(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 19 تـیـر 1392 - شماره 20538

طرح ترور پادشاه اردن نافرجام ماند
تروریست‌ها در عراق 25 غیرنظامی را به شهادت رساندند
تصویرها سخن می‌گویند
اعتراض‌های گسترده به حمام خون کودتاچیان آمریکایی در قاهره
فراسوی رویدادها
تداوم درگیری معترضان با پلیس ترکیه در میدان تقسیم اسلامبول
جست‌وجوی خانه به خانه در 2منطقه بحرین برای بازداشت مخالفان آل‌خلیفه
خانه‌تکانی در حزب بعث سوریه؛ 15 عضو کادر رهبری برکنار شدند
تجمع مردم معترض بولیوی مقابل سفارت آمریکا در لاپاز
افزایش تنش میان مسکو و لندن در پی تحریم 60 مقام روسی
عملیات تروریستی و ناآرامی در پاکستان 23 کشته برجای گذاشت
انفجار مهیب بیروت دستکم 53 مجروح بر جای گذاشت
   


نیروهای سازمان اطلاعات اردن طرح ترور ملک‌عبدالله دوم پادشاه این کشور را ناکام گذاشتند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، افراد ناشناس در تلاش بودند با استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده که حاوی 500 کیلوگرم مواد منفجره بود ملک‌عبدالله دوم را ترور کنند اما این تلاش در آخرین لحظه و توسط سازمان اطلاعات اردن ناکام ماند.
نیروهای سازمان اطلاعات اردن اندکی پیش از وقوع انفجار در مسیر تردد پادشاه اردن به یک خودرو مشکوک شدند و پس از بازرسی، متوجه مواد منفجره جاسازی شده در آن شدند که بلافاصله خنثی شد.
روزنامه الدیار افرود، به دلیل این طرح تروریستی رفت‌ و آمدهای ملک عبدالله دوم و همچنین سفرهایش تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

 


تروریست‌های فعال در عراق با انفجار بمب و تیراندازی در مناطق مختلف این کشور 25 نفر از جمله شش عضو یک خانواده را به شهادت رساندند.
به گزارش خبرگزاری فارس، شهر شمالی «موصل» شاهد سه مورد انفجار بمب و حمله تروریستی بود؛ این حملات جمعا جان سه زن، سه کودک و یک غیرنظامی بزرگسال را گرفت و هشت زخمی بر جای گذاشت.تروریست‌ها در شهر «مدائن» 25 کیلومتری جنوب بغداد نیز با انفجار بمب، پنج جوان فوتبالیست را کشتند. اعضای «شورای بیداری» که از شبه‌نظامیان وفادار به دولت هستند نیز مورد حمله مهاجمان ناشناس قرار گرفتند. سه عضو شورای بیداری و دو تن از مهاجمان در این درگیری کشته شدند.

 


حامی تروریست‌ها!
ما با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم! نه، ابدا، امکان ندارد... اصرار هم نکنید! ما فقط آنها را تامین مالی می‌کنیم... همین!
سرویس خارجی کیهان

 


کشتار بیش از 50 نفر از مردم مصر با اعتراض‌های گسترده داخلی و خارجی و تاکید اخوانی‌ها بر ادامه مبارزه با «کودتاچیان» مواجه شده است.
با وجود تشدید خشونت‌ها از سوی ارتش که روز دوشنبه گذشته با قتل‌عام 51 نفر از مردم به اوج خود رسید، اخوان‌المسلمین دیروز فراخوان برگزاری «تظاهرات میلیونی شهید» در سرتاسر مصر را داد.
روز دوشنبه ارتش مصر اعلام کرد آن دسته از طرفداران مرسی را که به سمت گارد ریاست‌جمهوری یا مراکز حساس نظامی یورش برده‌اند هدف گلوله‌های جنگی قرار داده که طی آن 51 نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.
در مقابل مخالفان ارتش از جمله اخوانی‌ها با تکذیب این اظهارات اعلام کردند ارتش مسلح مصر با حمله به نمازگزاران یک مسجد اقدام به قتل‌عام آنها کرده‌اند.
روز دوشنبه برخی حتی شمار کشته‌شدگان این حادثه را 72 تن اعلام کرده بودند. با این حال قتل‌عام معترضان به دست ارتش با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد که واکنش اخوانی‌ها بیش از سایرین کودتاچیان را نگران کرده است.
شبکه خبری الجزیره در این باره از برگزاری تظاهرات گسترده اخوانی‌ها با عنوان «تظاهرات میلیونی شهید» خبر داد. شمار زیادی از حامیان مرسی از نخستین ساعات روز سه‌شنبه در میدان «رابعه العدویه» در نزدیکی مقر گارد ریاست‌جمهوری مصر تجمع کرده بودند. تشییع جنازه قربانیان خشونت‌های روز دوشنبه، دیروز سرتاسر مصر را «پرتنش» کرد طوری که پیش‌بینی آینده این کشور را برای تحلیلگران خبر نیز بسیار سخت کرده است.
طرفداران مرسی «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر را مسئول کشتار تظاهرکنندگان دانسته و اعلام می‌کنند وی با چراغ سبز آمریکا دست به کودتا زده است. در همین رابطه، «احمد عارف» از سخنگویان اخوان با شرکت در یک نشست خبری به صراحت اعلام کرد «ارتش مسئول مرگ حامیان مرسی است».
جهاد الحداد، از سخنگویان و مشاوران ارشد اخوان نیز ضمن تاکید بر «ادامه نبرد با کودتاگران» اعلام کرد آنها برای مردم می‌جنگند نه برای مرسی. وی افزود: ارتش صبح روز دوشنبه نمازگزاران را به گلوله بست بدون اینکه قبل از آن هشداری به آنها داده باشد! معترضان در حال نماز خواندن بودند و ارتش از یک طرف و پلیس از طرف دیگر آنها را به گلوله بستند. بسیاری از مردم فریاد می‌زدند و گریه می‌کردند چرا که از نظامیان خواسته شده بود هم‌میهنان خود را بکشند. «الحداد» در پایان اعلام کرد تصاویری از حملات ارتش به معترضان وجود دارد که به زودی در سایت‌های اینترنتی منتشر خواهند کرد.
دکتر «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر نیز در واکنش به کشتار روز دوشنبه، ضمن محکوم کردن آن تهدید کرد اگر خونریزی‌ها متوقف نشود، در خانه خود تحصن می‌کند.
شیخ الازهر سپس از حاکمان مصر خواست، تحقیقات فوری برای بررسی جزئیات کشته شدن شهروندان را آغاز کنند و نتایج تحقیقات را نیز فوری به اطلاع مردم برسانند تا حقایق روشن شود و آتش فتنه فرو بنشیند.
حادثه دوشنبه از سوی احزاب مختلف سیاسی مصر (موافق و مخالف) محکوم شد. به گزارش شبکه تلویزیونی «الجزیره» حزب سلفی «النور» در اعتراض به این کشتار همکاری‌های خود با حاکمان کنونی مصر را به حال تعلیق درآورد.
حزب «مصر قدرتمند» نیز حضور خود در جلسات مشورتی مربوط به اجرای نقشه راه را به حال تعلیق درآورد و این اقدام ارتش را محکوم کرد.
این حزب در عین حال از اخوان‌المسلمین خواست بسیج مردم و تشدید خشونت و کشاندن جوانان به مقابله با ارتش را متوقف کند و فرصتی را برای راه‌حل سیاسی فراهم کند.
حزب فردای انقلاب نیز ضمن محکوم کردن خشونت‌ها در مصر از گروه حقیقت‌یاب حوادث قاهره خواست فورا جزئیات و عوامل این حوادث را مشخص کنند تا عاملان آن مجازات شوند. این حزب تاکید کرد نباید نیروهای مسلح وارد درگیری‌هایی شوند که یکپارچگی ارتش را مخدوش می‌کند.
سخنگوی جنبش «ششم آوریل» هم واکنش نیروهای ارتش در حوادث گارد ریاست‌جمهوری را بسیار تند خواند و گفت، حتی اگر سخنان منابع امنیتی درست هم باشد و به این محل حمله مسلحانه شده باشد نباید مردم را به رگبار بست. وی خواستار محاکمه فردی شد که دستور تیراندازی داده است.
بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از جمله کسانی بود که کشتار معترضان مصری به دست ارتش این کشور را محکوم کرد. وی ضمن نگران‌کننده خواندن اوضاع حاکم بر مصر خواستار تحقیقات فوری در مورد کشتار روز دوشنبه و تلاش همه‌جانبه برای جلوگیری از ادامه خشونت‌ها شد. محمد البرادعی از رهبران اصلی مخالفان مرسی نیز اقدام ارتش مصر در کشتار معترضان را محکوم کرد.
صدور اعلامیه قانون اساسی
عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر دیروز اعلامیه قانون اساسی جدید برای دوره انتقالی در مصر را صادر کرد. این بیانیه جدول زمانی برای انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی و دموکراتیک را شامل می‌شود. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا بیانیه قانون اساسی مصر در دوره انتقالی پس از برکناری محمد مرسی که یک دوره شش‌ماهه تعیین شده است، قانونی و معتبر خواهد بود و پس از آن که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، پایان خواهد یافت. طبق جدول زمانی ارائه شده، زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، اوایل سال آینده میلادی خواهد بود. طبق این بیانیه 33 بندی، انتخابات پارلمانی نیز طی دوره انتقالی برگزار خواهد شد.
این اعلامیه از سوی اخوانی‌ها رد شد. اخوانی‌ها می‌گویند صدور اعلامیه قانون اساسی یا هر چیز دیگر از سوی مراجعی که به طور قانونی روی کار نیامدند باطل است. در اعلامیه صادر شده از سوی «عدلی‌منصور» همچنین آمده است که بعد از تشکیل پارلمان جدید از مردم برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت می‌شود. در مدت 15 روز پس از انتشار این اعلامیه، مجلس موسسان برای انجام اصلاحات در قانون اساسی معلق شده مصر تشکیل می‌شود.
این قانون اساسی چند ماه پیش در همه‌پرسی مردمی تصویب شد، اما هم مخالفان دولت محمد مرسی و هم شخص مرسی بر لزوم اصلاح آن تاکید کردند.اعلامیه جدید قانون اساسی، یک مهلت چهار و نیم‌ ماهه را برای تکمیل اصلاحات قانون اساسی یاد شده تعیین کرده است.
اعلامیه جدید همچنین اختیارات قانون‌گذاری را به رئیس‌جمهوری موقت مصر می‌دهد که البته وی پس از مشورت با دولت خود می‌تواند قانون تدوین کند.
سایر رویدادها
* رئیس جمهوری موقت مصر، «حازم الببلاوی»، وزیر دارایی سابق را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.
* اخوان‌المسلمین و جریان تمرد با بیانیه قانون اساسی جدید مصر مخالفت کردند.
* امارات متحده عربی در تلاش برای پر کردن جای پای قطر در مصر سه میلیارد دلار به این کشور کمک کرد.
* مصر فردا گذرگاه رفح را بازگشایی می‌کند.
* عربستان دو میلیارد دلار به حساب ارتش مصر واریز کرد.
* البرادعی معاون رئیس جمهوری مصر شد.

 


وزیر «تاریخی»!
می‌گویند، بانک‌های ژاپنی که از بحران مالی سال2008 تقریباً جان سالم بدر برده‌اند، سلامتی نسبی‌شان را مدیون سطح ضعیف «انگلیسی» کارمندان‌شان هستند!
دست‌کم، این چیزی است که جناب «تارو آسو»، وزیر دارایی ژاپن می‌گوید! این مجری سیاست اقتصادی جدید دولت «شینزو آبه» که معاون نخست‌وزیر هم هست، به «وال‌استریت ژورنال» گفته است: «در جریان بحران سال2008، خیلی‌ها به دام سرمایه‌گذاری‌های نامعتبر افتادند، اما بانک‌های ژاپنی مثل بانک‌های اروپایی از هول حلیم توی دیگ نیفتادند. چرا؟ چون گردانندگان این بانک‌ها به سختی زبان انگلیسی را می‌فهمیدند، بنابراین چیزی نخریدند!» حالا، آن‌طور که در وبلاگ خبرنگاران روزنامه «لوموند» می‌خوانیم، همه دیگر با گنده‌گویی‌های جناب وزیر دارایی ژاپن و اشتباهات پی‌درپی‌اش آشنا هستند. درواقع، ژاپن از سومین سه ماهه سال 2008، یعنی چند ماه پس از سقوط بانک «لیهمان برادرز» وارد رکود شد و بعد هم در سال 2009، جایگاه دومین اقتصاد دنیا را به چین واگذار کرد. و بعد هم، با یک «بحران اقتصادی خیلی جدی» دست به گریبان شد، که باعث شد بیکاری افزایش و صادرات کاهش پیدا کند، قیمت دلار بالا برود و بدهی دولت به حد انفجار یعنی به 245درصد تولید ناخالص داخلی (گزارش صندوق بین‌المللی پول) برسد! حالا، می‌گویند این اولین بار نیست که جناب وزیر دارایی ژاپن هرچه که به ذهنش می‌رسد، «تحویل» می‌دهد! در واقع، «تپق»های «تارو‌آسو» که از نظر کابینه جناب وزیر «مشکل اصلی دولت شینزوآبه» است، او را به یکی از «جذابیت»های سیاسی کشور آفتاب تابان تبدیل کرده است. مثلاً، می‌گویند او در ژانویه 2013 شهروندان مسن و بیمار کشورش را دعوت کرده بود «سریع‌تر بمیرند» تا «خرج زیادی» روی دست دولت نگذارند! حرف‌هایی که باعث شد او بعداً مجبور به عذرخواهی از مردم شود!
* سرویس خارجی کیهان

 


نیروهای پلیس ترکیه با هزاران معترض در میدان «تقسیم» اسلامبول درگیر شدند و ده‌‌ها نفر را دستگیر کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دوشنبه‌شب نیز میدان تقسیم اسلامبول تبدیل به صحنه درگیری میان تظاهرکنندگان ضددولتی و نیروهای پلیس بود. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.به گفته شاهدان، پلیس ده‌ها معترض را دستگیر کرد.
پارک «گزی» که از یک ماه قبل بسته شده بود، صبح دوشنبه بازگشایی و در پی تظاهرات، ساعت 19 بسته شد.ناآرامی‌ها در ترکیه از روز یازدهم خرداد آغاز شده است.
علت اولیه این ناآرامی، تخریب پارک «گزی» به دست نیروهای شهرداری اسلامبول بوده، اما کم‌کم این اعتراضات سیاسی شده است. مردم ترکیه از مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه ناراضی هستند.

 


نیروهای امنیتی آل‌خلیفه با محاصره دو منطقه ستره و المعامیر به منازل شهروندان یورش برده و ده‌ها تن را بدون حکم رسمی بازداشت کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه الوسط چاپ بحرین، نیروهای امنیتی رژیم بحرین درحالی که نقاب بر چهره داشتند به منازل شهروندان در ستره یورش بردند و تعدادی از جوانان این منطقه را بازداشت کردند به گفته شاهدان عینی محاصره منطقه ستره و درگیری با مردم و بازداشت جوانان این منطقه از ساعات اولیه روز گذشته آغاز و تا بعدازظهر ادامه داشت. روستای المعابیر نیز توسط نیروهای امنیتی آل‌خلیفه محاصره شد و اهالی این روستا از ورود و خروج منع شدند، این محاصره نیز از ساعت سه ظهر تا هشت شب ادامه داشت.
از سوی دیگر وزارت امور شهرداری‌های بحرین نیز اقدام به کشیدن دیوار اطراف محل مسجد ابوذر در منطقه النویدرات کرد تا بر ویرانه‌های مسجد کار ساختن پارک را آغاز کند.
وزارت شهرداری‌های بحرین مدعی شد ساخت مسجد برروی زمین مربوط به مسجد ابوذر غیرقانونی صورت گرفته است و به زودی این محل به بوستان تبدیل خواهدشد.

 


رئیس‌جمهور سوریه با هدف تحقق منافع مردم سوریه همه اعضای کادر رهبری حزب حاکم بعث سوریه را تعویض کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حزب حاکم بعث سوریه نام 16 عضو جدید کادر رهبری خود را منتشر کرد، در میان این افراد تنها خود بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه در مقام خود ابقا شده است، حتی نام فاروق‌الشرع که سال‌های طولانی معاون حزب بعث بود در فهرست کادر رهبری تازه این حزب دیده نمی‌شود.
از جمله رهبران برجسته‌ای که در کادر جدید حزب‌ بعث پست‌های خود را از دست داده‌اند محمد سعید بختیان معاون دبیرکل این حزب است که هلال ملال جانشین وی شده است.
بشار اسد در جلسه کمیته مرکزی حزب بعث که روز دوشنبه برگزار شد از نمایندگان جدید این حزب خواست که تمام تلاش خود را برای تحقق منافع مردم به کار گیرند.
وی با تاکید بر لزوم بازنگری در عملکرد حزب بعث اظهار داشت، بهترین گام در حال حاضر تلاش برای ایجاد پل ارتباطی میان رهبران حزب بعث و پایگاه‌های مردمی برای ایجاد تفاهم بیشتر با شهروندان سوری است.
بشاراسد مهمترین اولویت حزب بعث در آینده این کشور را تقویت حماسه ملی سوریه توصیف کرد و گفت: موفقیت این حزب جز با همکاری سازمان‌ها و سندیکاهای مردمی امکان‌پذیر نیست.
حزب جدید از 16 عضو از جمله بشاراسد رئیس‌جمهور تشکیل شده است که رئيس‌جمهور همچنان در سمت دبیرکلی این حزب باقی مانده است.
وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه در میان اسامی جدید دیده می‌شود که به همراه سه تن از وزیران کابینه از جمله عماد خمیس وزیر نیرو نجم الاحمد وزیر دادگستری و حسین عرنوس وزیر کار فعالیت دارند.
در کادر جدید حزب بعث فیروز موسی به عنوان تنها زن این حزب خلف المفتاح معاون وزیر اطلاع رسانی، یوسف الاحمد سفیر سوریه در مصر، عمار الساعاتی رئیس اتحادیه دانشجویان و محمد شعبان عزوز رئیس اتحادیه کارگران فعالیت دارند.
فاروق الشرع از نزدیکترین افراد به حافظ اسد رئیس‌جمهور پیشین سوریه بود.
وی از سال 1984 وزیرخارجه سوریه بود و در سال 2006 معاون اول رئیس‌جمهور شد.
الشرع اخیرا از سیاست‌های بشار اسد فاصله گرفته و طرفدار مذاکره با شورشیان بود. وی پست معاونت رئیس‌جمهوری را حفظ کرده است.
کارشناسان معتقدند انتخاب اعضای جدید حزب بعث با سلسله تغییرات مهمی در دولت و در مواضع اتخاذ شده از سوی دولت سوریه همراه است.
از سوی دیگر دولت سوریه درخواست رئیس جدید ائتلاف مخالفان خارج‌نشین برای اعلام آتش‌بس یک ماهه در ماه مبارک رمضان را رد و اعلام کرد سال گذشته دولت سوریه آتش‌بس اعلام کرد ولی شورشیان مسلح آن را نپذیرفتند.
در همین رابطه بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که دولت سوریه خواستار آتش‌بس دائمی و کامل در سوریه است و این مسئله نباید مختص به ماه رمضان باشد.
وی با تاکید بر این مسئله که تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه راهکار سیاسی و رفتن به نشست ژنو 2 است از مخالفان خارج‌نشین خواست تا به صورت کامل وارد این مرحله شوند.
جعفری همچنین از مقام‌های سازمان ملل دعوت کرد تا برای از سرگیری مذاکرات برای بررسی مسئله احتمال استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه به این کشور سفر کنند.
وی اعلام کرد که مقامات سوریه در شهر بایناس در استان دیرالزور انباری از تروریست‌ها کشف و ضبط کرده‌اند که در آن 280 شبکه مواد شیمیایی خطرناک و مرگبار وجود داشته است.
جعفری گفت، اگر نگوییم برای کل کشور اما این مقدار مواد شیمیایی برای نابود کردن یک شهر کافی است.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل خاطرنشان کرد، مقامات ترکیه نیز پیشتر از بازداشت عده‌ای از تروریست‌ها که با خود گاز شیمیایی سارین را حمل می‌کردند خبر داده بودند.
از سوی دیگر، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خواستار آتش‌بس یک ماهه در سوریه شد.
سایر رویدادها
* کنگره آمریکا طرح ارسال تسلیحات برای تروریست‌های ضد سوری را به علت احتمال دسترسی گروه تروریستی جبهه النصره به محموله‌های پستی تعلیق کرد.
* مصر یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی سوریه را که عازم قاهره بود به بهانه نداشتن مجوزهای امنیتی اجازه نشستن نداد و سرنشینان آن را مجبور کرد که به کشور خود بازگردند.
* سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو برای تماس و گفت‌وگو با رهبری جدید ائتلاف ملی مخالفان دولت سوریه آمادگی دارد.
* غسان هیتو نخست‌وزیر ائتلاف مخالفان سوریه با اعتراف به اینکه در تشکیل دولت موقت برای مخالفان سوریه ناتوان است از سمت خود استعفا کرد.
* تروریست‌های سوری دو موشک به سمت یک مرکز نظامی ارتش در جنوب لبنان شلیک کردند.
* تروریست‌ها یک بمب در منطقه‌ای مسکونی در مرکز دمشق منفجر کردند که شماری از شهروندان مجروح شدند.

 


هزاران نفر از مردم بولیوی در اعتراض به برخورد مفتضحانه کشورهای فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا با هواپیمای حامل رئیس‌جمهور کشورشان مقابل سفارت آمریکا تظاهرات کردند.
خشم مردم آمریکا لاتین به ويژه مردم بولیوی از اقدام اخیر چهار دولت اروپایی فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا که مانع از نشستن هواپیمای مورالس در فرودگاه‌هایشان شده بودند، همچنان ادامه دارد. در همین رابطه واحد مرکزی خبر نوشت هزاران بولیویایی روز گذشته برای چندمین بار با تظاهرات به سمت سفارت آمریکا در لاپاز، پرچم این کشورها را به آتش کشیدند.مقامات این چهار کشور اروپایی پس از اتخاذ چنین رفتار بی‌سابقه‌ای افتضاح خود را اینگونه توجیه کردند که تصور می‌کردند ادوارد اسنودان افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا در هواپیمای مورالس است.
این هواپیما که نیازمند سوخت‌گیری بود پس‌از قانون‌شکنی این چهار کشور درحالی که به شدت در خطر قرار داشت در نهایت موفق شد اجازه فرودگاهی در اتریش را برای فرود اضطراری کسب کند. مردم بولیوی این اقدام اروپایی‌ها را «تروریستی» تفسیر کرده و آمریکا را متهم به وادار کردن آنها به انجام چنین کاری می‌کنند.
این رفتار اروپایی‌ها علاوه بر واکنش‌های تند مردم آمریکای لاتین، با اعتراض‌های گسترده دولت‌های آنها نیز مواجه شده است.

 


دولت انگلیس 60 تن از مقامات روس را به دلیل مسئله «ماگینسکی» ممنوع‌الورود کرد.
به گزارش خبرگزاری «ریانووستی» به نقل از روزنامه «دیلی تلگراف»، نماینده پارلمان انگلیس خبر داد وزارت کشور انگلیس ورود 60 تن از مقامات روسی که در فهرست «ماگینسکی» قرار دارند را به خاک این کشور ممنوع اعلام کرده است.
این روزنامه نوشته است: تصمیم ممنوع‌الورود شدن عده‌ای از مقامات روسیه بعد از آن اتخاذ شد که کمیسیون امنیت و همکاری اروپا (کمیسیون هلسینکی آمریکا) در ماه ژوئن سال گذشته فهرستی از 60 مقام روسی را تهیه کرد که اقداماتشان علیه حقوق بشر و دموکراسی است.
بعد از انتشار این مطلب در رسانه‌ها وزارت کشور انگلیس از دادن هر نوع توضیحی در این رابطه خودداری کرد. یک مقام این وزارتخانه در پاسخ به خبرنگاران گفت: در این رابطه هیچ تفسیری ارائه نخواهد شد. ما هرگز به اظهارنظر در خصوص مسائل مربوط به اطلاعات شخصی نمی‌پردازیم.
پیش از این مقامات آمریکایی نیز به بهانه مسئله «ماگینسکی» اقدام به تحریم مقامات روسیه کرده است. البته این اقدام با واکنش متقابل مسکو رو به رو شده و این کشور نیز تنی چند از مقامات آمریکایی را در لیست تحریم‌ها قرار داده است. «قانون ماگینسکی» که برگرفته از یک زندانی روسی جان باخته در زندان‌های روسیه است در ششم دسامبر 2012 از سوی مجلس سنای آمریکا با هدف تحریم مقامات روسیه تصویب شد. آمریکایی‌ها می‌گویند مقاماتی از روسیه که اقدام به نقض حقوق بشر می‌کنند را در لیست «ماگینسکی» قرار می‌دهند.

 


حملات جداگانه تروریستی در شهر کراچی و انفجار انتحاری در شمال پاکستان، 23 کشته برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دیروز ترورهای هدفمند فعالان سیاسی در مناطق مختلف کراچی، جان 13 نفر را گرفت. بیشتر حملات تروریستی در کراچی متوجه رهبران و اعضای حزب «جنبش متحد قومی» است. در مورد شمار زخمی‌های احتمالی این حملات گزارشی نرسیده است. همزمان با افزایش ناآرامی در شهر بزرگ کراچی، هزاران نفر از ساکنان این شهر به مناطق دیگر پاکستان کوچ کردند. طی سال 2013 میلادی بیش از 300 نفر در این شهر قربانی حملات تروریستی شده‌اند.
شهر «هنگو» در ایالت «خیبر پختونخواه» نیز دیروز شاهد عملیات انتحاری بود؛ یک بمب‌گذار انتحاری خودروی حامل «ملک حبیب‌خان« از بزرگان یک قبیله این شهر را هدف قرار داد. اما حبیب‌خان در این حمله آسیبی ندید. شمار کشته‌شدگان این انفجار تروریستی هشت تن و مجروحان نیز 10 نفر اعلام شد.
دو نیروی یگان خنثی‌سازی بمب نیز در حین خنثی کردن بمب در شهر «سوابی» ایالت مذکور، بر اثر انفجار آن کشته شدند.
پرویز مشرف
«پرویز مشرف» رئیس‌جمهور سابق پاکستان دیروز در دادگاه حضور یافت و به اتهام خیانت به کشور محاکمه شد. عزل قضات دیوان عالی، و دست داشتن در ترور «بی‌نظیر بوتو» نخست‌وزیر فقید پاکستان از اتهام‌هایی است که متوجه مشرف است. برخی منابع احتمال اعدام شدن مشرف را هم پیش‌بینی می‌کنند. پیش از این نیز «ذوالفقار علی بوتو» به دست ژنرال ضیاءالحق اعدام شده بود.

 


بر اثر وقوع یک انفجار مهیب درمنطقه ضاحیه واقع در جنوب بیروت دست‌کم 53 تن مجروح شدند و خسارات زیادی به بار آمد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، افراد ناشناس یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده را در پارکینگ ساختمان قرض‌الحسنه وابسته به جنبش حزب‌الله در منطقه «بئر العبد» واقع در ضاحیه بیروت منفجر کردند که خسارات سنگینی برجای گذاشت.
منطقه محل وقوع این انفجار مهیب منطقه‌ای مسکونی و مملو از سکنه بود به همین دلیل منابع پزشکی اعلام کردند که ممکن است شمار تلفات افزایش یابد.
منطقه ضاحیه یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های حزب‌‌الله به شمار می‌رود و در این منطقه مراکز دینی و فرهنگی متعددی وابسته به حزب‌الله وجود دارد.
از سال 1985 که انفجار در مسجد بئر العبد به شهادت علامه سید محمدحسین فضل‌الله انجامید تاکنون در این منطقه انفجاری رخ نداده بود.
این انفجار باعث ایجاد حفره‌ای به عمق دو متر در محل حادثه شد و ستون‌های دود از فاصله زیاد به چشم می‌خورد. در این حادثه تروریستی دست‌کم 10 خودرو در آتش سوختند.
ارتش لبنان بلافاصله وارد منطقه شد و به پاکسازی منطقه پرداخت و به مردم هشدار داد به علت احتمال انفجارهای متعدد منطقه را ترک کنند. هلی‌کوپترهای ارتش نیز به امدادرسانی پرداختند و برفراز این منطقه به پرواز درآمدند.
حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای آن را فتنه‌ای بزرگ دانست که از سوی عوامل صهیونیستی و دست‌نشاندگان داخلی آنها صورت گرفته است.
در این بیانیه تاکید شده است که این حوادث تروریستی قادر به شکست دادن مقاومت نیست و روحیه رزمندگان را برای مقابله با دشمنان مصمم‌تر خواهد کرد.
نجیب میقاتی نخست‌وزیر سابق لبنان ضمن محکوم کردن این انفجار تروریستی بر ضرورت تسریع در تفاهم سیاسی برای خروج از بحران کنونی تاکید کرد.
کارشناسان سیاسی معتقدند شکست جریان سلفی الاسیر برای مقابله با حزب‌الله و همراهی و هماهنگی ارتش، حزب‌الله و مردم باعث وقوع این حادثه تروریستی شده است. جریان سلفی الاسیر از حمایت مالی قطر و عربستان برخوردار است.
بر اساس آخرین خبرها سرکرده «ارتش آزاد» سوریه مسئولیت انفجار بیروت را برعهده گرفت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10