(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 20 تـیـر 1392 - شماره 20539 

نگاهی به وضعیت جاده‌ها در فصل تابستان (بخش پایانی)
طنین ایمن‌سازی جاده در سفرهای تابستانی
   


حسن آقایی
راه برای ثبات پیوستگی آرامش مسافر، خود نیاز اولیه به سالم بودن دارد تا پل مقاومت ارتباطی جاده و انسان ترک برندارد. سلامت جاده هماره احتیاج به رسیدگی و درمان دارد.
راه در اثر شرایط آب و هوا، نشست کردن بخشی از راه به دلیل زیرسازی غیراستاندارد، تخریب سطح و پدیداری چاله و دست‌انداز به سبب کوبش‌های سنگین همزمان ترافیک و عوامل دیگر، چنانچه به روز رفع و رجوع و بازسازی نشوند، آنجا است که قطر دایره مشکلات فراتر شده و خوشایند نخواهند بود.
شاید برخی بی‌احتیاطی فلان راننده را عامل سقوط به دره می‌خوانند، یا ممکن است جایی گاهی حواس انسان به شکستگی سطح جاده‌ای نبوده باشد، در وهله نخست راننده را نشانه می‌روند، در حالی‌که او در جاده‌ای آزاد عبور می‌کرده و علامت هشداردهنده نبوده که فلان محل، خطرساز است. ...اگر سرکشی ایمنی در جاده‌ها دائمی باشد، می‌باید مثل مزرعه کشاورزی همواره گشتی در آن زد مبادا دچار آفت شده باشد.
گزارش پایانی دربرگیرنده واکاوی اوضاع جاده‌های سراسری و ذکر دیدگاه‌های چند مقام مسئول است.
یک دست‌انداز و این همه مشکل!
«دست‌اندازها در جاده می‌توانند مشکلات و پسایندهای جور واجور به‌وجود آورند، کندی حرکت، تصادف، بوق زدن‌ها، دیر رسیدن به مقصد، گلایه مسافران از تأخیر و... یک بازخورد دیگر حرکت آهسته خودرو در راه، سد معبر محسوب شده و راننده مشمول جریمه است.»
«طهماسبی»، راننده مسافربری تهران- خرم‌آباد در ارزیابی خود از وضعیت جاده‌ها می‌گوید: «محور سلفچگان- اراک زیاد دست‌انداز دارد. این مشکل برای رانندگی سبب کاهش حرکت و ایجاد تصادف توسط راننده ماشین عقب می‌شود. از سوی دیگر، حرکت آهسته در جاده ناهموار طبعا باعث دیر رسیدن به مقصد و انتقاد مسافران خواهد شد.»
او در ادامه می‌افزاید: «در این شرایط یک راننده تند و یک راننده کند حرکت می‌کند اما آن که آهسته می‌رود باعث بوق زدن‌های راننده ماشین عقب می‌شود که راهش باز شود. پلیس هم راننده کندرو را به عنوان عامل سد معبر جریمه می‌کند. همه این مسایل به خاطر همان وجود دست‌اندازها در هر جاده است که به جلوبندی و کمک‌فنرها هم آسیب می‌رساند.»
وی این را هم بیان می‌کند که «آسفالت بعضی جاها مثلا محورهای خرم‌آباد و اراک در زمستان در اثر بارندگی لیز شده و باعث سرخوردن خودرو می‌شود و این هم یک مشکل در راه است.»
جاده کهنه و یا نوساز اگر رسیدگی و به‌موقع مرمت نشده و یا زیرسازی و آسفالت استاندارد نداشته باشد ممکن است سبب خسارات مالی و انسانی شود.
«محمد اسدی» راننده اتوبوس مسافربری که 20 سال سابقه در این حرفه را پشت سر گذاشته و حالا در مسیر تهران- کرمان فعالیت می‌کند، هم‌چنین درباره موقعیت جاده این نظر را دارد: «آسفالت این راه خیلی خراب است مخصوصا راه اردستان- نایین- یزد داغان است. اگر جاده قدیمی باشد روی استهلاک زودرس ماشین اثر می‌گذارد و در بروز حادثه نیز نقش خواهد داشت.»
به گفته او 10 سال پیش یک باند نو در جاده قدیم اردستان- نایین ساخته شد ولی آسفالت این جاده ترانزیت هم خراب و فاقد استاندارد است.»
امنیت فیزیکی جاده به عنوان یکی از عاملیت‌های تحقق سلامت سفرهای بدون دغدغه فکری و روانی بخصوص در تعطیلات تابستانی برای مسافران و هم برای دست‌اندرکاران و ارگان‌های ذی‌ربط است که مستلزم وجود آسفالت یکدست همسطح، ترمیم و یا رویه‌کشی استاندارد مضاف به توجه مستمر برای حفظ آن است.
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یک نماد مسئولیت ایمنی جاده‌های کشور می‌باشد. در این ارتباط چند نفر از مدیران کل سازمان درباره اوضاع راه‌ها خصوصا در زمان سفرهای تابستانی و چگونگی برخورد و عمل در کاهش و رفع معضلات نظیر دست‌اندازها، پیچ‌ها و گردنه‌های پرحادثه‌آفرین، حفظ راه و علایم هشداردهنده و... نکات و مطالبی بیان کرده‌اند که به روایت روابط عمومی سازمان مربوط می‌خوانید.
ارتقاء سطح سرویس 1200 کیلومتر روکش آسفالت و اجرای 1500 کیلومتر عملیات لکه‌گیری و حفاظتی رویه راه‌ها با هدف ایمنی جاده پیش از تعطیلات تابستانی تحقق یافت.
«عزیز فیلی» مدیرکل اداره نگهداری راه و ابنیه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- وضعیت رویه‌های راه یا شرایط تأسیساتی نظیر پل‌ها، تونل‌ها و گردنه‌ها را یکی از مهم ترین بخش‌های سفر می‌داند و با اشاره به اقداماتی که در این زمینه مورد نظر برای سفرهای تابستانی صورت پذیرفته است، می‌گوید: «به منظور ارتقاء سطح سرویس رویه راه‌ها قبل از شروع تعطیلات تابستانی، این اداره کل با استفاده از اعتبارات ملی و استانی با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مبادرت به اجرای روکش آسفالت به طول 1200 کیلومتر، اجرای عملیات لکه‌گیری و درزگیری و انجام اقدامات حفاظتی رویه راه‌ها به طول 1500 کیلومتر کرده است که امیدواریم با تداوم این عملیات در فصل کاری تابستان شاهد بهبود و ارتقاء سطح سرویس رویه راه‌های پرتردد کشور باشیم.»
وی گفت؛ «عملیات تعمیرات اساسی پل‌های بزرگ و تونل‌ها که در اهداف برنامه‌های سال 90 بوده است در پایان بهار امسال به طور کامل تحقق پیدا کرده و تنها دو محور قم- گرمسار به علت ارتقاء محور به آزادراه و محور بهبهان- گچساران به دلیل تعمیرات اساسی پل عبداللهی مسدود هستند، بقیه محورهای کشور برای سفرهای تابستانی آماده تردد می‌باشند.»
رفع 50 درصد نقاط پرحادثه کشور
«فیلی» مدیرکل اداره نگهداری راه و ابنیه- گفتار خود را معطوف به راه‌هایی که نیاز به آشکارسازی یا تعریض و بهسازی دارند می‌کند و در این باره اظهار می‌دارد: «بالغ بر 50 درصد تمامی نقاط و مقاطع پرحادثه راه‌های کشور که در سنوات قبل شناسایی شده‌اند رفع و اصلاح شده، باقیمانده نقاط و مقاطع پرحادثه راه‌های پرتردد کشور نیز با استفاده از علایم و تابلوهای هشداردهنده آشکار‌سازی شده‌اند. تلاش می‌شود باقیمانده نقاط و مقاطع پرحادثه نیز با استفاده از اعتبارات منابع ملی و استانی در طول برنامه پنجم توسعه به صورت اساسی اصلاح شوند.»
منشور افزایش سطح ایمنی راه‌ها
مدیرکل ایمنی و حریم راه سازمان راهداری هم از افزونی آرامش در جاده‌ها، شناسه کردن نقاط پرحادثه و مورد توجه قرار گرفتن رانندگان و فرهنگ‌مداری در تردد راه‌ها خبر می‌دهد.
«قربانی» درباره اقدامات انجام داده شده با هدف افزایش سطح ایمنی راه‌ها، با این بیان که پاکسازی و تعمیر تابلوهای موجود، تجدید خط‌کشی راه‌ها آشکارسازی نقاط پرحادثه با تابلوهای خاصی در جهت افزایش توجه و دقت رانندگان در نقاط خاص صورت گرفته است، هم چنین از نصب بنرهایی به منظور اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، تعویض و تعمیر حفاظ‌های گاردریل در محل‌های صدمه دیده در طول راه‌ها می‌گوید و در ادامه، افزایش اکیپ‌های گشت راهداری برای بازدید از محورها و کنترل وتکمیل تابلوهای اطلاعاتی در راه‌ها به ویژه قبل از تقاطع‌ها برای راهنمایی مسافران، آرام‌سازی و مدیریت سرعت خاصه پیش از تقاطع‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهرها و گردنه‌ها بااستفاده از علایم، خط‌کشی و شیار لرزاننده را از دیگر اقدامات گسترده سازمان با هدف افزایش سطح ایمنی راه‌ها برمی‌شمرد.
استقرار 11 هزار راهدار
مجهز به 7 هزار ماشین‌آلات
11 هزار نیرو با 7 هزار دستگاه ماشین‌آلات و 1400 گشت راهداری در بهبود اوضاع جاده و رفع نواقص علایم طی سفرهای تابستانی حضور فعالانه دارند. در کنار این اقدامات از پیش تعیین شده، راهدار خانه، هم آماده پذیرایی از مسافران هستند.
«علی ناوی» مدیرکل تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری، با بیان آمادگی بخش تجهیز راهدارخانه‌ها، اکیپ‌ها و ماشین‌آلات راهداری برای سفرهای تابستانی و ابلاغ دستورالعمل اجرایی آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، تاکید کرد تا قبل از شروع سفرهای تابستانی اقداماتی از قبیل لکه‌گیری و بهبود وضعیت رویه راه‌ها، رفع نواقص علایم محورها و... و آماده‌سازی راهدارخانه‌ها برای پذیرایی از مسافران صورت گرفته است .
وی در این باره می‌افزاید: «در همین راستا بالغ بر 11 هزار نفر راهدار با برخورداری از 7 هزار دستگاه ماشین‌آلات در امر راهداری تابستانی حضور دارند ضمن این که 1400 دستگاه خودرو گشت راهداری مجهز به GPS در طول راه‌های کشور مشغول گشت‌زنی هستند. هم‌چنین 650 باب راهدارخانه مجهز و آماده پذیرایی از مسافران در طول راه‌ها هستند.»
«ناوی» در ادامه گفتار خود با این شرح که در سال بالغ بر 6800 کیلومتر از راه‌ها‌ی شریانی و پرتردد در کشور بهسازی و روکش آسفالت و 6 هزار کیلومتر راه لکه‌گیری و عملیات حفاظتی رویه انجام شده است، اضافه می‌کند: «75 پروژه شامل تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح و احداث پل‌های بزرگ در قالب اصلاح نقاط پرحادثه با اعتبار 2500 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است. انجام این عملیات تأثیر بسزایی در ایمنی سفرهای تابستانی و راحتی مردم خواهد داشت.»
19500 خودرو سرویس تابستانی
در ادامه گفتار برخی مدیران کل سازمان، صحبت‌های مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری را می‌خوانیم که حکایت از رویکرد مردمی به ناوگان حمل و نقل جاده برای سفرهای تابستانی 92 دارد و پیش‌بینی آن که جابه‌جایی مسافران با 8 درصد رشد، عده مسافر به 169 میلیون نفر شود.
«حاج اسماعیلی» درباره سرویس‌دهی اظهار می‌کند: «بیش از 19 هزار و 500 دستگاه اتوبوس شامل VIP، ویژه و عادی و مینی‌بوس و سواری در طرح تابستانی سال جاری مشغول خدمات‌رسانی به مسافران هستند و در این ارتباط بالغ بر 1100 نفر نیرو در سطح کشور فعالیت می‌کنند.»
بخش دیگری از گفتار وی راجع به هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مرتبط و سایر اقدامات لازم از جمله ستاد دائمی تسهیلات سفرهای استان، شبکه بهداشت استان به منظور نظارت بر وضعیت پایانه‌های مسافری، ناوگان مسافربری عمومی و مراکز خدماتی-رفاهی بین‌راهی، پلیس راهنمایی و رانندگی، به منظور اعمال نظارت کافی درجلوگیری از سوار و پیاده‌کردن مسافران در اطراف پایانه‌ها است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: «اقبال عمومی نسبت به استفاده از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به ويژه سرویس‌های VIP به مانند طرح نوروزی 92 افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود آمار جابه‌جایی مسافر به میزان حداقل 8 درصد رشد یابد. بر همین اساس عده مسافر جابه‌جا شده حدود 169 میلیون نفر خواهد بود.
گزارش روز


 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10