(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 06 مرداد 1392 - شماره 20553

حوادث کوتاه از کشور
از دیروز آغاز شد
توزیع داروی «تایسبری» بیماران ام‌اس در داروخانه هلال‌احمر
طی هفته جاری هوای 11 استان بارانی می‌شود
سلطان تولید شیشه در استان اردبیل دستگیر شد
تدابیر پلیس برای کنترل ترافیک شب‌های قدر
خدمات‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی در شب های قدر
کلاهبرداری‌های چند میلیونی با جلب اعتماد دختران جوان
ویزیت رایگان در 4 هزار مطب در شب‌های قدر
نجات 4 کوهنورد حادثه‌دیده در ارتفاعات دنا
پلمب 67 کافی‌نت متخلف در تهران
زایمان ملکه در تهران
محکومیت 2 قاچاقچی سوخت به پرداخت4 میلیارد ریال جزای نقدی
پیامکی که 700 میلیون ریال آب خورد
کلاهبرداری 3 میلیارد ریالی در قالب پرورش شترمرغ
فعالیت 400 خانه سلامت در محله‌های تهران
دستگیری قاتل فراری جوان فومنی در لاهیجان
پودر ماشین لباسشویی OMO غیرمجاز است
سیل و رانش زمین در استان زلزله‌زده گانسو
آتش‌سوزی در اسپانیا
تلاش برای زنده نگهداشتن نوزاد دو سر
آخرین جراحی بر روی نوجوان استثنایی
   


نجات از گرداب
شهرکرد- فارس: زن جوانی که به همراه چند نفر دیگر در محل مجتمع تفریحی گرداب بن در حال قایق سواری بود به دلیل ترس شدید ناگهان به درون آب پرتاب شد که پس از اطلاع ‌نیروهای مستقر و غریق نجات بلافاصله وارد عمل شده و وی را از مرگ نجات دادند.
شناسایی سارقان حرفه‌ای
اراک- خبرنگار کیهان: در ادامه اجرای طرح برخورد با مخلان امنیت اجتماعی در استان مرکزی، 25 فقره سرقت در اراک کشف شد و در این ارتباط 11 سارق حرفه‌ای دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شدند.
متهمان به سرقت‌های متعدد شامل لوازم منزل، خودرو و موتورسیکلت، سیم برق و لوازم داخل خودرو اعتراف کردند.
جوان 33 ساله قربانی امواج
رشت- خبرنگار کیهان: مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی رشت از مرگ جوانی 33 ساله در سد پسیخان این شهرستان خبر داد.
این جوان با دوستانش در سد پسیخان شهرستان رشت در حال قایق‌سواری بود که بر اثر بی‌احتیاطی قایقش واژگون شد و چون با فنون شنا آشنا نبود غرق شد.
غواصان آتش‌نشانی رشت جسد این جوان را از آب بیرون آوردند.
کشف سوخت قاچاق
بندرعباس- ایرنا: دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان گفت: در هشتمین عملیات پاکسازی مناطق آلوده 150 هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل در روستاهای شهرستان جاسک کشف شد.
در این عملیات که بیش از 9 ساعت ادامه داشت، کمیسیون مبارزه با قاچاق سوخت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و دریابانی با یکدیگر همکاری داشتند.
توقیف خودرو به دلیل خلافی
بجنورد- فارس: رئيس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان شمالی گفت: یک دستگاه خودرو پژو با 63 میلیون ریال خلافی در این استان توقیف شد.
سرهنگ مهدی اسماعیلی افزود: این خودرو در راستای شیوه نامه نیروی انتظامی مبنی بر توقیف خودروهای دارای خلافی بالای 10 میلیون ریال متوقف شده است.

 


مدیرعامل شرکت بازرگانی سهاکیش سازمان تدارکات پزشکی از آغاز توزیع داروی «تایسبری» بیماران «ام‌اس» در داروخانه مرکزی هلال‌احمر از شنبه 5 مرداد خبر داد.
دکتر محمد شریعتی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آغاز توزیع داروی «تایسبری» بیماران «ام‌اس» از شنبه 5 مرداد در داروخانه مرکزی هلال‌احمر اظهار داشت: این دارو که قیمت نهایی آن نیز از طرف وزارت بهداشت به ما اعلام شده بین بیماران توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه داروی «تایسبری» بیماران «ام‌اس» تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، افزود: بیماران «ام‌اس» که دارای نسخه تجویز شده پزشک باشند و همچنین دارای پرونده دارویی نیز باشند بدون هیچ مشکلی می‌توانند داروهای خود را از جمله داروی «تایسبری» از داروخانه مرکزی هلال‌احمر دریافت کنند.

 


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش نسبی دما در هفته جاری از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد.
مهندس عبدالرضا امیدوار شهری به ایسنا گفت: بر این اساس در هفته جاری در بیشتر نقاط کشور تا حدودی از دمای هوا کاسته می‌شود.
وی افزود: تا روز سه‌شنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و برخی نقاط استان خراسان شمالی بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد که پیش‌بینی می‌شود در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بارش در گیلان و غرب مازندران از شدت بیشتری برخوردار باشد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور افزود: همچنین تا روز سه‌شنبه در برخی نقاط استان‌های هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب غرب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شمال آذربایجان‌های غربی و شرقی و استان اردبیل رگبار موقتی باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود که در این مدت در برخی نقاط استان‌های ایلام، خوزستان، شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی باد و گرد و خاک پیش‌بینی شده است.
به گفته وی از امروز تا سه‌شنبه دریای خزر و دوشنبه و سه‌شنبه خلیج‌فارس مواج است.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: تا روز سه‌شنبه در برخی مناطق سواحل دریای‌خزر و شمال آذربایجان غربی و شرقی ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در این مدت به تناوب وزش باد و گرد و خاک در منطقه زابل و مناطقی از غرب و جنوب غرب ادامه خواهد داشت.
همچنین در برخی مناطق استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان و شرق اصفهان وزش باد شدید رخ خواهد داد.
وی درباره وضعیت هوای تهران گفت: امروز آسمان تهران صاف گاهی با وزش باد پیش‌بینی شده که حداقل و حداکثر دما در این روز بدون تغییر به 24 و 39 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین دوشنبه نیز آسمان پایتخت نیمه‌ابری در پاره‌ای نقاط با وزش باد همراه است و انتظار می‌رود حداقل و حداکثر دما در این روز با یک درجه کاهش به 23 و 38 درجه سانتیگراد بالای صفر برسد.
وی تصریح کرد: پس از استان خوزستان با حداکثر دمای 46 درجه سانتیگراد به ترتیب استان قم با حداکثر دمای 45 درجه سانتیگراد بالای صفر، یزد با 43 درجه سانتیگراد، لرستان، سیستان و بلوچستان و سمنان با 41 درجه سانتیگراد و مرکزی، کرمانشاه، کرمان، البرز و اصفهان با 40 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین استان‌های کشور خواهند بود.

 


سلطان تولید شیشه در استان اردبیل دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان اردبیل، یک کارگاه مجهز تولید مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه در شهرستان نمین شناسایی و باند مربوطه متلاشی شد که متهم اصلی در حال حاضر در بازداشت است.
از محل وقوع جرم که یک دامداری است مقادیر قابل توجهی شیشه، تریاک، سوخته تریاک، مواد اولیه تولید مواد مخدر صنعتی و تعدادی لوازم و تجهیزات ساخت مواد کشف و ضبط شده است.

 


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، مجموعه فعالیت‌های پلیس راهورتهران بزرگ برای کنترل ترافیک در شب‌های قدر در تهران را تشریح کرد.
سردار حسین رحیمی با اشاره به برگزاری اولین مراسم احیا در سال جاری بیان داشت: از آنجا که مردم برای برگزاری مراسم شب قدر به تکایا و حرم‌های متبرکه رجوع می‌کنند پلیس از ساعت 21 و 30 دقیقه در سطح شهر و به ویژه اطراف تکایا و حرم‌های متبرکه حضور خواهد یافت.
وی ادامه داد:‌ مردم با پلیس همکاری لازم را داشته باشند تا درچینش خودروها و پارک موتور سیکلت‌ها مشکل خاصی ایجاد نشود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌هایی از نظر توقف حاشیه‌ای در اطراف تکایا و اماکن متبرکه در نظر گرفته خواهد شد یا خیر بیان داشت: در این زمینه برنامه‌ای وجود ندارد چرا که مردم باید با آسودگی خاطر به مراسم بیایند.وی با اشاره به محدودیت‌های ترددی و توقفی در این شب‌ها گفت: سعی پلیس بر این است که هیچ محدودیتی در تردد نداشته باشیم به جز محدوده‌هایی که مراکز بزرگ مذهبی وجود دارد و روزه‌داران برای برپایی احیا در خیابان می‌نشینند. از جمله این حسینیه‌ها نیز می‌توان به مهدیه بزرگ تهران واقع در انتهای خیابان ولیعصر(عج)- حسینیه همدانی‌ها واقع در خیابان ری، مسجد ارک در خیابان 15 خرداد و حسینیه چیذر اشاره کرد که محدودیت تردد تنها در جوار این اماکن خواهد بود اما در معابر دیگر هیچ محدودیت ترددی اعمال نخواهد شد.رحیمی ادامه داد: البته پلیس برای توقف وسایل نقلیه محدودیت‌ قائل خواهد شد. شعاع مناسبی برای محدودیت‌ توقف ایجاد خواهیم کرد. در واقع ضمن آنکه فضای لازم برای توقف وسایل نقلیه پیش‌بینی شده از توقف در غیر از محدوده‌های تعیین شده جلوگیری به عمل خواهد آمد تا توقف‌های دوبل و نادرست باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در این محدوده‌ها نشود و در نهایت خود شهروندان ترددی آسان‌تر را تجربه کنند.

 


شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد در شبهای قدر علاوه بر تقویت خطوط شبانه سامانه اتوبوس‌های تندرو، سرویس‌های ویژه‌ای در تاریخ 5 و 7 و 9 مرداد ماه از ساعت 22 الی زمان اذان صبح از محل برگزاری مراسم به سمت مقاصد مختلف سطح شهر به شرح زیر در نظر گرفته شده است:
مراسم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به مقاصد: ورامین، ‌قرچک،‌ کهریزک، ‌مهدی‌آباد، زمان‌آباد، شوش، دولت‌آباد، باقرشهر، خراسان، راه‌آهن
مراسم مدرسه عالی شهید مطهری به مقاصد: افسریه، میدان رسالت، پیروزی، میدان شوش، پایانه آزادی، شهدا، کلاهدوز، آذری.
مراسم مهدیه تهران به مقاصد: خاوران،‌ خراسان، میدان قیام، پایانه آزادی، سه راه آذری، تجریش، راه‌آهن، ولیعصر.
استقرار آمبولانس‌های اورژانس در اماکن پرتردد
مرکز اورژانس تهران طبق سنوات قبل برای پوشش امدادی شرکت کنندگان در مراسم شب‌های قدر، اقدام به استقرار آمبولانس در مکان‌های پرازدحام می‌کند.
مراکز پوشش امدادی اورژانس شامل امامزاده صالح- شاه‌عبدالعظیم- مهدیه تهران- امامزاده علی اکبر چیذر- فاطمیه تهران- حسینیه همدانیها- مدرسه عالی شهید مطهری- تپه کهف الشهدا- برج میلاد- مصلی امام خمینی(ره)- باغ فیض- مسجد ارگ- مرقد امام خمینی(ره) و بی‌بی شهربانو است.براساس این گزارش، در این طرح حدود 16 دستگاه آمبولانس و حدود 50 نفر پرسنل اعم از پزشک،‌ پرستار و تکنسین فوریتهای پزشکی شرکت دارند که از حدود ساعت 23 تا 4 صبح در مکانهای یاد شده مستقر می‌شوند و به بیماران اورژانسی خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

 


رئیس پلیس آگاهی راه‌آهن گفت: پسر جوانی که با اغفال دختران در قطار اقدام به کلاهبرداری می‌کرد، توسط پلیس راه‌آهن شناسایی و دستگیر شد.
سرهنگ ولی‌پور رئیس پلیس آگاهی راه‌آهن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اعلام این خبر گفت: با شکایت یکی از مسافرین زن قطار بندرعباس- تهران مبنی بر سرقت کارت عابربانک و سوءاستفاده سارق از آن و برداشت مبالغی وجه نقد از حساب وی، رسیدگی به موضوع در جهت شناسایی و دستگیری سارق در دستور کارآگاهان آگاهی پلیس راه‌آهن تهران قرار گرفت و در نهایت با انجام تحقیقات پلیسی سارق به هویت الف- 26 ساله شناسایی و دستگیر شد.
متهم دستگیر شده ضمن اعتراف به جرم خود با اشاره به جزییات جرم‌های مرتکبه گفت: با دختر شاکیه به هویت معلوم از مدت‌ها قبل در بندرعباس با جلب اعتماد خانواده وی با وعده ازدواج در رستوران قطار از ایشان تقاضای وجه نقد برای نیاز ضروری نمودم و نامبرده نیز با توجه به دوستی که با وی داشتم اغفال شد و کارت عابربانک مادرش را به همراه رمز آن به من تحویل داد.متهم در ادامه اعترافات خود تاکید کرد: متعاقب آشنایی با برخی افراد، به شیوه‌های گوناگون کلاهبرداری از جمله وعده اخذ وام، اشتغال و غیره در اقصی نقاط کشور مبادرت به کلاهبرداری کردم. لازم به ذکر است متهم به همراه پرونده متشکله و اعترافات درج شده و شناسایی دو نفر از مالباختگان تحویل مراجع قضایی شده است.

 


رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور از ارائه خدمات و ویزیت رایگان در 4 هزار مطب توسط پزشکان بسیجی در شب‌های قدر از ساعت 21 تا 2 بامداد خبر داد.
دکتر محمد رئیس‌زاده با اشاره به ارائه خدمات و ویزیت رایگان در 4 هزار مطب توسط پزشکان بسیجی در شب‌های قدر از ساعت 21 تا 2 بامداد اظهار داشت: بر این اساس آمادگی برای انجام 120 هزار ویزیت پایه در سه شب از ایام شب‌های قدر وجود دارد.

 


چهار کوهنورد حادثه‌دیده در ارتفاعات کوه دنا در کهگیلویه و بویراحمد نجات یافتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این کوهنوردان عصر روز جمعه در ارتفاعات صعب‌العبور دنا گرفتار شده بودند.
در پی این حادثه نیروهای مدیریت بحران با همکاری هلال‌‌احمر استان به منطقه اعزام شدند و این چهار کوهنورد را در منطقه تنگ حرا در کوه دنا پیدا کرده و نجات دادند.
تنگ حرا یکی از مسیرهای کوهنوردان برای صعود به قله‌های بیژن یک و دو است.
کوه دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 40 قله بالای چهار هزار متر دارد و سالانه پذیرای کوهنوردانی از سراسر جهان است.

 


سردار ساجدی‌نیا روز شنبه اعلام کرد: در پی تخلفات متعدد و مکرر کافی‌نت‌های متخلف و غیرمجاز و تشکیل پرونده‌های گوناگون در پلیس فتا تهران و گزارش‌های مردمی در مورد سوء استفاده این متخلفان در این واحدهای صنفی،‌پلیس تهران ضمن اجرای طرح برخورد با کافی‌نت‌های غیرمجاز و متخلف از این صنوف بازدید کرد.
وی ادامه داد: در این طرح مالکان کافی‌نت‌هایی که خلاف مقررات صنفی و هنجاری‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند به عنوان متخلف شناخته و واحد صنفی آنها پلمب می‌شود. در این طرح که در طول هفته گذشته اجرا شده است مأموران نظارت بر اماکن عمومی پلیس تهران بزرگ از 352 کافی‌نت بازدید کرده‌اند که در نتیجه 67 کافی‌نت به خاطر تخلفات مالکان آن پلمب شد و تعدادی نیز اخطاریه پلمب دریافت کردند.
رئیس پلیس تهران افزود: به صاحبان تعدادی از واحدهای صنفی بازدید شده نیز تذکرات لازم داده شد. طرح برخورد با کافی‌نت‌های متخلف شهر تهران در راستای طرح امنیت محله‌محور و بنا به درخواست خانواده‌ها در دستور کار پلیس قرار گرفته است.
ساجدی‌نیا با اشاره به اینکه در این طرح با کسانی که سعی در انجام اعمال خلاف قانون و اخلاق دارند بدون اغماض برخورد می‌شود، تأکید کرد: کافی‌نت‌های متخلف با ارائه خدمات غیرقانونی در راه آسیب رساندن به جوانان و به تبع آن خانواده‌ها حرکت می‌کنند و وظیفه پلیس است که با این متخلفان برخورد کند.
وی ضمن هشدار به شهروندان تأکید کرد: در خریدهای اینترنتی که از کافی‌نت‌ها انجام می‌شود رمز خود را در اختیار متصدی قرار ندهید و در صورت اجبار پس از گرفتن موجودی حساب در همان لحظه نیز نسبت به تغییر رمز اقدام کنید. همچنین از ارائه اسناد و مدارک شخصی،‌رمزهای ایمیل و وبلاگ و سایت‌های شخصی خود به دیگران پرهیز کنید.

 


شیر ماده باغ وحش تهران دیروز 4 توله ‌شیر به دنیا آورد که هنوز جنسیت آنها مشخص نیست.
این شیر مادر از نژاد آفریقایی است اما در ایران به دنیا آمده است.
این ملکه باغ‌وحش ارم، پیش از این 4 قلوها یک شیر نر به دنیا آورده بود اما به دلیل تغییر شرایط محیط زندگی که به شرایط جنگل، نزدیک‌تر شده است توانست چندقلوزایی داشته باشد.

 


رئیس دادگستری آبادان گفت: 2 قاچاقچی سوخت در آبادان به بیش از 4 میلیارد و 97 میلیون ریال جزای نقدی و ضبط سوخت به نفع دولت محکوم شدند.
نعمت‌ا... بهروزی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فرماندهی تیپ 48 مستقر در منطقه، با اطلاع از سوختگیری یک فروند شناور با نام دریادلان در آب‌های حومه آبادان به قصد انتقال آن به کشور عراق، 12 نفر را دستگیر کرد.
وی گفت: متهمان پس از مراحل دادرسی و تفهیم اتهام به پرداخت جزای نقدی و ضبط سوخت مذکور محکوم شدند.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی مازندران از شناسایی و انهدام اعضای باند سرقت اینترنتی خبر داد که با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی اقدام به سرقت می‌کردند.
سرهنگ احمدرضا رستمی در جمع خبرنگاران گفت: در پی مراجعه شهروندی از شهرستان بابلسر و طرح شکایتی مبنی بر سرقت اینترنتی از حساب بانکی‌اش به ارزش 700 میلیون ریال، موضوع در دستور کار مأموران پلیس فتا قرار گرفت.
وی تصریح کرد: مأموران با انجام تحقیقات از مالباخته دریافتند سارق یا سارقان با ارسال پیامکی برای مالباخته، ‌مبنی بر برنده شدن وی در طرح هزاران لبخند همراه اول با اغفال شاکی، ‌اطلاعات حساب بانکی و رمز دوم کارت عابر بانک وی را دریافت و از این طریق بصورت اینترنتی از حسابش سرقت کردند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی مازندران تصریح کرد: پس از چند روز کار اطلاعاتی و تخصصی، مأموران موفق شدند، یکی از متهمان به سرقت اینترنتی را در تهران شناسایی کنند.
رستمی افزود: متهم در تحقیقات فنی پلیس به بزه انتسابی با همکاری پنج همدست دیگرش اعتراف کرد، که در این ارتباط مأموران با شناسایی دیگر متهمان در چند مرحله عملیات همه اعضای این باند را دستگیر کردند.
وی گفت: بنا به اظهارات متهمان، این افراد وجه سرقتی را پس از انتقال به حساب‌های مختلف با پول‌شویی اقدام به خرید سکه، گوشی موبایل و تبلت در طلافروشی‌ها،‌صرافی‌ها و موبایل فروشی‌های تهران می‌کردند.

 


رئیس پلیس آگاهی خراسان‌رضوی گفت: کلاهبردار 3 میلیارد ریالی در مشهد که در قالب شرکت پرورش شترمرغ کلاهبرداری می‌کرد، دستگیر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین بیدمشکی ظهر دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال کسب اخبار مبنی بر کلاهبرداری فردی از شهروندان استان خراسان‌رضوی و جنوبی به شیوه‌های مختلف، کارآگاهان این اداره به این نتیجه رسیدند که فرد کلاهبردار دارای دفتری در سطح شهر مشهد بوده و با جلب اعتماد مردم و نیز جعل فیش‌های واریزی و سوءاستفاده و جعل مهرهای بیمه با ممهور کردن چک‌های شخصی خود، مبالغ کلانی را کسب می‌کرده و در اثنای فعالیت خود با جعل عنوان اینکه شرکت پرورش شترمرغ در بیرجند دارد؛ مبالغ میلیونی فراوانی اخذ و در نهایت متواری شده است.
بیدمشکی گفت: کارآگاهان اداره عملیات ویژه با هماهنگی مقام قضایی اقدامات خود را برای دستگیری این فرد کلاهبردار آغاز کردند و با سرنخ‌های به دست آمده از پرونده، متوجه حضور متهم در سیستان و بلوچستان شدند.
رئیس پلیس آگاهی خراسان‌رضوی یادآور شد: با هماهنگی‌های قضایی انجام شده متهم در مخفیگاه خود دستگیر و به پلیس آگاهی مشهد ارجاع داده شد.
وی تصریح کرد: متهم در بازجویی‌های پلیسی انجام شده، به کلاهبرداری‌های انجام شده به مبلغ 3 میلیارد ریال اعتراف کرد.
به گفته بیدمشکی تاکنون 30 نفر از شاکیان این پرونده شناسایی شده‌اند.

 


مدیرکل دفتر سلامت شهرداری تهران از فعالیت بیش از 400 خانه سلامت در 374 محله تهران خبر داد.
محمد گلمکانی ادامه داد: با توجه به رویکرد محله محوری در شهرداری، خانه‌ای را برای ترویج و ارتقای موضوع سلامت در محله تحت عنوان خانه‌های سلامت تعریف کردیم که کارکرد این خانه‌ها فراتر از رسیدگی به امور آسیب‌های اجتماعی است.
وی در ادامه با بیان اینکه موضوعات آموزش و ارتقای سلامت از محورهای راه‌اندازی خانه‌های سلامت در مناطق مختلف تهران است، تصریح کرد: همچنین در خانه‌های سلامت علاوه بر ارتقای سلامت، توانمندسازی جامعه و همکاری‌های میان بخشی نهادهای مختلف نیز مطرح است.
گلمکانی با اشاره به نهادینه شدن خانه‌های سلامت در سلامت شهری، یادآور شد: به ازای هر محله یک خانه سلامت وجود دارد که شکل‌گیری این خانه‌ها، مورد استقبال همشهریان تهرانی قرار گرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه شورای سلامت در خانه‌های سلامت ایجاد شده است، اظهار داشت: در شوراهای سلامت از همه ذی‌نفعان در بحث سلامت بهره گرفته می‌شود و در واقع آن‌ها عضوی از این شوراها هستند از نیروی انتظامی گرفته تا بهزیستی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان در این شوراها عضو هستند که در نهایت به مسائل و مشکلات سلامت محله‌های مختلف پرداخته می‌شود.
مشارکت مردم
در خانه‌های سلامت
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به اهمیت موضوع مشارکت مردم در خانه‌های سلامت گفت: البته در خانه‌های سلامت شهرداری یکسری کانون‌های مردمی شکل گرفته که در آن مشارکت‌های مردمی نمود پیدا می‌کند. به طوری که در حال حاضر 10 کانون مشارکت مردمی از جمله کانون‌های سالمندان، جوانان، پزشکان، پیشگیری از دخانیات، چاقی، دیابت، اهدای خون، معلولان و مادر و کودک در خانه‌های سلامت شکل گرفته و فعال است.
به گفته گلمکانی، در شهر تهران 374 محله وجود دارد که بیش از 400 خانه سلامت فعالیت می‌کند و بیش از 200 هزار نفر اعضای کانون‌های ده‌گانه خانه‌های سلامت هستند.
وی در ادامه با اشاره به امواج مضر وسایل مخابراتی و ماهواره‌ای در شهر تهران اظهار داشت: البته موضوع وجود این امواج درتهران مرجع تخصصی دارد که باید آن را اعلام کند اما چون موضوع وجود این معضل در شهر تهران مطرح است و سابقه دارد لذا مسئولان حوزه سلامت درگیر آن هستند.
مدیرکل دفتر سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه متولی اصلی بحث سلامت و وجود امواج مضر وزارت بهداشت است، گفت: البته مسئولان درگیر با این موضوع از ما نیز نظرخواهی کارشناسانه کردند اما با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است هنوز ثابت نشده که آیا امواج بر سلامت افراد اثرگذار است یا خیر؟
وی در ادامه با بیان اینکه کنترل امواج مضر در شهر تهران انجام می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همواره دغدغه بحث امواج مضر تهدید سلامتی مردم در پی این موضوع را داشته اما با توجه به حساسیت مطلب و اقدامات کارشناسانه هنوز نتیجه‌ای از اثربخشی این پارازیت‌ها بر سلامتی مردم و تهدید آن اعلام نشده است.

 


فرمانده انتظامی فومن گفت: قاتل فراری یک جوان فومنی در مدت کمتر از یک ماه در لاهیجان دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد.
بابک علیزاده دیروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در فومن در تشریح دستگیری قاتل اظهار کرد: ابتدای تیر امسال یک فقره نزاع دسته‌جمعی در مرکز شهر فومن صورت گرفت که منجر به چاقوکشی و قتل جوان 33 ساله شد.وی ادامه داد: با حضور پلیس در صحنه تعدادی از عاملان این درگیری دستگیر و با دستور مراجع قضایی روانه زندان شدند و در ادامه تحقیقات پلیسی مشخص شد ضارب که جوانی 26 ساله می‌باشد از شهر متواری شده است.
فرمانده انتظامی فومن اظهار کرد: با توجه به سرنخ‌های به دست آمده از محل اختفای متهم کارآگاهان پلیس آگاهی فومن با تلاش شبانه‌روزی و چند روز تعقیب و مراقبت و کسب اطلاعات خاص در مدت زمان کمتر از یک ماه قاتل را در شهر لاهیجان شناسایی و در یک عملیات مشترک با پلیس آگاهی استان وی را دستگیر کردند.
علیزاده، عامل اصلی این درگیری را یک سری اختلافات جزئی بین طرفین نزاع اعلام کرد که منجر به قتل یک جوان و از هم پاشیدگی خانواده وی شد.

 


مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: پودر ماشین لباسشویی با نام جعلی «امو» (OMO) پروانه بهداشت واردات ندارد و غیرمجاز است.
دکتر عبدالعظیم بهفر روز شنبه افزود: این پودر ماشین لباسشویی غیرمجاز در بسته‌بندی شش کیلویی است و مابقی وزن‌های این پودر لباسشویی دارای پروانه بهداشتی هستند.
وی اظهار داشت: پودر ماشین لباسشویی جعلی «امو» با توجه به نامه شرکت یونیلیور پیگیری و بررسی شده است.

 


وقوع سیل و رانش زمین در استان زلزله‌زده چین حداقل 21 کشته و چندین مفقود بر جا گذاشت.
به گزارش شینهوا، بر اثر رانش زمین و سیل در استان گانسو در شمال غرب چین حداقل 21 نفر کشته و 4 نفر دیگر مفقود شدند.
براساس این گزارش، 4 روز بارش باران شدید در 7 منطقه این استان باعث تخریب خانه‌ها و جاده‌ها شده است.
دولت محلی شهر «تیان شوی» اعلام کرد که برق 28 روستای این منطقه نیز قطع شده و ارتباطات جاده‌ای و تلفنی نیز مختل شده است.
گفته می‌شود در روستای «نیانگ نیانگبا» تقریبا بیش از نیمی از خانه‌ها تخریب شده است.
یک میلیون و 200 هزار نفر در هفت منطقه شهری و روستایی تحت تاثیر سیل و رانش زمین قرار گرفته‌اند و 300 هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

 


به دنبال آتش‌سوزی در یکی از مناطق جنگلی و کوهستانی اسپانیا، بیش از 20 خانه تخلیه و راه‌های منتهی به منطقه مسدود شدند.
به گزارش خبرگزاری آلمان این آتش‌سوزی که در غرب «مولاروکار» روی داد، 6 کیلومتر گستردگی داشت و به مسدود شدن و تخلیه خانه‌های منطقه منجر شد.
براساس این گزارش، برای این عملیات از 4 هواپیما و 3 بالگرد استفاده شد. اما باد شدید تلاش 130 نیروی امدادی را برای مهار آتش ناکام گذاشت.
دلیل این آتش‌سوزی مشخص نشده است اما مقامات محلی گمان می‌کنند سهل‌انگاری کوهنوردان عامل آن بوده است.

 


پزشکان معتقدند می‌توانند جان نوزادی که هفته گذشته در ایالت راجستان هندوستان با دو سر متولد شد را نجات دهند.
به گزارش مهر، این نوزاد دو سر که در حقیقت یک جفت دو قلوی به هم چسبیده است، دارای سیستم عصبی و ستون فقرات مجزاست که از پایین لگن به هم متصل شده است.
پزشکان در شهر جیپور، پایتخت و بزرگترین شهر راجستان اعتقاد دارند می‌توانند جان این دو نوزاد پسر را نجات دهند.
دکتر «اس‌دی.‌شارما» رئیس پزشکی بیمارستان «جی‌کی‌لون» اظهار داشت که این موارد به ویژه در پسرها بسیار نادر است.
وی افزود که این نخستین مورد در راجستان و دومین مورد است که در هندوستان مشاهده شده است. اکثر کودکانی که با دو سر متولد می‌شوند مرده به دنیا می‌آیند و در اکثر موارد دختر هستند. اما پزشکان این شهر در هندوستان امیدوارند بتوانند این نوزاد را نجات دهند.
یکی از موارد مشهور مبتلا به این شرایط دو قلوهای آمریکایی به نام‌های «ابیگیل» و «بریتنی» هنسل هستند که داستان آنها در یک مستند تلویزیونی پخش شد.
براساس آمار از هر 100 هزار تولد یک مورد دو قلوی به هم چسبیده هستند. وقتی که یک تخمک بارور شده نتواند به طور کامل جدا شود یا تخمک‌های جدا شده داخل رحم بار دیگر با هم ترکیب شوند منجر به بروز این پدیده می‌شود.

 


نوجوان 17 ساله‌ای که بدون بینی و چشم متولد شده اکنون با هیجان بسیار برای ساخت بینی از دنده‌هایش آماده می‌شود.
به گزارش مهر، «کسیدی هوپر» نوجوان 17 ساله اهل کارولینای شمالی چند روز دیگر تحت عمل جراحی ساخت بینی از دنده‌هایش قرار می‌گیرد.
وی در ماه ژوئن تحت عمل جراحی مقدماتی قرار گرفت که طی آن یک تکه پوست روی صورتش جایی که قرار است بینی در آنجا قرار گیرد، گذاشته شد.
این نوجوان امیدوار است پس از این جراحی بتواند اولین شغل مستقل خود را در کتابخانه نابینایان بدست آورد.
پزشکان برای ساخت این بینی 6 سال وقت صرف کردند.
در جراحی که وی آخر هفته جاری خواهد داشت، استخوان‌ها و غضروف‌هایی از قفسه سینه‌اش برداشته می‌شود تا در پایین پیشانی جایگزین بینی وی شوند. دوستان و خانواده این دختر نوجوان یک وب سایت برای جمع‌آوری کمکهای مردمی طراحی کرده‌اند تا بتوانند هزینه‌های جراحی را تأمین کنند.بیمه پزشکی این خانواده 80 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10