(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 20 تـیـر 1392 - شماره 20539

ملک عبدالله پادشاه عربستان:تشکیل احزاب سیاسی حرکت در ظلم و تاریکی است!
پیشنهاد همه‌پرسی جمعیت وفاق بحرین برای رهایی از حکومت آل خلیفه
نماینده روسیه اسناد استفاده معارضان سوری از سلاح شیمیایی را به سازمان ملل داد
اخوان‌المسلمین مشارکت در دولت موقت را نپذیرفت
کارشناس آمریکایی: مرسی با کودتای نظامی پنتاگون برکنار شد
با کشف یک گور دستجمعی صورت گرفت
تشییع پیکر 409 قربانی قتل‌عام سربرنیتسا در سارایوو
تروریست‌های طالبان در هرات 22 غیرنظامی را کشتند
افشای فساد مالی نخست‌وزیر اسپانیا مردم را به خیابان‌ها کشاند
مقامات لبنانی: انفجارهای جنوب بیروت کار اسرائیل است
یورش ارتش ترکیه به معترضان در اسلامبول و ازمیر
   


ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در پیام سالانه اش به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان، تشکیل احزاب سیاسی را "حرکت در ظلمت و تاریکی" خوانده و نتیجه گرفته است که، احزاب باعث گمراهی پیروان آن می شود.
منابع خبری ضمن اعلام این خبر به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نوشتند: ملک عبدالله گفته اسلام، تفرقه به نام این جریان و آن جریان را نمی پذیرد. احزاب هم همین گونه هستند یعنی در ظلمت و تاریکی حرکت می کنند و می توانند به گمراهی پیروان خود منجر شوند.
پادشاه عربستان همچنین اعلام کرده که دین اسلام چتر خود را به دور از همه نام های صریح و مبهم، برای همه گسترده کرده است. به همین دلیل، اعلام می کند که عربستان سعودی محال است در هر صورتی اجازه دهد که حزب ایجاد شود یا کسی عضو حزب بشود چرا که منجر به نزاع و شکست می شود.

 


جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین برای رهایی مردم از حکومت غیردموکراتیک آل خلیفه پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی را مطرح کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس مجید میلاد به شبکه العالم گفته است مردم حکومت ظلم و سرکوب آل‌خلیفه را نمی‌خواهند و برای رهایی از این حکومت خواهان برگزاری همه‌پرسی هستند.وی افزود از شروع قیام مردمی علیه آل‌خلیفه تاکنون 120 نفر از انقلابیون به شهادت رسیده‌اند. و مردم حاضرند برای رهایی از این رژیم خون بیشتری هم بدهند.وی اتهام آل‌خلیفه درباره کشف انبار سلاح انقلابیون را رد کرد و افزود، ماهیت مبارزات مردم بحرین مسالمت‌آمیز است و مردم هیچگاه دست به اسلحه نخواهند برد. خبر دیگر اینکه ماموران آل‌خلیفه در یورش شبانه به 72 خانه 31 نفر از انقلابیون را بازداشت کردند.

 


نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اسنادی را به دبیرکل این سازمان ارائه کرد که ثابت‌ می‌کند شورشیان سوری از سلاح های شیمیایی علیه مردم سوریه استفاده کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، نمونه‌های گرفته شده از منطقه «خان‌العسل» سوریه نشان می‌دهد که مخالفان مسلح سوری عامل حملات شیمیایی بوده‌اند. وی گفت: که این نمونه‌ها و اسناد را به «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل داده است. چورکین تاکید کرد، شواهد نشان می‌دهد موشک‌های حاوی گازهای کشنده در منطقه «خان العسل» توسط مخالفان دولت دمشق شلیک شده است. این حمله 26 کشته برجای گذاشته بود.
پیش از این غربی ها دولت سوریه را به استفاده از گازهای شیمیایی در جنگ علیه شورشیان مسلح متهم می‌کرده است.
چورکین نوع گاز استفاده شده توسط تروریست‌ها را «سارین» اعلام کرد.
به گفته چورکین، کارشناسان روسی به شکل مستقل از منطقه نمونه‌برداری کرده و در آزمایشگاهی که مورد تایید «سازمان نابودی سلاح‌های شیمیایی است» نمونه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.
سفیر روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد که نتایج این تحقیق را در اختیار آمریکا، فرانسه و انگلیس، سه کشوری که دولت «بشار اسد» را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می‌کنند، خواهد گذاشت. چورکین با بی‌اعتبار دانستن اتهامات این سه کشور افزود: امیدوارم که آن‌ها نتایج تحقیقات را بررسی کنند و اگر سوالی دارند کارشناسان ما برای پاسخگویی آماده هستند.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین خواستار تحقیق رسمی در مورد امکان ارسال سلاح از لیبی به سوریه (برای مخالفان دولت) شد.
در همین حال، «گرگ تیلمن» تحلیلگر آمریکایی اظهارات چورکین را مهم دانست و از سازمان ملل خواست در این مورد تحقیق کند.
هلاکت 100 تروریست
ارتش سوریه به یک مرکز آموزشی تروریست‌های مسلح در «دیرالزور» حمله کرد و طی آن 100 تروریست را کشت. نیروهای دولتی علاوه بر آن، توانستند در مناطق «برزه»، و «حجیره» دست به پیشروی‌های گسترده بزنند و ده‌ها فرد مسلح را بکشند. عصر دیروز در مناطق «القابون»، «جویز» و «حرستا» نیز درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش و شبه نظامیان در جریان بود.
در حومه «ادلب» هم سه روستا به دست نیروهای دولتی پاکسازی شد. شماری از تروریست‌ها کشته و تعدادی از خودروهای آنها نیز منهدم شد.
همچنین، در پی پاکسازی جاده حلب-دمشق، کار امدادرسانی و ارسال دارو به حلب آغاز شده است.
از منطقه «مساکن هنانو» در حلب نیز خبر رسید یک تروریست کارگاه تولید بمب و موشک متعلق به «جبهه النصره» را منفجر کرد. این انفجار مرگ 12 تروریست و جراحت 27 تن دیگر را در پی داشت. این انفجار نشان می‌دهد که میان خود تروریست‌ها اختلاف و درگیری وجود دارد.
سایر رویدادها
* تزیپی لیونی وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از ارسال موشک‌های «اس-300» روسی به سوریه، به مسکو سفر کرد.
* وزارت کشور آلمان اعلام کرد، 60 جوان آلمانی در سوریه علیه دولت دمشق می‌جنگند.
* دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، شکست‌های مکرر این سازمان در حل بحران سوریه، بار اخلاقی سنگینی را بر دوش سازمان ملل خواهد گذاشت.
* وزیر حمل‌ونقل سوریه گفت، غرب جنگ تمام عیاری را علیه سوریه راه انداخته است.

 


کارشناس سیاسی آمریکایی تأکید کرد آنچه در مصر رخ داد، کودتای نظامی با حمایت واشنگتن بود.
«مارک بروزونسکی»، کارشناس مسائل سیاسی در واشنگتن در گفت و گو با شبکه خبری «راشاتودی» تأکید کرد آنچه در مصر روی داد یک کودتای نظامی از پیش طراحی شده با حمایت آمریکا بود.
به اعتقاد «بروزونسکی»، با توجه به اینکه ارتش مصر به حمایت‌های مالی آمریکا وابسته است، نمی‌توان پذیرفت بدون اطلاع آمریکا دست به چنین کودتایی علیه دولت قانونی «محمد مرسی» زده باشد. این کارشناس آمریکایی برای اثبات اظهارات خود در ادامه افزود: آمریکا هزاران نفر از نیروهای ارتش مصر را آموزش می‌دهد و آنها با پنتاگون در ارتباط هستند.
واکنش اخوان‌المسلمین
اخوان‌المسلمین در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور موقت مصر مبنی بر مشارکت اخوانی‌ها در دولت آینده گفت: تا بازگشت مرسی به قدرت به اعتراض‌ها ادامه می‌دهد و حاضر نیست در دولت کودتا حضور یابد.
به دنبال آغاز مذاکرات «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر جدید مصر برای تشکیل دولت جدید و پیشنهاد وی به اخوان‌المسلمین مبنی بر مشارکت در دولت آینده اخوانی‌ها ضمن رد این پیشنهاد بر ادامه مبارزه با «کودتاچیان» تاکید کردند. «جهاد الحداد»، سخنگوی اخوان‌المسلمین گفت به دولت موقت اعتمادی ندارد. عدلی منصور سه‌شنبه «الببلاوی» را به عنوان نخست‌وزیر دوره انتقالی و محمد البرادعی را به عنوان معاون امور بین‌الملل خود منصوب کرد. سخنگوی اخوان‌المسلمین بیانیه قانون اساسی جدیدی که روز سه‌شنبه از سوی «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت این کشور صادر شده بود را هم غیرقانونی دانست و اعلام کرد این افراد حق صدور بیانیه قانون اساسی را ندارند و بیانیه از نظر آنها باطل است. «عدلی منصور» این را هم گفته که نمی‌تواند زمان دقیقی برای تشکیل کابینه مشخص کند.
موضع‌گیری‌های قاطع اخوانی‌ها علیه دولت جدید روی کارآمده پس از آن اتخاذ می‌شود که میلیون‌ها نفر از طرفداران مرسی «تظاهرات میلیونی شهید» برگزار کردند.
شبکه الجزیره در این باره گزارش داد: راهپیمایی حامیان مرسی به میدان «رابعه العدویه» در شرق قاهره ختم شد. حامیان مرسی در جریان تظاهرات جنازه تعدادی از کشته‌شدگان گارد ریاست جمهوری مصر را نیز تشییع کردند.
جهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، کشته‌شدگان در استان‌های مختلف مصر تشییع شدند و در این استان‌ها تظاهراتی در محکوم کردن کشتار گارد ریاست جمهوری برپا شد.
حامیان محمد مرسی می‌گویند که تا پیش از بازگشت وی به منصبش میدان رابعه العدویه و میدان‌های دیگر برپایی تحصن را ترک نخواهند کرد. تحصن‌کنندگان در رابعه العدویه موانع سیمانی ایجاد کردند تا اجازه ندهند کسی به آنها حمله کند. در این حال شماری از مخالفان مرسی نیز همزمان، در قاهره و در حمایت از اقدام ارتش در برکناری «محمد مرسی» تحصن و تظاهرات کردند.
روز دوشنبه در جریان حملات ارتش و پلیس مصر به طرفداران مرسی شمار زیادی از مردم کشته و زخمی شدند.
آمار اولیه‌ای که منتشر شد نشان می‌داد در مقابل گارد ریاست جمهوری مصر 51 تن از حامیان مرسی کشته و 435 تن دیگر زخمی شدند. اما سندیکای پزشکان مصر اعلام کرد که آمار کشته‌شدگان به 84 تن افزایش یافته است که در میان آن‌ها دو پزشک نیز هستند و بیش از 1000 تن دیگر از جمله هفت پزشک نیز زخمی شدند.
گروه اخوا‌ن‌المسلمین اعلام کرد، زنان و کودکان نیز در میان کشته‌شدگان بوده‌اند، اما سخنگوی ارتش مصر این مسئله را تکذیب کرد.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، دو کشور عربستان سعودی و امارات قصد دارند روی هم 8 میلیارد دلار به مصر کمک کنند.
به گزارش ایسنا ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز سه‌شنبه با صدور دستوری خواهان ارائه کمک‌های مالی به مصر به ارزش پنج میلیارد دلار شد.
بنا به نوشته این روزنامه کمک‌های عربستان به مصر شامل یک ودیعه دو میلیارد دلاری نزد بانک مرکزی مصر، دو میلیارد دلار فرآورده‌های نفتی و گازی و یک میلیارد دلار پول نقد است که در اختیار دولت جدید مصر قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر، مشاور امنیت ملی امارات نیز روز سه‌شنبه در دیدار با «عدلی منصور»، از تصمیم کشورش برای ارائه کمک‌های مالی به مصر به ارزش 3 میلیارد دلار خبر داد.
کمک‌های مالی امارات به مصر شامل یک میلیارد دلار کمک بلاعوض و وامی به ارزش دو میلیارد دلار به صورت سپرده در بانک مرکزی مصر خواهد بود.
همزمان با «ریاض» و «ابوظبی» ایالات متحده نیز ضمن حمایت از حاکمان جدید مصر و بدون اینکه آنچه در مصر گذشت را کودتا بنامد ابراز امیدواری کرد همه طرف‌های درگیر مصری در انتخابات آتی این کشور شرکت کنند. «جی کارنی»‌گفت: واشنگتن از طرح مصر برای برگزاری انتخابات «دلگرم» شده است. این در حالی است که پیش از کودتای ارتش مصر، کاخ سفید نسبت به برکناری مرسی از طریق «کودتای نظامی» هشدار داده بود. اوباما گفته بود اگر ارتش مصر کودتای نظامی کند در ارائه کمک‌های نظامی و مالی به آن تجدیدنظر می‌کند. اما رفته‌رفته موضع رسمی دولتمردان آمریکایی درباره تحولات مصر تغییر کرد طوری که بسیاری معتقدند حداقل مدیریت آنچه در مصر گذشت، برعهده کاخ سفید بوده است. در این بین اما برخی کشورها مثل ترکیه و تونس نیز به شدت علیه ارتش مصر و اقدام وی در برکناری رئیس‌جمهور منتخب موضع گرفتند. این موضع‌گیری از سوی حاکمان جدید مصر بی‌پاسخ نماند.به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، وزارت امور خارجه مصر از عملکرد دولت ترکیه در قبال تحولات اخیر مصر و «مداخله در امور داخلی» این کشور انتقاد کرد.
«حاتم سیف‌النصر» معاون وزیر امور خارجه در امور کشورهای اروپایی روز سه‌شنبه سفیر ترکیه در قاهره را احضار و تاکید کرد که قاهره نسبت به اظهارات برخی مسئولان ترکیه‌ای مبنی بر این که باید شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در امور مصر دخالت کنند، متاسف است.
دستگاه دیپلماسی مصر همچنین از آنکارا خواست در موضع خود تجدیدنظر کند تا به منافع دو ملت مصر و ترکیه و روابط تاریخی دو کشور آسیبی وارد نشود.
وزارت خارجه مصر سفیر تونس در قاهره را نیز احضار و تاسف خود را نسبت به اظهارات نهادهای رسمی تونس در خصوص رخدادهای اخیر در مصر اظهار کرد.
سازمان عفو بین‌الملل نیز به شدت از ارتش مصر به خاطر «به کارگیری خشونت علیه حامیان مرسی» انتقاد کرد. سخنگوی این سازمان اعلام کرد ارتش مصر برخلاف اظهاراتش در حادثه روز دوشنبه حتی به زنان و کودکان نیز حمله‌ور شده است و در این باره اسناد و مدارکی نیز در دست است.
خبر دیگر اینکه موضع‌گیری اخیر «یوسف قرضاوی»،‌دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان علیه ارتش مصر که در قالب یک فتوای مذهبی صورت گرفت با انتقاد شدید «الازهر» روبه‌رو شده است. به گزارش شبکه خبری «المیادین» الازهر اعلام کرد، فتوای قرضاوی «خودکامگی و استبداد در حکم است». به اعتقاد الازهر، اینکه قرضاوی خروج میلیون‌ها مصری در سی‌ام ژوئن را کودتای نظامی می‌داند نشان می‌دهد وی به دنبال ماجراجویی است.
قرضاوی اما با وجود این اعتراض‌ها بار دیگر از محمد مرسی حمایت کرد و گفت کسی به فرمانده ارتش اختیاری برای عزل رئیس‌جمهور قانونی را نداده است.
شکاف بین اخوانی‌ها
منابع خبری از افزایش فشارها به اخوان‌المسلمین در منطقه و حتی ایجاد شکاف بین اعضای این جنبش خبر می‌دهند.
روزنامه «السیاسیه» چاپ کویت در این باره مدعی شد، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با تهیه یک «توافقنامه امنیتی» تصمیم گرفته‌اند اعضا و حتی هواداران گروه اخوان‌المسلمین در کشور خود را شناسایی و اخراج کنند!
این روزنامه نیمه‌رسمی به نقل از یک منبع امنیتی ویژه نوشت: قائم‌مقام وزارتخانه‌های کشور شورای همکاری در نشست پنج‌شنبه گذشته خود در شهر ریاض طرحی پیش‌دستانه را برای شناسایی اسامی افراد وابسته به گروه اخوان‌المسلمین که به این کشورها سفر کرده‌اند، تهیه کرده‌اند تا آنها را در مرحله بعدی اخراج کنند.
السیاسیه به نقل از این منابع افزود: شرکت‌کنندگان توصیه کردند که اسامی اعضای گروه اخوان‌المسلمین مقیم کشورهای شورای همکاری و مراکز و مشاغل آنها در بخش دولتی یا خصوصی شناسایی و روابط آنها با رهبران اخوان‌المسلمین در این کشورها زیرنظر گرفته شود.
این منابع گفتند: دستگاه‌های امنیتی ذیربط گزارش‌هایی درباره خطر این افراد و امکان توسل برخی از آنها به ایجاد مشکلات و بحران‌آفرینی با هدف یاری رساندن به گروه اخوان‌المسلمین بویژه در سایه تحولات کنونی مصر را برای فرماندهان خود ارسال کرده‌اند.
واحد مرکزی خبر نیز از تشکیل گروهی با نام «اخوانی‌های مخالف خشونت» خبر داد و نوشت این گروه خواستار استعفای رهبران فعلی اخوان‌المسلمین مصر هستند. براساس این گزارش «اخوانی‌های مخالف خشونت» می‌گویند رهبران فعلی اخوانی در مصر با ترغیب جوانان به خشونت از آنها سوءاستفاده می‌کنند.
این عده خواستار استعفای «محمد بدیع» رهبر اخوان‌المسلمین مصر شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری محیط، این گروه از محمد بدیع خواستند به سرعت استعفا کند و قبل از هر چیز به منافع کشور احترام بگذارد. اخوانی‌های مخالف خشونت تهدید کردند تا زمانی که بدیع استعفا نکند در هیچ فعالیتی که از طرف اخوان‌المسلمین برگزار می‌شود یا اخوان‌المسلمین از آن حمایت می‌کند مشارکت نخواهند کرد.
گفتنی است، در صورت صحت این خبر و وقوع شکاف و اختلاف بین اخوانی‌هایی که به تازگی از ارتش مصر ضربه خورده‌اند، می‌توان نسبت به آینده این جریان ابراز نگرانی کرد. عده‌ای از کارشناسان با توجه به آنچه اکنون در مصر می‌گذرد، نسبت به آینده مصر نیز به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.
آخرین خبرها
* پایگاه خبری الیوم السابع عصر روز گذشته اعلام کرد دادستانی مصر دستور بازداشت «محمد بدیع»، رهبر جماعت اخوان‌المسلمین مصر و چند عضو برجسته دیگر این جماعت را صادر کرد. «تحریک معترضان مقابل گارد ریاست جمهوری» اتهام این افراد عنوان شده است.
* شورای عالی قضایی مصر دیروز «هشام برکان» را به عنوان «دادستان کل» مصر انتخاب کرد. «عبدالمجید محمود» دادستان کل مصر روز سه‌شنبه استعفا کرده بود. «برکات» ساعاتی پس از انتصاب، مقابل رئیس جمهور موقت مصر سوگند خورد.

 


بقایای اجساد صدها نفر از قربانیان قتل‌عام سربرنیتسا در پایتخت بوسنی تشییع شد.
بقایای اجساد 409 نفر از مسلمانان و قربانیان قتل‌عام سال 1995 که به تازگی شناسایی شده‌اند روز سه‌شنبه در سربرنیتسا واقع در شهر «سارایوو» تشییع شد.
آنطور که شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرده، این اجساد طی مراسمی به گورستان نزدیکی در همین منطقه منتقل و دفن شدند.
یکی از بستگان قربانیان قتل‌عام سربرنیستا به الجزیره گفت: «من به اینجا آمده‌ام تا با پدر و برادرم وداع کنم. من پس از نزدیک به 20 سال آنها را پیدا کرده‌ام.»
در جنگ داخلی یوگسلاوی سابق فقط در عرض چند روز 8000 نفر از مسلمانان بوسنی به دست نیروهای صرب بوسنی که سربرنیتسا را تصرف کرده بودند جلو چشم نیروهای صلح سازمان ملل قتل‌عام شدند. آن زمان سازمان ملل این منطقه را یک مکان امن اعلام کرده بود. کارشناسان پزشکی قانونی در بوسنی همچنان سرگرم کار روی بقایای اجساد این کشتار برای شناسایی قربانیان هستند که در گورهای جمعی پیدا شده‌اند. یکی از این کارشناسان می‌گوید به طور متوسط هر روز روی 10 جسد کار می‌کند. وی گفت: «تاکنون حدود 6000 جسد دفن شده و 250 جسد نیز هنوز شناسایی نشده‌اند. طبق آمارهای رسمی حدود 8000 نفر مفقود هستند برای همین هنوز هزاران جسد شناسایی نشده دیگر وجود دارد. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که یک یا دو گور دسته جمعی دیگر نیز وجود دارد که باید کشف شود.»

 


انفجار بمب کنار جاده‌ای در غرب افغانستان جان 22 غیرنظامی از جمله 12زن و چهار کودک را گرفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، منابع پلیس افغانستان اعلام کردند، دیروز شبه‌نظامیان طالبان بمبی را در مسیر حرکت خودروهای غیرنظامی منفجر کردند و بر اثر این اقدام تروریستی که در شهرستان «اوبه» استان «هرات» رخ داد، 22 نفر کشته شدند. شمار زخمی‌های این حادثه پنج تن اعلام شده است.
به گفته فرمانده پلیس شهرستان اوبه، در میان قربانیان حادثه 12 زن و چهار کودک هستند.
استان هرات یکی از امن‌ترین مناطق افغانستان است. با این حال، به نظر می‌رسد که این استان نیز به سمت ناآرامی حرکت می‌کند.
نیروهای دولتی افغانستان نیز علاوه بر استان هرات، در استان‌های سرپل، قندهار، پکتیا، و هلمند دست به عملیات زدند و 24 نفر از عناصر طالبان را کشتند و 9 نفر دیگر را زخمی کردند. یک سرباز اشغالگر جمهوری «چک» بر اثر تیراندازی شبه‌نظامیان طالبان کشته شد. در این حمله شش نظامی خارجی نیز زخمی شدند.
مسئله خروج آمریکایی‌ها
در حالی که تا پایان سال 2014 یعنی زمان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان کمتر از دو سال باقی مانده است،‌«ایمل فیضی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نمی‌شوند.و آنها در این کشور حضور خواهند داشت. در حال حاضر بیش از 60 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند. پیش از این رسانه‌ها اعلام کرده بودند، رئيس‌جمهوری آمریکا دستور خروج زود هنگام از افغانستان را صادر کرده است. کابل این خبر را تکذیب کرد. ظاهراً مذاکرات یکطرفه آمریکا با طالبان، مقامات کابل را عصبانی کرده و همین مسئله باعث کدورت میان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و همتای افغان وی شده است.

 


افشای رسوایی مالی سران ارشد دولت اسپانیا از جمله نخست‌وزیر، هزاران نفر از قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی در این کشور را به خیابان‌ها کشاند.
به دنبال انتشار اسناد مربوط به رسوایی مالی مقامات دولت فعلی اسپانیا از جمله «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر این کشور، شمار زیادی از مردم مادرید با حرکت به سمت مقر حزب حاکم خواستار استعفای دولت شدند.
همزمان با مادرید، تظاهرات مشابهی نیز در دیگر شهرهای این کشور بحران‌زده اروپایی برگزار شد.
طبق اسنادی که روزنامه «ال‌موندو» به چاپ رسانده، دولتمردان این کشور ده‌ها هزار یورو از برخی شرکت‌های خصوصی به طور غیرقانونی دریافت کرده‌اند. «ماریانو راخوی» در زمان وقوع این فساد وزیر خدمات عمومی و آموزش اسپانیا بوده است.
معاون دبیرکل حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا در واکنش به رسوایی حزب حاکم گفت: «اگر راخوی در دوران وزارت پول غیرقانونی دریافت کرده و در پست نخست‌وزیری دروغ گفته است، پس نمی‌تواند ریاست دولت اسپانیا را برعهده داشته باشد. از نخست‌وزیر و دولت می‌خواهیم تا حقیقت را بگویند و اگر نمی‌توانند، معتقدیم که راخوی باید استعفا دهد.»
راخوی تمام اتهامات وارده به خود را رد کرده است. این در حالی است که حسابدار حزب مردم به خاطر پرونده دیگر فساد مالی در زندان به سر می‌برد و ممکن است در جلسه آینده دادگاه در مقام دفاع از خود اسرار حزبش را فاش کند تا از بار اتهامات وارده به خود و حکم صادره بکاهد.
اسپانیا با درصد بالای بیکاری و بحران شدید اقتصادی مواجه است و انتشار چنین اخباری می‌تواند به بحران در کشور دامن بزند.
در این حال به تازگی نتایج نظرسنجی یک سازمان غیردولتی اسپانیا نشان می‌دهد بیشتر مردم این کشور معتقدند «فساد» در کشورشان زیاد شده است.
به اعتقاد مردم اسپانیا این وضع به ويژه در 2 سال گذشته تشدید شده و احزاب سیاسی و پارلمان، کانون اصلی این فسادها هستند. حدود 72 درصد مردم اسپانیا نیز گفته‌اند، اوضاع به حدی وخیم است که «مبارزه با فساد» دیگر پاسخگو نخواهد بود! 83 درصد از پرسش‌شوندگان هم گفته‌اند تشکیلات سیاسی در کشورشان از فاسدترین نهادها هستند. به گزارش پایگاه خبری «آ‌ب‌ث» چاپ مادرید، این نظرسنجی از سوی سازمان غیردولتی شفافیت بین‌المللی صورت گرفته است.

 


مقامات سیاسی لبنان انفجارهای تروریستی روز سه‌شنبه در جنوب بیروت را کار رژيم‌صهیونیستی دانستند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، علی حسن خلیل وزیر بهداشت لبنان در مصاحبه با تلویزیون المنار اعلام کرد تنها طرفی که از انفجار بیروت سود می‌برد رژیم اسرائیل است.وی درباره تعداد مجروحان این اقدام تروریستی نیز گفت: 53 نفر در این اقدام تروریستی مجروح شدند که 12 نفر از آنها هنوز در بیمارستان هستند گزارشی درباره شهادت هیچ یک از زخمی‌ها از بیمارستان دریافت نشده است.
سعدالدین حریری نخست وزیر پیشین لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائيل برای به بحران کشاندن لبنان از طریق حملات تروریستی تلاش می‌کند و مردم لبنان باید آگاهی و هوشیاری خود را در مواجهه با خطرات پیش رو حفظ کنند.
کامل الرفاعی، نماینده فراکسیون «حزب‌الله» در پارلمان لبنان تأکید کرد: برخی رژيم‌های عربی سازشکار با اسرائيل پشت پرده انفجار در «ضاحیه جنوبی» بیروت هستند.
علی عمار، دیگر نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان نیز اعلام کرد: نشانه‌های انفجار حاکی از دست داشتن رژيم‌صهیونیستی در این عملیات تروریستی است و دشمنان با این‌گونه انفجار‌ها قادر به شکست دادن مقاومت نیستند.پایگاه خبری تحلیلی الحقیقه نیز به نقل از منابع امنیتی لبنانی اعلام کرد که انفجار روز سه‌شنبه بیروت با انفجار 40 کیلوگرم مواد منفجره ایجاد شد و قرار بود سلسله انفجارهایی صورت گیرد تا بیشترین تلفات را در میان مردم به جا گذارد.
این پایگاه سوری می‌نویسد که نیروهای امنیتی لبنانی دست کم یک نفر را بازداشت کرده‌اند که غیرلبنانی است، عده‌ای این فرد را سوری و از اعضای ارتش آزاد و عده‌ای دیگر نیز وی را اردنی معرفی می‌کنند.
این انفجار در حالی انجام شد که هفته قبل سایت خبری الحقیقه به نقل از یک منبع انگلیسی هشدار داده بود که احتمالاً مراکز اجتماعی حزب‌الله لبنان از طریق خودروهای بمب‌گذاری شده هدف اقدامات تروریستی قرار گیرند، این انفجارها ممکن است در ضاحیه، بعلبک و مناطق دیگر جنوب لبنان انجام شود.
این منبع انگلیسی در آن زمان اعلام کرده بود که نشستی در امان پایتخت اردن با مشارکت افسران اطلاعاتی اردن و آمریکا و عربستان سعودی برگزار شده که سرتیپ فراری سلیم ادریس نیز که ریاست ارتش آزاد سوریه را بر عهده دارد، در آن مشارکت داشته است.
براساس این گزارش در این نشست مقرر شده بود تا حملات گسترده ای با خودروهای بمب‌گذاری شده در مناطق تجمع عناصر حزب‌الله در لبنان انجام شود درست مانند حملاتی که در مناطق شیعه‌نشین و تحت حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان انجام می‌شود.
منطقه «بئر العبد» در حومه جنوبی بیروت بعد از ظهر روز سه‌شنبه شاهد انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در پارکینگ خودرو در نزدیکی ساختمان مرکز همکاری اسلامی وابسته به حزب‌الله بود که بنابر اعلام وزارت بهداشت لبنان 53 نفر زخمی به جای گذاشت. این حمله تروریستی با محکومیت گسترده جهانی روبرو شد.

 


هزاران نفر در اسلامبول و ازمیر ترکیه نظاهرات ضددولتی برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، خیابان «استقلال» میدان «تقسیم» و پارک «گزی» اسلامبول دیروز نیز شاهد تظاهرات هزاران معترض بود. تظاهرکنندگان که علیه «رجب طیب اردوغان» شعار می‌دادند، با یورش ارتش ترکیه مواجه شدند. قبل از درگیری میان طرفین، معترضان روزه‌دار بر سر سفره‌ای که دو حزب اسلامگرای مخالف دولت فراهم کرده بودند، نشستند و افطار کردند.
هزاران تن از مردم «ازمیر» نیز تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند و علیه دولت اردوغان شعار دادند. تظاهرکنندگان پارچه‌نوشته‌هایی در محکومیت اقدامات خشونت‌بار نیروهای پلیس با خود حمل می‌کردند. معترضان در شعارهای خود همچنین خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شدند.
هرچند نیروهای پلیس در محل حضور داشتند، ولی این تظاهرات بدون درگیری پایان یافت.
ناآرامی‌های ترکیه که از 11 خرداد آغاز شده تاکنون پنج کشته و 4000 مجروح برجای گذشته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10