(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 17 تـیـر 1392 - شماره 20536

مالکي و بارزاني در بغداد بر حل اختلافات توافق کردند
انفجار بمب در لاهور 5کشته و 46 مجروح برجای گذاشت
احمد الجربا جانشین معاذالخطیب شد
خیابان‌های مصر همچنان صحنه درگیری موافقان و مخالفان مرسی
گزارش خبری
افشای نقش آلمان در رسوایی جاسوسی آمریکا
تونل 500 متری تروریست‌ها برای انتقال اسلحه به دست ارتش سوریه افتاد
«فریاد مرگ بر آمریکا» در تظاهرات بزرگ مردم یمن
افراد ناشناس در صحرای سینا خط لوله انتقال گاز به اسرائیل را منفجر کردند
یورش نیروهای امنیتی ترکیه به مخالفان اردوغان در اسلامبول و آنکارا
مردم بحرین: زندانیان سیاسی را آزاد کنید
   


نخست وزیر عراق در بغداد رئیس منطقه خود مختار کردستان عراق را به حضور پذیرفت وبا وی در خصوص حل اختلاف های دو طرف به توافق رسید.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، "نوری مالکی" دیروز پس از گفت و گو با "مسعود بارزانی" در بغداد به خبرنگاران گفت : در باره اختلاف ها ی موجود گفت وگو کردیم و با هم در زمینه تصویب قوانین مربوط به نفت و گاز وبرخی قوانین دیگر در پارلمان به توافق رسبدیم. بارزانی نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت : ما توافق کردیم که با یکدیگربرای مقابله با هر آنچه عراق و منطقه کردستان عراق را تهدید می کند همکاری داشته وبا هم هماهنگ باشیم و این همکاری را واجب ملی می دانیم. بارزانی برای اولین بار پس از سه سال ، دیروز وارد بغداد شد. کارشناسان سفر بارزانی به بغداد در شرایط حاضر را بسیار حیاتی ومهم ارزیابی می کنند.

 


انفجاربمب در لاهور پاکستان جان پنج غیرنظامی را گرفت و 46زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، افراد ناشناس شنبه شب بمبی را در منطقه «انار گلی» لاهور پاکستان منفجر کردند و با این اقدام تروریستی خود جان پنج غیرنظامی را گرفتند و 46تن دیگر را زخمی کردند. این انفجار به خودروهای پارک شده در محل و ساختمان‌های اطراف به شدت آسیب رساند و یک گودال سه‌متری نیز در نقطه انفجار ایجاد شد. به گفته منابع امنیتی، احتمال افزایش تلفات وجود دارد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. لاهور پایتخت فرهنگی پاکستان و زادگاه «نواز شریف» نخست‌وزیر این کشور است. طی ماه‌های گذشته لاهور در مقایسه با مناطق قبایلی و شهر کراچی آرام بوده است.

 


مخالفان سوری «احمد الجربا» را که از حمایت سعودی ها برخوردار است به جای معاذ الخطیب به عنوان رئیس گروه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان نظام سوریه انتخاب کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از گذشت ماه‌ها بحث و جدل، ائتلاف مخالفان خارج‌نشین سوریه روز شنبه در نشست اسلامبول احمد الجربا را به ریاست این ائتلاف برگزید.
الجربا در سال 1969 میلادی در شهر «قامشلی» سوریه به دنیا آمد او رئیس قبیله «شمر» در استان حسکه سوریه است. الجربا در رشته حقوق بیروت تحصیل کرده است. بعد از ناآرامی‌های سوریه، الجربا به مدت دو سال در زندان سوریه به سر برده است.
او از مریدان «میشل کیلو» نویسنده مخالف دولت سوریه است که جبهه دموکراتیک را تاسیس کرده است. و وی پس از گذراندن سه سال محکومیت، از زندان آزاد شد.
تحلیلگران معتقدند که تحولات مصر و سقوط «محمد مرسی» رئیس‌جمهور این کشور در انتخاب الجربا بسیار موثر بود؛ سقوط مرسی نمایندگان جمعیت اخوان‌المسلمین را برای تصدی ریاست ائتلاف معارضان نظام سوریه کنار زد و زمینه را برای به جلو افتادن نیروهای مورد حمایت رژیم سعودی فراهم کرد.
ائتلاف معارضان سوریه به سه جناح اصلی اخوان‌المسلمین (با حمایت مصر)، جناح مصطفی صباغ (با حمایت قطر) و جناح احمد الجربا با حمایت عربستان سعودی تقسیم شده است.
به دنبال انتخاب رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه کشورهای آمریکا، قطر، انگلیس و فرانسه با استقبال از این اقدام بر ادامه حمایت‌شان از مخالفان سوریه تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن استقبال از انتخاب احمد الجربا، به عنوان رئیس جدید ائتلاف ملی مخالفان سوریه ابراز امیدواری کرده که در کنار الجربا بتوان شاهد تسلط معارضان در سوریه بود.
از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز به احمد عاصی الجربا، رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه تبریک گفته و اعلام کرد که از نزدیک با وی و رهبران جدید مخالفان سوریه برای کمک به آنها برای تقویت مواضع‌شان برای ساختن سوریه آزاد و دموکرات همکاری می‌‌کند.
وزارت خارجه قطر نیز از انتخابات داخلی ائتلاف مخالفان سوریه که در شهر اسلامبول ترکیه برگزار شد و انتخاب رئیس جدید این ائتلاف و معاونان و دبیرکل وی استقبال کرد.
یک منبع وزارت خارجه قطر به خبرگزاری این کشور اعلام کرد که دولت قطر از مسئولان جدید ائتلاف مخالفان سوریه حمایت می‌کند.
سخنگوی رسمی وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی از انتخاب رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوریه استقبال و اعلام کرد، در زمانی که شاهد سرکوب مخالفان سوری در حمص هستیم چیزی که مهم است این است که از ائتلاف مخالفان سوریه حمایت شده و ابزارهای لازم برای کمک به آنها در اختیارشان قرار گیرد.

 


میلیون‌ها نفر از طرفداران و مخالفان رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در چهارمین روز از کودتای نظامی علیه محمد مرسی در این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها در جریان این اعتراض‌ها درگیری‌های گسترده‌ای نیز بین طرفداران و مخالفان محمد مرسی و نیروهای پلیس ضد شورش و ارتش به وقوع پیوست که تاکنون به کشته و زخمی شدن هزاران نفر منجر شده است.
این درگیری‌ها بین طرفداران مرسی از یک طرف و مخالفان مرسی، ‌پلیس ضد شورش و ارتش، از طرف دیگر روی داد. در عین حال خبر می‌رسد انبوهی از طرفداران مرسی در مسجد «رابعه العدویه» قاهره تحصن کرده و خواستار بازگشتن مرسی به قدرت هستند.
رهبران اخوان‌المسلمین روز گذشته در حالی که بین طرفداران کفن‌پوش خود سخنرانی می‌کردند بار دیگر بر ادامه مبارزه تا «بازگشت مرسی به کاخ ریاست جمهوری» تأکید کردند.
«محمد البلطاجی» از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین مصر نیز طی گفت‌وگو با رویترز ضمن متهم کردن غرب به ویژه آمریکا به حمایت از کودتاگران نظامی در مصر گفت این مسئله در منطقه باعث افزایش نفرت و انزجار ما از غرب خواهد شد.
البلطاجی همچنین تهدید کرد: برکناری مرسی به «اقدام خشونت‌آمیز توسط گروه‌های اسلام‌گرا منجر شود که اکنون اعتقاد خود را به روندهای دموکراتیک که اخوان‌المسلمین در جهت پیاده‌سازی آن است، از دست داده‌اند.»
رویترز افزود: از نگاه اسلام‌گرایان، سیاست غرب در قبال برکناری مرسی از بازگشت معیارهای دوگانه آن در دوره حسنی مبارک حکایت دارد. مصر در دوره حکومت 30 ساله مبارک، میلیاردها دلار کمک از آمریکا و دولت‌های اروپایی دریافت کرد که کوچک‌ترین دستاوردی در جهت دموکراسی در این کشور به همراه نداشت.
براساس این گزارش، آمریکا و اتحادیه اروپا از استفاده از کلمه کودتا برای روند برکناری مرسی امتناع کردند،‌ چرا که این عنوان می‌تواند تحریم علیه کشوری را به همراه داشته باشد که به دلیل قرار گرفتن در مسیر تلاقی سه قاره و نیز همجواری با فلسطین اشغالی،‌ از اهمیت راهبردی خاصی برای غرب برخوردار است.
در این حال خبرهایی از برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی از سوی طرفداران مرسی در مقابل سفارت آمریکا در قاهره منتشر شده است. آمریکا سفارت خود در این کشور را تعطیل کرد. در عین حال مخالفان «مرسی» نیز همزمان، ‌مقابل کنسولگری آمریکا در اسکندریه علیه آمریکا تظاهرات کردند و پرچم این کشور را به آتش کشیدند. مواضع دوپهلوی آمریکایی‌ها که گاه به نفع کودتاگران و گاه در جهت حمایت از مرسی اتخاذ می‌شود باعث نفرت هر دو طرف درگیر ناآرامی‌های سیاسی مصر شده است! هر دو گروه آمریکا را به دخالت در امور داخلی کشورشان محکوم می‌کنند. این اعتراض‌ها حتی به خود آمریکا و مقابل کاخ سفید نیز کشیده شده است.
به نوشته واحد مرکزی خبر روز شنبه مخالفان مرسی در واشنگتن مقابل کاخ سفید علیه مداخلات آمریکا و اظهارات اوباما تجمع کردند.
حبس رهبران اخوان
در ادامه تحرکات مخالفان مرسی خبر می‌رسد، دادستانی قاهره دستور بازداشت و حبس 4 تن از رهبران برجسته اخوان‌المسلمین را صادر کرده است. براساس این گزارش «خیرت‌الشاطر، سعدالکتانی، مهدی عاکف و رشاد البیومی» افرادی هستند که روز گذشته پس از بازداشت به حبس 15 روزه محکوم شدند. در این مدت از این افراد به اتهام «قتل تظاهرکنندگان» بازجویی خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود این افراد بازداشت و در زندان «المزرعه» نگهداری می‌شوند.
همزمان با دستگیری رهبران اصلی اخوان‌المسلمین سخنگوی «عدلی منصور»، رئیس جمهور موقت مصر می‌گوید اخوانی‌ها می‌توانند در انتخابات آتی شرکت کنند!
«احمد المسلمانی»، مشاور رسانه‌ای «منصور» روز شنبه گفت: «اخوان‌المسلمین فرصت‌های زیادی برای شرکت در تمامی انتخابات از جمله انتخابات آتی ریاست جمهوری دارد.»
در این بین خبرهای ضد و نقیضی نیز از انتصاب «محمد البرادعی»، یکی از رهبران اصلی مخالفان مرسی به نخست‌وزیری مصر منتشر می‌شود. خبری که در عین اینکه هنوز رسمیت نیافته از سوی حزب النور که گرایشات سلفی دارد، مورد اعتراض قرار گرفته است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: حزب ‌النور، دومین گروه بزرگ اسلام‌گرایان در مصر با انتصاب محمد البرادعی به عنوان نخست‌وزیر موقت این کشور مخالف است. این حزب تهدید کرده در صورت تحقق این امر از فرایند سیاسی که ارتش این کشور آن را هدایت می‌کند کناره‌گیری خواهد کرد.
«شیخ یوسف قرضاوی»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز روز شنبه با صدور فتوایی از «محمد مرسی» حمایت کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، یوسف قرضاوی، با صدور فتوایی بر ضرورت و لزوم حمایت از محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مصری‌ها و عمل کردن به قانون اساسی تأکید کرد و از سرلشکر عبدالفتاح السیسی (وزیر دفاع) و همراهان وی درخواست کرد به خاطر حفظ مشروعیت و دموکراسی،‌ خود را از تحولات مصر کنار بکشند. قرضاوی اقدام ارتش مصر به برکنار کردن مرسی را مغایر با اصول دموکراسی و قانون اساسی دانست.
گفتنی است تحلیل‌ها درباره چرایی ناکامی محمد مرسی در اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش همچنان ادامه دارد. یکی از مسائلی که به اعتقاد برخی رهبران سیاسی منطقه و تحلیل‌گران باعث رسیدن انقلاب مصر به این نقطه شد، به اشتباهات شخص مرسی باز می‌گردد. نزدیکی بیش از حد به جریان‌های سلفی و تندرو که نتیجه آن به شکل حمایت‌های غیرعادی از شورشیان در سوریه و یا قتل شیعیان مصری نمود یافت، یکی از اشتباهات خطرناک مرسی است. البته نتیجه این اشتباهات همچنان دامن این کشور را خواهد گرفت. نوع موضع‌گیری‌های جبهه ‌النور یا حمایت‌های قرضاوی در کنار تهدیداتی که هر از چند گاهی از سوی این گونه گروه‌ها اتخاذ می‌شود نگرانی‌ها نسبت به آینده مصر را دوچندان می‌کند.
به عنوان یک نمونه دیگر می‌توان به موضع‌گیری اخیر جماعت «انصارالشریعه» اشاره کرد. این جماعت تهدید کرده به زور هم که شده «شریعت اسلامی» را در مصر به اجرا خواهد گذاشت. به گزارش المیادین، این جماعت آنچه از سوی ارتش مصر در این کشور روی داد را نیز به مثابه «اعلان جنگ به خود» اعلام کرد. با توجه به این موضع‌گیری‌ها و مسئله مسلح شدن گروه‌های تکفیری و سلفی در سوریه و از همه مهمتر تأکید طرفین درگیری‌ها در مصر بر مقاومت تا «سرحد جان» می‌توان تا حدودی به عمق این اشتباه مرسی پی‌برد.
آخرین خبرها
* پوتین : مصر در لبه پرتگاه جنگ داخلی قرار گرفته است.
* دادستان جنوب قاهره دستور بازداشت واحضار سه رهبردیگر جنبش اخوان المسلمین به نام های عصام العريان ،محمد البلتاجي و صفوت حجازي را صادر كرد
* سي ان ان : نشانه اي از بازگشت ثبات به مصر ديده نمي شود.
* اشپیگل:غرب در برابر تحولات جاری مصر سردرگم مانده است.
* ژنرال السیسی مذاکره با اخوانی ها را رد کرد.اخوان المسلمین هم اعلام کرد،با کودتاگران گفت‌وگو نمی کند.

 


روزهای آخر مرسی
روزنامه انگلیسی گاردین با استناد به «منابع اطلاعاتی» خود گزارشی از روزهای «آخر مرسی» در کاخ «الاتحادیه» منتشر کرد.
در این گزارش آمده: دو روز قبل از برکناری مرسی، عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش نزد «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مصر آمد و یک خواسته ساده مطرح کرد: «خودتان از قدرت کنار بروید». مرسی نیز بلافاصله پاسخ داد «مگر از روی نعش من رد شوید» اما در نهایت کار مرسی به جایی رسید که خود را کاملا منزوی، بدون متحد و بدون حامی بین نیروهای پلیس و ارتش دید.
به گفته مقامات ارتش، مسئولان امنیتی و حتی خود اخوانی‌ها، وقتی کماندوهای ارتش برای دستگیری مرسی وارد کاخ ریاست جمهوری شدند حتی اعضای گارد ریاست جمهوری نیز مقاومتی نکرده خیلی راحت کنار رفتند تا مرسی دستگیر شود!
مقامات اخوان‌المسلمین می‌گویند از روز 23 ژوئن یعنی یک هفته قبل از آغاز تظاهرات بزرگ مخالفان، حدس می‌زدند که مرسی به آخر کار رسیده. نظامی‌ها هفت روز به «مرسی» وقت داده بودند تا اختلافات میان خود و مردم را حل کند.
«مرسی» در این چند ماه آخر، تقریبا با همه نهادهای کشور درگیر بود، از سران مذهبی مسلمان و مسیحی گرفته تا دادگستری، نیروهای مسلح، پلیس و آژانس‌های اطلاعاتی، مخالفان سیاسی او هم اعطای اختیارات فراوان به اعضای اخوان‌المسلمین و دیگر اسلامگرایان در دوره مرسی و ناتوانی او در حل مشکلات عدیده اقتصادی مصر را در بوق و کرنا کردند و همین فشار افکار عمومی علیه او را افزایش داد.
بی‌اعتمادی بین «مرسی» و آژانس‌های اطلاعاتی مصر آنقدر زیاد شده بود که آنها شروع کردند به مخفی کردن اطلاعات از او، مثلا استقرار نیروها و خودروهای زرهی در شهرها، بدون اطلاع او صورت می‌گرفت.
پلیس هم در جریان اعتراض‌ها از حفاظت از دفاتر اخوان‌المسلمین در برابر حملات معترضان، خودداری کرد.
همین شد که مرسی وقتی برای بقای خود می‌جنگید، هیچ‌کسی را برای کمک گرفتن نداشت و در این شرایط وی تنها توانست به سفرای کشورهای غربی و گروه کوچکی از دستیارانش در اخوان‌المسلمین متوسل شود. آنها نیز فقط توانستند صحبت‌های دو دقیقه‌ای آخر او را ضبط و منتشر کنند.
«مراد علی» یکی از سخنگوهای اخوان‌المسلمین می‌گوید: «ارتش از قبل تصمیم خود را برای برکناری مرسی گرفته بود. مرسی حاضر شده بود امتیازهایی بدهد، اما هیچ‌ یک از آنها السیسی را راضی نمی‌کرد.»
علی می‌گوید: ما بی‌تجربه بودیم... فکرش را هم نمی‌کردیم بتوانند تا این حد خیانت کنند. آنها اینطور برخورد می‌‌کردند که «یا بروید و اعلام کنید که استعفا می‌دهید، یا ما شما را به زندان می‌اندازیم».
مقامات اخوان‌المسلمین می‌گویند فهمیده بودند که خط پایان نزدیک است. یک سخنگوی دیگر اخوا‌ن می‌گوید: از همان 23 ژوئن می‌دانستیم که همه چیز تمام شده. سفرای غربی به ما گفته بودند!
این سخنگوی اخوان می‌گوید، «آن پترسون» سفیر آمریکا در مصر یکی از این مقامات غربی بوده که از کودتای نظامی کاملا مطلع بود.

 


اشپیگل اعلام کرد،‌ آلمان در جاسوسی‌های افشا شده اخیر آمریکا با کاخ‌سفید «همکاری نزدیک» دارد.
هفته‌نامه اشپیگل که پس از روزنامه گاردین اقدام به افشای اطلاعات محرمانه به دست آمده از سوی «ادوارد اسنودان» مامور سابق سیا می‌کند، با استناد به تازه‌ترین افشاگری‌های این جوان 29 ساله اعلام کرد، دولت آلمان نیز در جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا با کاخ سفید همکاری می‌کند.
براساس این گزارش، همکاری میان سازمان امنیت آمریکا و سازمان اطلاعات آلمان بسیار فراتر از چیزی است که گمان می‌رود.»
براساس اسناد منتشر شده از سوی «اسنودان»، آمریکایی‌ها اینترنت را کنترل می‌کردند و آلمانی‌ها نیز اقدام به جاسوسی به اشکال دیگر می‌کردند با این حال این مسئله موضوعی است که برلین زیاد علاقه‌ای به صحبت درباره آن ندارد. مسئله تازه این است که مسائل مربوط به امور خارجی همان بخشی است که آمریکایی‌ها از کمک هم‌پیمان خود (آلمان) در مورد آن استفاده کرده است.» براساس این گزارش سازمان امنیت آمریکا «ابزارهای تجزیه و تحلیل» را در اختیار همکاران آلمانی خود گذاشته است تا بتواند اطلاعاتی را که به آلمان می رسد را رصد کند. در میان اطلاعاتی که آلمان آنها را جاسوسی کرده است، اطلاعاتی از مناطق بحرانی در خاورمیانه نیز به چشم می‌خورد.
اشپیگل همچنین نوشته است که سازمان اطلاعات آلمان، این اطلاعات را از 5 منبع مختلف که در منابع اطلاعاتی در نزدیک مونیخ بررسی شده‌اند، به دست آورده است.
«گرهارد شیندلر» رئیس سازمان اطلاعات آلمان در جریان دیداری با اعضای کمیته امور اطلاعاتی پارلمان آلمان همکاری با آمریکا را تأیید کرده است.
دفتر فدرال حمایت از قانون اساسی آلمان هم‌اکنون در حال بررسی درباره دسترسی آمریکا به اطلاعات اینترنتی در آلمان است. با این حال «هانس گئورگ ماسن» رئیس دفتر این موسسه از تامین اطلاعات مورد نیاز در این زمینه ابراز ناتوانی کرده است. وی گفت: «تاکنون ما هیچ اطلاعاتی درباره جاسوسی آمریکا از آلمان به دست نیاورده‌ایم.»
نکته جالب توجه اینکه، پیش از این افشا شده بود که «آلمان» از جمله کشورهایی است که جزو اهداف اصلی جاسوسی آمریکایی‌ها قرار داشته است!

 


نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در مناطق مختلف کشور موفق شدند تونلی به طول 500 متر را در اطراف دمشق کشف کنند که از آن برای حمل تسلیحات به تروریست‌ها استفاده می‌شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، نیروهای ارتش تونلی به طول 500 متر در منطقه القابون کشف کردند که این منطقه را به محله عربین در اطراف دمشق متصل می‌کرد و گروه‌های تروریستی از این تونل برای حمل سلاح و مهمات استفاده می‌کردند.
از این تونل مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات کشف و ضبط شد و همچنین مناطق اطراف آن پاکسازی شد.
نیروهای ارتش طی عملیاتی در شهرک «العقیله» در اطراف دمشق توانستند 40 خانواده را که عناصر مسلح از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند از دست تروریست‌ها نجات دهند.
نیروهای ارتش سوریه در این عملیات از تاکتیک‌های جنگ چریکی استفاده کردند و نیروهای آموزش دیده در اقدامی از پیش برنامه‌ریزی شده وارد شهرک العقیله شدند.
گروه‌های مسلح برخی از ساختمان‌ها را به پایگاهی برای استقرار نیروها و تجهیزات خود تبدیل کرده بودند.
ارتش سوریه همچنین با پیشروی در مناطق باب هود و القصور شهر حمص کنترل 70 درصد منطقه الخالدیه این شهر را در دست گرفت. عملیات ارتش برای پاکسازی کامل این منطقه همچنان ادامه دارد.
دیدار بشار اسد با هیئت الجزایری
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با هیئت الجزایری تاکید کرد همبستگی ملت برادر الجزایر با ملت سوریه عمق بیداری قومی و عربی را نشان می‌دهد. وی با تقدیر از مواضع ملت شجاع الجزایر تاکید کرد کشوری که یک میلیون شهید در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانه خود در برابر استعمار و مقابله با خشونت و افراط و تروریسم داده است در کنار سوریه و امت عربی در دفاع از ارزش‌های اصیل عربی و کرامت عربی باقی خواهد ماند حال شرایط هر قدر هم که می‌خواهد سخت باشد.
هیئت الجزایری در این دیدار شامل تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و علمی و مطبوعاتی این کشور به ریاست دکتر عبدالمجید حامدی بود.
به گزارش فارس، خبرگزاری سانا گزارش داد که در این دیدار تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و عربی و روابط مستحکم ملت‌های سوریه و الجزایر مورد بررسی قرار گرفت.
اعضای هیئت الجزایری با ستایش از پایمردی‌ ملت سوریه در مقابله با توطئه‌های خارجی علیه این کشور مقاوم عربی در منطقه تاکید کردند که ملت الجزایر در کنار سوریه ایستاده و از ملت سوریه در مقابله با این توطئه‌ها و به شکست کشاندن آنها حمایت می‌کنند.
این هیئت همچنین ابراز اطمینان کردند که سوریه و تمامی آزادگان ملت عربی بر نیروهای افراط و ترور و حامیان آنها پیروز خواهند شد و دشمنان نخواهند توانست ملت عربی را از آرمان حقیقی و مسائل عادلانه خود منحرف کنند.
سایر رویدادها
* گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده که تهدید کرده بودند شیعیان دو شهرک در حومه حلب را قتل‌عام می‌کنند با استفاده از سلاح‌های سنگین به این شهرک‌ها حمله کردند.
* درگیری‌های بین گروه امارت اسلامی شام و عراق و جبهه النصره که هر دو از گروه‌های وابسته به القاعده هستند ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.
* در پی مخالفت مفتی تونس برای اعزام تونسی‌ها برای جنگ در سوریه، رئیس‌جمهور این کشور وی را برکنار کرد.
* یک دیپلمات عرب خبر داد که قطر متعهد شده 5 میلیارد دلار به مخالفان سوریه کمک کند.

 


مردم یمن با برگزاری تظاهرات گسترده در صنعا و شهرهای دیگر خواستار اجرای اصلاحات واقعی در کشور و کوتاه کردن دست بیگانگان از امور داخلی کشورشان شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه خبری التغییر، صدها هزار نفر از مردم شمال و جنوب یمن با برپایی تظاهرات و در حالی که شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائيل می‌دادند خواستار کوتاه شدن دست اجانب از کشور شدند.تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: آمریکا شیطان بزرگ است و باید با سیطره آن در کشور مقابله شود.مردم یمن به حکومت صنعا هشدار دادند که در صورت تحقق نیافتن خواسته‌های مردم و دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی یمن بار دیگر به خیابان‌ها می‌آیند و به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
تظاهرکنندگان همچنین تأکید کردند که باید باقیمانده‌های نظام علی عبدالله صالح دیکتاتور ساقط شده یمن از مصادر امور کنار گذاشته شوند.

 


منابع امنیتی مصر اعلام کردند افراد مسلح بخشی از خط لوله انتقال گاز این کشور به رژیم صهیونیستی را در صحرای سینا منفجر کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها یک منبع امنیتی مصر با اعلام اینکه بامداد روز یکشنبه افراد مسلح بخشی از این خط لوله گاز را در جنوب العریش در سینای شمالی و بخش دیگری از آن را در شمال فرودگاه بین‌المللی العریش منفجر کردند، افزود نیروهای امنیتی مصر به محل خرابکاری اعزام شده‌اند.
روز جمعه نیز پنج سرباز ارتش مصر در درگیری‌ با گروه‌های مسلح ناشناس در فرودگاه العریش کشته شدند.
این خط لوله در سال‌های 2011 و 2012 نیز چند بار هدف حمله قرار گرفته بود اما این نخستین بار است که در سال جاری میلادی و تنها چهار روز بعد از کودتا علیه مرسی این خط لوله منفجر می‌شود.
بر اساس نتایج یک نظرسنجی که شرکت سینوویت برای پرس‌تی‌وی انجام داد و اکتبر سال 2011 منتشر شد، اکثریت قریب به اتفاق مردم مصر با مفاد معاهده گازی کشورشان با اسرائیل مخالفند.
73درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته بودند با صادرات گاز به اسرائیل مخالفند. تنها 9 درصد از این افراد با تامین گاز مورد نیاز رژیم اسرائیل از سوی مصر موافق بودند و 12درصد نیز در این باره اظهارنظر نکردند.
مسئله فروش و صادرات گاز به رژیم اسرائیل همواره برای مردم مصر امری مناقشه‌برانگیز بوده است. مصری‌ها رژیم اسرائیل را دشمن خود دانسته و مخالف هرگونه روابط تجاری با این رژیم هستند.

 


نیروهای امنیتی ترکیه به همراه شماری چماق به دست تجمع مخالفان دولت را در میدان «تقسیم» اسلامبول سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، تجمع هزاران معترض در خیابان‌ استقلال و میدان «تقسیم» اسلامبول با حمله نیروهای امنیتی و افراد مسلح به چماق، چاقو و ساطور سرکوب شد. نیروهای پلیس طبق معمول از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان شنبه‌شب استفاده کردند. معترضان شعار می‌دادند: «همه با هم علیه فاشیسم» و «مقاومت همه جا هست».
در این میان، شماری از افراد چماق به دست هم به سمت تظاهرکنندگان حمله‌ور شدند.
این افراد نیز شعار می‌دادند: «ما سربازان رجب طیب اردوغان هستیم.» این در حالی است که دولت افراد مذکور را از خود ندانست و نیروهای پلیس نیز سه تن از آنها را دستگیر کرد. در خیابان «استقلال» که به میدان تقسیم منتهی می‌شود، بیشترین درگیری‌ها میان پلیس و معترضان روی داد.
پس از درگیری مذکور نیز طرفین علیه یکدیگر خط و نشان کشیدند؛ جنبش همبستگی تقسیم (مخالفان) طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اینجا (میدان تقسیم) هستیم و اینجا خواهیم ماند. ما از مطالبات خود دست برنداشته‌ایم.
اما وزیر کشور و فرماندار اسلامبول اعلام کردند تظاهرات معترضان را سرکوب خواهند کرد.
در آنکارا نیز شنبه صدها معترض، به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت شعار دادند. در مورد زخمی‌های احتمالی طی درگیری بین معترضان و پلیس گزارشی نرسیده است.
درگیری در مجلس
موضع‌گیری نمایندگان مجلس ترکیه در ارتباط با تحولات مصر و در ارتباط با درگیری‌های اسلامبول باعث وقوع تنش و درگیری میان نمایندگان شد؛ «بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر و از سران حزب «عدالت و توسعه» خطاب به نمایندگان فراکسیون مخالف دولت (حزب جمهوری‌خواه خلق) گفت: سخنان برخی از شما به گونه‌ای است که انگار حامی کودتاگران مصر هستید و چنین چیزی بسیار طبیعی است، زیرا در فرهنگ حزب شما همواره گریز از صندوق‌های انتخابات، بی‌توجهی به آرای مردم و پناه بردن به ژنرال‌ها به عنوان تنها راه رسیدن به قدرت مطرح شده است.
این سخنان مجلس را به تشنج کشاند و شماری از نمایندان مخالف به سوی وی حمله‌ور شدند و طرفداران حزب حاکم هم به دفاع برخاستند.
براساس این گزارش، یک نماینده کرد از ناحیه صورت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و راهی بیمارستان شد.

 


مردم بحرین با برپایی تظاهرات گسترده خواستار تحقق آزادی و دموکراسی در کشور و آزادی بازداشت‌شدگان سیاسی شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر از مردم غرب منامه با برپایی تظاهرات سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه را محکوم کردند و بر ادامه اعتراضات خود تا تحقق همه خواسته‌های انقلابی از جمله آزادی و دموکراسی تاکید کردند.
تظاهرکنندگان در حالی که پرچم بحرین را با خود حمل می‌کردند شعارهایی علیه رژیم آل‌خلیفه سردادند و اعلام کردند که تسلیم نمی‌شوند،‌کوتاه نمی‌آیند و تا انجام اصلاحات واقعی به تظاهرات ادامه خواهند داد.مردم فریاد می‌زدند: اراده مردم بحرین قوی است و حقوقی دارند که متعلق به آنهاست و کسی بابت این حقوق منتی بر آنها ندارد.
معترضان همچنین تاکید کردند مردم منبع همه اختیارات هستند و هر راه‌حل سیاسی که به برقراری عدالت اجتماعی منجر نشود به منزله تلف کردن وقت است.تظاهرکنندگان همچنین اظهار داشتند که بحرین با یک طرح طایفه‌گرایانه و قبیله‌ای رو‌به رو است که طی آن یک گروه محدود می‌خواهند همه قدرت را در اختیار بگیرند.
در این تظاهرات افراد زیادی از همه گروه‌ها و جریان‌ها و احزاب سیاسی جامعه بحرین و در راس آنها جمعیت الوفاق اسلامی شرکت داشتند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10