(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 30 تـیـر 1392 - شماره 20547

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با امضای رئیس قوه قضائیه آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ابلاغ شد
بازی جدید کنگره ارسال لایحه تحریم‌های ایران به کاخ سفید به تعویق افتاد
درمکتب امام
تکذیب خبر انتخاب رئیس دفتر رئیس جمهور منتخب
روزه؛ کارگاه تمرین برای رام کردن نفس(1)
دواتگری : هیچ نهادی در حادثه 22 بهمن قم متهم نیست
روحانی در پاسخ به پیام تبریک «رحمان» تاکید کرد
اشتراکات ایران و تاجیکستان عامل تقویت رابطه
امیر پوردستان خبر داد
تولید جدیدترین موشک‌های بالستیک «نازعات» در نیروی زمینی ارتش
ادعای داماد بن لادن درباره تبانی آمریکا با ایران
دريادار سياري: ناوشكن دماوند درآينده نزديك به نيروي دريايي ارتش مي پيوندد
در مناظره تلویزیونی فاش شد
خانه سینما جایی برای رانت‌خواری بود
   


آیین‌نامه اجرایی تبصره ۴ ماده ۶ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد با امضای آیت‌الله‌صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.
متن این آیین نامه دیروز در روزنامه رسمی کشور منتشر شد .
گفتنی است، قانون ارتـقاء سلامت نظـام اداری و مـقابلـه با فـساد مصـوب ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۷/۸/۱۳۹۰ به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.
این آیین‌نامه در ۲۲ ماده و ۶ تبصره در اجرای تبصره۴ ماده۶ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد توسط سازمان بازرسی کل کشور و با همکاری دستگاههای اجرایی موضوع ماده۶ قانون مذکور تهیه و در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۹۲ به تصویب رئیس قوه‌قضائیه رسید.

 


یک روز پس از نامه 118 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا به باراک اوباما به‌رغم خودداری سه چهارم نمایندگان از امضای آن، برای استفاده کاخ‌سفید از فرصت دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران، کنگره بدون کاهش و یا تعلیق، ارسال لایحه تحریم‌های ایران به دولت را به تعویق انداخت.
به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، از زمانی که «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمریکا در سال 2009 به کاخ سفید راه یافت دولت وی به طرز چشمگیری موضع بسیار سختی را علیه ایران اتخاذ کرد و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه این کشور تحمیل کرد و حمایت بین‌المللی برای تحت کنترل درآوردن اقتصاد ایران را جلب کرد و به طور دائم از تمایل خود برای استفاده از نیروی نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران سخن به میان آورد. اما کنگره آمریکا اغلب راهی را برای سخت‌تر کردن مواضع آمریکا در قبال ایران پیدا کرده است، با این حال در هفته‌های اخیر مواضع کنگره در قبال ایران نرم‌تر شده است.
بر اساس این گزارش، کنگره معمولاً در هر تابستان لایحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران به کاخ سفید می‌فرستاد، صرف‌نظر از اینکه کاخ سفید این لایحه را مناسب یا غیرمناسب می‌دانست، اما در سال جاری میلادی، اعضای کنگره سنت‌شکنی کردند.
فصل‌نامه «امیلی کادی» (فصلنامه کنگره) در این باره گزارش داد که لایحه تحریم‌های سالانه کنگره به تعویق افتاده است و حتی اگر برای امسال آماده شود، در زودترین هنگام تا ماه اکتبر آماده نمی‌شود.
در این فصل‌نامه آمده است که تعویق تهیه لایحه تحریم‌ها علیه ایران، یک روزنه دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران است؛ ‌«حسن روحانی» در ماه آگوست دولت را به دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای نیز در ماه سپتامبر (یک ماه بعد از مراسم تحلیف روحانی) برگزار می‌شود.
واشنگتن‌پست در پایان مدعی شده است که نرم شدن ظاهری مواضع کنگره آمریکا در قبال ایران یک نشانه به طور بالقوه چشمگیر برای پایان دادن به چند دهه دشمنی ایران و آمریکا است و یک گام هر چند کوچک در مسیر صلح است. در همین رابطه، خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک دیپلمات غربی از احتمال برگزاری دور دیگری از مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 در ماه سپتامبر (شهریورماه) خبر داد.
بر اساس این گزارش انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری ایران در میان کشورهای 1+5 «بهترین نتیجه ممکن» ارزیابی شده است. با این حال یک نگرانی این کشورها هم این است که لحن مصالحه‌جویانه آقای روحانی ممکن است بر عدم اقدام ایران در این زمینه سرپوش بگذارد. روز جمعه یک چهارم نمایندگان آمریکا شامل 118 نماینده که 14 نفر آنها جمهوری‌خواه هستند، ضمن امضای نامه‌ای از اوباما خواستند در پی انتخابات ایران از فرصت راه‌حل دیپلماتیک برای تعامل با این کشور استفاده کند.
از دید ناظران سیاسی، این وضعیت نشان‌دهنده اختلاف در کنگره آمریکا بر سر نحوه تعامل یا تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه ایران ارزیابی می‌شود.
ماهیت ترفند جدید کاخ سفید
در گزارش هافینگتون‌پست
در همین رابطه روزنامه هافینگتون‌پست در گزارش تحلیلی ماهیت نرمش و یا به اصطلاح عقب‌نشینی ظاهری کاخ سفید و کنگره در قبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به خاطر امتیازخواهی- بخوانید باج‌خواهی- آمریکا از جمهوری اسلامی ایران در دور بعدی مذاکرات ارزیابی کرده است.
این روزنامه آمریکایی در شماره دیروز خود در مقاله‌ای به قلم «رایان کاستلو» نوشت: گروهی از اعضای کنگره و تعدادی از سیاستمداران سابق آمریکا از دولت باراک ‌اوباما رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند دیپلماسی با ایران را احیا کند. بر اساس این گزارش، باراک اوباما پس از یک تحرک دیپلماسی اولیه در دوره نخست ریاست جمهوری خود، عمدتاً به فشار اقتصادی متکی بوده و آن را بر دیپلماسی ارجح دانسته است. اما فشار اقتصادی هرگونه چشم‌انداز دستیابی به راه‌حل مبتنی بر مذاکره را تیره ساخته است. اما با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران بار دیگر این امید به وجود آمده است که شاید بتوان روند دیپلماتیک را از سر گرفت. گروه فزاینده از کارشناسان، سیاستمداران سابق و نمایندگان کنگره از باراک ‌اوباما خواسته‌اند از این فرصت بالقوه استفاده و تلاش‌های دیپلماتیک را برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران احیا کند.
روز دوشنبه 29 نفر از مقامات ارشد دولتی، دیپلمات و افسران نظامی سابق و کارشناسان امنیت ملی در نامه‌ای به اوباما از وی خواستند به محض شروع کار حسن روحانی، از این فرصت برای پیگیری مذاکرات چند جانبه و دو جانبه با ایران استفاده کند و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بپرهیزد که ممکن است روزنه فرصت برای شروع یک سیاست معتدل‌تر در ایران را تنگ سازد.
امضاکنندگان این نامه، از جمله دکتر آن‌ماری اسلاتر، مدیر سابق برنامه‌ریزی سیاست در وزارت امور خارجه، توماس پیکرینگ سفیر و معاون سابق وزیر امور خارجه، و ژنرال جوزف پی‌هوار فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا، همچنین از رئیس‌جمهور خواستند آماده شود در ازای امتیازاتی که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود می‌دهد تحریم‌های کنونی را کاهش دهد. آنها هشدار دادند در این مقطع نباید تحریم‌های بیشتری اعمال یا در نظر گرفته شود.
گروهی در کنگره آمریکا نیز با نوشتن نامه‌ای که «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» موسوم به آیپک از آن حمایت می‌کند و دهها نفر از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نیز آن را امضا کرده‌اند به همین تلقی اشاره کرده و گفته‌اند هیچ چیز تغییر نکرده است و ایران باید با تحریم‌های جدید مواجه شود.
مجلس نمایندگان هم‌اکنون سرگرم بررسی تحریم‌های بیشتری است.
به نظر می‌رسد دولت اوباما فعلاً بر سر همان پیشنهاد هسته‌ای فعلی گروه 1+5 ایستاده است.
این روزنامه می‌افزاید: بعید است ایران بدون نقشه راه روشنی برای لغو تحریم‌های نفتی و مالی، با دادن امتیازات موافقت کند.
در پایان این گزارش آمده است: برای اوباما بهتر این است که در این مناقشه به توصیه مشاوران خونسردتر توجه کند. شدت بخشیدن به لفاظی‌های ستیزه‌جویانه و فشار، راهبردی نیست که جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران را بگیرد. این راهبرد فقط دستورالعملی برای جنگ است که امکان دستیابی به توافق دیپلماتیک را به شدت محدود خواهد کرد.
اگر دولت آمریکا نتواند مسیر دیپلماتیک را احیا کند، انتخاب روحانی نیز یک فرصت سوخته دیگر برای کاستن از تنش‌ها با ایران خواهد بود.

 


در ماه رمضان زبانتان را از معاصی حفظ کنید!
همان طور که شکم را از خوردن و آشامیدن نگه می‌دارید:
- چشم
- و گوش
- و زبان را هم از معاصی بازدارید.
از هم‌اکنون بنا بگذارید که زبان را از:
- غیبت
- تهمت
- بدگویی
و دروغ نگه داشته، کینه، حسد و دیگر صفات زشت شیطانی را از دل بیرون کنید.
جهاد اکبر - ص 39

 


خبر برخی از سایت‌ها مبنی بر انتخاب محمد‌شریعتمداری به عنوان رییس دفتر رییس جمهور منتخب تکذیب شد.
به گزارش ایسنا، برخی سایت‌های خبری روز گذشته خبر از انتخاب محمد شریعتمداری به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور منتخب‌مان دادند که در طی تماس با دفتر دکتر حسن روحانی چنین خبری رد و اعلام شد تاکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.
گفتنی است؛ علی رغم اینکه بارها و به کرات دفترحجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی از رسانه ها درخواست کرده تا حاشیه سازی نکنند و دست به گمانه زنی نزنند سایتها و مطبوعات مدعی اصلاح طلبی بصورت مستمر اخبار و گمانه‌هایی را در این باره منتشر می کنند.

 


در فرازهاي آغازين دعاي شريف امام سجاد (ع) در هنگام ورود به ماه رمضان ستايش و حمد الهي مطرح مي‌شود و سپس درخواست‌هاي انسان از خدا بيان مي‌شود: «وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلالَ حُرْمَتِهِ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ.»؛ در آغاز درخواست‌ها، از خداي متعال مي‏خواهيم كه خدايا فضيلت و حرمت ماه رمضان و معرفت درك عظمت آن را بر ما الهام فرما و ياري نما تا از عهده آنچه در اين ماه فرموده‌اي و قرار داده‌اي، به خوبي برآييم. پرسش اين است كه چرا در نخستين خواسته دعا، الهام معرفت فضل و شرف ماه رمضان مطرح شده است؟ اين فراز نيايش يك دستور تربيتي است. بر اساس اصل روانشناختي اگر انسان بخواهد در راهي گام نهد و مسير صحيح را سپري کند، بايد شناخت صحيحي نسبت به آن راه داشته باشد. ميزان اهتمام به هر كاري بسته به آن است كه آيا اين كار چه ميزان اهميت و ارزش دارد؟ به هر ميزان اهميت آن كار بهتر درك شود براي انجام آن جدي‌تر تصميم گرفته و نيروي خود را به كار بسته و در برابر مشكلات آن ايستادگي مي‌كنيم. بايد ديد كه تا چه اندازه‌ باور كرده‌ايم كه اين كار اهميت دارد. با آغاز ماه رمضان همه وارد اين ماه شريف مي‏شويم و از خدا مي‏خواهيم كه توفيق انجام وظايف را به ما عنايت كند.
انواع روزه‌داران
در اين ماه بيشتر مردم روزه مي‏گيرند، اما همه روزه‌داران يكسان نيستند. ريشه اصلي وجود تفاوت در ميان روزه داران و فاصله رفتارها و ارزش‌هاي آنان بستگي به اين دارد كه معرفت و شناخت آنان نسبت به ماه رمضان چگونه است؟ آيا روزه را يك تكليف سنگين مي‌دانند، يا يك عبادت سازنده و نشاط‌آور؟ نخست بايد از خدا بخواهيم كه معرفت و درك فضيلت اين ماه را به ما عنايت فرمايد تا بدانيم در چه ماهي وارد شده‌ايم. سپس در فرازهاي بعدي نيايش بر يك عنصر مشترك تأكيد شده است و آن اينكه از آنچه خدا نمي‏خواهد و از آن نهي فرموده، خود را نگاه داريم.
خودداري، روح روزه
اين فراز اشاره به آن دارد كه روح روزه، خودداري است. اين ويژگي، در ساير عبادات نيست. در روزه تصميم انسان بر آن است تا از اموري كه مشخص شده، خودداري كند. بر همين اساس پس از نيت كردن براي روزه، انسان بايد از خوردني‌ها و نوشيدني‌ها و ديگر مفطرات چشم‌پوشي كند. اساس روزه، خودداري كردن از خواسته‏ها و تمايلات است. خداي متعال چرا انسان‏ها را موظف كرده از بسياري از خواسته‏ها چشم‌پوشي نمايند؟ چه حكمتي در اين عبادت قرار داده شده است كه همه بايد در اين ماه از پير و جوان، مرد و زن، بزرگ و كوچك، مدتي طولاني از روز، روي خواسته‌هاي خود پا بگذارند و روزه بگيرند؟ اگر چه روزه براي سلامتي انسان بسيار مفيد است امّا در حقيقت حكمت عبادت بودن روزه چيست؟ اگر هدف از روزه، فقط سلامتي انسان بود بايد در اين ماه انسان به خوردن غذاهاي مقوّي و انجام ورزش توصيه مي‌شد تا جسم انسان هم براي ميدان جهاد آمادگي بيشتري بيابد و هم در عرصه توليد و كار و كشاورزي توانايي دوچنداني به دست آورد. پس آشكار است كه راز عبادت روزه و حكمت سختي‌هاي آن، چيز ديگري است.
جلوگيري از خواسته‌هاي زيادي نفس
براي يافتن اين راز و حكمت بايد به فلسفه وجودي انسان در اين جهان و شناخت او توجه داشت. انسان همچون همه حيوانات ديگر خواسته‏هايي غريزي و فطري دارد كه اين خواسته‏ها هيچ حد و مرزي ندارند. تا آنجايي كه انسان به غذا ميل و اشتها دارد، مي‏خواهد بخورد. هر غذايي لذيذتر باشد اشتها براي خوردن آن بيشتر مي‌شود. بر اين اساس انسان انواع روش‌هاي پخت و پز را ياد مي‌گيرد تا غذاي لذيذ‏تري را فراهم كند تا بتواند بيشتر بخورد. خواسته‏هاي حيواني ديگر نيز همين‌گونه است.
زماني كه بخواهيد براي اين خواسته‌ها حد و مرز بگذاريد، طبيعي است كه انسان ناراحت شود. اگر به يك كودك گفته شود، نخور! براي خوردن بيشتر، حريص مي‏شود. به طور طبيعي انسان محدوديت را نمي‌پذيرد. به عبارت ديگر طبيعت انسان آزادي‌طلب، آزادي‌خواه و ليبرال است. قرآن هم مي‏فرمايد: «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ» (قيامة / 5)؛ انسان مي‏خواهد بي‏بند و بار بوده و مرزي نشناسد و هر چه مي‏خواهد، انجام دهد. خواسته‏هاي ديگري نيز وجود دارد كه به مرور زمان اين خواسته‏ها در انسان ظهور پيدا مي‏كند. كودك هنگامي كه در محيط سالمي با هم سن و سالان خود بازي مي‌كند به آنان علاقه‌مند مي‏شود. با پدر و مادر خود انس مي‏گيرد و با نديدن آنها دلتنگي مي‌كند. از اين زمان خواسته‏هاي عاطفي و احساسي انسان پديدار مي‌شوند. با بالا رفتن سن كودك خواسته‌هاي متعدد و گوناگون پيدا مي‌شوند؛ خواسته‌هاي غريزي، عاطفي، احساسي، اجتماعي.
با بالا رفتن سن، انسان درمي‌يابد كه برخي از خواسته‏ها، با يكديگر جمع نمي‏شوند. گاهي براي رسيدن به بعضي از خواسته‌ها بايد از بعضي خواسته‌ها چشم پوشيد. هنگامي كه كودك به مرحله عقلانيت و به كارگيري فكر رسيد، قانون را مي‌پذيرد. كودك مي‌داند كه وقتي به او مي‏گويند: اين كار را نبايد انجام داد! با انجام دادن آن دچار مشكلاتي خواهد شد. انسان در اين عالم با يك سلسله مسائل متضاد و متزاحم، روبرو مي‌شود. خواسته‏ها را خداوند در انسان قرار داده و هيچ كدام از آنها نيز بيهوده نيست.
محدوديت‌ها را بايد شناخت
هر كدام از خواسته‌ها زمان و مكان مصرفي دارد كه بايد از آن در جاي خود استفاده كرد. براي اينكه انسان بداند در كجا، بايد به كدام خواسته اهميت داده و آن را بر ديگر خواسته‌ها مقدم بدارد. بايد، مرزها، بايدها و نبايدها را تشخيص دهد و به آن عمل كند. انسان در اين مرحله دو مشكل را در پيش رو دارد: مشكل نخست در شناخت است. انسان نمي‌داند چه خواسته‌هايي مهمتر است. در بسياري از لحظه‌ها به خواسته‌اي اهميت داده كه با گذشت زمان متوجه شده كه اشتباه فكر مي‏كرده است. انسان نمي‌داند كه كدام خواسته را بايد فدا كند و كدام خواسته را عملي كند؟ چه كاري را بايد انجام دهد و از چه كاري دوري كند؟ اين انجام دادن و دوري كردن آيا باعث از دست دادن بهره و فايده و امتيازي مي‌شود يا اينكه مانع رسيدن ضرر و خسارتي به انسان مي‌گردد؟
عقل و دين، منابع تشخيص انسان
انسان براي فهميدن اولويت‌ها و تقدم و تأخّر خواسته‌ها نياز به يك منبع دارد. خداوند چنين منبعي را در وجود انسان قرار داده است: عقل و تجربه‏هاي زندگي انسان مي‌تواند مقداري از اين پرسش‌ها را پاسخ دهد اما پس از مدتي انسان متوجه مي‌شود كه عقل و نيروهاي شخصي، نمي‌توانند به همه سؤالات، پاسخ دهند. اينجاست كه احتياج به دين و شريعت خدا پيدا مي‏شود. دين به عنوان منبع شناخت به انسان مي‌گويد كه چه كاري را انجام دهد و از چه كاري دوري كند.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبرى - قم - 21/06/87
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


عضو کمیته ویژه بررسی حادثه قم با تأکید بر قانونی بودن تشکیل این کمیته جهت مشخص نمودن مسببان آن، گفت: ممکن است افرادی از گروه و نهادها در این حادثه مهم متهم باشند، اما هیچ گروهی و نهادی متهم نیست.
مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس با بیان اینکه این کمیته بیش از پنج ماه است بعد از حادثه 22 بهمن، موضوع را به صورت دقیق بررسی می‌کند، گفت: گزارش این کمیته جامع و کامل و مستند است.
وی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ارائه گزارش حادثه مذکور به رهبر معظم انقلاب افزود: ما پیامک‌های ارسالی قبل از حادثه قم و دیگر موارد را به طور دقیق بررسی کرده و سهم افراد را در آن مشخص کردیم؛ درجات تقصیر افراد فرق می‌کند و ما بر همین اساس موضوع را دنبال کرده‌ایم.
عضو کمیته ویژه بررسی حادثه قم در واکنش به اظهارات کریمی قدوسی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر غیر قانونی بودن تشکیل کمیته مذکور، اظهار داشت: متأسفانه ایشان اظهاراتی را مطرح کردند که طبقه‌بندی داشت و طبق مصوبه کمیسیون هیچ عضو کمیسیون نباید درباره مفاد گزارش مطلبی می‌گفت.
وی افزود: آن نهاد انقلابی که ایشان گفتند، خودش متهم نیست و ممکن است برخی افراد در برخی نهادها و گروه‌ها تخلفاتی انجام داده باشند که نباید آن را به حساب نهادها
گذاشت.
نماینده مردم مراغه با بیان اینکه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره گزارش این کمیته فرافکنی می‌کند، درباره ادعای کریمی قدوسی مبنی بر غیرقانونی و انتصابی بودن اعضای این کمیته گفت: این کمیته کاملاً قانونی است و سؤال من این است چرا این آقا در این مدت پنج، شش ماه گذشته که این کمیته کار خود را آغاز کرد، درباره انتصابی و غیرقانونی بودن آن اظهار نظر نکرده بود؟

 


رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به پیام تبریک رئیس‌جمهور تاجیکستان تصریح کرد اشتراکات ایران و تاجیکستان منجر به تقویت روابط دو کشور خواهد شد.
حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در پاسخ به پیام تبریک «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور تاجیکستان، اظهار داشت که گسترش روابط ایران و تاجیکستان ضروری است.
حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان در این پیام که در رسانه‌های تاجیکستان منتشر شده، آورده است که ایران و تاجیکستان دارای ریشه‌های مشترک فرهنگی، زبانی، سنت‌های دیرینه و آداب و رسوم یکسان هستند و این فاکتورهای مهم اشتراک، بدون شک باعث تقویت روابط بین 2 کشور خواهد شد.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور تاجیکستان در تاریخ 27 تیرماه پیام تبریک خود را به مناسبت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ارسال کرده بود.
امیدواری برای بهبود روابط ایران - کویت
همچنین «خالد جارالله» قائم مقام وزارت امور خارجه کویت در سخنانی عنوان کرد: آقای روحانی توسط ملت ایران انتخاب شده و باید به این تصمیم احترام گذاشت.
وی ابراز امیدواری کرد که رابطه ایران و جهان از جمله رابطه با کویت در دوره جدید بهتر و درخشان شود.
قائم‌مقام وزارت خارجه کویت با اشاره به واژه کلید به عنوان شعار انتخابی روحانی افزود: رئیس‌جمهور منتخب به دنبال اصلاح امور است و گفته می‌خواهد بسیاری از گره‌ها و پرونده‌ها را باز کند و امید است که بتواند این امور را انجام دهد.
به گفته وی از جمله این پرونده‌ها موضوع هسته‌ای و سایر موضوعات بین دو کشور است.
در همین رابطه برخی نویسندگان مشهور کویتی همچون «عاید المناع»، «شملان عیسی» و «عبدالله الغانم» انتخاب روحانی را فرصتی برای بهبود روابط با منطقه دانسته‌اند.
عبدالله الدعیج در مقاله‌ای می‌نویسد: پیروزی آقای روحانی نشانه حسن نیت ملت ایران و رویکرد اعتدال و میانه‌روی آنها و مخالفت با خرافات و شایعاتی از قبیل دشمنی صفوی‌ها با اعراب و اهل تسنن است و ایران با این انتخاب به دنبال تحقق روابط بهتر با جهان است.

 


فرمانده نیروی زمینی از تولید جدیدترین نسل از موشک‌های نازعات توسط جهاد خودکفایی ارتش خبر داد.
امیر احمدرضا پوردستان با اشاره به تجهیز نیروی زمینی ارتش به جدیدترین نسل موشک «نازعات» گفت: با همتی که جوانان ایرانی در راستای خودکفایی در تولید موشک‌ها در نیروی زمینی ارتش به کار گرفتند، امروز جدیدترین نسل از موشک نازعات با ویژگی‌های مختلف از جمله برد بیشتر، دقت در اصابت به هدف و قدرت تخریب بالاتر را در اختیار گرفتیم.
وی در گفت‌وگو با تسنیم، افزود: این موشک توسط جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش به تولید رسیده است.
امیر پوردستان تصریح کرد: در رزمایش آتی نیروی زمینی ارتش، از این نسل از موشک‌ها استفاده خواهیم کرد تا ویژگی‌های اعلام شده آن را مورد آزمایش قرار دهیم.
در حالی که ارتش جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون به موشک‌های مختلفی از «نازعات»‌ها مجهز است و در همین زمینه، نازعات 10 یک موشک بالستیک کوتاه‌برد با پیش رانش سوخت جامد است که بردی حدود 130 کیلومتر دارد. فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: برد جدیدترین نسل از موشک‌های نازعات نسبت به نسل‌های قبلی، به بیش از 150 کیلومتر ارتقا یافته است.
موشک‌های بالستیک میان‌برد نازعات، از روی سکوهای متحرک پرتاب شده و این خود قابلیتی است که این موشک‌ها را نسبت به نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند.
طراحی «خودرو تانک‌بر صیاد»
در همین حال و در راستای تحرک‌پذیری بالای نیروی زمینی ارتش به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در نبردهای ناهمطراز، جدیدترین دستاورد این نیرو با عنوان «خودروی تانک‌بر صیاد» طراحی و ساخته شده است.
این خودرو که یک خودرو استراتژیک محسوب می‌شود، می‌تواند انواع ادوات زرهی، تانک و خودروهای شنی‌دار را به مناطق عملیاتی موردنظر منتقل کند.
تحرک و قدرت جابجایی این خودرو به گونه‌ای است که می‌توان با بکارگیری تعدادی از آنها، یک گردان زرهی را طی یک روز به نقاط دوردست کشور منتقل کرد.
به گزارش فارس، خودروی تانک بر «صیاد» که قابلیت کشندگی 200 تن را دارد، به زودی در اختیار یگان‌های نزاجا قرار خواهد گرفت.

 


داماد اسامه بن لادن و وکلایش ضمن درخواست از دادگاهی در نیویورک برای رفع اتهامات در زمینه تروریسم علیه وی به این دلیل که در هواپیمایی که وی را به آمریکا منتقل کرده، شکنجه شده است، مدعی تبانی آمریکا با ایران برای دستگیری وی شد.
وکلای سلیمان ابوغیث، سخنگوی پیشین القاعده در درخواستشان برای مختومه شدن پرونده وی، مدعی شده‌اند که مقامات آمریکایی درخصوص بازداشت ابوغیث که بیش از یک دهه بعد از حوادث 11 سپتامبر رخ داد، با ایران تبانی کرده‌اند.
وکلای ابوغیث قصد دارند رفتار دولت آمریکا در زمینه «جنگ علیه تروریسم» را به چالش بکشند. دادستان‌ها از اظهارنظر درباره درخواست برای مختومه کردن پرونده خودداری کرده‌اند. آنها سه هفته فرصت دارند تا به این درخواست پاسخ دهند و سپس قاضی دو هفته فرصت خواهد داشت تا تاریخی را برای تصمیم‌گیری با برگزاری جلسه استماع درباره مسایل مطرح شده اعلام کند.
بنا بر این گزارش، «نیواستریت تایمز» ابوغیث 47 ساله در اواخر فوریه توسط ماموران آمریکایی در اردن دستگیر و به نیویورک منتقل شد. در تاریخ اول مارس علیه وی به اتهام توطئه برای کشتار مردم آمریکا اعلام جرم شد. این کار با تقبیح جمهوری‌خواهان برجسته‌ای روبرو شد که گفتند با ابوغیث باید به عنوان مبارز دشمن نگاه و به گوانتانامو منتقل می‌شد. با این حال گروه‌های حقوق بشری از تصمیم اوباما برای دنبال کردن محاکمه غیرنظامی استقبال کردند.
این تبعه کویتی به دلیل اظهاراتی که در کنار بن لادن و ایمان الظواهری پس از حملات 11 سپتامبر داشت، شناخته شده است. وی در یکی از سخنرانی‌هایش از حملات 11 سپتامبر دفاع کرد و به آمریکایی‌ها هشدار داد که « طوفان‌ها متوقف نمی‌شوند، به ویژه طوفان هواپیماها».
در درخواستی که روز جمعه در دادگاه منهتن ارایه شد، رفع اتهامات در رابطه با توطئه برای کشتار شهروندان آمریکایی درخواست شده است و می‌گوید که ابوغیث در پرواز اردن به نیویورک تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، در این دادخواست با طرح ادعای حضور ابوغیث در ایران آمده است که این سخنگوی پیشین القاعده ممکن بود زودتر محاکمه شود اگر آمریکا می‌توانست در سال‌های بعد از حوادث 11 سپتامبر توافقی برای انتقال مظنونین القاعده از ایران به دست آورد.
این گزارش مدعی است که ابوغیث اواخر سال 2002 افغانستان را به قصد ایران ترک کرد و تا زمان سفرش به ترکیه در اوایل 2013 در آنجا به سر برد.
وکلای وی می گویند که آمریکا همیشه از محل نگهداری ابوغیث مطللع بوده است و به دنبال افشای تمامی اسناد رسمی در رابطه با آنچه تماس ها با ایران خوانده شده است برای توضیح تاخیر بیش از 11 سال در دستگیری وی هستند.

 


فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي از الحاق ناوشكن دماوند (جماران ۲) در آينده نزديك به اين نيرو در درياي خزر خبر داد.
امير دريادار «حبيب‌الله سياري» با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر اينكه نيروي دريايي در كشور يك نيروي راهبردي است، گفت: مقام معظم رهبري مي‌ فرمايند«به نيروي دريايي بايد به چشم يك نيروي راهبردي نگريسته شود.»
وي با اشاره به سفر ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به چين و سريلانكا در فروردين امسال افزود: سال‌هاي گذشته ناوگروه‌هاي نيروي دريايي ارتش به درياي مديترانه، درياي سرخ و سوريه سفر كردند.
دريادار سياري با بيان انجام نخستين سفر نيروي دريايي ارتش در درياي خزر تصريح كرد: ناوگروه نيروي دريايي ارتش ايران با هدف ارسال پيام صلح و دوستي و تحكيم روابط بين ايران و روسيه سفر كرده است.
وي با اشاره به گشت‌ زني بيست‌ و ششمين ناوگروه اين نيرو در تنگه باب‌المندب، افزود: تنگه باب‌المندب، خليج عدن را به درياي سرخ وصل مي‌كند و محل هجوم دزدان دريايي است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش ساخت و به آب‌اندازي ناوشكن دماوند در درياي خزر را نتيجه يك فرآيند دانست و بيان كرد: فرآيند مذكور امروز به نتيجه رسيده و اين امر از توانمندي‌هاي نيروي دريايي و جوانان كشور است.
وي ساخت زيردريايي، حضور در زير سطح و درياهاي آزاد، ارتباط با كشورهاي حاشيه اقيانوس هند، تامين منافع كشور و برقراري امنيت براي خطوط كشتيراني در درياهاي دوردست راازدستاوردهاي بزرگ نيروي دريايي ارتش تحت فرماندهي معظم كل قوا عنوان كرد.
گفتني است ناوشكن جماران ۲ در آخرين روزهاي سال ۹۱ توسط دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران، به آب انداخته و رونمايي شد.
اين ناوشكن در رديف كلاس موج و ناوشكن جماران يك است، وزارت دفاع نام جماران ۲ و نيروي دريايي نام دماوند را بر روي آن گذاشته اند.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم رونمايي از ناوشكن جماران ۲ در جمع خبرنگاران گفته بود كه اين ناوشكن پس از انجام مراحل تست و آزمايش هاي مكانيكي در اواسط يا اواخر تابستان به نيروي دريايي ارتش ملحق خواهد شد.

 


همایون اسعدیان و حسین فرح‌بخش، به نمایندگی از دو طیف موافقان و مخالفان خانه منحله سینما، جمعه شب در برنامه زنده «هفت» به مناظره پرداختند.
در این برنامه، حسین فرح‌بخش کارگردان و تهیه‌کننده سینما در ابتدا گفت: پدران ما درباره شعبان‌بی‌مخ برای‌مان تعریف کرده بودند اما آن را با چشم ندیده بودیم. در این تجمع برخی رفتارشان مثل شعبان‌بی‌مخ‌ها بود.
وی با رانت‌خوار معرفی کردن مدیران خانه سینما گفت: پشت خانه سینما 30-40 نفر هستند که از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند و فیلم 300 میلیونی را یک میلیارد می‌گیرند و می‌سازند. دوستان خانه سینما به حلال و حرام اعتقادی ندارند. ببینید برخی از مدیران خانه سینما در 20 سال گذشته چگونه از رانت‌ها استفاده کرده است. این‌هایی که جلو خانه سینما جمع شدند، بعضی‌هایشان با ما تماس گرفته‌اند که بعضا در رودربایستی به تجمع رفته‌اند.
فرح‌بخش با بیان این که برخی از افراد برای حفظ گرین‌کارت در خانه سینما تجمع کردند افزود: دوستان هیئت مدیره سابق، اهالی سینما را با اشرافی‌گری دولتی و از بالا نگاه می‌کنند.
در ادامه همایون اسعدیان با اشاره به حمایت‌های احمدی‌نژاد از طیف غیرقانونی خانه سینما گفت: رئیس‌جمهور بعد از دیداری که با هیئت‌مدیره خانه سینما داشتند گفتند که بروید و اساسنامه‌تان را بنویسید و برای تصویب ارائه دهید. این اساسنامه که با حضور هیئت‌ هفت نفره نوشته شد باید در مجمع عمومی خانه سینما مطرح و تصویب می‌شد اما این اقدام مدام به تاخیر می‌افتاد که باز هم رئیس‌جمهور طی نامه‌ای دستور رسیدگی به این مسئله را داد.
اسعدیان گفت: برخی، صنوف را به عنوان سیاهی لشکر دنبال خود می‌کشند تا در دولت جدید بتوانند به منافع خود برسند. چرا به حرف رئیس‌جمهور که گفتند خانه سینما را باز کنید توجه نمی‌کنید. رئیس جمهور که نگفته دوباره خانه سینما را تأسیس کنید. ششم مرداد مجمع عمومی خانه سینما تشکیل می‌شود و اساسنامه را تصویب و هیئت مدیره را معرفی می‌کند.
وی در پاسخ به صحبت‌های فرح‌بخش که اصرار داشت اسعدیان معنای رانت‌خواری را توضیح دهد گفت: رانت‌خواری یعنی از موقعیت‌مان استفاده کنیم و هر سال فیلم‌هایمان را در عید اکران کنیم. پس آنقدر حرف رانت‌خواری نزنید و دیگران را متهم نکنید.
در همین حال، منیژه حکمت و مانی حقیقی دو تن از نمایندگان جریان سینمای شبه روشنفکری نیز در گفت‌وگوهای جدید خود به هیئت مدیره خانه سینما حمله کردند. به طوری که حکمت از فیلم‌سازهای متصل به جریان شبه اصلاح‌طلب معتقد است: این سینماگران (طیف خانه سینما) بیش از تمامی مسئولین به سینمای ایران لطمه زدند. دوستانی که بدون هیچ همسویی فکری، کنار مسئولین حوزه هنری ایستادند و با رانت و چاپلوسی و پول گرفتن، حساب بانکی‌شان را پر کردند. امروز می‌بینیم همانها، دارند دوباره رنگ عوض می‌کنند و خود را به دولت بعدی می‌چسبانند! آخر ریاکاری و دغل‌بازی تا چه حد؟ آقایان چهار سال شکم‌شان از پولهای حوزه هنری پر شده ولی حالا که دیدند گروه دیگری بر سر کار آمده، از مطالباتی که نسبت به دولت آینده دارند حرف می‌زنند!
وضعیت و اقدامات قانون‌گریزانه و ساختارشکنانه برخی از اعضای هیئت مدیره سابق «خانه سینما» به جایی رسیده است که هر روز تنش‌های تازه‌ای میان اعضای آن دیده می‌شود تا جایی که حتی فیلم‌سازان طیف سکولار مانند منیژه حکمت و مانی حقیقی نیز به موضع‌گیری علیه اعضای هیئت مدیره سابق خانه سینما روی آورده‌اند و این وضعیت نشان می‌دهد که سرانجام اقدامات انحصارطلبانه و رفتارهای قانون‌شکنانه چگونه کل موجودیت چنین سینماگرانی را زیر سؤال برده است. به نظر می‌رسد حتی در صورت تشکیل مجدد خانه سینما با هیئت مدیره سابق، اختلافات درونی آن‌ها به جایی رسیده که امکان هرگونه مدیریت یکپارچه و معقول را از آنها گرفته و این طیف از یک فروپاشی درونی رنج می‌برد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10