(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 20 تـیـر 1392 - شماره 20539

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز دوم  و سوم ماه مبارک رمضان
مصر در میانه بیداری (یادداشت روز)
ابلیس (گفت و شنود)
در محفل انس با قرآن
رهبر معظم انقلاب : باید در جامعه اسلامی هدایت قرآنی و سبک زندگی اسلامی حاکم باشد
کیهان و خوانندگان
در ایام ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد
اقامه نماز ظهر و عصر توسط رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی
فراخوان پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب
عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد
شرط رأی اعتماد مجلس به وزیران،دوری از فتنه 88 است
در اولین روزماه رمضان صورت گرفت
آخرین ضیافت افطار احمدی نژاد برای ایتام در نهاد ریاست ریاست جمهوری
رئیس دادگاه کیفری استان تهران: احکام پرونده کهریزک ابلاغ شده است
مؤسسه واشنگتن: روحانی از اصلاح‌طلبانی نیست که در گذشته از آن‌ها حمایت کردیم (خبر ویژه)
روایت اکونومیست از ریاکاری آمریکا در قبال کودتای مصر (خبر ویژه)
هشدار اقتصاددان اصلاح‌طلب در باره بازتولید سیاست تعدیل اقتصادی (خبر ویژه)
پیشنهاد سخنگوی سابق روحانی برای خروج از NPT (خبر ویژه)
نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله امامی‌کاشانی اقامه می‌شود
 

اللَّهُمَّ قَرِّبْنِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِقِرَاءَةِ آيَاتِكَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
خدايا مرا در اين ماه به خشنودى‏ات نزديك كن،و از خشم و انتقامت‏ بركنار دار،و به قرائت آياتت موفق كن،اى مهربان‏ترين مهربانان.

دعای روز سوم ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِيهَ وَ بَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيهِ وَ اجْعَلْ لِي نَصِيبا مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ بِجُودِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ
خدايا در اين ماه به من تيزهوشى و بيدارى عنايت فرما،و از بى‏خردى و اشتباه دورم ساز،و از هر خيرى كه در اين ماه نازل مى‏كنى،برايم بهره‏اى قرار ده،و به حق جودت اى جودمندترين جودمندان‏.

 


تحولات مصر هنوز در کانون توجه قرار دارد و به نظر می‌آید این توجه طی هفته‌ها و ماه‌های آینده استمرار پیدا کند. از تعداد کشته‌های تحولات مصر پس از اقدام اخیر نظامیان در برکناری مرسی از مقام ریاست جمهوری نه تنها کاسته نشده بلکه بر تعداد آن افزوده نیز شده است به گونه‌ای که طی 5 روز گذشته دست‌کم 120 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در مورد چشم‌انداز تحولات نکات قابل ذکری وجود دارند:
1- مصر یک هفته پس از برکناری مرسی به سمت آرامش نرفته است پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز تظاهرات هواداران اخوان که از مسجد الرابعه به سمت کاخ ریاست‌جمهوری در حرکت بودند و کشته شدن دست کم 43 نفر نمازگزار در حین نماز با تیر مستقیم نیروهای نظامی-امنیتی در یک مسجد و حوادث بندر العریش و صحرای سینا هر کدام از وخامت اوضاع مصر حکایت می‌نماید. موفقیت ارتش در مهار بحران مصر به میزان بسیار زیادی با «زمان» گره خورده است به این معنا که اگر ارتش نتواند طی دو هفته یعنی یک هفته دیگر وضعیت را از نظر تظاهرات و آشوب‌های داخلی بهبود ببخشد، قطعا قادر به کنترل اوضاع پس از دو هفته نخواهد بود چرا که امید و اعتماد پشتیبانان داخلی و خارجی ارتش به موفقیت‌آمیز بودن ورود آن از دست می‌رود و این در حالی است که ارتش بدون حمایت جدی داخلی و خارجی قادر به کنترل اوضاع نخواهد بود. اگر وضعیت یک هفته اخیر را بعنوان یک «سنجه» برای محاسبه موفقیت ارتش در نظر بگیریم می‌توانیم کفه احتمال تداوم بحران را سنگین‌تر ببینیم.
2- ارتش در انتصاب رئیس‌جمهور موقت و نخست‌وزیر موقت به سمت «جبهه انقاذ» - جبهه نجات- و «جنبش تمرد»، نرفت. انتخاب «عدلی محمود منصور» که پیش از این رئیس قضات دادگاه قانون‌اساسی بود بعنوان رئیس‌جمهور موقت و انتخاب «حازم الببلاوی» که در دوره مرسی و در درون جریان اسلام‌گرا بعنوان جایگزین «قندیل» مطرح بود بعنوان نخست‌وزیر موقت اگرچه تا حدی هوشمندانه به حساب می‌آید اما در عین حال واکنش این دو جبهه را نیز برمی‌انگیزد کما اینکه دو عضو ارشد جبهه انقاذ- عمرو موسی و حمدین صباحی- با انتخاب ببلاوی مخالفت کردند و بیانیه فرمانده ارتش و وزیر دفاع را درباره زمان‌های مطرح شده در برگزاری انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری نپذیرفتند و جنبش تمرد نیز با صراحت مخالفت خود را با انتصاب‌های اخیر نظامیان و بیانیه برنامه دوره گذار اعلام کرد. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است از این پس ترکیبی از هواداران مرسی، هواداران صباحی و جوانان شکل‌دهنده به «جنبش تمرد» در میدان التحریر اجتماع کنند که در این صورت بازنده قطعی و اصلی آن ارتش و بطور کلی «راه حل نظامیان» خواهد بود. در واقع در حال حاضر نظامیان راهی را می‌روند که جنبش تمرد آن را راه خود نمی‌داند.
3- گفته شده است که انتخابات مجلس طی 4ماه آینده برگزار می‌شود و یک هفته پس از آن انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. شورای نظامی قول داده است که فرایند انتقال حداکثر طی شش‌ماه برگزار می‌شود و پس از آن بیانیه ارتش موضوعیت نخواهد داشت اما بسیار بعید است که انتخابات در زمان خود برگزار شود چرا که ساز و کار داخلی و توافق برای برگزاری این انتخابات وجود ندارد و از سوی دیگر ارتش هیچ تمایلی به واگذاری انتخابات ندارد. کم نیستند ناظرانی که معتقدند ارتش دست کم یک سال قدرت را در دست خواهد داشت. ارتشیان از قول برگزاری انتخابات بعنوان یک راه برای کنترل اعتراضات استفاده می‌نمایند تا به این وسیله مردم باور کنند که نیت سوئی پشت دخالت ارتش در برکناری اسلام‌گراها وجود ندارد.
4- اخوانی‌ها اگرچه از نظر عددی نتوانسته‌اند به اندازه جنبش تمرد هواداران خود را به میدان بکشانند اما واقعیت این است که جمعیت هوادار مرسی و اخوان المسلمین به مراتب از هواداران جنبش تمرد انگیزه بیشتری برای حفظ میدان دارند. به عبارت دیگر هواداران اسلام‌گراها «اعتقادی»تر از مخالفانشان به صحنه آمده و جدی‌تر به پیگیری مطالبات خود روی نشان داده‌اند. این در حالی است که اخوان در قاب تاریخی خود چندان قائل به اینگونه جدال‌ها در مواجهه با قدرت و دولت نبوده است. تحولات مصر از این منظر به جهادی‌تر شدن اخوان‌المسلمین کمک کرده است. این موضوع در نطق‌های محمد بدیع، خیرت الشاطر و عصام العریان دیده شد و این می‌تواند تا حد زیادی این گروه را وارد فاز تازه‌ای نماید و حال آنکه ارتش با نگاه تاریخی-تجربی اخوان را یک گروه که تحت فشار تسلیم می‌شود، می‌دانست.
5- ارتباط اخوان‌المسلمین و سلفی‌ها طی روزهای گذشته به ضعف گرائیده است. این پوشیده نیست که بخش زیادی از ضربه‌ای که به مرسی وارد شد به همکاری اخوانی‌ها با سلفی‌ها بازمی‌گشت. سلفی‌ها سبب ورود دولت مرسی به نفع تروریست‌های سوری و قطع رابطه این کشور با سوریه و مانع برقراری روابط قاهره-تهران در دوره ریاست‌جمهوری مرسی بودند این در حالی بود که اگر اخوانی‌ها به جای سلفی‌ها به اتحاد با حمدین صباحی روی نشان داده بودند، سرنوشت حکومت اخوان به اینجا نمی‌انجامید. حزب سلفی النور وقتی که مرسی به کمک آن احتیاج داشت از اردوگاه تحت رهبری اخوان که در آن سلفی‌ها هم بودند، جدا شد و سپس به صف مخالفان پیوست سلفی‌ها برای تعریف سیاست خارجی مصر در چارچوب سیاست منطقه‌ای عربستان فعالیت زیادی کردند و بر این اساس رئیس‌جمهور معزول مصر سه بار در این فضا به ریاض سفر کرد بدون آنکه دستاوردی داشته باشد. اینک یک هفته پس از سقوط مرسی، عربستان اعلام کرده است که پنج میلیارد دلار در اختیار رئيس‌جمهور منصوب السیسی قرار می‌دهد. این در حالی است که اخوانی‌ها به ایران و سوریه و حزب‌الله پشت کردند به این امید که حمایت عربستان و ... را جلب نمایند.
رشته پیوند اخوانی‌ها و سلفی‌ها به طور قطع طی روزهای آینده از هم گسسته می‌شود چرا که از یک سو این رابطه برای سلفی‌ها اصالت نداشته و از طرف دیگر حالا این رابطه هیچ کمکی به اخوان نمی‌کند بر همین اساس هم می‌توان گفت برای رابطه اخوان و عربستان هم نمی‌توان چشم‌انداز روشنی دید این موضوع البته برای اخوان یک فرصت است تا بار دیگر به جرگه دوستان قدیمی خود برگردد ولی آیا اخوانی‌ها در فاصله 10 روز اخیر به این هوشمندی رسیده‌اند؟ مواضع کنونی آنان به ما می‌گوید گویا اخوانی‌ها به زمان بیشتری احتیاج دارند!
6- می‌توان گفت یکی از پایه‌های اصلی شکست محمد مرسی و اخوان در کارزار اخیر تمرکز اخوان روی روابط با آمریکا بوده است چرا که وقتی اخوانی‌ها روی کار آمدند، آمریکا دچار وحشت شد و این را یک موقعیت بسیار بد برای خود ارزیابی کرد در این فضا اخوانی‌ها باید اقتدار خود را در برابر آمریکا نشان می‌دادند و از این طریق این قدرت زیاده‌خواه را وادار به عقب‌نشینی می‌کردند اما اخوانی‌ها با تحلیل غلط به سمت آمریکا رفتند و شروع کردند به اصلاح تصویر خود در ذهن مقامات آمریکایی - چیزی که در داخل ایران هم گروهی از آن حمایت کرده و نام اعتمادسازی را به آن می‌دهند - وقتی اخوانی‌ها به سمت آمریکایی‌ها رفتند و امتیازات زیادی را به آنان در موضوعاتی نظیر عدم روی خوش ‌نشان دادن به ایران، حل پرونده فلسطین براساس طرح مشترک غربی عربی، پذیرش قرارداد کمپ دیوید، واداشتن غزه به سکوت در برابر جنایات اسرائيل و... دادند، آمریکایی‌ها دریافتند که این اخوان احساس ضعف می‌کند و می‌توان در نهایت و در یک دوره کوتاه‌ آن را از صحنه خارج کرد و در عمل این موضوع محقق شد اما نه به دلیل طراحی آمریکا بلکه به واسطه ضعف‌های اخوان در داخل.
متأسفانه اخوان هنوز درنیافته که نزدیک شدن به آمریکا و سوزاندن برگ‌های برنده‌ای نظیر فلسطین و ایران یکی از اصلی‌ترین عوامل شکست‌شان بوده است چرا که این بازی ابلهانه هواداران داخلی و منطقه‌ای اخوان را در تداوم حمایت از دولت مرسی با تردید مواجه کرد و در روز حادثه به نفع مرسی به میدان نیاورد. آمریکا که در مواجهه با اقدام نظامیان بازی مزورانه‌ای را به نمایش گذاشته و از یک طرف دولت اعلام می‌کند که با اقدام نظامیان موافق نبوده ولی کنگره آمریکا در بالاترین سطح از سقوط مرسی حمایت می‌نماید، پس از سقوط دولت قانونی اخوان اعلام کرد که کمک‌های خود به مصر را از سر می‌گیرد در حالی که در دوره مرسی یک دلار به دولت اخوان کمک نکرده بود.
متأسفانه هنوز اخوانی‌ها گمان می‌کنند که توسل به آمریکا می‌تواند دولت ساقط شده آنان را احیا نماید و از این رو مذاکره با آمریکا را ادامه می‌دهند در حالی که این مذاکره نیز هیچ نفعی برای‌ آنان ندارد و سبب تحکیم دولت نظامیان در مصر می‌شود. اما البته زمانی که اخوان دریابد که غرب به هیچ وجه به آنان روی خوش نشان نمی‌دهد، به خویشتن خویش بازمی‌گردند که البته ممکن است دیر شده باشد.
7- برخلاف آنچه تصور می‌شود، رابطه معناداری میان شکست پروژه اخوانیسم در مصر و یا هر جای دیگر با پروسه «بیداری اسلامی» و «نهضت‌های دین‌محور» وجود ندارد، برای اثبات این موضوع راههای مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال اخوانیسم در مصر دنبال رابطه فعال با آمریکا، عربستان و مماشات با رژیم صهیونیستی بود اما همین 3 روز پیش نیویورک تایمز نتیجه یک نظرسنجی را در مورد مصر منتشر کرد که در آن 80 درصد مردم مصر مخالف اعتماد دولت مصر به آمریکا و عربستان بوده و بیش از 90 درصد مردم گفته بودند اسرائيل دشمن مصریان است. دولت اخوانی مصر از برقراری رابطه با ایران پرهیز می‌کرد اما چندین نظرسنجی از جمله همین نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز گفت از بین 65 تا 85 درصد مصریان معتقدند رابطه با ایران به نفع آنان است. دلیل دیگر این است که بیداری اسلامی یک روندی است که حداقل 100 سال از آغاز آن در مصر می‌گذرد و در این مدت اندیشمندان برجسته‌ای ظهور کرده‌اند و آثار فراوانی از خود بر جای گذاشته‌اند. آنان هنوز هم در جامعه مصر حضور دارند و از این روند پشتیبانی می‌نمایند این در حالی است که اکثر همین دانشمندان با اخوان و حکومت مرسی موافق نبودند بنابراین اسلامگرایی همان اخوانیسم نیست و اخوانیسم هم بطور کامل همان اسلام نیست. بیداری اسلامی در مصر به حکومت وابسته‌ای را به بن‌بست می‌کشاند این اتفاق در آینده نیز می‌افتد البته حوادث بر بیداری اسلامی اثر مقطعی و گذرا بر جای می‌گذارند ولی مانع حرکت آن نخواهند شد.

سعدالله زارعی



گفت: روزنامه «المصرالیوم» طی یادداشتی پته شیخ یوسف قرظاوی، مفتی سلفی و عامل قتل عام مردم مظلوم سوریه و عراق و لبنان و مصر را به شدت روی آب ریخته است.
گفتم: جنایات این مفتی حرف مفت‌زن آشکارتر از آن است که نیازی به افشاگری داشته باشد.
گفت: روزنامه المصرالیوم نوشته، این مفتی وهابی در حالی حزب‌الله لبنان را حزب شیطان می‌خواند که خودش دربست در اختیار شیطان قرار دارد و با صدور فتوایی «ائتلاف با ناتو» را واجب دانسته بود و...
گفتم: یارو ابلیس را خواب دید که چندین افسار در دستش است. پرسید؛ این افسارها برای چیست؟ ابلیس گفت؛ به گردن بندگان خدا می‌اندازم و آنها را به سوی خود می‌کشم، پرسید؛ افسار من کدامیک از آنهاست. ابلیس لبخندی زد و گفت؛ تو نیازی به افسار نداری، خودت دنبال من می‌دوی.

 


همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، عصر روزچهارشنبه به مدت بیش از سه و نیم ساعت محفل انس با قرآن در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، حافظان، قاریان و اساتید قرآنی، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و گروههای جمع خوانی نیز در فضیلت رمضان کریم، به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.
رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی در این مراسم تلاوت و تجوید و حفظ قرآن را مقدمه رسیدن به جامعه قرآنی مطلوب دانستند و تأکید کردند: باید در جامعه اسلامی هدایت قرآنی و سبک زندگی اسلامی حاکم باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای قرائت و حفظ قرآن را زمینه ساز فهم قرآن و تخلق به اخلاق قرآنی دانستند و افزودند: باید فرهنگ جامعه اسلامی منطبق با اخلاق قرآنی و دستورات معصومین(علیهم‌‌السلام) باشد.
ایشان با اشاره به برخی تلاشها برای متأثر کردن فرهنگ و سبک زندگی و روابط اجتماعی جامعه از فرهنگ غربی خاطرنشان کردند: تبعیت اکثریت مردم دنیا از فرهنگ غرب ملاک و دلیلی برای تبعیت از این فرهنگ در جامعه اسلامی نیست.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در جامعه اسلامی بایستی هدایت و معیارهای قرآنی مورد تبعیت قرار گیرند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: دین، عقل سلیم و گفتار معصومین (علیهم السلام) معیارهای قرآنی هستند که باید در جامعه اسلامی ملاک پیروی و تبعیت باشند.
ایشان با اظهار خرسندی از توجه بیش از پیش جوانان و علاقمندی آنان به قرآن و تلاوت و حفظ آن خاطرنشان کردند: همه آحاد جامعه باید با قرآن ارتباط برقرار کنند زیرا قرائت و فهم قرآن مقدمه تدبر در آن است.

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* از کیهان به خاطر حمایت و انتقاد به موقع از دولت تشکر می‌کنم همین راه را ادامه دهید خداوند یارتان.
1753---0911
* امیدواریم اقدام صدا و سیما و به‌ویژه شخص آقای ضرغامی در برگزاری مراسم تقدیر از زحمت‌های شبانه‌روزی و جهادی آقای احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری به عنوان یک سنت حسنه و الگویی برای دیگران بشود.
محمدحسین محمدی از خرم‌آباد
4355---0917، 1500---0916 و 9654---0937
* تجلیل از 8 سال کار جهادی ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد در صدا و سیما اقدامی قابل تحسین بود. چرا که باید از زحمت‌های بی‌دریغ او تقدیر به عمل می‌آمد و تا حدی جبران کم‌لطفی‌ها و بی‌انصافی برخی افراد از جمله نامزدهای ریاست جمهوری دوره یازدهم می‌شد.
محمودی
* وقایع لبنان کپی‌برداری از فتنه 88 بود ولی با این تفاوت که در جمهوری اسلامی نگهبانی امین توطئه‌ها را رصد و در نطفه خفه می‌کند ولی در لبنان به خاطر 72 ملت چنین نگهبان امینی نیست تنها نقطه اتکای مردم لبنان سیدحسن نصرالله است که به عنوان سرباز ولایت در خط مقدم حضور دارد.
امین
* یکی از روزنامه‌های دوم خردادی از قول یکی از افراطیون تیتر زده بود که گفتمان اصلاحات‌هراسی شکست خورد. از قول بنده که یک کاسب جزء هستم بنویسید که اصلاحات واقعی و انقلابی که مبتنی بر اصول پذیرفته شده دین اسلام باشد هیچ‌گاه هراس ندارد. این فساد و نفاق هستند که هراس دارند. خداوند هم همیشه مومنین را به شیطان‌هراسی توصیه کرده است.
احمد‌زاده
* در بیان خوبی‌های دولت آقای احمدی‌نژاد همین بس که مدیریت هشت ساله او از نوع مدیریت مردمی بود همین یک کار او واقعا شاهکار بود. مردم برخی از مدیریت‌های مافیاگونه و اشرافی‌گرایانه گذشته را فراموش نکرده‌اند.
9917---0936
* اگر قرار باشد که ارتش مصر رئیس‌جمهور کنار بزند چه نیازی به انتخابات و رای مردم این کشور بود. به جای محمد مرسی باید سفیران آمریکا و اسرائیل اخراج می‌شدند و این دو سفارتخانه تعطیل می‌شد، تا کشور مصر روی آرامش به خود ببیند.
بابایی از ساوه
* پس از چند سال کمیسیون اقتصادی مجلس طرح مالیات بر خانه‌های خالی احتکار شده در دست فرصت‌طلبان را تصویب کرد. چند سال دیگر باید به انتظار نشست تا این طرح به صحن علنی مجلس آورده شود و به تصویب نهایی برسد؟ دلیل قیمت کاذب اجاره‌‌خانه‌ها همین خانه‌های خالی است.
یک شهروند
*متاسفانه علی‌رغم پی‌گیری‌های زیاد میدان انقلاب تا چهار راه ولی‌عصر(عج) به پاتوق فروشندگان کتب ممنوعه و سی‌دی‌های مستهجن تبدیل شده است. چرا مسئولین امر هیچ برخوردی نمی‌کنند؟!
4652---0912
* چرا بلیط اتوبوس از تهران به آمل 7 هزار تومان است اما از آمل به تهران 8 هزار و 500 تومان است؟
6112---0912
* از شهرداری و استانداری کرج تقاضا داریم عرض پل فردیس را زیاد کنند ما که هر روز شاهد ترافیک سنگین در این پل هستیم.
یکی از ساکنان فردیس- شهرک وحدت
* قیمتهای رب‌گوجه‌فرنگی، پودر ماشین لباسشویی و انواع و اقسام مواد خوراکی و لبنی در حال افزایش است. و به هر جا اعتراض می‌کنیم کسی پاسخگو نیست. لطفا رسیدگی کنید.
یک شهروند
* طی چند روز گذشته هر قوطی شیر خشک 9000 تومانی به 11 هزار و 500 تومان افزایش یافته است. ما که نوزاد شیرخوار داریم این هزینه‌ها را چگونه باید تامین کنیم؟! این تازه بخش کوچکی از هزینه بزرگ کردن یک بچه است!
ذوالفقاری
پاسخ روابط عمومی شرکت راه‌آهن شهری و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه صفحه 2، مورخ 92/4/10 با مضمون «نصب پله برقی ایستگاه نیروی هوایی» با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و هماهنگی‌های انجام شده در سال جاری، پله‌های برقی ایستگاه نیروی هوایی حمل، نصب و آماده بهره‌برداری خواهد شد.»

 


نماز جماعت ظهر و عصر در ایام ماه مبارک رمضان به امامت رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی اقامه می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، در ایام ماه مبارک رمضان به جز روزهای جمعه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی واقع در خیابان فلسطین جنوبی اقامه می‌شود.

 


اگر در دیدار دانشجویی با رهبر معظم انقلاب اسلامی بودید چه نکته‌ای را مطرح می‌کردید؟
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی فراخوانی اعلام کرد که اگر در دیدار دانشجویی با رهبر انقلاب اسلامی امکان سخنرانی داشتید چه نکته‌ای را مطرح می‌کردید؟
بنابر این گزارش، هر سال در ایام ماه مبارک رمضان جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند و نفراتی به نمایندگی از جمع به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مسائل مختلف کشور و جامعه دانشجویی در حضور معظم‌له می‌پردازند.امسال نیز در روزهای آینده قرار است دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور با رهبر معظم انقلاب برگزار شود.
به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب از کاربران خود خواسته است تا به این سؤال پاسخ دهند که «اگر شما در دیدار دانشجویی فرصت صحبت با رهبر انقلاب اسلامی را داشتید، مهمترین نکاتی را که با ایشان در میان می‌گذاشتید چه بود؟»
کاربران می‌توانند نظرات خود را از طریق بخش نظرات پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر انقلاب ارسال یا به شماره 20110 پیامک کنند.

 


نماینده مردم آستارا با اشاره به شرایط رای اعتماد مجلس به گزینه‌های پیشنهای رئیس‌جمهور منتخب، تصریح کرد نقش نداشتن در فتنه88 شرط مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهای دولت آینده است.
صفر نعیمی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه نیروهای انقلابی به حسن روحانی نگاه مثبتی دارند، گفت: آقای روحانی بداند که نمایندگان ایثارگر و فرمانده لشکر مجلس به ایشان نگاهی سه ضلعی دارند، ضلع لباس روحانیت، ضلع روحانی بودن فامیلی‌ایشان و ضلع داشتن سیمای معنوی.
نعیمی گفت: مثلثی که از آقای روحانی در ذهن نیروهای انقلابی و نمایندگان ایثارگر مجلس به وجود آمده است نشانگر اعتماد به آقای روحانی است لذا امیدواریم که او به این اعتماد، پاسخی مناسب بدهد.
نماینده مردم آستارا با تاکید بر اینکه هیچکس با اعتدال مخالف نیست، گفت: انتظار داریم دولت و کابینه آقای روحانی واقعاً اعتدال‌گرا باشد؛ آقای روحانی مختار است که از گروه و جناحی کابینه خود را بچیند اما این امر منوط به رعایت اصول اعتدال و به معنای مقابله با افراط و تفریط است.
وی با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی و تولید کشور باید در اولویت دولت روحانی باشد، تصریح کرد: مردم انتظار دارند آقای روحانی به سرعت مشکلات اقتصادی را حل و فصل کند و در عین حال اجازه ندهد برخی افراطیون با حضور در دولت مسائل اقتصادی را تحت الشعاع قرار دهند.
نعیمی با اشاره به شرایط رای اعتماد مجلس به گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین شروطی که مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دارد، دوری از فتنه 88 است.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبیعی است که مجلس به گزینه‌های حاشیه‌ساز که در فتنه 88 نقش داشته‌اند، رای اعتماد نخواهد داد.

 


رئیس‌جمهور در اولین روز از ماه ضیافت الهی در فضایی صمیمانه،در آخرین سال ریاست جمهوری میزبان جمعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود.
محمود احمدی نژاد رییس جمهور اسلامی ایران در آخرین ضیافت افطار خود در کسوت ریاست جمهوری با ایتام حاضر شد.به گزارش فارس، رئیس جمهور در این مراسم معنوی روزه خود را به همراه ایتام در مسجد سلمان نهاد ریاست جمهوری افطار کرد. هر ساله محمود احمدی نژاد در اولین روز ماه مبارک رمضان میزبان ایتام کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی است.

 


رئیس دادگاه کیفری استان تهران از ابلاغ احکام پرونده قضات تعلیقی کهریزک به برخی از متهمان این پرونده خبر داد.
محسن افتخاری ضمن تشریح آخرین جزئیات احکام پرونده کهریزک به فارس گفت: حکم پرونده قضات تعلیقی کهریزک به برخی از متهمان ابلاغ رسمی شده است.
وی افزود: ابلاغ قانونی حکم به برخی دیگر از متهمان ادامه دارد و در صورتی که جهت دریافت حکم اقدام نکنند ما حکم صادره را به آدرس آن‌ها ارسال می‌کنیم.
رئیس دادگاه کیفری با اشاره به زمان اعتراض متهمان به حکم صادره گفت: متهمان تا 20 روز پس از ابلاغ حکم به آخرین متهم فرصت اعتراض دارند.
افتخاری تاکید کرد: در صورت اعتراض متهمان به حکم صادره، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.
گفتنی است، اولین جلسه دادگاه متهمین پرونده موسوم به کهریزک در روز سه‌شنبه 18 اسفند در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.
هیئت قضایی شعبه 76 در نهایت پس از گذشت 11 جلسه ختم دادرسی را اعلام کرده و اقدام به صدور حکم برای قضات تعلیقی کهریزک کردند.

 


مایکل سینگ مدیر مؤسسه واشنگتن و جو لیبرمن سناتور آمریکایی ضمن انتشار دو مقاله مشابه خواستار ادامه فشار کاخ سفید با وجود تغییر دولت در ایران شدند.
مایکل سینگ در ارکان اندیشکده «مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» نوشت: «آمریکا باید بیش از هر چیز بر اقدامات ایران و نه اشخاص تمرکز کند.» انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران دو نوع واکنش متفاوت در میان مقام‌های آمریکایی و تحلیلگران داشته است، برخی نوعی بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت را در پیروزی او جستجو کرده و از دولت اوباما می‌خواهند برای تقویت دولتش، همانگونه که دولت کلینتون برای تقویت دولت خاتمی رئیس جمهور منتخب 1997 انجام داده بود، دست دوستی به سوی او دراز کند. برخی نیز انتخاب روحانی را حقه زیرکانه حاکمیت ایران تلقی می‌کنند که با روی کار آوردن روحانی قصد دارد با ارائه چهره‌ای متبسم به جهانیان، از فشار تحریم‌ها کاسته و با دیپلماسی زمان بیشتری برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بخرد.
به اعتقاد سینگ «برخلاف احمدی‌نژاد که در زمان انتخابش تقریباً ناشناخته بود، روحانی برای آمریکا و متحدانش به خوبی شناخته شده است، زیرا با توجه به مواضع گذشته‌اش، معلوم است که او نه تنها یک اصلاح‌طلب نیست بلکه از افراد درون نظام است که نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های منطقه‌ای و حتی سرکوب‌های داخلی داشته و در عین حال با در پیش گرفتن حدی از عملگرایی و ترجیح دیپلماسی به خوبی نشان داد که در خدمت اهداف نظام بوده و تصمیمی برای تغییر آنها نیز ندارد.»
وی با اذعان به اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بهانه‌جویی است، می‌افزاید: از طرفی هم بعید نیست با توجه به مشکلات شدید اقتصادی ایران او به ضرورت تغییر در کشور نیاندیشیده باشد؛ لذا باید به دنبال برخی نشانه‌های اولیه باشیم، مثلاً سران مخالفان را از حبس خانگی رهایی بخشد و تصمیم‌هایی برای سیاست ایران در ارتباط با مسائل راهبردی مانند سوریه اتخاذ کند.
وی در پایان تصریح کرده که اوباما برای تغییر سیاست خارجی ایران، باید فشارها را تشدید کند.
مشابه همین تحلیل و با ادبیاتی بسیار نزدیک به ادبیات سینگ، از سوی جوزف لیبرمن سناتور سابق آمریکا در روزنامه وال‌استریت ژورنال منتشر شده است. وی با مرور همان دو قضاوت مد نظر سینگ درباره روحانی می‌نویسد: در این بین گزینه سومی نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد؛ ایران در دوران روحانی برخی رفتار خود را تغییر خواهد داد اما این به معنی دست کشیدن جمهوری اسلامی از اهداف هسته‌ای‌اش نخواهد بود و چه بسا در این سال‌ها، روند پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران سرعت بیشتری بگیرد.
او می‌نویسد: ریسک روی کار آمدن روحانی در اواسط ماه آینده این است که ایرانیان استراتژی هوشمندانه‌تری را پیش می‌گیرند که در میز مذاکره به مصالحه‌های تاکتیکی منجر می‌شود اما در واقع تنها روشی برای خرید زمان و ایجاد فضای لازم برای پیشرفت هسته‌ای است. این همان رویکردی است که روحانی در قامت مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در سال 2004، دنبال کرد. این استراتژی امروز می‌تواند خطرناک‌تر باشد، چرا که ایرانیان در آستانه ورود به باشگاه هسته‌ای قرار دارند.
لیبرمن نیز خواستار تشدید فشارها علیه ایران شده و می‌نویسد: در هر صورت باید وجهه روحانی به عنوان یک میانه‌رو و حامی بهبود روابط خارجی در بوته آزمون قرار گیرد و نیت اصلی وی نمایان شود.

 


روزنامه اکونومیست، موضع منافقانه دولت آمریکا در قبال کودتای ارتش در مصر را به چالش کشید و نوشت: کودتا چه زمانی کودتا نیست، آن هنگام که آمریکایی‌ها آن را کودتا نخوانند!
این روزنامه با اشاره به تحولات اخیر در مصر نوشت: این‌گونه نیست که اوباما نمی‌داند در مصر چه خبر است. این هفته تفنگ‌های دوربرد مستقر در پشت‌بام همان دانشگاهی در قاهره که او سخنرانی خود را خطاب به مسلمانان جهان در سال 2009 ایراد کرده بود ده‌ها مصری را به قتل رساند. غرب البته در این سکوت، تحول اخیر را کودتا تلقی نکرد. آیا این موضوع به این خاطر است که اوباما نگران است اگر این تغییر را کودتا تلقی کند مجبور خواهد شد تا مهم‌ترین کشور عربی را که در وضعیت صلح با اسرائيل قرار دارد مورد تحریم‌ قرار بدهد؟ اگر اعلام شود که واقعاً کودتایی انجام شده ممکن است افرادی که کودتا را انجام داده‌اند کمک مالی بلاعوض 1/5 میلیارد دلاری آمریکا را برای همیشه از دست بدهند به جای اینکه صرفاً در این زمینه تأخیری انجام شود.
رابرت فیسک در تحلیل خود خاطرنشان کرد: ارتش، مردم حامی رئیس‌جمهور برکنار شده را تروریست و احمق خطاب کرد. مقامات غربی با خونسردی به ما می‌گویند که مصر هنوز هم در مسیر دموکراسی قرار دارد و این شرایط موقت است- شبیه دولت موقتی که توسط ارتش تدارک دیده شده- اما باید به خاطر بسپاریم که مرسی در یک انتخابات واقعی مورد تایید غرب انتخاب شد. بله او فقط 51 درصد یا 52 درصد آرا را کسب کرد. اما آیا جرج دبلیو بوش برنده دور اول ریاست‌جمهوری بود؟ مرسی در مقایسه با دیوید کامرون سهم بزرگتری از آرای عمومی را به‌دست آورد.
اکونومیست افزود: می‌توان گفت که وقتی که مرسی آرای اکثریت برای خدمت اکثریت را احترام نگذاشت از دستور کار اصلی خود خارج شد. اما آیا این موضوع به این معنی است که ارتش کشورهای اروپایی هرگاه که نخست‌وزیران اروپایی برخلاف 50 درصد نظرات عمومی مردم اقداماتی را انجام می‌دهند بایستی کنترل امور را در اختیار بگیرند؟ و به علاوه آیا اخوان‌المسلمین مجاز است که در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی شرکت کند؟ و یا مجوز این اقدام را نخواهد داشت؟ و اگر در انتخابات شرکت کند در صورتی که کاندیدای آن برنده انتخابات شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
فیسک در ادامه تحلیل خود آورده است: ارتشی که قرار است 1/5 میلیارد دلار متعفن را ولو با تأخیر از واشنگتن بگیرد، مسلماً قصد ندارد پیمان سازش با اسرائيل را به هم بزند حتی اگر محبوبیت خود را نزد مردم از دست داده باشد.

 


یک اقتصاددان اصلاح‌طلب از دولت جدید خواست سیاست‌های تعدیل اقتصادی دهه 70 را مجددا در پیش نگیرد.
فرشاد مومنی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: پیشنهاد مشخص آن است که به جای استمرار پیشروی در باتلاق شوک درمانی، تیم جدید روی ایده تقدم شغل بر یارانه کار کنند و بگویند ما به جای آنکه مردم را اعانه‌بگیر دولت کنیم، مشارکت فعال و خلاق آنها در سرنوشت اقتصادی و اجتماعی خودشان را در دستور کار قرار می‌دهیم.
خبرنگار پرسید «افرادی که احتمال حضورشان در کابینه داده می‌شود، منتسب به همان جریانی هستند که سیاست تعدیل اقتصادی را اجرا کردند. آیا ممکن است که برنامه اقتصادی جدید مشابه تعدیل اقتصادی باشد؟» و مومنی پاسخ داد: اگر چنین باشد، حتما ایشان قادر نخواهند بود به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند. ولی من می‌گویم که در کنار آن نگرانی که بسیار بجا و جدی است، نکات دیگری هم وجود دارد. یکی از آن نکات این است که آقای روحانی چند سال در راس یک موسسه پژوهشی مسئولیت داشت. بنابراین طبیعی است که تصور شود او زبان علم را می‌شناسد و در دوره خودش در مرکز تحقیقات استراتژیک هم نشان داد که به نظرات کارشناسی اهتمام دارد. بنابراین اگر خدای ناکرده اینها از این فاجعه‌آفرینی‌های شوک‌درمانی چه در سال‌های دهه 1370 و چه در سال‌های اولیه 1390 درس نگرفته باشند و بخواهند بر طبل پوسیده و شکست خورده تعدیل ساختاری بکوبند، ما می‌توانیم با زبان کارشناسی همه آنهایی که چنین تصوری دارند که از طریق برنامه شکست خورده تعدیل اقتصادی، آبی برای اقتصاد ایران گرم می‌شود، را دعوت به گفت‌وگوی علمی و کارشناسی کنیم. فکر می‌کنم شواهد مربوط به شکست این برنامه در ایران در هر دو مقطعی که اشاره کردم به گواه اسناد رسمی و منتشر شده مثلا سازمان برنامه، بانک مرکزی و اقتصاد و دارایی موجود است و می‌توان با آنها و حتی سایر اقتصاددانان نئوکلاسیک وطنی گفت‌وشنود علمی داشت.
وی می‌افزاید: نکته حائز اهمیت دیگر این است که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی هم گفته بودند که به کرامت انسانها و حقوق شهروندی اهمیت می‌دهند. حتما ایشان به این وقوف کارشناسی توجه خواهند کرد که چارچوب نظری برنامه شکست خورده تعدیل ساختاری از نظر اصول و مبانی، حق را با آرای دلاری تعریف می‌کند. قاعده اقتصاد بازار این است که هرکس آنقدر صاحب حق است که دلار در اختیار دارد. بنابراین ایشان حتما به این ملاحظات توجه خواهند کرد. توصیه مشفقانه‌ای که در اینجا می‌توانم به ایشان داشته باشم این است که از مفهوم‌سازی‌ها و جوسازی‌هایی که صورت می‌گیرد نیز برحذر باشند.

 


سخنگوی اسبق تیم مذاکرات هسته‌ای غرب را متهم به سوءاستفاده از معاهده ان‌پی‌تی کرد و خواستار خروج ایران از ان‌پی‌تی شد.
حسین موسویان که حسن روحانی را در آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب همراهی می‌کرد، در مقاله خود در الشرق‌الاوسط پیروزی روحانی را گشایش پنجره تازه دیپلماتیک در بن‌بست هسته‌ای عنوان کرد و در عین حال نوشت: ایران به عنوان کشوری مستقل و امضاکننده پیمان منع تکثیر هسته‌ای، حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد. اگر واشنگتن حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد، می‌توان به سرعت به توافق هسته‌ای دست یافت. بدون این شناسایی، هیچ توافق ملموسی ممکن نیست.
وی می‌افزاید: محور معمای هسته‌ای ایران، حقوق مشروع ایران برای غنی‌سازی در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی است و نه ساخت بمب اتمی. ایران تمامی کنوانسیون‌های منع سلاح‌های کشتار جمعی را امضا کرده است، از جمله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که در سال 1997 میلادی به آن پیوست و همین‌طور کنوانسیون سلاح‌های میکروبی در سال 1996 و پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در سال 1970. این کنوانسیون‌ها حقوق و نیز تکالیفی را برای کشورهای امضاکننده به همراه می‌آورند. در همین حال غرب، در تقابل با قوانین بین‌المللی، سیاست تقابل را در پیش گرفته به طوری که بر ایران فشار آورده می‌شود به تعهداتش عمل کند، در حالی که این کشور از حقوق مشروعش در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی منع می‌شود. تاکنون غرب از پیمان منع تکثیر هسته‌ای ان‌پی‌تی به عنوان ابزاری برای فشار بر ایران و وارد کردن اتهامات بی‌اساس به تهران درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرده است. این تاکتیک‌ها در واقع وسیله‌ای است برای توجیه تحریم‌ها و فشارها.
موسویان در ادامه این تحلیل می‌نویسد: صرف نظر از اینکه چه کسی در دولت ایران روی کار می‌آید، این کشور هرگز نمی‌تواند از حقوق هسته‌ای خود صرف نظر کند و در نبود راه حل آبرومندانه واقع‌بینانه و در صورت ادامه روند تحریم و فشار، خروج از ان‌پی‌تی به گزینه‌ای جذاب برای تهران تبدیل خواهد شد. ایران می‌تواند فتوای مذهبی رهبر معظم انقلاب در ممنوعیت بمب هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی را جایگزین کنوانسیون‌های بین‌المللی کند.
وی با انتقاد از مواضع غرب نوشت: تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران از تدابیر اعمال شده علیه کره شمالی هم پیشی گرفته است، کشوری که از ان‌پی‌تی خارج شده، سلاح‌های هسته‌ای ساخته، سه بار (موشک‌های هسته‌ای)‌اش را آزمایش کرده و تهدید کرده است از سلاح‌هایش علیه آمریکا استفاده کند. از سوی دیگر در همین شرایط، آمریکا و دیگر کشورهای غربی همکاری هسته‌ای نزدیکی را با کشورهای هسته‌ای مانند هند، پاکستان و اسرائیل که عضو ان‌پی‌تی هم نیستند برقرار کرده‌اند. تعجبی ندارد که ایرانیان از چنین رفتار دوگانه بین‌المللی خشمگین باشند، دورویی که بر اساس آن به ناقضان ان‌پی‌تی یا آنهایی که به آن نپیوسته‌اند، با ایجاد اتحادهای راهبردی پاداش هم داده می‌شود. ایران در واقع به خاطر پایبند ماندن به ان‌پی‌تی و نداشتن سلاح‌های هسته‌ای بهای سنگین‌تری پرداخته است. از هنگام انقلاب اسلامی سال 1979، پیمان ان‌پی‌تی برای ایران بیشتر زیان داشته است تا سود. بطوری که ان‌پی‌تی عملا به تهدید امنیت ملی (برای ایران) تبدیل شده است زیرا که غرب از آن به عنوان ابزاری برای کشانیدن ایران به شورای امنیت سازمان ملل استفاده و گسترده‌ترین تحریم‌ها را اعمال کرده است.

 


ستاد نماز جمعه تهران اعلام کرد: نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله امامی‌کاشانی اقامه خواهد شد.
مراسم این هفته نماز جمعه، پس از قرائت زیارت آل یاسین، از ساعت 12:00 با تلاوت آیاتی از کلام‌الله‌مجید، توسط قاری مصری احمد الشحاد لاشین در دانشگاه تهران آغاز می‌شود و سپس مهندس نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در خصوص نقش، اهمیت و جایگاه دستاوردهای این وزارتخانه در تحقق حماسه اقتصادی، قبل از خطبه‌ها به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10