(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 31 تـیـر 1392 - شماره 20548

آتشفشان در قطب جنوب
معجزه «خار مریم»
تداخل دارو با مصرف غذا در روزه‌داران
شبیه‌سازی موفق یک موش
تولید اندام انسان با چاپگرهای سه بعدی
   


گروهی از دانشمندان انگلیسی و آمریکایی به شواهد زمین شناختی دست یافته‌اند که در خصوص یکی از توضیحات رایج در مورد چگونگی آغاز شکل‌گیری یخ قطب جنوب تردید ایجاد می‌کند.
جریان چرخشی قطب جنوب (ACC) یک جریان اقیانوسی است که در جهت گردش عقربه‌های ساعت در اطراف کل این قاره حرکت می‌کند و یک عایق دور این قطب جنوب ایجاد می‌کند تا آب‌های اقیانوسی گرم شمالی به آن نرسیده و ورقه یخی حفظ شود.
به مدت چندین دهه دانشمندان گمان می‌کردند آغاز این جریان چرخشی، نقش مهمی را در عصر یخبندان اولیه این قاره در حدود 34 میلیون سال پیش ایفا می‌کرده است.
اکنون نمونه‌های سنگی به دست آمده از دریای اسکوتیا در نزدیکی قطب جنوب نشان‌دهنده بقایای یک قوس آتشفشانی در این منطقه است که در حال حاضر غرق شده و در زمانی حدود قبل از 28میلیون سال پیش شگل گرفته است. این آتشفشان می‌توانسته تا کمتر از 12 میلیون سال پیش مانع از شکل‌گیری جریان چرخشی قطب جنوب شده باشد.
اگرچه نمی‌توان جریان چرخشی قطب جنوب را به آغاز یخبندان اولیه قطب جنوب مرتبط کرد، اما می‌تواند نشان‌دهنده ورود سیاره زمین به یک وضعیت یخچالی بسیار سردتری باشد.
محققان با استفاده از فناوری چند پرتویی سونار، نقشه عمق‌سنجی کف دریا را که شبیه نقشه‌برداری توپوگرافی سطح زمین است، تهیه کردند. این گروه بالاآمدگی کف دریا را در دریای اسکوتیای مرکزی شناسایی کردند.
آنها بالایروبی چندین نقطه از کف دریا در نقاط مختلف این برآمدگی، سنگ آتشفشانی و رسوبات ناشی از هوازدگی سنگ‌های آتشفشانی را کشف کردند.
این نمونه‌ها از گدازه‌های طبیعی کف اقیانوس مجزا هستند و از نظر زمین شیمیایی با قوس آتشفشانی جزایر ساوت ساندویچ که در حال حاضر فعالند یکسان هستند. این قوس آتشفشانی در شرق دریای اسکوتیا واقع شده و امروزه یک مانع را برای جریان چرخشی شکل داده و آن را به سوی شمال منحرف می‌کند.
محققان با استفاده از شیوه‌ای موسوم به تعیین تاریخ ایزوتوپی ارگون، دریافتند سن این نمونه‌ها از 28 میلیون سال تا 12 میلیون سال است.
محققان با اشاره به قوس آتشفشانی کهن ساوت ساندویچ (ASSA)، این نتایج را به عنوان شواهدی می‌دانند که یک قوس آتشفشانی کهن در آن زمان و شاید بسیار زودتر در این منطقه فعال بوده است.

 


بیش از 2000 سال است که فوائد درمانی گیاه «خارمریم» به عنوان گیاه بومی مناطق مدیترانه، اروپای مرکزی و آمریکای شمالی و جنوبی شناخته شده است.
گیاه دارویی «خار مریم» خاصیت‌های بسیاری دارد که توانایی آن در حفظ سلامت کبد مهمترین آن است.
علاوه بر این از دیگر ویژگی‌های گیاه «خارمریم» سم‌زدایی بدن از مواد شیمیایی است که وارد بدن شده و سلامت آن را به خطر می‌اندازند. همچنین ترکیبات موجود در «خارمریم» از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که این گیاه را قادر می‌سازند سلول‌های کبدی آسیب‌دیده ناشی از مصرف مواد سمی را بهبود دهد.
همچنین خارمریم میزان التهاب را کاهش داده و تاثیرات آنتی‌اکسیدان بالقوه‌ای دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌دیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت می‌کنند.
این گیاه در درمان اختلالات فوق کلیوی وسندرم روده ملتهب کاربرد دارد و برای درمان اختلال پوستی «داءالصدف» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در مورد دیگر فوائد این گیاه می‌توان گفت که خارمریم به دلیل تاثیرات شبه استروژن می‌تواند حجم شیر در مادران شیرده را افزایش دهد.
همچنین به رغم این حقیقت که گیاه خارمریم در درمان هپاتیت به خصوص نوع C آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام مطالعات بیشتر برای اثبات این ارتباط مورد نیاز است.
برخی بررسی‌ها حاکی از تاثیر مثبت این گیاه بر فعالیت آنزیم کبدی است و برخی از آنها نتیجه معکوس نشان می‌دهد.
مطالعات آزمایشگاهی ابتدایی نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند تاثیرات ضدسرطانی داشته باشد و از رشد سلول‌های سرطانی پروستات، سینه و دهانه رحم جلوگیری کند.
یکی دیگر از خواص «خارمریم» تاثیر آن در کاهش کلسترول بالای خون و افزایش سطح کلسترول خوب در بدن است.

 


تداخل دارو با غذا می‌تواند باعث کاهش، افزایش یا تاخیر در رسیدن دارو به غلظت مناسب آن در خون شود، شدت تداخل و اینکه آیا اثر آن بر جذب دارو مثبت است یا منفی، به چند عامل بستگی دارد که روزه‌داران باید در ماه رمضان به آن توجه کنند.
این عوامل مانند ماهیت فیزیکی و شیمیایی دارو، فرمولاسیون، نوع غذا، و فاصله زمانی بین خوردن غذا و مصرف دارو بستگی دارد که روزه‌داران باید آن را در ماه مبارک رعایت کنند.
به گفته کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پزشکان باید هنگام تجویز داروهایی نظیر فوروزماید، ریفامپیسین و اریترومایسین که باید با معده خالی مصرف شود بسیار مراقب باشند. همچنین کیفیت غذایی که هنگام باز کردن روزه صرف می‌شود نیز بر جذب برخی داروها تاثیر می‌گذارد.
به گزارش ایرنا، دکتر فهیمه احمدی افزود: نوشیدنی‌هایی نظیر چای، قهوه و آب پرتقال می‌تواند اسیدی بودن معده را افزایش دهد و باعث افزایش جذب اسیدهای ضعیف و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای خواب‌آور شوند که وقوع چنین تغییراتی می‌تواند بر غلظت پلاسمایی یک دارو، تاثیر چشمگیری داشته باشد و باعث کاهش اثربخشی یا افزایش اثرات جانبی آن شود.
وی اظهار داشت: از آنجا که مصرف آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع داروها و سوخت و سازهای ناشی از آنها دارد بیماران باید در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند.
وی ادامه داد: در صورتی که لازم است دارویی با معده خالی مصرف شود بهترین زمان مصرف دارو یک ساعت قبل از سحری یا دو ساعت بعد از افطار است و همچنین برخی از داروها حتما باید همراه غذا خورده شود که بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو، یک لیوان آب معمولی است.
کارشناس امور دارویی معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق اطلاعات موجود، اکثر بیماران در ماه رمضان و بدون مشورت با پزشک خودسرانه زمان دریافت دوزهای دارو، تعداد دوزها و حتی دوز کلی روزانه را تغییر می‌دهند.
در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن، لازم است تنظیم دوز جدیدی که قرار است در ماه رمضان مورد استفاده قرار گیرد، از قبل تثبیت شود.
به طور کلی کارشناسان و متخصصان دارویی توصیه می‌کنند در صورت وقوع مشکلات درمانی در ماه رمضان، با وجود در دسترس بودن فرمولاسیون‌های طولانی اثر، تعداد دوزها کاهش داده شود و در فواصل طولانی‌تری، به عنوان مثال یک بار در روز مصرف شود.
به گفته کارشناسان و متخصصان دارویی، بیمارانی که اجازه روزه گرفتن دارند و همزمان به مصرف داروها نیز نیاز دارند، مصرف اشکال غیرخوراکی داروها در اغلب موارد با روزه‌داری منافاتی ندارد.
بیمارانی که اشکال غیرخوراکی داروها را مصرف می‌کنند نباید نگران روزه‌داری خود باشند که ممکن است در مواردی پزشک معالج با جایگزین کردن اشکال خوراکی داروها با غیرخوراکی آنها امکان روزه‌داری را برای بعضی از بیماران فراهم کند.
بیمارانی که مجبور به مصرف بیش از یک بار داروها در روز هستند، پزشک با تعویض دارو با یک داروی دیگر امکان روزه‌داری را برای این بیماران فراهم می‌کند.

 


پژوهشگران ژاپنی توانسته‌اند با استفاده از یک قطره خون، یک موش را شبیه‌سازی کنند.
براساس گزارشی که در نشریه علمی «زیست‌شناسی تولیدمثل» منتشر شده است، برای این شبیه سازی از سلول‌هایی استفاده شده است که در سیستم گردش خون یک موش بودند.
پژوهشگران گفته‌اند که موش شبیه‌سازی شده، ماده بوده و طول عمری معادل یک موش معمولی داشته است. او قابلیت تولید مثل نیز داشت.
این پژوهش در مرکز «رایکن بایوریسورس» انجام و گزارش شده است که پژوهشگران در یک مؤسسه مرتبط دیگر نزدیک به 600نمونه ژنتیکی مشابه از یک موش را شبیه‌سازی کرده‌اند.
سلول‌هایی که تاکنون برای شبیه‌سازی موش به کار رفته‌اند، از چندین بخش مختلف از جمله گلبول‌های سفید خون در غدد لنفاوی، مغز استخوان و کبد برداشته شدند.
اما در مطالعه‌ای که نتیجه‌اش به تازگی منتشر شد، گروه پژوهشگران ژاپنی بررسی کرده‌اند که آیا سلول‌های سیستم گردش خون هم برای شبیه‌سازی قابل استفاده هستند یا نه. این سلول‌ها در مقایسه با دیگر سلول‌های مورد استفاده در شبیه‌سازی، برای پژوهشگران در دسترس‌تر هستند.
آنها نمونه خونی را که برای شبیه‌سازی استفاده کرده‌اند، از دم یک موش برداشتند، گلبول‌های سفید آن را جدا کردند و هسته یاخته را برای شبیه‌سازی به کار بردند.
پژوهشگران ژاپنی در گزارش خود نوشته‌اند که مطالعه‌شان «برای اولین‌بار نشان داد که با استفاده از هسته یاخته سلول‌های خونی می‌توان موش شبیه‌سازی کرد.»
پژوهشگران در ژاپن برای سال‌ها در زمینه شبیه سازی موش فعالیت کرده‌اند.

 


محققان دانشگاه «ویک فارست» در کارولینای شمالی با استفاده از شیوه‌های چاپ سه بعدی در حال ساخت چارچوب‌هایی برای پرورش سلول انسان روی آن و تولید اعضای چهره مانند بینی و گوش هستند.
اگرچه کارشناسان گفته‌اند تا پرورش کل اعضای کاربردی وقت زیادی لازم است، اما مهندسان زیستی درحال حاضر توانسته‌اند رگ‌های خونی جدیدی را در بیماران پرورش داده و مورد استفاده قرار دهند.
همچنین دانشمندان اکنون در مسیر تولید جایگزین‌هایی برای بینی و گوش بیماران نیازمند هستند.
درحال حاضر گوش‌های جایگزین با موادی ساخته می‌شود که از قوام غیرطبیعی اسفنج‌مانند برخوردارند. در برخی موارد جراحان از دنده بیمار برای ساخت گوش جایگزین استفاده می‌کنند که شیوه چالش برانگیز و دردناکی است و همچنین محصول نهایی به ندرت ظاهر طبیعی داشته و عملکرد درستی هم ندارد.
پرورش ریه و دیگر اندام بدن برای پیوند از دیگر اهداف بوده و دانشمندان مدعی هستند که به تولید آ‌نها نیز نزدیک‌تر شده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10