(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 31 تـیـر 1392 - شماره 20548

میرخانی رشتی: سازمان حمایت مقصر اصلی ورشکستگی خودروسازان است
مردم طرح افزایش قیمت خودروسازان را ناکام گذاشتند
یک مقام مسئول: شورای عالی کار زودتر در باره حق مسکن کارگران تصمیم‌گیری کند
بخشنامه بازپرداخت 20 ساله وام مسکن مهر ابلاغ شد
رئيس هیئت عامل ایمیدرو اعلام کرد
راه‌اندازی 16 طرح معدنی تا پایان امسال
با راه‌اندازی طرح پالایشگاه تبریزدرماه آینده
ظرفیت تولید بنزین یورو 4 یک میلیون لیتر افزایش می‌یابد
سیب‌زمینی شسته شده بهانه جدید برای پائین نیاوردن قیمت
با حضور وزیران نفت2 کشور
بزرگترین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق امضا شد
بانک مرکزی گزارش داد
افزایش 100 و 50 درصدی قیمت حبوبات و گوشت قرمز طی یک سال
کوتاه اقتصادی
دبیر کل اعلام کرد
بهره‌برداری از خدمات جدید بانکی نیمه دوم سال جاری
مردم پول‌های خود را از بازار سکه و ارز خارج می‌کنند
   


مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است: مقصر اصلی در زمینه بحران شدید صنعت خودرو که می‌تواند به ورشکستگی خودروسازان منجر شود سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.
داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در دو سال اخیر قبل از ورود شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودروها، هرچه به رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضرردهی خودروسازان به دلیل پایین بودن قیمت فروش نامه نوشتیم توجهی به آن نشد.
وی ادامه داد: پس از ورود شورای رقابت به این عرصه و تعیین فرمول قیمت‌گذاری نیز، در نامه‌ای به رئیس سازمان حمایت از وی خواستیم تا طی نامه‌ای رسمی به شورای رقابت موضوع غیرواقعی بودن قیمت‌های اواخر سال 90 را اعلام کند تا این شورا قیمت‌های صحیح را مبنای قیمت‌گذاری خودروها قرار دهد که البته به آن نامه نیز توجهی نشد.میرخانی رشتی با بیان اینکه، سازمان حمایت با تعیین نرخ‌های غیرواقعی برای خودروها موجب آغاز دومینوی بحران در صنعت خودرو شده خاطرنشان کرد: در این شرایط که عمر دولت فعلی رو به پایان است و ضرر و زیان خودروسازان و بحران شکل گرفته بر همگان روشن شده مسئولان این سازمان می‌خواهند خود را از این موضوع مبرا کرده و گناه وضعیت فعلی را به گردن شورای رقابت بیندازند.وی ادامه داد: این در حالی است که مشکل اصلی خودروسازان نه شورای رقابت بلکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده زیرا این سازمان در چند سال اخیر از واقعی سازی قیمت خودروها جلوگیری کرده و با الزام خودروسازان به فروش محصولات با قیمت‌های غیرواقعی، به تدریج توان مالی خودروسازان را ضعیف و ضعیف‌تر کرد.
مشاور انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: از مسئولان این سازمان توقع داریم واقعیت‌های رخ داده در این عرصه را به صورت شفاف اعلام کرده و به جای فرافکنی مشکلات و مسئولیت‌ها، راهکاری برای جلوگیری از ورشکستگی قریب‌الوقوع خودروسازان پیشنهاد کنند.

 


به دلیل استقبال اندک مردم از بازار خودرو حتی کاهش عرضه این محصول توسط خودروسازان هم نتوانست قیمت خودرو را افزایش دهد.
به گزارش فارس، هر سال از اواخر تیرماه تا اوایل مردادماه، اوج خرید خودرو در بازار بود ولی امسال با توجه به رکود قبلی موجود در این بازار در پی امیدواری خریداران به کاهش قیمت‌ها، کاهش نرخ ارز و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، فروش خودرو در بازار رونق چندانی ندارد. این مسئله باعث کاهش عرضه خودرو به خریداران در بازار شده تا جایی که به گفته برخی فعالان بازار خودرو، فروش در این بازار در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته کاهش 80 درصدی را تجربه کرده است.
این در حالی است که کاهش عرضه خودروسازان هم نتوانسته بازار را تشنه‌تر کند و در واقع رکود بازار یک «نه» بزرگ از سوی مشتریان بازار خودرو به نتیجه عملکرد شرکت‌های خودروساز در تولید و عرضه خودرو یعنی التهاب بازار به دلیل کمبود عرضه است.
در این شرایط، هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 به قیمت 36 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که کاهش یک میلیون تومانی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. همچنین قیمت پژو 207 دنده‌ای با کاهش 2 میلیون تومانی به 48 میلیون تومان رسیده است.
در مورد تندر 90 مدل ‌E1 ایران خودرو نیز می‌توان به کاهش 500 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 32 میلیون تومان اشاره کرد.
تندر 90 مدل E2 پارس‌خودرو و ایران‌خودرو به ترتیب 37 و 5/35 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند که تغییر قیمتی را طی روزهای اخیر نشان نمی‌دهد.
در عین حال قیمت رانا نیز با کاهش 600 هزار تومانی طی روزهای گذشته به 32 میلیون تومان رسیده است.
در مورد سمند LX نیز باید با افت 500 هزار تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن به قیمت 27 میلیون تومان اشاره کنیم، هرچند سمند، خودروی ملی محسوب می‌شود و در همین حال، قیمت کارخانه‌ای این خودرو 23 میلیون تومان است و به این ترتیب، اختلاف قابل توجهی بین قیمت کارخانه‌ای و نرخ بازار این خودروی ملی مشاهده می‌شود.
طی هفته‌های اخیر، قیمت سوزوکی ویتارا نیز در بازار با کاهش یک میلیون تومان به 131 میلیون تومان رسیده است.
در همین حال، پژو 405 بنزینی با قیمت 27 میلیون و 200 هزار تومان و پژو پارس سال با قیمت 5/37 میلیون تومان به مشتریان بازار خودرو عرضه می شوند که تغییر قیمتی را طی روزهای اخیر نشان نمی‌دهد.
در مورد محصولات گروه سایپا مانند تیانا هم باید به کاهش 3 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کرد که در حال حاضر 149 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.
قیمت مگان نیز بدون در نظر گرفتن آپشن‌های این خودرو به 84 میلیون تومان رسیده و نوع با آپشن‌ آن به قیمت 88 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود که کاهش 3 میلیون تومانی قیمت را نشان می‌دهد.
وانت پیکاپ دو کابین نیز به دلیل کاهش عرضه از سوی کارخانه، با افزایش قیمت 3 میلیون تومانی روبرو شده و این روزها به قیمت 83 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
همچنین هر دستگاه سایپا 111 مدل SX بدون تغییر قیمت طی هفته‌های اخیر با قیمت 5/16 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود و در عین حال، قیمت سایپا 131 و سایپا 132 مدل SX نیز در بازار حدود 16 میلیون تومان است.قیمت تیبا نیز در بازار، بدون تغییر طی روزهای اخیر 20 میلیون و 500 هزار تومان است.
در مورد خودروهای خارجی نیز می‌توان به افزایش 5 میلیون تومانی قیمت کرولا و عرضه آن به قیمت 125 میلیون تومان اشاره کرد. در مقابل، باید به کاهش دو میلیون تومانی قیمت تویوتا کمری و عرضه این خودرو به قیمت 163 میلیون تومان اشاره کنیم.

 


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: شورای عالی کار باید هرچه زودتر در خصوص حق مسکن و بن خواروبار کارگران تصمیم‌گیری کند.
غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به نامه‌ای که از سوی کانون به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاشته شده گفت: در این نامه از ایشان درخواست شده با توجه به موضوع افزایش قیمت‌ها در ماههای اخیر هرچه سریعتر در خصوص حق مسکن کارگران تصمیم‌گیری کند.
وی اظهار داشت: انتظار و توقع این بود با توجه به افزایش نرخ تورم وکاهش قدرت خرید مردم بویژه قشر زحمتکش کارگر در ماههای گذشته، سرعت بیشتری در انجام موارد لحاظ شود اما متاسفانه به نظر می‌رسد اقدام شایسته‌ای صورت نپذیرفته است.
وی یادآور شد: با توجه به بیانات رئیس‌جمهوری در مراسم روز جهانی کارگر مبنی بر افزایش حمایتهای معیشتی از نیروی کار، همچنین نظر به طرح موضوع افزایش حق مسکن و خواروبار در شورایعالی کار که معطوف به بررسی و تصمیم‌گیری در هیئت وزیران شده بود، ضروری است وزیر کار که با وضعیت معیشتی کارگران آشنایی کامل دارد، دستور عاجل و مقتضی صادر کند.
حق مسکن کارگران حدود 7 سال است که تغییر نکرده و میزان بن نقدی نیز 35 هزار تومان است .

 


سخنگوی بانک مسکن از ابلاغ بخشنامه بازپرداخت 20 ساله مسکن مهر خبر داد.
شعبانعلی بهرام‌پور در گفت‌وگو با فارس، گفت: سال 92 بخشنامه جدید بازپرداخت 20 ساله مسکن مهر ابلاغ شده اما برای متقاضیان سال‌های گذشته بانک مسکن دنبال تمهیدات جدید است تا آن دسته از متقاضیانی که دوست دارند بازپرداخت اقساط آنها 20 ساله شود این تمهیدات جدید را برای آن‌ها اعمال کنیم.
وی ادامه داد: آنهایی که در حال حاضر بازپرداخت اقساط آنها 15 ساله است باید خودشان تمایل به 20 ساله شدن نیز داشته باشند چرا که میزان اقساط با این وضعیت تغییر می‌کند.
بهرام‌پور در پاسخ به این سؤال که اگر متقاضی تمایلی به 20 ساله نشدن داشته باشد بازپرداخت اقساط مسکن مهر 15 ساله خواهد بود ادامه داد: قطعاً چون وقتی متقاضی تمایل دارد اقساط او زودتر تمام شود و میزان کمی قسط پرداخت کند بازپرداخت همان 15 ساله خواهد بود.
وی گفت: اگر بازپرداخت 20 ساله شود مطمئناً اقساط بالاتر خواهد رفت.
گفتنی است، تا قبل از سال 89 وام مسکن مهر 12 درصد بوده که احمدی‌نژاد در سمنان مصوب کرد که همه وام‌های مسکن مهر به 4، 7 و 9 درصد برسد.
بنابراین گزارش، بازپرداخت وام مسکن مهر نیز 15 ساله تقسیط شده بود که رئیس جمهوری موافقت کردند به 20 سال افزایش یابد اما ظاهراً ابلاغ بخشنامه جدید با تأخیر چند ماهه همراه بوده که با ابلاغ بخشنامه جدید فعلاً متقاضیان سال جدید می‌توانند اقساط خود را با 20 سال بازپرداخت کنند.
پیش‌تر و قبل از ابلاغ بخشنامه جدید در بازپرداخت 15 ساله تسهیلات مسکن مهر 12 سال از اقساط مربوط به مردم و 3 سال مربوط به دوران مشارکت و سازنده است که با این بخشنامه جدید بازپرداخت از 12 سال به 15 سال و دوران مشارکت از 3 به 5 سال افزایش یافته است.
این گزارش می‌افزاید: این مصوبه شامل حال همه متقاضیان می‌شود، حتی آن دسته از متقاضیانی که دفترچه اقساط آنها صادر شده است بعد از اعلام بانک مسکن می‌توانند با مراجعه به شعب دفترچه قسط 15 ساله را تحویل داده و 20 ساله دریافت کنند.
بنابراین گزارش، این کار اختیاری است و کسی که نمی‌خواهد اقساط مسکن مهر را 20 ساله پرداخت کند با همان مکانیسم قبلی اقساط را بازپرداخت می‌کند.

 


رئیس هیئت عامل ایمیدرو از راه‌اندازی 16 طرح در بخش فولاد، طلا، سیمان، آلومینیوم، مس و نیز زیرساختی تا پایان امسال خبر داد.
امیر امینی افزود: طبق برنامه‌ریزی امسال، مجموعه سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی برای اجرای 16 طرح معدن و صنایع معدنی 4690 میلیارد تومان است.
وی افزود: از تعداد طرح‌های قابل راه‌اندازی، هشت طرح در بخش فولادسازی شامل راه‌اندازی پنج واحد یک میلیون تنی احیای مستقیم فولاد استانی (قائنات، نی‌ریز، شادگان، سپیددشت و میانه)، فاز دوم احیای مستقیم شهید خرازی مجتمع فولاد مبارکه (5/1 میلیون تن آهن اسفنجی در سال)، افزایش ظرفیت فولاد آلیاژي ( از 200 به 450 هزار تن) و نیز طرح احداث کارخانه آگلومراسیون بافق (ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن کلوخه سنگ‌آهن) است.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به طرح‌های دیگر آماده راه‌اندازی در سال 1392 اظهار کرد: تا پایان امسال طرح تجهیز معدن طلای زرشوران ( با ظرفیت تولید سالانه 3 تن طلا)، فاز دوم توسعه تغلیظ مس سرچشمه (160 هزار تن کنسانتره با عیار 28 درصد) و فاز دوم توسعه تغلیظ مس سونگون (150 هزار تن کنسانتره با عیار 30 درصد) به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.
وی افزود: همچنین در سال جاری فاز نخست منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر، میله‌گذاری آند المهدی و هرمزآل و نیز طرح سیمان ونزوئلا (با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن) به طور کامل راه‌اندازی می‌شود.بنا بر این گزارش، طرح احداث کارخانه کک‌‌سازی 900 هزار تنی ذوب‌آهن اصفهان در اردیبهشت و نیز فاز 2 طرح افزایش ظرفیت اسکله منطقه ویژه خلیج‌فارس در 20 تیر افتتاح رسمی شد.

 


وزیر نفت اعلام کرد: طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. با بهره‌برداری از این طرح تولید بنزین یورو 4 کشور به 23 میلیون لیتر در روز می‌رسد.
به گزارش ایسنا، در صورت تکمیل طرح بنزین‌سازی این پالایشگاه که یکی از پروژه‌های مهر ماندگار دولت است، ظرفیت این واحد پالایشی 20 هزار بشکه افزایش خواهد یافت و حدود یک میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 به تولید کشور افزوده خواهد شد.
پالایشگاه تبریز در حال حاضر هفت درصد نیاز کل کشور به فرآورده‌های نفتی را تأمین می‌کند که با تکمیل طرح بنزین‌سازی ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه از 6/2 میلیون لیتر در روز به 6/3 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.
تولید سایر فرآورده‌های نفتی پالایشگاه تبریز روزانه شش میلیون لیتر گازوئیل، دو میلیون لیتر نفت سفید، 320 تن گاز مایع (LPG) و 21 هزار بشکه نفت کوره است.
بنزین تولیدی این پالایشگاه با اجرای این طرح به استاندارد یورو 4 ارتقاء می‌یابد اما طبق گفته مدیران پالایشگاه تبریز این طرح پتانسیل دارد که بنزین تولیدی را در صورت نوع خوراک دریافتی و افزایش تزریق نفتا به استاندارد یورو 5 نیز ارتقاء دهد.
همچنین کلیه عوامل افزایش دهنده اکتان بنزین از جمله MTBE با بهره‌برداری از این پروژه حذف خواهد شد.
همچنین با تکمیل پروژه بنزین‌سازی این پالایشگاه روزانه 750 بشکه در روز خوراک نفتای پتروشیمی تبریز نیز تأمین خواهد شد و دیگر نیازی نیست که خوراک مورد نیاز این واحد پتروشیمی از جنوب کشور تأمین شود.
90 درصد سهام پالایشگاه تبریز در بورس عرضه شده است و هم‌اکنون این پالایشگاه، خصوصی محسوب می‌شود.
سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز 3570 میلیارد ریال اعلام شده است البته با بهره‌برداری از این پروژه طی چهار الی پنج سال هزینه صرف شده برای ساخت آن برگشت خواهد یافت.
طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز که از سال 1386 اجرایی شد با تأخیر چند سال رو به رو شد که مسئولان پالایشگاه محدود بودن فصل کاری در تبریز، دیر رسیدن اقلام به دلیل ترافیک و مشکلات حمل و نقل و تکمیل بودن ظرفیت سازندگان داخلی را از دلایل تأخیر در اجرای پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز عنوان کرده‌اند. بنابراین گزارش: هم اکنون 22 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کشور تولید می‌شود که از این رقم 3 میلیون لیتر آن در پالایشگاه آبادان، 3 میلیون لیتر در پالایشگاه شهید تندگویان تهران و 16 میلیون لیتر در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند-اراک تولید می‌شود.

 


ورود سیب‌زمینی تابستانه هم قیمت این محصول را برای مصرف‌کنندگان کاهش نداد.
به گزارش ایسنا با وجود اینکه چند هفته از روز شمار وزارت جهاد کشاورزی برای ورود سیب‌زمینی تابستانه و وعده ارزانی این محصول می‌گذرد و میزان قابل توجهی سیب‌زمینی به بازار عرضه شده هنوز قیمت این محصول برای مصرف‌کننده کیلویی 1500 تا 2000 تومان است که بهانه‌هایی از جمله شسته شدن این محصول عاملی برای افزایش قیمت آن مطرح می‌شود.
از زمانی که قیمت سیب‌زمینی به دلیل بارش سیل‌آسای اخیر سر به فلک کشید، وزارت جهاد کشاورزی وعده داد که با ورود تدریجی حدود 830 هزار تن سیب‌زمینی تابستانه از استان‌هایی مانند: همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی و... قیمت این محصول نهایتا تا 10 تیرماه کاهش می‌یابد.ناصر توکلی معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در این باره به ایسنا گفت: هر کیلو سیب‌زمینی حدود 600 تومان از کشاورز خریداری می‌شود و در عمده‌فروشی حدود 900 تومان فروخته می‌شود اما باید دید که چه عاملی باعث افزایش قیمت این محصول به کیلویی 1700 تا 2000 تومان می‌شود.
وی افزود: اخیرا در میادین میوه و تره‌بار سیب‌زمینی را تحت عنوان شسته شده حداقل 500 تومان گران‌تر از گذشته به دست مصرف‌کننده می‌رسانند این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی نامه‌نگاری‌هایی به سازمان میادین میوه و تره‌بار کرده و متذکر شده که شست‌وشوی سیب‌زمینی از نظر فنی درست نیست.

 


قرارداد صادرات گاز به عراق به عنوان بزرگترین قرارداد صادراتی گاز ایران با حضوروزیران نفت دو کشور به امضا رسید.
معاون وزیر نفت در امور گاز عصر دیروز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار شانا درباره سفر هیئت بلند پایه ایرانی به بغداد تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط لوله اول (ایلام)، به نیروگاه های صدر، بغداد و المنصوریه ارسال خواهد شد.
محمد جواد اوجی در تشریح روند صادرات گاز از ایران به عراق گفت: امضای این قرارداد روزانه 10 میلیون دلار و سالانه 7/3 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی بر آمادگی صد درصدی ایران برای صادرات گاز به عراق تاکید و تصریح کرد: به محض اعلام آمادگی از سوی طرف عراقی ما نیز صادرات گاز به این کشور را آغاز خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: عملیات احداث 227 کیلومتر از این خط لوله 48 اینچی در خاک ایران رو به اتمام است همچنین ساخت 270 کیلومتر از این خط لوله 42 اینچی در خاک عراق نیز در مدت یک تا دو ماه آینده به پایان می رسد.
اوجی درباره روند انعقاد قرارداد خط لوله دوم صادرات گاز به عراق گفت: با نهایی شدن قرارداد خط لوله دوم از خرمشهر به بصره در قالب قرارداد دوم، حدود 20 میلیون متر مکعب در روز گاز به عراق صادر خواهد شد و در مجموع با اجرای این دو قرارداد حدود 40 تا 45 میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران به این کشور همسایه صادر خواهد شد.وی افزود: پیش بینی می شود تا حدود دو ماه آینده دومین قرارداد گازی بین دو کشور نیز امضا شود.
معاون وزیر نفت گفت: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده کمتر از هشت ماه امکان صدور گاز از خرمشهر به بصره از مسیر خط لوله دوم وجود دارد.

 


بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به 21 تیرماه اعلام کرد.
بنا به خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 21 تیرماه سال جاری در گروه لبنیات قیمت ماست غیر پاستوریزه معادل 4/3 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
همچنین قیمت تخم‌مرغ معادل 7/0 درصد کاهش یافته است.
بر این اساس، در هفته مورد بررسی در گروه برنج بهای برنج داخلی درجه یک معادل 1/0 درصد کاهش یافت و قیمت برنج داخلی درجه دو ثابت بود. در گروه حبوبات بهای نخود معادل یک درصد و لوبیا چشم بلبلی معادل 1/3 درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.در هفته منتهی به 21 تیرماه در گروه میوه‌های تازه بهای تمام اقلام این گروه بین 1/1درصد تا 9/9 درصد کاهش یافت و در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود و همچنین بهای خیار معادل 4/3 درصد، گوجه فرنگی 2/2 درصد و کدو سبز 6/6 درصد افزایش یافت. اما قیمت سایر اقلام این گروه بین یک تا 2/9 درصد کاهش یافته است.
در هفته مورد بررسی بهای گوشت گوسفند معادل 4/0 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله نیم درصد و گوشت مرغ 2/4 درصد کاهش یافت.
در این هفته همچنین قیمت قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.
بر اساس این گزارش: قیمت برنج در هفته منتهی به بیست و یکم تیرماه نسبت به هفته مشابه سال قبل 8/64 درصد، قیمت تخم‌مرغ 5/49 درصد، لبنیات 2/22 درصد، حبوبات 7/108 درصد، میوه‌های تازه 8/20 درصد، سبزی‌های تازه 4/84، گوشت قرمز 4/54 و گوشت مرغ 2/0 درصد افزایش یافته است.
همچنین قیمت قند، شکر، چای و روغن نباتی به ترتیب از افزایش 1/41، 8/100 و 2/58 درصد برخوردار شده‌اند.

 


* وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطالبات بازنشستگان کشوری براساس اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تا هفته آینده پرداخت می‌شود.اسدالله عباسی، سرانه مطالبات هر بازنشسته را حدود 2 میلیون ریال اعلام کرد. وی در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان گفت: سال گذشته 5/2 میلیون نفر بازنشسته از فرهنگیان، قضات و دانشگاهیان از بیمه طلایی برخوردار شدند و امسال نیز 5/1 میلیون بازنشسته دیگر از خدمات این نوع بیمه بهره‌مند خواهند شد.
* واردات برنج در سه ماهه نخست سال به 537 هزار تن رسیده که این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 140 درصد افزایش دارد.به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان ارزشی این میزان برنج 609 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل 140 درصد افزایش در ارزش و 93 درصد افزایش وزنی داشته است.
* معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت بیش از 780 هزار واحد جدید در محدوده بافت‌های فرسوده شهری، گفت: بیش از 66 پروژه نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری اجرایی شده است.مجید کیان‌پور با اشاره به ساخت 2/3 واحد جدید در ازای تخریب یک واحد در بافت فرسوده، بیان کرد: تاکنون 230 هزار واحد فرسوده تخریب شده و به جای آن بیش از 780 هزار واحد جدید در محدوده بافت‌های فرسوده شهری ساخته شده است.
* اعضای جدید هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی معرفی شدندغلامرضا شافعی رئيس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حکمی علی کرمانشاه مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، عزت‌الله اکبری، سیدحسن شفتی، سیدهادی نژادحسینیان و احمد امری را به‌عنوان اعضای جدید هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی منصوب کرد.شافعی از زحمات اعضای قبلی هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی تقدیر و برای اعضای جدید آرزوی موفقیت کرد.
* سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از انسداد یک هزار و 48 حلقه چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه در سه سال اخیر خبر داد.علیرضا دائمی در خصوص تعداد چاه‌های مسدود شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سه سال اخیر، گفت: با مسدود شدن 632 حلقه چاه در آذربایجان شرقی و 416 حلقه چاه در آذربایجان‌غربی، در مجموع یکهزار و 48 حلقه چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه در سه سال اخیر مسدود شده است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 6600 الی 6609، 6510، 6511، 6514 الی 6517، 6519، 6559، 3961 و 3965 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


دبیر کل بانک مرکزی از ارائه خدمات جدید بانکی به مشتریان بانک‌ها در نیمه دوم سال جاری خبر داد.
سید محمود احمدی گفت: فاز دوم پروژه پیاده‌سازی و استقرار مدیریت سرویس‌های فناوری اطلاعات در راستای تحقق ارائه خدمات به مشتریان برنامه‌ریزی شده و امیدوارم این پروژه تا آذرماه سال 92 پایان یابد.
احمدی، مهمترین دستاوردهای راه‌اندازی این پروژه را سیستم مدیریت خدمات «آی‌تی» در بخش‌های مدیریت تغییرات، مدیریت دارایی‌ها و فرآیندهای پیاده‌سازی شده عنوان کرد.
وی همچنین در خصوص پروژه مدیریت متحد هویت سنجی گفت: این سامانه که شامل سیستم مدیریت سپرده‌ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم‌های بانکداری اینترنتی (سبا/ دامون)، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانال‌ها و مشتریان می‌شود تا نیمه دوم سال 92 راه‌اندازی می‌شود.
این مقام بانک مرکزی با اشاره به پیاده‌سازی استاندارد امنیتی «پی‌سی‌آی» در سیستم کارت گفت: پیاده‌سازی این پروژه در جهت افزایش امنیت سیستم‌های کارت، شتاب و شاپرک است و تا پایان سال 92 اجرایی می‌شود.
دبیر کل بانک مرکزی دریافت گواهینامه تطابق سیستم کارت (سوئیچ مرکزی و ارتباطات آن) و همچنین سایر قسمت‌های سیستم (اعم از تجهیزات متصل، سایت‌ها و...) با استاندارد پی‌سی‌آی نسخه 0/2 و استفاده از آن به عنوان مزیت رقابتی و افزایش امنیت در سیستم‌های کارت مطابق با استانداردهای جهانی را از مزایای ایجاد این طرح دانست.
احمدی، گسترش و بومی‌سازی سامانه‌های ملی پرداخت «ان‌پی‌اس» را دیگر دستاورد بانک مرکزی در آینده‌ای نزدیک معرفی کرد و اظهار داشت: این سامانه به منظور مدیریت سیستم‌های ملی پرداخت ایجاد شده و از مهمترین اهداف اجرای آن می‌توان به نگهداری و راهبری سامانه‌ها با هزینه‌ کمتر، عدم نیاز به پشتیبانی خارجی با توجه به تحریم‌ها، کمک به نقش نظارتی و کنترلی بانک مرکزی و امکان نظارت دقیق مدیریت اشاره کرد.

 


رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: مردم زمانی پول خود را برای حفظ ارزش، به سکه طلا و ارز تبدیل می‌کردند، اما هم‌اکنون شاهد کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها هستیم.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با مهر با اعلام اینکه افزایش ارزش پول ملی باعث شده که مردم انگیزه سرمایه‌گذاری در سکه و طلا را نداشته باشند و پول خود را وارد این بازارها نمی‌کنند، افزود: همین عوامل هم باعث کاهش قیمت سکه و طلا می‌شود.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا است، افزود: تعداد فروشندگان در بازار بیش از خریداران است و در عین حال نقدینگی در بازار کم است، همین عوامل باعث تقویت ارزش پول ملی شده که در نهایت منجر به کاهش قیمت ارز و کاهش تقاضا برای خرید سکه و طلا شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نزدیک شدن به زمان تغییر دولت، تاثیری بر کاهش قیمت‌ها داشته است یا خیر؟ عنوان کرد: نحوه برگزاری انتخابات به گونه‌ای بود که منجر به افزایش و بالا رفتن اقتدار سیاسی کشور شد و همین امر باعث افزایش ارزش پول ملی نیز شده است.
وی افزود: در حال حاضر کاهش قیمت سکه به پائين‌ترین حد خود طی 10 ماه گذشته رسیده است، براساس آمارها قیمت سکه در ابتدای سال جاری یک میلیون و 390 هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت فعلی 26 درصد کاهش یافته است، یعنی قیمت سکه طی 4 ماه از ابتدای سال جاری تاکنون 26 درصد کاهش یافت، این در حالی است که قیمت جهانی طلا در این مدت 19 درصد کاهش داشته است.
کشتی آرای گفت: بر این اساس تفاوت 26 درصدی قیمت سکه و 19 درصدی قیمت طلای جهانی، باعث کاهش قیمت ارز شده و همین امر منجر به این شده که دیگر کسی بر روی سکه و ارز سرمایه‌گذاری نکند.
وی گفت: قصد مردم از خرید سکه و طلا و ارز کسب سود است، اما حال مشاهده می‌کنند که با خرید آنها زیان می بینند، بنابراین دیگر سکه و طلا را نزد خود نگه نمی‌دارند.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان وضعیت آینده بازار سکه و طلا را پیش بینی کرد، گفت: حتی طی چند روز گذشته پیش بینی نمی‌شد که قیمت سکه تا این حد کاهش یابد و به حدود یک میلیون تومان برسد، به هر حال مسائل سیاسی و اقتصادی که همگی بر قیمتها تاثیر دارد، قابل پیش‌بینی نیست.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در مورد تاثیرماه مبارک رمضان در کاهش قیمتها نیز عنوان کرد: از سویی کاهش قیمت ارز یا قیمت جهانی طلا که بر کاهش قیمت سکه تاثیر دارد، ارتباطی با ماه مبارک رمضان ندارند و از سوی دیگر نمی‌توان ماه رمضان و رکود خرید و فروش در این ماه را بر کاهش قیمتها بی‌تاثیر دانست.
همچنین به گزارش ایسنا: با توجه به عدم حضور متقاضیان ارز در بازار، این طور برداشت می‌شود که مردم تمایلی برای خرید و فروش ارز ندارند، اما یکی از صرافان در این باره می‌گوید، مردم بیشتر فروشنده هستند تا خریدار.کمی بالاتر از محل تجمع دلالان، صرافی‌های مجاز قرار دارند که برخی از آن‌ها روی تابلوی اعلام قیمتشان عددی درج نشده و به خرید و فروش نمی‌پردازند.
به گزارش خبرنگار کیهان، دیروز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 12 هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون تومان، نیم سکه 535 هزار تومان، ربع سکه 335 هزار تومان و سکه گرمی نیز 230 هزار تومان فروخته شد که نسبت به به روز شنبه به ترتیب 18، 20، ‌10، 5 و 10 هزار تومان کاهش قیمت داشت.
بنابراین گزارش: دیروز همچنین دلار آمریکا 3100 تومان، یورو 4100 تومان و پوند انگلیس نیز 4770 تومان معامله شد.


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10