(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 07 مرداد 1392 - شماره 20554

دولت لیبی پس از فرار 1200 زندانی مرز خود را با مصر بست
حملات تروریستی در عراق 19 شهید و 26 مجروح بر جای گذاشت
درگیری با پلیس تونس در مراسم تشییع جنازه نماینده مجلس
سنگربندی اخوانی‌ها در قاهره
رسانه‌ها: اوضاع مصر بحرانی‌تر می‌شود
شاهزاده سعودی دربار‌عربستان را فاسد و دیکتاتور خواند
پرتاب گاز اشک‌آور به مجالس تلاوت قرآن در بحرین
اعتراض خیابانی علیه رئیس جمهور پرو به خشونت کشیده شد
در اعتراض به جاسوسی واشنگتن برگزار شد
تظاهرات ضدآمریکایی در 30 شهر آلمان
مذاکرات سازش فردا در واشنگتن از سر گرفته می‌شود
ضربه سنگین ارتش سوریه به تروریست‌ها در شهر حمص
   


شورشیان مسلح با حمله به زندانی در شرق لیبی، 1200 زندانی را فراری دادند و دولت برای دستگیری آن‌ها مرز خود را با مصر بست.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، همزمان با حمله تعدادی افراد مسلح به زندان «الکویفیه» در بنغازی، زندانیان نیز از داخل دست به شورش زدند و ساختمان زندان را به آتش کشیدند.پس از فرو نشستن این آشوب مشخص شد که 1200 زندانی موفق به فرار از زندان شدند.اکثر این فراریان مرتکب جرایم جنایی شده‌اند و شماری از آنها نیز به خاطر همکاری با رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور سرنگون شده لیبی، در زندان به سر می‌بردند.شماری از فراریان دستگیر و سه زندانی فراری نیز زخمی شدند.«علی زیدان» نخست‌وزیر لیبی پس از فرار زندانیان دستور داد گذرگاه‌های مرزی این کشور با مصر را برای جلوگیری از فرار زندانیان ببندند.

 


حملات تروریستی جداگانه در عراق 19 شهید و 26 مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز یک شخص انتحاری با خودروی مملو از مواد منفجره خود خودروهای گشتی را در منطقه «طوز خورماتو» هدف انفجار قرار داد. در این حمله هشت نیروی امنیتی کرد جان خود را از دست دادند و 9 تن دیگر زخمی شدند.استان‌های موصل، بغداد و الانبار نیز شاهد حملات تروریستی جداگانه بود. این حملات 11 شهید و 17 مجروح نیز بر جای گذاشت.در همین حال، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق در واکنش به فرار حدود 1000 زندانی از زندان‌های «ابوغریب» و «التاجی» که هفته گذشته اتفاق افتاد، رئیس اداره‌کل زندان‌های عراق و تعدادی از افسران را از کار برکنار کرد. علاوه بر آن، تعدادی افسر که قصور آنها محرز گردیده، بازداشت شدند و در انتظار محاکمه به سر می‌برند.

 


200 هزار شرکت‌کننده در مراسم تشییع‌جنازه یک نماینده مجلس تونس که به دست سلفی‌ها ترور شده است، علیه دولت شعار دادند و با پلیس درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، حدود 200 هزار نفر در مراسم تشییع جنازه «محمد البراهمی» نایب رئیس مجلس موسسان در پایتخت تونس شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعارهایی، حزب حاکم (النهضه) را مسئول این ترور دانستند.
نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
البراهمی دومین سیاستمدار تونسی است که طی کمتر از شش ماه گذشته ترور شده است.
وزارت کشور تونس اعلام کرد عامل ترور وی سلفی‌ها بوده‌اند.
دیروز علاوه بر پایتخت، شهر «سیدی بوزید» نیز شاهد تظاهرات و درگیری معترضان باپلیس بود. تظاهرکنندگان سطل‌های زباله را آتش زدند و به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند. پلیس نیز به گاز اشک‌آور متوسل شد.
در همین حال، رئیس مجلس موسسان از 52 نماینده مستعفی این مجلس خواست به مجلس باز گردند. این نمایندگان نیز در اعتراض به ترور مزبور استعفا کرده بودند.
آخرین خبرها از تونس حاکی است، جماعت سلفی «انصار الشریعه» ضمن نپذیرفتن مسئولیت این ترور،‌ اعلام کرد که بقایای رژیم سابق تونس و رژیم اسرائیل عامل این ترور هستند.

 


طرفداران مرسی در واکنش به کشتار اخیر معترضان، نیروهای امنیتی مصر را به «قتل‌عام» مردم محکوم و میدان «رابعه العدویه» را سنگربندی کردند.
پس از ناآرامی‌های خونین روزهای جمعه و شنبه که به گفته اخوانی‌ها 200 کشته و نزدیک به 5000 زخمی برجای گذاشته است، خبر می‌رسد، اخوانی‌ها بدون توجه به هشدارهای ارتش و دولت موقت در حال سنگربندی خیابان‌های قاهره به ویژه میدان «رابعه العدویه» هستند.
واحد مرکزی خبر در این باره به نقل از شبکه تلویزیونی «العربیه» نوشت: طرفداران گروه اخوان‌المسلمین اطراف میدان «رابعه العدویه»، محل اصلی تجمعات خود موانعی را مستقر کرده‌اند تا بدین ترتیب بتوانند در برابر یورش نیروهای امنیتی مقابله کنند. اکثر کشته‌شدگان درگیری‌های روز جمعه و شنبه جزو طرفداران مرسی بوده و در این میدان به ضرب گلوله به قتل رسیده‌اند. منابع رسمی اما روز گذشته شمار کشته‌شدگان را حداکثر 80 نفر اعلام کردند.
وزارت کشور مصر اعلام کرده به زور هم که شده میدان «رابعه العدویه» را از حضور اخوانی‌ها خالی خواهد کرد بنابراین به نظر می‌رسد اخوانی‌ها خود را آماده مقابله با آنها می‌کنند.
در همین حال شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز طی گزارشی اعلام کرد، خشونت‌ها در مصر رو به گسترش است. این شبکه خبری در ادامه افزود: شهر قاهره شاهد درگیری بین نیروهای امنیتی مصر و طرفداران مرسی رئيس‌جمهور برکنار شده این کشور بود. نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و شلیک گلوله استفاده کردند. آنها تلاش کردند تظاهرکنندگان را متفرق کنند. مردم حاضر در این محل نگران هستند زیرا وزارت کشور اعلام کرده که قصد دارد مردم را از این مکان بیرون کند و آنها برای این هدف از گازهای اشک‌آور سمی استفاده می‌کنند.
بنا بر اعلام این شبکه دولتی انگلیس، شمار کشته‌های ناآرامی‌های اخیر مصر نیز در حال افزایش است.
شبکه تلویزیونی «فرانس 24» اما از وقوع درگیری‌های مسلحانه بین هواداران و مخالفان مرسی در برخی مناطق مصر از جمله شهر «پورت سعید» خبر می‌دهد.
این شبکه خبری اعلام کرد طرفین با سلاح‌های جنگی به سمت یکدیگر آتش گشودند که احتمالاً تلفاتی نیز بر جای گذاشته است. نگرانی از تشدید این ناآرامی‌ها باعث شده مقامات مصری تدابیر شدید امنیتی خود را حتی به فرودگاه قاهره نیز بکشانند. قاهره گفته مانع ورود افراد از چهار کشور افغانستان، پاکستان، لیبی و یمن می‌شود.
در بحبوحه این ناآرامی‌ها پایگاه خبری مصری «الفجر» به نقل از «منابع آگاه امنیتی» نوشت، نیروهای امنیتی «محمد بدیع»، رهبر اخوان‌المسلمین مصر را بازداشت کرده‌اند. حکم بازداشت بدیع و تنی چند از سران اخوانی چندی پیش از سوی مراجع قضایی مصر صادر شده بود.آمریکا به عنوان یکی از متهمان اصلی اوضاع حاکم بر مصر نیز با احساس خطر تشدید این ناآرامی‌ ها سفارت خود در قاهره را تعطیل کرد. آمریکایی‌ها با اعلام اینکه «ممکن است ناآرامی‌ها در مصر تشدید شود» خدمات کنسولی خود را نیز موقتاً متوقف کرده‌اند.
واکنش‌ها
به درگیری‌های خونین
شدت ناآرامی‌ها در دو روز گذشته مصر به حدی بود که حتی سر و صدای طرفداران «ارتش» را هم درآورده است. «محمد البرادعی»، معاون رئيس‌جمهور موقت مصر و یکی از رهبران اصلی مخالفان محمد مرسی یکی از این افراد است که خشونت‌های اخیر در این کشور را محکوم کرد.
مقامات انگلیس،‌آمریکا و چند کشور غربی نیز خشونت‌ها در این کشور را محکوم کردند و از ارتش خواستند هرچه زودتر به این ناآرامی‌ها پایان دهد.
«جهاد الحداد»، سخنگوی اخوان‌المسلمین ارتش و دولت موقت مصر را به استفاده از «تانک و زور» برای حکومت بر مردم محکوم کرد. وی گفت بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد افسران پلیس و پلیس مخفی مصر در کنار اراذل و اوباش اقدام به قتل عام مردم می‌کنند. طبق گزارش‌های متعدد رسیده اکثر کشته شدگان از ناحیه سر، سینه و حتی چشم مورد هدف تک تیراندازان حرفه‌ای قرار گرفته‌اند. وزیر کشور مصر اما این اتهامات را رد کرده و گفته اخوانی‌ها در حال سوءاستفاده از این حوادث هستند. به گزارش الجزیره، «محمد ابراهیم» گفته نیروهای پلیس به هیچ‌وجه به سمت اخوانی‌ها تیراندازی نکرده‌اند و حامیان مرسی با دروغ جلوه دادن رخدادهای روز جمعه در صدد سوء‌استفاده سیاسی هستند. وی گفت اطمینان می‌هد حتی یک گلوله از سوی پلیس یا نیروهای نظامی تحت امر وزارت کشور به کسی شلیک نشده است.
وی برای چندمین بار این را هم گفت‌که اگر اخوانی‌ها به تحصن خود پایان ندهند به زور خودشان به این تحصن‌ها پایان خواهد داد.
رابرت فیسک، روزنامه‌نگار سرشناس انگلیسی که به قاهره رفته و از نزدیک شاهد تحولات اخیر مصر بوده اما می‌گوید، در درگیری‌های اخیر حتی یک افسر پلیس هم زخمی نشده و همه کشته‌شدگان عضو اخوان‌المسلمین هستند.
به گفته فیسک اکثر کشته‌شدگان از ناحیه سر و چشم هدف قرار گرفته‌اند. فیسک که مشاهدات خود را در روزنامه «ایندیپندنت» منتشر کرده در نهایت نتیجه گرفته که عامل همه این کشتارها ارتش مصر است و ژنرال عبدالفتاح السیسی را باید محاکمه کرد.
یوسف قرضاوی، مفتی جماعت اخوان المسلمین که پیش از این قتل السیسی و «تمام کسانی که در برکناری مرسی دست داشتند» را واجب اعلام کرده بود نیز به تحولات اخیر مصر واکنش نشان داد. وی از طرفداران مرسی خواست در خیابان‌ها و میادین بمانند و مقابل «قاتلان» بایستند. وی گفت از همه مصری‌ها می‌خواهد به همراه خانواده و کودکانشان به میدان «رابعه العدویه» بروند و از انقلاب خود دفاع کنند.
احتمال صلح
در میان تمام این خبرها،‌پایگاه خبری «الرساله نت» و شبکه تلویزیونی «الجزیره» اعلام کردند، اطلاعاتی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد رهبران اخوان‌المسلمین برای پایان خونریزی‌ها با طرح پیشنهادی شماری از نخبگان و حقوقدانان مصری موافقت کرده‌اند.
براساس این گزارش اخوانی‌ها می‌گویند حاضرند از طرفداران خود بخواهند به خانه‌ها‌یشان باز گردند به شرطی که دولت موقت و ارتش نیز با این طرح موافقت کنند.
براساس این طرح پایان تحصن هواداران محمد مرسی رئيس‌جمهوری معزول مصر مبتنی بر آزادی مرسی است ضمن اینکه تمامی زندانیان سیاسی که پس از حوادث سی‌ام ژوئن در مصر بازداشت شده‌اند باید آزاد شوند و در راس این افراد رهبران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی قرار دارند. در طرح ارائه شده خواسته شده به قانون‌اساسی 2012 عمل شود و نخست‌وزیر اختیارات رئیس‌جمهوری را به دست بگیرد تا زمینه برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در فاصله زمانی 90 روزه فراهم شود.
در بخش دیگری از این طرح به ضرورت آغاز به کار آن دسته از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و روزنامه‌هایی اشاره شد که پس از بحران اخیر ممنوع الفعالیت شده‌اند.
حاکمان فعلی مصر به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

 


شاهزاده عربستانی ضمن انتقاد شدید از فساد سیاسی و اقتصادی در دربار آل‌سعود با انتشار بیانیه‌ای جدایی خود را از این خاندان اعلام کرد و از دیگر شاهزادگان خواست به او بپیوندند.
به گزارش خبرگزاری‌‌ها، «خالد بن فرحان بن عبدالعزیز» در بیانیه خود با اشاره به انواع ظلم و ستم، تضییع حقوق شهروندان، به بازی گرفتن دین مردم و اجرا نشدن احکام اسلامی، از دیگر شاهزاده‌های سعودی خواست که سکوت خود را بشکنند و پیامدهای این اقدام خود را به جان بخرند.
در بخشی از بیانیه وی آمده است: با افتخار، جدایی خودم از خاندان حاکم آل‌سعود در عربستان را اعلام می‌کنم. زیرا این نظام در عربستان به احکام خداوند یا حتی قوانین وضع شده پایبند نیست و سیاست‌ها، تصمیمات و اقداماتش کاملا براساس اراده و خواست شخصی حکام است و همه آنچه درباره احترام به احکام شرعی و قوانین در عربستان اعلام می‌شود کاملا جنبه صوری دارد تا به دروغ چنین القا کنند که نظام به احکام اسلامی پایبند است.
این شاهزاده ناراضی سعودی ادامه داده است: مشکلاتی که عربستان با آن مواجه است موقت یا سطحی نیستند و این مشکلات فقط به میزان بیکاری،پایین بودن سطح دستمزدها، توزیع ناعادلانه ثروت، امکانات و خدمات و... محدود نمی‌شود. بلکه این مشکلات عمیق و حقیقی هستند که به فساد سیاسی، مالی و سوءاستفاده از قدرت و نگاه امنیتی به اداره جامعه، اطاعت دستگاه قضایی و مجلس شورا از قوه مجریه مرتبط می‌شود؛ این امر باعث بر باد رفتن آرزوها و امیدهای مردم و سوءاستفاده از قدرت در راستای منافع گروه اندکی می‌شود. تجربه‌های پیشین نشان‌دهنده آن است که حل این مشکلات جز از طریق تغییرات ریشه‌ای و فراگیر ممکن نیست.
خالدبن فرحان در بخش پایانی بیانیه خود خاندان آل‌سعود و ملک عبدالله را به سوءاستفاده از قدرت، ظلم و ستم گسترده به مردم و نادیده گرفتن فریادهای ملت ستمدیده متهم کرده است.
وی همچنین خاندان آل‌سعود را تهدید کرده است که اسناد مربوط به فساد و سوءاستفاده از قدرت را که در اختیار دارد در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار خواهد داد.
خبر دیگر از عربستان این که با وجود هشدار وزارت کشور به برخورد جدی با برگزاری تظاهرات شهرهای ریاض و مکه شاهد تظاهرات برای پایان سیاست سرکوبگرانه نیروهای امنیتی بود.
در این میان منابع حقوقی سعودی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که این تظاهرات به دعوت گروهی از جوانان سعودی و تحت عنوان «انقلاب جوانان علیه آل‌سعود در سرزمین حرمین» برگزار شد.
این گزارش حاکی است بیش از 30 هزار نفر به دلایل سیاسی در زندان‌های آل‌سعود به سر می‌برند.

 


نیروهای امنیتی آل‌خلیفه با پرتاب گاز اشک‌آور به مجالس تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان عده‌ای از شهروندان را مصدوم کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ماموران آل‌خلیفه با پرتاب بمب‌های حاوی گاز اشک‌آور به مجالس تلاوت قرآن باعث ایجاد حالت خفگی در شهروندان بحرینی شدند که برخی از افراد مسن به درمانگاه‌ها منتقل شدند.
نیروهای حکومت بحرین برای مقابله با شیعیان به روش‌های مختلف مبادرت می‌کنند که یکی از آنها حمله به مساجد و حسینیه‌‌هاست.
از سوی دیگر جمعیت الوفاق بحرین درباره بازداشت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته این کشور هشدار داد و تاکید کرد وی تنها یک نماد دینی و سیاسی نیست بلکه از ارکان ثبات کشور است.الوفاق افزود، ملت بحرین در مسیر جنبش مسالمت‌آمیز خود برای تحقق خواسته‌های مشروع خود حرکت می‌کند و جنبش مردمی به یک روز یعنی 14 اوت آینده (23 مرداد) فقط محدود نخواهد شد.
مردم بحرین قرار است بنا به دعوت جنبش تمرد این کشور روز 14 اوت (23 مرداد) با آمدن به خیابان‌ها تظاهرات گسترده‌ای علیه رژیم برگزار کنند که رژیم بحرین نیز درخصوص شرکت در آن هشدار داده و در اقدامی پیش‌دستانه شمار زیادی را تاکنون بازداشت کرده است.
بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است.

 


تظاهرات هزاران پرویی علیه رئیس جمهور کشورشان با حمله پلیس ضد شورش به خشونت کشیده شد.
به گزارش ایسنا پلیس پرو از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن هزاران تظاهرکننده‌ای که به وعده‌های عمل نشده رئیس جمهور کشورشان معترض بودند، استفاده کرد.
معترضان خواهان بازنگری دولت «اولانتا هومالا» در قانون جدیدی هستند که اعمال آن باعث اخراج هزاران کارگر خواهد شد.
در این میان دانشجویان نیز نگران تصویب لایحه‌ای در پارلمان پرو هستند که موجب کاهش استقلال دانشگاه‌ها می‌شود.
تظاهرات دیروز که در آن بیش از 6000 نفر از فعالان دانشجویی، کارگری و حقوق بشری شرکت کرده بودند به دعوت بزرگترین کنفدراسیون اتحادیه‌های کشور پرو و در آستانه جشن‌های روز استقلال این کشور برگزار شد.

 


هزاران شهروند آلمانی در اعتراض به جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از حریم خصوصی آنها در 30 شهر این کشور تظاهرات کردند.
دستکم 30 شهر آلمان روز شنبه شاهد برپایی تظاهرات ضدآمریکایی در اعتراض به «جاسوسی» این کشور بود.
معترضان علاوه بر حمل تصاویری از افشاگر آمریکایی، ضمن حمایت از وی علیه مقامات کشور خود به خاطر همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از شهروندان آلمانی شعار دادند. طبق اسناد محرمانه منتشر شده از سوی «ادوارد اسنودان» مامور 29 ساله سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، کاخ‌سفید با کمک رهبران رده بالای آلمان اقدام به شنود مکالمات تلفنی و رصد ایمیل‌ها و... شهروندان آلمانی می‌کرده است. مقامات آلمانی از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در واکنش به این رسوایی گفته از این مسئله مطلع نبوده است.
مقامات اطلاعاتی آلمان نیز می‌گویند نرم‌افزار لازم برای جاسوسی از شهروندانشان را از آمریکا گرفته‌اند اما از آن استفاده نکرده‌اند.
واکنش‌های منفعلانه مقامات آلمانی خشم مردم و احزاب سیاسی این کشور را برانگیخته است. تظاهرکنندگان روز شنبه تظاهرات خود را با عنوان «جاسوسی از ما را متوقف کنید» برگزار کردند. بنا بر اعلام رسانه‌های آلمانی این تظاهرات در فرانکفورت، کلن، برلین و 27 شهر دیگر به طور همزمان برگزار شد.
تظاهرات مشابهی نیز به طور همزمان در 40 کشور جهان با هدف حمایت از «برادلی مانینگ» دیگر افشاگر آمریکایی برگزار شد. خبرگزاری مهر به نقل از «راشاتودی» نوشت: شهرهای مختلف آمریکا، انگلیس، استرالیا، بلژیک و چند کشور دیگر عصر روز شنبه برای آزادی این سرجوخه ارتش که در عراق خدمت می‌کرده و اسناد محرمانه جنگ‌های عراق و افغانستان، تلگراف‌های محرمانه سفارتخانه‌های آمریکا و... را افشا کرده تظاهرات کردند.
براساس گزارش‌های منتشر شده این سرجوخه که در حال حاضر در حال محاکمه و بازجویی شدن است، اسناد محرمانه خود را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده و در صورت گناهکار شناخته شدن حداقل به 20 سال زندان محکوم خواهد شد.

 


مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین فردا در واشنگتن از سر گرفته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مسئول فلسطینی اعلام کرد که مذاکرات سازش در واشنگتن تحت نظارت آمریکا انجام می‌شود و از طرف فلسطینی صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد حکومت خودگردان و محمد اشتیه عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و از طرف اسرائیلی وزیر دادگستری و نماینده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شرکت خواهند کرد.
جان‌کری وزیرخارجه آمریکا پس از شش بار سفر به منطقه و دیدار با سران رژیم صهیونیستی و حکومت خودگردان فلسطین سرانجام فردا را به عنوان اولین نشست مذاکرات میان نمایندگان فلسطین و اسرائیل در واشنگتن اعلام کرد.این نشست در حالی برگزار می‌شود که مجلس رژیم صهیونیستی چند روز قبل مصوبه ساخت و ساز هزار واحد مسکونی در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری رود اردن را صادر کرد.
از سوی دیگر احزاب و گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش حماس اعلام کردند که مذاکرات سازش به منزله خودکشی سیاسی است و محمود عباس از طرف خود به این مذاکرات تن می‌دهد و نماینده ملت فلسطین نیست.مردم فلسطین نیز معتقدند تا زمانی که رژیم صهیونیستی به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و مصادره زمین فلسطینی‌ها اقدام می‌کند مذاکره با این رژیم بی‌معنا خواهد بود و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.
یک مسئول سیاسی جنبش حماس اعلام کرد جنبش حماس پیش از توقف شهرک‌سازی و به دست آوردن ضمانت در این خصوص حاضر نخواهد شد مذاکرات سازش از سر گرفته شود.

 


ارتش سوریه توانست آخرین مقر گروه‌های مسلح در شهر حمص را در هم بشکند و ضربه‌های سنگینی به تروریست‌ها وارد کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی العالم ارتش سوریه موفق شد کنترل کامل محله الخالدیه، «جوره الشیاح»، شهرک باب هود و برخی دیگر از مناطق شهر حمص را به دست گیرد و تلفات سنگینی به تروریست‌ها وارد کند.
نیروهای ارتش همچنین پس از درگیری‌های شدید با عناصر مسلح در مسجد خالدبن ولید موفق شدند کنترل کامل این مسجد را به دست گیرند. درگیری‌های ارتش با تروریست‌ها در مناطق مختلف شهر حمص از چند هفته قبل جریان داشت و طی دو روز گذشته ارتش موفق شد به پیروزی‌های زیادی در این شهر دست پیدا کند به نحوی که منابع مخالف هم پیشروی ارتش در شهر حمص را تأیید کردند.
محله الخالدیه یکی از مراکز مهم تجمع تروریست‌ها به شمار می‌آمد که به کنترل نیروهای ارتش درآمد.
در حومه حمص نیز نیروهای ارتش با حمله به محل استقرار گروه‌های مسلح نزدیک آب انبارهای شهر تلبیسه و همچنین روستای الغنطو و شهرک ناصریه تعداد قابل توجهی از عناصر مسلح را به هلاکت رساندند. در جریان درگیری نیروهای ارتش باتروریست‌ها ابوعثمان العراقی یکی از سرکردگان گروهک تروریستی موسوم به جبهه النصره به هلاکت رسید.
یگان‌های ارتش سوریه همچنین در استان درعا، دمشق، ادلب و دیرالزور نیز به پیروزی‌های چشمگیری دست یافتند و موفق شدند مراکز تجمع تروریست‌ها در این استان‌ها را منهدم کنند و آنان را به هلاکت برسانند.
این در حالی است که پیروزی‌های پی‌درپی ارتش در مناطق مختلف این کشور باعث شگفتی رسانه‌های خارجی شده است در همین رابطه روزنامه دیلی تلگراف با اشاره به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه نوشت، غرب باید خود را برای پیروزی نهایی بشار اسد آماده کند. این روزنامه انگلیسی افزود، شواهد امر نشان می‌دهد که مخالفان سرنوشتی جز شکست ندارند.
به نوشته این روزنامه ژنرال دیوید ریچاردز فرمانده سابق ارتش انگلیس نیز اظهار داشت که دیگر هیچ گوش شنوایی برای درخواست‌های اشخاصی چون دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس برای تسلیم مخالفان سوری وجود ندارد.
تحلیلگران معتقدند از زمانی که نیروهای ارتش کنترل شهرها و مناطق استراتژیک سوریه را در دست گرفتند شرایط به نفع بشار اسد تغییر کرده و مخالفان چاره‌ای جز تحمل عقب‌نشینی و شکست را ندارند.
سایر رویدادها
* دولت آلمان از افزایش سفر سلفی‌های این کشور به سوریه برای شرکت در جنگ داخلی این کشور ابراز نگرانی کرد.
* یکی از اعضای کمیته رهبری حزب بعث سوریه تأکید کرد تلاش‌هایی برای متهم کردن نظام سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی به چشم می‌خورد.
* روزنامه تودی زمان ترکیه نوشت، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه براساس حکم پارلمان که به نیروهای مسلح اجازه داده عملیات نظامی فرامرزی صورت دهد این حق را دارد که در سوریه مداخله نظامی کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10