(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 26 تـیـر 1392 - شماره 20544

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان
کدام نقش را بازی می‌کنند؟ (یادداشت روز)
پشه (گفت و شنود)
خبرگزاری رویترز زنگ خطر را به صدا درآورد
شبکه جهانی تحریم‌های ضدایرانی در آستانه فروپاشی
کیهان و خوانندگان
با صدور احکامی از سوی رهبر انقلاب صورت گرفت
ابقای 3 نفر از فقهای شورای نگهبان و انتصاب یک عضو جدید
مذاکره با شعبون‌ بی‌مخ‌ها
یا پیگرد قانون‌شکنان؟!(خبر ویژه)
سرجوخه رجوی را مسخره نکنید!!(خبر ویژه)
پدران معنوی منافقین برای راه‌اندازی حزب زیرپای عارف نشسته‌اند(خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ
«خدایا ! در این روز توفیق مهربانی به یتیمان و اطعام گرسنگان و آشکارا سلام گفتن و مصاحبت با نیکان را روزی‌ام فرما. به کرمت ای پناه امیدواران!»

 


1- از ائتلاف تا الفت، فرسنگ‌ها فاصله است. دوستان حقیقی را باید به الفت و نه ائتلاف شناخت. این تعبیر شریف از امیرمومنان علی علیه‌السلام است که «مردمان را رضایت و خشم گرد هم می‌آورد» (خطبه 201 نهج‌البلاغه). انسان‌ها گاه بر اساس رضایت و گاه بر مبنای ناخرسندی و خشم گرد هم می‌آیند، درست مانند اصحاب جمل که حضرت درباره آنها فرمود «این قوم بر مبنای خشم و ناخرسندی از حکومت من جمع شده و گرد هم آمده‌اند» (خطبه 169). امتیازطلبی و تمایزخواهی، آنان را از اردوگاه خودی جدا کرد. امام حاضر نبود چه درباره یاران بیعت‌کننده خویش و چه امویان معارض امتیاز به ناحق بدهد و می‌فرمود آیا از من می‌خواهید پیروزی را با ستم بر مردم به دست آورم؟ اما گیریم که به فرض محال، حضرت در مسیر امتیازدهی برای به دست آوردن دل این و آن گام می‌نهاد. آیا توقعات خواص امتیازطلب حد یقفی هم دارد؟ منطق قرآن در این باره روشن است. «ای پیامبر! خداوند کسی است که با یاری خویش و به واسطه مومنان تو را تایید کرد و میان دل‌های آنان الفت بخشید. اگر تمام آنچه در زمین است را می‌بخشیدی، نمی‌توانستی میان دل‌های آنان الفت بدهی اما خداوند [به برکت ایمان] بین آنها الفت داد؛ همانا او عزیز و حکیم است.»
2- داشتن جاذبه‌ها و دافعه‌های صریح و روشن، شرط انقلابیگری در تراز اسلام است. وفاداران به انقلاب اسلامی را پیش از آن که بخواهیم به ائتلاف بشناسیم، باید به الفت و انزجارهایشان بشناسیم. مهربان‌تر و جذاب‌تر از پیامبر اعظم(ص) در طول تاریخ بشر به عرصه روزگار نیامده اما آن حضرت به تعبیر امیرمومنان اگر مرهم بر زخم‌ها می‌گذاشت اما به هنگام اقتضا ابا نداشت که موضع عفونت را داغ بزند. «واحمی مواسمه. داغ‌هایی که می‌نهاد بس سوزان بود.» هنر انقلابیگری در همین جاذبه و دافعه‌های به دور از غرض و هیجان و حب و بغض‌های شخصی است. مومن انقلابی نمی‌تواند «اشداء علی‌الکفار» نباشد و چون چنین شد، می‌شود پیامبر خدا(ص) که سران قریش تا دیروز او را «محمد امین» می‌خواندند اما پس از دعوت به وحدانیت، مبغوض همان‌ها واقع شد و انواع اتهام و اهانت را نثار او ‌کردند. نظیر این دشمنی‌ها البته نشانه سلامت راهی است که یک مومن انقلابی به تأسی از رسول خدا(ص) طی می‌کند. در روزگار ما دل جبهه استکبار و طیف‌های گوناگون نفاق و ضد انقلاب، هرگز با امام خمینی و امام خامنه‌ای صاف نشد.
3- سال 1377 آقای عطاءالله مهاجرانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلاحات بود. او آن روز هنوز نه به ملاقات گروهی از سیاستمداران طرفدار رژیم صهیونیستی در موسسه واشنگتن رفته بود و نه هنوز خود را به عطبه بوسی رژیم ملک عبدالله سعودی در بندر الجنادریه رسانده بود. مهاجرانی به فاصله چند ماه دو شهادت قابل توجه درباره دو روزنامه توقیف شده داد. روزنامه توس بلافاصله پس از توقیف روزنامه جامعه، جایگزین این روزنامه شد. تمام کادر «جامعه» به روزنامه توس اسباب‌کشی کردند و همان مواضع ضد انقلابی را در پوشش اصلاح‌طلبی ادامه دادند. مهاجرانی 6 دی 1377 در گفت‌وگو با روزنامه اخبار گفت «روزنامه جامعه به چتر حمایتی گروه‌هایی تبدیل شده بود که برای تشکیل یک جبهه سیاسی از این روزنامه سود می‌بردند. به آنها درباره رعایت مبانی دینی تذکر داده و گفته بودم چه دلیلی دارد از کسانی که با نفس دین مسئله دارند دعوت به همکاری کنید؟ شاهد بودیم که در این روزنامه گروه‌هایی که از سال 60 به هم پیوستند و در برابر انقلاب قرار گرفتند، تک تک داشتند در این رشته گرد هم می‌آمدند تا سامان یابند. مثلا جبهه ملی، نهضت آزادی و حتی گروه‌های مارکسیست.»
4- وزیر وقت ارشاد اول مهر همان سال در مصاحبه با روزنامه السفیر، ماهیت روزنامه توس- بدل روزنامه جامعه- را این گونه توصیف کرد: «اگر من عضو هیئت منصفه مطبوعات بودم، رای به بستن توس می‌دادم. این روزنامه به جای آگاهی‌بخشی به افکار عمومی، اوضاع سیاسی را متشنج و با چاپ مقاله‌های روزنامه‌نگاران و نویسندگان دوره شاه، نسبت به برخی اصول و ارزش‌های دینی که عموم مردم ایران به آنها ایمان دارند، ابراز شک و تردید کرد و به مراجع دینی توهین نمود... دست‌اندرکاران توس به بازی خطرناکی دست می‌زنند زیرا تلاش می‌کنند خود را طرفدار خاتمی جلوه دهند حال آن که گروه توس در واقع سخنگوی نهضت آزادی به ریاست ابراهیم یزدی است... این گروه به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی خاتمی گورباچف و آنان یلتسین هستند که قدرت را در دست خواهند گرفت. کسانی که روزنامه را برای متشنج کردن اوضاع سیاسی به کار می‌گیرند، باید بهای آن را بپردازند.»
بار دیگر این عبارت‌ها را بخوانید. امروز بقایای همین طیف در نشریات زنجیره‌ای خواب مشابهی برای دولت جدید دیده‌اند و علنا از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهند برای دست‌اندرکاران بازداشتی فتنه 88 انتحار کند آنها البته در این مسیر ناکام مانده‌اند اما طنز تلخی در این میان وجود دارد. آقای «محمد صادق- ج» مدیر مسئول روزنامه توس با آن سابقه ویژه اکنون در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا می‌گوید «هاشمی حنجره انقلاب است. حضور او در نماز جمعه یک نیاز است و از این رو تصمیم‌گیران امر، مردم را از شنیدن نظرات فردی که حنجره انقلاب بوده، محروم نکنند. روشنگری و پرتوافشانی ضمیر هاشمی، متعالی است.» واقعا؟! امثال این جماعت پیشانی سیاه از آقای هاشمی و قبیل او چه می‌خواهند؟!
5- دوستان را سر بزنگاه حوادث و سختی‌ها باید شناخت. ائتلاف یک چیز است و الفت چیز دیگر. سال 76-75، کارگزاران بی‌سر و صدا با جریان موسوم به چپ بستند و آقای ناطق نوری را قال گذاشتند. ناطق نوری پشتیبان دولت سازندگی در مجالس چهارم و پنجم (79-1371) بود و اصطلاحا در طیف راست قرار داشت. آقای حسین مرعشی 19 آذر 1391 در مصاحبه با روزنامه اعتماد فاش می‌کند «پس از نامزدی آقای خاتمی، من نظر آقای هاشمی را درباره پشتیبانی از خاتمی جویا شدم. آقای هاشمی به من گفتند خاتمی برنامه خیلی خوبی دارد و گفته که برنامه توسعه اقتصادی شما باید ادامه پیدا کند. آقای هاشمی گفتند شما بروید کمک. آن وقت درست 6 ماه پیش از انتخابات، جهت کارگزاران تعیین شد.»
اما فقط همین نبود. آقای هاشمی به عنوان رئیس دولتی که قرار بود انتخابات را برگزار کند، در جایگاه نماز جمعه حاضر شد و چنان به شائبه تقلب دامن زد و از آن برحذر داشت که گویا برگزارکنندگان انتخابات از مریخ می‌آیند!
آن روز خاتمی، رقیب اصلی ناطق نوری بود و چنین در افکار عمومی جا افتاد که قرار است به نفع ناطق تقلب صورت بگیرد. بدین ترتیب خاتمی مظلوم واقع شد و به واسطه امانتداری رئیس‌جمهور وقت، یک دوپینگ کامل کرد! سخنان آن روز نماز جمعه هرچه بود، از موضع انصاف و عدالت نبود. البته چون کار جهان بی‌حساب و قاعده نیست، به دو سال نکشید که اعوان و انصار آقای خاتمی، محبت ویژه آقای هاشمی را جبران کردند. خاتمی اگر با هاشمی الفت داشت، لااقل به تقلب ستاد انتخابات و وزارت کشور متبوع خویش در سال 78 اعتراض می‌کرد. ترور شخصیت هاشمی در تریبون‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب 6 ماه قبل از انتخابات مجلس ششم کافی نبود و بنابراین آنها در فاز سیاسی و عملیاتی دست به کار شدند و از آقای هاشمی «آقاسی انتخابات» ساختند. توضیحات دفتر هاشمی در واکنش به مقاله روزنامه وطن امروز (21خرداد 1389) را مرور کنید؛ «با شمارش مجدد 20 درصد صندوق‌ها در حوزه انتخابیه تهران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از رتبه سی‌ام به نوزدهم رسید و آن آبروریزی داشت اساس انتخابات را زیر سوال می‌برد.»
6- فقط در خیابان و در تجمعات مقابل مجلس پنجم نبود که مدعیان اصلاح‌طلبی شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خوایم، ناطق نوری نمی‌خوایم.» تیتر برجسته مطبوعات آنها نیز همین مضمون را کوک می‌کرد. آن روز هم صدایی از خاتمی درنیامد که رقابت‌ جای خود محفوظ! اما این رسم دموکراسی نیست. آقای ناطق نوری چوب کارگزاران و مشارکت و زعمای آنها را با هم خورد. صورت حساب عملکرد کارگزاران برای ناطق فاکتور شد و او پرداخت اما سود آن را خاتمی و حامیانش بردند. سعید حجاریان مشاور خاتمی در گفت‌وگوی سال 1383 با حسین سلیمی که در قالب کتاب کالبد شکافی ذهنیت اصلاح‌گرایان چاپ شده، می‌گوید «در سیاست بله، در سیاست حاجب‌الدوله که سهل است، هاشمی یک شاهی به سیاست و دموکراسی اعتقاد ندارد... پروژه توسعه سیاسی ما در4 سال اول ریاست‌جمهوری آقای هاشمی در مرکز تحقیقات استراتژیک معلوم شده بود، بعد با رفتن آقای موسوی خوئینی‌ها از مرکز، در دوره آقای[حسن] روحانی متوقف شد... جریان هاشمی یک تدارکاتچی حاجب‌الدوله می‌خواست... خاتمی که شناخته شده نبود. شما فیلم انتخاباتی خاتمی و ناطق را آنالیز کنید. ببینید چه چیزی باعث جذابیت آقای خاتمی شد؟ اول کار آقای خاتمی آمد و گفت من مشاور هاشمی بودم، من وزیر هاشمی بودم و ... من مخالفت کردم، گفتم این حرف‌ها بد است.»
7- 16مهر 1391 عباس عبدی از مدعیان شعارهایی نظیر عبور از خاتمی، عبور از قانون اساسی و خروج از حاکمیت در مصاحبه با دویچه وله گفت «آقای ناطق اگر از جایگاه فعلی‌اش در جناح راست خارج شود و به اصلاح‌طلبان بپیوندد، چیزی به اصلاح‌طلبان اضافه نمی‌کند. اهمیت آقای ناطق در این است که در آن سو قرار دارد نه در این سو. او باید در آن سو خوب بازی کند... اگر آقای ناطق بتواند به اصلاح‌طلبان ضمانت کافی بدهد، می‌تواند روی حمایت آنها حساب کند.» اکنون آقای احمد ناطق نوری ضمن توجیه ائتلاف ناطق با خاتمی می‌گوید «بهترین اصلاح‌طلب و اصولگرا، حضرت امیر(ع) است که می‌گوید هدفش از حکومت، بازگرداندن معالم دین و اصلاح در جامعه است. خود مقام معظم رهبری هم تبیین کردند که اصولگرا کسی است که در عین حال اصلاح‌طلب هم هست.»
8- حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی راه دشواری را پیش رو دارد. چالش‌های مهم اقتصادی و فرهنگی و اقتصادی به کنار! او با این ائتلاف عجیب و غریب که مدعی حمایت از وی هستند و سهم و نقش می‌خواهند، چه خواهد کرد؟ سرمایه امید و اعتماد مردم چه می‌شود؟ باید برای آقای روحانی در این روزهای شریف ماه مبارک رمضان دعا کرد؟ برای آقایان ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی هم دعا می‌کنیم؛ هر یک از آنها روزگاری در متن انتخابات، نامزد مورد اعتماد دوستداران انقلاب بوده‌اند.

محمد ایمانی

 


گفت: یکی از مدعیان اصلاحات که مطابق اسناد فاش شده، از آمریکایی‌ها برای آلوده کردن مطبوعات ایران کمک مالی می‌گرفت، در مصاحبه با یک سایت نزدیک به اصلاح‌طلبان گفته است؛ کیهان توپخانه‌ای است که بی‌هدف شلیک می‌کند!
گفتم: اگر کیهان بی‌هدف شلیک می‌کند، چرا اصحاب فتنه و مدعیان اصلاحات و مفسدان اقتصادی و رسانه‌های بیگانه و روزنامه‌های زنجیره‌ای و حلقه انحرافی و... این همه علیه کیهان جیغ بنفش می‌کشند؟!
گفت: این آقا و دوستانش در اروپا ول می‌گشتند و بعد از انقلاب از گروهک... جدا شدند و به ایران آمدند و معروفند به گروهی که هر جا پول و پله‌ای در کار باشد و یا زمینه‌ای برای لفت و لیس پیدا کنند، مثل جن بو داده حاضرند!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو به پشه‌های اتاقش گفت؛ شما قبل از اینکه لامپ اختراع بشه، دور چی جمع می‌شدین؟! خب حالا هم برین همون‌جا!

 


سرویس سیاسی-
یک خبرگزاری غربی در گزارشی تحلیلی با استناد به رای احتمالی دادگاه‌های اروپایی درباره لغو تحریم بانک‌های ایرانی، اعلام کرد که شبکه تحریم‌های بانکی علیه ایران در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی درباره وضعیت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران وتاثیرات آن‌ها بر اقتصاد کشورمان نوشت: اتحادیه اروپا در تلاش‌های چند ساله‌اش برای پیچیدن توری از تحریم‌ها به دور ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور، حالا با بزرگترین مشکل روبرو شده است: دادگاه‌های خود این اتحادیه.
به نوشته رویترز اتحادیه اروپا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کند تا شرکت‌ها و افرادی را که با این کشور مراوده اقتصادی دارند مورد تحریم قرار دهد، «اما ده‌ها مورد از این شرکت‌ها و افراد این تحریم‌ها را در دادگاه‌ها مورد اعتراض قرار داده و حالا برخی از آن‌ها هم در حال پیروزی در پرونده‌ها هستند. این امر سیاستگذاران اروپایی را آشفته کرده و زنگ خطر را در آمریکا به صدا درآورده است».
این یادداشت می‌افزاید: تا الان هیچ یک از آرای دادگاه‌ها قطعی نشده، اما با تهدیدات آشکاری که اسرائیلی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌دهند، واشنگتن بیم آن را دارد که ضعیف شدن تحریم‌ها به قوت گرفتن احتمال آغاز یک جنگ بیانجامد.
در ادامه این مطلب با اشاره به این که «دادگاه‌هایی که باید بدون مدرک تصمیم‌گیری کنند» آمده است: اصل این قضیه از آنجا نشات می‌گیرد که دولت‌های اروپایی از افشای مدارکی که این افراد را به برنامه هسته‌ای ایران مرتبط می‌کند، خودداری می‌کنند، این کشورها می‌گویند افشای این مدارک محرمانه به تلاش‌ها برای مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران لطمه می‌زند.
براساس این گزارش، دادگاه‌ها این بهانه را رد کرده و می‌گویند اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، لازم است مدارک و مستندات مربوط به آن ارائه شود. وکلای ایرانی‌ها هم به سادگی می‌گویند که هیچ مدرکی که وجود ارتباط با برنامه هسته‌ای را نشان دهد، وجود ندارد. نگاهی که از سوی قضات انگلیسی‌ای هم که برخی از این مدارک محرمانه را مورد بررسی قرار داده‌اند، مورد تایید قرار گرفته است.
«سروش زایوالا» وکیل بانک ملت که علیه تحریم‌ها اقدام کرده است، می‌گوید: کاملا مبرهن است که هیچ مدرکی وجود ندارد.
اتحادیه اروپا در سال 2010 به بهانه رابطه بانک ملت با برنامه هسته‌ای، دارایی‌های این بانک را مسدود کرده بود. بانک ملت در ماه ژانویه با اعلام اینکه هیچ سندی که نشان دهد چنین رابطه‌ای بوده، وجود ندارد توانست در دومین دادگاه ارشد لوکزامبورگ پیروز شود.
زایوالا در این مورد می‌گوید: رئیس دادگاه از وکیل اتحادیه اروپا پرسید آیا می‌توانید مدرکی ارائه دهید؟ و آن‌ها گفتند نه، این ایران است و شما باید فرض کنید که چنین مدرکی هست. قاضی به شدت برآشفت و گفت اینجا محضر قانون است و شما نمی‌توانید چیزی را فرض کنید.
این دادگاه نهایتا در روز 29 ژانویه در رایی قاطع اعلام کرد اتحادیه اروپا از تعهد خود مبنی بر ارائه مدارک مستند تخطی کرده است.
البته اتحادیه اروپا درخواست تجدیدنظر در حکم را داده و به همین جهت هنوز تحریم‌ها علیه بانک لغو نشده، اما همین مورد نشان می‌دهد که دولت‌های اتحادیه اروپا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران با چه دشواری روبرو هستند.
رویترز در ادامه می‌نویسد: مسئله اینجاست که وکلای اتحادیه اروپا از دادگاه می‌خواهند که به اتحادیه اروپا اعتماد کنند و آن‌ها هم از این کار خودداری می‌کنند. کشورهای اروپایی ممکن است برای اطمینان از اجرای تحریم‌ها مجبور به ارائه اسناد حتی محرمانه به دادگاه شوند. البته با توجه به قوانین حاکم بر دادگاه‌های اتحادیه اروپا، این دادگاه‌ها پس از آن باید تمام اسناد را علنی کنند که این امر هم روند تصویب تحریم‌ها را افشا می‌کند.
یک دیپلمات اروپایی که می‌خواهد نام او افشا نشود، در این مورد می‌گوید: فعلا هیچ راهی وجود ندارد که بتوان اطلاعات را بدون آن که علنی شوند در اختیار دادگاه‌ها قرار داد و نکته بغرنج قضیه هم همین جاست. ما نمی‌توانیم به همین راحتی اطلاعات را همه‌جا پخش کنیم.
نگرانی آمریکا از ناتوانی اتحادیه اروپا در اجرای کامل تحریم‌ها
«دیوید کوهن» معاون اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد این موضوع می‌گوید: این مایه نگرانی است که اتحادیه اروپا در اجرای برخی از طرح‌هایش با مشکل مواجه است.
در مقابل «مایا لستر» وکیل مستقر در لندن این اقدام بانک‌های اروپایی را شجاعانه خوانده و می‌گوید این دادگاه‌ها به جنبه سیاسی تحریم‌ها ایران توجهی ندارند.
رویترز در ادامه با اشاره به این که دادگاه بانک ملت اعلام کرده است که اتحادیه اروپا به درستی شواهد مربوط به همکاری این بانک با برنامه هسته‌ای ایران را بررسی نکرده است، می‌نویسد: تصمیمات در مورد تحریم‌های ایران که باید با اجماع تمام کشورها اتخاذ شود، معمولا با طرحی آغاز می‌شود که یک یا دو کشور عضو شورای امنیت یعنی انگلیس و فرانسه ارائه می‌کنند و دیگر اعضای اتحادیه اروپا هم به مدارک آن‌ها اعتماد می‌کنند.
بانک ملت ماه گذشته در یک دادگاه دیگر هم پیروز شد. این بار در دیوان عالی بریتانیا. قضات این دادگاه نیز اعلام کردند که دولت بریتانیا به اشتباه رأی به تحریم این بانک داده است. دیوان عالی بریتانیا حتی یک گام نیز جلوتر رفت. این دادگاه که براساس قوانین انگلیس می‌تواند جلسات غیرعلنی و محرمانه برگزار کند، به مدارک طبقه‌بندی شده نیز دسترسی داشت و پس از بررسی این مدارک اعلام کرد تحریم‌های اعمال شده علیه بانک، «غیرمنطقی» و «مستبدانه» است. این بدان معنی است که ممکن است ارائه اسناد محرمانه به دادگاه‌ها هم نتواند مشکلی را در جهت توجیه تحریم‌ها حل کند.
وقتی شبکه تحریم‌ها در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد
رویترز در ادامه می‌نویسد: در حالی که تا همین مرحله هم شبکه تحریم‌ها با چند حفره مواجه شده، پرونده‌های دیگری هم در نوبت هستند. نگرانی که بین مقامات اتحادیه اروپا وجود دارد این است که اگر حفره‌های دیگری نیز ایجاد شود و این حفره‌ها به هم بپیوندند، ‌تمام شبکه تحریم‌ها شروع به فروپاشی کند.
از دید سیاستگذاران غربی، بانک‌ها اهداف اساسی تحریم‌ها هستند و این واقعیت که ممکن است این بانک‌ها بتوانند در دادگاه‌ها پیروز شوند، می‌تواند نگران‌کننده باشد.
بعد از رأی دادگاه لوکزامبورگ در مورد بانک ملت، در ماه فوریه هم رأیی به نفع بانک صادرات ایران که یکی از بزرگترین وام‌دهندگان این کشور است، صادر شد. اکنون پرونده‌های دیگری هم در نوبت بررسی قرار دارند.
بنا بر اعلام مقامات بانک لوکزامبورگ، در ماه سپتامبر هم قرار است پرونده بانک‌های ایرانی «هندلزبانک»، «پست بانک» و «بانک بین‌المللی پرشیا» مورد بررسی قرار گیرد. بانک مرکزی ایران هم پرونده‌ای دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این ده‌ها شرکت مهم کشتی‌رانی و صنایع مرتبط با نفت هم چنین پرونده‌هایی در این دادگاه دارند.
به نوشته رویترز، حتی جنبه‌های فنی برنامه هسته‌ای ایران هم مورد قضاوت قرار گرفته است. در ماه می، بانک لوکزامبورگ به نفع شرکت ایرانی صنایع الکتریکی «ایران ترانسفو» رأی داد. این شرکت متهم بوده است که به ساخت تأسیسات هسته‌ای «فردو» کمک کرده است.
یکی از وکلای اتحادیه اروپا در مورد این پرونده می‌گوید: شورا (دولت‌های اتحادیه اروپا) هیچ مدرکی که ثابت کند این شرکت در ساخت «فردو» نقش داشته، ارائه نکرده‌اند. دادگاه هم گفت شما هیچ چیز ارائه نکرده‌اید، پرونده خالی از مستندات است، پس شما پرونده را می‌بازید.
دودستگی در شورای امنیت درباره ایران
رویترز در گزارش دیگری اعلام کرد: نماینده استرالیا در شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه گفت که کمیته تحریم‌های ایران در شورا در خصوص اینکه آیا ایران با آزمایشات موشکی در سال گذشته تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است یا خیر دچار دودستگی است.
رویترز با اشاره به این خبر از مقر سازمان ملل به نقل از نمایندگان دولت‌های عضو در سازمان که خواستند نام‌شان فاش نشود، گزارش داد: این اختلاف هرگونه گسترش تحریم‌ها علیه ایران به دلیل آزمایشات موشکی را در حال حاضر منتفی کرد.
مخالفت چین و روسیه با افزایش تحریم‌ها
دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند که روسیه و چین گزارش جدید این سازمان مبنی بر اینکه آزمایش‌های موشکی ایران در سال گذشته نقض تحریم‌های شورای امنیت بوده است را نمی‌پذیرند.
به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند که چین از روسیه در زمینه رد گزارش سازمان ملل که در آن آمده است آزمایش موشکی ایران در سال گذشته نقض تحریم‌های شورای امنیت بوده است حمایت می‌کند.
براساس این گزارش، این اقدام چین و روسیه به طور مؤثری از گسترش تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران جلوگیری خواهد کرد.
«گری کینلان» سفیر اتریش در سازمان ملل که ریاست کمیسیون نظارت بر تحریم‌های ایران را برعهده دارد روز 15 جولای گفت که شورای امنیت هم از پذیرش گزارش کمیته مبنی بر اینکه ایران با ارسال سلاح به شورشیان یمن تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است خودداری کرد.
«پیوتر ایلیچوف» معاون سفیر دائم روسیه در سازمان ملل در این باره گفت: روسیه مخالف تحریم‌های بیشتر علیه ایران است و هیچ راهکار دیگری به جز راهکار دیپلماتیک را برای حل و فصل مسأله هسته‌ای ایران نمی‌پذیرد.

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* بهار آمد بهار وصل جانان
بهار انس بلبل با گلستان
دمیده از افق ماه مبارک
شده گسترده خوان فیض رحمان
بیا مهمان کنیم اهل خدا را
به اخلاق حسن یا خوان احسان
نشوه
*حاصل دیدار هیئت دولت و رئيس‌جمهور با رهبر معظم انقلاب در حقیقت اخذ کارنامه خوب ایشان با نمره بالا از معظم‌له بود. و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عملکرد موفق و خوب دولت حتی در قیاس با دولت‌های قبل نیز این امتیاز را ارتقا بخشید. در حقیقت آنچه دولت یازدهم از دولت دهم می‌گیرد کارآمدی و موفقیت‌هاست که انتظار می‌رود به سطح بالاتری ارتقا یابد. و منتخب مردم باید هوشیار باشد که از افراد توانمند و بی‌دردسر برای این مهم استفاده نماید و در این انتخاب همچنان که از قبل اشاره داشتند وام‌دار هیچ حزب و گروهی نباشد.
طالعی
* تقدیر حضرت آقا از هیئت دولت دلچسب و گوارا بود حق هم این است که از سالها تلاش خستگی‌ناپذیر تک‌تک اعضاء این دولت که در این مدت استراحت نشناختند تشکر و قدردانی به عمل بیاید.
4654---0930
* اینکه نوشته‌اید آقای زیباکلام هر روز به یک رنگ درمی‌آید و نمونه‌های مستدلی را در ستون گفت‌وشنود اشاره کرده‌اید واقعیتی است که بیشتر دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد از این حقیقت مطلع هستند آقای زیباکلام در سالهای 72 و 73 در سرکلاس‌های درس منتقد جدی آقای هاشمی بود و بعد طرفدار پروپا قرص آقای خاتمی شد... گویا این داستان سر دراز دارد.
چندین تلفن مشابه
* روزنامه ایران مورخ دوشنبه 24/4/92 در اقدامی عجیب از چاپ و درج خبر دیدار عصر روز قبل هیئت دولت با امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب دریغ کرده ولی در صفحه آخر گزارش کامل دیدار سرزده دکتر احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری از آقای محب‌اهری (هنرمند تلویزیون و سینما) که ساعت 22 شب قبل انجام شده بود چاپ کرد. این اقدام نقش حلقه انحرافی نفوذی در دولت را بیش از پیش آشکار می‌کند.
7983---0912
* آقای روحانی گفته‌اند درشت‌گویی در برابر دشمنان راهکار نیست. به ایشان عرض می‌کنم شما می‌توانید در برابر استکبار و صهیونیسم مانند دکتر احمدی‌نژاد درشت‌گویی نکنید اما مقتدای ما کسی است که به قول شما درشتگویی را در مقابل اسرائيل غاصب کرد و فرمود:‌ ما تل‌آویو و حیفا را در صورت کوچک‌ترین خطای آنان با خاک یکسان می‌کنیم.
7530---0913
* اگر اصلاح‌طلبان فتنه 18 تیر دارند، ولایتمداران 23 تیر دارند و اگر آنها دوم خرداد دارند، ما سوم خرداد داریم و اگر آنها حوادث فتنه 88 را رقم زدند، فرزندان سیدعلی 9 دی را بر تارک انقلاب و تاریخ ایران مشعشع و درخشان دارند. کشوری که ولایت‌فقیه دارد هرگز بن بست نخواهد داشت.
توکلی
* آقای خاتمی که برای آقای روحانی وزیر ارشاد پیشنهاد می‌دهد لطفاً در مورد سرنوشت وزیر ارشاد خودش که بسیار شیفته علم و درایت او بود و آن را به رخ نمایندگان مجلس وقت کشید توضیح دهد!
عبدی از ایلام
* آقای احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری در طول این 8 سال غیر از دو سال آخر تا توانست برای کشور تا روستاهای دور دست کار کرد و خدمت نمود. این حقیقت چیزی نیست که کسی بتواند منکر آن بشود.
9782---0919
* اگر نسبت به هزینه بیت‌المال حساسیت وجود داشته باشد نباید در مراسم افطاری که مجلس برای رئيس‌جمهور منتخب برپا کرده بود آن حجم وسیع گل‌آرایی در جلوی آقای حسن روحانی صورت می‌گرفت که بعد از چند دقیقه هم آن را در سطل آشغال ریختند.
0713---0913
* اگر ادوارد اسنودن افشارگر آمریکایی‌ها ایرانی بود و این افشاگری را علیه نظام ما انجام می‌داد آمریکا بلافاصله به او پناهندگی می‌داد چرا مسئولین ما در مورد پناهندگی کسی که جنایت‌های آمریکا را افشا کرده کاری انجام نمی‌دهند؟ حداقل در برابر پناهندگی دادن آمریکا به تروریست‌های منافق ایرانی، این کار را انجام دهید.
6271---0914
* شاید خیلی از بی‌برکتی‌ها ناشی از بی‌تعصبی و بی‌تفاوتی مردم در برابر گناه و از جمله پدیده بدحجابی در جامعه باشد. نباید آثار گناه را در محیطی که زندگی می‌کنیم نادیده بگیریم.
9005---0913
* مگر قرار نشد وام 25 میلیونی مسکن مهر به 30 میلیون برسد؟ چرا بانک مسکن اقدام نمی‌کند تا از این بلاتکلیفی خارج شویم.
محمد حسین‌زاده اله‌حقی
* وضعیت بهداشت برخی از قطارها (سرویس بهداشتی، ملحفه و..) اصلا مناسب نیست. با توجه به بیکاری بسیاری از جوانان در صورت کمبود نیرو شرکت رجا نسبت به استخدام و بکارگیری آنها مساعدت نماید.
8154---0912
* وقتی برای عضویت در شورای شهر نیاز به تأیید از سوی مراجع قانونی می‌باشد چرا برای پست وزارتی نیاز به احراز صلاحیت نباشد؟
8847---0919
* چقدر خوب است شهرداری‌ها در ورودی شهرها این شعر مرحوم علامه اقبال لاهوری را نصب کنند:
قوت افرنگ از علم و فن است
از همین آتش چراغش روشن است
علم و فن را ای جوان شوخ و شنگ
مغز می‌باید، نه ملبوس فرنگ
0348---0919
* با این تصور که کانون‌های آموزش زبان وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حکم‌ مدارس کشور را دارند و تحت نظارت هستند اقدام به نام‌نویسی فرزندان خویش در این آموزشگاهها کردیم. ولی در عمل مشاهده می‌کنیم وضعیت پوشش دختر‌خانم‌ها بسیار هنجارشکن است و نظارتی هم وجود ندارد. بنویسید این موضوع برای خیلی از خانواده‌ها مسئله و مشکل شده است. چرا تجدیدنظر صورت نمی‌گیرد؟
فلاح
* ضمن قدردانی از زحمت‌های مدیریت تولیت حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها تقاضا داریم در صورت امکان به منظور رفاه حال زوار آن حضرت امکانات لازم را برای انجام غسل زیارت فراهم آورند. به ویژه اینکه در شرایط فعلی در اطراف حرم حمام وجود ندارد.
6456---0910
* چرا به بازنشستگان آموزش و پرورش افزایش فوق‌العاده شغل تعلق نگرفته و هر از چند گاه یک مشکل برای این قشر درست می‌کنند و آنها را ناراحت می‌سازند.
2066---0911
* نرخ کرایه اتوبوس‌های بین شهری که خاص ایام نوروز افزایش یافته بود بعد از سپری شدن چند روز اول سال نه تنها پایین نیامد بلکه دوباره آن را مجدداً افزایش داده و با این کار مردم را سخت عصبانی کرده‌اند. با این هرج و مرج به وجود آمده در نرخ کرایه‌ها خداوند به داد این ملت برسد.
7902---0919

 


رهبر معظم انقلاب، سه تن از فقهای شورای نگهبان را در این سمت ابقا و حجت‌الاسلام‌ حاج‌شیخ «مهدی شب‌زنده‌دار» را به عنوان عضو جدید فقهای این شورا منصوب کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به استناد اصل 91 قانون اساسی، حضرات آیات حاج شیخ محمد مومن، حاج شیخ محمد یزدی و حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی را در عضویت فقهای شورای نگهبان ابقا کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در حکم جداگانه‌ای، حجت‌الاسلام حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار را به عنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرات آیات آقایان حاج شیخ محمد مومن، حاج شیخ محمد یزدی و حاج سید محمود هاشمی شاهرودی دامت توفیقاتهم
با توجه به پایان یافتن دوره عضویت آقایان محترم و با توجه به اصل نود و یکم قانون‌اساسی، مجددا حضرات آقایان را به عنوان فقهای محترم شورای نگهبان برای یک دوره جدید منصوب می‌کنم.
توفیقات روز افزون آقایان را از خداوند متعال خواستارم.
سیدعلی خامنه‌ای
24 تیر 1392
همچنین متن حکم رهبر معظم انقلاب در خصوص انتصاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشمند محقق جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار دامت توفیقاته
با توجه به فقدان مرحوم آیت‌الله رضوانی(ره) در مجموعه فقهای شورای نگهبان جنابعالی را به جای ایشان به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی برای دوره جاری به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌کنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم
سیدعلی خامنه‌ای
24 تیر 1392

 


با گذشت 2 سال از صدور حکم تعطیلی دائم «خانه سینما» توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پلمب ساختمان آن، «گروهک فشار جریان فتنه» تحرکات بی‌سابقه‌ای را برای مصادره غیرقانونی آن کلید زدند. این گروهک که فشارهای غیرقانونی آن برای تسلط نامشروع بر «خانه سینما» با شکست مواجه شده است، در جدیدترین اقدام خود نقشه حمله به ساختمان «خانه سینما» را با هدف تسخیر آن کشید؛ چنانکه «علیرضا داوودنژاد» از سینماگران جریان فتنه صبح روز سه شنبه (دیروز) با راه‌اندازی یک تجمع غیرقانونی، پلمب کاغذی نصب شده بر درب ساختمان «خانه سینما» را پاره کرد و سعی در شکستن پلمپ فلزی آن و ورود غیرقانونی به ساختمان را داشت.
تجمع غیر قانونی «گروه فشار فتنه» در مقابل «خانه سینما» که فقط با حضور 50 نفر از مجموع 2500 عضو جامعه اصناف سینما برگزار شد، نشان داد که فتنه‌گران برای احیاء نهادی که لانه جاسوسی مستندسازان BBC و شبکه‌های ضدانقلاب بوده است، حاضرند نه تنها در عمل از همه مرزهای قانونی و قضایی و انتظامی عبور کنند، بلکه با انجام اقدامات نمایشی، این قانون‌گریزی را به عنوان «نمادی از نافرمانی مدنی» تبلیغ نیز می‌کنند. از این رو، روز گذشته در این تجمع ضمن تعرض به حکم قانونی پلمب، شعارهای رادیکالی علیه نهادهای قانونی نظام سر داده شد که شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب از جمله BBC فارسی و VOA آمریکا به سرعت آن را پوشش خبری دادند.
هیئت مدیره سابق خانه سینما که با انحلال این نهاد قدرت اعمال مدیریت جناحی خود را در مدیریت سینما بر باد رفته می‌بیند، به گمان خود در آستانه تشکیل دولت جدید با چنین اقدامات نمایشی‌ای می‌تواند به تثبیت جایگاه از دست رفته‌اش بپردازد و از همین رو، مشی مافیایی گذشته را تبدیل به لشکرکشی خیابانی مضحکی کرد که یادآور روش و منش شعبون بی‌مخ‌هاست تا بازتاب سلوک و شخصیت هنرمندان حقیقی! اتخاذ همین روش‌ها نیز موجب گشت تا هیات مدیره سابق برای این لشگرکشی جدید خود نتواند بیش از 50 نفر را عازم ساختمان خانه سینما کند و بدنه سینمای ایران از اقدامات ساختارشکنانه این گروهک حمایت نکردند.
در پی اقدام هیات مدیره سابق خانه منحله سینما برای ورود غیرقانونی به ساختمانی که طبق قانون و پس از طی همه مراحل اداری رسماً پلمب شده است، نیروی انتظامی وارد عمل شد. خبرها حکایت از آن دارد که سردار منتظرالمهدی (معاون اجتماعی و ارشاد نیروی انتظامی) به مذاکره با هیات مدیره خانه سینما پرداخت و اعلام شد که تا 48 ساعت آینده هیچ شخصی اجازه ورود به این مکان را ندارد. حال آنکه اقدام هیات مدیره سابق و مشخصاً «علیرضا داوود نژاد» - که در سابقه خود ساخت فیلم‌های توقیفی و ضدانقلابی را دارد- از «جرائم عمومی» سنگین و همچنین از «جرائم مشهود» است که اگر هر فرد دیگری مرتکب اقداماتی مانند «حمله به یک نهاد عمومی با هدف شکستن پلمب و از رهگذر تشکیل گروهک فشار» شده بود، دست کم فوراً بازداشت می‌شد. بنابراین از نیروی انتظامی انتظار می‌رود به جای مذاکره با این فتنه‌گران، مرتکبین تعرض به پلمب خانه سینما را فوراً تحت پیگرد قرار دهد و پرونده را برای تصمیم قضایی به دادسرا ارجاع نماید؛ چرا که اگر با متعرضان به قانون که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوانین لازم الاتباع حاکمیتی را قبول ندارند مسامحه و مذاکره شود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
حمله به ساختمان «خانه سینما» توسط جریان فتنه در حالی صورت گرفت که روز گذشته «هیات مدیره جدید» که براساس سازوکارهای قانونی انتخاب شده قبلی قرار بود تا نسبت به بازگشایی این ساختمان اقدام کند، اما سناریوی جدید فتنه‌گران مانع از تحقق آغاز به کار صنوف قانونی جامعه سینمایی کشور شد و این‌چنین، فتنه‌گران نه تنها از مرز قانون عبور کردند بلکه حقوق همه صنوف سینمایی را که انتظار بازگشایی قانونی این نهاد را می‌کشیدند، پایمال نمودند.
گفتنی است برخی از اعضاء هیات مدیره سابق در دوران مدیریت خود این «خانه» را به «لانه» عوامل ضدانقلاب مرتبط با خارج از کشور تبدیل کرد و حمایت‌های آشکاری از جریان فتنه نمود. برای نمونه پس از بازداشت عوامل پنهان شبکه BBC فارسی در ایران، از مجرمان و فتنه‌گران صریحاً حمایت نمود. این اقدامات سیاسی و ضدامنیتی که هیچ تناسبی با شئون فرهنگی- هنری اصناف هنری نداشت، در کنار اصلاح اساسنامه خانه سینما که در آن شروط «پایبندی به قانون اساسی» و «عدم اشتهار به فساد اخلاقی» نیز حذف شده بود، کار را به اعتراضات گسترده هنرمندان متعهد کشاند. در نهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این مطالبات و پس از طی فرآیندی طولانی حکم به تعطیلی دائم خانه سینما داد، اما عملکرد و مواضع دوگانه دولت سبب شد تا هر از گاهی فتنه‌گران مجال عرض اندام پیدا کنند و در نهایت نقشه حمله و تسخیر ساختمان این نهاد منحله را بکشند.

 


یک رسانه وابسته به اپوزیسیون، ایفای نقش دوباره سازمان منافقین به عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی تبلیغات ضدایرانی را به استهزاء و انتقاد گرفت.
سازمان تروریستی منافقین که اکنون در روزگار استیصال در خدمت کامل سرویس جاسوسی موساد قرار گرفته اخیرا ادعا کرد که سایت هسته‌ای تازه‌ای در اطراف دماوند کشف کرده است.
گویانیوز درباره این اقدام منافقین نوشت: سازمان مجاهدین خلق [منافقین] بار دیگر از فعالیتهای اتمی حکومت اسلامی سخن گفتند و به قول سخنگوی سازمان یک سایت جدید اتمی کشف و افشاء شد! از زمان بیل کلینتون موضوع پرونده هسته‌ای حکومت اسلامی به عنوان هسته مرکزی اختلافات غرب و حکومت اسلامی شناخته شده است. طبق این پروژه از همان زمان کلینتون؛ حکومت اسلامی همیشه و فقط یک سال تا رسیدن به بمب اتم فاصله داشته است. همیشه همه گزینه‌ها از طرف غرب روی میز بوده است. «سازمان» هم در تازه نگه داشتن این بهانه همیشه بهترین همکاری را داشته است.
گویانیوز می‌افزاید: همان‌گونه که حکومت می‌گوید حتی اگر پرونده هسته‌ای نبود، غرب یک ادعای دیگر پیدا می‌کرد و حرف‌های خود را می‌زد! برنامه هسته‌ای فقط یک بهانه است. نقش مجاهدین خلق از سالها پیش در رابطه با این پروژه نقشی تبلیغاتی و فرمایشی است. از همان سالهای پیش سازمان مشغول کشف و افشاء هستند حالا فکرش را بکنید که اگر همین فعالیت بشردوستانه را هم نداشته باشند آنوقت راندمان مبارزاتی‌شان چه می‌شود؟ احتمالا به شکلی خیلی «بشردوستانه» به خودش و نیروی خودش باید سیخ و سمبه بیشتر بزند و راندمان مبارزاتی‌اش هم می‌شود فقط کشف نفوذی اطلاعات!
گویانیوز با بیان اینکه «در تمام صحنه‌های تبلیغات غرب، سازمان تنها یک بازیگر ضعیف است که ادعاهای غرب را تحویل می‌گیرد و علیه ایران منتشر می‌کند، افزود: اینکه درباره سازمان گفته می‌شود وطن‌فروشی می‌کنند، باید دید اول چیزی برای فروش وجود دارد یا نه؟ فعلا تنها دارایی رئیس سازمان (رجوی) جان و سرنوشت 3هزار عضو اسیر سازمان در زندان‌های لیبرتی و اشرف است که مسعودخان مشغول خرید و فروش و معامله با زندگی آنهاست» پس اول باید وطن را مشخص و تشریح کرد.

 


هاشم صباغیان از اعضای گروهک نهضت آزادی می‌گوید با محمدرضا عارف دیدار دسته جمعی داشته‌اند اما چون دسترسی به حسن روحانی ندارند از طریق عارف این پیغام را منتقل کرده‌اند که انتظاری از دولت جز حفظ منافع ملی ندارند.
وی که سابقه وزارت کشور در دولت موقت را در کارنامه خود دارد، به روزنامه زنجیره‌ای بهار گفته است: تاکنون هیچ یک از اعضای نهضت با حسن روحانی یا نزدیکان او دیدار رسمی نداشته است و خواسته‌ای را از او یا دولتش مطرح نکرده‌اند. اما پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ما برای تشکر از اقدام آقای عارف به دیدار او رفتیم.
وی می‌افزاید: ما چون متوجه شدیم امکان دسترسی آقای عارف به حسن روحانی یا نزدیکان او زیاد است،‌ از او خواستیم که از قول فعالان نهضت آزادی به آقای روحانی بگوید ما هیچ انتظاری از دولت آینده نداریم. تنها از او می‌خواهیم در جهت منافع ملی قدم بردارد.
ادعای نگرانی برای «منافع ملی و حفظ آن» در کنار این گفته صباغیان که «تندروهای هر دو جناح باید کنترل ‌شوند»، در حالی است که اسناد خیانت وسیع گروهک نهضت آزادی پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) لو رفت و طیف یاد شده ریشه بسیاری از تندروی‌ها و تحرکات ضد انقلابی در کشور بودند به نحوی که حضرت امام، سازمان تروریستی منافقین را فرزندان معنوی سران گروهک نهضت آزادی معرفی کردند. امام خمینی همچنین درباره خیانت‌های ممتد این گروه تصریح کرده‌اند که اگر آنها سرکار می‌ماندند سیلی به اسلام و ایران می‌زدند که تا قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد.
صباغیان در پاسخ این سؤال که «اگر هاشمی رفسنجانی در صحنه انتخابات باقی می‌ماند، نهضت آزادی چه رویکردی در پیش می‌گرفت؟» اظهار داشت: مهندس سحابی با وجود این که در سال‌های سازندگی برای مدتی طولانی زندانی بود، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 84 از هاشمی رفسنجانی حمایت کرد. در این دوره هم، اگر صلاحیت هاشمی احراز می‌شد، نهضت آزادی به او رأی می‌داد. اگر هاشمی در انتخابات می‌ماند، نهضت آزادی بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کرد(!) اگر هاشمی رفسنجانی در انتخابات می‌ماند و گزینه نهایی و واحد اصلاح‌طلبان و میانه‌روها می‌شد، اعضای نهضت آزادی در انتخابات شرکت می‌کردند و به او رأی می‌دادند.
وی درباره مشورتشان به عارف نیز گفت: «من و دیگر اعضای نهضت آزادی جزو گروهی هستیم که به آقای عارف پیشنهاد دادیم وارد کابینه نشود و پیگیر تأسیس حزبی اصلاح‌طلب باشد. چرا؟ اصلاح‌طلبانی دیگر هستند که می‌توانند نامزد پست وزارت در کابینه یازدهم شوند و برای حل مشکلات کشور تلاش کنند. اما امروز اصلاح‌طلبی در کشور نیازمند مدیریت قوی است که بتواند دوباره این جناح را یکپارچه کند».
عضو نهضت آزادی می‌گوید خاتمی با روحیاتی که دارد نمی‌تواند به تنهایی اصلاح‌طلبان را هدایت کند و بهتر است عارف هم به او کمک کند چرا که ریسک‌پذیری خاتمی کم است.
در حالی که برخی اعضای گروهک نهضت آزادی در فتنه و آشوبگری سال 88 نقش داشتند و شماری از آنها بازداشت شدند، صباغیان گفته است: «اگر ما در آن سالها تندروهای جناح خودمان را کنترل می‌کردیم، طرف مقابل آنچنان واکنش نشان نمی‌داد که بخش اعظمی از نیروهای جناح ما برای مدتی طولانی از صحنه حذف شوند. در سال 88 آن قدر در تندروی افراط کردند که به برخورد قهرآمیز ختم شد.»
وی درباره دور شدن از خاتمی پس از یک دوره نزدیکی به وی می‌گوید: ارتباط با نهضت آزادی مشکلاتی را برای هر گروه یا جریانی به وجود می‌آورد. دولت اصلاحات نیز در شرایطی نبود که به واسطه نزدیکی با نهضت آزادی برای اصلاحات با مشکلات جدید مواجه ‌شود. نزدیک شدن ما به هر گروهی در حال حاضر برای آن گروه هزینه در بر دارد. اعضای نهضت آزادی نمی‌خواهند این هزینه را به دولت یازدهم تحمیل کنند. این دولت به حد کفایت درگیری و مشکل دارد. روزهایی بود که بعضی از دوستان حتی از سلام و احوال‌پرسی با ما ابا داشتند. از آن زمان مدت زیادی نگذشته است و چیزی تغییر نکرده است.
وی این را هم گفته که «نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها نمی‌توانند با اصولگراها وارد تعامل شوند؛ زیرا هیچ محور مشترکی با آن‌ها ندارند.»
یادآور می‌شود در اسناد لانه جاسوسی برخی اعضای نهضت آزادی به عنوان رابطین خوب و دوستان خوب آمریکا معرفی شده‌اند و اینکه برخی از آنها تا دلتان بخواهد آمریکایی هستند!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10