(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 25 تـیـر 1392 - شماره 20543

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
این چند کلمه هم گفتنی است
حقوقدانان برجسته بین‌المللی: تحریم‌های ضد ایرانی غیرقانونی است
درمکتب امام
رایزنی رئیس جمهور تونس با روحانی درباره سوریه
درخواست سناتور فرانسوی برای تجدیدنظر تحریم‌های ضدایرانی
آیت‌الله مکارم شیرازی: تجمل‌گرایی علت بسیاری از مشکلات جامعه است
قرآن برنامه‌ سعادت تا قيامت (1)
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرد
رای هیئت عالی حل اختلاف قوا درباره مکاتبات معاونت نظارت مجلس با دولت
با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد
رونمایی از پرنده بدون سرنشین عمود پرواز در اصفهان
سردار عراقی مطرح کرد
ارتقای چشمگیر ضریب امنیت با حضور نیروی زمینی سپاه در مناطق مرزی
طراحی بال هواپیمای مسافربری در پارک علم و فناوری فارس آغاز شد
تلاش قانونگذاران آمریکایی برای مجازات آرژانتین به دلیل روابطش با ایران
   


سید احمد قریشی
یک روز به اصرار دوستان آقای میرحسین بر مسند نخست‌وزیری نشست و ما با جان و دل قبول کردیم.
یک روز آقای دکتر رضایی نامه‌ای به امام نوشت که اگر ولایتی بیاید کار رزمندگان با مشکل مواجه می‌شود و با حکمیت آقای هاشمی دوباره موسوی نخست‌وزیر شد و ما پذیرفتیم.
دو دوره با آرای ملت از آقای هاشمی به عنوان رئیس‌جمهور حمایت کردیم.
در دوره هفتم و هشتم کاندیدای ما رای نیاورد ما تبریک گفتیم و پذیرفتیم.
در دوره نهم و در مرحله دوم رای ملت به نام کاندیدای ما رقم خورد که در خواب ماندن بعضی‌ها و تهمت تغییر نتیجه را به جان خریدیم و خوشحال بودیم که برای اولین بار اداره نظام سیاسی کشور به نام ما رقم خورد ولی چهار سال اخم و تخم و کنایه بزرگانی را تحمل کردیم.
در دوره دهم کاندید ما طبق سنوات قبل برای دومین بار و با اختلاف یازده میلیون رای از رقیب پیش افتاد هیچ کدام از کاندیداها و بعضی از مسئولین اصلی نظام نه اینکه تبریک نگفتند و برای رای ملت تره هم خرد نکردند که هیچ بلکه علم تقلب در انتخابات را بلند کردند و تهمت بزرگی را به جمهوری اسلامی نثار کردند و حماسه حضور 83 درصدی مردم را به کام همه تلخ کردند.
در دوره یازدهم باز آرای مردم به نام رقیب رقم خورد و تنها با اختلاف 370 هزار رای انتخابات به دور دوم کشیده نشد و رئیس‌جمهور برگزیده شد و ما باز طبق وظیفه تبریک گفتیم و در جشن پیروزی ملت شرکت کردیم و از خداوند توفیق موفقیت را برایشان آرزو کردیم.
آنچه جای سوال است و روح و دل انسان را آزرده خاطر می‌سازد این است که:
چرا در سال 88 به جای تبریک و تهنیت پرچم مخالفت بر دوش کشیدید و آوای تقلب سر دادید؟
چرا در سال 88 توصیه نکردید که از راه قانونی اعتراضات خود را پیگیری کنند؟
چرا همانند این بار فورا مصاحبه نکردید و از دموکراسی در ایران دفاع نکردید؟
چرا همانند این بار به کاندیدای منتخب مردم تبریک نگفتید؟
چرا در سال 88 به دوستان نگفتید که دموکراسی یعنی تحمل رقیب؟
مگر سازوکار انتخابات دوره دهم با یازدهم چه تفاوتی کرده بود که امسال اقدامات قانونی و دوره قبل غیرقانونی بود؟
آیا مردم از جای دیگری آمده بودند؟ دولت نسبت به شما تغییر موضع داده بود؟ شورای نگهبان تغییر کرده بود؟ سازوکار و قوانین تغییر کرده بود؟ عوامل و دست‌اندرکاران عوض شده بودند؟ یا جنس کاغذ و مواد صندوق‌ها فرق کرده بود؟
آیا اختلاف آرای این دور با دوره قبل تفاوت چشمگیری داشت؟ آیا در این دوره نظارت نمایندگان کاندیداها بیشتر شده بود؟ آیا جابجایی 370 هزار رای از یازده میلیون رای کار دشوارتری بود؟
نکته‌ها و موضوعات فراوان، متعدد، منطقی و غیرقابل انکار دیگری هست که مجال آن نیست.
آیا برای این پرسش‌ها پاسخی هست؟
اگر دیروز به قانون تمکین می‌کردیم و فریب دشمن نمی‌خوردیم و چراغ سبز به دشمن نشان نمی‌دادیم و شیرینی حضور حماسی 40 میلیونی را به دهان ملت زهر نمی‌کردیم دشمن به این اندازه گستاخ نمی‌شد و بعضی از دوستان هم شاید این قدر لجبازی نمی‌کردند و وضع اقتصادی نیز به این میزان افسارگسیخته نمی‌شد.
بیایید در پیشگاه ملت توبه کنیم و قانون را در همه حال اگرچه بر خلاف میلمان باشد بپذیریم و عمل کنیم.
بیایید رقیب را بپذیریم و تحمل جابجایی قدرت را داشته باشیم و دشمن را در تمام صحنه‌ها از خانه بیرون کنیم.
بیایید برای خوش‌آمد دشمن دوستان را دشمن مپنداریم.
اگر ده بار پیاپی دیگر هم شما پیروز شوید ما می‌پذیریم و تبریک می‌گوییم چرا که دستگاه‌های انتخاباتی را قانونی و اقدامات آنها را در چارچوب قانون می‌دانیم و اشکال احتمالی را نیز از طریق قانون پیگیری می‌کنیم شما هم بیایید قانونی عمل کنید.

 


گروهی از حقوقدانان برجسته بین‌المللی بر غیرقانونی بودن تحریم‌های تحت رهبری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که به دلیل دنبال کردن برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای علیه تهران اعمال شده، تاکید کردند.
در همایشی با موضوع «تحریم‌های یک‌جانبه و حقوق بین‌الملل؛ دیدگاه‌ها در رابطه با مشروعیت و عواقب» که در لاهه برگزار شد مسئله تحریم‌های ضدایرانی مورد بررسی قرار گرفت.
کاظم غریب‌آبادی سفیر ایران در هلند با اشاره به برگزاری این همایش گفت: قضات دادگاه‌های بین‌المللی، اساتید حقوق بین‌الملل از دانشگاه‌های اروپایی و آسیایی و همچنین محققان در این همایش شرکت کردند.
عبدالجی کوروما، قاضی سابق دیوان بین‌المللی دادگستری و 10 حقوقدان برجسته بین‌المللی به بررسی تحریم‌های یک‌جانبه از منظر حقوق بین‌الملل پرداختند.
وی با بیان اینکه هیچ کشور یا سازمانی قانونا حق اعمال تحریم‌های یک‌جانبه را ندارد، افزود: تحریم‌ها علیه یک دولت با هدف مجازات آن دولت، فاقد وجهه قانونی است.
همچنین هیسائه ناکانیشی، استاد دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه دوشیشا نیز در این همایش تصریح کرد: تحریم‌ها فقط زندگی را برای مردم ایران سخت‌تر کرده است.
وی به جای اعمال تحریم، گفت‌وگو با ایران را پیشنهاد داد.
پال دو وارت، استاد بازنشسته حقوق بین‌الملل در دانشگاه وییو آمستردام هم تاکید کرد: تحریم‌هایی که حقوق اساسی انسانی را هدف قرار ‌دهند، ناقض حقوق بین‌الملل محسوب می‌شوند.
مایا لستر یکی از اعضای گروه وکلای دادگاه بریک نیز گفت: اتحادیه اروپا مدرکی در رابطه با انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران جهت توجیه تحریم‌های خود علیه نظام بانکی این کشور ارائه نداده است.
به گزارش پرس‌تی‌وی، کارلوس جی. آرگوئلو گومز، نماینده نیکاراگوئه در پرونده‌های دیوان بین‌المللی دادگستری هم در این همایش تصریح کرد: ایران می‌تواند پرونده تحریم‌های یک جانبه را به داوری بین‌الملل ارجاع دهد.
همچنین سنای آمریکا در نوامبر 2012 دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه صنعت انرژی، بنادر، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران تصویب کرد.
این اتهام بی‌اساس که ایران در برنامه انرژی هسته‌ای به دنبال اهداف نظامی است، علت تحریم‌های غیرقانونی تحت امر آمریکا علیه تهران بوده است. ایران ضمن رد این اتهامات تاکید می‌کند که به عنوان یکی از اعضای پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را دارد.
آمریکا و اتحادیه اروپا در آغاز سال 2012 میلادی با هدف جلوگیری از خرید نفت ایران و معامله با بانک مرکزی این کشور از سوی دیگر کشورها، تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت نفت و بخش‌های مالی جمهوری اسلامی اعمال کردند. این تحریم‌ها در تابستان 2012 اجرایی شدند.

 


همه عالم اسماءالله هستند
همه عالم اسم الله است.
تمام عالم؛ چون اسم نشانه است. همه موجوداتی که در عالم هستند اینها نشانه ذات مقدس حق تعالی هستند.
منتها، نشانه بودنش را بعضی‌ها می‌توانند به عمقش برسند که این چه جور نشانه است و بعضی هم بطور اجمال می‌توانند بفهمند که این نشانه است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 19

 


دفتر ریاست جمهوری تونس اعلام کرد که منصف المرزوقی طی تماس با رئیس‌جمهور منتخب ایران بر توقف خشونت‌ها در سوریه تاکید کرد.
در بیانیه ریاست جمهوری تونس آمده است که در این تماس تلفنی رییس‌جمهور تونس خواهان مساعدت ایران برای برقراری آتش‌بس در شهر حمص سوریه و هم‌چنین توقف فوری اقدامات نظامی در این کشور شد.
بر اساس این بیانیه، مرزوقی در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران بر اهمیت آتش بس در ماه مبارک رمضان به منظور پایان دادن به اوضاع بحرانی و خونریزی‌ها در سوریه و فراهم کردن گذرگاهی امن برای شهروندان جهت ترک حمص و درمان مجروحان و کمک‌رسانی به آن‌ها تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور تونس در این گفت‌وگو فرارسیدن ماه مبارک رمضان و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و خواستار مساعدت ایران برای برقراری آتش‌بس در سوریه در ماه مبارک رمضان شد.
روحانی نیز با تشکر از تماس تلفنی رئیس‌جمهور تونس گفت: ما با جنگ و خونریزی میان مسلمانان در هر نقطه دنیا در ماه مبارک رمضان و هر ماه دیگری مخالفیم.
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران افزود: همه کشورهای اسلامی باید برای جلوگیری از جنگ، تقابل و خونریزی میان مسلمانان تلاش کنند و ایران هم از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.
وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم روند تحولات در مصر به‌گونه‌ای باشد که منافع مردم این کشور را تامین کند و البته هر تصمیمی را که مردم مصر اتخاذ کنند برای همگان محترم است.
رییس‌جمهور تونس نیز گفت: ما هم از درگیری و خونریزی در مصر ناراحت هستیم و همراه با دیگران تلاش می‌کنیم تا آرامش به مصر و دیگر کشورهای اسلامی بازگردد.
روحانی در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی از روابط رو به رشد دو کشور در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ابراز خرسندی کرد و گفت که «جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات خود با کشور دوست و بردار تونس سقفی قایل نیست و دولت یازدهم ایران در این مسیر گام برخواهد داشت».
رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان این که «آرزوی ما در ماه مبارک رمضان، موفقیت برای همه کشورهای مسلمان از جمله تونس است»، اظهار کرد: همه باید با استعانت از خداوند برای رفع مشکلات دنیای اسلام و ایجاد وحدت میان امت اسلامی تلاش کنیم.
رئیس‌جمهور تونس نیز در پایان این گفت‌وگوی تلفنی، با استقبال از دیدگاه‌های حسن روحانی، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک بتواند با رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران دیدار کند تا زمینه تحکیم و توسعه روابط دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

 


فيليپ ماريني، رئيس کميته مالي سناي فرانسه از کشورهاي غربي خواست تا تحريم‌هاي خود عليه ايران به دليل برنامه انرژي هسته اي اين کشور را مورد بازنگري قرار دهند.
به گزارش پرس تی وی، رئيس کميته مالي سناي فرانسه در مقاله‌اي که در هفته نامه «لوپوينت» منتشر شد،با اشاره به ممنوعيت عليه فعاليت‌هاي شرکت خودروسازي «پژو سيتروئن» درايران، بازنگري در اين محدويت‌ها را خواستار شد .
اين سناتور فرانسوي با تاکيد بر فعاليت‌هاي شرکت‌هاي فرانسوي در ايران يادآور شد، سياست‌هاي خصمانه آمريکا عليه ايران نبايد کشورهايي مانند فرانسه را که روابط اقتصادي مستحکمي با جمهوری اسلامي دارند، دربرگيرد.
ماريني،بر لزوم بازنگري بر تحريم‌هاي ضدايراني به دليل وخامت اوضاع صنايع خودروسازي فرانسه و تاثيرات منفي آن بر بازار کار تاکید کرد.
اين سناتور فرانسوي همچنين از اعمال تحريم‌ها عليه کشوري بزرگ و قدرتمند مانند ايران که مرزهاي مشترک با برخي از کشورها دارد، به عنوان اقدامی بی حاصل نام برد و آن را محکوم کرد.
شرکت خودروسازي « پژو سيتروئن» در فوريه ۲۰۱۲ ميلادي تصميم به پايان روابط تجاري خود با جمهوري اسلامي گرفت و به اين ترتيب فروش سالانه نيم ميليون خودرو را در بازار ايران را که رقمي نزديک به ۱.۵ ميليارد يورو بود، از دست داد.
کاهش توليدات شرکت پژو سيتروئن از سال ۲۰۱۲ ميلادي، موجب تعطيلي يکي از مراکز صنعتي اين شرکت در دوهه اخير و از بين رفتن ۸ هزار فرصت شغلي شد.
این درحالی است که تحليلگران مي‌گويند، ايران درجايگزين کردن خودروي پژو مشکل خاصي نداشته است چرا که اين کشور دوازدهمين توليد کننده خودرو در دنيا و بزرگترين توليدکننده خودرو در جهان اسلام است.

 


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: بسیاری از مشکلات جامعه به دلیل تجمل‌گرایی و زرق و برق‌های دنیوی بروز پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، وی روز گذشته بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: به دلیل تجمل‌گرایی، برخی زوج‌های جوان هنوز نتوانسته‌اند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: از سوی دیگر برخی از جوانان نیز به همین دلیل تن به ازدواج نمی‌دهند اما اگر زندگی ساده باشد و ازدواج مانند دو شخصیت برجسته عالم بشریت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) صورت گیرد، بسیاری از مشکلات برچیده می‌شود.
این مرجع تقلید افزود: به دست آوردن زندگی پرتجمل و پر زرق و برق از راه حلال کاری بسیار دشوار و گاهی محال است و باید رباخواری، رشوه‌خواری و رانت‌خواری کرد تا این گونه زندگی‌ها را به دست آورد.
نباید با دین بازی کرد
آیت‌آلله مکارم شیرازی نسبت به اظهارنظرهای نسنجیده در حوزه مسائل دینی واکنش نشان داد و حکم دادن به عدم بطلان روزه با وجود خوردن آب برای رفع تشنگی را برخلاف فتوای فقهای اسلام دانست.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در ششمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست‌های تفسیر موضوعی قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع)، به برخی از اظهارنظرهای نسنجیده در حوزه مسائل دینی واکنش نشان داد.
آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در دهان برخی افراد انداخته‌اند که اگر روزه‌دار تشنه شد می‌تواند آب بخورد و روزه او هم باطل نمی‌شود و روایتی نیز برای این مسئله ذکر کرده‌اند.
وی با تاکید بر این که نباید با دین مردم بازی کرد، یادآور شد: روایتی که این افراد به آن استدلال کردند هم از نظر سند و هم از نظر دلالت زیر سوال است و بر فرض وجود، احدی به این مسئله که می‌توان آب خورد و روزه هم بود، فتوا نداده و این خلاف فتوای فقهای اسلام است، بالاتر از این احتمال دارد خلاف ضرورت دین هم باشد.
این مرجع تقلید با اشاره به احکام مربوط به روزه‌داری، اظهار داشت: اگر شخص مریض است و توانایی روزه گرفتن ندارد، اسلام به او اجازه می‌دهد که روزه نگیرد و باید قضای آن را بجا آورد، اما اگر مریض نیست انسان نمی‌تواند هم روزه باشد و هم آب بخورد و هر مسلمانی که این را ببیند تعجب می‌کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: اینها باید مراقب حرف‌های خود باشند و بدانند چه چیزی را مطرح می‌کنند، امیدواریم خداوند متعال همه ما را به راه راست هدایت کند.

 


يكي از مهمترين امتيازاتي که امام سجاد(ع) براي ماه رمضان شمردند نزول قرآن در اين ماه است. درباره نزول قرآن شبهاتي وجود دارد كه بايد پاسخ آن گفته شود. يكي از شبهات اين است كه مگر نه اينکه خداي متعال مي‏فرمايد هر آنچه در اين عالم وجود دارد از جانب ما نازل شده است. حتي درباره آهن مي‏فرمايد: «أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ» (1)؛ يا مي‏فرمايد خزائن همه اشياء در نزد ماست كه به اندازه مصلحت نازل مي‏كنيم «وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ».(2)؛ با اين وصف قرآن نيز يكي از اموري است كه خزائن آن در نزد خداست. همانگونه كه الهامات و افكار، افراد نيز از جانب خداست. بسياري از اين الهامات و افكار خطا، اشتباه و شرّ هستند. اگر قائل باشيم كه همه امور از خزائن الهي نازل شده‌اند، پس افكار و الهامات خطا و اشتباه و شرّ نيز از جانب خدا آمده است. بر همين اساس قرآن نيز ممكن است دچار اشتباه و خطا باشد، و بايد مورد نقد و بررسي قرار گيرد. اين شبهه‌اي است كه بعضي شياطين مطرح مي‌سازند.
در جواب اين شبهه بايد گفت: درست است که هر چه در اين عالم وجود دارد از جانب خدا و نازل شده از عالم بالاست، ولي بعضي امور به صورت مستقيم از جانب خدا نازل مي‏شود و خدا از آن پاسداري و صيانت نموده و به هنگام نزول از آن مراقبت مي‌شود تا كسي به آن لطمه نزده و به سلامت به دست انسان برسد. اما بعضي از امور نيز هستند كه اصل آن در نزد خداست اما به واسطه نزول با اسباب و عوامل ديگر، ممكن است تصرفاتي در آن ‏شود كه از اصالت آن كاسته ‌گردد. نزول وحي به انبياء، از نوع اول نزول است. نزول قرآن كريم نيز به گونه‏اي انجام گرفته كه از هرگونه تصرف اسباب و عوامل يا دخالت معارضين و شياطين مصون بوده است. خداوند در پايان سوره جن مي‏فرمايد :«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلی غَيْبِهِ أَحَداً * إِلاّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً * لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ وَ أَحْصی كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً»(3)؛ خدا امور غيبي و اسرار خود را، بي‏پرده آشكار نكرده و در دسترس همه قرار نمي‏دهد. بلكه كساني از غيب الهي و اسرار پوشيده نزد خدا، آگاه مي‌گردند كه رسول الهي باشند. (البته براساس يك احتمال گفته شده در اين آيه منظور از «رسول»؛ جبرئيل است. در هر صورت اين پيام به پيامبر خدا (ص) مي‏رسد.) خدا غيب و اسرار پوشيده را براي پيامبراني كه مورد پسند و رضايت او هستند، آشكار مي‏كند. خداوند براي آنكه اين پيام، به سلامت به دست رسولان برسد و آنها نيز سالم به مردم برسانند، مراقبان و رصدهايي قرار داده: «فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً»؛ مراقبان از پيش و پس، پيام الهي را پاسداري و مراقبت مي‏كنند.
هنگامي كه كاروان وحي از نزد خدا حركت مي‌كند، فرشتگان از آيات و پيام الهي پاسداري مي‌كنند. در روايات است که بعضي از سوره‏هاي قرآن را هفتاد هزار فرشته همراهي مي‌كردند تا آن سوره بر پيغمبر اكرم نازل ‌شود(4)؛ در هنگام نزول وحي بر پيامبر خدا (ص) كاروان فرشتگان از پيش و پس از آيات الهي مراقبت مي‌كردند «يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً»؛ تا كسي مزاحم نزول وحي نشود «لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسالاتِ رَبِّهِمْ،»؛ تا خدا بداند كه پيام‌هاي الهي سالم به مردم رسيده است. حتي پس از نزول وحي بر پيغمبر (ص)، آيات الهي تحت مراقبت و صيانت است تا كسي نتواند در قلب يا زبان پيغمبر دخالت و تصرف كند. اين مراقبت و صيانت براي آن است تا بر مردم حجت تمام شود و آنها با اعتماد كامل به پيام الهي عمل كنند. «وَ أَحاطَ بِما لَدَيْهِمْ»؛ خود خدا بر همه اينها احاطه دارد «وَ أَحْصی كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً»؛ كه شماره همه چيز را مي‏داند، همه چيز با تفاصيلش در نزد خدا معلوم است. خدا اشتباه نمي‏كند. اين قدرت را نيز دارد كه وحي را سالم به پيغمبر و از پيغمبر به مردم برساند.
رمز استدلال به قرآن
شبهه ديگري كه مطرح مي‌شود آن است كه مي‌گويند شما براي صيانت قرآن، به قرآن استدلال مي‏كنيد. شايد خود اين آيه از آياتي باشد كه در آن تصرف شده است. اثبات عدم كم و زياد شدن و تصرف در آيات، بحث طولاني و مستقلي است كه با دلايل فراوان اثبات شده و براي آگاهي از آن مي‌توان به تفسير الميزان و تفاسير عربي و فارسي و ديگر كتاب‌هاي اعتقادي و كلامي مراجعه كرد. قرآن معجزه است و هيچ كسي نمي‌تواند آيه و سوره‌اي مثل آيات و سوره‌هاي قرآن را بياورد. اين نشان مي‌دهد كه همه قرآن از جانب خداست. اگر كسي بتواند يك سوره‏؛ مثل سوره‌هاي قرآن يا چند آيه از آيات قرآن را بگويد، قرآن از ادعاي اعجاز خود دست برمي‌دارد. اگر تمام انس و جن جمع بشوند، مثل سوره‏اي از سوره‏هاي قرآن را نمي‏توانند بياورند. بنابر اين از باب ادله اعجاز قرآن مي‌توان اثبات كرد كه همه قرآن، از جانب خداست و بر همين اساس به اين آيه استدلال مي‏كنيم كه وحي از دسترس هر تجاوز كننده‏اي، مصون و محفوظ است. حقيقت قرآن، حقيقت بسيطي است كه با تنزل آن به قرآن، به آن چيزي كه در نزد ماست، تبديل مي‌شود.
ضمانت حفظ قرآن
هنگامي كه قرآن در شب قدر بر پيغمبر نازل شد، فقط حقيقتي بسيط بود اما به صورت تفصيلي در طول بيست و سه سال اين حقيقت بسيط به وسيله جبرئيل بر پيغمبر اكرم (ص)، به تدريج نازل شد. هنگامي كه آيات تفصيلي قرآن بر پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نازل مي‏شد، ايشان پيش از اينكه عرضه آيات توسط جبرئيل تمام شود، در هنگام وحي شروع به خواندن آيات مي‌كردند. گويا پيامبر خدا (ص) در ارائه آيات شتاب داشتند. آيه نازل شد «وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضي إِلَيْكَ وَحْيُهُ»(5)؛ تا اين اندازه عجله نكن. بگذار جبرئيل وحي را تمام كند و بعد آيات را قرائت كن. پيامبر خدا (ص) از اشتياق و شوقي كه از نزول آيات داشتند و يا از هراس فراموشي آيات الهي، با سرعت و شتاب آنها را ارائه مي‌فرمودند. از همين رو آيه نازل شد و پيامبر را در ارائه آيات به آرامش و صبر سفارش کرد و تأکيد نمود:«إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ»(6)؛ ما گردآوري و پاسداري از آياتي را كه نازل مي‏كنيم، بر عهده گرفتيم. نظير اين آيات در قرآن فراوان است كه به حفاظت و صيانت آيات از جانب خدا اشاره مي‌كند.
بي‌بهره ماندن گمراهان از قرآن
اگر كسي چشم خود را ببندد مي‏گويد: چيزي وجود ندارد و من چيزي نمي‏بينم! قرآن مي‏فرمايد: خداوند چشمان كساني كه آلوده به هوا و هوس و غرور هستند، را مي‏بندد. از پيش و پس، مانع و سدي براي آنها ايجاد مي‏كند كه حقيقت را نبينند. پرده‏اي قرار مي‌دهد تا چشم آنان چيزي را درك نكند. آيات فراواني در قرآن آشكارا بر اين مطلب تأكيد مي‌کند. در جايي ديگر قرآن مي‌فرمايد: «أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» (7)؛ آيا نديدي كساني كه هوا و هوس را معبود خود قرار دادند گمراه كرديم. هيچ كسي نمي‏تواند آنان را هدايت كند. اگر كسي به جاي اطاعت از خدا، از دلخواه و هوس خود اطاعت كند ما نيز او را گمراه مي‌كنيم، به گونه‌اي كه هدايت نشود «فَمَنْ يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللّهُ»(8)؛ حتي اگر بلعم باعورا با آن همه عبادت باشد.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبرى - قم - 19/06/87
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. حديد / 25. 2. حجر / 21. 3. جن / 26-28.
4. ر.ك: الكافي، ج 2، ص 622، باب فضل القرآن. 5. طه / 114.
6. قيامت / 17. 7. جاثيه / 23. 8. روم / 29.
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


پایگاه اطلاع رسانی دولت رای هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه درباره فقدان وجاهت قانونی مکاتبات معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی با دولت و لزوم پایبندی به تشریفات مذکور در آیین نامه داخلی مجلس را منتشرکرد.
پس از آنکه مدیران و کارکنان حقوقی و اداری دستگاه های اجرایی مختلف با مکاتبات و پیگیری های «معاونت نظارت» مجلس درخصوص خودداری کردن آنها از اجرای مصوباتی هم چون غیرقانونی بودن طرح مهرآفرین مواجه شدند، محمود احمدی نژاد رییس جمهور موضوع را در نامه ای به رهبر معظم انقلاب منعکس کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، پس از نامه رئیس جمهور، رهبرمعظم انقلاب موضوع را به هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه ارجاع دادند. این هیئت نیز پس از ملاحظه و پیگیری، نتیجه بررسی های خود را به محضر رهبر معظم انقلاب ارسال کرد.
در نامه هیئت عالی حل اختلاف قوای سه‌گانه آمده است؛ وظایف نظارتی مجلس در قانون اساسی احصا و محصور شده و این وظایف باید طبق تشریفات مذکور در آیین نامه داخلی مجلس انجام شود و دستورالعمل موضوع تبصره 2 ماده 73 آیین نامه داخلی مجلس نمی تواند مستند انجام اینگونه مکاتبات باشد.
آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان دبیر هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه نیز نظر این هیئت را به محضر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ارسال کرد.
رهبر معظم انقلاب هم ضمن تایید نظر این هیئت، دستور دادند این موضوع به مجلس و دولت ابلاغ گردد.

 


پرنده بدون سرنشین «عمود پرواز» بعنوان دستاورد یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور «محمد مهدی‌نژادنوری» معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، این محصول دانش بنیان توسط شرکت خلاقیت کویر و با عنوان مهناد 41 تولید شده است.
مدیرعامل این شرکت در آیین رونمایی از این دستگاه گفت: پرنده بدون سرنشین عمود پرواز با قابلیت کنترل اپراتوری و اتوپایلوت، امسال به بهره‌برداری صنعتی رسید.
حامد باستانی افزود: این پرنده عمود پرواز در تصویربرداری، کنترل ترافیک، بازرسی فنی مناطق و دکل‌های انتقال، نقشه‌برداری هوایی، صنایع کشاورزی، سدهای آبی، صنایع پتروشیمی و تونل‌سازی کاربرد دارد.
وی با اشاره به اینکه دستگاه مهناد 41 حدود 680 گرم وزن و 56 کیلومتر در ساعت سرعت دارد، گفت: این دستگاه که قابلیت برقراری ارتباط از طریق شبکه وای‌فای را دارد، با مواد فیبرکربن ساخته شده است.
به گفته وی، این دستگاه دارای 400 متر برد است و در صورت استفاده از شبکه تلفن همراه برای کنترل سیستم تا زمانی که باتری آن شارژ داشته باشد، کار می‌کند.
وی نقاط قوت این دستگاه را هزینه پایین تولید آن در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی تا یک پنجم قیمت، بومی بودن، انعطاف‌پذیری محصول با توجه به تقاضای داخلی و دسترسی مستقیم به دانش روز برای ایجاد راه‌حل دانش بنیان اعلام کرد.
این کارشناس تصریح کرد: دستگاه‌های مهناد 61 و 81 نیز با برخورداری از قابلیت‌های متفاوتی توسط این شرکت ساخته شده است.
باستانی گفت: چند شرکت داخلی برای ساخت این دستگاه سفارش داده‌اند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از مهناد 41 گفت: یکی از امتیازهای این دستگاه، ثبت سفارش برای آن است.
مهدی‌نژاد نوری افزود: بهترین حالت برای محصولات دانش‌بنیان این است که مشتری برای تولید داشته باشد که این دستگاه دارای این امتیاز است.

 


جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: نیروی زمینی سپاه با حضور در مناطق مرزی ضریب امنیت را به صورت چشمگیر ارتقا داده و امنیت را بومی‌سازی کرده است.
سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در مراسم افتتاح بیمارستان صحرائی شهید صدوقی در منطقه محروم چاه مبارک شهرستان عسلویه از امنیت و سلامتی به عنوان نعمت‌های ناشناخته‌ای که همواره مورد تاکید بزرگان دین قرار گرفته‌اند، یاد کردو گفت: برخورداری از سرمایه‌های دنیوی بدون داشتن امنیت و سلامتی بی‌ارزش خواهد بود و از این رو بزرگان دین ما همواره این دو مولفه را سرلوحه امور خود قرار داده‌اند.
وی با اشاره به بومی‌سازی و ارتقای ضریب امنیت در مرزها اظهار داشت: نیروی زمینی سپاه به عنوان سرباز و خدمتگذار مردم با حضور در مناطق مرزی کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان ضریب امنیت را به صورت چشمگیر ارتقاء داده و امنیت را بومی‌سازی کرده است.
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه خوشحالیم که در خدمت محرومین هستیم، از خدمت‌رسانی نیروی‌زمینی سپاه در مناطق محروم به بیش از 900 هزار نفر در حوزه سلامت خبر داد و ابراز امیدواری کرد: روزی فرا برسد که خدمت‌رسانی به محرومین دائمی شود.
به گزارش روابط‌عمومی سپاه، در این مراسم سردار اخوان معاون بهداری نیروی زمینی سپاه نیز با اشاره به قابلیت‌های منحصر بفرد بیمارستان صحرائی شهید صدوقی، گفت: استفاده از تجهیزات استاندارد به روز، رایگان بودن تمامی خدمات، برخورداری از سامانه‌های امداد صحرائی ممتاز، بهره‌مندی از قابلیت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در بیمارستان صحرائی شهید صدوقی و درمان انسان محور و دانش‌محور از مهم‌ترین قابلیت‌های این بیمارستان صحرائی به شمار می‌رود.

 


شیراز - خبرنگار کیهان:
متخصصان شیرازی کار طراحی مفهومی با هواپیمای مسافربری را درپارک علم و فناوری فارس به عنوان بخشی از طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره آغاز کردند.
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس با بیان اینکه بخش بال طرح کلان هواپیمای مسافربری به این پارک واگذار شده است، گفت: بخش طراحی مفهومی این پروژه تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.
دکتر فاضل زاده، طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره را از پروژه‌های کلان مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری دانست و اظهار داشت: این طرح با همکاری دانشگاههای صنعتی امیرکبیر، اصفهان، علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس اجرا می‌شود.
وی افزود: مراحل طراحی هواپیما از 3 بخش طراحی مفهومی، طراحی اولیه و طراحی تفصیلی تشکیل شده است که پارک علم و فناوری فارس با بهره‌گیری از نخبگان و متخصصان بخش طراحی مفهومی بال را اجرا می‌کند.
فاضل‌زاده گفت: هواپیمای مورد توافق در این طرح کلان 70 تن وزن دارد و در مجموع 6 هزار قطعه در این هواپیما به کار می‌رود و بیش از یکصد هزار نقشه برای این هواپیما باید طراحی شود.

 


تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال مجازات اقتصادی آرژاتین با طرح برخی دلایل از جمله آن چه « رویکرد مصالحه جویانه» آرژانتین در قبال ایران می‌خوانند، هستند.
آژانس خبری «جوییش تلگراف» با اشاره به این خبر از واشنگتن گزارش داد: تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌هایی جداگانه به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و اریک هولدر، دادستان کل این کشور خواستار تجدید نظر در تصمیم آمریکا برای حمایت از درخواست استیناف آرژانتین در دیوان عالی آمریکا در خصوص احکام دادگاه پایین‌تر در رابطه با بدهی‌های میلیاردی بوینس آیرس شدند.
بنا بر این گزارش، هم‌چنین در هر دو نامه به بهبود اخیر در روابط آرژانتین با ایران به ویژه توافقش با تهران برای حل مسئله آمیا از طریق تشکیل یک کمیسیون حقیقت‌یاب اشاره می‌شود.
نامه به هولدر بیش‌تر بر تشریح آن چه سوءنیت آرژانتین در رفتار با بدهکاران خوانده شده متمرکز است اما هم‌چنین به موضوع افزایش تجارت این کشور با ایران و کمیسیون حقیقت‌یاب آمیا اشاره می‌شود.
نمایندگانی از هر دو حزب این نامه‌ها را امضا کرده‌اند.
هم‌چنین در تاریخ نهم ژوئیه دو نماینده به نام‌های کریس اسمیت و ران دسانتیس که هر دو نامه به هولدر را نیز امضا کرده‌اند قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور را در مجلس به جریان انداختند که از دولت اوباما می‌خواهد گام‌هایی را در جهت کنار گذاشتن آرژانتین از گروه 20 بردارد که متشکل از اقتصادهای پیشرفته است.
در این قطعنامه هم علاوه بر موضوع چگونگی برخورد آرژانتین با بدهی‌هایش به موضوع افزایش تجارت با ایران و کمیسیون آمیا اشاره شده است.
به گزارش ایسنا، آرژانتین هم‌چنین اخیرا دادستان پرونده آمیا را از ارائه شهادت درباره یافته‌های پرونده آمیا در برابر کنگره آمریکا منع کرد. این اقدام باعث خشم آمریکایی‌ها شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10