(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 26 تـیـر 1392 - شماره 20544

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در پاسخ به پیام تبریک دبیرکل حزب‌الله لبنان
تاکید روحانی بر حمایت ایران از جنبش مقاومت
هاشمی رفسنجانی خبر داد
تائید 800 مصوبه مجمع تشخیص توسط رهبر انقلاب
بولتون: اسرائيل همان دیروز باید به ایران حمله می‌کرد!
طرح دو فوریت مجلس تکلیف 74 هزار میلیارد تومان را مشخص می‌کند
درمکتب امام
شرح خطبه 216 نهج البلاغه ـ (2)
حقوق متقابل دولتمردان و مردم
حجت‌الاسلام منتظری خبر داد
دستور موقت دیوان عدالت اداری درباره مصوبه 74 هزار میلیاردی دولت
توسط معاون اول رئیس‌جمهوری
22 طرح در استان سمنان به بهره‌برداری رسید
   


رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در پاسخ به پیام سیدحسن نصرالله بر حمایت ایران از ملت‌های مقاوم لبنان و فلسطین تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری منتخب، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به پیام تبریک سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به مجاهدت‌های وی و مجاهدان سرافراز حزب‌الله در صحنه مقاومت، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت‌های مقاوم لبنان و فلسطین تاکید کرد.
وی با تشکر از پیام دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: شگفت‌آفرینی در حماسه سیاسی 24 خرداد، پاسخ مناسبی به رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حاصل تلاش‌های ملت بزرگ و مقاوم ایران بود که همواره در صحنه‌های مختلف سیاسی انسجام و یکپارچگی خود را به منصه ظهور رسانده است.
رئیس‌جمهور منتخب ملت در پایان تصریح کرد: ملت بزرگ ایران با تلاش و جدیت وصف‌ناپذیر راه پرفراز و نشیب خود را برای رسیدن به قله‌های عزت و عظمت می‌پیماید.
پاسخ روحانی به پیام تبریک بشار اسد
رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: روابط عمیق و دیرینه ایران و سوریه نشانگر عزم و اراده دو ملت برای مقابله با توطئه دشمنان ملت‌های منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به پیام تبریک بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه ابراز اطمینان کرد که با تلاش نیروهای خیرخواه و صلح‌طلب، ملت بزرگ و مقاوم سوریه خواهد توانست مرحله کنونی را به طور کامل پشت سر نهاده و استقلال و تمامیت ارضی خود را به طور کامل حفظ کند.
رئیس‌جمهوری منتخب با تشکر از پیام اسد، اظهار داشت: بدون شک روابط عمیق و دیرینه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، نشانگر عزم و اراده دو ملت برای همکاری گسترده در صحنه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و مقابله با توطئه دشمنان ملت‌های منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی است.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به پیام تبریک آصف‌‌علی ‌زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان از روند رو به توسعه همکاری‌های سازنده دو کشور ابراز خرسندی کرد.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد، از تائید 800 مصوبه آن توسط رهبر معظم انقلاب خبر داد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگوی مفصلی با پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص به تشریح عملکرد آن پرداخت.
هاشمی رفسنجانی در مورد عملکرد مجمع تشخیص گفت: عملکرد مجمع در دو بخش قابل ذکر است. عملکرد جلسات رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام از بدو تاسیس از سال 1366 تاکنون بدین‌گونه بوده است: طرح‌ها و لوایح اختلافی بررسی شده 145 مورد، سیاست‌های کلی مصوب 46 مورد، معضلات بررسی شده 46 مورد، استفساریه‌های پاسخ داده شده 15 مورد، مقررات و آئین‌نامه‌‌های ارسال شده برای رهبری معظم انقلاب 5 مورد، گزارشات نظارتی ارسال شده برای رهبری معظم‌له و شورای نگهبان 3 مورد، سایر موارد از جمله پیشنهادها، کسب تکلیف‌ها و ارجاعات 8 مورد و طرح‌ها و لوایح اختلافی عودت داده شده به مجلس شورای اسلامی برای رفع ابهام 14 مورد بوده است.
در بخش نظارت باید بگویم که در آنجا وظیفه ما نبوده، بلکه وظیفه محول شده بود که ابزارش به ما داده نشد. در نظارت به دلایلی که گفتم در اجرا موفق نیستیم. جز در مجلس اما در سیاست‌نویسی مشکلی نداریم. حدود 800 بند یا ماده یا تبصره را تا به حال تصویب کرده‌ایم و رهبری هم اکثر آنها را تایید و ابلاغ کرده‌اند.
رئیس مجمع تشخیص در ادامه درباره سند چشم‌انداز و اصل 44 نیز اظهار داشت: در بحث سند چشم‌انداز هم می‌بینیم که دولت از سند 20 ساله عقب است. مجمع هم تذاکرات را داده و تاخیر دولت در رسیدن به افق‌های چشم‌انداز، خدمت مقام معظم رهبری گزارش شده است. در جلسه‌ای که من و سران سه قوه خدمت ایشان بودیم، با اوقات تلخی فرمودند که من از اصلاح سیاست‌های اصل 44 انتظار یک انقلاب اقتصادی داشتم. ولی چند سال گذشته و چیزی نمی‌بینم.
علاوه بر موارد صدر اصل 44 با این که در سیاست‌های اصل 44 آورده بودیم که در ظرف 5 سال دولت تمام کارهای تصدی‌گری که خودش به عهده گرفته که در صدر اصل 44 نیست، باید همه را واگذار کند. نه تنها این کار نشده، بلکه تعهدات هم زیادتر شده است.

 


سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل مدعی شد تل‌آویو باید دیروز به ایران حمله می‌کرد و انتخاب حسن روحانی یک تله برای دولت آمریکاست.
به گزارش فارس، «جان بولتون» در مصاحبه روز دوشنبه خود با روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، ایران را تهدیدی برای تل‌آویو خواند و تأکید کرد: اسرائیل باید دیروز به ایران حمله می‌کرد. هر روز که می‌گذرد، اسرائيل در معرض خطر بزرگتری قرار می‌گیرد، هر روز ایران به پیشرفت‌های بیشتری دست می‌یابد.
نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و همچنین یکی از اعضای اندیشکده «امریکن اینتر پرایز» ادامه داد: من می‌فهمم که به چه دلیل اسرائيل از ما می‌خواهد تا اقدامی انجام دهیم اما هرچه بیشتر منتظر چیزی باشد که اتفاق نخواهد افتاد، در خطر بزرگتری قرار می‌گیرد.
وی درباره قابلیت هسته‌ای ایران گفت که آمریکا و اسرائيل نمی‌توانند انتظار داشته باشند که اطلاعات کاملی درباره قابلیت هسته‌ای ایران به دست آورند، اما اگر اسرائیل بعد از آنکه ایران به این قابلیت دست پیدا کرد، تصمیم به حمله به این کشور را اتخاذ کرد، با انتقام هسته‌ای روبرو می‌شود.
بولتون تصریح کرد: اوباما در دوره اول ریاست‌جمهوری خود به صورت ضمنی اعلام کرد که آمریکا اسرائيل را با سلاح تجهیز نمی‌کند که به ایران حمله کند. حمایت قاطع کنگره پشتیبانی از اسرائيل در هر شرایطی را الزامی می‌کند.
این مصاحبه یک روز بعد از آن صورت گرفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائيل گفت که ایران به خط قرمز نزدیکی که سپتامبر گذشته در سازمان ملل تعیین کرد، نزدیک می‌شود و هشدار داد که اسرائيل به‌عنوان یک راه‌حل پایانی برای جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت هسته‌ای به این کشور حمله می‌کند. وی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که حدود یک ماه پیش برگزار شد، گفت بر این باور است که انتخاب «حسن روحانی» به‌عنوان رئيس‌جمهور ایران یک «تله» برای آمریکا است و یک حس ساختگی از امنیت و مذاکرات بیشتر را به وجود آورده است که به طور قطع به هسته‌ای شدن ایران منتهی می‌شود.

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن، دولت نمی‌تواند با اقدام غیرقانونی و کسب درآمد 74 هزار میلیارد تومانی از افزایش قیمت ارز بدهی‌های بانک‌ها و شرکت‌های دولتی را تسویه کند.
در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت طرح نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در سال 92 و مصرف سود حاصل از آن در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
بر اساس این گزارش هفته گذشته دولت با استفاده از سود 74 هزار میلیاردی حاصل از افزایش قیمت ارز بدهی‌های خود را به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی تسویه نمود.
بر این اساس تمام ارزهایی که در حساب‌های خارجی بانک مرکزی وجود داشت و طلاهایی که در ذخایر این بانک وجود داشت به قیمت جدید ارزشیابی شد و از این ناحیه 74 هزار میلیارد تومان به صورت حسابداری درآمد به دست آمد و از این درآمد بدهی‌های دولت تسویه شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این طرح دو فوریتی قصد دارند جلوی این اقدام دولت را بگیرند.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت که در موافقت دوفوریت طرح «نحوه تسعیر» دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی نطق می‌کرد، گفت: ما در قانون بودجه سال 1392 نرخ ارز را از نظر محاسباتی 2450 تومان مشخص کردیم و مطابق با قانون می‌بایست بانک مرکزی به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کند.  
 رئیس کمیسیون بودجه، برنامه و محاسبات اظهار داشت: در چند روز اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی را تشکیل دادند و بدون تصویب شورای پول و اعتبار و بدون پیشنهاد بانک مرکزی نسبت به تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی اقدام کردند.
مصباحی‌مقدم تصریح کرد: این‌طور نیست که فکر کنیم وجه 74 هزار ميلیارد توماني در اختیار دولت قرار گرفته و دولت به خیال خود دولت دهم را بدون بدهی به دولت یازدهم واگذار می‌کند، عجب‌ شق‌القمری!
همچنین الیاس نادران نماینده مردم تهران در جلسه علنی خانه ملت در دفاع از ضرورت دو فوریت طرح نحوه تسعیر دارایی و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی و مصرف سود حاصل از آن گفت: جلوگیری از خسارت احتمالی مالی و مقابله با فوت فرصت موجب شد نمایندگان طرح را به ‌صورت دو فوریتی ارائه کنند.
نادران با بیان اینکه اقدام بانک مرکزی در نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌هایی ارزی حتی در صورت خلاف قانون نبودن تبعاتی در معیشت زندگی مردم به وجود آورده، خاطر نشان کرد: اگر این‌طور باشد، خلأ قانونی برای نحوه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی وجود دارد که ما باید با تصمیم‌گیری درباره نحوه هزینه 74 هزار میلیارد تومان پولی که خلق شده، اجازه ندهیم اینگونه مبالغ با تصمیم‌های چند دقیقه‌ای و دو ساعته هزینه شود.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای ریال به ریال پول کشور تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: در حالی 74 هزار میلیارد تومان درآمد بانک مرکزی در حال هزینه است که مجلس هیچ تصمیم و نقشی در آن ندارد.
محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در اخطاری مستند به اصل 53 قانون اساسی، گفت: در اصل 53 آمده که کلیه دریافت‌های دولت در حساب‌های خزانه متمرکز می‌شود و پرداخت‌ها هم در حدود اعتبارات به موجب قانون انجام می‌شود.
وی افزود: آنچه مورد بحث است از ابعاد مختلف اهمیت دارد اولا اینکه با خلق ناگهانی 74 هزار میلیارد تومان برای کشور معجزه بزرگی اتفاق افتاده است و دیگر اینکه مدیریت این کار دست بانک مرکزی است و اگر تعلل شود بانک مرکزی می‌تواند با همین سیاست‌ها ارزش پول ملی را دوباره به نصف کاهش دهد که دومرتبه با خلق درآمد دیگری مواجه می‌شویم.
در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با دو فوریت طرح نحوه تسعیر دارایی و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: بر اساس آئین‌ نامه، طرح‌ها و لوایح دوفوریتی زمانی موضوعیت دارند که خسارت احتمالی به کشور وارد شده باشد.
وی افزود: اینکه برخی نمایندگان می‌گویند از نحوه مصرف سود حاصل از تسعیر دارایی و بدهی‌های بانک مرکزی ناراحت هستند، درست نیست بلکه بر اساس ماده 26 قانون پولی و بانکی کشور دولت موظف است درآمدهای حاصل از بانک مرکزی را به خزانه واریز کند؛ بنابراین جای نگرانی نیست.
نماینده لنگرود در مجلس با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر سوء‌استفاده از سود حاصل از درآمد بانک مرکزی گفت که اینگونه از اظهارنظرها و قضاوت‌ها، عجولانه است.
همچنین محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان نیز در مخالفت با دو فوریت طرح نحوه تسعیر دارایی و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی اظهار داشت: این طرح به‌طور بلندمدت برای بانک مرکزی مشکل‌ساز است و ما نباید با تصویب عجولانه آن مشکل برای بانک مرکزی درست کنیم. 
مفتح با اشاره به بند «ب» ماده 26 قانون پولی و بانکی کشور، افزود: طبق قانون دولت مازاد درآمد بانک مرکزی را به خزانه واریز خواهد کرد و در شرایطی که ما در این حوزه قانون مشخص و معینی داریم، نیاز به تصویب قانون جدیدی نیست.
نماینده تویسرکان در مجلس با بیان اینکه طرح دو فوریتی تنها 20 ساعت برای نمایندگان اجازه ارائه پیشنهاد را مطرح کرده، اظهار داشت: درباره طرحی که در رفتارهای بانک مرکزی تأثیر زیادی دارد نمی‌توان در مدت 20 ساعت پیشنهادات را مطرح کرد؛ چرا که این هم نیاز به بررسی و تحمل بیشتر دارد.
در ادامه وکلای ملت با 178 رای موافق و 31 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در مجلس دو فوریت این طرح را به تصویب رساندند. این طرح به امضای 21 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.
در صورت تصویب نهایی این طرح دولت نمی‌تواند با کسب درآمد 74 هزار میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت ارز بدهی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی را پرداخت کند.
در مقدمه توجیهی طرح مذکور آمده است: «به دنبال تغییر نرخ ارز در ترازنامه بانک مرکزی دارایی‌های خارجی بانک به ریال به یکباره افزایش شدیدی می‌یابد، بند «ب» ماده 26 قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351 مقرر می‌دارد که با سود ایجاد شده بانک ابتدا بدهی دولت به بانک مرکزی را تسویه و بقیه آن‌را به خزانه واریز کند، چون تزریق یکباره این پول به اقتصاد ملی تورم موجود را به شدت افزایش می‌دهد و معیشت مردم و تولید ملی را به طرز شدیدتری تحت فشار قرار خواهد داد، ضروری به نظر می‌رسد که باید به صورت دوفوریتی تکلیف مازاد سود مذکور روشن شود تا خسارت مهمی از کشور رفع گردد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب دو فوریت این طرح گفت: کمیسیون برنامه و بودجه جلسه‌ای را برگزار کرده است، تا روز چهارشنبه این طرح در صحن علنی مجلس بررسی شود.
تصویب اعتبارنامه 2 نماینده
در جلسه علنی روز گذشته پارلمان، گزارش شعبه سوم اعتبارنامه عمران علیمحمدی از حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، چرداول، ملکشاهی و مهران و اعتبارنامه شمس‌الله شریعت‌نژاد از حوزه انتخابیه تنکابن، رامسر و عباس آباد در صحن علنی مطرح و به تصویب نمایندگان رسید.
ادامه بررسی
اصلاح لایحه نظام صنفی کشور
در ادامه بررسی اصلاح لایحه نظام صنفی کشور و در جریان رسیدگی به ماده 17 این لایحه، با توجه به اینکه مطرح شده بود عدم اجرای مقرراتی که توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درخصوص واحد‌های صنفی وضع شده یا می‌شود و یا نیز مقررات موضوع این بند در مورد واحد‌های صنفی به پیشنهاد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با همکاری اتاق اصناف ایران تهیه می‌شود و ظرف شش ماه به تصویب هیئت عالی نظارت می‌رسد، این بند مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.
بنابراین حذف بند ه از ماده 17 که در مورد مقررات واحد‌های صنفی به پیشنهاد نیروی انتظامی و با همکاری اتاق اصناف بود، به رای گذاشته شد و این حذف با 164 رای موافق به تصویب مجلس رسید.
همچنین تبصره 4 و 5 از ماده 17 که بیان می‌کند در مواردی که تعطیلی واحد‌های صنفی به تشخیص کمیسیون نظارت شهرستان موجب عسر و حرج مصرف کننده می‌شود واحد صنفی مزبور به جریمه نقدی از دو میلیون تا 20 میلیون ریال محکوم می‌شود و نیز تعطیلی موقت واحد صنفی از طریق اتاق اصناف شهرستان با حکم سازمان تعزیرات حکومتی توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود، جهت بررسی‌های بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.
انتقاد نمایندگان به برخی آمارهای غیرواقعی
برخی نمایندگان در نطق‌های میان دستور خود ضمن انتقاد از برخی اظهارات رئیس‌جمهور منتخب در مجلس، به روحانی توصیه کردند، بنای دولت جدید را به دور از تحلیل‌های غیرواقعی و غرض‌ورزانه و بر مبنای واقعیات جامعه قرار دهد.
در همین رابطه، علی‌اصغر زارعی نماینده تهران در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: معلوم نیست این عدد دور از ذهن یعنی 14 هزار شغل از کدامین منبع و مرجع صادر شده و تیم کارشناسی با کدامین محاسبات این عدد را به رئیس‌جمهور منتخب ارائه کرده است.
همچنین بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در تذکری آئین‌نامه‌ای ضمن تقدیر از حضور حسن روحانی در مجلس اظهار داشت: رئیس جمهور منتخب! به نظر می‌رسد آمارهای ارائه شده توسط شما محل تردید است، قبول داریم و غیرقابل انکار است که مسائل مهمی برای حل کردن داریم، وظیفه شما هم حل بعضی از همین مسائل است اما آنگونه که می‌گویند اوضاع سخت و پیچیده نیست. در پایان جلسه علنی روز سه‌شنبه لایحه اصلاح قانون آیین دادرسی قانون دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379 که از سوی دولت به مجلس رسیده، اعلام وصول شد.
همچنین طرح قانونی عادی لغو بند 58 قانون بودجه سال 92 کل کشور که از سوی جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه تقدیم شده بود، اعلام وصول شد.

 


«الله» جلوه جامع حق تعالی است
«الله» یک جلوه جامع است.
یک جلوه‌ای از حق تعالی است که جامع همه جلوه‌هاست که «رحمان» و «رحیم» از جلوه‌های این جلوه است. «رحمان» با رحمت و با رحمانیت همه موجودات را ایجاد کرده است و این رحمت است.
اصل وجود، رحمت است.
آیین انقلاب اسلامی - ص 23

 


به خطبه 216 نهج البلاغه رسيديم كه بخشي از اين خطبه در نوبت قبل مطرح شد، بخش ديگرش اين است؛ وجود مبارك امير مؤمنان (سلام الله عليه) می‌فرمايد: ثُمَّ جَعَلَ سُبحانَهُ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَهَا لِبَعضِ النّاسِ عَلَي بَعض. حق، در عالم بِالأصاله مال خداست، زيرا خداي سبحان جهان را آفريد، يك؛ انسان را خلق كرد، دو؛ رابطه انسان و جهان را هم تنظيم كرد، سه. پس حق كلاً مال خداست؛ ديگري چيزي از خود ندارد تا ما بگوئيم او ذي حق است! آنگاه بعضي از حقوق خود را در بين مردم تقسيم كرد؛ يعني امت و امام، والي و مردم، اينها يك حقوق متقابل دارند. والي بر مردم حقوقي دارد و مردم بر وُلاتشان حقوقي دارند.
حق پدر و مادر بر فرزند از همين قبيل است، حق همسايه ها از همين قبيل است، حق همكارها از همين قبيل است، حق استاد و شاگرد از همين قبيل است، حق دو تا هم بحث يا دو تا شريك از اين قبيل است؛ حقوق متقابلي است كه خدا قرار داده، آنها امور فرعي‌اند؛ امّا اصلي‌ترين حقّي كه در جامعه مطرح است، حق حاكمان بر مردم است و حق مردم بر حاكمان.
فَجَعَلَهَا تَتَكافَأُ وُجُوهُهَا وَ يُوجَبُ بَعضُهَا بَعضاً وَ لا يُستَوجَبُ بَعضُهَا إلا بِبَعض، يعني اين حقوق قابل تفكيك نيست؛ اگر اين شخص يا اين شخصيّت بر اينها حق دارد، اينها هم بر او حق دارند. اصل حق مال خداست و خداوند اين حقوق را تنظيم كرد و قرار داد. وَ اَعظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبحانَهُ مِنْ تِلكَ الحُقُوقْ حَقُّ الوالِي عَلَي الرَّعِيَه وَ حَقُّ الرَّعِيَهِ عَلَي الوالِي. درست است پدر و مادر بر فرزند حق دارند و فرزند هم بر پدر و مادر حق دارد؛ استاد و شاگرد حقوق متقابل دارند، دو تا شريك يا دو تا هم بحث يا دو تا همكار يا دو تا همسايه حقوق متقابل دارند؛ ولي اينها اجزاي يك جامعه‌اند. اصل جامعه كه حق والي و مردم، حق مردم و والي است؛ اگر محفوظ بماند، آن حقوق ضمني هم محفوظ می‌ماند.
تبيين معناي ارزشي «رعيّت»
«رعيّت» يك واژه معنادار لطيفي است، يعني بايد مورد رعايت بشود؛ نه رعيّت يعني زيردست! آن رژيم ارباب و رعيتي از اين فرصت و از اين كلمه استفاده بد می‌کرد، اين كلمه رعيّت با مذمّت همراه بود. امّا رعيّت به معناي كسي كه بايد حقوقش رعايت بشود، اين بار زشتي ندارد! فَرَضَهَا اللهُ سُبحانَهُ لِكُلِّ‌ عَلَي كُلّ. اين توصيه نيست، اين سفارش نيست، اين فريضه است؛ نظير احكام ارث كه در پايانش دارد: فَريضَهٌ مِنَ الله، اين يك فريضة الهي است؛ اين سفارش اخلاقي نيست يا مثلاً براي بهتر زندگي كردن نيست؛ اين اصل، حكم الهي است.
اُلفت اجتماعي و عزّت ديني
در سايه رعايت حقوق متقابل والي و مردم
فَجَعَلَهَا نِظاماً لِاُلفَتِهِم؛ اگر جامعه‌اي بخواهد اُلفت پيدا كند، بايد اين حقّ متقابل رعايت بشود. حالا اصل حكم به عنوان فريضه واجب شرعي است و فوائد و منافع اين حكم را هم حضرت دارد بيان می‌كند كه اُلفت جامعه در اثر رعايت حقوق متقابل والي و مردم است. وَ عِزّاً لِدينِهِم؛ هم اُلفت جامعه محفوظ می‌ماند، هم دينشان عزيز است؛ به دين اهانت نمي‌شود، دين را از منظر تكريم نگاه می‌كنند.
مصلحت حاكمان و مردم در گرو رعايت حقوق متقابل
فَليسَتْ تَصلُحُ الرَّعِيَّهُ إلا بِصَلاحِ الوُلاه، وَ لا تَصلُحُ الوُلاهُ إلا بِاسْتِقامَهِ الرَّعِيَّه؛ اين حقوق متقابل اگر رعايت بشود، هم حاكمان و واليان به صلاحشان می‌رسند، هم توده مردم؛ پس ليسَتْ تَصلُحُ الرَّعِيَّه مگر بِصَلاحِ وُلاه، و هرگز وُلاه صالح نمي‌شوند و به صلاحشان نمي رسند مگر به استقامت رعيّت!
آثار مثبت رعايت حقوق توسط حاكمان و مردم
فَاِذَا اَدَّتِ الرَّعِيَّهُ إلَي الوالي حَقَّهُ، اگر مردم حقّ والي و حاكم را اداء كنند؛ وَ اَدَّي الوالِيُ إلِيهَا حَقَّهَا، والي هم حق مردم را اداء كند، اين حقوق متقابل بين حاكم و بين مردم رعايت بشود؛ عَزَّ الحَقُّ بِينَهُمْ، حق پيش آنها عزيز است. وَ قامَتْ مَناهِجُ الدّين؛ راه‌هاي دين مستقيم می‌شود، از انحراف و بيراهه و كجراهه رفتن مصون می‌ماند. وَ اعتَدَلَتْ مَعالِمُ العَدل؛ نشانه‌هاي عدل مستقيم می‌شود، آن اِعوجاج و كجي رخت برمی‌بندد. وَ جَرَتْ عَلي اَذلالِهَا السُّنَن؛ «‌ ذِل » به كسر (ذال) يعني نرم. اينكه در قرآن فرمود: جَعَلَ لَكُمُ الأرضَ ذَلُولاً (1)؛ ذَلُول نه يعني ذليل، يعني نرم. اينجا هم فرمود: اين راه‌ها نرم خواهد بود، روش سنّت‌هاي الهي نرم خواهد بود.
فَصَلَحَ بِذلِكَ الزَّمان، روزگار خوب می‌شود. و گرنه روزگار و زمان و زمانه را بد گفتن وجهي ندارد؛ چون زمان ظرف است، ظرف زمان يا ظرف مكان هيچ عيبي ندارند ذاتاً! نمي‌شود گفت فلان روز نحس است، يا فلان مكان نحس است؛ اينها ظرف كارند، تا ما چه مظروفي را در اين ظرف پياده كنيم! زمان، يعني عصر خوب می‌شود؛ عصر را اعمال مردم خوب می‌كنند. وَ طُمِعَ فِي بَقاءِ الدُّولَه؛ آنگاه اميد است كه اينچنين دولتي پايدار باشد و بماند.
عواقب تلخ غفلت حاكمان و مردم از حقوق يكديگر
وَ يَئِسَتْ مَطامِعُ الاَعداء، دشمن‌ها نااميد می‌شوند. امّا اگر خداي ناكرده اين فضيلت عوض شد؛ وَ اِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّهُ والِيَها وَ اَجحَفَ الوالِي بِرَعِيَّهِ، اگر خداي ناكرده اين حقوق متقابل بين مردم و دستگاه حكومت رعايت نشود، اِختَلَفَتْ هُنَالِكَ الكَلِمِه وَ ظَهَرَتْ مَعالِمُ الجُورْ وَ كَثُرَ الإدغَالُ فِي الدّين؛ دَغل بازي زياد می‌شود. می‌دانيد وقتي كه خداي ناكرده اختلاف پيش آمد، هر كسي سعي می‌كند خودش را حفظ بكند؛ اين يك. و می‌گويد: هدف وسيله را توجيه می‌كند، و لو زباني نياورد؛ اين دو. و می‌داند كه چون نظام‎ْ نظام اسلامي است، جامعه، جامعه اسلامي است؛ از راه دين وارد می‌شود، اين سه. دَغل بازي زياد می‌شود، چهار.
فرمود: چون نظام، نظام اسلامي است، هر كسي بخواهد به هوس خود برسد، از راه دين می‌خواهد برسد! اگر يك وقتي نظامْ نظام ديني نبود (معاذ الله)، هر كسي می‌خواست از راه ديگري خودش را به مقصد برساند. وَ تُرِكَتْ مَحاجُّ السُّنَنْ فَعُمِلَ بِالهَوي وَ عُطِّلَ الاَحكامْ وَ كَثُرَتْ عِلَلُ النُّفُوسْ فَلا يُستُوحَشُ بِعَظيمِ حَقٍّ‌‌ عُطِّلَ وَ لا لِعَظيمِ باطِلٍ فُعِلَ فَهُنالِكَ تَذِلُّ الاَبرارْ وَ تَعِزُّ الاَشرار وَ تَعظُمُ تَبِعاتُ اللهِ عِندَ العِباد. فرمود: اگر خداي ناكرده اختلاف پيدا شد، هم احكام دين زير سؤال می‌رود، هم اهانت‌ها يكي پس از ديگري پديد می‌آيد و هم علامت‌هاي جور يكي پس از ديگري ظاهر می‌شود، هم ابرار ذليل می‌شوند، هم اشرار عزيز می‌شوند و هم نظام آسيب می‌بيند. آنگاه راه حل نشان می‌دهد كه فَعَليكُمْ؛ اين جمله‌اي كه از عَليكُم شروع می‌شود، إن شآءَ الله به نوبت بعد موکول می‌شود.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ 29/ 9/ 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ملك/ 15
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


رئيس ديوان عدالت اداري با بیان اینکه روز سه‌شنبه ديوان به مصوبه 74 هزار ميلياردي دولت رسيدگي کرد،گفت: فعلا دستور موقت بر جلوگيري از اين مصوبه صادر شده است.
«حجت‌الاسلام محمدجعفرمنتظري» در رابطه با جلسه ديوان عدالت اداري براي رسيدگي به مصوبه 74 هزار ميلياردي دولت اظهار داشت: اجمالاً سوالات متعددي مطرح شد و آقايان به اين سوالات پاسخ دادند ولي هنوز راي صادر نشده است.
وي ادامه داد: از اعضاي دولت خواسته شد که مستندات خود را به صورت کتبي به ديوان ارائه داده تا در جلسات بعدي به اين موضوع رسيدگي شود.
رئيس ديوان عدالت اداري در پاسخ به اين سوال که در صورت صدور راي به نفع یکی از نمایندگان مجلس، تکليف بدهي‌ها به بانک مرکزي چگونه خواهد بود گفت: فعلا دستور موقت بر جلوگيري از اين مصوبه صادر شده و تا زمانيکه دستور موقت لغو نشده است هيچ اقدامي نمي‌توان کرد و اگر لغو شد مي‌توان براي اين کار اقدام کرد.
حجت‌الاسلام منتظري در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران و در پاسخ به اين سوال که اين مسئله تا چند روز پاياني دولت به اتمام خواهد رسيد يا دولت جديد بايد آن را پيگيري کند، تصريح کرد: اگر دولت دهم کفاف ندهد دولت جديد تصميم‌گيري مي‌کند که اين مصوبه را لغو کند يا آن را ادامه بدهد.
گفتني است؛ چندی قبل با شکایت یک نماینده مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و یک شخصیت حقیقی اجرای مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی با رای شعبه دیوان عدالت متوقف شد. بر اساس این مصوبه مجمع عمومی نرخ دلار را دو هزار و 500 تومان تعیین کرده و مابه‌التفاوت آن نسبت به ارز هزار و 226 تومانی به عدد 74 هزار میلیارد تومان رسیده که این مبلغ به عنوان بدهی بانک مرکزی به دولت تلقی شده است.

 


سرویس شهرستانها-
22 طرح محرومیت‌زدایی با صرف 40 میلیارد ریال اعتبار با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در استان سمنان به بهره‌برداری رسید.
این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله خانه عالم، آبرسانی، بهسازی روستا، طرح‌های عمرانی است که توسط بسیج سازندگی اجرا و آماده بهره‌برداری شد. در سفر محمدرضا رحیمی به استان سمنان 7 پروژه مهر ماندگار نیز افتتاح شد که برای اجرای این پروژه‌ها از جمله سد کالپوش، گازرسانی به شهر بیارجمند، کتابخانه مرکزی، شبکه جمع‌آوری فاضلاب سمنان و چند پروژه دیگر یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه شده است.
به گزارش خبرنگار کیهان از سمنان، طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهرستان به طول 197 کیلومتر و خط انتقال 4 هزار و 300 متر با صرف 230 میلیارد ریال هزینه توسط شرکت آب و فاضلاب استان سمنان اجرا شده است.
این شبکه در مرحله اول با تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت 14 هزار و 500 متر مکعب برای 70 هزار نفر جمعیت طراحی و اجرا شده است و در مراحل دوم و سوم، ظرفیت آن به 43 هزار و 500 متر مکعب و پوشش جمعیتی معادل 210 هزار نفر افزایش می‌یابد.
رحیمی در این سفر کتابخانه مرکزی سمنان با زیربنای قریب به 8 هزار متر مربع که با صرف 80 میلیارد ریال هزینه در پنج طبقه احداث شده بود را به بهره‌برداری رساند.
کتابخانه مرکزی سمنان برای تجهیز کامل به 10 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
هم‌اکنون در مخزن این کتابخانه 30 هزار عنوان کتاب وجود دارد که تا پایان امسال به 100 هزار جلد افزایش می‌یابد.
به گزارش ایرنا، دبیر کل نهاد کتابخانه‌‌‌های عمومی کشور از افتتاح همزمان 80 کتابخانه عمومی در کشور همزمان با بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی سمنان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.
منصور واعظی روز دوشنبه در حاشیه افتتاح کتابخانه مرکزی سمنان به خبرنگار ایرنا گفت: کتابخانه مرکزی سمنان دومین کتابخانه مرکزی بزرگ کشور محسوب می‌شود.
وی افزود: با افتتاح این کتابخانه‌ها، شمار کتابخانه‌های عمومی کشور به دو هزار و 933 کتابخانه افزایش می‌یابد.
واعظی گفت: مرحله سوم ایجاد ایستگاه‌های مطالعه نیز آغاز شده که در این مرحله 120 ایستگاه مطالعه در کشور ایجاد می‌شود.
وی افزود: تاکنون 270 ایستگاه مطالعه در کشور ایجاد شد و در دولت‌های نهم و دهم سرانه فضای مطالعه در کشور از یک متر به دو و نیم متر افزایش یافته است.
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: 8 مجتمع بزرگ فرهنگی و سالن‌های ویژه در قالب پروژه مهر ماندگار در کشور در دست احداث است که مراحل نهایی خود را طی می‌کنند.
گزارش خبرنگار کیهان از شاهرود نیز حاکی است معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به این شهر سد کالپوش واقع در شهرستان میامی را که از جمله پروژه‌های مهر ماندگار است مورد بهره‌برداری قرار داد.
این سد با حجم گنجایش مخزن 16 میلیون متر مکعب و اعتبار 350 میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی و صنعت شهرستان‌های میامی، شاهرود و منطقه کالپوش احداث شده است.
این سد با ارتفاع 40 متر و طول تاج 273 متر و حجم بدنه 400 هزار متر مکعب به صورت سد خاکی با هسته رسی و با خط انتقال آب به طول 1/5 کیلومتر و مخازن ذخیره و کنترل به حجم 8 هزار و 500 متر مکعب احداث شده است. ارتفاع آب ذخیره شده در پشت این سد تاکنون به 20 متر رسیده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به شاهرود همچنین دو پروژه دانشکده پزشکی دانشگاه شاهرود با زیربنای هشت هزار متر مربع و بهسازی و مرمت‌بخشی از محور شاهرود - سبزوار در محدوده عباس‌آباد به میاندشت به طول 30 کیلومتر را به بهره‌برداری رساند. برای اجرای این دو طرح نیز 210 میلیارد ریال هزینه شده است.
به گزارش ایرنا، وزیر نیرو در این مراسم از کامل شدن 100 درصد طرح‌های مهر ماندگار این وزارتخانه در استان سمنان خبر داد.
مجید نامجو گفت: با بهره‌برداری از سد کالپوش تا 20 روز آینده آب آشامیدنی مطلوبی نیز برای اهالی منطقه تامین خواهد شد. وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه با وزارت نفت برای واگذاری بستر خط انتقال نفت به وزارت نیرو برای اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان نیز خبر داد و گفت: امضای این تفاهم‌نامه توسط وزیر نفت روز یکشنبه در حاشیه نشست هیات دولت اعلام شد.
وزیر نیرو گفت: برای اجرای این پروژه مهم نیز یک نیروگاه برق به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شده تا جایگزین هلدینگ پتروشیمی شود.
نامجو ابراز امیدواری کرد: عملیات اجرایی این پروژه به‌زودی آغاز ‌شود. وزیر نیرو از برنامه تبدیل ظرفیت شش هزار مگاوات نروگاه‌های برق کشور به سیکل ترکیبی خبر داد و گفت که این اقدام از کارهای بزرگی است که در سال حماسه اقتصادی در کشور تحقق می‌یابد.
نامجو با بیان این که در حال حاضر ظرفیت نیروگاه گازی ما 26 هزار مگاوات است، افزود: قرار است از این مقدار شش هزار مگاوات به سیکل ترکیبی تبدیل شود.
وی گفت: با این اقدام شش هزار مگاوات برق بدون مصرف حتی یک لیتر سوخت اضافه در کشور تولید می‌شود که این کار بسیار مهم و اساسی است.
وزیر نیرو افزود: طرح شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌فارس به مرکز ایران از دیگر اقدامات در تحقق حماسه اقتصادی در سال جاری است.
دولت هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد
بنابر گفته معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح طرح‌های مهر ماندگار استان سمنان، «خوشبختانه این دولت یک ریال بدهی به بانک مرکزی ندارد و این در حالی است که همه دولت‌های قبل در پایان کار خود به بانک مرکزی بدهی داشته‌اند.»
به گزارش ایرنا، رحیمی درخصوص ادعاهایی که درباره تورم بیان می‌شود گفت: بانک مرکزی تنها مرجع مسئول برای اعلام میزان تورم است و هر کسی که از راه می‌رسد نباید درباره تورم ‌آمار و ارقام غیر کارشناسی ارائه دهد.
وی گفت: رئیس‌جمهوری را نمی‌توان یافت که به اندازه دکتر احمدی‌نژاد در داخل و خارج شناخته شده باشد.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: امیدوارم که چهار آرزوی بزرگی که تاکنون در دولت‌های نهم و دهم محقق نشده است در آینده محقق شود.
وی اتصال راه ابریشم، انتقال آب دریای خزر به استان‌های سمنان، یزد و کرمان، انتقال آب دریای ارس به دریای خزر و همچنین انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان را چهار آرزوی بزرگ خود برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا در آینده محقق شوند.
وی گفت: از نعمت‌های اجرای این طرح‌ها سیراب شدن اراضی استان‌های سمنان، یزد و اصفهان است البته توافق‌نامه‌ای بین وزیر نیرو و نفت درباره انتقال آب دریای خزر به استان سمنان صورت پذیرفته است.
وی گفت: اموال دولت را فروختیم و با پول آن نیروگاه و سد ساختیم و اگر چنین نمی‌کردیم سد کالپوش ساخته نمی‌شد.
وی از تبدیل حسین‌آباد کالپوش به شهر خبر داد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10