(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 17 تـیـر 1392 - شماره 20536

ترميم استخوان با ماده زيست فعال محققان ايراني
درمان انحراف زانو
منشأ ماه
خطر نقص عضو در ازدواج فاميلي
مغز انسان چگونه هک مي‌شود؟
آخرين رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي کشور
تبليغات کفش‌هاي لاغري؛ راست يا دروغ؟
خداحافظ عصب‌کشي!
پهپادي براي تعقيب قاچاقچيان
آغاز استفاده از انرژي گرمايي زمين در کشور
   


ماده زيست فعال و زيست سازگار به کمک نانو ذرات و با توانايي بهبود سريع‌تر آسيب‌هاي استخواني به دست مهندسان پليمر پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران طراحي و ساخته شد.
اين ماده علاوه بر داشتن قابليت‌هاي ساير موارد زيست فعال، مي‌تواند تکثير و تمايز سلول‌هاي استخواني را تسريع کند.
اگرچه اثبات شده است که ذرات هيدروکسي آپاتيت باعث افزايش تکثير و تمايز سلولي در شرايط برون‌تني مي‌شوند، اما تاکنون مطالعه چنداني در رابطه با اثر نانو ذرات هيدروکسي آپاتيت قرار گرفته در بستر پليمري پلي‌هيدروکسي آلکانوآت روي پاسخ‌هاي سلولي انجام نگرفته است. واضح است که تعيين اثر نانو ذرات هيدروکسي آپاتيت بر رفتار سلولي بستر پلي‌هيدروکسي آلکانوآت اولين و مهم‌ترين مرحله براي توسعه کاربردهاي اين نانو کامپوزيت‌ها است.
در اين کار تحقيقاتي اثر نانو ذرات هيدروکسي آپاتيت کامپوزيت شده با پلي‌استرهاي تجاري ساخته شده به وسيله باکتري بر روي تکثير و تمايز سلول‌هاي استخواني مورد بررسي قرار گرفت. براساس نتايج آناليزهاي بافت‌شناسي و محتواي DNA، نانو کامپوزيت‌هاي ساخته شده قادر بودند به طور معني‌داري تمايز و تکثير سلول‌هاي استخواني را القا کنند و از اين جهت نانو کامپوزيت‌هاي ساخته شده به عنوان يک گزينه مناسب براي مهندسي بافت استخوان معرفي شدند.
مهدي سادات شجاعي، از محققان اين طرح با اشاره به اهداف اين تحقيق به ايسنا گفت: در تحقيقات حاضر، هدف ساخت يک ماده زيست فعال و زيست سازگار بود که علاوه بر داشتن قابليت‌هاي ساير مواد زيست فعال، بتواند تکثير و تمايز سلول‌هاي استخواني را تسريع و در نتيجه امکان بهبود سريع‌تر آسيب‌هاي استخواني را فراهم کند.
دانش‌آموخته دکتري تخصصي مهندسي پليمر ادامه داد: در اين تحقيق نانو ذرات هيدروکسي آپاتيت با روش هيدروترمال ساخته شدند و پس از کامپوزيت کردن با پلي‌استرهاي تجاري ساخته شده به وسيله باکتري (پلي‌هيدروکسي آلکانوآت‌ها)، خواص ساختاري شامل خواص حرارتي و رئولوژيکي و زيستي شامل زيست فعاليت، چسبندگي سلولي، پخش‌شدگي سلولي، تکثير سلولي و تمايز سلولي آنها مورد بررسي قرار گرفت. درنهايت نيز سازوکارهاي بهبود در پاسخ‌هاي سلول‌هاي استخواني تجزيه و تحليل شد.
وي افزود: يکي از مهم‌ترين نتايج تحقيق حاضر را شايد بتوان بهبود چشمگير در خواص زيستي نانوکامپوزيت‌هاي پلي‌هيدروکسي آلکانوآت/ هيدروکسي آپاتيت در مقايسه با پليمر خالص دانست.
سادات شجاعي در تکميل نتايج به دست آمده گفت: براساس بررسي‌هاي فعاليت متابوليکي و همچنين بررسي غلظت DNA سلو‌ل‌ها، يک افزايش معني‌دار و شديد در فعاليت متابوليکي و تکثير سلولي براي سلول‌هاي استخواني روي سطح نانوکامپوزيت‌هاي ساخته شده در مقايسه با پليمر خالص مشاهده شد.
همچنين براساس بررسي‌هاي بافت‌شناسي، درحالي که هيچ تمايز سلولي معني‌داري روي سطح پليمر خالص قابل مشاهده نبود، روي سطح نانوکامپوزيت‌هاي با غلظت پرکننده زياد، سلول‌هاي پيش استئوبلاست به طور موثري به سلول‌هاي استئوبلاست بالغ تمايز يافتند که دلالت‌کننده نقش موثر نانوذرات هيدروکسي آپاتيت در القاي تمايز سلول‌هاي استخواني است.
وي تصريح کرد: با توجه به اينکه نانوکامپوزيت‌هاي فوق داراي زيست فعاليت افزايش يافته بوده و به طور همزمان تکثير سلول‌هاي استخواني و تمايز سلول‌هاي پيش استخواني به سلول‌هاي استخواني بالغ را تحريک مي‌کنند، لذا به‌کارگيري نانوکامپوزيت‌هاي فوق براي ترميم آسيب‌هاي استخواني مي‌تواند سرعت ترميم استخوان را چندين برابر نسبت به نمونه‌هاي سنتي افزايش دهد.
نتايج اين کار تحقيقاتي که به دست دکتر مهدي سادات شجاعي دانش‌آموخته دکتري تخصصي مهندسي پليمر و دکتر محمدتقي خراساني و دکتراحمد جمشيدي اعضاي هيئت علمي پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران صورت گرفته است، در مجله «Materials Science and Engineering C» منتشر شده است.

 


عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به طراحي و ساخت پلاک فشاري لغزنده دوتکه ارتوپدي شده است.
پلاک فشاري لغزنده دوتکه ارتوپدي (ODSCP) به همت دکتر اميررضا کچويي، استاديار گروه ارتوپدي دانشگاه علوم پزشکي مشهد طراحي و ساخته شده که پس از تأييد از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به مرحله توليد رسيده است.با استفاده از اين وسيله ابداعي نيز يک خانم 38 ساله که دچار انحراف شديد زانو پرانتزي (ژنوواروم) دوطرفه با انحراف 20 درجه بود، مورد عمل جراحي قرار گرفت و در حال حاضر حال عمومي بيمار مطلوب و نتايج عمل نيز رضايت بخش است.کچويي در خصوص اين عمل به ايسنا گفت: اين بيمار که به علت انحراف شديد زانو دچار دردهاي مکرر شده و مستعد به آرتروز زودرس نيز بود، توسط اين پلاک و با هدف اصلاح انحراف مورد عمل قرار گرفت و نتايج راديوگرافي از زانوي بيمار نشان‌دهنده موفقيت عمل است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اين که براي درمان انحرافات زانو از تکنيک‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود که هر يک از اين تکنيک‌ها ممکن است مشکلات يا عوارضي براي بيمار داشته باشد، اظهار داشت: استفاده از اين پلاک علاوه بر افزايش سرعت عمل و دقت از شکستگي‌هاي مازاد در ناحيه زانو جلوگيري مي‌کند.کچويي خاطرنشان کرد: کاهش زمان عمل، جلوگيري از عوارض ناخواسته، سهولت استفاده از وسيله و جلوگيري از ايجاد برش‌هاي وسيع از جمله مزاياي اين پلاک به شمار مي‌رود.
وي درباره ميزان شيوع انحرافات زانو و کاربرد اين پلاک تصريح کرد: انحراف زانو يکي از مشکلات شايع در بين جوانان است و بسياري از بيماران به دليل مشکلات زانو و همچنين زيبايي تمايل به انجام عمل جراحي دارند. وي خاطرنشان کرد:‌ افراد بالاي 50 سال نيز که مبتلا به آرتروزهاي زانو شده‌اند، دسته ديگري از بيماران هستند که اين پلاک درآنها کاربرد دارد.

 


منشأ جهان براي مدت‌هاي طولاني مورد ترديد قرار داشته و اکنون يک دانشمند علوم سيارات مدعي شده که زمين حدود چهار و نيم ميليارد سال قبل ماه را به دنيا آورده است.
نظريه جديد جنجالي «ويم وان وسترنن» از دانشگاه آزاد آمستردام بر اين اساس است که يک انفجار بزرگ معادل 40 ميليارد بمب اتم که از هسته زمين منشأ گرفته، تا حدودي منجر به شکل‌گيري ماه شده است.
وي بر اين باور است که اين رويداد بزرگ حدود 5/4 ميليارد سال قبل رخ داده و مي‌تواند پاسخي براي سؤال به شدت مورد بحث منشأ ماه باشد.
وان وسترنن اظهار کرد که توضيحات قبلي در مورد چگونگي شکل‌گيري ماه در زبان ساده منطقي نيست.
جورج داروين، نوه چارلز داروين گفته بود که زمين اوليه به قدري سريع مي‌چرخيده که بيرون افتاده و بخشي از خود را به فضا پرتاب کرده تا شکل ماه را به خود بگيرد.
نظريه وي مشهود بود اما سپس با نظريه برخورد عظيم تحت‌الشعاع قرار گرفت که براساس آن يک جسم به اندازه سياره مريخ با زمين اوليه برخورد کرده و در اثر اين ضربه خرد شده است.
در اين نظريه، تکه‌هاي کنده شده ماه را شکل داده‌اند اما اين فرضيه پس از آورده شدن نمونه‌هايي از سنگ هاي ماه به زمين توسط مأموريت آپولو تا حد زيادي کنار گذاشته شد.
بررسي‌هاي شيميايي سنگ‌ها در سال گذشته توسط دانشگاه شيکاگو نشان داد که آنها داراي ايزوتوپ‌هاي مشابه اکسيژن، سيليکون و پتاسيم با نمونه‌هاي زمين هستند.
وان وسترنن مي‌گويد که اين نتايج نشان مي‌دهد ماه زماني بخشي از زمين بوده که با انفجاري بزرگ از هسته زمين به فضا پرتاب شده است.
اين محقق بر اين باور است که بايد انرژي پرتابشي بسيار بزرگي به سرعت به وجود آمده و طبق محاسبات وي قدرت اين انفجار برابر با 40 ميليارد بمب اتمي پرتاب شده در هيروشيما بوده است.اين ايده که هسته زمين از يک راکتور اتمي بسيار عظيم برخوردار بوده براي بيش از 60 سال در ميان دانشمندان مورد بحث بوده است.
همچنين شواهدي از راکتورهاي فسيلي بسيار کوچک‌تر تا 10 متر در غرب آفريقا وجود داشته که حدود 10 ميليارد سال قبل فعال بوده‌اند.
دانشمندان بر اين باورند که عناصر سنگين مانند اورانيوم و پلوتونيوم در سنگ‌هاي سنگين پس از شکل‌گيري و قرار گرفتن آنها در پوسته آن به درون زمين نفوذ کرده و مخازن مايع بزرگ را شکل داده‌اند.
ماده راديواکتيو در سنگ‌ها واکنش‌هاي کوچک از خود نشان داده که با ترکيب با سوخت کافي مي‌تواند يک انفجار عظيم را شکل دهد.
نظريه يک راکتور هسته‌اي داخلي مي‌تواند توضيحي براي اين سؤال باشد که چرا زمين انرژي بيشتري نسبت به آنچه از خورشيد دريافت کرده، بيرون مي‌فرستد.
با اين حال کارشناسان اظهار کرده‌اند که حتي اگر شواهد ژئوراکتورهاي جهاني پيدا شود، بسياري از دانشمندان بايد نسبت به اين موضوع که آنها قادر به توليد ماه هستند، متقاعد شوند.

 


نتايج تحقيقات جديد پژوهشگران نشان داد که خطر نقص عضو در ازدواج فاميلي دو برابر سايرين است.
محققان انگليسي اظهار داشتند: خطر نقص تولد فرزندان زنان بالاي 34 سال سن دو برابر شده است.
مطالعات حاکي از آن است که خطر نقص تولد درکودکان حاصل از ازدواج فاميلي يا مادران مسن‌تر بيشتر است که اين مشکلات مي‌تواند مانند سندرم داون يا مشکل قلبي و ريوي باشد.
در اين مطالعه، محققان روي 11 هزار نوزاد متولد شده در برادفورد انگلستان بين سال‌هاي 2007 و 2011 بررسي‌هايي انجام داده‌اند. محققان در ادامه افزودند: خطر نقص هنگام تولد از پدر و مادر غيرفاميل از 3 درصد به 6 درصد و براي مادران 35 ساله يا مسن‌تر، اين خطر نسبت به زنان کمتر از 35 سال، 2 درصد افزايش داشته است.

 


مغز انسان مانند رايانه‌ها در برابر حملات هکرها آسيب‌پذير بوده و توسعه فناوري‌هاي پيشرفته، اجازه دسترسي و خواندن افکار مردم را براي دانشمندان فراهم کرده‌اند.
زندگي در دنياي داده‌ها با خطرات فراواني از جمله حملات هکري مواجه است و حتي مغز انسان نيز از خطر هک شدن در امان نيست؛ دانشمندان در حال توسعه فناوري‌هاي مختلفي هستند که حتي امکان خواندن ذهن انسان را نيز فراهم مي‌کنند.
خواندن ذهن
خواندن ذهن افراد هميشه نيازمند فناوري‌هاي بسيار پيشرفته نيست و به گفته دکتر «مارک سالم»، مي‌توان با استفاده از نشانه‌هاي غيرکلامي و فيزيکي در زبان بدن متوجه افکار هر فرد شد؛ مثلا خاراندن بيني مي‌تواند به معناي خارش بيني يا دروغگويي فرد باشد!
با اين حال استفاده از فناوري مي‌تواند دسترسي مستقيم و دقيق‌تر به مغز انسان را ميسر کند؛ «فيليپ لاو» متخصص مغز و اعصاب در حال توسعه مانيتور مغزي قابل حمل iBrain است که مي‌تواند فعاليت‌هاي الکتريکي مغز را از سطح پوست سر و جمجمه تشخيص دهد.
بيماران مبتلا به ‌ALS (اسکلروز آميوتروفيک جانبي) يا اشکالي از فلج، داراي فعاليت طبيعي و سالم مغزي هستند و با کمک دستگاه iBrain مي‌توان از افکار اين افراد براي کنترل يک دست مجازي بر روي صفحه نمايش رايانه استفاده کرد.
از ديگر اشکال پيچيده خواندن ذهن، توانايي ترجمه زبان مغز به زبان ساده انگليسي است. دکتر «جک گالانت» از متخصصان اعصاب دانشگاه کاليفرنيا در برکلي در حال تدوين «فرهنگ لغت مغز» و ترجمه افکار به تصوير و کلمات است.
در اين روش تصاوير مختلفي به داوطلبان نشان داده شده و فعاليت مغزي از طريق تصويربرداري رزونانس مغناطيسي عملکردي (FMRI) بررسي مي‌شود. محققان با کمک اين فعاليت‌هاي مغزي موفق به بازسازي تقريبي تصاوير ديده شده توسط افراد گرديدند.
برخي فناوري‌ها نيز امکان نظارت بر فعاليت مغز در طول انجام کار را فراهم مي‌کنند. «کريس برکا» از متخصصان عصب‌شناسي در حال توسعه فناوري براي نظارت افراد مختلف مانند ورزشکاران و هنرمندان بر فعاليت‌هاي مغزي است که دستيابي به اوج عملکرد را امکان‌پذير مي‌کند.
دستيابي هکرها به مغز انسان
اما دست يابي هکرها به مغز انسان و وارد کردن هرگونه اطلاعات، چه تبعاتي به دنبال خواهد داشت؟
برنامه‌نويسان رايانه‌اي از طريق رمزگشايي يا کرک (cracks) به سيستم‌هاي امن نفوذ مي‌کنند. در انسان نيز حس بويايي کليد رمزگشايي و نفوذ به مغز انسان محسوب مي‌شود.
«ايلاناهيراستون» از متخصصان عصب‌شناسي در حال توسعه روشي براي وارد کردن اطلاعات به مغز افراد از طريق حس بويايي در زمان خواب است. در اين روش از ترکيبي از بوهاي خوشايند يا ناخوشايند و اصوات خاص استفاده مي‌شود.
در اين شرايط، مغز انسان طي چند سال آينده به هدف اصلي حملات هکري تبديل شده و بايد راهکار جدي براي مقابله با اين حملات جديد توسعه داده شوند!

 


براساس آخرين رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي که هر ساله توسط پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) صورت مي‌گيرد، دانشگاه تهران، علوم پزشکي تهران، صنعتي شريف، دانشگاه هنر و پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي در صدر گروه‌هاي خود قرار گرفتند.
دکتر جعفر مهراد سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) سه سال متوالي يعني از سال 1389 است که دانشگاه‌هاي کشور را براساس معيارها و شاخص‌هاي مصوب تهران که مورد تاييد ISESCO و وزراي آموزش عالي و تحقيقات علمي کشورهاي اسلامي است رتبه‌بندي مي‌کند.
وي ادامه داد: رتبه‌بندي سال 1391 براساس روش‌شناسي سال‌هاي قبل انجام شده است، اما در شکل ارائه اطلاعات و تنظيم جدول‌ها از رده‌بندي دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي کشور استفاده به عمل آمده است. در اين رده‌بندي دانشگاه‌هاي هنر، صنعتي، جامع و پژوهشگاه‌ها به تفکيک رتبه‌بندي شده و رتبه و امتيازات هر يک از دانشگاه‌ها در قالب جدول‌هاي ارائه شده معني پيدا مي‌کند.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: در جدول‌هاي رتبه‌بندي، امتيازات کلي سال‌هاي 1390 و 1391 نيز درج شده است و دانشگاه‌ها هر کدام به وضوح خواهند ديد که در سايه تلاش و همکاري‌هاي علمي و تحقيقاتي از سوي دانشگاه‌ها و نيز سرمايه‌گذاري‌هاي به عمل آمده در حوزه آموزش عالي به استثناي سه مورد، بقيه دانشگاه‌ها از رشد قابل توجهي برخوردارند.
وي تاکيد کرد: رشد حاضر حاکي از افزايش فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي در حوزه‌هاي مختلف از جمله افزايش در تعداد مقالات، استنادها، اختراعات و اکتشافات و افزايش در جوايز و ساير شاخص‌هايي که به نظر مي‌رسد دانشگاه‌ها از معيارها و شاخص‌هاي مطرح در ISC استفاده کامل کرده و در طول سه سال گذشته به اين شاخص‌ها به دقت توجه کرده و در نتيجه به نحو چشمگيري با جابه‌جايي رتبه‌ها، جايگاه درخور توجهي را به دست آورده‌اند.
دانشگاه علوم پزشکي تهران، رتبه اول دانشگاه‌هاي علوم پزشکي
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: در بين 34 دانشگاه علوم پزشکي کشور که در رتبه‌بندي سال 1391 شرکت کرده بودند، دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني تهران، شهيد بهشتي، شيراز، اصفهان و مشهد به ترتيب رتبه‌هاي اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.
دانشگاه تهران، صدرنشين دانشگاه‌هاي جامع کشور
مهراد افزود: از مجموع 51 دانشگاه جامع وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري که در رتبه بندي سال 1391 شرکت کرده‌اند، دانشگاه‌هاي تهران، تربيت مدرس، شيراز، فردوسي مشهد و شهيد بهشتي موفق به کسب رتبه‌هاي اول تا پنجم شده‌اند.
جايگاه اول دانشگاه صنعتي شريف در بين 17 دانشگاه صنعتي
وي ادامه داد: در رتبه‌بندي سال 1391 که 17 دانشگاه صنعتي حضور داشتند، دانشگاه‌هاي صنعتي شريف، اميرکبير، علم و صنعت ايران، صنعت اصفهان و صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي به ترتيب در جايگاه اول تا پنجم جاي گرفته‌اند.
دانشگاه هنر تهران، رتبه اول دانشگاه‌هاي هنر
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: از مجموع دانشگاه‌هاي هنر، تنها سه دانشگاه در رتبه‌بندي سال 1391 حضور دارند که به ترتيب دانشگاه هنر تهران، هنر اصفهان و هنر اسلامي تبريز حائز رتبه‌هاي اول تا سوم هستند.
پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي، صدرنشين پژوهشگاه‌ها
مهراد در ادامه با بيان اينکه پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز جدا از دانشگاه‌ها رتبه‌بندي شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع 11 مؤسسه پژوهشي در اين رتبه‌بندي شرکت کردند که پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي، پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران، پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک و زيست فناوري، مواد و انرژي و سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران به ترتيب داراي رتبه‌هاي اول تا پنجم هستند.وي تصريح کرد: در طول سال 1391 تاکنون دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي شرکت‌کننده در رتبه‌بندي ISC به طور جدي همکاري کرده و در ارسال الکترونيکي اطلاعات و انتقال مدارک مستند به اين سازمان از هيچ کوششي فروگذار نکردند. رابطان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نقش ارزنده‌اي ايفا کرده و در زمان‌هاي مناسب نسبت به تکميل اطلاعات اقدام کردند که جاي قدرداني مخصوص دارد.
اعلام نتايج رتبه‌بندي دانشگاه آزاد در آينده نزديک
مهراد در پايان گفت: نتايج رتبه‌بندي دانشگاه آزاد اندکي با تاخير گزارش خواهد شد و طبق سياست اين دانشگاه، مقرر است واحدهاي اين دانشگاه به منظور ايجاد رقابت سالم به تفکيک و جدا از هم رتبه‌بندي شوند.

 


در سال‌هاي اخير باتوجه به گسترس معضل چاقي، بسياري از افراد به دنبال راه‌هاي آسان‌تر رفع آن و داشتن اندامي متناسب هستند.
در اين ميان هر روز شاهد تبليغاتي درمورد داروهاي ضدچاقي اعم از قرص‌ها و چسب‌هاي لاغري در رسانه‌ها به ويژه شبکه‌هاي ماهواره‌اي و سايت‌هاي اينترنتي هستيم. همچنين به تازگي تبليغات گسترده‌اي در شبکه‌هاي ماهواره‌اي مبني بر استفاده از کفش‌هاي لاغري براي کاهش وزن، سايز يا سوزاندن کالري و چربي انجام مي‌شود.
در تبليغات اين کفش‌ها تأکيد مي‌شود که آنها به صورت خاص و علمي طراحي، کارشناسي و توليد شده و مخصوص پياده‌روي و ورزش هستند و با پوشيدن آنها فرد در ماه مي‌تواند 3 تا 5 کيلو وزن از دست دهد.
همچنين تبليغ مي‌شود که اين کفش‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند که در هنگام راه رفتن کمترين فشار روي زانو و کمر وارد مي‌شود و فرد کمتر خسته مي‌شود و بيشتر کالري مي‌سوزاند، بنابراين لاغر مي‌شود.
گفته مي‌شود ايده اصلي ساخت اين کفش‌ها از آفريقا آمده است، زيرا زنان آفريقايي کفش‌هاي مخصوصي مي‌پوشند و توليدکنندگان اين کفش‌ها نيز با الگوگيري از اين کفش‌ها و به کارگيري تکنولوژي ايروديناميک و سيستم تعادلي در کفه کفش، کفش‌هاي لاغري را وارد بازار کرده‌اند؛ کفش‌هايي که از سال 2008 شهرت جهاني پيدا کرده و به شکل امروزي درآمده است.
مدير يک فروشگاه عرضه اين کفش‌هاي لاغري که نخواست نامش را ذکر کند، تأکيد کرد که اين کفش‌ها طبي هستند و استفاده از آنها موجب مي‌شود فرد به راحتي کالري بسوزاند.
اين درحالي است که سيدمنصور رايگاني، رئيس انجمن طب فيزيکي و توانبخشي ايران بر اين باور است که تمامي تبليغاتي که در ماهواره‌ها و رسانه‌ها درمورد کفش‌هاي لاغري انجام مي‌شود دروغ است و جنبه تجاري دارد زيرا تاکنون هيچ تحقيق علمي درمورد تأثير اين کفش‌ها در لاغري فرد انجام نشده است.
وي خاطرنشان کرد: شرکت‌هاي توزيع‌کننده و توليدکنندگان اين کفش‌هاي لاغري تنها سودآوري برايشان مهم است، بنابراين تبليغات گسترده شبکه‌هاي ماهواره‌اي درمورد کفش‌هاي لاغري عوام فريبانه و کاذب است.
درحال حاضر کفش‌هاي لاغري به قيمت‌هاي مختلف در فروشگاه‌هاي ورزشي ارائه مي‌شود و اين کفش‌ها باتوجه به نوع آن و اين که محصول چه کشوري هستند از 150 تا 600هزار تومان فروخته مي‌شوند.
به گفته رئيس انجمن طب فيزيکي و توانبخشي، چاقي و افزايش وزن امروزه به معضل بزرگي تبديل شده است و بسياري از مردم از افزايش وزن خود ناراضي هستند و همين امر باعث شده است تا روش‌هاي غيرعلمي و اصولي را براي کاهش وزن انتخاب کنند.
رايگاني افزود: چاقي و اضافه وزن علاوه بر مشکلات ظاهري براي فرد موجب بروز بسياري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ديابت، فشار خون و بيماري‌هاي کبدي مي‌شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي خاطرنشان کرد: يکي از راه‌هاي اساسي لاغري در افراد تشخيص و علت چاقي است در واقع پزشک با بررسي‌هاي باليني و انجام آزمايش‌هاي مختلفي بايد ابتدا علت چاقي را پيدا کند و سپس راه‌هاي رفع اين معضل را به فرد ارائه دهد.
وي افزود: تغذيه سالم و دوري از غذاهاي آماده، فست‌فودها و سرخ‌کردني‌ها به همراه داشتن تحرک و ورزش روزانه در کاهش وزن بسيار مؤثر است.
به گفته اين استاد دانشگاه 20 تا 40دقيقه ورزش روزانه به ويژه پياده‌روي سبک به فرد کمک مي‌کند که وزن اضافي خود را به راحتي از دست بدهد بنابراين براي کاهش وزن افراد چاق، استفاده از يک رژيم غذايي تحت‌نظر پزشک و ورزش روزانه توصيه مي‌شود.


 


دانشمندان ژاپني يک درمان پيشگامانه سلول بنيادي را بر روي دندان‌هاي سگ‌ها آغاز کرده‌اند که به اعتقاد آنها گامي روبه جلو براي توليد درماني موثر در بازيابي دندان‌هاي پوسيده به شمار مي‌رود.
به گفته دانشمندان مرکز ملي طب سالمندي و پيري‌شناسي اين رويکرد نوين مي‌تواند جايگزين عصب‌کشي، پر کردن و حتي روکش گذاشتن براي دندانها باشد.
در حال حاضر خرابي دندان با از بين بردن هرگونه پالپ ملتهب در اطراف دندان‌ها و پر کردن يا روکش گذاشتن بر روي آن درمان مي‌شود. اما اين درمان با موفقيت کمي همراه بوده ومشکل مجددا بروز مي‌کند تا اين که در نهايت دندان کشيده شود.
خرابي دندان زماني رخ مي‌دهد که باکتري يا عفونت‌ها در فرآيند ترميم طبيعي دندان وارد شود. اگر ميناي سخت بيروني دندان فرسوده شده وباکتري وارد بخش داخلي دندان شود، عفونت مي‌تواند به تدريج بافت پالپ نرم داخلي را از بين برده و دندان نيازمند عصب‌کشي يا کشيده شدن شود.
پالپ براي شناسايي حس مانند گرما، سرما و فشار ضروري بوده وحاوي سلول‌هاي بنيادي است که مي‌توانند بافت دندان را دوباره توليد کنند.
اين پژوهش که با همکاري دانشمندان آزمايشگاه‌هاي زيست پزشکي «شين نيپون» و دانشکده دندانپزشکي دانشگاه «آيچي گاکوئين» انجام شده، يک درمان مبتني بر سلول بنيادي را آزمايش کرده که پالپ را مجددا توليد و در نهايت ساختار سالم قبلي دندان را بازيابي مي‌کند.
در همان زمان آنها مي‌خواستند ايمني پيوند سلول بنيادي پالپ را در انسان به عنوان پيش‌درآمدي براي کارآزمايي‌هاي باليني آينده ارزيابي کنند.
آنها اين کار را با اجراي عصب‌کشي بر روي گروهي از 18 سگ آغاز و طي آن سلول‌هاي بنيادي پالپ دندان را جمع‌آوري کردند. سپس اين سلول‌ها را در آزمايشگاه با فاکتور رشد G-CSF درمان کردند.
محققان پس از بررسي نتايج که شامل مقايسه سلول‌هاي درمان شده با گروه کنترل شده‌اي از سلول‌هاي درمان نشده بودند، دريافتند که اين سلول‌ها در حقيقت بافت پالپ را بازسازي کرده وکاملا کانال ريشه سگها را پر کردند.
نتايج اين پژوهش در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است.

 


آمريکايي‌ها پهپاد جديدي به نام 2SEAS طراحي کرده‌اند که براي تعقيب قايق‌هاي قاچاقچيان موادمخدر کارآمد خواهد بود.
موتورهاي دوقلو به اين پهپاد هوايي بدون سرنشين سرعت و نيرو مي‌دهند.
اين وسيله هوايي توسط چاپگر سه‌بعدي چاپ شده و مي‌تواند از دوربين تعبيه شده در زير بال‌هايش براي شکار قاچاقچيان در درياي شمال اروپا استفاده کند.
پهپاد ابداعي خويشاوند جوان‌تر نخستين پهپاد چاپ شده به نام SULSA است که در سال 2011 ساخته شد. هر دوي اين پهپادها توسط محققان دانشگاه «ساوتهمپتون» آمريکا ساخته ‌شده‌اند و با داشتن قالب‌هاي شبکه مانند، محکم و سبک هستند؛ با اين‌حال، تفاوت‌هاي اصلي بين اين دو سازه هوايي سه‌بعدي وجود دارند.
پهپاد SULSA به استثناي موتور الکتريکي‌اش کاملاً به‌طور سه‌بعدي چاپ شده و اين امر براي مقياس کوچک آن ممکن است.
در مقايسه، پهپاد 2SEAS داراي طول بالي دو برابر طول بال SULSA است؛ اين بدين معناست که بال‌ها و دم آن براي چاپ شدن بيش از اندازه بزرگ هستند. اين دو جزء از فيبر کربني ساخته شده‌اند.
بدنه اصلي 2SEAS (بخشي که مخزن سوخت است)، تجهيزات نظارتي و پايه موتور به صورت سه‌بعدي چاپ شده‌اند.تفاوت بزرگ ديگر بين اين دو در نيرو است زيرا SULSA از موتور الکتريکي منفرد براي نيرودهي پيشرانه‌اش استفاده مي‌کند؛ درحالي که 2SEAS داراي يک موتور بنزيني است.
پهپاد SULSA مي‌تواند به مدت 40 دقيقه با موتور الکتريکي‌اش حرکت کند درحالي که 2SEAS با طول بال‌هاي بزرگ‌تر و پيشرانه‌هاي دوقلو و همچنين موتور بنزيني مي‌تواند به مدت 6ساعت پرواز کند و به سرعت 55مايل در ساعت برسد.
اين سرعت به اندازه کافي براي تعقيب يک قايق سرعتي قاچاقچيان بالاست.
2SEAS قادر به حمل حسگرهاي بيشتري در مقايسه با SULSA است.
پهپاد 2SEAS هنوز درحال گذراندن آزمايش‌هاي لازم به ويژه در ارتباط با تجهيزات نظارتي‌اش است.
انگلستان، فرانسه و هلند علاقه‌مند به استفاده از پهپادهايي براي گشت‌زني در کانال انگليس و درياي شمال يا دو درياي بين اين آن‌ها هستند.

 


دبير ستاد توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري از آغاز استفاده از انرژي گرمايي زمين در کشور خبر داد و گفت: اکنون بررسي‌هاي ژئوفيزيکي و ژئوشيميايي در منطقه مشکين شهر استان آذربايجان شرقي انجام و محل حفر 11 حلقه چاه به عمق 3 هزار متر در آن مشخص شده است.
«يوسف آرمودلي» در گفت‌وگو با ايرنا اظهار داشت: هفت حلقه چاه از اين تعداد چاه‌ها مشخص و مقرر شده است تا به مخزن انرژي گرمايي زمين در ارتفاعات سبلان راه يابند. هر کدام از اين حلقه چاه‌ها داراي توان توليد انرژي 5 مگاوات هستند.
وي گفت: عمليات حفر اين چاه‌ها آغاز شده است و آغاز عمليات استحصال از انرژي گرمايي زمين به وسيله اين چاه‌ها منوط به خريد توربين‌هاي 5 مگاواتي است.
آرمودلي در مورد ميزان انرژي به دست آمده از اين حلقه چاه‌ها يادآور شد: در حال حاضر به طور متوسط توان مصرفي انرژي يک شهر با جمعيت 100 هزار نفر، 10 مگاوات است بنابراين هر کدام از اين چاه‌ها نيمي از مصرف انرژي يک شهر را پاسخگو خواهد بود.
وي خاطرنشان کرد: همچنين منابع توليد انرژي گرمايي زمين در شهرهاي سهند، سبلان، خوي، ماکو، رامسر، طبس، تفتان، بوشهر، اطراف اصفهان وتهران شناسايي شده است که در مرحله بعدي حفر چاه در اين شهرها نيز انجام مي‌شود.
انرژي گرمايي زمين به انرژي حرارتي که در پوسته جامد زمين وجود دارد، گفته مي‌شود.
مرکز زمين (به عمق تقريبي 6400 کيلومتر) که درحدود 4000 درجه سانتيگراد حرارت دارد، بنابراين مي‌تواند به عنوان يک منبع حرارتي باشد و موجب تشکيل و پيدايش مواد مذاب با درجه حرارت 650 تا 1200 درجه سانتيگراد در اعماق 80 تا 100 کيلومتري از سطح زمين مي شود.
به طور ميانگين ميزان انتشار اين حرارت از سطح زمين که فرآيندي مستمر است معادل 82 ميلي‌وات در واحد سطح است که با در نظر گرفتن مساحت کل سطح زمين مجموع کل اتلاف حرارت از سطح آن، برابر با 42 ميليون مگاوات مي‌شود.
در واقع اين ميزان حرارت غيرعادي، عامل اصلي پديده‌هاي زمين‌شناسي از جمله فعاليت‌هاي آتشفشاني، ايجاد زمين‌لرزه‌ها، پيدايش رشته کوه‌ها (فعاليت‌هاي کوه‌زايي) وهمچنين جابه‌جايي صفحات تکتونيکي است که کره‌زمين را به يک سيستم ديناميک تبديل کرده است و پيوسته آن را تحت تغييرات گوناگون قرار مي‌دهد.
به وسيله يک سيال مانند بخار يا آب داغ يا هر دو مي‌توان اين حرارت را به سطح زمين انتقال داد. از اين انرژي گرمايي در سطح زمين مي‌توان در کاربردهاي متفاوت از جمله توليد برق هم استفاده کرد.


 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10