(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 18 تـیـر 1392 - شماره 20537

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دو سوي عدالت قضايي (يادداشت روز)
غبارروبي حرم حضرت معصومه(س)در آستانه‌ ماه‌ ميهماني‌خدا
کيهان و خوانندگان
جشن ! (گفت و شنود)
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني مطرح کرد
هدايت ، حمايت و دعا سه درخواست رئيس جمهور منتخب از رهبر انقلاب
دو عضو هيئت رئيسه تاکيد کردند
آمادگي مجلس براي برگزاري مراسم تحليف در 13 مرداد
پايان يافتن مدت عضويت 6 حقوقدان و فقيه
اعضاي جديد شوراي نگهبان هفته آينده معرفي مي‌شوند
آخرين جزئيات از انتقال امور بين دولت مستقر و رئيس‌جمهور منتخب
چه معني دارد که مردم به يک روحاني راي داده باشند!؟ (خبر ويژه)
جمهوري اسلامي در انتخابات با يک تير چند نشان زد (خبر ويژه)
اهميت سقوط مرسي براي ترکيه و سوريه (خبر ويژه)
لاريجاني در پيامي به روساي مجالس کشورهاي اسلامي:
تحکيم روحيه برادري مهمترين نياز جهان اسلام است
حزب‌الله قدرتمند به مشغله اصلي اسرائيل تبديل شده است (خبر ويژه)
فرانسه نمي‌تواند زيان هنگفت دشمني آمريکا با ايران را بپردازد (خبر ويژه)
 


در محيط رسانه و مطبوعات به علت اينکه حجم انبوهي از اخبار در حوزه‌هاي مختلف خبري وجود دارد معمولا اهميت خبر مقارن با فضايي که شکل گرفته ارتباط پيدا مي‌کند.
به عنوان مثال اين روزها در تحولات منطقه‌اي، آنچه که توجهات را به خود معطوف کرده است بحران بوجود آمده در مصر و کودتاي نرم نظاميان اين کشور است که نشان مي‌دهد بحران کنوني ادامه دارد و قاهره دستخوش اتفاقات بعدي خواهد بود.
يا در حوزه سياست داخلي اين روزها و در پي انتخابات حماسي 24خرداد و در آستانه مراسم تنفيذ و تحليف رئيس‌جمهور منتخب و سپس تشکيل کابينه دولت يازدهم، توجه افکارعمومي و رسانه‌ها به شکل‌گيري دولت جديد متمرکز است.
بنابراين شايد طبيعي به نظر برسد که برخي اخبار مهم ولو با پيامدهاي تأثيرگذار، در فضاي رسانه‌ها و مطبوعات مورد کم‌توجهي قرار بگيرد و به قول اهل رسانه، در لابلاي اخبار ديگر گم شود و به چشم نيايد.
ناگفته پيداست اهميت يک خبر نسبت به موضوعات خبري در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، ورزشي، بين‌الملل و... متفاوت است و همين مسئله عامل ديگري است که مي‌تواند باعث شود تا يک خبر بسيار مهم در فلان عرصه، نسبت به يک خبر معمولي در عرصه‌اي که بيشتر مخاطب دارد بازتاب و انعکاس کمتري داشته باشد.
يکي از عرصه‌هايي که متأسفانه در فضاي رسانه‌ها و مطبوعات کشورمان نسبت به عرصه‌هاي ديگر کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد عرصه مسايل قضايي و حقوقي است.
معمولا رسانه‌ها و مطبوعات بيشتر در هفته قوه‌قضاييه، اخبار قضايي و حقوقي را بصورت برجسته انعکاس و بازتاب مي‌دهند.
البته گفتني است؛ برخي اخبار حقوقي و قضايي آثار و تبعات فراگير اجتماعي و عمومي دارد و از همين روي در اين موارد بخوبي در زمره اخبار اصلي رسانه‌ها و مطبوعات قرار مي‌گيرد.
اين قلم دو هفته پيش و در هفته قوه قضاييه، به «مظلوميت قضا و فرهنگ قضايي» پرداخت و نکاتي را مورد تحليل و واکاوي قرارداد ولي آنچه که موضوع اصلي اين يادداشت است اتفاق مهمي است که طي روزهاي اخير در عرصه قضايي و حقوقي رخ داده و متأسفانه در فضاي رسانه‌اي بدان پرداخته نشده است.
اين رخداد مهم آغاز به کار آزمايشي سامانه تحليل و نقد آراء قضايي است.
اخيرا معاون فناوري اطلاعات قوه قضاييه در گفت‌وگو با يکي از خبرگزاري‌ها اعلام کرد سامانه تحليل و نقد آراء قضايي در تيرماه سال جاري آماده بهره‌برداري قرار گرفته و طرح آزمايشي آن بر روي آراء ديوان عالي کشور توسط متخصصان معاونت آموزش قوه قضاييه در حال اجراست.
خاطر نشان مي‌شود اين اتفاق مهم در پي تکاليفي است که قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي در فصل هشتم از دستگاه قضايي خواسته و مورد مطالبه قرار داده است.
در بخشي از ماده 211 قانون ياد شده آمده است؛ «قوه قضاييه مکلف است تا سال دوم برنامه ترتيبي اتخاذ نمايد که ضمن حفظ حريم خصوصي اشخاص، آراء صادره از سوي محاکم بصورت برخط (آنلاين)، در معرض تحليل و نقد صاحبنظران و متخصصان قرار گيرد.»
نکته‌اي که قابل اشاره است اينکه اين تکليف قوه قضاييه طبق ماده 211 برنامه پنج ساله پنجم توسعه، در راستاي «گسترش فرهنگ حقوقي و قضايي»، «اصلاح رفتار حقوقي و قضايي مردم»، «نهادينه‌سازي فرهنگ قانون‌مداري» و همچنين به منظور «پيشگيري از وقوع جرايم و کاهش دعاوي حقوقي»، مورد دقت و نظر قانون‌گذار قرار گرفته است.
اکنون که قوه قضائيه توانسته گام اول در انجام اين تکليف قانوني را بردارد بسيار ارزشمند است و جاي ترديد نيست که اين اقدام آثار و پيامدهاي درخور توجهي در عرصه مسايل قضايي و حقوقي خواهد داشت.
بدون شک همينکه آراء و احکام قضايي در معرض نقد و تحليل فني و حقوقي قرار بگيرد، فوري‌ترين و ملموس‌ترين اثر آن اتقان آراء صادره از محاکم و دادگاه‌هاست که در يک پروسه زماني اين اتفاق مهم بيشتر درک خواهد شد. به عبارت ديگر مکانيسمي به وجود مي‌آيد که از دل آن نظارت هرچه بيشتر بر صدور آراء قضايي شکل مي‌گيرد.
از سوي ديگر؛ قضات محترم به علت آنکه آراء و احکام قضايي به صورت آنلاين در معرض تحليل و نقد قرار مي‌گيرد، دقت و حساسيت مضاعفي به خرج خواهند داد و همچنين بنيه علمي و حقوقي‌ آنها محک مي‌خورد. نکته ديگر آنکه ثمره تحليل و نقد آراء قضايي، پي بردن علمي به مشکلات و معايبي است که در سازمان قضايي کشورمان وجود دارد.
در چنبره اين تحليل و نقادي آراء قضايي يک آسيب شناسي کامل از وضعيت موجود در سيستم قضايي بدست مي‌آيد که مي‌تواند يک پيوست آماري هم داشته باشد.
بنابراين، اين رخداد مهم را بايد به فال‌نيک گرفت و خروجي آن ثمرات ارزشمندي در جهت تضمين حقوق مردم خواهد داشت.
يادآور مي‌شود رهبر معظم انقلاب امسال در هفته قوه قضائيه، دو هدف راهبردي و هميشگي دستگاه قضايي را، «سلامت» و «کارآمدي» دانستند و بدون ترديد اين اتفاق مهم که آراء قضايي در معرض تحليل و نقد متخصصان قرار بگيرد در مسير تأمين آن دو هدف راهبردي مورد اشاره کمک شاياني خواهد کرد.
همه آنچه که در بالا آمد و از زواياي گوناگون به بهانه آغاز به کار آزمايشي سامانه تحليل و نقد آراء قضايي مورد بحث و پردازش قرار گرفت در يک گزاره کليدي و استراتژيک قابل کنکاش و واکاوي است؛‌ «عدالت قضايي». مقوله مهمي که خواسته به حق رهبري و آحاد مردم است و همواره از قوه قضائيه، عملياتي کردن آن در صحنه عمل و دادخواهي مورد انتظار بوده است.
اما همانطور که گفته شد رخداد مورد اشاره گام اول در اجراي عدالت قضايي است.
برخي از مسايل هستند که علاوه بر تکاليف قانوني، قاطعيت و شجاعت دستگاه قضايي را مي‌طلبد.
به‌عنوان مثال اگر برخي از پرونده‌هاي قضايي معطل بماند و به مرحله صدور آراء نرسد؛ خوب طبيعي است که نقد و تحليل فني و حقوقي آن سالبه به انتفاء موضوع است.
طي سال‌هاي اخير برخي از پرونده‌هاي قضايي رسانه‌اي شده‌اند ولي کماکان به مرحله صدور راي نرسيده است.
علت معطل ماندن اين پرونده‌ها چيست؟ آ‌يا مصلحتي در کار بوده است؟ که اگر چنين است هيچ مصلحتي بالاتر از عدالت و اجراي قانون نيست.
رئيس محترم قوه قضائيه بارها و به کرات تأکيد کرده‌اند که هيچ خط قرمزي در قوه قضائيه وجود ندارد و هيچ مجرمي نمي‌تواند در حاشيه امن قرار بگيرد.
با توجه به مشي و رويه قاطعانه آيت‌الله آملي‌لاريجاني اين سؤال مطرح است که علت توقف در رسيدگي به برخي از پرونده‌ها براي چيست؟
توقف و معطلي برخي از پرونده‌ها که افکار عمومي انتظار دارد هرچه زودتر قوه قضائيه بدان رسيدگي کند به سلامت دستگاه قضايي ضربه نمي‌زند؟
نکته ديگر آنکه برخي از همين پرونده‌هاي خاص و ويژه به مرحله صدور راي نيز مي‌رسد و به لحاظ نقد و تحليل هم خدشه‌اي بر آن مترتب نيست ولي در مرحله اجرا معطل مي‌ماند.
روشن است که منظور از معطلي، فرآيندي نيست که قانون براي مراحل مختلف دادرسي، تکاليفي معلوم کرده است؛ بلکه آنچه جاي سؤال و گلايه بوده اتفاقاتي هست که بيرون از بستر قانوني رخ مي‌دهد و به شدت مورد مذمت است.
اگر با قاطعيت و عدالت با برخي از مجرمان و باندهاي متصل به کانون‌هاي قدرت و ثروت برخورد قانوني مي‌شد امروز يک طيف فتنه‌گر درصدد تطهير برخي از فتنه‌گران برنمي‌آمد؟چنين نيست؟ پاسخ مثل روز روشن است و در اينجا نياز به نقد و تحليل هم نيست.
حسام‌الدين برومند

 


در آستانه فرا رسيدن ماه‌مبارک رمضان و نيز در دهه تکريم و غبارروبي مساجد، حرم حضرت معصومه(س) با حضور جمعي از ارادتمندان به اهل‌بيت عصمت و طهارت تنظيف و غبارروبي شد.
در مراسم معنوي غبارروبي و تنظيف حرم حضرت معصومه(س) مهمانان شرکت‌کننده در مراسم غبارروبي با تعويض لباس‌هاي خود و پوشيدن لباس خادمين حضرت معصومه(س) شروع به خطبه‌خواني و مدح اهل‌بيت(ع) کردند.
در اين مراسم باشکوه شرکت‌کنندگان با اشک ديده ابتدا غبار از دل زدوده و با آب پاک ولايت و دوستي اهل‌بيت(ع) دل و ديده خود را جلا دادند و سپس به غبارروبي حرم پرداختند.
در ادامه شرکت‌کنندگان نيز پس از گوش سپردن به مداحي، ضريح مطهر فاطمه معصومه(س) را عطرافشاني کردند و مردم مومن، زائران و مجاوران حرم کريمه اهل‌بيت(س) نيز نظاره‌گر اين مراسم معنوي و باشکوه بودند.

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* بياييد به خدا قول بدهيم در ماه رمضان امسال با چند کار ساده به او بيشتر نزديک بشويم اول اينکه نمازهاي يوميه را حتي‌المقدور به جماعت بخوانيم. ثانيا با قرآن انس بيشتري پيدا کنيم. ثالثا هم موفق به گرفتن روزه عوام (امساک اعضاء) و هم روزه خواص (امساک روح) بشويم. ان‌شاءالله.
5035---0918
* با مشاهده وضع امروز مصر هرچه بيشتر براي وجود نعمت رهبري در جمهوري اسلامي خدا را شکر مي‌کنم که اگر از اين نعمت برخوردار نبوديم معلوم نبود دشمنان با عوامل داخلي خويش چه مصيبت‌هايي بر سر اين کشور و مردم مي‌آوردند.
4091---0914
* ملت باغيرت ايران اسلامي با تک تک آراي خود در پاي صندوق‌ها حماسه‌اي به يادماندني آفريدند و نشان دادند همسو و همدل با رهبر فرزانه خود دوستدار نظام و کشورند. تکميل‌کننده اين حماسه، انتخاب دولتمرداني از همين دسته است که اولا دغدغه مردم و کشور را داشته باشند در ثاني کارنامه حزب و جناح و گروه خاصي قدرت‌طلب که موجب تشويش در جامعه بوده‌اند را نداشته باشند و همانند منتخب مردم که صريحا اعلام کرد وام‌دار هيچ دسته و گروهي نيست آنها نيز اين چنين باشند. اگر چنين شود در حماسه اقتصادي نيز مردم و دولت کارنامه خوبي از خود به جا خواهند گذارد.
محمودي
* به فتنه‌‌گراني که در اطراف رئيس جمهور منتخب سنگر گرفته‌اند مي‌گويم با وجود تعدادي شهيد و مجروح در فتنه 88 و خسارت و خدشه‌ وارده به نظام و بيت‌المال استکبار را خوشحال و به تشديد تحريم‌ها اميدوار کردند چطور شب‌ها وجدان سراغشان نمي‌آيد که چنين راحت به خواب مي‌روند؟
وفايي
* اگر خداي ناکرده عوامل فتنه‌گر سال 88 به دولت جديد راه پيدا کنند مطمئن باشيد که منافع حزب و گروه خود را به منافع ملت ترجيح داده و در آن صورت کلاه ‌گشادي سر مردم رفته است.
1395---0917
* وقتي حضرت امام‌خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تنها راه نجات بشريت را در نابودي نظام جنايتکار آمريکا مي‌دانند تکليف مسئولين کشور در ارتباط با برنامه‌هاي خرد و کلان نظام روشن است.
8847---0919
* به دشمنان ايران و انقلاب بايد گفت توکل و غيرت ايراني‌ها نمي‌گذارد اين کشور و نظام زمين بخورد.
8566---0918
* وقتي واليباليست‌هاي تيم ملي جمهوري اسلامي اينگونه پي‌در‌پي افتخار مي‌آفرينند و مردم کشورشان را خوشحال مي‌سازند پيشنهاد مي‌کنيم مسئولين براي تشکر از زحمت‌هاي اين عزيزان به هر کدام از واليباليست‌ها يک دستگاه اتومبيل هديه بدهند.
ناصر رفيعي
* اعضاي محترم شوراي شهر و شهردار شهرستان شوشتر جواب بدهند آيا مدت 1‍1 سال مکاتبه و مراجعه براي احداث سايبان براي مسافران اتوبوس، ميني‌بوس و سواري در پايانه شهيد شرافت اين شهر کافي نيست؟ حداقل دل مسئولين براي مسافرين سالمند و کودکان بيمار بسوزد که توان بيان خواسته‌هاي برحق خويش را هم ندارند.
2148---0937
* يک سال است که 500 نفر از شهروندان در برج عرفان واقع در منطقه 22 شهرداري بالاي درياچه چيتگر ساکن شده‌اند ولي شهرداري منطقه به آنها خدمات شهري مثل تخليه زباله، اتوبوسراني، آسفالت خيابان‌هاي اطراف و ... ارائه نمي‌دهد. در حال حاضر با پول شخصي اقدام به تخليه زباله ساکنين کرده‌ايم که آن هم کامل و بهداشتي انجام نمي‌شود.
کريمي
*‌کارناوال‌هاي شادي در ساعات آخر شب در شهرهاي کشور با به صدا در ‌آوردن بوق اتومبيل‌ها خواب را به شهروندان حرام کرده و بيماران را در حد جنون اذيت و آزار مي‌کنند. چرا نيروي انتظامي به عنوان دستگاه مسئول امنيت شهر به اين‌گونه ملاحظه نکردن‌ها نسبت به همنوعان عکس‌العمل نشان نمي‌دهد.
8572---0933
* از سال 86 به مدت 6 سال است که عضو تعاوني مسکن مهر فاز 6 شهر پرند هستيم. 7 ‌ماه مي‌شود که به خاطر آب وگاز با مشکل مواجه شده‌ايم و منازل را تحويل نمي‌دهند. تکليف چيست و ما بايد چه کار بکنيم.
7105---0938
* تعدادي معلم آموزش و پرورش هر ساله به عنوان خدمه به مکه و سفرهاي زيارتي مي‌روند. اگر اين عزيزان قدري فکر کنند متوجه مي‌شوند که انجام کار اصلي‌شان که بابت آن از بيت‌المال حقوق دريافت مي‌کنند بهترين خدمت به خدا و چه بسا ثواب آن نيز به مراتب بيشتر باشد.
5255---0915
* جمعه شب ساعت 40/23 در خيابان بهشتي کمال شهر کرج با دو خودروي ديگر تصادف کرديم. بعد از تماس‌هاي مکرر با پليس 110 و پاسگاه راهنمايي و رانندگي ساعت 20/4 صبح شنبه 15/4/92 به محل تصادف آمدند. بنويسيد شهروندان در قضاوت خويش در خصوص عملکرد پليس به گفته مسئولين اين نيرو اعتماد کنند يا آنچه را که گاهي در عمل شاهد آن هستند. مسئولين راهنمايي و رانندگي کرج پاسخگو باشند.
يک‌هموطن

 


گفت: سايت ضد انقلابي «اخبار روز» با اشاره به مواضع رئيس جمهور منتخب، از خشنودي اصلاح‌طلبان و گروه‌هاي اپوزيسيون به خاطر انتخاب ايشان ابراز تعجب کرده است.
گفتم: چرا؟!
گفت: نوشته است روحاني به جمهوري اسلامي وفادار است و عليه جنبش سبز! (فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88) هم موضع گرفته است و تا حالا هم حاضر نشده اصلاح‌طلبان را در سبد رأي خود سهيم کند.
گفتم: خب! که چي؟!
گفت: اخبار روز مي‌نويسد خوشحالي رژيم قابل درک است ولي رقص و پايکوبي اصلاح‌طلبان جاي تعجب دارد و معلوم نيست که آنها از کدام موضع روحاني ابراز خوشحالي مي‌کنند؟!
گفتم: يارو وارد يک مجلس جشن شده و در حالي که همراه بقيه کف مي‌زد و سوت مي‌کشيد شروع به خوردن و آشاميدن کرد. از او پرسيدند؛ جنابعالي را چه کسي دعوت کرده است؟ و يارو جواب داد؛ من از خانواده عروس هستم! گفتند؛ مرد حسابي! بزن به چاک! اينجا جشن تولد است، نه عروسي!

 


رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب تصريح کرد: هدايت، حمايت و دعا 3 درخواست رئيس‌جمهور منتخب از رهبر انقلاب بود.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين محمد محمدي گلپايگاني در همايش بزرگ علما و روحانيون گيلان در مصلاي امام‌خميني رشت با اشاره به حماسه سياسي انتخابات 24 خرداد اظهار کرد:
با وجود تبليغات فراوان دشمنان انقلاب اسلامي براي حضور نيافتن مردم در انتخابات، شاهد حضور حداکثري و مشارکت بالاي مردم در انتخابات بوديم و مطالبه رهبري در انتخابات محقق شد.
وي با اشاره به مشارکت 73 درصدي ملت در انتخابات و خلق حماسه سياسي، افزود: مشارکت در انتخابات آمريکا زير 50 درصد است.
رئيس دفتر رهبر انقلاب با اشاره به برگزاري مناظره‌هاي کانديداها در صدا و سيما، گفت: مردم با ديدن و شنيدن مناظره‌ها به انتخاب اصلح رسيدند.
محمدي گلپايگاني مناظره‌ها را خوب ارزيابي کرد و متذکرشد: مناظره‌ها خوب بود اما خدمات گذشته در مناظره‌ها فراموش شد و بايد بدانيم که دولت فعلي کارهاي بسياري را اجرايي کرده که کم نيستند.
وي با بيان اينکه دولت، کارگزاران، وزارت کشور و دست‌اندرکاران انتخابات را برگزار کردند، گفت: اين انتخابات مهر باطل بر ادعاي تقلب بود.
رئيس دفتر رهبر انقلاب ادامه داد: دوست و دشمن اذعان کردند که در انتخابات کشور هيچ‌گونه شائبه‌اي وجود نداشته است.
محمدي گلپايگاني با اشاره به نخستين ديدار رئيس‌جمهور منتخب با مقام معظم رهبري پس از انتخابات، تصريح کرد: در اين ديدار بنده نيز حضور داشتم و روحاني سه درخواست از مقام معظم رهبري داشتند.
وي با اشاره به سه درخواست روحاني از رهبري، افزود: هدايت، حمايت و دعا، سه درخواست رئيس‌جمهور منتخب از رهبري بود.
محمدي گلپايگاني گفت: روحاني از رهبري خواست تا با رهنمودها و راهنمايي‌ها هرجا که لازم دانستند هدايت و حمايتش کرده و براي وي در ادامه راه دعا کنند.
به گزارش فارس، وي خاطرنشان کرد: اگر مرسي پرچم مبارزه با صهيونيسم را در دست مي‌گرفت چنين سرنوشتي نداشت و مرسي به دام آمريکايي‌ها و سلفي‌ها افتاد.

 


دو عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي از آمادگي خانه ملت براي برگزاري مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب در روز 13 مرداد خبر دادند.
در همين رابطه، محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب در مجلس چه زماني برگزار خواهد شد، گفت: مراسم تنفيذ خدمت مقام معظم رهبري و با حضور مسئولان کشوري در 12 مرداد ماه برگزار خواهد شد و مراسم تحليف نيز قاعدتا 13 مرداد برگزار مي‌شود که البته هنوز قطعي نشده است.
وي افزود: بعد از مراسم تحليف، رئيس‌جمهور يک هفته تا 10 روز وقت دارد که وزراي پيشنهادي خود را به مجلس معرفي کند و مجلس نيز ظرف 10 روز وقت دارد درخصوص وزراي پيشنهادي تصميم‌گيري کند و به احتمال زياد دو، سه جلسه علني مجلس در اين خصوص است.
همچنين محمدحسين فرهنگي نماينده مردم تبريز و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به زمان برگزاري مراسم تحليف رئيس‌جمهور دوره يازدهم اظهار داشت: از آنجا که مراسم تنفيذ رئيس‌جمهور منتخب روز شنبه 12 مرداد ماه خواهد بود، مراسم تحليف نيز بلافاصله پس از آن برگزار خواهد شد بنابراين هيئت رئيسه مجلس آمادگي دارد تا روز 13 مرداد ماه مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب را در صحن بهارستان برگزار کند.
وي در گفت‌وگو با تسنيم خاطرنشان کرد: طبق روال عادي همه جلسات تحليف مراسم و ميهماناني خواهد داشت که مجلس بر اين اساس برنامه‌هايي را براي آن روز ترتيب داده است.

 


رئيس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس با بيان اينکه 26 تيرماه مهلت خدمت سه عضو حقوقدان شوراي نگهبان به پايان مي‌رسد تاکيد کرد احتمال دارد هفته آينده رئيس قوه قضاييه در نامه‌اي حقوقدان جديد اين شورا را براي اخذ راي به مجلس معرفي کند.
الهيار ملکشاهي با اشاره به اينکه همزمان با 26 تيرماه سالروز تاسيس شوراي نگهبان مهلت ماموريت خدمت عباسعلي کدخدايي، حسينعلي اميري و محسن اسماعيلي سه عضو حقوقدان شوراي نگهبان به اتمام مي‌رسد اظهار داشت: رئيس قوه قضاييه بايد در نامه‌اي افراد جديد يا حقوقدانان فعلي را براي اخذ راي به مجلس معرفي کند.
وي با اين پيش‌بيني که نامه رئيس قوه قضاييه براي معرفي حقوقدانان هفته آينده به مجلس ارائه مي‌شود، گفت: با توجه به اينکه جلسه علني مجلس بعد از تعطيلات در روز 23 تير آغاز مي‌شود، اين احتمال وجود دارد که هفته آينده رئيس قوه قضاييه در نامه‌اي حقوقدانان شوراي نگهبان را براي اخذ راي به مجلس معرفي کند.
رئيس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس در گفت‌و‌گو با ايسنا ابراز اميدواري کرد که رئيس قوه قضاييه سه عضو فعلي حقوقدان شوراي نگهبان را به مجلس معرفي کند چون اين افراد از لحاظ علمي و عملکردي در سطح بالايي قرار دارند.
از سوي ديگر با توجه به اتمام دوران فعاليت 6 عضو شوراي نگهبان در 26 تيرماه همزمان با سالروز تاسيس اين شورا، براساس قانون عضويت اعضاي فعلي تمديد و يا افراد جديدي معرفي مي‌شوند.
عضويت 6 ساله آيت‌الله هاشمي شاهرودي، آيت‌الله مومن و آيت‌الله مدرسي يزدي از فقهاي شوراي نگهبان رو به اتمام است که رهبر معظم انقلاب فقهاي اين شورا را معرفي مي‌کنند.

 


معاون اجرايي رئيس‌جمهور از آخرين جزئيات انتقال امور بين دولت مستقر و منتخب خبر داد و گفت: جلسات مشترک در اين زمينه به طور مرتب در حال برگزاري است.
حميد بقايي معاون اجرايي رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه جلسات مشترک دولت دهم و رئيس‌جمهور منتخب تاکنون به صورت منظم برگزار شده است اظهارداشت: اميدوارم اين روند همچنان ادامه پيدا کند.
با تعيين نمايندگان دو طرف از سوي روساي‌جمهور منتخب و مستقر براي هماهنگي امور مربوط به انتقال دولت مستقر به دولت قديم، روند اجرايي براي انجام اين کار آغاز شده است.
به گزارش فارس، تاکنون جلسات متعددي دراين‌باره بين نمايندگان دو طرف برگزار شده است و مسائل گوناگوني همچون بحث‌هاي مالي و امور مرتبط با فعاليت دفتري و ستادي در نهاد رياست‌جمهوري برگزار شده است و دو طرف در اين جلسات بر ضرورت هرچه سريع‌تر انتقال امور در زمان مقتضي تاکيد کرده‌اند.
گفتني است، پيش از اين غلامحسين الهام سخنگوي دولت از تعيين حميد بقايي به عنوان نماينده دولت براي انتقال امور اجرايي خبر داده بود.
همچنين از سوي حسن روحاني، اکبر ترکان به عنوان نماينده رئيس‌جمهور منتخب در اين پروسه تعيين شده است.

 


يک عضو سازمان (منحله) مجاهدين انقلاب ادعا کرد شعار اعتدال رئيس‌جمهور منتخب برخاسته از مشرب اصلاحات است و الا معني نداشت يک عضو جامعه روحانيت مبارز رئيس‌جمهور شود!
عبدالله ناصري به ايسنا گفته است: گفتمان اعتدال برخاسته از درون گفتمان اصلاحات در يک دوره تاريخي است که ضرورت جديدي را براي شکل‌دهي گفتمان جديد شکل داده است.
وي ابراز عقيده کرد: من معتقدم گفتمان اعتدال‌گرايي تبيين ديگري از گفتمان اصلاحات بود زيرا ماهيت گفتمان اصلاحات، اعتدالي است و تقسيم‌بندي اصلاحات به دو بخش معتدل و افراطي، يک انحراف سياسي و ذهني در تاريخ معاصر ماست که توسط بخشي از جريان اصولگرا انجام پذيرفت.
وي با بيان اينکه «گفتماني که امروز در ادبيات سياسي دکتر روحاني مطرح مي‌شود خصوصيات خاص خود را نيز دارد» افزود: در شرايط فعلي جريان اصلاح‌طلبي براي نجات کشور، به گفتمان اعتدال‌گرايي روي آورد و در واقع گفتمان اعتدال از بستر و فرهنگ اصلاح‌طلبي توزيع شده است زيرا معني نداشت فردي که عضو جامعه روحانيت مبارز است با اين گفتمان بتواند راي قابل توجهي به دست بياورد.
وي گفت: گفتمان اعتدال برخاسته از مشرب گسترده و پارادايم وسيع اصلاحات است و با گفتمان مقاومت که گفتمان شکست خورده در انتخابات بود، هيچ تناسبي ندارد.
اين اظهارات گزاف در حالي است که دکتر روحاني بارها در قبال افراط‌گري‌هاي مدعيان اصلاح‌طلبي از جمله در آشوب‌هاي 78 و 88 موضع صريح گرفته و فتنه‌گران را اراذل و اوباش مورد حمايت آمريکا و اسرائيل معرفي کرده است.
عضو سازمان منحله مجاهدين در اظهارات موهن خود روحانيت را افراطي و تندروهاي ساختارشکن مدعي اصلاح‌طلبي را معتدل جا زده و اين در حالي است که سازمان متبوع عبدالله ناصري، يکي از عوامل ترويج قانون‌شکني، تندروي، آشوب‌افکني و ايجاد تشنج در کشور بود. آنها (افرادي مانند بهزاد نبوي و...) در يک دوره خواستار جنگيدن با آمريکا کنار صدام و طالبان شدند و در دوره ديگر با تسليم‌طلبي محض خواستار سر کشيدن جام زهر مقابل آمريکا شدند و دکتر روحاني يکي از منتقدان سرسخت هر دو سياست‌هاي اين طيف بود.
يادآور مي‌شود هاشم آغاجري از اعضاي «سازمان» ضمن يک سخنراني در دوره اصلاحات (در همدان) تبعيت از مرجعيت را کار ميمون توصيف کرده بود اما همان طيف بعدها از کساني چون منتظري و صانعي به‌عنوان مراجع واقعي و عالي‌قدر ياد کردند. آنها در انتخابات 76 شعار سلام بر 3 سيد فاطمي - خميني و خامنه‌اي، خاتمي سردادند و بعدها در مذاکرات با گروهک‌ها اعلام کردند که مجمع روحانيون بدترين زياد دارد و گروه خوني حزب مشارکت و سازمان مجاهدين با خاتمي که آخرين ميخ را بر تابوت اصلاحات زد، يکي نيست. با اين حال همين طيف در فتنه 88 مجدداً دور خاتمي گرد آمدند.

.


«حاکميت حق دارد سرمست باشد. آنها در انتخابات با يک تير، چند نشان زدند اما اپوزيسيون‌که دنباله‌رو رژيم شده براي کدام پيروزي به خود تبريک مي‌گويد؟»
اين مطلب را پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به طيفي از اپوزيسيون منتشر کرد و نوشت: حاکميت توانست خيل عظيمي از مردم را با انتخابات مهندسي شده [!؟]همراه سازد و حماسه سياسي را بيافريند و توده «آگاه و داراي نبوغ سياسي» را خوش‌بين سازد و در اپوزيسيون فاقد استراتژي شکاف بيندازد و تاکتيک خود را به استراتژي بخشي از اپوزيسيون تبديل کند و از انتخابات گذشته تقلب‌زدايي کند و غرب را نيز به مدت يکي دو سال معطل نگه دارد و براي پيشبرد برنامه هسته‌اي خود زمان بخرد.
نويسنده مي‌افزايد: در اين نوشته حرجي بر توده مردم که در انتخابات شرکت کردند نيست. اين نوشته حتي نقدي بر آن دسته از «فعالان» که مبارزه‌شان فقط به شرکت در انتخابات ختم مي‌شود، نيست بلکه آن دسته از فعالان سياسي است که هر کنش سياسي خود را در چارچوب سياست‌‌گذاري‌هاي سازماني و تشکيلاتي و يا چارچوب انديشه سياسي خود انجام مي‌دهند و قصد خود را نه انتخاب بين بد و بدتر، که ايجاد کانال‌ها يا تغيير نظام اعلام مي‌دارند. اين نيروها شرکت خود در انتخابات و يا اعلام اشتباه خود در تحريم انتخابات را «همراهي» با توده مردم و «درس گرفتن» از توده‌هاي مردم اعلام مي‌کنند، در حالي که فراموش مي‌کنند نيروي سياسي نبايد دنباله‌رو تحولات بوده و به تحولات خيره شود و آنقدر در برابر تصميم اکثريت کرنش کرده و تا به کمر خم شود که فقط زمين جلوي پايش را ببيند.
اخبار روز در ادامه نوشت: اپوزيسيون بايد توضيح دهد که چه کسي از اين انتخابات و انتخاب بهره‌مند شده است؟ مخالفان يا حاکميت؟ رژيم به يک تغيير تاکتيک دست‌ زد تا استراتژي خود را از جمله در زمينه هسته‌اي بهتر پيش ببرد. تحليل آنها اين است که اگر يکي دو سال در مقابل تحريم دوام بياورند، با توجه به اوضاع اقتصادي غرب، در نهايت برنده اين کشمکش خواهند بود. آنها خود را در مرحله بدر و خيبر مي‌بينند. بنابر اين محال است که کل استراتژي خود را کنار گذاشته و از در سازش با غرب درآيند. آنها انتخابات را در همين جهت، بسيار ظريف مهندسي کردند. هم مردم بايد پاي صندوق‌ها مي‌آمدند و هم خاتمي و هاشمي نبايد نامزد مي‌شدند چرا که وجود حاکميت دوگانه در رژيم امکان‌پذير نبود و لذا کساني از فيلتر شوراي نگهبان عبور کردند که مي‌توانستند درخدمت استراتژي رژيم باشند.
نويسنده در پايان تصريح مي‌کند: آنها (حاکميت) با يک تير چند نشان زدند؛ هم حماسه را آفريدند و جو خوش‌بيني و اميدواري به وجود آمد و هم جمهوري اسلامي فراتر از ساير نظام‌هاي منطقه ايستاد و غرب را هم منفعل کرد. آيا اينها جاي تبريک گفتن در اپوزيسيون دارد؟

 


سقوط مرسي به الگو بودن ترکيه در جهان اسلام خدشه وارد مي‌کند.
خبرگزاري فرانسه از آنکارا گزارش داد: برکناري محمد مرسي در مصر، به سياست خارجي جسورانه ترکيه که خود را الگوي جهان اسلام مطرح مي‌کند، ضربه زد. حزب عدالت و توسعه اکنون در داخل ترکيه نيز با گسترده‌ترين اعتراض طي 10 سال حاکميت خود مواجه است. اين حزب، متحد اخوان‌المسلمين مصر بود.
اين گزارش مي‌افزايد: اردوغان در همايش سپتامبر (شهريور) سال گذشته حزبش از دموکراسي سخن گفت: مرسي در اين گردهمايي که بيش از يکصد مهمان خارجي حضور داشتند، رهبري اردوغان را مورد تاييد قرار داد.
از سوي ديگر روزنامه ايزوستيا، برکناري محمد مرسي را ضربه ائتلاف ضد سوريه توصيف کرد و نوشت برکناري «محمد مرسي» موجب شد ضربه محکمي به ائتلاف ضد دولت سوريه وارد شود زيرا مصر يکي از فعال‌ترين کشورها براي سرنگوني بشار اسد رئيس جمهور سوريه بود.
در ادامه اين تحليل آمده است: فعالان اخوان‌المسلمين در تجمعات خود افراد را به مبارزه با دولت علوي دمشق فرا مي‌خواندند اما آنچه روي داد، سرنگوني محمد مرسي بود. اين امر مي‌تواند نام مصر را از فهرست دشمنان اصلي سوريه پاک کند. به همين دليل مقامات سوريه از اين اتفاق خوشحالند.

 


رئيس مجلس شوراي اسلامي با صدور پيام تبريک به روساي مجالس کشورهاي اسلامي به مناسبت فرا رسيدن ماه رمضان اعلام کرد: در برهه کنوني تقويت وحدت، همبستگي و تحکيم روحيه برادري مهمترين نياز و ضرورت جهان اسلام است.
در بخشي از پيام علي لاريجاني آمده است؛ رمضان فرصت ارزشمندي براي تعميق و تامل در مسائل مهم امت اسلامي است و با نگاهي گذرا به حوادث کنوني دنياي اسلام به روشني دست دشمنان امت اسلامي را در فتنه‌انگيزي و اختلاف‌افکني ميان پيروان مذاهب اسلامي آشکار مي‌کند، فتنه‌اي که دامن زدن به آن بيش از همه به نفع صهيونيست‌هاي زخم خورده از جوانان مومن و مسلمان است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان پيام خود خاطرنشان کرد: اينجانب با اعتقاد راسخ به اينکه در برهه کنوني تقويت وحدت و همبستگي و تحکيم روحيه برادري مهمترين نياز و ضرورت جهان اسلام است بر آمادگي پارلمان اسلامي ايران براي گسترش و توسعه همکاري‌ها و مراودات برادرانه فيمابين تاکيد مي‌کنم.

 


گروه شيعه حزب‌الله که قدرتمندتر از ارتش لبنان است، به مهم‌ترين مشغله فکري ارتش اسرائيل تبديل شده است.
اين موضوع را گزارشگر مجله فرانسوي زبان ليبرته ضمن بازديد از فلسطين اشغالي عنوان کرد. او مي‌نويسد: پايگاه نظامي «ليريک» مقر فرماندهي کل دسته «گاليله»، متعلق به ارتش اسرائيل است. مسير منتهي به اين پايگاه، چنان پوشيده از درخت است که جاده از دور ديده نمي‌شود. ستوان «يار»، از سخنگويان ارتش اسرائيل است که مي‌گويد ارتش بيش از آنکه از ارتش لبنان بيم داشته باشد، به تحرکات حزب‌الله توجه دارد و مهمترين مشغله فکري ما، آنها هستند. اين مسئول ارتش اسرائيل در حالي که به تک تک روستاهاي جنوب لبنان اشاره مي‌کند، از مخفي‌گاه‌هاي حزب‌الله، خانه‌هاي مخفي، شيعياني که به سمت جنوب مي‌آيند و مسيحيان و دروزي‌هايي که به سمت شمال مي‌روند، حرف مي‌زند.
وي مي‌گويد: «هر واحد حزب‌الله، در اسرائيل منطقه‌اي براي هدف خود در نظر گرفته است. هر روستايي هدف خود را در اسرائيل دارد و مي‌تواند در هر زماني شهرهايي مانند تل‌آويو را مورد هدف راکت‌ها و موشک‌هاي دوربرد، برد متوسط و برد کوتاه، قرار دهد.»
اين گزارش مي‌افزايد: جنبش حزب‌الله تحت رهبري حسن نصرالله، به دل‌مشغولي اصلي اسرائيل تبديل شد. در سال 2006 حزب‌الله ضربات سنگيني به پيکر ارتش اسرائيل وارد کرد که اسرائيل آمادگي آن را نداشت. حزب‌الله در آن سال در پاسخ حمله اسرائيل اقدام به شليک هزاران راکت، موشک و خمپاره به سوي اسرائيل کرد که به کشته شدن حداقل 150 نفر منجر شد.
لاليبرته مي‌نويسد: حزب‌الله لبنان در حال حاضر زرادخانه موشکي قابل توجهي در اختيار دارد که قادر است بسياري از بخش‌هاي تحت اشغال اسرائيل، از جمله اهداف مهم و استراتژيکي مانند بندر و پالايشگاه‌هاي نفت حيفا را هدف قرار دهد.
«پيتر لرنر»، يکي از سخنگويان ارتش اسرائيل، تعداد اعضاي گروه شبه نظامي حزب‌الله را بين سي تا چهل هزار نفر تخمين مي‌زند و مي‌گويد: «حزب‌الله قادر است به مدت يک ماه اسرائيل را زير آتش بگيرد.
ليبرته مي‌افزايد: جنبش حزب‌الله اکنون نگاه خود را به اوضاع سوريه معطوف کرده و حدود سه هزار تن از مبارزان آن در حال کمک به سوريه هستند. اما اسرائيل به دوردست مي‌نگرد و نگران نفوذ ايران است.
لرنر مي‌گويد: «مبارزان حزب‌الله توسط سپاه پاسداران ايران آموزش مي‌بينند. در شهر قصير، ما براي اولين بار آنان را مشاهده کرديم که تانک مي‌راندند. آنها اين کار را کجا ياد گرفته‌اند؟»

 


محافل اقتصادي و مطبوعاتي فرانسه اميدوارند مبادلات تجاري اين کشور با ايران از سر گرفته شود.
روزنامه لوموند در گزارشي با انتقاد از کاهش مبادلات تجاري پاريس- تهران در اثر فشارهاي آمريکا نوشت: فرانسه که در سال 2000 ميلادي چهارمين شريک تجاري ايران به شمار مي‌رفت، از زمان اجرايي شدن تحريم‌ها به رده پانزدهم سقوط کرد زيرا بسياري از شرکت‌هاي فرانسوي با وجود سوابق قديمي حضور در ايران مجبور به خروج از اين کشور شدند.
لوموند مي‌نويسد: بسياري از منتقدان دولت فرانسه از مقامات کاخ اليزه انتقاد مي‌کنند و معتقدند حتي پاريس در تحريم‌ تهران گوي سبقت را از واشنگتن ربوده است و اين موضوع به زيان اقتصاد فرانسه تمام شده است. از هشت سال پيش تاکنون، صادرات فرانسه به ايران هفتاد درصد افت کرده و از دو ميليارد يورو به هشتصد ميليون يورو رسيده است.
«سباستين رينو» پژوهشگر مؤسسه ملي مطالعات راهبردي فرانسه مي‌گويد:‌«قبل از دوره پنج ساله رياست جمهوري نيکلا سارکوزي، فرانسه نخستين شريک صنعتي و تجاري ايران محسوب مي‌شد. در واقع مي‌توان گفت که اين فرانسه است که بار سنگين تحريم‌هاي ايران را به دوش مي‌کشد.
پيشي گرفتن پاريس از واشنگتن و حتي ساير کشورهاي اروپايي در ماجراي تحريم ايران در حالي است که ساير کشورها، در برابر تحريم‌ها مقاومت کرده و به اين حد از کل منافع اقتصادي خود صرف‌نظر نکردند.
در همين حال رئيس کميسيون مالي سناي فرانسه هفته گذشته با توصيف اينکه تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران براي بخش خودرو‌سازي فرانسه فاجعه‌انگيز است، از دولت اين کشور خواست تا به فوريت از رئيس‌جمهوري آمريکا بخواهد تا بخش صنعت خودروسازي فرانسه را از شمول تحريم‌ها عليه ايران معاف کند.
به گزارش راديو فرانسه «فيليپ ماريني» رئيس کميسيون مالي سناي فرانسه به متن تحريم‌هاي آمريکا اشاره کرد و گفت:‌«صنعت خودروسازي فرانسه با توجه به اهميت مناسباتي که با بخش صنعت خودروسازي ايران دارد، بزرگترين قرباني اين تحريم‌هاست». دهها شرکت فرانسوي فعال در بخش خودروسازي به لحاظ اين تحريم‌ها ضرر مي‌کنند.
وي افزود: تعطيل شدن سايت‌هاي متعلق به فرانسه در کوتاه مدت مي‌تواند نتايج فاجعه‌انگيزي براي صنايع خودروسازي فرانسه در برداشته باشند و اين موضوع، بيکاري گسترده‌اي را در بخش خودروسازي فرانسه به دنبال خواهد داشت.
ماريني، اين موضوع را يک اضطرار ملي دانست و از دولت سوسياليست فرانسه خواست تا بدون فوت وقت در جهت رفع اين تحريم‌ها و يا معاف کردن فوري فرانسه از شمول اين تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران اقدام کند چرا که به عنوان مثال، ايران دومين بازار عمده بين‌المللي براي شرکت ‌PSA فرانسه است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10