(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 26 تـیـر 1392 - شماره 20544

اولین گروه از شبه نظامیان طالبان برای جنگ با بشار اسد وارد سوریه شدند
جست‌وجوی خانه به خانه در اسلامبول برای بازداشت مخالفان اردوغان
سخنگوی کاخ سفید از تماس روزانه
با تروریست‌ها در سوریه خبر داد
درگیری‌های خونین مصر
همزمان با دیدار فرستاده آمریکا با کودتاچیان
مرسی: آمریکا قول کمک داد
ولی عمل نکرد
تظاهرات ضد آل خلیفه پس از افطار در چند شهر بحرین
اعتراض‌ها در ایالات متحده جواب داد
عقب‌نشینی دستگاه قضایی آمریکا
پرونده قاتل سیاهپوست دوباره بررسی می‌شود
سرپیچی سربازان اسرائیلی از رفتن به جبهه جولان
تداوم درگیری‌های خونین در پایتخت بنگلادش
با تشدید سیاست‌های ریاضتی صورت گرفت
آغاز اعتصاب سراسری در یونان
طرح ترور حامد کرزای نافرجام ماند
   


یک فرمانده ارشد طالبان پاکستان از مستقر شدن اولین گروه از جنگجویان این گروه در سوریه خبر داد و تصریح کرد گروه دیگری نیز این هفته وارد دمشق می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، اولین گروه از جنگجویان طالبان پاکستان با چراغ سبز آمریکا، ترکیه و عربستان در سوریه مستقر شدند و یک مرکز کنترل و فرماندهی برای آغاز عملیات خود برضد دولت بشار اسد در این کشور ایجاد کردند.«عبدالراشد عباسی» از فرماندهان ارشد «تحریک طالبان پاکستان» در گفت‌وگو با روزنامه داون پاکستان،‌اظهار داشت، یک گروه دیگر متشکل از 120 تا 150 نفر از جنگجویان نیز از مسیرهای مختلف در راه سوریه هستند و این هفته برای پیوستن به این نیروها وارد شهرهای سوریه می‌شوند.
یکی از نزدیکان «حکیم الله محسود» رهبر طالبان پاکستان این خبر را تأیید کرده است.

 


نیروهای امنیتی ترکیه با یورش به منازل افراد مظنون به شرکت در تظاهرات ضد دولتی در اسلامبول، 30 تن از آنها را دستگیر کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای امنیتی ترکیه دیروز عملیات تازه‌ای را برای جلوگیری از اعتراضات خیابانی آغاز کردند. در این عملیات که در شهر اسلامبول کلید خورد و همچنان ادامه دارد، افراد مشکوک به شرکت در تظاهرات ضد دولتی، در خانه‌شان بازداشت می‌شوند. نیروهای پلیس ترکیه دیروز با یورش به منازل مردم در چند محله اسلامبول، 30 نفر را دستگیر کردند.به گفته شاهدان، پلیس از طریق تطبیق دادن تصاویر گرفته شده در میدان «تقسیم» با افراد، کسانی را که با این عکس‌ها مطابقت داشته باشند، دستگیر می‌کند.

 


با وجود عقب‌نشینی فرانسه و انگلیس از تصمیم برای مسلح کردن مخالفان سوریه مقامات کاخ سفید اعلام کردند به تماس‌های خود با کنگره و مخالفان مسلح برای حمایت نظامی از تروریست‌ها در سوریه ادامه می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری سوریه‌نیوز، جی‌کارنی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دولت آمریکا همچنان به تماس‌های روزانه خود با مخالفان سوریه درباره نحوه تامین نیازهای تسلیحاتی آنها ادامه می‌دهد.سخنگوی کاخ‌ سفید همچنین تاکید کرد، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بر این عقیده است که کمک‌های جدید آمریکا به مخالفان سوریه برای کمک به حمایت از قدرت نظامی آنها امری مهم است.وی اظهار داشت، اوباما در تماس اخیرش با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اعلام کرده که واشنگتن به ادامه حمایت از ائتلاف مخالفان سوری و شورای عالی نظامی مخالفان ادامه می‌هد.
کاخ سفید ماه ژوئن اعلام کرده بود، اوباما قصد دارد کمک‌های آمریکا از جمله کمک‌های نظامی را به مخالفان سوریه افزایش دهد.
این در حالی است که منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کردند فرانسه و انگلیس از تصمیم خود برای مسلح کردن مخالفان سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند و دیگر به مخالفان سوریه سلاح‌های کشنده به ویژه موشک ضد زره و سامانه‌های دفاع هوایی نمی‌دهند.از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که اعضای کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که مسئله مسلح کردن مخالفان سوری را مورد بررسی قرار دادند توافق کردند که دولت باراک اوباما می‌تواند به انجام این طرح بپردازد.
این در حالی است که اعضای کمیته‌های اطلاعاتی سنا پیشتر به کاخ سفید درباره ارسال سلاح برای مخالفان هشدار داده بودند.
قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا نگران این مسئله هستند که تسلیحات ارسالی برای مخالفان سوری به دست شبه نظامیان افراطی بیفتد و این مسئله برای ایجاد تعادل در برابر ارتش مجهز سوریه به هیچ‌وجه کافی نخواهد بود.
دیدبان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز از شورای امنیت خواست تا از نظام سوریه و مخالفان بخواهد اجازه دهند سازمان‌های کمک‌رسان برای نجات غیرنظامیان محاصره شده در شهرهای سوریه وارد این شهرها شوند.
این درخواست دیدبان حقوق‌بشر همزمان با نشست روز گذشته شورای امنیت درباره بررسی وضعیت انسانی و حقوق‌بشری در سوریه عنوان شد.
پیشتر نیز والری آموس،‌ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی این سازمان و ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، ایجاد فوری گذرگاه‌های امن برای غیرنظامیان سوری در حمص و حلب را خواستار شده بودند.
پیروزی‌های تازه ارتش سوریه
نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیروزی‌های روزهای اخیر خود و ناکام ساختن شورشیان مسلح در این کشور توانستند منطقه راهبردی قابون در نزدیکی شهر دمشق را آزاد کنند.ارتش سوریه موفق شد مسیر انتقال سلاح و نیرو به این منطقه را مسدود و از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی کند.
شبکه الجزیره با اعتراف به موفقیت ارتش سوریه در قابون از سرنوشت صدها نفر از افراد مسلح و ساکنان این منطقه ابراز نگرانی کرد.
این در حالی است که همزمان با عملیات ارتش در این منطقه و دیگر مناطق اطراف دمشق، ساکنان به سرعت تخلیه شدند لیکن گروهی از تروریست‌ها با به گروگان گرفتن عده‌ای از ساکنان از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده کردند.
شدت درگیری‌ها در قابون بی‌سابقه توصیف شده است و ارتش سوریه برای خارج کردن افراد مسلح از تونل‌ها و نجات گروگان‌های آنها همه تلاش خود را به کار بست تا اینکه موفق شد این منطقه مهم و صنعتی را پاکسازی کند.
ارتش سوریه همزمان با پیشروی در محله قابون عملیات هماهنگ خود را در محلات جوبر و برزه نیز ادامه داد و با استفاده از آتش سنگین و اطلاعاتی که از افراد دستگیر شده در مورد محل اختفای تروریست‌ها به دست آورد کار پاکسازی این مناطق را آغاز کرد.فرمانده عملیات ارتش سوریه در جوبر با اعلام اینکه بیش از 60 درصد این منطقه تحت کنترل درآمده است اظهار داشت عملیات نظامی تا پاکسازی کامل محور شمال جوبر از تروریست‌های مسلح ادامه می‌یابد.
منطقه جوبر محل تجمع تروریست‌های مسلح با تابعیت‌های مختلف عربی و غیرعربی است به ویژه آنکه تروریست‌های جبهه النصره در این منطقه تجمع کرده بودند لکن با پیشروی ارتش مجبور به فرار شدند. تعدادی از افراد مسلح نیز خود را به نیروهای ارتش تسلیم کردند.از سوریه همچنین خبر می‌رسد که در پی افزایش و تشدید اختلافات میان گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره و امارت اسلامی شام و عراق، رئیس گروهک تروریستی امارت اسلامی شام و عراق به همراه معاونش از شهر رقه فرار کردند.
اختلافات گروه‌های تروریستی در سوریه پس از ترور کمال حمامی فرمانده ارشد گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه از سوی تروریست‌های جبهه النصره صورت گرفت.
سایر رویدادها
*‌به دنبال دخالت‌های رجب طیب اردوغان در امور داخلی سوریه و حمایت‌های بی‌وقفه ترکیه از گروه‌های تروریستی، دانشگاه حلب دکترای افتخاری اردوغان را از وی پس گرفت.
* هفته‌نامه المنار فاش کرد سران گروه‌های تروریست فعال در سوریه به همراه افسران اطلاعاتی ترکیه و قطر در سفر به شمال فلسطین اشغالی با مسئولان اسرائیلی ملاقات کردند.
* ارتش آزاد سوریه اعلام کرد، نیروهای القاعده در سوریه قصد دارند همزمان با روز عید فطر در شمال سوریه دولت اسلامی اعلام کنند.
* یک دیپلمات سابق روسیه تاکید کرد تنها راه‌حل بحران سوریه توقف کامل حمایت نظامی غربی‌ها از جمله آمریکا از مخالفان سوری است.

 


همزمان با ورود معاون وزیر خارجه آمریکا به قاهره طرفداران مرسی با ارتش و مخالفان به شدت درگیر شدند که طی آن هفت تن کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند.
میلیون‌ها نفر از طرفداران مرسی در جریان برگزاری تظاهرات «مشروعیت» که با هدف بازگرداندن «محمد مرسی» رئيس‌ جمهور برکنار شده مصر صورت گرفت، درگیری‌های خونینی بین آنها و نیروهای ارتش و مخالفان مرسی صورت گرفت.
طبق آخرین گزارش‌ها منابع درمانی مصر اعلام کرده‌اند در این درگیری‌ها هفت نفر کشته و 300 تن نیز مجروح شدند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، هلی‌کوپترهای ارتش مصر از روز یکشنبه با پرواز بر فراز محل تحصن طرفداران مرسی اقدام به ارعاب آنها می‌کردند که در نهایت در منطقه «الرمسیس» واقع در مرکز قاهره درگیری‌هایی بین نیروهای ارتش و مردم به وقوع پیوست.
براساس این گزارش، طرفداران مرسی در حالی در این اعتراض‌ها شرکت کردند که تصاویر «مرسی» را در دست داشته و علیه کودتای ارتش شعار می‌دادند.
خبرگزاری «شرق الاوسط» در شرح این ناآرامی‌ها نوشت، نیروهای ضد شورش پلیس نیز در جریان این اعتراض‌ها در پل «ششم اکتبر» به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.
این اعتراض با سفر «ویلیام برنز»، معاون وزیر خارجه آمریکا به قاهره همزمان شد. این نخستین سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به مصر پس از برکناری مرسی است. براساس گزارش‌های منتشر شده «برنز» پس از ورود به قاهره با «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت، «حازم‌الببلاوی»، نخست‌وزیر موقت و ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع و فرمانده ارتش دیدار و گفت و گو کرد. همزمانی این سفر با تشکیل کابینه جدید نیز اما و اگرهایی را موجب شده است.
به گزارش الجزیره، «برنز» پس از این دیدارها مدعی شد کشورش قصد تحمیل خواسته‌هایش به مصر را ندارد و از هیچ حزب یا شخصیتی نیز حمایت نمی‌کند و تنها خواستار بازگشت آرامش و آغاز مذاکرات ملی است! معاون وزیر خارجه آمریکا این را هم گفت که مصر می‌تواند با خطر تکرار فاجعه سوریه مواجه شود و نباید اینگونه شود.
وی اشاره‌ای هم به اقدام ارتش در برکناری مرسی کرد و بدون اینکه آن را کودتا نامیده یا محکوم کند گفت: مصری‌ها خودشان باید درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از ناظران سیاسی منطقه معتقدند ارتش وابسته مصر بدون چراغ سبز آمریکا نمی‌توانست علیه مرسی کودتا کند و در حال حاضر بسیاری از مردم مصر واشنگتن را مسئول وضع موجود کشورشان معرفی می‌کنند. موضع‌گیری‌های دو پهلو و متناقض کاخ سفید که با هدف «بی‌طرف» نشان دادن خود صورت می‌گیرد نیز فقط باعث شده طرفداران دو طیف به وجود آمده در این کشور به شدت خشمگین شده علیه این کشور موضع‌گیری کنند. در همین رابطه باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24 نوشت: احساسات ضد آمریکایی در مصر با آغاز ناآرامی‌ها در این کشور افزایش یافته است.
عضو شورای عالی حزب «آزادی و عدالت» وابسته به گروه اخوان‌المسلمین نیز با آمریکایی نامیدن «کودتای ارتش» تأکید کرد اعتراض ما علیه کودتاچیان ادامه خواهد داشت و اخوان‌المسلمین تا مرسی به قدرت بازنگردد با کسی مذاکره نخواهد کرد.
«محمد بلتاجی» که در جمع معترضان در میدان «رابعه العدویه» سخنرانی می‌کرد گفت: وقتی این کودتای نظامی صورت گرفت، در واقع خواست و اراده دولت آمریکا و سفیر این کشور و بازماندگان حسنی‌مبارک محقق شد. این کودتا البته با پشتیبانی مالی برخی کشورهای برادر (اشاره به برخی کشورهای عربی مثل عربستان، قطر، کویت و...) صورت گرفت.
سفر البرادعی به تل‌آویو
سفر«محمد البرادعی»، معاون اول رئيس‌جمهور مصر در امور بین‌الملل به تل‌آویو، آن هم ساعاتی پس از رسیدن به این پست، خبر دیگر مربوط به تحولات مصر است که به نوشته خبرگزاری ایسنا، با واکنش برخی چهره‌های سیاسی این کشور مواجه شده است.
براساس این گزارش «یسری حمار» معاون حزب «وطن روز» طی مصاحبه‌ای گفت البرادعی باید درباره این سفر توضیح دهد چرا که به اعتقاد آنها این سفر «بسیار مشکوک و خطرناک» است.
«حماد» عنوان کرد: نتایج این سفر و دلایل و پشت پرده‌های آن باید به سمع و نظر تمامی ملت مصر و گروه‌های سیاسی آن برسد و آیا اینکه این سفر برای اطمینان خاطر دشمن صهیونیستی بوده است یا دلیل دیگری داشته، به ویژه اینکه وی همراه با برخی فرماندهان نظامی مصر به تل‌آویو سفر کرده است.
روز یکشنبه برخی منابع اعلام کردند که محمد البرادعی همراه با برخی فرماندهان ارتش مصر وارد تل‌آویو شده و سفر آنها پنج ساعت به طول انجامیده است.
آخرین خبرها
* جنبش تمرد اعلام کرد اگر رژيم‌صهیونیستی با حضور نیروهای ارتش مصر در صحرای سینا موافقت نکند، پیمان کمپ‌دیوید باید لغو شود.
* ترکیه اعلام کرد قصد دارد در طول ماه مبارک رمضان به مسلمانان مصری حامی اخوان‌المسلمین که در خیابان‌های قاهره در تحصن و اعتراض به سر می‌برند، افطاری دهد!
* نخست‌وزیر موقت مصر اعلام کرد طی امروز یا فردا کابینه جدید معرفی می‌شود.

 


محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در دیدار با فرزند خود گفت، آمریکا تنها کشوری بود که وعده حمایت داد اما از وعده خود شانه‌خالی کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از روزنامه لبنانی «الاخبار» «اسامه مرسی» یکی از فرزندان رئیس‌جمهور مخلوع مصر روز پنجشنبه گذشته توانست در حضور عناصر امنیتی با پدر خود دیدار کند.براساس این گزارش «مرسی» در این دیدار به فرزند خود گفته خبر سلامتی‌اش را به مردم برساند و از آنها بخواهد که برای آشکار شدن حقیقتی که بر رئیس‌جمهور منتخب رفته، در میادین شهرها بمانند.
مرسی در بخش دیگری از اظهاراتش به ایالات متحده آمریکا و وعده‌های این کشور در آخرین روزهای حکومت خود اشاره کرده و گفته: به محض افزایش تعداد تظاهرکنندگان آمریکا تنها کشوری بود که وعده داد از من حمایت می‌کند اما این کشور از وعده خود شانه خالی کرد.
رئیس‌جمهور مخلوع مصر در پایان گفت‌وگوی خود با فرزندش با اشاره به اینکه فرماندهان امنیتی با وی در نهایت احترام برخورد می‌کنند، خاطرنشان کرد: «به زودی به قدرت باز می‌گردم اما شما به حضور خود در میادین ادامه دهید.»
یادآور می‌شود، عده‌ای از کارشناسان در تحلیل چرایی وضعیت به وجود آمده برای مرسی، اعتماد وی به غرب به ویژه آمریکا «به جای» اعتماد به مردم و انقلابیون را برجسته‌تر از هر دلیل دیگری می‌دانند. به اعتقاد آنها مرسی نتوانست به وعده‌های خود عمل کرده خواسته‌های انقلابیون مصری را محقق سازد اما در مقابل تا توانست به آمریکا و رژیم صهیونیستی نزدیک شد.

 


مناطق مختلف بحرین همچنان شاهد تداوم اعتراضات مردمی برای سرنگونی نظام دیکتاتوری آل خلیفه و آزادی زنان و مردان بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه الجزیره، مردم بحرین با برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در مناطق مختلف این کشور بار دیگر یکپارچه و متحد خواستار سقوط نظام آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی شدند.
در این تظاهرات که در شب‌های ماه مبارک رمضان و پس از مراسم افطار برگزار شد مردم در حالی که پرچم‌های بحرین و تصاویر بازداشت شدگان را با خود حمل می‌کردند شکنجه بازداشت شدگان در زندان‌ها را محکوم کردند و خواستار ایجاد یک دستگاه قضایی مستقل و عادلانه برای محاکمه مجرمان در پرونده‌های شکنجه و قتل و جلوگیری از آزادی بیان شدند.
این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که نیروهای رژیم آل خلیفه با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به مردم حمله و تعدادی را مجروح کردند.
از سوی دیگر جنبش تمرد بحرین با انتشار بیانیه‌ای روز 14 اوت را سرآغازی بر پایان رژیم فاسد و قبیله‌ای آل خلیفه در این کشور دانست.
در این بیانیه آمده است: تهدیدهای رژیم علیه ملت بزرگ بحرین اساساً گواه روشن نامشروع بودن این رژیم است.
رژیم بحرین که از تشکیل جنبش تمرد در این کشور به هراس افتاده است، روز یکشنبه به مردم هشدار داد به دعوت این جنبش برای برگزاری تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز پاسخ ندهند زیرا در غیر این صورت مجازات و زندانی خواهند شد.
احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرینی با رد هشدار وزارت کشور رژیم آل خلیفه، برگزاری تظاهرات در روز 14 اوت (23 مرداد) را حق طبیعی و قانونی خود دانسته و تأکید کردند که نباید این حق از آنها سلب شود.
جنبش تمرد بحرین به تأسی از جنبش تمرد مصر اخیراً اعلام موجودیت کرد و مردم را به برگزاری تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز فراخوانده است.
صدها جوان بحرینی در شبکه‌های اجتماعی از مردم بحرین دعوت کردند تا به شکلی گسترده به خیابان‌ها آمده و علیه رژیم آل خلیفه تظاهرات کنند.
این جوانان بحرینی تأکید کردند ایده تشکیل «جنبش تمرد» بدون تردید انقلاب بحرین را وارد مرحله جدیدی از مبارزه و قیام علیه رژیم آل خلیفه می‌کند.
یک سازمان حقوق بشری بحرینی با اشاره به اقدامات سرکوبگرانه رژیم بحرین آن را تنها رژیمی در دنیا دانست که برای شکنجه مردمی از کارشناس خارجی بهره می‌گیرد.
در بیانیه این سازمان آمده است بحرین تنها کشوری است که نخست‌وزیر آن به افسر شکنجه‌گر به خاطر اقداماتش تبریک می‌گوید و تنها کشوری است که با به کارگیری سلاح‌های ممنوعه به جنگ ملتش رفته است.

 


دستگاه قضایی آمریکا در برابر اعتراضات عمومی به حکم تبرئه قاتل جوان سیاهپوست عقب‌نشینی و اعلام کرد، پرونده این قاتل را مجددا بررسی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دستگاه قضایی آمریکا در برابر اعتراضات گسترده سه روزه مردم این کشور عقب‌نشینی کرد.
اواخر هفته گذشته دادگاهی در فلوریدا اعلام کرده بود، اقدام «جرج زیمرمن» در به قتل رساندن «ترایون مارتین» سیاهپوست، دفاع از خود بوده است و وی از اتهام قتل تبرئه شد. انتشار این خبر، اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر آمریکا به دنبال داشت و معترضان گفتند چون قاتل یک سفیدپوست و مقتول 17 ساله سیاهپوست بوده است، حکم تبرئه صادر شده است. این اعتراضات ادامه یافت و تظاهرکنندگان در شهرهای بزرگی مثل نیویورک، واشنگتن و لس‌آنجلس مقامات آمریکا را به بی‌عدالتی و نژادپرستی متهم کردند. مداخله «باراک اوباما» رئیس‌جمهور که مردم را به آرامش دعوت کرده بود هم از اعتراضات کم نکرد، تا اینکه دیروز «اریک هولدر» دادستان آمریکا به مردم وعده داد وزارت دادگستری پرونده زیمرمن را مجددا مورد بررسی قرار خواهد داد.
هولدر افزود، وزارت دادگستری در حال بررسی اسناد و حکم صادر شده از سوی دادگاه فلوریدا است. به گفته وی، علاوه بر این وزارتخانه، اف.بی.آی و دادستانی فدرال هم در حال بررسی مدارک هستند.
تبرئه زیمرمن دو دستگی عمیقی را در جامعه آمریکا به وجود آورد. معترضان می‌گویند، چطور دستگاه قضایی فردی را که یک نوجوان غیرمسلح را می‌کشد، محکوم نمی‌کند، آنها به همین خاطر، علت واقعی تبرئه زیمرمن را تبعیض نژادی می‌دانند. آنها می‌گویند قانون باید برای همه به شکل یکسان اجرا بشود.

 


سخنگوی ارتش رژیم‌ صهیونیستی از سرپیچی نظامیان این رژيم از دستورات فرماندهان مافوق خود برای نگهبانی در پایگاه نظامی جولان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از الحیات، گروهی از نظامیان رژيم‌صهیونیستی که در یگان ویژه گولانی خدمت می‌کنند از اجرای دستورات فرماندهان خود برای نگهبانی در جولان سرپیچی کردند.در همین رابطه سخنگوی ارتش رژيم‌صهیونیستی گفت که 15 سرباز از ماموریت محوله سرپیچی کردند و به 20 روز حبس محکوم شدند.باراک حیرم فرمانده گردان این حکم را علیه سربازان صادر کرد و مشخص نکرد که بعد از طی کردن دوران محکومیت آیا این سربازان می‌توانند به لشگر خود بازگردند یا خیر؟
پیش از این نیز مقامات اسرائیلی از نارضایتی، سرپیچی و خودکشی سربازان اسرائیلی ابراز نگرانی کرده بودند.
از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) سرکوب‌گری نظامیان رژیم‌صهیونیستی علیه صدها نفر از ساکنان نقب که در اعتراض به شهرک‌سازی‌های این رژيم اقدام به برگزاری تظاهرات کرده بودند به شدت محکوم کرد.
این جنبش از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب خواست به وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال دفاع از اراضی فلسطین در مقابل طرح‌های یهودی‌سازی دشمن صهیونیستی عمل کنند.

 


.رسانه‌های خبری از کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر در بنگلادش پس از صدور حکم حبس ابد رهبر سابق حزب جماعت اسلامی این کشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها در جریان درگیری میان پلیس و هواداران حزب جماعت اسلامی در داکا پایتخت بنگلادش در اعتراض به حکم دادگاه علیه غلام اعظم 91 ساله دست‌کم پنج نفر کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی و عده‌ای نیز دستگیر شدند.
دادگاه جرایم جنگی بنگلادش روز دوشنبه غلام اعظم از رهبران پیشین حزب جماعت اسلامی این کشور را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی گناهکار شناخت و به 90 سال حبس محکوم کرد.
دادگاه اعظم را در پنج مورد اتهامی، از جمله تجاوز و شکنجه گناهکار شناخته است. اتهام غلام اعظم ارتکاب جنایت‌های جنگی در جریان جنگ استقلال بنگلادش در سال 1971 میلادی است. دادستانی بنگلادش برای غلام اعظم تقاضای حکم اعدام کرده بود. دادستانی، اعظم را «هدایت‌کننده» جنایت‌های جنگی و «طراح» بسیاری از جنایت‌های جنگی این کشور می‌دادند.
صدور حکم این دادگاه همزمان با وقوع درگیری میان پلیس و حامیان «غلام اعظم»، رهبر سابق حزب جماعت اسلامی صورت گرفت. هواداران اعظم اتهام‌های او را سیاسی می‌دانند.

 


کارکنان بخش عمومی یونان در اعتراض به برنامه «تعدیل گسترده نیرو» در مراکز دولتی این کشور اعتصاب سراسری خود را آغاز کردند.
خبرگزاری فارس به نقل از «دویچه‌وله» نوشت: با نزدیک شدن به جلسه پارلمان یونان برای بررسی برنامه‌ها «تعدیل» گسترده نیروها در بخش‌های عمومی که در قالب اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی صورت می‌گیرد، اتحادیه‌های کاری این کشور دست به اعتصاب سراسری زدند.
پیش‌بینی می‌شود این اعتصاب به لغو پروازها و سفرهای ریلی منجر شده و در امور بیمارستان‌ها نیز اختلالاتی را به همراه بیاورد.
کارکنان بخش عمومی که تاکنون چندین بار حقوقشان کاهش داشته است، اکنون در معرض کاهش فرصت‌های شغلی قرار دارند و در جریان اعتصاب شعارهایی با این مضمون سر می‌دادند:‌ «اعتصاب عمومی؛ ما انسان هستیم و نه عدد».
پارلمان یونان امروز به برنامه‌های «آنتونیس ساماراس» نخست‌وزیر یونان درباره تعدیل 15 هزار فرصت شغلی در بخش عمومی در سال 2014 تصمیم‌گیری خواهد کرد.
گروهی از معترضان قبل از آغاز این اعتصاب مقابل برخی ادارات دولتی در آتن تجمع کردند و علیه سیاست‌های ریاضتی دولت شعار دادند. معترضان همچنین از قانونگذاران خود خواستند مانع از تصویب این طرح ریاضتی دولت شوند.اعتراض‌ها در بلغارستان، کشور فقیر اروپایی که هفته‌هاست به خاطر «ساختار فاسد سیاسی» به اوج خود رسیده دیروز وارد سی‌ویکمین روز خود شد.
به گزارش شبکه خبری یورونیوز، معترضان بلغاری با سردادن شعارهایی همچون «مافیا، استعفا»، «آرام کناره‌گیری کنید» و... خواستار اصلاح ساختارهای سیاسی در این کشور شدند.
اعتراضات در صوفیه بعد از انتصاب «دلیان پیفسکی» از تاجران سرمایه‌دار این کشور به مقام ریاست آژانس دولتی امنیت ملی راه افتاد. گرچه او از مقامش برکنار شد اما اعتراضات همچنان ادامه یافت.

 


نیروهای امنیتی افغانستان توطئه ترور رئیس‌جمهوری این کشور را خنثی و 15 نفر را در این رابطه دستگیر کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نیروهای امنیتی افغانستان یک گروه 15نفره را که قصد ترور «حامد کرزای» را داشتند، متلاشی کردند. به گفته منابع رسمی، ملیت افراد دستگیر شده چچنی، داغستانی، تاجیکستانی، پاکستانی و افغانی است. دولت کابل پیشنهاد روسیه برای کمک به متلاشی کردن این گروه را رد کرد و با کمک نیروهای ناتو این عملیات را انجام داد. با توجه به انتشار این خبر، به نظر می‌رسد که دولت مسکو در مرحله شناسایی این گروه نقش داشته است و می‌خواسته به همراه دولت کابل، عملیات را به آخر برساند.
در مورد نحوه عملیات ترور، زمان و مکان آن توضیحاتی گزارش نشده است. خبر دیگر از افغانستان اینکه انفجار بمب در شهر «جلال‌آباد» مرکز استان «ننگرهار» دو کشته و سه مجروح برجای گذاشت. کشته‌شدگان و مجروحان غیرنظامی بودند.خبر دیگر اینکه مجلس افغانستان طرحی را آماده کرد که بر اساس آن همه گروه‌های مسلح و غیرمسلح داخلی به همراه طرف‌های خارجی اجلاس صلح بین‌المللی تشکیل می‌دهند.در این اجلاس نمایندگان دولت و مجلس افغانستان، مخالفان مسلح افغان، دولت‌های پاکستان، هند، روسیه، چین، عربستان، امارات، آمریکا، انگلیس، ناتو و سازمان ملل حضور خواهند داشت.هدف این اجلاس زمینه‌سازی برای مذاکرات صلح اعلام شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10