(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 03 مرداد  1392 - شماره 20551 

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و کم‌وکاستی‌های پیش‌رو (بخش پایانی)
درس زندگی در برگ زرین کلام وحی
   


صدیقه توانا
درهای غفران و رحمت الهی در این روزهای مبارک به روی بندگان خداجو باز است. به هر کوی و برزنی که قدم می‌گذاری جلسات قرآنی خانگی و از جلوی درب هر مسجدی که رد می‌شوی، از شمیم نعمت الهی مستفیض می‌گردی. در این میان مومنان و خاصان درگاه الهی هم با حضور در محافل و مجالس نورانی قرآن و همچنین با حضور در پایگاه معنوی ماه مبارک رمضان یعنی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خوشه‌های ناب‌تری از معرفت کردگار می‌چینند و آن را ذخیره یک سال پیش رو می‌کنند.
اینکه چگونه بازدیدکنندگان می‌توانند در مدت یک ماه که نمایشگاه قرآن برپاست، از این سفره پهن شده روح و جان تشنه خود را سیراب کنند، موضوعی است که با مسئولان غرفه‌های مختلف نمایشگاه قرآنی در قسمت پایانی گزارش در میان گذاشتیم. همچنین به نقاط ضعف و کم وکاستی‌هایی که از چشم برگزارکنندگان نمایشگاه به دور مانده و مردم علاقه‌مند به موضوعات قرآنی بدان توجه دارند هم پرداختیم. بدان امید که هر سال شاهد برپایی نمایشگاهی پربارتر و غنی‌تر از منابع قرآنی نسبت به سال قبل باشیم.
رویکرد متفاوت در عرصه محصولات فرهنگی
بخش محصولات فرهنگی امسال میزبان 58 غرفه است و تلاش ما در نمایشگاه امسال مبتنی بر حذف محصولات و آثار غیرمرتبط با محتوای قرآنی است به نحوی که با گذری حتی کوتاه در بخش محصولات فرهنگی متوجه تغییر اساسی در این بخش می‌شویم، از جمله اینکه امسال دیگر خبری از غرفه‌هایی چون عطرفروشی و انگشترفروشی و پیراهن‌فروشی نیست.
کیوان سهرابی، مدیر بخش محصولات فرهنگی در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان با بیان اینکه با توجه به رویکرد متفاوتی که در ارائه محصولات هنری مرتبط با قرآن در نمایشگاه امسال به وجود آمده است، خاطر نشان می‌کند: آنچه که امسال در این بخش می‌بینید نگارگری، منبت، معرق، تابلوفرش‌های قرآنی و آثار هنری ترکیب چوب و فلز است. همچنین در این بخش کارهای زیبایی روی شیشه، سنگ روی شیشه و نقاشی پشت شیشه ارائه شده است.
سهرابی یک تابلوی زیبا از عقیق و فیروزه‌ای که در نمایشگاه به معرض بازدید عموم درآمده است را کاری لوکس و سنگین عنوان می‌کند و می‌گوید: «شاید بهترین جا برای نمایش این تابلو که زمینه آن عقیق و آیات قرآن با فیروزه نیشابور در آن نوشته شده است، فقط همین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باشد. این کار غوغای هنری است.» از قیمت این تابلو می‌پرسم، می‌گوید: «قیمت گذاشتن بر این شاهکار هنری کار بسیار دشواری است.»در این بخش از نمایشگاه و در غرفه تابلوفرشها، 12غرفه برای تابلو فرش و همه با موضوعات قرآن اختصاص یافته است.سهرابی که کارشناس فرهنگی است و به عنوان مدیر این بخش در نمایشگاه فعالیت می‌کند، ضمن توضیحاتی در مورد غرفه‌های متعدد این بخش به مقوله فرهنگ و کالاهای فرهنگی هم اشاره می‌کند.
وی معتقد است نگاه‌ ما به حوزه محصولات فرهنگی نباید به صرف تجاری‌سازی باشد.
سهرابی می‌‌گوید: «با توجه به اینکه کالاهای فرهنگی امروزه به دلیل لوکس بودن گران هستند و از سبد فرهنگی خانوارها حذف شده‌اند، بنابراین باید از کالاهای جایگزین استفاده کنیم.»
این کارشناس فرهنگی می‌گوید: «به بحث فرهنگ و محصولات فرهنگی باید دید و افق بلندنظرانه‌ای داشته باشیم و از مقوله‌ تجاری به این مسئله نگاه نکنیم.»
وی با انتقاد از اینکه از بین 1500 عنوان قلم کالای فرهنگی فقط مجبوریم 10 تا 15 عنوان محصول را انتخاب کرده و در نمایشگاه ارائه دهیم، خاطر نشان می‌کند:«این بخش در ضلع شرقی زیرزمین و بین 80 ستون قرار دارد و ما مجموعا توانستیم 58 غرفه از 4متر تا 44متر در این فضا تعبیه کنیم. بنابراین ما دایره محصولات فرهنگی را بسته‌تر کردیم و بیشتر موضوعات هنری با محوریت قرآن را مد نظر قرار دادیم.»
بازار داغ مشاوره و گفت و گوهای قرآنی
با توجه به اینکه بخش مشاوره و گفت‌وگوهای قرآنی در نمایشگاه امسال بازارش داغ است، سری هم به این قسمت پرطرفدار نمایشگاه زدیم تا از نزدیک شاهد مشاوره‌های مشاوران فعال و استقبال مردم باشیم.
همهمه و ازدحام جمعیت نمی‌گذارد صدا به صدا برسد. دور هر میزی یک مشاور روحانی یا استاد دانشگاه یا روانشناس نشسته است. بازدیدکنندگان اعم از زوج‌های جوان، دختران و پسران، نوجوانان و حتی خانم‌های میانسال جمع شده و به صحبت‌های مشاور گوش سپرده‌اند.آنها می‌گویند و پاسخ مشاور را می‌شنوند. از احکام دینی و سوالات شرعی گرفته تا مشاوره خانواده و ازدواج و تربیت نوجوانان وجوانان.
سروش بهرامیان، نوجوان 16 ساله‌ای است که در حال گفت و گو با یکی از مشاوران روحانی است. منتظر می‌مانم تا صحبت‌هایشان تمام شود. البته قبلش اشاره کردم اگر مزاحم نیستم و بحث‌شان طولانی نیست، بمانم. مشاور هم با اشاره دست به من فهماند که پایان صحبت است و الان کارشان تمام می‌شود.
در گوشه‌ تقریبا خلوت چند کلمه با این نوجوان صحبت می‌کنم و دلیل حضورش را می‌پرسم. سرش را پایین می‌آورد. خون زیر رگ‌های صورتش گل می‌اندازد و می‌گوید: «این بخش برای ما نوجوانان که سوالات دینی زیادی داریم و خجالت می‌کشیم از والدین خود بپرسیم خیلی خوب است. به دوستان دیگر و هم سن و سالان خودم هم توصیه می‌کنم حتما به این بخش از نمایشگاه بیایند.»حجت الاسلام محمدحسین توانایی، مسئول بخش مشاوره و گفت و گوهای قرآنی به نقل از مسئولان نمایشگاه، از انتخاب این بخش به عنوان بخش برتر نمایشگاه در دو روز نخست یاد می‌کند و می‌گوید: «مسئولیت ما، مسئولیت سنگینی است. وقتی بیش از 5 مشاوره در یک غرفه باشند، ساماندهی آسان است اما وقتی این تعداد به 50نفر می‌رسد کار بسیار سخت می‌شود اما با توکل به خداوند موفق می‌شویم.»
وی می‌گوید: «در سالهای پیش خدمات مشاوره به طور پراکنده ارائه می‌شد لذا تصمیم گرفتیم برای سهولت مشاوره به مراجعان و باتوجه به فرصت کمی که برای بازدید از نمایشگاه دارند، این موضوع را در یک بخش متمرکز کنیم.»وی در ادامه به بخشهای این غرفه اشاره کرده و می‌گوید: «4 حلقه مشاوره شامل 1-‌حلقه مشاوره خانواده- تربیتی 2‌-‌مذهبی 3‌-‌بهداشت و روان (روانشناسی بالینی) و 4‌-‌حلقه مشاوره حافظه قرآنی در این قسمت وجود دارد که در هر یک از غرفه‌ها 10 تا 12 مشاور و متخصص از ساعت 5 تا 12 شب به صورت رایگان به ارائه مشاوره و الگو و سبک زندگی قرآنی می‌پردازند.
هر شب به طور متوسط بین 400 تا 500 نفر به این بخش مراجعه می‌کنند و بیشترین مشاوره در بخش خانواده و مسائل تربیتی است.»
بخش نوجوانی، بهار شکوفایی
در بخش نوجوانی، بهار شکوفایی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم، احکام عملی در قالب مسابقه و سرگرمی به صورت بسیار جذاب و پرمخاطب به نوجوانان آموزش داده می‌شود.این غرفه هم یکی دیگر از غرفه‌های شلوغ است که با ازدحام زیادی از نوجوانان علاقه‌مند به قرآن و مباحث دینی روبه رو می‌شود.
حسن نوراللهی، معاون بخش نوجوانی، بهار شکوفایی در توضیحات بیشتری در مورد این بخش پرطرفدار به گزارشگر کیهان می‌گوید: «بخش نوجوان شامل 15 غرفه از جمله دشمن‌شناسی، احکام کاربردی، خلاقیت و بازیهای رایانه‌ای و بخش جداگانه‌ای به نام قله‌های افتخار و هدایای نفیس برای دو گروه دختران و پسران است.»
وی با اشاره به اینکه این بخش امسال با رویکردی متفاوت نسبت به سال گذشته خدمات ارزنده‌ای به نوجوانان در این بخش می‌دهد، می‌گوید: «باتوجه به اینکه نوجوانان در کنار نیازهای دینی و مذهبی به سرگرمی نیاز دارند، امسال در کنار آموزش احکام کاربردی به صورت عملی، بخشی را برای سرگرمی به نام بازیهای رایانه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم.»
از فرصت استفاده کرده و در همین‌جا در مورد بازیهای رایانه‌ای ضدارزشی که در اغلب سوپری‌ها و سی‌دی‌فروشی‌ها به صورت غیرمجاز به فروش می‌رسد می‌پرسم، می‌گوید: «دقیقا بخش بازیهای رایانه‌ای، برای مقابله با بازیهای رایانه‌ای ضدارزشی و مخرب بازیهای ملی- اسلامی راه‌اندازی شده است. ما بازیهایی از جمله حماسه الواتان، لطفعلی‌خان زند، شکست حصر آبادان و لیگ برتر را جایگزین کرده‌ایم.»
معاون بخش نوجوانی- بهار شکوفایی می‌گوید: «در بخش احکام کاربردی، کارشناسان دینی به نوجوانان احکام شرعی را از جمله نماز، طهارت، روزه و تیمم به صورت عملی در قالب مسابقه آموزش می‌دهند.»
استقبال بی‌نظیر از غرفه حجاب و عفاف
بی‌تردید هرچه در نمایشگاه قرآن‌کریم گشت می‌زنیم و به سمت بخش‌های مختلف می‌رویم با استقبال خوبی از سوی مردم روزه‌دار، جوانان و نوجوانان و پیر و جوان روبه‌رو می‌شویم و این همه حکایت از نیاز جامعه به تلفیق علوم و معارف قرآنی با هنر دینی اسلامی دارد. ولی کماکان همه از گرمای داخل بخشهای متعدد نمایشگاه گله‌مند هستند و برخی هم از گران بودن هدیه کردن قرآنها دلتنگ می‌شوند. اما در غرفه حجاب و عفاف استقبال بی‌نظیری از سوی خانمها می‌بینم و این موضوع هم بیانگر الگوپذیری زنان و دختران جوان جامعه از زندگی حضرت زهرا(س) و گرایش آنها به سبک زندگی اسلامی است.
جواد سیف‌اللهی، مسئول یکی از غرفه‌های بخش حجاب و عفاف با عنوان آسمان طاهاست، علی‌رغم اینکه مشتریان زیادی در غرفه کوچکش هستند خیلی مختصر در مورد تفاوت قیمتها می‌گوید: «تمام چادرهای این غرفه از کیفیت خوبی برخوردار است و از 65 تا 95 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.»به او می‌گویم: اما این قیمتها که با بیرون تفاوتی ندارد، می‌گوید: «تمام کارهای ما زیر قیمت بازار است، ولی متأسفانه در داخل نمایشگاه و فضای باز تبلیغات زیادی در مورد غرفه ما نمی‌شود.»
همچنین وقتی با آقای علیرضا محرابی، مسئول غرفه درالثقلین که قرآن و مفاتیح عرضه می‌کند، صحبت می‌کنم او هم بر گفته‌های بازدیدکنندگان در مورد گران بودن قرآنها و کتب ادعیه مهر تأیید می‌زند. او می‌گوید: «متأسفانه گرانی کاغذ بر کار ما هم اثر زیادی گذاشته است طوری‌که قرآنی که پارسال 120 هزار تومان هدیه می‌شد امسال قیمت آن 220 هزار تومان است و این مسئله بر خرید مردم تأثیر گذاشته و مشتریان ما را به نصف رسانده است.»وی در عین حال می‌گوید: «ولی مردم از روی عشق و ارادتی که به قرآن، کلام خدا و اهل‌بیت(ع) دارند همیشه رو به سوی قرآن دارند.»
سبک زندگی اسلامی در نمایشگاه شعار نیست هدف است
این گله و شکایت غرفه‌داران و بازدیدکنندگان را با غلامرضا دیوسالار، مدیرکل اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم در میان می‌گذارم.وی با تأکید بر اینکه وضعیت سرمایشی نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل خیلی بهتر شده است، می‌گوید: «دغدغه اصلی مسئولان از 6-5 ماه قبل تأمین فضای مناسب و با تهویه خوب برای بازدیدکنندگان بود و اکثر مردم که در بخشهای نظرسنجی ما شرکت کرده‌اند رضایت بیشتری نسبت به سالهای قبل داشتند، ولی ان‌شاءالله تا چند روز آینده دیگر شاهد هیچ نارضایتی از سوی مردم نخواهیم بود.»
از وی در مورد تأثیرگذار بودن بخشهای متنوع نمایشگاه در ارائه الگوی واقعی و عینی در سبک زندگی دینی سؤال می‌کنم، می‌گوید: «نمایشگاه امسال در فضایی به وسعت 35هزار مترمربع و در 40 بخش متعدد و متنوع و با حضور 200 ناشر داخلی با 18هزار عنوان کتاب و 50 ناشر خارجی با 5هزار عنوان کتاب در زمینه‌های سبک زندگی اسلامی غرفه حضرت امیرالمؤمنین(ع) و... قطعا در ارائه سبک زندگی قرآنی- اسلامی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، اثر مستقیم و مثبتی دارد.»
دیوسالار در ادامه با اشاره به اینکه تمام بخشهای نمایشگاه منعطف به شعار سبک زندگی اسلامی هستند، خاطرنشان می‌کند: «حرکت ما در قالب شعار نیست، چرا که هر شب کارشناسان و اساتید و مراجع در نمایشگاه حضور دارند و مباحث متعددی در این خصوص برای علاقه مندان مطرح و موضوع را تبیین می‌کنند و پیش‌بینی ما این است که امسال 3میلیون بازدیدکننده از نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم داشته باشیم.»
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه 100 مشاور در 6 حوزه تخصصی اصلی و 30 زیرمجموعه مشغول ارائه خدمت به بازدیدکنندگان هستند این بخش را یکی از شلوغ‌ترین قسمت‌های نمایشگاه ذکر کرده و می‌گوید: «در مجموع در طول برپایی نمایشگاه بالغ بر 350 نشست تخصصی در بخشهای مختلف برگزار می‌شود.»
دیوسالار رونمایی از 500 اثر فاخر، 15 پرده‌خوانی، 5 نمایش ویژه در مورد سبک زندگی، 10 نمایش ویژه با موضوع ولایت‌پذیری و حضور 30 کشور نیز در بخش فرهنگ و ملل مسلمان را از ویژه برنامه‌های این دوره از نمایشگاه خوانده و تعداد آثار هنری وارده به نمایشگاه را هم 3150 اثر در رشته‌های متنوع عنوان می‌کند.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10