(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه‌شنبه 18 تـیـر 1392 - شماره 20537

 افشاگری جوان 92 ساله چرت جهانی را پاره کرد
بازگشت دوباره جنگ سرد
همیشه پای یک امریکا در میان است
حواستان باشد (خشت اول)
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع مطرح کرد:
وزارت دفاع پیشرو در اجرای فرامین بصیرت ‌افزایی مقام معظم رهبری
   


هر دم از این باغ بری می‌رسد...این بهترین واکنش به رسوایی‌های اخیر ایالات متحده در حوزه امنیت عمومی و حقوق بشر است؛ دولتی که ادعای کدخداشدن و حکومت بر جهان را دارد و بر مدار این ادعا، لشکرکشی به تمام نقاط دنیا را ـ بخوانید خاور میانه ـ آغاز کرده و تداوم داده، حالا نرم‌نرمک بوی گند قانون‌شکنی‌ها و بی‌اخلاقی‌هایش دارد به مشام می‌رسد. دولتی که پیداست اصلا بدش نمی‌آید به جای هزینه‌های میلیاردی برای لشکرکشی و جنگ سخت‌افزاری دوباره به دوران جنگ سرد بازگردد و از این طریق همتایانش را که نمی‌تواند با آپاچی و میگ و سپر دفاعی تهدید کند، تحت نظر داشته باشد. اینطوری در وجه ظاهری هم خیلی باکلاس نشان می‌دهد و ظرافتمندانه و ظفرمندانه با آنها عکس یادگاری می‌گیرد، در جلسات و نشست‌هایشان حاضر می‌شود و دست همکاری‌شان را می‌فشارد اما در پشت نقاب موجه اش، با لبخندی مرموز ریز فعالیت‌هایشان را زیر نظر دارد و با رانت اطلاعاتی، در بزنگاه‌های مختلف اقتصادی – سیاسی آنها را زیر سلطه و کنترل می‌گیرد.
تحریریه نسل سوم
افشاگر مرئی شد
چند هفته پیش روزنامه های مشهور آمریکا و انگلیس و در راس آنها گاردین و واشنگتن پست یک سری اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده مربوط به جاسوسی‌های سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) را منتشر کردند که جنجال بسیاری در جهان به پا کرد. در این اطلاعات گفته می‌شد که سیستم جاسوسی آمریکا حتی از مقامات و روسای جمهور کشورهای اروپایی نیز جاسوسی می کرده است.
در اطلاعات فاش شده توسط این رسانه‌ها گفته می شود به موجب یک حکم سری دادگاه، شرکت «ورایزون» که یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی آمریکاست، باید اطلاعات تمامی مشتریان خود را به طور روزانه به دولت تحویل دهد. در واقع، دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی که یک دادگاه سری است، به شرکت ورایزون دستور داده که تمامی شماره‌های تلفن، زمان برقراری ارتباط و مدت آنها، همراه با مشخصات فرد یا افراد مکالمه شده به دولت تحویل داده شود. این دستور شامل مکالمات داخلی و بین‌المللی است. بر اساس این برنامه، اف‌بی‌آی و سازمان امنیت ملی آمریکا به تمامی مکالمات صوتی و تصویری، چت‌های نوشتاری، مبادله عکس و نوشته و هرگونه فایل که از طریق شرکتهای بزرگ اینترنتی آمریکا از جمله گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، و یاهو صورت می‌گیرد، دسترسی دارند.
حالا پس از چند هفته جنجال رسانه‌ای چیزی که از قبل بیشتر بحث و جنجال ایجاد کرده خود شخص افشاکننده است. «ادوارد اسنودن» جوان ۲۹ ساله ‌ای است که سابق بر این برای سازمانهای اطلاعاتی آمریکا کار می کرده است و ادعا می کند تنها 4 صفحه از 41 صفحه اطلاعاتی را در اختیار دارد منتشر کرده است و به خاطر همین تمام سعی مقامات آمریکا برای بازگرداندن وی به کشور است.
اسنودن قبلا کارمند فنی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده و سپس به استخدام یک شرکت خصوصی امنیتی به نام بوز آلن همیلتون درآمده بود که برای سازمان امنیتی ملی آمریکا به صورت پیمانکاری فعالیت می‌کرد. وی روز ۲۰ می آمریکا را ترک کرد و در به‌در دنبال کشوری بود برای پناهندگی از هنگ‌کنگ تا روسیه.
ابعاد ماشین جاسوسی
او در یک مصاحبه ویدئویی با گاردین، به تفصیل درباره اهداف خود از این افشاگری سخن گفته است. ادوارد اسنودن که مدتی به عنوان پیمانکار و تحلیل گر زیرساخت ها در آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) هم مشغول فعالیت بود، می گوید کاملا هوشیارانه تصمیم به انتشار جزئیات این سیستم فوق محرمانه گرفته و می داند که تا آخر عمر خود با پی آمدهای این تصمیم دست به گریبان خواهد بود.
اسنودن می گوید آمریکا در حال تاسیس یک سیستم کاملا پنهان و محرمانه جاسوسی بود که زندگی همه آمریکایی‌ها را زیر نظر می‌گرفت و او قصد داشت با افشاگری مانع از نابودی حریم خصوصی با توسعه این ماشین مخوف جاسوسی شود.
ادوارد اسنودن در گفت وگو با گاردین می گوید: «آژانس امنیت ملی آمریکا زیرساختی تدارک دیده که تقریبا همه ارتباطات انسانی را به صورت اتوماتیک ذخیره می کند. با استفاده از این سیستم می‌توانستم ایمیل‌های هر کسی را ببینم، مکالمات تلفنی‌اش را شنود کنم و رمزهای عبور شخصی ترین اکانت‌های هر کاربری را به دست بیاورم.»
این همان چیزی است که فعالان آزادی ارتباطات و حقوق دیجیتال کاربران از آن با عنوان مرگ حریم خصوصی یاد می‌کنند. حالا با افشاگری درباره این سیستم مخوف، دولت آمریکا با چالشی بزرگ و جدی مواجه شده است. مقامات آمریکایی، از جمله باراک اوباما، با تایید وجود این سیستم گفته اند کارکرد آن کاملا قانونی و هدف از بهره گیری از آن مبارزه با تروریسم و تامین امنیت شهروندان و امنیت ملی آمریکا است. حرف‌هایی که همواره روسای دولت ایالات متحده در واکنش به هر اعتراضی آن را سر می‌دهند؛ بهانه مبارزه با تروریسم از روز بعد از حوادث 11 سپتامبر در این کشور کلید خورد و هر اعتراضی با شعار «مبارزه با تروریسم» توجیه شد!
به دنبال امنیت
‌کاری که ادوارد اسنودن انجام داده، یکی از بزرگ‌ترین افشاگری های امنیتی تاریخ ایالات متحده را رقم زده و تبدیل به رسوایی بزرگی برای دولت باراک اوباما شده است. گاردین او را از این حیث با بردلی منینگ مقایسه می‌کند؛ سربازی که با زمینه‌سازی انتقال اسناد محرمانه به ویکی لیکس به جرم هم دستی با دشمنان از طریق انتشار اسناد محرمانه نظامی و دولتی محاکمه شده است.
اسنودن می‌گوید او زندگی مرفهش را در هاوایی رها کرده، بدون آنکه به کسی چیزی بگوید، گریخته تا بتواند موقتا امنیت خود را پس از این افشاگری ها تامین کند. او می‌گوید بیش از هرچیز از این می‌ترسد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای خانواده و دوستان و بستگانش مشکلاتی ایجاد کند.
ادوارد اسنودن می‌گوید بابت کاری که در NSA انجام می‌داده سالانه ۲۰۰ هزار دلار دریافت می‌کرده، اما با این حال زندگی خود را قربانی و همه پل‌های پشت سرش را خراب کرده تا از مرگ حریم خصوصی و آزادی اینترنت و حقوق دیجیتال به دست دولت آمریکا جلوگیری کند.
آنها دنبال چه بوده‌اند؟
بد نیست بدانیم از سال ۲۰۰۷ همه کاربران سرویس‌های مشهور اینترنتی جهان از جمله گوگل و فیس‌بوک هدف این جاسوسی بوده‌اند. بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا افراد خاصی را در این پروژه در نظر نداشته‌اند بلکه هر آنچه کاربران این سرویس‌ها انجام داده‌اند در دسترس سازمان امنیت ملی آمریکا بوده که یکی از سری‌ترین نهادهای اطلاعاتی این کشور است.
اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید بر اساس اطلاعاتی که ادوارد اسنودن افشا کرده اطلاعات زیر از همه کاربران زیر نظر نهادهای اطلاعاتی آمریکا بوده است:
متن کلیه ایمیل‌ها در سرویس های فوق مانند ایمیل های یاهو، جیمیل، آمریکن آنلاین، هات میل، ام اس ان، آدرس گیرنده و فرستنده‌های ایمیل‌ها و کلیه فایل‌های پیوست.
متن همه چت ها و گفتار های متنی، صوتی و ویدیویی در سرویس‌هایی مثل یاهو مسنجر، اسکایپ، پال تاک، گوگل‌تاک و …
کلیه فعالیت ها و معاشرت‌ها در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک در کنار کلمه‌های عبور افراد مورد هدف در شبکه‌های اجتماعی و سرویس های اعلام شده.
خیاط در کوزه!
اسنودن در حال حاضر از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب قرار گرفته و در شهر مسکو به سر می‌برد. وی از کشور اکوادور و سپس از روسیه تقاضای پناهندگی کرده است. فرار اسنودن کمی قبل از دیدار مهم سران چین و آمریکا در کالیفرنیا صورت پذیرفت. باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در آن دیدار ،مسئله جاسوسی سایبری چین علیه آمریکا را مطرح کرد و اولین افشاگری‌های اسنودن درباره فعالیت ان اس ای – آژانس امنیت ملی آمریکا در آستانه و هنگام آن همایش به گوش رسید و موجب پیدایش جنجال عظیم در آمریکا شد و بعد از چندی اسنودن بی پرده درباره رخنه آمریکاییان به شبکه‌های کامپیوتری چین و هنگ کنگ صحبت کرد.
 افشاگری اسنودن، ایالات متحده را در وضع ناجوری قرار داد؛ زیرا در موقعی رخ داد که آمریکا بالاخره به بررسی موضوع جاسوسی چین در سطح عالی دست یافت. به محض انتشار این موضوع، اسنودن مدارک قانع کننده‌ای را درباره ریاکاری آمریکا برملا کرد. انتشار تمامی گفته‌های اسنودن در رسانه ‌ها بسیار به ‌موقع بوده، مثلاً گزارشی درباره شنود تلفن ‌ها هنگام برپایی دیدار سران کشورهای 20 در لندن در سال 2009 و خواندن نامه‌‌های دیپلمات‌های خارجی و یا شنود جلسات سران اتحادیه اروپا!
به نظر می‌رسد که حوادث جاری پیرامون اسنودن اولین شکست بزرگ سرویس‌های ویژه آمریکا پس از جنگ سرد است. قضیه اسنودن همراه با جنجال ویکی لیکس نشان می‌دهد که آمریکا برنامه‌های جاسوسی مختلفی حتی در کشور خود طبقه بندی کرده است و انتظار می‌رود با انتشار آنها در روزهای آینده با چالش جدی تری روبه رو شود.
مجسمه آزادی
در حال شنود!
شايد سال‌ها بگذرد تا بتوان به نتايج افشاگري ادوارد اسنودن پي برد. اما آنچه فعلا مشخص است اين است كه آمريكا هزينه سنگيني براي افشاگري ‌هاي انجام شده از سوي اسنودن در رابطه با كنترل ارتباطات در آمريكا، پرداخته است. روزنامه‌های مختلف کشورهای جهان از همین حالا مي‌گويند آمريكا در حالتي از عوام فريبي خود را دموكرات ترين كشور جهان معرفي مي ‌كند در حالي كه چنين چيزي اصلا صحت ندارد. كشورهايي چون چين، روسيه، كوبا و اكوادر كه به لحاظ عدم رعايت حقوق بشر مورد اتهام غرب و مخصوصاً آمريكا بوده‌اند، امروزه بعد از شنيدن افشاگري اسنودن خود را قهرمان رعايت حقوق بشر و آزادي افراد در مقابل آمريكا معرفي مي‌‌كنند. ولاديمیر پوتين، رئيس جمهور روسيه اعلام كرد كه اسنودن در جاي امني در حال ترانزيت در فرودگاه مسكو است. وي گفته که «دليلي براي اخراج كردن اسنودن از خاك روسيه وجود ندارد. پوتين افزود آسانژ و اسنودن خود را جزء فعالان واقعي حمايت از حقوق بشر مي ‌دانند و آنها براي اطلاع رساني هرچه بهتر و بيشتر و شفاف‌ تر مبارزه مي‌‌كنند. چرا باید آنها را طرد کرد؟»
بعد از افشاگري‌هاي انجام شده از سوی اسنودن روزنامه انگليسی زبان چاینا دیلی متعلق به دولت چین كاريكاتوري چاپ كرد كه در آن مجسمه آزادي به تصوير درآمده كه در يك دست ميكروفون شنود و در دست ديگر نواري در دست دارد كه مكالمات را ضبط مي‌‌كند. شين هوا خبرگزاري رسمي چين نيز اعلام كرد كه آمريكا كه هميشه خود را مهد دمكراسي معرفي كرده و خود را قرباني حملات سايبري توصيف مي‌كند، اما حالا دیگر مشخص شد بزرگترين عامل عوام فريبي در دنیا بوده است.
آدم به آدم می‌رسه!
جاسوس سابق روسیه در صفحه توییتر خود به افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا پیشنهاد ازدواج داد! خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که ممکن است بقیه دنیا ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق سیا و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا را کنار بزنند اما وی دست کم یک خواهان دارد؛ آنا چاپمن، جاسوس سابق روسیه که با درگیری‌های دیپلماتیک چندان ناآشنا نیست. چاپمن در صفحه توییتر خود نوشت: اسنودن با من ازدواج می‌کنی؟ آنا چاپمن 31 ساله در سال 2010 میلادی به عنوان مشاور املاک در آمریکا مشغول به کار بود که به جمع آوری اطلاعات برای روسیه متهم شد. وی و 9 تن دیگر به روسیه بازگردانده شدند. در حال حاضر آنا چاپمن فرد مشهوری در روسیه شده و اخیرا نیز مجری برنامه تلویزیونی «اسرار جهان» بوده است. ادوارد اسنودن احتمالا از زمانی که در فرودگاه بین‌المللی مسکو برای گرفتن پناهندگی مستقر شده، توجه چاپمن را به خود جلب کرده است. چاپمن در صفحه توییتر خود نوشت: آژانس امنیت ملی آیا از بچه‌های ما مراقبت می‌کنی؟!
حکایت همچنان
باقی است
آنچه در سالهای اخیر از جاسوس‌بازی‌ها و حریم‌شکنی‌های فردی و اجتماعی در آمریکا به صورت اتفاقی و یا هماهنگ شده، در میان افکار عمومی درز کرده، مطمئناً مصرعی از مثنوی بلند «دموکراسی آمریکایی» است که با پیشرفت‌های روزافزون دانش بشری، دردسرهای بیشتری برای عنکبوت اطلاعاتی دنیا رقم خواهد زد؛ باید منتظر ماند و از خاکریزهای تازه جنگ سرد دولت از نفس افتاده آمریکا بیشتر شنید.

 


 خدا نکند انسان به امراض بی درد مبتلا گردد. مرض هایى که درد دارد انسان را وادار مى‏ کند که در مقام علاج برآید؛ به دکتر و بیمارستان مراجعه کند؛ لیکن مرضى که بی درد است و احساس نمى‏ شود بسیار خطرناک مى‏ باشد. وقتى انسان خبردار مى‏ گردد که کار از کار گذشته است. مرض‌هاى روانى اگر درد داشت باز جاى شکر بود: بالاخره انسان را به معالجه و درمان وا مى‏‌داشت؛ ولى چه توان کرد که این امراض خطرناک درد ندارد. مرض غرور و خودخواهى بی‌درد است. معاصى دیگر بدون ایجاد درد قلب و روح را فاسد مى‏‌سازد. این مرض‌ها نه تنها درد ندارد، بلکه ظاهر لذت‌بخشى نیز دارد: مجالس و محافلى که به غیبت مى‏‌گذرد خیلى گرم و شیرین است! حب نفس و حب دنیا که ریشه همه گناهان است. لذت‌بخش مى‏‌باشد. مستسقى از آب تلف مى‏‌شود، ولى تا آخرین نفس از آشامیدن آن لذت مى‏‌برد. و قهرا اگر انسان از مرضى لذت برد و درد هم نداشت، دنبال معالجه نخواهد رفت؛ و هر چه به او اعلام خطر کنند که این کشنده است، باور نخواهد کرد.
*
ماه «رمضان‌ها» می‌آید و می‌رود، و ماه‌ها یکی پس از دیگری می‌روند و عمرها هم می‌رود، آنچه که باقی می‌ماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است، و شاید نامه عمل هم همان باشد. قلب شما نسبت به دنیا چه بوده است؟ دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجه‌تان به دنیا چه اندازه بوده است؟ آن روزی که دستتان نمی‌رسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است.... داشتن مال، داشتن خانه، داشتن چیز، اینش مهم نیست. مهم این است که قلب انسان را، قلب انسان را این‌ها تسخیر کنند. اینکه مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی مذموم است برای این است که این مال اندوزی و ثروت اندوزی و امثال اینها و زرق و برق دنیا دل انسان را می‌کشاند به طرف غیرخدا و از آن ضیافت‌های خدا محروم می‌کند. بخواهید دعوت خدا را به ضیافت اجابت کنید و وارد بشوید در ضیافت الله بدون اینکه قلب‌های خودتان را از این دنیا منسلخ کنید امکان ندارد. اولیای خدا آن چیزی که پیششان مهم بود تهذیب نفس بود و دل کندن از غیرخدا و توجه به خدا. تمام مفاسدی که در عالم واقع می‌شود از این توجه به خود است در مقابل توجه به خدا. تمام کمالاتی که برای اولیای خدا و انبیای خدا حاصل شده است از این دل کندن از غیر و بستن به اوست؛ و علامات این مسائل در اعمال ماها ظاهر می‌شود.
*
اگر كسى قرآن كريم را با چهارده قرائت لما سوى الله حفظ باشد و بخواند، جزحجاب و دورى از حق تعالى چيزى عايد او نمى‏شود. اگر شما درس بخوانيد، زحمت‏بكشيد، ممكن است عالم شويد، ولى بايد بدانيد كه ميان «عالم‏» و «مهذب‏» خيلى فاصله است. مرحوم شيخ (آیت الله حائری)، استاد ما، رضوان الله تعالى عليه، مى‏فرمود اينكه مى‏گويند: «ملا شدن چه آسان، آدم شدن چه مشكل‏» صحيح نيست. بايد گفت: «ملا شدن چه مشكل، آدم شدن محال است!» گمان نكنيد اكنون كه مشغول تحصيل علوم شرعيه مى‏باشيد و فقه كه اشرف علوم است مى‏آموزيد، ديگر راحتيد و به وظايف و تكاليف خود عمل كرده‏ايد. اگر اخلاص و قصد قربت نباشد، اين علوم هيچ فايده‏اى ندارد. اگر تحصيلات شما، العياذبالله، براى خدا نباشد و براى هواهاى نفسانيه، كسب مقام و مسند، عنوان و شخصيت در اين راه قدم گذاشته باشيد، براى خود وزر و وبال اندوخته‏ايد. اين اصطلاحات اگر براى غير خدا باشد، وزر و وبال است. اين اصطلاحات هر چه زيادتر شود، اگر با تهذيب و تقوى همراه نباشد، به ضرر دنيا و آخرت جامعه مسلمين تمام مى‏شود. تنها دانستن اين اصطلاحات اثرى ندارد. علم توحيد هم اگر با صفاى نفس توام نباشد، وبال خواهد بود. چه بسا افرادى كه عالم به علم توحيد بودند و طوايفى را منحرف كردند. چه بسا افرادى كه همين اطلاعات شما را به نحو بهترى دارا بودند، ليكن چون انحراف داشتند و اصلاح نشده بودند، وقتى وارد جامعه گرديدند، بسيارى را گمراه و منحرف ساختند. اين اصطلاحات خشك اگر بدون تقوى و تهذيب نفس باشد، هر چه بيشتر در ذهن انباشته گردد، كبر و نخوت در دايره نفس بيشتر توسعه مى‏يابد.
حضرت روح الله رضوان الله تعالی علیه


 


خانواده مهم‌ترین کانون آموزش و پرورش فرزندان و محل بروز و ظهور استعدادهای بانوان در امر تربیت و صیانت همه‌جانبه از فرزندان در مقابل آسیب‌هاست که در سال‌های اخیر، به علت دشمنی‌های استکبار، عوامل آسیب‌زا بیشتر شده است.
تأکید بر نقش محوری و نقطه اتکا بودن زنان هم در خانواده و هم در امنیت اجتماعی جامعه که با ایفای نقش مهرورزی، مهرآفرینی و مهرافکنی موجبات ترویج محبت و عاطفه در خانواده و جامعه و جلوگیری از انحطاط و خشونت گرایی که از عوارض جامعه ماشینی و ابزاری است می‌گردد و سلامت و امنیت اجتماعی و رشد تعالی جامعه در مسیر قرب‌الی‌ا... را تضمین می کند. بنابراین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع بنا به تدابیر مقام معظم رهبری که نیاز بشریت امروز را رجوع به معنویت و اخلاق عنوان فرمودند، در راستای افزایش آگاهی‌های کارکنان و خانواده محترم آنان و تأکید بر هویت اصیل اسلامی و تبیین دیدگاه اسلام در زمینه تعالی خانواده‌ها، تقویت نهاد خانواده و تبیین نقش مادران در امر تربیت از طریق ایجاد فرصت‌های تربیتی و مطابق با مأموریت سازمانی، طرح بصیرت را تدوین و جهت اجرا ابلاغ کرده است.
* طرح بصیرت
ویژه خانواده‌های کارکنان وزارت دفاع
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین قندهاری رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع با اشاره به منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر برنامه ریزی برای آشنایی هرچه بیشتر خانواده‌ها با معارف اسلامی و معنویت عمیق دینی، در مورد اهداف برگزاری طرح بصیرت (دوره معنوی، فرهنگی و آموزشی) خانواده‌های کارکنان گفت: ارتقاء سطح فرهنگی، آموزشی، سیاسی و تعالی معنوی خانواده، تقویت روحیه تلاش و پشتکار و نشاط و شادابی آنان، تحکیم و تقویت نهاد خانواده و ارتقاء مهارت‌های زندگی و تقویت معنویت در آن و ارتقاء مهارت‌های تربیتی فرزندان از جمله اهداف این طرح است.
وی اعزام خانواده کارکنان به دوره فرهنگی، آموزشی در اماکن مذهبی و تفریحی نظیر شهرهای مقدس مشهد، قم و شهرری و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، تربیتی، بصیرتی را از جمله عناوین فعالیت‌های اجرایی در این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی مناسب، همکاری و حمایت و پشتیبانی مسئولان وزارت دفاع، همچنین با دعوت از شخصیت‌های صاحب‌نظر، اساتید و مربیان مجرب و توانمند و با ایجاد فضای معنوی دوره‌های بصیرت از تاثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار بوده که همواره رضایتمندی را به همراه داشته است.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع به نتایج مورد انتظار این طرح اشاره کرد و افزود: ایمان‌افزایی و ارتقاء معنویت و ولایتمداری در بین خانواده‌ها، افزایش دانایی و یادگیری در حوزه تربیت فرزند و مسائل خانوادگی، ایجاد خودباوری و خوداتکایی و تحقق بصیرت و آینده‌نگری و دشمن‌شناسی از مهم‌ترین نتایجی است که این طرح به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه طرح بصیرت از سال 1389 آغاز شده است، گفت: حضور شرکت‌کنندگان در ابتدای این طرح 2هزار نفر بود که با توجه به جذابیت و استقبال پرشور خانواده‌های کارکنان طی سال 91 به بیش از 15هزار نفر افزایش یافت.
* طرح میثاق
(اردوی فرهنگی، معنوی و آموزشی)
ویژه فرزندان دانشجوی کارکنان
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در ادامه با اشاره به اجرای طرح میثاق گفت: این سازمان در راستای تحقق فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا به منظور ارتقای سطح فرهنگی معنوی، بهینه‌سازی و غنی نمودن اوقات فراغت فرزندان کارکنان، طرح اردوی فرهنگی و معنوی میثاق را با محوریت بصیرت‌افزایی در سطح وزارت دفاع اجرا می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قندهاری با اشاره به تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا در ارتباط با رسیدگی به تربیت اخلاقی فرزندان کارکنان نیروهای مسلح که یک موضوع مستقل و مهم است، گفت: از جمله اهداف برگزاری طرح میثاق می‌توان به ارتقای سطح فرهنگی، آموزشی، سیاسی و تعالی معنوی فرزندان کارکنان، تقویت روحیه تلاش و پشتکار، نشاط و شادابی و ایجاد وحدت و همدلی بین دانشجویان و صیانت از آسیب‌های پیش روی جوانان اشاره کرد.
وی با اشاره به الزامات و شرایطی که موجب اثربخشی این گونه طرح‌ها می‌شود تصریح کرد: برنامه‌ریزی مناسب همکاری، حمایت و پشتیبانی مسئولین مربوطه، همچنین تامین امکانات و تجهیزات و اعتبار مناسب و مورد نیاز و شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای تربیتی آموزشی، فرهنگی فرزندان می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف و نتایج موردنظر یاری رساند.
حجت‌الاسلام قندهاری افزود: ایمان افزایی و ارتقاء معنویت و ولایتمداری، افزایش دانایی و یادگیری، ایجاد خودباوری و خوداتکایی، تحقق بصیرت و آینده‌نگری و دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی و در نهایت رضایتمندی و خرسندسازی کارکنان و خانواده‌های آنان ازجمله مهم‌ترین نتایج موردنظری است که مسئولان مربوطه جهت نیل به آن تلاش می‌کنند.
وی با بیان اینکه در آغاز این طرح تعداد دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح 464 نفر بود، گفت: بعد از گذشت دو سال از اجرای این طرح، تعداد شرکت‌کنندگان در سال 91 به 1450 نفر رسید.
* طرح جامع یاران ولایت
(ویژه فرزندان کارکنان)
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع از طرح جامع یاران ولایت به عنوان یکی از طرح‌های مهم این سازمان در راستای بصیرت‌افزایی فرزندان کارکنان وزارت دفاع نام برد و گفت: در راستای بهینه‌سازی و غنی کردن اوقات فراغت فرزندان کارکنان وزارت دفاع طرح جامع یاران ولایت با مشارکت خانواده‌ها، مدیران و مسئولان صنایع در سطح سازمان‌ها، صنایع و شهرک‌های مسکونی تابعه وزارت دفاع اجرا می‌شود.
وی ترویج و اشاعه فرهنگ و ارزش‌های اسلام و انقلاب در بین فرزندان و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، تحکیم و حفظ پایه‌های دینی، اعتقادی و اخلاقی فرزندان در راستای تدابیر مقام معظم رهبری، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، اخلاقی، تربیتی فرزندان با توجه به شعار سال، پر نمودن و بهینه‌سازی اوقات فراغت فرزندان و تقویت بنیه علمی آنان و ایجاد نشاط، طراوت و شادابی بین فرزندان و تقویت روحیه وحدت و همدلی بین آنان را از اهداف و سیاست‌های این طرح در سطح وزارت دفاع برشمرد و گفت: برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی، برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌های گوناگون مذهبی، علمی، هنری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، مهارت‌های زندگی، برگزاری جلسات مشاوره و آگاهسازی در موضوعات مختلف و مورد نیاز، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، تهیه و توزیع کتب، نشریات و جزوات آموزشی و فرهنگی بین دانش‌آموزان از مهم‌ترین فعالیت‌های اجرا شده در طرح یاران ولایت است.
وی با بیان اینکه سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در اجرای این طرح به دنبال آشنایی و آگاهی بیشتر فرزندان نسبت به مسائل مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، ارتقای سطح تحصیلی فرزندان، ارتقای سطح معلومات، توانایی‌ها و مهارت‌های فرزندان و ارتقای روحیه قناعت و آشنایی فرزندان با فرهنگ ساده‌زیستی است، گفت: تأمین امکانات و پشتیبانی‌های لازم از این طرح و شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای تربیتی و روانی فرزندان و خانواده‌ها، دعوت از اساتید و مربیان مجرب و کار آشنا، کیفی بودن اجرای برنامه و پیام‌های فرهنگی ناشی از اهداف مورد نظر و بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اجرای برنامه‌ها و رفع موانع احتمالی مورد توجه متولیان اجرای طرح یاران ولایت است.
وی با بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان در طرح یاران ولایت در سطح وزارت دفاع قابل قبول است، افزود: این طرح به دلیل برکاتی که در حوزه معنویت‌افزایی در ابعاد مختلف برای فرزندان و در نتیجه خانواده‌ها دارد سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع را مصمم داشت تا در طول سال با برنامه‌ریزی جامع و متنوع، این راه پربرکت را ادامه دهد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10