(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 06 مرداد 1392 - شماره 20553

50 کشته و 150 مجروح در انفجارهای شمال غرب پاکستان
تظاهرکنندگان در عربستان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند
زد و خورد با ماموران آل‌ خلیفه در چند شهر بحرین
پروژه آمریکا به بار نشست
200 کشته و 4750 مجروح در جمعه خونین مصر
معترضان در 2 شهر لیبی دفاتر اخوان‌المسلمین را آتش زدند
مسکو: افشاگر آمریکایی را تحویل واشنگتن نمی‌دهیم
اقامه نماز 300 هزار روزه‌دار فلسطینی در مسجدالاقصی
در واکنش به ترور یک سیاستمدار مخالف دولت
راشد الغنوشی: نمی‌گذاریم بحران مصر به تونس سرایت کند
رژه ارتش کره‌شمالی در سالگرد پایان جنگ با سئول
همزمان با مذاکرات مخالفان بشار اسد در آمریکا
تروریست‌ها در حلب 51 نفر را قتل‌عام کردند
راهپیمایی علیه فساد دولت در خیابان‌های مادرید
   


دو حمله انتحاری در منطقه شیعه‌نشین پاراچنار پاکستان 50 کشته و بیش از 150 زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، تروریست‌های ناشناس منطقه شیعه‌نشین شهر «پاراچنار» در شمال غرب پاکستان را با انفجار دو بمب هدف قرار دادند. این انفجارها که به شیوه انتحاری انجام شد، جان 50 غیرنظامی را گرفت و 150 مجروح بر جای گذاشت.حال بیش از 20 تن از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است. اکثر قربانیان و مجروحان این حادثه شیعه هستند. پاراچنار در 25 کیلومتری مرز افغانستان واقع است و مردم در هنگام وقوع انفجار سرگرم خرید مایحتاج روزمره برای افطار خود بودند. «نواز شریف» نخست‌وزیر و «آصف‌علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

 


گروهی از جوانان عربستانی با برگزاری تظاهرات ضد آل سعود در ریاض پایتخت این کشور، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه العالم، تظاهرکنندگان شعارهایی برای درخواست آزادی زندانیان و بازداشت‌شدگان، بر ادامه فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود تا زمان آزادی همه زندانیان تاکید کردند.تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن بر ضرورت آزادی «هیله القصیر» زن زندانی عربستانی و سایر زنان در بند در زندان‌های رژیم آل سعود تاکید شده بود.یادآور می‌شود که در جریان اعتراضات مردمی در عربستان، موسوم به «تحصن برای آزادی» نیروهای امنیتی این کشور، ده‌ها نفر از جمله شمار زیادی زن و کودک را بازداشت کردند که شماری از آنها تاکنون آزاد نشده‌اند.

 


مردم انقلابی بحرین در مناطق مختلف این کشور با سر دادن شعارهایی در حمایت از زندانیان و اعلام وفاداری به شهدا بر ضرورت ادامه تحرکات تا برآورده شدن خواسته‌های خود تاکید کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مردم بحرین در قالب تحرکات مسالمت‌آمیز خواستار تغییر دموکراتیک درکشور و توقف سرکوبگری شدند.
تظاهرکنندگان در حالی که پرچم کشورشان را در دست داشتند همبستگی و حمایت خود را از بازداشت‌شدگان انقلابی اعلام و وفاداری خود را به شهدای انقلاب ابراز کردند.
مردم بحرین تاکید کردند نخواهند گذاشت خون شهدا پایمال شود و تا زمان برآورده شدن تمامی خواسته‌ها خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.
این در حالی است که تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم بحرین با یورش نیروهای آل‌ خلیفه و تیراندازی مستقیم به درگیری منجر شد.
نظامیان آل‌ خلیفه با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به تظاهرکنندگان حمله کردند و آنان نیز با آتش زدن لاستیک خودرو و پرتاب بمب‌های آتش‌زا به مقابله با نیروهای امنیتی پرداختند.
یکی از رهبران جمعیت الوفاق در این باره گفت، مردم از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نخواهند کرد.
وی از مجامع بین‌المللی خواست برای حمایت از تظاهرکنندگان وارد عمل شود و در مقابل اقدامات سرکوبگرانه آل‌ خلیفه سکوت نکنند.
از سوی دیگر، گروهی از مردم و فعالان مدنی در لبنان با تجمع مقابل دفتر سازمان ملل متحد در بیروت همبستگی خود را با زندانیان سیاسی بحرین ابراز کردند.

 


در جریان وقوع درگیری‌های خونین بین طرفداران و مخالفان مرسی و ورود ارتش به این ناآرامی‌ها 200 تن کشته و هزاران نفر زخمی شدند.
همانطور که پیش‌بینی شده بود، روز جمعه با حضور میلیونی مردم مصر در خیابان‌های قاهره و سایر شهرهای این کشور و ورود 300 هزار نیروی مسلح به خیابان‌ها، درگیری‌های خونینی بین آنها به وقوع پیوست که به گفته منابع پزشکی در قاهره دستکم 200 کشته و 4750 زخمی برجای گذاشت.
این آمار هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده و طبق گزارش رسانه‌های مختلف و منابع بیمارستانی بیشتر در میدان رابعه العدویه، المنصه و اطراف دانشگاه الازهر کشته شده‌اند.
آنطور که شبکه تلویزیونی الجزیره نوشته 120 تن از کشته‌ها در میدان «رابعه العدویه» جایی که محل تجمع میلیونی طرفداران مرسی است، به قتل رسیده‌اند. 4500 نفر از مجروحان نیز در همین میدان مورد حمله قرار گرفته‌اند. اخبار رسیده از «جمعه خونین» مصر نشان می‌دهد، شمار مخالفان مرسی که غالبا در میدان التحریر تجمع کرده بودند بیشتر از شمار طرفداران وی بوده در عین حال اکثر قربانیان این خشونت‌ها نیز جزو طرفداران مرسی هستند. این ناآرامی‌ها به صبح روز شنبه (دیروز) نیز کشیده شده و شماری از این کشته‌ها و مجروحان (20 کشته و 177 زخمی) مربوط به روز شنبه است.
از ناآرامی‌ها در سایر شهرهای مصر از جمله اسکندریه نیز خبر می رسد دست کم 10 تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.
منابع نزدیک به ارتش مصر می‌گویند، روز جمعه نزدیک به 29 میلیون نفر برای دفاع از ارتش و ژنرال السیسی به خیابان‌ها آمدند.
اخوان‌المسلمین مصر به دنبال وقوع این خشونت‌ها اعلام کرد اکثر کشته‌شدگان به ضرب گلوله تک تیراندازان منتصب به ارتش یا با حمله مستقیم نیروهای ارتش «قتل عام» شده‌اند. منابع پزشکی در قاهره نیز اعلام می‌کنند، اکثر مجروحان از ناحیه سر و سینه دچار مصدومیت‌های جدی شده‌اند و احتمال افزایش شمار کشته‌ها زیاد است.
بیمارستان‌های قاهره می‌گویند به شدت به خون و دارو نیازمندند و دیگر ظرفیت پذیرش ندارند.
«جهاد الحداد»، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرده نیروهای امنیتی از همان آغاز شروع اعتراض‌ها به طرفداران مرسی در قاهره حمله‌ور شده و 31 تن را در لحظه اول کشتند. به گفته «الحداد»، نحوه تیراندازی‌ها به معترضان به گونه‌ای بود که به کشته شدن آنها منجر شود چرا که اکثر آنها از ناحیه سر و سینه مورد هدف قرار گرفته‌اند. الجزیره می‌گوید در سه ساعت اول شروع درگیری‌ها 700 نفر زخمی شدند.
در جریان تحصن میلیونی مخالفان مرسی در التحریر «عدلی منصور» رئیس‌جمهور دولت انتقالی به سخنرانی پرداخت و حضور «تعداد زیادی» از طرفداران مرسی را دلیل بر «کودتا» نبودن اقدام ارتش در برکناری مرسی دانست. «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر دولت موقت مصر نیز با اشاره به هدف اعلام شده از سوی ژنرال السیسی برای برپایی این تجمع گفت: به خیابان آمدن مردم به این شیوه متمدنانه تنها نشانگر این است که مصر با داشتن چنین مردم بزرگی هیچ هراسی ندارد.»
محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور موقت مصر نیز طی یادداشتی در صفحه اجتماعی خود خواستار توقف خشونت و رفتار براساس قانون از سوی معترضان شد.
تظاهرات بزرگ و ناآرام روز جمعه در مصر از سوی رسانه های مختلف جهان به ویژه رسانه‌های منطقه تحت پوشش قرار گرفت. روزنامه «القدس العربی» با پوشش این اعتراض‌ها آن را «جنگ میلیون‌ها مصری» خواند و با اشاره به ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی وزارت کشور مصر مبنی بر لزوم بازگشت طرفداران مرسی به خانه‌هایشان تا پایان وقت روز شنبه (5 مرداد) پیش‌بینی کرد، اخوانی‌ها به خانه بازنگردند. روزنامه الحیات نیز با اشاره به فراخوان السیسی برای برپایی تظاهرات روز جمعه نوشت: السیسی با این اقدام به دنبال تقویت نفوذ خود در مصر است. این روزنامه متهم شدن مرسی به جاسوسی را نیز در راستای رسیدن به همین هدف عنوان کرد. بسیاری از رسانه های کشورهای عربی منطقه نیز با حمایت از طرفداران السیسی نوشتند، طرفداران ارتش با ریختن به خیابان‌ها به ارتش و نیروهای مسلح اجازه مبارزه با تروریسم را دادند!
یورونیوز نیز نوشت ارتش تجمع گسترده مخالفان مرسی را به منزله «چراغ سبزی برای پایان دادن به بحران سیاسی» می‌داند و از آن بهره‌برداری خواهد کرد.
وزارت کشور مصر گفته به زودی برای جلوگیری از ادامه تحصن هواداران مرسی در میدان «رابعه العدویه» با شیوه‌های قانونی وارد می‌شود.
با توجه به تحولات مصر پیش‌بینی می‌شود اوضاع در این کشور 84 میلیونی بازهم پیچیده‌تر شود.
از زمان برکناری مرسی توسط ارتش در اوایل ماه جاری میلادی دست‌کم 300 نفر از معترضان که غالباً از طرفداران مرسی هستند، از سوی ارتش، گروه های مسلح ناشناس و مخالفان مرسی به قتل رسیده‌اند و نوع موضع‌گیری ارتش در برابر انتقادات و تحولات نشان می‌دهد آنها نگرانی زیادی از این ناحیه احساس نمی‌کنند!
آخرین خبرها از مصر نشان می‌دهد، اعتراض‌ها و درگیری‌ها در سرتاسر این کشور به ویژه در قاهره همچنان ادامه دارد و طرفداران مرسی با وجود خشونت‌های گسترده نیروهای امنیتی، بر ادامه اعتراض‌ها تاکید می‌کنند. با توجه به شمار زیاد طرفداران دو طرف، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند مصر به این زودی‌ها روی آرامش را نخواهد دید. اخوان‌المسلمین در آخرین واکنش‌های خود اعلام کرد تا سقوط دولت کودتا به مبارزه ادامه خواهند داد.
روز گذشته مقامات آمریکایی نیز رسما از ارتش مصر حمایت کرده و اعلام کردند آنچه توسط نظامیان این کشور مهم آفریقایی در برکناری مرسی روی داد را «کودتا» تلقی نمی‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این را هم اضافه کرد که کاخ سفید صلاح نمی‌داند کمک‌های مالی‌اش به ارتش را قطع کند و این کمک‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. به اعتقاد ناظران سیاسی منطقه آمریکا با توجه به نقش مخربی که در تحولات مصر ایفا کرده، در بغرنج شدن اوضاع این کشور سهیم است. آنها می‌گویند همین نقش مخرب اوضاع مصر را باز هم پیچیده‌تر می‌کند.
تظاهرات مخالفان مصری علیه آمریکا و به آتش کشیدن پرچم این کشور که در ناآرامی‌های روز جمعه اتفاق افتاد، نشان می‌دهد معترضان مصری نیز پی به نقش شوم آمریکا در تحولات کشورشان برده‌اند.
آخرین خبرها
* شبکه تلویزیونی القدس روز گذشته به نقل از مسئولان بیمارستان «رابعه العدویه» اعلام کرد اکثر طرفداران مرسی که به قتل رسیده‌اند، با گلوله‌های جنگی تک تیراندازان بوده و 80 نفر از آنها از ناحیه سر هدف گلوله قرارگرفته‌اند.
* ارتش مصر می‌گوید در بحبوحه ناآرامی‌ها در مصر موفق شده از ورود 400 نفر وابسته به گروه‌های تروریستی به قاهره جلوگیری کند.
* حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان‌المسلمین مصر با انتقاد از سکوت نهادهای بین‌المللی درباره «قتل‌عام تظاهرکنندگان» از آنها خواست هرچه زودتر جلوی ارتش را بگیرند. این حزب تمام طرف‌های دخیل در «کودتا علیه مرسی» را مسئول «قتل‌عام مردم مصر» دانست و در عین حال بر ادامه اعتراض‌ها تاکید کرد. محمد البلتاجی از رهبران اخوان نیز گفته «ارتش مصر در حال کشتار دسته جمعی طرفداران مرسی» است.
* رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تظاهرات روز جمعه مصر گفت مردم این کشور دچار دو دستگی و تفرقه شده‌اند و این مسئله عامل بزرگی است برای نگران بودن ما. وی آزادی مرسی را یکی از راه‌های بازگشت آرامش به این کشور اعلام کرد.
* «سامی ابوزهری»، سخنگوی حماس علیه دولت جدید مصر که این جنبش را «متخاصم» نامیده به شدت موضع‌گیری کرد و این اقدام را «خطرناک» توصیف کرد. وی از مردم کشورهای عربی خواست مقابل این اقدام دولت مصر بایستند.

 


صدها نفر در لیبی دفاتر حزب «عدالت و سازندگی» وابسته به اخوان‌المسلمین این کشور را در طرابلس و بنغازی به آتش کشیدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز صدها معترض به دفاتر حزب «عدالت و سازندگی» شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین در طرابلس و بنغازی حمله کردند و این دفاتر را به آتش کشیدند.
در طرابلس مقر اصلی حزب به آتش کشیده شد. تظاهرکنندگان اسلامگراها را عامل ترورهای جاری در این کشور می‌دانند. «عبدالسلام المسماری» وکیل و فعال سیاسی و دو افسر ارتش جمعه گذشته طی حملات جداگانه ترور شدند.
کارشناسان می‌گویند تحولات مصر بر عرصه سیاسی لیبی اثر گذاشته است و احتمالا اخوان‌المسلمین لیبی طی روزهای آتی بیشتر تحت فشار سایر جریان‌های سیاسی قرار خواهند گرفت.
حزب عدالت و سازندگی پس از «ائتلاف ملی» بیشترین تعداد کرسی را در پارلمان لیبی دارد.

 


مسکو در واکنش به درخواست‌های مکرر کاخ سفید برای استرداد افشاگر آمریکایی گفت قصد تحویل وی به آمریکا را ندارد.
خبرگزاری ایرنا به نقل از رادیو دولتی صدای روسیه نوشت، در حالی که مقام‌های آمریکایی همچنان بر استرداد «ادوارد اسنودان»، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اصرار می‌کنند، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه این درخواست آمریکایی‌ها را «غیرقابل قبول» می‌نامد.
به گفته «پسکوف» روسیه تاکنون هیچ فردی را به هیچ کشوری تحویل نداده و در آینده هم همین‌طور رفتار خواهد کرد. وی این را هم گفت که اطمینان دارد مسئله اسنودان به روابط دو کشور لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.
این موضع‌گیری صریح در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده طی هفته‌های گذشته درخواست‌ها و فشارها به روسیه برای بازگرداندن اسنودان را افزایش داده است. اسنودان با افشاگری‌های خود علیه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انتشار اسنادی درباره جاسوسی بسیار گسترده کاخ سفید از مردم و مسئولان تمام کشورهای دنیا کاخ سفید را به دردسر جدی انداخته است. اسنودان مدت‌هاست در فرودگاه مسکو در انتظار دریافت پناهندگی از این کشور است. در این حال خبر می‌رسد دادستان کل آمریکا خطاب به دولت روسیه گفته «واشنگتن به دنبال اعدام یا شکنجه اسنودان نیست» بنابراین روسیه بدون نگرانی وی را تحویل آنها بدهد. نامه دادستانی کل آمریکا به وزیر دادگستری روسیه ارسال شده است. در این نامه همچنین آمده، به محض تحویل گرفتن اسنودان، وی را به دادگاه معرفی می‌کنند تا طبق قانون محاکمه شود.

 


300 هزار فلسطینی با وجود گرمای شدید هوا و ممانعت نیروهای اشغالگر از حضور مردان زیر 40 سال، سومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در مسجدالاقصی اقامه کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از سایت شبکه الجزیره، شهروندان فلسطینی از ساعات اولیه روز جمعه وارد موانع و ایست بازرسی‌های نظامیان رژیم صهیونیستی در ورودی‌های اصلی شهر قدس شدند تا در سومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان در مسجدالاقصی مشارکت داشته باشند. نظامیان رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی ویژه‌ای در این شهر به اجرا گذاشتند و بخش قدیمی این شهر را نیز به روی تردد خودروهای شهروندان بستند و شمار زیادی از نظامیان و نیروهای پلیس در شهر قدس مستقر شدند.گفتنی است جمعه آینده برابر با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز جهانی قدس است و صهیونیست‌ها از تجمع نمازگزاران در این روز در مسجدالاقصی به شدت وحشت دارند و برنامه‌های کنترلی شدیدی را در این روز اعمال می‌کنند.

 


رهبر جنبش النهضه تونس اعلام کرد، طراحان ترور «محمد البراهمی» درصدد گسترش بحران مصر به تونس هستند، اما سناریوی مصر هرگز در تونس تکرار نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «راشد الغنوشی» در واکنش به ترور دبیر کل جبهه مردمی تونس گفت: طراحان این ترور درصدد گسترش بحران مصر به تونس هستند. وی افزود: طرح‌هایی وجود دارد که هدف‌شان ضربه زدن به استقلال و حاکمیت تونس است. مردم و احزاب باید از این توطئه آگاهی داشته باشند. الغنوشی تاکید کرد که متهم کردن جنبش النهضه به ترور البراهمی، از جمله توطئه‌های مخالفان برای راه‌اندازی جنگ داخلی میان برادران تونسی است.الغنوشی تاکید کرد دولت النهضه تداوم خواهد داشت. سناریوی مصر هرگز در تونس تکرار نخواهد شد.در پی ترور محمد البراهمی سیاستمدار چپگرای تونس، در سه شهر تونس، تظاهرات ضددولتی برگزار شد و تظاهرکنندگان حزب النهضه را متهم کردند که در این ترور دست داشته است. این تظاهرات به درگیری با پلیس انجامید و در شهر قفصه یک معترض به دست نیروهای پلیس کشته شد.
دستگیری قاتل
«لطفی بن جدو» وزیر کشور تونس اعلام کرد، نیروهای امنیتی توانستند قاتل البراهمی که «ابوبکر بن الحبیب الحکیم» ‌نام دارد را دستگیر کنند.«بن جدو»‌افزود، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ابوبکر یک سلفی تندرو بوده و در ترور «شکری بلعید» (سیاستمدار دیگر) نیز دست داشته است.این در حالی است که جریان‌های چپگرا و سکولار تونس همچنان جنبش النهضه را مسئول این ترورها اعلام می‌کنند و خواستار سرنگونی نظام هستند.

 


مراسم رژه نظامی ارتش کره‌شمالی به مناسبت شصتمین سالگرد پایان جنگ دو کره با حضور رهبر این کشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها کره‌شمالی از این فرصت برای نمایش قدرت نظامی و آخرین دستاوردهای خود در این زمینه استفاده کرد.
کیم جونگ اون رهبر جوان کره‌شمالی در کنار معاون نخست‌وزیر چین که برای شرکت در این مراسم به پیونگ یانگ سفر کرده، از نیروهای نظامی حاضر در رژه سان دید و سربازان نیز با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از رهبرشان اعلام کردند.
رژه دیروز کره‌شمالی یادآور پایان جنگ دو کره در بین سال‌های 1950 تا 1953 است که طی آن صدها هزار نفر از نیروهای نظامی و غیرنظامی دو طرف و کشورهای غربی شرکت‌کننده در این جنگ کشته شدند.
اما سالروز امضای آتش‌بس بین دو کره، در سئول پایتخت کره‌جنوبی به شکل متفاوتی برگزار شد و از رژه باشکوه سربازان خبری نبود. پارک گئون های رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در این مراسم گفت: هرگز اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی را تحمل نخواهد کرد.
وی در عین حال اذعان کرد سئول برای ایجاد اعتماد با پیونگ یانگ تلاش می‌کند.
رئیس‌جمهور کره‌جنوبی بار دیگر از همسایه شمالی خود خواست که برنامه‌های تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد.
تنش در شبه جزیره کره پس از آزمایش هسته‌ای زیرزمینی کره‌شمالی در اوایل سال میلادی جاری و به دنبال آن رزمایش مشترک سئول- واشنگتن و پرواز جنگنده‌های استراتژیک آمریکا بر فراز منطقه به اوج خود رسید.

 


سرویس خارجی-
همزمان با دیدار سران ائتلاف مخالفان سوری با اعضای شورای امنیت عناصر وابسته به دو گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره در جنایتی جدید 51 شهروند نظامی و غیرنظامی در شهر حلب را قتل‌عام کردند.
هیئت ائتلاف مخالفان سوری به رهبری احمد الجربا با اعضای شورای امنیت دیدار و تاکید کردند تا زمانی که کنترل کامل قدرت در سوریه را در اختیار نداشته باشند در کنفرانس ژنو شرکت نخواهند کرد.
این در حالی است که همزمان با این دیدار تروریست‌ها در جنایتی جدید 51 شهروند را در منطقه خان‌العسل شهر حلب در شمال سوریه به شهادت رساندند.
تروریست‌ها با شلیک مستقیم گلوله به سر شهروندان آنان را اعدام کردند و اجساد آنها را به آ‌تش کشیدند.
در میان اجساد تعداد زیادی زن و کودک به چشم می‌خورد.
برخی منابع خبری تعداد کشته‌ها را بیش از 100 نفر اعلام کرده‌اند که این جنایت یکی از بزرگترین جنایاتی است که تروریست‌ها در ماه‌های اخیر مرتکب شده‌اند.
تروریست‌ها همچنین یک مسجد و حسینیه در شهر دیر‌الزور را منفجر و با خاک یکسان کردند و در این اقدام گستاخانه نسخه‌های قرآن و دیگر کتب دینی را به آتش کشیدند.
این جنایات همچنین پس از آن صورت گرفت که اعضای ائتلاف مخالفان سوریه در نیویورک با جان کری وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده بودند.
جان کری پس از این دیدار به خبرنگاران گفته بود که این دیدار نتیجه‌بخش و مثبت بود.
وی تاکید کرد کمک‌های آمریکا به مخالفان سوریه تنها در حد حرف نیست و آمریکا برای ارائه کمک‌های خود به مخالفان مصمم است.
گزارش امنیتی فرانسه
در یک گزارش امنیتی که اوایل ماه جاری میلادی به کاخ الیزه پاریس پایتخت فرانسه فرستاده شد تاکید شده است که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برای سال‌های طولانی در قدرت خواهد ماند.
منابع خبری فرانسه با اعلام این خبر اظهار داشتند که این گزارش به درخواست دفتر رئیس‌جمهور فرانسه تهیه شده است به ویژه آن که نمایندگان ائتلاف مخالفان سوریه طی روزهای اخیر با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرده بودند.
این منابع افزودند، هیئت مخالفان سوری از نشست خود با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه دست خالی بیرون آمده بودند چرا که گزارش امنیتی درباره اوضاع سوریه نشان می‌داد که بشار اسد سالیان سال بر قدرت باقی خواهد ماند و ائتلاف مخالفان سوری دوام نخواهد یافت.
یک منبع سوری مخالف هم در این باره گفت، فرانسه از تعهد سابق خود برای مسلح کردن مخالفان سوری به سلاح‌های پیشرفته شانه خالی کرده است و با این وضعیت مخالفان قادر به ادامه حیات نیستند.
وی افزود، ائتلاف در همه وظایف خود یعنی جمع‌آوری سلاح برای افراد مسلح و از بین بردن شبکه القاعده شکست خورده است و در حال احتضار به سر می‌برد.
عملیات گسترده ارتش
نیروهای ارتش سوریه در مناطق مختلف به عملیات خود علیه افراد مسلح ادامه می‌دهند که طی آن خسارات و تلفات سنگینی به افراد مسلح وارد کرده‌اند.
یگان‌های ارتش مراکز تجمع تروریست‌ها در منطقه قابون اطراف دمشق را هدف قرار دادند و شمار زیادی از عناصر مسلح کشته یا زخمی شدند.
ارتش سوریه مناطق الحسینیه، الذیابیه، الحجیره در جنوب شهر دمشق را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده و ده‌ها فرد مسلح را به قتل رساندند.
از منطقه حرستا در استان دمشق هم خبر می‌رسد که درگیری‌های شدیدی در این منطقه میان ارتش و تروریست‌ها در جریان است که طی ساعات اولیه این نبرد 28 تروریست کشته شدند.
در استان ادلب نیز منابع نظامی اعلام کردند 100 فرد مسلح در مناطق مختلف این استان به هلاکت رسیدند و ذخایر مهمات و سلاح‌های آنان به دست نیروهای ارتش افتاد.
مسلمانان شیعه در شهر بنگلور هند نیز راهپیمایی اعتراض‌آمیز برگزار و هتک حرمت به اماکن مقدس مسلمانان در سوریه را محکوم کردند.
سایر رویدادها
* سراسقف کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس تاکید کرد، کسانی که بر ضد مردم و ارتش سوریه سلاح حمل می‌کنند در خدمت صهیونیست‌ها هستند.
* سازمان ملل از توافق با دولت سوریه درباره انجام تحقیقات میدانی پیرامون به کارگیری سلاح شیمیایی در این کشور خبر داد.
* دستگاه امنیتی تونس از سفر 4500 تونسی که قصد سفر به سوریه از طریق ترکیه را داشتند جلوگیری کردند.
* رسانه‌های ترکیه از اصابت یک موشک پرتاب شده از خاک سوریه به خاک این کشور که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو نفر منجر شد خبر دادند.
* روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت، چتربازان اسرائیلی سرگرم تمرین عملیات فرود در سرزمین سوریه هستند.
* نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد، بحران سوریه تنها با گفت‌و‌گو قابل حل است نه جنگ.

 


مردم مادرید در اعتراض به «فساد» حاکم بر دولت اسپانیا، تظاهرات کردند.
صدها نفر از مردم اسپانیا روز جمعه در اعتراض به فساد مالی دولت «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر این کشور در خیابان‌های مادرید تظاهرات کردند. شمار زیادی نیروی پلیس اطراف تظاهرکنندگان مستقر شده و آنها را همراهی می‌کردند.چندی پیش رسانه‌های اسپانیایی سندی را منتشر کردند که نشان می‌داد وی علاوه بر داشتن تخلفات مالی، به صورت مخفیانه در بانک‌های سوئیس حساب پس‌انداز دارد. راخوی این تخلفات را رد کرده اما مردم اسپانیا خواستار استعفای وی و دولتش هستند. با وقوع بحران اقتصادی و به تبع آن اتخاذ سیاست‌های سنگین ریاضتی در اسپانیا، قربانیان این سیاست‌های اقتصادی به فسادهای اقتصادی دولتمردان بیش از پیش حساس شده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10