(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 03 مرداد  1392 - شماره 20551

درگیری نظامیان صهیونیست با جوانان معترض در کرانه باختری
هتک حرمت قرآن کریم در بحرین از سوی مأموران امنیتی آل خلیفه
چهار سوی پنج قاره
جلسه اضطراری فرماندهان نظامی همزمان با ادامه درگیری‌های خونین در مصر
ادامه واکنش‌ها به تصمیم خصمانه اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان
عملیات تروریستی در عراق 40 کشته برجای گذاشت
رئیس جمهور سودان جنوبی تمام وزیران و معاونان را برکنار کرد
گزارش دیلی‌تلگراف از پیوستن تروریست‌ها به ارتش سوریه
یورش پلیس برزیل تظاهرات ضددولتی را به خشونت کشاند
اعلام موجودیت جنبش میلیونی عربستان نفت مجانی به آمریکا باید متوقف شود
زد و خورد معترضان با پلیس اطراف پارلمان بلغارستان
   


نظامیان صهیونیستی با ورود به شهر «عیسویه» در کرانه باختری، با جوانان معترض در این شهر درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نظامیان رژیم صهیونیستی دیروز به بهانه تعقیب و بازداشت شماری از ساکنان شهر «عیسویه» با تجهیزات نظامی سنگین وارد این شهر شدند. همزمان با ورود صهیونیست‌ها به محله‌های شهر، جوانان این شهر با آنها درگیر شدند و به مقابله با صهیونیست‌ها برخاستند. نظامیان اسرائیلی نیز در برخورد با جوانان فلسطین، از گاز‌اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده کردند. در مورد شمار مجروحان احتمالی این درگیری گزارشی نرسیده است.

 


نیروهای رژیم آل خلیفه با یورش به منازل شهروندان بحرینی در حرکتی مغایر با ارزش‌های اسلامی، قرآن کریم را به بیرون از منازل پرتاب کرده و مورد اهانت قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری ایکنا، نیروهای رژیم آل خلیفه بدون توجه به حفظ حرمت مقدسات در ماه مبارک رمضان و در ادامه تجاوزهای رژیم علیه شهروندان بحرینی به منازل آنان یورش برده و به کلام وحی اهانت کردند.در همین رابطه جمعیت اسلامی الوفاق بحرین در بیانیه‌ای اهانت نیروهای امنیتی آل خلیفه به قرآن کریم در ماه مبارک رمضان را محکوم کرد. در بیانیه این جمعیت آمده است، نیروهای امنیتی در هجوم به خانه‌ها جدای از آن که حرمت خانه مسلمانان روزه‌دار در ماه رمضان را حفظ نمی‌کنند به حرمت کتاب آسمانی نیز توجهی ندارند.

 


هشدار حماس به فتح
جنبش حماس به فتح در مورد ایجاد هرج‌ومرج در نوار غزه هشدار داد. به گفته «سامی ابوزهری» سخنگوی حماس، فتح قصد دارد با انتشار دروغ بر جرایم خود علیه افراد عضو حماس در کرانه باختری سرپوش بگذارد. ظاهرا عوامل فتح قصد دارند در نوار غزه جنبش «تمرد» راه بیندازند.
پیامدهای حملات سایبری برای آمریکا
شرکت آمریکایی «مکافی» با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسید که حملات سایبری به نهادهای دولتی و خصوصی آمریکا، سالانه 100 میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد می‌کند و 508 هزار فرصت شغلی را نیز از بین می برد.
ناکامی در ترور نواز شریف
مقامات پاکستانی از خنثی شدن توطئه ترور «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان در محل سکونتش در حومه لاهور خبر دادند. در این توطئه یکی از همسایگان شریف نیز مشارکت داشت.
وحشت از حزب‌الله و حماس
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت، توان موشکی حزب‌الله و حماس از توان دفاعی اسرائیل پیشی گرفته است. ژنرال «معبر ارلان» مقام امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز گفت: در جنگ آینده شمال اسرائيل روزانه هدف 1500 موشک قرار خواهد گرفت.
تظاهرات در ترکیه
نیروهای امنیتی ترکیه با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور به تظاهرات مردم در شهر «حکاری» حمله کردند و با معترضان درگیر شدند.
نامزدهای ریاست‌جمهوری پاکستان
احزاب «مسلم لیگ نواز»، «مردم» و «تحریک انصاف» به ترتیب «ممنون حسین»، «رضا ربانی» و «وجیه‌الدین احمد» را به عنوان نامزدهای ریاست‌جمهوری این کشور مشخص کردند. طبق قانون‌اساسی، 15 مرداد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاکستان برگزار می‌شود.

 


به دنبال تشدید ناآرامی‌ها در مصر و وقوع یک انفجار «تروریستی» نزدیک ساختمان مرکز امنیتی این کشور، فرماندهان نظامی با ابراز نگرانی از اوضاع داخلی نشست اضطراری برگزار کردند.
منابع رسمی و خبری در مصر اعلام کردند در ساعات پایانی روز سه‌شنبه و در بحبوحه درگیری‌های خونین بین طرفداران و مخالفان مرسی، مقابل مرکز امنیتی مصر در شهر «المنصوره» انفجار تروریستی به وقوع پیوست که بر اثر آن 29 نیروی نظامی زخمی شدند. در جریان این انفجار یک پلیس نیز جان خود را از دست داد.
آن طور که شبکه خبری «روسیا الیوم» نوشته، شدت این انفجار به حدی بود که باعث تخریب خودروهای محل حادثه و وارد شدن خساراتی به ساختمان‌های اطراف شد. همزمان با وقوع این انفجار منابع خبری روز گذشته اعلام کردند، در جریان ناآرامی‌های روز سه‌شنبه قاهره دو نفر دیگر کشته و 20تن زخمی شدند. در ناآرامی‌های روز دوشنبه نیز 10 نفر کشته و صدها تن مجروح شده بودند. به گزارش روزنامه مصری «الوطن»، «احمد المسلمانی» سخنگو و مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور موقت مصر در واکنش به انفجار «المنصوره» ضمن «تروریستی» نامیدن آن بر «مبارزه با تروریسم» تاکید کرد. همزمان خبر می‌رسد فرماندهان امنیتی مصر پس از وقوع این انفجار در منطقه «الدقهلیه» شهر المنصوره پشت درهای بسته نشست اضطراری تشکیل دادند. از جزییات این نشست، خبری منتشر نشده است.
از جمله نکات قابل تامل در خصوص ناآرامی‌های مصر اینکه منابع پزشکی اعلام کرده‌اند اکثر قربانیان خشونت‌ها از ناحیه سر و گردن و به ضرب گلوله از پای درآمده‌اند. در این بین شمار قربانیان طرفدار مرسی نیز بسیار بیشتر از مخالفان مرسی است. شبکه خبری الجزیره در این باره اعلام کرد لحظه به لحظه به خشونت‌ها و تعداد قربانیان مصر اضافه میشود. «محمد بلتاجی» از رهبران حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان نیز اعلام کرد حملات صورت گرفته به طرفداران مرسی از سوی تک‌تیراندازان وابسته به وزارت کشور انجام می‌گیرد. از سوی دیگر مخالفان مرسی نیز اخوانی‌ها را متهم به تیراندازی به سوی تحصن‌کنندگان در میدان التحریر قاهره می‌کنند. به گفته آنها شماری از اخوانی‌ها با استفاده از سلاح سرد و تفنگ شکاری تعدادی از مخالفان مرسی را کشته و یا مجروح کردند.
روز گذشته شبکه خبری فرانس 24 اوضاع حاکم بر مصر را اینگونه تحلیل کرد: طرفداران و مخالفان مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر هر روز با یکدیگر درگیر می‌شوند و با افزایش خشونت‌ها و تلفات، هر طرف، طرف دیگر را متهم می‌کند. نکته مهم این است که افراد مسلح در هر دو طرف وجود دارند و اوضاع در این کشور بسیار پیچیده و بحرانی شده است. شبکه تلویزیونی المیادین نیز روز گذشته از حمله خمپاره‌ای افراد مسلح ناشناس به یک مرکز پلیس در العریش خبر داد. در جریان این حادثه شماری از نیروهای پلیس مصر زخمی شدند. اما در این بین دادستانی کل مصر اعلام می‌کند که شماری از طرفداران محمد مرسی را به اتهام «قتل تجمع‌کنندگان میدان التحریر» به زندان انداخته تا محاکمه شوند.
بر اساس این گزارش تعداد این افراد 22 نفر است و همگی روز دوشنبه دستگیر شده‌اند. با انتشار این خبرها، «احمد عارف»، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر از طریق وبلاگ شخصی خود ضمن تاکید مجدد بر ادامه «قیام ملت» از طرفداران مرسی به خاطر حضور در خیابان‌ها قدردانی کرد. به گفته وی، طرفداران اخوانی‌ها روز به روز زیاد می‌شوند و آنها تا رسیدن به هدفشان که همانا بازگشت مرسی به قدرت است به اعتراض‌ها ادامه خواهند داد.
چندی پیش «اسامه مرسی» فرزند محمد مرسی طی مصاحبه با شبکه خبری «روسیا الیوم» اعلام کرد از زمان بازداشت پدرش هیچ اطلاعی از وضعیت وی ندارد.
وزارت خارجه قطر نیز در واکنش به ادامه بازداشت مرسی آن‌را «تهدیدی برای انقلاب 25 ژانویه مصر» دانست و از ارتش این کشور خواست هرچه سریعتر او را آزاد کند. این درخواست بلافاصله پس از درخواست آمریکا و اروپا، برای آزادی مرسی صورت می‌گیرد!
خبر دیگر اینکه تیمی از طرفداران مرسی قصد دارند برای «روشن شدن زوایای عملیات نظامی که منجر به برکناری مرسی شد» به اروپا سفر کنند!
به گفته این افراد، مسئله برکناری مرسی از قدرت دیگر به اخوان‌المسلمین مربوط نمی‌شود بنابراین هیچ یک از اخوانی در این سفر که طی یکی دو روز آینده انجام می‌شود، حضور نخواهند داشت. پیش از این خبرهایی از وقوع شکاف بین طرفداران اخوان‌المسلمین منتشر شده بود. عده‌ای از طرفداران این جنبش ضمن محکوم کردن «شیوه مبارزاتی» اخوان‌المسلمین خواستار برکناری محمد بدیع، رهبر این جنبش شده بودند.
یادآور می‌شود، از زمان برکنار مرسی از سوی ارتش (3 ژوئیه 2013) تاکنون بیش از 110 نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند.
اوضاع در این کشور به حدی بحرانی است که رهبران سیاسی این کشور ناخواسته آن را با اوضاع حاکم بر سوریه مقایسه می‌کنند. چندی پیش مقامات آمریکایی اعلام کردند «نباید اجازه داد مصر به سوریه دوم تبدیل شود.!»
به اعتقاد ناظران سیاسی، با توجه به پافشاری طرفین بر مواضع خود پیش‌بینی آینده این کشور کار ساده‌ای نخواهد بود اما به نطر نمی‌رسد ناآرامی‌ها به این زودی‌ها فروکش کند.
فراخوان ارتش مصر
شبکه خبری «المیادین» روز گذشته اعلام کرد، ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان نیروی دریایی سخنرانی کرد. السیسی ضمن انتقاد از مرسی و تاکید بر مقاومت در برابر «خشونت طلبان» از طرفداران خود خواست روز جمعه (فردا) با ریختن به خیابان‌ها بر «استقلال در تصمیم‌گیری و مبارزه با تروریسم» تاکید کنند. وی قول داد ارتش امنیت آنها را تامین کند!
آخرین خبرها
* شیخ یوسف قرضاوی، مفتی مصری مقیم مصر حکم قتل ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر را صادر کرد. فارس به نقل از پایگاه خبری الشروق نوشت: قرضاوی با حضور در شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: کسانی که کودتای نظامی را اجرا کرده‌اند، در صورتی که از این اقدام خود عقب نشینی نکنند قتل آنها واجب است زیرا حاکم شرعی وجود دارد که باید مورد اطاعت قرار گیرد. وی در واقع با این فتوا مجوز قتل «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و سایر فرماندهان ارتش مصر که مرسی را برکنار کرده‌اندصادر کرده است. وی همچنین امارات را متهم کرد که مزدوران و اراذل و اوباش را برای حمله به حامیان مرسی در مصر اجیر کرده است.
* رئیس فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد آمار تلفات درگیری‌های حامیان و مخالفان مرسی از روز دوشنبه تا بامداد چهارشنبه به 14 کشته و 90 زخمی رسیده است. منابع خبری و غیر رسمی شمار کشته شدگان در این مدت را بیش از اینها اعلام کرده اند.
* جنبش تمرد مصر از فراخوان ارتش برای برپایی تظاهرات علیه اخوانی ها حمایت کرد. این جنبش شرکت در تظاهرات روز جمعه را وظیفه ملی دانست. در مقابل اما، حزب سلفی نور که پیش از این از اقدام ارتش در برکناری مرسی حمایت می کرد، از مصری‌ها خواست روز جمعه تظاهرات نکنند.

 


تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر گنجاندن نام حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی همچنان با واکنش‌های جهانی روبه‌رو است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، میشل‌عون رئیس حزب مسیحی جریان آزاد ملی در واکنش به اقدام اخیر اتحادیه اروپا گفت، اتهامات اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان دروغ است و لبنان همچنان در معرض حملات اسرائیل قرار دارد.
وی تأکید کرد، این تصمیم با منشور سازمان ملل متحد که بر حق ملت‌ها در آزادسازی سرزمین و حق دفاع از خود تأکید دارد مغایر است.
عون اظهار داشت، این سلاحی که آن را در فهرست تروریسم می‌گنجانند اسرائیل را به عقب‌نشینی از لبنان در سال 2000 میلادی و اجرای قطعنامه 425 شورای امنیت پس از 25 سال اشغال جنوب لبنان مجبور کرد.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا برای قرار دادن حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی را محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است، در این قطعنامه معیارهای دوگانه قدرت‌های استکباری کاملاً مشهود است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد، این قطعنامه خدمتی به رژیم صهیونیستی است که در سطح جهانی یک تروریسم دولتی به شمار می‌رود. وزارت خارجه سوییس نیز تأکید کرد تصمیم اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان را قبول ندارد.
وزارت خارجه سوییس خاطرنشان کرد، جامعه شیعه لبنان بخشی از ساختار سیاسی در لبنان است و حزب‌الله به عنوان یک حزب سیاسی نقش مهمی در این ساختار دارد.
این واکنش‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که سازمان ملل متحد نسبت به موضع اتحادیه اروپا درباره حزب‌الله سکوت اختیار کرده است و فقط به این نکته اشاره کرده که سازمان ملل به فعالیت‌های صلح‌بانی خود در لبنان ادامه خواهد داد.

 


حملات تروریستی و انفجار بمب در دو مسجد عراق 40 کشته برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، تروریست‌ها نمازگزاران دو مسجد در جنوب کرکوک را سه‌شنبه شب با انفجار بمب هدف حمله قرار دادند. این انفجارها جان 10 نفر را گرفت و حدود 30 مجروح برجای گذاشت.
در شهر موصل نیز دو حمله تروریستی جداگانه صورت گرفت؛ افراد ناشناس با تیراندازی به سمت سه تاجر در بازار موصل، آنها را به شهادت رساندند و خودشان متواری شدند. در همین حال، پلیس استان نینوا از کشف پنج جسد در غرب این استان خبر داد. این افراد قبلاً ربوده شده بودند. تروریست‌ها همچنین یک مرکز پلیس را در منطقه «بشمانه» 50 کیلومتری موصل مورد حمله قرار دادند و 9 نیروی پلیس را شهید کردند.در شهر شمالی بعقوبه هم یک روستا در شمال شرق این شهر هدف حمله تروریستی قرار گرفت. در این حمله شش عضو یک خانواده از جمله، پنج زن و یک کودک شهید شدند.
حملات تروریستی دیگر در استان‌های شمالی و بغداد نیز جمعاً هشت کشته و تعدادی مجروح بر جای گذاشت.

 


رئیس جمهور سودان جنوبی معاون و تمام اعضای دولتش را برکنار و کابینه خود را منحل کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، «سالوا کر»، رئیس جمهور سودان جنوبی با صدور دستوری «ریاک مشار» معاون خود و تمام اعضای دولتش را برکنار کرد و به دبیران وزارتخانه‌ها دستور داد تا زمان انتخاب وزیران جدید اداره این وزارتخانه‌ها را برعهده داشته باشند.
رئیس جمهوری سودان جنوبی همچنین تعداد وزارتخانه‌های کشورش را به 18 وزارتخانه کاهش داد.خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر اطلاع‌رسانی در دولت برکنار شده سودان جنوبی گزارش داد که «سالوا کر» با این تصمیم خود می‌خواهد تغییرات گسترده‌ای در ساختار دولت به وجود آورد.
خبرنگار الجزیره در جوبا پایتخت سودان جنوبی گزارش داد که رئیس جمهور همچنین دستور داده تا کمیته تحقیقات به ریاست «جیمز وانی ایقا»، معاون رئیس حزب جنبش آزادی‌بخش خلق سودان و برخی از اعضای دفتر سیاسی این حزب تشکیل شود تا با دبیر کل این حزب به دلیل مدیریت نادرستش و انتقاد وی از این حزب بازجویی شود.
«ریاک مشار» پیشتر از سالوا کر به شدت انتقاد کرده بود و وی را مسئول اداره نادرست کشور دانسته بود.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد شمار زیادی از نیروهای امنیتی در خیابان‌های جوبا مستقر شده‌اند و بسیاری از مردم از بیم بروز ناآرامی‌های احتمالی در خانه‌های خود مانده‌اند.وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی با دفاع از تصمیم رئیس جمهور این کشور تأکید کرد تعلیق کار دولت موجب هیچ بی‌ثباتی نخواهد شد و این اقدام مطابق با قانون اساسی است. قانون اساسی می‌گوید رئیس جمهور دولت را تشکیل می‌دهد و منحل می‌کند.ترکیب کابینه جدید دولت سودان جنوبی اعلام نشده و هویت وزیرانی که در منصب خود می‌مانند مشخص نیست.

 


روزنامه دیلی‌تلگراف با اشاره به وجود احساس یاس و شکست در میان مخالفان دولت سوریه نوشت، شماری از تروریست‌ها خود را تسلیم ارتش کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه انگلیسی نوشت، صدها نفر از اعضای گروه‌های مخالف دولت سوریه که از پیروزی در برابر نظام این کشور ناامید شده‌اند در حال تسلیم شدن و پناه بردن به ارتش و دولت هستند.
همزمان خانواده‌های مخالفان هم در حال نقل مکان به مناطق تحت کنترل دولت هستند چرا که با ادامه عملیات ارتش سوریه علیه مخالفان این مناطق را محلی امن‌تر برای خود می‌دانند.
به نوشته تلگراف، این روند نشانگر افزایش اعتماد به دولت سوریه است. حکومت سوریه وزارتخانه‌ای تحت عنوان «آشتی ملی» را مامور کرده است تا راهی برای بازگشت مخالفان ایجاد کند.
«علی حیدر» وزیر آشتی ملی چندی قبل خطاب به مخالفان گفته بود: پیام ما این است که اگر شما واقعاً می‌خواهید از سوریه دفاع کنید، سلاح خود را بر زمین بگذارید و از راه صحیح یعنی مذاکره و گفت‌وگو از سوریه دفاع کنید.
حیدر اعلام کرد که هر یک از مخالفان که سلاح خود را تحویل دهد، امان نامه دریافت می‌کند.
دیلی‌تلگراف افزود، مشاهدات خبرنگاران در وزارت آشتی ملی نشان می‌دهد که این وزارتخانه مملو از جمعیت خانواده‌های مخالفانی است که مردانشان قصد دارند سلاح خود را زمین بگذارند و امان‌نامه دریافت کنند.
مخالفانی که امان‌نامه دریافت کرده‌اند اذعان کردند زمانی که به اعتراضات پیوستند دنبال وضعیت بهتر بودند اما اکنون که خرابی‌ها و اقدامات عناصر افراطی را مشاهده کرده‌اند پشیمان شدند و به آغوش دولت بازگشتند.
گفتنی است بشار اسد اخیراً فرمان عفو عمومی صادر کرد، بر اساس این فرمان کسانی که دستشان به خون مردم آغشته نشده و پشیمان شده‌اند امان‌نامه دریافت می‌کنند.
از سوی دیگر پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه در مناطق مختلف این کشور تصورات تروریست‌ها در پیروزی بر ارتش را نقش برآب کرده است.
همکاری مردم با نیروهای ارتش سوریه نیز از دیگر عواملی است که موجب شد مخالفان در خواسته‌های خود تجدیدنظر کنند.
در تازه‌ترین این عملیات، نیروهای امنیتی سوریه با همکاری مردم مخفیگاه تروریست‌ها در شهر بایناس در استان طرطوس را شناسایی و 25 تن از خطرناک‌ترین تروریست‌ها از جمله بلال مصطفی عبید سرکرده گردان موسوم به فجرالاسلام را دستگیر کردند.
شبکه العالم نیز از دستگیری چند تن از خطرناک‌ترین عناصر گروه تروریستی جبهه النصره در دمشق خبر داد.
یکی از سرکردگان جبهه النصره در درگیری با نیروهای ارتش در منطقه‌ای نزدیک به مرقد مطهر حضرت زینب(س) در حومه دمشق دستگیر شد. از سوی دیگر هشت تن از عناصر مسلح در شهرک جدید عکیدات در حومه شهر دریرالزور هنگامی که قصد داشتند با استفاده از بمب یکی از خطوط لوله‌گاز را منفجر کنند به هلاکت رسیدند.
این در حالی است که یک مقام ارشد اطلاعاتی صهیونیست اذعان کرد که در این روزها هزاران عنصر افراطی از کشورهای منطقه و جهان وارد سوریه شده‌اند.
سخنگوی کاخ سفید نیز در اظهاراتی مسلح کردن شورشیان را برای تغییر موازنه در سوریه ضروری دانست.
جی‌کارنی گفت، هدف از کمک‌های نظامی به شورشیان سوریه ارسال مهمات و سلاح سبک و احتمالاً موشک‌های ضد تانک خواهد بود تا به گروه‌های مخالف اجازه دهد که به جنگ علیه دولت سوریه ادامه داده و سرانجام پیروز شوند.
بشار اسد قدرتمندتر از گذشته
هفته‌نامه آلمانی اشپیگل با اشاره به اینکه با توجه به موفقیت‌های اخیر ارتش سوریه در مقابل شورشیان، غرب دیگر انتظار سرنگونی بشار اسد را ندارد، خاطرنشان کرد که در چنین شرایطی واشنگتن به تقسیم سوریه می‌اندیشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این هفته‌نامه با اشاره به نامه‌ای که،‌ ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک آمریکا درباره مداخله نظامی در سوریه و عواقب غیرقابل پیش‌بینی آن نوشته است، در مطلبی خاطرنشان کرد: این نامه این مسئله را آشکار می‌کند که واشنگتن دیگر انتظار سرنگونی حکومت بشار اسد را ندارد. ارتش آمریکا درباره مداخله نظامی در سوریه و هزینه‌های سرسام‌آور آن هشدار داده است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی به افزایش توانایی نظام سوریه با گذشت 30 ماه از وقوع بحران در این کشور اذعان کرد.
در این گزارش آمده است: قدرت نظام «بشار اسد» در حال حاضر نسبت به گذشته افزایش یافته است. حتی اصلی‌ترین دشمنان وی نیز به قویتر شدن موضع اسد نسبت به چند ماه پیش اذعان می‌کنند.
سایر رویدادها
* نماینده پاکستان در سازمان ملل ادامه روند انتقال سلاح به سوریه را به شدت محکوم کرد و از شورای امنیت خواست تا اقدامی برای پایان این وضع انجام دهد.
* عراق برای جلوگیری از تردد تروریست‌ها به سوریه کار احداث دیوار بتونی مجهز به دستگاه‌های جدید مراقبتی را آغاز کرد.
* دو مقام ارشد سازمان ملل برای بررسی اتهامات مربوط به استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی به سوریه سفر می‌کنند.
* وزارت خارجه روسیه جنایات ضد بشری تروریست‌های بین‌المللی در شمال شرق سوریه را به شدت محکوم کرد.
* نخست‌وزیر سوریه بر آمادگی دمشق برای مشارکت در هر گونه تلاش دیپلماتیک و سیاسی درباره حل بحران سوریه تاکید کرد.

 


شهرهای بزرگ برزیل بار دیگر شاهد درگیری شدید مردم معترض به برنامه‌های اقتصادی دولت با پلیس ضدشورش این کشور بود.
به گزارش خبرگزاری‌ها در دو روز گذشته شهرهای ریودوژانیرو و برازیلیا همچون هفته‌های گذشته شاهد اعتراض مردم برزیل به فساد دولتی، کاهش خدمات عمومی و هزینه‌های غیرضروری دولت بود. این اعتراضات با مداخله پلیس ضدشورش به درگیری گسترده انجامید که در طی این درگیری‌ها ده‌ها نفر بازداشت شدند. پلیس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی برای متفرق کردن مردم استفاده کرد.
این تظاهرات همزمان بود با اولین سفر خارجی پاپ‌فرانسیس 76 ساله به کشور برزیل و یکی از دلایل اعتراض مردم در شهر ریودوژانیرو نیز هزینه پنجاه میلیون دلاری دولت برای سفر پاپ به این کشور بود. یک روز قبل از سفر پاپ نیز یک بمب‌دست‌ساز در مقبره‌ای که وی قرار بود از آن بازدید داشته باشد کشف شد.به دلیل اعتراضاتی که در هفته‌های گذشته علیه هزینه بالای زندگی و فساد اداری در برزیل رخ داد، برنامه‌های سفر پاپ تحت تدابیر امنیتی شدیدی انجام شده است.
دولت برزیل 30 هزار نیروی امنیتی را برای حفاظت از جان پاپ در سفر به این کشور بسیج کرده است.رهبر کاتولیک‌های جهان قرار است فردا در مراسم مذهبی روز جهانی جوانان در شهر ریودوژانیرو شرکت کند. این جشن هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

 


جنبش میلیونی عربستان متشکل از گروهی از جوانان که به دنبال دستیابی به حقوق سلب شده خود هستند نخستین بیانیه خود را در فضای مجازی منتشر کردند.
به گزارش شبکه خبری العالم، در اولین بیانیه این جنبش آمده است، ما جوانان عربستانی از پیروان اهل سنت به هیچ کدام از احزاب سیاسی وابسته نیستیم بلکه به اهل حقیقت احترام می‌گذاریم و از آنها دفاع می‌کنیم، اگر وابسته به اخوان‌المسلمین باشیم از اعلام این امر ابایی نداریم اما این حقیقت را اعلام می‌کنیم که ما وابسته به اخوان‌المسلمین یا عضو این جماعت نیستیم.
در بخشی از این بیانیه برخی از خواسته‌های این جنبش مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به آزادی زندانیان سیاسی تعدیل سیاست‌های عربستان و حمایت از ملت‌ها به جای نظام‌های سرکوبگر، توقف پخش برنامه‌های العربیه، توقف ارسال نفت مجانی به آمریکا، مجازات افراد فاسد حتی در میان اعضای خاندان حکومتی و ایجاد عدالت در برگزاری محاکمات در دادگاه‌ها اشاره کرد.در ادامه این بیانیه آمده است،‌ جنبش میلیونی عربستان با هدف دستیابی به خواسته‌ها اقدامات خودرا آغاز کرده و برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را حق خود می‌داند.

 


در چهلمین روز از تظاهرات ضددولتی بلغارستان، معترضان ضمن محاصره هفت ساعته پارلمان با پلیس ضدشورش درگیر شدند.
معترضان به «فساد سیاسی» حاکم بر دولت بلغارستان روز سه‌شنبه و در چهلمین روز از تظاهرات ضددولتی خود ساختمان پارلمان این کشور را به مدت هفت ساعت محاصره کردند و مانع از خروج 109 نماینده پارلمان، وزیر و خبرنگار شدند.
گزارش‌های دریافتی حاکی است، به رغم حضور گسترده نیروهای ضدشورش مخالفان توانستند تا نخستین ساعات صبح روز گذشته این 109 نفر را در داخل پارلمان «زندانی» کنند.به نوشته خبرگزاری «شین هوا»، پلیس در جریان ضرب و شتم معترضان دستکم 20 نفر را راهی بیمارستان کرد. معترضان همچون روزهای گذشته با فریاد «مافیا مافیا» خواستار برکناری دولت سوسیالیست بلغارستان شدند.
حادثه روز چهلم آنقدر بازتاب داشت که رئیس‌جمهور این کشور را مجبور به واکنش از طریق صدور بیانیه کرد.
ناآرامی‌ها در بلغارستان که در میان کشورهای اروپایی وضعیت سیاسی و اقتصادی بدی دارد ابتدا به دنبال اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی شروع شد.
معترضان توانستند دولت این کشور را مجبور به استعفا کنند.
اما با روی کار آمدن دولت سوسیالیست و جدید در این کشور و انتخاب فردی ثروتمند و با نفوذ به عنوان رئیس آژانس امنیت ملی، اعتراض‌ها در این کشور وارد فاز تازه‌ای شد.
اگرچه پارلمان این کشور فرد یاد شده را برکنار کرده اما معترضان می‌گویند فساد سیاسی در بدنه دولت رسوخ کرده و باید این دولت نیز استعفا دهد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10