(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 24 تـیـر 1392 - شماره 20542

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از 5 نامزد پیشنهادی قوه قضائیه
3 حقوقدان شورای نگهبان ، با رأی مجلس انتخاب شدند
درمکتب امام
خارج از دستور
شرح خطبه 216 نهج البلاغه ـ (1)
حق متقابل خداوند و مخلوقات
تشکر کدخدایی از مجلس ؛ نمایندگان بار مسئولیت را از دوشم برداشتند
در تماس تلفنی رئیس‌جمهور تونس
روحانی: با هرگونه درگیری میان مسلمانان در هر نقطه دنیا مخالفیم
ضیافت افطار خانه ملت برای رئیس جمهور منتخب
اولین نشست صمیمانه روحانی با نمایندگان مجلس برگزار شد
   


نمایندگان مجلس محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نژادالله ابراهیمیان را به مدت ۶ سال به عنوان حقوقدانان جدید شورای نگهبان انتخاب کردند.
طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، انتخاب 3 تن از حقوقدانان شورای نگهبان در دستور کار جلسه علنی روز گذشته پارلمان قرار گرفت.
محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه پارلمان در جریان انتخاب 3 حقوقدان شورای نگهبان، نامه آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای معرفی حقوق‌دانان شورای نگهبان را قرائت کرد.
بر این اساس رئیس قوه قضاییه، عباسعلی کدخدایی (سخنگوی پیشین شورای نگهبان)، محسن اسماعیلی (عضو شورای نگهبان)، سام سوادکوهی (از قضات دیوان عالی کشور)،  ابراهیمیان (از قضات دادسرای انتظامی قضات)، صادقی (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز) را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای حضور در شورای نگهبان معرفی کرده بود که از این میان 3 نفر توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.
هر کدام از این حقوقدانان 10 دقیقه برای صحبت در صحن مجلس پیش از رای‌گیری فرصت داشتند.
عباسعلی کدخدایی در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به 3 عضو حقوقدان شورای نگهبان با تشکر از رئیس قوه قضاییه و دبیر شورای نگهبان گفت:‌ از اعضای شورای نگهبان که 12 سال در خدمت‌شان بوده‌ام به ویژه از آیت‌الله احمد جنتی درس‌های زیادی گرفته‌ام.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: مطلب چندانی برای بیان در مجلس ندارم به برخی از نمایندگان سال‌هاست ارادت دارم و توفیق آشنایی با نمایندگان جدید را پیدا کرده‌ام.
محسن اسماعیلی نیز در جلسه رای اعتماد مجلس به سه عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید مرکز اعتماد ملت و مسئولان باشد، گفت: آرای شورای نگهبان باید به نحوی باشد که وقتی اعلام می‌شود موجب القای حس آرامش به جامعه شود. وقتی آرای شورای نگهبان در بررسی مصوبات یا نتایج انتخابات اعلام می‌شود مردم این آرا را در موضع داور عادل بی‌طرف بدانند.
این عضو حقوقدان سابق شورای نگهبان خواستار علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان شد و افزود: در مقالاتم بیان کردم ای کاش مذاکرات شورای نگهبان نیز مثل مذاکرات مجلس علنی برگزار می‌شد تا عملکرد شورای نگهبان بر همگان روشن‌تر می‌شد.
همچنین محمدهادی صادقی که از سوی ریاست قوه قضاییه به عنوان یکی از نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی شده بود، نیز در سخنان خود دستیابی به روش‌های موثرتر تعامل بین مجلس و شورای نگهبان را مستلزم یک همکاری نظام‌مند بین این دو نهاد دانست و اظهار داشت: وقتی مصوبه‌ای به شورای نگهبان می‌رود گاهی می‌بینیم نه تنها در مهلت مقرر نهایی نمی‌شود بلکه چند ماه بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است؛ مثلا قانون مجازات اسلامی یکی از مواردی است که بعد از سه سال نهایتا تصویب شد اما اشکالات عدیده شرعی و قانونی در آن وجود داشت.
سام سوادکوهی مستشار دیوان عالی کشور که در جلسه علنی روز گذشته مجلس به عنوان نامزد حقوقدان شورای نگهبان سخن می‌گفت نیز با اشاره به سوابق تحصیلی و شغلی خود اظهار کرد: تجربه فعالیت در هیئت داوری سازمان بورس و هیئت تجدیدنظر در شورای رقابت را در کارنامه کاری خود دارم که با این نوع فعالیت در مسائل اقتصادی امیدوارم بتوانم در امور اقتصادی همکاری مناسبی با مجلس داشته باشم.
نجات‌الله ابراهیمیان دیگر نامزد حقوقدان شورای نگهبان هم در سخنانی با اشاره به اینکه قاضی قانون اساسی باید نگاه دقیقی داشته باشد، همانطور که فقها در احکام شرع اجتهاد می‌کنند، گفت: حقوقدان شورای نگهبان نیز باید نگاه اجتهادی به قانون اساسی داشته باشد.
معاون دادستان انتظامی قضات تاکید کرد: اعضای شورای نگهبان باید عقاید سیاسی خود را در کارها دخیل نکنند تا به موقع بتوانند در میان احزاب داوری کنند.
پس از رای‌گیری نمایندگان در خصوص انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، رئیس مجلس اعلام کرد، محسن اسماعیلی با 237 رای، سام سوادکوهی با 147 رای و نجات‌الله ابراهیمیان با 130 رای از مجموع 260 رای ماخوذه به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان درآمدند.
لاریجانی پس از اعلام نتیجه این انتخابات گفت: برای این 3 عزیز آرزوی توفیق می‌کنیم و امیدوارم با همت و جدیت ارتباط نزدیکی با مجلس داشته باشیم.
وی افزود: برای همه عزیزان که در این سمت بودند از جمله آقای کدخدایی که ظاهراً با یک رأی کمتر انتخاب نشدند، آرزوی توفیق می‌کنم.
گفتنی است، عباسعلی کدخدایی که علاوه بر عضویت در شورای نگهبان سمت سخنگویی این نهاد را به عهده داشت دیگر عضو این شورا نخواهد بود، ولی وی همچنان معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان است.
انتخاب اعضای هیئت رئیسه اتحادیه‌ها
بر اساس اکثریت نسبی آرا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان، بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را ادامه دادند و ماده 14 این لایحه را پس از بحث و بررسی با 148 رای موافق، 7 رای مخالف و 15 رای ممتنع از 244 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، در اتحادیه‌ها، افراد منتخب به ترتیب بر اساس اکثریت نسبی آراء مأخوذه شامل یک نفر رئیس، دو نفر نائب رئیس (اول و دوم)، یک نفر دبیر و یک نفر خزانه‌دار تعیین می‌شوند. همزمان با برگزاری انتخابات، اعضای هیئت مدیره اتحادیه، انتخاباتی برای انتخاب دو نفر بازرس (اصلی و علی‌البدل) برگزار می‌شود.
طبق مصوبه مجلس، در صورت عدم آمادگی پذیرش سمت تعیین شده توسط طرح منتخب، تعویض سمت وی با سمتی که احراز آن نیاز به تعداد آرای کمتری دارد، بلامانع است.
خانه ملتی‌ها مقرر کردند در صورت تساوی آرا بین دو یا چند نفر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه، سمت آنها به طریق قرعه توسط رئیس کمیسیون نظارت و یا نماینده وی و با حضور اکثریت اعضای هیئت مدیره اتحادیه تعیین می‌شوند.
وکلای ملت مصوب کردند در صورت درخواست همه منتخبین، سمت آنها از طریق برگزاری انتخابات داخلی در حضور رئیس یا نماینده کمیسیون نظارت تعیین می‌شود.
همچنین طبق مصوبه مجلس، برای صنوفی که تعداد آنها به حدنصاب لازم برای تشکیل اتحادیه نرسیده است یا فاقد اتحادیه‌اند، ارائه پروانه کسب و سایر امور صنفی از طریق اتحادیه همگن یا اتاق اصناف شهرستان مربوط بنا به تشخیص کمیسیون نظارت صورت می‌گیرد.
نمایندگان مجلس با 161 رای موافق، یک رای مخالف و 17 رای ممتنع از 245 نماینده حاضر در جلسه این ماده را به تصویب رساندند.
مراسم تحلیف سه نماینده
شمس‌الله شریعت‌نژاد، حمیدرضا مشهدی عباسی و عمران علی‌محمدی که به ترتیب از حوزه‌های انتخابیه تنکابن، دماوند و فیروزکوه و ایلام موفق به کسب رای اعتماد مردم برای نمایندگی آنان در مجلس شورای اسلامی شده‌اند، در جلسه علنی روزیکشنبه مجلس بر اساس آیین‌نامه، مراسم تحلیف را به جای آوردند.
همچنین در جلسه علنی روز گذشته مجلس، اعتبارنامه محمد مهدی مفتح از حوزه انتخابیه تویسرکان بررسی و تصویب شد.
درخواست بررسی موضوع شنود
از وزارت اطلاعات
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس، در نطق میان دستور صحن علنی مجلس با اشاره به مسائل پیش آمده در خصوص کشف دستگاه‌های شنود در دفتر علی مطهری، اظهار داشت:‌ هر کس کمی با این مسائل آشنا باشد می‌داند که این ناشیگری کار دستگاه‌های رسمی نیست چرا که اگر آنها قصد چنین کاری را داشته باشند آنقدر دقیق انجام می‌دهند که به این سادگی‌ها کشف نخواهد شد از این رو معتقدم افراد و گروه‌هایی به خاطر اینکه مطهری مشهور به صراحت‌گویی در انتقاد است، برای آنکه نشان دهند حکومت منتقدین داخل خود را تحمل نمی‌کند و این تهمت را به جمهوری اسلامی انتساب دهند ممکن است کاری کرده باشند که این دستگاه‌ها عمدا کشف شده و موجب اعتراض شود تا وزارت اطلاعات که به عنوان سیستم عصبی در این زمینه کار می‌کند زیر سؤال برود و نتواند کار خود را درست انجام دهد لذا وزارت اطلاعات باید سریعا به مسئله رسیدگی کرده و به مجلس گزارش دهد.
وی افزود: این جای تشکر دارد که همان ظهر پنجشنبه که آقای مطهری به وزارت اطلاعات نامه نوشت کمیته تخصصی از گروه‌های مختلف تشکیل شد اما فعلا اتهام متوجه دستگاه اطلاعاتی کشور شده است و این باعث می‌شود از وزارت اطلاعات بخواهیم زودتر تکلیف را روشن کنند.
همچنین حجت الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس که در دقایقی مسئولیت اداره صحن علنی مجلس را برعهده داشت، با اشاره به تذکر جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس درباره کار گذاشتن وسایل شنود در دفتر کار علی مطهری بود، گفت: چنین اتفاقی در دفتر همکاران در نهاد قانونگذاری و مجلس رخ نداده و ظاهرا این مسئله در خارج از مجلس بوده است که متولیان ذیربط و حراست مجلس این موضوع را بررسی می‌کنند و گزارش خواهند داد و قطعا مجلس در صورت دریافت گزارش حراست، اقدام قاطعی انجام خواهد داد.
در ادامه این جلسه خانه ملت، سوالات ملی نمایندگان از برخی وزرا توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شد.  
براساس یکی از این سوالات ، 10 نفر از نمایندگان مجلس از علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه سوالی را درباره نقش معاون و رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور در سیاست خارجی مطرح کردند.

 


معشوق بی‌نقص دارید
هان!
از خواب غفلت برخیزید و مژده دهید و سرور کنید
که:
- محبوبی دارید که زوال ندارد
- و معشوقی دارید که نقص ندارد
- مطلوبی دارید بی‌عیب
- منظوری دارید که نور طلعتش «الله نور السموات و الارض» است. (1)
- محبوبی دارید که سعه احاطه‌اش «لودلیتم بحبل الی الارضین السفلی لهبطتهم علی‌الله» است. (2)
چهل حدیث - حدیث یازدهم - ص 158
1- خداوند نور آسمانها و زمین است (نور - 36)
2- اگر با ریسمانی به ژرفای زمین فرو فرستاده شوید، بر خداوند فرود آیید.
(علم الیقین ج 1‍ ص 54)

 


دریافت کارت اهدای عضو
از سوی نمایندگان
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پر کردن فرم مربوط به اهدای عضو، کارت اهدای عضو دریافت کردند.
واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز گذشته در محل راهروی مجلس شورای اسلامی مستقر شد.
جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس نیز با پیوستن به متقاضیان اهدای عضو، کارت اهدای عضو دریافت کردند.
عضویت بیش از ۲۰۰ نماینده
در کارگروه‌‌های تعامل دولت و مجلس
عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان راهروان ولایت از عضویت بیش از ۲۰۰ نماینده در کارگروه‌های هفت‌گانه تعامل دولت و مجلس خبر داد.
اسماعیل جلیلی با بیان اینکه اکثریت اعضای فراکسیون رهروان ولایت در کارگروه تعامل دولت و مجلس عضویت دارند، گفت: احتمالا با توجه به دیدار روز یکشنبه نمایندگان با رئیس‌جمهور منتخب، روز دوشنبه در جلسه شورای مرکزی فراکسیون درباره زمان آغاز جلسات کارگروه‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

 


خطبه‌هاي نهج‌البلاغه آنطوري كه مرحوم سيّد رضي (رض) انتخاب كرده است، به همان سبكي نيست كه وجود مبارك حضرت امير ايراد فرمود. در نهج البلاغه فقط آن جمله‌هائي كه صبغه بلاغت و فصاحت و جنبه ادبي دارد، نقل كرده‌اند. ياد اين بزرگ‌ها را يعني سيّد رضي بايد گرامي باشد؛ او با اين كارش چندين خدمت به تشيع و به اسلام كرد.
اوّلاً علي‌بن ابيطالب را به جهان اسلام معرفي كرد؛ ده‌‌ها شرحي كه بر نهج‌البلاغه نوشته شد، قسمت مهمّش مال علماي اهل سنّت است. يعني 80 درصد يا 70 درصد مال محقّقان سنّي است، 30 درصدش مال ما شيعه‌هاست؛ اين يك نكته. نكته ديگري كه سيّد رضي در جمع‌آوري نهج‌البلاغه رعايت كرد، تقريب بين مذاهب است. براي اينكه علي‌بن ابيطالب اوّلين مظلوم بود و بر آن حضرت خيلي ستم شد؛ گاهي حضرت كلمات گلايه‌آميز تندي دارد كه بخشي از آنها در شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد آمده. اگر سيّد رضي آن كلمات را در نهج‌البلاغه ذكر مي‌كرد؛ ديگر «نهج‌البلاغه»، نهج‌البلاغه نبود! موضع‌گيري شيعه‌ها و سنّي‌ها در قبال هم بود، عداوت و دشمني و كينه‌توزي روز افزون بود.
حقّ متقابل و متعادل ميان حاكم و مردم
فرمودند: من كه علي‌بن ابيطالبم، روي شخصيت حقيقي خودم مثل شما هستم، حقّي بر شما ندارم. امّا روي شخصيّت حقوقي‌ام كه امام مسلمينم، امير مؤمنانم، جانشين پيامبرم، نتيجه غديرم و مانند آن؛ حقوقي دارم. جَعَلَ اللهُ لِي عَلِيكُمْ حَقّاً بِوِلايَهِ اَمرِكُم، نه به اينكه من علي‌بن ابيطالبم! اگر كسي جانشين پيغمبر شد، خليفه رسول الله (ص) شد، بر امت اسلامي حق دارد. وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الحَقِّ مِثلُ الَّذِي لِي عَلِيكُم. شما هم بر خليفه مسلمين حق داريد، شما هم بر وليّ مسلمين حق داريد، شما هم بر جانشين پيغمبر حق داريد. پس حقوق خليفه رسول‌الله بر مردم و حقوق مردم بر خليفه رسول‌الله يك حقوق متقابل و متعادل است.
سهولت توصيف حق و دشواري عمل به آن
بعد فرمود: حقّي كه بر من است و حقّي كه بر شماست، اين حق زيباست. اگر كسي بخواهد درباره حق، ارزش حق كتاب بنويسد، قلم‌فرسائي كند، سخنراني كند، همايشي بر قرار كند؛ ميدانش وسيع است. امّا بخواهد به حق عمل كند، ميدان وسيعي نيست، يك راه بسيار باريكي است. همان است كه صراط مستقيم اَدَقُّ مِنَ الشَّعر وَ اَحَدُّ مِنَ السِّيف (1).
فرمود: فَالحَقُّ اُوسَعُ الاَشياءِ فِي التَّواصُفْ وَ اَضيَقُهَا فِي التَّناصُف. در وصف كردن، انشاء‌نويسي، مقاله‌نويسي، همايش برگزار كردن كه انسان درباره حق و عدل سخن بگويد؛ ميدان خيلي وسيع است. امّا بخواهد منصفانه رفتار كند، حقوق را رعايت كند؛ فرمود اين راهش بسيار باريك و سخت است.
ضرورت همراهي (حق) با (تكليف)
بعد فرمود: لا يَجرِي لِاَحَدٍ إلا جَرَي عَلَيه وَ لا يَجرِي عَلَيهِ إلا جَرَي لَه. اين را با دو جمله مستقل بيان فرمود براي تبيين و تُوكيد. و گرنه با يك جمله، مطلب فهميده مي‌شد. حق براي كسي نيست، مگر اينكه عليه او هم هست. يعني هر كسي مكلّف به اداي حق است، در قبال آن، حقّي هم دارد كه ديگري بايد آن را اداء كند. بعد فرمود: مسأله حق نه تنها ميدان وصفش وسيع است، ميدان حكومتش هم وسيع است. هيچ جا نيست كه از حكومت حق خالي باشد! كسي بگويد كه من حق دارم كه ديگران اين كار را انجام بدهند، ولي بر من نيست و ديگران نسبت به من حق ندارند، يك چنين كسي در عالم نيست.
تبيين حق متقابل خداوند و مخلوقات
بعد می‌فرمايد: حتّي ذات أقدس إله كه همه جهان، صدر و ساقه عالم، خلق و فيض اوست؛ او براي خودش حقّي قرار داد، يك؛ و بر خودش هم حقّي قرار داد، دو. درست است هيچ كس حاكم بر خدا نيست، اِنِ الحُكمُ إلا لِلّه(2) ؛ درست است كه اگر خدا حكمي كرد، هيچ كسي حكم خدا را تعقيب نمي‌كند، لا مُعَقِّبَ لِحُكمِه(3). حاكميّت مطلق از آن اوست و حكم او هم در تحت تعقيب كسي نيست؛ اما براي احترام‌گذاري به حق فرمود: من بر مخلوق حقّ دارم و حقّي از طرف مخلوق بر خودم وضع كرده‌ام. هيچ كسي بر خدا قانون وضع نمي‌كند، ولي خود خداوند يك قانوني به صورت وفاء به عهد بر خودش وضع كرده است.
فرمود: اگر حق در يك موردي يك‌جانبه بود؛ يعني كسي كه حق دارد، مورد حق نباشد، ديگري بر او حق نداشته باشد. اگر يك كسي در عالم، حق يك‌جانبه داشته باشد، او بايد خدا باشد! ولي خدا اين كار را نكرده. مي‌توانست بكند، ولي نكرده. وَ لُو كَانَ لِاَحَدٍ اَنْ يَجرِيَ لَهُ وَ لا يَجرِيَ عَلَيهِ لِكَانَ ذلِكَ خالِصاً لِلّهِ (سُبحانَهُ وَ تَعالي) دُونَ خَلقِهْ لِقُدرَتِهِ عَلي عِبادِه وَ لِعَدلِهِ فِي كُلِّ ماجَرَتْ عَلِيهِ صُرُوفُ قَضائِه. او، هم قادر محض است؛ و هم كلّ جهان مِلك اوست، دو؛ و هم كلّ جهان مُلك اوست، سه. او هم مَلِك است، هم مالك است، هم ذوا الْمَلَكُوت و هم عدل محض است. ولي با همه اين اوصاف، براي مردم بر خودش يك حقّي قرار داد!
فرمود: وَ لكِنَّهُ جَعَلَ حَقَّهُ عَلَي العِبادْ اَنْ يُطيعُوهُ، وَ جَعَلَ جَزاءَ هُمْ عَلَيهِ مُضاعَفَهَ الثَّوابِ تَفَضُّلاً مِنهُ وَ تَوَسُّعاً بِمَا هُوَ مِنَ المَزيدْ اَهلُه. نهايت ادب را وجود مبارك حضرت امير رعايت كرده، ديگر در طرف مقابل حق تعبير نكرده كه بگويد مخلوق بر خالق حق دارد! فرمود: خود خدا حقوقي را براي بندگان قرار داده. در چند جاي سوره مباركه انعام فرمود: عَلي نَفسِهِ الرَّحمِه. در يك جا بِالصّراحه فرمود: كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلي نَفسِهِ الرَّحمَه(4). « كَتَبَ» يعني فَرَضَ. طوري ذات أقدس إله خودش را معرفي كرد كه گويا مُلزم است رحيمانه رفتار بكند.
فزوني و سبقت رحمت الهي بر غضب او
فرمود: من مهندسم، كلّ عالم را با اندازه و با نقشه مي‌آفرينم. امّا نقشه را به دست رحمت مي‌دهم، نه به دست غضب؛ معماري را به دست رحمت مي‌دهم، نه به دست غضب! يك وقت است انسان مي‌گويد كه رحمت خدا بيش از غضب اوست. يعني مثلاً بهشت 8 در دارد، يا 8 طبقه دارد؛ جهنّم 7 طبقه. اين منظور از سَبقت رحمت بر غضب نيست! در نصوص، مخصوصاً آنچه از وجود مبارك امام سجاد (ع) رسيده این است كه: تَسعَي رَحمَتُهُ اَمامَ غَضَبِه (5)، اين يك؛ يا مَنْ سَبَقَتْ رَحمَتُهُ غَضَبَه (6)، دو. بنابراين رحمت او، هم بيش از غضب اوست كه معناي معروف است، هم پيش از غضب اوست كه معناي امامت است؛ امام اين جماعت رحمت است. بنابراين روي اين رحمت، كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلي نَفسِهِ الرَّحمَه.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعی از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ؛ قم ـ 19/ 9/ 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 8/ 312 (2) انعام/ 57 (3) رعد/ 41
(4) انعام/ 54 (5) بحار الأنوار/ 97/ 408
(6) اقبال الأعمال/ 362 ؛ بحار الأنوار/ 95/ 232
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


عباسعلی کدخدایی گزینه پیشنهادی برای عضویت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان، پس از رای نیاوردن از سوی مجلس گفت : از نمایندگان مجلس که این بار را از دوش بنده برداشتند، تشکر می‌کنم.
کدخدایی عضو سابق شورای نگهبان با تبریک به حقوقدانان جدید شورای نگهبان، اظهار امیدواری کرد که آن‌ها بتوانند در چارچوب قانون اساسی به وظایف خود عمل کنند.
وی گفت: در هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه حضور دارم و سعی می‌کنم اغلب اوقات خود را در دانشگاه و هیات حل اختلاف بگذرانم.
کدخدایی در گفت‌و‌گو با ایسنا خاطرنشان کرد: 12 سال در شورای نگهبان فعالیت داشتم که 10 سال عضو و 2 سال معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بودم.
ایستادگی در برابر هجمه‌ها
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به شخصیت عباسعلی کدخدایی گفت: وی دارای شخصیتی مؤمن، اسلامی و ولایی بود و در دو دوره‌ای که کدخدایی در شورای نگهبان با عنوان حقوقدان حضور داشت، عملکرد بسیار خوبی از خود به جا گذاشت.
وی افزود:‌ انتخاب کدخدایی به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان در چندین دوره، نشان از پختگی وی در کار و مسئولیتش بود.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه کدخدایی یک سرمایه بزرگ برای شورای نگهبان بود، تصریح کرد: توانمندی‌های وی باعث شده بود که سالیان متمادی به‌عنوان سخنگو انتخاب شود و در اصل، کدخدایی یکی از وزنه‌های بسیار خوب و سنگین برای شورای نگهبان به حساب می‌آمد.
کوثری در گفت‌وگو با تسنیم، ایستادگی کدخدایی در برابر برخی فشارها و هجمه‌های بیگانگان در جریان برگزاری انتخابات‌های مختلف را یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی وی عنوان کرد و گفت:‌ کدخدایی حقیقتاً مومن، معتقد و متعهد بود و اینها همه از ویژگی‌ها و خصوصیت‌های اخلاقی وی بود.
همچنین محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابعاد شخصیتی و علمی کدخدایی، اظهار داشت: به اعتقاد بنده کدخدایی یکی از نیروهای خوب، باسابقه و باتجربه شورای نگهبان بود.
وی تأکید کرد: معتقدم که کدخدایی از حیث تجربی یکی از نیروهای مجرب شورای نگهبان بود و در دورانی که به عنوان سخنگوی شورا فعالیت می‌کرد، سرمایه‌ ارزنده‌ای برای شورای نگهبان محسوب می‌شد.
 سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ادامه ‌داد: کدخدایی از نیروهای توانمند شورای نگهبان محسوب می‌شد و از نظر علمی نیز انسان مسلطی بود که امیدوارم که از توان وی در کارهای کارشناسی شورای نگهبان استفاده شود.
وی با اشاره به برنامه‌های احتمالی این کمیسیون برای تقدیر از کدخدایی، خاطرنشان‌کرد: هنوز در مورد تقدیر از کدخدایی در کمیسیون برنامه‌ریزی نشده که این موضوع در جلسه امروز کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از رأی نیاوردن کدخدایی تأسف می‌خورد، گفت: شورای نگهبان از یک عضو باتجربه خود محروم شد.

 


حسن روحانی رییس‌جمهور منتخب کشورمان در تماس تلفنی محمد منصف المرزوقی رییس‌جمهور تونس با وی، تاکید کرد ما با جنگ، درگیری و خونریزی میان مسلمانان درهر نقطه از دنیا مخالف هستیم.
رئیس‌جمهور تونس در تماس تلفنی، فرارسیدن ماه مبارک رمضان و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و خواستار مساعدت ایران برای برقراری آتش‌بس در سوریه در ماه مبارک رمضان شد.
روحانی نیز با تشکر از تماس تلفنی رئیس‌جمهور تونس گفت: ما با جنگ و خونریزی میان مسلمانان در هر نقطه دنیا در ماه مبارک رمضان و هر ماه دیگری مخالفیم.
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران افزود: همه کشورهای اسلامی باید برای جلوگیری از جنگ، تقابل و خونریزی میان مسلمانان تلاش کنند و ایران هم از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد. وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم روند تحولات در مصر به‌گونه‌ای باشد که منافع مردم این کشور را تامین کند و البته هر تصمیمی را که مردم مصر اتخاذ کنند برای همگان محترم است.
رئیس‌جمهور تونس نیز گفت: ما هم از درگیری و خونریزی در مصر ناراحت هستیم و همراه با دیگران تلاش می‌کنیم تا آرامش به مصر و دیگر کشورهای اسلامی بازگردد.
روحانی در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی از روابط رو به رشد دو کشور در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز خرسندی کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات خود با کشور دوست و بردار تونس سقفی قایل نیست و دولت یازدهم ایران در این مسیر گام برخواهد داشت.
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه "آرزوی ما در ماه مبارک رمضان، موفقیت برای همه کشورهای مسلمان از جمله تونس است"، اظهار کرد: همه باید با استعانت از خداوند برای رفع مشکلات دنیای اسلام و ایجاد وحدت میان امت اسلامی تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور تونس نیز در پایان این گفت‌وگوی تلفنی، با استقبال از دیدگاه‌های حسن روحانی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتواند با رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران دیدار کند تا زمینه تحکیم و توسعه روابط دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

 


اولین نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب عصر یکشنبه در صحن علنی پارلمان برگزار شد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در نشست مشترک مجلس و رئیس جمهور منتخب که در محل صحن علنی مجموعه بهارستان برگزار شد، ضمن خوشامد گویی به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب و همراهانش ، گفت: آقای روحانی سالها در پارلمان مسئولیت‌های مختلفی داشت از این رو امروز ایشان به اصل خویش بازگشتند.
لاریجانی ادامه داد: جناب آقای روحانی میهمان عزیزی برای ما هستند که امروز مسئولیت سنگین قوه مجریه را بر عهده گرفته است، خوشبختانه آقای روحانی سالها در مسئولیت مهم دبیری شورای عالی امنیت ملی با مسائل کلان کشور از نزدیک آشنا بود، ما امیدواریم این دو وجه یعنی سابقه پارلمانی آقای روحانی و همچنین سابقه شورای عالی امنیت ملی،‌ کمک کند تا در این شرایط حساس که مسائل کشور با پیچیدگی‌های مختلف مواجه است، بتوانید با تدبیر و اتخاذ تصمیمات عاقلانه و علمی،‌ مسیر کشور را هموار کنید.
لاریجانی در ادامه به بیان برخی مسائل پرداخت و یادآور شد: در مسائل امنیت داخلی با موضوع پیچیده‌ای مواجه نیستیم گرچه مسائل خردی وجود دارد که باید با تدبیر در آینده به آنها پرداخت تا تبدیل به زخم‌های مزمن نشوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری وحدت و همراهی ضرورت دارد تا در مسائل بین‌المللی دارای پشتوانه قوی باشیم، یادآور شد: پس از انتخابات اخیر این زمینه بیشتر فراهم شد لذا نگهداری این روحیه وفاق در کشور اهمیت فراوانی یافته است.
وی با بیان اینکه قانونگرایی در نگهداری این وفاق اهمیت زیادی دارد اظهار داشت:‌ ایجاد چتر وحدت به تمامی صاحبان آرای متکثر از طریق مشارکت دادن آنها در مسائل دارای اهمیت است؛ همچنین تقویت شعائر دینی و آرمان‌های امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب به این امر کمک می‌کند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ملت با استقامت به آنها نشان دادند در مسئله هسته‌ای با همه بخش‌ها همصدا هستند، خطاب به روحانی تصریح کرد: در این زمینه با توجه به تجربیات جنابعالی امید است با دیپلماسی فعال از حقوق ملت دفاع و میدان‌های جدیدی برای تحرکات دیپلماتیک فراهم شود؛ طبعاً به دلیل اهمیت موضوع تمامی ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی و همه بخش‌های کشور بایستی با همگرایی مددرسانی کنند.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب نیز در نشست مشترک با نمایندگان مجلس اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برآمده از اجتهاد و جهاد علما و فقهای بزرگ در صدر مشروطیت است.
وی افزود: مجلس نماد مهم مردم‌سالاری است و تک‌تک نمایندگان به عنوان نماینده کل ملت ایران هستند.
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه اگر در سال‌‌های اخیر گاهی نسبت به مجلس بی‌حرمتی شد، این حرمت و اقتدار باید به آن بازگردد، تصریح کرد: دولت آینده به مجلس شورای اسلامی به عنون یک نهاد مهم و تاثیرگذاری که امام فرمود عصاره فضائل یک ملت است، می‌نگرد.
روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد‌ : مصوبات مجلس به عنوان نهاد قانون‌‌گذاری که محصول کار آنها پس از تایید شورای نگهبان است برای همه از جمله دولت‌ آینده لازم‌الاتباع خواهد بود.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بی‌تردید ادامه دهنده راه سیاستمدار بزرگی چون شهید مدرس است که امام عزیز ما به او عشق می‌ورزید و افتخار مجلسیان این است که ادامه دهنده راه او باشند.
وی تصریح کرد: من افتخار می‌کنم بگویم عضو خانواده مجلس هستم، 20 سال از عمرم از مجلس اول تا مجلس پنجم در خانه ملت سپری شد و چه درس‌های فراوانی از مجلس آموخته‌ام.
حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه یکی از این درس‌ها این بود که عظمت مجلس عظمت ملت است، اضافه کرد: دولت قوی در کنار مجلس قوی خواهد بود و اقتدار مجلس قبل از آنکه منافعش برای مجلس باشد، برای دولت خواهد بود.
رئیس جمهور منتخب گفت: قانون مجلس، نظارت مجلس، نقد مجلس، سؤال مجلس و حتی اگر لازم بود استیضاح مجلس را بر دیده منت می‌‌گذاریم؛ مبنای همه ما برای همکاری و همراهی با یکدیگر است.
وی با بیان اینکه مصوبات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و اجرای آنها بر عهده دولت است گفت:‌ اما همه می‌دانیم تنها قانون برای همکاری و هماهنگی کافی نیست.علاوه بر وجود قانون، اخلاق معیار بزرگی برای همکاری خواهد بود.
روحانی ادامه داد: دولت خود را مجری قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور می‌داند و بدون قانونگرایی کشور سامان نخواهد یافت. بسیاری از معضلات و مشکلات کشور در گذشته به خاطر فاصله گرفتن از قانون است.
رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: دولت آینده نه در فکر تقابل با مجلس خواهد بود و نه در فکر آنکه خدای ناکرده مجلس را با آمار غیردقیق فریب دهد و نه در فکر آن است که در اجرای قانون و برای فاصله گرفتن از اجرای آن بهانه‌تراشی کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پایان این نشست صمیمانه حجت الاسلام روحانی و همراهانش در ضیافت افطار نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10