(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 03 مرداد  1392 - شماره 20551

کوتاه اقتصادی
بازار طلا و ارز از سکه افتاد
سرمایه‌ها به سمت بورس رفت
دانشمندان انگلیسی و هندی بررسی کردند
یافته‌های نگران‌کننده در مورد سطح آرسنیک در برنج
با توجه به تورم موجود رخ داده است
کاهش 60 تا 70درصدی قدرت خرید کارگران
با ابلاغ مصوبه شورای اصل 44 انجام می‌شود
معامله سهام عدالت در بورس تا پایان ماه آینده
با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت
رونمایی از سامانه جامع اطلاعات مالیاتی
در دیدار وزیران تجارت دو کشور صورت گرفت
توافق بلندمدت ایران و تایلند برای واردات کالاهای اساسی
تورم نقطه به نقطه خرداد ماه 45/1 درصد
المانیتور اعلام کرد
حرکت پر شتاب ایران در مسیر تجارت بدون نفت
در خبری غیرمنتظره اعلام شد
واگذاری معادن میلیارد دلاری گل‌گهر به بخش شبه دولتی
افزایش 11 درصدی مصرف آب در تهران
صادقی خبر داد
عرضه کالا 25 درصد زیر قیمت بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
   


* معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بعد از افزایش 80 تومان نرخ خرید تضمینی گندم، کشاورزان گندم بیشتر به مراکز خرید دولتی تحویل می‌دهند.ناصر توکلی با بیان افزایش استقبال کشاورزان از تحویل گندم به مراکز دولتی افزود: با خبر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از 720 به 800 تومان، انگیزه گندمکاران برای تحویل به مراکز دولتی بیشتر شده است.معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود: مسئولان خرید تضمینی باید هرچه سریعتر براساس نرخ جدید 800 تومانی گندم معمولی و 830 تومان گندم دوروم (ویژه ماکارونی)، پول کشاورزان را پرداخت کنند.
* شرکت پشتیبانی امور دام کشور طی 4 ماه نخست سال جاری بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن نهاده‌های دامی بین تشکل‌ها و تولیدکنندگان زیربخش دام و طیور توزیع کرد.به گزارش روابط‌عمومی شرکت پشتیبانی امور دام، با وجود مسائل و مشکلات مربوط به تامین و نقل و انتقال ارز در سال جاری، نهاده‌های دام و طیور به میزان کافی وارد کشور شده و در شبکه توزیع قرار گرفته است.براساس این گزارش، فروش نهاده‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور طی این مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 450 درصد معادل 5‍/5 برابر افزایش داشته است.
* اداره آمار آلمان اعلام کرد: این کشور در ماه مه 2013 بالغ بر 66 هزار تن گندم و در 11 ماه ابتدایی اعمال تحریم‌ها علیه ایران 153/1 میلیون تن گندم به ایران صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 3 درصد افزایش دارد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2220، 2221، 2223، 2224، 2239، 2267 الی 2269، 2254 الی 2259، 2276 الی 2279، 6510، 6511، 6519، 6559، 3961، 3965 و 6514 الی 6517 از روز شنبه به مدت72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* در حالی 6/ 349 میلیون سهم و اوراق به ارزش 1/1 هزار میلیارد ریال در 9 هزار و 305 نوبت در جریان معاملات آخرین روز هفته کاری فرابورس معامله شد که بخش اصلی آن به معامله عمده بیش از 323 میلیون سهم پتروشیمی خراسان به مبلغ 1/625 میلیارد ریال در بازار دوم مربوط بود.از سوی دیگر شاخص فرابورس با 06/1 درصد رشد 47/6 واحد صعود کرد و از کانال 616 واحد گذشت.

 


فعالان بازار سهام از ورود حجم بالایی از نقدینگی به بورس خبر دادند.
این افراد می‌گویند، حجم نقدینگی وارد شده به بورس محسوس است و به همین دلیل شرکت‌ها رشد بسیاری داشته‌اند.
به گزارش فارس، عدم امیدواری از بازارهای غیرمولد همچون ارز و سکه و همچنین طی روزهای اخیر از بازار مسکن موجب شد تا حجم بالایی نقدینگی وارد این بازار شود، به عبارتی سرمایه‌گذاران در حال سنجیدن شرایط برای به دست آوردن سود بیش‌تر هستند.
بنابراین گزارش: بسیاری از مجامع و گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌های آینده‌دار با اخبار مثبت همراه شدند به طوری که همین امر موجب خوش‌بینی فعالان و بازیگران بازار سهام شده است.در همین حال شاخص بورس دیروز نیز در ادامه روند صعودی خود از مرز 56 هزار واحد گذشت و حتی به نیمه این کانال رسید.
براساس این گزارش: ارزش بازار نیز طی رکود جدیدی به مرز 270 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. در مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام بیش از 238 میلیارد تومان بود.
این گزارش حاکی است: ملی صنایع مس ایران با 82 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 46 واحد، پتروشیمی پردیس با 45 واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با 29 واحد، توسعه معادن و فلزات، بانک صادرات ایران و مدیریت پروژه‌‌های نیروگاهی به ترتیب با 28، 29 و 27 واحد در روند شاخص کل اثر مثبت گذاشته‌اند.
همچنین شاخص صنعت نیز با افزایش روبرو شد و به 47 هزار و 737 واحد رسید. شاخص 50 شرکت فعالتر نیز با افزایش 19 واحدی، شاخص آزاد شناور با 714 واحد افزایش، شاخص 30 شرکت بزرگ با 34 واحد، شاخص بازار اول و دوم هرکدام حدودا یک واحد رشد را تجربه کرد.در این میان داروسازی زهراوی، کاشی سعدی، شرکت صنعتی بوتان، داروسازی کوثر، نیروکلر، نورد آلومینیوم و لامپ پارس شهاب بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند، اما در مقابل داروسازی ابوریحان، پارس مینو، کشت و صنعت چین چین، شیر پاستوریزه اصفهان، لامیران، ایران دارو و معادن منگنز ایران بیشترین کاهش قیمت را در معاملات دیروز بازار سهام داشته‌اند.

 


یک تحقیق جدید نشان داد که سطح بالای آرسنیک در برنج با آسیب ژنتیکی بالا در انسان مرتبط است.
به گزارش ایسنا، محققان طی چند سال گذشته غلظت بالای آرسنیک در مناطق متعدد تولید برنج در جهان را گزارش کرده‌اند.
اکنون دانشمندان منچستر با همکاری دانشمندان موسسه هندی بیولوژی شیمیایی CSIR در کلکته، ارتباط میان سطح بالای آلودگی برنج به آرسنیک و آسیب کروموزومی را اثبات کرده‌اند.
براساس گزارش ایندیا تایمز، در این تحقیقات جمعیتی با رژیم غذایی و وضعیت اقتصادی اجتماعی نسبتا مشابه انتخاب شدند که از طریق دیگری مانند نوشیدن آب در معرض آلودگی به آرسنیک نبودند.
الگوی مشاهده شده مشابه الگوی افراد دیگری بود که از طریق نوشیدن آب از چاه‌های دارای آرسنیک بالا در معرض آلودگی به آرسنیک قرار گرفته بودند، این آلودگی پیامدهای جدی برای سلامت از جمله سرطان‌های مختلف را در بسیاری از نقاط جهان داشته است.
دانشمندان می‌گویند: این تحقیقات نگرانی‌ها را نسبت به پیامدهای مصرف بالای برنج آلوده به آرسنیک بر سلامت افرادی که وضعیت تغذیه ضعیفی دارند و برنج غذای اصلی آنها محسوب می‌شود، افزایش می‌دهد. شاید جمعیت این افراد حداقل به چند 100 میلیون نفر می‌رسد.

 


نماینده کارگران کشور و عضو شورای عالی کار از کاهش قدرت خرید کارگران با توجه به تورم موجود در جامعه خبر داد.
محمد احمدی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه نرخ تورم در ماه‌های گذشته به بالاترین حد خود در یکی دو دهه اخیر رسیده گفت: طبیعتا افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن هزینه تامین سبد معیشت خانوار کارگری باعث افت قدرت خرید مشمولان قانون کار شده است.
عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور اظهار داشت: هم‌اکنون با وجود نرخ تورم بالا، دست‌کم قدرت خرید کارگران 60 تا 70درصد کاهش یافته است؛ به ویژه اینکه در 18قلم پرمصرف خانوار کارگری از قبیل برنج، گوشت، مرغ، میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات و مواردی از این دست؛ افزایش‌های بیشتری نیز اتفاق افتاده است.
این مقام مسئول کارگری کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته که نرخ تورم 30درصد بوده، محاسبات صورت گرفته در وضعیت سبد معیشت خانوار نشان می‌داد که حداقل 64 درصد افزایش قیمت در اقلام مصرفی خانوار کارگری اتفاق افتاده، به عبارتی با وجود بالاتر رفتن نرخ تورم در ماه‌های اخیر، طبیعتا افت دوباره‌ای در کاهش قدرت خرید کارگران اتفاق افتاده است.
بنابراین گزارش، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جدیدترین گزارش خود پیرامون وضعیت اقتصادی کشور گفته است: به رغم همه تلاش‌ها، برآیند بروز تکانه‌های ارزی و ساختارها و پتانسیل‌های تورمی آن شد که تورم حدود 30 درصد محقق شود که عدد بالایی است و به ویژه به دلیل نرخ‌های بالاتر رشد قیمت در حوزه کالاها و نیازهای اساسی فشار بیشتری را برای طبقات آسیب‌پذیر به دنبال داشت.
کارگران به عنوان یکی از گروه‌های پرجمعیت کشور (بالغ بر 11 میلیون و 500 هزار کارگر ثبت شده که با خانواده‌هایشان دست‌کم 30 میلیون نفر خواهند شد) در جریان افزایش یکباره قیمت‌ها در اقلام و کالاهای مصرفی خانوار، بیشترین آسیب را به لحاظ افت شدید قدرت خرید تجربه کردند تا جایی که یارانه‌های 45 هزار تومانی هرگز جایگزین مطمئنی برای جبران افزایش قیمت‌ها برای کارگران نشده است.

 


با ابلاغ مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، معامله سهام عدالت در بورس تا پایان شهریور ماه امکان‌پذیر می‌شود.
نهمین مصوبه جلسه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در مورد سهام عدالت باامضای وزیر امور اقتصادی و دارایی برای اجرا ابلاغ شد.براساس این گزارش: در جلسه مذکور موارد زیر به تصویب رسید.
1- به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داده می‌شود، ‌با هدف حفظ ارزش و پیشگیری از رقیق شدن سهام عدالت واگذار شده و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌های موجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، تا زمانی که سبد سهام اختصاص یافته برای طرح توزیع سهام عدالت از بابت تسویه اقساط ثمن معامله در وثیقه سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد، از محل مجموع سودهای دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر منابع لازم برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر را تأمین نماید.
2- به منظور تسهیل در ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بازار سرمایه و معاملاتی شدن سهام آن‌ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی (دبیرخانه) با همکاری دستگاه‌های ذیربط تا پایان تیرماه سال 1392 با رویکردهای حفظ حقوق سهامداران، حفظ ثبات بازار سرمایه، آموزش و ترویج فرهنگ سهامداری و تداوم و رشد پایدار ارزش سبد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و نظارت بر آن‌ها نسبت به تدوین دستورالعمل ورود شرکت‌های یاد شده به بازار سرمایه برای تصویب در کمیسیون تخصصی شورااقدام نماید؛ به نحوی که تا پایان شهریور ماه سال 1392 انجام معاملات سهام این شرکت‌ها متناسب با اقساط واریزی به خزانه از سبد سهام عدالت، امکان‌پذیر شود.سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند تمهیدات لازم برای اجرای این کار را فراهم کنند.
3- به سازمان خصوصی‌سازی اجازه داده می‌شود، با شرایط مشابه سهام عدالت به دهک‌های پایین درآمدی نظیر کارگران فصلی و ساختمانی که تاکنون سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، در صورت تجاوز از سقف مقرر به شیوه اقساطی سهام واگذار کند.
4- ماده (5) تصویب‌نامه مورخ 18 اسفند 1387 موضوع آیین‌نامه اجرایی نحوه هزینه‌کرد اعتبارات مربوط به آموزش،‌ترغیب، تشویق و پاداش کارکنان سازمان خصوصی‌سازی مطابق متن زیر اصلاح و جایگزین می‌شود:«اعتبارات مورد نیاز این آیین‌نامه در راستای تبصره (4) ماده (27) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی،‌پس از تصویب مجمع عمومی سازمان خصوصی‌سازی، در بودجه پیشنهادی آن سازمان تقدیمی برای لایحه بودجه کل کشور درج خواهد شد.»

 


سامانه جامع اطلاعات مالیاتی با حضور رئیس‌جمهور و مسئولان اقتصادی رونمایی شد.
در این مراسم رئیس‌جمهور طی سخنانی با تاکید بر اینکه آینده متعلق به مردم ایران است گفت: می‌توان کارهای بزرگی خارج از تصور آدم‌های کوچک انجام داد. هر کسی بخواهد توانایی‌‌های ملت را محدود کند و سقف پرواز را کوتاه نماید تا استعدادها فرصت پرواز پیدا نکنند به ملت و خود جفا کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود احمدی‌نژاد گفت: باور من این است که ظرفیت‌های ملت ایران بی‌پایان است و ملت این شایستگی را دارد که در بالاترین نقطه بنشیند و پرچمدار باشد.
وی تاکید کرد: در سخت‌ترین شرایط می‌توان کارهای بزرگ کرد و هر کسی می‌خواهد وارد عرصه‌های مدیریتی شود باید به توانمندی‌های مردم باور داشته باشد. باور من به توانمند‌های مردم ایران امروز دهها برابر روز اول است.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر کسی برای جیب خود کار کند ارزش حرص خوردن ندارد. ما تازه اول راه هستیم و باید پافشاری کنیم که اندیشه‌ها به فرهنگ عمومی تبدیل شود و هر کسی نتواند سرعت آن را کم کند.
اظهارات وزیر اقتصاد
در این مراسم، سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به طرح تحول در نظام مالیاتی کشور گفت: در چند محور مختلف طرح تحول نظام مالیاتی کشور آغاز به کار کرد که بی‌شک یکی از مهمترین آنها طرح مالیات بر ارزش افزوده بود. این بخش مهم مالیاتی 14 درصد به کل درآمد مالیاتی کشور در طول ‌سال‌های قبل اضافه کرده و این مهم در حالی اتفاق افتاده که این طرح هنوز نیمه‌تمام است.
سخنگوی اقتصادی دولت از تصویب طرح تاسیس بورس ایده و اندیشه نیز خبر داد و تصریح کرد: به‌زودی این طرح به مرحله عملیاتی می‌رسد. بورس ایران در طول سالهای گذشته پر بازده‌ترین بورس دنیا بود و به همین دلیل تعداد سرمایه‌گذاران آن از چهار میلیون نفر به بیش از هفت میلیون سهامدار افزایش یافت.
حسینی به سهام عدالت نیز اشاره کرد و گفت: این طرح مهم نیز در ابتدا به 25 میلیون تن از مردم ایران ارائه شد که در حال حاضر بیش از 40 میلیون تن از این مردم دارای سهام عدالت هستند. سهام عدالت یکی از اصلی‌ترین طرح‌های دولت در زمینه گسترش عدالت در جامعه بود که بیش از 1240 میلیارد تومان در این عرصه به گردش درآمد.
جزئیات طرح جامع مالیاتی
در ادامه این مراسم رئیس سازمان امور مالیاتی، جزئیات طرح جامع مالیاتی را تشریح کرد.
علی عسگری با اشاره به اینکه طرح جامع مالیاتی از برنامه سوم توسعه مطرح شده، اظهار کرد: در سنوات مختلف کار دنبال شده و در نهایت امروز (چهارشنبه) طرح به صورت پایلوت در مرکز و شرق تهران وارد فاز اجرایی شده است.
وی شاکله اجرای طرح تحول مالیاتی را طرح جامع و نرم‌افزار دانست و گفت: کار در نظام مالیاتی و تغییرات اساسی مبتنی بر اطلاعات است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای هر مودی شماره اقتصادی صادر می‌شود تا نظام مالیاتی کار را بر مبنای اطلاعات پیش ببرد، افزود: طرح جامع مالیاتی شامل 32 پروژه و سه فاز است که با هزینه‌ای معادل 259 میلیارد تومان اجرایی شده است.
عسکری با بیان اینکه براساس زمان‌بندی، انتهای طرح سال 94 است،‌افزود: یکی از الزامات اساسی برای اجرای طرح جامع مالیاتی ایجاد زیرساخت است که در این زمینه با شرکت مخابرات و زیرساخت پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم.
رئیس سازمان امور مالیاتی کل کشور با اشاره به افزایش پهنای باند از دو مگابایت به 62 مگابایت گفت: امسال 97 درصد اظهارنامه‌های ارائه شده به صورت الکترونیکی بوده است و زیرساخت نرم‌افزاری برای اجرای طرح مالیاتی فراهم شده است.
گفتنی است سامانه جامع اطلاعات مالیاتی برخوردار از یک نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی است و وظیفه‌اش این است که فرآیندهای نوین سازمان امول مالیاتی را به اجرا بگذارد و براساس آن تمام فرآیندها الکترونیکی و مکانیزه شود.
این سامانه یک زیرساخت دارد که متشکل از یک مرکز داده و یک شبکه سراسری و همچنین یک شبکه محلی است که این شبکه محلی از 610 اداره و زیرمجموعه امور مالیاتی در سراسر کشور تشکیل شده است.
براساس خدمات الکترونیکی که در همین راستا ارائه می‌شود، ثبت‌نام، تشکیل پرونده، پرداخت و استعلام‌های صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیک انجام خواهد شد. همچنین بنا شده سایر خدمات سازمان امور مالیاتی زیرمجموعه‌ همین بخش شود تا فرآیندها به صورت یکپارچه و مطلوب به مودیان ارائه شود.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در نظر داریم در حوزه واردات کالاهای اساسی از تایلند، توافقات بلندمدت منعقد کنیم.
مهدی غضنفری در حاشیه دیدار با معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت تایلند افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارد به جای انعقاد قراردادهای کوتاه‌مدت، محموله‌ای و فصلی در حوزه کالاهای اساسی، توافقات بلندمدت، سالانه و مطمئنی را منعقد کند که از هر گونه مخاطره به دور باشد.
وی اضافه کرد: تایلند می‌تواند منبع مطمئنی برای تامین برخی کالاهای اساسی ایران باشد.
غضنفری با اشاره به پیشنهاد وزیر تجارت تایلند تصریح کرد: پیشنهاد آنها این است با انتقال این تجربه به این کشور و سرمایه‌گذاری در تایلند برای تولید غذای حلال، زمینه کار مشترک را فراهم کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به نظر می‌رسد اگر بخش خصوصی ایران برای تولید غذای حلال و اسلامی در کشور گردشگرپذیر تایلند سرمایه‌گذاری کند، امکان کسب درآمد زیاد برای دو کشور وجود دارد، به همین دلیل در این دیدار درباره چگونگی حضور سرمایه‌گذاران ایرانی برای تولید غذای حلال در بانکوک با مقامات این کشور گفت‌و‌گو شد.
وی با بیان این که دولت تایلند تمایل بسیاری به واردات شیمیایی، محصولات صنعتی و معدنی همچون فولاد و محصولات فولادی از ایران را دارد، گفت: ما نیز آمادگی خود را برای تامین نیازهای این کشور اعلام کردیم.
غضنفری همچنین با اشاره به آمادگی همیشگی دو شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام برای تامین اقلام اساسی تصریح کرد: در صورت توافق هیات دو طرف بر روی قیمت، کمیت و کیفیت کالاها و سایر محورها در قالب قرارداد نهایی گفت‌وگو خواهند کرد و در غیر این صورت ممکن است که تفاهم نامه همکاری به امضا رسد.معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت تایلند نیز روابط خوب و دیرینه تهران و بانکوک را یادآور شد و بر آمادگی کشور متبوعش جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) نیواتو مرونگ بون سانگ پایسان افزود: تایلند در قبال دریافت خدمات فنی و سرمایه‌گذاری ایران در زمینه تولید غذای حلال، آماده است محصولاتی همچون، برنج، لاستیک و شکر را تامین کند.
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران رقم مبادلات ایران و تایلند در سال 2012 میلادی حدود 324 میلیون دلار بوده که واردات ایران از این کشور 306 میلیون دلار و صادرات به تایلند 18 میلیون دلار بوده است.

 


بانک مرکزی اعلام کرد: شاخص قیمت یا تورم نقطه به نقطه در خردادماه 45/1 درصد برآورد شده که 3/4 درصد رشد نسبت به ماه قبل آن داشته است.
اداره کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، گزارش شاخص قیمت خردادماه سال جاری را منتشر کرد.
طبق این گزارش، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، شاخص تورم در خرداد ماه جاری به عدد 169/3 رسید که نسبت به مدت مشابه ماه قبل 3/4 درصد افزایش داشت.
این تغییر از 2 درصد افزایش در اردیبهشت‌ماه بیشتر بوده است، شاخص مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل 45/1 درصد افزایش یافت.
در سه ماهه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل 43 درصد افزایش داشته است. میزان تورم در 12 ماه منتهی به خرداد ماه 92 نسبت به 12 ماه منتهی به خرداد 91 معادل 35/9 درصد است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در خردادماه 92 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 3/6 درصد است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در خردادماه سال جاری در تمام استان‌های کشور با افزایش همراه بوده است. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان یزد معادل 4/6 درصد و کمترین به استان مازندران معادل 1/7 درصد بود، شاخص مذکور در استان تهران معادل 3/6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 


پایگاه اینترنتی المانیتور از تغییر جهت تجارت خارجی ایران به سمت صادرات غیرنفتی خبر داد.
المانیتور در مطلب خود دو روند مهم را به طور دقیق بررسی کرده است: تحول در صادرات ایران و تغییر شرکای تجاری تهران.
دلیل اصلی موفقیت صادرات ایران، گسترش توان کشور در زمینه صادرات غیرنفتی است.
در حقیقت، هدف‌گذاری دولت ایران ایجاد توازن بین صادرات غیرنفتی و واردات بوده است. باید اذعان کرد که صادرات غیرنفتی مانند سیمان و مواد پتروشیمی نیز تا حدودی به در دسترس بودن انرژی ارزان در کشور وابسته است.
با این حال، ایران در حال تشویق صادرات غیرنفتی است تا از میزان وابستگی به درآمدهای نفتی بکاهد.
براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ارزش صادرات غیرنفتی ایران هفت میلیارد و 700 میلیون دلار و ارزش واردات 9 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است. این آمار به معنای کسری بودجه یک میلیارد و 700 میلیون دلاری در تجارت غیرنفتی ایران در هر دوره سه ماهه است.
تحریم‌های بانکی از بازگشت درآمدهای صادراتی جلوگیری کرده ولی ایران راه‌های تازه‌ای را برای بازگشت این درآمدها و تقویت اقتصاد خود پیدا خواهد کرد.در واقع، یکی از نتایج تحریم‌های بانکی ایران افزایش نوع جدیدی از تجارت پایاپای است. مشکلات ناشی از تحریم‌ها بسیاری از بازرگانان را مجبور کرده برای پرداخت پول واردات به دنبال فرصت‌های صادرات باشند تا بتوانند در خارج ایران درآمدهای ارزی داشته باشند.
درآمد حاصل از صادرات سپس برای واردات کالاهای موردنیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب معاملات بانکی میان ایران و بانک‌های خارجی دور زده می‌شود.
کاهش ارزش ریال ایران در سال 2012 موجب رشد صادرات غیرنفتی ایران و استقبال بازرگانان ایرانی شده است.
ایران در دهه 90 میلادی در دوران بازسازی پس از جنگ، سیاست حمایت از اروپا را گسترش داد که عمدتا بر تجارت با اتحادیه اروپا به ویژه آلمان متمرکز بود. آلمان بیش از 15 سال مهمترین شریک تجاری ایران بود.به گزارش ایسنا، در ادامه مطلب المانیتور آمده است: بحث هسته‌ای و پیامدهای آن موجب کاهش تدریجی تجارت ایران با شرکای غربی و افزایش مناسبات تجاری با شرکای آسیایی نظیر چین و هند همراه شد. در سال 1387 برای اولین بار میزان تجارت ایران با شرق آسیا بیشتر از تجارت با کشورهای غربی شد.آمار رسمی سه ماهه نخست امسال نشان می‌دهد 75 درصد تجارت ایران با شرکای تجاری آسیایی و 25 درصد آن با سایر کشورهای جهان بوده است.
همچنین با توجه به روند فزاینده صادرات غیرنفتی و روند کاهشی واردات، می‌توان امیدوار بود که ایران تا سال 2014 به هدف تجارت متوازن کالاهای غیرنفتی دست یابد.

 


معادن 2 و 3 گل‌گهر به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.
این معادن در حالی به تامین اجتماعی واگذار شد که پیش از این مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از بیرون کردن بخش خصوصی از معدن 3 گل‌گهر خبر داده و بر مالکیت دولتی این معدن تاکید کرده بود.
به گزارش ایسنا، معادن گل‌گهر از شش آنومالی مجزا تشکیل شده که در مساحتی به طول تقریبی 10کیلومتر و عرض تقریبی چهار کیلومتر در شهرستان سیرجان واقع شده است. ذخایر ‌آنومالی‌های شش‌گانه گل‌گهر هزار و 135 میلیون تن سنگ آهن برآورد شده است. این معادن با داشتن یکی از غنی‌ترین ذخیره‌های سنگ آهن خاورمیانه به عنوان یک قطب صنعتی در تولید آهن و فولاد کشور مطرح است. جالب اینجاست که بدانید فقط ذخیره معدن گل‌گهر3 حدود 650 میلیون تن و قیمت هر تن سنگ آهن آن نیز حداقل 100 دلار است که به این ترتیب ارزش این معدن حدود 65 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
چنین ارزش استثنایی باعث شده تا معادن سنگ‌آهن گل‌گهر متقاضیان زیادی برای بهره‌برداری داشته باشد. پیش از این شرکتی به نام گهر زمین ادعا کرده بود که بهره‌برداری از معدن گل‌گهر3 به این شرکت واگذار شده است. با این وجود مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز با تاکید بر مالکیت دولت بر معدن 3 گل‌گهر عنوان کرد که خلع ید بخش خصوصی از اموال دولتی در این معدن از طریق دستگاه قضایی و سازمان‌های نظارتی در دست پیگیری است.
اما نکته جالب اینجاست که حدودا یک سال پس از کش و قوس‌های به وجود آمده بر سر واگذاری یا عدم واگذاری معدن سنگ آهن گل‌گهر، روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در خبری غیرمنتظره اعلام کرد که معادن 2و3 گل‌گهر سیرجان به تامین اجتماعی واگذار شده است. روابط عمومی سازمان در این باره اعلام کرد: پس از پیگیری‌های مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و با موافقت رئیس‌جمهور و تصویب هیئت دولت معادن شماره 2 و 3 گل‌گهر سیرجان بابت پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت به این سازمان واگذار شد که با این واگذاری بخش عمده‌ای از بدهی دولت به این سازمان پرداخت شده است. هیئت وزیران بنا به پیشنهاد و مکاتبه سازمان تامین اجتماعی و به استناد بند (3-24) قانون بودجه سال 1391 کل کشور و ماده واحده قانون سه دوازدهم بودجه سال 1392 کل کشور، واگذاری و انتقال قطعی معادن 2 و 3 گل‌گهر سیرجان به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد. بنابراین گزارش: دولت سال‌های گذشته نیزشرکت‌های صنعتی و معدنی زیادی را بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد که در بسیاری از موارد این واگذاری‌ها به دلیل تخصصی نشدن سازمان تامین اجتماعی در امور صنعتی و تولیدی به شکست انجامید.چندی پیش نیز رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به اینکه بخش مهمی از واگذاری‌های انجام شده طی سال‌های اخیر به شیوه رد دیون انجام شد، از این شیوه واگذاری انتقاد کرد.
صحت ندارد
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: معادن بزرگ انفال محسوب می‌شوند و قابل فروش و واگذاری نیستند، بنابراین خبر واگذاری معادن 2 و 3 سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان صحت ندارد.
به گزارش ایرنا، معادن بزرگی مانند سنگ‌آهن 2 و 3 گل‌گهر سیرجان صدها میلیون تن ذخیره قطعی دارد که ارزش آنها صدها هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و امکان معاوضه یا واگذاری این معادن وجود ندارد.
برپایه این گزارش، تاکنون ایمیدرو مصوبه و ابلاغی مبنی بر واگذاری معادن 2 و 3 سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان به سازمان تامین اجتماعی را دریافت نکرده است.
ایمیدرو در توضیح این مطلب آورده است: چنانچه این مساله بر فرض محال تحقق یابد، باید مراحل انتقال پروانه طی تشریفات قانونی از طریق معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرده، تاکنون مکاتبه‌ای در ارتباط با موضوع مذکور با این سازمان و معاونت یاد شده صورت نگرفته است.
ایمیدرو با یادآوری اینکه معادن بزرگ براساس قانون‌اساسی انفال محسوب شده و قابل واگذاری، فروش و خصوصی شدن نیست، خاطر نشان شده که پروانه بهره‌برداری از این معادن برای همیشه در اختیار دولت باقی می‌ماند.

 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش مصرف آب در این کلانشهر خبر داد.
محمد پرورش از افزایش11 درصدی مصرف آب در تهران در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: شهروندان تهرانی می‌توانند با کاهش مصارف غیرضروری، این افزایش مصرف را کنترل کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: بنا به گزارش سازمان هواشناسی دمای هوا در روزهای آخر هفته به 40 درجه سانتیگراد می‌رسد که هر نیم تا یک درجه افزایش دمای هوا حدود 50 هزار تا 100 هزار متر مکعب افزایش مصرف آب را به دنبال دارد و در این شرایط کار ما سخت می‌شود.

 


کالاهای موردنیاز مردم تا پایان ماه رمضان با تخفیف 5 تا 25 درصد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: در حال حاضر بخش برگزاری نمایشگاه‌ها به اتمام رسیده ولی عرضه کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان ادامه دارد.
وی درباره روند اجرای طرح ضیافت بیان کرد: این طرح ابتدا در 3 بخش نمایشگاه‌ها، بازرسی‌ها و عرضه کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد.
او با اعلام اینکه جشنواره فروش کالا در طرح ضیافت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت، گفت: در این فروشگاه‌ها کالا 5 تا 25 درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شوند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین از ادامه روند بازرسی‌ها و نظارت بر توزیع کالا خبر داد و گفت: تمرکز عرضه و نظارت بر توزیع کالا بیشتر روی کالاهای اساسی است اما به دلیل اینکه در ماه رمضان هستیم و تقاضا برای مواد خوراکی افزایش می‌یابد بر توزیع سایر کالاها نیز نظارت داریم.
وی در پاسخ به این سؤال که از 22 هزار تن کره‌ای که در گمرک‌های داخلی مانده بود چند هزار تن آن توزیع شده است تصریح کرد: پس از آن که 5 هزار تن کره را از گمرک‌ها ترخیص کردیم آمار دقیقی از میزان کره‌های ترخیص شده پس از آن ندارم.
صادقی در پایان با تاکید بر این که ترخیص کره به تدریج در حال انجام است خاطرنشان کرد: کره به تدریج وارد شبکه توزیع و تولید می‌شوند اما 5 هزار تنی که ترخیص شده بود در بازار توزیع شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10