(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 18 تـیـر 1392 - شماره 20537

کوتاه اقتصادي
اعلام ساعت کاري ادارات در ماه مبارک رمضان
معمارنژاد خبر داد
ترخيص تمام داروها از گمرک
معاون سابق بانک مرکزي: با افزايش نرخ ارز مرجع قيمت دلار در بازار آزاد کاهش مي‌يابد
يک فعال کارگري: 70 درصد کارگران کارگاه‌هاي کوچک بيمه نيستند
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد
واردات غيرقانوني 144 دستگاه پورشه به کشور با ارز دولتي
بازدهي 14 درصدي بورس در 19 روز
پايان تعميرات بزرگترين پالايشگاه گاز کشور در کوتاه‌ترين زمان
رئيس انجمن صنايع: لوازم خانگي داخلي حداقل قيمت را دارد
   


*سرويس پست‌الکترونيکي شرکت پست توسط مهندسان ايراني طراحي شده و با زيرساخت‌هايي که براي آن فراهم شده از ظرفيت يک ميليون کاربر پشتيباني مي‌کند. در مراسم رونمايي از اين سرويس کاظم ميرزايي مدير مرکز فن‌آوري اطلاعات شرکت پست هدف از اين طرح را ايجاد يک ارتباط دو طرفه بوسيله پست الکترونيکي عنوان کرد و افزود: پايگاه داده اين سيستم داخل کشور در نظر گرفته شده و به همين دليل به راحتي مي‌توان کاربران را احراز هويت کرد. ميرزايي همچنين از افزايش ظرفيت اين سيستم در آينده تا سقف 100 ميليون کاربر خبر داد و گفت: در اين سيستم افراد حقيقي از افراد حقوقي قابل تشخيص هستند و در فاز اول اين طرح، براي هر کاربر حجم 50 مگابايت بصورت ماهيانه در نظر گرفته شده است.
* در سه ماه اول سال 537 هزار تن برنج وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 93درصدي را نشان مي‌دهد. براساس آمار گمرک، طي سه ماهه نخست سال 92 مقدار 537 هزار تن برنج به ارزش 609 ميليون دلار وارد کشور شده است. واردات اين محصول نسبت به سال قبل 23/93 درصد افزايش وزني و 51/140 درصد افزايش ارزشي داشته است.
* قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه حدود 90 درصد لوازم آرايشي وارد شده به کشور قاچاق است، گفت: ساليانه 14 ميليارد دلار قاچاق به کشور صورت مي‌گيرد که اگر هزينه ايجاد هر شغل 70 هزار دلار باشد، 200 هزار فرصت شغلي از بين مي‌رود، يک هزار و 800 ميليارد تومان فرار مالياتي خواهيم داشت و معادل ماليات ماهيانه 3ميليون کارمند هزينه مي‌شود. محمدصادق مفتح در گردهمايي مسئولين کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به استان‌هاي سراسر کشور با بيان اينکه در بخش اقتصاد بايد به شدت حساسيت داشته باشيم و يکي از آسيب‌هايي که مي‌تواند اقتدار آن را به شدت تهديد کند، قاچاق است، گفت: اولين تاثير آن از بين بردن امکان برنامه‌ريزي براي مديران کشور است.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 6650 الي 6656، 2240 الي 2243، 2217، 2218، 2680، 6690 الي 6694، 6656، 6657، 6659، 6642 و 6643 از امروز به مدت 72ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* تيم ملي کارآموزان سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور با شرکت در چهل‌و دومين دوره مسابقات جهاني مهارت در لايپزيک آلمان موفق به کسب دو مدال نقره و يک مدال برنز و 8 ديپلم افتخار گرديد.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور، رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور با اعلام اين خبر گفت: تيم مهارت‌آموختگان جمهوري اسلامي ايران توانستند در اين دوره از مسابقات مهارت با کسب رتبه دوم رشته‌هاي رباتيک و جواهرسازي و رتبه‌سوم رشته‌ طراحي وب و همچنين 8 ديپلم افتخار در رشته‌هاي مکاترونيک، طراحي مهندسي مکانيک الکترونيک، جوشکاري، راهکارهاي تجاري در نرم‌افزار، فناوري اتومبيل، مديريت سيستم‌هاي تحت شبکه و فناوري طراحي گرافيک با 2 رتبه ارتقا نسبت به دوره قبل مقام چهارم جهاني را کسب نمايند.

 


معاون حقوقي معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور ساعت کاري ادارات در ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.
عبدالعلي تاجي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين که معاونت توسعه پيش‌نويس ساعت کاري را براساس زمان کاري سال گذشته تنظيم و به دولت براي تصويب ارائه کرده است، اظهار کرد: بر اين اساس ساعت شروع کار در ادارات 9 و پايان ساعت کاري 14 و 30 دقيقه خواهد بود.
وي افزود: با توجه به زمان کم باقي‌مانده تا شروع ماه رمضان و تأخير در اعلام ساعت کاري به احتمال فراوان اين زمان بدون تغيير نسبت به سال گذشته تعيين مي‌شود.
تاجي در مورد نحوه محاسبه اضافه کاري در ماه رمضان بيان کرد: ماه مبارک مانع از اضافه کاري نيست و مقررات ناظر بر اضافه‌کار در اين ماه تغيير نمي‌کند. هم‌چنين کارکنان به ازاي اضافه کاري حقوق دريافت خواهند کرد.
وي خاطرنشان کرد: ساعت کاري و اضافه کاري براي کارکنان شيفتي، ‌مراکز درماني، ‌اورژانسي و خدماتي تفاوت چنداني نکرده و همچنان به قوت خود باقي است.
گفتني است طبق زمان‌بندي سال گذشته روزهاي بعد از شبهاي قدر نيز ساعت کاري از 10 صبح تا 14 و 30 دقيقه خواهد بود.

 


رئيس کل گمرک ايران از ترخيص تمام داروهاي دپوشده در گمرک خبر داد.
عباس معمارنژاد در پاسخ به سؤال ايسنا مبني بر اين که وضعيت دارو به چه صورتي است و چرا داروها از گمرکها ترخيص نمي‌شوند بيان کرد: وزير بهداشت اخيراً اعلام کرده که هيچ دارويي در گمرکها نمانده است.
وي ادامه داد: اگر داروها مشکل ارز،‌ثبت سفارش و بانک نداشته باشند در اسرع وقت ترخيص خواهند شد.
او همچنين گفت: تغيير ارز مرجع و حذف ارز مبادلاتي هيچ مشکلي براي گمرک و ترخيص کالا به وجود نياورده و گمرک از سال گذشته کالاهاي موجود را با ارز 2500 توماني ترخيص مي‌کرد.
معمارنژاد درباره واردات خودرو هم به خبرنگاران گفت: در قانون بودجه آمده که 2000 ميليارد تومان يعني معادل چيزي حدود 100 هزار خودرو وارد شود و تا به امروز در سال جاري 4500 خودرو وارد شده است.
وي در گردهمايي مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق هم اظهار کرد: اعلام هر محدوديتي براي واردات کالا باعث ايجاد دلهره براي گمرک مي‌شود زيرا نمي‌دانيم اين محدوديت‌ها را چگونه اعمال کنيم تا تبعات جبران‌ناپذيري به وجود نيايد.
وي تصريح کرد: به طور مثال محدوديت واردات کالاهاي اولويت 10 باعث شد قاچاق اين کالاها افزايش يابد يا اين که کالاي اولويت 10 به کشور وارد شود اما کالاي ديگر را اظهار کنند.
معمارنژاد ادامه داد: سالانه حدود هفت ميليون کانتينر کالا به کشور وارد مي‌شود و هيچ کس نمي‌تواند ادعا کند که مي‌تواند از پس بازرسي و نظارت اين مقدار کانتينر برآيد.
رئيس کل گمرک ايران با اشاره به بروکراسي‌هاي اداري گفت: بروکراسي‌هاي اداري باعث افزايش زمان ترخيص کالا و هزينه‌ها مي‌شود که اين موضوع نيز افزايش قاچاق را در پي خواهد داشت.
وي همچنين گفت: بايد نوسانات قيمتي را در مرزها کنترل کنيم تا حجم قاچاق کالا به خارج از کشور کاهش يابد.
وي درباره مصرف سالانه تلفن همراه گفت: سالانه بين 15 تا 20 ميليون گوشي تلفن همراه در ايران به فروش مي‌رسد که با کاهش تعرفه آن توانستيم قاچاق اين کالا را کنترل کنيم.
معمارنژاد درباره سامانه‌هاي الکترونيکي گفت: 11 گمرک داخلي که نزديک به 90 درصد تجارت جهاني در آن‌ها صورت مي‌گيرد از سامانه الکترونيکي استفاده مي‌کنند و از اين سامانه‌ها مي‌توان به سامانه مجوزها و پرتال ارزي اشاره کرد که پرتال ارزي ايراداتي در حدود 15 درصد دارد.
رئيس کل گمرک ايران در ادامه بيان داشت: سامانه مجوزها در گمرک ايجاد و پرتال ارزي فعال شده با اين حال 15 درصد واردکنندگان مشکلاتي با پورتال ارزي دارند اما هم اکنون هيچ ثبت و سفارش جعلي و گشايش اعتبار جعلي در گمرکات امکان ترخيص را ندارد.
معمارنژاد با اعلام اينکه سال گذشته 46 درصد پرونده‌هاي تشکيل شده قاچاق در گمرک فقط نيم درصد ارزش کل کالاهاي قاچاق بود، گفت: با اين حال تعداد اين پرونده‌ها حدود 25 هزار مورد بود که زير يک ميليون تومان بوده‌اند. وي از تلاش براي ايجاد گمرکات نوين از يکسال گذشته سخن گفت و با بيان اينکه در راستاي هوشمندسازي گمرکات بايد تحولاتي در حوزه فرآيندهاي تشريفات گمرکي،‌ نوين‌سازي و استانداردسازي اتفاق بيفتد گفت: در حوزه فناوري، ساختار سازماني و قوانين و مقررات بايد اقدامات مؤثري صورت گيرد.

 


معاون سابق بانک مرکزي پيش‌بيني کرد با افزايش نرخ ارز مرجع نرخ ارز در بازار آزاد کاهش يابد.
سيد کمال سيدعلي در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه هنوز ارز، تک نرخي نشده است، اظهار داشت: در واقع بانک مرکزي نرخ واحد فروش را تعيين کرد که اين اقدام مناسب بوده است.
وي افزود: به نظر مي‌رسد بانک مرکزي از اين اقدام دو هدف را دنبال مي‌کرد که هدف اول حذف رانت و دوم شفاف شدن نرخ‌ها در بازار ارز و حذف نرخ‌هاي متعدد ارزي بوده است و همه مي‌دانند که يک کالا با دو نرخ وارد و يا توليد نمي‌شود.
معاون سابق ارزي بانک مرکزي با بيان اينکه بانک مرکزي بايد خود را به بازار نزديک کند، گفت: در زماني که بانک مرکزي نرخ ارز مرجع را 1226 تومان تعيين کرد، نرخ ارز در بازار حدود 1450 تا 1500 تومان بود و اگر در آن زمان، نرخ بازار به عنوان نرخ مرجع اعلام مي‌شد، روند قيمت‌ها به گونه‌اي پيش نمي‌رفت که شاهد ارقام 3500 توماني در بازار باشيم.
وي ادامه داد: هر زمان که بانک مرکزي مي‌خواهد نرخ ارز را اعلام کند قيمت را پايين‌تر از بازار تعيين مي‌کند؛ هم‌اکنون که نرخ ارز به 2477 تومان افزايش يافته، موجب مي‌شود همه متقاضيان ارز مرجع که بخشي از آنها شامل نمايندگان سازمان‌ها و نهادهاي فعال در خارج از کشور است، نرخ ارز را به قيمت بيشتري بپردازند و همين مساله مقداري از تقاضاي ارز مي‌کاهد.سيدعلي تصريح کرد: سهميه‌هايي که بعضي دستگاه‌هاي دولتي براي دريافت ارز 1226 توماني داشتند با اين اقدام حذف و به 2477 تومان افزايش مي‌يابد و اين خود موجب شفافيت و ايجاد صرفه‌جويي در مصارف ارزي خواهد شد؛ در مجموع اين حرکت درست بوده و همواره وقتي دو نرخ وجود دارد، يا بايد نرخ ارز بازار تعديل شود و يا نرخ ارز بانک مرکزي به اندازه‌اي افزايش يابد که قيمت يکسان شود.وي در پاسخ به اين سوال که آيا با اين اقدام، نرخ ارز در بازار کاهش خواهد يافت، گفت: به نظر مي‌رسد وقتي که نرخ ارز مرجع افزايش يافت، نرخ بازار تا حدودي در روز اول تعديل شد و اين رفتار عاقلانه بود زيرا تمام کساني که به نرخ مرجع ارز دريافت مي‌کردند، از اين به بعد به نرخ مبادله‌اي دريافت مي‌کنند و از طرف ديگر عرضه ارز در مرکز مبادلات افزايش مي‌يابد.
معاون سابق ارزي بانک مرکزي ادامه داد: با توجه به نزديک‌تر بودن قيمت ارز در مرکز مبادلات، پرداخت ارز در اين مرکز تاثير بيشتري بر کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد داشت؛ به عنوان مثال اگر 30درصد موجودي ارز کشور که به نرخ 1226 توماني فروخته مي‌شد، به مرکز مبادلات منتقل شود، ميزان فروش افزايش يافته و موجب کاهش نرخ ارز در بازار مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال که بانک مرکزي براي تک نرخي کردن ارز چه گام‌هاي ديگري بايد بردارد، گفت: اولا بازار بايد احساس کند که قيمت ارز کاهش خواهد يافت تا کساني که ارز دارند موجودي خود را به بازار عرضه کنند. ثانيا بانک مرکزي بايد پاسخگوي نياز ارزي متقاضيان در مرکز مبادلات ارزي باشد تا بخشي از تقاضاي بازار آزاد جمع‌آوري شود.
سيدعلي تصريح کرد: اگر مصارف دستگاه‌هاي دولتي و ساير نهادها مديريت شود، ارز بيشتري به بخش غيردولتي پرداخت خواهد شد و اين پديده موجب نزول قيمت ارز در بازار و نزديک شدن قيمت جديد ارز مرجع با بازار خواهد شد.

 


سازمان تامين‌اجتماعي موظف است کارگران را تحت‌پوشش قرار بدهد و در صورتي که کارفرمايي از بيمه کارگران خود سر باز زد و تخلف کرد، بايد با او برخورد شود.
غلامرضا توکلي دبير کانون سراسري انجمن‌هاي صنفي کارگران نانوايي‌هاي ايران به ايسنا، گفت: در حال حاضر بيش از 70 درصد کارگران کارگاههاي کوچک بيمه نيستند در صورتي که مطابق قانون بايد بيمه شوند و متاسفانه آن دسته از کارگران کارگاههاي کوچک هم که بيمه هستند، سابقه ثبت شده آنها کمتر از دوران اشتغال آنها است و کسي پاسخگوي رسيدگي به تقاضاي آنان نيست.
وي با بيان اينکه صاحبان اصلي سازمان تامين‌اجتماعي، کارگران هستند اتخاذ راهکاري به منظور بيمه کارگران واحدهاي توليدي و کارگاههاي کوچک را خواستار شد.
توکلي خطاب به مسئولان سازمان تامين اجتماعي که رسيدگي به سابقه ثبت نشده کارگران و بيمه کردن کارگران بيمه نشده را تجاوز به منابع بين‌النسلي سازمان مي‌دانند، گفت: بدون ترديد کارگران بسياري در کارگاههاي کوچک هنوز بيمه نيستند در حالي که بيمه حق طبيعي و قانوني آنها است بنابراين با بيمه کردن کارگران مشکلي در منابع صندوق ايجاد نمي‌شود.
اين فعال کارگري بيمه کارگران را جزو مسئوليتهاي غيرقابل انکار سازمان تامين‌اجتماعي دانست و خاطرنشان کرد: در هيچ کدام از بندها، تبصره‌ها و مفاد قانون تامين‌اجتماعي جمله‌اي وجود ندارد که به واسطه آن بتوان کارگر را به ثابت کردن سابقه دوران اشتغال خود موظف کرد.
به گفته توکلي در ماده 40 قانون تامين‌اجتماعي به سازمان اجازه داده شده که اگر کارفرمايي به وظيفه قانوني خود عمل نکرد راسا اقدام کند؛ چنانچه ماده 101 همان قانون، سازمان را مکلف کرده تا به ليست ارسالي از سوي کارفرما رسيدگي و در صورت مشاهده اختلاف به لحاظ تعداد بيمه‌شدگان يا ميزان حقوق و دستمزد مراتب را به کارفرما ابلاغ کند.
دبير کانون سراسري انجمن‌هاي صنفي کارگران نانوايي‌هاي کشور در پايان تحت پوشش قرار دادن کارگران را وظيفه سازمان تامين‌اجتماعي دانست و از مسئولان اين حوزه خواست تا با حساسيت بيشتري در خصوص بيمه کارگران کارگاههاي کوچک وارد عمل شوند.

 


رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از واردات غيرقانوني 144 دستگاه پورشه به کشور با ارز دولتي و پرداخت نکردن حقوق دولت خبر داد.
فدا حسين مالکي در حاشيه همايش کشوري مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص ماجراي پورشه‌هاي وارد شده در جزيره ابوموسي،‌اظهار داشت: پرونده واردات خودرو در جزيره ابوموسي هنوز کامل نشده و ماجرا از اين قرار است که فردي سودجو با کارت بازرگاني افراد ديگر اقدام به واردات خودرو کرده بود که به اين موضوع رسيدگي کرديم.
وي افزود: 144 خودرو که با ارز دولتي 1226 توماني وارد شده و تعرفه و حقوق دولت را پرداخت نکرده بود را متوقف کرديم، اما با توجه به اينکه اين خودروها پيش‌فروش شده، براي رعايت حقوق مردم در حال انجام تمهيداتي هستيم تا با پرداخت حقوق دولت، اين خودروها آزاد شوند.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: سال گذشته 480 ميليارد تومان پرونده‌هاي قاچاق کالا و ارز تشکيل شده و از جمع 9 هزار و 500 پرونده،‌در بررسي 3 هزار پرونده مشخص شد که وارد کنندگان با استفاده از ارز مرجع کالاي خود را به قيمت مناسب فروخته‌اند.
وي همچنين درباره واردات کالا توسط مرزنشينان گفت: تمهيداتي انجام شده تا مرزنشينان بتوانند ماهيانه 2 ميليون تومان کالا وارد کشور کنند که در واقع اين موضوع هم کمک به اشتغال کشور است و هم آمار قاچاق را کاهش مي‌دهد لذا به دنبال آن هستيم که اين رقم را در آينده بيشتر کنيم.
وي اضافه کرد: خروج طلا از کشور،‌ قاچاق روزانه 3 ميليون ليتر سوخت و همچنين کاهش 50 درصدي قاچاق دام و جلوگيري از قاچاق گندم و آرد از جمله اقداماتي است که در اين مدت انجام شده است.
مالکي درباره ميزان خروج طلا از کشور اظهار داشت: به شدت با خروج طلا از کشور مقابله کرديم و اين موضوع به نحوي در حال پيشروي بود که حتي بعضي از کارگاه‌هاي طلا در اصفهان هم به سمت تعطيلي پيش مي‌رفتند.
مالکي همچنين ديروز در گردهمايي مسئولين کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌هاي سراسر کشور با بيان اينکه هجمه سختي را در سال 91 بويژه نيمه دوم داشتيم، گفت: احساس شد دشمن دهک پايين جامعه را هدف قرار داده و جريان افزايش قيمت‌ها سال گذشته يکي از آن موارد بود.
رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: البته در مواردي بايد خودمان مراقب باشيم که کاري نکنيم حلقه تصميم‌ها را در داخل تنگ‌تر کنيم و يکي از برنامه‌هاي ستاد در اين راستا است.
وي ادامه داد: سرمايه‌گذاران در نيمه دوم سال گذشته براي وارد کردن سرمايه‌ها در توليد نگراني‌هايي را داشتند. موضوع ارز هم اکنون يکي از مسائلي است که ستاد به صورت هفتگي و مرتب جلساتي را در اين باره تشکيل مي‌دهد. مالکي يکي از نتايج تشکيل اين جلسات را ارائه جمع‌بندي‌ها به کميسيون‌هاي ستاد اعلام کرد و با بيان اينکه بخشي از دستاوردهاي ما در مرکز پژوهش‌هاي مجلس و بخشي نيز به دولت ارائه مي‌شود، گفت: اقتصاد پنهان يا قاچاق چيز جديدي در دنيا نيست و امروز با اقتصادهاي رسمي جهان در رقابت است.
نماينده ويژه رئيس جمهور در ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: امروز در کشورهاي همسايه ايران بي‌ثباتي‌هايي ايجاد شده و ما بايد خوشبين باشيم و مراقب باشيم چون بخشي از آن مي‌تواند متوجه کشور ما باشد.
رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکيد بر اجراي طرح شبنم به عنوان يکي از راهکارهاي مهم مقابله جدي با قاچاق کالا و ارز گفت: حمايت از سرمايه‌گذاري داخلي و سرمايه ملي از وظايف اصلي ستاد است، ما بايد بدانيم که چه ميزان کالاي غيرقانوني وارد کشور مي‌شود و سپس به حمايت از توليد داخل بپردازيم، در طرح شبنم نظارت مردم بر کالاها ديده شده است.
روايت 13 تا 20 ميليارد دلاري
قاچاق به کشور
رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس با تأکيد بر اينکه به روايتي بين 13 تا 14 ميليارد دلار و براساس برخي آمارها 20 ميليارد دلار قاچاق در کشور وجود دارد، گفت: بايد تعرفه و بروکراسي واردات کاهش پيدا کند تا وارد کنندگان به سمت قاچاق نروند.
کاظم جلالي صبح ديروز در همايش کشوري مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تهران با تأکيد بر لزوم آسيب‌شناسي دقيق در سلامت اقتصادي کشور اظهار داشت: هرچه ورودي کالا افزايش پيدا کند، براساس آمار و ارقام باعث کاهش آمار قاچاق نمي‌شود و هرچه اين ديوار بلندتر شود، قاچاق کمتر نمي‌شود.
رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس گفت: بايد در تعرفه‌ها و حقوق ورودي کالاها تجديد نظر شود، هرچند معتقدم که همزمان بايد حمايت از توليد هم صورت گيرد.
جلالي گفت: وقتي تعرفه بالا باشد و همچنين بروکراسي واردات کالا مشکل باشد، وارد کننده براي فرار از اينها به سمت قاچاق مي‌رود، لذا بايد اين رويه اصلاح شود.
وي افزود: قانون قاچاق مربوط به سال 1312 است و مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز مر بوط به سال 74 است، اما خوشبختانه قانون نويني براي مبارزه با قاچاق در مجلس تصويب شده و شوراي نگهبان فقط ايراد قضايي به آن گرفته که با همکاري قوه قضاييه مشکلات آن نيز برطرف شد.
وي تأکيد کرد: تا ساختار اقتصاد کشور اصلاح نشود، قاچاق خواهيم داشت.
رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس گفت: سال 88 حدود 132 ميليارد نخ قاچاق سيگار داشتيم که در سال 89 به 24 ميليارد نخ، سال 90 به 18 ميليارد نخ و در سال 91 به 8 ميليارد نخ رسيد.

 


بورس اوراق بهادار تهران در 19 روز معاملاتي خرداد ماه 14 درصد بازدهي براي سهامداران کسب کرد.
به گزارش ايسنا سومين ماه سال 1392 در حالي به پايان رسيد که بورس اوراق بهادار تهران در اين ماه به دليل برگزاري انتخابات رياست جمهوري و خوش‌بيني نسبت به وضعيت اقتصادي در دولت آينده رکوردهاي به ياد ماندني را از خود به جاي گذاشت و بازدهي 14 درصدي را براي سهامداران کسب کرد.
به اين ترتيب بورس تهران که در اولين ماه سال رکوردهاي بي‌نظيري را ثبت کرده بود، در دومين ماه سال نيز به روند صعودي قيمت‌ها ادامه داد و موفق به عبور از کانال‌هاي 41 تا 45 هزار واحدي شد اما انتظار بازار براي اعلام اسامي نامزدهاي احراز صلاحيت شده و از سوي ديگر آغاز بررسي لايحه بودجه در مجلس و تصميم مجلسي‌ها در خصوص صنايع پالايشگاهي و سنگ‌آهني، بورس تهران را در نيمه ارديبهشت ماه به کما برد و در سرازيري قيمت قرار داد. به طوري که دماسنج بازار سرمايه در نيمه دوم ارديبهشت ماه تا کانال 42 هزار واحدي عقب‌نشيني کرد که همين امر موجب کاهش بازدهي ارديبهشت ماه تا 7/5 درصد شد.
اما جزئيات عملکرد تالار شيشه‌اي در سومين ماه سال نشان مي‌دهد که به دليل برگزاري انتخابات رياست جمهوري فضاي احتياط در نيمه اول خرداد در بورس تهران حاکم شد و خريداران تا مشخص شدن نتيجه انتخابات از خريداري سهم دست کشيدند. اما بعد از انتخابات رياست جمهوري، بورس تهران از 19 روز معاملاتي در 15 روز مثبت بود اين در حالي است که در خرداد سال گذشته بازار سرمايه از 20 روز معاملاتي تنها پنج روز مثبت را به خود ديد.
شاخص کل بورس که در ارديبهشت ماه فراز و فرود زيادي را تجربه کرده بود، در مقايسه با ارديبهشت ماه 6061 واحد معادل 14 درصد رشد کرد و از 42 هزار و 855 واحد به 48هزار و 916 واحد رسيد. به اين ترتيب به دليل رشد شاخص بورس در پايان خرداد ماه، ارزش بازار سرمايه در مقايسه با ارديبهشت 7/11 درصد افزايش پيدا کرد و از 208 هزار ميليارد تومان به 232 هزار ميليارد تومان رسيد.
آمار معاملات خرد و بلوک در سومين ماه سال نشان مي‌دهد که ارزش سهام خريداري شده اشخاص حقوقي 14 هزار و 658 ميليارد ريال معادل 45 درصد از کل خريدها بود در حالي که ارزش سهام فروخته شده آن‌ها 16 هزار و 809 ميليارد ريال و حدود 51 درصد از کل فروش‌ها بود به اين ترتيب در اين ماه سرمايه‌گذاري خالص اشخاص حقوقي به ميزان 2 هزار و 150 ميليارد ريال منفي شد.
اما در مقابل ميزان سرمايه‌گذاري اشخاص حقيقي به دليل فضاي مثبتي که بعد از انتخابات در تالار شيشه‌اي حاکم شد موجب شد تا سهامداران به خريداري سهم هجوم برده و سهامداران جديد نيز براي سرمايه‌گذاري در بورس تهران ترغيب شوند.
بر اين اساس عملکرد اشخاص حقيقي در خرداد ماه نشان مي‌دهد که در اين ماه اشخاص حقيقي 17 هزار و 960 ميليارد ريال معادل 55 درصد خريد کردند و در مقابل 15 هزار و 811 ميليارد ريال معادل 48 درصد فروختند به اين ترتيب در اين ماه اشخاص حقيقي 2هزار و 150 ميليارد ريال پول وارد بازار کردند.
وضعيت قيمت به درآمد شرکت‌هاي بورسي از افزايش 16 درصدي P/E بازار نسبت به ابتداي سال حکايت دارد به طوري که P/E بازار از 3/5 مرتبه در ابتداي سال به 2/6 مرتبه در خرداد ماه رسيده است.همچنين عملکرد تالار شيشه‌اي نشان مي‌دهد که به دليل برگزاري مجامع بسياري از شرکت‌ها و ارائه گزارش‌هاي 12 ماه، تعداد نمادهاي بازگشايي شده از نمادهاي متوقف شده پيشي گرفته است به طوري که در خرداد ماه نماد 125 شرکت متوقف شده و 146 شرکت بازگشايي شده است.
اين در حالي است که عملکرد ابزارهاي جديد بازار سرمايه نشان مي‌دهد که در اين ماه هيچ اوراقي از اختيار فروش تبعي معامله نشدو هيچ معامله‌اي در قرارداد آتي سهام صورت نگرفت تنها 717 هزار برگه اوراق مشارکت مورد معامله قرار گرفته است.
همچنين آمارها نشان مي‌دهد که 32 صنعت بورسي تا پايان خرداد 92 معادل 365 هزار و 559 ميليارد ريال سود پيش‌بيني کردند و در مجموع 82 درصد سود نقدي تقسيم کردند.

 


تعميرات اساسي و دوره‌اي واحدهاي مختلف فرآيندي در بزرگترين پالايشگاه گاز ايران در کوتاه‌ترين زمان ممکن به پايان رسيد و توليد گاز و ساير محصولات گازي در پالايشگاه فجر جم بار ديگر از سر گرفته شد.
تعميرات اساسي و دوره‌اي بزرگترين پالايشگاه مستقل گاز ايران با ظرفيت توليد 115 ميليون مترمکعب در روز با ثبت يک رکورد جديد جهاني در مدت زمان 24 ساعت بدون کوچکترين حادثه‌اي پايان و توليد گاز در اين مجتمع پالايشگاهي از سر گرفته شد.
براساس برنامه زمان‌بندي تعريف شده به منظور افزايش پايداري توليد گاز در اين واحد پالايشگاهي تعميرات اساسي و دوره‌اي واحدهاي فرآيندي اين پالايشگاه از 15 تير ماه سالجاري به مدت 3 روز آغاز شد با اين وجود با ثبت يک رکورد جديد تعميرات اين پالايشگاه گاز در مدت حدود 24 ساعت به پايان رسيد.
به گزارش مهر، رحيم اسلامي با بيان اينکه پالايشگاه فجر جم پس از انجام تعميرات اساسي، از ساعت 16 روز يکشنبه شانزدهم تير ماه پس از يک روز توقف توليد، با حداکثر ظرفيت در سرويس قرار گرفته گفت: تعميرات کلي سالانه پالايشگاه گاز فجر جم 2 روز زودتر از برنامه پايان يافت.
مديرعامل پالايشگاه فجر جم با تأکيد بر اينکه تمامي قطعات مورد نياز پالايشگاه براي انجام تعميرات کلي تامين شده بود، تصريح کرد: تعميرات کلي نه تنها مشکلي در روند توليد ايجاد نمي‌‌کند بلکه پالايشگاه را براي توليد حداکثري در زمستان آماده‌تر خواهد کرد.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه عمليات تعميرات اساسي پالايشگاه بدون کوچکترين حادثه جاني و مالي انجام شده تبيين کرد: هم‌اکنون اين پالايشگاه براي توليد حداکثري گاز به ويژه در پيک مصرف در آمادگي کامل قرار دارد.
بنابراين گزارش: پالايشگاه فجر جم بزرگترين پالايشگاه مستقل گاز ايران است که آذر ماه سال گذشته براي نخستين بار رکورد توليد روزانه 115 ميليون مترمکعب گاز در اين پالايشگاه به ثبت رسيد ضمن آنکه اين پالايشگاه از توان پالايش ماهانه بيش از 3/3 ميليارد مترمکعب گاز طبيعي برخوردار است.
اين پالايشگاه 25 تا 30 درصد سهم در سبد توليد گاز ايران را در اختيار دارد و در 2 سال گذشته با تاخير در ساخت و راه‌اندازي پالايشگاه‌هاي جديد پارس‌جنوبي، با شيرين‌سازي گازهاي ترش پارس جنوبي بدون ساخت پالايشگاه جديد ظرفيت توليد گاز شيرين ايران افزايش يافت.

 


رئيس انجمن صنايع لوازم خانگي با اشاره به اينکه در شرايط کنوني به هيچ‌وجه امکان کاهش قيمت لوازم خانگي در بازار وجود ندارد، گفت: قيمت لوازم خانگي توليد داخل هم‌‌اکنون در حداقل قرار داشته و کاهش اين قيمت به معناي تعطيلي کارخانه‌ها خواهد بود.
محمدرضا دياني ديروز در نشستي خبري افزود: متاسفانه برخلاف وعده‌هاي داده شده تاکنون هيچ‌گونه سرمايه در گردشي از صندوق توسعه ملي به واحدهاي توليد لوازم خانگي داده نشده و مرکز مبادلات ارزي نيز فقط به يک‌دهم از کل ثبت سفارش انجام شده براي واردات قطعات لوازم خانگي ارز مبادله‌اي داده است.
او با اشاره به اينکه بسياري از شرکت‌هاي لوازم خانگي قبل از عيد مجوز افزايش قيمت را از سازمان حمايت گرفتند اما بعضا به دليل شرايط بازار از افزايش قيمت محصولات خودداري کردند،‌گفت: به نظر من افزايش قيمت لوازم خانگي به صورت حداقلي انجام شده و اين افزايش قيمت نيز ناشي از نوسان‌هاي ارز و مشکلات اقتصادي به وجود آمده بوده است.
وي با بيان اينکه بهتر است وزير آينده صنعت، معدن و تجارت نگاه صنعتي با رويکرد اقتصاد مقاومتي داشته باشد، افزرود: به دليل شرايط تحريم ديگر ضرورتي براي طرح مباحثي مانند اقتصاد و تجارت آزاد وجود ندارد.
دياني افزود: همچنين پيشنهاد مي‌کنيم وزير آينده صنعت، معدن و تجارت ارتباط موثر و مستمري با تشکل‌ها و کارآفرينان حوزه‌‌هاي مختلف صنعت و توليد داشته باشد و در عين حال ضرورت ساختار دروني وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز کاملا احساس مي‌شود.
به گفته وي، وزير آينده صنعت، معدن و تجارت بايد به مسائل ارزي، پولي و بانکي نيز تسلط کافي داشته باشد چرا که در دوره فعلي شاهد بوديم که وزير صنعت، معدن و تجارت تصميم‌گيري مي‌کرد اما سيستم بانکي آن را اجرا نمي‌کرد.
رئيس انجمن صنايع لوازم خانگي با اشاره به اينکه ايده توليد صادرات‌گرا با بحث اقتصاد مقاومتي همخواني ندارد، افزود: توليد صادرات‌گرا به اين معنا است که فقط به صنايعي که صادرات دارند توجه کنيم. اين در حالي است که شرايط هر صنعت با صنعت ديگر متفاوت است ، به عنوان مثال يک صنعت در زمينه اشتغالزايي، صنعت ديگر در زمينه صادرات و صنعت ديگر در زمينه تامين نياز داخلي اهميت دارند.
او با بيان اينکه انتخاب وزير قوي براي وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مي‌تواند قدرت چانه‌زني ايران را در مذاکرات جهاني بالا ببرد، افزود: يکي از نقاط ضعف وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت دهم قدرت پايين چانه‌زني وزير اين وزارتخانه بود که اين ضعف باعث شد تصميم‌هاي وزير در بسياري از موارد توسط ديگر دستگاه‌‌ها به‌ويژه سيستم بانکي اجرايي نشده و نقض شوند.
دياني خاطرنشان کرد: متاسفانه اتاق بازرگاني در حالي خود را سخنگوي بخش خصوصي مي‌داند که در حال حاضر انحصار شديدي در آن به وجود آمده و افراد خاصي در آن حضور دارند، ضمن اينکه وزنه بخش تجارت در اتاق بيشتر از وزنه صنعت است و اتاق بازرگاني به اصلاح ساختار جدي نياز دارد.
اين فعال صنعتي با بيان اينکه واردات لوازم خانگي خارجي با وجود توقف ثبت سفارش واردات همچنان ادامه دارد، گفت: سوال اصلي اينجاست که اگر طبق مصوبه مربوطه به ممنوعيت ثبت سفارش کالاهاي اولويت 10 واردات لوازم خانگي متوقف شده است پس اين همه تبليغات لوازم خانگي خارجي در سطح شهر براي چيست؟

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10