(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 05 مرداد 1392 - شماره 20552

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
خطیب جمعه تهران تبیین کرد؛ وزارت علوم و دانشگاه‌ها جای کسانی نیست که بوی فتنه می‌دهند
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
علت اصلی انباشت کالاها در گمرک اعلام شد
بهره‌برداری از چند طرح عمرانی و رفاهی بهزیستی در استان سمنان
در واکنش به قرار دادن نام حزب‌الله در فهرست تروریستی صورت گرفت
محکومیت اقدام اتحادیه اروپا توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
کمک یک هزار و 500 میلیارد ریالی مردم به کمیته امداد امام خمینی
امام جمعه اهل سنت اوز حمله به بارگاه حضرت زینب(س) را محکوم کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی: دستگاه قضا از آمران به معروف حمایت ویژه می‌کند
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
افزایش فارغ‌التحصیلان کارشناسی تهدیدی برای نظام آموزشی کشور است
معاون اجتماعی ناجا: حساسیت مردم و مسئولین در خصوص مفاسد اخلاقی بالاست
کمیته امداد خبر داد
توزیع 40 هزار سبد غذایی در نوار غزه
رونمایی از بزرگترین قرآن پارچه‌ای دنیا در قم
سفره افطار 2 کیلومتری در کرج پهن شد
به ماه مبارک رمضان
   


حضرت امام خمینی(ره): امشب (شب قدر) را قدر بدانید، شب بسیار مهمی است، شب بسیار عزیزی است. به ولی عصر ارواحنا‌فداء توجه کنید. به در خانه خدا، به مسجد بروید و به برکت امام زمان از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید.

 


خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان از مفاخر مسلمانان و بشریت است گفت: قرار دادن نام این گروه در لیست تروریست‌ها توسط اتحادیه اروپا موجب بی‌آبرویی این اتحادیه است.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی خطیب موقت نمازجمعه تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری، بیانات رهبر معظم انقلاب را بسیار سازنده و کاربردی عنوان کرد و اظهار داشت: ما نباید گرفتار غفلت شویم و باید با توکل به خداوند نتیجه کار را نیز از خدا بخواهیم.
خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه در حال حاضر جنگ، جنگ اراده‌هاست و منشا همه آن عزم و اراده انسان‌هاست، تصریح کرد: پیامبران جهان را تحت تاثیر خود قرار دادند و ما نیز امت پیغمبر آخرالزمان هستیم که از این رو باید با اراده‌ای پولادین و با توکل و صبر این مسیر را پیش ببریم.
وی به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فقط مسائل آرمانی و ذهنی را مطرح نکرده و واقعیات را بیان می‌کنند که ما از نظر جغرافیایی دارای ذخایر غنی و از نظر تاریخی دارای تاریخی کهن و سرشار از تمدن هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه ما نشان دادیم که می‌توانیم بر همه مشکلات پیروز شده و از همه جهانیان جلو بیفتیم، خاطر نشان کرد: جبهه دشمن ما جبهه استکبار و ارتجاع است و نوچه‌های آن عناد شدیدی با ما دارند.
خطیب موقت نمازجمعه تهران، به نهضت مشروطه، نهضت نفت و تکامل یافته انقلاب‌ها یعنی انقلاب اسلامی پرداخته و یادآور شد: ما در این 34 سال حرکت رو به جلویی داشته‌ایم و فوق استانداردهای جهانی بوده‌ایم و در شرایطی هستیم که با توجه به این استعدادها و پیشرفت‌ها باید آن را دهه پیشرفت و عدالت بنامیم.
وی در همین زمینه به لزوم اولویت‌بندی مسائل کشور و مقابله با دشمنان اشاره کرد و اظهار داشت: اقتصاد و پیشرفت علمی دو اولویت ما است و دولت بعدی باید از آن جایی که دولت‌های قبلی به آن رسیده‌اند کشور را پیش ببرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه بنده از سر دلسوزی درخواستی از رئیس‌جمهور منتخب دارم، تصریح کرد: امروز دانشگاه‌های ما در مسیر علم و شکوفایی و آرامش قرار دارند و فضای مذهبی پرباری نیز در دانشگاه‌ها برقرار است؛ خدا نکند که دولت دچار غفلت شده و وزیر علوم یا روسایی در دانشگاه‌ها منصوب کند که بوی فتنه می‌دهند؛ یا اینکه جریانات سکولار به عنوان حاشیه در دانشگاه‌ها فضای علمی را کمرنگ کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات روی داده در کشور مصر گفت: مسئله مصر و فاجعه‌ای که در حال روی دادن در آن است امر تاسف‌باری است. ملت مصر دارای تاریخ و ریشه‌دار و دارای دانشگاه هزارساله هستند.
وی افزود: آنها انقلابی کردند و طاغوتی را بیرون کردند اما انتظار نمی‌رفت که در طول یک سال مبتلا به چنین بلیه‌ای شوند و این کار، کار اسرائیل و آمریکا است.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: نباید مصری‌ها به جان هم بیفتند. سوریه یک عبرت است. برای اینکه در آن جا مقاومت در برابر اسرائیل را در هم بشکنند، جنگ داخلی راه انداختند و بعد به سراغ مصر رفتند. این کارها اسرائیل و دشمنان اسلام را خشنود می‌کند و به نفع منطقه نیست. ما از اثرگذاران مصر توقع داریم که دور هم بنشینند و تا دیر نشده و فاجعه‌ها غیرقابل جبران نشده است چاره‌ای را بیندیشند و انقلاب خود را در مسیر اسلام که امت آن اسلامی است بتوانند به ثمر برسانند.
وی همچنین با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا در قرار دادن نام حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی گفت: اتحادیه اروپا یک گروه مومن و محبوب جهانی را که هم در میان مسلمانان جهان جایگاه برتری دارد و هم در کشور لبنان از پشتوانه مردمی قوی برخوردارند و هم شکست‌ناپذیری اسرائیل را باطل کرد و به جهانیان اعلام کرد که اسرائیل تارعنکبوتی است و از بین رفتنی است و رئیس این گروه سیدحسن نصرالله از مفاخر بشریت هستند، در لیست تروریست‌ها قرار داده است.
خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: این بی‌آبرویی اتحادیه اروپا است. اسرائیل یک رژیم تروریستی است و از اول برای این کار وضع شده است. این همه ترورهایی که به واضح اعلام می‌کند و در همه جا شرارت دارد شما آن را در لیست تروریست‌ها نمی‌نویسید و به تروریست‌ها پناه می‌دهید و در همه جا از آنان حمایت می‌کنید.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی ادامه داد: آن وقت گروهی که شان دفاعی دارد را به عنوان یک گروه تروریستی قرار می‌دهید ما این کار را محکوم می‌کنیم چرا که امری غیرحقوقی و غیرقانونی است و مقدمه شکست نهایی خود شما خواهد بود و حزب‌الله از این امور‌‌آسیبی نخواهد دید.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: سالگرد تاسیس نمازجمعه به فرمان حضرت امام(ره) و احیای یک سنت متروک را گرامی می‌داریم و آن را تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم این پایگاه‌ها در مسیر اوج باشد و شما مردم عزیز همیشه سرافراز باشید.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه اول نمازجمعه تهران نیز یکی از حکمت‌های فریضه روزه را رسیدن به گنج تقوا دانست و تصریح کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی برای ترک عادت‌های غلط است و ما باید در این ماه خود را از جهنم سوزان نجات دهیم.
سخنرانی پیش از خطبه‌ها
حجت‌الاسلام اختری عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها به اقامه اولین نماز جمعه اشاره کرد و اظهار داشت: در آستانه سی و پنجمین سال اقامه نماز جمعه در تهران هستیم که با حکم امام راحل(ره) و به امامت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در 5 مرداد سال 58 اقامه شد.
عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه نماز جمعه برکات بسیاری دارد که هنوز بیشتر آنها بیان نشده و مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: در این فرصت مطالبی را در رابطه با عظمت نماز جمعه و خدمات و برکاتی را که ستادهای نماز جمعه به جامعه عرضه می‌کنند بیان می‌کند.
حجت‌الاسلام اختری موعظه را یکی دیگر از نیازمندی‌های جامعه دانست که به فرمایش حضرت علی(ع) جلای دل‌هاست وگفت: ذکر، تذکر و آگاهی از نیازمندی‌های جامعه است و اگر خدمات موعظه‌گران نباشد بلای غفلت جامعه را دچار خطر خواهد کرد و جامعه بهترین فرصت‌ها را از دست داده و به تدریج به سوی بی‌توجهی و مرگ می‌رود.
وی اضافه کرد: در کل کشور حدود 30 هزار و 800 نفر در ستادهای نماز جمعه فعالیت دارند که برخی پیش از اذان صبح در خدمت مردم هستند؛ 19 هزار و 200 هزار نفر از برادران و 11 هزار و 600 نفر از خواهران در این ستادها به نمازگزاران خدمت ارائه می‌دهند.
حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه در 724 مکان اقامه نماز جمعه در تعدادی از شهرها مصلای مستقل آبرومند با کمک‌های مردم وجود دارد و به ویژه در دولت آقای احمدی‌نژاد 137 مصلای آبرومند ساخته شده، افزود: حدود 350 شهر در مساجد جامع و بزرگی که دارند نماز جمعه آنها اقامه می‌شود.
عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: در 116 شهر که جمعیت کمتری دارند در مساجد معمولی نماز جمعه اقامه می‌شود و در برخی جاهای دیگر نیز حسینیه‌ها و اماکن دیگر که هنوز به شکل مصلای مستقل درنیامده‌اند نمازجمعه اقامه می‌شود.
وی در پایان از سوی رئيس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه از همه نمازگزاران و دست‌اندرکاران برپایی نمازجمعه در سراسر کشور تقدیر و تشکر کرد.
راهپیمایی نمازگزاران تهرانی در اعتراض به هتک حرمت 2 تن از ناهیان از منکر
در پی هتک حرمت به دو تن از خواهران امر به معروف، نمازگزاران نمازجمعه تهران از درب اصلی دانشگاه به سمت میدان انقلاب راهپیمایی کردند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نمازگزاران تهرانی امروز پس از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه تهران در پی هتک حرمت به دو تن از آمران به معروف و ناهی از منکر، از مقابل درب دانشگاه به سمت میدان انقلاب راهپیمایی کردند.
راهپیمایان تهرانی شعارهایی همچون «الله‌اکبر»، «امر به معروف ما راه شهیدان ما»، «آمرین به معروف تکریم باید گردند» و «نیروی انتظامی، اقدام انقلابی» سر می‌دادند.
بنابر این گزارش، این راهپیمایی در پی اهانت به دو نفر از خواهران آمر به معروف صورت گرفت که طی روزهای گذشته در تهران مورد ضرب و شتم برخی افراد بدحجاب و هنجارشکن قرار گرفتند.

 


شب قدر
شب پربرکت
قرآن مجید:
سوگند به این کتاب روشنگر (قرآن) که آن را در شبی پربرکت (شب قدر) نازل کردیم؛ ما همواره انذارکننده (مردم) بوده‌ایم.
در آن شب، هر امری بر اساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا می‌گردد.
سوره دخان
آیات 2 تا 4

 


پشت پرده تعجیل
در بازگشایی خانه سینما
احتمال قریب به یقین هیئت مدیره غیرقانونی خانه منحله سینما در اعلام تخلف از سوی قوه قضاییه علیه آنها، سبب تعجیل این گروه در بازگشایی خانه سینما در شب ضربت خوردن حضرت امیر شده است.
به گزارش خبرنگار کیهان، هیئت مدیره غیرقانونی خانه منحله سینما، در تلاش هستند که ششم مرداد اقدام به برگزاری مجمع عمومی نمایند و حاضر نیستند در برنامه خود تاخیر ایجاد کنند. به همین دلیل، برای بسیاری جای سوال است که چرا هیئت مدیره تا این حد در بازگشایی و بازگشت خود به قدرت عجله دارند؟
محمدحسین نیرومند، کارشناس فرهنگی و مشاور هنری وزیر ارشاد، درباره این موضوع به خبرنگار کیهان گفت: آنها می‌دانند که به خاطر تخلف‌های گسترده هر لحظه ممکن است قوه قضاییه حکم ابطال آنها را صادر کند که در این صورت کار آنها تمام است! به همین دلیل قصد دارند تا قبل از صدور حکم قوه قضاییه مبتنی بر شکایت وزارت ارشاد به اتهام تخلف در ثبت غیرقانونی در اداره کل ثبت شرکت‌ها، مجمع مد نظر خود را برگزار کرده و به قدرت برگردند و به این ترتیب قانون شکنی‌های خود را لاپوشانی کنند!
وی با غیرقانونی دانستن مجمع عمومی مد نظر خانه منحله سینما در تاریخ ششم مرداد تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروی انتظامی، برگزاری مجمع در ساختمان خانه سینما را ممنوع کرده و لازم است دوستان برای تغییر مکان مجمع، اقدام به انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار نمایند و لزوم گذشت 15 روز از این اتفاق، برگزاری مجمع در تاریخ ششم مرداد امکان‌پذیر نیست.
نیرومند تاکید کرد: در آینده نزدیک با صدور حکم قوه قضاییه، غیرقانونی بودن هیئت مدیره خانه منحله سینما- به دلیل تخلف در عدم تایید و تصویب تغییرات در اساسنامه و ثبت غیرقانونی در اداره کل ثبت شرکت‌ها- قطعی و محرز خواهد شد و تنها دلیل عجله داشتن این دوستان در برگزاری مجمع عمومی و بازگشایی خانه سینما همین نکته است!
جشنواره موسیقی مقاومت صاحب کاخ شد؟
روابط عمومی پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در خبر عجیبی اعلام کرد: برج میلاد، کاخ جشنواره موسیقی مقاومت شد!
به گزارش خبرنگار کیهان، درحالی که جشنواره موسیقی مقاومت به موضوعات انقلابی و جهادی می‌پردازد، جای شگفتی است که چرا برای محل برگزاری این جشنواره لقب «کاخ» تعیین شده است؟ آیا بهتر نبود جشنواره‌ای با این عنوان به محدود شدن در کاخ و پذیرایی از مهمانان ویژه در برج، در میان مردم کوچه و بازار و در اماکن عمومی‌تر برگزار می شد؟
گفتنی است، پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت با حضور گروه های داخلی و خارجی، در سبک های مختلف موسیقایی از 23 تا 26 مرداد سال جاری به میزبانی مجموعه برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
«علی معلم دامغانی» از بیمارستان مرخص شد
علی معلم دامغانی چهره ماندگار ادبیات از بیمارستان مرخص شد.
نیک‌منش، داماد استاد علی معلم دامغانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پس از انجام آزمایش‌ها و نظر پزشکان آقای معلم عصر روز چهارشنبه دوم مرداد از بیمارستان مهر تهران مرخص شد.
وی افزود: آقای معلم در حال حاضر در منزل بوده و روند بهبودی خوبی را شاهد هستیم. قرار است برای فعال شدن دست چپ فیزیوتراپی انجام شود تا ضعف دست از بین رفته و بهبودی کامل حاصل شود.
نیک منش ضمن بیان اینکه به لحاظ تغذیه مشکلی وجود ندارد عنوان کرد: یک‌سری آزمایش‌ها و کارهای تکمیلی وجود دارد که در طول هفته باید انجام شود. ولی در حال حاضر حال عمومی بهتری دارند.
علی معلم دامغانی، شاعر و رئیس فرهنگستان هنر روز جمعه 21تیر دچار عارضه مغزی شد و به بیمارستان شهدای تجریش منتقل گردید. او در این بیمارستان بستری و پس از دو روز به بیمارستان مهر تهران انتقال یافت.
موفقیت سریال تلویزیون حزب‌الله لبنان
در جهان عرب
تحلیلگر روزنامه الاخبار با اشاره به تولید موفق سریال «قیامت اسلحه» با حمایت شبکه المنار و پخش همزمان آن از چند شبکه تلویزیونی در جهان عرب، موفقیت این سریال را آغازی بر موج سریال‌سازی لبنانی دانست.
به گزارش فارس، این روزها سریال «قیامت اسلحه» که در شبکه المنار متعلق به حزب الله لبنان در حال پخش است مورد توجه بسیاری از رسانه‌های این کشور قرار گرفته است.این سریال که روایت مقاومت شام و فلسطین علیه استعمار انگلیس و فرانسه را از جبل عامل به تصویر می‌کشد نوشته «محمد النابلسی» و کارگردانی «عمار رضوان» و تولید «مرکز تولیدات بین‌المللی بیروت» است. روزنامه لبنانی الاخبار در این باره با اشاره به تولید موفق این سریال با حمایت شبکه المنار و پخش همزمان آن از چند شبکه تلویزیونی در جهان عرب، موفقیت این سریال را آغازی بر موج سریال‌سازی لبنانی قلمداد کرده و نوشته است: سریال «قیامت اسلحه» تمام عوامل موفقیت را دارد.
نویسنده روزنامه الاخبار همچنین با اشاره به تکنیک‌های این سریال تاکید کرده است: این سریال با کیفیت بالا و تصویربرداری متبحرانه‌ای ساخته شده و طبیعت لبنان را به زیبایی نشان داده است.
بنابر این گزارش، این سریال زندگی «ادهم خنجر» چهره مقاوم جنوب لبنان در دوران عثمانی‌ها و قیمومیت فرانسه در این کشور را در 30 قسمت به تصویر می‌کشد و در آن 90 بازیگر به ایفای نقش می‌پردازند.

 


معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی علت انباشت کالاها در گمرک را اعلام کرد.
ناصر علی مددی جهرمی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که برخی از رسانه‌ها از انباشت کالاهای اساسی مانند خوراک دام و دارو در گمرکات انتقاد کرده‌اند، گفت: گمرک هیچ مشکلی با ترخیص کالا ندارد و در این مورد بحث گمرکی مطرح نیست، بلکه بیشتر این مشکلات به خاطر گشایش اعتبارات اسنادی و مشکل صاحبان کالا با بانک‌های عامل و بانک مرکزی در مورد ارز و نرخ ارز است.
وی گفت: گمرک فقط حقوق ورودی و عوارض از ورود کالاها دریافت می‌کند و رئیس کل گمرک دستور داده حتی در گرفتن حقوق و عوارض با صاحبان کالا همکاری شود و به تدریج این حقوق دریافت می‌شود.
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی افزود: گمرک از اختیارات خود استفاده کرده و در مورد کالاهای اساسی حقوق و عوارض گمرکی را تا یک سال فرصت می‌دهد که دارنده کالا حق گمرک را بپردازد و در مورد کالاهای غیراساسی حداکثر تا 6 ماه فرصت می‌دهد که حقوق و عوارض به گمرک پرداخت شود، بنابراین مشکل کالاها برای حقوق و عوارض نیست، بلکه بیشتر مشکل با بانک و اعتبارات اسنادی است.
علی مددی جهرمی افزود: وقتی یک واردکننده گشایش اعتبار می‌کند و کالا وارد گمرک می‌شود، ‌تا مسئله خود را با بانک عامل حل نکند، در واقع طبق قانون، صاحب کالا خود بانک خواهد بود و اگر گمرک بدون دستور بانک عامل نسبت به ترخیص کالا اقدام کند، بانک از گمرک شکایت می‌کند که چرا کالای من را بدون اجازه ترخیص کردید.
وی افزود: گمرک هیچ خساستی در ترخیص کالا به خرج نمی‌دهد که بخواهد کالا را در گمرک نگه دارد؛ احتمالاً این کالاها به اصطلاح در Order بانک است، یعنی باید بانک دستور ترخیص بدهد و چون صاحب کالا نتوانسته اسنادش را با بانک تسویه کند،‌ نمی‌تواند دستور ترخیص از بانک بگیرد.
وی افزود: در حال حاضر حتی یک پرونده حقوقی علیه گمرک تشکیل نشده است که چرا در مورد ترخیص فلان کالا دستور بانک را دریافت نکرده است، بنابراین گمرک یک سازمان متولی اعمال مقررات و قانون است و خود نمی‌تواند قانون‌گذاری کند.
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی در مورد اینکه آیا اکنون انباشت کالا به صورت غیرطبیعی در گمرک وجود دارد، گفت: برخی از کالاهای وارداتی مصرفی مربوط به گروه 10 کالایی که قبلاً وارد شده، اما بعداً به خاطر دستور سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش آن محدود شده است، انباشت این کالاها در گمرک وجود دارد، اما در مورد سایر کالاها و سایر اولویت‌های 1 تا 9 انباشت غیرطبیعی کالا در گمرک وجود ندارد.
مددی جهرمی تأکید کرد: عمده مشکل کالاها با بانک‌های عامل و بانک مرکزی در مورد تأمین اعتبار و یا نرخ ارز است وگرنه گمرک برای گرفتن حقوق و عوارض حتی به صاحبان کالا فرصت می‌دهد.
وی گفت: اصل قضیه مربوط به مجوزهای قانونی است که سازمان‌های دیگر و یا قانون‌گذار ارائه کرده وگرنه گمرک کوتاهی نکرده و سعی می‌کند مقررات را اعمال کند و هر کالایی باید مجوزهای لازم را داشته باشد، تا اجازه ترخیص بگیرد وگرنه سازمان‌های همکار علیه گمرک اعمال شکایت می‌کنند.
معاون گمرک گفت: 18 سازمان همکار گمرک مانند بانک‌ها، استاندارد، بهداشت، قرنطینه گیاهی و دامی، سازمان انرژی اتمی و دیگر سازمان‌ها وجود دارند که البته برای همه کالاها مجوز 18 سازمان لازم نیست و هر کالایی حداکثر 6 مجوز می‌خواهد، اما اگر یک کالایی 4 مجوز دریافت کرد و 2 مجوز نگرفته بود، گمرک نمی‌تواند سرخود این کالا را ترخیص کند.
مددی جهرمی افزود: این نکته هم قابل ذکر است که این مجوزهای قانونی به نفع جامعه و برای حفظ سلامت و بهداشت مردم است و قانون‌گذار با ظرافت خاصی تشخیص داده برای هر کالایی چه مجوزهای تخصصی لازم است و نباید به دید بدبینانه به این مجوزهای تخصصی نگاه شود.
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی در مورد اینکه برخی رسانه‌ها نوشته‌اند، دارو در گمرکات معطل مانده‌، گفت: گمرک هر مساعدتی برای خروج کالاها با توجه به وظایف قانونی خود انجام می‌دهد و اگر یک کالا در گمرک مانده مطمئن باشید، این قصور گمرک نیست و مجوز سایر سازمان‌های تخصصی برای ترخیص آن کالا دریافت نشده است.وی تأکید کرد: اگر عده‌ای فکر می‌کنند گمرک کم‌کاری کرده، یک گروه تحقیق به گمرکات کشور بفرستند، تا روشن شود که معطلی کالا به خاطر گمرک است یا اینکه سایر مجوزهای قانونی گرفته نشده و گمرک نمی‌تواند کالا را بدون مجوز ترخیص کند.

 


رئیس سازمان بهزیستی کشور در سفر به استان سمنان چند طرح عمرانی و رفاهی را به بهره‌برداری رساند.
همایون هاشمی در این سفر 216 واحد مسکونی معلولان و مددجویان بهزیستی را به صاحبانش تحویل داد. وی در مراسم افتتاح این واحدها در سمنان گفت: ساخت واحدهای مسکونی ویژه معلولان و مددجویان در استان سمنان نمونه است.
هاشمی چند طرح بهزیستی در گرمسار و ایوانکی از جمله اورژانس اجتماعی 123 گرمسار، گروه همیار و نخستین مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان جسمی حرکتی استان سمنان را به بهره‌برداری رساند و کار ساخت مجموعه ورزشی شهمیرزاد را آغاز کرد.
افتتاح 40 واحد مسکونی ویژه معلولان و مددجویان در گرمسار و همچنین 48 واحد مسکونی در ایوانکی از دیگر برنامه‌های رئیس سازمان بهزیستی کشور در شهرستان گرمسار بود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: 90 هزار واحد مسکونی ویژه معلولان و مددجویان این سازمان در کشور در مراحل واگذاری است.
هاشمی با بیان اینکه بهزیستی هم اکنون از سقف تعهدات خود در مورد ساخت مسکن مددجویان فراتر رفته است افزود: تعهد این سازمان 200 هزار واحد مسکن بوده که در مراحل مختلف ساخته و تحویل شده است. وی با اشاره به ساخت بنیاد ژنتیک استان سمنان، اظهار داشت: این بنیاد در مرحله دوم ساخت بنیادهای ژنتیک در کشور بود که با تلاش مسئولان این استان و حضور خیرین در ساخت این پروژه، در اولویت بنیادهای ژنتیک در کشور قرار گرفت. وی ادامه داد: پنج میلیارد ریال سهم سازمان بهزیستی برای بنیادهای ژنتیک است که در این سفر به استان سمنان اختصاص می‌یابد.

 


سرویس شهرستان‌ها-
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای درج نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی را از سوی اتحادیه اروپا محکوم کرد و این اقدام را پیروی از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی خواند.
در این بیانیه آمده است: اقدام نابخردانه و غیرمنطقی اتحادیه اروپا در تروریست نامیدن نیروی مقاومت حزب‌الله، سند روشن دیگری در پیروی این اتحادیه از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و رواج بی‌عدالتی و برخوردهای دوگانه در جهان امروز است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه خود تصریح کرد: اتحادیه اروپا در حالی حزب‌الله لبنان را تروریست می‌نامد که متهم ردیف اول اقدامات تروریستی در جهان یعنی رژیم صهیونیستی را در مصونیت و حمایت کامل قرار داده است.
در این بیانیه تاکید شده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت و تقبیح شدید این اقدام اروپا، از مردم شریف ایران و جهان اسلام می‌خواهد با راهپیمایی گسترده خود در روز جهانی قدس، پاسخ این تصمیم ظالمانه را بدهند و همبستگی خود را با ملت شریف لبنان و آزادی‌خواهان جهان در حمایت از نیروی مقاومت اسلامی و این حزب پرافتخار و رهبری با صلابت آن سیدحسن نصرالله اعلام کنند

 


معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی کشور از جمع‌آوری بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال کمک‌های مردمی در سه ماهه اول امسال خبر داد.
محمد ستاری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا در سمنان گفت: در سال 92 جمع‌آوری بیش از 20 هزار میلیارد ریال کمک در قالب مشارکت‌های مردمی در این نهاد برنامه‌ریزی شده است.
وی گفت: در ماه مبارک رمضان امسال با توجه به برگزاری جشن‌های متعدد رمضان جمع‌آوری پنج‌هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده قابل تحقق است.
وی به طرحهای نوین جمع‌آوری و جلب مشارکت مردمی در این نهاد اشاره کرد و گفت: شبکه‌های نیکوکاری از جمله این برنامه‌ها است که با استفاده از ظرفیت مساجد اجرایی شده است.
ستاری خاطر نشان ساخت: 23هزار مسجد در کشور در قالب طرح مسجد محوری در برنامه قرار دارد که بسیاری از فعالیت‌های کمیته امداد از جمله طرح اکرام ایتام، جهیزیه، آزادی زندانیان و... با محوریت مساجد انجام می‌شود.
وی گفت: علاوه بر این برای دسترسی سهل و آسان و ارزان مردم برای کمک به نیازمندان 12 طرح اجرایی پیش‌بینی شده که صندوق‌های الکترونیک، تلفن همراه، شبکه بانکی و ... از جمله این طرحها است.
ستاری گفت: خردسالترین کمک‌کننده این نهاد هنوز به دنیا نیامده و مادرانی هستند که به سال به دنیا آمدن فرزندان خود به اسم آنان یک یا دو و سه یتیم را تحت پوشش قرار می‌دهند و سالمندترین خیر نیز با 96 سال بیش از 20 یتیم را تحت پوشش دارد.
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی کشور نقش مردم استان سمنان را در کمک به نیازمندان برجسته خواند و گفت: این استان بالاترین سرانه کمک را نسبت به جمعیت دارد و به ازای هر نفر در سال 20 هزار تومان کمک به این نهاد صورت می‌گیرد که بالاترین رقم مشارکت مردمی است.

 


اوز- خبرنگار کیهان:
مفتی اهل سنت جنوب استان فارس و امام جمعه اوز، اقدام تروریستی حمله به بارگاه مطهر حضرت زینب(س) در دمشق را شدیدا محکوم کرد.
حاج شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده در آیین افتتاح مرکز نیکوکاری اوز وابسته به کمیته امداد امام(ره) گفت: از مجامع بین‌المللی به ویژه نهادهای اسلامی درخواست می‌شود ضمن ادای مسئولیت خویش در قبال صیانت از مقدسات اسلامی تمامی مساعی خود را برای جلوگیری از تکرار جنایات ضد انسانی و مغایر با مقررات بین‌المللی و اسلامی به کار گیرند. وی اظهار داشت: جامعه اهل تسنن جنوب فارس انزجار خود را نسبت به گروه‌های تکفیری اعلام و حمله به بارگاه حضرت زینب کبری(س) را محکوم می‌کند.

 


معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر حمایت ویژه دستگاه قضا از آمران به معروف گفت: کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر سبب گسترش کژی‌ها و فساد در جامعه می‌شود.
به گزارش فارس، سیدابراهیم رئیسی در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی، دینی و انقلابی یکایک افراد جامعه است.
وی افزود: فرهنگ دینی و انقلابی ما، اصل امر به معروف و نهی از منکر را به ما می‌آموزد و ما باید از این اصل مهم درس‌های عملی در زندگی بگیریم.
رئیسی با اشاره به حادثه اخیر اهانت به خانم آمر به معروف در تهران، تصریح کرد: همه دستگاه‌های کشور به طور جدی از آمران به معروف و ناهیان از منکر دفاع می‌کنند.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: امروز همه دستگاه‌ها و به ویژه دستگاه قضایی حمایت خود را از آمران به معروف و ناهیان از منکر اعلام می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر سبب گسترش کژی‌ها و فساد در جامعه می‌شود، گفت: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از همین حیث در جامعه اسلامی تجلی پیدا می‌کند.
معاون اول قوه قضائیه گفت: آمران به معروف و ناهیان از منکر بدانند دستگاه قضایی همواره حامی آنان است.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از جمعیت رو به افزایش فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی در کشور از آن به عنوان یکی از تهدیدهای نظام آموزشی کشور نام برد.
کوروش پرند گفت: طبق استانداردهای جهانی باید به ازای هر 5 فارغ‌التحصیل مقطع کاردانی یک فارغ‌التحصیل کارشناسی وجود داشته باشد، در حالی که این نسبت در کشور ما 1 به 3 است. پرند با بیان اینکه در حال حاضر 70درصد جمعیت دانشجویی کشور در 25 مجموعه رشته تحصیل کرده‌اند، گفت: متاسفانه این امر به سبب عدم تعریف رشته‌ها متناسب با بازار کار صورت گرفته است.
همچنین رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از اعزام تیم مهارت کشورمان به مسابقات جهانی مهارت در آلمان خبر داد و افزود: تیم مهارت ایران با کسب دو مدال نقره و یک برنز رتبه چهارم این دور از مسابقات را کسب کرد.

 


معاون اجتماعی ناجا گفت: شیوع مفاسد اخلاقی در کل کشور بالا نیست، اما حساسیت مردمی و مسئولین در خصوص این موضوع زیاد است.
سردار سعید منتظرالمهدی، درباره بیشترین مشکلات اجتماعی موجود در جامعه به تسنیم گفت: برابر بررسی‌ها و اطلاع‌گیری از مطلعین اجتماعی عمده مسائل اجتماعی به ترتیب اولویت عبارتند از: بیکاری، اعتیاد، اختلافات و نابسامانی‌های خانوادگی، خرید و فروش مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، تصادفات و نزاع و درگیری. اما عمده مسائل اجتماعی برابر نظرسنجی از مردم به ترتیب اولویت عبارتند از: خرید و فروش مواد مخدر، تصادفات و تخلفات راهور، نزاع و درگیری، تهیه و توزیع مشروبات و مفاسد اخلاقی.
وی تاکید کرد: مسئله مهم مفاسد اجتماعی هم دغدغه مطلعین اجتماعی و هم عموم مردم است. آمارهای نیروی انتظامی هم نشان از این مهم دارد که این امر می‌تواند علل و عواملی گوناگون داشته باشد و مهم‌ترین آنها عبارتند از:
- تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و اراده دشمن در مبارزه فرهنگی و استحاله فرهنگی با مهمترین عامل تغییر قرن بیست و یکم پدیده «فناوری اطلاعات و ارتباطات» (اینترنت، ماهواره) که خود دنیای غرب به آن اشاره و تایید آشکار دارد.
منتظرالمهدی دغدغه اصلی مردم را مسئله مهم مفاسد اخلاقی دانست و گفت: تحقیقات ما هم این را نشان می‌دهد. اما آحاد جامعه شرایط خوبی از حیث رعایت مسائل دینی و اسلامی دارند، هرچند ممکن است این مهم در چند شهر بزرگ کشور شرایط نامناسب داشته باشد و حساسیت به حق مردم و لزوم اقدامات پیشگیرانه و اجتماعی و انتظامی را طلب می‌کنند، اما این شرایط در آحاد جامعه نامناسب نیست. هر چند که یک مورد از آن در جامعه اسلامی هم زیاد است و باید همه اقدام کنیم و به اصلاح آن اهتمام ورزیم.
لذا باید گفت در کل کشور و به طور عمومی، شیوع مفاسد اخلاقی بالا نیست، اما حساسیت مردمی و مسئولین در خصوص این موضوع بالا است.

 


به مناسبت ماه مبارک رمضان و نیز برای کاهش درد و رنج مردم تحت محاصره نوار غزه، کمک‌های غذایی کمیته امداد امام خمینی(ره) اخیرا وارد این باریکه شده و در بین مردم غزه توزیع شد.
به گزارش پایگاه خبری «فلسطین الیوم»، سبدهای غذایی ارسالی جمهوری اسلامی ایران اخیرا وارد نوار غزه شد و بین ساکنان آن توزیع گردید.
براساس این گزارش، حدود 40 هزار سبد غذایی اهدایی کمیته امداد امام خمینی میان مردم این باریکه که از مدت‌ها پیش تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارند توزیع گردید.

 


طی مراسم و یژه‌ای بزرگترین قرآن تمام‌رنگی و پارچه‌ای دنیا با عنوان صراط‌النور رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سیدمجید رضوی مدیر مجمع عاشقان حضرت محسن(ع) در مراسم رونمایی از این قرآن نفیس که پنج‌شنبه شب در قم برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های قرآن «صراط‌النور»، اظهار کرد: در نگارش و طراحی این اثر 80 نفر از جوانان هنرمند مشارکت داشته‌اند و کار نگارش این قرآن از سال 81 آغاز شده است.
وی مدت‌زمان صرف شده برای آماده‌سازی این قرآن را 62 هزار ساعت عنوان کرد و افزود: ابعاد هر صفحه از قرآن صراط‌النور 120×80 سانتی‌متر است.
مدیر مجمع عاشقان حضرت محسن(ع) با اشاره به این که این قرآن بر روی پارچه متقال که ماندگاری بالایی دارد نگارش شده است بیان کرد: در تمام صفحات 14 نور بزرگ در طول و 9 نور کوچک در عرض نقش بسته است.
وی وزن بزرگترین قرآن پارچه‌ای دنیا را 600 کیلوگرم عنوان کرد و بیان داشت: در طراحی این اثر نفیس هنری 50 رنگ مختلف به کار رفته است.
رضوی تاکید کرد: ابتدا قرآن صراط‌النور را به محضر رهبر معظم‌انقلاب ارائه خواهیم کرد و سپس این قرآن به موزه آستان قدس رضوی برای مراقبت و قرار گرفتن در معرض دید عموم مردم منتقل می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: در سال آینده کار نگارش قرآن کریم بر روی پوست آهو آغاز خواهد شد و امیدواریم که خیرین نیز حمایت‌های لازم را داشته باشند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی به این مراسم اقدام جوانان هنرمند قمی در تهیه و آماده‌سازی این قرآن نفیس را ستود.

 


به مناسبت میلاد فرخنده و با سعادت امام حسن مجتبی(ع)، خیرین در استان البرز سفره‌ای دوکیلومتری برای ضیافت افطار مومنین روزه‌دار در مهرشهر کرج پهن کردند.
به گزارش ایرنا از کرج، در این سفره افطار که در طول خیابان چهار باندی مهرشهر کرج پهن شد، بیش از 10 هزار نفر از شهروندان اطعام شدند.
از این تعداد اطعام شده حدود دو هزار و 500 نفر از جمعیت معلولان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان البرز بودند.
پس از برگزاری ضیافت افطاری و شام، تعدادی از هنرمندان معلول استان البرز به اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و مذهبی پرداختند که حال و هوای خاصی به این محفل معنوی بخشید.

 


حسین قدمی
سلام بر عزیز دلم رمضان، رمضان الکریم، که با قدومش روح خدایی نشر پیدا می‌کند و شیطان به بند کشیده می‌شود. رمضانی که دیر می‌آید و زود می‌رود، اما شهد شیرین خاطراتش، تا سال بعد باقی است.
رمضانم، قبل از آنکه قدر با قدومش ما را به فیض اکمل برساند، می‌خواستم با تو درد دل کنم، چرا که از دست دنیا به ستوه آمده‌ام؛ گناه، امانم را بریده؛ شیطان، مرا عاصی کرده، و نفس، لجام‌گسیخته شده و نمی‌دانم چند بار دیگر باید عهدنامه توبه را امضا کنم، تا به خود بیایم.
دیگر برای شبهای قدر لحظه‌شماری می‌کنم. نیاز دارم چشمانم سوی آسمان بدود، خدا را صدا کنم دست گدایی سویش برم، اشک از روی گونه‌ام غلتیده شود و نام الله بر زبانم جاری گردد، تا شاید دلم آرام گیرد. (الا بذکرالله تطمئن القلوب)
اما خجالت می‌کشم، خجالت از عهدنامه سال قبل، که شکستم؛ و شرم می‌کنم از خدایم، چرا که می‌دانم مرا هر لحظه دیده است و اعمالم را نظاره کرده است. اما رمضان، روزنه امید در دلم روشن است. چرا که تو آمدی و شیطان در بند کشیده شده و نفس آرام گرفته، حال که قدر می‌آید، سفره دل را باز می‌کنم.
رمضانم، تو که بهتر می‌دانی قدر رفیق خوبی است، آخر یک شب نیست 1000 شب می‌ارزد. پس هر خواهشم، هر عجزم، هر قطره اشکم، هر شکر خدایم، 1000 بار می‌ارزد و 1000 بار شنیده می‌شود. پس امید دارم صدای من هم شنیده شود. آخر خدا گفته است، من بنده گنه‌کاری که در خانه‌ام را با عجز و ناله بزند و توبه کند را دوست دارم. پس در خانه‌اش را در قدر می‌زنم، دست گدایی‌ام را سوی رحمتش دراز می‌کنم و عهدنامه توبه را با عمل امضا می‌کنم تا مرا ببخشد، آخر خدایم، غفارالذنوب است. ستار‌العیوب است. می‌دانم مرا می‌بخشد.
راستی، برادرت قرآن، از دست بندگان خدا ناراحت بود. زیرا برنامه خود را نگاه نمی‌کردند و در آن تامل نداشتند. حال که آمدی، قرآن شاد و خوشحال است. زیرا صفحات صراط مستقیم ورق می‌خورد و در دنیا تامل می‌شود و آیات الهی نشر داده می‌شود.
رمضان، یاد مولایم علی(ع) همواره بر دلهایمان نقش بسته است. حال که نسیم یاد او، همراه با قدر می‌آید، تبلور احساس را در وجودمان حس می‌کنیم. اما نباید برای مولایمان، فقط احساس خرج کنیم. باید عمل به کار آید و مرام مولا را یاد بگیریم و عمل کنیم. آخر شیعه، با علی(ع) معنا می‌شود و شیعه بدون مرام و مسلک علی(ع) دیگر شیعه نیست.
رمضان، خواهشی از تو دارم، یادت باشد، وقتی به محضر پیامبر(ص) و اهل بیتش(ع) رسیدی، شکایت مرا به گوششان برسانی. به ایشان بگو، مسلمین جهان به ستوه آمده‌اند، شیعیان علی(ع) را می‌کشند، تازه احساس می‌کنند، ثواب و قرب الهی نصیبشان می‌شود.
مولایم علی(ع) روزی سر به چاه می‌برد و با خدای خود سخن می‌گفت تا آرام شود. حال نمی‌دانم فرزندش، بقیه‌الله چگونه دل پر درد را خالی می‌کند.
راستی فرزندشان سیدعلی، رهبری را بر ما تمام کرده است. هر چه دارد برای مسلمین جهان گذاشته است.
به شیوایی کلام، و زیبایی بیان، همه را در راه اسلام هدایت می‌کنند. یک خواهش دیگر هم دارم وقتی به محضر مولایم، امام زمان(عج) رسیدی بگو، مسلمین جهان، به رهبری آقا، انتظار قدومت را می‌کشند. چه می‌شود منت بگذارد و زودتر از موعود، ما را به نگار خود لبریز کند. ان‌شاءالله.
رمضان، همانطور که می‌دانی، تو برای من هستی. این را پیامبر اعظم (سلام‌الله علیه) فرموده‌اند؛ ماه رمضان ماه بندگان خداست. پس شب‌های قدر، مرا خفته مگذار، و دعایم کن، چرا که به آن نیاز دارم؛ باشد تا با عمل سخن بگویم، و در آن میان خود را بیازمایم ان‌شاءالله.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10