(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 03 مرداد  1392 - شماره 20551

نیاز گروه‌های‌منفی به خون
ایجاد 80 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران
بیانیه دادستانی تهران درباره تعرض به 2 بانوی محجبه
احمدی‌مقدم: مردم در امر به معروف و نهی‌ از منکر از برخورد اجتناب کنند
سازمان بسیج جامعه پزشکی هشدار داد
باز کردن روزه با آب سرد ممکن است به مرگ منجر شود
معاون رئیس دادگستری تهران: توجه به آزادی مشروط ضروری و لازم است
رئیس شبکه هپاتیت ایران: داروهای وارداتی هپاتیت گران و کمیاب است
برگزاری آزمون وکالت در دوم شهریور
فاکتورهای خرید در داروخانه باید به مشتری ارائه شود
معلم‌های ایران پلیس می‌شوند
معاون گردشگری خبر داد
ورود 497 هزار گردشگر خارجی به ایران
سنجش 55 هزار کلاس اولی تهرانی
برپایی 10 هزار سفره افطاری در مناطق محروم
سوسکی به اندازه یک‌دست!
قتل 6500 آمریکایی با سلاح
مردی که برای خودش دست ساخت!
قایق پناهجویان ایرانی غرق شد
   


سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: با توجه به گرمای هوا و طولانی بودن ساعات روزه‌داری مردم، میزان مراجعات به پایگاههای انتقال خون کاهش یافته است.
دکتر بشیر حاجی بیگی به روزه‌داران توصیه کرد: برای اهدای خون در ساعات پس از افطار به پایگاههای انتقال خون مراجعه کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه در کشور، تنها 10 درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند، همیشه نسبت میزان ذخایر خون منفی کمتر از گروه‌های مثبت است و 3 تا 4 درصد جمعیت کشور گروه خونی O منفی دارند و کمتر از یک درصد گروه خونی AB منفی وجود دارد.
حاجی‌بیگی در ادامه گفت: به همین دلیل در روزهایی که با کمبود اهدا مواجه می‌شویم، اولین کاهش ذخایر،‌در میان گروه‌های منفی دیده می‌شود.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به این موضوع که 25 درصد خون کشور به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد، گفت: با توجه به اینکه مدت زمان نگهداری پلاکت در مراکز انتقال خون فقط 3 روز است و پلاکت روزانه مصرف می‌شود و باید طی 6 ساعت اولیه پس از اهدای خون، از خون‌های اهدایی جدا شود، زمان طلایی دارد و باید اهدای خون برای تهیه پلاکت به روز باشد.
حاجی بیگی تأکید کرد: حجم خون از دست رفته در اهدای خون در همان 2 تا 3 ساعت اولیه با نوشیدن مایعات بیشتر جبران می‌شود و بلافاصله به سیستم گردش خون برمی‌گردد. سلول‌های خونی نیز طی 2 تا 3 هفته پس از اهدا، با تحریک مغز استخوان، تولید شده و به گردش خون وارد می‌شوند.
در تهران تنها روزانه 3000‌واحد خون و فرآورده از انتقال خون استان تهران درخواست می‌شود و سازمان انتقال خون باید جوابگوی 170 بیمارستان و مرکز درمانی در شهر تهران باشد.
بنابر اعلام سازمان انتقال خون کشور، استانهایی که با بیشترین کمبود خون مواجه می‌شوند استان‌هایی هستند که بیشترین درصد بیماران خاص را دارند و شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، مازندران، گیلان، خوزستان و تهران است که نیاز به خون و فرآورده‌های آن در این استانها بیشتر است.

 


رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: در حال حاضر 40 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر تهران داریم که امیدواریم مجموع این تعداد به 60 تا 80 دفترخانه برسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری طی سخنانی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: ثبت‌نام متقاضیان ایجاد دفاتر الکترونیکی قضایی از دوشنبه آغاز شد و مهلت ثبت‌نام از تاریخ 31‌تیر تا 9 مرداد به مدت 10 روز است.
وی یادآور شد که ثبت‌نام فقط از طریق سامانه اینترنتی
www.adliran.ir انجام می‌شود. پاسخگویی به سوالات نیز فقط از طریق شماره تلفن 63974048 امکان‌پذیر است و به هیچ عنوان به مراجعات حضوری پاسخ داده نمی‌شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مسئولیت درستی اطلاعات وارد شده با متقاضیان است و اگر اشتباهی صورت بگیرد به تقاضای این افراد ترتیب اثر داده نخواهد شد، اما اگر اشتباه از سوی سیستم ما باشد، به آن‌ها برای رفع اشتباه تماس می‌گیریم.
شهریاری خاطرنشان کرد: شرایط عمومی متقاضیان بر روی سایت ذکر شده و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت، برای ثبت‌نام اقدام کنند.
وی بیان کرد: اداره کلی در مرکز آمار و فناوری اطلاعات به نام اداره کل خدمات الکترونیک تاسیس کرده‌ایم که مسئولیت آن علاوه بر برگزاری فراخوان، تعیین میزان هزینه‌های مربوط به دفاتر خدمات است. همچنین این اداره کل گزارشات لازم را در مورد حسن اجرای دفاتر نظارت ارائه می‌کند که در حال حاضر مدیریت این اداره کل با حفظ سمت برعهده آقای رفعتی است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه علاوه بر تاسیس اداره کل خدمات الکترونیک، شورای مشورتی نیز تاسیس شده است، گفت: اعضای شورای مشورتی، 5 نفر هستند که با حکم رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات منصوب می‌شوند.

 


در پی انتشار اخباری در رسانه‌ها دایر بر تعرض به 2 بانوی محجبه در سطح شهر تهران توسط 2 زن بدحجاب، دادستانی تهران در این زمینه بیانیه‌ای منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران، در بیانیه دادستانی تهران در خصوص تعرض به دو بانوی محجبه آمده است، در روزهای اخیر در میدان پونک تهران بانوی محجبه‌ای توسط زنی مورد تعرض فیزیکی قرار گرفته که در پی اعلام موضوع فوق و اطلاع دادستان تهران، بلافاصله با دستور دادستان، همکاری امت حزب‌الله و پلیس ابتدا شاکیه پرونده شناسایی و با راهنمایی او، متهمه دستگیر و به دادسرا معرفی شد. هرچند در جریان اقدامات قضایی، شاکیه نسبت به متهم زن اعلام گذشت کرد.
در حادثه دیگری نیز که در هفته گذشته در منطقه خانی‌آباد تهران روی داده است و ظرف روز جاری خبر آن در سایت‌های خبری منتشر شده است، متهم توسط نیروهای انتظامی دستگیر و به دادسرای بعثت معرفی گردید که در این مورد نیز پرونده قضایی تشکیل و این زن نیز با معرفی کفیل آزاد شده است. گزارش یاد شده حاکی است که با تکمیل تحقیقات برای متهم این پرونده کیفرخواست صادر و به زودی جهت رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد.پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران اضافه کرد همچنین در روز جاری دادستان تهران علیه مدیر مسئول نشریه‌ای که به چادر به عنوان حجاب برتر توهین کرده بود اعلام جرم کرد که پرونده جهت رسیدگی به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع گردید.

 


رئیس پلیس کشور گفت: مردم نمی‌توانند بعد از امر به معروف فرد بدحجاب را دستگیر و به کلانتری منتقل کنند.
سردار اسماعیل‌ احمدی‌مقدم دیروز در حاشیه جلسه ارزیابی عملکرد فرماندهی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران درباره حوادث رخ داده برای دو آمر به معروف در هفته گذشته در تهران گفت: ما از اینکه کسانی احساس وظیفه کرده و اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند تقدیر می‌کنیم این کار از واجبات دین ما بوده و حتی در کشورهای اروپایی هم نسبت به اموری که قبح اجتماعی آنها بالاست تذکر داده می‌شود.
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه کنترل همگانی اقدامی پسندیده و در دین ما یک فریضه است، گفت: اما در موضوع امر به معروف و نهی از منکر این کار از نظر مقام معظم رهبری دارای 3 مرحله است که در مرحله اول باید با رفتار خود قبح یک رفتار را نشان دهیم. مرحله دوم تذکر لسانی است و مرحله سوم نیز برخورد انتظامی است. دو مرحله اول را شهروندان و مردم می‌توانند انجام دهند ولی مرحله سوم وظیفه ماموران است.
وی ادامه داد: تقاضای ما این است که مردم از ورود به مرحله برخورد اجتناب کنند زیرا چنین وظیفه‌ای وجود ندارد. این کار خلاف مقررات است و ممکن است تنش‌هایی به وجود آورد.
وی ادامه داد: اگر کسی برای امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب حرکت کند، پلیس از او حمایت می‌کند، باید فرهنگ را تقویت کنیم و بدانیم اگر این امر باعث ایجاد خطر می‌شود می‌توانیم از آن اجتناب کنیم.

 


بنا بر هشدار سازمان بسیج جامعه پزشکی سمنان اگر فرد روزه‌اش را با آب خیلی سرد افطار کند، ممکن است به دلیل شوک عروقی در معده و فشاری که به سیستم قلب وارد می‌شود، منجر به مرگ وی گردد.
گفتنی است یکی از مواردی که فرد روزه‌دار باید رعایت کند، تغذیه مناسب در سحر و افطار است، علاوه بر توجه به مصرف پنج گروه اصلی غذایی که شامل قندها، پروتئین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها، سبزیجات و میوه‌جات بوده، حفظ مایعات و املاح و ویتامین‌ها در رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
- وعده غذایی اصلی بهتر است در سحر میل شود و بهترین ماده غذایی که کمتر موجب گرسنگی و تشنگی می‌شود، همراه کردن دو کف دست نان با هشت قاشق غذاخوری برنج با انواع خورشت‌های کم چرب است.
- یک واحد لبنیات مثل یک پیاله ماست یا یک لیوان شیر و دو واحد میوه باید در وعده سحر مصرف شود، همچنین مصرف حداقل دو لیوان آب که در آن از لیمو ترش تازه استفاده شده باشد، برای رفع عطش مناسب است.
- خوردن چای در وعده سحر توصیه نمی‌شود؛ چرا که چای موجب دفع زودرس آب از بدن شده و تشنگی زودرس را به دنبال دارد.
- در وعده افطار نیز بهتر است روزه خود را با دو عدد خرما و کمی آب جوش باز کنیم، خوردن غذای کمی شیرین و ملایم مثل فرنی، حلوا، شیر برنج، نان، پنیر و سبزی و همچنین مصرف غذای پروتئینی مثل سوپ یا آش و سه کف دست نان مناسب است.
- باز کردن روزه با شکم گرسنه با آب سرد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا معده به یک باره سرد و منقبض شده و منجر به دردهای شکمی می‌شود و حتی گاهی ممکن است موجب وارد شدن شوک عروقی در معده و فشار به سیستم قلب شده و فرد سنگ‌کوب کرده و موجب مرگش شود.
- برای برطرف کردن عطش بهتر است در اواخر افطار آب به شکل جرعه جرعه میل شود و در وعده بین افطار تا سحر نیز مصرف میوه‌های فصل توصیه می‌شود، همچنین بهتر است غذا را خوب جویده و آرام آرام خورده شود.
- برای جلوگیری از سردردهای ناشی از روزه‌داری توصیه می‌شود که در وعده سحر از موادی که قند طبیعی دارند مثل خرما،‌کشمش، انجیر خشک و عسل استفاده شود؛ زیرا ماندگاری قند این‌ها بالا بوده و باعث افت قند خون در فرد نمی‌شود.

 


معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، توجه به آزادی مشروط را ضروری و لازم دانست.
احمد مظفری با حضور در ندامتگاه قزلحصار به منظور بررسی و ارائه راهکار در مورد جمعیت کیفری زندان‌ها، اهتمام در بررسی پرونده قضایی مددجویان را مهمترین وظیفه دستگاه قضایی دانست و اظهار کرد: تکریم به مددجویان در قالب بررسی مشکلات،‌مهمترین اهرمی است که ضمن متنبه شدن از اعمال ناپسند گذشته به مسیری هموار و روشن هدایت می‌شوند.
وی، آثار سوء زندان بر خانواده‌ها را مغایر با اصل شخصی بودن مجازات دانست و خاطرنشان کرد: زندانی بودن افراد علاوه بر تحمیل هزینه‌های اقتصادی، ناتوانی خانواده در تأمین مخارج زندگی به دلیل نبود سرپرست خانواده و فروپاشی آن را نیز به دنبال دارد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، بر توجه به اعمال ماده 2 در احکام زندانیان تأکید کرد و گفت: متهمان مالی که به حبس و پرداخت رد مال محکوم می‌شوند باید مقدار رد مال در احکام آن‌ها قید شود، در غیر این صورت زندان هیچ تعهدی برای نگهداری مددجو بعد از تحمل حبس ندارد.وی توجه به آزادی مشروط را ضروری و لازم دانست و گفت: زندان محل اصلاح و تربیت و به نوعی متنبه کردن مددجویان است؛ بنابراین باید سعی کنیم تا حد ممکن مطابق با آئین‌نامه و دستورالعمل و با استفاده از آزادی مشروط، عفو و غیره آن‌ها را در کوتاهترین زمان ممکن به خانواده‌هایشان برگردانیم.مظفری، از آغاز بکار سیستم انفورماتیک در مکاتبات قضایی خبر داد و ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک مراجع قضایی با زندان‌ها از طریق سیستم انفورماتیک ارتباط برقرار می‌کنند تا با این روند مشکلات قضایی مددجویان در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

 


رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: داروهای موجود فقط بخشی از بیماران هپاتیت C را درمان می‌کند و 40 درصد بیماران مقاوم به درمان هستند و داروهای وارداتی آنها بسیار گران بوده و دچار کمبود می‌شوند.
به گزارش فارس، سیدموید علویان پیش از ظهر دیروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی هپاتیت برگزار شد، گفت: در اکثر نقاط کشور به جز استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان که شیوع بالای هپاتیت را دارند شاهد شیوع کمتر از دو درصد هستیم و استان‌های کردستان، کرمانشاه، بندرعباس، اصفهان، خراسان‌های شمالی و رضوی، طبق مطالعات جمعیتی شیوع دو درصد را دارند.
وی با اشاره به اینکه شیوع هپاتیت B کمتر از دو درصد است گفت: از سال 75 از نظر هپاتیت C غربالگری آغاز شده است و افرادی که قبل از این تاریخ خونگیری شده‌اند ریسک 0/5 درصد را داشته‌اند یعنی از هر 200 نفر یک مورد هپاتیت C وجود دارد.
علویان تصریح کرد: در حال حاضر اعتیاد تزریقی در انتقال هپاتیت C مطرح است و فقط راه انتقال خون در این بیماری مطرح نیست بلکه بیشتر رفتارهای پرخطر جنسی، حجامت‌های غیربهداشتی و غیرعلمی، خدمات دندانسازی تجربی، تزریق آمپول‌های غیرحرفه‌ای و خالکوبی‌های غیربهداشتی راه‌های انتقال هپاتیت C هستند و اگر می‌خواهیم این بیماری کنترل شود باید به سراغ رفتارهای پرخطر برویم.
رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: هپاتیت C در پاکستان بیش از 5درصد، در افغانستان 6درصد، آذربایجان 7درصد، عراق و کویت بیش از 4درصد گزارش شده است و این آمار در میان معتادان تزریقی در کشور بین 20 تا 40 درصد گزارش شده است.
علویان شیوع این بیماری را بیشتر در جوانان دانست و گفت: حدود 6 سال پیش شیوع هپاتیت C در بیماران هموفیلی بالای 50‌‌درصد بود که اکنون به زیر 20درصد رسیده است. در بیماران تالاسمی از 30درصد به زیر 15درصد کاهش یافته است و در بیماران دیالیزی از 18 به کمتر از دو درصد کاهش یافته است.
وی با اعلام اینکه آمار دقیقی از فوت بیماران مبتلا به
هپاتیت C موجود نیست، گفت: حدود 5هزار نفر در سال بر اثر بیماری‌های کبدی‌، کبد چرب شدید و هپاتیت می‌میرند و 200 هزار نفر به دلیل بیماری مزمن کبدی نیاز به درمان و دارو دارند.
رئیس شبکه هپاتیت ایران در مورد وضعیت هپاتیت B گفت: در حال حاضر پروتکل‌های درمانی تعریف شده و اکثر داروهایی که مورد نیاز است از نوع تولید داخل یا وارداتی و تزریقی و خوراکی در کشور موجود است.
وی ادامه داد: اما طی سه ماه اخیر به طور ناگهانی برخی داروها خصوصا داروهای تولید داروی داخل با کمبود شدید مواجه شده‌اند. از متولیان حوزه دارو گله‌مند هستیم اگر ما با مردم به زبان صداقت صحبت کنیم نتیجه بهتری را دریافت می‌کنیم باید کمبودها را قبول کنیم و از مردم معذرت‌خواهی کنیم اما انگار معذرت‌خواهی مرسوم نیست.
علویان گفت: با نامه‌نگاری انجام شده با وزارت بهداشت تلاش شد برخی مشکلات حل شود بنابراین طی هفته اخیر برخی مشکلات دارویی برطرف شده و داروها توزیع شده است. این کمبودها بیانگر نبود سیاست منسجم است که باعث کمبود دارویی بین بیماران می‌شود.
وی در مورد هزینه درمان بیماران گفت: بیماران هپاتیت B و C بضاعت کمی دارند و بیمه‌ها هزینه آزمایش را فقط یک‌بار در سال قبول می‌کنند این آزمایش‌ها گران هستند و یکبار درمان برای بیماران کافی نیست.
علویان با اشاره به اینکه درمان هپاتیت B در 15 سال اخیر باعث کاهش موارد ابتلا به سرطان کبد شده است گفت: در مورد هپاتیت C موضوع پیچیده‌تر است. داروهایی که موجود است حدود 60 درصد درمان را انجام می‌دهد 40 درصد بیماران نسبت به دارو مقاومند این داروها در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی هستند در حال حاضر درمان سطح یک این بیماران پوشش خوبی دارد اما برای بیماران مقاوم به درمان منتظر تصمیم بیمه باید باشیم.
رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: همچنین در سه هفته اخیر شاهد حذف یارانه برخی داروها بوده‌ایم که منجر به گران شدن قیمت داروهای بیماران هموفیلی از 120 به 320 هزارتومان شده است.
علویان گفت: داروی نسل جدید درمان هپاتیت C به کشور آمده اما فقط تعداد کمی می‌توانند با آن درمان شوند چرا که هزینه یک دوره درمان برای هر بیمار حدود 80‌میلیون تومان است.
وی تصریح کرد: هزینه‌ای که قبلا بیمار به صورت فرانشیز پرداخت می‌کرد حدود 3 برابر شده است. که به نظر می‌رسد به صورت یارانه برگشت آن ممکن نیست.

 


رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلا (اسکودا) اعلام کرد: از اول تا 10 مهر ماه سال جاری ثبت‌نام آزمون وکالت انجام می‌شود و هزینه ثبت‌نام هم 7 درصد بیشتر از هزینه سال گذشته محاسبه می‌شود.
علی مندنی‌پور از برگزاری آزمون وکالت سال 92 خبر داد و گفت: براساس تفاهم‌نامه و قراردادی که با سازمان سنجش منعقد شده است زمان ثبت‌نام از 1 تا 10 مهر ماه سال جاری بوده و آگهی زمان برگزاری آزمون وکالت، روز دوم شهریور ماه بر روی سایت اتحادیه منتشر می‌شود.وی گفت: سؤالات امتحانی آزمون وکالت از دروس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا، حقوق آیین دادرسی کیفری و اصول فقه است.

 


مسئول رسیدگی به تخلفات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اختلاف قیمت‌های درج شده داروها روی بسته‌بندی و قیمت‌های عرضه شده به بیماران، گفت: در صورت درخواست مشتری باید فاکتورهای خرید دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی، تجهیزات پزشکی و دارویی قابل دسترس و نشان دادن باشد.
دکتر امیر رامهرمزی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: طی دو ماهه اخیر با توجه به افزایش قیمت داروها در نتیجه تفاوت‌های خرید با ارز مبادله‌ای، قیمت‌های عرضه شده داروها با آنچه روی بسته‌بندی‌های درج می‌شود، اختلاف دارد.
وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌های داروسازی، بسته‌های داروی خود را برای بازه زمانی سه تا شش ماهه تولید می‌کنند بنابراین هنگامی که قیمت داروها تغییر می‌کند، قیمت جدید روی بسته آن درج نشده است.
مسئول رسیدگی به تخلفات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هر چند این مساله موجب اختلاف قیمت دارو با آنچه روی بسته‌ درج شده، می‌شود اما داروخانه‌ها در صورت اعتراض بیماران، مکلفند که آخرین فاکتور رسمی و قانونی خرید محصولات را به بیمار ارایه کنند.
رامهرمزی درباره اینکه چرا برخی از داروخانه‌ها در یک منطقه، یک نوع دارو را با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌کنند، افزود: ممکن است داروخانه‌ای، دارویی را با حجم زیاد به طور قانونی در بهمن‌ماه با قیمت ارزانی خریده باشد اما داروخانه دیگری همان دارو را طی چند ماه اخیر با قیمت جدید خریداری کرده باشد بنابراین داروخانه نخست حتی اگر قیمت قانونی دارو بالا باشد، طبق بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه ندارد دارو را گرانتر از قیمت خرید بفروشد.
وی تاکید کرد: با توجه به پیش آمدن اینگونه مسایل، بازرسی از داروخانه‌ها برای جلوگیری از گرانفروشی تشدید شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی، اقدامات نظارتی خود را به شدت افزایش داده‌اند.رامهرمزی تصریح کرد: فرقی ندارد دارو با چند درصد افزایش به مراجعه کننده، ارائه شود؛ هرگونه افزایش قیمتی تخلف است.
وی یاد‌آور شد: چند سال پیش داروخانه‌ها، دستگاهی داشتند که در صورت تغییر قیمت دارو با آن دستگاه، قیمت‌ها را روی دارو درج می‌کردند اما چون مشتری متوجه دو قیمت متفاوت می‌شدند، نسبت به این مسئله اعتراض داشتند و اقناع نمی‌شدند.
مسئول رسیدگی به تخلفات دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بهتر است کارخانه‌های داروسازی با توجه به تغییر قیمت‌ها، این تغییرات را در همان کارخانه‌ها اعمال کنند تا برای داروخانه و بیماران، مشکلی ایجاد نشود.

 


معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از فعالیت 100 هزار معلم به عنوان پلیس فرهنگ یار خبر داد که به صورت بازرس نامحسوس تخلفات رانندگی را به پلیس گزارش می‌دهند.
به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدکریم خسروی افزود: این بازرسان نامحسوس تخلفات حادثه‌ساز مانند سبقت و سرعت غیرمجاز، حرکت در شانه خاکی در جاده‌ها، حرکات نمایشی و غیره را ثبت و به پلیس راهور گزارش می‌دهند.وی از بازرسان نامحسوس به عنوان وجدان‌های بیدار یاد کرد و افزود: برای نهادینه کردن فرهنگ رانندگی در کشور علاوه بر حضور پلیس فرهنگ‌یار، دانش‌آموزان در قالب همیار پلیس و دهیاران روستاها در قالب راهوران محله با پلیس راهور همکاری دارند.خسروی ادامه داد: در ایامی مانند سفرهای تابستانی و سال تحصیلی این افراد تمامی تخلفات رانندگی را ثبت کرده و پلیس راهور را در اجرای اهدافش یاری می‌دهند.وی با اشاره به آغاز طرح تابستانه پلیس از اواخر ماه مبارک رمضان، گفت: در این طرح با توجه به ازدیاد سفرهای تابستانی، 40‌هزار تن از عوامل پلیس راهور در قالب 10 هزار تیم گشتی فعالیت خواهند کرد.

 


معاون گردشگری کشور آمار ورود و خروج گردشگر در تیر ماه سال 92 را اعلام کرد و گفت: در این ماه 497 هزار و 31 گردشگر خارجی به ایران وارد شده‌اند.
منوچهر جهانیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طبق آمارهای جمع‌آوری شده از دستگاه‌های مرتبط، تعداد گردشگران ورودی به کشور در تیر ماه سال جاری 497 هزار و 31 نفر است که نسبت به تیر ماه سال گذشته رشد 29 درصدی نشان می‌دهد.
وی آمار گردشگران ورودی در تیر ماه سال گذشته را 384 هزار و 359 نفر اعلام کرد.معاون گردشگری کشور درباره آمار گردشگران ایرانی که به سایر کشورها سفر کرده‌اند، نیز گفت: تیر ماه امسال 509 هزار و 812 نفر از کشور خارج شده‌اند که نسبت به تیر ماه سال گذشته 6/26 درصد کاهش داشته است.جهانیان تعداد گردشگران خروجی از کشور در تیر ماه سال گذشته را 694 هزار و 102 نفر اعلام کرد.وی تاکید کرد: با توجه به این آمار، ورود و خروج گردشگر در تیر ماه امسال به هم نزدیک شده است.

 


مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از سنجش 55 هزار کلاس اولی تاکنون خبر داد و گفت: پایگاه‌های سنجش آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان تا 15 شهریور ماه به فعالیت ادامه خواهد داد.
وجیه‌الله پرویزی، در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود 100 هزار دانش‌آموز کلاس اولی داشته باشیم که تاکنون 55 هزار کلاس اولی در پایگاه‌های سنجش تحت پوشش سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه پایگاه‌های سنجش در ماه مبارک رمضان در روزهای دوشنبه و چهارشنبه دایر هستند، گفت: در پایگاه‌های سنجش، نوآموزان نوبت‌دهی می‌شوند و تا زمانی که تمام کلاس‌اولی‌ها سنجش نشده‌اند، پایگاه‌های سنجش به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
فعالیت پایگاه‌های سنجش تا 15 شهریور
پرویزی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا 15 شهریور فعالیت اکثر پایگاه‌ها به اتمام برسد اما اگر پایگاهی باشد که باز هم ظرفیت داشته باشد، نسبت به تمدید فعالیت آن اقدام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 67 پایگاه اولیه و 4 پایگاه تخصصی در شهر تهران برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان دایر است، افزود: دانش‌آموزانی که مشکوک به مشکل شناخته شوند به پایگاه‌های تخصصی ارجاع می‌شوند.مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: از 55 هزار کلاس اولی که تاکنون سنجش شده‌اند، 52 هزار نوآموز در ارزیابی اولیه بدون مشکل تشخیص داده شده‌اند و حدود 3 هزار نوآموز به پایگاه‌های تخصصی ارجاع شدند.وی به فعالیت پایگاه‌های تخصصی اشاره کرد و ادامه داد: اصولاً 95 درصد کلاس اولی‌ها در پایگاه‌های تخصصی پس از معاینه‌های دقیق با تجویز مواردی مانند عینک، سمعک یا راهنمای تحصیلی به مدارس عادی ارجاع می‌شوند.

 


رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از برپایی سفره‌های 10 هزار افطار با عنوان «سفره‌های‌ مهربانی» در مناطق محروم به ویژه مناطق زلزله‌زده استان‌های ‌آذربایجان‌شرقی، بوشهر و خراسان‌جنوبی خبر داد.
فرحناز رافع تصریح کرد: همچنین برای بهره‌مندی زلزله‌زدگان سفره‌های افطاری برای بیش از 5 هزار خانوار مناطق زلزله‌زده برپا می‌شود که در آذربایجان‌شرقی 14 روستای زلزله‌زده شهرستان‌های ورزقان، هریس و اهر به تعداد 2 هزار و 821 خانوار بر سر این سفره‌ها می‌نشینند.
رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر از هموطنان خواست در صورت تمایل به مشارکت در دهمین طرح ملی همای رحمت وجوهات نقدی خود را برای کمک به نیازمندان به حساب شماره 1500000042 نزد بانک ملت به نام جمعیت هلال‌احمر واریز کنند.

 


«تیتانوس گیگانتئوس»، سوسکی عظیم‌الجثه است که زیست بوم آن در بخش‌های استوایی آمریکای لاتین
است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، این سوسک خطرناک که دارای آرواره‌های بسیار قوی است، بازمانده راسته‌ای نادر از حشرات است که اکنون تنها این‌گونه از آن منقرض نشده است.
این سوسک‌ها درحالت بالغ خود طولی بیش 17 سانتی‌متر دارند که تقریبا به اندازه کف دست یک انسان است.

 


خشونت‌های ناشی از استفاده از سلاح در آمریکا همچنان ادامه دارد. از ماه دسامبر سال 2012 تاکنون (حدود هفت ماه گذشته) 6 هزار و 500 نفر در آمریکا به علت خشونت‌های مرتبط با سلاح جانشان را از دست داده‌اند.
مجله «اسلیت» که خبرهای مربوط به خشونت‌های سلاح در آمریکا را دنبال می‌کند این آمار جدید را منتشر کرده است.
البته گفته می‌شود شمار واقعی افراد کشته شده در آمریکا به علت هدف قرار گرفتن با اسلحه از این آمار بیشتر است زیرا شماری از قتل‌ها با سلاح در این کشور گزارش نمی‌شود.
این در حالی است که در چند ماه گذشته بویژه از زمان تیراندازی در مدرسه «سندی هوک» در شهر نیو تاون ایالت کنتیکت آمریکا مطالب زیادی درباره لزوم مقابله با فرهنگ سلاح و خشونت در آمریکا مطرح است. در تیراندازی مدرسه سندی هوک 26 نفر کشته شدند که 20 نفر آنها کودک بودند.

 


«آنجل سانگونیو» یک متخصص برق 33 ساله است که سال گذشته در حالی که سوار بر موتور بود با یک خودرو تصادف کرد و پزشکان مجبور شدند برای نجات جانش دست چپش را قطع کنند.
این مرد ونزوئلایی که از ناحیه یک دست معلول است امسال توانست به خاطر اختراع جالبش جایزه علم و فناوری ونزوئلا را دریافت کند. او توانست پس از یک سال تلاش و کار یک دست مصنوعی جالب و کاربردی برای خودش بسازد.
این مرد پس از مشاهده معلولیتش و از آنجایی که دیگر می‌توانست به کار سابقش ادامه دهد تصمیم گرفت تا دست مصنوعی مخصوصش را بسازد. این دست مخصوص به او کمک می‌کند تا مانند گذشته به کارهای تخصصی‌اش بپردازد و زندگی خود و خانواده‌اش را بگذراند.
این دست مصنوعی با تعدادی بند به بدن «آنجل» وصل می‌شود و مهمترین وسایلش نیز در آن قرار می‌گیرد بر روی این دست مصنوعی یک ذره‌بین به همراه تعدادی ابزارهای مختلف و فضا برای گذاشتن ابزارهای اضافی وجود دارد. این دست همچنین یک موتور کوچک دارد که او می‌تواند با استفاده از چند کلید این موتور و حرکات دستش را کنترل کند.
او در گذشته می‌توانست روی 6 وسیله برقی در طول روز کار کند اما روزها با دست مصنوعی تنها می‌تواند 4 وسیله را تعمیر کند. یک دست مصنوعی در ونزوئلا نزدیک به 14 هزار دلار قیمت دارد در حالی که آنجل این دست را با 800 دلار ساخته است. او قصد دارد در آینده یک ویلچر پیشرفته نیز برای خودش
بسازد.

 


یک قایق دیگر که حامل پناهجویان ایرانی و چند کشور دیگر مهاجرفرست به استرالیا بود، در سواحل اندونزی غرق شد.
به گزارش بی‌بی‌سی مقام‌های اندونزی مرگ سه نفر که دو تن از آنها کودک بوده‌اند را در حادثه غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در سواحل این کشور تایید کرده‌اند.
این پناهجویان که غالبا ایرانی و سریلانکایی و بعضا عراقی و سوری بوده‌اند، از راه جاوه اندونزی عازم استرالیا بوده‌اند که در آب‌های جنوبی جزیره جاوه و منطقه‌ای در نزدیکی ساحل «جایانتی» دهکده سیدوان اندونزی غرق شده‌اند.
امدادگران تاکنون 157 تن از پناهجویان را نجات داده‌اند و عملیات جست‌وجو همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود قایق دست کم 170 سرنشین داشته است.
هفته گذشته نیز یک قایق حامل پناهجویان در آب‌های جزایر کریسمس استرالیا غرق شد که در آن حادثه 8 تن از جمله پناهجویان ایرانی مفقود شدند.
به تازگی دولت استرالیا اعلام کرد که از این پس به پناهجویانی که غیرقانونی از طریق مرز آبی وارد خاک این کشور شوند، اجازه ماندن در این کشور را نخواهد داد و این پناهجویان پس از ارائه درخواست پناهندگی‌شان به جای استرالیا در گینه نو نگهداری می‌شوند.
براساس آمارها دست کم یک سوم پناهجویان غیرقانونی که در سال جاری میلادی وارد آب‌های ساحلی استرالیا شده‌اند، ایرانی هستند. این تعداد در مقایسه با سال 2012 سه برابر شده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10