(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 27 تـیـر 1392 - شماره 20545 

نگاهی به تلاش برخی جریان‌ها برای مصادره دولت تدبیر و امید (بخش نخست)
اپوزیسیون با چمدان‌های بسته در راه!
   


گروه گزارش
تاریخ انقلاب نشان داده هر جا حضوری بوده و مردم خودی نشان داده‌اند برخی تلاش کرده‌اند چون آن اجتماع و حضور برخلاف ایدئولوژی آنها بوده است، مصادره‌اش کنند. در این انتخابات نیز گروه‌‌هایی که تا پیش از این تحریم و تعیین پیش شرط تکیه کلام آنها بود اکنون هر یک مدعی آرای مردم شده‌اند و سعی دارند سهمی در دولت جدید برای خود بیابند.
اپوزیسیون خارج‌نشین چمدان‌هایشان را بسته و آماده‌اند تا به کشور بازگردند. حال اپوزیسیون در تدارک بازگشت است تا به تصور خود امتیاز نشریه‌ای بگیرد یا در فضای دانشگاه با عضویت در هیئت علمی و غیره جایگاهی برای اندیشه‌هایش! بیابد. موضوعی که حتی از سوی شبکه صهیونیستی بالاترین مورد انتقاد قرار گرفته و می‌نویسد: «مگر سکولاریسم کف خواسته‌های اپوزیسیون نبود، چرا از یک آخوند حمایت کردید!»
انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با همه فراز و فرودهایی که داشت با مشارکت گسترده و قاطع مردم برگزار شد اما پس از برگزاری پرشکوه، این انتخابات مدعیان زیادی پیدا کرده است. مخالفان حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری از سال گذشته برنامه خود را برای کمرنگ کردن و کاهش حضور مردم شروع کردند.
آنها با راه‌اندازی صفحات مختلف در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سعی کردند زمزمه تحریم انتخابات را در اذهان مطرح کنند، همچنین در اقدامی هماهنگ در رسانه‌هایی مثل صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی و بالاترین و غیره از زبان‌ کارشناسان خود حضور در انتخابات را خالی از فایده دانستند.
آنان با پوشش مصاحبه بنی صدر که گفته بود «با تحریم انتخابات، رژیم میان دو سنگ آسیاب قرار می‌گیرد» و یا موضوعی که رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران با تشکیل شورای ملی ایرانیان به شدت پیگیری می‌کرد هر روز بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبیدند.
از انتخابات مشروط تا انتخابات آزاد
اما در داخل عده‌ای از جمله اصلاح‌طلبان تندرو با مطرح کردن شرط‌هایی به نوعی انتخابات مشروط را پیش کشیدند و سخن از انتخابات آزاد به میان آوردند ولی همین اندک حامیان تحریم‌کنندگان خارجی انتخابات که همه همزمان با تحریم‌های اقتصادی خارجی درصدد افزایش فشارها و گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی بودند با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات وقتی بوی مشارکت گسترده مردم به مشام‌شان رسید برای اینکه خود را همرنگ مردم نشان دهند وارد گود انتخابات شدند و بر مشارکت در انتخابات تأکید کردند تا شاید امتیازی در این میان کسب کنند و اکنون این گروه مدعی آرای مردم شده‌اند.
تدارک برای بازگشت عناصر فتنه خارج از کشور و داخلی‌هایی که قصد دارند کرسی‌هایی در دولت یازدهم برای خود بیابند نه‌تنها با موضع‌گیری رئیس‌جمهور منتخب بلکه با تأکید دستگاه قضا مبنی بر عدم صلاحیت فتنه‌گران برای احراز پست در دولت جدید نقش بر آب شد.
سخنان حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور درباره احراز پست و سمت از سوی برخی از محکومین فتنه سال 88 در دولت یازدهم تیر این جریان را به سنگ کوبید. وی با تأکید بر قانون‌گرایی معتقد است: محکومان فتنه 88 صلاحیت حضور در دولت آینده را ندارند و باتوجه به مشخص بودن وضعیت فتنه‌گران از سوی قانون و تأکید دولت جدید بر قانون‌گرایی این دولت دقت لازم را در انتخاب اعضای کابینه خواهد داشت تا مشکلی پیش نیاید.
تغییر موضع معاندان
با حضور گسترده مردم
تغییر استراتژی معاندان با نظام در مدت زمان کم باقی مانده تا انتخابات که به خوبی در رسانه‌های آنها تجلی یافت موضوعی قابل تأمل است که علیرضا رضایی، کارشناس مسائل سیاسی آن را هدف‌دار می‌داند و می‌گوید: هدف آن‌ها برای سد کردن انتخابات از ابتدا مشخص بود. از زمانی که رهبر معظم انقلاب بحث حماسه سیاسی را مطرح کردند دشمن تلاش کرد در مقابل آن بایستد و آن را کمرنگ جلوه دهد.
وی اضافه می‌کند: آن‌ها تا روز انتخابات بحث کمرنگ جلوه دادن انتخابات را در دستور کار خود داشتند و روی همین قضیه مانور می‌دادند و تأکید داشتند نظام اسلامی ایران مشروعیت ندارد و بحث حماسه سیاسی مدنظر رهبری شکل نخواهد گرفت برای اینکه مردم به صحنه نخواهند آمد.
وی با تأکید بر مشارکت گسترده مردم تصریح می‌کند: دشمن به دنبال از بین بردن مشروعیت نظام بود ولی مردم برخلاف پیش بینی غرب پای انقلاب ایستادند و نشان دادند که وابستگی به نظام داشته و انقلاب را دوست دارند و پیرو ولایت فقیه هستند.
دکتر حسن بنیانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این باره معتقد است: به طور طبیعی وقتی این رسانه‌ها و جریان‌های وابسته به آنها که جیره‌خوار غرب هستند مشاهده می‌کنند شرایط به خوبی به نفع نظام پیش می رود سعی دارند شراکت کنند و برای اینکه تحلیل‌های بعدی را منطقی نشان دهند می‌گویند که بخشی از آرا متعلق به ماست و یا به دنبال سهم‌خواهی از دولت هستند. در دنیا این موضوع زیاد مشاهده می شود که احزاب مخالفت‌های خود را مطرح می‌کنند ولی وقتی می‌بینند فایده ندارد سعی می‌کنند همراهی کنند تا امتیاز بگیرند.
وی در خصوص اهداف اولیه رسانه‌های بیگانه برای کاهش مشارکت در انتخابات اظهار می‌دارد هر میزان مردم در انتخابات کمتر مشارکت کنند گفته می‌شود که نظام مشروعیت خود را از دست داده است و راه برای تضعیف نظام باز می‌شود.
افزایش هزینه‌های دشمن
با انتخابات باشکوه
دکتر بنیانیان اضافه می‌کند: معمولا وقتی آنها می‌خواهند دشمنی کنند در پی مجموعه منافعی هستند و بیشتر از عواملی استفاده می‌کنند که باعث تضعیف نظام شود برای همین اگر این قدرت‌ها بخواهند با نظامی روبه‌رو شوند که طرفداران زیادی دارد و انتخابات گسترده‌ای را انجام داده اعمال قدرت آنها از منطق کمتری برخوردار است و یا مجبور هستند هزینه بیشتری را بپردازند.
وی با تشریح استراتژی غرب برای کشورهایی که از پشتوانه مردمی برخوردارند، می‌گوید: آنها برای اینکه اثبات کنند نظام پشتوانه خود را از دست داده به سمت این تحلیل می‌روند که مردم به زور این نظام را تحمل می‌کنند و ما تلاش داریم مردم را نجات دهیم!
این کارشناس سیاسی با اشاره به برنامه دشمن برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: مجموعه تلاش‌های دشمن برای ساقط کردن نظام است و باتوجه به نفوذ روبه گسترش منطقه‌ای و جهانی ایران در صدد تضعیف نظام هستند برای اینکه بتوانند جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند به همان میزان جلوی نفوذ ما را می‌گیرند. همان طور که در گذشته شوروی در مقابل آمریکا بود و آمریکا از هر طریق ممکن تلاش می کرد نفوذ شوروی را کم و آن کشور را تضعیف کند اکنون نیز وقتی آنها می‌بینند جمهوری اسلامی ایران به شکل بالقوه در جامعه مسلمانان نفوذ روبه گسترشی دارد و رژیم‌های وابسته به آمریکا ساقط می‌شود تلاش خود را بیشتر کرده‌اند.
وی تأکید می‌کند: مردم ایران از اهداف کور غربی‌ها آگاه هستند و با وجود اختلاف نظرها در انتخابات حضور گسترده پیدا می‌کنند و می‌دانند اگر انتقادی هم دارند باید از نظام دفاع کنند؛ با وجود تحلیل‌های برخی روشنفکرها که عنوان می‌کردند اوضاع بد است و مشارکت پایین خواهد بود ولی دیدیم که مردم به این سطح از آگاهی رسیده‌اند که گله‌مندی‌های داخلی را به موقع مطرح کنند و حمایت‌های خود از نظام را هم به موقع اعلام کنند و برای همین است که در انتخابات ایران، منافع گروهی، جناحی و اقلیتی حاکم نیست و منافع ملی مطرح است.
شارلاتانیزم رسانه‌ای غرب
دکتر رضایی کارشناس مسایل سیاسی در این باره معتقد است که رسانه‌های بیگانه می‌گویند مردم پایبند به نظام نیستند و باتوجه به فشارها و تحریم‌هایی که ایجاد شده خواستند اهرم فشاری قرار دهند و معتقد بودند وقتی چنین مشکلی در ایران وجود دارد باید بیشتر روی آن مانور دهیم و بگوییم که مردم به واسطه این مشکلات در صحنه حضور پیدا نمی‌کنند و این نظام، رهبری و حکومت اسلامی را نمی‌خواهند.
وی با اشاره به شرایط انتخابات در کشورهای غربی تصریح می‌کند: بحث انتخابات در کشورهای غربی به این شکلی که در جمهوری اسلامی ایران هست وجود ندارد و وقتی بحث انتخابات پیش می‌آید مردم کمی رأی می‌دهند و بیشتر از 30درصد مردم استقبال نمی‌کنند و برای توجیه آن هم می‌گویند که فقط نخبگان ما رأی می‌دهند. یعنی چنین مشروعیت و دموکراسی که در کشور ما وجود دارد در این کشورها که مدعی دموکراسی هستند وجود ندارد و چنین حضوری از مردم در آنها دیده نمی‌شود.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم در این انتخابات آمدند پای نظام و کشور باشند و پیش‌بینی غربی‌ها اشتباه از آب درآمد معتقد است: این رسانه‌ها فکر می‌کردند که اگر از فرد و نامزدی حمایت کنند می‌توانند فتنه سبز را زنده کنند و بگویند که ما می‌خواهیم عده‌ای را به صحنه بیاوریم و فتنه دیگری را ایجاد کنند ولی وقتی دیدند آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب گفت که من رئیس‌جمهور همه ملت هستم ناامید شدند.
وی تصریح می‌کند: دلیل دخالت دشمنان در انتخابات ایران بحث عملیات روانی بود. آنها همواره سعی دارند نسبت به موضوعات مختلف در کشور فضای روانی به وجود آورند که این می‌تواند در هر حوزه‌ای اعم از تورم، قطعنامه و انتخابات باشد یعنی رسانه‌های غربی سعی دارند با عملیات روانی شرایطی را به وجود آورند که جریان‌ها در داخل کشور به نفع آنها پیش برود اما این رسانه‌ها همان طور که از اول انقلاب دیده‌ایم نتوانسته‌اند به خواسته‌های خود دست یابند و با شکل گرفتن حماسه سیاسی در انتخابات امسال بار دیگر این موضوع برای همگان ثابت شد.
آیا قدرت رسانه‌های معاند در آن اندازه بود که مدعی آرای مردم شوند؟ دکتر بنیانیان معتقد است: در برخی مسائل تأثیرات بیشتری دارند و در برخی موارد هم تأثیر آنها غیرمستقیم است مثل سریال‌های مختلف که پخش می‌کنند که در حوزه فرهنگی است ولی در آنجایی که موضع‌گیری سیاسی می‌کنند چون مردم می‌دانند این سخن، سخن دشمن است تحلیل‌ها و اخبار آنها تاثیر کمتری دارد، اما در مجموع تاثیرات فرهنگی بلندمدت آنها بیشتر از مخالفت‌های سیاسی است.
وی تاکید می‌کند: مردم 34 سال است که به شکل مداوم تمرین سیاسی می‌کنند و در مباحثی که دشمن مطرح می‌کند حرفه‌ای شده‌اند ولی این پدیده نباید ما را از شگردهای فرهنگی آنها غافل کند.
الیاس نادران، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: نرخ مشارکت برای بسیاری از ناظران خارجی غیرمنتظره بود و در واقع این مشارکت برگ برنده دیگری از سوی نظام در برابر تبلیغات نظام سلطه محسوب می‌شد که مردم ایران اعتماد و وفاداری خود را به نظام و برگزارکنندگان انتخابات نشان دادند.
وی عقیده دارد: تردید ندارم حامیان فتنه در دولت جدید جایگاهی نخواهند داشت و مجلس نیز نسبت به آنها حساسیت نشان می‌دهد. آنها در مورد انتخابات هم می‌گفتند که میزان مشارکت زیر 50 درصد است اما اتفاقی که افتاد این بود که درمحیطی کاملا آرام نسبت به انتخابات گذشته و با کمترین تنش اجتماعی و هزینه نسبت به هزینه‌های تبلیغاتی دوره‌های گذشته و با استفاده از ظرفیت‌هایی که نظام در اختیار نامزدها گذاشته بود مردم در یک محیط فارغ از هیجانات زودگذر در انتخابات حضور گسترده داشتند.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10