(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 07 مرداد 1392 - شماره 20554

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز بیستم و بیست و یکم ماه مبارک رمضان
خط خون علیه ارتش و اخوان در مصر (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
اشک مهتاب (به جای گفت و شنود)
عضو ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا: جامعه بین‌الملل واقعی با ایران موافق است نه با آمریکا و آژانس
در پاسخ به فضاسازی رسانه‌های آمریکایی
عراقچی خبر تمایل ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرد
روحانی مثل خاتمی نیست او عضو ساختار جمهوری اسلامی است (خبر ویژه)
قطر مال این حرف‌ها نبود (خبر ویژه)
روایت اندیشکده کیتو از افزایش چشمگیر مبادلات خارجی ایران (خبر ویژه)
اسرائیل: تسلیحات قدیمی و قراضه را به آل سعود می‌فروشیم (خبر ویژه)
«شاه»کار دیگر زیباکلام! (خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوَابَ النِّيرَانِ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ
«خدایا! امروز درهای بهشت را بر رویم بگشا و درهای آتش دوزخ را بر رویم ببند و توفیق تلاوت قرآن را روزی‌ام کن. ای آرام‌بخش دل‌های مؤمنان.»

دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان

اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ دَلِيلا وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ عَلَيَّ سَبِيلا وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِي مَنْزِلا وَ مَقِيلا يَا قَاضِيَ حَوَائِجِ الطَّالِبِينَ
«خدایا! در این روز مرا به سوی رضا و خشنودی خود راهنمایی کن و شیطان را به من مسلط مگردان و بهشت را منزل و مقامم قرار ده، ای برآورنده حاجات طالبان معرفت و مشتاقان حق و حقیقت.»

 


وقایع روزهای اخیر مصر سبب بروز نگرانی‌های جدی در جهان اسلام شده است، فتاوای قتال‌گرایانه تکفیری‌ها به همراه تیراندازی وسیع و بی‌سابقه ارتش بسوی معترضان، آینده خطرناکی را خبر می‌دهند. مصر در میانه این بحران می‌تواند به یک کانون بزرگ ناامنی تبدیل شود و کلیه کشورهای پیرامون آن و حتی کشورهای دور دست دو حوزه اسلامی و عربی را در بر بگیرد. تداوم وضع کنونی از یک سو شکاف التیام ناپذیری را در درون جامعه مصر پدید می‌آورد و از سوی دیگر به انواعی از دخالت‌های سوداگرایانه غرب و رژیم‌های وابسته به غرب منجر می‌شود.
نظامیان مصر براساس اسنادی که در روزنامه‌های اروپایی هم منتشر شده بعد از حصول اطمینان از پشتیبانی آمریکا، انگلیس، فرانسه وعربستان، دولت نیم‌بند و ضعیف محمد المرسی را با یک التیماتوم دو روزه ساقط کردند و مانند کسی که به دلیل وقوع دعوا به خود حق هر نوع مداخله‌ای را می‌دهد، فردی را بعنوان رئیس جمهور موقت و فرد دیگر را بعنوان نخست‌وزیر موقت منصوب نمودند! آنان گمان کردند که شکل‌گیری یک جبهه مردمی ضد اخوانی به آنان مشروعیت لازم را بخشیده و لذا می‌توانند اعتبار و زور را در هم بیامیزند و اوضاع را آنگونه که می‌خواهند مدیریت نمایند. اما این تصور نادرست بود چرا که از یک سو آن «مشروع خیابان» عمر کوتاهی دارد و اگر در این دوره کوتاه ارتش قادر به جمع و جور کردن اوضاع نباشد، مشروعیت خیابانی به ضد خود تبدیل می‌شود کما اینکه همین دیروز جریان تمرد نارضایتی خود را از اقدامات ارتش طی بیانیه‌ای اعلام و برکناری وزیر کشور را خواستار گردید. از سوی دیگر استفاده از زور در شرایط انقلابی پاسخ معکوس می‌دهد کما اینکه ارتش نتوانست با اولتیماتوم نظامی 48 ساعته در روزهای گذشته اوضاع را آرام کند و اگر علیرغم ژست اقتدار، ارتش نتواند اوضاع خیابانها و میادین را فیصله دهد به هیچ وجه قادر به کنترل امنیتی مصر نیست. هم اینک می‌توانیم با قاطعیت بگوئیم برنامه راه ارتش برای تسلط بر اوضاع و تنظیم امور براساس یک «نقشه راه» شکست خورده است.
ارتش طی دو سال اخیر بعنوان «نیروی تعادل» شناخته شده است. فرماندهان ارتش از اواخر دوره مبارک ترجیح دادند که طرف قدرت به حساب نیایند از این رو و براساس آنچه در پشت صحنه میان نظامیان مصر و پنتاگون توافق شده است، ارتش به مقابله با انقلاب نیامد و در دوره یک ساله شورای عالی نظامی هم تا حد زیادی با معترضین مدارا کرد در جریان اعتراضات بهمن 91 تا فروردین 92 هم ارتش کاری به اعتراضات خیابانی نداشت و در فاصله 9 اردیبهشت تا 9 تیر ماه هم اقدامی علیه جنبش تمرد صورت نداد. این روند در نهایت وجهه خاصی را به ارتش داد و کم کم از ارتش بعنوان تنها نهاد «موازنه دهنده» یاد شد و غرب هم در نهایت به این سمت رفت که تحولات مصر را با محوریت ارتش این کشور دنبال نماید و در نهایت هم آمریکا برای کنار زدن اسلام‌گراها به ارتش متکی شد. ورود ارتش به صحنه تحولات مصر و ترک رویه مساوات و مدارات، در واقع به نقش موازنه دهنده ارتش خاتمه داد. ارتش در جریان اقدام 11 تیر در وهله اول خود را رو در روی جریان بزرگ اسلام‌گرایی قرار داد به هر روی اخوانی‌ها و هم پیمانانشان در آخرین انتخابات عمومی دستکم 51‍ درصد آراء را بدست آورده بودند و قانون اساسی ابطال شده توسط ارتش دستکم نیمی از آراء مثبت شرکت‌کنندگان در انتخابات را بدست آورده بود. امروز که ارتش دست به کشتار عمومی زده، بخش دیگری از مردم مصر را از دست داده است و این می‌تواند از یک سو به نقش‌آفرینی سیاسی ارتش -زودتر از موعدی که مقرر شده بود- خاتمه دهد و از سوی دیگر مصر را با بی‌ثباتی بیشتری مواجه گرداند چرا که وقتی ارتش هم به یک طرف منازعه تبدیل می‌شود، نیرویی که قادر به حفظ امنیت و کاستن از تنش باشد عملاً وجود نخواهد داشت.
به دلیل تضعیف موقعیت ارتش به‌عنوان کارآمدترین تکیه‌گاه غرب، آمریکا از تحولات روزهای اخیر در مصر شوکه شده است مقامات آمریکایی امیدوار بودند فرماندهان نظامی با بهره‌گیری از تجربه و با برخورداری از یک بدنه ثابت اجتماعی نزدیک به 10 میلیون نفری اوضاع را به نفع غرب حل کنند و یک بار دیگر مصر از طریق نظامیان در اختیار غرب قرار گیرد ولی شرایط روزهای اخیر نشان داد که ارتش طرح حساب شده و جامعی برای دوره انتقال ندارد و اقدامات آن عمدتاً بر درجه مشکل و پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌افزاید. از این رو طی روزهای اخیر آمریکایی‌ها فشار زیادی به ارتش وارد کردند تا از درگیر شدن با مردم در میدان الرابعه العدویه و... اجتناب نماید. دو روز پیش «واشنگتن پست» طی یادداشتی اقدامات ژنرال‌های ارتش را توجیه‌ناپذیر دانست و آنچه طی روزهای اخیر انجام داده را با حکومت قانون در تضاد خواند و تعلیق فروش F16 به مصر را ستود. این موضوع به تنهایی نشان می‌دهد که اوضاع مصر آنگونه که آمریکا می‌خواهد پیش نمی‌رود. آمریکایی‌ها به شدت از اینکه اوضاع دست گروهی از مردم که آنان را نمی شناسد بیفتد، نگران است. آشوب در مصر اگر چه برای اسرائیلی‌ها منافعی دارد ولی در عین حال شرایط مرزهای جنوبی رژیم‌صهیونیستی را هم بشدت آسیب‌پذیر می‌کند و کلاً اوضاع به سمت عدم اطمینان پیش می‌رود. آمریکایی‌ها تجربه چندانی در مدیریت شرایط هرج و مرج ندارند و آنارشیسم امنیتی پدیده‌ای است که نتایج غیرقابل پیش‌بینی را به همراه می‌آورد این موضوعی است که مخالفان آمریکا را به نقش‌آفرینی در صحنه تشویق می‌کنند.
اخوان‌المسلمین در این صحنه اگر چه به مفهوم واقعی کلمه «مظلوم»‌است اما در عین حال در این صحنه نشان داد که از عقلانیت لازم بخصوص در شرایط پیچیده برخوردار نیست. وقتی دولت محمد مرسی سقوط کرد آنان باید با قبول اینکه فعلاً امکان عملی بازگرداندن دولت اخوانی وجود ندارد، باید از مواجهه حاد با نیروهای جدید اجتناب می‌کرد این کار ضمن آنکه وجهه اخوان‌المسلمین را تا حد زیادی حفظ می‌کرد امکان مشارکت آن در انتخابات آینده و در نتیجه مشارکت در قدرت را فراهم می‌نمود. اما اخوان برخلاف مشی گذشته خود و در کمال ناباوری، مقاومت در برابر ارتش و مخالفان را انتخاب کرد در حالی که نه بعد از یک سال دولتداری به اندازه مخالفان وجهه اجتماعی داشت و نه توان نظامی به اندازه‌ای که پاسخگوی قدرت ارتش باشد، داشت!
به نظر می‌آید که در این منازعه نابرابر و خونین، اخوان‌المسلمین فریب‌ جریانات تند سلفی- تکفیری‌ها را خورد. گروه‌های تکفیری با برجسته‌سازی توانایی‌های خود و تاکید به اینکه تا آخر پای کار مرسی و اخوانی‌ها می‌مانند، رهبران اخوان‌المسلمین را فریب داده و آنان گمان کردند که با کمک این گروه قادر به بازسازی قدرت خود و غلبه بر نقشه راه ارتش هستند. در این میان فتاوای محمد العریفی مفتی تکفیری عربستان و فتاوای یوسف قرضاوی رهبران اخوانی را به ابراز مواضع تند علیه ارتش وادار کرد. در این بین بعضی از اعضای اخوان نظیر «صفوت حجازی» تا آنجا پیش رفتند که عملیات علیه ارتش در سینا را در واکنش به بازداشت مرسی خواندند که البته واقعیت نداشت.
اخوانی‌ها در میان مردم مصر به میزانی که به گروه‌های تند نزدیک می‌شوند از متن جامعه فاصله می‌گیرند چرا که اصولاً طبع مصریان با تندروی میانه‌ای ندارد. در این صحنه رهبری اخوان‌المسلمین نتوانست از برنامه‌های ارتش اطلاع واقعی کسب کند و از این رو بدون برنامه مشخص وارد صحنه شد. ورود به صحنه و خاموش کردن چراغ مذاکره با منطق عقلانی یک گروه کارکشته تباین زیادی دارد. اخوان نه با ارتش مذاکره می‌کند نه با مخالفان- ساکنان التحریر- و دائماً روی شرط بازگشت مرسی تاکید می‌کند. این بیانگر آن است که یک گروه سیاسی در وقتی که باید، انعطاف نداشته است.
اگر توامان نگاهی به پشت صحنه ارتش و پشت صحنه اخوان‌المسلمین بیاندازیم درمی‌یابیم که نه ارتش بر اساس یک تصمیم منطقی و فرایندی عمل می‌کند و نه اخوانی‌ها چنین مواجهه‌ای با بحران دارند. هر دو با استفاده از قوه قهریه- که البته سهم ارتش بیشتر است- می‌خواهند بر حریف غلبه کنند و حال آنکه در این بین آن چه در زیر دست و پای دو طرف آسیب می‌بیند، منافع ملی مردم است و این ارتش را ‌ از ورود موفق به بحران‌های آینده دور می‌کند کما اینکه اخوانی‌ها را از ایفای نقش مؤثر در آینده محروم می‌گرداند.
بی‌ثباتی و نابسامانی در مصر در این شرایط زمانی خطرناک‌تر است چرا که وقتی یک نقطه دچار بی‌ثباتی می‌شود، نیروهای مرکز گریز و مخالفان سنتی یک ملت و یک کشور را به ورود ساختارشکنانه و فتنه‌گرایانه ترغیب می‌کند. الان شرایط به‌گونه‌ای است که از طریق لیبی، روزانه صدها تن سلاح وارد مصر می‌شود. همین چند روز پیش ارتش یک بمب قوی را در قاهره خنثی کرد که اگر منفجر می‌شد، صدها تن کشته می‌شدند حوادث امنیتی صحرای سینا، دمیاط و قاهره نشان می‌دهد اوضاع به نحو خطرناکی به سمت تضعیف مصر پیش می‌رود.
سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
*‌ هر کشوری که مورد تجاوز اجنبیان قرار گیرد مسلما با تمام تجهیزات جنگی از خود و خاک و شرفش دفاع می‌کند. ملت فلسطین و جنبش حزب‌الله لبنان که عموم آحاد ملت این کشور را تشکیل می‌‌دهند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حالا آمریکا و اسرائیل و اتحادیه اروپا هر عنوانی که می‌خواهند بزنند. مهم این است که دست و پای متجاوز شکسته خواهد شد.
غلامرضا عونی
* آمریکا قبله عالم و کل جهان نیست. این‌قدر آن را شاخص حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جهان قرار ندهید. آمریکا غده سرطانی جهان است همان‌گونه که اسرائیل غده سرطانی در منطقه مسلمانان است.
یک هموطن
* بمباران حلبچه برخی را در سال 67 ترساند و حال نیز با تهدید نظامی و تحریم می‌خواهند همانها را تسلیم خواسته‌های خود و از رهبری دور کنند، این افراد باید بیش از گذشته هوشیار باشند.
3104---0912
* بعد از یوم‌الله 9 دی و گرفتاری سران فتنه، اصحاب اصلی فتنه هر یک به یک سو خزیدند. حالا چه شده است که هر یک از آنها برای دریافت پست‌ها خیز برداشته‌‌اند؟ نمایندگان مجلس باید پشت سر رهبر فرزانه انقلاب ایستاده و اجازه هیچ تحرکی را به آنها ندهند.
یک شهروند
* امیدواریم آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان افرادی را به عنوان وزیر کابینه خویش انتخاب و معرفی کنند که به جای حاشیه‌سازی فقط به فکر پیشرفت کشور باشند. مردم نیز به‌طور قطع و یقین از وزیری که صادقانه به فکر خدمت باشد تا آخر حمایت خواهند کرد.
6091---0915
* اظهارات افرادی مانند عباس عبدی و زیباکلام بر ضد روزنامه کیهان دلیل بر درستی راهی است که کیهان و کیهانی‌ها می‌روند. مردم هیچ وقت امام‌زدایی را که این افراد و همفکرانشان در دوره اصلاحات آمریکایی شروع کردند ولی موفق نشدند فراموش نخواهند کرد.
9160---0916
* آقای خاتمی که این روزها برای تاثیرگذاری روی چینش کابینه دولت آقای حسن روحانی فعال شده باید بداند بابت خون‌هایی که بنا بر طرح ادعای تقلب از سوی آنان در سال 88 ریخته شد و هزینه‌های سنگینی که متوجه نظام کردند هیچ‌گاه از اذهان مردم پاک نخواهد شد و سرانجام باید روزی دادگاهی شوند.
0452---0911
* متاسفانه سخنگوی وزارت خارجه تولد نوه ملکه استعمار پیر را تبریک گفته است. انگار که جنایت‌های بی‌شمار انگلیس خبیث را همه فراموش کرده‌اند. تاریخ را ورق بزنید و جنایتهای بی‌شمار آنان را بنگرید.
نجفی از جزیره قشم
* اقدام سخنگوی وزارت امور خارجه در تبریک به ملکه خبیث انگلیس سخیف و مشمئزکننده بود.
1964---0938 و 4355---0917
* آقای وزیر بهداشت دارو جزو اقلام خوراکی و پوشاک نیست که هر طوری هر کس دلش خواست آن را بفروشد. از شما تقاضا داریم به وضعیت چند نرخی داروها در داروخانه‌ها توجه کنید وگرنه ظلم مضاعفی بر این مردم وارد می‌کنید.
رضا سرابی
* قرار بود وام یک میلیون و 500 هزار تومان به بازنشستگان هم تعلق گیرد. بنده الان 8 سال است که بازنشسته شده‌ام و تقاضای دریافت وام کرده‌ام ولی علی‌رغم تحویل مدارک هنوز این وام به دست بنده نرسیده است. نمی‌دانم باید همچنان در انتظار بمانم یا خیر؟
0420---0936
* زمینی که دولت 10 سال پیش (ده هزار متر) برای 15 سال اجاره برای پرورش ماهی در شهر رویان تحویل نمود قبل از اتمام 15 سال قصد تحویل گرفتن آن را دارد. با توجه به صرف هزینه‌های فراوان توسط سی جانباز، از رئیس‌جمهور محترم درخواست می‌شود قبل از اتمام دوره ریاست‌جمهوری دهم مشکل ما را مرتفع نمایند.
احمد خزایی
* در شهر قدس زورگیری، سرقت و تعرض برای تعدادی اراذل و اوباش منطقه امری عادی شده و هیچ دستگاهی جلوگیری نمی‌کند. چرا؟
0530---0912
* آیا انصاف است که نرخ سود مواد خوراکی که فروش آن به یک هفته هم نمی‌کشد باید 25درصد به بالا باشد. چرا شهروندان آثار وجود سازمانی به نام سازمان تعزیرات را در زندگی و شهر خود احساس نمی‌کنند.
0348---0919
* در اواخر سال 88 منازل ساحلی پشت بیمارستان مهر اهواز توسط شهرداری تخریب شد ولی تا الان پول خانه‌ها را به حساب صاحبان آنها پرداخت نکرده‌اند. لطف کنند ما را از این سرگردانی و بلاتکلیفی نجات بدهند.
0513---0937
* شهرستان ازنا با داشتن 80 هزار نفر جمعیت و همچنین تعداد 80 روستای تابع، فاقد موسسه انتقال خون است. در حال حاضر برای اهدای خون خویش باید یک روز مرخصی بگیریم و به شهر الیگودرز برویم.
2842---0938
پاسخ روابط عمومی شهرداری منطقه 22
به آگاهی می‌رساند: خیابان‌های اصلی برج عرفان آسفالت شده است و آسفالت دسترسی‌های داخل محوطه در تعهدات هیات مدیره برج‌های مذکور می‌باشد و در مورد اتوبوسرانی نیز در جهت افزایش رضایت‌مندی شهروندان محترم از سرویس‌‌رسانی خطوط حمل و نقل عمومی و با عنایت به آماده‌سازی و تجهیز امکانات پایانه دریاچه واقع در ضلع غربی دریاچه شهدای خلیج‌فارس از تاریخ 92/4/13 مبدا خطوط اتوبوسرانی 7801 (میدان ساحل- پایانه مترو صادقیه) و 3019 (میدان ساحل- پایانه مترو چیتگر) جهت سرویس‌رسانی به ساکنین اطراف معابر شهید جوزانی، میعاد و میرکمالی، از میدان ساحل به پایانه دریاچه انتقال یافته است و شهروندان و ساکنین برج مذکور نیز می‌توانند از سرویس‌رسانی خطوط یاد شده جهت انجام سفر استفاده نمایند. ضمنا علیرغم اینکه برج‌های مسکونی مذکور تحویل شهرداری نگردیده و شهرداری نیز در خصوص اینگونه اماکن تا زمان تحویل مسئولیتی در خصوص خدمات شهری نداشته و به عهده هیئت مدیره می‌باشد، علی‌ایحال به جهت رفاه حال شهروندان ساکن در مجتمع یاد شده برابر مذاکرات صورت پذیرفته با پیمانکار مکانیزه طرف قرارداد نسبت به تخلیه مستمر تعداد 15 عدد مخزن 1100 لیتری اقدام می‌گردد.
* آمد رمضان و مقدمش بوسیدم/ در رهگذرش طبق طبق گل چیدم
من با چه زبان شکر بگویم که به چشم/ یک بار دگر ماه خدا را دیدم
9155---0916
* علت حذف کارتهای یک ساله شرکت مترو که شورای شهر تهران تصمیم به عدم استفاده شهروندان از آن‌ها را گرفته است چیست؟ از مسئولان می‌خواهیم پاسخگو باشند.
4511- 0919وفواد کاسب
* حدود 10 کیلومتر از جاده تکاب به دیوان‌دره به علت خاکی بودن برای تردد خودروها و سرنشین‌های زیاد آن ها در این مسیر بسیار خطرناک است.
خامسی
* از اقدام شایسته و همت آقای ضرغامی در تجلیل از آقای دکتر احمدی‌نژاد کمال تشکر را داریم و امیدواریم این رویه در مورد دیگر شخصیتهای بزرگوار در کشورمان ادامه یابد.
محمد بهاری
* شیر دامداران چند هفته قبل 1850 تومان بود و امروز 2هزار و 50 تومان، این روزها فقط شاهد گرانی هستیم.
یک شهروند
* نیروی انتظامی باید برخورد قاطع‌تری با حرمت‌شکنان و روزه‌خواران در ملاءعام در ماه مبارک رمضان داشته باشد. برخی جوانان به راحتی در داخل خودروها سیگار می‌کشند و نوشابه می‌خورند.
یک شهروند
* تصمیم‌گیری عجولانه و غیرمنطقی اعضای شورای شهر در مورد افزایش کرایه اتوبوسهای شرکت واحد موجب گلایه شهروندان شده است. آیا این کار شورای شهر قانونی است؟ چرا فرمانداری در مورد این افزایش کرایه‌ها نظارتی ندارد.
یک هموطن بازنشسته
* با آنکه قیمت نان به دنبال هدفمندی یارانه‌ها 100درصد گران شد اما در طعم و اندازه و مزه آن هیچ تغییری مشاهده نمی‌شود. این صنف نیاز به رسیدگی دارد.
یک شهروند
* از شهرداری تهران می‌خواهیم که درختان در سطح شهر را سمپاشی کنند چرا که وجود حشرات موذی لابه لای این درختان باعث ایجاد حساسیت بین شهروندان می‌شود.
یک شهروند
* سهام حکمت ایرانیان که اخیرا به کارکنان ارتش واگذار شده است قابل خرید و فروش نیست و دارندگان این نوع سهام را بلاتکلیف گذاشته‌اند. از مسئولان درخواست رسیدگی داریم.
قاسم صلواتی
* از مسئولان دانشگاه پیام‌نور کاشان تقاضا داریم دانشجویان به‌خصوص دختران را از بلاتکلیفی در آورند ، تعدادی از دختران انصراف داده‌اند و کسی پاسخگو نیست. از مسئولان دانشگاه می‌خواهیم در برابر دانشجویان و آینده‌سازان کشور پاسخگو باشند.
دانشجوی پیام‌نور
* در بومهن زندگی می‌کنم و محل کارم تهران است. متأسفانه در طول مسیر گاهی مشاهده می‌شود خانمها در داخل خودرو حجاب را رعایت نمی‌کنند و تا رسیدن به عوارضی هیچ‌کس جلوی آنها را نمی‌گیرد. قبح این مسئله ریخته شده و به یک امر عادی دارد تبدیل می‌شود. لطفا هرچه سریع‌تر این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهید.
2191---0912
* از روزنامه کیهان تشکر می‌کنم که ماهیت برخی از نمایندگان را برملا می‌کند. این مسئله باعث روشنگری در انتخابات آینده خواهد شد. لطفا به این رویه ادامه دهید.
محمدی
* کانتینرهای نصب شده در منطقه2 شهرداری تهران برای استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل غیر دودزا مدتهاست بلااستفاده است و این اماکن صرفا به مکان تجمع افراد معتاد تبدیل شده است. مسئولان شهرداری به این مسئله رسیدگی کنند.
یک شهروند
* عرض می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد 8سال خدمتگزار صدیق مردم بود البته اشتباهاتی هم داشت ولی این دلیل نمی‌شود که به خاطر این اشتباهات مورد شدیدترین هجمه‌ها قرار گیرد.
ولی شاپوری- اهواز
* مگر قرار نبود حقوق مستمری‌بگیران به هفتصد هزار تومان برسد؟ پس چرا در عمل به ششصد و چهل هزار تومان کاهش یافت؟ اعلان چندین‌باره مسئولین دولتی همه را متوجه این افزایش قرار داد ، ولی در عمل خلاف گفته خود اقدام نمودند. از مسئولین امر پاسخ مقتضی را خواهانم.
0909---0936
* به آقای دکتر احمدی‌نژاد دست‌مریزاد می‌گویم و از خداوند برای او پاداش خدمتگزاری‌اش را خواستارم و برای عاقبت‌بخیری‌اش دعا می‌کنم.
2684---0913
* از این که دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد روبه پایان است خیلی ناراحتم واقعا بنده و خانواده‌ام دلتنگ ایشان خواهیم شد.
هاشمی از بهشهر
* آرای آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان متعلق به مردمی است که این کشور و نظام را دوست دارند. بنابراین یک عده آرای ایشان را به نفع اصلاح‌طلبان مصادره نکنند و اجازه بدهند این کشور پیشرفت بکند.
خوش‌سیرت
* کشور با دو چیز می‌تواند پیشرفت کند؛ اول با برنامه‌ریزی دوم با کار و تلاش. با سطح هوش ایرانی‌ها اگر چنانچه برنامه‌ریزی در کار باشد و بعد هم کار و تلاش پشت‌بند آن بشود خیلی سریع پیشرفت خواهیم کرد.
1468---0938
* در تاریخ 92/4/26 ساعت 14/30 در ایستگاه اصفهانک اتوبوس شرکت واحد میدان راه‌آهن- پارک‌سوار شهید محلاتی در منطقه 14 تهران به شماره اتوبوس 684/386/33/ اقدام به حرمت‌شکنی و روزه‌خواری علنی می‌کرد لازم است مسئولین واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برخورد لازم را با راننده خاطی بنمایند.
یک شهروند
* چرا برخی مسئولین دانشگاه شهید عباسپور را که سالها محل تربیت‌ نیروهای متعهد و متخصص برای صنعت آب و برق کشور بوده به پردیس دانشگاه شهید بهشتی تبدیل نموده‌اند.
صالحی دانشجوی دانشگاه شهیدعباسپور
* باتوجه به اعلام نرخ حلیم در ابتدای ماه مبارک رمضان به قیمت هر کیلویی 7هزار تومان چرا در شهرضا قیمت آن را 10هزار تومان اعلام نموده‌اند؟ آیا هزینه تهیه حلیم در این شهر بیشتر از سایر نقاط کشور است؟
0911-1797
*مدیر یک مدرسه هستم. خدا را شاهد می‌گیریم دو سال می‌شود که پول سرانه مدرسه را هنوز به حساب مدرسه پرداخت نکرده‌اند ولی از آن طرف مشاهده می‌کنیم به هر فوتبالیست تیم‌ملی 50میلیون تومان پول و یک دستگاه اتومبیل هدیه می‌دهند. آیا واقعاً ناراحتی ندارد؟
م-ص از مدیران مدارس
* از سال 89 تاکنون درخواست گواهی عدم سازش روی میز شعبه4 دادگاه خانواده شهرستان ارومیه مانده و طفلی 7ساله از نعمت مدرسه محروم شده و اعضاء خانواده نیز بلاتکلیف هستند. چه مرجعی در قوه‌قضائیه می‌تواند به این مشکل پایان دهد؟
0914-4159
* از دولت خدمتگزار، مسئولین وزارت کشور و استانداری اصفهان درخواست می‌شود به رفع مشکلات شهرهای کوچک استان به ویژه شهرستان گلپایگان بیشتر برسند تا مهاجرت معکوس از کلان‌شهرها به شهرهای کوچک را شاهد باشیم.
0919-1941
* از مسئولان مترو به خاطر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در امر ترویج احادیث و روایات ائمه معصومین(ع) کمال تشکر را دارم و توصیه می‌کنم این امر همیشه ادامه داشته باشد و مختص ماه مبارک رمضان نباشد.
یک شهروند
* هر ساله کرایه اتوبوس‌های بین شهری کشورمان در ایام نوروز به بهانه‌هایی که بنده علتش را تاکنون متوجه نشده‌ام بالا می‌رود و اعلام هم می‌شود که بالا رفتن موقتی است و پس از تعطیلات به حال قبل برمی‌گردند. امسال نیز این اتفاق افتاد ولی پس از تعطیلات نه‌تنها پایین نیامد بلکه در برخی شهرها بیشتر هم شد بویژه اتوبوس‌های شمال. پس در این میان تکلیف ملت مسافر چه می‌شود؟!
0919-7902
* اهل فن قضاوت بکنند به راستی ندای دلنشین مناجات سحری با فطرت بشر سازگاری دارد یا موسیقی‌های دم‌دستی و غیرمجاز کوچه خیابانی؟
0913-2773
* کاملا بی‌انصافی است که صنف قنادان جعبه شیرینی را به قیمت پول شیرینی به پای مشتری حساب می‌کنند. جالب اینکه از وزن در جعبه هم نمی‌گذرند. خداوند رحمت کند قدیمی‌ها را که موقع معامله مواظب بودند وزن پاکت کاغذی هم به پای مشتری حساب نشود.
1395-0917
* کار رادیو و تلویزیون در ایام مبارک رمضان این شده که به مردم بگویند در موقع افطار و سحر چه بخورند و چه چیز نخورند. عرض بنده این است مگر درگذشته که رادیو و تلویزیون نبود مردم روزه‌دار نمی‌دانستند چه بخورند و چه چیز نخورند. غرض اینکه کیفیت برنامه‌های صدا و سیما در این ماه باید ارتقا پیدا بکند.
2470-0919
* بسیاری از کسانی که در آبان ماه 91 تندر 90 را برای تحویل در فروردین 92 ثبت نام کردند و تا بهمن 91 مبلغ 15میلیون تومان واریز کردند و در اسفندماه از سوی ایران خودرو دعوتنامه با قیمت حدود 2برابری برایشان ارسال شد، به دلیل نداشتن پول هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برند و کسی نیز پاسخگوی مشکل یاد شده نیست. شاید با چاپ این مطلب کسی به فریاد ما برسد.
8517-0912
* از آنجا که مدتی است دولت یارانه خانوارها را در روزهای پایانی هر ماه پرداخت می‌کند نتیجه گرفته می‌شود که این یارانه‌ها مربوط به ماه طی شده یعنی گذشته است. با این حساب مردم یک ماه یارانه از دولت طلبکارند و دولت بدهکار است.
5768-0917
* وایمکس ایرانسل در محله طلاب در مشهد مقدس قطع است تماس با دفتر امور مشترکین هم تاکنون حاصلی نداشته و مشکل را حل نکرده است. چه باید بکنیم؟
3419-0915
* برخی افزایش قیمت‌ها معقولانه به نظر نمی‌رسد مثلا موتورسیکلت فردی شاید 50هزار تومان ارزش نداشته باشد ولی تعویض گواهینامه او حدود 60هزار تومان آب می‌خورد. آیا این منصفانه است؟! شایسته است مسئولین ناجا و نمایندگان محترم مجلس تفاوتی بین تعویض گواهینامه موتورسیکلت با ماشین قائل شوند و قیمت‌ها را براساس عرف و معقولانه‌تر افزایش دهند و مردم مستضعف را نیز همیشه مدنظر قرار دهند.
یک هموطن موتورسوار
* حق این است که آن دسته از نیروهای خدماتی که با مواد شوینده تماس دارند و باغبان‌ها که با مواد سمی کار می‌کنند از سختی کار برخوردار شده و زودتر بازنشسته بشوند.
0332-0913
* در دوره اصلاحات باغ‌های لواسان تفریحگاه جک استراو انگلیسی شده بود معلوم نیست این بار که خواستار سفر به ایران شده چه خوابی دیده است.
4906-0912
* خدایا، حکمت قدم‌هایی را که برایم برمی‌داری بر من آشکار کن تا درهایی را که به سویم می‌گشایی نادانسته نبندم و درهایی را که به رویم می‌بندی به اصرار خویش نگشایم. آمین.
0433-0912
* تقدیر امام خامنه‌ای از دولت و رئیس جمهور محترم زیبا و بجا بود بنده هم خطاب به آقای احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری عرض می‌کنم:
با مردم رنج دیده محشور شدی
کابوس شبانه زر و زور شدی
دست تو نمک نداشت ای ظلم ستیز
مظلوم‌ترین رئیس جمهور ایران شدی
1470-0913
* این شیخ‌نشین‌ها خیلی هنر داشته باشند بتوانند شلوارشان را نگه دارند چه برسد به اینکه بخواهند موشک‌های خود را به سمت تهران نشانه‌روی کنند. این نوع تندگویی‌ها به این جماعت نمی‌آید.
8847-0919
* وقتی دولت آمریکا به خاطر دادن آزادی برای حمل سلاح در این کشور مورد نکوهش و سرزنش قرار دارد چگونه بعضی از نمایندگان کشورمان در داخل طرح استفاده از سلاح برای دوره‌هایی که نماینده نیستند امضا کرده‌اند و پیگیر آن شده‌اند.
8847-0919
*با توصیفی که مقام معظم رهبری از دولت آقای احمدی‌نژاد داشتند که در راس همه آنها کار بی‌وقفه و خودداری از استراحت بود با اعتقاد عرض می‌کنم که عنوان و لقب شهید رجایی ثانی برازنده شخصیتی مثل آقای احمدی‌نژاد می‌باشد و بنده از گلوگاه بهشهر مازندران ممنون ایشان هستم.
0813-0911
* با وضعیتی که امروز در مصر حاکم شده و کشتارهایی که همچنان به طور روزانه ادامه دارد، ارزش هدایت‌های رهبری و ایستادگی ایشان به اجراء قانون و جلوگیری از دیکتاتوری و اردوکشی خیابانی در فتنه 88 روشن‌تر می‌شود.
8732-0917
* می‌خواستم به آقای احمدی‌نژاد خسته نباشید بگویم که در دوره ریاست جمهوری کارهای بسیار باارزش و ماندگار انجام داد و زحمات بسیار کشید که در ذهن‌ها جاودانه خواهد ماند.
1072-0916
* خانمی به نام ریحانه ... در روزنامه بهار 18/4/92 گفته که قصد دارند کار کسانی را که وی آنها را لباس شخصی‌ها می‌نامد تمام کنند! به ایشان بگویید شما از کجای ایالات متحده آمریکا و انگلیس چنین تصمیمی گرفته‌اید؟ معلوم‌الحالی مثل شما باید هم از حجاریان، بهاءالدین مهاجرانی و عوامل فتنه دفاع کند. اگر رئیس جمهور از دارودسته فاسد شما بود حتما امر می‌فرمودید که ولایت را هم قلع و قمع کرده و جمهوری ایرانی را سرکار می‌آوردید. به یاد داشته باشید که در همین دو کشور در هر ساعت چند فقره قتل و ارتکاب عمل منافی عفت با کودکان رخ می‌دهد.
تهرانی
* به فضل الهی و تحت توجهات حضرت ولی عصر امام زمان(عج) و با رهبری راهیانه امام خامنه‌ای و با تدابیر دولت تدبیر از پیچ تاریخی به سلامت عبور خواهیم کرد.
3025-0919
* کاش نخست‌وزیر رژیم جعلی یک برگ نقاشی دیگر بکشد و به سازمان ملل ببرد تا مثل سال گذشته مردم دنیا را خوشحال کند چون به نقاشی وی دنیا خندید چرا که او یک دلقک تمام عیار است.
2907-0912
* هیچ کودکی نگران غذای بعدی خود نیست چرا که به مهربانی مادر خود ایمان دارد ای کاش ما نیز مثل آن کودک ذره‌ای به مهربانی خدا ایمان داشتیم پس مکرر بگوییم: استغفرالله ربی.
«دکتر علی اصغر خواجوی»
* در برخی اخبار آمده بود افراد معتاد در صورت ترک اعتیاد، بیمه می‌شوند. عرض بنده این است که ما سالم‌ها هم باید معتاد شویم تا ما را بیمه کنند؟ 10 سال است احتیاج به عمل جراحی دارم ولی توان مالی ندارم چرا که بیمه نیستم.
1223-0919
* از سازمان تأمین اجتماعی درخواست می‌شود در وزارت ورزش و جوانان آموزش لازم را ببینند تا در اهداء جوایز پنجاه میلیونی به قشر مستضعف کارگری دستش نلرزد و به راحتی آب خوردن همچون وزارت ورزش اقدام نماید.
2899-0913
* مشکل مصر یک چیز است و آن اینکه مصر «عزیز» ندارد و ما عزیز داریم، آن هم چه عزیزی. به فدای وجودت ای نائب بر حق امام زمان(عج)، ای سیدعلی حسینی خامنه‌ای. برای سلامتی رهبر انقلاب صلوات.
5374-0913
* مشکلات انسانهای بزرگ را متعالی می‌سازد و انسانهای کوچک را متلاشی!
9155-0916
* خوب است روحیه بسیجیان فرهنگی وارد عرصه سینما شود تا شاهد تحول در این عرصه باشیم.
1468-0938
* بار دیگر کلام اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار دولت را بازگو می‌کنم: کسانی که می‌خواهند درباره دولت قضاوت کنند به حجم کار بالا و تلاش خستگی‌ناپذیر و امتیازات آن در دنیا توجه کنند. این دولت توانست شعارهای انقلاب را سردست بگیرد و به آن افتخار کند.
علیرضا یونس‌زاده حقیقی
* آقای توکلی از اینکه صدا و سیما مراسم تقدیر و تشکر از خدمات ارزنده دولت آقای احمدی‌نژاد در طول این 8 سال برگزار کرده انتقاد کرده ولی خودشان که مجلس مراسم افطاری برای آقای روحانی رئیس جمهور منتخب که هنوز مشغول کار رسمی نشده برپا می‌کنند اشکال ندارد؟
مهربان از اصفهان
* امام صادق(ع) می‌فرمایند: روزه‌دار خوابش عبادت، سکوتش تسبیح، عملش پذیرفته و دعایش مستجاب است.
7629-0917
* گل تجلی لطف و زینت‌ توست
خارهم آیتی زحکمت توست
هر کجا دیده‌ام تو آنجایی
عالمی زیر بار منت توست
بار الها اگرچه خسته دلم
چشم امید من به رحمت توست
دشمن من هوای نفسانی است
دفع شرش به یمن قدرت توست
خواهم آرامشی که برخیزم
خیزش ما رهین همت توست
علی شایان فومنی

 


در سالروز شهادت امیرمومنان و مولای متقیان، ستون گفت‌وشنود را به غزل لطیف در سوگ مولای بزرگوارمان اختصاص می‌دهیم؛
جام از دست ملائک به شبستان افتاد
سرخ شد رنگ زمین، ساقی رضوان افتاد
ملحدی تیغ به بنیان همه عالم زد
سایه فاجعه بر عالم امکان افتاد
ناله از عرش خدا روی زمین می‌غلتید
خون خورشید بر آیینه و ایوان افتاد
سر هر کوچه یتیمی نفسش جا می‌ماند
شومی دلهره بر قلب یتیمان افتاد
دل زهرا(س) خبر از حادثه‌ای بد می‌داد
اشک مهتاب بر آن مرقد پنهان افتاد
کفر در تیغ خوارج سر شب می‌لغزید
صبح بر فرق علی(ع) خنجر عریان افتاد
خاک هم بستر با مرد اهورایی شد
داغ بر سینه هر لاله لرزان افتاد
شهر در سوگ علی(ع) خاک به صورت پاشید
بر در کعبه غمی رنگ زمستان افتاد
چاه در طالع شبهای پس از او می‌دید
لرزه بر پیکره ماه پریشان افتاد
رمز و اسرار فنا قطع شد از عالم جان
بحث بیهوده و تزویر به میدان افتاد
سیب سرخی که لب آدم و حوا را چید...
بر زمین خون علی(ع) یک شبه تاوان افتاد

 


عضو ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا با اشاره به استفاده ابزاری واشنگتن از معاهده ان‌پی‌تی تاکید کرد: اگر ایران از ان‌پی‌تی خارج شود جامعه بین‌الملل واقعی یعنی 120 کشور عضو غیرمتعهدها در اختلاف بین ایران با آژانس و آمریکا با تهران موافق هستند.
به گزارش تسنیم به نقل از نشنال اینترست؛ دکتر یوساف بات، عضو ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکا، طی مقاله‌ای از استفاده ابزاری سیاستمداران واشنگتن از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) علیه ایران انتقاد کرده و هشدار داد استفاده ابزاری از این معاهده مخاطرات بزرگتری در پی خواهد داشت.
رابرت اینهورن، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل سلاح؛ اخیرا طی یادداشتی در فارین پالسی استدلال کرده است که نباید به ایران اجازه غنی‌سازی هسته‌ای داد، چرا که به اعتقاد او ایران منطبق با تعهدات خود مبتنی بر پیمان منع اشاعه هسته ای نیست. به گفته وی: «بحثی در این امر نیست که ایران تا زمانی که ثابت کند که با تعهداتش که از ان‌پی‌تی ناشی می‌شود در انطباق است، از هرگونه حقی - حداقل به طور موقت - در زمینه غنی‌سازی هسته‌ای صرف‌نظر کرده است.»
در حالی که اینهورن آرزو دارد این ادعایش صحیح باشد، به چندین دلیل این نظر وی درست نیست. به علاوه اگر این نکته نشان‌دهنده دیدگاه تصمیم‌گیران آمریکا باشد، این بدفهمی می‌تواند منشأ بن‌بست هسته‌ای برنامه ایران باشد. تا زمانی که ندانیم ان‌پی‌تی چه هست و چه نیست برنامه هسته‌ای ایران حل نخواهد شد.
برخلاف تصور عمومی، آژانس یا سازمانی بین‌المللی برای بررسی تطابق فعالیت‌های هسته‌ای کشورها با معاهده ان‌پی‌تی وجود ندارد. و حتی اگر وجود داشت، هیچ مصادره خودکار چرخه سوخت هسته‌ای و یا هر ابزار قانونی دیگر در پیمان منع گسترش، سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد. در هر دو حالت استدلال اینهورن بدون مبنای قانونی است.
یکی از برجسته‌ترین کارشناسان در این زمینه دکتر هانس بلیکس، رئیس سابق آژانس است که اخیرا اعلام کرد: «تاکنون، ایران از معاهده ان‌پی‌تی عدول نکرده است.» وی افزود: «در حال حاضر هیچ نشانه‌ای که نشان دهد ایران سلاح هسته‌ای تولید می‌کند وجود ندارد.»
همچنین محمد البرادعی، برنده جایزه صلح که بیش از یک دهه مدیر آژانس بود گفت که وی «کوچک‌ترین نشانه‌ای» که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است را مشاهده نکرده است. البرادعی افزوده است همه آنچه من می‌بینم «جنجال رسانه‌ای است که درباره تهدید از سوی ایران» مطرح می‌شود.
اگر تصمیم‌گیران آمریکایی می‌خواهند به راه‌حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت کنند، ابتدا باید درک خود از ان‌پی‌تی را مشخص کنند. متاسفانه به نظر می‌رسد برخی در دولت بیشتر علاقمند به حفظ تحریم‌ها به جای پیدا کردن یک راه حل عادلانه براساس قانون و حقوق هستند.
اخیرا در یک گفت‌وگو در موسسه بروکینگز گری سامور، بلندپایه‌ترین مشاور باراک اوباما در عرصه مقابله با تسلیحات کشتار جمعی گفت چرا برزیل و ترکیه با ایران به توافق هسته‌‌ای رسیده‌اند: «این توافق بیشتر برای به تعویق انداختن تحریم‌هاست. اما ما تحریم‌‌ها را پیش خواهیم برد.»‌ به نظر می‌ر سد که هدف همچنان حفظ تحریم‌هاست،‌ و شروط به نحوی ارائه می‌شود که تحریم‌ها حفظ شود.
به نحو دیگری ما در رابطه با ایران به دهه 1950 برگشته‌ایم و رفتار آمریکا شبیه رابطه انگلیس با ایران در قضیه ملی شدن صنعت نفت است.
به نظر می‌رسد که همانند لندن در ابتدای دهه 1950، امروز واشنگتن «تنها به تشریفات دیپلماسی روی آورده است تا ائتلاف بزرگی علیه ایران را تضمین کند.» اگر این گزاره درست باشد،‌ آمریکا در مسیر خطرناکی گام بر‌می‌دارد، که ممکن است منتهی به از هم پاشیدن خود معاهده ان‌پی‌تی شود.
اگر آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران است به این دلیل که ایران را دشمن خود می شناسد، این به واشنگتن مربوط می‌شود، اما تفسیر غلط معاهده ان‌پی‌تی و فشار بر آژانس به بهانه چنین تحریم‌هایی می‌تواند آسیب‌های شدیدی به رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌ای وارد کند.
اشتباه در فهم ان‌پی‌تی تنها به مسئولان رسمی دولت آمریکا محدود نمی‌شود، چندین اتاق فکر آمریکایی نیز در تحلیل‌های خود چنین دیدگاهی دارند. برای مثال موسسه علوم و امنیت ملی آمریکا که اغلب درباره برنامه هسته‌ای ایران مطلب منتشر می‌کند در چند مورد مسائلی را ادعا کرده است که بیشتر تمایلات نویسنده است تا واقعیت‌ها و تحلیل حقوقی.
همانگونه که اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره سانتریفیوژهای ایران اظهارنظر کرده است: «ایران، تمام فعالیت‌هایش را مطابق با تعهداتش تحت موافقت‌نامه پادمانهای جامع انجام می دهد.» ممکن است در آینده از راکتور اراک استفاده درست نشود، اما اگر کسی از این موضوع احساس خطر می‌کند باید یک ان‌پی‌‌تی جدید پیشنهاد کند که استفاده از چنین راکتورهایی را ممنوع کند. معاهده فعلی استفاده دوگانه از فن‌آوری هسته‌ای را مجاز می‌داند، و نشان‌دهنده سازش‌هایی است که موجب شده‌ تعداد وسیعی از کشورها بدان ملحق شوند.
اگر ایران احساس می‌کرد با پذیرفتن این معاهده به صورت قانونی هیچ نفعی کسب نمی‌کند - و به علاوه استفاده نادرست آمریکا از ان‌پی‌تی علیه ایران را نیز بدان بیفزایید - ممکن است باعث افزایش درخواست‌ها برای خروج از ان‌پی‌تی شود.
هرچند احتمال کمی دارد که ایران فعلا از ان‌پی‌تی خارج شود اما اگر چنین کاری کند، ایران تنها نخواهد بود، و بسیاری از ملت‌های طرفدار خود را با خود همراه خواهد کرد. 120 کشور عضو غیرمتعهدها - جامعه بین‌الملل واقعی - در واقع در اختلاف بین ایران با آژانس و آمریکا طرف ایران هستند و با تهران موافق هستند.
قبل از آغاز مذاکره با ایران، لازم است که همه طرف‌ها در یک تفسیر قانونی از ان‌پی‌تی به توافق برسند، وگرنه ادامه بن‌بست فعلی تضمین شده است.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان فضاسازی رسانه‌های آمریکایی در انعکاس اظهاراتی منتسب به نخست‌وزیر عراق مبنی بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا در موضوع هسته‌ای را ناصحیح دانست.
سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با فارس اخبار منتشر شده درباره اظهارات منتسب به نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق مبنی بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا در موضوع هسته‌ای را صحیح ندانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ درخواستی برای مذاکره مستقیم با آمریکا نداشته است.
وی به رسانه‌های آمریکایی توصیه کرد در آستانه انتقال دولت در ایران و مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور منتخب، از انتشار اخبار ساختگی و فضاسازی‌های کاذب رسانه‌ای با هدف ایجاد تنش و تفرقه دست بردارند.
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مطلبی مدعی شد که نوری‌المالکی در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد عنوان کرده که حامل پیامی از سوی مقامات ایرانی است مبنی بر تمایل جمهوری اسلامی برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای و عراق نیز آماده تسهیل برگزاری این مذاکرات است. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تنش‌های اخیر در مصر گفت: جمهوری اسلامی ایران با دقت تحولات مصر را دنبال کرده و ضمن ابراز تأسف از کشته شدن تعدادی از مردم این کشور در روزهای اخیر، همه طرف‌های مصری را به خویشتنداری و پرهیز از خشونت دعوت می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین وقوع دو انفجار انتحاری در منطقه پاراچنار پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر از شیعیان این منطقه شد را شدیداً محکوم کرد.

 


شماری از کارشناسان حوزه ایران در مرکز وودرو ویلسون واشنگتن گردهم آمدند و به بررسی مسائل ایران پرداختند.
این جلسه با حضور شائول بخاش، (مدیربخش مطالعات خاورمیانه در مرکز وودرو ویلسون) هاله اسفندیاری(همسر بخاش)، روبرتو توسکانو (سفیر سابق ایتالیا در ایران) و سوزان مالونی برگزار شد. به گزارش خودنویس توسکانو در این میزگرد با بیان اینکه رهبری حرف آخر را در برنامه هسته‌ای و مذاکرات خارجی ایران می‌زند، افزود: رسیدن به توافق درباره غنی‌سازی مشکل شده است. «روحانی وقتی مذاکره‌کننده بود تاکید می‌کرد که حداقل خواست آنها غنی‌سازی است، اما با توجه به پروتکل الحاقی در زمان روحانی، تعلیق انجام گرفت. ولی در غرب برخی به این نتیجه رسیدند که این به معنای توقف کامل غنی‌سازی است.»
روبرتو توسکانو سپس به انتشار یادداشت روحانی در مجله تایم اشاره کرد و گفت که غنی‌سازی برای ایرانیان، نماد «غرور ملی» هم هست.
این دیپلمات با سابقه در مورد تجربیاتش در ایران در ارتباط با رفتار ایرانی‌ها در قبال برنامه هسته‌ای گفت: «روحانی، مثل خاتمی نیست، او یک عضو ساختار درونی رژیم ایران بوده و می‌تواند با رهبری به نتایجی مشترک بر سر مسائل هسته‌ای دست یابد.»
سوزان مالونی، کارشناس ارشد موسسه بروکینگز هم در این جلسه درباره دیدگاه‌های موجود در ایالات متحده نسبت به انتخاب روحانی سخن گفت: «همانطوری که می‌دانید، دولت آمریکا آماده برخوردی تند با توجه به انتخابات 2009 بود. وقتی هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان رد شد، احساسی ویژه در واشنگتن وجود داشت. بسیاری در دولت و بسیاری در کنگره ایران را با دقت زیر نظر داشتند. الان طبیعتا شرایط بسیاری از مسائل را لحظه به لحظه مرور می‌کردند.»
مالونی سپس گفت: در حال حاضر بحث‌های مختلفی میان گروه‌های مختلف در گرفته است. مخالفان، روحانی را فردی بدون قدرت و نمایی خندان از رژیم می‌دانند. برخی هم معتقدند که تحریم‌های ایران اثر کرده و پیروزی روحانی نتیجه تحریم‌ها است. بعضی‌ها هم معتقدند که خود رژیم از این موقعیت استفاده کرد.
مالونی، درباره کسانی که به حذف تحریم‌ها امیدوارند گفت: «کسانی که خیال می‌کنند که تحریم‌ها برداشته می‌شود، حتما ناامید خواهند شد.» سوزان مالونی در پایان، نظرش درباره حسن روحانی را چنین بیان کرد: «روحانی فردی فوق‌العاده برای شرایطی ویژه است... روحانی کتاب خاطرات ویژه‌ای نوشته است... روحانی برای مجله تایم نوشت... روحانی 5 دوره نماینده بوده، در جنگ تاثیر داشته و به جز گفتگوهای هسته‌ای امتیاز برای خودش قائل نیست... دولت آمریکا هم نمی‌خواهد درگیر بحران و جنگی جدید در خاورمیانه شود. مشکلات بزرگی وجود دارد که باید به رفع آن پرداخت... و نهایتا، به نظر می‌رسد که ما در جبهه ایران هم شریکی پیدا کرده‌ایم که به مسائل نگاهی مشابه دارد.»
توسکانو در بخش دیگری از این جلسه گفت: «براساس آنچه دیده‌ام، رهبری گفته است که نباید از گفتگو بترسیم اما باید مراقب باشیم که تفاوت چندانی با حرف روحانی ندارد، و همانطوری که سوزان مالونی گفت، روحانی مذاکره‌کننده سرسختی است و راه آسانی را در پیش نداریم.»

 


دولت قطر با تجربه تلخ شکست در سوریه و مصر، سیاست خارجی خود را تعدیل می‌کند.
رویتر در گزارشی از احتمال کاستن از ماجراجویی سال‌های اخیر در سیاست خارجی رژیم قطر خبر داد و نوشت: قطر از مواضع پیشین خود در سیاست خارجی عقب‌نشینی می‌کند، اما نه آن قدر که به حمایت‌هایش از شورش‌های بهار عرب و نفوذ اسلام‌گراها خاتمه دهد؛ در حقیقت به نسبت قبل تا حدی دست به عصا راه خواهد رفت.
رویتر به حمایت‌های پادشاهی قطر از گروه اخوان‌المسلمین در مصر اشاره می‌کند که زنگ خطر را برای دیگر پادشاهی‌های خلیج‌فارس به صدا درآورده است.
گزارشگر رویترز از مورد شبکه الجزیره نام می‌برد که قطری‌ها با استفاده از آن به عامل «مزاحمی» برای پادشاهی‌های خلیج‌فارس تبدیل شده‌اند، شبکه‌ای که با حمله به «حکومت استبدادی در خارج از مرزهای قطر دیدگاه‌های اسلام‌گراها را تبلیغ می‌کند».
رویتر می‌نویسد: همه این‌ها نشانه‌هایی از تلاش طولانی مدت قطر برای ارتقای جایگاه بین‌المللی خود فرض شده است، اما گزارشگر رویترز می‌نویسد که اکنون در پی شکست‌های شورشیان در سوریه، برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر و ناکامی در میزبانی گفت‌وگوهای صلح میان افغان‌ها، این رویای قطر رفته رفته رنگ می‌بازد. اینجاست که منتقدان به شماتت سیاست‌های خارجی قطر می‌پردازند و می‌گویند که این کشور، «اکنون باید احتیاط بیشتری کند، به عربستان قدرتمند در منطقه احترام بگذارد و روی مسائل داخلی خود و اولویت‌های آن تمرکز کند، مانند پروژه‌های عمرانی قبل از آن که بازی‌های جام جهانی فوتبال 2022 به میزبانی قطر برگزار شود.
کارشناسان همچنین این بحث را مطرح می‌کنند که اقدام ماه گذشته امیر قطر در تفویض سلطنت به پسر جوان خود، شیخ‌تمیم بن حمد آل ثانی، فرصت خوبی را در اختیار قطر قرار خواهد داد تا دوباره همه چیز را شروع کند، اما همین کارشناسان هم انتظار ندارند که قطر مواضع خود را به کلی تغییر دهد. به عبارتی عقب‌نشینی آری، اما تغییر 180 درجه‌ای موضع نه.
به گزارش رادیو فردا قانم نوصیبه، کارشناس امور کشورهای عرب خلیج‌فارس در انجمن جهانی کورنرستون که یک نهاد مشاوره مدیریتی است، می‌گوید: «آنها احتمالا تمایل به تغییر سیاست خود داشته باشند. اما در موقعیتی نیستند که بتوانند چنین کنند، حداقل در کوتاه مدت چنین امکانی ندارند».
رویترز می‌نویسد که قطر در دوره زمامداری امیر سابق خود بیش از هفت میلیارد دلار به مصر تحت رهبری محمد مرسی قرض داد در حالی که اکنون مرسی از قدرت برکنار شده و در بازداشت به‌سرمی‌برد.

 


«حقیقت ناراحت‌کننده‌ این است که تحریم‌ها نتوانسته داد و ستد جهانی با ایران را متوقف کند».
اندیشکده آمریکایی کیتو (KATO) با انتشار این تحلیل به قلم استیو هاتک استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه‌ جان هاپکینز نوشت: اکنون زمان افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران نیست. اما احتمالا جالب‌ترین جنبه داستان تحریم‌ها این حقیقت است که به رغم تحریم علیه داد و ستد خارجی، حساب معاملات خارجی ایران با افزایش چشمگیری مواجه است. حقیقت ناراحت‌کننده در مورد تحریم‌های اقتصادی این است که این تحریم‌ها داد و ستد جهانی با ایران را متوقف نمی‌کند.
این گزارش حاکی است: با آنکه صادرات ایران از زمان اعمال آخرین دور تحریم‌ها علیه این کشور به شدت کاهش یافته است، این وضعیت به دلیل افزایش 20 درصدی صادرات غیرنفتی مانند سیمان، سنگ‌آهن، مواد پتروشیمی، پسته و فرش ایرانی تا حدی جبران شده است. چین، هند، مالزی و کره‌جنوبی کشورهای غایب ناشی از تحریم‌های غرب در اقتصاد ایران را پر کرده‌اند. علاوه بر این روسیه، ترکیه، عراق و امارات متحده عربی به تضعیف بیشتر پاشنه آشیل تحریم‌ها کمک کرده‌اند.
تحلیلگر موسسه کیتو معتقد است: تحریم‌ها نتوانسته اقتصاد منعطف ایران را فلج کند.
در گزارش موسسه کیتو تاکید شده است: هزینه‌های افزایش تحریم برای غرب بیشتر از سود آن خواهد بود. با وجود اینکه باور این است که تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه سختی واردکرده و البته تاثیرهای آن غیرقابل انکار است اما برخلاف تصور، ایران همچنان توان مقابله با تحریم‌ها را دارد. ایران ارز کافی برای واردات را دارد و این یک رکورد بسیار خوب برای کشورهای در حال توسعه است. کسری بودجه به طور نسبی کم بود و بدهی دولت کمتر از ده درصد تولید ناخالص داخلی است.
مهمترین نکته این که حساب جاری خارجی همچنان مازاد قابل توجهی را تجربه می‌کند و تحریم‌های نفتی، افزایش بیست درصدی صادرات غیرنفتی را به همراه داشته است. به علاوه اینکه نقش چین، هند، روسیه، مالزی، کره‌جنوبی و حتی ترکیه، عراق و امارات متحده عربی را در کاهش اثرات تحریم‌های نفتی نباید نادیده گرفت.

 


«عربستان با خریداری اسلحه از اسرائیل به مخالفان نظام سوریه کمک می‌کند».
رادیو رژیم صهیونیستی با اشاره به همکاری‌های تسلیحاتی عربستان و رژیم صهیونیستی خبر داد: عربستان با ارتش اسرائیل در مورد خرید اسلحه‌های قدیمی به قیمت 50 میلیون دلار با هدف ارسال آنها به گروه‌های مسلح مخالف نظام سوریه به توافق رسیده است.
رادیو اسرائیل به نقل از منابع آگاه افزود: این اسلحه‌ها شامل انواع خمپاره‌های ضد زره، ماشین‌های سبک، تجهیزات دید در شب و ادوات توپخانه‌ای است.
منابع خبری فرانسوی نیز به نقل از گروه‌های مسلح سوریه اظهار کردند: ارسال این ذخایر و اسلحه‌ها به منظور گسترش سیطره گروه‌های مسلح علیه شهر حلب و مناطق پیرامون آن در شمال سوریه است.
از سوی دیگر نشریه آلمانی دی‌سایت در گزارشی تأکید کرد: جریان‌های سلفی و وهابی در کنار عربستان سعودی عامل اصلی دامن زدن به جنگ شیعه و سنی و درگیری‌های فرقه‌ای در مناطق خاورمیانه هستند.
براساس این گزارش سران گروه‌های سلفی و وهابی، مهم‌ترین باورمندان به تحرکات ضد شیعی در عراق و لبنان و بحرین و دیگر کشورهای منطقه هستند. یک دلیل دیگر افزایش دشمنی‌های مذهبی، سیاست عربستان سعودی است که امروز قدرت برتر در اردوگاه سنی به شمار می‌رود. از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، شیعه‌ستیزی عربستان سعودی و وهابیت به یک موضوع منطقه‌ای تبدیل شده است.

 


سایت تابناک مواضع زیباکلام را پیشنهاد خلع سلاح کردن دولت ایران در برابر بیگانگان عنوان کرد.
تابناک با اشاره به ادعای زیباکلام درباره ضرورت پیشنهاد رفراندوم رابطه با آمریکا از سوی دکتر روحانی نوشت: به لحاظ قانونی پیشنهاد رفراندوم بر عهده دو سوم نمایندگان مجلس است و نه رئیس‌جمهور. از سوی دیگر آقای زیباکلام مشغول نوعی تهییج و پوپولیسم است.
این سایت خبری افزود: زیباکلام از روحانی می‌خواهد که اول به جای مجلس تصمیم‌گیری کند. تصمیم‌گیری که نه، قانونگذاری کند. مثلاً فرض کنید در رفراندوم مردم به رابطه به آمریکا رای دهند، سپس مجلس دولت را مکلف کند تا تاریخ معینی با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! معنای دیگر این حرف این است که دولت ایران ناچار خواهد بود با دولت آمریکا رابطه برقرار کند! چه پیشنهاد نابی! خلع سلاح کردن دولت ایران در برابر یک دولت خارجی! واقعاً باید از دکتر زیباکلام تشکر کرد! بهتر از این نمی‌شود!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10