(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 27 تـیـر 1392 - شماره 20545

کوتاه اقتصادی
بهای جهانی نفت به بالاترین سطح سه ماهه اخیر رسید
رئیس‌جمهور در آئین سالگرد تأسیس سازمان تأمین ‌اجتماعی:
فاصله طبقاتی به دلیل زیاده‌خواهی عده‌ای افزایش می‌یابد
توصیه یک مسئول
ارزش واقعی سهام عدالت چند برابر قیمت اسمی آن است
مدیرعامل آبفای کشور خبر داد
افت فشار و قطعی آب در صورت افزایش مصرف
پروانه استاندارد 5 واحد تولیدی سوسیس و کالباس و قند تعلیق شد
رکود همراه با ثبات در بازار سکه و ارز طی هفته جاری
مسئولین دو اتحادیه اعلام کردند
بلاتکلیفی مرغداران برای تهیه نهاده با ابهام در نرخ ارز
طراحی سیستم انتقال وجوه بین‌بانکی در بورس کالا
واردات گوشت از نیوزلند نهایی شد
براساس تفاهم سه‌جانبه اعلام شد
طلا با عیار کمتر از 18 غیراستاندارد است
   


* معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: از مجموع 219 هزار و 286 بازرسی انجام شده از سطح واحدهای عمده و خرده فروشی میوه و تره‌بار برای 18 هزار پرونده تخلف به ارزش 30 میلیارد ریال تشکیل شد.
* شاخص کل بورس دیروز چهارشنبه با 36 صدم درصد رشد به 54 هزار و 433 واحد رسید. شاخص بازار اول دیروز با 41 صدم درصد رشد به 5/42355 واحد، شاخص بازار دوم با 25 صدم درصد افزایش 95201 واحد و شاخص صنعت نیز با 35 صدم درصد رشد به 1/46130 واحد رسید. مجموع حجم معاملات دیروز 699/218/580 سهم و مجموع ارزش معاملات نیز 837/085/2 میلیون ریال بوده است. ارزش بازار نیز به رقم 182/643/2 میلیارد ریال رسید.
* مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در حالی که 16 میلیارد تومان از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی طلب داریم این شرکت از پرداخت بدهی خود طفره می‌رود. محمود رسولی‌نژاد اظهار کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دنبال لایحه‌ای است تا بتواند مصوبه‌ای که براساس آن باید دو درصد از محل فروش سوخت هواپیماها را به شرکت فرودگاه‌ها تحویل دهد کنسل کند.
* مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز از تعویق ارسال گاز ایران به عراق خبر داد. حسین بیدارمغز با تأکید بر این که ایران طبق زمان اعلام شده آمادگی آغاز صادرات گاز به عراق را دارد گفت: ایران خط لوله صادرات گاز به عراق را در خاک خود آماده کرده است و هم اکنون آمادگی ارسال گاز به این کشور را دارد. مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد: با وجود آمادگی ایران برای آغاز صادرات گاز،‌اما عراق هنوز خط لوله دریافت گاز را در خاکش تکمیل نکرده به همین دلیل صادرات گاز ایران به عراق در این ماه محقق نمی‌شود.
* در داد و ستد دیروز شرکت‌های فرابورسی، 77 میلیون سهم و اوراق به ارزش 2/508 میلیارد ریال در 10 هزار و 847 دفعه دست به دست شد و شاخص فرابورس با 97/8 واحد صعود به 34/595 واحد رسید. این در حالی است که بیشترین حجم مبادلات را در میان بازارهای اول و دوم، مبادله 9/9 میلیون سهم ذوب آهن داشت و پس از آن بانک سرمایه با بیش از 8 میلیون سهم و ارزش 2/20 میلیارد ریال جایگاه دوم‌ را به نام خود ثبت کرد. از طرف دیگر مهندسی ساختمان و تأسیسات راه آهن با معامله یک هزار سهم کمترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و در پایان معاملات قیمت هر سهم با کاهش 3/0 درصدی به 13 هزار و 613 ریال رسید.

 


بهای نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود در 3 ماه اخیر رسید.
دلیل این افزایش قیمت، نگرانی از ناآرامی در مصر و اختلال در عرضه نفت به بازارها و نیز کاهش ذخایر نفت در جهان اعلام شده است.
بر همین اساس به گزارش ایسنا، بهای نفت برنت دریای شمال با 31 سنت افزایش به 109 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید و نفت سبک آمریکا نیز با 12 سنت افزایش 106 دلار و 44 سنت در هر بشکه معامله شد.
بهای نفت برنت در سه هفته گذشته تقریبا 9 دلار افزایش قیمت داشته و نفت سبک آمریکا نیز به دلیل کاهش شدید ذخایر نفتی آمریکا، ارتقای چشم‌انداز اقتصادی و اختلال در عرضه، 13 دلار افزایش یافته است.
آمریتا سن تحلیل‌گر بازار انرژی گفت: تقاضای جهانی به شدت افزایش یافته است و همزمان با افزایش تولید پالایشگاه‌ها مشکلات زیادی در عرضه نفت ایجاد شده است.
وی به اختلال در تولید نفت لیبی به دلیل بروز اعتراضات و همچنین اختلال در عرضه نفت نیجریه به دلیل پدیده سرقت نفتی اشاره کرد.
سرمایه‌گذاران در حال نظاره تغییر حکومت در مصر هستند جایی که رئیس اورژانس مصر اعلام کرد که در درگیری‌های بین حامیان و مخالفان محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر هفت تن کشته شده‌اند.
همچنین از آمریکا نیز خبر می‌رسد که بانک مرکزی آمریکا امسال خرید اوراق قرضه را کاهش خواهد داد و تا اواسط سال 2014 این کار را لغو خواهد کرد.

 


رئيس‌جمهور گفت: اگر اجازه داده می‌شد و موانعی نبود تمام ثروت کشور را به سهام عدالت تبدیل و بین مردم توزیع می‌کردم.
به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد در آیین شصتمین سالگرد تأسیس سازمان تأمین اجتماعی افزود: عدالت یعنی ساز و کارها به‌گونه‌ای تعبیه شود که آحاد مردم از فرصت‌ها و ثروت عمومی بهره ببرند و بتوانند زندگی شرافتمندانه و عزتمندی داشته باشند.
وی، از مهمترین مأموریت‌های یک حکومت برای استقرار عدالت را توزیع عادلانه ثروت عنوان کرد و گفت: وقتی ساز و کارها به‌گونه‌ای تعریف شود که عده‌ای زیاده‌خواهی کنند، فاصله طبقاتی افزایش می‌یابد.
رئیس دولت دهم با بیان اینکه مأموریت حکومت، توزیع ثروت برای جلوگیری از ایجاد دره‌های فقر است، ادامه داد: حقیقت عدالت با ترجمان حکومت انسان کامل محقق خواهد شد اما وظیفه ما این است در حد توان خود در این مسیر گام برداریم.
احمدی‌نژاد با یادآوری اینکه حضرت علی(ع) بدون توجه به جایگاه افراد بیت‌المال را به طوری مساوی بین مردم توزیع کرد و اجازه نمی‌داد کسی به بیت‌المال دست‌اندازی کند، ادامه داد: باید ساز و کارها را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که همه از بیت‌المال به طور یکسان بهره ببرند و اگر کسی می‌خواهد درآمد بیشتری داشته باشد باید تلاش خود را دوچندان کند.
رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد روزی برسد که همه درآمدهای نفت و دولت به جز آن مقداری که به امنیت ملی برمی‌گردد و کار ویژه‌ای که جز دولت نمی‌تواند آن را انجام دهد به طور مساوی بین مردم تقسیم شود.
احمدی‌نژاد در ادامه به تشریح وظایف سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت و گفت:‌ از آرزوهای من این بود سازمان تأمین‌اجتماعی به جایی برسد که زندگی شرافتمندانه برای بازنشستگان، کارگران و مستمری‌بگیران فراهم کند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اقدامات خوبی در سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین زندگی شرافتمندانه افراد تحت پوشش این نهاد انجام شده است، گفت: تعداد مراجع تصمیم‌گیر در کشور زیاد است و بسیاری از مواقع تصمیم‌هایی به روی دوش این سازمان گذاشته می‌شود که حق نیست اما باید بپردازد؛ امیدواریم این تصمیم‌گیری متوقف شود.
وی افزود: تا روزی که هستم هر پیشنهادی که عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرتضوی رئيس سازمان تأمین‌اجتماعی بیاورند در خدمت تامین اجتماعی آن را انجام خواهیم داد.
رئيس قوه مجریه با تقدیر از تشکل‌های کارگری و نهادهایی که لوح تقدیر به وی دادند، گفت: به نظر من این نشان و تقدیر را به کسانی باید داد که با 350 و یا 700 هزار تومان زندگی خود را شرافتمدانه‌ تامین می‌کنند.
احمدی‌نژاد تأکید کرد: اگر در این هشت سال خدمتی انجام شده و در حوزه‌های فن‌آوری، هسته‌ای، موشک و فضا توفیقاتی داشتیم هیچکدام من را به اندازه خدمت به کارگران و پیگیری امور آنها که فریادشان به جایی نمی‌رسید، خوشحال نکرد.
اقدامات یکساله
تامین اجتماعی
در این مراسم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم اقدامات یکسال و نیم اخیر این سازمان را تشریح کرد.
سعید مرتضوی گفت: وصول مطالبات 35 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت و معافیت سازمان تامین اجتماعی از پرداخت مالیات از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در راستای احقاق حقوق بیمه‌شدگان است.
وی اخذ مصوبه دولت به منظور تبدیل صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی، استخدام 5777 نفر نیروی جدید، رونمایی از 10 قلم داروی جدید و ماده اولیه دارویی و همچنین افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران را از دیگر اقدامات ارزنده سازمان تامین اجتماعی طی یک سال اخیر برشمرد.
وی ارتقاء حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به 700 هزار تومان، اخذ مصوبه تاسیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مطالبات انباشته مراکز درمانی طرف قرارداد، افتتاح فاز اول دیتاسنتر تامین اجتماعی و تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی و پیمانی شاغل در تامین اجتماعی را از دیگر اقدامات انجام شده در سازمان تامین اجتماعی طی یک سال اخیر عنوان کرد.
مرتضوی ادامه داد: آغاز به کار شورای صیانت از حقوق و اموال سازمان تامین اجتماعی، نوسازی بیمارستان‌های ملکی، اخذ موافقت ریاست جمهوری با واگذاری معادن شماره 2 و 3 گل‌گهر سیرجان به تامین اجتماعی و تهیه پیش‌نویس قانون جدید تامین اجتماعی از دیگر اقدامات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی طی یک سال اخیر است.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی 142، ابقاء بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد در مالکیت سازمان تامین اجتماعی، بهره‌گیری از نسل سوم ارتباطات از طریق شرکت رایتل، ذخیره یک سال حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در حساب‌های سازمان تامین اجتماعی و انتقال سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به سازمان تامین اجتماعی را از دیگر اقدامات دانست.
افتتاح 5 پروژه جدید
در همین حال همزمان با فرا رسیدن هفته تامین اجتماعی 5 پروژه جدید این سازمان به بهره‌برداری می‌رسد.
افتتاح بخش اورولوژی بیمارستان شهید لبافی‌نژاد و همچنین اورژانس بیمارستان ورامین از جمله پروژه‌های حوزه درمان تامین‌اجتماعی هستند که به بهر‌ه‌برداری می‌رسند.
همچنین شعبه اقماری شهرک صنعتی شمس‌آباد (فشافویه)، شعبه مانه و سملقان خراسان شمالی، شعبه اقماری شهرستان سیمرغ استان مازندران و درمانگاه و شعبه شاهرود از دیگر پروژه‌هایی هستند که در هفته تامین اجتماعی افتتاح می‌شوند و خدمت به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را آغاز می‌کنند.
کلنگ‌زنی بیمارستان 400 تختخوابی حضرت ابوالفضل(ع) نیز از دیگر برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی در هفته تامین اجتماعی است.

 


مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت به دارندگان این سهام توصیه کرد در نگهداری آن هوشیار باشند.
داریوش پاک‌بین گفت: با توجه به اینکه سهام عدالت متناسب با اقساط پرداخت شده وارد بورس می‌شود و چند برابر قیمت اسمی ارزش دارد لذا دارندگان این سهام در نگهداری آن هوشیار باشند.
به گزارش ایسنا، پاک‌بین همچنین با تشریح جزئیات طرح توزیع سهام عدالت اظهار کرد: این طرح در ابتدا شامل هفت دهک جمعیتی معادل 45 میلیون نفر بود که از سال 85 تاکنون بیش از 42 میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت شده‌اند.
وی از افزایش آمار مشمولان طرح توزیع سهام عدالت به 55 میلیون نفر خبر داد و گفت: با تکمیل اطلاعات کارگران ساختمانی که با احتساب اعضای خانواده رقمی حدود 6 میلیون نفر می‌شوند آمار مشمولان توزیع سهام عدالت به 55 میلیون نفر می‌رسد و به این طریق حدود 65 درصد جمعیت کشور مشمول نهایی دریافت سهام عدالت خواهند شد.
به گفته پاک‌بین، مرحله تکمیلی سهام عدالت در دست بررسی است تا افراد مشمولی که با داشتن شرایط لازم موفق به دریافت سهام نشده‌اند در این مرحله ثبت‌نام کنند.

 


مصرف آب و برق هموطنان در روزهای گرم سال جاری به‌شدت افزایش یافته و مسئولان خواستار کنترل مصارف هستند.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: اگر مردم مصرف آب را کنترل و بهینه کنند، روزهای گرم سال جاری را بدون مشکل و با حداقل تنش پشت سر می‌گذاریم، اما در صورت عدم تغییر روال مصرف، احتمال بروز مشکلاتی همچون افت فشار و قطعی آب وجود دارد.
سیدمهدی ثمره هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ایران کشور خشک و کم‌آبی است که در سالهای گذشته درگیر خشکسالی‌‌های متوالی در مناطق مرکزی، جنوبی، جنوب شرقی، جنوب غربی و شمال شرقی بوده است.
به گفته وی، تعداد زیادی از منابع آبی از قبیل چشمه‌‌ها، قنوات و چاه‌ها خشک شده و این در حالی است که هم به تعداد مشترکین اضافه شده و هم در نتیجه افزایش سطح بهداشت مصرف آب افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: معمولا فصل تابستان دوره اوج مصرف آب است، اما در برخی از سال‌ها به دلیل بالاتر رفتن دمای هوا، هم منابع آبی با محدودیت مواجه شده و هم مصرف بالا می‌رود که حل این پارادوکس کار بسیار پیچیده‌ای است.
ثمره هاشمی خاطرنشان کرد: مصرف آب تهران گاهی اوقات روزانه به سه میلیون و 300 هزار متر مکعب می‌رسد و این در حالی است که مصرف آب در تهران در برخی مواقع به میزان مصرف سالانه یک شهرستان است.
مشاور وزیر نیرو یادآور شد: متاسفانه برخی از شهروندان با آب شربی که با هزینه بسیار بالا تهیه شده، پیاده‌رو و آسفالت خیابان را آبیاری می‌کنند، در حالی که در هیچ جای دنیا مردم چنین کاری نمی‌کنند.
ثمره هاشمی با بیان اینکه، در تهران جیره‌بندی و نوبت‌بندی آب نداریم و تلاش خواهیم کرد که چنین نشود، اظهار کرد: البته در صورتی که مردم در رفتارهای مصرفی خود تجدیدنظر نکنند، احتمال بروز مشکل در زمینه توزیع آب وجود خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: در برخی مناطق کشور ممکن است افت فشار و یا قطعی مقطعی برای ارتفاع‌گیری مخازن داشته باشیم، اما مشکل حادی نداریم و همه تلاشمان را می‌کنیم تا‌آب مورد نیاز شهروندان را تامین کنیم.
اوج مصرف برق
پیک مصرف برق کشور نیز روز سه‌شنبه 25 تیر ماه در مقایسه با روز مشابه سال گذشته چهار هزار مگاوات افزایش یافت و 44 هزار و 718 مگاوات ثبت شد.
روز سه‌شنبه پیک مصرف برق کشور 44 هزار و 718 مگاوات به ثبت رسید، در حالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه سال گذشته 40 هزار و 718 مگاوات گزارش شده بود.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌‌‌‌های کشور به یک هزار و 148 مگاوات رسید، ضمن اینکه صنایع کشور نیز در روز گذشته سه هزار و 168 مگاوات برق مصرف کردند و این در حالی است که میزان مبادله‌های برون‌مرزی برق ایران با کشورهای همسایه روز سه‌شنبه به یک هزار و 546 مگاوات رسید.
براساس این گزارش: مجموع میزان صادرات برق ایران به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ارمنستان و ترکیه در روز سه‌شنبه یک هزار و 274 مگاوات و مجموع واردات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان به میزان 272 مگاوات ثبت شد.
تراز تبادل برق ایران با کشورهای همسایه روز گذشته به مثبت 1002 مگاوات رسید.
جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می‌کند.
انتقال آب جنوب تهران برای جلوگیری از نشست خانه‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران هم از انتقال آب از جنوب تهران به رباط‌کریم برای جلوگیری از نشست خانه‌ها در آن منطقه خبر داد.
خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که در شهر تهران به لحاظ آب خوان و دشت تهران، کرج و شهریار یک دشت مشترک هستند، ادامه داد: اما به خاطر این که آب رودخانه کرج در حدود 50 سال قبل به تهران آورده شد، سالانه 320 میلیون متر مکعب آب منتقل می‌شود.
وی تصریح کرد: این موضوع باعث شده سطح سفره‌آب افزایش پیدا کند و در کرج و شهریار با کاهش سطح سفره‌آب مواجه شویم. بنابراین طرح انتقال آب از جنوب تهران به رباط‌کریم را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: براساس این طرح 100 میلیون متر مکعب آب منتقل می‌شود تا با کاهش دادن سطح آب در سفره‌آب زیرزمینی جنوب تهران، خانه‌‌ها نشست نکند.
ارتقایی خاطرنشان کرد: همین کاربرد را برای ورامین و پاکدشت هم انجام می‌دهیم.

 


مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به کشف موارد جدیدی از تخلف در واحدهای تولید فرآورده‌های پروتئینی گفت: در همین زمینه پروانه استاندارد سه واحد تولیدی سوسیس و کالباس در استان تهران تعلیق شد.
مسلم بیات درگفت وگو با ایسنا، توضیح داد: پروانه استاندارد فرآورده سوسیس 40 تا 50 درصد با نام تجاری «سولیکو» به دلیل نقص فنی در زمینه بافت‌شناسی تعلیق شده، ضمن اینکه مدیر کنترل کیفی آن نیز توبیخ و موضوع درج در پرونده شد.وی گفت: پروانه استاندارد فرآورده سوسیس مرغ 50 تا 60 درصد با نام تجاری «گلسو سوگل شهریار» نیز به دلیل نقص فنی در زمینه بافت‌شناسی تعلیق شد و ضمن اینکه مدیر کنترل کیفی آن هم به مدت یک سال پروانه‌اش تعلیق و به مراجع قضایی معرفی شد.وی افزود: پروانه استاندارد فرآورده سوسيس گوشت «جبال دماوند 50 تا 60 درصد» نیز به دلیل غیراستاندارد بودن تعلیق و مدیر کنترل و کیفیت آن توبیخ کتبی شد.بیات توضیح داد: پروانه استاندارد دو واحد تولیدی قند نیز با نام‌های تجاری «نسیم شکوفا» و «آنا» هم به دلیل نقص کیفی ابطال شد و مدیر کنترل و کیفیت آنها نیز به مدت سه ماه پروانه‌هایشان تعلیق شد.
مدیر کل استاندارد تهران با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از 10 هزار مورد نمونه‌برداری از اماکن عرضه کالا در تهران انجام شده گفت: همچنین در این مدت 759 مورد بازرسی نیز انجام شد که از این تعداد، پروانه استاندارد 97 واحد تولیدی به دلیل مغایرت با قانون استاندارد ابطال شد و پروانه سه واحد تعلیق و به 156 واحد نیز اخطار و تذکر داده شد.

 


بازار سکه و ارز ثبات همراه با رکود را تجربه می‌کند.
به گزارش خبرنگار ما، حدود یک ماه است که بازار سکه و ارز دیگر با نوسانات روزهای اول سال روبرو نیست. از سویی شرایط اقتصاد جهانی باعث شده قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش برود و این موضوع نیز تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه در ایران نیز به طور محسوس نشان دهد. رکود در بازار سکه و ارز باعث شده مردم به خرید سهام روی آورند و بخشی از رونق این روزهای بورس ناشی از انتقال نقدینگی در دست مردم به سمت بازار سهام است و این نشانگر آن است که دیگر بازار سکه و ارز برای سرمایه‌گذاری سودآور نیست و از طرفی ریسک بالایی دارد.
بررسی قیمت سکه و ارز در تیرماه جاری، نشان می‌دهد قیمت‌ها همواره رو به کاهش بوده و بسیاری از خریدارانی که اواخر سال گذشته و یا اوایل سال جاری با بالا رفتن قیمت سکه و ارز اقدام به خرید کرده‌اند، متضرر شده‌اند. کارشناسان نیز بارها اعلام کرده‌اند، این بازار مورد اعتماد نیست و خریداران باید ریسک آن را بپذیرند.
گزارش خبرنگار کیهان حاکی است: طی هفته جاری قیمت سکه و ارز در بازار غیررسمی کاهش محسوسی داشته است، به طوری که دیروز قیمت هر قطعه سکه بهار طرح جدید نسبت به روز اول هفته و روز سه‌شنبه با 20 هزار و 15 هزار تومان کاهش روبرو بود. هر قطعه سکه بهار طرح قدیم نیز به نسبت ایام اعلام شده، بین 10 تا 20 هزار تومان کاهش قیمت داشته است. نیم سکه نیز از روز چهارشنبه نسبت به اول هفته 12 تا 17 هزار تومان و ربع سکه 12 هزار تومان کاهش قیمت را نشان می‌دهد.
بنابر این گزارش، نرخ هر دلار آمریکا نیز با تغییر قیمت محسوس نسبت به اول هفته با 80 تومان تنزل قیمت 3 هزار و 210 تومان فروخته شد. پوند نیز با 130 تومان کاهش قیمت نسبت به روز اول هفته 4 هزار و 850 تومان و یورو با 55 تومان کاهش قیمت فروخته می‌شد.

 


مسئولین دو اتحادیه طیور از ابهام در نرخ ارز واردات نهاده‌ها در این بخش و کمبود آن در مرغداری‌ها خبر می‌دهند.
حسین مقدم‌نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در گفت‌وگو با فارس گفت: با ابهام در نرخ ارز مرجع و عدم تصمیم قطعی در پرداخت مابه‌التفاوت ارز 1226 و 2477 تومانی واردات کالاهای اساسی به صورت یارانه، مشکلات زیادی را برای مرغداران ایجاد کرده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران افزود: ذرت و سویا از اصلی‌ترین نهاده‌های مرغداران در بازار کمیاب شده و قیمت سویا از کیلویی 1050 تومان به کیلویی 1600 تومان و ذرت از کیلویی 710 تومان به 950 تا 1050 تومان رسیده است.
مقدم‌نیا افزود: نبود نهاده و گرانی قیمت در بازار سبب شده مرغداران برای فرار از هزینه‌ها مرغ تولیدی را با وزن پایین به بازار عرضه کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بیم آن می‌رود که جوجه‌ریزی برای دوره‌های بعدی کاهش یافته و تولید پایین بیاید.
مقدم‌نیا گفت: در چنین شرایطی شرکت‌های واردکننده در حالی که نهاده‌های دامی در گمرک است به دلیل ابهام در وضعیت تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی و پرداخت یا عدم پرداخت مابه‌التفاوت نرخ جدید اعلام شده از تحویل نهاده‌ها به مرغداری‌ها امتناع می‌کنند.
وی افزود: این در حالی است که اتحادیه سراسری دامداران از یک ماه پیش پول نهاده‌های وارداتی را به شرکت‌ها داده است.
وی گفت: شرکت‌های واردکننده با این بهانه که بانک مرکزی اعلام کرده مابه‌التفاوت ارز مرجع از واردکنندگان تحویل گرفته می‌شود به دنبال اخذ ضمانت‌نامه و چک از اتحادیه سراسری هستند.
مقدم‌نیا گفت: اکنون چهار کشتی سویا در بندر وجود دارد که واردکنندگان آن به دلیل ابهام موجود در ارز و عدم تصمیم‌گیری قطعی از سوی مسئولان از گمرک ترخیص نمی‌شوند.
وی افزود: نیاز مرغداری‌های کشور روزانه 20 هزار تن دان است که بلاتکلیفی آنها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به این صنعت وارد می‌کند و تصمیم‌های غیرشفاف برای آنها مشکل‌ساز می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشتر نرخ مصوب کنجاله سویا را کیلویی 1050 تومان و ذرت را کیلویی 700 تومان اعلام کرده بود.
همچنین هدایت اصغری مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از هفته‌های گذشته که مسئولان اظهارات مختلفی درباره نرخ ارز اختصاص یافته به نهاده‌های مورد نیاز صنعت دام و طیور مطرح کرده‌اند و برخی از خداحافظی‌ با ارز مرجع و برخی دیگر از پابرجا بودن آن سخن به میان آورده‌اند، بازار نهاده برای تولیدکنندگان پرنوسان شده است.
وی افزود: در حالی که کشتی‌های حامل نهاده‌های مورد نیاز مرغداران در حال پهلو گرفتن و آماده ترخیص هستند، واردکنندگان هنوز نمی‌دانند که باید نهاده‌های خود را با ارز مرجع ترخیص کنند یا ارز اختصاص یافته به این محموله‌های وارداتی به گونه دیگری محاسبه می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار گفت: تولیدکنندگان تخم‌مرغ که تولید برای آنها دیگر مقرون به صرفه نیست و امیدی به تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز تولید ندارند، در حال حذف گله‌های مولد هستند.
اصغری هشدار داد: با حذف گله‌های مولد در آینده، تولید تخم‌مرغ به شدت کاهش می‌یابد و نوسانات سال‌های 89 و 90 مجددا تکرار خواهد شد چرا که حتی در صورت واردات تخم‌مرغ قیمت این فرآورده پروتئینی به شدت افزایش خواهد یافت.
بر اساس مصوبه ماه گذشته ستاد تنظیم بازار باید 33 میلیارد تومان برای ذخیره‌سازی تخم‌مرغ مازاد بر مصرف تامین می‌شد که مقرر شد به جای تامین نقدینگی مورد نیاز مرغداران هر دو ماه یک بار 100هزار تن نهاده مدت‌دار به آنها داده شود تا بتوانند با فروش آن، اعتبار مورد نیاز برای ذخیره‌سازی تخم‌مرغ مازاد بر مصرف را تامین کنند.

 


مدیرعامل بورس کالا از ایجاد هسته جدید معاملات آتی برای ارتقای امکانات فنی خبر داد و گفت: با 6 بانک در سیستم انتقال بدون سقف وجوه بین بانکی به توافق رسیده‌ایم.
حسین پناهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره معاملات آتی مفتول مس که پیش از این در بورس کالا انجام می‌شد، اظهار داشت: در آن زمان آگاهی و تجربیات لازم وجود نداشت تا به اندازه کامل و به نحو مطلوب، معاملات انجام پذیرد، پس از آن که قرارداد آتی سکه طلا راه‌اندازی شد، سابقه چندین ساله به وجود آمد و تجربیات لازم نیز در زمینه انجام معاملات آتی را به دست آوردیم.
وی ادامه داد: هم‌اکنون آمادگی داریم روی محصولات مختلف با توجه به ایجاد بسترهای لازم معاملات آتی داشته باشیم و امکان انتشار قرارداد آتی در اکثر محصولات معامله شده در بورس کالا وجود دارد.پناهیان با بیان اینکه پیچیده‌ترین سامانه تسویه الکترونیکی بین بانکی در بورس کالا طراحی شده گفت: معاملات محصولات پتروشیمی، کشاورزی و فلزی بدون هیچ دغدغه و سقف انتقال وجوه یا راه‌اندازی این سیستم انجام خواهد شد.مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه پس از راه‌اندازی این سیستم هیچ نگرانی بابت تسویه وجوه بین شرکت‌ها وجود نخواهد داشت، گفت: تاکنون 6 بانک از جمله کشاورزی، تجارت، پاسارگاد، صادرات، دی و سامان در این سیستم ثبت شدند و 9 بانک دیگر در حال تهیه زیرساخت‌های فنی لازم هستند.وی با اشاره به اینکه در حال رایزنی برای ثبت معنوی این سیستم هستیم، گفت: به دلیل دارایی معنوی قابل ملاحظه این سیستم مراحل ثبت آن را دنبال می‌کنیم و در آینده به لحاظ حقوقی، این نرم‌افزار به نام بورس کالای ایران به ثبت می‌رسد. وی همچنین با اعلام این خبر که هسته معاملات آتی برای ارتقای معاملات ایجاد شده است، گفت: هم‌اکنون ثبت سنگین قابل ملاحظه‌ای در معاملات آتی شاهد هستیم و در تلاشیم تا با راه‌اندازی هسته معاملات آتی قابلیت فنی معاملات را افزایش دهیم تا توان پاسخگویی بیشتری داشته باشد.

 


معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: کارهای مقدماتی امضای تفاهم‌نامه با کشور نیوزلند برای واردات گوشت انجام شده و این کار در مراحل نهایی‌اش قرار دارد.
محسن مشکوهًْ افزود: نیوزلند یکی از بهترین کشورهای صادرکننده گوشت در دنیاست از این رو متقاضیان که تمایل به واردات گوشت از این کشور را دارند، می‌توانند اقدام به انجام این کار کنند.
وی با اشاره به اینکه مشکلات و بحث‌های مربوط به آلودگی گوشت‌های برزیلی برطرف شده ادامه داد: در حال حاضر برزیل، استرالیا، هندوستان و نیوزلند از کشورهای صادرکننده گوشت به ایران محسوب می‌شوند.
مشکوهًْ همچنین با بیان اینکه سازمان دامپزشکی هم‌چنان پیگیر امضای تفاهم‌نامه با کشورهای چین و پاکستان برای صادرات محصولات پروتئینی است، گفت: تاکنون پاسخ مثبتی از سوی این کشورها دریافت نکرده‌ایم.به گفته وی، محصولات پروتئینی ایران به کشور کره‌جنوبی نیز صادر می شده که طی سال‌های اخیر با کاهش مواجه بوده است.

 


طی یک تفاهم سه جانبه اعلام شد که از این پس طلا با عیار کمتر از 18 در کشور غیرقابل استاندارد تلقی می‌شود.
این تفاهم‌نامه دیروز میان مسئولان اداره استاندارد استان تهران، اتحادیه کشوری طلا و جواهر و اتحادیه فروشندگان طلا، جواهر و سکه استان تهران به امضا رسید.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، مسلم بیات مدیر کل استاندارد استان تهران گفت: سال گذشته بیش از 20 کیلوگرم طلای غیراستاندارد و تعداد چشمگیری سکه پارسیان که وزن کمتری نسبت به آنچه بر روی آنها درج بوده داشتند، کشف و از بازار جمع‌آوری شده است و به همین منظور مردم می‌توانند شکایات خود را در سامانه 1517 به طور شبانه‌روزی ارائه کرده و پیگیری نمایند.
مدیر کل استاندارد استان تهران افزود: تمام مصنوعاتی که در سطح استان تهران تولید می‌شوند، دارای کد منحصر به فرد خود هستند که مردم باید به این کدها توجه داشته باشند.
وی تصریح کرد: برای 40 تولیدکننده صنعتی طلا نشان استاندارد صادر و برای سایر تولیدکنندگان غیرصنعتی نیز کدهای استاندارد در نظر گرفته شده است.
به گفته بیات، سازمان ملی استاندارد به دنبال آن است که عرضه‌کنندگان سکه و طلا را از هم جدا کند، این در شرایطی است که در حال حاضر 180 عرضه‌کننده قانونی سکه در استان تهران به تایید سازمان‌های ذیربط رسیده است.
همچنین در این مراسم محمد کشتی آرای رئيس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه باید کنترل بیشتری بر بازار طلاهای وارداتی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: چنانچه طلا غیراستاندارد باشد، سرمایه‌های مردم از بین می‌رود، این در شرایطی است که عیار طلا در ایران با عیار جهانی همخوانی دارد اما برخی از مصرف‌کنندگانی که به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عربستان سفر می‌کنند، نیاز طلای خود را از این کشورها تامین کرده و مجاز به واردات 150 گرم طلا به کشور هستند.
کشتی آرای ادامه داد: طلای مسافری بنا بر فاکتور فروش آن در کشور خریداری می‌شود، البته عدم آگاهی مردم باعث شده تا برخی سودجویان به فروش طلا با عیار پایین‌تر به مردم بپردازند که مردم باید از واحدهای دارای مجوز خرید کرده و با کنترل آرمهای حک شده در طلا مانند آرم استاندارد و حرف t طلا را مورد ارزیابی قرار دهند.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر خاطرنشان کرد: در سطح کشور واحدهای محدودی به تولید طلا می‌پردازند که خود به طور گروهی استاندارد را مد نظر قرار می‌دهند.
در ادامه احمد وفادار رئیس اتحادیه طلای استان تهران نیز گفت: روزهای یکشنبه و چهارشنبه بازرسان اتحادیه تهران از واحدهای صنفی بازرسی کرده و به کنترل عیار، صدور فاکتور و قیمت فروش می‌پردازند، این در شرایطی است که سکه توسط بانک مرکزی و به صورت فله در اختیار واحدهای مجاز برای نصب هولوگرام و وکیوم قرار می‌‌گیرد.
به گزارش مهر، براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه مقرر شد تا طلای با عیار کمتر از 18 غیرقابل استاندارد تلقی شده و تولیدات طلای سایر کشورها نیز مورد رصد قرار گیرد تا از قاچاق جلوگیری شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10