(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 20 تـیـر 1392 - شماره 20539

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شنبه درسالن حوزه هنری همایش تجلیل از «مرد تقوا و تدبیر» برگزار می‌شود
آیت‌الله آملی لاریجانی: دلسوزان نظام در نقد قوه قضائیه جانب انصاف را رعایت کنند
درمکتب امام
هاشمی رفسنجانی: تحریم‌های دارویی بسیار ظالمانه است
معیار سنجش خواص و نخبگان(2)
خطرلغزش بزرگان
روحانی: مناسبات ایران و لبنان روندی رو به توسعه خواهد داشت
توسط سردار حاجی‌زاده صورت گرفت
ارائه گزارش وضعیت نیروی هوافضای سپاه و تهدیدات فرارو به فرمانده معظم کل قوا
مسلمانان جهان چند ساعت روزه می‌گیرند؟
هفته آینده صورت می‌گیرد
انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 و سه عضو حقوقدان شورای نگهبان در مجلس
لاریجانی یک قانون دیگر را به جای احمدی‌نژاد ابلاغ کرد
اروپا با وجود تحریم از محصولات شیمیایی ایران نمی‌گذرد
خشم کنگره ‌آمریکا از تصمیم آرژانتین درباره ممنوعیت درز اطلاعات پرونده آمیا
عتبات عاليات خالي از زائران ايراني شد
   


همایش نکوداشت دکتر غلامعلی حداد عادل با عنوان «تجلیل از مرد تقوا و تدبیر» با همت گروهی از رسانه های اصولگرا، تشکل‌های صنفی ومردم نهاد، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و همچنین جمعی از اتحادیه های بزرگ دانشجویی روز شنبه برگزار می شود.
به گزارش مهر، خبرنگاران، روزنامه ها، خبرگزاری های اصولگرا، انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور، بسیج رسانه وانجمن روزنامه نگاران مسلمان، به همراه اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی از جمله جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی، به پاس سالها حضور اخلاق مدارانه، اصولگرایانه، و همراه با تدبیر غلامعلی حداد عادل در عرصه سیاسی کشور، مراسم نکوداشتی برگزار می کنند.
در این همایش که با عنوان تجلیل از « مرد تقوا و تدبیر»برگزار خواهد شد، خبرنگاران و روزنامه نگاران، دانشجویان، اساتید و نخبگان و همچنین جمعی از شخصیت‌های مطرح سیاسی کشور حضور می یابند.
این مراسم روز شنبه ۲۲ تیر در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد

 


رئیس قوه قضائیه در جمع مسئولان عالی قضایی به برخی از انتقادات و شبهات پیرامون قوه قضاییه پاسخ داد.
آیت‌الله‌ ‌آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قوه قضاییه گفت:هفته قوه قضاییه امسال هم بحمدالله خوب برگزار شد و ما خصوصاً از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم و خصوصاً از اینکه نسبت به قوه قضاییه همیشه لطف داشته‌اند. تشکری که ایشان از قوه قضاییه و خدمات قضات شریف و کارکنان زحمتکش این دستگاه انجام می‌دهند مایه دلگرمی است و ان‌شاءالله همه بیشتر تلاش کنند تا مشکلات برطرف شود.
آملی لاریجانی از آمادگی دستگاه قضایی در شنیدن نقدهای سازنده و دلسوزانه خبر داد و افزود: دستگاه قضایی مشکلات زیادی دارد و باید این مشکلات را در حد وسع برطرف کنیم. توقع مردم عزیز و وظیفه الهی ما هم همین است و باید نصح ناصحان را گوش کنیم. البته نقد غیر از تخریب است و ما هم خودمان باید نقاد باشیم و هم از نقد عادلانه دیگران استفاده کنیم.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه نقد سالم و عادلانه موجب حرکت است تأکید کرد: تخریب و گاهی خروج از موازین حق و انصاف در ارزیابی‌ها موجب دلسردی افراد زحمتکش در دستگاه قضایی می‌شود.
وی به سخنان اخیر درباره قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اخیراً امام جمعه محترم مشهد مطالبی را در هفته قوه قضاییه بیان داشته اند که البته بنا ندارم به شخص بپردازم اما محتوای آنچه که ایشان گفتند توقعات خاصی از دستگاه قضایی است که چه بسا از عهده قوه قضاییه خارج است. ایشان گفته‌اند که مردم ایران با قوه قضاییه سه مشکل دارند که یکی بحث مواد مخدر است. اگر قوه با قاطعیت وارد میدان شود، مسئله حل می شود. اینکه مواد مخدر بلایی خانمانسوز است حرف کاملاً درستی است که قوه قضاییه نیز بر آن پافشاری دارد اما حل مشکل مواد مخدر فقط به دست قوه قضاییه نیست که بگویند اگر قوه قضاییه با قاطعیت برخورد کند، مسئله کلاً حل می‌شود.
به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه ،وی افزود: توقعمان این بود که زحمات این دستگاه دیده بشود انصافش این است که بگوییم که در این دوره دستگاه قضایی در برخورد با مواد مخدر واقعاً خوب عمل کرده است. البته من نمی‌خواهم قیاس کنم ولی شاید بشود گفت در هیچ دوره‌ای این قدر سختگیری نبوده است. در حال حاضر نیروی انتظامی و استانهایی که محل ورود مواد مخدر بودند شهادت می دهند که با سختگیری‌هایی که شده واقعاً مسیرهای جابجایی مواد مخدر عوض شده و بخشی از مواد مخدر از مسیر آبی حرکت می‌کنند چون می‌ترسند و ما باید این زحمات قوه قضاییه را ببینیم.
رئیس قوه قضاییه موضوع برخورد با مفاسد اخلاقی از سوی قوه قضاییه را بخش دیگری از سخنان امام جمعه مشهد اعلام کرد و گفت: به گفته ایشان این قابل تحمل نیست که چند دختر و پسر لاابالی به نظام دهن کجی کنند. این سخن واقعاً صحیحی است. متأسفانه متولیان امور فرهنگی در کشور به این موضوع توجه نکردند. حجاب و عفاف یک مسئله اساسی در کشور است منتها بحث برخورد بحث آخر است. من سال اولی که رئیس جمهور این کشور گفت که آقا چه کار دارید به اینکه چهارتا تار موی کسی بیرون باشد گفتم که قانون ما بی حجابی و بدحجابی را جرم و شرع ما این را خلاف شرع دانسته است و خلاف شرع آشکار را باید نهی کرد و جلوی جرم را گرفت. منتها این مسئله که توقع را از قوه قضاییه بالا ببرند اشتباه است.
وی به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و افزود: موضوع گلایه‌آمیز دیگری که مطرح شده مسئله مفاسد اقتصادی است ایشان با نوعی تعبیر توبیخ آمیز گفته‌اند که این مسئله برای جامعه قابل قبول نیست و در دو سال اخیر در مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط ما خبر بعد از خبر می‌شنویم. بعد گفته‌اند که اگر فساد اقتصادی نبود چرا بزرگش کردید؟ اگر فساد اقتصادی بود تأمل چرا؟ و چرا از این دست به آن دست، از این دادگاه به آن دادگاه، از این دادسرا به آن دادسرا، از این بازخواست به آن بازخواست؟ بنده در پاسخ عرض می کنم آیا واقعاً اینطور بوده و ما پرونده را از دادسرایی به دادسرایی، از دادگاهی به دادگاهی دیگر فرستادیم؟ آخر چرا حرفهای خلاف می‌زنید البته درست است که پرونده فساد بزرگ اول در دادسرای خوزستان تشکیل شد اما بعد چون تشخیص داده شد که آنجا نمی‌شود به همه جوانب رسیدگی کرد به تهران احاله شد تا تحت نظارت دادستان کل کشور رسیدگی شود و واقعاً در این رابطه تلاش عظیمی صورت گرفت.
آملی لاریجانی تأکید کرد: امام جمعه محترم در لابه‌لای کلام می‌فرمایند که توقع مردم از دستگاه قضایی شهید بهشتی و شهید لاجوردی است. خوب یکی از خصوصیات شهید بهشتی این بود که مظلوم بود واقعاً مظلوم بود، حالا هم همینطور است. ببینید ما ظرف دو سال بخش عمده‌ای از توان دستگاه قضایی را اعم از قضات و کارشناسان متعدد به کار گرفته‌ایم آنوقت آقای رئیس جمهور محترم در تلویزیون مقابل میلیونها نفر گفتند که ما که نفهمیدیم چه شد؟ بعد با تمسخر گفتند البته فهمیدیم چه شد.
رئیس قوه قضاییه افزود: در بدو ورود به بحث مفسده اقتصادی و مشکل اخیر می‌گفتند قوه قضاییه توان برخورد ندارد اما ما برخورد کردیم. در این پرونده عده زیادی متهم هستند عده زیادی هنوز کارشان تمام و پرونده‌شان رسیدگی نشده عده‌ای حکم قطعی گرفتند و در مسیر اجراست اما صحبت ما این است که درست نیست کسانی که باید دلسوزی برای کل نظام کنند قوه قضاییه را زیر سؤال ببرند خوب ما هم بخشی از این نظام هستیم و به وظایفمان عمل می کنیم. چرا افراد خدوم این کشور را دلسرد می‌کنید؟
رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: نباید از سر ندانم کاری با حرفهای بی‌مبنا و گاهی ساده‌انگارانه یک قوه‌ را تخریب کنیم.

 


عشق به کمال، فطری است
یکی از فطرت‌هایی که جمیع سلسله بنی‌الانسان مخمر بر آن هستند و یک نفر درتمام عائله بشر پیدا نشود که بر خلاف آن باشد،
و هیچ‌یک از عادات و اخلاق و مذاهب و مسالک و غیر آن،
آن را تغییر ندهد،
و در آن خلل وارد نیاورد،
فطرت عشق به کمال است.
چهل حدیث، حدیث یازدهم - ص 187

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریم‌های دارویی را بسیار ظالمانه و مغایر با اصول انسانی دانست.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیئت‌مدیره و مشاورین انجمن داروسازان ایران، با اشاره به تصویب سیاست‌های کلی بخش سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پس از مشورت با کارشناسان و پزشکان، سیاست‌های خوبی تصویب شد که پس از ابلاغ رهبری، باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به ابراز نگرانی‌های جمع حاضر به خاطر مشکلاتی که در تخصیص ارز برای دارو در کشور ایجاد شده گفت: وضعیت بیماران و خانواده‌های آنان نگران‌کننده و رنج‌آور است. وقتی می‌شنویم علاوه بر رنج بیماری، برای تأمین دارو مشکل دارند.
وی ابراز امیدواری کرد: پس از آغاز کار اجرایی دولت جدید و اصلاح سیاست‌ها، مشکلات به تدریج حل شود و درخصوص مشکلات دارویی کشور گفت: اگر امسال پایه اصلاح مسائل و مشکلات گذشته شود، در سال آینده تکمیل می‌شود.
هاشمی رفسنجانی در ادامه این دیدار سوال‌هایی درباره نسبت داروهای وارداتی و تولیدات داخلی، اوضاع کشور در تأمین مواد اولیه داروسازی، میزان مصرف دارو در کشور و جایگاه گیاهان دارویی در نظام داروسازی و رویکرد پزشکان و بیماران پرسید که مسئولان بخش‌های مختلف پاسخ دادند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحریم دارویی کشور را بسیار ظالمانه خواند و گفت: مدعیان حقوق بشری با بهانه‌های واهی و بعضا با استناد به گفتار و رفتار افراطیون، باعث رنجش خاطر مردم و به ویژه بیماران می‌شوند که این کار با هیچ یک از اصول انسانی سازگاری ندارد.
همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در منزل سه شهید دوران دفاع مقدس با پدر، مادر، برادران و خواهر شهیدان حسن، علی‌اصغر و علی‌اکبر جوادسپهری و همچنین فرزندان شهید حاج ابوالقاسم تقی‌پور صفایی دیدار کرد.
هاشمی رفسنجانی در این دیدار، شهدا را سرمایه ارزشمند کشور خواند و با اشاره به آیات قرآن و روایات متعدد گفت: شهدا از میدان جنگ و لحظه شهادت بر بال ملائک به بزم اولیاء و انبیاء می‌روند.
وی درباره انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور جدید کشور نیز اظهار کرد: خوشحالم که یک نفر با انرژی‌تر از من با درایت و هوشمندی مردم انتخاب شد و باید همه به ایشان به ویژه در دوران سخت پیش رو کمک کنیم.

 


اکثريت ـ اگر ‌نگويم قريب به اتفاق‌ـ جامعه انساني امروز معتقد است که جامعه ايده‌آل جامعه‌اي است که در آن وسائل زندگي مادي انسان و نهايتاً آرامش رواني‌اش فراهم باشد. اين، مثل اين است که گفته شود انسان سالم انساني است که خوب غذا بخورد، هاضمه‌اش درست عمل کند، قلبش منظم کار کند و مواد غذايي را به خوبي به همه اندام‌ها برساند، رشد بدني مناسبي داشته باشد و مريض نشود؛ اما در اين ميان عملکرد مغزش اهميتي ندارد!
غفلتي بزرگ
متأسفانه اکثر مردم نسبت به اين موضوع توجه ندارند که ما غير از بدن و نيازهاي مادي، داراي جهات ديگري هم هستيم که اصل انسانيت ما به آن است و براي رشد آن جهات معنوي نيازهاي ديگري هم داريم. انبياء آمدند «ليُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول‏»،(1) تا درک‌هاي خفته و نهفته آدمي را بيدار کنند و به او يادآوري کنند که او فراتر از حيوانات است و نبايد فقط به فکر شکم باشد؛ در غير اين صورت او هم حيواني خواهد بود در کنار ساير حيوانات؛ و چه بسا بعضي از حيوانات در جنبه‌هايي از زندگي‌شان بر انسان برتري داشته باشند؛ مثل زنبور عسل که به گفته متخصصان، نظم و انضباط حاکم بر زندگي‌اش مثال‌زدني است. اما آيا ما براي همين آفريده شده‌ايم؟! آيا رسيدن به اين حد از نظم، نزاکت و قانونمداري در جهات مادي، ما را به مقام خليفة‌اللهي مي‌رساند؟!
همه انبياء ـ‌ع‌ـ از روز اول خلقت حضرت آدم تا زمان خاتم‌النبيين(‌ص) تلاش کردند به آدمي بفهمانند که او سنخ ديگري از نيازها، فراتر از نيازهاي مادي دارد و گروهي از ميان  خود انسان‌ها بايد متعهد شوند که آن نيازها را بشناسند، راه تأمينش را پيدا کنند و ديگران را هم در جهت رفع اين نيازها ياري کنند. هر يک از انبياء موفقيت‌هايي در اين زمينه به دست آوردند؛ ولي بيشترين موفقيت در جهت افزايش سطح شناخت افراد جامعه و بهره‌مندي ايشان از اين نعمت ويژه الهي نصيب خاتم النبيين (‌ص) ‌گرديد.
آنچه جاي نگراني و تأثر شديد دارد اين است که کساني چنين شناختي را پيدا کنند و بفهمند که نيازهاي معنوي هم دارند ودر برهه‌اي از زمان هم درصدد انجام وظايفشان برآيند و از تعاليم و آموزه‌هاي انبياء هم استفاده کنند، اما تدريجاً اين معرفت را از دست بدهند و يا از آن غافل شوند. از کساني که بهره‌اي از چنين معرفتي نبرده‌اند، توقعي نيست؛ اما کساني که راه را بشناسند، در مسير آن قدم بردارند، در اين جهت زحماتي را متحمل شوند، به زندان بروند، زجر و شکنجه ببينند و حتي تا مرز شهادت هم بروند، اما در جايي از اين مسير بازگردند، راه قهقرا را در پيش گيرند و همه رشته‌هاي خود را پنبه کنند،‌ براي چنين كساني بايد تأسف خورد. جا دارد که ما هم نسبت به آينده خودمان بيمناک باشيم؛ چون در طول تاريخ چنين افرادي كم نبوده‌اند؛ و چه بسا بسياري از آنها در جهات شناختي و رفتاري از ما جلوتر بود‌ه‌اند. ما نيز از اين خطر در امان نيستيم.
تكليف ما
با توجه به چنين خطري ما بايد سعي کنيم اولاً: خود ما در معرض چنين لغزش‌هايي واقع نشويم؛ اگر از نخبگان هستيم، نقش خود را بهتر بشناسيم، بكوشيم به وظيفه‌مان درست عمل کنيم و به اين آفت‌ها مبتلا نشويم؛ ثانياً: تلاش كنيم ديگراني که اشتباه کرده‌اند و دچار لغزش شده‌اند را نجات دهيم؛ ثالثاً: بكوشيم کسي که در معرض لغزش است را نجات دهيم و از سقوط او جلوگيري كنيم؛ رابعاً: طبق فرمايش قرآن، كساني هستند كه «وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ وَ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ‌ام لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ» (2)، يعني نبايد انتظار داشته باشيد که همه مردم هدايت شوند؛ عده‌اي هستند كه هدايت و راهنمايي بر آنها تأثير ندارد؛ ما در برابر چنين كساني چه وظيفه‌اي داريم؟ ما بايد اجازه ندهيم آنها افراد ديگري را فاسد کنند و بيماري و بدي‌شان را به ديگران سرايت دهند. در غير اين‌صورت خواه ناخواه ديگران را هم مبتلا خواهند کرد.
حال، با توجه به آنچه گفته شد بايد ببينيم نخبگان ما که بايد هم نيازهاي مادي و هم احتياجات معنوي جامعه را تأمين کنند، در چه وضعيتي هستند. آيا آنها باور دارند که ما غير از نيازهاي مادي، نياز ديگري هم داريم؟ يا فقط از ماديات سخن مي‌گويند، پيشرفت در نظرشان فقط پيشرفت‌هاي مادي است و فقط به فعاليت‌هاي مادي شان مي‌بالند؟ آيا کساني که بايد درمانگر بيماري‌هاي جامعه باشند، در نتيجه مبتلا شدن به انحراف فکري از اين وظيفه‌شان غافل نشده و نسبت به تنزل فرهنگي جامعه و عوامل آن بي‌اعتنا نيستند؟ يا به اين بهانه كه مردم در زمينه نيازهاي معنوي درخواستي ندارند، از زير بار وظيفه خود ‌شانه خالي مي‌كنند؟!
مگر انبياء فقط براي رفع احتياجات مادي جامعه آمده بودند؟ اگر چنين بود، چرا بسياري از انبياء كشته شدند؟ چرا سيدالشهداء را در کربلا کشتند؟ آيا همه اين مصيبت‌ها براي تأمين آب و نان بود؟!
معیار ارزیابی نخبگان
جامعه اسلامي نخبگاني را لازم دارد که در کنار درک نيازمندي‌هاي مادي، دست‌کم به نيازمندي‌هاي معنوي هم توجهي داشته باشند. اما اگر احتياجات معنوي فراموش شود، همه‌جا صحبت از ماديات مي‌شود؛ در پيشرفت علمي، علوم مادي و در زمينه صنعت، صنايع پول‌ساز اهميت مي‌يابد و از فرهنگ، فرهنگ آنچناني مورد نظر قرار مي‌گيرد.
ممکن است نخبگان ما در جهاتي نقاط قوت خوبي داشته باشند؛ اما صلاحيت رهبري و مديريت جامعه را به طور کامل نداشته باشند. براي سنجش كاستي‌هاي نخبگان ابتدا بايد مقياسي را به دست بياوريم. در اين زمينه بهترين معيار را مي‌توان از آيات و روايات به دست آورد و آن، اين است كه ببينيم نظام حاکم بر فكر و عقيده ايشان چه اندازه با نظام انسان‌ساز و خداپسند اسلام مطابقت دارد؛ چه مقدار درک مي‌کنند که انسانيت انسان به ارتباطش با خداست و اگر چنين ارتباطي نباشد، اين موجود انسان نيست. مگر نه اين است كه «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللّهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ».(3)
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در پانزدهمين  نشست سراسري دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي
قم 7/11/1390
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. نهج‌البلاغه، خ 1. 2. يس / 9-10. 3. انفال / 55.
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می شود.

 


رئیس‌جمهور منتخب کشورمان تاکید کرد: مناسبات دوستانه بین جمهوری اسلامی ایران و لبنان با برخورداری از پیوندهای فرهنگی استوار میان دو کشور، روندی رو به توسعه خواهد داشت.
حسن روحانی رئیس‌جمهوری منتخب ملت ایران در پاسخ به پیام تبریک عماد میشل سلیمان رئیس‌جمهوری لبنان ابراز اطمینان کرد که شاهد گسترش روابط و تحکیم همکاری‌های میان دو کشور براساس اعتماد و احترام متقابل خواهیم بود.
رئیس‌جمهوری منتخب با تشکر از پیام رئیس‌جمهوری لبنان اظهار داشت: مناسبات دوستانه و دیرینه ایران و لبنان با برخورداری از پشتوانه‌ای مردمی بر پیوندهای فرهنگی استوار بوده و همواره روندی رو به توسعه و تعمیق داشته است.
حسن روحانی همچنین درپاسخ به پیام تبریک کیم‌یونگ نام رئیس پرزیدیوم مجمع عالی خلق کره شمالی ابراز امیدواری کرد که مناسبات دوستانه فی‌ما‌بین در سایه تلاش‌های مقامات دو کشور توسعه یابد.
رئیس‌جمهوری منتخب با تشکر از پیام رئیس‌جمهوری کره‌شمالی، از روند رو به توسعه مناسبات دوستانه دو کشور ابراز خرسندی کرد.
همچنین رئیس‌جمهوری منتخب ملت ایران در پاسخ به پیام تبریک جان درامانی ماهاما رئیس‌جمهوری غنا ابراز امیدواری کرد که مناسبات سازنده و صمیمانه دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه یابد.
رئیس‌جمهوری منتخب با تشکر از پیام رئیس‌جمهوری غنا اظهار داشت: توسعه روابط همه جانبه با کشورهای آفریقایی همواره مورد توجه و عنایت جمهوری اسلامی ایران بوده است.
جزئیات دیدار نمایندگان مجلس
با رئيس‌جمهور منتخب
عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به بیان جزئیات نشست مشترک روز یکشنبه هفته آینده نمایندگان مجلس با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب پرداخت و اظهار داشت: این جلسه از ساعت 19 در صحن علنی مجلس و با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف آغاز می‌شود.
وی در گفت‌وگو با فارس افزود: در ابتدای جلسه، علی لاریجانی رئیس‌مجلس به عنوان میزبان سخنرانی خواهد کرد و سپس رئیس‌جمهور منتخب صحبت‌های خود را بیان می‌کند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در ادامه یادآور شد: پس ازپایان جلسه هم روحانی در ضیافت افطار مجلس حضور می‌یابد.

 


سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گزارشی از وضعیت و آمادگی‌های این نیرو برای دفاع از انقلاب اسلامی و مقابله با تهدیدات فراروی کشور، به فرمانده معظم کل قوا ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی سپاه، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در شرفیابی اخیر به محضر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا گزارشی از وضعیت و آمادگی‌های این نیرو برای دفاع از انقلاب اسلامی و مقابله با تهدیدات فراروی کشور، به معظم له ارائه کرد.
بنا به این گزارش حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ، خطاب به فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کردند که کار کنید، با جوان‌هایی که اهل ابتکارند، اهل کارند؛ کشور دارد جلو می‌رود «به اقرار همه» این را باید مضاعف کرد، نه اینکه نباید بگذارید از دُور بیفتد بلکه باید مضاعف‌اش کنید. ان شاء الله پیش می‌رود، از 20 سال پیش زمین تا آسمان تفاوت پیدا کرده است.

 


روزه داری مسلمانان در جهان براساس موقعیت جغرافیایی،کم و زیاد می‌شود و مسلمانان دانمارک با 21 ساعت طولانی‌ترین روزها را در این ماه مبارک خواهند گذراند.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از نون، تعداد ساعت‌های روزه‌داری در جهان براساس منطقه جغرافیایی متفاوت است. طولانی‌ترین نسبت روزه‌داری برای مسلمانان اروپا است، به طوری که روزه‌داری مسلمانان دانمارک به 21 ساعت خواهد رسید و این در حالی است مدت امساک برای مسلمانان آرژانتین به 9 ساعت و نیم می‌رسد.
این در حالی است که شیخ الازهر در فتوایی برای کشورهایی که میزان ساعت روزه‌داری‌شان بالاست، اعلام کرده است که مباح است که این کشورها به وقت نزدیکترین کشور مسلمان تأسی کنند، با این وجود مسلمانان دانمارک از طلوع فجر تا غروب خورشید روزه می‌گیرند.
زمان ساعت روزه‌داری در خاورمیانه بین 14 و 15 ساعت در نوسان است و با ساعت روزه‌داری شمال آفریقا متفاوت نیست، به طوری که زمان روزه‌داری در لیبی و مراکش 14 ساعت است، اما در مصر به 16 و نیم ساعت می‌رسد. ساعت روزه‌داری هر چقدر به سمت شمال می‌رویم افزایش می‌یابد به‌گونه‌ای که مسلمانان هلند 18 ساعت و نیم روزه‌دار هستند و زمان روزه‌داری در ایسلند به 20 ساعت می‌رسد.
کشورهایی که در جنوب قاره قرار دارند، زمان ‌روزه‌داری‌شان کمتر است، به طوری که در برزیل 11 ساعت و در استرالیا 10 است.

 


در جلسات علنی هفته بعد مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون اصل 90 و سه عضو حقوقدان شورای نگهبان برگزیده می‌شوند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده تشکیل جلسه علنی می‌دهند.
بررسی سوال عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول از صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار جلسات هفته آتی پارلمان قرار دارد.
به گزارش فارس، هفته بعد همچنین سه نفر به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در صحن علنی برگزیده می‌شوند.
انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 از بین اعضای ثابت کمیسیون با پیشنهاد هیئت رئیسه در راستای اجرای تبصره یک ماده 48 آیین‌نامه داخلی مجلس دیگر دستور کار هفته آتی خانه ملت است.

 


رئیس مجلس قانون به کارگیری حداکثر پنج مشاور توسط نمایندگان در هر دوره مجلس را به جای رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ کرد.
به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» را به جای محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری کشورمان برای اجرا ابلاغ کرد.
گفتنی است، با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده «1» قانون مدنی و در اجرای مفاد تبصره ماده «1» قانون مذکور، یک نسخه تصویر «قانون اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» از سوی رئیس مجلس برای درج در روزنامه رسمی ارسال شد.
آمادگی مجلس برای کمک
به اعتلای ورزش کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیدگاه حاکم بر ورزش نباید اسیر سیاسی‌کاری‌ شود، گفت: مجلس آمادگی دارد از پیشنهادات علمی فدراسیون فوتبال در زمینه رفع خلأهای قانونی برای اعتلای ورزش فوتبال حمایت کند.
علی لاریجانی در دیدار با اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به پیشرفت‌ها و کارهای خوبی که در فدراسیون فوتبال انجام شده است، اظهار کرد: باید پایه‌ای برای نهادینه کردن موفقیت در مسابقات ورزشی باشد و ما در این زمینه خیلی نباید قائل به بخت و اقبال در پیروزی‌هایمان
باشیم.
وی با تاکید بر ضرورت حاکم بودن نگاه حرفه‌ای، دقیق و علمی در امر ورزش به ویژه فوتبال، ادامه داد: در ورزش نباید نگاه سیاسی حاکم شود و حضور افراد در بخش‌های مختلف آن باید بر اساس لیاقت و شایسته‌سالاری صورت پذیرد.
رئیس مجلس نهم، با اشاره به خلأ قوانین در برخی بخش‌های ورزش، افزود: مجلس آمادگی آن را دارد که در هر کجا خلأ قانونی احساس شود، پیشنهادات مسئولان ورزشی به ویژه اهالی فوتبال را به صورت مدون دریافت و آن را مورد بررسی قرار دهد.
وی با تاکید بر نقش حمایتی مجلس از ورزش فوتبال، گفت: مجلس می‌تواند قوانین مبنی بر تقسیم درآمدهای فوتبال و مباحثی نظیر حق امتیاز عادلانه را پوشش دهد و این رشته ورزشی را به سمت تعالی بیشتر سوق دهد.
به گزارش خانه ملت، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در عرصه ورزش به ویژه ورزش فوتبال باید با یک نگاه عمیق بر روی ورزش عمومی سرمایه‌گذاری بیشتری کرد چرا که این وجه از ورزش می‌تواند عقبه خوبی برای ورزش حرفه‌ای کشور باشد.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
اروپا با وجود تحریم به خاطر کیفیت خوب محصولات پتروشیمی ایران همچنان به خرید خود ادامه می‌دهد.
رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: محصولات پتروشیمی ایران کیفیت بسیار خوبی در سطح جهانی دارد به گونه‌ای که هنوز هم با وجود تحریم‌ها اروپا بخشی از محصولات پتروشیمی ایران را می‌خرد و علت آن کیفیت بالای محصولات پتروشیمی ایران است.
محمد زیار سرمایه‌گذاری‌های اخیر کره جنوبی و ترکیه در پتروشیمی ایران را باعث ارتقای کیفیت محصولات دانست و گفت: مواد اولیه در ایران از کیفیت بالایی برخوردارند بنابراین محصولات نهایی پتروشیمی در کشور نیز از کیفیت بالا بهره می‌برند.
وی اظهار کرد: در ایران در حوزه کیفیت، بهترین محصولات را در دنیا داریم مواد اولیه و محصولات پتروشیمی ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و کیفیت باز هم بالاتر می‌رود.

 


کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای شدید‌اللحن به رئيس‌جمهور آرژانتین از تصمیم دولت این کشور برای ممنوع کردن ارائه اطلاعات مربوط به پرونده آمیا به آمریکا ابراز نگرانی کرد.
پایگاه اینترنتی «مرکوپرس» نوشت که کنگره آمریکا از آلبرتو نیسمان، دادستان ویژه رسیدگی به پرونده آمیا دعوت کرده بود تا با حضور در کنگره درباره یافته‌های مربوط به پرونده آمیا که کیفرخواست آن حدود 500 صفحه است به اعضای کنگره اطلاع‌رسانی کند.
نیسمان در این کیفرخواست اتهاماتی را علیه ایران درباره آمیا و نیز نفوذ در آمریکای لاتین برای راه‌اندازی شبکه‌های اطلاعاتی جاسوسی ادعا کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکوپرس در نامه مجلس نمایندگان آمریکا به کریستینا فرناندز، رئيس‌جمهور آرژانتین که تاریخ آن سوم ژوئیه است آمده است که تصمیم دولت برای ممنوع کردن شهادت نیسمان در کنگره آمریکا نیت آن را زیر سؤال می‌برد.
در این نامه از ممنوعیت حضور نیسمان در کنگره ابراز دلسردی و نگرانی شده است.
ایران بارها هرگونه ارتباط با انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین را تکذیب کرده است.
گفتنی است؛ پیش از این روزنامه آرژانتینی «پاخینا دوثه» از دخالت‌های آمریکا در تحقیقات پرونده آمیا پرده برداشت.

 


مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت گفت: آخرين گروه زائران ايراني كه ۱۲ تير ماه جاري به عتبات اعزام شدند، دیروز چهارشنبه - ۱۹ تير ماه به كشور باز گشتند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مسعود اخوان گفت: با بازگشت آخرين گروه زائران ايراني از عتبات عاليات، هيچ زائر ايراني كه در اين مدت از طريق سيستم شركت شمسا به عتبات اعزام شده باشد تا يكم مرداد ماه - ۱۴ رمضان - در عراق وجود نخواهد داشت.
اين مقام مسئول در سازمان حج و زيارت يادآور شد: به علت بازسازي و نوسازي مراكز اقامتي زائران ايراني، اعزام زائران به عتبات مدت ۱۸ روز از ۱۳ تا ۳۱ تير ماه متوقف خواهد بود.
اخوان ادامه داد: با توجه به تعطيلي اخير، يك هيات ايراني از شركت شمسا به عراق اعزام شده‌اند تا وضعيت اسكان و تغذيه زائران ايراني عتبات عاليات را مورد بررسي قرار دهند.
مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت اضافه كرد: مرحله جديد اعزام‌هاي عتبات پس از پايان تعطيلات ۱۸ روزه از يكم مرداد ماه آغاز مي‌شود و تا ۲۸ مردادماه ادامه خواهد داشت.
به گفته اخوان اين مرحله بدون انجام پيش ثبت نام اينترنتي انجام مي‌شود و متقاضيان اعزام در اين ايام مي‌توانند با مراجعه مستقيم به دفاتر حج و زيارت نسبت به نام نويسي در كاروان‌ها اقدام كنند.
وي اضافه كرد: پس از اتمام اعزام‌هاي مرحله جديد، دور دوم اعزام‌ها از ۲۹ مرداد ماه آغاز مي‌شود و تا ۱۵ مهر ماه سال ۹۲ ادامه خواهد داشت.
مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت يادآور شد: اعزام‌هاي مرحله دوم مانند اعزام‌هاي گذشته به صورت پيش ثبت نام اينترنتي خواهد بود كه زمان آن و چگونگي مراجعه به سامانه، متعاقبا از طريق رسانه‌هاي جمعي اعلام مي‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10