(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 18 تـیـر 1392 - شماره 20537

برزیل و ایتالیا در آستانه صعود قرار گرفتند
ایران پدیده ای نوظهور در لیگ جهانی والیبال
نکته ورزشی
ظرفیت ورزش ایران
ولاسکو بازیکنان ایران را آبدیده می کند
داورزنی: نگران خستگی بازیکنان مقابل آلمان هستم
   


مرحله گروهی رقابتهای لیگ جهانی والیبال با پیروزی تیم‌های برزیل، ایتالیا، ایران، آلمان، فرانسه، کره‌جنوبی و فنلاند و شکست تیم‌های مدعی روسیه و هلند پیگیری شد، نتایجی که شانس صعود ایران به مرحله بعدی جام را از بین برد و بلغارستان و روسیه را در خطر حذف قرار داد.
روز دوم از هفته ششم مرحله گروهی رقابتهای لیگ جهانی والیبال در حالی روز یکشنبه در نقاط مختلف جهان پی گرفته شد که تیم ملی والیبال برزیل با کسب دومین برد متوالی خود مقابل بلغارستان در آستانه صعود به دور نهایی این مسابقات قرار گرفت.
برزیل که در نخستین مسابقه خود در برازیلیا مقابل تیم چهارم المپیک 2012 لندن 3 بر یک برنده شده بود بامداد یکشنبه نیز همین نتیجه را تکرار کرد تا 6 امتیاز ارزشمند را از نزدیک‌ترین رقیب خود در گروه A کسب کند. ویسوتو بازیکن پشت خط زن برزیل در این بازی با کسب 18 امتیاز مثل دیدار قبل بهترین بازیکن میدان بود. از این بازی 11 هزار و 500 تماشاچی دیدن کردند.
از گروه اول یک بازی دیگر هم در شهر سالتا آرژانتین برگزار شد که این تیم با وجود حمایت 6 هزار و 930 طرفدار خود مقابل خروس‌ها تن به شکست 3 بر 2 داد. فرانسه که از خط حمله قدرتمندتری نسبت به میزبان برخوردار بود، روی درخشش "روین انگاپث" که به تنهایی 24 امتیاز کسب کرد از سد میزبان خود گذشت.
سوغات 5 امتیازی از هاوانا
در گروه دوم سه بازی برگزار شد که تیم‌های ایران، ایتالیا و آلمان مقابل رقبای خود برنده شدند. تیم ملی ایران در مقابل دیدگان 8 هزار تماشاگر سالن دپورتیوو سیداد شهر هاوانا دست به کار بزرگی زد و کوبا را با شکست 3 بر یک از پیش روی برداشت تا 3 امتیاز ارزشمند را از دومین مصاف با این تیم به دست آورد. تیم کشورمان در نخستین بازی هم حریف را 3 بر 2 برده بود تا از سفر به هاوانا 5 امتیاز از 6 امتیاز ممکن را از آن خود کند.
در یکی دیگر از دیدارهای این گروه تیم ملی آلمان برابر روسیه 3 بر 2 برنده شد تا روی کاغذ شانس خود را برای راه‌یابی به مرحله نهایی این مسابقات زنده نگه دارد. این بازی در حضور 3 هزار و 200 تماشاچی سالن آره‌نا فراپورت شهر فرانکفورت برگزار شد و میزبان روی درخشش دنیس کالیبردا و جاش شوپس، کاپیتان خود از سد روسیه گذشت. با انجام این بازی دیدارهای روسیه به پایان رسید ولی آلمان دو مسابقه را در تهران برابر ایران پیش روی دارد. این تیم در صورتی که 6 امتیاز از بازی در تهران را مال خود کند می‌تواند به مرحله بعد راه یابد در غیر این‌ صورت روسیه به دور نهایی صعود خواهد کرد.
صدرنشینی ایتالیا
در دیگر بازی حساس این گروه تیم ملی ایتالیا در شهر نویساد صربستان و در مقابل دیدگان 5 هزار و 800 تماشاگر سالن اس پی سی وویوودینا میزبان خود را 3 بر 2 شکست داد تا صدرنشین گروه B شود. ایوان زایتسف در این دیدار به تنهایی 29 امتیاز کسب کرد و نقش مهمی را در برد ایتالیایی‌ها ایفا کرد. در آن‌ سوی میدان نیز آتاناسوویچ با کسب 25 امتیاز بهترین بازیکن میزبان بود. این دو تیم یکشنبه شب برای دومین بار به مصاف یکدیگر می‌روند.
در گروه C نیز کره‌جنوبی در شهر گیمارش پرتغال، برتری 3 بر یک برابر پرتغال را کسب کرد که بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد. جئون کوانگ با کسب 29 امتیاز بهترین بازیکن این دیدار بود. از مسابقه دو تیم تنها 780 نفر دیدن کردند که آمار نا امیدکننده‌ای به نظر می‌رسد.
فنلاند هم در شهر تامپره شگفتی آفرید و هلند را 3 بر یک پشت سر گذاشت. فنلاندی‌ها در این بازی با دفاع روی تور خوب خود خط حمله قدرتمند هلند را از کار انداختند و به این برد با ارزش دست یافتند. در صورتی که هلند این بازی را برنده می‌شد صعودش را به دور نهایی مسجل می‌کرد.
جدول رده‌بندی گروه‌های مختلف لیگ جهانی والیبال به شرح زیر است:
جدول رده‌بندی گروه A:1- برزیل (8 بازی) 19 امتیاز،2- بلغارستان (8 بازی) 14 امتیاز،3- آمریکا (7 بازی) 12 امتیاز،4- فرانسه (9 بازی) 12 امتیاز،5- لهستان (7 بازی) 10 امتیاز و 6- آرژانتین (9 بازی) 5 امتیاز
جدول رده‌بندی گروه B:1- ایتالیا (9 بازی) 19 امتیاز،2- روسیه (10 بازی) 19 امتیاز،3- آلمان (8 بازی) 14 امتیاز،4- صربستان (9 بازی) 13 امتیاز،5- ایران (8 بازی) 12 امتیاز و 6- کوبا (10 بازی) 4 امتیاز
جدول رده‌بندی گروه C:1- هلند (9 بازی) 22 امتیاز،2- کانادا (9 بازی) 21 امتیاز،3- پرتغال (9بازی) 11 امتیاز،4- کره‌جنوبی (9 بازی) 10 امتیاز،5- فنلاند (9 بازی) 9 امتیاز و 6- ژاپن (9 بازی) 8 امتیاز

 


سرویس ورزشی-
ورزش ایران این روزها حداقل از حیث نتیجه‌گیری، روزهای درخشانی را پشت سر می‌گذارد. پیروزی‌های اخیری که در رشته‌های مختلف ورزشی همچون فوتبال که با صعودش به جام جهانی در واقع افتخارآفرینی کرد، وزنه‌برداری که با درخشش در مسابقات جهانی باعث توجه جهانیان و علاقه‌مندان ورزش شد و بالاخره والیبال که با پیروزی‌های بزرگ و خیره‌کننده و بازی‌های تماشایی، شادی دل مردم را باعث شد، موجب شده که این روزها، روزهای خوشی برای ورزش ایران رقم بخورد.
این پیروزی‌ها هرچند در جای خود، مایه خوشحالی و خوشنودی است اما همان‌طور که بارها دلسوزان، خیرخواهان و کارشناسان، از جمله این روزنامه تذکر داده نباید باعث غرور کاذب و خودفریبی بشود. این پیروزی‌ها، پیش و بیش از هر چیز یک اصل مهم را ثابت می‌کند. اصل مهم و نکته‌ای که پیش از این هم بارها بزرگان ورزش و کسانی که با ظرفیت‌های پیدا و پنهان این ورزش آشنا هستند تذکر داده و به مسئولان و مدیران ارشد ورزش یادآور شده‌اند. آن اصل و نکته این است که پتانسیل و ظرفیت ورزش ایران در اکثر رشته‌ها فراتر از آن چیزی است که امروز در اختیار است و بالاتر از وضع موجود قرار دارد.
بنابراین نباید به وضع موجود دل خوش کرد، دل بست و فکر کنیم که به نقطه اوج رسیده‌ایم. این حرف را قبلا زده‌ایم، امروز هم که این پیروزی‌ها به دست آمده با صدای رساتر اعلام و تکرار می‌کنیم و می‌گوییم که این موفقیت‌ها، نشانه‌هایی است. این پیروزی‌ها، سیگنال‌هایی است که به ما و به مسئولان ما اطلاع می‌دهد؛ به ما آگاهی و هشدار می‌دهد که جوان‌های ما، جوان‌های برومند این مملکت در اکثر رشته‌ها می‌توانند از آن چیزی که امروز هستند بالاتر و بزرگ تر نشان بدهند و در صحنه‌های جهانی، حضوری به مراتب بهتر از این داشته باشند و نام کشور عزیزمان را در عرصه ورزش بلندآوازه‌تر بکنند. منتها این کار برای اینکه این دعا و این هشدار- که گاهی با پیروزی‌هایی این‌چنینی که این روزها شاهدش هستیم- چاشنی می‌شود زمانی به فعلیت درمی‌آید و تحقق پیدا می‌کند که مدیریت ورزش، مدیریت بکند. مدیریت ورزش باید مدیریتی باشد که خصوصا این توانایی، شایستگی، دلسوزی و انگیزه را داشته باشد که این توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و این هشدارها را جدی بگیرد و آن توان بالقوه را به فعلیت دربیاورد. اگر مدیریت ورزش، مدیریت بکند، درگیر حاشیه‌ها نشود، آینده‌نگر و برنامه‌دار باشد، قدر استعدادهای انسانی و سرمایه‌های موجود مادی را بداند، با همین استعدادهای انسانی و سرمایه‌های موجود مادی، بهتر از اینها می‌شود مدیریت کرد، بهتر از اینها می‌توان مسیر رو به جلوی ورزش را طی کرد. اگر مدیریت ورزش دست به دست هم بدهند، ورزشی فکر بکنند، مصلحت ورزش را بر هر مصلحت دیگری ارجح بدانند، به جان هم نیفتند، درگیری‌هایی که گهگاه شاهدش هستیم و این روزها هم از گوشه و کنار به گوش ما می‌خورد اگر این مسائل نباشد و همان‌طور که گفتیم ورزشی فکر بکنند و مشغولیت‌های شخصی به جای مسئولیت‌های اجتماعی و مدیریتی ننشیند، آن وقت‌ ما خواهیم دید که آن ظرفیت بالقوه، چگونه به فعلیت درمی‌آید و پیروزی‌هایی که این روزها کم و بیش به دست می‌آید، افزون تر می‌شود و به شکل روال درمی‌آید. دیگر جام جهانی رفتن فوتبال، برای ما آرزو نخواهد بود بلکه درخشیدن در جام جهانی برای ما هدف خواهد شد آن وقت خواهیم دید که با این وضعیت‌ها دل مردم شاد و شادتر می‌شود و ورزش در مسیر بایسته و رو به جلو به حرکت درمی‌آید.
شاد کردن دل مردم باید هدف بزرگ مسئولان ورزش ما باشد. این نکته‌ای است که همواره تکرار کرده‌ایم و به عنوان یک هدف مهم ورزش معرفی کرده‌ایم. یادمان باشد تنها نتیجه‌گیری و پیروزی نیست که موجب شادی دل مردم در ورزش بشود. این فقط یکی از جنبه‌هاست. مسئولان ورزشی باید کاری کنند که عملکرد ورزش در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اخلاقی و... باعث خوشنودی و شادی دل مردم شوند و این همان طور که بالاتر تاکید کرده‌ایم در گرو حاکمیت و اعمال یک مدیریت قوی، برنامه‌دار و مخلص است. در این صورت حتی شکست هم می‌تواند بعضی اوقات باعث شادی دل مردم شود. ما می‌دانیم که گاهی بعضی از شکست‌های ظاهری آثار مفیدتری از پیروزی‌هایی دارد که با ابزار ناسالم، بند و بست و... به دست می‌آید. برای ما که با فرهنگ عاشورایی آشنا هستیم این ادعاها بیشتر قابل فهم است و می‌دانیم بعضی از شکست‌ها روح و جسم انسان را به وجد و شادی وا می‌دارد. شرافت انسانی را احیا می‌کند و جوانمردی را صیقل و صفایی دوباره می‌بخشد که در این باره سخن بسیار است و... به بحث خود بازگردیم.
مقام معظم رهبری برای این هدف (شاد کردن دل مردم) بیش از هرکس اصرار دارند و بر آن تاکید می‌کنند. حتی می‌شود گفت که ایشان هدف‌گذاری کرده‌اند که هدف ورزش بخصوص در ابعاد قهرمانی، نتیجه‌گیری و مسابقات بین‌المللی باید شاد کردن دل مردم باشد. مسئولان ورزش ما باید مدیریت ورزش را جدی بگیرند. متاسفانه مدیریت ورزش ما دارای اشکالات ساختاری است و از نظر سیستمی، با نقایص و ایرادات مهمی دست و پنجه نرم می‌کند. بارها گفته‌ایم که این اشکالات ساختاری و سیستمی مربوط به دوران مدیران فعلی نیست. این یک مشکل قدیمی و رسوب شده است. این مشکل از قدیم در تشکیلات ورزش ما، در سازمان ورزش ما و در نحوه اداره ورزش ما وجود داشته و باید برطرف شود. برطرف کردنش هم برخلاف نظر بعضی از نمایندگان محترم مجلس که اینک یکی از آنها به رحمت خدا رفته است و دیگری نیز رای نیاورده و با تغییر سردر سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش اتفاق نمی‌افتد و حل نمی‌شود بلکه باید کارهای اساسی‌تر و ریشه‌ای‌تر انجام داد و این، در گرو همان است که قبلا گفتیم: مدیریت ورزش باید به فکر ورزش باشد قبل از اینکه به فکر مصلحت خودش، مصلحت باند سیاسی خودش و مصالح غیر ورزشی باشد، باید به فکر باشد که چگونه می‌تواند مشکلات ورزش را بخصوص در بعد مدیریتی حل بکند که بسیاری از مشکلات و موانعی که جلوی راه ماست به خاطر این سیستم و ساختار غلطی است که بر ورزش ما حاکم است و دست و پای مدیریت را می‌بندد و خودش عامل اصلی حاشیه‌سازی و بسیاری از اختلافات و درگیری‌های ویرانگر و «مانع‌ ایجادکننده» می‌شود.

 


رئیس فدراسیون والیبال اعلام کرد هدف‌مان این بود در مسابقات لیگ جهانی به عنوان پدیده نوظهور والیبال، خودمان را به دنیا نشان بدهیم. او همچنین می‌گوید ملی پوشان والیبال ایران شب چهارشنبه به تهران می‌رسند و به همین خاطر نگران خستگی آنها برای بازی با آلمان است.
محمدرضا داورزنی پس از پیروزی تیم ملی والیبال ایران مقابل کوبا ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: ما چهار، پنج سال تلاش کردیم تا ضمن صعود به مسابقات لیگ جهانی والیبال، در این مسابقات زنگ تفریح نشویم. هدف ما این بود که به عنوان پدیده نوظهور در لیگ جهانی خودمان را نشان بدهیم.
وی با اشاره به بزرگی موفقیت تیم والیبال تاکید کرد: در ورزش ایران هیچ رشته‌ای نداشته‌ایم که در این سطح از دنیا قرار بگیرد و حریفانش را در خانه خود شکست بدهد، آن هم تیم‌هایی مثل ایتالیا و کوبا که چندین سال سابقه حضور در مسابقات جهانی و کسب عناوین قهرمانی را در کارنامه دارند.رئیس فدراسیون والیبال در بخشی از صحبت‌هایش در خصوص عملکرد "خولیو ولاسکو" سرمربی تیم ملی یادآور شد: ولاسکو به خوبی از پتانسیل والیبال ما استفاده کرد. وقتی دنبال انتخاب سرمربی تیم ملی بودیم و با چند گزینه از جمله ولاسکو صحبت کردیم، انگیزه وی را برای کار کردن در ایران بیشتر دیدیم. البته جا دارد این موفقیت را به همه، چه بازیکنانی که در چند سال گذشته در تیم ملی حضور داشته‌اند و چه مربیان داخلی و مربیان تیم‌های پایه تبریک بگوییم.
وی ادامه داد: ولاسکو جزو بهترین مربیان والیبال دنیاست. فدراسیون جهانی رنکینگی برای انتخاب بهترین مربی ندارد ولی وقتی صحبت می‌شود، ولاسکو را در زمره بهترین مربیان دنیا می‌دانند. او به ایران تعصب دارد و تمام تلاشش را می‌کند تا والیبال ما را به سطح بالایی برساند و در آن سطح نگه دارد.
داورزنی با اشاره به اینکه ولاسکو به بازیکنان ایران علاقه دارد، تصریح کرد: او می‌خواهد بازیکنان را آبدیده کند تا در مسابقات پیش رو از جمله در جام ملت‌های آسیا آماده باشند. جام ملت‌های آسیا شهریورماه امسال برگزار می‌شود و دیگر مردم ما توقع ندارند که مقابل تیم‌های آسیایی دست و پا بسته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در ایران به سر می‌برد و همراه تیم ملی به ایتالیا و کوبا نرفته است؟، تاکید کرد: ما چند تیم داریم که همزمان در سطح جهانی در مسابقات حضور دارند. همزمان با تیم بزرگسالان، تیم نوجوانان ما هم در مسابقات مکزیک هستند و یکی دیگر از تیم‌های ما هم آماده می‌شود تا یکی، دو هفته آینده به مسابقات برود. به همین خاطر از تهران بهتر می‌توانم به والیبال کمک کنم.
رئیس فدراسیون والیبال درباره پاداش‌هایی که به ملی پوشان والیبال اختصاص یافته است، گفت: ما مجموعا برای سه رده سنی مبلغ 600 میلیون تومان در سال‌های گذشته پاداش گرفته‌ایم. در واقع در رده سنی بزرگسالان هر بازیکن 20 میلیون پاداش گرفته است. البته درخواست کرده‌ایم تا پاداشی را که برای فوتبال در نظر گرفته‌اند، برای والیبال هم در نظر بگیرند.
داورزنی در پایان به بازی ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: برای بازی با آلمان نگران خستگی بازیکنان هستم. آنها دوشنبه از هاوانا حرکت کرده‌اند و شب چهارشنبه به تهران می‌رسند. با اختلاف زمانی و اختلاف ارتفاع هاوانا با تهران، بازیکنان حتی اگر نخواهند بازی کنند، چند روزی گیج هستند تا به شرایط عادت کنند! ضمن اینکه آلمانی‌ها هم در حال حاضر شانس صعود به عنوان تیم دوم را دارند و برای کسب 6 امتیاز به تهران می‌آیند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10