(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 05 مرداد 1392 - شماره 20552

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
عشقت به دست طوفان خواهد سپرد ما را (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
نسیم الهی (به جای گفت و شنود)
2 نفر از فعالان سیاسی تاکید کردند
حمایت از مواضع مقتدرانه دستگاه قضایی در برخورد با فتنه‌گران
رایزنی معاون اخضر ابراهیمی با سفیر ایران در سوریه درباره نشست ژنو 2
ژست بشردوستانه آمریکا در قبال تحریم ایران
بی‌محلی انگلیسی‌ها به لب و لوچه آویزان اصلاح‌طلبان (خبر ویژه)
دل منافقین برای آخرین نمازجمعه هاشمی تنگ شد! (خبر ویژه)
ناخرسندی آمریکا از قرارداد 14 میلیارد دلاری ایران و عراق (خبر ویژه)
حماس به دامن حزب‌الله باز می‌گردد (خبر ویژه)
مشاور اوباما: اسرائيل قادر به حمله علیه ایران نیست (خبر ویژه)
از امروز با حضور ایران آغاز شد
هفتمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در یونان
 


اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ
«خدایا! در این روز از برکات سحرگاهان آگاهم کن و دلم را با پرتو انوار آن روشن ساز و همه اعضایم را به پیروی از آثار این روز وادار، به حق نورت ای روشنی‌بخش دل‌های خداشناسان.»

 


مقارنه زمین و آسمان نزدیک است. امشب زمین به آسمان از همیشه نزدیک‌تر می‌شود؛ چندان نزدیک که شاید بتوان ابراهیم‌وار در ملکوت آسمان‌ها نگریست. «و کذلک نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض و لیکون من الموقنین». زمین و زمان، آن حصار و حجابی است که دیده ما را از ملکوت مستور داشته و امشب جرعه‌ای از ملکوت را می‌چشانند تا بی‌تاب و بی‌قرارمان کنند. یک امشب از مبارکی، هزارماه می‌شود و این جرعه یعنی که هستی ذاتا ملکوت است و زمین و زمان‌بردار نیست. یعنی که جاودانگی و فرا زمانی زیستن تقدیر آدمی است، حتی اگر دچار هبوط شده و در حصار زمین و زمان و تن گرفتار آمده باشد.
لحظه تحویل سال و حال و جان نزدیک است. امشب زمین به آسمان از همیشه نزدیک‌تر می‌شود تا بهار جان بدمد. «انّ لربکم فی‌ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها». درست است که زندگی همواره از آسمان به سوی زمین می‌بارد و جاری می‌شود و آفتاب زندگی همواره بر ما می‌تابد و جان می‌بخشد. اما این بار ماجرا رویایی‌تر است. راست گفت خداوند تبارک وتعالی که «هوالذی یصلّی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظّلمات الی النور... او کسی است که خود و فرشتگانش بر شما درود و تحیت می‌فرستند تا از تاریکی‌ها به سمت نور خارج کنند» (احزاب/43). این نزول حیات و تحیت، لاینقطع است اما حکایت امشب حکایت دیگری است. آنک فرشتگان رحمت الهی فرود می‌آیند و در بارگاه امام عصر و صاحب زمان(عج) -حضرت ربیع الأنام و نضرهًْ الأیام- به ادب زانو می‌زنند و بهترین درود و تحیت‌ها و سلام و سلامتی‌ها را تقدیم می‌کنند. این چنین سزاوار است اگر بیقراران، امشب بی‌تاب‌تر از همیشه بانگ برآرند که «این السبب المتصل بین الارض و السماء». امشب لب به خنده گشوده است و دیده از باران بیقراری، تر.
عاشق شو ار نه روزی کار جهان سرآید
ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی
... عشقت به دست طوفان خواهد سپرد ما را
چون برق از این کشاکش، پنداشتی که رستی
حقیقت همان است که خداوند به پیامبر(ص) فرمود. «بگو پروردگارم برای شما هیچ ارزش و اعتباری قائل نیست اگر دعایتان نباشد» (فرقان/77) و «ای کسانی که ایمان آورده‌اید خداوند و فرستاده او را اجابت کنید آن هنگام که شما را می‌خوانند تا زنده کنند و بدانید که خداوند میان انسان و قلب او حائل است و اینکه به سوی او محشور می‌شوید.» (انفال/24). اگر ادب بندگی و زندگی را به انسان- ظلوم جهول- نمی‌آموختند، او بی‌دست و پاتر از آن بود که به سلامت به سر آورد. «انت کهفی حین تعیینی المذاهب... تو سر پناه منی آن هنگام که راه‌ها مرا به رنج و سختی افکند. و تو از سر رحمت آفریننده منی حال آن که از آفرینش من بی‌نیازی بودی. و اگر رحمت تو نبود، هر آینه من از هلاک شدگان بودم. و تو با یاری من بر دشمنانم، تأیید کننده منی و اگر یاری تو نبود، هر آینه من از رسواشدگان بودم». (دعای نیمه رجب و مشابه آن، دعای 51 صحیفه سجادیه). ما از نسل آدم و حواییم که زبان به اعتراف گشودند و « قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین» (اعراف/23). ما به زیانکاری خویش اگر مورد مغفرت و عطوفت حق قرار نگیریم اذعان داریم و با این همه زبان به شکر گشوده که «الحمدلله الذی دَلَّنا علی التوبه التی لم نفدها الا من فضله. سپاس خدایی را که ما را به توبه و بازگشت دلالت فرمود، توبه‌ای که آن را از فضل خدا یافتیم». (دعای اول صحیفه سجادیه).
«آنِ» لیلهًْ القدر همچنان که هنگام وسعت یافتن زمان است، فرصت اتساع ظرفیت‌ها و تحمل‌ها و قابلیت‌هاست. زمینه‌ها و محاسبات متصلب و منجمد مادی در این هنگام قابلیت تغییر و دگرگونی پیدا می‌کنند. جهان، جهان تقدیر و تدبیر است؛ مجال تنگ اندازه‌ها و محدوده‌ تدبیرهای نارسای بشر است. اما در میدان اسباب و علل می‌توان گونه‌ای دیگر از تقدیر را تدبیر کرد و برگزید. «تقطعت بهم الاسباب» حکایت بیچارگی آنهاست که چشم از آسمان برداشتند و خود را مبدأ اسباب و علل پنداشتند و از چشم پروردگار افتادند. ما پناه می‌بریم به خدا از اینکه ازچشم عنایت حضرتش بیافتیم. «و لاترم بی‌کَرَمْیِ من سقط من عین رعایتک... و مرا مانند کسی که از چشم عنایت تو افتاده و جامه خواری و بدبختی از جانب تو بر او پوشیده شده، از درگاه خود دور مساز بلکه دستم را بگیر و از سقوط بی‌دینان و دلهره گمراهان و لغزش فریب‌خوردگان و ورطه هلاک شدگان نجات ده... مرا به حیات طیبه زنده بدار... و از شماتت دشمنان و پیشامد بلا و ذلت و خواری پناه بده... و مرا سرگشته در وادی طغیان و سرکشی رها مکن و مایه عبرت دیگران نخواه... و دیگری را جایگزین من نکن و نام مرا از دفتر نیکان تغییر نده». (دعای 47 صحیفه سجادیه)
لحظه سال تحویل جان، شب تقدیر مختار و هنگام اختیار بهترین تقدیرهاست. کلید گشایش تنگناها و بهانه بهره‌مندی‌های ماورای حساب عادی بشر را باید در غیب عالم جست: «وعنده مفاتح الغیب». هستی، با محاسبه تمام پیش می‌رود و نظام سبب و اسباب بر آن حاکم است. اما در این میان یک اَبَر محاسبه وجود دارد که عین حساب و محاسبه و تدبیر و تقدیر است. گمان و پندار آدمی که همه محاسبه نیست. «و من یتّق‌الله یجعل له مخرجاً و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه انّ الله بالغ امره قدجعل‌الله لکل شی قدراً» (طلاق/3و2). قدر و اندازه‌ها دست خداست و هم اوست که قبض و بسط می‌دهد. تنها اوست که خواسته خود را به سرانجام می‌رساند و چنین خدایی برای سپردن امور به وی کفایت می‌کند. تقوای خداست که گشایشگر و بن‌بست‌شکن است. و تقواست که آدمی را بهره‌مند می‌سازد از آنجا که هیچ محاسبه نکرده و گمان نمی‌برد. گشایش‌ها و مضیقه‌ها به دست اوست و سر آغاز این وسعت، در دل و جان آدمی است. به تعبیر امیرمومنان آنچه آدمی را قیمتی می‌کند، همین گنجایش دل و جان اوست. «یا کمیل! هذه القلوب اوعیهًٌْ فخیرُها اوعاها. ای کمیل این دلها مانند ظرف است و بهترین آنها پرگنجایش‌ترین آنهاست» (حکمت 147 نهج‌البلاغه). ما باید اراده کنیم و بخواهیم تا دعای«حول حالنا الی احسن الحال» مستجاب شود. تا تصمیم و کوشش نباشد، کشش و گشایش نیز در کار نخواهد بود و تغییر اصلی آدم و عالم رخ نخواهد داد.
زمین و زمانی که انسان ظلوم جهول در آن سر کرد، به غایت راز‌آلود است. آدمی قرن‌ها به نام تغییر در جا زد، به اسم پیشرفت عقب رفت، به نام سعادت در کام بدبختی افتاد، به اسم آزادی خویشتن را در اسارت یافت و به سودای کام‌جویی و دستیابی به خواسته‌ها و آرزوها تلخکام شد. چرا؟ مصیبت از آنجا آغاز شد که اراده و اشتها و خواسته‌های آدمی- به هوای داشتن آزادی و اختیار- روی موج باطل افتاد و نافرمانی به جای اطاعت و سرسپردگی نفس جای حرّیت نشست. تن بر جان غالب شد و صدای اولیای شرافت و کرامت را بلند کرد که «الا حُرٌّ یدع هذه اللُماظه لاهلها؟... آیا آزاده‌ای نیست که این ته مانده غذا کنار دندان (دنیا) را برای اهل آن واگذارد؟ همانا جان‌های شما را قیمت و بهایی جز بهشت نیست، پس جز به همین قیمت نفروشید» (حکمت 456 نهج‌البلاغه). و شگفتا که انسان چگونه در خویش پیله کرده بود و نتوانست سربلند کند و به افق بالاتر بنگرد.
همین چند روز پیش بود که مردم را فراخواند و به خطبه ایستاد در حالی که لباسی پشمین بر تن و نعلینی از لیف خرما به پا و علامت سجده بر پیشانی داشت. «الحمدلله الذی الیه مصائر الخلق و عواقب الامر. سپاس خدایی را که سرنوشت مخلوقات و سرانجام کار به سوی اوست. او را به خاطر احسان بزرگ و برهان روشن و فضیلت فزاینده‌اش سپاس می‌گوییم». و با وجود سنگینی غمی که بر قلب نازنین خویش احساس می‌کرد، این حمد و سپاس را به غایت و نهایت رساند. آنگاه فرمود «بندگان خدا! شما را به تقوای پروردگاری که لباس بر شما پوشاند و زندگی را ارزانی کرد، سفارش می‌کنم. پس اگر کسی می‌توانست نردبانی به سوی بقا یا راهی برای راندن مرگ پیدا کند، همانا سلیمان پسر داود علیه‌السلام بود که در کنار نبوت و عظمت نزدیکی به پروردگار، مالکیت جن و انس به تسخیر او درآمده بود. پس آن هنگام که روزی خود را به تمامی گرفت و مدت عمر وی کامل شد، کمان‌های فنا، تیرهای مرگ را به طرف او نشانه رفت... و سرزمین و خانه او را قوم دیگری به ارث بردند. و همانا برای شما در قرون گذشته عبرت است. کجا رفتند عمالقه و فرزندان آنها؟ کجایند فرعون‌ها و فرزندان‌آنها؟ کجایند اصحاب شهرهای رس که پیامبران را کشتند و سنت‌های الهی را خاموش نمودند و بدعت‌های جباران را زنده کردند؟».
داغ دل امام تازه شده بود. «شما را به خدا! آیا انتظار امامی غیر از من را می‌کشید؟... بدانید بندگان برگزیده خدا عزم کوچیدن از این دنیا را کردند و اندک این دنیا را که باقی نمی‌ماند فروختند و بسیار آخرت را که فنا نمی‌پذیرد خریدند. برادران ما که خون آنها در صفین ریخت، زیان نکردند که امروز زنده نیستند تا غصه‌ها بخورند و زهر جانسوز اندوه بیاشامند. به خدا سوگند خداوند را ملاقات کردند و پاداش آنها را به تمامی داد. کجایند برادرانم که راه را در پیش گرفتند و با حق‌طلبی راه سپردند. کجاست عمار؟ و کجاست ابن‌تیهان؟ و کجاست ذوالشهادتین؟ و کجایند همانندهای آنان از برادرانشان که با یکدیگر پیمان مرگ بستند و سرهای آنان را برای فاجران هدیه بردند». آنگاه دست بر محاسن مبارک کشید... دیگر تاب نیاورد و با زبان روزه چون ابر بهاری گریست. و باز از برادرانی که تلاوت و تدبر و احیای قرآن پیشه‌شان بود و مبارزه با بدعت رسمشان، یاد کرد و سرانجام فرمود «الجهاد الجهاد عبادالله!...» (خطبه 182 نهج‌البلاغه).
مقارنه آسمان و زمین بود. شب قدر علی(ع) فرا رسیده بود. شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی پایان ماجرا را چنین روایت می‌کند؛ «علی بن‌ابیطالب آن وقتی که تیغ بر فرقش فرود آمده و تا نزدیک ابرویش شکافته، این طور حرف می‌زند: والله ما فجأنی من الموت واردٌ کرهته... به خدا قسم مرگ ناگهانی و ضربت ناگهانی که بر من خورد، یک ذره مورد کراهت من نیست، من افتخار می‌کنم و آرزوی چنین روزی را داشتم، به خدا قسم مثل من مثل آن عاشقی است که به معشوق خود رسیده باشد. به قول شاعر؛ دیدار یار غائب دانی چه ذوق دارد ]ابری که در بیابان بر تشنه‌ای ببارد[. مثل من در حال این ضربت خوردن، مثل همان مردمی است که در شب‌های تاریک دنبال آب می‌گردند و ناگهان به آب می‌رسند».
خداوندا ما نیز از زبان امیرمومنان تو را می‌خوانیم. «نسأل‌الله منازل الشهدا و معایشهًْ السعداء و مرافقهًْ الانبیاء. خداوندا جایگاه شهیدان و زندگی سعادتمندان و هم‌نشینی پیامبران را از تو مسئلت می‌کنیم». امشب نام ما را نیز در زمره سعیدان و شهیدان اهل یقین و مومن به غیب بنویس!
محمد ایمانی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* آفرین به تو ای کیهان که با صداقت و شجاعت روشنگری می‌کنی حق نگهدارت باد.
3975---0915
* از قول این بنده ضعیف درگاه الهی به برادران کیهانی بگویید دفاع از حق هزینه دارد اگر به زعم مرفهین بی‌درد و غارتگران بیت‌المال شما مواضع افراطی دارید افتخار کنید در دفاع از مظلومان و افشای غارتگران واهمه‌ای ندارید چرا که آلوده به زد و بند و باند بازیهای کثیف نشدید و آزاد مردید.
زاهدان - غلامرضا آیین
* با افتخار می‌گویم که تنها منبع مورد اعتماد من برای کسب اخبار و تفسیر موضوعات جاری کشور و منطقه و جهان در مقام نخست روزنامه کیهان است.
4147---0937
* به‌عنوان یکی از مشتریان همیشگی کیهان در شهرستان بشرویه واقع در استان خراسان‌جنوبی به صداقت و شجاعت این روزنامه در روشنگری در همه دوره‌ها افتخار می‌کنم.
3975---0915
* روزنامه‌های زنجیره‌ای که در طول یک هفته اخیر با هماهنگی قبلی موضوع مذاکره آمریکا با ایران را تیتر اول خود کرده بودند پاسخ بدهند چرا در قبال تحریم جدید آمریکایی‌ها علیه مردم کشورمان سکوت اختیار کردند و بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند؟
1049---0915
* اقدام وقیحانه و رذیلانه اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان پس از خارج کردن منافقین از فهرست گروههای تروریستی و در آستانه برگزاری روز قدس برنامه از پیش تعیین شده و نوعی انتقام از شکست‌های رژیم اشغالگر قدس از حزب‌الله لبنان می‌باشد اتحادیه اروپا به جای این کاسه لیسی از رژیم صهیونیستی اگر توان دارد فکری برای بحران‌های اقتصادی و مشکلات مالی و بی‌کاری جامعه خود داشته باشد که مردم کشورهای مختلف اروپا هر روز به نشانه اعتراض به وضع نابسامان موجودبه خیابان‌ها نریزند و توسط پلیس سرکوب نشوند.
محمودی
* چگونه وحشی‌هایی که در عراق و سوریه به جان مردم افتاده‌اند از دید اروپایی‌ها تروریست نیستند ولی حزب‌الله لبنان را که از وطن خودش دفاع می‌کند در فهرست گروههای تروریست قرار داده‌اند!
7561---0917
* به شکر ایزدمنان امروزه مسلمانان جهان و مخصوصا ملت غیور ایران افتخار بهره‌مندی بی‌نهایت ارزشمند از ولایت‌فقیه را دارد و با داشتن این نعمت بزرگ یقینا مردم و مسئولان راه پیروزی را طی می‌کنند. آقای روحانی هم تبعیت از ولایت‌فقیه را رمز موفقیت و پیروزی دانستند و ان‌شاءالله موفقیت از این طریق نصیب دولت یازدهم شود.
یک شهروند
* امیدواریم در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، آقای روحانی افرادی را به عنوان اعضای کابینه خویش به مجلس معرفی بکند که مواضع حمایت‌آمیزی از فتنه 88 و عوامل فتنه‌گر در کارنامه خود نداشته باشند. این مسئله موجب خواهد شد کارها بهتر پیش برود.
3014---0912
* مسئولین امر جواب بدهند تبریک به ملکه و ولیعهد انگلیس در قالب کدام اصول سیاست خارجی مورد نظر نظام می‌گنجد. آیا چنین اقدامی در قبال کشوری که از هیچ اقدامی بر ضد ایران دریغ نکرده نوعی ضعف و موضع‌گیری منفعلانه محسوب نمی‌شود؟
یک شهروند
* به آقای علی مطهری بگویید در شأن یک نماینده مجلس شورای اسلامی نیست که برای یک انگلیسی تا این حد سینه چاک کند. چرا بعضی‌ها از گذشته درس عبرت نمی‌گیرند و با یک لبخند دشمن ذوق‌زده می‌شوند.
شهسوار
* در تاریخ 2/4/92 گندم درجه یک خود را در حالی که افراد واسطه و دامدار کیلویی 80 تومان بیشتر می‌خریدند فقط به منظور استفاده هموطنانم تحویل سیلوی ورامین دادم. حال که دولت محترم اعلام کرده گندم کشاورزان را با کیلویی 80 تومان بالاتر خریداری می‌کند شایسته است به کشاورزانی مثل بنده که گندم خود را قبلاً تحویل داده‌ایم نیز این مبلغ اضافه را بپردازند تا باعث دلگرمی بیشتر این قشر زحمتکش بشود.
4272---0912
* قوانین اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی که چندی قبل با رای قاطع نمایندگان به تصویب رسید باعث خواهد شد دست خیلی‌ها از بیت‌المال قطع بشود. امیدواریم شورای محترم نگهبان نیز در اسرع وقت نسبت به بررسی این قوانین اقدام کند.
5559---0937
* پله برقی ایستگاه پیچ‌شمیران مسیر اتوبوس‌های تندرو چند ماه است که خاموش می‌باشد و مسافرین این ایستگاه در عذاب هستند. چرا برای راه‌اندازی آن اقدامی نمی‌شود؟
7410---0912

 


امشب که با شب قدر همزمان است، و اهل نیاز به تماشاگه راز دعوت شده‌اند، این ستون را دیگرگونه می‌نویسیم.
در حدیثی از قول پیامبر خدا (ص) آمده است که در ایام زندگی شما نسیمی از جانب خدای منان وزیده می‌شود. به هوش باشید و خود را در معرض وزش این نسیم قرار دهید. و به قول ملای رومی
گفت پیغمبر که نفحت‌های حق
اندر این ایام می‌آرد سبق
گوش و هُش دارید این اوقات را
در ربائید این چنین نفحات را
نفحه‌ای آمد، شما را دید و رفت
هر که را می‌خواست جان بخشید و رفت
نفحه‌ای دیگر بیامد هوش باش
تا از آن هم وا نمانی خواجه تاش

 


دو تن از فعالان سیاسی با اشاره به اظهارات آیت‌الله آملی لاریجانی درباره تکاپوی فتنه‌گران، تاکید کردند اهالی فتنه ۸۸ نمی‌توانند وارد فضای سیاسی کشور شوند.
در همین رابطه، محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رییس قوه قضائیه درباره فتنه‌گران، گفت: بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، کسانی که در فتنه 88 نقش داشتند احساس کردند که می‌توانند به موجب پیروزی آقای روحانی فعالیت خود را دنبال کنند این درحالی است که همه  می‌دانند استفاده از فتنه‌گران با شعار اعتدال همخوانی ندارد.
وی با اشاره به این جمله رئیس‌ دستگاه قضائی مبنی بر اینکه «اهالی فتنه 88 افعی جانشان گرما دیده ‌است»، اظهار داشت: مخاطب آیت‌الله لاریجانی عوامل و اعضای تاثیرگذار فتنه 88 بود که در شرایط کنونی تصور می‌کنند فضا برای آنان مطلوب شده است.
اسفنانی گفت: همانطور که رئیس دستگاه قضائی مطرح کرده، فتنه‌گران در انتخابات 88 علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده‌اند و چنین افرادی نمی‌توانند وارد فضای سیاسی کشور شوند.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه اهالی فتنه باید هشدار رئیس دستگاه قضائی را جدی گرفته و تصورات غلط را از ذهن خود خارج کنند، تاکید کرد: اگر اهالی فتنه، هشدار آیت‌الله لاریجانی را جدی نگیرند و بخواهند از فضای به وجود آمده سوء استفاده کنند نباید انتظار داشته باشند که دستگاه قضائی عکس‌العمل نشان ندهد.
وی در گفت و گو با فارس با بیان اینکه اظهارت آیت‌الله لاریجانی دربار تکاپوی فتنه‌گران از جایگاه رئیس قوه قضائیه بود تاکید کرد: هشدارهایی که از سوی آیت‌الله لاریجانی مطرح شده است جایگاه حقوقی و قضائی دارد.
همچنین محسن کوهکن رئیس واحد سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره بازگشت و تکاپوی فتنه‌گران در عرصه سیاسی و هشدار رئیس وقوه قضائیه درباره فعالیت آنها، گفت: افرادیکه در فتنه ۸۸ نقش تاثیرگذاری ایفا کردند، نباید این تلقی برای آنان به وجود آید که در فضای جدید سیاسی و بابه روی کارآمدن دولت جدید می توانند در فضای سیاسی فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه فتنه‌گران متهم هستند و باید به اتهام آنها در دستگاه قضا رسیدگی شود، اظهارداشت: هشدار آیت الله آملی رئیس قوه قضائیه درباره فتنه‌گران به جا بود، باید به اتهام این افراد رسیدگی شود. اگر در محکمه تبرئه شدند، آنگاه می‌توانند به فکر بازگشت در عرصه سیاسی کشور باشند، وگرنه درحال حاضر ورود آنها به عرصه سیاسی هیچ معنی و مفهومی ندارد.
رئیس واحد سیاسی جبهه پیروان تصریح کرد: برخی از چهره‌هایی که در فتنه ۸۸ دخیل بودند، فرار روبه جلو کردند و معتقدند می‌توانند در فضای جدید سیاسی رفتارهای گذشته خود را پاک کنند، در حالی که موضع‌گیری آنها در ایام فتنه ۸۸ فراموش نشده است و به جای فرار رو به جلو باید پاسخ‌گو باشند.
کوهکن در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه رسیدگی به اتهام متهمین برعهده دستگاه قضایی است، افزود: افرادی که در فتنه ۸۸ دخیل بودند، نباید به راحتی گذشته خود را فراموش کنند. از این رو رئیس قوه قضائیه این هشدار را به آنان داد که به فکر فعالیت دوباره در عرصه سیاسی کشور نباشند و باید مسئولیت و موضع گیری‌های گذشته خود را قبول کنند. در آن ایام جان و آبروی مردم به خطر افتاد و این آقایان پاسخگو نبودند، حال به فکر بازگشت دوباره در عرصه سیاسی کشور افتاده‌اند.
گفتنی است، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اینکه کسانی که از اهالی فتنه سال 88 بودند و راه امام (ره) را بر نمی‌تافتند دوباره سر برآورده‌اند،گفته بودکه «گویی آنها افعی جانشان گرما خورده است و به جنبش افتاده‌اند اما اشتباه می‌کنند چرا که امت تفکرات این گروه را برنمی‌تابد».
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور در خصوص بازگشت برخی فتنه‌گران به کشور اعلام کرد کسانی که در فتنه 88 ظلم عظیمی نسبت به کشور و مردم ایران روا داشته و مرتکب جرم شده باشند و در ادامه از کشور خارج شده‌اند به محض ورود به کشور دستگیر می‌شوند.

 


مختار لامانی، معاون اخضر ابراهیمی -نماینده سازمان ملل در امور سوریه- در محل سفارت ایران با سفیر کشورمان دیدار و پیرامون آخرین تحولات سوریه به ویژه کنفرانس ژنو 2 گفت‌وگو کرد.
لامانی در این دیدار با اشاره به ضرورت دستیابی به راه‌حل سیاسی و فعال شدن همه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مؤثر در تحولات سوریه برای برگزاری نشست ژنو 2، حضور و مشارکت ایران در این نشست را به عنوان یک دولت تأثیرگذار در معادلات منطقه‌ای ضروری و مهم دانست.
وی با ابراز نگرانی از افزایش حضور جریان‌های افراطی و تندرو در سوریه تأکید کرد که برخی جهات به دنبال ثبات و امنیت سوریه نیستند و در پی ایجاد درگیری‌های طائفه‌ای در این کشور هستند. معاون اخضر ابراهیمی افزود: متأسفانه این امر تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه را با خطر مواجه کرده است.
محمدرضا رئوف شیبانی،‌سفیر کشورمان در سوریه نیز در این دیدار با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد زمینه‌های دستیابی به توافق سیاسی در سوریه از جمله اقدامات اخضر ابراهیمی، بر ضرورت حل و فصل بحران سوریه در قالب راه حل سوری- سوری تأکید کرد و مداخله خارجی را عامل افزایش و تداوم این بحران دانست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی کشورمان برای مساعدت به حل بحران سوریه تأکید کرد: ایران در راستای احترام به حق تعیین سرنوشت توسط مردم این کشور، بسترهای لازم جهت ایجاد همگرایی‌های سیاسی میان طیف‌های مختلف سیاسی در سوریه را از طریق برگزاری نشست‌های گفت‌وگوی ملی سوریه در تهران فراهم کرده است.
سفیر کشورمان در دمشق با اشاره به نشست ژنو 2 گفت: آنچه که حضور یا عدم حضور ایران در این نشست را برای جهان ضروری کرده است،‌جایگاه ویژه و تأثیرگذاری کشورمان در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

 


آمریکا با اتخاذ ژستی بشردوستانه فهرست تجهیزات پزشکی و دارویی که می‌تواند بدون مجوز خاص به ایران صادر شود را گسترش داد.
مقامات آمریکایی مدعی‌اند که تلاش کرده‌اند در اعمال تحریم بر ایران آسیبی به مردم عادی وارد نشود و برای این کار به عنوان مثال مجوزهایی برای شرکت‌های آمریکایی که به دنبال صادرات دارویی، تجهیزات پزشکی، خوراکی و دیگر کالاهای بشردوستانه به ایران هستند، صادر کرده‌اند.
بنابرگزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا با اذعان به وجود مشکلاتی که همچنان برخی شرکت‌ها با آن روبرو هستند، روز پنجشنبه اعلام کرد که فهرست اقلامی را که شرکت‌ها بدون نیاز به دریافت مجوزهای خاص، مجاز به صادرات آن هستند، گسترش داده است و ابزارآلاتی نظیر الکتروکاردیوگراف و دستگاه‌های دیالیز را به این فهرست افزوده است.
دیوید کوهن، ‌معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که فهرست بسط یافته اجازه می‌دهد که این تجهیزات پزشکی زودتر به ایران ارسال شوند.
وی مدعی شد که «تضمین تجارت بشردوستانه بخش مهمی از سیاست ما (در قبال ایران) است» و افزود که «ما به اعمال فشار شدید بر ایران ادامه خواهیم داد و در عین حال گام‌هایی را برای اطمینان یافتن از این که نیازهای بشردوستانه مردم ایران را تحت تأثیر قرار نمی‌دهیم برمی‌داریم.»
وکلای حقوقی در زمینه تحریم‌ها گفته‌اند که تحریم بانک‌های بزرگ ایران یافتن بانک‌های کوچکتر برای انجام تبادلات مجاز بشردوستانه را دشوار ساخته است.
همچنین دو تن از مقامات سابق ارتش آمریکا در نامه‌ای خطاب به کنگره این کشور تعلیق تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه کشورمان تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای را خواستار شدند.
ژنرال جوزف هوار، فرمانده سابق فرماندهی مرکزی آمریکا و کلنل لاورنس ویلکرسون، ‌فرمانده سابق ستاد مشترک آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور خواستار تعلیق تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه کشورمان تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای شدند.

 


مقامات انگلیسی و اروپایی آب پاکی را روی دست جریان سیاسی- رسانه‌ای غربزده در ایران ریختند.
در حالی که روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب با دستمایه قراردادن اظهارات جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس، چنین القا می‌کردند که مقامات انگلیسی مایل به حضور در مراسم تحلیف دکتر روحانی هستند، گاردین و لوموند اعلام کردند که هیچ مقام انگلیسی و اروپایی در این مراسم شرکت نخواهد کرد و تنها دیپلمات‌های حاضر در سفارتخانه‌های اروپایی در تهران در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند.
لوموند نوشت؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا دعوت از مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران را به سردی استقبال کردند.
به گزارش لوموند، هر کدام از این کشورها تنها یک دیپلمات سفارت خود در تهران را به مراسم خواهند فرستاد. در یک حرکت بی‌سابقه، صالحی وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه 1 مرداد اعلام کرده بود رؤسای همه کشورها به جز آمریکا و البته رژیم صهیونیستی به مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران دعوت شده‌اند.
داگلاس الکساندر نماینده مجلس انگلیس گفت: «عدم پذیرش دعوت ایران توسط وزارت خارجه نشان دهنده قضاوت غلط و از دست دادن فرصت است. دیپلماسی به معنای گفتگو با کسانی است که با آنها توافق ندارید.»
در همین حال روزنامه گاردین نوشت که دولت انگلیس به رغم دعوت انجام شده، نماینده‌ای برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی که در روز چهارم ماه اوت آینده برگزار می‌گردد، نمی‌فرستد.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس به گاردین گفت که موضع مشترک اتحادیه اروپا درباره این مراسم، شرکت دیپلمات‌های اروپایی در تهران است.
با وجودی که ویلیام هیگ وزیر امورخارجه بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که دولت انگلیس تلاش خواهد کرد تا تماس‌های خود با تهران را افزایش دهد، سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس اعلام کرد عادی شدن روابط سیاسی فیمابین دو کشور منوط به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای است.
البته افکار عمومی ایران برخلاف افراطیون مدعی ‌اصلاح‌طلبی از رژیم انگلیس انزجار تاریخی دارند و به تعبیر یک ضرب‌المثل می‌گویند خوشا باغی که شغال از او قهر کند.

 


رسانه‌های ضدانقلاب خارج کشور علاقه ویژه‌ای به نمازجمعه آقای هاشمی نشان می‌دهند.
سایت روز آن‌لاین که توسط شماری از سلطنت‌طلبان فراری و با استخدام برخی روزنامه‌نگاران زنجیره‌ای متواری در پاریس اداره می‌شود، ضمن مصاحبه با «محمدتقی-ف.م» (از روحانی‌‌نمایان فعال در فتنه 88) از قول وی نوشت: هاشمی باید به نمازجمعه برگردد.
«ف.م» با بیان اینکه از سوی نیروهای امنیتی ممنوع‌الخروج شده، می‌گوید: بازگشت هاشمی به نمازجمعه می‌تواند در جا افتادن فرهنگ تعادل کمک زیادی بکند. بهترین فرد برای جا انداختن بحث اعتدال هاشمی است.
همچنین تقی رحمانی از اعضای متواری گروهک ملی- مذهبی و مقیم پاریس در سایت جرس نوشت: هاشمی باید نمازجمعه بخواند چرا که نمازجمعه از نقش تعیین‌کننده‌ای در جایگاه حکومتی برخوردار است که از نظر نگارنده این نقش درست نیست. با این وصف و با توجه به واقعیت جامعه ایران، اهمیت نمازجمعه دو وجهی می‌شود. در این مورد بر روشنفکران نقدی وارد است؛ آنان هم در دوره انقلاب و هم در دوره اصلاحات از اهمیت این نهاد غفلت کردند. نقدی که ملی- مذهبی‌ها تا خاتمی را شامل می‌شود. جمعی از اصلاح‌طلبان در دوره اصلاحات، کار را به آنجا کشانده بودند که گفتند: «جمهوریت نظام را ما حفظ می‌کنیم و اسلامیت نظام را شورای نگهبان.»
این ضد انقلاب مقیم خارج خواستار تبدیل نمازجمعه به چندصدایی شد.
آخرین خطبه‌های نمازجمعه هاشمی که 4 سال پیش ایراد شد، به مستمسکی برای خودنمایی فتنه‌گران و عناصر آشوب‌طلب و سر دادن شعارهای ضد انقلابی تبدیل شد. در آن روز برای اولین‌بار کسانی با کفش نماز خواندند و به صورت مختلط (زن و مرد) در یک صف نشستند. یکی از فتنه‌گران (فواد - ش) بعدها در گویانیوز تصریح کرد که پس از شرکت در آن نمازجمعه (26 تیر88) با خانم کنار دست خود دست داد و قبول باشد گفته و سپس آشوبگری خیابانی را راه انداخته‌اند. او تأیید کرد بعدها در پوشش دعوت از هاشمی برای نامزدی انتخابات، به همراه جمعی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب به دفتر هاشمی رفته است.
همراهی هاشمی با فتنه‌گران و آشوب‌طلبانی که به بهانه تقلب در انتخابات، برای براندازی اصل جمهوری اسلامی خیز برداشته بودند، کام مردم متدین و نمازگزار را تلخ کرد. جفای آن روز هاشمی در همراهی با جریان ضد انقلابی که مدعی تقلب11 میلیونی در آرا بود، 4 سال بعد هنگامی آشکارتر شد که هاشمی انتخاب رئیس‌جمهور جدید با تنها 270 هزار رأی بیشتر از 50 درصد آرا را نشانه سلامت دموکراسی در ایران توصیف کرد! در واقع به اذعان هاشمی، ادعای تقلب دروغ بود چرا که اگر می‌توان 11 میلیون رأی تقلب کرد، جابجایی 270 هزار رأی به طریق اولی هیچ سختی‌ای نداشت. با این وصف جای یک سوال باقی است و آن اینکه خطیب جمعه 26 تیر 1388 آیا از سر انصاف و عدالت سخن گفت یا از سر بی‌انصافی و هیجان، بازیچه گروهک‌های قسم‌خورده ضدانقلاب واقع شد.

 


«دولت عراق بی‌اعتنا به هشدارهای آمریکا توافقنامه خرید گاز طبیعی از ایران را امضا کرد. این برای واشنگتن بسیار نگران کننده است.»
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: انعقاد توافقنامه 4 ساله صدور گاز طبیعی به ارزش 14 میلیارد و 800 میلیون دلار از ایران به عراق که باعث جبران بخشی از کسری درآمد ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی خواهد شد، موجبات نگرانی واشنگتن را فراهم کرده است. به موجب این قرارداد، صادرات گاز ایران به دو برابر افزایش خواهد یافت.
وال‌استریت ژورنال به نقل از سخنگوی وزارت برق عراق افزود: واردات گاز طبیعی ایران برای عراق به معنای برطرف کردن نیازهای این کشور در زمینه سوخت است و با تغذیه دو نیروگاه در حومه بغداد، مشکلات ناشی از کمبود برق این کشور برطرف خواهد شد.
براساس این گزارش، قطعی برق باعث شکل گرفتن تظاهرات ضد دولتی طی دو هفته گذشته در مناطق شیعه‌نشین جنوب عراق که دمای هوا در تابستان‌ها به شدت بالا می‌رود، شده است.
به نوشته این روزنامه، توافق مذکور برای ایران به معنای یافتن بازاری جدید برای صادرات گاز است و این مسئله در شرایطی که تحریم‌های غرب برای فشار وارد کردن بر تهران باعث کاهش تعداد بازارهای محصولات انرژی ایران شده اهمیت بیشتری می‌یابد.
طبق اعلام مقامات دو کشور، به موجب این توافق چهارساله بغداد روزانه 850 میلیون متر مکعب گاز طبیعی ایران را به قیمت 10 میلیون دلار خریداری خواهد کرد.
بنابر اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این معامله که سالانه 3 میلیارد و 700 میلیون دلار درآمد به همراه دارد پیام خوبی برای ایران به شمار می‌آید.
وال‌استریت ژورنال تأکید کرد: به رغم نگرانی‌های واشنگتن و متحدان عربی‌اش از جمله عربستان سعودی درباره افزایش نفوذ ایران در منطقه، از زمان به قدرت رسیدن دولت شیعی در عراق تحت ریاست نوری المالکی مناسبات نزدیکی میان تهران و بغداد ایجاد شده است.
این گزارش به نقل از مقامات ارشد آمریکا افزود: نگرانی‌های دولت اوباما درباره مناسبات میان بغداد و تهران روز به روز افزایش می‌یابد. آمریکا به ویژه نگران استفاده مکرر ایران از حریم هوایی عراق است.
این گزارش حاکی است: عراق حاضر به پیروی از آمریکا در این زمینه نشده است. در سال 2012 روزانه در حدود 800 میلیون متر مکعب گاز صادر کرده که بخش عظیمی از آن به مقصد ترکیه ارسال شده است. دولت ترکیه اعلام کرده است به رغم فشارهای غرب به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه می‌دهد. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، معامله با عراق صادرات گاز طبیعی ایران را دو برابر خواهد کرد.

 


رسانه‌های آمریکایی معتقدند با خیانت دولت مرسی به حماس و سپس سقوط وی، روابط حماس با ایران مجددا تقویت خواهد شد.
المانیتور در این باره نوشت: حماس بار دیگر به محور مقاومت ایران باز می‌گردد.
حماس پس از آنکه بخشی از «محور مقاومت» تحت هدایت ایران شامل سوریه و حزب‌الله محسوب شد، به تدریج به محور مصر تحت حکمرانی مرسی، قطر و ترکیه روی ‌آورد.
در ادامه تحلیل المانیتور آمده است: حماس به خاطر موضعش با توجه به بحران سوریه، به آرامی از این محور مقاومت دور شد، بی‌آنکه کاملا از آن خارج شود. همچنین، رابطه حماس با مصر در دوره حکمرانی مرسی به ائتلافی اندک مبدل شد. اما تحولات اخیر در مصر موجب شد تا محاسبات حماس به کابوسی مبدل شود.
حماس تصمیم گرفته تا خودش را با توجه به ائتلاف‌ها در منطقه طوری از نو بازسازی کند. این تحلیل خاطرنشان می‌کند: برخلاف ایران و حزب‌الله که راکت‌های دوربردی را که قادر به اصابت به قلب اسرائیل است، در اختیار «گروه قصام» شاخه نظامی حماس قرار می‌دهند، مصر، قطر و ترکیه، چنین تسلیحاتی را در اختیار حماس قرار نمی‌دهند.
المانیتور تاکید کرد: مشخص است حماس که در حال گذر از شرایط دشواری است، مایل است شاهد حفظ رگ حیاتی خود باشد. حماس خوشحال خواهد شد اگر مقام رابط ایرانی همکاریها را همانگونه که پیش از بحران سوریه بود، ازنو برقرار کند.
المانیتور این را هم نوشته که در دوره مرسی گذرگاه رفح برای فلسطینی‌ها گشوده نشد.

 


یکی از مشاوران اوباما اعلام کرد دست ایران روی ماشه است. کراون تصریح کرد زمان اینکه اسرائیل بتواند به ایران حمله کند گذشته است.لسترکراون مشاور اوباما در امور یهودیان و مقامات اسرائيل در مصاحبه با موندو وایس گفته است: به عقیده من اسرائیلی‌ها تصمیم‌گیری درباره برنامه هسته‌ای ایران را به آمریکایی‌ها سپرده‌اند و از این تصمیم غافلگیر می‌شوند. فکر می‌کنم دیگر زمان آن گذشته که اسرائیل فکر می‌کرد نیروی هوایی‌اش با حمله به اهداف از پیش تعیین شده می‌تواند ضربه‌ای را که به نظرش سودمند بود، بزند.
وی ادعا کرد: برنامه اتمی ایران از ابتدا تا امروز همین بوده، از موشک‌ها گرفته تا سانتریفیوژها، و تسلیحاتی شدن این برنامه نشان می‌دهد که آنها به ساخت سلاح اتمی نزدیک شده‌اند. آنها بسیار نزدیک شده‌اند. حالا دیگر نمی‌دانیم که تا دستیابی به سلاح اتمی، دو ماه مانده است یا شش ماه یا یک سال، من مسلماً چیزی در مورد این موضوع نمی‌دانم.
مشاور اوباما با اشاره به انزجار مردم آمریکا از جنگ گفته است: افکار عمومی آمریکا اکنون هیچ کاری با مسئله خاورمیانه ندارد. آنها دوست دارند که این موضوع حل بشود. آنها دوست دارند که این مشکلات از میان برداشته شود. آنها دلایل خوبی دارند. افکار عمومی آمریکا بعد از عراق و افغانستان، نمی‌خواهد هیچ عملیات نظامی در خاورمیانه صورت بگیرد.
وی درباره اولویت‌ مسئله ایران یا فلسطین گفته‌ «اگر ایران سلاح اتمی داشته باشد، به عقیده من از آن علیه اسرائیل استفاده نخواهد کرد، اما تبدیل به قلدر منطقه خواهد شد و به حزب‌الله دستور حمله به اسرائیل را خواهد داد. بهتر است بگوییم این دستور را هر دو سال یک بار تکرار خواهند کرد. و با توجه به یک دهه‌ای که در نظر گرفته بودید، چیزی از اسرائیل باقی نمی‌ماند. پس این موضوع باید با جدیت حل بشود. بعد از این موضوع، باید مشکل داخلی حل بشود. اسرائیل باید مشکلات داخلی‌اش را حل کند. مشکل ساکنان کرانه باختری و وضعیت اولترا متعصبین یهودی باید حل شود. نمی‌توان اجازه داد که این وضعیت ادامه پیدا کند زیرا منجر به زنگ زدن بدنه اسرائیل خواهد شد.»

 


هفتمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک از امروز پنجم تا چهاردهم مردادماه جاری در شهر والاس یونان برگزار می‌شود.
حسن ساعی دهقان، سرپرست معاونت دانش‌پژوهان مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اعضای تیم ملی دانش‌آموزی الف المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ایران را پرهام برومند، محمدرضا بنایی، علی پیرمرادی، داریوش شاهین‌راد و سیدشایان ناظمی از شهر تهران تشکیل می‌دهند.
وی افزود: همچنین حسین خلیلی، مهرگان درودیان، عرفان ذابح، سیدهومن شاهرخی و امیرپاشا کاووسی از شهر تهران در تیم ب المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک ایران حضور دارند.
رئيس باشگاه دانش‌پژوهان جوان تصریح کرد: دکتر مهدی خاکیان و دکتر حسن حقی به عنوان سرپرستان اول و دوم تیم الف ایران و دکتر شهرام عباسی و دکتر حبیب قرار خسروشاهی به عنوان سرپرستان اول و دوم تیم ب ایران دانش‌پژوهان کشورمان را همراهی می‌کنند.
دانش‌آموزان ایرانی سال گذشته در ششمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در کشور برزیل موفق به کسب یک مدال طلا، پنج نقره و چهار برنز شدند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10