(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 05 مرداد 1392 - شماره 20552

قیمت‌های جدید برنج اعلام شد
گرمای هوا و مصرف بی‌رویه باعث قطع آب در چند منطقه تهران شد
کوتاه اقتصادی
بهمنی: بانک مرکزی ارز برای واردات را فقط با نرخ 2477 تومان می‌دهد
معاون سازمان خصوصی‌سازی: برگه‌های یک میلیون تومانی سهام عدالت به 10هزار سهم تبدیل می‌شود
نامه غضنفری به رئیس‌جمهور برای تجدید نظر در واگذاری نمایشگاه
مدیرعامل زنبورداران هشدار داد
کاهش تولید عسل به دلیل شرایط نامساعد جوی
معاون سازمان توسعه تجارت اعلام کرد
صادرات بیش از 3000 قلم کالای ایرانی به 150 کشور دنیا
خرید تضمینی گندم از 3 میلیون تن گذشت
عضو شورای عالی کار: دوشنبه تکلیف افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران تعیین می‌شود
طبق اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری به 12/2 درصد رسید
   


نایب رئیس انجمن برنج از آغاز فصل برداشت برنج در استا‌ن‌های شمالی خبر داد و قیمت‌های جدید برنج را نیز اعلام کرد.
علی‌ اکبریان در گفت‌گو با ایسنا عرضه برنج درجه یک طارم بانیم دانه را 6000 تومان و بدون نیم‌دانه را 6500 تومان اعلام کرد و افزود: وجود برخی تبلیغات از رسیدن قیمت برنج ایرانی به 10 هزار تومان نادرست و غیرمنصفانه است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم شلتوک از شالیکاران 3200 تومان خریده می‌شود و هزینه تبدیل آن در شالیکوبی‌ها کیلویی 107 تومان است.
وی خاطرنشان کرد: از هر 100 کیلوگرم شلتوک 55 کیلوگرم برنج غیربوجار با حدود 13 درصد نیم‌دانه تولیدمی‌شود.
اکبریان گفت: قیمت خریدتضمینی برنج ناعادلانه یکسال قبل از فصل برداشت تعیین شده در حالیکه اکنون هزینه‌های تولید افزایش یافته و باید نرخ خرید تضمینی براساس هزینه‌های روز باشد.
نایب رئیس انجمن برنج افزود:‌در فصلی که کشاورزان در دمای بالای هوا به سختی کار می‌کنند تا دسترنجشان را برداشت کنند بازار مملو از برنج‌های وارداتی است و تبلیغات گسترده‌ای برای فروش آن صورت می‌گیرد که به کشاورزان داخلی ضربه می‌زند.
وی اظهار کرد: چنین سیاست‌های نادرستی و قیمت‌گذاری نامناسب ارقام پرمحصولی که سال‌هاست کشت آن متوقف شده است باعث می‌شود کشاورزان انگیزه‌ای برای کاشت ارقام پرمحصول نداشته باشند و با این وضعیت هیچ امیدی به خودکفا شدن در تولید برنج نیست.اکبریان تأکید کرد: اگر رسیدن به خودکفایی در تولیدبرنج اهمیت دارد باید فاصله قیمت خرید تضمینی برنج با قیمت آن در بازار کاهش یابد تا رغبت کشاورزان برای کاشت ارقام پرمحصول افزایش یابد.
به گفته نایب رئیس انجمن برنج بیش از 4000 واحد شالیکوبی در کشور وجود دارد که 1270 واحدآن در استان مازندران فعال هستند.
وی تاکید کرد: برای نوسازی و بهسازی واحدهای شالیکوبی باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار گیرد.

 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از شکستن رکورد مصرف آب در تاریخ تهران خبر داد و گفت در روز پنجشنبه 3 میلیون و 420 هزار متر مکعب آب در تهران مصرف شده است.
محمد پرورش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که از روزی که تهران بوده چنین مصرفی در حوزه آب صورت نگرفته گفت: مصرف آب در روز پنج‌شنبه از ذخایر بوده و با وجود این‌که ورودی آب خوب و تولید آن خوب است اما با توجه به گرمای هوا و مصرف زیاد آب توسط کولرها از مردم می‌‌خواهیم که 10 تا 15 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
وی اظهار کرد: روز پنجشنبه در برخی از مناطق تهران مخازن به دلیل مصرف زیاد آب دچار افت شدند که باعث افزایش زنگ خطر آب شده بود اما اکنون آب پایدار شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این که تنها راه، مدیریت مصرف است، تصریح کرد: اگر ما تولید آب نداشتیم می‌گفتیم که آب را تقسیم‌بندی می‌کنیم اما الان از 5 تصفیه خانه آب وارد می‌شود و همه چاه‌های تهران در مدار هستند اما مردم در این چند روز که پیک مصرف است، لطفا رعایت کنند و 10 و 15 درصد در کاهش مصرف آب به ما کمک کنند.
پرورش با اشاره به جمعیت بیش از 8 میلیون نفری تهران گفت: درحالی که مصرف آب افزایش یافته برای 8 میلیون و 300-400 هزار نفر آب به خوبی تامین می‌شود اما برخی مردم زودتر بی‌آب می‌شوند.
وی گفت: در صورتی که صرفه‌جویی در مصرف آب نشود برای طبقات 3 و 4 به بالا کمبود فشار پیش می‌آید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر این که در تهران قطعی آب نداریم گفت:‌ در صورت عدم صرفه‌جویی از طبقه سوم به بالا آبرسانی ضعیف و یا قطع می‌شود. این در حالی است که شبکه خالی نشده و جیره‌بندی و قطع آب نداریم.
پرورش در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم مقداری در مصرف آب صرفه‌جویی کنند مشکل حل می‌شود.
بنابراین گزارش:‌ در حال حاضر تمام کارکنان شرکت آب و فاضلاب آماده‌باش هستند تا مشکلی برای مردم در زمینه آب‌رسانی پیش نیاید اما با گرمی هوا روز‌ به روز مصرف آب بیشتر می‌شود.
از سوی دیگر به گزارش مهر در پی افزایش بی‌سابقه گرمای هوای تهران، در روزهای اخیر برخی مناطق شهر با افت فشار آب مواجه شده و برخی نیز چند ساعتی قطعی کامل آب را تجربه کردند.
بنابراین گزارش: متاسفانه برخی از شهروندان نیز این روزها با وجود مطلع بودن از وضعیت افزایش بی‌سابقه مصرف آب در تهران در پی گرمای 42 درجه‌ای هوا، توجه چندانی به لزوم رعایت مصرف آب ندارند و این مسئله باعث شده تا بالاخره قطعی‌هایی به صورت مقطعی در برخی نقاط پایتخت اتفاق بیافتد.
عصر روز پنج‌شنبه تا پاسی از شب ساکنان برخی مناطق شرق و غرب شهر تهران با این مشکل مواجه شدند و چند ساعتی قطعی کامل آب را تجربه کردند. البته این مسئله باعث شد تا احساس بی‌آبی در شهروندان باعث خرید آب‌معدنی‌های موجود در فروشگاه‌ها شود.
به عبارتی عدم رعایت الگوی مصرف توسط برخی باعث شد تا افرادی دیگری مجبور شوند برای تامین آب مورد نیاز مبالغی به مراتب بیشتر از قبوض ماهیانه آب را فقط برای خرید چند بطری آب‌معدنی هزینه کنند.
البته این مسئله نافی کمبودهای موجود در شبکه‌های آبرسانی شهر تهران نیست چرا که مسئولان آب و فاضلاب عنوان می‌کنند با وجود ذخیره مناسب آب در سدها، اما امکان آبرسانی بیش از این به دلیل تکمیل شدن ظرفیت آبرسانی شبکه وجود ندارد و این مسئله باعث بروز مسائلی شده است.در این حال مردم در تماس با سرویس اقتصادی کیهان خواستار اعلام قبلی زمان قطع آب در مناطق مختلف شدند.
تدابیر ویژه در شهرهای بزرگ برای جلوگیری از جیره‌بندی آب
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه برای هیچ کدام از نقاط کشور جیره‌بندی آب اعمال نشده است گفت: تدابیر ویژه مناسبی برای تهران، مشهد، اصفهان، رشت، شیراز و تبریز به کار بسته‌ایم که نوبت‌بندی و جیره‌بندی رخ ندهد، البته بعضا کاهش فشار آب را داشتیم.
علیرضا دایمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا جیره‌بندی و یا نوبت‌بندی آب در کشور داریم افزود: تمام تلاش خود را در دو هفته اخیر با توجه به افزایش دما به کار بسته‌ایم که هیج منطقه‌ای از کشور نوبت‌بندی و جیره‌بندی اعمال نشود.
وی اضافه کرد: کاهش فشار آب به این شکل است که وقتی نزدیک به اذان مغرب می‌شویم مصارف آب به یکباره بالا می‌رود و در مناطق حاشیه‌ای کلان‌شهرها، آب به طبقات بالایی ساختمانها نمی‌رسد.
دایمی ادامه داد: چندین بار پیام به مردم داده‌ایم که مردم باید در شرایط حاضر که درجه دما افزایش یافته به ما کمک کنند و اگر این 15 روز را پشت‌سر بگذاریم این پیک مصرف کاهش می‌یابد.
وی اضافه کرد: منابع آب سدها مناسب است و 5/24 میلیارد متر مکعب آب در سدها ذخیره داریم ولی تصفیه‌خانه‌ها‌ و مخازن داخلی شهرها ظرفیت خوبی ندارند.
دایمی گفت: در شیراز کاهش فشار آب داشتیم که الان اعمال نمی‌شود و یک مقدار در اصفهان بود که مشکلات آن تا حدودی برطرف شده است.
وی تاکید کرد: این کاهش فشار آب را ما اعمال نمی‌کنیم چرا که فشار آب خطوط ثابت است اما در تهران به یکباره مصرف آب همزمان بالا می‌رود بطوریکه در حاشیه‌های شهر تهران فشار آب کاهش می‌یابد و یک ساعت زمان می‌برد که این فشار آب بالا برود.
دایمی خاطرنشان کرد: در شهرهای متوسط و کوچک هم مشکلات کم‌تر است ولی در روستاها مشکلات جدی است و به خصوص در روستاهای جنوب کشور با تانکر آبرسانی می‌شود چرا که منابع آب بسیاری از روستاها خشک شده است.
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: کاهش فشار آب نوبت‌بندی نیست و باید اذعان شود که سیستم فشار تنظیم می‌شود اما وقتی مصرف آب به یکباره بالا می‌رود به عنوان مثال قسمت شمال تهران مصرف آب بدون مشکل است و قسمت جنوب تهران فشار آب کم می‌شود که البته سریعا اینها برطرف می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش فشار آب، کیفیت آب را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: به هیچ عنوان چرا که آب‌ها از مخازن سدها به مخازن داخل شهرها وارد و سپس اختلاط و تصفیه می‌شود.

 


* رئیس کل بیمه مرکزی از آمادگی صنعت بیمه برای پوشش نوسانات بازار طلا، بیمه‌های اعتباری و سهام در صورت درخواست متولیان این بازارها خبر داد.
سیدمحمد کریمی در گفت‌و‌گو با مهر گفت: شرکت‌های بیمه آمادگی دارند در صورتی که بانک مرکزی علاقه‌مند باشد و درخواست کند، بیمه‌های اعتباری را ارائه کنند.
* سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: بیش از 233 میلیارد ریال سهام دولتی در اولین ماه فصل تابستان امسال خصوصی شد. 49 میلیون و 174 هزار و 969 سهم دولتی به ارزش کل 233 میلیارد و 924 میلیون ریال در تیرماه امسال در بورس و فرابورس واگذار شد. در مدت یاد شده، 40 میلیون و 474 هزار و 969 سهم شرکت پالایش نفت لاوان به ارزش 152 میلیارد و 469 میلیون ریال و 3 میلیون و 100 هزار سهم شرکت پالایش نفت تبریز به ارزش 71 میلیارد و 552 میلیون ریال (هر دو از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مادرتخصصی ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) به ترتیب در فرابورس و بورس واگذار شده است. همچنین در چهارمین ماه امسال 300 هزار سهم بانک صادرات به ارزش 454 میلیون ریال و 23 میلیون و 600 هزار سهم بانک تجارت به ارزش 48 میلیارد و 24 میلیون ریال در بورس اوراق بهادار فروخته شد.
* مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از انتقال فرودگاه‌های اهواز و بوشهر به مکان دیگری در آینده خبر داد. محمود رسولی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتقال فرودگاه اهواز گفت: این فرودگاه به دلیل وجود حوضچه نفتی در زیر فرودگاه باید به مکان دیگری منتقل شود که احتمالا از سال 93 این کار آغاز می‌شود. وی درباره زمان انتقال فرودگاه بوشهر نیز اظهار کرد: در سال 94 فرودگاه بوشهر در راستای راحتی مردم به مکان دیگری منتقل می‌شود.
* معاون سازمان بورس از راه‌اندازی بازار ایده در 6 ماهه اول امسال خبر داد. سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در این بازار قرار است دارایی‌هایی مانند حق اختراع و علامت تجاری به عنوان حقی که قابل معامله است عملیاتی شود که در این راستا اقدامات خوبی در فرابورس انجام شده و مدل‌های معاملاتی آن طراحی شده است. وی در مورد زمان راه‌اندازی بازار ایده گفت: با تصویب راه‌اندازی بازار ایده و همچنین اقدامات مطلوبی که انجام شده پیش‌بینی می‌شود که این بازار در 6 ماهه اول امسال راه‌اندازی شود.
* معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کشت پسته در برخی استان‌های کشور به صورت پایلوت که نتیجه مناسبی هم داشته است، انحصار کشت پسته در یک استان شکسته می‌شود. ناصر توکلی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اکنون کشت پسته در برخی استان‌های کشور به صورت پایلوت انجام می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ظرفیت‌سنجی تمام استان‌ها برای امکان کشت دومین محصول ارزآور بعد از نفت انجام شده است و به صورت پایلوت کشت می‌شود. توکلی گفت: کشت پسته در استان‌های قزوین، فارس به خوبی جواب داده است و در سایر استان‌ها نیز توسعه می‌یابد.

 


رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی نمی‌تواند و نباید علاوه بر تأمین ارز کالاهای وارداتی، مابه‌التفاوت ریالی را نیز در اختیار واردکنندگان قرار دهد.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس در مورد تأمین ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی توسط این بانک گفت: بانک مرکزی بنا بر مصوبه بودجه موظف است تنها با یک نرخ، ارز در اختیار واردکنندگان قرار دهد که همان ارز 2477 تومانی مصوب بودجه است.
وی ادامه داد: برهمین اساس نیز برای تخصیص ارز به همین قیمت برای تمامی کشتی‌های حاضر در بنادر و کالاهای انبار شده در گمرک، مصوبه‌های لازم را اخذ کرده‌ایم و مشکلی برای پرداخت ارز به واردکنندگان نداریم اما مسئولیتی در قبال تأمین ریال مابه‌التفاوت نرخ قدیم و جدید نداریم.
وی افزود: اگر واردکنندگان اعم از دولتی و غیر دولتی انتظار داشته باشند که مابه‌التفاوت ریالی بین قیمت ارز 2477 تومانی ارز مرجع به قیمت سابق یعنی 1226 تومان را نیز بانک مرکزی پرداخت کند، مشکل ایجاد می‌شود چنانکه در حال حاضر نیز بوجود آمده است چرا که بانک مرکزی مجاز به چنین کاری نیست.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مصوبه بودجه سال 92 برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی به نرخ 2477 تومان گفت: مصوبه بودجه به بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد منابع ریالی واردات کالاهای اساسی را نیز که باید برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای وارداتی پرداخت شود، تأمین کند چرا که منابع ریالی در اختیار بانک مرکزی در واقع بیت‌المال است و نمی‌توان بدون مجوز قانونی از آنها برداشت کرد.
وی ادامه داد: در بودجه برای تأمین این منابع ریالی ردیف بودجه مشخصی تعریف شده است و واردکنندگان اعم از دولتی و غیردولتی مانند شرکت مادر تخصصی بازرگانی داخلی باید منابع ریالی مورد نظر برای پرداخت مابه‌التفاوت ریالی را از محل این ردیف بودجه‌ای مطالبه و دریافت کنند.
بهمنی مجدد تأکید کرد: بانک مرکزی هیچ گونه محدودیتی برای تخصیص ارز به قیمت مصوب بودجه برای واردات کالاهای اساسی ندارد و به هر میزان اعتبارات اسنادی ثبت شود، ارز مورد نیاز را در اختیار آنان قرار می‌دهیم.

 


معاون سازمان خصوصی‌سازی مکانیزم عرضه سهام عدالت به بورس را تشریح کرد.
حسن محمدتبار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چه زمانی سهام عدالت وارد بورس می‌شود، گفت: دستورالعمل نحوه ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای بورس تهیه شده و به زودی به تصویب کمیسیون شورای عالی اصل 44 در وزارت اقتصاد می‌رسد.
وی افزود: اگر این دستورالعمل در کمیسیون شورای عالی اصل 44 به تصویب برسد سازمان خصوصی‌سازی هم همه مقدمات ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس را تهیه کرده‌اند.
محمدتبار در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این دستورالعمل در کمیسیون شورای عالی اصل 44 تصویب می‌شود، گفت: در8 خرداد 92 شورای عالی اصل 44 با حضور رئیس‌جمهور جلسه تشکیل داد و قرار شد از اول تا 31 تیر دستورالعمل‌نهایی شود. این دستورالعمل تهیه شده و اکنون باید با ورود به جلسه نهایی تصویب شود.معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: نحوه ورود دستورالعمل به جلسه کمیسیون شورای عالی اصل 44 این است که تعداد سهامداران نهایی شود که 42 میلیون نفر سهام عدالت گرفته بودند و با احتساب کارگران ساختمانی در نهایت به 45 میلیون نفر می‌رسد، یعنی 6 دهک قانونی از مردم را دربرمی‌گیرد.
وی افزود: همچنین اصلاح پرتفوی سهام عدالت در استان‌ها باید انجام شود و بعد از آن افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انجام و این شرکت‌ها آماده پذیرش و نهایی شدن برای حضور در بورس شوند.
محمدتبار افزود: به تناسب اقساط پرداخت شده سهام عدالت، آزادسازی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌شود و این سهام قابل معامله خواهد شد.
وی در مورد اینکه از سهام عدالت اولین گروه چه مقدار قسط پرداخت شده گفت: در حال حاضر ترکیب سبد سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی مطرح است و اولین گروه یا دومین گروه ندارد البته سهام عدالت در 3 مرحله پرداخت شده اما چون پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌های استانی یکی می‌شود بنابراین باید در مرحله بعد، پذیرش انجام شود.معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: تا شهریور 92 شرکت‌های سهام عدالت در بورس پذیرفته می‌شوند و یکسری مراحل مقدماتی در هیئت پذیرش انجام می‌شود، مثلا گفته می‌شود پذیرش این شرکت‌ها به شرط این است که افزایش سرمایه بدهند. اصلاح پرتفوی و صورت‌های مالی شرکت‌ها انجام شود و استانداردسازی و تهیه امیدنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس برای ورود به بورس لازم است و صورت‌های مالی شرکت‌های استانی از طریق سایت کدآل ارائه شود.محمدتبار خاطر نشان کرد: 30 شرکت استانی سرمایه‌گذاری سهام عدالت وجود دارد که البرز و تهران در یک استان تعریف شده‌اند.
معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه سهام یک میلیون تومانی عدالت با ورود به بورس چه می‌شود گفت: قیمت پرتفوی سبد سهام عدالت مرکب از 62 سهم در سبد سهام عدالت است که 33 شرکت از آنها بورسی و 29 شرکت غیربورسی است که باید به تدریج بورسی شوند، بعد قیمت‌گذاری این سهام انجام می‌شود و باید مانند سایر شرکت‌ها کشف قیمت شود.
وی گفت: برگه‌های یک میلیون تومانی سهام عدالت به 10 هزار سهم 100 تومانی تبدیل می‌شوند و بستگی به اینکه چه تعداد از این برگه‌ها آزاد می‌شوند در بورس برای کشف قیمت عرضه می‌شود و ممکن است سهم 100 تومانی به قیمت بالاتر عرضه شود.معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه آیا سهام عدالت در بورس و یا فرابورس عرضه می‌شود گفت: ابتدا این شرکت‌های استانی در فرابورس پذیرفته می‌شوند اما اگر شرایط بورسی شدن را تهیه کنند بعدا وارد خود بورس می‌شوند.محمدتبار تاکید کرد: تاکنون با سازمان بورس و اوراق بهادار جلسات مختلفی برگزار شده و بورس اعلام آمادگی کرده است. جلساتی بین وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی و بورس انجام شده و شرکت‌های سهامی عدالت استانی ابتدا در فرابورس عرضه می‌شود و بعدا مانند همه شرکت‌ها وقتی پرتفوی آنها بهتر شود وارد بورس می‌شوند.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با یادآوری مخالفتش در جلسه هیئت دولت، خواهان تجدید نظر در واگذاری نمایشگاه به صدا و سیما شد.
مهدی غضنفری در این نامه آورده است: با توجه به مباحث اخیر در خصوص موافقت هیئت محترم دولت با واگذاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و اراضی آن به صدا و سیما، همانگونه که در جلسه هیئت دولت علل مخالفت این وزارتخانه مطرح گردید، بررسی بیشتر و تجدید نظر در این تصمیم مورد انتظار می‌باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت از رئیس‌جمهور خواسته است تا به دلیل اهمیت موضوع مواردی چون ماهیت ضد تحریمی فعالیت نمایشگاه در شرایط کنونی و خاص کشور، وجود سایت نمایشگاهی در پایتخت اکثر کشورهای جهان، توفیق نه چندان رضایت‌بخش در ساخت و تجهیز سایت نمایشگاهی پرند به دلیل عدم تامین مالی و نبود حمایت‌های لازم به دلیل عدم تمایل فعالان اقتصادی، شرکت‌کنندگان در نمایشگاه و بازدیدکنندگان برای حضور در آن منطقه مد نظر قرار گیرد.
غضنفری در ادامه افزود: موقعیت مکانی، وسعت مناسب نمایشگاه و احتمال تملک از سوی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی و خصوصی، نگرانی از تغییر کاربری (ساخت و ساز و خروج از هدف اصلی آن که وظایف نمایشگاهی و تجاری در راستای توسعه صادرات است)، وضعیت مالکیت اراضی نمایشگاه که متعلق به آستان قدس رضوی است، از جمله مواردی است که باید به آنها توجه گردد.
وی با بیان اینکه برخورداری از نمایشگاهی تجاری و زیبنده پایتخت جمهوری اسلامی ایران ضرورتی مهم است که قابل چشم‌پوشی نیست، آورده است: تداوم فعالیت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از مالکیت سهام آن، با عنایت به تاثیر فعالیت شرکت در تشکیل نمایشگاه‌های بین‌المللی در داخل و خارج از کشور در توسعه صادرات غیرنفتی که مورد تایید و تاکید کلیه مراجع ذیصلاح به خصوص دولت محترم می‌باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
غضنفری افزود: با توجه به موارد ذکر شده به نظر می‌رسد واگذاری دارایی شرکت مذکور که اراضی مورد تقاضا می‌باشد در عمل تداوم فعالیت آن را منتفی، از موضوعیت خارج می‌کند و همانگونه که در نامه وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی آمده، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در اصطلاح به یک «شرکت کاغذی» تبدیل خواهد شد.
وی یادآوری کرده است موضوع واگذاری نمایشگاه به صدا و سیما تاکنون سه بار در کمیسیون لوایح مطرح و با آن مخالفت شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان این نامه آورده است: از جنابعالی استدعا دارد کارگروهی را مسئول فرمایید تا ضمن بررسی موضوعات مطرح شده فوق با کار دقیق، کارشناسی و اعلام نتیجه به تصمیم‌گیری نهایی بهتری کمک کنند.

 


مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران نسبت به کاهش 70 درصدی تولید عسل در سال جاری به دلیل بروز شرایط جوی نامساعد هشداد داد.
عفت رئیسی سرحدی درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاکنون شرایط سختی برای زنبورداران وجود داشته چرا که به دلیل کاهش بارش برف در سال گذشته، گرمای شدید از ابتدای سال تاکنون و وجود ریزگردها، منابع شهدی خشک شده‌اند و میزان برداشت از زنبورستان‌ها به شدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به برداشت 10کیلوگرمی عسل از هر کندو در سال گذشته افزود: زنبورداران تاکنون اعلام کرده‌اند که میزان برداشت آنها 2 تا 4 کیلوگرم کاهش یافته که با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود تولید عسل در سال جاری به شدت کاهش یابد و به 20هزار تن برسد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران خاطرنشان کرد: حدود 5 میلیون کندو درکشور وجود دارد.
رئیسی سرحدی خاطرنشان کرد: براساس دستور رئیس‌جمهور در اسفندماه سال گذشته 15 میلیارد تومان اعتبار باید به این صنعت تزریق می‌شد اما صندوق مادرتخصصی این اعتبار را در انحصار خود گرفته و در اختیار بخش خصوصی قرار نداده است.
وی ادامه داد: اگر این اعتبار در زمان مناسب و در همان ابتدای سال در اختیار تعاونی‌های تولید قرار می‌گرفت می‌توانستیم با انجام اقداماتی مانند تأمین اعتبار هزینه جابه‌جایی زنبورداران یا خرید نهاده برای آنها از میزان کاهش تولید جلوگیری کنیم.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران گفت: ‌در حال حاضر که از استان‌های بسیاری مانند کردستان، لرستان، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و ... گزارش‌هایی مبنی بر وجود مشکل و کاهش چشمگیر میزان برداشت عسل از کندوها ارسال شده، ضروریست هرچه سریع‌تر این اعتبار در اختیار زنبورداران قرار گیرد تا از زیان بیشتر جلوگیری شود.

 


معاون سازمان توسعه تجارت از صادرات بیش از 3000 قلم کالای ایرانی به 150 کشور دنیا خبر داد
کیومرث کرمانشاهی با اشاره به اینکه اظهارنظرهای مطرح شده درباره واقعی‌نبودن آمار صادرات درست نیست، گفت: هر کالایی که از کشور صادر می‌شود، نرخ پایه صادراتی آن در کمیته ارزشگذاری صادرات براساس کار کارشناسی تعیین می‌شود.
وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت مبنا و ریشه مشخصی دارد. به طوری که آمار صادرات از روی اظهارنامه‌های صادراتی و آمار واردات از روی برگه‌های سبز واردات استخراج می‌شود.
او با اشاره به اینکه از سال جاری کمیته تعیین نرخ پایه صادراتی یا همان کمیته ارزشگذاری صادرات از سازمان توسعه تجارت به گمرک منتقل شد، گفت:‌ در این کمیته نمایندگانی از گمرک، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده بخش خصوصی حضور دارند و درباره تعیین نرخ پایه صادراتی مختلف تصمیم‌گیری می‌کنند.
کرمانشاهی افزود:‌ در این کمیته نرخ پایه صادراتی کالاهای مختلف براساس قیمتهای واقعی در دنیا، وضعیت بازارهای هدف و وضعیت رقبای ایران در این بازارها تعیین می‌شود. کمیته ارزشگذاری صادرات تا سال گذشته در سازمان توسعه تجارت تشکیل می شد اما براساس قانون جدید امور گمرکی این کمیته به گمرک منتقل یافت.
وی با بیان اینکه بیش از 3000 قلم کالای صادراتی ایران به 150 کشور دنیا ارسال می‌شوند، اظهار کرد: در زمانی به دلیل وضعیت ارزی پیش‌آمده در کشور صادرکنندگان تمایل داشتند تا قیمت پایه محصول صادراتی آنها پایین در نظر گرفته شود و در زمان دیگری نیز به دلیل اعطای جوایز صادراتی تمایل داشتند که این قیمت بالا در نظر گرفته شود.
کرمانشاهی افزود: البته در زمینه چگونگی عملکرد کمیته ارزشگذاری صادرات، گمرک باید پاسخگو باشد. اما باید بگویم که حتی نیم دلار صادرات کشور نیز حساب وکتاب دارد و در کمیته ارزشگذاری صادرات قیمت‌ها به صورت منطقی و بر پایه استدلال‌های علمی تعیین می‌شوند.معاون کل سازمان توسعه تجارت در ادامه با هشدار نسبت به کاهش حجم تجارت خارجی ایران در سال جاری عنوان کرد: در سه ماه نخست امسال حجم تجارت خارجی کشور بدون احتساب نفت با افت 3/4 میلیارد دلار به 2/19 میلیارد دلار رسید. این اتفاق خوبی نیست چرا که باید تلاش کنیم علاوه بر پیشی‌گرفتن صادرات غیرنفتی از واردات کل حجم تجارت خارجی کشور نیز بیشتر شود.وی اذعان کرد: ما به دنبال مدیریت واردات بودیم اما حالا این بحث به افت واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع نیز منجر شده است که نباید اجازه دهیم این روند ادامه یابد. از بانک مرکزی انتقاد داریم که چرا به ثبت سفارش واردات مواد اولیه صنایع ارز را به موقع تخصیص نمی‌دهد.
کرمانشاهی افزود: رشد صادرات غیرنفتی کشور از سال 1380 تاکنون سالی بالای 20 درصد بوده است و حال این نرخ کاهش یافته است. قطعا اگر تحریم‌ها نبود رشد صادرات غیرنفتی کشور بسیار بیشتر از رقم فعلی می‌شد.
به گفته معاون کل سازمان توسعه تجارت هدف امسال صادرات غیرنفتی در برنامه پنجم توسعه 41 میلیارد دلار کالا و 18 میلیارد دلار خدمات و در مجموع 59 میلیارد دلار بوده است.

 


سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک سپه اعلام کرد: میزان خرید تضمینی گندم دولتی از 3 میلیون تن گذشت.
محسن دارایی در گفت‌وگو با فارس، با اعلام این خبر اظهار داشت: طی چند روز گذشته با اعلام نرخ گندم کیلویی 800 تومان تمایل کشاورزان به تحویل گندم به مراکز دولتی بیشتر شده است.
سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک سپه در عین حال خاطرنشان کرد: هنوز پرداخت بهای گندم خریداری شده به نرخ جدید 800 تومان از سوی شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ نشده است.
وی ادامه داد: سیستم پرداخت بهای گندم کشاورزان با نرخ جدید آماده است و به محض تامین اعتبار به کشاورزان پرداخت می‌شود.
به گفته دارایی خرید بیش از 3 میلیون تن گندم از 29 استان کشور انجام شده و هنوز استان‌های گیلان و یزد وارد چرخه خرید تضمینی نشده‌اند.
بنابر این گزارش: چند روز گذشته مصوبه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از کیلویی 720 تومان به 800 تومان ابلاغ شد.
پیش از این ابلاغ، کشاورزان از کم بودن نرخ خرید تضمینی گندم به شدت گلایه داشتند، کارشناسان نرخ مناسب را کیلویی 850 تومان عنوان کرده بودند.
نرخ جهانی گندم کیلویی 1200 تومان است و به گفته کارشناسان همین تفاوت نرخ، باعث قاچاق و رانت می‌شود، کارخانه‌های ماکارونی گندم را در کشور به قیمت مناسب می‌خرند و بعد از تبدیل به ماکارونی به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

 


نماینده کارگران در شورای عالی کار از تعیین تکلیف افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران در دوشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: دولت می‌تواند بدون نظر این شورا حق مسکن را افزایش دهد.
احمدرضا معینی در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینکه دوشنبه هفته جاری جلسه شورای عالی کار برای رسیدگی به افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران برگزار می‌شود، اظهار داشت: امیدواریم که دولت سرحرف خود برای افزایش حق مسکن بایستد و کارفرمایان نیز با این موضوع موافقت کنند.
نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: با روند قبلی و صحبتهای گذشته تفاهم بعید است، اما میزان افزایش در نظر گرفته شده نیز پاسخگوی نیازها نیست، زیرا تورم 40درصدی و تاثیر آن در جامعه مشخص است.
این فعال کارگری در پاسخ به این سؤال که امکان رأی‌گیری برای تصویب افزایش حق مسکن و خواروبار وجود دارد، گفت: حق مسکن را وزیر تعاون کار و رفاه می‌تواند بدون نیاز به نظر شورای عالی کار برای افزایش به دولت پیشنهاد دهد زیرا نیاز به مصوبه دولت دارد.عضو کانون شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: در شورای عالی کار راجع به افزایش خواروبار کارگران بحث خواهد شد و افزایش 15 هزارتومانی در نظر گرفته شده نیز دردی از جامعه کارگری دوا نمی‌کند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت تاکنون درخصوص افزایش حق مسکن تصمیم نگرفته بیان داشت: مشکل نیز همین‌ جاست، زیرا مسئولان به دنبال ارائه پیشنهاد این موضوع از سوی شورای عالی کار هستند که با توجه به عدم اجماع نظرات تاکنون محقق نشده است.
معینی تاکید کرد: شخص وزیر می‌تواند پیشنهاد افزایش حق مسکن رابه تنهایی به دولت دهد اما معتقدند همه موضوعات باید به اجماع ختم شود.به گفته این فعال کارگری، اکنون شاخص‌های کالاهای اساسی نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها چندین برابر بوده است، در صورتی که تنها 25 درصد برای حداقل مزد کارگران درنظر گرفته شد.

 


براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در طول هشت سال گذشته فقط 7/0 درصد افزایش داشته است.
مرکز آمار ایران در این گزارش اعلام کرده است در طول هشت ساله دولت‌های نهم و دهم حدود 542 هزار نفر به تعداد شاغلان افزوده شده اما با توجه به بالا رفتن تعداد جمعیت فعال کشور نرخ بیکاری به 2/12 درصد رسیده است.در سال 84 از مجموع 56 میلیون و 763 هزار ایرانی که به سن بالای 10 سال رسیده بودند 41 درصد جمعیت فعال اقتصادی در نظر گرفته شده بودند.اما این رقم در سال 91 به 7/37 درصد در بازار رسیده و از جمعیت 63 میلیون و 965 هزار نفری ایرانیان بالای 10 سال بیش از 24 میلیون نفر شامل شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10