(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 19 تـیـر 1392 - شماره 20538

چند خبر از استان اصفهان
80 درصد از زندانیان در یزد تحت پوشش آموزش های قرآنی هستند
ایران در کیهان
فرماندار: فضاهای عمومی در مسکن مهر گنبدکاووس پیش‌بینی نشده است
گشایش نخستین مجتمع فرهنگی دیجیتال در استان همدان
به گفته مدیر کتابخانه‌های عمومی استان
سرانه مطالعه هر گلستانی در روز 81 دقیقه است
آغاز تعویض کارت‌های پایان خدمت بعداز سال 70 در استان مرکزی
بهره‌برداری از 9طرح کشاورزی در کاشان
گسترش استفاده از قلیان در سفره‌خانه‌های استان مرکزی
70 درصد از دستگیر شدگان مواد مخدر در کاشان متأهلند
به داد این پیچ خطرناک برسید ( یادداشت خبر )
   


مدیرکل زندان‌های اصفهان:زندانیان حافظ قرآن از حبس‌های طولانی رهایی می‌یابند
اصفهان- خبرنگارکیهان:
مدیرکل زندان‌های اصفهان گفت: زندانیانی که اقدام به حفظ قرآن در زندان کنند، مورد رأفت اسلامی قرار گرفته و از اعدام و حبس‌های طولانی رهایی پیدا می‌کنند.
«رمضان امیری» در آیین بهره‌برداری از اندرزگاه قرآنی اردوگاه استان اصفهان در جمع حافظان و دانش‌آموختگان قرآنی افزود: درحال حاضر بسیاری از مددجویان زندان‌های استان با توسل به قرآن و اهل بیت(ع) زمینه آزادی خود را از زندان‌ها به دست آورده‌اند.
وی از یک ماه مرخصی به ازای هر جزء قرآن کریم در زندان‌های استان اصفهان خبر داد و گفت: درحال حاضر 720 حافظ قرآن زندانی در سطح استان اصفهان وجود دارد که 140 نفر آنان از یک جزء تا 15 جزء در اردوگاه کاردرمانی هستند.
مدیرکل زندان‌های استان اصفهان در ادامه به حرکت خیرخواهانه یک زوج جوان در اصفهان اشاره کرد و گفت: این زوج جوان هزینه عروسی خود را صرف آزادی 10 زندانی کردند و در تصمیمی خودجوش و خیرخواهانه مبلغ 260میلیون تومان هدیه ازدواج خود را صرف آزادی 30 زندانی دیگر کرد.
آمار تکرار جرم در کاشان 50 درصد است
کاشان- خبرنگار کیهان:
رئیس ندامتگاه شهرستان کاشان آمار تکرار جرم در این شهرستان را 50درصد دانست و گفت: این در حالی است که این میزان در استان اصفهان 13 درصد است.
مصطفی کیشانی فراهانی در حاشیه نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سوابق زندانیان باسابقه در این شهرستان زندانیانی هستند که چندین مرتبه مرتکب جرم و زندانی شده‌اند و باز هم ادامه داده‌اند.
وی قرار داشتن شهرستان در مسیر ترانزیت مواد مخدر را یکی از مهمترین عوامل تکرار جرم و افزایش زندانیان در این شهرستان اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: 45 درصد از زندانیان بومی و غیربومی شهرستان در رابطه با مواد مخدر زندانی هستند که این افراد به جرم مصرف به صورت قرص، خرید و فروش مواد و یا قاچاقچی عمده مواد مخدر دستگیر شده‌اند.
رئیس ندامتگاه کاشان با اشاره به بخشنامه قوه قضائیه مبنی بر عدم پذیرش زندانیان معتاد به مواد مخدر گفت: افراد باسابقه راهی زندان می‌شوند و معتادان به موادمخدر به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.
کیشانی با اشاره به کاهش سن اعتیاد به موادمخدر تصریح کرد: میانگین سن زندانیان معتاد به موادمخدر در زندان کاشان 32 سال است.
معتادان اصفهانی وام اشتغال و مسکن مهر می‌گیرند
اصفهان- خبرنگار کیهان:
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اصفهان از پیگیری برای اعطای تسهیلات مسکن مهر و وام اشتغال به معتادان درمان شده خبر داد.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: مرکز ویژه‌ای در منطقه قلعه شور اصفهان برای نگهداری معتادان خطرناک، بی‌خانمان و ولگرد راه‌اندازی شده است که تعداد زیادی از این دست افراد که برای امرار معاش و تامین مواد مصرفی خود دست به سرقت می‌زدند و امنیت عمومی را به خطر می‌انداختند دستگیر و در این مرکز تحت درمان قرار گرفتند.
وی به تسهیلات ویژه برای معتادان درمان یافته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه معتادان درمان یافته اغلب پس از درمان از سوی جامعه طرد شده و نمی‌توانستند شغلی برای خود دست و پا کنند و به همین دلیل دوباره به دامن اعتیاد گرفتار می‌شدند شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان برای بازگرداندن این عده به دامن جامعه اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کرد تا آنها در طول درمان کاری هم یاد بگیرند.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان از پیگیری مسکن مهر برای معتادان درمان یافته خبر داد و افزود: برای کسانی هم که در طول درمان شغلی یاد گرفته باشند هم با صندوق مهر امام‌رضا(ع) هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا به آنها وام اشتغال نیز اعطاء شود.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
بیش از 80 درصد زندانیان در استان یزد تحت پوشش آموزش حفظ، مفاهیم، تفسیر و قرائت قرآن قرار دارند.
مدیرکل زندانهای استان یزد با اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون شش نفر از زندانیان حافظ کل قرآن هستند.
وی با اشاره به اینکه زندان‌ها نقش موثری در ایجاد آرامش، امنیت و نظم در جامعه دارند، گفت: رویکرد سازمان زندان‌ها رویکردی اصلاحی، فرهنگی و تربیتی است و ماموریت اصلی سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت زندانیان و بازگشت شرافتمندانه آنها به جامعه است.
سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب در ادامه افزود: آموزش قرائت، مفاهیم، تفسیر و حفظ توسط اساتید و مربیان مجرب به مددجویان ارائه می‌شود و 21 روحانی به صورت تمام وقت و نیمه وقت در این زمینه در زندان فعالیت دارند.
به گفته وی: آموزش نهضت سوادآموزی در زندان اجباری است و در حال حاضر 36 نفر از زندانیان استان یزد در مقطع کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی در محل زندان مشغول تحصیل هستند.
وی از برگزاری جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و گفت: این جشن در شهرهای یزد، میبد، اردکان، بافق و ابرکوه برگزار خواهد شد.
مدیرکل زندان‌های استان یزد در ادامه گفت: سال گذشته موجبات آزادی 130 نفر از محکومین مالی توسط ستاد دیه استان فراهم شد برای آزادی آن‌ها هشت میلیارد و 379 میلیون تومان نیاز بود.
حیات‌الغیب افزود: پنج میلیارد و 568 میلیون تومان توسط تیم صلح و سازش از شکات رضایت اخذ شد و با پرداخت دو میلیارد و 811 میلیون تومان توسط ستاد آزاد شدند.
وی گفت: در سه ماهه اول امسال نیز برای آزادی 10 زندانی یک میلیارد و 143 میلیون تومان نیاز بود که 965 میلیون تومان رضایت شکات اخذ و 178 میلیون تومان توسط ستاد دیه پرداخت شد.

 


قائمشهر- خبرنگار کیهان: دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن در شهرستان قائمشهر برگزار شد. در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای صنعت ساختمان شامل انواع لوله و اتصالات، در و پنجره، شیرآلات، عایق، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از یکصد و 10 شرکت داخلی و نمایندگی شرکت‌های خارجی به نمایش گذاشته شد. مالزی، ترکیه، چین، ایتالیا و آلمان از جمله کشورهایی بودند که در این نمایشگاه حضور داشتند.
اراک- خبرنگار کیهان: مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی از اعزام یک‌هزار و 300 مبلغ به مناطق مختلف این استان خبر داد و گفت: این مبلغان برای ترویج احکام و معارف اسلامی در ماه مبارک رمضان به شهرها و روستاهای مختلف استان مرکزی اعزام شدند. وی، ساماندهی 850 مداح و اجرای یک هزار و 200 گفتمان دینی در دانشگاه‌ها و مساجد این استان را از دیگر فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی برشمرد.
نائین- خبرنگار کیهان: رئیس آبفا روستایی نائین از آبرسانی به 40 روستای این شهرستان با 3 دستگاه تانکر خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این میزان در اواسط تابستان افزایش پیدا کند. رضا دهقانی افزود: در طول روز بیش از 12 بار عملیات آبرسانی سیار به روستاها صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود با گرم‌تر شدن هوا تعداد روستاهایی که نیاز به آب دارند به 80 روستا افزایش یابد.
کرج- خبرنگار کیهان: مدیر امور عشایر اداره کل جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه کوچ عشایر این استان به مناطق ییلاقی شروع شده، گفت: در این استان 860 خانوار عشایر ساکن هستند که سالانه طی دو نوبت به مناطق ییلاقی و قشلاقی کوچ می‌کنند. علی نقدی افزود: عشایر البرز 321 هزار رأس گاو و گوسفند دارند و سالانه بیش از 3 هزار و 700 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.
گالیکش- خبرنگار کیهان: سرپرست جهاد کشاورزی گالیکش گفت: امسال بیش از یک هزار و 350 تن جو در روستاهای این شهرستان تولید شده است.
مهندس صمد خسروی افزود: میزان تولید این محصول به دلیل بارندگی مناسب، شرایط آب و هوایی مطلوب و افزایش قیمت خرید توافقی نسبت به سال گذشته 20درصد افزایش داشته است. به گفته وی، 480 هکتار اراضی گالیکش به زیر کشت محصول جو رفته بود.
یزد- خبرنگار کیهان: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از شروع طرح نشاط معنوی در 34 بقعه متبرکه این استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان جهت تبدیل کردن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، تقویت اعتقادات دینی، اخلاقی و ارزش‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.
وی افزود: سوق دادن جوانان به فعالیت‌های فرهنگی- قرآنی به‌ویژه حفظ قرآن در 34 امامزاده استان یزد از دیگر برنامه‌های این نهاد در تعطیلات تابستان است.
* مدیر شبکه ملی فرهنگ در یزد گفت: شبکه ملی فرهنگ بنا دارد به واسطه بازوهایی که در مراکز استانی و خانه‌های فرهنگ دارد، فرهنگ دیجیتال را در سطح کشور با چهار شرح وظیفه اینترنت، بازی سرای گیم و آموزش و نرم‌افزار تعریف کند. عبدالله عبدوس گفت: امیدواریم بیش از 300 مرکز فرهنگی دیجیتال را که در سطح کشور در حال فعالیت هستند از لحاظ کیفی به سطح بالاتری ارتقا دهیم تا خروجی مناسب‌تری داشته باشند.
* استان یزد رتبه سوم تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داد. رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گفت: اقدامات استان در حوزه فرآوری سنگ‌آهن و رسیدن به حلقه‌ها دارای بیشترین ارزش افزوده است و هم‌اکنون طرح تولید 10میلیون تن کنستانتره فولاد مراحل پایانی کار خود را سپری می‌کند و همچنین تولید کنونی آهن اسفنجی در استان به یک میلیون و 700 هزار تن رسیده که در همین خصوص نیز طرح افزایش به ظرفیت سه میلیون تن در دست اجراست.
سبزوار- خبرنگار کیهان: نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری موقوفات سبزوار برگزار شد.
موقوفات سبزوار بیش از چهل هزار مترمربع عرصه پیشنهادی و هشتاد هزار مترمربع زیربنا و 980 میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گزاری را داراست. این نمایشگاه با حضور مسئولان استانداری و اداره اوقاف و امور خیریه افتتاح شد.
بردسکن- خبرنگار کیهان: نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی خواستار راه‌اندازی هر چه سریع‌تر صندوق حمایت از توسعه کشاورزی در 3 شهرستان بردسکن، کاشمر، خلیل‌آباد شد. اسماعیل‌نیا نماینده بردسکن در جلسه شورای اداری بردسکن گفت: این پیشنهاد را در مجلس شورای اسلامی مطرح کردم که نمایندگان نیز ثبت با پیشنهاد بنده با تخصیص 3 هزار میلیارد ریال تومان اعتبار از بودجه کشور به صندوق حمایت از کشاورزی موافقت و مورد تصویب قرار گرفت.
شیراز- خبرنگار کیهان: در همایش فناوری ملی اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه پیام نور مقاله محمدرضا بهمنی دانشجوی رشته مهندسی نرم‌افزار و فناوری اطلاعات سیستم موفق به اخذ رتبه شد. موضوع این مقاله بررسی امنیت شبکه‌های بی‌سیم با استفاده از تکنیک مطالعه موردی شهر شیراز که به صورت پوستر ارائه شده بود.
شهرستان بهارستان: همزمان با مراسم افتتاح پروژه کمربندی جنوبی شهر، عملیات احداث بیمارستان 200 تختخوابی سروش با حضور مسئولان شهرستان و معاون عمرانی استاندار تهران آغاز شد. این بیمارستان در فضایی به وسعت 24 هزار متر ساخته می‌شود. در کنار این بیمارستان نیز اولین مرکز سرطان‌شناسی کشور راه‌اندازی خواهد شد.
خرم‌آباد- خبرنگار کیهان: معاون سیاسی- امنیتی استانداری لرستان در کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان گفت: مزارعی که محصولات آنها سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد؛ باید امحا شود.
حسن شریعت‌نژاد گفت: استفاده بی‌رویه از سم و کود شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی سلامت را به خطر می‌اندازد و باید با نظارت کامل در مزارع از آن جلوگیری شود.
اصفهان- خبرنگار کیهان: بیش از 800 پروژه عمرانی، فرهنگی، خدماتی با هزینه‌ای بالغ بر 970 میلیارد ریال در منطقه 5 شهرداری اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. احداث خیابان علامه محمدتقی جعفری، دوربرگردان پل شهید ستاری، سالن مطالعه حضرت مریم، فرهنگسرای شهید علی طاهری، فرهنگ‌سرای سپاهان شهر، پارک بزرگ صفه و مارنان و بوستان‌های سلامت و گلستان از جمله این طرح‌هاست.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:
فرماندار شهرستان گنبدکاووس گفت: در تهیه نقشه و نیز جانمایی و ساخت پروژه‌های مسکن مهر این شهرستان متاسفانه به فضاهای عمومی توجهی نشده است.
نورالله نوراللهی درجلسه مسکن مهر این شهرستان افزود: پیش‌بینی نشدن فضای آموزشی یکی از مشکلات اساسی است که پس از اسکان صاحبان این واحدها، آموزش و پرورش را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی با اشاره به برخی مشکلات پروژه‌های مسکن مهر این شهرستان گفت: وجود این مشکلات برخی شکایات و نیز گله‌مندی مردم را درپی داشته است.
فرماندار گنبدکاووس با بیان اینکه در ساخت پروژه‌های مسکن مهر این شهرستان جدول عملکردی خوبی وجود ندارد، گفت: اداره مسکن و شهرسازی و نیز پیمانکاران ساخت این واحدها باید پاسخگو باشند.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
با صرف هزینه‌ای بالغ بر 1/8میلیارد ریال، نخستین مجتمع فرهنگی دیجیتال استان همدان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در مراسم بهره‌برداری از این مجتمع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: تاکنون 8 خانه دیجیتال در سطح استان راه‌اندازی شده که تعداد 6 خانه در شهرستان همدان، یک باب در ملایر و یک باب در تویسرکان فعالیت دارند.
خسرو بیات افزود: خانه‌های دیجیتال در اختیار کانون‌های قرآنی قرار دارند اما فعالیت مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال به مراتب گسترده‌تر و بیشتر از خانه‌های مذکور است.
وی ادامه داد: برای راه‌اندازی مجتمع فرهنگی دیجیتال همدان، مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار، هزینه شده و زمینه اشتغال پنج نفر نیز فراهم آمده است.
در این مراسم معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان، اظهار داشت: در عصر کنونی، هیچ فعالیتی بدون بهره بردن از فناوری روز، امکان‌پذیر نیست و لذا راه‌اندازی خانه و مجتمع‌های دیجیتال راهکار مناسبی برای پیشبرد اهداف بویژه در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود.
کریم مطهری مؤید با اعلام اینکه در حال حاضر بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر متأثر از فناوری‌های دیجیتالی هستند و در سینما و فیلم‌سازی، انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و... از این فناوری بهره بسیار برده می‌شود، تأکید کرد: البته در مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال باید به گونه‌ای عمل شود که به محلی برای ارائه خدمات رایانه‌ای تبدیل نشوند بلکه در آنها فعالیت‌ها و امور فرهنگی محور کار قرار بگیرد.
وی خاطرنشان ساخت: لازم است با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود، جوانان با فرهنگ غنی و ناب اسلامی و اهل بیت(ع) آشنا شوند تا به جای گرایش به سمت فرهنگ غربی، زیر بیرق ولایت فقیه قرار بگیرند.

 


شرق گلستان- خبرنگار کیهان:
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گلستان اعلام کرد: براساس آمار بررسی شده در سال 90 هر گلستانی هر روز 81 دقیقه مطالعه می‌کند.
علوی، از ثبت و راه‌اندازی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در مرکز استان خبر داد و اظهار کرد: در جهت برخورداری از مشارکت‌های عمومی در احداث کتابخانه‌های عمومی در شهر و روستاها، تلاش می‌کنیم که انجمن خیرین کتابخانه ساز در شهرستان‌ها نیز تشکیل و به ثبت برسد.
فرماندار کلاله در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کلاله گفت: دستگاه‌های اجرایی این شهرستان موظف هستند، در ادارات و نهادهای تحت مسئولیت خود مکانی را برای ارائه کتاب و فضایی را نیز برای مطالعه در نظر بگیرند.
مدیر کتابخانه‌های عمومی کلاله نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر چهار کتابخانه با 22 هزار جلدکتاب در شهر و روستاهای این شهرستان فعالیت دارند.

 


اراک-خبرنگار کیهان:
تعویض کارت‌های پایان خدمت از سال 1370به بعد در استان مرکزی آغاز شد.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ضمن اعلام خبر فوق اعلام کرد: کسانی که از سال 1370 به بعد خدمت سربازی آنها به اتمام رسیده می‌توانند، با مراجعه به پلیس 10+ نسبت به تعویض کارت پایان خدمت خود اقدام کنند.
سرهنگ حسینعلی مسن‌آبادی با اشاره به اینکه سازمان وظیفه عمومی صدور کارت الکترونیکی برای معافیت‌ها را از دی‌ماه سال 90 و صدور کارت‌های پایان خدمت را از مهرماه سال 91 آغاز کرده است، براین اساس کسانی که خدمت آنان از سال 85 به بعد به اتمام رسیده، گفت: دارندگان این کارت تا اول تیرماه فرصت دارندتا نسبت به تعویض اقدام کنند ودرغیراین صورت از تاریخ یکم تیرماه 92دیگر اعتبار ندارد.
وی یادآور شد، همچنین مدت تعویض کارت‌های پایان خدمت از سال 70 به بعد، تا اول آذرماه امسال است و پس از این تاریخ کلیه کارت‌های پایان خدمت از سال 70به بعد اعتبار نخواهد داشت.

 


کاشان- خبرنگارکیهان:
همزمان با هفته جهاد کشاورزی 9پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر 43میلیارد و 353میلیون ریال در کاشان به بهره‌برداری رسید.
از این میزان اعتبار بالغ بر 21میلیارد و 50میلیون ریال آورده شخصی کشاورزان و بیش از 15میلیارد و 480میلیون ریال تسهیلات بانکی و 6میلیارد و 823میلیون ریال اعتبارات دولتی است.
شرکت تولید گلاب و عرقیات گیاهی در روستای نشلج با تولید سالانه 2هزار تن، اجرای آبیاری تحت فشار در 40هکتار از اراضی شهر قمصر، 23هکتار از اراضی روستای نصرآباد جیرویه و 22هکتار از اراضی روستای ویدوجا، احداث استخرهایی نظیر استخر آب ذخیره با ظرفیت 50هزار مترمکعب در روستای ازناوه، استخر تنظیم آب کشاورزی به ظرفیت 644مترمکعب در روستای رحق، استخر تنظیم آب کشاورزی به ظرفیت یک هزار و 125مترمکعب در روستای ازوار، استخر پرورش ماهیان زینتی به ظرفیت 150هزار قطعه ماهی در راوند و همچنین احداث کارخانه پرورش گاوشیری با 35 رأس گاو مولد در شهر مشکات از جمله طرح‌های افتتاح شده است.
با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال 122نفر فراهم شده است.

 


اراک- خبرنگارکیهان:
قلیان به عنوان یکی از تفریحات ناسالم جوانان و نوجوانان در سفره‌خانه‌ها و پارک‌ها رو به گسترش است درحالی که در سالهای اخیر تعدد قوانین، نوعی سرگردانی در این خصوص ایجاد کرده است.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی، با بیان مطلب بالا افزود: رواج مصرف آزادانه قلیان در اماکن عمومی از چالش بهداشتی و نگرانی جدی مسئولان این استان است.
دکتر بابک عشرتی با تأکید بر ممنوعیت مصرف قلیان در سفره‌خانه‌ها، و اماکن عمومی از سوی دستگاه‌های ذیربط گفت: بررسی‌ها نشان داده است که هر پک قلیان حدود 40 برابر سیگار دود به ریه‌ فرد منتقل می‌کند و درجه حرارت بسیار بالای ناشی از سوختن زغال موجب ایجاد حجم وسیعی از مواد سمی و سرطان‌زا می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: میزان منواکسیدکربن موجود در دود قلیان 10 برابر بیشتر از سیگار است و پک‌های عمیق به قلیان باعث می‌شود که بافت ریه مصرف‌کننده به شدت آسیب دیده و تخریب شود.
وی یادآور شد: دود قلیان علاوه بر چهارهزار ترکیب شیمیایی که 50قلم آن بسیار سمی است، حاوی منوکسید کربن و فلزات سنگین ناشی از سوختن زغال است که مخاطرات آن برای بدن جدی است.
عشرتی خاطرنشان کرد: خطرات قلیان در تهدید سلامت دستگاه تنفس، قلب و عروق، دستگاه گوارشی و سایر اندام‌ها ثابت شده و علاوه بر آن استفاده مشترک چند نفر از یک‌ نی قلیان، عامل انتقال بیماری‌هایی مثل سل و هپاتیت است.
این مقام مسئول پزشکی یادآور شد: دستگاه‌های متولی اوقات فراغت استان نیزباید جایگزین‌های جذاب و سلامت محور برای قلیان تعریف کنند تا شرایط نگران‌کننده فعلی و تب مصرف قلیان فروکش کند.

 


کاشان- خبرنگار کیهان:
نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در شهرستان کاشان توسط نیروی انتظامی این شهرستان همزمان با روز جهانی مبارزه با اعتیاد برگزار شد.
فرمانده نیروی انتظامی کاشان در آیین افتتاح این نمایشگاه با اشاره به انواع کشفیات موادمخدر در شهرستان کاشان در سال گذشته، افزود: در سال گذشته 105 درصد کشفیات تریاک، 212 درصد هروئین، 48 درصد حشیش و 27 درصد شیشه و گراس افزایش داشته است.
سرهنگ منوچهر صفایی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از موادمخدر یافت شده در داخل شهرستان و در مسیر ترانزیت موادمخدر در بزرگراه کاشان کشف و ضبط شده و این آمار نشان‌دهنده این است که موادمخدر در جامعه بیش از کشفیات آن است.
وی 70 درصد از دستگیرشدگان موادمخدر در شهرستان کاشان را متأهل و 30 درصد را مجرد اعلام کرد و اظهار داشت: میزان تحصیلات 33 درصد از دستگیرشدگان در مقطع ابتدایی، 40 درصد در مقطع راهنمایی و 15 درصد در مقطع متوسطه است، همچنین در بین قاچاقچیان موادمخدر افراد مؤنث نیز دیده می‌شود.
صفایی بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه تأکید و عنوان کرد: آموزش فعالیت فرهنگی در این زمینه باید در اولویت همه اقدامات قرار داشته باشد تا نیازی به مبارزه و درمان نباشد.

 


در خبرها آمده بود تصادف خونین رانندگی در جاده مهربان- دوزدوزان در نزدیکی پل آجی‌چای 1 کشته و 3 مجروح برجای گذاشت. در این تصادف خونین، یک دستگاه سواری پراید با یک دستگاه پیکان وانت به شدت برخورد کرد و 1 سرنشین پراید در دم جان باخت و 3 مصدوم دیگر حادثه نیز توسط فوریت‌های پزشکی 115 مهربان به بیمارستان امام رضا در تبریز منتقل شدند.
پل آجی‌چای و پیچ خطرناک آن از جمله نقاط حادثه‌خیز رانندگی در سطح استان آذربایجان‌شرقی است که متأسفانه مورد بی‌مهری مسئولان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی قرار گرفته و علی‌رغم تصادفات متعدد خونین منجر به فوت در این مسیر، متأسفانه اقدامات مؤثری در تعریض و اصلاح پیچ خطرناک این پل صورت نگرفته و گویا مسئولین وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان و نماینده شهرستان سراب در مجلس شورای اسلامی، هنوز در خصوص اهمیت و حیاتی بودن تعریض این پل به جمع بندی نهایی نرسیده‌اند و اولویتهای دیگری همچون پل ارتباطی فرعی در روستای آلان با 10 میلیارد ریال اعتبار مقدم بر پل آجی‌چای در جاده اصلی مهربان- دوزدوزان است.
باتوجه به این که این پل از جمله نقاط حادثه‌خیز رانندگی است هرگونه تأخیر در تعریض پل آجی‌چای و اصلاح پیچ خطرناک آن ، بازی با جان مسافران عبوری از آن است و ان شاءالله که وزیر راه و شهرسازی در صورت امکان همچون پل روستای آلان 10 میلیارد ریال اعتبار به این پل اختصاص دهد تا خانواده‌ها بیش از این در سوگ عزیزانشان داغدار نشوند.
مهربان- خبرنگار کیهان

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10