(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 05 مرداد 1392 - شماره 20552

دانشگاه علوم پزشکی تهران در فهرست 100 دانشگاه برتر آسیا
دمای هوا در6 استان کشور دیروز بالای 40 درجه بود
دیدار وزیر دادگستری از شیرخوارگاه آمنه
حوادث کوتاه از کشور
موفقیت باغدار آذرشهری برداشت 65 نوع میوه از یک اصله درخت
رئیس مجلس در جمع نخبگان و کارآفرینان برتر امداد:
توجه به کارآفرینی و جهش اقتصادی موجب‌خودکفایی نیروها می‌شود
در لرستان درگیری بر سر آب یک کشته و 9 مجروح برجای گذاشت
افت فشار برق در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر گرمای 50 درجه
افتتاح 300 مرکز نیکوکاری ‌محله در مساجد کشور
برای ادامه تحصیل ترک تحصیلی‌های اول راهنمایی فقط 2 راه دارند
تصادف مرگبار درمحور اردبیل - آستارا
وزارت ورزش و جوانان: تنها راه پرداخت به موقع وام ازدواج آسیب‌شناسی دستگاه‌هاست
آخرین آمار مرگ و میر مادران باردار
گرما در ژاپن قربانی می‌گیرد
مراسم وحشتناک دفن آسمانی!
«جنازه» گل‌ داد!
سانحه خونین قطار در اسپانیا
آخرین تلفات قایق پناهجویان
مهار آتش‌سوزی بزرگ در تهرانپارس
   


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 62 در آسیا اولین دانشگاه علوم پزشکی کشور است که در فهرست یکصد دانشگاه برتر آسیا قرار گرفت.
به گزارش روابط‌عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، مصطفی قانعی ضمن اعلام این خبر گفت: براساس آخرین رتبه‌بندی انجام شده در نظام رتبه‌بندی تس (THES) سه دانشگاه کشور شامل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان توانسته‌اند در فهرست یکصد دانشگاه برتر آسیا قرار گیرند.
وی افزود: در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه 62 در آسیا و رتبه 2 کشوری توانسته است اولین دانشگاه علوم پزشکی کشور باشد که در فهرست یکصد دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته است.
قانعی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 42 در آسیا در جایگاه نخست کشوری و دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه 95 در آسیا در جایگاه سوم کشوری قرار دارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: نظام رتبه‌بندی تس THES هر ساله بر مبنای بررسی برونداد علمی و نظرسنجی از بیش از 13 هزار محقق برجسته در سراسر دنیا به معرفی 400 دانشگاه برتر جهان می‌پردازد و این نظام رتبه‌بندی تاکید ویژه‌ای بر کیفیت تحقیقات دارد.

 


مدیرکل پیش‌بینی‌و‌هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه گردوخاک تهران را فرا می‌گیرد، از کاهش دمای پایتخت خبر داد.
مهندس عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: در برخی مناطق سواحل دریای خزر، ابرناکی، بارش پراکنده و گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود که در این مدت دریای خزر مواج خواهد بود.وی با بیان اینکه وزش باد و گرد و خاک در برخی مناطق شرق کشور به ویژه منطقه زابل تا دوشنبه به تناوب ادامه خواهد داشت، گفت: در عین حال در برخی مناطق استان‌های تهران، سمنان، قم، مرکزی، شمال اصفهان، ایلام، خوزستان و بوشهر وزش باد همراه با گرد و خاک رقیق موجب کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه فردا در جنوب استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال هرمزگان و شرق فارس افزایش ابر، وزش باد و در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده یارعد و برق پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: استان‌های خوزستان و قم با حداکثر دمای 45 درجه سانتیگراد بالای صفر گرم‌ترین و اردبیل با حداکثر دمای 20 درجه سانتیگراد بالای صفر خنک‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.امیدوار شهری با اشاره به اینکه حداکثر دمای 6 استان کشور امروز به بیش از 40 درجه سانتیگرداد بالای صفر می‌رسد، گفت: پس از خوزستان و قم، به ترتیب کرمانشاه، تهران، یزد و لرستان گرم‌ترین استان‌های کشور هستند.وی به وضع هوای تهران اشاره کرد و گفت: طی امروز و فردا آسمان پایتخت صاف در پاره‌ای نقاط با وزش باد همراه است و حداقل و حداکثر دما در این روز با یک درجه کاهش به 27 و 40 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

 


وزیر دادگستری با حضور در شیرخوارگاه آمنه از بخش‌های مختلف این مجتمع بازدید کرد.
سیدمرتضی بختیاری پنج‌شنبه شب با همراهی جمعی از مدیران وزارت دادگستری به شیرخوارگاه آمنه رفت.
در این دیدار همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مدیران این سازمان وزیر دادگستری را همراهی کردند.
این در حالی است که الوندی رئیس کارگروه حفظ حقوق کودکان وزارت دادگستری و همچنین مژدهی‌پور رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور نیز همراه وزیر دادگستری بودند.
بختیاری ابتدا از نمایشگاه جنبی در شیرخوارگاه بازدید کرد که آثار موجود در این نمایشگاه به نفع کودکان به فروش می‌رسید.
وی سپس به بخش نگهداری کودکان رفته و با حدود 50 کودک 5/1 ساله تا 5/2 ساله دیدار و گفت‌وگو کرد و هر کدام از این کودکان را مورد نوازش قرار داد.
یکی از حواشی جالب این دیدار کودک 2 ساله‌ای بود که 3 بار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و به گفته پرستاران گوشه‌گیر بود در حالی که به راحتی به آغوش همایون هاشمی و وزیر دادگستری رفته و موجب تعجب همگان شد.
وزیر دادگستری پس از این بخش به بخش کودکان زیر یک سال رفته و در آنجا نیز با کودکان زیادی ملاقات کرده و آنها را مورد مهربانی قرار داد.
به گزارش فارس وی در حاشیه بازدید به طور مداوم از همایون هاشمی درباره مشکلات و مسائل موجود در مجتمع سؤال پرسیده و برخی از راهکارهای پیشنهادی را ارائه می‌کرد.
بختیاری همچنین در حاشیه بازدید با حضور در جمع تعدادی از خیرین گفت: شنیدم از مجموعه خدمات ارائه شده در شیرخوارگاه آمنه بیش از 95 درصد توسط خیرین فراهم می‌شود.
وی به یکی از خاطرات خود در زمان تصدی استانداری اصفهان اشاره کرد و گفت: در آن زمان بیمارستانی در اصفهان ساخته شده بود که یک دستگاه به ارزش یک میلیارد تومان نیاز داشت تا بتوان بیمارستان را افتتاح کرد.
بختیاری گفت: همان زمان شنیدیم که یکی از خیرین در بستر بیماری است به همین دلیل به عیادت وی رفتیم و پس از عیادت خیر اصفهانی چکی به ارزش یک میلیارد تومان برای ما نوشت تا بتوانیم دستگاه مد‌نظر را خریداری کرده و بیمارستان را افتتاح کنیم.
وی گفت: خدا عهد کرده است که اگر هر فرد قدمی در راه خدا بردارد خداوند دست شما را خواهد گرفت و شما را کمک خواهد
کرد.

 


قربانیان خزر در ماه رمضان
ایرنا - ساری: مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از غرق شدن 19 نفر در آب‌های ساحلی این استان از اول ماه مبارک رمضان تاکنون خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش 12 درصد رشد نشان می‌دهد.
جنسیت تمامی غرق‌شدگان مرد بوده، 17نفر از آنان مسافر و غیربومی و 2 نفر دیگر از شهروندان مازندرانی بودند.
انهدام باند سرقت احشام
اراک - خبرنگار کیهان: فرمانده انتظامی شازند در استان مرکزی از شناسایی باند سارقان احشام، و دستگیری سرکرده این باند خبر داد. متهم در بازجویی به 6 فقره سرقت احشام با همدستی 2 نفر از اعضای شبکه اعتراف کرد.
قتل باتری‌ساز
شهرکرد - خبرنگار کیهان: باتری‌ساز اهل و ساکن شهرکرد به هویت «لطف‌الله ب» در اثر شلیک با کلت کمری توسط فرد ناشناسی به قتل رسید. تحقیقات پلیس در باره هویت قاتل یا قاتلان و انگیزه قتل ادامه دارد.
شناسایی سارقان حرفه‌ای
اراک - خبرنگار کیهان: در ادامه طرح ارتقای امنیت اجتماعی در شهرستان خمین، 12 سارق و 21 مالخر شناسایی و دستگیر شدند و 14 فقره اموال مسروقه کشف و ضبط شد و متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.
مرگ بر اثر سقوط از دوچرخه
فارس - چالوس: دختر 12 ساله اهل مرزن‌آباد در حین دوچرخه‌سواری‌ در مسیر سراشیبی تند، به دلیل ناتوانی در کنترل دوچرخه و سقوط از آن، دچار ضربه شدید مغزی شد و علی‌رغم تلاش‌های پزشکان معالجات موثر واقع نشده و پس از 72 ساعت جان به جان آفرین تسلیم کرد.
کشف شربت و قرص متادون
مهر - رفسنجان: فرمانده انتظامی رفسنجان گفت: با هوشیاری ماموران انتظامی این شهرستان 20 لیتر شربت متادون و تعداد 11 هزار و 925 عدد انواع قرص متادون به ارزش تقریبی 538 میلیون و 750 هزار ریال کشف و ضبط شد.
واژگونی مرگبار موتورسیکلت
واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در راویز رفسنجان یک کشته و یک مجروح برجای گذاشت. علت حادثه برخورد موتورسیکلت با موانع کنار جاده در اثر واژگونی اعلام شد. در حادثه فوق ترک‌نشین موتورسیکلت در دم فوت کرد و راکب مجروح به بیمارستان انتقال داده شد.
ضاربان فراری در چنگ قانون
خوانسار - خبرنگار کیهان: درگیری بین چند نفر در شهرستان خوانسار منجر به جراحت شدید یک جوان 27 ساله، و فوت وی پی از چندروز در بیمارستان شد. در پی این حادثه ضاربان که 3 نفر بوده، و پس از حادثه متواری شده بودند، تحت تعقیب پلیس قرار گرفته و دستگیر شدند.
کشف موادمخدر
فارس - آستارا: دادستان آستارا گفت: در راستای مبارزه با سوداگران مرگ در این شهرستان بیش از 5 کیلوگرم هروئین کشف شد و در این ارتباط 2 نفر متهم دستگیر شدند.
پلمب 10 کارگاه تولیدکننده طلای غیراستاندارد
در اصفهان
اصفهان - خبرنگار کیهان:
10 واحد تولیدکننده النگوی طلای پروفیلی (توخالی) در اصفهان به دلیل تقلب در وزن واقعی و استفاده از پودر بوره (اسید بوریک خشک) پلمب شدند.
به گزارش روابط‌عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان، بازرسان این اداره کل بازرسی از کارگاه‌های متخلف و غیرمجاز تولید النگوی طلا متوجه استفاده پودر اسید بوریک خشک در ساخت النگوهای پروفیلی و در نتیجه افزایش وزن غیرواقعی مصنوع طلا و همینطور کاهش عیار آن شدند که با معرفی این واحدها به تعزیرات حکومتی و مراجع قضایی، کارگاه‌های تولیدکنندگان متخلف پلمب شد.

 


در پدیده‌ای نادر یک باغدار آذرشهری در آذربایجان شرقی 65 نوع میوه از یک درخت پرورش داده و برداشت کرد.
به گزارش ایرنا، رسول حسنی از باغداران با سابقه آذرشهری توانسته با استفاده از تکنیک‌های تجربی و علمی بر روی یک درخت 65 نوع میوه به بار آورد.
وی گفت: ریشه اصلی این درخت گوجه‌سبز وحشی است که با استفاده از روش‌های پیوندی بر روی آن بیش از 10 نوع زردآلو، چندین نوع آلوچه،‌انواع مختلف هلو و دیگر میوه‌های هسته‌دار را رشد داده و بار می‌دهد.
حسنی افزود: میوه‌های این درخت از 15 خرداد تا 15 مهر به مدت 4 ماه به تدریج رسیده و برداشت می‌شود.
وی که بیشترین لحظات عمر خود را در باغ و باغداری سپری کرده است، گفت:‌ آماده است اطلاعات تجربی خود را در اختیار علاقمندان به باغداری و تولید انواع میوه‌های سردرختی قرار داده و روش‌های کاربردی را نیز به آنان یاد دهد.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه‌گذاری انقلاب اسلامی در شرایط کنونی در حوزه کمک‌رسانی از سوی کمیته امداد به خوبی بارور شده است.
دکتر علی لاریجانی دیروز در مراسم تجلیل و تقدیر از کارآفرینان و نخبگان برتر کمیته امداد امام خمینی(ره) که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات مثبت کمیته امداد امام خمینی(ره) توجه به کارآفرینی و جهش اقتصادی است، ادامه داد: این موضوع موجب شده تا نیروها خودکفا شوند و با کرامت زندگی کنند، بنابراین در این جهت هرچه کمیته امداد بیشتر فعال شود، ما نیز حتما کمک خواهیم کرد تا حرکت‌های سریعی انجام گیرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقدامات کمیته امداد هم از نظر اخلاقی و هم اقتصادی بسیار درست و مناسب است، گفت: به طور حتم نگاه به تولید داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اینگونه ابتکارات کمیته امداد در زمینه توسعه اقتصادی و جذب نیرو بسیار ارزشمند بوده، از این رو که این اقدامات برای توسعه کشور بسیار ضروری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیته امداد در 3 سال اخیر تجربیات بسیاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی به دست آورده است، افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مسئولان باید طراحی لازم را برای تسهیل زندگی نخبگان و کارآفرینان فراهم کنند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس نهم با بیان اینکه کمیته امداد یک پایگاه کمک‌رسانی واقعی به نیازمندان است، افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری انقلاب اسلامی در شرایط کنونی در این حوزه به خوبی بارور شده است. از طرف دیگر شاهد هستیم که در مجلس شورای اسلامی نیز چند نفر از نمایندگان از امکانات کمیته امداد استفاده کرده و تا مقطع دکتری پیش رفته‌اند و بعد هم نماینده مجلس شده‌اند.
گفتنی است دکتر لاریجانی در پایان مراسم از کارآفرینان و نخبگان برتر کمیته امداد تقدیر کرد.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
درگیری بر سر آب در روستاهای بروجرد و سپیددشت در لرستان یک نفر کشته و 9 تن مجروح بجا گذاشت.
فرمانده انتظامی لرستان افزود: درگیری بین اهالی دو روستای کفشگران و کپرکه از توابع شهرستان بروجرد منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 5 تن دیگر شد.
سرتیپ کاظم علیزاده گفت: در درگیری بین اهالی روستاهای بازآباد، پرت‌پیل و اسفید از توابع شهرستان سپیددشت به خاطر کمبود آب، تعداد 4 تن به ضرب گلوله مجروح شدند.
فرمانده انتظامی لرستان از انتقال مجروحان به مراکز درمانی خبر داد و گفت: در رابطه با این درگیری‌ها دو قبضه سلاح که مورد استفاده قرار گرفته کشف و ضبط شد و تعدادی از عاملان نزاع نیز شناسایی و دستگیر شده‌اند.

 


دمای 50 درجه در شهرستان دلگان واقع در سیستان و بلوچستان باعث افزایش استفاده از وسایل سرمازا و کاهش افت ولتاژ برق در شرق کشور شد.
مطابق داده‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان دست‌کم 16 شهرستان از شهرستان‌های 19گانه استان دمای 41 تا 47درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند.
به گزارش ایرنا از شهرهای نیکشهر، قصرقند، ایرانشهر، سرباز و سراوان حاکیست افت ولتاژ برق ناشی از مصرف بالا باعث بروز مشکلاتی برای مردم جنوب سیستان و بلوچستان در استفاده از وسایل سرمازا شده است.
این مشکل باعث شد طی روزهای اخیر ائمه جمعه و جماعات سیستان و بلوچستان در محافل عمومی خواستار تدبیر ویژه شرکت برق شوند همچنین موضوع به صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشیده شد به طوری که برخی نمایندگان استان چاره‌جویی وزارت نیرو را خواستار شدند.
بر اساس این گزارش به سبب توام شدن شدت گرما با گرد و غبار غلیظ مردم روزه‌دار سیستان و بلوچستان با مشکلات و شرایط سختی به ویژه از حیث تنفس مواجه شده‌اند. همچنین در زمان حاضر غلظت ریزگردها در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان از جمله زاهدان و زابل از حد استاندارد بیشتر است اما تا مرز بحران فاصله دارد.
هواشناسی سیستان و بلوچستان اگرچه تداوم گرمای تابستانه را برای این استان طی روزهای آینده پیش‌بینی کرده است اما مژده داد از اواخر هفته به تدریج میزان گرد و غبار و ریزگردهای معلق در آسمان جنوب شرق کشور کاهش یابد.

 


300 مرکز نیکوکاری محله همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) دیروز بطور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد.
گفتنی است مراسم این افتتاحیه با حضور حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام(ره)، مسئولان ارشد استان سمنان، ائمه جماعات، هیئت امناء مساجد و سایر اقشار مردمی شهر سمنان عصر امروز برگزار خواهد شد.
همچنین به صورت همزمان، مراسم افتتاحیه در 300 مسجد دیگر استانهای کشور با حضور جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردمی برگزار می‌شود.
تقویت کارکرد اجتماعی مساجد، شناسایی نیازمندان واقعی محله و ارائه خدمت به آنها در محل سکونت، ترویج سنتهای حسنه اسلامی و توسعه مشارکتهای مردمی، تامین عدالت و رضایت اجتماعی، گسترش ارتباطات بین مردم در محله، مردمی شدن حمایتهای اجتماعی با رویکرد توانمندسازی، بهره‌گیری از حضور و تخصص مردم در عرصه خدمت رسانی به محرومان، تقویت ارتباطات مردم محله با مسجد، تقویت همبستگی اجتماعی و همدردی عمومی بخشی از اهداف ایجاد مراکز نیکوکاری محله است.
همچنین ایجاد هزار و 500 مرکز نیکوکاری محله در سراسر کشور با همکاری هیئت امنا و امام جماعت مساجد و معتمدان محله از برنامه‌های این نهاد در سال جاری است.
شایان ذکر است این مراکز نیکوکاری در استان تهران نیز همزمان در مسجد بقیه‌الله لواسان در شمیرانات، امامزاده طاهر و مطهر در ورامین، مسجد امام حسن مجتبی(ع) در جنوب غرب، مسجد باب‌الحوائج (ع) در شهر قدس و مسجد امام سجاد(ع) در پاکدشت نیز عصر دیروز افتتاح شد.

 


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزانی که در پی ترک‌تحصیل، امسال باید در پایه دوم راهنمایی درس بخوانند، می‌توانند ادامه تحصیل در نظام‌جدید یا قدیم را انتخاب کنند.
ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس گفت: در پی اجرای نظام جدید آموزشی و با ایجاد پایه ششم در سال تحصیلی جاری، امسال پایه اول راهنمایی نداشتیم.
وی افزود: دانش‌آموزانی که سال گذشته در پایه اول راهنمایی درس ‌می‌خواندند، در سال تحصیلی جاری به پایه دوم راهنمایی رفتند.سحرخیز درباره آن دسته از دانش‌آموزانی که مدرک پایه اول راهنمایی را دارند اما در سال گذشته به پایه دوم نرفته‌اند و به عبارتی یک سال ترک تحصیل کرده‌اند، گفت: این دسته از دانش‌آموزان دو راه حل دارند یعنی باید میان تحصیل در نظام جدید یا نظام قدیم آموزشی یکی را انتخاب کنند.
وی اضافه کرد: در صورتی که دانش‌آموز بخواهد در نظام جدید تحصیل کند به پایه اول «متوسطه اول» (اول راهنمایی) خواهد رفت و در صورتی که بخواهد در نظام قدیم ادامه تحصیل دهد، در پایه دوم راهنمایی بزرگسالان درس خواهد خواند.

 


در یک حادثه خونین رانندگی که در محور اردبیل - آستارا اتفاق افتاد 6 نفر از هموطنانمان کشته و زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این حادثه رانندگی که عصر دیروز در محور اردبیل - آستارا رخ داد، بر اثر واژگونی دو خودروی پراید و پژو و برخورد آنها با تیر برق و واژگونی هر دو دستگاه در این محور 3 نفر از هموطنانمان جان باخته و 3 تن دیگر نیز به شدت مصدوم شدند.
به گفته فرمانده پلیس‌راه اردبیل - آستارا این دو خودرو بعد از واژگونی و برخورد با هم از مسیر اصلی انحراف پیدا کرده و با تغییر مسیر به تیرهای برق خورده و بر اثر این برخورد 3 نفر از سرنشینان این دو خودرو جان سپردند.
حجت فتاحی افزود: خودروی پژو که با سرعت بیش از حد در مسیر حرکت می‌کرد به دنبال واژگونی پراید راننده آن آشفته و سراسیمه کنترل خود را از دست داده و با تیر برق برخورد کرده که یک نفر از سرنشینان آن در دم جان سپرده و دو نفر دیگر نیز در بیمارستان جان باختند.
وی تصریح کرد: 3 مصدوم دیگر این تصادف خونین در بیمارستان اردبیل مورد مداوا قرار گرفتند.
براساس آخرین خبرها حال یکی دیگر از مصدومان حادثه وخیم گزارش شده است.

 


مدیر دفتر تعالی و تحکیم خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: دستگاه‌ها از معضلات پرداخت وام ازدواج در استان‌ها و دستگاه‌های خود آسیب‌شناسی داشته باشند.
مسعود امینی در گفت‌وگو با فارس گفت: اشکالی که در پرداخت وام ازدواج جوانان وجود دارد نبود یک آسیب‌شناسی در این رابطه در دستگاه‌های متولی است و هر دستگاهی منتظر واکنش دستگاه‌‌های دیگر می‌ماند.

 


میزان مرگ و میر مادران به علت عوارض بارداری و زایمان در هر 100 هزار تولد زنده 27 مرگ و میر بوده که این رقم در حال حاضر به 3/20 نفر رسیده است. همچنین میزان مرگ نوزادان، در هر هزار تولد زنده 46/14 نوزاد بوده که به 68/10 بهبود پیدا کرده است.
به گزارش مهر، در گزارش ارائه شده از سوی حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت، در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات 8 سال گذشته در دولت‌های نهم و دهم آمده است که طی 8 سال گذشته 3000 خانه بهداشت احداث شد که برخی از آنها جایگزین شده است.
بنابر این گزارش در طرح پزشکان خانواده روستایی 1350 پزشک کار می‌کردند که هم‌اکنون این رقم به 5 هزار و 7 پزشک رسیده است (7/3 برابر)، تعداد ماماهای پزشک خانواده روستایی 200 نفر بوده‌اند که این رقم هم‌اکنون به 4 هزار و 682 ماما (4/23برابر) افزایش یافته است.
این گزارش می‌افزاید: میزان مرگ و میر مادران به علت عوارض بارداری و زایمان در هر 100 هزار تولد زنده 27 مرگ و میر بوده که این رقم هم‌اکنون به 3/20 نفر رسیده است. همچنین میزان مرگ نوزادان (بر اساس زیج حیاتی سال 88 و 90) در هر هزار تولد زنده 46/14 نوزاد بوده که این میزان هم‌اکنون به 68/10 نوزاد بهبود پیدا کرده است.
همچنین در این گزارش میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال (بر اساس زیج حیاتی در سال 88 و 90) در هر هزار تولد 84/20 نفر اعلام شده که این رقم به 74/15 نفر رسیده است. میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال (بر اساس زیج حیاتی سال 88 و 90) نیز در هر هزار تولد زنده 26 نفر بوده که به 28/19 نفر بهبود یافته است.

 


موج بی‌سابقه گرما که از اوایل ماه جاری میلادی (ژوئیه) مناطق وسیعی از ژاپن را دربر گرفته تاکنون در توکیو 62 قربانی گرفته و هزاران نفر دیگر را روانه بیمارستان کرده است.
به گزارش ایسنا، بیشتر قربانیان افزایش دمای هوا در این کشور افراد بالای 60 سال هستند.
طی دو هفته اخیر شمار افرادی که به علت گرمازدگی در بیمارستان‌های ژاپن بستری شده‌اند به بیش از 13 هزار نفر رسیده و این رقم پنج برابر بیشتر از شمار افراد بستری شده در مدت زمان مشابه در سال گذشته است.
بنابر این گزارش، دمای هوا طی روزهای اخیر در برخی مناطق ژاپن به 40درجه سانتیگراد در سال رسیده است.

 


مراسم توام با خشونت دفن آسمانی هر ساله در فصول گرم سال در مناطق تبتی چین، برگزار می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، این مراسم در مناطق ژینگ‌های، مغولستان داخلی چین و بخش‌هایی از کشور مغولستان برگزار می‌شود و در آن بخش چپ جسدهای بوداهای تبتی خوراک لاشخورهایی می‌شود که در این منطقه زندگی می‌کنند.
بوداهای تبتی معتقدند که روح آنها با این اقدام به آسمان خواهد رفت و به همین دلیل تمامی بوداهایی که به درجات بالای عرفانی نرسند، جنازه آنها پس از مرگ تکه تکه شده و قسمت چپ بدن آنها خوراک لاشخورها خواهد شد.
اما نکته جالب در خصوص این مراسم وحشتناک آن است که رهبران تبتی‌ها یا همان «لاماها» از چنین اقداماتی در امان می‌مانند و جنازه آنها پس از مرگ با آیین‌های خاصی دفن می‌شود.

 


گل جنازه که یکی از گل‌های بدبوی جهان به حساب می‌آید، سرانجام برای اولین بار در یکی از موزه‌های پرورش گیاهان آمریکا گل داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، این گیاه که نام آن «تیتان آروم» بوده و به نام «گل جنازه» شهرت دارد، در مناطقی از جزیره سوماترای اندونزی می‌روید و هیچگاه در مناطقی غیر از زادگاه اصلی خود گل نداده است.
اما اکنون در موزه پرورش گیاهی در آمریکا این گیاه برای اولین بار گل داده است و به همین دلیل گردشگران بسیاری برای بازدید از این گل به محل نگهداری آن رفته‌اند. با این حال بوی این گل تا دو روز به قدری متعفن است که هیچ کس تحمل نزدیک شدن به آن را ندارد.

 


خروج یک قطار در شهر «سانتیاگو دکومپوستلا» واقع در شمال غربی اسپانیا تاکنون 80 کشته و 143 مجروح برجای گذاشته است.
این قطار با 220 مسافر از شهر مادرید عازم «فرول» بود که تمامی 13 واگن آن از ریل خارج شد.
گزارش‌ها حاکی از افزایش شمار مصدومان و کشته شدگان حادثه است. تحلیلگران از این سانحه به عنوان بدترین سانحه ریلی در 40 سال اخیر اسپانیا یاد می‌کنند.
تصاویر دریافتی از محل سانحه نشان می‌دهد اجساد قربانیان در نزدیکی واگن‌ها روی زمین گذاشته شده و امدادگران در حال جست‌وجوی سایر مسافران از میان لاشه‌های واگن‌ها هستند.
کارشناسان سرعت زیاد قطار را عامل بروز این سانحه اعلام کردند.
گفتنی است نخست‌وزیر اسپانیا در پی بروز این سانحه سه روز در کشور عزای عمومی اعلام کرد.

 


به دنبال غرق شدن قایق تعدادی از پناهجویان ایرانی، افغانی و سریلانکایی در آب‌های اندونزی حداقل 15نفر کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد قربانیان غرق شدن قایق حامل پناهجویان در آبهای اندونزی به 15 نفر رسیده و مشخص نیست که چه تعداد مفقود هستند.
رئیس تیم امداد و نجات اندونزی گفت: سه روز بعد از غرق شدن قایق دیگر ممکن نیست کسی زنده باشد و شرایط برای پیدا کردن اجساد آنها نیز مشکل است. با این حال ما یک بالگرد برای جستجو به نقاط مختلف اعزام کردیم.
بنا به گزارش‌های رسیده، در میان این 15 قربانی 6 نفر کودک هستند که یکی از آنها 18 ماهه است.
38 نفر از پناهجویان نیز از جمله چند زن توانسته‌اند با شنا کردن خود را به ساحل رسانده و نجات یابند.
به گفته پلیس اندونزی، پناهجویان اغلب از کشورهایی مثل سریلانکا، افغانستان و ایران بودند. هفته قبل نیز یک قایق دیگر حامل پناهجویان در نزدیکی آب‌های استرالیا غرق شد و تعدادی کشته شدند.
«کوین راد» نخست‌وزیر جدید استرالیا برای کاهش شمار پناهجویانی که از مالزی و اندونزی به سواحل استرالیا سفر می‌کنند طرح‌هایی را در دستور کار قرار داده است.
وی با رئیس‌جمهور کشور آفریقایی گینه نو توافق کرد، از این به بعد هر پناهجویی که خود را با قایق به سواحل استرالیا برساند به جزیره‌ای در گینه تبعید شود و در ازای آن مبلغی به دولت گینه پرداخت کند.

 


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از مهار یک آتش‌سوزی گسترده در یک انبار بزرگ کالا در تهرانپارس و جلوگیری از توسعه آن خبر داد.
سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جزئیات این حادثه گفت: وقوع این حادثه عصر روز پنجشنبه به سامانه 125 اطلاع داده شد و در پی آن پنج ایستگاه به همراه شش تانکر آب، دو دستگاه خودروی فوماتیک، سه دستگاه بالابر و خودروی حامل تجهیزات تنفسی از سوی ستاد فرماندهی به محل حادثه واقع در تهرانپارس، خیابان اتحاد خیابان 17 غربی اعزام شدند.
وی افزود: آتش‌نشانان پس از حضور در محل حادثه با یک سوله 2000 متری کاملاً شعله‌ور مواجه شدند که مملو از پالت‌های چوبی و مواد قابل اشتعال نظیر کاغذ، مقوا و نیز تعداد زیادی باطری لوازم الکترونیکی بود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه شعله‌های آتش در حال سرایت به سوله 2000 متری مجاور که پر از دستگاه‌ها و تجهیزات سنگین بود، گفت: آتش‌نشانان در یک سلسله عملیات همزمان از چندین جهت مهار و اطفای حریق را در دستور کار خود قرار دادند.
ملکی با بیان اینکه شدت حرارت در این سوله سبب تخریب بخش‌هایی از دیواره و سقف و ریزش آن روی کالاها شد، اظهار کرد: همین موضوع عملیات آتش‌نشانان را سخت‌تر کرده بوداما خوشبختانه این حادثه تلفات جانی دربرنداشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10