(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 30 تـیـر 1392 - شماره 20547

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد گشایش یافت
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
بررسی نامه نمایندگان کنگره آمریکا در کمیسیون امنیت ملی مجلس
سفیر ایران در ترکیه خبر داد
رایزنی تهران و آنکارا درباره تحولات قاهره
کارشناس روس: ایران با موفقیت راکتور تحقیقاتی تهران را بارگذاری کرد
نتایج نهایی آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد
در پی اعتراض نهادهای نظارتی صورت گرفت
تعلیق روند استخدام نیروهای جدید در نهاد ریاست جمهوری
دیدار راشدالغنوشی با سفیر ایران در تونس
سفیر ایران در پاریس: غرب سیاست‌های قهری علیه ملت ایران را کنار بگذارد
«راز قطعنامه» در کمتر از یک ماه به چاپ هفتم رسید
لاله‌های تالاب انزلی گل دادند
پیرمرد بی‌سواد اصفهانی 10هزار شعر و رباعی را حفظ است
ظرفیت راه‌آهن تهران- مشهد 2 برابر می‌شود
برنامه‌های متنوع مساجد خراسان رضوی برای اوقات فراغت شهروندان
معاون کمیته امداد امام خمینی: 600 هزار حامی ایتام در کشور وجود دارد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: تحصیل هزاران طلبه خارجی در ایران افتخارآمیز است
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی:
پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی استان پس از 18 سال امسال تکمیل می‌شود
اعتراض مردم مهدیشهر به مصوبه دولت مبنی بر تجزیه این شهرستان
فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری: پیشگیری انتظامی ناامن کردن فضا برای مجرمان است
توزیع 30 هزار سبد کالا بین نیازمندان اصفهانی
   


رهبر معظم انقلاب: ماه رمضان، بهار خودسازی انسان و اُنس با خداست... کنترل هوای نفسانی در ماه رمضان آسان‌تر از همیشه است.

 


هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد همزمان با دهمین روز از ماه مبارک رمضان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد گشایش یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در مشهد مقدس، گفت: برگزاری این قبیل نمایشگاهها فرصت خوبی برای تامل و تدبر در آیات گهربار قرآن کریم است و باید از این فرصت برای افزایش شناخت خود نسبت به فرهنگ و معارف قرآنی حداکثر استفاده را کرد.
به گزارش ایرنا، دکتر سیدمحمد حسینی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیتهای بخشهای فرهنگی و هنری جامعه برای تولید آثاری مبتنی بر آموزه‌ها و معارف قرآنی گفت: هنرمندان عرصه‌های مختلف باید با ایده گرفتن از معارف قرآنی آثار فاخر و ارزشمند تولید کنند.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولتهای نهم و دهم عنایت خاصی نسبت به این مسئله داشته و توسعه کمی و کیفی فعالیتهای قرآنی را وجهه همت خود قرار داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد گفت: در مشهد با توجه به موقعیت خاص و بخصوص وجود بارگاه منور امام‌رضا(ع) باید در آن بیشتر به گسترش عترت و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) توجه شود و برگزاری نمایشگاه مذکور فرصت ارزشمندی برای توجه به این امر است.
وی سبک زندگی قرآنی به عنوان شعار هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که قرآن،‌ انبیاء و اولیا، معصوم بیشتر از گذشته به عنوان الگوی مناسب زندگی مردم قرار بگیرند.
حسینی اظهار داشت: ترویج فرهنگ و معارف قرآنی و افکار و اندیشه‌های ناب اسلامی مولفه بسیار مهم در تحکیم وحدت بین مسلمین و مقابله با ترفندهای دشمنان از جمله اسلام و شیعه هراسی در سطح جهان است.
وی تاکید کرد: باید با دعوت مسلمانان به وحدت و پرهیز از تفرقه، با تمسک به قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) ماهیت دشمنان و عوامل آنها که با ترفندهای مختلف درصدد ضربه زدن به ارزشهای اسلامی هستند را رسوا کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این آیین گفت: نمایشگاه مذکور با حضور 630 شرکت‌کننده از استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، همدان، قم و تهران و نمایندگانی از کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه، افغانستان، مصر و عراق از 28 تیرماه لغایت چهارم مردادماه پذیرای علاقه‌مندان به علوم و معارف قرآنی و اسلامی است.
سیدسعید سرابی اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه انتشارات و آثار خود را در بخش‌های نشر الکترونیک و مکتوب و ارايه قرآن و نسخ خطی، کودک و نوجوان، فیلم‌ها و انیمیشن‌های قرآنی، هنرهای نمایشی و تجسمی و صنایع دستی با موضوع قرآن و عترت و تفسیر قرآن‌کریم در معرض دید عموم قرار داده‌اند.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد سایر بخش‌های این نمایشگاه را موسسه‌های قرآن و عترت، فناوری و اطلاعات، کانون‌های فرهنگی مساجد، بخش‌های بین‌الملل، حوزوی و دانشگاهی، فرهنگ عفاف و حجاب، مشاوره‌های قرآنی، عترت و ولایت، قرآن و نجوم، عکس و تدبر در قرآن و سیره و پژوهش‌های قرآنی ذکر کرد.
این نمایشگاه در وسعت حدود 20 هزار متر مربع تشکیل شده است. و شامل بخشهای موسسه‌های قرآن و عترت، فناوری اطلاعات، کانونهای فرهنگی مساجد، بخشهای بین‌الملل، حوزوی و دانشگاهی، فرهنگ عفاف و حجاب، مشاوره‌های قرآنی، عترت و ولایت، قرآن و نجوم، عکس و تدبر در قرآن و سیره و پژوهشهای قرآنی است.

 


اگر با دیگران منصفانه رفتار نکنی
ستم کرده‌ای!
امیرالمؤمنین علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر: بپرهیز که خود رادر بزرگی همانند خداوند پنداری، و در شکوه خداوندی همانند او دانی، زیرا خداوند هر سرکشی را خوار می‌سازد، و هر خودپسندی را بی‌ارزش می‌کند. با خدا و با مردم، و با خویشاوندان نزدیک، و با افرادی از رعیت خود که آنان را دوست داری، انصاف را رعایت کن، که اگر چنین نکنی ستم روا داشتی، و کسی که به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جای بندگانش دشمن او خواهد بود، و آن را که خدا دشمن شود، دلیل او را نپذیرد، که با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه که بازگردد، یا توبه کند، و چیزی چون ستمکاری نعمت خدا را دگرگون نمی‌کند، و کیفر او را نزدیک نمی‌سازد، که خدا دعای ستمدیدگان را می‌شنود و در کمین ستمکاران است.
نهج‌البلاغه
نامه 53

 


انتخاب «قرائتی» به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی در نمایشگاه قرآن
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در اقدامی برای اولین بار نظر بازدیدکنندگان از این نمایشگاه را در رابطه با چهره‌های معروف جامعه قرآنی کشور جویا می‌شود که حجت‌الاسلام قرائتی در راس این نظرسنجی قرار دارد.
بنا بر این گزارش، اغلب چهره‌های مذکور را قاریان و حافظان بین‌المللی کشورمان تشکیل می‌دهند و عده‌ای از مفسران و مولفان کتب قرآنی نیز در بین آنها دیده می‌شوند.
در این نظرسنجی تاکنون حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون مردم کشورمان شب‌های جمعه شنونده و بیننده درس‌هایی از قرآن وی در سیمای جمهوری اسلامی بوده‌اند، گوی سبقت را از همه ربوده و در صدر محبوب‌ترین چهره‌های قرآنی قرار دارد.
به گزارش فارس، پس از وی «کریم منصوری» قاری و حافظ بین‌المللی و «شهریار پرهیزگار» حافظ بین‌المللی کشورمان در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.
همچنین آقایان «علی امینی»، نونهال حافظ کل قرآن کریم، «حامد شاکرنژاد»، قاری بین‌المللی کشورمان، «سیدمحمد حسین طباطبایی» حافظ کل قرآن کریم، «جواد فروغی» مبلغ قرآن کریم و قاری نوجوان دهه 70 کشور، «عباس سلیمی» قاری بین‌المللی، «احمد دباغ» حافظ کل قرآن کریم و «سعید طوسی» قاری بین‌المللی قرآن کریم در حال رقابت با هم هستند و رتبه‌های آنها هر لحظه در حال جابه‌جایی با یکدیگر است.
فریب خبرنگاران برای افتتاح سایت شخصی رئیس ستاد روحانی!
مسئولین یک سایت برای کشاندن نمایندگان رسانه ها به مراسم افتتاحیه سایت خود، خبرنگاران را فریب دادند!
به گزارش منابع خبری، چند روز پیش دعوت نامه ای برای رسانه ها با مضمون برگزاری نشست خبری پی گیری طرح مطالبات هنرمندان از رییس جمهور منتخب ارسال شد. طبیعتا اغلب رسانه ها با فرض برگزاری نشستی درباره طرح دیدگاه های دولت جدید درباره مشکلات این روزهای هنرمندان به جلسه آمدند اما با اتفاقات جالبی روبرو شدند.
برگزار کنندگان جلسه جهت افتتاح سایتی با حضور دکتر ارشدی – رئیس کل ستادهای مردمی رئیس جمهور منتخب- با عنوانی دروغ، خبرنگاران را به نشست خبری دعوت کرده بودند. این نشست خبری که در دفتر «رضا. ر» مجری برکنار شده صداوسیما برگزار شد، به اعتراض خبرنگاران و نیمه کاره ماندن جلسه ختم شد. نکته جالب اینکه خبرنگاران بعد از افتتاح سایت وقتی از دکتر ارشدی خواستند درباره موضوع اصلی جلسه یعنی مطالبات هنرمندان صحبت کند وی گفت: من برای افتتاح پایگاه خبری ... به این نشست دعوت شدم. دولتی تشکیل نشده که مطالبات وجود داشته باشد!
کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شدند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از معافیت کتابفروشان از پرداخت مالیات خبر داد و گفت: امیدوارم این مساله باعث افزایش تعداد کتابفروشی‌ها و دسترسی آسان مردم به کتاب شود.
ضیافت افطار سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی چاپ، نشر و اصحاب قلم شامگاه چهارشنبه 26 تیر در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: مساله معافیت کتابفروشان از پرداخت مالیات سال‌هاست که در مجامع مختلف مطرح بود اما گاهی محقق و در برخی موارد متوقف می‌شد. در دولت دهم نیز بارها این موضوع را پی گیری کردیم تا این‌که در جلسه‌ای که آقای قدیانی با رییس‌جمهوری داشت، معافیت کتابفروشان از پرداخت مالیات به تصویب رسید و از سوی سازمان مالیاتی کشور نهادینه شد.
توهین بی‌شرمانه نشریه روشنفکری به زن مسلمان و حجاب اسلامی!
یک نشریه مدعی روشنفکری، بطرز بی‌شرمانه‌ای، به زن مسلمان و حجاب اسلامی، اهانت کرد.
نشریه بخارا، در قالب شعری ضعیف، دست به تشبیه زشتی زد!
این شعر به نام یک شاعر ضد انقلاب به نام «منصور-الف» منتشر شده است.
مدیرمسئول بخارا علی دهباشی است. بی‌بی‌سی، چندی پیش گفت‌وگوی دهباشی و مدیر بهائی بی‌بی‌سی فارسی را در قالب مستندی درباره خیام پخش کرد! از واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به عمل شرم‌آور بخارا، خبری منتشر نشده است.

 


رئيس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما برای مذاکره با رئيس‌جمهور منتخب ایران در این کمیسیون خبر داد.
علاءالدین بروجردی درباره نامه تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به رئيس‌جمهور این کشور برای مذاکره با ایران، گفت: چندی پیش نمایندگان و اعضای کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از اوباما درخواست داشتند با زیر سؤال بردن انتخابات ریاست جمهوری در ایران تحریم‌های جدیدی را ضد ایران وضع کند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئيس‌جمهور آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران تحریم‌های جدیدی را ضد کشورمان اجرایی کرد، تصریح کرد: تغییر رویکرد نمایندگان کنگره و نوشتن نامه به باراک اوباما برای مذاکره با ایران در مقطعی کوتاه نشان از عدم ثبات و تصمیم‌گیری در میان مسئولان آمریکایی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی، رئيس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تغییر رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: تغییر رویکرد در کنگره آمریکا و نوشتن نامه به رئيس‌جمهور نکته قابل ملاحظه‌ای است که کمیسیون در جلسات خود به فراخور موضوع به آن می‌پردازد تا به یک جمع‌بندی مناسب برسد که این رویکرد گذرا و مقطعی است یا خیر؟

 


سفیر ایران در ترکیه با اشاره به رایزنی وزیران خارجه دو کشور در خصوص تحولات مصر تاکید کرد: هر دو طرف در پایان این گفت‌وگوها بر احترام به اراده مردم مصر تاکید کردند.
علیرضا بیکدلی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون دولتی ترکیه (تی.آر.تی ترک) در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران تحولات مصر را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: ما اخیرا در آنکارا درباره موضوع مصر در سطح وزرای خارجه دو کشور، مذاکرات مفصلی داشتیم.
وی تاکید کرد: مصر از استوانه‌های مهم منطقه و جهان اسلام است. موضع ما احترام به اراده مردم این کشور است و اعتقاد داریم که فرهنگ غنی مردم مصر و درایت رهبران این کشور می‌تواند مرحله کنونی را به نقطه قوتی در روند دمکراسی و رسیدن به جریان واقعی در منطقه و جهان اسلام تغییر دهد و ما مخالف هرگونه مداخله خارجی در کشورهای منطقه هستیم.
سفیر ایران در آنکارا در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و ترکیه می‌توانند در این زمینه همکاری داشته باشند، اضافه کرد: گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و ترکیه در آنکارا در همین راستا بود و هر دو طرف در پایان این گفت‌وگوها، بر احترام به اراده مردم مصر تاکید کردند.
تبادل‌نظر دو کشور بزرگ منطقه در مورد کشور مهمی همچون مصر ارزشمند و قابل توجه است.
بیکدلی در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان اخیر نخست‌وزیر ترکیه که از ایران خواستار کمک بیشتری برای حل بحران در سوریه شد، افزود: ما اخیرا شاهد نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های دو کشور در خصوص تحولات منطقه‌ای هستیم، یکی از نشانه‌های نزدیکی این دیدگاه‌ها، توجه به سوریه و راه‌حل فراگیر در خارج و داخل این کشور است.
به گزارش ایرنا وی با اشاره به اینکه باید راه‌حلی برای توقف خونریزی و بازگشت صلح و آرامش به سوریه اندیشید، اظهار داشت: در بعد داخلی بحران در سوریه باید کمک کنیم که دو طرف دعوا به سوی انتخابات و صندوق‌های رای بروند.
موضوع دوم تقبیح کسانی است که به اختلاف مذهبی در منطقه دامن می‌زنند و این در حالی است که دین اسلام عامل پیوند مردم است.
کسانی که می‌خواهند منطقه را برای منافع خود به سمت درگیری مذهبی سوق دهند، ایران و ترکیه در مقابله با آنها قرار خواهند گرفت و گسترش روابط تهران و آنکارا نمونه‌ای بارز از تاثیر مشترکات فرهنگی و دینی بر روابط بین ملتهای مسلمان است.

 


یک کارشناس روس بارگذاری راکتور تحقیقاتی تهران توسط کارشناسان ایرانی را یک پیروزی بزرگ برای کشورمان ارزیابی کرد.
«آنتون زاخاروف» دیروز در گزارشی در رادیو دولتی صدای روسیه گفت: راکتور تحقیقاتی تهران برای تولید داروهای ضد سرطان فعالیت می‌کند.
وی افزود: ایران تاکید دارد که فعالیت این راکتور تحقیقاتی برای اهداف صلح‌آمیز است و در آن هیچ برنامه نظامی اجرا نمی‌شود.
زاخاروف یادآوری کرد: جمهوری اسلامی به تازگی سوخت هسته‌ای تولید شده در این کشور را در راکتور تحقیقاتی تهران با موفقیت بارگذاری کرد.
وی با اشاره به خودداری کشورهای غربی از تحویل سوخت هسته‌ای برای فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران اظهار داشت: به این ترتیب غرب با این اقدام خود ایران را به سوی غنی‌سازی اورانیوم سوق داد و در حال حاضر هم ادعا می‌کند که این کشور به سوی ساخت سلاح اتمی حرکت می‌کند.
کارشناس روس در ادامه گزارش تحلیلی همچنین به تلاش‌های دانشمندان ایرانی برای تولید داروهای جدید معالجه بیماری‌های صعب‌العلاج اشاره کرده و افزود: به دلیل تحریم‌های غرب، ایران نمی‌تواند برخی داروهای لازم را خریداری کند و به همین دلیل برای تولید آنها در داخل کشور تلاش می‌کند.
وی اضافه کرد: ایران برای این منظور به برخی ایزوتوپ‌های رادیو اکتیو نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، این کارشناس روس با اشاره به اظهارات اخیر شمسعلی رضازاده رئیس سازمان مسائل دارویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: در حال حاضر دانشمندان ایرانی تولید داروی جدید ضد سرطان Docetaxel را آغاز کرده‌اند و در آینده نزدیک این دارو به بازار عرضه خواهد شد.

 


رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت از اعلام نتایج نهایی آزمون دستیاری پزشکی خبر داد و گفت: ثبت‌نام پذیرفته شدگان از روز سه شنبه اول مردادماه آغاز می‌شود.
دکتر غلامرضا حسن‌زاده با اشاره به اعلام نتایج نهایی آزمون دستیاری از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی www.sanjeshp.ir افزود: تمامی پذیرفته شدگان چهلمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی می‌توانند از اول تا پانزدهم مرداد ماه 92 برای ثبت‌نام به دانشگاه محل پذیرش مراجعه کنند.
وی ادامه داد: تمامی پذیرفته‌شدگان، در زمان ثبت‌نام باید با توجه به سهمیه پذیرش خود اصل مدارک لازم جهت استفاده از سهمیه مربوطه را براساس مندرجات راهنما و دستورالعمل‌های مرتبط به دانشگاه محل پذیرش ارائه کنند، چرا که نوع سهمیه پذیرش به دانشگاه‌های علوم پزشکی محل آموزش اعلام می‌شود.
دکتر حسن‌زاده افزود: عدم ثبت‌نام در موعد مقرر و یا عدم شروع آموزش در زمان‌های اعلام شده جهت پذیرفته‌شدگان اصلی و مرحله اول جایگزین به نشانه انصراف قطعی پذیرفته شده محسوب شده و این گروه از افراد مجاز به شرکت در آزمون پذیرش دستیار دوره چهل‌ویکم نیستند.
وی در ادامه یادآور شد: تمامی شرکت‌کنندگان در آزمون که انتخاب رشته کرده‌اند و در مرحله اصلی پذیرش پذیرفته نشده‌اند در صورت عدم تمایل به شرکت در مراحل جایگزین باید از طریق سایت اینترنتی http://sanjeshp.ir از تاریخ 15 تا 30 مرداد اعلام کنند.

 


در پی اعتراض برخی نهادهای نظارتی به روند استخدام نیروهای جدید در نهاد ریاست جمهوری، روند این استخدام‌ها عملاً به حالت تعلیق درآمده است.
به گزارش فارس، در پی اعتراض برخی نهادهای نظارتی به روند استخدام نیروهای جدید در نهاد ریاست جمهوری روند استخدام‌های جدید عملاً به حالت تعلیق درآمده است.
این در حالی است که پیش از این قرار براستخدام تعدادی از نیروهای نهاد ریاست جمهوری براساس آزمون استخدامی بود و حتی منابع سؤالات این آزمون نیز معین شده بود.
بنابراین گزارش، بخشی از این استخدام‌های جدید با تغییر وضعیت نیروهای قراردادی در نهاد ریاست جمهوری مرتبط بود که عملاً با تعلیق روند استخدام تغییر وضعیت نیروهای استخدامی نیز متوقف شده است.
پیش از این حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور از استخدام هزار و 500 نفر نیروی جدید در نهاد ریاست جمهوری و یا تغییر وضعیت آن‌ها خبر داده بود.
برخی منتقدین این اقدام استخدام نیروهای جدید در آستانه تعویض دولت را فشاری بر دولت جدید عنوان کرده‌اند، که موجب مشکل در سیستم کشور خواهد شد.

 


رهبر جنبش النهضه تونس در دیدار با سفیر کشورمان در تونس، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی را تبریک گفت.
«راشد الغنوشی» رهبر جنبش النهضه تونس با پیمان جبلی سفیر کشورمان در تونس دیدار کرد.
راشد الغنوشی در این دیدار ضمن تبریک برگزاری انتخابات با شکوه ریاست جمهوری در ایران و انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران برای رئیس جمهور منتخب و ملت و مسئولان کشورمان آرزوی توفیقات بیشتر کرد.
به گزارش فارس در این دیدار پیمان جبلی سفیر کشورمان در تونس با اشاره به روابط خوب و برادرانه دو کشور بر عزم جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش و تقویت مناسبات فیمابین در همه زمینه‌ها تأکید کرد. در این دیدار همچنین دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه و تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

 


سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: غرب با کنار گذاشتن سیاست‌های قهری و مجازات‌های کنونی علیه ملت ایران، زمینه را برای ایجاد اعتماد متقابل فراهم کند.
علی آهنی سفیر ایران در پاریس در گفت‌وگو با نشریه دفاع ملی با بیان اینکه بی شک منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از منظر ژئوپلیتیک از اهمیت و جایگاه بسیار مهمی برخوردار و امنیت و ثبات این منطقه بر امنیت و ثبات بین‌المللی تاثیرگذار است، گفت: جمهوری اسلامی ایران که در نقطه تلافی تمدن‌های شرق و غرب و کریدور شمال – جنوب و شرق و غرب قرار داشته با بهره‌مندی از موقعیت ژئواستراتژیکی و با برخورداری از مهمترین منابع انرژی نفت و گاز جهان و منابع انسانی عظیم و اهمیت و نفوذ سیاسی‌اش، از نقش اساسی در معادلات استراتژیک منطقه و جهان برخوردار است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم اینکه طی دهه‌های اخیر همواره در حلقه محاصره چندین کانون بحران بوده که گریزی از آنها نداشته و این امر آسیب‌ها و هزینه‌هایی را به آن تحمیل کرد، اظهار داشت: ایران تلاش کرده تا به عنوان یک لنگرگاه ثبات و امنیت، نقشی ثبات بخش، مسئولانه و عقلایی ایفاء کند.
سفیر ایران با اشاره به انتخابات اخیر در ایران گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران با مشارکت 73 درصدی نه تنها نشانگر تقویت انسجام و وحدت ملی بود و ثبات و امنیت کشور را تضمین کرد بلکه در ارائه تصویری دقیق و صحیح از واقعیات داخلی ایران به افکار عمومی جهان و افزایش اعتبار منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار موثر بود.
آهنی ادامه داد: رای قاطع ملت ایران به سیاست‌های اعلامی رئیس جمهور منتخب پیرامون سیاست خارجی و اولویت‌های ایشان در تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه این نوید را می‌دهد که در آینده شاهد کاهش اختلاف نظرها و بهبود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه باشیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری اخیر احتمال دستیابی به تفاهمی منصفانه، واقع بینانه و به صورت برد – برد در چارچوب حقوق بین‌الملل و رفع سوء تفاهمات حول برنامه هسته‌ای ایران را افزایش بخشیده که این امر خود آثار گسترده‌ای برای ایجاد آرامش و تقویت همکاری‌ها در منطقه خواهد داشت.
آهنی یادآور شد: البته بدیهی است که تحقق این هدف مستلزم آن است که غرب با کنار گذاشتن سیاست‌های قهری و مجازات‌های کنونی خود علیه ملت ایران، زمینه را برای ایجاد اعتماد متقابل و پیشبرد سیاست شفاف سازی برنامه‌های هسته‌ای ایران و همکاری کاملش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در قالب معاهده عدم اشاعه هسته‌ای فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: بدون تردید تامین شرایط آرام‌تر سیاسی و اقتصادی، پس از انتخابات ایران، فراهم شدن زمینه برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای از یک طرف و تامین امنیت دسته جمعی کشورهای منطقه توسط خودشان و بدون مداخلات خارجی از طرف دیگر را تضمین خواهد کرد.

 


کتاب «راز قطعنامه» از محصولات انتشارات کیهان به چاپ هفتم رسید.
کتاب «راز قطعنامه» نوشته کامران غضنفری و تولید دفتر پژوهش های موسسه کیهان، با بررسی چرایی علل پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی یکی از کتاب‌های پرفروش در یک ماه گذشته بوده است. این کتاب که جلد 48 از مجموعه نیمه پنهان است تلاش دارد تا پاسخ سؤالاتی را درباره پذیرش قطعنامه 598، از رهگذر رجوع به مستندات و واقعیت های آشکار و پنهان به دست آورده و با گردآوری اظهارنظرها و عملکرد افرادی که در آن دوران از حیات سیاسی- اجتماعی برخوردار بودند، خواننده را به کشف حقایق تاریخی رهنمون سازد.
به گفته غضنفری در دورانی که مطالب کتاب در بخش پاورقی روزنامه کیهان چاپ می‌شد، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی نسبت به آنها عکس العمل نشان داده و مطالب و عناوینی را مطرح کرد که در برخی رسانه‌ها منتشر شد.

 


رشت - خبرنگار کیهان:
گلدهی لاله‌های تالاب بین‌المللی انزلی آغاز شد.
گلهای لاله تالاب بین‌المللی انزلی با برگهای پهن و بزرگ قلبی‌شکل محل آشیانه‌گذاری پرندگان این تالاب است که اکنون با آغاز گلدهی جلوه‌ای زیبا به این تالاب داده است.
اصلی‌ترین رویشگاه لاله تالابی، مناطق سرخانکل و سیاکیشم تالاب بین‌المللی انزلی است.
گفتنی است گلدهی لاله‌های تالاب بین‌المللی انزلی تا اواخر تابستان ادامه دارد.

 


اصفهان-خبرنگار کیهان:
نابغه اصفهانی به رغم فقدان سواد خواندن و نوشتن افزون بر 10هزار شعر ورباعی را حفظ کرده است.
«محمدعلی بینایی» 80 ساله علیرغم نداشتن سواد خواندن و نوشتن شاهنامه فردوسی و بسیاری از اشعار مولوی، نظامی، مولانا، حافظ، سعدی و شعرهای طبی بوعلی سینا، هاتف اصفهانی و صغیر اصفهانی را حفظ است.
این نابغه اصفهانی خود نیز طبع شعر دارد و اکنون جزء اساتید شعر وادب محسوب می‌شود به طوری که بسیاری از شعرای اصفهانی در وصف او شعر سروده‌اند و این مسئله سبب شده است تا در انجمن‌های شعر و ادب به نقد اشعار سروده شده بپردازد.یکی از شاهکارهای این شاعر شیرین سخن رباعی است که در وصف خیام سروده است.
بینایی هر چند نمی‌تواند نام و نام خانوادگی خود را بنویسد و همواره مهری در جیب دارد تا به این وسیله خود را معرفی کند اکنون دایره‌المعارفی از بسیاری از شعرای قرون گذشته و حال را در سینه دارد.
محمدعلی بینایی در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام اینکه از 7 سالگی به استعداد درونی خود پی بردم، گفت: در خانواده‌ای پرجمعیت پا به عرصه حیات گذاشتم و پدری پیر داشتم که به شغل قصابی مشغول بود و مجبور بودم او را در این شغل یاری دهم. این مسئله موجب شد تا هرگز کتاب و مکتب‌خانه‌ای را نبینم و مجال خواندن و نوشتن را نیابم. وی با بیان اینکه از طفولیت نان بیار خانواده 10نفره پدرم بودم، تصریح کرد: شبها بعد از فراغت از کار به اتفاق پدرم به قهوه‌خانه‌ای می‌رفتم تا به اشعار شاهنامه‌خوانی مرحوم مرشد عباس زریوی گوش دهیم و خستگی روز را با نوشیدن چای از تن درآوریم.
بینایی با اعلام اینکه خداوند فردوسی را برای نوشتن شاهنامه و مرشد عباس را برای خواندن آن خلق کرده بود، خاطر نشان کرد: مرحوم مرشد عباس آن چنان شاهنامه فردوسی را برای حاضران می‌خواند که حس عجیبی در حاضران به وجود می‌آمد به طوری که عشق به فردوسی و ایران اشک را در چشمان همگان سرازیر می‌کرد. وی ادامه داد: این شب‌نشینی پای اشعار فردوسی با زبان مرشد عباس موجب شد تا کم‌کم پی به استعداد درونی خود ببرم به طوری که اشعار خوانده شده شب قبل مرشد را از بر بخوانم.پدرم با شنیدن این اشعار مرا به مرشد معرفی کرد ومرشد هر شب مرا امتحان می‌کرد تا اشعار شب قبل را برایش بخوانم.
بینایی تشویق‌های پدرش و مرشد عباس را سبب حفظ اشعار شعرا به ویژه شاهنامه فردوسی بیان کرد و افزود: این مسئله سبب شد تا با گوش دادن به برنامه‌های شعرخوانی از طریق رادیو و حفظ ابیات‌مختلف، در دوران سربازی با هم رده‌های خود به مشاعره بپردازم.وی در عین حال تصریح کرد: در همان دوران جوانی به گفتن شعر روی آوردم و اشعار خود را به روی کاست ضبط می‌کردم به طوری که بسیاری از نزدیکان و دوستان من تعجب می‌کردند.
بینایی با اشاره به اینکه اکنون حافظ بسیاری از داستان‌های مختلف ادبی هستم، یادآور شد: علیرغم بی‌سوادی، صغیر اصفهانی شاعر سخنور بزرگ که در مدح و منقبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سروده‌های بسیاری دارد اجازه داد تا در انجمن شعرای صائب شرکت کنم و به عنوان عضو دوستداران شعر به نقایص شعرا بپردازم.
بینایی در وصف خیام می‌گوید:
خیام که حق برقدمش گل می‌ریخت
آهسته صبا بر قلمش گل می‌ریخت
چون رفت به خاک درگلستان عدم
با اشک ستاره درغمش گل می‌ریخت
بینایی گفت: متاسفانه درمقطعی از زمان شعر به دست فراموشی سپرده شده بود اما خوشبختانه امروز برنامه‌های مشاعره دربین نوجوانان و جوانان در شبکه چهار این نوید را می‌دهد تا ادبیات و شعر این کهن سرزمین دوباره جان بگیرد.
بینایی درپایان با سرودن یک رباعی گفت:
علمی که حقیقی است درسینه بود
درسی نبود هر آنچه در سینه بود
صدخانه پراز کتاب سودی نکند
باید که کتابخانه در سینه بود

 


معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: با اجرای پروژه تراک‌بندی در خط آهن تهران - مشهد به زودی ظرفیت این مسیر برای تردد قطارها به 5/2 برابر افزایش می‌یابد.
مصطفی معینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روزانه 20 تا 25 قطار از تهران به مشهد می‌رود، اظهار کرد: در حال حاضر در مسیر تهران - مشهد 50 ایستگاه داریم که با ایجاد ایستگاه‌های میانی به 150 ایستگاه افزایش می‌یابد و با اجرای این طرح تعداد قطارهای بیشتری در این مسیر حرکت خواهند کرد.
معینی با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه در قالب اعتبار 40 میلیون یورویی پروژه سیستم خودکار کنترل قطار تهران - مشهد است، یادآور شد: تراک‌بندی محور تهران - مشهد، بافق - بندرعباس و دورود - اندیمشک از پروژه‌های مهم در دست اجرای راه‌آهن است.
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن خاطرنشان کرد: با انجام پروژه تراک‌بندی که سیستم کنترل قطار را به همراه خود دارد، ایمنی و ظرفیت در مسیر افزایش می‌یابد و امکان اعزام چند قطار متوالی در یک بلاک به وجود می‌آید که این امر موجب افزایش ظرفیت خطوط ریلی می‌شود.
یادآور می‌شود؛ سیستم خودکار کنترل قطار در مسیر تهران - مشهد تا دو ماه آینده افتتاح می‌شود که موجب ایمنی و اطمینان بیشتر سیر و حرکت خواهد شد، سیستمی خودکار جهت نظارت بر رعایت سرعت ایمن توسط لکوموتیوران است.
بخشی از تجهیزات سیستم کنترل قطار در طول خط و بخش دیگری درون لکوموتیو نصب می‌شود که اجازه تعدی از سرعت مجاز را به لکوموتیوران نمی‌دهد و در صورت افزایش سرعت غیرمجاز، سرعت قطار را کاهش می‌دهد.

 


نیشابور- خبرنگار کیهان:
فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید یک کار منسجم و گروهی باشد.
مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی در همایش کانون‌های شهرستان‌های نیشابور و فیروزه اظهار داشت: اصولا کار فرهنگی یک نفره نیست وباید کار گروهی باشد، کار گروهی که وظایفش تعریف شده باشد و وقتی همه اینها نقش خود را به خوبی ایفا کنند نتیجه، یک نتیجه اثرگذار می‌شود و باید در مسجد به دنبال اصلاح امور باشیم و اگر کسی سلیقه‌اش با ما متفاوت است نباید او را حذف کنیم باید در مسجد به دنبال اصلاح باشیم.
محمدحسین عبداللهی در خصوص روش‌های تهاجم فرهنگی دشمن از طرق مختلف به خصوص ماهواره گفت: این همه مدار تلویزیون و ماهواره و شبکه‌های مختلف اطلاع‌رسانی و همه آموزه‌های غیردینی و غیرشرعی و غیر اسلامی که براساس آمار 159 مدار تلویزیون بر روی کشور ما وجود دارد و 200 ماهواره که از این تعداد 80مدار تلویزیونی و 100 ماهواره در کشور ما قابل دریافت است.
این 80مدار تلویزیونی و 100 ماهواره چیزی حدود 2000 شبکه امکان دسترسی‌اش را برای ما فراهم می‌کند حتی کسانی که یک دیش معمولی در خانه‌شان داشته باشند حدود 800تا از این شبکه‌ها را می‌توانند دریافت کنند.

 


ارومیه-خبرنگار کیهان:
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی گفت: 600 هزار حامی ایتام در کشور وجوددارد.
علی محمد ذوالفقاری افزود: این تعداد حامی، از 270 هزار یتیم در سراسر کشور حمایت مادی و معنوی می‌کنند.
وی اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی به صورت مستمر، برنامه‌هایی را برای افزایش تعداد حامیان ایتام در کشور به اجرا می‌گذارد که این برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان به دلیل فضای معنوی، گسترده‌تر می‌شود.
وی اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی یکی از نهادهای مسئول جامعه در خدمت‌رسانی به اقشار نیازمند است که به منظور درمان و سلامت خانواده‌‌های تحت حمایت بیش از یک دهه است که طرح پزشک خانواده را اجرا می‌کند.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی گفت: در کنار این طرح، بیمه اقشار آسیب‌پذیر و توسعه خدمات مشاوره‌ای نیز انجام می‌گیرد که علاوه بر حفظ سلامت جسمانی مددجویان، تقویت سلامت روحی و روانی آنان نیز از اهداف این نهاد حمایتی است.
ذوالفقاری با اعلام اینکه یک میلیون و 500 هزار نفر سالمند و یک میلیون نفر زن سرپرست خانوار در حال حاضر تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند، افزود: خدمات امداد به روز شده و متناسب با نیازهای روحی و موقعیت اجتماعی هر کدام از آنان ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اهداف شبکه‌های ملی نیکوکاری که در سراسر کشور در حال شکل‌گیری است، اضافه کرد: مسئله محرومیت‌زدایی زمانی حل می‌شود که روند محرومیت‌زدایی، مردمی باشد.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
توسعه حوزه‌های علمیه، از برکات انقلاب اسلامی بوده و تحصیل هزاران طلبه خارجی در ایران مایه مباهات است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی روز پنجشنبه در دیدار 40 طلبه از 18 کشور جهان که در «جامعه المصطفی العالمیه» قم تحصیل می‌کنند، افزود: حوزه علمیه قم، متعلق به تمام طلاب علوم دینی جهان است و انقلاب اسلامی، به توسعه حوزه‌های علمیه کمک کرد.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در عین حال به تشریح جایگاه و تاثیر حوزه‌های علمیه آذربایجان در کشور پرداخت و با اشاره به این که حوزه‌های علمیه آذربایجان منشأ خیر و برکات و جایگاه ظهور و رشد روحانیان بزرگی بوده است، گفت: حوزه‌های علمیه در خطه آذربایجان ایران مهد پرورش علمایی مانند علامه طباطبایی، امینی و جعفری است که در این عرصه، درخشش بی‌مانندی دارند.امام جمعه تبریز تصریح کرد: طلاب باید به تحصیل علوم و اخلاق توجه جدی، مستمر و کافی داشته باشند و از این امور غافل نشوند.

 


بردسکن- خبرنگار کیهان:
پروژه نیمه تمام کتابخانه مرکزی استان خراسان رضوی که 18 سال رها شده بود، با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار در حال تکمیل است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی که برای شرکت در مراسم معارفه مسئول جدید کتابخانه بردسکن، به این شهرستان آمده بود در ادامه افزود: اگر بخواهیم در حوزه نهاد کتابخانه‌ها اتفاقی بیافتد نیاز به مشارکت همگان و انسجام و همدلی است تا بتوانیم در حوزه فرهنگی گام‌های خوبی برداریم.
وی از راه‌اندازی 17ایستگاه مطالعه در مرکز استان خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال 75 ایستگاه مطالعه در تمامی شهرستان‌های استان ایجاد خواهد شد، که یک ایستگاه آن با اعتبار 50 میلیون تومان در شهرستان بردسکن راه‌اندازی خواهد شد.
به گفته شمقدری در هر یک از ایستگاه‌های مطالعه 15 عنوان کتاب در 10 هزار جلد، با موضوعات مختلف برای تمامی مقاطع سنی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که در مجموع به طور میانگین هر سال بیش از 150 عنوان کتاب جدید به تعداد 100هزار جلد در ایستگاه‌های مطالعه ساماندهی و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه اظهار داشت: راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی و تجهیز آن جزو الویت کاری ما در سال جاری است. مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی به پروژه‌های نیمه تمام این اداره کل اشاره کرد و گفت: با اعتباری بالغ بر 460 میلیون تومان این تعداد پروژه نیمه تمام تکمیل و تجهیز می‌شود که در 29 تیرماه امسال به صورت همزمان در سراسر کشور با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود.
در این نشست رضا حاتمی به عنوان مسئول جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان بردسکن معرفی شد و از زحمات و خدمات محسن شاکری مسئول قبلی تجلیل به عمل آمد.

 


سمنان-خبرنگار کیهان:
هزاران نفر از مردم شهرستان مهدیشهر جمعه‌شب در اعتراض به تجزیه این شهرستان اقدام به راهپیمایی کردند.
معترضان که امام جمعه موقت و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر مهدیشهر در میان آنان بودند با سر دادن شعارهایی در حمایت از نظام اسلامی پس از طی چند مسیر در میدان مرکزی شهر تجمع کردند.
معترضان خواستار لغو مصوبه دولت مبنی بر تجزیه شهرستان مهدیشهر و جدایی بخش شهمیرزاد از توابع این شهر شدند.
هیئت دولت در آخرین سفر استانی خود به سمنان در سال جاری در مصوبه‌ای ارتقای بخش شهمیرزاد که تنها بخش تابع شهرستان مهدیشهر است به شهرستان را تصویب کرد که با اعتراض مردم مهدیشهر رو‌به‌رو شد و به همین دلیل دولت تاکنون اجرای این مصوبه را مسکوت گذاشته بود.
چاپ خبر قریب‌الوقوع تجزیه مهدیشهر و شهرستان شدن بخش‌های شهمیرزاد و بسطام به نقل از استاندار سمنان در یک نشریه محلی استان بار دیگر اعتراض مردم مهدیشهر را برانگیخت. حجت‌الاسلام بارانی امام جمعه مهدیشهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خواستار تجدیدنظر دولت در این مصوبه شد و گفته بود مصوبه‌ای که به جای تقویت وحدت مردم وتوسعه منطقه موجب تفرقه و تشتت اهالی شده است، نباید اجرا شود.

 


شهرکرد- خبرنگار کیهان:
پیشگیری انتظامی همان حضور مقتدرانه پلیس و ناامن کردن فضا و جامعه برای مجرمان است.
فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری افزود: پیشگیری در نیروی انتظامی سه نوع انتظامی، قضایی و اجتماعی است.
سرتیپ پاسدار اسرافیل جعفری ادامه داد: پیشگیری از جرم جزو وظایف اولویتی دستگاه قضایی و انتظامی است و برای رسیدن به این موضوع باید طرح‌ها و برنامه‌های خاصی منطبق با فرهنگ استان چهارمحال و بختیاری در طول ایام سال تدوین و اجرا شود.
وی با تأکید بر مشارکت مردمی در امر مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی تصریح کرد: پلیس کارآمد، توأم با مشارکت عمومی و زمینه‌ساز برقراری امنیت اجتماعی خواهد شد.
جعفری با اشاره به تغییرات اساسی در عرصه وقوع جرائم بر تجهیز پلیس، به آخرین یافته‌ها، افزایش قابلیت‌های فکری و فراگیری شگردهای جدید مجرمان تأکید کرد.
وی تقویت امنیت و انضباط اجتماعی را از اولویت‌های نیروی انتظامی دانست و اعلام کرد: نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد جدید و ناهنجاری‌های اجتماعی، توجه همه‌جانبه و اصلاح‌گرانه است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان گفت: در ماه مبارک رمضان 30 هزار سبد کالا توسط خیریه امام محمدباقر(ع) با مشارکت کمیته امداد با اعتباری بالغ بر 2میلیارد تومان دربین ایتام توزیع می‌شود.
بهمن مجلس آرا درجمع خبرنگاران با بیان اینکه 10 نوع کالا دراین سبدها وجود دارد، اضافه کرد: این کمک‌ها علاوه بر کمک‌های دولتی و خیرین به نیازمندان است.
وی با اعلام اینکه حامیان ایتام بالغ بر9میلیارد و 900میلیون تومان به حساب ایتام واریز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر 9670 نفر حامی در استان اصفهان وجود دارد که ماهانه به ایتام کمک می‌کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان با اعلام اینکه درحال حاضر 89 هزار و 700 خانوار تحت حمایت امداد استان قرار دارند، یادآور شد: 76 میلیارد تومان وام اشتغال به منظور خودکفایی به نیازمندان استان پرداخت شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10