي اين شرکت‌ها براي ارائه خدمات زيرنظر سازمان راهداري است، تصريح کرد: مقرر شد اين شرکت‌ها نسبت به ارائه خدمات به خودروها به خصوص در فصل تابستان با قيمت‌هاي مناسب اقدام کنند ضمن آن که فاصله بين تماس متقاضي و امداد را بسيار کوتاه کنند و در کوتاه‌ترين زمان ممکن حاضر شوند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: در سال‌هاي اخير نگاه ويژه‌اي به راهداري در مجموعه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و ادارات کل استاني معطوف شد و تغييرات کاملا محسوس در راهدارخانه‌ها، ماشين‌آلات و رويه‌هاي آسفالتي راه اتفاق افتاده است.
معاون وزير راه و شهرسازي به اقدامات به عمل آمده در شان و مقام کساني که در حوزه راهداري خدمت مي‌کنند، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ناوگان راهداري در 640 راهدارخانه مستقر هستند که اگر شرايط جوي محورهاي مواصلاتي به هر دليل تغيير کرد و مشکلاتي براي مسافران رخ داد، بلافاصله خدمت‌رساني انجام شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اظهار داشت: 2000 دستگاه از خودروهاي گشت راهداري به GPS مجهز هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه 440 مجتمع خدمات رفاهي در طول ايام تابستان آماده خدمت به مردم هستند، افزود: نظارت بر مجتمع‌هاي خدماتي- رفاهي در طول اين ايام انجام خواهد شد تا مسافران در طول سفر از امکانات اين مجتمع‌ها به راحتي استفاده کنند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تاکيد کرد: وجود مجتمع‌هاي خدماتي رفاهي در جاده‌ها علاوه بر اين که موجب رفع خستگي سفر است، کاهش سوانح رانندگي را به دنبال دارد زيرا امکان مناسبي براي استراحت رانندگان سواري و مسافران آنها است.
افندي‌زاده تاکيد کرد: مسافران و رانندگان مسير سفر را نيز بخشي از سفر خود بدانند و سعي کنند با توجه به تابلوهاي راهنمايي و رانندگي شرايط ايمني را در جاده‌ها فراهم کنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به خدمات‌دهي ناوگان بخش عمومي، تصريح کرد: دفاتر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در پايانه‌ها مستقر بوده و آماده رفع مشکلات مسافران هستند؛ مسافر در صورت بروز مشکل و مشاهده کم‌کاري شرکت‌هاي تعاوني و راننده‌ها، مي‌تواند به اين دفاتر رجوع کرده و مشکلات را بيان‌کند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه در تابستان امسال نيز به موضوع ايمني و کاهش تصادفات توجه خاصي شد، اظهار داشت: سعي مي‌کنيم در اين ايام سفرها با ايمن‌ترين ناوگان انجام شود.
افندي زاده به برنامه‌ها و دستاوردهاي سازمان راهداري در حوزه IT و استفاده از سيستم‌هاي هوشمند جاده‌اي اشاره کرد و افزود: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اولويت قرار دادن اصل شهروند الکترونيک، بهره‌مندي و بهره‌برداري از سامانه‌هاي هوشمند و IT را در سال‌هاي اخير آغاز کرد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزود: در اين باره مي‌توان به بهره برداري چند پروژه نظير سامانه برخط بارنامه الکترونيکي، سامانه برخط هواشناسي جاده‌اي، سامانه برخط ترافيکي و توسعه مراکز مديريت راه‌ها اشاره کرد که همگي در کاهش سوانح رانندگي در سه ماه اخير و سال 91 موثر بودند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10