(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 22 تـیـر 1392 - شماره 20540

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
وزیر کشور دولت هاشمی : رفتار سران فتنه در سال 88 مجرمانه بود
صالحی: هر تصمیم مردم مصر مورد احترام همگان است
معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد
حرکت به سمت حبس‌زدایی از سوی قضات
کارشناسان و فعالان سیاسی مطرح کردند
حضور اصحاب فتنه درکابینه، ظلم به مردم است
درمکتب امام
درخواست بي‌نيازي، از كريمانه‌ترين دعاها
حقيقت‌پور: مجلس پيگير بازنگري در قوانين وزارت امور خارجه است
سه‌شنبه در بروکسل برگزار می‌شود
نشست 1+5 برای تعیین روند مذاکرات با ایران
سه‌شنبه در بروکسل برگزار می‌شود
نشست 1+5 برای تعیین روند مذاکرات با ایران
آیت‌الله علم‌الهدی در واکنش به سخنان رئیس قوه قضائیه:
انتظار روحیه نقدپذیری بیشتری از آیت‌الله لاریجانی داشتم
واکنش وزارت خارجه به ادعای منافقین
   


وزیر کشور و مشاور سیاسی دولت سازندگی در برنامه "شناسنامه " ادعای فتنه گران و حامیان اصلاح طلب آن ها در مورد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را دروغ و رفتار آنان را مجرمانه دانست.
علی محمد بشارتی در مورد ادعای تقلب در انتخابات سال 88گفت: وقتی این ادعا را شنیدم، خیلی غصه خوردم. در محافل مختلف هم قسم جلاله خوردم که چنین ادعایی دروغ است. در مصاحبه ای که داشتم هم گفتم؛ مثلاً در استادیوم آزادی 100 هزار تماشاچی برای تماشای بازی پرسپولیس و استقلال حضور پیدا کرده که هر کدام از این افراد دوست دارند تیم مطبوعشان برنده بازی باشد. کدام یک از تماشاگران هستند که اگر تیمشان گل خورد، این گل را بپذیرند؟ اما قانون سوت را به دست داور داده است.
وی ادامه داد:«قانون اساسی سوت انتخابات را به دست شورای نگهبان داده است. در این شرایط یک نفر می آید و در حالی که هنوز حوزه های رای گیری باز است، مصاحبه می کند و می گوید ما انتخابات را بردیم. خب این یک عمل مجرمانه است.»
بشارتی افزود: ساحت انقلاب پاک تر از آن است که کسی تحت عنوان متقلب وزیر کشور شود. از طرفی بهترین دلیل برای عدم تقلب در انتخابات های ایران، انتخابات هایی است که از سال 72 تا 76 برگزار شد. در آن زمان ما بهترین رابطه را با آقای ناطق نوری داشتیم اما در نهایت آقای خاتمی رای آورد. در دوره ای که آقای موسوی‌لاری وزیر کشور بود هم آقای احمدی نژاد از صندوق خارج شد. این نشان می دهد وزارت کشور مستقل عمل می کند.
وزیر کشور دولت سازندگی در واکنش به این درخواست مجری که از او خواست یک نقطه ضعف و یک نقطه قوت از دولت آقای هاشمی بیان کند، گفت: آقای هاشمی وارث جنگ بود. کشور هشت سال جنگ ویران گر را پشت سرگذاشته بود. هم خزانه خالی بود و هم ویرانی عظیم! آقای هاشمی توانستند زیربناها را ببندند. این جنبه مثبت دولت ایشان بود. نقطه ضعف ایشان هم استفاده از عناصری در دولت بود که نه به مصلحت خودشان بود و نه به مصلحت نظام.
وی در ادامه راجع به نقاط ضعف و قوت دولت احمدی نژاد هم اظهار داشت: آقای احمدی نژاد دو- سه کار فوق العاده انجام داد. ایشان ویروس عمران و آبادی را در سراسر کشور منتشر کرد. از طرفی ایشان سفرهای استانی را آغاز کردند و از نزدیک با مردم صحبت کردند و به شهرستان های مختلف سفر کردند. سومین نکته مثبت ایشان این بود که از حال خودشان خارج نشدند و مردمی بود و مردمی ماند و روی شعار خود ماند. بزرگترین نقطه ضعف ایشان هم این بود که با زبان خودشان علیه شخصیت های مختلف حرف زدند که اصلاً به مصلحت نبود.
بشارتی در بخش دیگری ازاین برنامه با تقبیح برخی رفتارهای ساختار شکنانه اصلاح طلبان در دوره 8 ساله حاکمیت آنها گفت: آیا آزادی که در دوره آقای خاتمی وجود داشت قابل قبول بود؟ اینکه مجلس تحصن کند کار درستی است؟ مثلاً این درست است که آقای محمدرضا خاتمی دبیر کل حزب مشارکت، منشور سازمان ملل را قانون اساسی بنامد؟ یا این خوب است که آقای راد بیاید و امام زمان (عج) را زیر سوال ببرد؟ آیا توهم خواندن وحی آزادی است؟ به نظر من آزادی در چهارچوب قانون قابل قبول است.

 


وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مصری خود یادآور شد: هر تصمیمی که مردم مصر بگیرند، مورد احترام همگان است.
‌ در گفت‌وگوی تلفنی عصر روز پنجشنبه بین علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «محمد کامل عمرو» وزیر خارجه مصر، صالحی ضمن تأکید بر تعیین سرنوشت مصر توسط مردم آن کشور، اظهار داشت: هر تصمیمی که مردم مصر بگیرند، مورد احترام همگان می‌باشد.
وی افزود: روند دمکراسی که در مصر شروع شده، روندی پایدار خواهد بود و روز به روز مستحکم‌تر خواهد شد.وزیر خارجه کشورمان گفت: نخبگان و همه طرف‌های سیاسی مصر بایستی دست به دست هم بدهند و هرچه زودتر وحدت و انسجام ملی را تحکیم بخشند.
صالحی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان بهترین روابط با مصر بوده و می‌باشد.وزیر خارجه مصر نیز در این تماس تلفنی گفت: ما خواهان بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
محمد کامل عمرو همچنین نسبت به استمرار تماس با وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد.

 


معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه قضات باید به سمت حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها حرکت کنند گفت: یکی از آرزوهای ما طبقه‌بندی زندان‌هاست.
به گزارش روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، حجت الاسلام و‌المسلمین سید ابراهیم رئیسی در بازدیدی که رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی و برخی از مدیران فرهنگی و تربیتی این سازمان وی را همراهی می‌کردند از نزدیک و رودررو با مددجویان و کارمندان ندامتگاه گفت و گو و سخنان آنها را شنید.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی در حاشیه بازدید از مجتمع ندامتگاه تهران هدف از حضور در مراکز اصلاح و تربیت را اینگونه بیان کرد: زمینه این بازدید توسط رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور فراهم شد تا با زحمت کشان درون زندانها که حقیقتا سربازان گمنام امام زمان هستند دیدار و نحوه فعالیت‌هایشان را از نزدیک مشاهده کنیم.
وی به طبقه بندی زندانیان در مجتمع ندامتگاه تهران اشاره کرد و گفت: یکی از آرزوهای ما و دست اندرکاران زندانها برای تسهیل در امور تربیتی مددجویان زندانها طبقه بندی شدن آنان در ندامتگاه‌ها است و اکنون زندانیان دراین مجتمع تا حدود زیادی طبقه بندی شده و این موضوع در خصوص آنها رعایت شده است.
معاون اول قوه قضاییه به موضوع جمعیت کیفری زندان ها اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که جمعیت کیفری زندانها کاهش یابد و تمام سیاست‌های دستگاه قضایی از جمله نظر ریاست قوه‌قضاییه بر این قضیه است و ما از این موضوع استقبال می کنیم که روزی در زندانهای ما کم ترین جمعیت باشد.
معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اگر به هر دلیلی سرو کار فردی به دادگستری افتاد قضات تا جایی که امکان دارد از مجازات‌های غیرحبس استفاده کنند مگر هنگامی‌که قانون آنان را موظف به حبس کند.
وی خطاب به قضات گفت: تا جایی که می توانید حتما سیاست حبس زدایی را پیشه کنید توصیه و تاکید مقام معظم رهبری در جلسات مختلفی که با ایشان داشته‌ایم همین موضوع بوده است که سیاست حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری مورد نظر باشد و ریاست قوه قضاییه نیز همین نظر را دارند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان سخنان خود به بسته ای اشاره کرد که بر حبس زدایی تاکید می‌کند و گفت: اخیرا کار خوبی از سوی رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ارایه شده که حاوی پیشنهاداتی در خصوص راه‌های کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی است که مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و به امضای رئیس قوه قضاییه رسیده است. امید است این بسته مورد توجه همه بخش ها و اجزا دستگاه قضایی قرار گیرد.

 


سرویس سیاسی-
این روزها بحث و گمانه زنی درباره کابینه جدید و ترکیب دولت یازدهم داغ است و جریانات و اشخاص مختلف، به فراخور دیدگاه ها و در بعضی موارد منافع خود در این مورد اظهار نظر می کنند.
اگر چه رئیس جمهور منتخب تاکید دارد که اسامی منتشر شده در رسانه های مختلف، صرفاً گمانه زنی است اما با این حال نمی توان منکر تکاپویی شدید برای شکل دهی به کابینه و دولت آینده از سوی گروه های مختلف سیاسی شد. تکاپویی که شاید چکیده اش را بتوان در اظهار نظری از سوی سهیلا جلودارزاده یافت. این چهره اصلاح طلب در همایش باید و شایدهای دولت یازدهم گفت؛ از کانال‌های کولر مرکز استراتژیک مجمع هم برای گرفتن پست آدم وارد می شود!
همان روز که جلودارزاده خبر داد حتی کانال‌های کولر دفتر روحانی هم از یورش افراد برای تصاحب پست در دولت آینده در امان نیستند، کیهان در سرمقاله خود نسبت به حضور و نفوذ برخی اصحاب فتنه در دولت بعدی هشدار داد.
مدیرمسئول کیهان در این باره نوشت؛ آقای روحانی رئیس جمهور منتخب مردم است و انتخاب اعضای کابینه حق قانونی ایشان است ولی با شناختی که می‌دانیم از اصحاب فتنه دارند، نباید جانب احتیاط را از دست بدهند و کسانی را به همکاری در دولت خویش دعوت کنند که ننگ وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را بر پیشانی دارند، آنها رفیق قافله ایشان نیستند.
این اظهارنظر بلافاصله با هجمه و حمله شدیدی از سوی گروه ها و جریانات مدعی اصلاح‌طلبی مواجه شده و بدون هیچگونه استدلالی کیهان را به افراط و حمله به دولت آینده متهم کردند!
در همین ارتباط، شخصیت های سیاسی حضور احتمالی اصحاب فتنه در کابینه را ظلم به مردم دانستند.
ظلم به مردم و رهبری
احمد نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه بارزترین جریان ضد اعتدال در کشور طی چند سال اخیر نمایان شد، خاطرنشان کرد: جریان ضد اعتدال در فتنه 18 تیر 78 و 88 خود را به خوبی نشان داد. مدعیان دموکراسی اصلا ولایت فقیه را قبول ندارند و دیدیم که در آن ایام چه هرج و مرجی را در کشور رقم زدند. مشارکت، مجاهدین، ملی مذهبی‌ها، سلطنت طلب‌ها در فتنه 88 دست در دست هم دادند تا نظام را ساقط کنند و از این رو از افراط هم عبور کردند. افراطیون، تندروهای اصلاح طلب و لیبرال اصلا به اعتدال اعتقاد ندارند.
وی تاکید کرد: باید اعتدال را تعریف کنیم، ایستادگی بر موضوع هسته ای مصداق اعتدال است. مبارزه با آمریکا و مقابله با فساد اقتصادی از بارزترین مصداق‌های اعتدال است. به همین جهت اگر از اعتدال تعریفی ارائه دهیم، دیگر به بی راهه نخواهیم رفت و راه را گم نمی‌کنیم. ضمن آنکه مشخصه و سمبل اعتدال مقام معظم رهبری است.
این فعال سیاسی افزود: اعتدال از نظر غرب یعنی هرج و مرج و کشت و کشتار در عراق، افغانستان، سوریه و مصر درحالی که ما اصلا چنین نگاهی را قبول نداریم.
نجابت در ادامه با بیان اینکه استفاده از افرادی که علیه فتنه 88 موضع گیری نکردند در دولت آینده مصداق افراط و تفریط است، تاکید کرد: اگر بخواهیم از نیروهایی که در آن ایام سکوت کردند و مقابل فتنه ایستادگی نکردند، استفاده کنیم، به مردم و رهبری ظلم کرده‌ایم، چرا که هنوز بعد از چهارسال در سخنان مقام معظم رهبری تلخی فتنه بیان می‌شود. بنابراین در دولت آینده نباید از افرادی که ساکت فتنه بودند یا سابقه مبهی داشته و دارند دعوت شود.
پرهیز از تندروی
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن توصیه به حجت‌الاسلام حسن روحانی در خصوص کنار گذاشتن هرگونه تندروی گفت: حجت‌الاسلام حسن روحانی باید با کنارگذاشتن هرگونه تندروی و کندروی و تساهل و تسامح و در چارچوب اصول انقلاب گام بردارد و به جای اینکه از نیروهایی استفاده کند که در گذشته نتوانستند مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل کنند، از نیروهای کارآمد، توانمند، متخصص و متعهد استفاده کند که وابسته به مردم باشند، نه وابسته به حزب و جریان خاص.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: به دلیل اینکه حزب‌ در کشور ما در چارچوب خود قرار ندارد، یک آسیب محسوب می‌شود، چرا که ما در حال طی کردن آزمون دموکراسی هستیم. لذا نباید جریان‌هایی مانند مشارکت، کارگزاران و جریاناتی که تجربه خود را در دولت‌های گذشته نشان داده‌اند، مجدداً روی کار آیند و حسن روحانی شرمنده مردم شود. بنابراین اگر این احزاب می‌توانستند کاری انجام دهند، رویکرد مردم به دولت اعتدال نبود.
آصفری در پایان خاطرنشان کرد: بارزترین جریان ضداعتدال در سال‌های اخیر جریان فتنه 88 بود و نمونه بارز تندروی غائله‌ای بود که در فتنه 88 و کوی دانشگاه اتفاق افتاد.
شکست در مصادره دولت آینده
همت بیک مرادی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی نمایندگان ادوار هم با بیان اینکه بعد از اعلام نتایج انتخابات برخی از تشکل‌ها و چهره‌ها در صدد برآمدند تا حسن روحانی را به نفع خود مصادره کنند، اظهارداشت: رئیس جمهور منتخب بعد از پیروزی بارها تبعیت خود از ولایت فقیه و قانون اساسی را اعلام کرد، از این رو این تشکل‌ها که اصلاح طلب نیز هستند نتوانستند و نمی‌توانند روحانی و دولت آینده را به نفع خود و جریان متبوعشان مصادره کنند.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی نمایندگان ادوار با بیان اینکه البته به احتمال بسیار زیاد روحانی در دولت آینده از اصلاح‌طلبان معتدل استفاده خواهد کرد، افزود: با شناختی که از روحانی پیدا کرده‌ام، می توانم بگویم وی از اصلاح طلبانی که نظام، رهبری و قانون اساسی را قبول داشته باشند در دولت یازدهم استفاده خواهد کرد، اما بدون شک اصلاح‌طلبان افراطی در دولت حسن روحانی جایگاهی ندارند و رئیس جمهور منتخب هم به آنها بها نخواهد داد.
اعتدال یعنی دوری از فتنه
محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان "ما در زمان دولت هاشمی رفسنجانی و اصلاحات حاشیه‌های زیادی داشتیم" گفت: به‌طور مثال ما حادثه کوی دانشگاه را فراموش نکرده‌ایم. این اتفاقات برای نظام هزینه داشت، اما ما می‌خواهیم در فضای آرام و فضایی که مردم احساس امنیت نسبت به تحقق اهداف خود در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کنند مسیر رشد و پیشرفت ملت را فراهم کنیم.
وی با اشاره به نقش‌آفرینان فتنه ۸۸ و کسانی که دربرابر آن موضع‌گیری نکرده یا نقش حمایتی از این جریان داشتند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در مسیر اعتدال که شعار رئیس جمهور منتخب بوده است حرکت کنیم، باید جوهره کابینه که همان مدیران هستند، اعتدال‌گرا باشند و کسانی که با فتنه ۸۸ ارتباط داشتند و به‌نوعی نظام را به چالش کشاندند، قطعاً در کابینه روحانی جایی نخواهند داشت و وی شخصیتی نیست که چنین افرادی را به کار گیرد.
شایسته سالاری و ولایت پذیری
همچنین محمدرضا محسنی ثانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی‌های مهم کابینه دولت یازدهم گفت: آقای روحانی بارها بر این مسأله تأکید کرده‌اند که وزیران انتخابی باید دارای خصوصیاتی همچون داشتن تجربیات مناسب، صداقت و ولایت‌پذیری باشند.
وی افزود: تعلق به باورهای مردم، عدم امتیازدهی به جریانات و گروه‌های مختلف و همچنین فعال بودن و داشتن تحرک، از دیگر ویژگی‌های لازم وزرای پیشنهادی است.
محسنی ثانی اظهار داشت: تصور می‌کنم آقای روحانی در انتخاب گزینه‌های پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه‌ها، به این معیارها توجه خواهد کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره طرح شعار اعتدال توسط روحانی به فارس، گفت: به‌نظرم با طرح این شعار از سوی رئیس جمهور منتخب، امکان حضور نیروهای توانمند از جناح‌های مختلف در دولت‌شان فراهم شود.
محسنی ثانی با بیان اینکه باید تجربه و شایسته‌سالاری را در مورد تمام وزرا به کار بگیریم، تصریح کرد: به طور حتم مجلس از توجه آقای روحانی به این شرایط استقبال می‌کند.
شرعی و قانونی نیست
حجت‌الاسلام سیدمحسن صالح مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به فتنه 88، گفت: این موضوع یکی از مصداق‌های بارز افراط و تفریط است و در واقع هر چیزی که در آن غلو شود، مصداق بی‌اعتدالی است. مثلا اتفاقاتی که در غائله 18 تیرماه نیز رخ داد، مصداق بارز افراطی‌گری بود و فتنه 88 نیز از این دست است، چرا که مباحث مطرح شده در آن مصداق بارز و کامل افراطی‌گری در عرصه سیاست است و در مقابل اعتدال‌ قرار دارد. لذا اینکه عده‌ای نتوانستند نقطه نظر مخالف خود را تحمل کرده و رای مردم را بربتابند، یک افراطی‌گری است.
صالح با بیان اینکه انسان میانه‌رو و معتدل فردی است که واقعیات را می‌داند و براساس واقعیت‌ها تصمیم می‌گیرد، گفت: زمانی که مردم به کسی رای ندادند و تمایلشان به شخص دیگری بود، اعتدال‌گری این است که به این رای واقعی و حقیقی مردم احترام بگذاریم، اما متاسفانه این اعتدال‌ در سال 88 و در بین برخی از خواص وجود نداشت و این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای کشور شد.
مدیر سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص کابینه یک دولت اعتدالی و لزوم عدم استفاده از حامیان فتنه در چنین کابینه‌ای گفت: البته افرادی‌که در فتنه 88 جزو خواص محسوب می‌شدند را باید به چند بخش تقسیم‌بندی کنیم. یک سری افرادی بودند که در آن دوره از فتنه‌گران حمایت کرده و رسما علیه نظام، انقلاب، قانون اساسی و ولایت فقیه موضع‌گیری کردند که طبیعتا استفاده از این افراد شرعا و قانونا جایز نیست، چرا که این افراد در آن دوره نظام را به چالش کشیدند و به تعبیری رفتاری انجام دادند که مشخص بود قانون، نظام و چارچوب‌های یک نظام اسلامی را قبول ندارند.
حال باید دید دولت تدبیر و امید که کلید به دست و با شعار اعتدال به میدان آمده، در اولین و شاید کلیدی ترین گام –یعنی چینش کابینه- چگونه عمل خواهد کرد.

 


در ماه رمضان مبادا به گناه آلوده شوید!
مبادا!
در ماه رمضان، از شما:
- غیبتی
- تهمتی
و خلاصه گناهی سر بزند.
و در محضر ربوبی با نعم الهی و در مهمانسرای باری‌تعالی، آلوده به معاصی باشید.
جهاد اکبر یا مبارزه با نفس - ص 38

 


وجود مبارك حضرت امير درخطبه 215 نهج‌البلاغه يك بيان نوراني‌اي با عنوان دعا دارد که در بسياري از موارد اين دعا را مي‌خواندند. شما به بعضي از شروح نهج‌البلاغه نظير ابن ابي‌الحديد و امثال اينها كه مراجعه مي‌كنيد،‌‌ ‌می‌بينيد بخشي از اين جمله‌هاي دعاي نوراني اميرالمؤمنين(ع) مسبوق به كلمات پيغمبر است. يعني بسياري از كلمات پيغمبر(ص) در نهج‌البلاغه آمده، در كلمات اهل بيت (عليهم‌السَّلام) آمده.
شكر نعمت‌هاي الهي در دعاي امير مؤمنان‌(ع)
اين دعا اين است كه وجود مبارك حضرت امير عرض مي‌كند: اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يُصبِحْ بِي مَيّتاً وَ لا سَقيماً؛ خدا را شكر كه من، هم زنده‌ام هم سالم. برخي‌ها‌‌ می‌خوابند و مرده بر‌‌ می‌خيزانندشان؛ يا برخي شب‌‌ می‌خوابند، صبح كه بيدار‌‌ می‌شوند بيمارند. عرض كرد: خدايا! تو را سپاس كه هم حيات مرا حفظ كردي، هم سلامت مرا حفظ كردي: وَ لا مَضرُوباً عَلي عُرُوقِي بِسُوءٍ؛ هيچ كدام از رگ‌هاي بدن من آسيبي نمي‌بيند كه من مريض نباشم، ولي درد بكشم؛ اين هم نيست. پس نه مريضم، نه دردي‌‌ می‌كشم و نه مرده‌ام. وَ لا مَأخُوذاً بِاَسوَإِ عَمَلي.البتّه اين نهايت تواضع است، به ما ادب دعا آموخت. عرض كرد: خدايا! تو مرا به آن رفتار بَدم نگرفتي، (معاذالله) يعني اگر معصيتي كردم، تو مرا مؤاخذه نكردي. پس نه از نظر تكوين مشكلي برايم پيش آمد، نه از نظر تشريع و معصيتي كه مثلاً من كردم مرا مُعاقَب كردي!
وَ لا مَقطُوعاً دابِري؛ برخي ها عقيم اند، بي‌فرزندند، «دابر» يعني نسل. فَقُطِعَ دابِرُ القُومِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمين(1)، اين مجموعاً يك آيه است. خدا فرمود: نسل يك عدّه‌اي قطع شد. عرض كرد: خدايا! تو را شكر‌‌ می‌كنم كه نسل من قطع نشد، فرزندان صالحي به من عطا كردي. وَ لا مُرتَداً عَنْ دِينِي؛ نه از دينم خداي ناكرده فاصله گرفته‌ام، ردّ و رجوعي نسبت به دين روا داشته باشم. وَ لا مُنكِراً لِرَبِّي؛ نه در برابر ذات أقدس إله (معاذ الله) انكاري دارم، او را به ربوبيّت و توحيد ربوبي پذيرفتم. وَ لا مُستُوحِشاً مِنْ اِيماني. نه از ايمانم هراس دارم، چون ايمان، منشأ امن و بركت من است. چرا از دينداري و ايمان و مؤمن بودن هراس داشته باشم‌؟! وَ لا مُلتَبِساً عَقلي؛ عقل من مَشوب نشد، نه به خيال، نه به وهم. وَ لا مُعَذَباً بَعذَابِ الاُمَمِ مِنْ قَبلي. نه نظير عذاب‌هاي امت قبلي دامنگير من شده؛ پس از هر جهت من در رفاه و نعمت تو به سر‌‌ می‌برم.
اعتراف اميرمؤمنان‌(ع) به بندگي و عجز در برابر خداي سبحان
چون اينچنين‌ام؛ اَصبَحتُ عَبداً مَملُوكاً. بنده‌ام، اعتراف دارم كه مِلك و مُلك توام؛ هم مِلك توام، هم مُلك توام. گاهي انسان مِلك دارد، مالك هست؛ ولي مَلِك نيست، مُلك ندارد. مثل اينكه فرش مال اوست، ولي ديگري غصب كرده. فرشي كه مال انسان است و ديگري غصب كرده؛ انسان نفوذ ندارد، سلطه ندارد! مالك هست، ولي مَلِك نيست. گاهي ممكن است مَلِك باشد، ولي مالك نباشد؛ مثل كسي كه فرش را غاصبانه گرفته. نفوذ داره، مُلك داره، سلطه داره؛ ولي مالك نيست. اينجا عرض كرد: من، هم مِلك توام، هم مُلك تو. من اِقرار دارم؛ هم عبد توام، مِلك توام؛ هم مملوك توام، تحت سلطه توام.
لَكَ الحُجَّهُ عَلَيَّ وَ لا حُجَّهَ لِي؛ تو برهان تام براي من داري، تو حجت براي من داري، من هيچ حجتي ندارم. براي اينكه تو دستور دادي؛ گاهي من اطاعت‌‌ می‌كنم، گاهي آنجوري كه بايد اطاعت بكنم مثلاً غفلت دارم. لا اَستَطيعُ اَنْ آخُذَ إلا مَا اَعطَيتَنِي، وَ لا اَتَّقِي إلا مَا وَقَيتَنِي. من اگر بخواهم چيزي بگيرم از كسي يا از عالَمي يا از كاري يا از عقل خودم يا كار خودم؛ تا تو ندهي، من نمي‌توانم بگيرم. هر گرفتني مسبوق به دادن توست! اينچنين نيست كه كسي بتواند بگويد من خودم زحمت كشيدم، گرفتم. وجود مبارك حضرت امير عرض‌‌ می‌كند كه من توان آن را ندارم كه چيزي بگيرم، مگر اينكه عطاي تو باشد، تو اعطاء كني؛ و از چيزي بپرهيزم، مگر اينكه تو حفظ بكني.
بعد عرض كرد: اَللّهُمَّ إنّي اَعُوذ بِكَ اَنْ اَفتَقِرَ فِي غِناك. اين همه بي‌نيازي كه تو داري و سرمايه‌اي كه تو داري، با اين همه ثروتي كه در اختيار توست؛ من فقير باشم، به تو پناه‌‌ می‌برم. چرا من فقير باشم؟! يعني عطا بكن كه من با اين همه غنا و بي‌نيازي تو من نيازمند نباشم. اُو اَضِلَّ فِي هُداك؛ اين همه هدايتي كه فرستادي از درون و بيرون؛ هُديً لِلْنّاس(2) گفتي، فطرت دادي، اَلهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقواها (3) گفتي، من (معاذ الله) گرفتار ضلالت و گمراهي بشوم! اُو اُضامَ فِي سُلطانِكَ؛ يا در سلطنت تو به من ظلم بشود، اُو اُضطَهَدَ؛ من مورد قهر و رنج و تَعَب بشوم، در حالي كه وَ الاَمرُلك.
درخواست بي‌نيازي، از كريمانه‌ترين دعاهاي حضرت امير(ع)
امّا اين بخش پاياني از كريمانه‌ترين دعاهائي است كه حضرت به ما آموخت.‌‌ می‌دانيد اينها خاندان كرمند. يك انسان كريم حاضر نيست كه ذليل و محتاج بشود؛ ولو محتاج بچه هايش! ولو بچه‌هاي او در حدّ حسن و حسين (سلام‌الله عليهما) باشد. دعاي نوراني حضرت را نگاه كنيد؛ همين دعا در دعاي نوراني سيّدالشهداء هم آمده. اَللّهُمَّ اجعَلْ نَفسِي اَوَّلَ كَريمَهٍ تَنتَزِعُهَا مِنْ كَرائِمي. پروردگارا! همه اين اعضاء و جوارح كه دادي مال توست؛ ما امين هستیم، اين را من باور دارم. تو دادي، من باور دارم؛ و‌‌ می‌گيري، من باور دارم.
همه اين اعضاء و جوارح كريمند، امّا اينطور نباشد كه اوّل چشمم را بگيري، اوّل پاي مرا بگيري؛ من فلج بشوم، ناشنوا بشوم، نابينا بشوم، محتاج بچه‌هايم بشوم، بعد بميرم. نه، اوّلين چيزي كه‌‌ می‌گيري جان من باشد. چقدر اين دعا كريم است!! اَللّهُمَّ اجعَلْ نَفسِي اَوَّلَ كَريمَهٍ تَنتَزِعُهَا مِنْ كَرائِمي وَ اَوَّلَ وَديعَهٍ تَرتَجِعُها مِنْ وَدائِعِ نِعَمِكَ عِندِي.
ظهور دعاي كريمانه علوي در دعاي عرفه امام حسين(ع)
همين معنا با يك عبارت ديگري در دعاي نوراني عرفه سيّد الشهداء(ع) با يك لطافت ديگري آمده؛ عرض كرد: اِجعَلْ سَمعِي وَ بَصَري اَلوارِثَينِ مِنّي(4). خدايا! مرا وارث چشم و گوش قرار نده، چشم و گوش را وارث من قرار بده. اين از اين لطيف‌ترين تعبيرات دعاي نوراني سيّدالشهداء در روز عرفه است. انسان اگر زودتر از اعضاء و جوارح از بين برود، اين چشم و گوش بعد‌‌ می‌ماند؛ آنها‌‌ می‌شوند وارث. امّا اگر چشم و گوش اوّل از بين رفتند، انسان‌‌ می‌شود وارث آنها. عرض كرد: خدايا! اين كار را نكن كه من بشوم وارث چشم و گوش؛ آنها را وارث من قرار بده.يعني اوّل جان مرا بگير، بعد چشم و گوش.
پناه بردن امير مؤمنان(ع) به خداوند از معصيت
آخرين جمله اين است: اَللّهَمَّ إنّا نَعُوذ بِكَ اَنْ نَذهَبَ عَنْ قُولِكَ؛ به تو پناه‌‌ می‌بريم از اينكه از دستور تو، حكم تو روی برگردانيم و فاصله بگيريم؛ اُو نَفتَتِنَ عَنْ دِينِكَ، از دين تو (معاذالله) گرفتار فتنه‌اي بشويم، فاصله بگيريم؛ اُو تَتابَعُ بِنَا اَهواؤُنا دُونَ الهُدَي الَّذِي جَآءَ مِنْ عِندِك. در غالب نسخه‌ها تَتابُع دارد. «تَتابُع»يعني پي در پي اين هوا و هوس دامنگير ما بشود. اگر هوسراني و هوامداري پي در پي شد، مُتتابع شد؛ دفعتاً انسان را از هدايت الهي باز‌‌ می‌دارد. اگر گاهي خداي ناكرده انسان لغزيد، در قرآن فرمود: اِنْ تَجتَنِبُوا كَبائِرَ مَا تُنهَونَ عَنه نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيّئاتِكُم(5). اگر آن گناهان مهم را انجام نداديد؛ اگر گاهي خداي ناكرده لغزشي داشتيد، گناهان كوچك، قابل بخشش است؛ امّا مبادا گرفتار گناه بزرگ بشويد! تَتابع گناهان خودش معصيت كبيره است. هوامداري و هوس محوري باعث بي‌بهره شدن از هدايت است.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي(مدظلّه) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم؛ قم ـ 12/ 9/ 1388
___________________________________
(1)انعام/ 45 (2) بقره/ 185 (3) شمس/ 8
(4) اقبال الأعمال/ صفحة 342 ـ فَصلُ فِيمَا نَذكُرُهُ مِن اَدعِيَهِ يُوم عَرفه (5) نساء/ 31
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می شود.

 


نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: قوانين وزارت امورخارجه مربوط به قبل از انقلاب اسلامي بوده لذا اين وزارتخانه در مسير انجام وظايف خود نيازمند قوانين جديد و روزآمدتر است و لذا مجلس نيز در ايجاد تغيير در اين قوانين اعلام آمادگي کرده است.
«منصور حقيقت‌پور» نماينده اردبيل، سرعين و نمين در مجلس با تاکيد بر ضرورت ايجاد تغيير در قانون وزارت امور خارجه گفت: اگر تغييري در قانون موجود در وزارتخانه‌هاي امور‌خارجه، کشور، اطلاعات و دفاع احساس شود، مجلس طبق وظيفه ذاتي خود اقدام به تصويب قوانين جديد کرده و مطابق با نياز روز آن را پيگيري مي‌کند.
وي در ادامه افزود: قوانين وزارت امورخارجه مربوط به قبل از انقلاب اسلامي در کشورمان بوده لذا اين وزارتخانه در مسير انجام وظايف خود نيازمند قوانين جديد و روزآمدتر است، بنابراين مجلس نيز در ايجاد تغيير در اين قوانين اعلام آمادگي کرده است.
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي تصريح کرد: اين تغييرات در قوانين وزارت امور خارجه کمک مي‌کند تا اين وزارتخانه متناسب با تحولات روز کشورمان فعال باشد، بنابراين نياز است در قوانين اين وزارتخانه بازنگري شود.
نماينده مردم اردبيل ادامه داد: پيگيري تغييراتي که بايد در ساختار، ترکيب نيروها و وظايف قانوني وزارت امور خارجه صورت گيرد، جزو وظايف ذاتي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس است.
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي به باشگاه خبرنگاران گفت: برخي از دستگاه‌هاي کشور نيازمند به روزرساني قوانينشان هستند لذا اگر موانع، مشکلات يا ابهاماتي در اين مسير وجود دارد بايد آن را حل کنيم.

 


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه هفته جاری در بروکسل، میزبان نمایندگان گروه 1+5 برای مذاکره درباره چگونگی پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد بود.
خبرگزاری رویترز با اشاره به این خبر به نقل از «مایکل مان»، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داد: مقامات عالیرتبه آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان در این نشست درباره اینکه «چگونه در پرونده هسته‌ای ایران به جلو پیش برویم مذاکره خواهند کرد.»
وی افزود: ما مشتاقیم در این گفت‌و‌گوها (با ایران) پیشرفتی ملموس حاصل کنیم.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز با تایید برگزاری نشست نمایندگان گروه 1+5 در بروکسل، گفت: هدف از برگزاری این نشست، تعیین روند مذاکرات هسته‌ای با ایران بعد از روی کار آمدن دولت جدید در این کشور است.
«مارتین شفر» دیروز در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و روی کار آمدن دولت جدید در ماه آینده، نمایندگان شش کشور طرف مذاکره با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای به منظور ایجاد هماهنگی برای اینکه روند مذاکرات در آینده با این کشور به چه نحوی باشد، هفته آینده در بروکسل با یکدیگر تبادل‌نظر و هم‌فکری خواهند کرد.
شفر افزود: تمام کوشش‌های نمایندگان 6 کشور طرف مذاکره با ایران در نهایت این است که سرانجام راهی سیاسی برای یک حل مناقشه هسته‌ای پیدا کنیم تا شک و تردیدها را در مورد ماهیت برنامه اتمی ایران برطرف کند.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: امیدوارم و انتظار داریم که بعد از آغاز فعالیت رسمی رئیس‌جمهوری و دولت جدید ایران، بتوانیم در این پرونده بسیار پیچیده روند مذاکرات را به مسیری سوق دهیم که در نهایت موجب دستیابی به یک راه‌حلی شود که مورد رضایت طرفین باشد و ابهامات را به صورت پایدار برطرف کند.
در همین رابطه پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با اشاره به نشست آتی اعضای 1+5 درباره ایران که سه‌شنبه برگزار می‌شود نوشت: که این گروه امیدوار است که تیم هسته‌ای جدید ایران به پیشنهاد مطرح شده در آلماتی پاسخ دهد.
آمادگی انگلیس برای بهبود روابط با ایران
«ویلیام هیگ» وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که لندن آماده است در صورت رعایت رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای توسط ایران، برای بهبود مناسبات با تهران اقدام کند.
خبرگزاری نووستی در این باره گزارش داد: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت: «ما آماده‌ایم گام به گام برای بهبود روابط با ایران تلاش کنیم، اما این تلاش‌ها در چارچوب پایبندی ما به رژیم منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای انجام خواهد گرفت».

 


مرسل نصر رئيس‌ سابق دادگاه‌های مذهبی دروزی‌های لبنان با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران با غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان در لبنان ملاقات کرد.
در این ملاقات که نجیب مسعود رئیس‌ انجمن مرکز امدادرسانی لبنان نیز حضور داشت، در خصوص تحولات منطقه و تحولات لبنان گفت و گو شد.
مرسل ‌نصر در این ملاقات ضمن تبریک پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، به نگرانی بی‌مورد برخی کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد که فضای جدیدی در تعامل با کشورهای منطقه گسترده شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره مایه قدرت و سربلندی ملت‌های منطقه بوده و تمام تلاش خود را در راستای افزایش مجد و عظمت‌ ملت‌های منطقه به کار بسته است، اما دولت‌های استعماری و استکباری تلاش نموده‌اند، کشورهای منطقه را از جمهوری اسلامی ایران دور سازند تا بدین‌وسیله به اهداف شوم خود برسند و بتوانند ثروت ملت‌های منطقه را به یغما ببرند. امیدواریم با واکنش مثبت کشورهای منطقه در تعامل با ایران، شاهد بروز فضایی از همگرایی در منطقه باشیم؛ چرا که چنین فضایی به نفع تمامی ملت‌های منطقه است.
مرسل ‌نصر تلاش رسانه‌های وابسته به استکبار جهانی در دامن زدن به اختلافات مذهبی را محکوم و اظهار کرد: این رسانه‌ها تلاش دارند با بزرگنمایی اختلافات داخلی، مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود و از اولویت مسلمانان خارج گردد.
غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز با تبیین حماسه عظیم مردمی در انتخابات ریاست ‌جمهوری، با خاطرنشان نمودن اقدامات تخریبی دشمنان جمهوری اسلامی ایران از ماه‌های قبل از انتخابات و تلاش گسترده آنان جهت دلسرد نمودن مردم، این انتخابات را لطفی الهی دانست.
وی همچنین با تشریح تحولات سوریه و مصر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصول ثابت خود در حمایت از حقوق ملت‌های منطقه تأکید داشته و سیاستی ثابت و اصولی در تعامل با تحولات منطقه اعم از تحولات سوریه، مصر و بحرین در پیش گرفته است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است ملت‌های منطقه خود حق تعیین سرنوشت را داشته و با هرگونه دخالت خارجی مخالف است.

 


امام جمعه مشهد گفت: با شناختی که من از آیت‌الله آملی ‌لاریجانی داشتم، انتظار روحیه نقدپذیری بیشتری از ایشان بود.
به گزارش سایت امام جمعه مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، با اشاره به واکنش رئیس قوه قضائیه نسبت به اظهارات وی در ارتباط با توقع مردم از دستگاه قضا، گفت: انتظار روحیه نقدپذیری بیشتری داشتم. وی خاطرنشان کرد: با شناختی که من از آیت‌الله آملی‌لاریجانی داشتم، انتظار روحیه نقدپذیری بیشتری از ایشان بود. آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: مردم عزیز می‌توانید با مراجعه به سایت من متن کامل خطبه نماز جمعه هفتم تیر را ببینید و آن وقت قضاوت کنید که آیا این سخنان خلاف واقع یا سهل‌انگارانه بوده یا خیر.
رئیس قوه قضائیه چهارشنبه گذشته به انتقادات امام جمعه مشهد درباره دستگاه قضایی پاسخ گفته بود.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تکذیب ادعای گروهک تروریستی منافقین مبنی بر ساخت سایت هسته‌ای زیرزمینی در منطقه دماوند ایران، گفت: این مطالب ادامه داستان‌سرایی‌های گروهک ورشکسته منافقین است.
در پی انتشار اخباری از سوی گروهک تروریستی منافقین مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت سایت هسته‌ای زیرزمینی در منطقه کوهستانی دماوند است و استقبال رسانه‌های غربی و صهیونیستی از این خبر، سیدعباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با مهر عنوان این مطالب را ادامه داستان‌سرایی‌های گروهک ورشکسته منافقین خواند.
وی افزود: چنین خبری به هیچ‌وجه صحت ندارد و تکذیب می‌شود.
عراقچی اظهار داشت: بی‌اعتباری گروهک تروریستی منافقین آنقدر زیاد است که انتشار چنین اخباری از سوی آن‌ها ارزش پاسخگویی ندارد.
این گروهک سال 2007 و پس از پایان مدالیته توافق شده میان ایران و آژانس نیز، با ارائه چند سند جعلی و مشکوک به سرویس‌های جاسوسی غرب که مدعی بودند آن را از «لپ‌تاپی» که از ایران به سرقت برده‌اند، پروژه جدیدی تحت عنوان «مطالعات ادعایی» را علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان کلید زدند.
جمهوری اسلامی ایران بارها از آژانس اصل اسناد مذکور را برای پاسخ‌گویی و اثبات جعلی بودن آن‌ها را خواستار شده است، اما متاسفانه این نهاد بین‌المللی تحت تاثیر فشارهای آمریکا و چند کشور غربی تاکنون از انجام این درخواست ایران سر باز زده است.
تحلیلگران سیاسی معتقدند که «سناریوی جدید» گروهک تروریستی منافقین با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن دور آتی مذاکرات ایران و 1+5 و جلوگیری از هرگونه توافق احتمالی میان طرفین شکل گرفته است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10