(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 19 تـیـر 1392 - شماره 20538

کوتاه اقتصادی
آخرین یارانه دولت دهم شنبه واریز می‌شود
افزایش مصرف برق رکورد گازرسانی به نیروگاه‌ها را شکست
مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران: دولت با تامین علوفه اجازه افزایش قیمت شیر را ندهد
ثبت رکورد جدید در حجم معاملات روزانه بورس
با حذف ارز 1226 تومانی
بلومبرگ: ارزش ریال در برابر دلار افزایش یافت
تا پایان برنامه پنجم نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 8 درصد می‌رسد
رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور: قیمت نهاده‌های تولید با تغییر نرخ ارز مرجع 2 برابر می‌شود
طرح ملی بازار هوشمند آهن‌آلات رونمایی شد
وزیر اقتصاد:ایران رتبه نخست رشد حق بیمه‌های تولیدی را در جهان کسب کرده است
با توجه به نوسان نرخ ارز
قیمت بلیت پروازهای خارجی 2 بار در هفته تغییر می‌کند
بانک مرکزی اعلام کرد
افزایش قیمت خرده‌فروشی 11 گروه کالایی
رئیس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق ایران: سقف بدهی مالیاتی برای ممنوع‌الخروج شدن افزایش یافت
   


* شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: شنا در دریاچه سدهای لتیان، لار، ماملو، امیرکبیر(کرج) و طالقان و همچنین بندهای انحرافی، کانال‌های آبیاری و زهکشی ورامین، رباط‌کریم، کرج، کردان و کلیه رودخانه‌ها و تاسیسات جانبی ممنوع می‌باشد و این شرکت هیچگونه مسئولیتی در قبال حوادث برعهده نخواهد داشت.
* براساس قانون بودجه سال 92 بانک مرکزی مکلف به فروش مبالغ ارزی به نرخ واحد برای کلیه مصارف و تعیین میزان و نحوه مداخله در بازار آزاد ارز شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: براساس ضرورت اجرای بودجه سال 92 بانک مرکزی مکلف به فروش مبالغ ارزی به نرخ واحد برای کلیه مصارف و با رعایت قوانین حاکم شد.مطابق بودجه سال جاری، بانک مرکزی مکلف شد در طول دوره اجرای این قانون با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر این بانک، وظایف پایش مستمر منابع ارزی کشور، تعیین میزان و نحوه مداخله در بازار آزاد ارز و نظارت بر حسن اجرای آن، مدیریت نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و تعیین قیمت محاسباتی ارز جهت تسویه حساب وزارت نفت، بانک مرکزی و خزانه‌داری کل کشور را اجرا نماید.نرخ ارز به صورت روزانه از طریق سایت بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
* معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: صنعت برق کشور برای تامین برق در ماه مبارک رمضان آمادگی کامل دارد. محمد بهزاد اظهار داشت: برای تامین برق در ماه مبارک رمضان و پس از آن پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و با کمک مردم که معمولا خودشان برق کشور را مدیریت کرده و صرفه‌جویی لازم را انجام می‌دهند، مشکلی در تامین برق نداریم.
* اداره کل استاندارد تهران 41 واحد عرضه‌کننده مصنوعات طلا در تهران را به دلیل فروش محصولات بدون کد شناسایی و با کیفیت پایین‌تر از حد استاندارد توقیف کرد.طبق مقررات و ضوابط سازمان استاندارد ملی ایران کلیه تولیدکنندگان طلا موظف به دریافت کد شناسایی بوده و ملزم هستند روی کلیه مصنوعات طلا کد مورد نظر را حک کنند. این قانون کمک می‌کند در صورتی که عیار مصنوعات طلای تولید شده پایین‌تر از حد استاندارد تشخیص داده شود، سازنده و عامل آن قابل شناسایی باشند.
* مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تشکیل ساختار جدید راه‌آهن از خودکفایی راه‌آهن در تامین نیازهای مالی خود خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر راه‌آهن یکی از به روزترین دستگا‌ه‌های اجرایی در پرداخت‌هاست.عبدالعلی صاحب‌محمدی مدیرعامل راه‌آهن درخصوص اصلاح ساختار ایجاد شده در راه‌‌آهن گفت: این مهم قرار بود زودتر صورت گیرد اما با توجه به اصلاحات صورت گرفته نهایتا ماه گذشته عملیاتی شد.

 


سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد: یارانه 45500 تومانی تیرماه روز شنبه ساعت 24 واریز و قابل برداشت می‌شود.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد: یارانه 45500 تومانی تیرماه روز شنبه ساعت 24 واریز و قابل برداشت می‌شود.
در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت آمده است: با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان پرداخت مرحله 29 یارانه نقدی مربوط به تیرماه 92 ساعت 24 روز شنبه 22/4/92 به ازای هر نفر 45500 تومان به حساب بانکی سرپرستان محترم خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

 


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از شکستن رکورد مصرف گاز در نیروگاه‌های کشور خبر داد و گفت: روز 17 تیرماه میزان گاز ارسالی به نیروگاه‌های کشور از مرز 190میلیون مترمکعب گذشت.
جواد اوجی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها همزمان با افزایش پیک مصرف برق تابستانی، گفت: برای نخستین بار از ابتدای سالجاری تاکنون از روز دوشنبه تا امروز رکورد گازرسانی به نیروگاه‌های برق کشور شکسته شده است.
وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی هیچگونه محدودیتی در تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌ها و صنایع کشور اعمال نشده تصریح کرد: بر این اساس از روز دوشنبه تاکنون به‌طور متوسط روزانه بیش از 190میلیون مترمکعب گاز طبیعی تحویل نیروگاه‌های کشور شده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با تأکید بر اینکه قطعا در روزهای آینده امکان افزایش گازرسانی بیشتر به نیروگاه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: همزمان با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها، هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بالغ بر 40میلیون مترمکعب گاز تحویل صنایع و کارخانجات کشور می‌شود. وی با یادآوری اینکه همزمان با آغاز تعمیرات اساسی خطوط لوله، تأسیسات تقویت فشار و پالایشگاه‌ها میزان گازرسانی‌ها هم افزایش یافته تبیین کرد: از این‌رو با برنامه‌ریزی بلندمدت از زمستان سال گذشته تاکنون، تأمین قطعات یدکی و تعریف زمان‌بندی دقیق، تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها با حداقل افت و یا توقف تولید درحال انجام است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در چند روز گذشته متوسط گازرسانی به نیروگاه‌ها درحالی به 190میلیون مترمکعب رسیده که در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 133میلیون مترمکعب گاز به این واحدها تحویل شده گفت: درحال حاضر 68 نیروگاه در سراسر کشور به شبکه سراسری گاز متصل هستند.
اوجی با اشاره به اینکه پالایشگاه فجر جم هم‌اکنون به صورت کامل در سرویس قرار دارد یادآور شد: هم‌اکنون تعمیرات اساسی در مجموعه شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز درحال انجام است و انجام این تعمیرات روند گازرسانی مستمر و مداوم را در فصل سرد سال فراهم می‌کند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه سالجاری تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها به پایان برسد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی علاوه بر افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع، روزانه حدود 20میلیون مترمکعب و معادل تولید یک فاز پارس جنوبی گاز به بیش از 2000 جایگاهCNG تحویل داده می‌شود.

 


مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران گفت: دولت نباید اجازه افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را در شرایط کنونی بدهد.
حسین چمنی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: در صورت تامین علوفه موردنیاز دامداران با قیمت سال گذشته قیمت محصولات لبنی نیز افزایش نخواهد یافت.
وی درباره افزایش قیمت محصولات لبنی گفت: این افزایش قیمت باعث کاهش هر چه بیشتر مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور می‌شود که اتفاق خطرناکی است و نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.
وی افزود: جو روانی حاکم بر جامعه آماده افزایش قیمت محصولات لبنی آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان و پس از خلق حماسه سیاسی نیست و دولت می‌تواند با هزینه‌ای نه چندان زیاد علوفه را به قیمت سال قبل در اختیار دامداران قرار دهد و مانع افزایش قیمت شیر و لبنیات شود.
چمنی با بیان اینکه شرکت صنایع شیر ایران امسال تاکنون به جز بحث افزایش مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت دیگری نداشته است، گفت: شیر خام سهمی 70 درصدی در قیمت فرآورده‌های شیری دارد و به طور طبیعی باعث بالا رفتن قیمت فرآورده‌های لبنی خواهد شد اما ما تا جای ممکن آن را تحمل می‌کنیم و مانع افزایش نرخ محصولاتمان می‌شویم.
مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به این که دامداران معتقدند علوفه موردنیازشان با قیمت سال قبل در اختیار آنها قرار نگرفته گفت: افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی در نهایت منجر به کاهش مصرف این محصولات می‌شود که اتفاق خوبی برای صنایع لبنی نخواهد بود.
بنابراین گزارش: دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از افزایش 15 درصدی قیمت شیر خام و فرآورده‌های لبنی خبر داد و گفت که برخی شرکت‌های صنایع لبنی از روز یکشنبه قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دادند.
به گفته رضا باکری افزایش قیمت شیر خام و فرآورده‌های لبنی بر پایه گزارش کارشناسی وزارت دادگستری انجام شده و در همین راستا قیمت شیرخام از کیلویی 960 به 1110 تومان (6/15 درصد) افزایش یافته است. اجازه افزایش قیمت تا سقف 15 درصد نیز به تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی داده شده است.

 


با معامله 2 میلیارد سهم در بازار سرمایه در یک روز حجم معاملات روزانه بورس به رکورد جدیدی دست یافت.
تالار شیشه‌ای خیابان حافظ تهران دیروز شاهد عرضه 5 درصد از مجموع 10درصد تعهدات شستا بود که بر این اساس یک میلیارد و 450 میلیون سهمی که عرضه شده بود به قیمت هر سهم 350 تومان معامله شد، البته شاخص کل دیروز در جایگاه 54 هزار واحد تثبیت شد و در نیمه این رقم در گردش بود؛ ارزش بازار هم به غیر از محاسبه معاملات تاپیکو بیش از 256 هزار میلیارد تومان بود.
به گزارش فارس دیروز در حجم معاملات هم یک رکورد جدید به ثبت رسید و بیش از دو میلیارد سهم به ارزش بیش از 722 میلیارد تومان دست به دست شد.
همچنین از جمله شرکت‌هایی که در روند شاخص تاثیر منفی گذاشتند صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 118 واحد منفی، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی با 33 واحد منفی، فولاد مبارکه اصفهان با 31 واحد منفی، معدنی و صنعتی چادرملو با 30 واحد منفی و ملی مس صنایع ایران نیز با کاهش 29 واحد منفی در روند شاخص کل اثر گذاشتند.
در این میان بانکی‌ها تقویت شدند و بانک ملت با 48 واحد مثبت در شاخص موثر بود و مخابرات هم پا به پای بانکی‌ها با 48 واحد مثبت رقم خورد.
بر اساس این گزارش: در معاملات دیروز هلدینگ پتروشیمی تامین، سیمان خزر، سیمان صوفیان، سیمان فارس و خوزستان، سیمان ارومیه، دارویی رازک و شهد ایران بیشترین افزایش قیمت را داشتند؛ شرکت‌های سیمان کردستان، دوده صنعتی پارس، معادن بافق، شهد، سیمان خاش، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر و بانک انصار هم بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

 


بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: ارزش ریال ایران پس از اقدام بانک مرکزی در لغو نرخ 1226 تومانی برای دلار افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، این پایگاه خبری در گزارش خود به آمار منتشر شده در یک صفحه فیس‌بوک به نام «نرخ‌های روزانه سکه و ارز‌های خارجی» اشاره کرد که نشان می‌دهد ارزش ریال از 33850 ریال در برابر دلار در دوم ژوییه به 33400 ریال رسیده که این موضوع 3/1 درصد صعود را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، ارزش ریال از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 14 ژوئن، 5/8 درصد صعود کرده است.
بانک مرکزی با حذف نرخ ثابت 12 هزار و 260 ریال برای دلار، نرخ مبادله رسمی 24 هزار و 777 ریال را در وب سایت خود قرار داده است. پیش از این دولت نرخ‌های مبادله متفاوتی را براساس نوع شرکت‌های متقاضی اعمال می‌کرد. به این ترتیب واردات کالاهای ضروری مانند دارو در مقایسه با کالاهای دیگری که ضرورت کمتری دارند، ارزان‌تر تمام می‌شود.
البته در پی حذف ارز 1226 تومانی و جایگزین شدن ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع، رئیس‌کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم قیمت کالاهای اساسی افزایش یابد.
محمود بهمنی افزود: حذف ارز مرجع کالاهای اساسی در قانون بودجه در نظر گرفته و ابلاغ شده و بانک مرکزی هم براساس قانون بودجه به آن عمل می‌کند ما ارز مرجع را حذف می‌کنیم اما به هیچ عنوان نمی‌گذاریم که قیمت کالاها افزایش یابد.
وی با بیان این که حذف ارز مرجع به هیچ عنوان به معنی افزایش قیمت کالاها نیست افزود: تغییر نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاها ندارد زیرا در قانون بودجه پیش‌بینی‌های لازم برای تامین نیازهای مالی کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.
واردات ذخایر استراتژیک با ارز 1226 تومانی
از سوی دیگر حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که ذخایر کالاهای استراتژیک با چه ارزی انجام شده است، اظهار کرد: ذخایر استراتژیک کشور تماما با ارز 1226 تومانی تکمیل شده است.
وی ادامه داد: این ذخیره‌سازی‌ها توسط بخش دولتی انجام شده و بخش خصوصی که پس از وارد کردن کالاهای اساسی آن‌ها را به دولت تحویل داده است هم از ارز 1226 تومانی استفاده کرده‌اند.
رادمرد تاکید کرد: این ذخایر برای شش ماه آینده است و پس از آن تصمیم‌گیری می‌شود که کالاهای اساسی با چه ارزی وارد شود.
لازم به یادآوری است که با دستور اخیر بانک مرکزی نرخ دلار مرجع از 1226 تومان به 2478 تومان افزایش یافته است.

 


معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به این که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در پایان برنامه پنجم به 8 درصد می‌رسد، گفت: کلیه اصناف مکلف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.
علی‌رضا طاری‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رشد 5/2 درصدی تعداد اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار نسبت به زمستان سال گذشته، اظهار کرد: هنوز محتوای اظهارنامه‌ها به طور کامل بررسی نشده و میزان درآمدها مشخص نشده است.
وی در ادامه با بیان این که کلیه اصناف مکلف به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، گفت: طبق قانون از ابتدی امسال 10 گروه از صاحبان مشاغل به استفاده از صندوق فروش (‌POS) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی و صدور الکترونیکی صورتحساب فروش (فاکتور) ملزم شدند.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به این که هیچ صنفی از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده حذف نشده افزود: طبق بند (ج) ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم برخی از اصناف از نصب صندوق فروش معاف شده‌اند.
طاری‌بخش با بیان این که مودیانی از بخشودگی جرائم و معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند که به قانون عمل کنند و اظهارنامه را در موعد مقرر ارائه کرده باشند، ادامه داد: در حال بررسی هستیم که در سال 93 تعداد دیگری از اصناف را ملزم به نصب صندوق فروش کنیم.
وی همچنین با بیان این که در حال تهیه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده هستیم اما به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم، تاکید کرد: طبق قانون برنامه پنجم نرخ مالیات بر ارزش افزوده باید به 8 درصد برسد به طوری که سال آینده 7 و سال 94 هشت درصد خواهد بود.

 


رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور گفت: با تغییر حدود دو برابری نرخ ارز مرجع، قیمت نهاده‌ها دو برابر می‌شود و مفهوم آن این است که قیمت محصولات نزدیک به دو برابر خواهد شد.
حمید فاضلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه با تغییر نرخ ارز مرجع و افزایش نرخ حدود دو برابری آن از 1226 تومان به 2470 تومان، تکلیف نهاده‌های دامی وارداتی چه خواهد بود، گفت: چند روزی است واردکنندگان نهاده به دلیل مبهم بودن تصمیم مسئولان و عدم تعیین تکلیف قطعی، نهاده به دامداران و مرغداران نمی‌دهند.
رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور افزود: طی چند روز گذشته هیچکدام از مسئولان درجه یک که موضوع افزایش نرخ ارز مرجع و قیمت نهاده‌ها با آنها مرتبط است را برای پاسخگویی پیدا نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: افزایش حدود دو برابری نرخ ارز مرجع در حالی‌که سالانه حدود 7 میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می‌شود به مفهوم وارد شدن نهاده به دو برابر قیمت فعلی است که اگر با همین قیمت تمام شده به تولیدکننده داده شود، قیمت محصولات مانند: مرغ، گوشت و تخم‌مرغ را نزدیک به دو برابر خواهد کرد.
فاضلی گفت: دولت باید هرچه سریعتر تصمیم بگیرد که آیا به تولیدکننده، مصرف‌کننده و یا به بانک مرکزی یارانه می‌دهد.
وی ادامه داد: شایعاتی است مبنی بر اینکه دولت قرار است از واردکنندگان محصولات اساسی و نهاده‌های دامی که تا دوم تیرماه محصول خود را ترخیص کرده‌اند مابه‌التفاوت نرخ 1226 تومان و 2470 تومان بگیرد.
فاضلی گفت: همچنین شایعاتی است مبنی بر اینکه این مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع قبلی و فعلی از محصول وارداتی شکر انجام شده است.
وی تصریح کرد: به هر حال بانک مرکزی در این زمینه مقصر نیست و براساس قانون بودجه که نرخ ارز را 2470 تومان تعیین کرده عمل می‌کند.
رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مرغداری‌های کشور تصریح کرد: مسئولانی که قرار بود در مورد تنظیم کالاهای اساسی اقدام کنند باید هر چه زودتر در خصوص افزایش نرخ ارز مرجع و قیمت نهاده‌های دامی و موضوعات مرتبط با تولیدکنندگان اظهارنظر و تعیین تکلیف نمایند.

 


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی از طرح ملی بازار هوشمند آهن‌آلات (بها) را فصلی جدید در توسعه تجارت الکترونیک عنوان کرد و گفت: این اقدام در راستای تنظیم بازار، ثبات قیمت‌ها و کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است.
محمدصادق مفتح دیروز در مراسم رونمایی از طرح بها ضمن اشاره به این که فراهم کردن سرویس‌های الکترونیکی مورد نیاز برای تسهیل فضای کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی امری اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: در زمان حاضر پرداختن به اصل تجارت الکترونیک به یک ضرورت در کشور تبدیل شده، چراکه برای توسعه اقتصاد و گسترش ارتباط جهانی ناگزیر به این امر هستیم.
معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که پرداختن به موضوع تجارت کالا با بیشترین عمومیت در مصرف، نیازمند توجه خاص است، افزود: اقلامی همچون آهن از این دسته‌اند چرا که ما در صنعت فولاد با یک بازار 30هزار میلیارد تومانی در سال مواجهیم که در این زمینه علاوه بر توسعه کیفی بازار، نیازمند به روز کردن و استفاده از فناوری‌های جدید در این صنعت هستیم تا بتوانیم هزینه‌های مبادله را کاهش دهیم.
مفتح گفت: میزان تولید فولاد کشور در دوره‌ای 2میلیون تن در سال بود و هم‌اکنون در آستانه رسیدن به ظرفیت تولید 45میلیون تن فولاد قرار گرفته‌ایم، لذا باید در زمینه بازار فولاد به توسعه بیشتر فکر کرد.
وی در ادامه، راه‌اندازی این طرح را نقطه عطفی در ارتقای جایگاه تجارت الکترونیک برشمرد و افزود: این سامانه قادر است سهم مناسبی را در بازار به خود اختصاص دهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مراحل بعدی اجرای این طرح را در حوزه‌های صنعت پتروشیمی و دارو عنوان کرد که باید پیگیری شود.
وی ابراز امیدواری کرد با انجام این طرح، تولیدکننده ارتباط مستقیمی با مصرف‌کنندگان نهایی پیدا کرده و بتواند در بستری امن و ارزان نسبت به تأمین کالای موردنیاز خود اقدام کند.

 


وزیر اقتصاد از کسب رتبه نخست رشد حق بیمه‌های تولیدی توسط ایران در جهان خبر داد.
سیدشمس‌الدین حسینی در مجمع عمومی سالیانه بیمه مرکزی اظهار داشت: صنعت بیمه امروز به درجه‌ای از توانمندی رسیده است که حتی ریسک‌های بزرگتر و فراتر از موارد رایج را می‌پذیرد و این امر به شادابی فضای تولید و خدمات در کشور منجر می‌شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: صنعت بیمه روز به روز به سمت رقابتی‌تر شدن پیش می‌رود که خوشبختانه این مسئله با اصلاح ساختارها و آیین‌نامه‌ها هم زمان شده است.
رئیس مجمع عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت یکپارچه‌سازی اطلاعات سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور، گفت: زیرساخت‌های الکترونیکی بیمه مرکزی شکل مطلوب و قابل قبولی دارد و تجمیع بیش از 90 درصد اطلاعات شرکت‌ها، نشانه آشکار توفیق این مجموع در تکمیل زیر ساخت‌های الکترونیکی حکایت دارد.
وی با اشاره به تغییر نگاه مردم به صنعت بیمه در طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: با نگاهی گذرا به آمار در می‌یابیم که سهم بیمه‌های غیراجباری در سبد خرید بیمه‌ای مردم افزایش یافته که این به معنای عملکرد صحیح بیمه در حوزه فرهنگ‌سازی است.
وزیر اقتصاد با اشاره به حوادث تلخ طبیعی نظیر سیل و زلزله در سال‌های اخیر، به نقش کلیدی صنعت بیمه در کاهش آلام مردم اشاره کرد و گفت: باید به این سمت حرکت کنیم که فشار حوادث غیرمترقبه را از روی دوش دولت برداریم که این امر جز با توسعه و همگانی شدن صنعت بیمه ممکن نیست.
حسینی اظهار داشت: کسب رتبه نخست ایران در جهان در زمینه رشد حق بیمه‌های تولیدی، آن هم در دو سال پیاپی، یک موضوع ساده نیست و قطعا یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود که همه باید به آن افتخار کنیم.
وی تصریح کرد: هر فعالیت اقتصادی و حتی اجتماعی که قابل تعریف در مدل‌های بیمه‌ای باشد، باید از پوشش‌های کافی بیمه‌ای بهره‌مند باشد تا فضای تولید و کسب و کار، شاداب‌تر و قابل اعتمادتر شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برخی تحریم‌های صورت گرفته در خصوص فعالیت بیمه‌ای کشور تصریح کرد: تحریم‌ها در صنعت بیمه فرصتی را ایجاد کرد تا در ابعاد گوناگون این صنعت دقت بیشتری داشته باشیم و اهمیت آن را در کارکرد دستگاه‌های دیگر کشور درک کنیم و به تبع آن شرایطی را فراهم بیاوریم که صنعت بیمه‌ای درخور نام و شان مردم بزرگ ایران داشته باشیم.

 


نرخ ارز برای تعیین قیمت بلیت پروازهای خارجی دو بار در هفته اعلام می‌شود.
از هفته گذشته تصمیم جدیدی برای تعیین نرخ بلیت پروازهای خارجی بر مبنای نرخ ارز و به صورت شناور گرفته شده است.
بر این اساس دو بار در هفته (روزهای یکشنبه و چهارشنبه) نرخ ارز برای محاسبه قیمت بلیت پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی و خارجی اعلام می‌شود تا بر مبنای آن نرخ بلیت مشخص و فروخته شود.
چهارشنبه هفته گذشته نرخ ارز برای تعیین نرخ بلیت پروازهای خارجی 3390 تومان اعلام شد و از آن روز تا صبح روز یکشنبه، بلیت پروازهای خارجی بر مبنای این نرخ محاسبه و فروخته شد اما از روز یکشنبه شاهد کاهش نرخ ارز در این زمینه بودیم.
روز یکشنبه نرخ ارز برای محاسبه قیمت بلیت پروازهای خارجی ایرلاین‌های ایرانی و خارجی 3340 تومان اعلام شده که کاهش 50 تومانی نسبت به قیمت پیش از این نشان می‌دهد.
از روز یکشنبه تا صبح چهارشنبه این هفته نرخ بلیت پروازهای خارجی بر مبنای دلار 3340 تومانی محاسبه می‌شود.
به گفته مسئولان فروش بلیت پروازهای خارجی در آژانس‌های هواپیمایی این تصمیم برای آن گرفته شده تا ایرلاین‌ها بتوانند در صورت لزوم با توجه به نوسان نرخ ارز در بازار دو بار در هفته قیمت‌های خود را به روز کنند و به این ترتیب ضرر کمتری متحمل شوند.
با توجه به آغاز تابستان که در سال‌های گذشته به عنوان رونق سفرها به ویژه با هواپیما به کشورهای دیگر شناخته می‌شد امسال به دلیل افزایش نرخ ارز و اجرای شناورسازی نرخ بلیت پروازهای خارجی، به اعتراف فروشندگان بلیت پروازهای خارجی در آژانس‌های هواپیمایی شاهد کاهش مسافر در این بخش هستیم.
این قشر از فعالان عرصه حمل‌ونقل هوایی می‌گویند به جز آن عده که بنا به دلایلی مجبور به سفر با هواپیما هستند، بسیاری از مسافران تابستانی که شاید پیش از این هواپیما را به عنوان وسیله حمل‌ونقل برای خروج از مرزهای کشور انتخاب می‌کردند، کاهش یافته‌اند زیرا با افزایش نرخ ارز بسیاری قید سفرهای خارجی را زده‌اند.
به گفته دست‌اندرکاران، کسانی که برای از دست ندادن گیرین کارت مجبور به سفر هستند، همچنان پرواز را برای رسیدن به مقصد و البته به اجبار انتخاب می‌کنند؛ هرچند شاید این بخش از مسافران مشکل چندانی برای تهیه بلیت هواپیما با نرخ افزایش یافته کنونی نداشته باشند.
فروشندگان بلیت در آژانس‌های هواپیمایی همچنین معتقدند عده‌ای دیگر که مجبور به سفر هستند دانش‌آموزان و دانشجویان در کشورهای دیگرند که باید با توجه به بالا بودن قیمت‌ها به اجبار با هواپیما سفر کنند. خانواده این افراد نیز مجبورند با هواپیما سفر کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت پروازهای خارجی همچنان مسافران ثابتی دارد.
به گفته مسئولان آژانس‌های هواپیمایی پروازهای خطوط هوایی بین‌المللی همچون لوفتهانزا و ایرلاین‌های عربی به دلیل ترانزیتی بودن همواره پر هستند اما شرکت‌های هواپیمایی آسمان و هما تقریبا بین 60 تا 70 درصد ظرفیت پروازی خود را پر کرده و پرواز می‌کنند.

 


بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 14 تیر ماه را اعلام کرد.
بانک مرکزی افزایش قیمت خرده‌فروشی 11 گروه کالایی شامل 41 قلم مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 14 تیر ماه جاری را اعلام کرد که براساس آن بهای لبنیات 40/7درصد، تخم‌مرغ 59/7درصد، برنج 64/2 درصد، حبوب 111/1 درصد، میوه‌های تازه 18/3 درصد، سبزی‌های تازه 84/4 درصد، گوشت قرمز 55/6 درصد، گوشت مرغ 11/9درصد، قند و شکر 41/2 درصد، چای 100/8 درصد و روغن‌نباتی 58/2 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌گردید. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه بهای خربزه افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه بهای کدو سبز و سبزی‌های برگی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت.در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و قیمت گوشت مرغ کاهش جزئی داشت. همچنین بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
گروه‌های مواد خوراکی
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست غیرپاستوریزه معادل 1/6 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 1/7 درصد کاهش داشت.
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 0/4 درصد و 0/3 درصد افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا‌چیتی معادل 1/6 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه افزایش داشت.

 


بدهکاران مالیاتی از این پس به جای یک میلیون تومان با 500 میلیون تومان ممنوع‌الخروج می‌شوند.
احمد پورفلاح، رئیس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، از افزایش سقف بدهی فعالان بخش خصوصی در ممنوع‌الخروج کردن آنها خبر داد و گفت: پیش از این ممنوع‌الخروج کردن بدهکاران مالیاتی تنها با یک میلیون تومان انجام می‌شد و در راستای مشکلات عدیده‌ای که برای فعالان بخش خصوصی پیش می‌آمد ما در اتاق ایران در طرح حمایت از تولید پیشنهاد رساندن این سقف به 2 میلیارد تومان را داده بودیم.
وی ادامه داد: هر چند روندی که این لایحه در مجلس طی کرد با فراز و فرودهای زیادی همراه بود، ولی قرار است در سال جاری پس از انتخاب کابینه دولت یازدهم این لایحه مورد تصویب مجلس قرار گیرد.
پورفلاح با بیان این که کمیسیون‌های مجلس تعدادی از خواسته‌های بخش خصوصی که در طرح حمایت از تولید آمده بود را در قانون بودجه لحاظ کردند، خاطرنشان کرد: از این رو مجلس در قانون بودجه تصویب کرد که بدهکاران مالیاتی با 500 میلیون تومان ممنوع‌الخروج شوند.
رئیس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امیدواریم طرح حمایت از تولید تصویب شود و سقف بدهی مالیاتی برای ممنوع‌الخروج شدن به 2 میلیارد تومان برسد.
وی در پایان با تأکید بر این که هم چنین براساس قانون بودجه مقرر شد به جای این که بدهکاران مالیاتی در فرودگاه متوجه ممنوع‌الخروج شدن شوند، کتباً به آنها اطلاع داده شود خاطرنشان کرد: از این پس کتباً به دفتر یا محل کار بدهکاران مالیاتی ممنوع‌الخروج شدن آنان اطلاع‌رسانی می‌شود تا در فرودگاه غافلگیر نشوند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10