(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 05 مرداد 1392 - شماره 20552

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرا «خانه سینما» فرو پاشید؟- بخش پایانی
صنفی که تبدیل به مافیای سیاسی شد
امام جمعه قم: حزب‌الله لبنان همچنان خاری در چشم صهیونیست‌ها باقی خواهد ماند
درمکتب امام
سفیر ایران در عراق: ایران پیامی به آمریکا برای مذاکره مستقیم نداده است
شرح خطبه 222 نهج البلاغه(2)
«تقوا»، برترين راه رسيدن به معرفت
واکنش رژیم صهیونیستی به اظهارات عراقچی درباره مراسم تحلیف روحانی
هیگ : برای ارتقای روابط با تهران آماده‌ایم
حمایت ایران از حزب‌الله در جبهه مقاومت
آخرین تصمیم مجلس درباره گزارش حادثه22 بهمن قم
صالحی به همتای اسپانیایی تسلیت گفت
دفتر رئیس‌جمهور خواستار شد
قوه قضائیه با عوامل داستان‌پردازی‌های وهم‌آلود برخورد ‌کند
ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره دارایی‌های بانک مرکزی
بررسی آخرین وضعیت حقوقی باغ قلهک در کمیته مطالبات ملی مجلس
انتصاب در شورای عالی ایرانیان یک هفته مانده به پایان دولت!
   


سعید مستغاثی
بنابرتمامی این واقعیات (که تنها بخش کوچکی از حقایق موجود هستند) خانه سینما تا پیش از غوغای دعوا مابین هیئت‌مدیره آن و معاونت سینمایی، در شکل و قواره یک خانه سینمای واقعی، توهمی بیش نبود و در طول این 25 سال در حقیقت خانه‌ای بود برای حزب‌بازی و گروه‌گرایی‌های سینمایی عده‌ای که متاسفانه علیرغم ادعاهای شداد و غلاظ، کوچکترین فهم و دریافت صحیحی از مقوله صنف نداشته و ندارند. از همین روی بود که در نخستین جشن سینمای ایران به جای تجلیل از سینماگران و فیلمسازان و هنرمندان، جایزه تجلیل ویژه خود را به آقای «هاشمی رفسنجانی» اختصاص دادند که علی‌رغم این اقدام رانت‌جویانه خانه سینما در مقابل حیرت و دهان‌های باز حاضرین در آن جشن، ایشان همه اهالی سینما را مواخذه کرد که چرا در فیلم‌هایشان به پیشرفت‌های کشور و کارهای سازندگی که برای مملکت شده اشاره نکرده‌اند!! و سال دیگر از مهاجرانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل کردند و در مراسمی به شدت حقیرانه و ذلیلانه، رئیس وقت کانون کارگردانان که اینک در کنار اتحادیه تهیه‌کنندگان 2 مدعی صنوف قانونی است در سخنانی چاپلوسانه از مهاجرانی به زبان لری خواست که از آنها حمایت کند!!! پس از آن هم همه روسای صنوف تابلویی را در حمایت از مهاجرانی امضاء کردند.
متاسفانه بخشی از آنها که خانه سینما را به جای مجموعه‌ای صنفی برای اهالی سینما، تیول حزب بازی و گروه گرایی خود کردند اینک به عنوان گرداننده صنوف به اصطلاح قانونی در راس جامعه‌ای موسوم به اتحادیه 2، دم از مقابله با رانت‌خواری و اشرافی‌گری می‌زنند، در حالی که بعضی از آنها در تمام 25 سال گذشته به انحاء مختلف شریک جرم موسسه موسوم به خانه سینما بوده و هستند (چنانچه زمانی، هم در هیئت‌مدیره و هم در پست مدیرعامل خانه سینما به رانت‌خواری و باندبازی‌های مختلف مشغول بودند).
اما توهم بزرگ خانه سینما حدود یک سال و نیم قبل در 14 دی ماه 1390 پس از یک دوره کشمکش و بحث و جدل مابین هیئت‌مدیره و مدیرعامل آن با معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط این وزارتخانه براساس اختیارات قانونی و به دلیل انحراف یک موسسه فرهنگی از اهداف و اساسنامه خود و همچنین مغایرت اساسنامه آن با مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور، منحل شد.
حکم انحلال خانه سینما به دلیل عدم کارشناسی و ناشی‌گری مشاور حقوقی سازمان سینمایی، در اوایل خرداد 1391 توسط دیوان عدالت اداری باطل اعلام گردید، ولی چند روز پس از نقض حکم انحلال در دیوان عدالت اداری، در 9 خرداد، هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد براساس اختیارات خود و البته مندرجات دادنامه شعبه یک دیوان عدالت اداری (که صلاحیت رسیدگی به وضعیت تشکل خانه سینما را منوط به بررسی و اعلام نظر قطعی این هیئت دانسته بود) طبق ادله متعددی، حکم به تعطیلی دائم آن داد.
تقریبا ماجرا تمام شده به نظر می‌رسید که حدود 2 هفته بعد در 22 خرداد، معاونت سینمایی در اظهارنظری حیرت‌آور نسبت به از سرگیری فعالیت‌های خانه سینما با اساسنامه‌ای جدید ابراز امیدواری کرد و نظر مثبت رئیس جمهوری را هم به اطلاع رساند!! (چگونه چنین اظهارنظر و سخنانی با آن اقدام پر سر و صدای چندی قبل مبنی بر انحلال و سپس تعطیلی دائم می‌خواند؟ فقط خدا عالم است و بس !!!) به دنبال آن، صحبت‌های فعالیت فرهنگی به جای صنفی و عنوان باشگاه سینمایی مطرح شد و خود وزیر ارشاد هم به میدان آمد و علیرغم پافشاری بر انحلال خانه سینما، اما ابراز امیدواری کرد که اساسنامه جدید خانه سینما با مشارکت همه سینماگران نوشته شود!! ( چگونه می‌شود برای یک موسسه منحله اساسنامه نوشت؟! همان حکایت احتیاج به تخم مرغ‌های کسی نیست که فکر می‌کرده مرغ است؟!!)
اما بازهم فقط دو روز بعد، در 24 خرداد و در اظهاراتی تناقض‌آمیز، معاونت سینمایی وزارت ارشاد که حالا خود را رئیس سازمان سینمایی می‌خواند، ماجرای خانه سینما را پایان یافته خواند و جایگزینی تشکیلاتی دیگر به جای آن را برای امور فرهنگی و همچنین یک سازمان نظام صنفی برای امور صنفی سینماگران اعلام کرد. نکته جالب در این سخنان آن بود که رئیس سازمان سینمایی برای تشکیل موسسه جایگزین خانه سینما به تدوین اساسنامه‌ای توسط یک کمیته هفت‌نفره اشاره کرد که 3 نفر آنان بایستی توسط خانه سینما معرفی می‌شدند یعنی همان خانه سینمایی که به طور دائم تعطیل شده بود!! ( بازهم حکایت همان تخم‌مرغ‌های مرغ خیالی !!!)
اما این بار نوبت دفتر ریاست جمهوری بود که به سیاق عملکرد خودسرانه چند سال اخیر رئیس آن، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را دور زده و از طریق واسطه‌ای ، هیئت‌مدیره همان خانه سینمای تعطیل شده را برای مذاکره و ملاقات با رئیس جمهوری فرابخواند!! نکته قابل توجه اینکه این دفتر، همان محل تامین بودجه جشن سال گذشته خانه سینما به شمار می‌رفت که در اوج دعوای معاونت سینمایی با هیئت‌مدیره آن، بودجه هنگفت آن مراسم را به نام یک شرکت ظاهرا تجاری مستقل اما از کیسه بیت‌المال هزینه کرد. به هر حال هیئت‌مدیره خانه تعطیل شده سینما با رئیس جمهوری دیدار کردند و قول و قرارهایی وضع شد که حتی روح وزیر ارشاد و معاون سینمایی‌اش هم از آن توافقات خبر نداشت!
از این پس ماراتن کشمکش هیئت‌مدیره خانه تعطیل شده سینما با معاونت سینمایی وزارت ارشاد یا سازمان سینمایی به مدت نزدیک به یکسال ادامه یافت آن هم بر سر خانه‌ای که نه متعلق به سینماگران بود و نه به لحاظ قانونی مجوز فعالیت دارد. اگرچه چنین موضع‌گیری مبنی بر عدم قبول تعطیلی خانه سینما از سوی هیئت‌مدیره آن باورپذیر بود اما طرح آن از سوی وزیر ارشاد و معاونت سینمایی که خود حکم انحلال و تعطیلی دائمش را صادر و بارها بر سر این موضوع پافشاری کرده بودند، موضوعی غریب به نظر می‌رسید!
آنها برای بدست آوردن همان خانه تعطیل دائم یا منحل شده، هیئت ساماندهی صنوف تشکیل دادند، سخن از اساسنامه جدید راندند، هر از گاهی همان هیئت‌مدیره منحل شده و نمایندگانش را به مذاکره و تعامل فرامی‌خواندند و از این طرف هم دفتر ریاست جمهوری و رئیس آن بود که پشت سر رئیس‌جمهور پنهان شده و اسب خود را می راند!!
این ماجرای کمیک امروز به اینجا رسیده که 2 خانه سینما موجود است و خانه دوم در واقع کپی اولی محسوب می‌شود. به قول کارل مارکس:»رویدادهای بی ریشه تاریخ ابتدا به صورت تراژدی رخ می نماید و بار دوم به شکل کمدی!» به نظر می آید آنچه درباره خانه موسوم به سینما اتفاق افتاده به نوعی مصداق همین سخن باشد.
و طرفه آنکه هر دو گروه مدعی خانه سینما، در اضمحلال سینمای ایران شریک بوده و هستند، چنانچه سال گذشته وقتی اقشار مختلف مردم و ائمه‌جمعه و جماعت و نمایندگان مجلس در مقابل اکران محصولات ضدارزشی ایستادند و اعتراض کردند ، هر دو گروه یاد شده علیرغم اختلافات ظاهرا لاینحل خود ، متحدا از آن آثار ضدارزشی حمایت کردند، تحصن به راه انداختند و تظاهرات برپا ساختند و حتی به عنوان اعتراض، با کفش مقابل ساختمان وزارت ارشاد نماز خواندند!!
وقتی سخن از فراری دادن تماشاگر از سالن‌های سینما در میان است، متوجه می‌شویم هر دو گروه به یک میزان و اندازه در ساخت فیلم‌های نازل و مبتذل برای انحطاط سینمای ایران سهیم بوده‌اند. وقتی صحبت از پایمال کردن باورها و هویت ملی و دینی مردم در برخی فیلم‌هاست، هر دو گروه به یک اندازه در میدان هستند و حالا وزارت ارشاد و معاونت سینمایی آن نیز به این شراکت و معاونت در جرم پیوسته‌اند.
...و اینک آخرین برگ‌های دوران یک معاونت سینمایی، با این ماجرای کمیک رو به پایان است. بعد از به اصطلاح ریل‌گذاری سینمایی که منجر به تولید فیلم‌های بسیار سخیف و مبتذل به اصطلاح شانه تخم‌مرغی و سوپر بقالی شد تا جایی که اعتراض مردم و نمایندگانشان را برانگیخت و معاونت سینمایی را ناگزیر از لغو پروانه نمایش برخی از آنها گرداند و بعد از آخرین مراحل آن ریل‌گذاری که تولید فیلمی پرهزینه از کیسه بیت‌المال درباره یک دختر رالی‌باز و توسط فردی پورنوساز از آمریکا را به همراه داشت، اینک این معاونت یا سازمان سینمایی به دنبال در دست گرفتن خانه سینمایی است که خود منحل کرده و تعطیلی دائم آن را اعلام نموده بود!! (مصداق همان احتیاج به تخم‌مرغ‌های فردی که فکر می کرد مرغ است!!).
این معاونت سینمایی نیز مانند معاونت‌های سینمایی دوران اصلاحات و سازندگی، برخلاف تمامی قواعد و قوانین، خود اقدام به صنف‌سازی آنهم متشکل از عناصری اغلب معلوم‌الحال کرده که کارنامه سیاهی در عرصه سینمای ایران از خود برجای گذارده‌اند. این معاونت سینمایی نیزمانند اسلاف خود، نصیحت خیرخواهانه کارشناسان و منتقدان را نپذیرفت که صنف بایستی از دولت و کارفرما جدا باشد، در غیر اینصورت محل جدل‌ها و نزاع‌های سیاسی و باندبازی‌ها و رانت‌خواری‌ها خواهد شد. آنچه بر سر خانه سینمای قبلی در طول 25 سال آمد، اینک در مدت کوتاهی حال و روز کپی‌های دست چندم آنها را فراگرفته و بازهم سرنوشت هیئت‌های مدیره قبلی، درس عبرت نشده است.
اما سینمای ایران و اهالی آن که اکثریت آن با هر دو گروه مخالف هستند (چرا که به روشنی دریافته‌اند از دیگ هیچکدام آبی برایشان گرم نشده و نمی‌شود)، بایستی به دنبال برپایی و تاسیس اصناف واقعی خود باشند. مهم نیست نام و عنوان آن خانه سینما باشد یا هر اسمی دیگر. مهم آن است که در آن صنف مادر، هیچ یک از صنوف، درجه‌بندی نشده و درجه یک و دو محسوب نشوند. مهم آن است که وظیفه اصلی‌اش، استیفای حقوق اصناف مختلف در مقابل کارفرمایان اعم از تهیه‌کننده دولتی و غیر دولتی باشد و به مشکلات صنفی و معیشتی آنان مانند بیمه و مسکن و مسائل رفاهی و ... به طور جدی و نه از سر صدقه و ترحم رسیدگی شود و این مهم جز با حضور نمایندگان واقعی صنوف تحقق نمی‌یابد. نمایندگانی که قیمومیت امثال تهیه‌کنندگان ریز و درشت را نپذیرند.

 


امام جمعه قم گفت‌: آمریکا و اسرائیل پشت پرده توطئه‌چینی‌ها در مصر هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اوضاع کشور مصر تصریح کرد:
وزیر دفاع دولت موقت و اخوان‌المسلمین مردم را به حضور در راهپیمایی دعوت کرده‌اند و ما نگران شرایط این کشور اسلامی هستیم.
مدیرحوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه غربی‌ها حرکت بیداری اسلامی را از مسیر خود خارج کردند تاکید کرد: آیا آنها می‌خواهند سرنوشت کشور مصر را نیز همانند کشور سوریه کنند؟
وی خاطرنشان کرد: مردم مصر باید بین خود انس و الفت رابیشتر کرده و با حفظ وحدت از اقدامات دشمن شادکن پرهیز کنند.
آیت‌الله حسینی‌بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام زشت اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی اشاره کرد و گفت‌: حزب‌‌الله مقاوم و قهرمان که در برابر رژیم اشغالگر قدس ایستادگی کرده است را تروریست می‌نامید؟ ننگ بر شما و آنچه که اعلام می‌کنید باد.
وی با اشاره به اینکه مردم از کارنامه سنگین و سیاه مدعیان دفاع از حقوق‌بشر آگاهی کامل دارند بیان داشت: ملت‌ها شما را می‌شناسند، دست از این توطئه‌ها و اقدامات بردارید و بدانید که شکست شما قطعی است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخن سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان تاکید کرد: در برابر همه دشمنی‌ها مقاومت همچون خاری در چشم صهیونیست‌ها باقی می‌ماند.
وی با اشاره به دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رهبری در این دیدار فرمودند جهت‌گیری دولت‌ها در نظام باید براساس قرائت امام باشد و قرائت امام روشن بوده و نیاز به توضیح و تحلیل ندارد.
آیت الله حسینی‌بوشهری با بیان اینکه جابه‌جایی مسئولیت‌ها در نظام اسلامی فرصت است بیان کرد: امیدواریم همان‌گونه که درحماسه سیاسی سربلند شدیم درحماسه اقتصادی نیز بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.
وی با اشاره به سخن برخی که از مذاکره با آمریکا و اروپا دم می‌زنند گفت: رهبری فرمودند ما از تعامل با دنیا پرهیز نداریم ولی کسانی که در این زمینه خیز بردارند ابتدا دشمن را شناسایی کنند، آیا با کسانی که هر روز تهدیدها را تشدید می‌کنند می‌توان مذاکره کرد؟
امام جمعه قم به فرا رسیدن شب‌های قدر اشاره کرد و ادامه داد: مردم باید قدر شب‌های قدر را بدانند و شب ‌قدر شب توبه، انس با قرآن و دعا است.
وی به فرا رسیدن هفته اکرام ایتام اشاره کرد و یادآور شد: مردم به نیازمندان و ایتام توجه لازم را داشته و از فرصت هفته اکرام ایتام که از 15 تا 21 رمضان است بهترین استفاده را خواهند داشت.
حسینی بوشهری با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف دهه آخر ماه رمضان تاکید کرد: اعتکاف‌ دهه آخر رمضان سنت پیامبر گرامی اسلام است و در مسجد اعظم قم نیز چنین مراسمی برپا می‌شود.
وی فرا رسیدن پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از انقلاب را گرامی داشت و به مقام شامخ آیت‌الله طالقانی درود فرستاد.

 


با خودسازی، ریاست‌طلبی‌ها را از بین ببرید
تزکیه نفوس به این است که:
- خودخواهی‌ها از بین برود
- خودبینی‌ها از بین برود
- ریاست‌طلبی‌ها از بین برود
- دنیاطلبی‌ها از بین برود.
صحیفه نور- ج 24 - ص 393

 


سفیر ایران در عراق خبر روزنامه نیویورک تایمز درباره ارایه پیامی از سوی ایران به آمریکا توسط نوری‌المالکی مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد.
حسن دانایی‌فر با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: این خبر صحت ندارد و کاملاً نادرست است.
وی با بیان اینکه عراقی‌ها همیشه اعلام کرده‌اند که دوست دارند به عنوان همسایه ایران تسهیل کننده روابط ایران با کشورهای دیگر باشند خاطرنشان کرد: اما در خصوص خبر روزنامه نیویورک تایمز این مطلب کاملاً نادرست است.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات غربی ادعا کرد که نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق در ماه جاری به دولت اوباما گفته است که ایران به گفت‌و گوهای مستقیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تمایل دارد و عراق آماده است که این مذاکرات را تسهیل کند.
نیویورک تایمز به نقل از گزارش جلسه دیدار المالکی و سفیر آمریکا افزود: المالکی در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد که در اوایل ژوئیه انجام شد، عنوان کرده است که پیامی از طرف مقامات ایرانی را منتقل می‌کند و بیان کرده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران درخصوص هرگونه مذاکرات با آمریکا جدی است.
بنا بر ادعای این گزارش اگر چه المالکی گفته است که با معتمدین رهبر معظم ایران در تماس بوده است اما دقیقاً نگفته است که با چه کسی در ایران ارتباط داشته است.
این گزارش حاکی است: برخی مقامات غربی مطمئن نیستند که آیا مقامات ایران خواسته‌اند از عراق به عنوان یک کانال استفاده کنند یا اینکه این ایده، ابتکار المالکی است.
مقامات وزارت امور خارجه آمریکا درباره اقدام نخست وزیر عراق یا اینکه آمریکا ممکن است در پاسخ چه گام‌هایی بردارد، اظهار نظری نکردند. پاتریک ونترل، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: عراق شریک آمریکا است و ما به طور مرتب با مقامات عراقی درباره طیفی از مسائل از جمله ایران گفت‌وگو می‌کنیم.
گری سیمور، که در دولت اول اوباما دستیار ارشد امور منع اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا بود گفت که این موضوع که ایران از عراق برای ارسال پیام درباره تمایل به مذاکره درباره مسئله هسته‌ای استفاده کند قابل باور است و «ایران مالکی را فردی قابل اعتماد می‌داند.» این روزنامه افزود: حتی اگر درباره گفت‌وگوهای مستقیم توافقی صورت گیرد، این گفت‌وگوها بسیار دشوار خواهد بود. سیمور گفت: ایجاد کانال دو جانبه ضروری است اما شرط کافی برای رسیدن به یک توافق نیست.

 


بيان نوراني حضرت امير در نهج‌البلاغه اين است كه: نَعُوذُ بِاللهْ مِنْ سُباتِ العَقل(1)؛ «سُبات» يعني تعطيلي. فرمود: ما به خدا پناه مي‌بريم از اينكه عقل يك ملّت بخوابد. روز شنبه را كه مي‌گويند (سَبت)، يعني تعطيلي. فرمود: گاهي عقل يك امتي، عقل يك جمعيتي تعطيل مي‌شود، مي‌خوابد.
فرمود: اهل ذکر وضعشان را مجسّم مي‌دانند كه بار گناه روي دوش خودشان است. لَرَاَيتَ اَعلامَ هُديً وَ مَصابيحَ دُجي؛ «دُجي» یعنی تاريكي، اينها مصباح تاريكي‌اند؛ آن وقت فرشتگان اطراف اينها را می‌گیرند. وَ تَنَزَّلَتْ عَلِيهِمُ السَّكِينَه. اگر اَنزَلَ السَّكينَهَ فِي قُلُوبِ المُؤمِنين(2)، با آن سكينت و آرامش، طمأنينه حاصل مي شود. وَ فُتِحَتْ لَهُمْ اَبوابُ السَّماء؛ درهاي آسمان به روي اينها باز است. در قرآن فرمود: درهاي آسمان به روي كفّار باز نيست، لا تُفَتَّحُ لَهُمْ اَبوابُ السَّماء(3). منظور اين آسمان ظاهري نيست، براي اينكه مرتب اينها با سفينه هاي با سرنشين و بي‌سرنشين دارند اين كٌرات را تسخير مي‌كنند. اينكه خدا در قرآن فرمود: درهاي آسمان به روي كفّار باز نيست، معلوم مي‌شود اين آسمان نيست! وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُم(4)، چيز ديگر است؛ وَ اُوحَي فِي كُلِّ سَماءٍ اَمرَهَا (5) چيز ديگر است.
معرفت اولياي الهي به فقر خويش در برابر فضل خدا
وَ اُعِدَّتْ لَهُمْ مَقاعِدُ الكَرامَاتِ فِي مَقاعِدِ اطَّلَعَ اللهُ عَلِيهِمْ فِيهِ فَرَضِيَ سَعيَهُمْ وَ حَمِدَ مَقامَهُمْ يَتَنَسَّمُونَ بِدُعائِهِ رُوحَ التَّجاوُزْ رَهائِنُ فَاقَهٍ اِلَي فَضلِه؛ اينها در گرو فقر الهي‌اند، فقرشان را فقط به ذات أقدس إله ارجاع می‌دهند. مي‌گويند: بالأخره ما نيازمنديم، يك. خزائن سماوات و أرض هم به دست اوست، دو. او هم فرمود: كليدش دعاست، سه. اين كليد هم به دست شماست، چهار. پس با اين كليد آن در را باز كنيد! اينكه به ما فرمود: دعا كليد مفاتح غيب است و خزائن الهي در دست اوست: وَ عِندَهُ مَفاتِحُ الغِيب(6)؛ اينها باور كردند، مشكلشان را حل مي‌كنند. نه اينكه كارشان تعطيل بشود! كار انجام مي‌دهند، با دعا كار انجام مي‌دهند؛ لذا به ديگري نيازمند نيستند. رَهائِنُ فَاقَهٍ اِلَي فَضلِهِ وَ اُسارَي ذِلَّهٍ لِعَظَمَتِه، اسير ذلّت عظمت پروردگارند. جَرَحَ طُولُ الاَسي قُلُوبَهُمْ وَ طُولُ البُكاءِ عُيُونَهُم. آن تأسف و اندوه، قلب‌هاي اينها را مجروح كرده، چشم‌هاي اينها را گريانده.
تمسك اولياي الهي به ابواب الطاف خداوند
لِكُلِّ بابِ رَغبَهٍ اِلَي اللهِ مِنهُمْ يَدٌ قارِعِه؛ هر دري، اگر در توبه باشد، در رحمت باشد، در استجابت باشد، در استغاثه باشد، استعانت باشد؛ اينها دستشان به آن گيره در است، دارند دقُّ الباب مي‌كنند. هر جائي كه خدا فرمود فلان كار، كار خير است؛ اينها دارند دقُّ‌الباب مي‌كنند. هر جائي كه در رحمت است، اينها دارند مي‌کوبند. اين كوبه در را مي‌گويند: «مِقرَعِه»، الآن به صورت زنگ در آمده؛ سابقاً يك كوبه‌اي بود روي سينه در، اين كوبه را بلند مي‌كردند به سينه در مي‌زدند، صدا مي‌كرد. اين كوبه را مي‌گفتند «مِقرَعِه» و اين كوبنده را مي‌گفتند: «قارِع». فرمود: در هر جائي كه درِ رحمت باشد، دستشان به اين دستگيره است و دارند در مي‌زنند. لِكُلِّ بابِ رَغبَهٍ اِلَي اللهِ مِنهُمْ يَدٌ قارِعَهٌ يَسألُونَ مَنْ لا تَضيقُ عَلِيهِ المَنادِح. (مَندُوحه)، (مَنادِح) در دعاي ابوحمزه ثمالي هست، در اين خطبه نوراني هست؛ يعني وسعت، گسترش. مي‌گويند فلان كار مَندُوحه دارد، يعني جاي وسيع‌تري هم دارد. وَ لا يَخيبُ عَلِيهِ الرّاغِبُون؛ درِ رحمت الهي طوري است كه هيچ كسي نا اميد و محروم بر نمي‌گردد.
در پايان اين جمله نوراني فرمود: فَحاسِبْ نَفسَكَ لِنَفسِكَ فَاِنَّ غيرَهَا مِنَ الاَنفُسِ لَهَا حَسيبٌ غِيرُك؛ فرمود: شما محاسبه خودتان را به عهده بگيريد، كاري به ديگري نداشته باشيد؛ چون براي ديگري يك حسابگر ديگر هست.
راههاي سه گانه تحصيل معرفت
در اين بخش ها 3 تا راه معرفتي را وجود مبارك حضرت امير ذكر كرده كه انسان از 3 راه ممكن است چيز بفهمد. يكي از راه (سمع) است كه با دليل نقلي يك مطلبي را مي‌فهمد؛ يكي با راه (عقل) است كه با برهان عقلي مي‌فهمد؛ يكي با راه (شهود) است كه از راه تهذيب نفس مي فهمد. اين تعبير كشف غطاء با تمثّل عقل در رديف ادلّه نقلي در فرمايشات حضرت امير كم نيست؛ اين 3 تا راه است. و هر 3 راه را هم قرآن باز كرد، فرمود: كَلّا لُو تَعلَمُونَ عِلمَ اليَقينِ. لتَرَوُنَّ الجَحيم(7). اگر به علمُ‌اليقين رسيديد، هم‌اكنون كه در دنيا هستيد جهنّم را مي بينيد؛ نه اينكه بعد از مرگ جهنّم را مي بينيد! بعد از مرگ كه كفّار هم جهنّم را مي‌بينند، مي‌گويند: رَبَّنَا اَبصَرنَا وَ سَمِعنَا (8)‌؛ ديگر علمُ‌اليقين نمي‌خواهد! اين تقسيم سه‌گانه براي معرفت هست.
مهمترين راه رسيدن به يكي از اين مقاصد سه‌گانه همان تقواي خداست. يك انسان با تقوا توفيقي پيدا مي‌كند كه به يكي از اين راهها برسد.آن كه اديان الهي آوردند، در حقيقت يك دين است و آن اسلام است كه انبياء آوردند؛ اين است كه مَنْ فَقَدَ تَقويً فَقَدْ فَقَدَ عِلماً. اگر كسي تقوا و طهارت و پاكدامني را ازدست داد، علم خاصي كه از آن راه به دست مي آيد، نصيبش نمي‌شود؛ اين حرف تازه‌اي است كه انبياء آورده‌اند.
رزق حلال، برجسته‌ترين نمود تقوا
برجسته‌ترين مسأله تقوا تغذيه حلال است، غذاي حلال. غذاي حلال سهم مؤثري دارد. مرحوم صاحب وسائل (ره) اين حديث نوراني را از وجود مبارك امام صادق (ع) نقل كرد كه كَسب الحَرام يَبينُ فِي الذريّه (9). مال حرام حتّي در ذريّه انسان هم اثر مي گذارد. يعني اگر كسي با حرام تغذيه كرد، ديگر آن توفيق را داشته باشد كه يك علم صحيحي؛ يا از راه منقول يا از راه معقول يا از راه مشهود و مكشوف نصيبش بشود، اين خيلي بعيد است! براي اينكه مَنْ فَقَدَ تَقويً فَقَدْ فَقَدَ عِلماً. اگر اِنْ تَتَّقُوا اللهْ يَجعَلْ لَهُ فُرقاناً(10). پس اِنْ لَمْ يَجعَلْ لَكُمْ فُرقاناً معلوم مي‌شود كه اهل تقوا نبودي! اين راهش است. حالا لازم نيست انسان به آن حدّ معدودی از سالكان برسد! همين كه مواظب حلال و حرام الهي باشد، خيلي از مطالب برايش كشف مي‌شود.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم- قم؛13/12/1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ خ 224 (2) فتح/ 4 (3) اعراف/ 40
(4) ذاريات/ 22 (5) فصّلت/ 12 (6) انعام/ 59
(7) تكاثر/ 5 و 6 (8) سجده/ 12 (9) وسائل الشيعه/ 17/ 82
(10) انفال/ 29
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر عدم دعوت از نمایندگان اسرائیل و آمریکا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برگزیده ایران واکنشی خیال‌پردازانه نشان داد.
روز سه شنبه عباس عراقچی اعلام کرد تهران سران تمامی کشورها، غیر از آمریکا را به مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی در روز 13 مرداد دعوت کرده است.
وی همچنین افزود از رژیم صهیونیستی هم نماینده‌ای به این مراسم دعوت نشده
است.
«پائول هیرشسان» سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل درواکنش به این اظهارات آقای عراقچی به روزنامه تایمز اسرائیل گفت: «جای تعجبی ندارد که آنها ما را به مراسم‌های رسمی در ایران دعوت نمی‌کنند.»
به گزارش فارس، وی افزود: «ما زمانی در آینده باز هم [با ایران] روابط دیپلماتیک خواهیم داشت و آن موقع ما آنها را دعوت خواهیم کرد و آنها ما را.»
ییگال پالمور، یک سخنگوی دیگر وزارت خارجه اسرائیل هم گفت: «اگر ما نتوانیم به ایران برویم، ایرانی‌ها را به اینجا می‌آوریم.»
در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با فومیو کیشیدا، وزیر امورخارجه ژاپن در بیت‌المقدس اعمال فشار بیشتر بر ایران در زمینه برنامه هسته‌ای را خواستار شد.
دفتر نتانیاهو به نقل از وی در این دیدار گزارش داد: فکر می‌کنم باید فشار بر ایران افزایش یابد و فقط با این کار تغییراتی واقعی در رویکرد این کشور ایجاد خواهد شد.

 


وزیر خارجه انگلیس یک بار دیگر اعلام کرد لندن آماده ارتقای روابط با تهران است.
«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس می‌گوید لندن برای ارتقای روابط با تهران آماده است، اما این امر مستلزم اقدامات واقعی است.
هیگ که بعد از دیدار با «یوال استینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم‌صهیونیستی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، انتخاب «حسن روحانی» به ریاست جمهوری ایران را نیز فرصتی برای تهران جهت برقراری رابطه با جامعه بین‌المللی از طریق رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای دانست.
وی همچنین با تاکید بر تعهد انگلیس نسبت به امنیت اسرائيل، از قرار گرفتن نام شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا استقبال کرد.
وزیر خارجه انگلیس در پایان از بیانیه «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر از سرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات سازش در واشنگتن نیز حمایت کرد.
وزیر اطلاعات و امور استراتژيک رژیم‌صهیونیستی در لندن با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس دیدار و مذاکره کرد.
به گزارش فارس، براساس بیانیه صادر شده توسط دفتر هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در این دیدار که روز چهارشنبه انجام شد، از اعلام خبر توافق تل‌آویو و فلسطینی‌ها در خصوص مبنای از سرگیری مذاکرات به گرمی استقبال کرد.
وزیر رژیم‌صهیونیستی نیز که بلافاصله پس از اعلام خبر تصمیم اتحادیه اروپا برای «تروریست» خواندن حزب‌الله لبنان به لندن سفر کرد، از این تصمیم به شدت استقبال کرد. این گزارش حاکی است که موضوع ایران نیز از موضوعات در دستور کار این دیدار دو جانبه بود ویلیام هیگ به همتای صهیونیستی خودگفت که اگر چه پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران فرصتی برای بهبود روابط ایران با جامعه بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود اما این امر به «اقداماتی ملموس» نیاز دارد.

 


معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تصمیم اتحادیه اروپا تاثیری بر نقش راهبردی حزب‌الله در منطقه نخواهد داشت.
حسین امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: حزب‌الله در قوی‌ترین شرایط سیاسی و مقاومت خود قرار دارد.
وی تاکید کرد: دبیرکل حزب‌الله با حکمت و شجاعت رهبری مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را در دست دارد.
عبداللهیان گفت: اروپا با این تصمیم خود نشان داد که فهم نادرستی از منطقه و نقش تاثیرگذار حزب‌الله در حمایت از لبنان و محور مقاومت دارد. ما قویا از حزب‌الله در محور مقاومت حمایت می‌کنیم و بر اتخاذ این راهبرد افتخار می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط خود قرار دارد.

 


سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس قصد دارد با قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی از اقدامات خودسرانه در آینده جلوگیری کند.
عبدالرضا مصری با اشاره به قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی مجلس طی هفته جاری، گفت: گزارش حادثه قم در اختیار نمایندگان قرار گرفته و در یکی از روزهای یک‌شنبه یا دوشنبه این هفته در صحن علنی قرائت می‌شود.
وی ادامه داد: آنچه که کمیسیون امنیت گزارش آن را ارائه کرده است، در صحن علنی قرائت می‌شود. البته معمولا اسامی که در گزارش ذکر شده است، در صحن علنی قرائت نخواهد شد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم افزود: قرائت اسامی مهم نیست. این مسئله و حرکت‌‌های غلط مهم است. این موضوع که عده‌ای خودسرانه تصمیم گرفته و قصد ایجاد فضاسازی و تخریب داشته باشند، مهم است.
مصری خاطرنشان کرد: مجلس قصد دارد با قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی از اقدامات خودسرانه در آینده جلوگیری کند.
همچنین علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره گزارش کمیته بررسی حادثه 22 بهمن قم اظهارداشت: اين گزارش مستند و دقيق بوده و ما این گزارش را به هيئت رئيسه فرستاده‌ايم و قرائت آن بستگي به نظر هيئت رئيسه دارد.
وی با اشاره به اینکه لزومی ندارد که كميته ديگري براي بررسي موضوع حادثه 22 بهمن قم تشكيل شود، به باشگاه خبرنگاران گفت: احتمالا در هفته جاری اين گزارش در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

 


وزیر خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای اسپانیایی خود سانحه ریلی در این کشور را تسلیت گفت.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای اسپانیایی خود مرگ حداقل 78 نفر در سانحه ریلی در اسپانیا را تسلیت گفت.
وزیر خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی که روز پنج‌شنبه صورت گرفت، مراتب تسلیت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را به مناسبت وقوع این حادثه دلخراش اعلام و با بازماندگان این سانحه ابراز همدردی کرد.
«خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا نیز از تماس تلفنی صالحی و ابراز همدردی ایران تشکر و قدردانی کرد.

 


مرکز روابط عمومی و رسانه دفتر رئیس‌جمهور خبر «حلقه احمدی‌نژاد و جریان انحرافی عامل کار گذاشتن شنود در دفتر مطهری» را تکذیب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، پیرو انتشار خبری با عنوان «حلقه احمدی‌نژاد و جریان انحرافی عامل کار گذاشتن شنود در دفتر مطهری» مرکز روابط عمومی و رسانه دفتر رئیس‌جمهور ضمن تکذیب قاطع این دست جعلیات، نسبت به نهادینه شدن روند افسار گسیخته اتهام‌افکنی و انتشار فزاینده اخبار دروغ بی‌هیچ نگرانی از رسیدگی‌های قانونی، به همگان هشدار می‌دهد.
انتظار می‌رود دستگاه محترم قضا ضمن ورود هوشمندانه به اینگونه ماجراهای کذب و سخیف که اخلاق رسانه‌ای و حرفه‌ای را مخدوش می‌نماید، عوامل این داستان‌پردازی‌های وهم‌آلود را معرفی و در دستگاه عدل اسلامی مجازات نماید.

 


شوراي‌نگهبان نظر خود را در مورد طرح دوفوريتي نحوه محاسبه و اعمال تسعير دارايي‌ها و بدهي‌هاي ارزي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد. 
به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، طرح دوفوریتی نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ ۰۲ /۰۵ /۱۳۹۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
شورای نگهبان در این زمینه اعلام کرد: ماده واحده از این حیث که معلوم نیست آیا سود مورد نظر از دارائی‌های متعلق به دولت است یا خیر، و اینکه به خزانه واریز می‌گردد یا نه، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
یادآور می شود، این مصوبه که به موضوع تسویه بدهی 74 هزار میلیاردی دولت به بانک مرکزی می‌پردازد برای رفع ایراد شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی بازگشت.

 


کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح مقابله با گروه‌های انحرافی را در دستور کار خود دارد.
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی هفته جاری به بررسی اخبار و آخرین تحولات جهان و بررسی آیین‌نامه داخلی کمیسیون متبوع خود می‌پردازند.
کارگروه امنیت کمیسیون مذکور برای بررسی موافقتنامه همکاری امنیتی میان دولت ایران و پاکستان و بررسی طرح مقابله با گروه‌های انحرافی، کارگروه دفاعی برای بررسی مباحث مربوط به نظارت بر اجرای پاکسازی مناطق آلوده به مین با حضور مسئولان مربوطه و کارگروه مطالبات ملی برای بررسی آخرین وضعیت حقوقی باغ قلهک با حضور مسئولان ذی‌ربط تشکیل جلسه می‌دهند.
همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی طی هفته جاری مسائل فرهنگی کشور را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.
به گزارش ایسنا، اعضای کمیسیون فرهنگی ضمن بررسی اخبار روز فرهنگی به بحث و بررسی پیرامون مسائل عمده فرهنگی کشور می‌پردازند.

 


در حالی که تنها یک هفته به پایان عمر دولت دهم باقی مانده است؛ مشاور رئیس‌جمهور، در حکمی سرپرست جدید دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور را منصوب کرد.
اسفندیار رحیم مشایی جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، میثم طاهری را از سرپرستی دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور برکنار و طی حکمی مرتضی دادخواه را با حفظ سمت به عنوان سرپرست دبیرخانه این شورا منصوب کرد.
به گزارش تسنیم، چندی پیش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی ایرانیان در خبری نوشت، در پی اقدام حمید بقایی، سرپرست نهاد ریاست جمهوری، به حذف و گرفتن تعدادی از پست‌های مدیریتی دبیرخانه شورای عالی برای تشکیل دفتر رئیس‌جمهور سابق در گام بعدی، وی بدنبال گرفتن ساختمان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور برای استقرار نیروهای مورد نظر خود است.
میثم طاهری سرپرست دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان، ضمن مخالفت شدید با حذف پست‌های دبیرخانه بدون هماهنگی و اطلاع دبیرخانه، از تحویل ساختمان و نیز پذیرش نیروهای بقایی در ساختمان دبیرخانه استنکاف و اعلام کرده تحت هیچ شرایطی حاضر به اجرای سیاست‌های بقایی نیست.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10