(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 22 تـیـر 1392 - شماره 20540

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز‌جمعه تهران: انتخابات ایران باید به صورت یک الگو در جهان مطرح شود
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
روحانی در پاسخ تماس تلفنی امیر قطر: امیدوارم بتوانیم میان مسلمانان منطقه صلح برقرار کنیم
امام جمعه قم: شعار اسلام‌خواهی در مصر باید همچنان حفظ شود
پنتاگون ادعا کرد
برد موشک‌های ایران بزودی به خاک آمریکا می‌رسد
تحلیلگر ترک:تحولات منطقه به نفع ایران است
نعمت‌زاده: استفاده از تجربه و مهارت جوانان در دولت يازدهم حتمي است
بسیج جامعه پزشکی اعلام کرد
اعزام تیم‌‌های پزشکی به مناطق محروم کشورهای اسلامی آفریقا
برای شرکت در المپیادهای جهانی صورت گرفت
عزیمت 2 تیم المپیاد دانش‌آموزی شیمی و زیست‌شناسی ایران به روسیه و سوئیس
غار تازه کشف شده ده شیخ ، علی صدری دیگر در جنوب ایران
آب آشامیدنی در شهر کهک‌قم هم جیره‌بندی شد
وزیر راه و شهرسازی در لرستان خبر داد
بهره‌برداری از 1/5 میلیون مسکن مهر تا پایان امسال در کشور
با صدور بیانیه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ازتحولات سیاسی مصر ابراز نگرانی کرد
در مشکین شهر آغاز شد
احداث بزرگترین مدرسه خیرساز با 14 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری
اعتراف مشاور فرهنگی سازمان ملی استاندارد:
هیچ استانداردی برای امور فرهنگی تدوین نکرده‌ایم
خروج قاچاق گندم از اردبیل همچنان ادامه دارد
درخشش دانه‌های طلا در زیر نور آفتاب
استقبال از برترین‌های مسابقات قرآن کشور در اراک
مدیر حوزه‌های علمیه کشور: مراکز حوزه علمیه بانوان گسترش می‌یابد
   


حضرت امام خمینی(ره): من با اطمینان می‌گویم اسلام ابرقدرت‌ها را به خاک مذلت می‌نشاند. اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدوده خود را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.

 


خطیب نمازجمعه تهران گفت: این انتخابات از این نظر که بهترین شکل ممکن و کاملا آزاد برگزار شد، باید به صورت یک الگو در جهان مطرح شود.
به گزارش فارس، آیت‌الله محمد امامی کاشانی خطیب نماز‌جمعه تهران در خطبه اول خود به فرازها و فیض دعاهای سحر ماه رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: استغفار در سحرگاهان از زمان‌های دیگر بالاتر است مخصوصا اینکه این دعای سحرگاهی در ماه مبارک رمضان باشد.
وی اهمیت دعا در سحرگاه را به این دلیل حایز اهمیت دانست که قلب و روح انسان، آرام و انسان از مسایل روزمره خود تا حدودی غافل است که همین امر سبب توجه و تمرکز انسان به دعا می‌شود.
آیت‌الله امامی کاشانی به حدیثی از امام‌رضا(ع) اشاره و تصریح کرد: امام‌رضا(ع)‌ می‌فرماید اگر من می‌دانستم چقدر دعاهای سحرگاهی ارزشمند است برای به دست آوردن آن با شمشیر می‌جنگیدم تا این دعا را به دست آورم.
خطیب نمازجمعه در خطبه دوم نیز با اشاره به اینکه ملت ایران تمام حوادث و اتفاقات امروز دنیا را می‌بیند و به جا حرکت می‌کند، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری، حضور مردم و آرامش و حضور چشمگیر که دنیا را متعجب و شگفت‌زده کرد با وجود تمام برنامه‌هایی بود که دشمن طرح‌ریزی کرده بود.
وی افزود: این انتخابات از این نظر که به بهترین شکل ممکن و کاملا آزاد برگزار شد، باید به صورت یک الگو در جهان مطرح شود.
آیت‌الله امامی کاشانی در ادامه تصریح کرد: این انتخابات به مرحله دوم نرسید یعنی در همان مرحله اول ملت ما ثابت کرد که حماسه‌ای آفریده که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود و البته دعای مردم و مقام معظم رهبری نیز در این حرکت‌ها بسیار موثر است.
وی افزود: امروز روز 21 تیرماه است. روزی است که مردم مشهد و علما در مسجد گوهرشاد علیه رضاخان به دلیل کشف حجاب اجتماع کردند چرا که رضاخان دستور کشف حجاب را صادر کرده بود.
آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: از طرف دیگر کماندوهای شاه به مسجد حمله کردند و کشته‌ها بسیار زیاد شد. چقدر شهدا با کامیون‌ها از این مسجد به نواحی اطراف این شهر حمل شدند و در اینجا دفن گشتند. ما به روح این شهدا رحمت می‌فرستیم و به روح رضاخان خبیث و همکاران او را در این جنایت نفرین می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به وقایع مصر گفت: مصر با کمال تاسف به روز سیاه نشسته است که این بر اثر نبود رهبری و ولایت است؛ نعمتی که ما از آن برخوردار هستیم.
امامی‌کاشانی با بیان اینکه دشمنان مصر، پشت سر این وقایع هستند، گفت: مصر کشوری است که از لحاظ قدمت کشوری بسیار قدیمی و متمدن است. از نظر فرهنگ و معارف اسلامی و تولید کشاورزی بسیار سطح بالاست و ملت مصر در دامان اسلام بزرگ شده‌اند.
وی ضمن تبریک به حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب، گفت: امیدواریم با کمک خدای متعال و با آن سوابق حوزوی و دانشگاهی و انقلابی در قبل از پیروزی انقلاب و همچنین خدمات صورت گرفته در بعد از انقلاب چه در بحث قانونگذاری و سیاسی و اجرایی توسط ایشان، بتواند به بهترین وجه امور اجرایی کشور را مدیریت کند.
هم‌چنین قبل خطبه های نمازجمعه وزیر راه و شهرسازی به ارائه گزارشی درباره حوزه‌های فعالیت این وزارتخانه در دولت‌های نهم و دهم پرداخت.
وی با اشاره به آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال 85 گفت: در آن سال حدود 17 میلیون و 300 هزار خانوار در کشور زندگی می‌کردند که براساس آمار انجام شده 15 میلیون و 700 هزار خانه در کشور وجود داشت بنابراین کمبود یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در کشور به چشم می‌خورد اما در سال 90 براساس سرشماری نفوس و مسکن 21 میلیون و 200 هزار خانوار در کشور زندگی می‌کنند و 21 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی ساخته شده در کشور وجود دارد بنابراین 400 هزار واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار در کشور است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون براساس آماری که به دست آوردیم یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که برخی از خانوارها دارای 2 تا 3 واحد مسکونی هستند، بنابراین روش‌های مختلفی وجود دارد که نقل و انتقالات مسکن در کشور کاهش یابد بطوریکه در دنیا با اخذ و وضع مالیات این کار را کنترل می‌کنند.
وی ادامه داد: ما نیز باید به سمت کنترل نقل و انتقالات مسکن برویم تا بتوانیم عدالت را در این زمینه فراهم کنیم.
نیکزاد گفت: هم‌اکنون 12 میلیون جوان در شرف ازدواج در کشور وجود دارد که بنابراین این 12 میلیون جوان نیازمند 6 میلیون واحد مسکونی هستند، بنابراین دولت آینده از هم‌اکنون باید به احداث 6 میلیون واحد مسکونی در کشور فکر کند و به هیچ عنوان نباید سیاست احداث مسکن متوقف شود.

 


قرآن در ماه رمضان نازل شده است
قرآن عظیم:
ماه رمضان (ماهی) است که قرآن برای راهنمایی مردم و نشانه‌های هدایت و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است.
بنابراین هر کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشید، روزه بدارد و کسی که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگر را به جای آن، روزه بگیرد.
خداوند راحتی شما را می‌خواهد نه زحمت شما را.
هدف این است که این روزها را (به وسیله روزه‌داری) تکمیل کنید و خدا را برای این که شما را هدایت کرده، بزرگ بشمارید، باشد که شکرگزاری کنید.
سوره بقره - آیه 185

 


پخش احاديث اخلاقي
با شرح رهبر انقلاب از صداوسیما
احاديث اخلاقي با شرح حضرت آيت الله العظمی خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي براي اولين بار و به مناسبت ماه مبارك رمضان به روي آنتن صداوسيما مي‌رود.
به گزارش رجانیوز، پخش اين احاديث هر روز در قالب برنامه «عطر ماندگار» قبل از بخش خبري ساعت 14 سيما انجام و در برنامه سحرگاهي شبكه يك سيما نيز بازپخش خواهد شد. همچنين شبكه راديويي قرآن نيز اين مجموعه‌ای را در كنداكتور پخش قرار داده است.
احاديث گنجانده شده در اين مجموعه با مضامين اخلاقي و اجتماعي و قابل استفاده براي عموم جامعه است و شرح حضرت آيت‌الله‌العظمی خامنه‌اي بر احاديث نيز حاوي نكات بديع، كاربردي و حكيمانه است.
پخش احاديث اخلاقي با شرح حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌اي از رسانه ملي بنا به درخواست‌هاي پر شمار مخاطبان، براي اولين بار و بمناسبت ماه مبارك رمضان انجام مي‌شود.
انتخاب هیئت مدیره
خانه «اصناف سینمای ایران»
با حضور 10 صنف ثبت قانونی شده‌، مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران چهارشنبه شب در محل اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما برگزار شد.
پس از عدم اقدام اصناف تحت فرمان هیئت مدیره خانه منحله سینما به قانونی شدن، اصناف قانونی اقدام به تشکیل آنچه خانه اصناف سینمای ایران می‌نامند نمودند.در مجمع عمومی خانه اصناف سینمای ایران که بیژن محتشم، حبیب‌الله کاسه‌ساز، امیررضا معتمدی، سهیلا نجم و اصغر محبی به عنوان اعضای هیئت مدیره و همچنین محسن روزبهانی و یونس صباحی هم به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.
گفتنی است، به تصریح رئیس جمهور و رئیس سازمان سینمایی، قرار بود خانه سینما بازگشایی شود. اما عدم تعهد به قانون از سوی سردمداران این تشکیلات، سبب شد که این بازگشایی متوقف و خانه اصناف سینمای ایران جایگزین آن شود.
فیلمساز ورشکسته
مرشد اسرائیل شد!
محسن مخملباف که پس از سال‌ها ناکامی و ورشکستگی در عرصه فیلم‌سازی، با تازه‌ترین ساخته‌اش در حمایت از بهائیت توجه رژیم صهیونیستی را به خودش جلب کرده، این بار در مقام مرشد اسرائیل درآمده و توصیه‌هایی را به این رژیم جعلی برای برخورد با ایران ارائه کرده است!
مخملباف در سفر به سرزمین‌های اشغالی و در کنفرانس خبری که به بهانه اکران فیلمش در اورشلیم برگزار شد گفت: اسرائیلی‌ها را دوست دارم اما از این کشور می‌خواهم که از حمله نظامی به ایران خودداری کند.
او با تاکید بر اینکه حمله نظامی به ایران، وضع را (برای اسرائیل) وخیم‌تر خواهد کرد افزود:به جای حمله نظامی به ایران، باید از «نیروهای دموکراتیک» حمایت کرد.
مقصود مخملباف از نیروهای دموکراتیک، اصلاح‌طلب‌های افراطی و جریان فتنه و همجنسگرایانی است که چندی پیش با آنها در همایشی شرکت کرد.
این مستهجن ساز همچنین در اظهار نظر جالبی درباره وضعیت زندگی‌اش گفته که در پاریس مجبور بود با ۲۴ محافظ شبانه روز را بگذراند.
مخملباف همچنین در این کنفرانس به ستایش فرقه ضدبشری بهائیت پرداخت.
اوليور استون رسانه سیا را ناکام گذاشت
پسرم عاشق ایران است!
ارگان فارسی زبان سازمان سیا که سعی داشت از یک فیلمساز هالیوودی علیه ایران حرف بکشد، در هدف خود ناکام ماند.
در این مصاحبه، رادیو فردا (ارگان سازمان سیا) سعی داشت با سوالاتی جهت‌دار، علیه کشورمان فضا سازی کند. اما این کارگردان به جای حرف زدن ضدایران، به انتقاد از سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت.
رادیو فردا که گویا از گرویدن فرزند این هنرمند آمریکایی به اسلام دلخور بود همچنین سعی کرد تا با طرح پرسش‌های مغرضانه‌ای میانه پدر و پسر را شکر آب کند که در این مورد هم الیور استون از فرزندش حمایت کرد و گفت:پسرم «شان» عاشق ايران است و مدتی آنجا ماند، و به اسلام گرويد.

 


شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی امیر جدید قطر در تماسی تلفنی با رئيس‌جمهوری منتخب ملت ایران فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئيس‌جمهور منتخب، امیر قطر همچنین انتخاب دکتر روحانی را به‌عنوان رئيس‌جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و علاقه‌مندی خود به کشور ایران را ابراز کرد.
رئیس‌جمهوری منتخب ملت ایران نیز متقابلاً برای امیر جدید قطر و دولت و ملت این کشور آرزوی توفیق کرد و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به وی تبریک گفت.
روحانی با تشکر از تماس تلفنی شیخ تمیم گفت: ماه مبارک رمضان ماه رحمت و دوستی است و امیدوارم خداوند به ما کمک کند تا بتوانیم میان مسلمانان منطقه صلح و آشتی برقرار کنیم.
رئیس‌جمهوری منتخب ملت ایران ابراز امیدواری کرد که مسلمانان بتوانند در صلح و ثبات و آرامش زندگی کنند.
امیر قطر نیز با استقبال از اظهارات روحانی گفت که ما هم امیدواریم میان مسلمانان منطقه صلح و آرامش برقرار شود.
روحانی و شیخ تمیم در این تماس تلفنی بر تحکیم و توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به صورت جداگانه به پیام تبریک رؤسای جمهور موریتانی، گویان، گابن و سلطان بروئنی پاسخ داد.

 


امام جمعه قم گفت: شعار اصلی مردم مصر اسلام‌خواهی بود و باید این شعار حفظ شود، مردم این کشور باید بدانند دشمنان واقعی‌شان آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری ظهر دیروز در خطبه نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، حوادث اخیر در کشور مصر را مورد توجه قرار داد و متذکر شد: همزمان با بیداری اسلامی ملت بزرگ این کشور به میدان آمدند و حسنی‌مبارک را به زباله‌دانی تاریخ انداختند و دنیای اسلام را خوشحال کردند، اما امروز شاهد هستیم مصر دستخوش برادرکشی و درگیری‌های داخلی شده است و این قضایا ممکن است این کشور را به سرنوشت تاریکی سوق دهد، به ملت انقلابی مصر می‌گوییم این درگیری‌ها نفعی برای شما نداشته و تنها موجب خوشحالی آمریکا و اسرائیل خواهد شد؛ شما باید آشتی ملی و انسجام داخلی را تقویت کنید و در این میان نقش صاحبان فکر و اندیشه و علما بسیار تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه بدخواهان و دست‌های پنهان اجازه نمی‌دهند روند قانونی در مصر طی شود، گفت: بعضی افراد هم خواسته یا ناخواسته به ناکامی بیداری اسلامی در مصر کمک کرده‌اند.
حسینی بوشهری اضافه کرد: شعار اصلی مردم مصر اسلام‌خواهی بود و باید این شعار حفظ شود؛ مردم این کشور باید بدانند دشمنان واقعی‌شان آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و نباید دچار آدرس‌های اشتباه شوند؛ ارتش مصر باید در کنار ملت و خدشه‌ناپذیر باشد.
خطیب جمعه قم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دهه فجر سال گذشته، گفت: ایشان فرمودند مراقب باشید این امانت را از دست شما نگیرند، چرا که غرور و ساده‌اندیشی آفت بزرگ بیداری اسلامی است؛ به آمریکا و ناتو اعتماد نکرده و تنها مردم خود را باور داشته باشید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حادثه تلخی که در لبنان رخ داده است، بیان داشت: صهیونیست‌ها و نیز تکفیری‌ها حزب‌الله را هدف گرفته بودند و عامل اصلی اینگونه جنایات هستند و 50 نفر از مردم مظلوم را زخمی کردند، اما مردم لبنان و بیروت همواره در کنار حزب‌الله در مقابل همه توطئه‌ها ایستادگی خواهند کرد.
وی در خطبه دوم، روز عفاف و حجاب را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: حجاب مانعی برای فعالیت زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی محسوب نمی شود بلکه بنیان خانواده را حفظ می‌کند و حجاب در اسلام برای حفظ حرمت زنان وضع شده است.
وی با تاکید بر برنامه‌سازی در صدا و سیما و رسانه‌ها برای ترویج حجاب، ابراز داشت: فرهنگ‌سازی برای رعایت حجاب تاثیر فراوانی در گسترش عفت عمومی دارد.
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به سالروز کشف کودتای آمریکایی نوژه، عنوان داشت: این امر نشان داد انقلاب اسلامی به پشتوانه امدادهای الهی به پیروزی رسیده و تداوم دارد و نقشه‌های دشمنان راه به جایی نخواهند برد.
تغییر رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه قم
با صدور حکمی از سوی ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه قم تغییر یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ظهر دیروز و پیش از اقامه اذان متن حکم سیدرضا تقوی رئیس ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه قرائت شد.
در این حکم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی که پیش از این در معاونت ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه مشغول به فعالیت بود به سمت ریاست ستاد برگزاری نماز جمعه قم منصوب شد.

 


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ادامه سناریوی «ایران‌هراسی» دیروز با انتشار گزارشی مدعی شد که ایران در کنار چین و کره‌شمالی بزودی قادر خواهد بود، خاک آمریکا را هدف حمله موشکی قرار دهد!
به گزارش روزنامه «دیلی میل»، وزارت دفاع آمریکا در این گزارش مدعی شد: سه کشور ایران، چین و کره‌شمالی به سرعت در حال توسعه توان موشکی خود هستند، به نحوی که این کشورها به زودی قادر خواهند بود خاک آمریکا را هدف حمله اتمی قرار دهند.
دیلی میل نوشته است:‌این گزارش با استقبال حامیان استقرار سامانه‌های دفاع موشکی در آمریکا، روبرو شده است.
بنابر ادعای این گزارش، چین قادر است به زودی زیردریایی‌های خود را به موشک‌های بالستیکی مجهز کند که می‌توانند از آب‌های چین آمریکا را هدف قرار دهند.
این گزارش را مرکز ملی اطلاعات فضایی و هوایی وزارت دفاع آمریکا تحت عنوان «ارزیابی تهدیدات موشک‌های کروز و بالستیک در سال 2013» تهیه کرده است. در این گزارش ادعا شده است که چین تا 15 سال آینده می‌تواند تعداد سامانه‌های موشک اتمی سطح به سطحی را که می‌توانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند، به 100 مورد برساند.
به ادعای این گزارش، پکن به زودی قادر خواهد بود موشک‌های بالستیک 2-JL خود را با برد بیش از 7 هزار کیلومتر بر روی زیردریایی‌های کلاس «جین» نصب کند.
وزارت دفاع آمریکا در بخشی از این گزارش با اشاره به توان موشکی ایران، ادعا کرده است که تهران قصد دارد تا سال 2015 موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را مورد تست قرار دهد. این گزارش در مورد توان موشکی ایران می‌نویسد: ایران برنامه بلندپروازانه‌ای در مورد موشک‌های بالستیک و موشک‌های فضایی دارد و به صورت مداوم برای ارتقای برد، قدرت تخریب و دقت این موشک‌ها تلاش می‌کند.
کره‌شمالی هم دیگر کشوری است که در گزارش آمریکا به آن اشاره شده است. بنا بر ادعای این گزارش، کره‌شمالی موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای «هواسانگ-13» را تست کرده است. این موشک‌ها قادرند اهدافی در فاصله 5500 کیلومتری را هدف قرار دهند، هرچند که در این گزارش اشاره شده است که کره‌شمالی هنوز مراحل تست نهایی این موشک را به پایان نرسانده است.
به گزارش فارس، ادعاهای مطرح شده در این گزارش که با عنوان ارزیابی آژانس‌های اطلاعاتی منتشر شده، در حقیقت تکرار ادعاهایی است که پیش از این هم از زبان منابع نظامی آمریکایی مطرح شده بود. سال 2010 یک منبع آگاه نظامی در وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه با روزنامه «دیلی تلگراف» گفته بود ایران قادر است تا سال2015 خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

 


«ارجان دولاپچی» تحلیلگر سیاسی روزنامه «آیدنلیک» ترکیه به تشریح دلایل حمایت‌های بسیار زیاد دولت رجب طیب اردوغان از محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر پرداخته و آینده تحولات منطقه را به نفع اسلام‌واقعی، منطقه و کشورهای مستقل از جمله ایران خواند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه به طور فزاینده‌ای از محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر حمایت می‌کند گفت: در حالی که همه می‌دانستند راه‌حل مشکل مصر تشکیل دولت فراگیر ملی در این کشور است، دولت محمد مرسی تحت فشارهای آمریکایی‌ها در مصر روی کار آمد به عبارتی دیگر آمریکایی‌ها انقلاب مردم مصر را دزدیده و به نفع خود مصادره کردند که در نهایت با مداخله مردم مصر بعد از یک سال کار به اینجایی رسید که اکنون است.
دولاپچی در گفت‌وگو با «مهر» خاطر نشان کرد: مرسی تبدیل به یکی از لیدرهای اجرای طرح خاورمیانه جدید آمریکا شد سیاستی که از سوی «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه هم دنبال می‌شود به طوریکه اردوغان صراحتا این موضوع را اعلام کرده است. در واقع محمد مرسی و رجب طیب اردوغان یک ائتلاف دو نفره‌ای برای پیشبرد پروژه‌ خاورمیانه جدید آمریکا به وجود آورده بودند که حامی هر دوی آنها آمریکا بوده و است. امروز ما شاهدیم که یکی از طرف‌های این ائتلاف یعنی محمد مرسی سقوط کرد و طرف دیگر یعنی اردوغان هم با اعتراضات میدان تقسیم و پارک گزی در حال سقوط است.
این کارشناس ترک تصریح کرد که سیاست‌های مورد حمایت آمریکا در منطقه و جهان محکوم به شکست است، زیرا جهان دستخوش تغییر شده است و کشورهای مستقلی مثل روسیه، ایران، چین، برزیل، هند، ترکیه و ونزوئلا مواضع و سیاستهای مستقل خود را در عرصه سیاسی جهان دارا هستند.
وی بر این باور است که افسار اروپا و آمریکا کشیده شده است و این روند روز به روز تشدید می‌شود و قدرت‌های آنها یکی پس از دیگری مثل دومینو فرو می‌ریزد. مقاومت سوریه مثال خوبی برای این شکست سیاست‌های آمریکا و اروپا است. بشار اسد مقاومت کرد و پیروز شد و پیروزی‌هایش ادامه خواهد یافت روندی که به نفع کل منطقه و ایران است.
دولاپچی در این خصوص ادامه داد: سقوط مرسی سبب شده است که تا دولت اردوغان در داخل کشور در مقابل مخالفان یک قدم عقب بنشیند به طوریکه اردوغان چند روز قبل صراحتا اظهار داشت: ما هم ممکن است اشتباه کرده باشیم. بعد از این احتمالا اردوغان شروع به کاستن تنش‌ها در داخل ترکیه خواهد کرد، زیرا که او نمی‌خواهد حادثه مصر در ترکیه هم اتفاق بیفتد و علاوه بر این اوضاع اقتصادی هم چندان مناسب نیست. به طور کلی آثار و نشانه‌های سقوط اردوغان نمایان شده و در حال سرعت گرفتن است.
این تحلیلگر در ادامه گفت: تحولات اخیر در منطقه تاثیرات زیادی در منطقه و داخل ترکیه خواهد داشت، این تحولات سبب شکست مدل اسلام آمریکایی موسوم به «اسلام متعادل» خواهد شد که این امر هم به نفع اسلام و هم به نفع کشورهای مستقلی مثل ایران است و اهمیت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بعد از 34 سال را بیشتر نمایان خواهد کرد. در عرصه داخلی هم این تحولات سبب شکاف در حزب حاکم توسعه و عدالت شده و منجر به تقویت مخالفان خواهد شد و احزاب جدیدی در ترکیه شکل خواهند گرفت.
وی در پایان یادآور شد که از سوی دیگر اوضاع اقتصادی ترکیه هم مناسب نیست. کسری بودجه افزایش یافته و بدهی‌های دولت به 340 میلیارد دلار رسیده است به طوریکه روزهای سختی در انتظار ترکیه است و در آینده‌ای نزدیک ترکیه و مصر در راس خبرهای جهان خواهند بود.

 


رئيس ستاد انتخابات حجت‌الاسلام و‌المسلمين حسن روحاني گفت: با توجه به شعارها و وعده‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران وي از فکر، نيرو و مهارت جوانان در کابينه خود استفاده خواهد کرد.
"محمدرضا نعمت‌زاده" رئيس ستاد انتخابات حسن روحاني در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران درباره حضور جوانان در کابينه دولت يازدهم گفت: به طورحتم با توجه به شعارها و وعده‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران وي از فکر، نيرو و مهارت جوانان در کابينه خود استفاده خواهد کرد.
وي افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني نسبت به حضور جوانان و مطالبات آن‌ها تعصب زيادي دارد از اين رو حتما در کابينه و دولت يازدهم به اين قشر توجه ويژه‌اي خواهد کرد.
نعمت‌زاده تصريح کرد: در حال حاضر تمامي کارگروه‌هاي تعيين شده از سوي رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران فعاليت‌هاي خود را به صورت منسجم انجام مي‌دهند تا انشاءلله دولت يازدهم با يک کابينه موفق باتجربه و کاردان بر سر کار بيايد.

 


جانشین امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور از اعزام تیم‌های بسیج جامعه پزشکی به مناطق محروم کشورهای اسلامی قاره آفریقا خبر داد.
به گزارش تسنیم، روح‌الله قائد امینی با اشاره به برپایی بیمارستان صحرایی در استان کردستان به منظور ارائه خدمات به مناطق محروم و کم‌بضاعت این منطقه، اظهار داشت: طی حضور تیم‌های یادشده در شهرستان قروه استان کردستان، به بیش از 8 هزار نفر از مردم محروم این منطقه خدمت ارائه شده است.
قائد امینی در ادامه افزود: این خدمات شامل تخصص‌های اطفال، داخلی، جراحی، زنان و زایمان، عفونی، دندان‌پزشکی، پزشک عمومی و پرستاری، دارو و خدمات آموزش بهداشت است که با حضور پزشکان متخصص دانشگاه علوم پزشکی تهران به ارائه خدمات می‌پردازند.
وی در ادامه از اعزام تیم‌های بسیج جامعه پزشکی ایران به مناطق محروم کشورهای آفریقا خبر داد و افزود: مکان‌یابی مناطق مورد نیاز به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشورهای اسلامی توسط وزارت امور خارجه و با همکاری وزارت بهداشت کشورهای مقصد انجام شده است.
قائد امینی با بیان اینکه تیم‌های یاد شده بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان به کشورهای مورد نظر اعزام خواهند شد، اضافه کرد: معمولا خدمات خارج از کشور، اقدامات درمانگاهی است ولی اگر امکانات مناسب جراحی هم وجود داشته باشد خدمات جراحی و بیمارستانی را هم ارائه خواهیم داد.
جانشین امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور خاطرنشان کرد: اخیرا نیز بیمارستان ثابتی در استان چهار محال و بختیاری راه‌اندازی شده که 50 عمل جراحی بزرگ توسط بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی و هاجر شهرکرد برای مردم این مناطق انجام شده است.

 


چهل و پنجمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی طی روزهای بیست‌وچهارم تیر ماه تا دوم مرداد ماه سال جاری به میزبانی شهر مسکو روسیه برگزار می‌شود.
ساعی دهقان، سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تیم المپیاد دانش‌آموزی شیمی ایران، عصر پنج‌شنبه عازم کشور روسیه شده است، گفت: مهدی یارامانی تهرانی و آریا امین‌الرعایا از شهر تهران، هیربد حیدری از استان همدان و اشکان خاوران از استان فارس، اعضای تیم ملی المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند.
وی تصریح کرد: دکتر ابراهیم کیان‌‌مهر به عنوان سرپرست اول، دکتر علیرضا شایسته سرپرست دوم و دکتر علی نعمتی به عنوان ناظر علمی تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی شیمی ایران را همراهی می‌کنند.
شایان ذکر است که تیم المپیاد دانش‌آموزی شیمی ایران سال گذشته با کسب یک نشان طلا و سه نشان برنز در جایگاه هشتم چهل و چهارمین دوره المپیاد جهانی شیمی ایستاد.
بنابر همین گزارش المپیاد جهانی زیست‌شناسی نیز طی روزهای بیست و سوم تا سی‌ام تیر ماه (14 تا 21 جولای) با حضور دانش‌پژوهان جوان ایرانی در شهر برن سوئیس برگزار می‌شود.
ساعی دهقان در این رابطه نیز به ایسنا گفت: اعضای این تیم نیز که عصر پنج‌شنبه عازم سوئیس شد شامل امین آراسته از استان آذربایجان شرقی، امیر اشرف گنجوی از استان کرمان، بهار صابرزاده اردستانی از شهر تهران و ندا نیلفروشان از استان اصفهان است.
وی تصریح کرد: تیم المپیاد دانش‌آموزی زیست‌شناسی ایران را سامان حسین‌خانی و محمد کرام‌الدینی به عنوان سرپرستان اول و دوم و دکتر مهناز آذرنیا و دکتر احمد شهاب‌الدین پاریزی به عنوان ناظران علمی همراهی می‌کنند. تیم ملی المپیاد جهانی زیست‌شناسی کشورمان سال گذشته در بیست‌وسومین دوره المپیاد جهانی زیست‌شناسی موفق به کسب سه نشان نقره و یک برنز شد.

 


غار تازه کشف شده ده‌شیخ در شهرستان دنانوید پیدایش علی صدری دیگر در جنوب ایران را می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، این غار که از شگفت‌انگیزترین غارهای کشف شده در کشور به شمار می‌رود اکنون حیرت تمامی کارشناسان زمین‌شناسی را برانگیخته است.
این غار در 51 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در 35 کیلومتری شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است.
غار معروف به ده‌شیخ در فاصله دو کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد که با جاده خاکی به این روستا متصل می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دنا وجه تسمیه این غار را برگرفته از نام روستای ده‌شیخ ذکر کرد و افزود: این غار سال گذشته و توسط اهالی همین روستا کشف شد.
سید اسماعیل وحدتی افزود: با بررسی‌های زمین‌شناسی مشخص شد که این غار مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی بوده که بر اثر ریزش نزولات جوی در کوه بایار راز آن پس از هزاران سال کشف شده است. وی در ادامه گفت: آب به صورت چرخشی در حفره‌های این غار عبور کرده و دالان‌هایی که شکل گرفته براثر همین حرکت چرخشی آب بوده است.
وی عنوان کرد: از طریق آن چکان‌هایی که در زیر سقف غار قرار داشته و به علت جنس آهکی بودن سنگ‌ها به مرور با چکیدن آب قندیل‌هایی شکل گرفته که زیبایی آن را چند برابرکرده است.
این مسئول از وجود سه دالان بزرگ در این غار شگفت‌انگیز خبر داد و گفت: ورودی غار شامل سه دهنه می‌باشد که محلی برای عبور در راه رسیدن به دالان‌های سه‌گانه است.
وحدتی از شواهدی دال بر سکونت انسان در قرن‌های گذشته در این غار گفت و افزود: پیدا شدن سفال‌هایی از گذشته و از همه مهم‌تر استخوان و اسکلت انسان نشان می‌دهد که کشف این غار شگفت‌انگیز توسط نسل‌های گذشته بوده و اکنون پس از گذشت سال‌ها و به عبارت بهتر قرن‌های متمادی از مهجور بودن خارج شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا این غار را به دلایل ذکر شده سکونت‌گاه انسان دانست و گفت: با همه خصوصیاتی که گفته شد غار ده شیخ می‌تواند جایگاهی ویژه در مجموعه گردشگری کشور در آینده داشته باشد و نمناکی غار وجود آب در اعماق غار را همانند غار علی صدر تأیید می‌کند.
وی تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه را مهم‌ترین هدف در راه شناسایی غار ده شیخ دانست و گفت: زیرساخت اولیه مورد نظر راه آسان دسترسی است که مسئولان باید از کمک لازم در این زمینه دریغ نکنند.

 


سرویس شهرستانها-
معاون بهره‌برداری آبفای استان قم، میانگین بارندگی در استان قم را یک پنجم متوسط جهانی دانست و گفت: در حال حاضر تنها راه برای مقابله با مشکلات ناشی از کم‌آبی، صرفه‌جویی است.
به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهدی نظرزاده با اشاره به وضعیت بارندگی در ایران و جهان گفت: متوسط بارندگی در دنیا 850 میلی‌متر، در ایران 250 میلی‌متر و در قم نیز این میزان یک پنجم متوسط جهانی یعنی تنها 162 میلی‌متر است.
وی به مشکلات تامین آب برای شهر کهک اشاره کرد و ابراز داشت: با کاهش بارندگی‌ها، افزایش برداشت و پایین رفتن سطح آب، آبدهی دو چاه اصلی تامین‌‌کننده نیاز شهر کهک امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.
معاون بهره‌برداری آبفای استان افزود: به همین دلیل با وجود تلاش‌های صورت گرفته نتوانستیم آب را به صورت دائم در اختیار مردم این شهر قرار دهیم و با اجازه مسئولان در هفته‌های اخیر نسبت به نوبت‌بندی آب اقدام کردیم.
وی تاکید کرد: البته این موضوع مورد رضایت شرکت آب و فاضلاب استان نیست، اما چاره‌ای جز این راه وجود ندارد، چرا که در حال حاضر منبع جدیدی برای تامین آب شهر کهک نداریم.
نظرزاده افزود: با اینکه دو چاه جدید حفر کردیم، اما این چاه‌ها نیز خشک بود و هنوز تامین آب شهر کهک با مشکل روبه‌رو است.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تامین آب شهر کهک و روستاهای اطراف از پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم، بیان داشت: امیدواریم هرچه زودتر این امر تحقق یابد و مشکلات آب این شهر برطرف شود.
معاون بهره برداری آبفای استان افزود: در حال حاضر تنها راه مقابله با مشکلات ناشی از کم‌آبی صرفه‌جویی است.

 


خرم‌‌آباد- خبرنگار کیهان:
تا پایان امسال بیش از 1/5 میلیون واحد جدید مسکن مهر در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی که برای افتتاح چند پروژه عمرانی به استان لرستان سفر کرده بود در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که تاکنون ساخت 4‌میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور شروع شده است افزود: از این تعداد 2 میلیون و 188 هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده که تلاش ما بر این است تا عمده مسکن‌های نیمه‌تمام را تا پایان سال 92 به اتمام برسانیم و تحویل متقاضیان دهیم.
مهندس علی نیکزاد ثمرین افزود: در بخش روستایی 520 هزار واحد با پیشرفت 50 درصدی و یک میلیون واحد در بخش شهری با 70 درصد پیشرفت در دست ساخت است.
نیکزاد با بیان این نکته که در سال 84 تعداد 322 هزار واحد مسکونی در استان لرستان عملیات اجرای آنها آغاز شده بود اضافه کرد: ساخت 142 هزار واحد از آنها شروع شده و 92 هزار واحد نیز به متقاضیان تحویل داده شد.
وی گفت: در این سفر نیز 15 هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر در استان لرستان افتتاح و به متقاضیان تحویل شد.
نیکزاد افزود: 35 هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر در حال ساخت است و تا پایان سال، آنها نیز به بهره‌برداری می‌‌رسند.
وی اضافه کرد: 4 هزار میلیارد تومان در بخش واحدهای مسکونی مسکن مهر هزینه شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که در طول این 8 سال به اندازه همه تاریخ راه‌آهن ساخته شده یا در دست احداث داریم، خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم 2500 کیلومتر راه‌آهن احداث و تحویل شده و 8500 کیلومتر نیز در دست احداث می‌باشد.
وی گفت: با پیگیری‌ها و تلاش‌‌های مستمر دکتر دهمرده استاندار لرستان و مسئولان استانی در بخش توسعه زیرساخت‌ها، راه‌‌آهن، آزاد راهها و مسکن پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است.
بازدید از بیمارستان الیگودرز، بیمارستان بروجرد، افتتاح سالن 2500 نفری الیگودرز، بازدید از طرح توسعه محور خرم‌آباد - بروجرد و بهره‌برداری از محور 15 کیلومتری 4 خطه بروجرد-اشترینان از جمله برنامه‌های این سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به لرستان بود.
مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز در مراسم افتتاح چهار خطه بروجرد به اشترینان گفت: برای احداث چهار خطه بروجرد به اشترینان تا سه راهی نهاوند، به طول 15 کیلومتر 21 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
مهندس شهرام ملکی افزود: عرض مفید این چهار خطه 30/26 متر است و علائم ایمنی و گاردریل و چراغ‌های چشمک‌زن نیز در محدوده زیرگذرها نصب شده است.
وی اظهار کرد: در احداث چهار خطه بروجرد به اشترینان تعداد 23 دهنده پل و دو پل زیرگذر برای دسترسی به روستاهای منطقه نیز احداث شده است.
ملکی اضافه کرد: با احداث این چهار خطه ضمن بالا رفتن ضریب امنیت مسافران در حین رانندگی به مقدار قابل توجهی در وقت و مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

 


سرویس شهرستانها-
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی خود را از تحولات سیاسی مصر اعلام کرد.
در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است:انقلاب بیدارگرایانه ملت بزرگ مصر در برابر استبداد و خودکامگی، برگی‌زرین در تاریخ کهن آن دیار بود، اما این روزها این کشور بزرگ و متمدن، دستخوش درگیری‌ها و خونریزی‌های تأسف‌باری است. درگیری‌هایی که می‌تواند این کشور مهم را به سرنوشتی مبهم و پیچیده سوق داده و کل منطقه را تحت تاثیر خود قرار دهد.
این بیانیه می‌افزاید: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با نگرانی و حساسیت تمام این تحولات را دنبال می‌کند و مشفقانه از طرفین درگیر تقاضا می‌کند تا به منطق قرآن که گفت‌وگو و جدال احسن است، رو بیاورند و دست از برادرکشی بردارند. وفاداری به اصول گفت‌وگو و پرهیز از خشونت، تنها راه‌حل اختلافات فعلی و گریز از بحران سیاسی است. در این میان نقش علما و رهبران دینی در هدایت و آرام‌سازی اوضاع، بی‌بدیل خواهد بود.
در ادامه بیانیه آمده است: درگیری‌های مصری-مصری هیچ ثمره‌ای جز خوشنودی دشمنان قسم‌خورده امت اسلامی به ویژه کیان صهیونیستی که از جریان بیداری اسلامی زخم خورده است، ندارد.
بیانیه در پایان می‌افزاید: در آغاز ماه مبارک رمضان از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم که هرچه زودتر امنیت و ثبات کامل به کشور عزیز مصر بازگردد و مردم فهیم و متدین این کشور بار دیگر نشان دهند که با اتحاد و انسجام ملی و توکل به خدای بزرگ قادرند به خوبی از این مرحله دشوار به سرعت عبور کنند و امت اسلامی را از نگرانی خارج سازند.

 


فرد خیری ساخت بزرگترین مدرسه خیرساز را در مشکین شهر متقبل شده که احداث آن با همراهی مسئولان آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرماندار مشکین شهر عصر پنجشنبه با اعلام این مطلب در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه فوق که در مشکین شهر برگزار شد، اظهار داشت: این مدرسه به کمک خیر مدرسه‌ساز عبادالله فتح‌اللهی شهردار منطقه 19 تهران احداث می‌شود که از تعهدات ششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز است.
سید حمید عباداللهی با یادآوری اینکه خیران مدرسه‌ساز برای ساخت مدرسه در این شهرستان 43 میلیارد ریال تعهد کردند، افزود: تا مهرماه مدرسه خیران دو کلاسه روستای ارجق به بهره‌برداری می‌رسد.
وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم با کمک خیران مدرسه دیگری که چند سالی است عملیات اجرایی آن شروع شده و قرار است به همت باشگاه استیل‌آذین و خیر تهرانی تکمیل شود، به آموزش و پرورش تحویل داده شود.
عباداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاه دولتی بویژه آموزش و پرورش با محدودیت اعتبارات خود به تنهایی قادر نیست پروژه‌های عمرانی و مدرسه‌سازی را به سرانجام برساند و خیران در قالب مجامع استانی و شهرستانی به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند تا از این طریق بتوانند در امر مدرسه‌سازی سهیم باشند.
بر اساس همین گزارش، فرماندار مشکین شهر یادآور شد: انتظار می‌رود بزرگترین مدرسه خیرساز در مشکین شهر که با سرمایه‌گذاری 14میلیارد ریال احداث می‌شود به سرعت تکمیل شده و بهره‌برداری از آن بموقع انجام شود.
وی مدرسه‌سازی را یک کار خداپسندانه و ذخیره اخروی در تحصیل و ارتقای آموزش نسل آینده توصیف کرد و ادامه داد: بیشتر خیران دوست دارند در مناطق روستایی واحدهای آموزشی خود را احداث کنند که این نشان از اهتمام آنها به کارهای نیک و خداپسندانه و رفع محرومیت‌ها دارد.

 


همدان-خبرنگار کیهان:
مشاور فرهنگی سازمان ملی استاندارد گفت: برای امور فرهنگی کشور، تاکنون هیچ استانداردی تدوین نکرده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا میلانی‌نژاد درگفت‌و گو با خبرنگاران در همدان افزود: با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعریف استاندارد برای کارها و امور فرهنگی جامعه، هنوز این امر محقق نشده است.
وی ادامه داد: تا زمانی که فرهنگ جامعه درست نشود، بخش‌های دیگر مانند اقتصاد و صنعت و... درست نمی‌شود و اگر فرهنگ در هر بخشی جایگاه خود را پیدا کند هیچ تخلفی در آنجا روی نمی‌دهد تا نیاز به ورود نهادها و سازمان‌های نظارتی و بازرسی و یا برخورد باشد.
مشاور فرهنگی سازمان استاندارد درباره تعبیر دینی از کلمه استاندارد، اظهار داشت: معادل این واژه در تعبیرات دینی ما همان عدالت و به معنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خود و در حد خود است.
میلانی‌نژاد یادآور شد: توجه به پیام انبیای الهی و ائمه(ع)، استانداردسازی کل رفتار انسان‌ها و عالم بشریت را در پی دارد.
پس از این گفت وگو نمازخانه اداره کل استاندارد استان همدان توسط مشاور فرهنگی سازمان ملی استاندارد ایران افتتاح شد و سپس مرکز سنجش عیار طلای این اداره کل آغاز به کار کرد.

 


به‌رغم وعده مسئولان مبنی بر جلوگیری از خروج گندم قاچاق خروج این محصول از اردبیل همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در جلسه عصر پنجشنبه بررسی آخرین وضعیت خرید گندم در منطقه مغان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با تأیید ضمنی این قاچاق از طریق مرز جاده مشکین‌شهر- اهر به سمت کشور ترکیه و عراق گفت: به نظر می رسد برخی از افراد سودجو قصد دارند از این طریق گندم مرغوب منطقه مغان را از طریق مرزها خارج کرده و به کشور دیگر بفروشند.
ارژنگ عزیزی با یادآوری اینکه در حد بضاعت و توان خود سعی کردیم جلو این خروج بی‌رویه و قاچاق را بگیریم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد به دلیل برخی قصور و کوتاهی‌ها این قاچاق و خروج غیرقانونی ادامه دارد که باید وضعیت کنترلی را تشدید کرد.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته بیش از 60هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده و 420 میلیارد ریال نیز به حساب کشاورزان واریز شده است.
عزیزی اضافه کرد: خرید گندم به قیمت تضمینی 7هزار و 200 ریال همچنان ادامه دارد و ما در حد توان سعی کردیم خریداران بخش خصوصی را نیز ملزم کنیم تا این قیمت را رعایت کنند اما به نظر می‌رسد، نمی‌توان کنترل زیادی را بر این نرخ داشته و بخش خصوصی را ملزم به این کار کرد.
براساس این گزارش، اما برغم طرح این مسائل در منطقه مغان که تولید با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده و برداشت محصول اغلب از مزارع آبی صورت می‌گیرد مشکلاتی را نیز برای کشاورزان به وجود آورده به طوریکه در تحویل محصول و بهای گندم تحویلی اکثر زارعان منطقه مغان با دغدغه‌ها و مشکلاتی روبه‌رو هستند که به نظر می‌رسد به دلیل بی‌توجهی مسئولان دامنه این مشکلات افزون‌تر شده و زارعان همچنان چشم انتظار حل این مشکلات خود هستند.
در کنار قاچاق گندم از برخی مبادی خروجی استان و همچنین پرداخت نشدن به موقع بهای گندم خریداری شده آنچه که در این بین برای کشاورزان منطقه آزاردهنده است ایرادگیری بی‌جای متولیانی است که در خرید گندم دستی در آتش دارند به طوریکه همین ایرادگیری‌های نابجا سبب شده تا زارعان بیشتر تمایل داشته باشند تا محصول خود را به قیمت بالاتر از نرخ تضمینی به واسطه‌گران و دلالانی بفروشند که در مناطق گندم‌خیز کمین کرده‌اند تا محصول را خریداری و بارگیری کرده و از استان خارج کنند.

 


گندم یکی از محصولات کشاورزی است که در کرمانشاه به میزان قابل توجهی برداشت می‌شود و در هنگام برداشت دانه‌های طلاگونه این برکت الهی در تلألو نور آفتاب می‌درخشد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، استان کرمانشاه با برخورداری از آب و هوای مناسب و زمین‌های حاصلخیز از موقعیت خوبی برای کشاورزی بهره‌مند است.
دشت‌های وسیعی در استان کرمانشاه وجود دارد که با همت مردمان این دیار هر ساله زیرکشت محصولات مختلف از جمله گندم که به دو شکل آبی و دیم کشت می‌شود می‌رود.
دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی زیر کشت گندم در فصل بهار همچون فرشی عظیم و مخملی سبز رنگ گسترده می‌شود و در هنگام برداشت، دانه‌های طلا‌گونه این برکت الهی در تلألو نور آفتاب می‌درخشد.
کشاورزان کرمانشاه از مرحله کاشت تا برداشت با بهره‌گیری از اصول علمی، محصولات خود را روانه بازار می‌کنند.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
16 دانش‌آموز برتر مسابقات قرآنی کشور، در میان استقبال مردم، وارد اراک شدند.
این دانش‌آموزان در سی‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و معارف اسلامی که در مشهد برگزار شد، رتبه‌های اول تا پنجم کشوری را در رشته‌های تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به دست آوردند.
از این تعداد دانش‌آموز، 9 نفر دختر و 7 نفر پسر هستند.

 


اراک - خبرنگار کیهان:
هرسال برای توسعه مراکز علمی و آموزشی برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام می‌شود که عمده‌ترین این برنامه‌ها را خیرین اجرا می‌کنند.
مدیرحوزه‌های علمیه کشور در سفر خود به تفرش با بیان مطلب بالا افزود: مردم ایران به خاطر علاقه‌ای که به نظام و زنده نگهداشتن فرهنگ اسلامی دارند، با اهدای زمین و کمک‌های نقدی و غیرنقدی تاکنون کمک‌های بزرگی به گسترش مراکز دینی کرده‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری، از گسترش مراکز حوزه علمیه بانوان خبرداد و اظهار کرد: در بخش حوزه‌های علمیه آقایان از نظر وجود مدارس مشکلی نداریم، اما در بخش بانوان باید مدارس را افزایش بدهیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10