(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 26 تـیـر 1392 - شماره 20544

کوتاه اقتصادی
با ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی اساسنامه بانک‌های تجاری غیردولتی اصلاح می‌شود
معاون وزیر صنعت خبر داد
تداوم واردات کالاهای اساسی با ارز 1226تومانی
عضو اتحادیه واردکنندگان: ترخیص همه داروها از گمرک صحت ندارد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی خبر داد
5 کشتی گندم وارداتی در انتظار تخصیص ارز
اختلاف نظر ارزی در روزهای پایانی دولت
آغاز برداشت برنج از ماه آینده
یک کارشناس: با واگذاری اراضی به مردم سوداگری وارد مسکن مهر می‌شود
معاون عملیات و نظارت تشریح کرد
دلایل رشد بهاری معاملات بورس کالا
هشدار به مردم تهران درباره صرفه جویی در مصرف آب
ارائه سرویس‌های حمل کانتینر کشتیرانی ایران بدون افزایش نرخ
   


* رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به میزان تولید و مصرف گوشت مرغ در کشور، اگر مدیریت تولید و تنظیم بازار صحیح باشد به واردات مرغ از کشورهای دیگر همچون ترکیه نیازی نیست.محمد یوسفی اظهار کرد: بنا بر ادعای مسئولان وزارت صنعت و تجارت، مرغ‌های ترکیه‌ای قبل از جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد بر مصرف وارد شده که باید هر چه سریع‌تر این محموله‌های وارداتی توزیع شوند.
* سهامداران در بازارهای فرابورس 3/52 میلیون سهم و اوراق را به ارزش 297 میلیارد ریال معامله کردند.در معاملات دیروز بازارهای فرابورس، 3/52 میلیون سهم و اوراق به ارزش 297 میلیارد ریال در 9305 دفعه دست به دست شد و شاخص فرابورس با رشد 1/0 درصد به 38/586 واحد رسید.بیشترین حجم مبادلات را در میان شرکت‌های فرابورسی مبادله بیش از 16 میلیون سهم کیسون در بازار پایه داشت. در عین حال دو شرکت بازار پایه‌ای بیمه نوین و صنایع معادن احیاء سپاهان کمترین حجم معاملات را از آن خود کردند.
* با راه‌اندازی سامانه 2000 توسط شرکت مخابرات استان تهران پرداخت غیرحضوری تمامی قبوض پرداختی (تلفن ثابت و همراه، آب و فاضلاب، برق، گاز) از طریق این سامانه امکان‌پذیر شد.به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران محمدرضا بیدخام معاون بازاریابی و فروش این شرکت ضمن اعلام این مطلب گفت: با توجه به تجربه موفق سامانه 1818 در زمینه پرداخت غیرحضوری قبول تلفن ثابت، سامانه 2000 با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان استان تهران و البرز راه‌اندازی شد.وی از جمله مزایای این سامانه را عدم محدودیت در پرداخت قبوض، دسترسی آسان، امنیت و اطمینان خاطر برای مشترکین اعلام کرد.
* انجمن مدیریت فرانسه، بانک صادرات ایران رانامزد دریافت بیست‌وسومین دوره جایزه کیفیت و برند تجاری اعلام کرد.به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، این مهم براساس دستاورهای برجسته این بانک در ارتقای سطح تعالی سازمانی، افزایش رضایتمندی مشتریان، نوآوری در خدمات و بکارگیری اثربخش فناوری اطلاعات حاصل گردیده است.شایان ذکر است انجمن مدیریت فرانسه بطور سالانه، جایزه جهانی کیفیت و برند تجاری را به عنوان یکی از جایزه‌های معتبر جهانی با رویکرد نظر مجموعه‌ای از خبرگان مدیریت برگزار می‌نماید و به شرکت‌هایی که دارای برند معتبر بوده و در زمینه کیفیت، موفقیت‌های برجسته‌ای کسب کرده باشند جایزه و تندیس بین‌المللی مرتبط اعطا می‌نماید.
* رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مشاوران املاک از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف نیستند گفت: مالیات بر ارزش افزوده قانون و مربوط به مردم است و مردم باید آن را بپردازند.
مصطفی قلی‌خسروی در پاسخ به این سوال که آیا براساس حکم دیوان عدالت اداری مشاوران املاک از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند افزود: اتحادیه مشاوران املاک با معاونت مالیات بر ارزش افزوده تفاهمنامه‌ای را به امضا رساند که طبق آن مشاوران املاک ملزم به پرداخت این مالیات شدند.

 


بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای از بانک‌های تجاری غیردولتی خواست تا ظرف 4 ماه اساسنامه خود را اصلاح کنند.
در این بخشنامه، بانک مرکزی مصوبه جدید شورای پول و اعتبار درباره اساسنامه نمونه بانک‌‌های تجاری غیردولتی را به بانکها ابلاغ کرده است.
به گزارش ایسنا، شورای پول و اعتبار در جلسه 1163 خود اساسنامه نمونه بانک‌های تجاری غیردولتی را به تصویب رساند که به موجب آن تمامی بانک‌های تجاری غیردولتی موظف شدند حداکثر طی مدت چهار ماه از تاریخ ابلاغ آن نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و انطباق اساسنامه خود با این اساسنامه اقدام کنند.
بانک مرکزی ضمن ابلاغ این اساسنامه به هیات مدیره، سهامداران و بازرسان بانک‌ها خواستار انجام اقدامات لازم برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در اساسنامه آن بانک مطابق اساسنامه نمونه دولتی ظرف مهلت مقرر شده است.
بر این اساس، با ابلاغ این مصوبه نکات لازم‌الرعایه در اساسنامه بانک غیردولتی که در نهصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای پول و اعتبار در اردیبهشت ماه سال 80 به تصویب رسیده بود و همچنین الحاقیه به نکات لازم‌الرعایه در اساسنامه بانک‌های غیردولتی منسوخ می‌شود.
این گزارش حاکی است هدف شورای پول و اعتبار از مصوبه فوق ضابطه‌مند ساختن اساسنامه بانک‌های تجاری غیردولتی و جلوگیری از تشتت و ناهماهنگی است.

 


معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت از تداوم واردات کالاهای اساسی با ارز 1226 تومانی خبر داد.
حسن رادمرد در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: هیچ‌گونه افزایش قیمتی به دلیل تغییر نرخ ارز مرجع از 1226تومان به نرخ ارز مرجع در بودجه سال92 در کالاهای اساسی نخواهیم داشت.
وی افزود: با توجه به تأکید دولت و همچنین رهنمودهای رئیس‌جمهور منتخب مبنی بر تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و برای حفظ آرامش بازار مابه‌التفاوت ارز 1226تومانی و ارز مرجع در بودجه سال جاری توسط دولت پرداخت خواهد شد.
معاون وزیر صنعت گفت: برهمین اساس تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی با ارز مرجع 1226تومان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت می‌گیرد.
رادمرد گفت: واردکنندگانی که کالای وارداتی خود را به شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل دهند مشمول دریافت ارز مرجع 1226تومانی خواهند بود.
وی همچنین تأکید کرد: برهمین اساس وزارت صنعت نیاز ارزی خود را به بانک مرکزی اعلام کرده است.
معاون وزیر صنعت گفت: برنامه‌ریزی چند ماه گذشته در تأمین و توزیع و نظارت بازرسی در بازار کالاهای اساسی به صورت مطلوب انجام شده و این روند در جریان است و هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در حوزه کالاهای اساسی وجود ندارد.
شیر گران نمی‌شود
در همین رابطه دبیر انجمن صنایع لبنی هم گفت: وزارت صنعت اخیراً با تغییر ارز مرجع 1‍226تومان به 2477تومان اعلام کرده است که مابه‌التفاوت آن به واردکنندگان پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی قیمت نهاده‌های دامی تغییری نمی‌کند و قیمت شیر نیز افزایشی نخواهد داشت، مگر اینکه دولت سیاست جدیدی اتخاذ کند.
باکری تصریح کرد: به گفته شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده‌های دامی به وفور برای تحویل به دامدارهای کشور براساس قیمتی که کارشناسان قوه قضائیه مناسب دانسته‌اند، قابل تحویل است.

 


همه داروهای موجود در گمرک ترخیص نشده و حرف‌های مسئولان با واقعیت منطبق نیست.
به گزارش ایسنا، دارو از اقلامی است که بیشترین سهم را در بین کالاهای وارداتی در اختیار دارد. ارزش سالانه واردات دارو بالغ بر چندین میلیارد دلار می‌شود، با این وجود تحولات ارزی رخ داده طی چند ماه گذشته باعث شده تا فرایند واردات دارو دچار مشکل شود.
دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت نخست واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت امسال ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کردکه از این پس دارو صرفا با ارز مبادله‌ای وارد خواهد شد.
سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاس ارز مبادله‌ای به واردات دارو خبر داد، این در حالی است که بانک مرکزی سال 1391 بیش از 3 میلیارد دلار ارز مرجع به واردات اختصاص داده بود، طی دو ماه نخست امسال هم حدود 500 میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.
براساس گزارش‌های منتشر شده، مقادیر زیادی دارو و مواد اولیه دارویی به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک‌ها انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی‌دهد، اگرچه آمار دقیقی از میزان انباشت دارودر گمرک‌ها در دست نیست اما این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارودر گمرک‌ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود.
اخیرا رئیس کل گمرک از ترخیص کلیه داروهای دپو شده در گمرک‌های کشور خبر داد، اما در عین حال رئیس کل گمرک به این سوال پاسخ نداده که چرا با وجود ترخیص کلیه داروها از گمرک هیچ تغییری در قیمت دارو در بازار رخ نداده است.
در همین حال محسن صالحی‌نیا، معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در اظهارنظری عجیب با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی درباره انباشت گسترده مواد اولیه دارویی در گمرک‌های داخلی به این وزارتخانه ارسال نشده گفت: شاید داروی انباشت شده در گمرک داشته باشیم اما مواد اولیه دارویی نداریم، ضمن اینکه گزارشی از کمبود نقدینگی در کارخانه‌‌های داروسازی و مشکل کمبود مواد اولیه آنها نیز ندرایم.
این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که هاشم تبریزی دانا، یک عضو اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ترخیص کلیه داروها و مواد اولیه دارویی از گمرک‌های کشور حرف درستی نیست، افزود: کمبود دارودر کشور به بیش از 100 قلم می‌رسد و در همین حال مسئولان تلاش دارند برای آرام کردن فضا حرف‌هایی بزنند که با واقعیت منطبق نیست، از جمله اینکه همه داروها از گمرک ترخیص شده است اما این موضوع صحت ندارد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو نیز 13 تیر ماه امسال اذعان کرد که کشور در فروردین با کمبود 300 قلمی دارو مواجه بود که این رقم هم‌اکنون به 75 قلم رسیده است.
در همین حال تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که واردات برخی از انواع دارو به کشور در سه ماه نخست امسال با کاهش شدیدی مواجه شده است.
کاهش واردات دارو در سه ماه نخست امسال در حالی رخ داده که میزان تقاضا در بازار داخلی برای برخی از داروها کاهش نیافته، در چنین شرایطی ایجادکمبود دارو در بازار اتفاقی طبیعی است، جالب اینجاست که کاهش واردات دارو همزمان با رشد کالاهایی مانند خودرو رخ داده است.
به هر حال به نظر می‌رسد دیگر همگان به معضل کمبود دارو در بازار و انباشت دارو و مواداولیه دارویی در گمرک‌های کشور پی برده‌اند. در این بین مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از فشار وارده به مردم به دلیل کمبود دارو در بازار عذرخواهی کرده است. اما معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت حتی همین کار ساده را هم انجام نداده و با قطعیت گفته که مشکلی از بابت واردات مواد اولیه دارویی نداریم.

 


5 کشتی گندم (250 هزار تن) در گمرک منتظر است تا بانک مرکزی ارز مورد نیاز به آنرا تخصیص دهد.
عباس قبادی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه تاکنون هیچ کالای اساسی را جز با ارز 1226 به بازار نداده‌ایم، گفت: ارز مرجع متعلق به بیت‌المال و مردم است نه بانک مرکزی، لذا باید برای نان و غذای مردم تخصیص یابد.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که وضعیت ترخیص گندم در گمرک چگونه است و آیا بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تخصیص می‌دهد یا خبر گفت: در حال حل مشکل هستیم.
وی در واکنش به این سوال که بانک مرکزی در یکی از رسانه‌ها اعلام کرده، شرکت بازرگانی دولتی ایران به دنبال آن است تا ارز بیت‌المال را دریافت کند، گفت: بانک مرکزی درست می‌گوید چرا که ارز بیت‌المال نه برای شرکت ما است نه برای بانک مرکزی و نه برای دولت، ارز بیت‌المال متعلق به مردم است و اگر ما برای کالای اساسی و گندم ارز 1226 تومانی می‌خواهیم، آن را برای مردم می‌خواهیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه میزان گندم در گمرک منتظر تخصیص ارز است، گفت: حجمی حدود 250 هزار تن یعنی تقریبا 5 کشتی گندم در گمرک منتظر است تا بانک مرکزی ارز مورد نیاز را به آن تخصیص دهد که در حال رایزنی هستیم و امیدواریم این مشکل زودتر حل شود.
وی افزود: تاکنون 7/2 میلیون تن خرید تضمینی گندم صورت گرفته و تا ساعت 12 شب روز دوشنبه کل پول گندم کشاورزان به صورت نقدی پرداخت شده است. معاون وزیر صنعت گفت تا این لحظه 3/‍1 میلیون تن نیز واردات گندم داشته‌ایم.
وی درواکنش به این سوال که گفته می‌شود واردات گندم توسط پول بلوکه شده نفت انجام می‌شود گفت: همه واردات کشور از محل فروش نفت است و ما از هر امکانی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم گندم مورد نیاز کشور را وارد کنیم.
قبادی گفت: بحث هسته‌ای که دشمنان کشور اعلام می‌کنند، نمایش و فیلم است چرا که آن‌ها برای غذا و نان مردم نقشه کشیده‌اند اینکه می‌گویند غذا و دارو تحریم نیست یاوه‌گویی است.
وی افزود: برای اینکه شرمنده مردم نشویم از هر راهی برای تامین کالای اساسی، گندم و موادغذایی استفاده می‌کنیم.

 


ترخیص کالاهای اساسی و دارو با ارز 1226 این روزها به چالش جدیدی بین وزارت صنعت و بانک مرکزی تبدیل شده است، چنانکه برخی محموله‌های دارو و کالاهای اساسی در صف ترخیص گمرکات کشور معطل و بلاتکلیف مانده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، براساس قانون بودجه سال 92 ارز مرجع 1226 تومانی حذف و از ابتدای تیرماه ارز مرجع باید براساس نرخ ارزی که در بانک مرکزی تعیین می‌شود و 2477 تومان اعلام شد، تخصیص یابد. انتشار این خبر باعث بروز برخی تنش‌ها در بازار کالاهای اساسی و مواد غذایی مورد نیاز مردم شد.
حسن رادمرد معاون وزیر صنعت و تجارت در این باره گفت: با توجه به تأکید دولت و همچنین رهنمودهای رئیس جمهور منتخب مبنی برتأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و برای حفاظ آرامش بازار، مابه‌التفاوت ارز مرجع 1226 تومانی و ارز مرجع در بودجه سال جاری توسط دولت پرداخت خواهد شد. برهمین اساس تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی با ارز مرجع 1226 تومان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت می‌گیرد لذا وارد کنندگانی که کالای وارداتی خود را به شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل دهند مشمول دریافت ارز مرجع 1226 تومانی خواهند بود.
از طرفی محمدرضا نادری معاون امور گمرکی گمرک در واکنش به انتقادات مربوط به تعلل در ترخیص کالاها گفته است: گمرک هیچ مشکلی در ترخیص گندم ندارد و کشتی‌های وارد شده را با حداقل اسناد ترخیص می‌کند، حتی نمی‌توانم بگویم 5 کشتی گندم در گمرک مانده که ترخیص نشده، از طرفی هم حجم زیادی دارو در فرودگاه حضرت امام وجود دارد که به دلیل مشکلات ارزی، بانک مرکزی اجازه ترخیص آن را نمی‌دهد.
معاون امور گمرکی گمرک با اشاره به اینکه اگر بانک‌ها شکایت نکنند، گمرک دارو و کالاهای اساسی را ترخیص خواهد کرد، به یکی از رسانه‌ها گفته است: اگر بانک‌ها به پیشنهاد منصفانه گمرک تن دهند نیمی از کالاهای اساسی، ‌دارو و مواد اولیه واحدهای تولیدی سریع ترخیص خواهد شد، درباره کالاهای دیگری که هنوز در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند هم به طور کلی تمام کالاهایی که تاکنون ارز مرجع می‌گرفتند دیگر اجازه ترخیص ندارند و باید تفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کنند.
از سوی دیگر بانک مرکزی در واکنش به خبری اعلام کرده است: طبق بررسی‌های بعمل آمده دپوی گندم در گمرک صحت نداشته و جوسازی شرکت بازرگانی دولتی برای اخذ ارز مرجع از بیت‌المال است. بدیهی است با بررسی سازمان‌ها و نهادهای نظارتی مشخص خواهد شد که ارز مصرفی یا ارز تخصیص داده شده در بخش‌ واردات کالاهای اساسی چگونه بوده است.
همچنین در ادامه گزارش بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا 15 تیرماه مبلغ 5 میلیارد و 590 میلیون و 633 هزار و 865 دلار به کالاهای اساسی، ارز به نرخ مرجع تخصیص داده که مبلغ یک میلیارد و 31 میلیون و 622 هزار و 955 دلار آن به گندم اختصاص داده شده است. همچنین عملکرد بانک مرکزی با توجه به نیازهای ارزی اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کالاهای اساسی در همین بازه زمانی نشان دهنده افزایش 36/2 درصدی تحقق خواسته‌های آن وزارت‌خانه بوده و بیش از 70 درصد تقاضای سالانه آن وزارتخانه را پاسخ داده است. با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تک نرخی شدن ارز، شرکت بازرگانی دولتی اصرار به ورود کالاهای اساسی با نرخ ارز مرجع بدون پرداخت مابه‌التفاوت که در قانون بودجه 92 لحاظ شده دارد که مغایر با مصوبه مجلس و قانون بودجه سال 92 می‌باشد.
این در حالی است که براساس قانون بودجه سال 92 مابه‌التفاوت ریالی مربوطه می‌تواند از محل اعتبارات ریالی پیش‌بینی شده جبران شود و لذا بانک مرکزی می‌بایست با اعمال قانون بودجه نرخ واحد برای کلیه مصارف ارزی را اعمال نماید.
بانک مرکزی در ادامه واکنش خود آورده است: باتوجه به آمار منتشر شده از سوی آن وزارت، صادرات کالاهای اساسی نسبت به سال قبل افزایش یافته لذا شرکت مذکور به جای واردات بیش از اندازه می‌بایست از صادرات کالاهای اساسی که با نرخ ارز مرجع وارد و با نرخ ارز آزاد صادر شده است، جلوگیری به عمل آورد.
در حالی که پس از حذف ارز 1226 از جدول ارزهای رسمی بانک مرکزی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد نگرانی بابت افزایش قیمت کالاهای اساسی وجود ندارد و یارانه دولت افزایش نرخ ارز را جبران خواهد کرد، موضعگیری‌های اخیر تأمل برانگیز است. به نظر می‌رسد در خصوص تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی و بویژه گندم بین وزارت صنعت، گمرک و بانک مرکزی اختلاف نظر اساسی وجود دارد و هنوز راه حل مشخصی در این خصوص مطرح نشده است. اما تصمیم سریع مسئولان اقتصادی کشور و رسیدن به یک نقطه مشترک در روزهای پایانی دولت باعث می‌شود تا کالای اساسی مورد نیاز مردم کمتر در گمرکات جنوبی کشور دپو شود. چرا تجربه نشان داده است دپوی مواد غذایی در گمرکات به بهانه‌های مختلف نتیجه‌ای جز افزایش قمیت در بازار نخواهد داشت.

 


مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: برداشت برنج از اوایل ماه آینده آغاز می‌شود.
دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: برداشت نمادین برنج در بخشی از شهرستان آمل از هفته گذشته آغاز شده اما فصل برداشت برنج به صورت گسترده از اوایل مرداد ماه در استان‌های شمالی شروع می‌شود و تا اواسط شهریورماه ادامه دارد.
وی با بیان این که برداشت برنج در استان‌های جنوبی تا آبان ماه ادامه دارد، افزود: امسال شرایط جوی برای تولید برنج مناسب است و تاکنون آفت و بیماری گزارش نشده است.
مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیرکشت برنج در سال جاری حدود 600 هزار هکتار برآورد شده که پیش‌بینی می‌شود حدود 3 میلیون تن شلتوک از شالیزارهای کشور برداشت و حدود 2 میلیون تن برنج سفید تولید شود.
حیدرپور ادامه داد: بیش از 2500 واحد شالیکوبی در کشور وجود دارد که تاکنون 170 واحد از آنها نوسازی شده اما با توجه به درصد بالای شکسته شدن برنج در واحدهای شالیکوبی سنتی، نوسازی این واحدها ضروریست.
مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در واحدهای سنتی شالیکوبی حدود 25 درصد از شلتوک شکسته و به برنج نیم‌دانه تبدیل می‌شود در حالی که در شالیکوبی‌های نوسازی شده این میزان کمتر از 10 درصد است.
تولید با کیفیت‌ترین برنج در سال جاری
دبیر انجمن برنج نیز با بیان اینکه امسال با کیفیت‌ترین برنج در کشور تولید می‌شود، گفت: دولت کمیته جلوگیری از اختلاط برنج تعیین کند.
جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اعلام اینکه امسال 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود، گفت: برنج امسال از نظر کیفیت با هیچ سالی قابل مقایسه نیست.
دبیر انجمن برنج دلیل کیفیت بسیار مناسب برنج امسال را وجود آفتاب داغ در اردیبهشت و خرداد، آب فراوان و کافی در طول مراحل داشت و نیز هوای مناسب عنوان کرد.
علیزاده شایق گفت: انتظار این است در صورتی که دولت نتواند قیمت را کنترل کند حداقل کمیته ناظری برای جلوگیری از اختلاط برنج‌های بسیار با کیفیت با برنج‌های نامرغوب وجود داشته باشد.
دبیر انجمن برنج همچنین با بیان اینکه مصرف برنج کشور 2 میلیون و 750 تا 2 میلیون و 800 هزار تن است، گفت: با واردات 530 هزار تن برنج در 3 ماهه اول سال، نیاز کشور به واردات برنج تا آخر سال وجود ندارد.
وی تصریح کرد: واردات برنج در 3 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 93 درصد رشد داشته است.
دبیر انجمن برنج خاطرنشان کرد: در دوره سال‌های 84 تا 88، طرح اصلاح شالی‌کوبی‌ها نیز متوقف شد در حالی که در صورت ادامه‌دار بودن این طرح، شالی‌کوبی‌های کشور اصلاح می‌شد و امروز برغم مشکلات مجبور به هزینه‌های زیاد نمی‌شدیم.
به گفته وی، طرح برداشت مکانیزه برنج نیز آن زمان پیگیری می‌شد که کامل اجرایی نشد.

 


یک کارشناس مسکن گفت: واگذاری مالکیت اراضی مسکن مهر به مردم کار درستی نیست و انتقال مالکیت این اراضی باعث ورود سوداگری به مسکن مهر و خروج متقاضیان واقعی از این پروژه می‌شود.
احمدرضا سرحدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره لایحه پیشنهادی دولت به مجلس مبنی بر واگذاری اراضی مسکن مهر به متقاضیان اظهار کرد: این اقدام کارشناسی و درست به نظر نمی‌رسد و به طور حتم دلیل ورود سوداگری‌ها به مسکن مهر می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر سوداگری وارد مسکن مهر شده، حال اگر واگذاری مالکیت زمین نیز صورت گیرد، سوداگری در خرید و فروش این واحدها افزایش می‌یابد و مسکن مهر به «بازار مسکن مهر» تبدیل می‌شود.
این کارشناس معتقد است: با واگذاری مالکیت زمین به مردم، مسکن مهر از رسالت خود خارج می‌شود و به دست دلالان می‌افتد.
سرحدی با بیان اینکه این واحدها با منابع مالی دولتی ساخته شده و از امکانات عمومی بهره می‌برند، افزود: کارشناسان و مسئولان باید مانع واگذاری مالکیت اراضی به مردم شوند تا مسکن مهر به سودجویان بازار تحویل داده نشود و با مطالعه بیشتر در این باره بگذارند مسکن مهر دست نیازمندان مسکن باقی بماند.

 


معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران، گفت: عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه‌کنندگان در سه ماه اول سال جاری و استقبال آنها از حضور در بورس کالای ایران موجب رشد حجم و ارزش معاملات در این بورس نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد.
مهرزاد نامداری، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب که در سه ماهه اول سال جاری در اکثر گروه‌های کالایی افزایش چشم‌گیری در حجم عرضه و معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم، اظهار داشت: در بهار 92، نزدیک به 5میلیون و 600 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 104 هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجم 35 درصد و از نظر ارزش 124 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش داشته است.
وی افزود: حجم معاملات تالارهای فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و محصولات صنعتی و معدنی نیز در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با رشد 50 و 31 درصدی مواجه شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در مدت ذکر شده، گروه‌های مواد پلیمری و مواد شیمیایی به ترتیب با رشد 114 و 40 درصدی حجم مواجه شدند و همچنین وکیوم باتوم و گوگرد، به ترتیب رشد 150 و 70 درصدی را تجربه کردند، گفت: مهمترین دلیلی که موجب رشد حجم ارزش عرضه و معاملات در مدت مذکور شد، عمل به تعهدات عرضه از سوی عرضه‌کنندگان مطابق مصوبات و افزایش عرضه بوده است.
معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران ادامه داد: در گروه مواد پلیمری برخی از تولیدکنندگان، حجم عرضه‌های خود را بسیار افزایش داده‌اند از سوی دیگر امسال برخی عرضه کنندگان مجددا نسبت به عرضه برخی از کالاهای خود در بورس اقدام کرده‌اند.
نامداری افزود: همچنین در سه ماهه نخست امسال تعدادی از مجتمع‌های تازه تاسیس به جمع عرضه‌کنندگان بورس کالا پیوسته‌اند؛ در گروه مواد شیمیایی نیز تقریبا همه مجتمع‌های تولیدی بجز چند مجتمع افزایش عرضه در بورس را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: در بخش داخلی و صادراتی نیز رشد حجم معامله قیر را داشته‌ایم که هم به دلیل افزایش حجم عرضه تولیدکنندگان قدیمی بوده است و هم اینکه عرضه‌کنندگان جدیدی به لیست بورس کالا اضافه شده است.
نامداری تصریح کرد: در حقیقت باید پذیرفت که تناسبی منطقی بین تولید واقعی و عرضه در بورس به‌وجود آمده و تقریبا شرکت‌ها در سه ماهه اخیر به تعهداتشان عمل کرده‌اند.
وی در ادامه به رشد حجم عرضه و معاملات تالار محصولات صنعتی و معدنی پرداخت و گفت: تالار محصولات صنعتی و معدنی در گروه‌های محصولات روی و سنگ آهن به ترتیب با رشد 533 و 267 درصدی مواجه شد؛ علاوه بر این، گروه محصولات آلومینیوم، محصولات فولادی و محصولات مس به ترتیب رشد 52، 15 و 5 درصدی را تجربه کرده‌اند.
معاونت عملیات و نظارت بورس کالای ایران همچنین اظهار کرد: دلیل عمده رشد حجم عرضه و معامله سنگ آهن را باید در پیوستن مجتمع معدن سنگ آهن سنگان به جمع عرضه کنندگان سنگ آهن در بورس کالا دید؛ علاوه بر سنگان معادن سنگ آهن میشدوان، جلال آباد و گل‌گهر نیز نسبت به عرضه سنگ آهن در بورس اقدام کرده اند.
وی ادامه داد: در گروه محصولات آلومینیومی نیز با مذاکراتی که با تولیدکنندگان صورت گرفت، افزایش حجم عرضه و به تبع آن معامله صورت گرفت که شرکت‌هایی چون هرمزآل بیشترین افزایش عرضه را در بهار امسال به خود اختصاص دادند. در حقیقت گروه‌های صنعتی در سه ماهه اخیر به تعهداتشان مطابق با مصوبات عمل کرده‌اند.
نامداری در پایان خاطرنشان کرد: در گروه مس بخش خصوصی به‌نسبت فولادی‌ها عرضه‌هایش را افزایش داده است و شرکت صنایع ملی مس نیز افزایش عرضه داشته است؛ فولادی‌ها نیز به نسبت افزایش عرضه را تجربه کرده‌اند که مهمترین دلیل آن را می‌توان در افزایش عرضه سلف تختال فولادی از سوی شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان جنوب و فولاد مبارکه اصفهان پیدا کرد.

 


شرکت آب و فاضلاب استان تهران در اطلاعیه‌ای نسبت به تداوم افزایش مصرف آب در تهران ابراز نگرانی و اعلام کرد در صورت ادامه روند افزایش دما در روزهای آتی، نگرانی‌هایی در خصوص تامین آب در تهران به وجود خواهد آمد.
در اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب استان تهران آمده است: گزارش‌های سازمان هواشناسی از تداوم افزایش دمای هوا در تهران تا 40 درجه سانتی‌گراد حکایت دارد که این مسئله افزایش مصرف آب را در پی خواهد داشت؛ این در حالی است که ظرفیت منابع سدها، شبکه توزیع و حجم مخازن آب تهران، توان این افزایش ناگهانی را ندارد.
این اطلاعیه می‌افزاید: مصرف آب در تهران طی روزهای اخیر تا 3 میلیون و 200 هزار متر مکعب افزایش یافته که در صورت ادامه روند افزایش دما در روزهای آتی، نگرانی‌هایی در خصوص تامین آب در تهران به وجود خواهد آمد.
در پایان این اطلاعیه، شرکت آب و فاضلاب استان تهران ضمن اعلام اینکه تمامی امکانات خود را برای مدیریت این وضعیت به کار خواهد بست، از یکایک شهروندان تهرانی خواسته تا با مسئولیت‌پذیری و رعایت الگوی مصرف آب، خدمتگزاران خود را در طول روزهای گرم پیش‌رو در مقابله با کمبود آب یاری کنند.

 


خدمات حمل کانتینر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ‌گونه افزایش نرخ مانند گذشته ادامه دارد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام نمونه نرخ‌های حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی، از عدم افزایش نرخ‌های حمل کانتینر توسط این شرکت خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: جهت تسهیل در فرآیند حمل‌ونقل دریایی محمولات کانتینری صادراتی و وارداتی کشور، شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تمامی توان و منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود، مانند گذشته در راستای ارائه سرویس‌های منظم هفتگی کانتینری از کلیه بنادر آسیایی به بنادر حوزه خلیج‌فارس با نرخ‌های ویژه، استفاده می‌کند و در این راستا از ابتدای ماه جولای 2013،‌ هیچ‌گونه افزایشی را در نرخ‌های مربوط به مسیرهای اصلی، اعمال نکرده است.
شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با برقراری سرویس‌های مستقیم از بنادر ایرانی به بنادر خاور دور و آسیای جنوب شرق و بالعکس، در جهت توسعه صادرات و واردات کشور، در حال خدمت‌گزاری به کلیه صادرکنندگان و واردکنندگان است لذا در جهت شفاف‌سازی در فرآیند بازاریابی، بدینوسیله نرخ‌های حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل اعلام می‌شود:
مسیر بندرعباس به شانگهای و نینگبو، مبلغ کرایه حمل 220، 320، 400 و 400 دلار آمریکا و به ترتیب جهت کانتینرهای 20 فوت معمولی - 20 فوت فوق سنگین - 40 فوت معمولی - 40 فوت Hc، بندرعباس به تیانجین، مبلغ کرایه حمل 270، 370، 500 و 500 دلار آمریکا، بندرعباس به کینگ دائو، مبلغ کرایه حمل 300، 400، 550 و 550 دلار آمریکا، بندرعباس به سنگاپور، مبلغ کرایه حمل 200، 300، 400 و 400 دلار آمریکا، شانگهای به بندرعباس، مبلغ کرایه حمل 1200، 1350، 2200 و 2400 دلار آمریکا،‌کینگ دائو و تیانجین به بندرعباس، مبلغ کرایه حمل 1450، 1600، 2700 و 2900 دلار آمریکا نینگبو و شن‌زن به بندرعباس، مبلغ کرایه حمل 1350، 1500، 2500 و 2700 دلار آمریکا و سنگاپور به بندرعباس، مبلغ کرایه حمل950، 1100، 1800 و 2000 دلار آمریکا.ضمنا تناوب سرویس‌ها حداقل هفته‌ای یکبار از کلیه بنادر آسیایی به خلیج‌فارس و بالعکس است.
در این اطلاعیه آمده است: پس از عقد توافق نرخ، شماره مرجع مربوط به آن توافق به مشتریان اعلام می‌شود که حداقل یک ماه اعتبار دارد تا مشتریان شماره رفرنس مربوطه را به فروشندگان خود در بنادر بارگیری اعلام کنند و فروشندگان نیز حسب زمان آمادگی محمولات، حداقل 3 هفته قبل از حمل محمولات خود و طبق روال در صنعت حمل‌ونقل دریایی، با نمایندگان شرکت کشتیرانی در بندر مبدا هماهنگی کرده و دستور رزرو محموله خود را به دفتر نمایندگی کشتیرانی ارسال می‌کنند.
پس از ارسال دستور رزرو از طرف فروشنده به نماینده کشتیرانی در بندر بارگیری، ظرف حداکثر 3 هفته محمولات کانتینری رزرو شده به مقصد نهایی حمل خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10